abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_160038060
Ten eerste: dit topic is niet bedoeld voor inhoudelijke discussie over het verdrag. Daar loopt immers al een andere reeks voor. Dus als je heel hard wilt roepen dat mensen tegen moeten stemmen, dan mag je dat vooral dáár gaan doen. :P

Dit topic is bedoeld voor de mensen die al besloten hebben dat ze vóór het verdrag zijn.

Nu is de vraag wat je dan doet. Je kunt natuurlijk 'ja' gaan stemmen, maar je kunt ook thuis blijven. Een paar dingen spelen daarbij een rol;
- Het referendum is niet geldig bij een opkomst lager dan 30%;
- De voorspelde opkomst zit momenteel nauwelijks boven de 30%;
- De voorspelde uitslag is dat 'nee' gaat winnen, maar dat scheelt ook niet zo veel (38% tegen, 32% voor, 30% weet niet).

Dus als je wél gaat stemmen, en je stemt ja, loop je het risico dat je eraan meehelpt dat de opkomst boven de 30% komt en dat 'nee' wint. Jouw stem op 'ja', helpt dan feitelijk 'nee' aan een geldige overwinning.

Als je niet gaat stemmen loop je het risico dat 'nee' nipt wint en het referendum toch geldig blijkt. Was je wel wezen stemmen, dan had 'ja' misschien wel gewonnen.

Dus... wat te doen?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-02-2016 11:42:28 ]
pi_160038172
Hangt er sowieso al vanaf of je voor of tegen referenda in het algemeen bent. Ben je tegen dan ga je niet (maar dat ging je waarschijnlijk ook al niet doen als je meer richting een nee neigde) en ben je voor dan ga je wel en probeer je zoveel mogelijk andere ja-stemmers ook ervan te overtuigen om te gaan stemmen, dit biedt immers een mooie kans om critici aan te tonen dat het Nederlandse volk wel degelijk in staat is om verstandige beslissingen te nemen en het vermeende gebrek aan kennis dus geen valide argument is om tegen referenda te zijn.
pi_160038209
Tvptje.

Ik denk dat ik thuis blijf.
De kamer hoeft toch niets met de uitkomst.

[ Bericht 34% gewijzigd door #ANONIEM op 19-02-2016 11:51:55 ]
pi_160039155
Zelfs al ben je niet tegen dan zou ik gewoon gaan stemmen. Desnoods blanco stemmen of een poppetje tekenen op het biljet. Als dit referendum voldoende opkomst heeft dan opent dat de deur voor andere referenda over onderwerpen waar je misschien wel meer interesse in hebt en dat is alleen maar goed voor onze democratie.
pi_160039211
Gewoon tegen stemmen, heb ik ook gedaan!

Strategisch niet gaan stemmen :')
pi_160039318
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 12:47 schreef MrBadGuy het volgende:
Gewoon tegen stemmen, heb ik ook gedaan!

Strategisch niet gaan stemmen :')
Het is vooral tijdsverspilling.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  vrijdag 19 februari 2016 @ 13:31:07 #7
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_160040072
Ik ben stembureaulid op 6 april, maar ga zelf niet stemmen.
pi_160040355
Ga stemmen uit principe, omdat je het leuk vindt, of om erbij te horen. Stemmen om daadwerkelijk de uitslag te beïnvloeden is wel de minst goede reden.
  vrijdag 19 februari 2016 @ 13:46:14 #9
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_160040427
Ik bekijk het even, ik verwacht niet dat de opkomst boven de 30% komt dus kans is groot dat ik thuis blijf. Ik ben sowieso tegen referenda, ondemocratisch geneuzel.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_160044069
Nee stemmen
pi_160045464
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 13:46 schreef Fir3fly het volgende:
Ik bekijk het even, ik verwacht niet dat de opkomst boven de 30% komt dus kans is groot dat ik thuis blijf. Ik ben sowieso tegen referenda, ondemocratisch geneuzel.
Dit is ook de lijn die ik kies. Ik zie niet heel veel in referenda en al helemaal niet in dit gekaapte experiment. Stemmen is voor mij een zeer kleine moeite maar ik neig wel sterk naar voor het eerst sinds ik stemrecht heb een keertje niet stemmen.
pi_160051787
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 13:46 schreef Fir3fly het volgende:
Wat is er ondemocratisch aan referenda? :') Lijkt me juist wel democratisch.
  vrijdag 19 februari 2016 @ 21:00:08 #13
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_160051863
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 20:57 schreef krokodil76 het volgende:

[..]

Nogal offtopic maar laten we het houden op tirannie van de meerderheid en oversimplificatie van issues.
pi_160052525
Stem gewoon. Dan heb je de volgende dag ook iets om over te praten bij de waterkoeler.

Als je strategisch ingesteld bent bedenk je dan dit: als het referendum het haalt moedigt dat Jan Roos misschien aan om als een Berlusconi de politiek in te gaan. Als hij zijn kaarten een beetje goed speelt verdeelt hij de domrechtse stem tussen zichzelf en die andere oproerkraaier zodat het nog makkelijker wordt om domrechts te negeren - zolang je maar geen teevee kijkt.
“An interesting thing is a good thing.”
pi_160052691
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 21:00 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Nogal offtopic maar laten we het houden op tirannie van de meerderheid en oversimplificatie van issues.
Vind je dat het associatieverdrag een minderheid van Nederland dient? Tirannie van de meerderheid is natuurlijk net zo min "democratisch" als de tirannie van een minderheid.

Ik weet nog steeds niet wat het associatieverdrag allemaal inhoudt dus of een voorstander of tegenstander ben van het verdrag maar dat we invloed moeten kunnen uitoefenen is toch wel de basis van een democratie.

Ik kwam het volgende filmpje tegen waarbij het contrast met de VS duidelijk wordt. Er wordt zelfs gesteld dat Nederland geen democratie is. Het zette me wel aan het denken.

vrijdag 19 februari 2016 @ 21:31:56 #16
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_160053154
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 21:20 schreef idefixide het volgende:

[..]

Vind je dat het associatieverdrag een minderheid van Nederland dient? Tirannie van de meerderheid is natuurlijk net zo min "democratisch" als de tirannie van een minderheid.

Ik weet nog steeds niet wat het associatieverdrag allemaal inhoudt dus of een voorstander of tegenstander ben van het verdrag
Zo ingewikkeld is het niet, er zijn er al tig van. Het haalt wat barrières weg voor handel. En daar is altijd iedereen bij gebaat. Of men dat nou door heeft of niet. Maar directe invloed zal het voor vrijwel niemand in Nederland hebben. Daarom is het ook zo belachelijk dat we er een referendum over hebben.
quote:
maar dat we invloed moeten kunnen uitoefenen is toch wel de basis van een democratie.
Zal best, maar wij hebben een parlementaire democratie. En niet zonder reden. Invloed uitoefenen kunnen we al lang. We kiezen er alleen voor dat in grote mate niet te doen en vanaf de zijlijn te schreeuwen. Kan ook, maar dat is een keuze.
pi_160057613
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 20:57 schreef krokodil76 het volgende:

[..]

Ze hoeven de uitslag toch niet ter harte te nemen of zit ik nou helemaal fout?

Neem als voorbeeld het referendum welk over de Grondwet voor Europa ging toen bijvoorbeeld?

https://nl.wikipedia.org/(...)Grondwet_voor_Europa
pi_160059683
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 21:20 schreef idefixide het volgende:

[..]

Ik weet nog steeds niet wat het associatieverdrag allemaal inhoudt dus of een voorstander of tegenstander ben van het verdrag maar dat we invloed moeten kunnen uitoefenen is toch wel de basis van een democratie.

Ik kwam het volgende filmpje tegen waarbij het contrast met de VS duidelijk wordt. Er wordt zelfs gesteld dat Nederland geen democratie is. Het zette me wel aan het denken.

Verdomd interessant, maar zullen we het on topic houden? :)
  zaterdag 20 februari 2016 @ 01:34:17 #19
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_160060836
Oekraïne hoort bij Europa.
De Krim en die pro-Russische gebieden in het Oosten mogen naar Rusland gaan.
pi_160061220
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 01:34 schreef Ixnay het volgende:
Dus wat doe je bij het referendum?
pi_160061272
quote:
Zie hier: Eerste staatkundige eenheid

https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_Oekra%C3%AFne

quote:
5s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 02:00 schreef k_man het volgende:

[..]

[ Bericht 24% gewijzigd door #ANONIEM op 20-02-2016 02:04:32 ]
pi_160061365
Mijn overweging zal vooral zijn of ik meen er genoeg vanaf te weten om een geïnformeerde stem uit te kunnen brengen.
pi_160061541
quote:
15s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 02:08 schreef Pokkelmans het volgende:
Mijn overweging zal vooral zijn of ik meen er genoeg vanaf te weten om een geïnformeerde stem uit te kunnen brengen.
Doe je goed aan lijkt me.

Als je niet gaat wint Ja sowieso want dat is het al!
Stemmen loont dus alleen bij een nee en dan nog alleen maar als het merendeel nee stemt.
Bij dit werkt het dus naar mijn idee andersom Ja heb je en Nee kan je krijgen?
Maar dan nog als het een nee wordt en er wordt niks mee gedaan heeft het allemaal geen doel gehad toch?
pi_160061892
quote:
15s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 02:08 schreef Pokkelmans het volgende:
Schat je je eigen intellect lager in dan het gemiddelde parlementslid die zonder het verdrag te lezen blind uitvoert wat de EU hem opdraagt?
pi_160062049
Imo is het slechtste wat je kan doen niet gaan stemmen.

Of je nou voor of tegen bent doet er niet zo heel veel toe; zo vaak kunnen we onze stem niet laten horen. Ja als er verkiezingen zijn, maar tussentijds is behoorlijk zeldzaam.

Dus ik zou zeggen lees je in over waar het nou over gaat en vorm daar je eigen mening over of je voor of tegen bent en laat vervolgens je stem horen!!!

Voordeel van gaan stemmen is dat je dan achteraf ook mag zeiken als het allemaal kut is; dan heb jij er in elk geval wat aan proberen te doen.

Niet stemmen is ook niet zeuren wat mij betreft.

Nogmaals, lees je in, beslis of je voor of tegen bent en GA VOORAL JE STEM LATEN HOREN! :Y
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_160062194
Mensen die uit tactische overwegingen thuis blijven, zijn bang voor de democratie.
pi_160063083
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2016 12:53 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het is vooral tijdsverspilling.
Zo kun je ook tegen democratie aankijken ja :)
pi_160063096
Het is slechts een raadgevend referendum dus dat onderscheid tussen 'geldig' en 'ongeldig' is sowieso nogal gekunsteld. Ik snap dus ook niet wat je nou concreet zou willen bereiken door als voorstander thuis te blijven.

Ja, aanmoedigen dat de politiek een 'ongewenste' uitslag negeert, maar dat is natuurlijk een nogal dictatoriale insteek.

[ Bericht 26% gewijzigd door #ANONIEM op 20-02-2016 09:46:29 ]
pi_160063191
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 03:39 schreef Elfletterig het volgende:
Mensen die uit tactische overwegingen thuis blijven, zijn bang voor de democratie.
Of ze zien niet zoveel in dit gekaapte referendum natuurlijk.
Wat mij betreft heeft onze democratisch verkozen volksvertegenwoordiging een prima besluit over dit verdrag genomen. Ik heb niet echt de behoefte daar nog een plasje over te doen.
  zaterdag 20 februari 2016 @ 10:24:35 #30
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_160063482
Ligt er aan hoeveel ik er van af weet. Het gaat toch over een of ander handelsvedrag met Oekraïne? Op basis van mijn huidige kennis over dit onderwerp vind ik dat ik nog geen stem kan uitbrengen.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  zaterdag 20 februari 2016 @ 10:35:44 #31
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_160063644
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 03:39 schreef Elfletterig het volgende:
Ach ja altijd makkelijk, mensen ergens angst voor toedichten. Lees eens wat posts in dit topic zou ik zeggen. Bijvoorbeeld: ik vind zo'n referendum juist een ondermijning van onze democratie. Nou jij weer.
  zaterdag 20 februari 2016 @ 10:36:47 #32
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_160063659
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 09:44 schreef Igen het volgende:
Het is slechts een raadgevend referendum dus dat onderscheid tussen 'geldig' en 'ongeldig' is sowieso nogal gekunsteld. Ik snap dus ook niet wat je nou concreet zou willen bereiken door als voorstander thuis te blijven.
Aangeven dat zo'n referendum een baggeridee is.
pi_160063709
quote:
14s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 10:35 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ach ja altijd makkelijk, mensen ergens angst voor toedichten. Lees eens wat posts in dit topic zou ik zeggen. Bijvoorbeeld: ik vind zo'n referendum juist een ondermijning van onze democratie. Nou jij weer.
Er zijn best bezwaren tegen referenda te bedenken. Bijvoorbeeld dat ze een 'dictatuur van de meerderheid' kunnen opleveren die de rechtsstatelijkheid ondermijnt.

Maar een referendum als ondermijning van de democratie? 8)7
pi_160063741
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 10:39 schreef Igen het volgende:

[..]

Er zijn best bezwaren tegen referenda te bedenken. Bijvoorbeeld dat ze een 'dictatuur van de meerderheid' kunnen opleveren die de rechtsstatelijkheid ondermijnt.

Het wordt in dit geval vooral gebruikt als een soort motie van wantrouwen tegen het kabinet en Europa. Terwijl we gewoon een volksvertegenwoordiging hebben met een prima mandaat. In die zin heeft het inderdaad wel wat weg van ondermijning van de democratie.
pi_160063774
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 10:41 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het wordt in dit geval vooral gebruikt als een soort motie van wantrouwen tegen het kabinet en Europa. Terwijl we gewoon een volksvertegenwoordiging hebben met een prima mandaat. In die zin heeft het inderdaad wel wat weg van ondermijning van de democratie.
Als er zo'n enorme behoefte is aan zo'n "motie van wantrouwen" dan is er dus helemaal geen "prima mandaat".

Natuurlijk zijn er redenen om niet elk jaar een kabinetscrisis en nieuwe verkiezingen te willen, maar een regering 4 jaar laten zitten terwijl een meerderheid wat anders wil is niet democratisch.
  zaterdag 20 februari 2016 @ 10:45:23 #36
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_160063800
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 10:39 schreef Igen het volgende:

[..]

Precies om die reden. Het biedt enorme kansen voor lobbygroepen om beslissingen van onze gekozen volksvertegenwoordigers ongedaan te maken. Zonder verantwoording hoeven af te leggen.

Kijk alleen al naar dit referendum. De organisator zaait bewust misinformatie zodat het hele referendum totaal niet meer gaat over het daadwerkelijke issue dat ter sprake wordt gesteld, maar over iets heel anders. Nou doet de regering natuurlijk vaak hetzelfde, maar zij moeten tenminste verantwoordelijkheid afleggen aan mij. Om mijn stem te kunnen krijgen. Ik kan niet stemmen op wie zo'n referendum mag organiseren.
  zaterdag 20 februari 2016 @ 10:46:51 #37
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_160063823
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 10:43 schreef Igen het volgende:

[..]

Als er zo'n enorme behoefte is aan zo'n "motie van wantrouwen" dan is er dus helemaal geen "prima mandaat".

Natuurlijk zijn er redenen om niet elk jaar een kabinetscrisis en nieuwe verkiezingen te willen, maar een regering 4 jaar laten zitten terwijl een meerderheid wat anders wil is niet democratisch.
Over tirannie van de meerderheid gesproken.

En enorme behoefte? Nog geen half miljoen handtekeningen en de opkomst lijkt vooralsnog historisch laag te zijn. Dus dat slaat nergens op.
pi_160063853
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 10:43 schreef Igen het volgende:

[..]

Natuurlijk is het wel democratisch om gebruik te maken van het mandaat wat de kiezer hen gegeven heeft.
pi_160063861
quote:
14s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 10:45 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Precies om die reden. Het biedt enorme kansen voor lobbygroepen om beslissingen van onze gekozen volksvertegenwoordigers ongedaan te maken. Zonder verantwoording hoeven af te leggen.

Kijk alleen al naar dit referendum. De organisator zaait bewust misinformatie zodat het hele referendum totaal niet meer gaat over het daadwerkelijke issue dat ter sprake wordt gesteld, maar over iets heel anders. Nou doet de regering natuurlijk vaak hetzelfde, maar zij moeten tenminste verantwoordelijkheid afleggen aan mij. Om mijn stem te kunnen krijgen. Ik kan niet stemmen op wie zo'n referendum mag organiseren.
Eh, democratie betekent dat het volk het recht heeft om domme beslissingen te maken en zich door valse voorlichters te laten misleiden.

Het is een dictatoriaal trekje om het volk het recht daarop te willen ontzeggen.

Daarnaast wordt het referendum überhaupt niet georganiseerd door GeenStijl & co.
pi_160063866
quote:
2s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 10:48 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Natuurlijk is het wel democratisch om gebruik te maken van het mandaat wat de kiezer hen gegeven heeft.
Je hebt echt een hersenkronkel als je indirecte democratie democratischer vindt dan directe democratie.
  zaterdag 20 februari 2016 @ 10:50:44 #41
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_160063888
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 10:49 schreef Igen het volgende:

[..]

Eh, democratie betekent dat het volk het recht heeft om domme beslissingen te maken en zich door valse voorlichters te laten misleiden.

Het is een dictatoriaal trekje om het volk het recht daarop te willen ontzeggen.
Dat recht hebben ze altijd. Daar hebben we een regering voor. Waar men op kan stemmen. Heb je wel gelezen wat ik zei? Het gaat mij om de verantwoording.

quote:
Daarnaast wordt het referendum überhaupt niet georganiseerd door GeenStijl & co.
Geen idee hoe je daar nou weer bij komt maar dat is pertinent onwaar.
pi_160063909
quote:

[..]

De praktische organisatie niet inderdaad, daar schoppen ze weer lekker stennis tegen. Maar het is natuurlijk wel volledig aan hen en hun valse voorlichting te danken dat dit referendum er komt. Het is hun feestje.
  zaterdag 20 februari 2016 @ 10:51:54 #43
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_160063913
quote:

[..]

Je hebt echt een hersenkronkel als je indirecte democratie democratischer vindt dan directe democratie.
Democratie betekent 'het volk regeert'. Niet 'de meerderheid regeert'. Waarom hebben we uberhaupt een parlement denk je?
pi_160063923
quote:

[..]

Volgens mij heb je eerder een kronkel in je hoofd wanneer je de uitslag van de Kamerverkiezingen niet respecteert.
pi_160063931
quote:

[..]

Mee eens. Hoe mensen hier überhaupt op komen is mij gewoon een raadsel. Zeg dan gewoon eerlijk dat je meer democratie geen goed idee vindt.
pi_160063932
quote:
14s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 10:51 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Democratie betekent 'het volk regeert'. Niet 'de meerderheid regeert'. Waarom hebben we uberhaupt een parlement denk je?
We hebben een parlement omdat directe democratie organisatorisch niet te doen valt, op zo nu en dan een uitzondering na.
  zaterdag 20 februari 2016 @ 10:54:19 #47
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_160063955
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 10:52 schreef Igen het volgende:

[..]

We hebben een parlement omdat directe democratie organisatorisch niet te doen valt, op zo nu en dan een uitzondering na.
En die uitzondering is er zeker vooral wanneer jij dat wil?
pi_160064004
quote:
10s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 10:54 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Die uitzondering is er wanneer genoeg mensen dat willen.

Eigenlijk net zoals bij het regelement van orde in de Tweede Kamer, waar besluiten in principe een hamerstuk zijn, tenzij genoeg kamerleden om een stemming vragen, die dan weer per fractie is tenzij er om een hoofdelijke stemming wordt gevraagd.
pi_160064015
quote:
10s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 10:54 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Hoe is dit een argument te noemen? ;( Is het niveau inmiddels zo erg laag?

Je loog trouwens nog over dat Corbyn banden zou hebben met Hamas. Toen ik je daarop wees heb je nooit meer teruggereageerd daarop en bleef je lekker draaien.
  zaterdag 20 februari 2016 @ 10:59:17 #50
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_160064045
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 10:56 schreef Igen het volgende:

[..]

Die uitzondering is er wanneer genoeg mensen dat willen.

En wanneer is genoeg?
pi_160064082
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 10:52 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Mee eens. Hoe mensen hier überhaupt op komen is mij gewoon een raadsel. Zeg dan gewoon eerlijk dat je meer democratie geen goed idee vindt.
Ik vind democratie een heel goed idee. Referenda vind ik echter een minder goed idee zodra dat over een ingewikkelder onderwerp gaat dan de kleur van de wipkip in de speeltuin om de hoek.
  zaterdag 20 februari 2016 @ 11:02:28 #52
66825 Reya
Fier Wallon
pi_160064104
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 10:57 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Je loog trouwens nog over dat Corbyn banden zou hebben met Hamas. Toen ik je daarop wees heb je nooit meer teruggereageerd daarop en bleef je lekker draaien.
Probeer deze discussie bij het onderwerp van het topic te houden.
pi_160064113
quote:
2s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 11:01 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ik vind democratie een heel goed idee. Referenda vind ik echter een minder goed idee zodra dat over een ingewikkelder onderwerp gaat dan de kleur van de wipkip in de speeltuin om de hoek.
Dus je vindt meer democratie geen goed idee en het volk te dom om zelf beslissingen te nemen. Daar komt het wel op neer, ondanks je pogingen het mooi te verpakken.
pi_160064124
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 10:59 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

En wanneer is genoeg?
Zo veel als door jouw zo heilige Tweede Kamer is vastgelegd in de wet waarop dit referendum is gebaseerd. ;)
  zaterdag 20 februari 2016 @ 11:04:12 #55
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_160064135
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 10:57 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Het is een hele simpele vraag. Hij geeft geen enkele conditie voor zijn uitspraak dus moet ik er maar naar gissen.
quote:
Wat? Ten eerste heeft dat hier niets mee te maken en ten tweede, daar kun je zelf toch ook wel op googlen? Volgens mij heeft zelfs je geliefde Guardian er nog wel een artikel of twee over.
  zaterdag 20 februari 2016 @ 11:05:06 #56
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_160064143
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 11:03 schreef Igen het volgende:

[..]

Zo veel als door jouw zo heilige Tweede Kamer is vastgelegd in de wet waarop dit referendum is gebaseerd. ;)
Dat klopt, en dat kan dan ook absoluut een reden zijn om niet op de partijen te stemmen die dit steunden. Precies mijn punt.
pi_160064154
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 11:02 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Dus je vindt meer democratie geen goed idee en het volk te dom om zelf beslissingen te nemen. Daar komt het wel op neer, ondanks je pogingen het mooi te verpakken.
Ik denk dat een simplistisch JA of NEE veelal geen recht doet aan de complexiteit van het gevraagde besluit.

En waarom zouden we nog een parlement kiezen als je toch alles met referenda anders wil doen dan dat parlement besluit? Volgens mij wordt dat alleen maar minder democratisch alles bij elkaar.
pi_160064189
quote:
14s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 11:05 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat klopt, en dat kan dan ook absoluut een reden zijn om niet op de partijen te stemmen die dit steunden. Precies mijn punt.
Ja, en? Wat jij bij de volgende verkiezingen gaat stemmen is echt totaal irrelevant voor dit topic.
pi_160064209
quote:
2s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 11:05 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ik denk dat een simplistisch JA of NEE veelal geen recht doet aan de complexiteit van het gevraagde besluit.

En waarom zouden we nog een parlement kiezen als je toch alles met referenda anders wil doen dan dat parlement besluit? Volgens mij wordt dat alleen maar minder democratisch alles bij elkaar.
Jij vindt directe democratie dus minder democratisch? :? Ik ben benieuwd of je één politieke wetenschapper kan vinden die het eens is met je definitiekeuze.
  zaterdag 20 februari 2016 @ 11:11:03 #60
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_160064214
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 11:08 schreef Igen het volgende:

[..]

Ja, en? Wat jij bij de volgende verkiezingen gaat stemmen is echt totaal irrelevant voor dit topic.
Je hebt het duidelijk niet begrepen. Jammer. Ik zal het nog een keer proberen.

De regering neemt besluiten. De Tweede Kamer neemt besluiten. Daarop baseer ik deels mijn stem bij de verkiezingen.

Geenstijl organiseert een referendum over een onderwerp van niets en kaapt het met een hele andere boodschap. Ik kan niet stemmen op Geenstijl of er tegen stemmen.

Zie je het verschil nu?
pi_160064217
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 11:10 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Jij vindt directe democratie dus minder democratisch? :? Ik ben benieuwd of je één politieke wetenschapper kan vinden die het eens is met je definitiekeuze.
Ik vind het in elk geval niet democratischer dan besluitvorming door ons verkozen parlement.
pi_160064268
Ik vind dit referendum een grote onzin, maar omdat ie nou eenmaal wel komt, wil ik toch wel gaan stemmen. Maar dan moet ik ook eerst gaan uitzoeken of ik voor of tegen ben. terwijl ik wel wat leukers te doen heb. Dus ik ben een beetje kwaad op de veroorzakers!

Maar ik ga me tegen die tijd dus toch maar een beetje inlezen en tegen mijn zin stemmen. Baal nu al dat ik daarvoor dan de deur uit moet.

Ik was altijd voor het referendum, maar hoe dit gegaan is zet me wel een beetje aan het twijfelen. Alles is zo manipuleerbaar tegenwoordig.
pi_160064317
quote:
10s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 11:11 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

De regering neemt besluiten. De Tweede Kamer neemt besluiten. Daarop baseer ik deels mijn stem bij de verkiezingen.

Geenstijl organiseert een referendum over een onderwerp van niets en kaapt het met een hele andere boodschap. Ik kan niet stemmen op Geenstijl of er tegen stemmen.

Zie je het verschil nu?
GeenStijl organiseert niks. Het is de regering die het referendum organiseert op basis van een wet die door de Tweede Kamer is aangenomen. GeenStijl heeft handtekeningen verzameld en voert campagne, maar so what? Als GeenStijl zegt dat je niet op Samsom moet stemmen, is het dan ook GeenStijl die de Tweede-Kamerverkiezingen organiseert en zijn dan dus ook de Tweede-Kamerverkiezingen ondemocratisch?

Je argumentatie slaat kortom echt nergens op en lijkt vooral gebaseerd op je persoonlijke frustratie over GeenStijl en je ergernis over de mening van veel Nederlanders.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-02-2016 11:18:13 ]
  zaterdag 20 februari 2016 @ 11:20:15 #64
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_160064345
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 11:18 schreef Igen het volgende:

[..]

GeenStijl organiseert niks. Het is de regering die het referendum organiseert op basis van een wet die door de Tweede Kamer is aangenomen. GeenStijl heeft handtekeningen verzameld en voert campagne, maar so what?
Ik kan niet stemmen op GeenStijl.
pi_160064368
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 11:20 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Waarom zou je op GeenStijl willen kunnen stemmen, stemmen zij over beleid in Nederland?
  zaterdag 20 februari 2016 @ 11:22:14 #66
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_160064386
We zouden onze tijd natuurlijk ook kunnen besteden aan het overhalen van mensen om op het Ja-Kamp te stemmen, als het allemaal zo duidelijk is moet dat geen opgave zijn. Maar dat is misschien wishful thinking.

Ik ga in ieder geval Ja stemmen, mocht er in mijn gemeente nog een campagneplan komen (wat ik niet verwacht) zal ik ook waarschijnlijk ook wel langs de deuren gaan o.i.d.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_160064399
Niemand heeft het over de kosten:Dit Oekraine-referendum behoort tot de meest perverse verspilling van belastinggeld ter wereld: kosten +/-30 miljoen euro.
De gemiddelde Nederlandse burger heeft niets met Oekraine en ook geen of nauwelijks kennis van zaken. Dit is helemaal ongeschikt voor het houden van een referendum en wordt ( net als de burgemeesters referenda met allemaal totaal onbekende kandidaten) alleen gebruikt door bepaalde heren politici om het instituut referenda( wat zeker nuttig kan uitwerken) naar de vernieling te helpen.
De ene politicus probeert het levenswerk van de andere politicus kapot te maken.
Totale zinloze geldverspilling in een tijd dat de gewone burger te lijden heeft onder de ene na de ander bezuiniging
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
pi_160064483
Ik ben geen voorstander van referenda, maar nu het er komt ga ik stemmen. Uiteraard stem ik voor.
pi_160064543
Het onderwerp van dit referendum is inderdaad doodongelukkig, maar niet komen opdagen of 'ja'-stemmen geeft een verkeerd signaal af, dus zal het waarschijnlijk 'nee' worden.
pi_160064720
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 11:20 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ja en? Ik kan ook niet op de Volkskrant, op het RTL Verkiezingsdebat of op de Stemwijzer stemmen. En zo hoort het ook. Hoe kom je überhaupt op het idee dat je daar "op" zou moeten kunnen stemmen? 8)7

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 20-02-2016 11:44:23 ]
pi_160064981
quote:
10s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 11:11 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Zie je het verschil nu?
Okee deels met je eens, mits een gezonde oppositie, welke zich niet voor de kar laat spannen dan ben ik het deels met je eens.
Zoals het de laatste tijd is gegaan vind ik het een gekochte democratie.
pi_160073447
Niet gaan is voor mij een signaal dat je die zeldzame kans om de politiek een signaal af te geven aan je voorbij laat gaan, omdat het je te weinig boeit om even wat te lezen en je stem uit te brengen. Wel gaan dus! Of je dan voor of tegen stemt moet je zelf weten.

En ik zou zeggen: Kijk eens op https://voorstem.nl/nl/ voor argumenten voor EN tegen...
pi_160074228
quote:
Wat is "Europa"? Lijkt mij dat Rusland net zo goed een wezenlijk onderdeel is van Europa en de Europese geschiedenis is.
pi_160075176
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 19:51 schreef idefixide het volgende:

[..]

Wat is "Europa"? Lijkt mij dat Rusland net zo goed een wezenlijk onderdeel is van Europa en de Europese geschiedenis is.
"Europa" is een gemeenschap van landen die bepaalde basisprincipes zoals de democratische rechtsstaat, persvrijheid, sociale markteconomie etc. onderschrijven.

EIU Democracy Index: https://en.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index
Economic Freedom Index: http://www.heritage.org/index/heatmap
Press Freedom Index: https://index.rsf.org/#!/
https://freedomhouse.org/report/freedom-world/freedom-world-2016
Corruption Perception Index: http://www.transparency.org/cpi2015

Als je diverse rankings van landen over die onderwerpen zo bekijkt, dan zie je vrij duidelijk dat dat "Europa" precies aan de huidige oostgrens van de EU ophoudt. En dat landen zoals Noorwegen en Zwitserland er wel bij horen, ook al zijn ze geen EU-lid, maar dat Oekraïne er duidelijk niet bij hoort.

Edit: Of voor mijn part ook problematisch alcoholgebruik, daar is diezelfde grens ook overduidelijk te zien. :')

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 20-02-2016 20:25:13 ]
pi_160075477
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 20:18 schreef Igen het volgende:

[..]

"Europa" is een gemeenschap van landen die bepaalde basisprincipes zoals de democratische rechtsstaat, persvrijheid, sociale markteconomie etc. onderschrijven.

EIU Democracy Index: https://en.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index
Economic Freedom Index: http://www.heritage.org/index/heatmap
Press Freedom Index: https://index.rsf.org/#!/
https://freedomhouse.org/report/freedom-world/freedom-world-2016
Corruption Perception Index: http://www.transparency.org/cpi2015

Als je diverse rankings van landen over die onderwerpen zo bekijkt, dan zie je vrij duidelijk dat dat "Europa" precies aan de huidige oostgrens van de EU ophoudt. En dat landen zoals Noorwegen en Zwitserland er wel bij horen, ook al zijn ze geen EU-lid, maar dat Oekraïne er duidelijk niet bij hoort.

Edit: Of voor mijn part ook problematisch alcoholgebruik, daar is diezelfde grens ook overduidelijk te zien. :')
Wil je hiermee stellen dat Europa (in alle richtingen) ook kan groeien of slinken afhankelijk van de verspreiding van die bepaalde basisprincipes? :?
pi_160075567
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 20:27 schreef idefixide het volgende:

[..]

Wil je hiermee stellen dat Europa (in alle richtingen) ook kan groeien of slinken afhankelijk van de verspreiding van die bepaalde basisprincipes? :?
Onzin natuurlijk. Moskou ligt gewoon in Europa.
pi_160075680
quote:

[..]

Je kan Europa puur geografisch benaderen maar het ook als een soort begrip zien zoals Igen laat zien. Voor beide benaderingen is wel wat te zeggen.
pi_160075720
quote:

[..]

Ik denk het wel ja. Cyprus hoort tegenwoordig bijv. ook bij "Europa", en terecht lijkt me, maar eigenlijk ligt het net in Azië.
pi_160076052
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 20:35 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik denk het wel ja. Cyprus hoort tegenwoordig bijv. ook bij "Europa", en terecht lijkt me, maar eigenlijk ligt het net in Azië.
Cyprus ligt niet in Europa dus. Misschien ben je in de war met de EU, het hedendaagse politieke gedrocht.
pi_160076127
Landen komen en gaan, ook de continentsgrenzen zijn alles behalve statisch
Oekraine is deel van Europa, maar dat was de Krim ook tot voorkort.
En uiteindelijk vind ik dat we minder narrow minded moeten denken en gewoon proberen wereldwijd met elkaar door een deur te kunnen. Dat daar associatieverdragen aan te pas moeten komen vind ik vooral erg jammer. Dat doet mij toch enorm denken aan de imho achterhaalde 'you are with us or against us' cultuur.
pi_160076130
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 20:45 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Cyprus ligt niet in Europa dus. Misschien ben je in de war met de EU, het hedendaagse politieke gedrocht.
Wat denk je waarom ik het tussen aanhalingstekens zet?

Hint: Omdat dit topic over politiek en niet over aardrijkskunde gaat.

En daarnaast ben ik zeker niet in de war met de EU, want ik zei daarnet immers al dat wmb. landen zoals Noorwegen en Zwitserland in principe ook onder "Europa" als politiek ideaal vallen.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 20-02-2016 20:54:24 ]
pi_160080425
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 20:47 schreef Igen het volgende:
Hint: Omdat dit topic over politiek en niet over aardrijkskunde gaat.
Als je al zover bent gekomen is het een kleine moeite om nog even te checken waar dit topic echt over gaat.

Hint: het is niet over de vraag welke landen bij Europa horen.
pi_160080618
quote:
6s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 23:05 schreef k_man het volgende:

[..]

Als je al zover bent gekomen is het een kleine moeite om nog even te checken waar dit topic echt over gaat.

Dat zeg ik.

Het gaat niet over welke landen bij Europa horen, maar wel over welke landen bij "Europa" horen, want het gaat niet om een gewoon handelsverdrag maar om een speciaal "deep and comprehensive" handelsverdrag dat is afgesloten omdat de politiek vindt dat Oekraïne wél bij "Europa" hoort.

Edit: Klopt, het topic gaat erover of als je vóór het verdrag bent, of je dan wel of niet moet gaan stemmen.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 20-02-2016 23:13:09 ]
pi_160080669
quote:
6s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 23:05 schreef k_man het volgende:

[..]

Waarom druk je er dan een stempel op?

Op zaterdag 20 februari 2016 01:34 schreef Ixnay het volgende:

Op zaterdag 20 februari 2016 02:00 schreef k_man het volgende:

Of is dat alleen als het je uitkomt?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 20-02-2016 23:17:14 ]
pi_160080934
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 09:54 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Of ze zien niet zoveel in dit gekaapte referendum natuurlijk.
Wat mij betreft heeft onze democratisch verkozen volksvertegenwoordiging een prima besluit over dit verdrag genomen. Ik heb niet echt de behoefte daar nog een plasje over te doen.
Hoezo een "gekaapt" referendum? Vanwaar die bizarre kwalificatie? Het is gewoon een legitiem referendum waarvoor de initiatiefnemers keurig aan de voorwaarden hebben voldaan. Ook dat is gewoon onderdeel van ons democratische proces, dat deze mogelijkheid wordt geboren.

quote:
14s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 10:35 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Een referendum als ondermijning van de democratie.... bijzonder standpunt. Een directere vorm van democratie bestaat er niet.

Als je, net als 99.999, ook vindt dat onze volksvertegenwoordiging een "prima besluit" heeft genomen, kun je in het referendum natuurlijk gewoon JA stemmen. Mensen die niet gaan stemmen, doen dat hoofdzakelijk omdat ze hopen dat het opkomstpercentage niet wordt gehaald.
pi_160080987
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 23:21 schreef Elfletterig het volgende:
Mensen die niet gaan stemmen, doen dat hoofdzakelijk omdat ze hopen dat het opkomstpercentage niet wordt gehaald.
Of omdat het ze toch niks interesseert.
pi_160081193
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 23:23 schreef k_man het volgende:

[..]

Dat zal de grote meute van niet-stemmers zijn ja.

Maar wie dit topic aanklikt interesseert het hoogstwaarschijnlijk alvast wel wat. Wie hier dus een epistel post met argumentatie waarom hem/haar het niks interesseert dan is dat dus niet heel erg geloofwaardig.
pi_160081284
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 23:23 schreef k_man het volgende:

[..]

Of ze zijn van plan voor te stemmen wat het toch al is of niet?
pi_160104518
quote:
3s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 03:16 schreef Geralt het volgende:
Imo is het slechtste wat je kan doen niet gaan stemmen.

Of je nou voor of tegen bent doet er niet zo heel veel toe; zo vaak kunnen we onze stem niet laten horen. Ja als er verkiezingen zijn, maar tussentijds is behoorlijk zeldzaam.

Dus ik zou zeggen lees je in over waar het nou over gaat en vorm daar je eigen mening over of je voor of tegen bent en laat vervolgens je stem horen!!!

Voordeel van gaan stemmen is dat je dan achteraf ook mag zeiken als het allemaal kut is; dan heb jij er in elk geval wat aan proberen te doen.

Niet stemmen is ook niet zeuren wat mij betreft.

Nogmaals, lees je in, beslis of je voor of tegen bent en GA VOORAL JE STEM LATEN HOREN! :Y
Ik ben tegen het referendum an sich, niet gaan stemmen is een teken om dat te uiten.

VOORAL NIET GAAN STEMMEN. SLOOP DE STEMHOKJES!
pi_160104684
quote:
3s.gif Op zondag 21 februari 2016 21:57 schreef Joezi het volgende:

[..]

Ik ben tegen het referendum an sich, niet gaan stemmen is een teken om dat te uiten.

VOORAL NIET GAAN STEMMEN. SLOOP DE STEMHOKJES!
Denk je dat schreeuwen helpt?
pi_160104767
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 22:01 schreef john2406 het volgende:

[..]

Denk je dat schreeuwen helpt?
Waarom is in hoofdletters schreeuwen? Een hoofdletter hoef je niet harder uit te spreken, dat is geen regel toch?
pi_160104841
quote:
11s.gif Op zondag 21 februari 2016 22:03 schreef Joezi het volgende:

[..]

Waarom is in hoofdletters schreeuwen? Een hoofdletter hoef je niet harder uit te spreken, dat is geen regel toch?
Ach je hebt je hart even gelucht dat zal het wel doen dan niet?
pi_160105229
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 22:05 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ach je hebt je hart even gelucht dat zal het wel doen dan niet?
Even geen slowchat hier, dat kan in de SC.

Dank
pi_160105497
Ik ben VOOR het referendum an sich, WEL gaan stemmen is een teken om dat te uiten.

VOORAL GAAN STEMMEN. SLOOP DE STEMHOKJES!

ZO VAAK KRIJGT MEN NIET DE GELEGENHEID OM TE GAAN, EN ZIJN VOORKEUR TE LATEN GELDEN!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-02-2016 22:25:27 ]
pi_160106914
Zoals Elfletterig al aangaf, mensen die uit tactische overwegingen thuis blijven, zijn bang voor democratie.
Lucy in the Sky with Diamonds
pi_160107050
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 23:02 schreef Albert_Hofmann het volgende:
Zoals Elfletterig al aangaf, mensen die uit tactische overwegingen thuis blijven, zijn bang voor democratie.
Waarom? Is een weloverwogen keuze om thuis te blijven niet net zo democratisch als wel gaan?
pi_160107159
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 23:02 schreef Albert_Hofmann het volgende:
Waarom? Vind dat vrij populistisch geleuter eerlijk gezegd. Er zijn vele tactische argumenten te bedenken om niet te gaan stemmen en angst voor de democratie lijkt me er daar niet een van. Voor zover een referendum als dit al wat met democratie te maken heeft natuurlijk.
  zondag 21 februari 2016 @ 23:23:36 #98
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_160107664
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 19:51 schreef idefixide het volgende:

[..]

Met Europa bedoel ik het werelddeel waar vrijheid belangrijker is dan iedere vorm van dogma of religie.
pi_160107814
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 23:21 schreef Elfletterig het volgende:

Mensen die niet gaan stemmen, doen dat hoofdzakelijk omdat ze hopen dat het opkomstpercentage niet wordt gehaald.
Werklozen zouden eigenlijk niet moeten kunnen stemmen.
pi_160107890
quote:
1s.gif Op zondag 21 februari 2016 23:28 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Waarom niet?
pi_160107907
quote:
1s.gif Op zondag 21 februari 2016 23:28 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Nog los van het feit dat de voornaamste reden voor mensen om niet te gaan stemmen zal zijn dat het ze niks boeit.
pi_160107929
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 23:31 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Waarom niet?
Omdat ze niets bijdragen. Werklozen zijn ballast.
  zondag 21 februari 2016 @ 23:34:20 #103
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_160107964
Ik twijfel dus echt tussen "ja" stemmen en thuisblijven.
Ik denk dat de "nee" stemmers veel meer gedreven zijn om te stemmen omdat zij dit referendum hebben geïnitieerd, als ik dan als een van de weinige "ja" stemmers mee ga helpen aan die 30% had ik beter niet kunnen stemmen.
pi_160107976
quote:
1s.gif Op zondag 21 februari 2016 23:33 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Nou ja, ze hebben natuurlijk wel het meest te vrezen wanneer de totale arbeidsmarkt groter wordt.
Overigens niet best als je bang moet zijn voor ongeschoolde Oekraïense arbeiders maar dat terzijde.
pi_160108006
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 23:34 schreef Ixnay het volgende:
Ik twijfel dus echt tussen "ja" stemmen en thuisblijven.
Ik denk dat de "nee" stemmers veel meer gedreven zijn om te stemmen omdat zij dit referendum hebben geïnitieerd, als ik dan als een van de weinige "ja" stemmers mee ga helpen aan die 30% had ik beter niet kunnen stemmen.
Ik herken die twijfel.
pi_160108048
quote:
1s.gif Op zondag 21 februari 2016 23:33 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Je opmerking suggereert twee dingen. Namelijk dat werklozen per definitie niks bijdragen, terwijl ze ook op een andere manier iets kunnen bijdragen (bijvoorbeeld door vrijwilligerswerk te doen).

En het suggereert ook dat werkenden per definitie wél wat bijdragen, terwijl dat ook nog maar valt te bezien. Genoeg figuren die de kantjes ervan aflopen of die zich als "werkende" schuldig maken aan dubieuze praktijken, fraude of wat dan ook. Een topbestuurder die een bedrijf om zeep helpt door slechte keuzes en dan ook nog een grote zak geld meekrijgt, heeft niet bijster veel bijgedragen.

Verder lijkt het me - wanneer je zo nodig de rechten van werklozen wilt beperken - ook wel een idee om te kijken naar de staat van dienst die deze mensen hebben. Hoe lang zijn ze al werkloos, hoe lang hebben ze gewerkt?
pi_160108089
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 23:37 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Je opmerking suggereert twee dingen. Namelijk dat werklozen per definitie niks bijdragen, terwijl ze ook op een andere manier iets kunnen bijdragen (bijvoorbeeld door vrijwilligerswerk te doen).

En het suggereert ook dat werkenden per definitie wél wat bijdragen, terwijl dat ook nog maar valt te bezien. Genoeg figuren die de kantjes ervan aflopen of die zich als "werkende" schuldig maken aan dubieuze praktijken, fraude of wat dan ook. Een topbestuurder die een bedrijf om zeep helpt door slechte keuzes en dan ook nog een grote zak geld meekrijgt, heeft niet bijster veel bijgedragen.

Verder lijkt het me - wanneer je zo nodig de rechten van werklozen wilt beperken - ook wel een idee om te kijken naar de staat van dienst die deze mensen hebben. Hoe lang zijn ze al werkloos, hoe lang hebben ze gewerkt?
Nope. Werkloos zijn betekent dat je je stemrecht verliest. Jammer voor je, Elf.
pi_160108345
Oh, nu vindt Elf het natuurlijk niet leuk wanneer een user persoonlijk wordt. Hoe vaak heb jij mijn beroep er niet bijgesleept, Elfje?
pi_160108534
quote:
1s.gif Op zondag 21 februari 2016 23:39 schreef KoosVogels het volgende:
Nope. Werkloos zijn betekent dat je je stemrecht verliest. Jammer voor je, Elf.
Ik vind dat je je voorstel tamelijk slecht weet te onderbouwen. Ik denk niet dat je er veel handen voor op elkaar krijgt.

quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 23:48 schreef KoosVogels het volgende:
Oh, nu vindt Elf het natuurlijk niet leuk wanneer een user persoonlijk wordt. Hoe vaak heb jij mijn beroep er niet bijgesleept, Elfje?
Ik vind het prima joh, ik lig er geen seconde wakker van. De keren dat ik jouw beroep erbij haalde, was dat uit oprechte verbazing. Verbazing over je weinig doortastende, weinig kritische bijdragen, terwijl dat juist vaardigheden zijn die je van een journalist juist wél verwacht.

Wat betreft je voorstel om werklozen het stemrecht te ontnemen: ik lees graag een betere onderbouwing.
pi_160108702
quote:
7s.gif Op zondag 21 februari 2016 23:57 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik vind dat je je voorstel tamelijk slecht weet te onderbouwen. Ik denk niet dat je er veel handen voor op elkaar krijgt.
Ik liep ook maar te trollen. Natuurlijk hebben werklozen stemrecht. Vind alleen wel dat mensen ook gelijk hebben als zij het referendum negeren, omdat zij het onzin vinden.

quote:
Ik vind het prima joh, ik lig er geen seconde wakker van. De keren dat ik jouw beroep erbij haalde, was dat uit oprechte verbazing. Verbazing over je weinig doortastende, weinig kritische bijdragen, terwijl dat juist vaardigheden zijn die je van een journalist juist wél verwacht.
Je hebt gelijk, excuus. Ik kan beter een voorbeeld nemen aan jou. Bij welk medium ben jij ook alweer gaan werken na het afronden van je studie journalistiek?
pi_160108923
quote:
1s.gif Op maandag 22 februari 2016 00:05 schreef KoosVogels het volgende:
Ik liep ook maar te trollen. Natuurlijk hebben werklozen stemrecht. Vind alleen wel dat mensen ook gelijk hebben als zij het referendum negeren, omdat zij het onzin vinden.

Je hebt gelijk, excuus. Ik kan beter een voorbeeld nemen aan jou. Bij welk medium ben jij ook alweer gaan werken na het afronden van je studie journalistiek?
Volgens mij heb ik nergens beweerd dat mensen niet het recht hebben om het referendum te negeren. Sterker nog: ik heb me altijd verzet tegen een stemplicht. Als politiek mensen niet boeit, moeten die mensen vooral niet gaan stemmen.

Ik ben zelfs voor een drempel bij het betreden van het stembureau (een figuurlijke dan). Aan iedere kiezer zouden 1 of 2 basale, doodsimpele vragen moeten worden gesteld. Bijvoorbeeld: noem twee mensen die minister-president van Nederland waren. Of: hoeveel leden telt de Tweede Kamer? Wie zulke vragen niet kan beantwoorden, zou niet moeten mogen stemmen.

Informatie over mijn carrière zet ik niet op dit forum, maar ik wil je er via PM best iets over vertellen, mocht je dat willen. Mijn keuzes hebben er in elk geval toe geleid dat ik helaas mijn baan ben verloren en nog steeds een nieuwe zoek. Dus het is sowieso niet iets om een voorbeeld aan te nemen.

Overigens vind ik het prima dat je journalist bent. Journalisten verrichten belangrijk werk en ik heb het laatst nog heel duidelijk - ook onder mijn eigen naam - voor journalisten opgenomen toen de gemeente Luttelgeest een gebiedsverbod uitvaardigde voor journalisten tijdens een informatieavond. Zoiets vind ik schandalig.

Om even weer on-topic te gaan: ik snap het dat mensen niet gaan stemmen als ze geen mening hebben of de materie niet denken te begrijpen. Ik vind het wél raar dat mensen met een uitgesproken ja-mening uit tactische overwegingen thuis blijven. Dat vind ik slecht voor onze democratie.
pi_160109079
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2016 00:15 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Volgens mij heb ik nergens beweerd dat mensen niet het recht hebben om het referendum te negeren. Sterker nog: ik heb me altijd verzet tegen een stemplicht. Als politiek mensen niet boeit, moeten die mensen vooral niet gaan stemmen.
Le-zen. Ik had het niet over het recht om niet te gaan, wat ik schreef is dat mensen gelijk hebben dat ze thuis blijve als zij vinden dat het referendum onzin is.

quote:
Informatie over mijn carrière zet ik niet op dit forum, maar ik wil je er via PM best iets over vertellen, mocht je dat willen. Mijn keuzes hebben er in elk geval toe geleid dat ik helaas mijn baan ben verloren en nog steeds een nieuwe zoek. Dus het is sowieso niet iets om een voorbeeld aan te nemen.

Overigens vind ik het prima dat je journalist bent. Journalisten verrichten belangrijk werk en ik heb het laatst nog heel duidelijk - ook onder mijn eigen naam - voor journalisten opgenomen toen de gemeente Luttelgeest een gebiedsverbod uitvaardigde voor journalisten tijdens een informatieavond. Zoiets vind ik schandalig.
Mijn punt is dat jij mijn beroep er telkens bijsleept als ik iets verkondig waar jij het niet mee eens bent. Vind jij het ook tof als in jouw werkloosheid telkens ter sprake breng als jij weer eens iets post wat ik onzin vindt?
pi_160109263
quote:
1s.gif Op maandag 22 februari 2016 00:24 schreef KoosVogels het volgende:
Mijn punt is dat jij mijn beroep er telkens bijsleept als ik iets verkondig waar jij het niet mee eens bent. Vind jij het ook tof als in jouw werkloosheid telkens ter sprake breng als jij weer eens iets post wat ik onzin vindt?
Ik sleep jouw beroep er niet telkens bij. Ik sleep het er alleen bij als ik het relevant vind. En dat is slechts sporadisch. Van de 100 reacties van mij op jouw berichten zijn er hooguit een paar waarin ik iets opmerk over jouw beroep.

Verder staat mijn mening los van mijn werksituatie. Ik geef op dit forum mijn mening en voer discussies. Dat deed ik ook al toen ik nog werk had.
pi_160109317
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2016 00:33 schreef Elfletterig het volgende:
Verder staat mijn mening los van mijn werksituatie.
Dat geldt voor mij toch net zo goed, kerel? Of denk je werkelijk dat je kunt beoordelen hoe ik mijn werk doe, enkel omdat je een paar bijdragen van mij hebt gelezen op een forum?
pi_160109323
Opvallend hoe mensen hier hun democratische rechten door de WC spoelen. Als je niet gaat stemmen, moet je ook niet gaan zeuren als straks dat verdrag wel/niet doorgaat of er andere gevolgen zijn.

Dit is ongeacht de uitslag juist een mooi moment om de weg vrij te maken voor nog een referendum.
pi_160109358
quote:
1s.gif Op maandag 22 februari 2016 00:38 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dat geldt voor mij toch net zo goed, kerel? Of denk je werkelijk dat je kunt beoordelen hoe ik mijn werk doe, enkel omdat je een paar bijdragen van mij hebt gelezen op een forum?
Ik beoordeel niet hoe jij je werk doet. Dat kan ik trouwens ook onmogelijk doen. Wat ik wel heb gedaan - maar overigens vrij beperkt - is je meningen op dit forum relateren aan je functie als journalist. En dan verbazen sommige meningen mij gewoon.

Ik zeg daarmee niks over hoe jij je werk doet, maar ik verbaas me over je meningen. Maar het zit allemaal nogal diep, geloof ik... De laatste keer dat ik één van jouw meningen heb gekoppeld aan je functie is volgens mij alweer een aardige tijd geleden. Ik zal erop letten dat ik dat voortaan achterwege laat.
pi_160110308
quote:
1s.gif Op maandag 22 februari 2016 00:24 schreef KoosVogels het volgende:
Ik vind het in ieder geval niet tof dat je dit topic misbruikt om een of ander persoonlijk akkefietje uit te vechten. Ga samen even lekker naar buiten ofzo.
pi_160110787
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2016 00:33 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik sleep jouw beroep er niet telkens bij. Ik sleep het er alleen bij als ik het relevant vind. En dat is slechts sporadisch. Van de 100 reacties van mij op jouw berichten zijn er hooguit een paar waarin ik iets opmerk over jouw beroep.

Verder staat mijn mening los van mijn werksituatie. Ik geef op dit forum mijn mening en voer discussies. Dat deed ik ook al toen ik nog werk had.
Ik heb jou zijn beroep zeker pakweg 100 keer aan zien halen afgelopen jaren. Beetje laf dat je dat nu ontkent. Jij wordt vrij snel persoonlijk als je er op inhoud weer niks tegenin weet te brengen...
  maandag 22 februari 2016 @ 07:24:17 #119
66825 Reya
Fier Wallon
pi_160110802
Laten we weer eens lekker ophouden met de persoonlijke discussie.
pi_160115310
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2016 00:38 schreef Nintex het volgende:
Opvallend hoe mensen hier hun democratische rechten door de WC spoelen. Als je niet gaat stemmen, moet je ook niet gaan zeuren als straks dat verdrag wel/niet doorgaat of er andere gevolgen zijn.

Dit is ongeacht de uitslag juist een mooi moment om de weg vrij te maken voor nog een referendum.
Precies dit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')