abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_160808180
quote:
7s.gif Op zondag 20 maart 2016 13:57 schreef Gutmensch het volgende:

[..]

Nee, ik wil dat we vertegenwoordigers kiezen in het parelement die zich voor ons over complexe vraagstukken buigen.

Dat heet representatieve democratie en heeft niets met censuskiesrecht te maken, van mijn mag iedereen met een Nederlands paspoort boven de 18 stemmen.
Nee, jij wilt graag dat de standpunten waar jij achter staat worden uitgevoerd. Dat dat nu toevallig beter gaat met een representatieve democratie zonder referenda heeft meer met pragmatisme dan met enige ideologie te maken.
pi_160808247
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 13:59 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Nee, jij wilt graag dat de standpunten waar jij achter staat worden uitgevoerd. Dat dat nu toevallig beter gaat met een representatieve democratie zonder referenda heeft meer met pragmatisme dan met enige ideologie te maken.
En met dat vermoeden ben je niet de enige. Het NRC citeerde ook al:
quote:
Dubbelboer:. „Niet voor niets zijn dezelfde stromingen die destijds tegen de introductie van het algemeen kiesrecht waren (liberalen en christen-democraten), nu ook tegen referenda. Daar zijn de progressievelingen bijgekomen. Dat heeft te maken met het feit dat het huidige politieke klimaat rechtser en Eurokritischer is dan twintig jaar geleden.”
pi_160808258
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 13:59 schreef Igen het volgende:

[..]

Eens in de vier jaar een kruisje zetten is wel een erg beperkte opvatting van democratie! Als dat de maximale moeite is die een burger wil doen dan kun je er net zo goed helemaal mee ophouden.
Punt is dat dat voor de meeste burgers de maximale moeite is die zij erin willen steken.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_160808298
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2016 14:02 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Punt is dat dat voor de meeste burgers de maximale moeite is die zij erin willen steken.
Bron?
pi_160808384
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 14:03 schreef Igen het volgende:

[..]

Bron?
Stond gisteren te lezen in een artikel in Vonk (Volkskrant). De auteur verwees daarbij naar eerdere experimenten met structurele referenda.
pi_160808400
quote:

[..]

quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 14:01 schreef Igen het volgende:

[..]

En met dat vermoeden ben je niet de enige. Het NRC citeerde ook al:

[..]

Tot er een keer een referendum wordt gehouden waarbij ze willen dat er "Nee" wordt gestemd, dan zijn ze erg voor referenda. Wrs omdat GS dan met "Ja" de domme laagopgeleide mensen op de verkeerde voet wil zetten???
I´m back.
pi_160808423
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 14:06 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

[..]

Tot er een keer een referendum wordt gehouden waarbij ze willen dat er "Nee" wordt gestemd, dan zijn ze erg voor referenda. Wrs omdat GS dan met "Ja" de domme laagopgeleide mensen op de verkeerde voet wil zetten???
Zou het werkelijk? Ik ben geloof in verreweg de meeste gevallen sowieso tegen referenda.
pi_160808465
quote:
2s.gif Op zondag 20 maart 2016 14:07 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Zou het werkelijk? Ik ben geloof in verreweg de meeste gevallen sowieso tegen referenda.
Dat kan principieel idd, alhoewel progressieve mensen (en zo zie je je nog wel toch?) daar in principe wel voor waren.
I´m back.
pi_160808480
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2016 14:06 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Stond gisteren te lezen in een artikel in Vonk (Volkskrant). De auteur verwees daarbij naar eerdere experimenten met structurele referenda.
Oh ok. Jammer hoor.
pi_160808497
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 14:10 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dat kan principieel idd, alhoewel progressieve mensen (en zo zie je je nog wel toch?) daar in principe wel voor waren.
Ik zie mezelf inderdaad als progressief maar ook als voorstander van representatieve democratie en niet zozeer van directe democratie. Ik zie ook niet zoveel in een direct gekozen burgemeester of premier.
pi_160808502
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 14:10 schreef Igen het volgende:

[..]

Oh ok. Jammer hoor.
Je hebt zeker geen abonnement?
pi_160808520
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2016 14:11 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Hier ligt de krant van gister nog ongelezen te wachten :P. Komt er toch te weinig van om echt te lezen ;(.
pi_160808573
quote:
2s.gif Op zondag 20 maart 2016 14:11 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ik zie mezelf inderdaad als progressief maar ook als voorstander van representatieve democratie en niet zozeer van directe democratie. Ik zie ook niet zoveel in een direct gekozen burgemeester of premier.
Maar het heeft dus niets met GS of opleidingsniveau te maken dan?
Ik zeg al GS zal ook tijdens de parlementsverkiezingen proberen mensen te beïnvloeden op een manier waarop je het toevallig niet eens bent.
Ik werd nl. getriggerd met name door wat remlof toevoegde over GS.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 20-03-2016 14:34:54 ]
I´m back.
pi_160808574
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2016 14:11 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Niet op de Volkskrant.

Maar het 'jammer' bedoelde ik ook meer inhoudelijk. Ik geloof je wel als jij zegt dat het er staat hoor.
pi_160808585
quote:
2s.gif Op zondag 20 maart 2016 14:12 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Hier ligt de krant van gister nog ongelezen te wachten :P. Komt er toch te weinig van om echt te lezen ;(.
Zondagmiddag vakliteratuur doornemen hè.
I´m back.
pi_160808603
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 14:14 schreef Igen het volgende:

[..]

Niet op de Volkskrant.

Maar het 'jammer' bedoelde ik ook meer inhoudelijk. Ik geloof je wel als jij zegt dat het er staat hoor.
Sorry, stukken uit Vonk staan meestal niet (gratis) online en ik heb weinig trek om het verhaal over te tikken met m'n mobieltje.
pi_160808608
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 14:10 schreef Igen het volgende:

[..]

Oh ok. Jammer hoor.
In Zwitserland, toch weer altijd het land waar je op uitkomt als het over referenda gaat, ligt de gemiddelde opkomst ook vaak rond de 40%. Alleen als er een echt controversieel onderwerp op de agenda staat wil die nog wel eens hoger uitvallen maar ook dan blijft het nog altijd rond de 60% hangen. Maar goed als de opkomst een veelzeggende maatstaf wordt zijn er ook nog wel een paar reguliere verkiezingen die we hier kunnen dumpen (gemeenteraad, provinciale staten en Europese verkiezingen bijvoorbeeld), scheelt ook weer een aantal tientallen miljoenen.
  zondag 20 maart 2016 @ 14:24:37 #68
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_160808892
quote:

[..]

Ik neem aan dat iedereen wil dat de standpunten waar hij achterstaat worden uitgevoerd. En dat gaat imho in een parlementaire democratie het beste dmv parlementsverkiezingen. Als je een echte directe democratie wil moet je het parlement afschaffen.

En dat lijkt mij een bijzonder slecht idee, dus laten we het houden bij een parlementaire democratie en niet werken met een allergaartje van allerlei democratievormen die elkaar regelmatig in de weg zitten want dan weet je zeker dat je een onwerkbare situatie krijgt.
[i]In verscheidenheid verenigd[/i]
  zondag 20 maart 2016 @ 14:35:48 #69
78918 SeLang
Black swans matter
pi_160809142
Als je voor bent dan moet imo ook gewoon voor stemmen en niet thuisblijven. Ik begrijp dat het tactisch misschien handig is maar ik vind het niet okee omdat je dan eigenlijk dus bang bent dat de voor stem gaat verliezen en probeer je via niet-democratische weg alsnog je zin te krijgen.

Alleen als het hele onderwerp je niet interesseert of als je vindt dat je er te weinig van weet om er een oordeel over te vellen vind ik het okee om thuis te blijven. Anders gewoon stemmen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 20 maart 2016 @ 14:38:33 #70
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_160809201
quote:
10s.gif Op zondag 20 maart 2016 02:35 schreef Gutmensch het volgende:

[..]

Deze anders wel, alleen de naam al: https://en.m.wikipedia.or(...)endum,_February_2014
"Gegen Masseneinwanderung"

Om over dat referendum tegen minaretten nog maar te zwijgen.
Ja en?
Voor mij is Zwitserland het enige land wat een verregaande democratie heeft voor zijn burgers ipv. elk 4 jaar een kruisje zetten.
pi_160809331
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 14:15 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

In Zwitserland, toch weer altijd het land waar je op uitkomt als het over referenda gaat, ligt de gemiddelde opkomst ook vaak rond de 40%. Alleen als er een echt controversieel onderwerp op de agenda staat wil die nog wel eens hoger uitvallen maar ook dan blijft het nog altijd rond de 60% hangen. Maar goed als de opkomst een veelzeggende maatstaf wordt zijn er ook nog wel een paar reguliere verkiezingen die we hier kunnen dumpen (gemeenteraad, provinciale staten en Europese verkiezingen bijvoorbeeld), scheelt ook weer een aantal tientallen miljoenen.
Ik vind die percentages eigenlijk heel aardig.

Het Grondwetreferendum in Nederland had trouwens ook een opkomst van meer dan 60%, heb ik net opgezocht. Dus in hoeverre de stelling op gaat dat de meerderheid van de Nederlanders te lui is voor zo nu en dan een beetje directe democratie...
  zondag 20 maart 2016 @ 14:53:52 #72
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_160809595
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 14:38 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Ja en?
Voor mij is Zwitserland het enige land wat een verregaande democratie heeft voor zijn burgers ipv. elk 4 jaar een kruisje zetten.
Zwisterland is een bondsstaat met verregaande autonomie voor de kantons, niet te vergelijken met Nederland dat veel centralistischer wordt bestuurd.
[i]In verscheidenheid verenigd[/i]
  zondag 20 maart 2016 @ 15:03:15 #73
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_160809861
quote:
7s.gif Op zondag 20 maart 2016 14:53 schreef Gutmensch het volgende:

[..]

Zwisterland is een bondsstaat met verregaande autonomie voor de kantons, niet te vergelijken met Nederland dat veel centralistischer wordt bestuurd.
Dus.....?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')