Het is vooral tijdsverspilling.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 12:47 schreef MrBadGuy het volgende:
Gewoon tegen stemmen, heb ik ook gedaan!
Strategisch niet gaan stemmen![]()
Dit is ook de lijn die ik kies. Ik zie niet heel veel in referenda en al helemaal niet in dit gekaapte experiment. Stemmen is voor mij een zeer kleine moeite maar ik neig wel sterk naar voor het eerst sinds ik stemrecht heb een keertje niet stemmen.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 13:46 schreef Fir3fly het volgende:
Ik bekijk het even, ik verwacht niet dat de opkomst boven de 30% komt dus kans is groot dat ik thuis blijf. Ik ben sowieso tegen referenda, ondemocratisch geneuzel.
Wat is er ondemocratisch aan referenda?quote:Op vrijdag 19 februari 2016 13:46 schreef Fir3fly het volgende:
Ik bekijk het even, ik verwacht niet dat de opkomst boven de 30% komt dus kans is groot dat ik thuis blijf. Ik ben sowieso tegen referenda, ondemocratisch geneuzel.
Nogal offtopic maar laten we het houden op tirannie van de meerderheid en oversimplificatie van issues.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 20:57 schreef krokodil76 het volgende:
[..]
Wat is er ondemocratisch aan referenda?Lijkt me juist wel democratisch.
Vind je dat het associatieverdrag een minderheid van Nederland dient? Tirannie van de meerderheid is natuurlijk net zo min "democratisch" als de tirannie van een minderheid.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 21:00 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nogal offtopic maar laten we het houden op tirannie van de meerderheid en oversimplificatie van issues.
Zo ingewikkeld is het niet, er zijn er al tig van. Het haalt wat barrières weg voor handel. En daar is altijd iedereen bij gebaat. Of men dat nou door heeft of niet. Maar directe invloed zal het voor vrijwel niemand in Nederland hebben. Daarom is het ook zo belachelijk dat we er een referendum over hebben.quote:Op vrijdag 19 februari 2016 21:20 schreef idefixide het volgende:
[..]
Vind je dat het associatieverdrag een minderheid van Nederland dient? Tirannie van de meerderheid is natuurlijk net zo min "democratisch" als de tirannie van een minderheid.
Ik weet nog steeds niet wat het associatieverdrag allemaal inhoudt dus of een voorstander of tegenstander ben van het verdrag
Zal best, maar wij hebben een parlementaire democratie. En niet zonder reden. Invloed uitoefenen kunnen we al lang. We kiezen er alleen voor dat in grote mate niet te doen en vanaf de zijlijn te schreeuwen. Kan ook, maar dat is een keuze.quote:maar dat we invloed moeten kunnen uitoefenen is toch wel de basis van een democratie.
Ze hoeven de uitslag toch niet ter harte te nemen of zit ik nou helemaal fout?quote:Op vrijdag 19 februari 2016 20:57 schreef krokodil76 het volgende:
[..]
Wat is er ondemocratisch aan referenda?Lijkt me juist wel democratisch.
Verdomd interessant, maar zullen we het on topic houden?quote:Op vrijdag 19 februari 2016 21:20 schreef idefixide het volgende:
[..]
Vind je dat het associatieverdrag een minderheid van Nederland dient? Tirannie van de meerderheid is natuurlijk net zo min "democratisch" als de tirannie van een minderheid.
Ik weet nog steeds niet wat het associatieverdrag allemaal inhoudt dus of een voorstander of tegenstander ben van het verdrag maar dat we invloed moeten kunnen uitoefenen is toch wel de basis van een democratie.
Ik kwam het volgende filmpje tegen waarbij het contrast met de VS duidelijk wordt. Er wordt zelfs gesteld dat Nederland geen democratie is. Het zette me wel aan het denken.
Dus wat doe je bij het referendum?quote:Op zaterdag 20 februari 2016 01:34 schreef Ixnay het volgende:
Oekraïne hoort bij Europa.
De Krim en die pro-Russische gebieden in het Oosten mogen naar Rusland gaan.
Zie hier: Eerste staatkundige eenheidquote:Op zaterdag 20 februari 2016 01:34 schreef Ixnay het volgende:
Oekraïne hoort bij Europa.
De Krim en die pro-Russische gebieden in het Oosten mogen naar Rusland gaan.
quote:Op zaterdag 20 februari 2016 02:00 schreef k_man het volgende:
[..]
Dus wat doe je bij het referendum?
Doe je goed aan lijkt me.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 02:08 schreef Pokkelmans het volgende:
Mijn overweging zal vooral zijn of ik meen er genoeg vanaf te weten om een geïnformeerde stem uit te kunnen brengen.
Schat je je eigen intellect lager in dan het gemiddelde parlementslid die zonder het verdrag te lezen blind uitvoert wat de EU hem opdraagt?quote:Op zaterdag 20 februari 2016 02:08 schreef Pokkelmans het volgende:
Mijn overweging zal vooral zijn of ik meen er genoeg vanaf te weten om een geïnformeerde stem uit te kunnen brengen.
Zo kun je ook tegen democratie aankijken jaquote:Op vrijdag 19 februari 2016 12:53 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het is vooral tijdsverspilling.
Of ze zien niet zoveel in dit gekaapte referendum natuurlijk.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 03:39 schreef Elfletterig het volgende:
Mensen die uit tactische overwegingen thuis blijven, zijn bang voor de democratie.
Ach ja altijd makkelijk, mensen ergens angst voor toedichten. Lees eens wat posts in dit topic zou ik zeggen. Bijvoorbeeld: ik vind zo'n referendum juist een ondermijning van onze democratie. Nou jij weer.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 03:39 schreef Elfletterig het volgende:
Mensen die uit tactische overwegingen thuis blijven, zijn bang voor de democratie.
Aangeven dat zo'n referendum een baggeridee is.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 09:44 schreef Igen het volgende:
Het is slechts een raadgevend referendum dus dat onderscheid tussen 'geldig' en 'ongeldig' is sowieso nogal gekunsteld. Ik snap dus ook niet wat je nou concreet zou willen bereiken door als voorstander thuis te blijven.
Er zijn best bezwaren tegen referenda te bedenken. Bijvoorbeeld dat ze een 'dictatuur van de meerderheid' kunnen opleveren die de rechtsstatelijkheid ondermijnt.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 10:35 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ach ja altijd makkelijk, mensen ergens angst voor toedichten. Lees eens wat posts in dit topic zou ik zeggen. Bijvoorbeeld: ik vind zo'n referendum juist een ondermijning van onze democratie. Nou jij weer.
Het wordt in dit geval vooral gebruikt als een soort motie van wantrouwen tegen het kabinet en Europa. Terwijl we gewoon een volksvertegenwoordiging hebben met een prima mandaat. In die zin heeft het inderdaad wel wat weg van ondermijning van de democratie.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 10:39 schreef Igen het volgende:
[..]
Er zijn best bezwaren tegen referenda te bedenken. Bijvoorbeeld dat ze een 'dictatuur van de meerderheid' kunnen opleveren die de rechtsstatelijkheid ondermijnt.
Maar een referendum als ondermijning van de democratie?
Als er zo'n enorme behoefte is aan zo'n "motie van wantrouwen" dan is er dus helemaal geen "prima mandaat".quote:Op zaterdag 20 februari 2016 10:41 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het wordt in dit geval vooral gebruikt als een soort motie van wantrouwen tegen het kabinet en Europa. Terwijl we gewoon een volksvertegenwoordiging hebben met een prima mandaat. In die zin heeft het inderdaad wel wat weg van ondermijning van de democratie.
Precies om die reden. Het biedt enorme kansen voor lobbygroepen om beslissingen van onze gekozen volksvertegenwoordigers ongedaan te maken. Zonder verantwoording hoeven af te leggen.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 10:39 schreef Igen het volgende:
[..]
Er zijn best bezwaren tegen referenda te bedenken. Bijvoorbeeld dat ze een 'dictatuur van de meerderheid' kunnen opleveren die de rechtsstatelijkheid ondermijnt.
Maar een referendum als ondermijning van de democratie?
Over tirannie van de meerderheid gesproken.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 10:43 schreef Igen het volgende:
[..]
Als er zo'n enorme behoefte is aan zo'n "motie van wantrouwen" dan is er dus helemaal geen "prima mandaat".
Natuurlijk zijn er redenen om niet elk jaar een kabinetscrisis en nieuwe verkiezingen te willen, maar een regering 4 jaar laten zitten terwijl een meerderheid wat anders wil is niet democratisch.
Natuurlijk is het wel democratisch om gebruik te maken van het mandaat wat de kiezer hen gegeven heeft.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 10:43 schreef Igen het volgende:
[..]
Als er zo'n enorme behoefte is aan zo'n "motie van wantrouwen" dan is er dus helemaal geen "prima mandaat".
Natuurlijk zijn er redenen om niet elk jaar een kabinetscrisis en nieuwe verkiezingen te willen, maar een regering 4 jaar laten zitten terwijl een meerderheid wat anders wil is niet democratisch.
Eh, democratie betekent dat het volk het recht heeft om domme beslissingen te maken en zich door valse voorlichters te laten misleiden.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 10:45 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Precies om die reden. Het biedt enorme kansen voor lobbygroepen om beslissingen van onze gekozen volksvertegenwoordigers ongedaan te maken. Zonder verantwoording hoeven af te leggen.
Kijk alleen al naar dit referendum. De organisator zaait bewust misinformatie zodat het hele referendum totaal niet meer gaat over het daadwerkelijke issue dat ter sprake wordt gesteld, maar over iets heel anders. Nou doet de regering natuurlijk vaak hetzelfde, maar zij moeten tenminste verantwoordelijkheid afleggen aan mij. Om mijn stem te kunnen krijgen. Ik kan niet stemmen op wie zo'n referendum mag organiseren.
Je hebt echt een hersenkronkel als je indirecte democratie democratischer vindt dan directe democratie.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 10:48 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Natuurlijk is het wel democratisch om gebruik te maken van het mandaat wat de kiezer hen gegeven heeft.
Dat recht hebben ze altijd. Daar hebben we een regering voor. Waar men op kan stemmen. Heb je wel gelezen wat ik zei? Het gaat mij om de verantwoording.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 10:49 schreef Igen het volgende:
[..]
Eh, democratie betekent dat het volk het recht heeft om domme beslissingen te maken en zich door valse voorlichters te laten misleiden.
Het is een dictatoriaal trekje om het volk het recht daarop te willen ontzeggen.
Geen idee hoe je daar nou weer bij komt maar dat is pertinent onwaar.quote:Daarnaast wordt het referendum überhaupt niet georganiseerd door GeenStijl & co.
De praktische organisatie niet inderdaad, daar schoppen ze weer lekker stennis tegen. Maar het is natuurlijk wel volledig aan hen en hun valse voorlichting te danken dat dit referendum er komt. Het is hun feestje.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 10:49 schreef Igen het volgende:
[..]
Eh, democratie betekent dat het volk het recht heeft om domme beslissingen te maken en zich door valse voorlichters te laten misleiden.
Het is een dictatoriaal trekje om het volk het recht daarop te willen ontzeggen.
Daarnaast wordt het referendum überhaupt niet georganiseerd door GeenStijl & co.
Democratie betekent 'het volk regeert'. Niet 'de meerderheid regeert'. Waarom hebben we uberhaupt een parlement denk je?quote:Op zaterdag 20 februari 2016 10:49 schreef Igen het volgende:
[..]
Je hebt echt een hersenkronkel als je indirecte democratie democratischer vindt dan directe democratie.
Volgens mij heb je eerder een kronkel in je hoofd wanneer je de uitslag van de Kamerverkiezingen niet respecteert.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 10:49 schreef Igen het volgende:
[..]
Je hebt echt een hersenkronkel als je indirecte democratie democratischer vindt dan directe democratie.
Mee eens. Hoe mensen hier überhaupt op komen is mij gewoon een raadsel. Zeg dan gewoon eerlijk dat je meer democratie geen goed idee vindt.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 10:49 schreef Igen het volgende:
[..]
We hebben een parlement omdat directe democratie organisatorisch niet te doen valt, op zo nu en dan een uitzondering na.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 10:51 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Democratie betekent 'het volk regeert'. Niet 'de meerderheid regeert'. Waarom hebben we uberhaupt een parlement denk je?
En die uitzondering is er zeker vooral wanneer jij dat wil?quote:Op zaterdag 20 februari 2016 10:52 schreef Igen het volgende:
[..]
We hebben een parlement omdat directe democratie organisatorisch niet te doen valt, op zo nu en dan een uitzondering na.
Die uitzondering is er wanneer genoeg mensen dat willen.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 10:54 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En die uitzondering is er zeker vooral wanneer jij dat wil?
Hoe is dit een argument te noemen?quote:Op zaterdag 20 februari 2016 10:54 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En die uitzondering is er zeker vooral wanneer jij dat wil?
En wanneer is genoeg?quote:Op zaterdag 20 februari 2016 10:56 schreef Igen het volgende:
[..]
Die uitzondering is er wanneer genoeg mensen dat willen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |