Tuurlijk wel. Ik deed het net succesvol. Zo makkelijk is het om propaganda om te keren.quote:
Dat doet het niet.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 13:21 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Hoe beantwoordt dat vraag uit de TT?
Maar wat is het nut daarvan als je voor het verdrag bent?quote:Op zaterdag 19 maart 2016 13:24 schreef hoas het volgende:
[..]
Dat doet het niet.
Daarom nee stemmen, altijd goed.
Het verschil is dat de EU een internationaal samenwerkingsverband is en Poetin een dictator.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 13:20 schreef ems. het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. Ik deed het net succesvol. Zo makkelijk is het om propaganda om te keren.
Of het een groepje is of een persoon maakt in deze weinig uit gezien ze hetzelfde doel voor ogen hebben.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 13:29 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Het verschil is dat de EU een internationaal samenwerkingsverband is en Poetin een dictator.
Nogal een groot verschil.
Het is al erg genoeg dat er überhaupt een overheid bestaat, maar nog een overheid daarboven gaat wel echt veel te ver.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 13:18 schreef Gutmensch het volgende:
Ten eerste: dit topic is niet bedoeld voor inhoudelijke discussie over het verdrag. Daar loopt immers al een andere reeks voor. Dus als je heel hard wilt roepen dat mensen tegen moeten stemmen, dan mag je dat vooral dáár gaan doen.
Dit topic is bedoeld voor de mensen die al besloten hebben dat ze vóór het verdrag zijn.
Nu is de vraag wat je dan doet. Je kunt natuurlijk 'ja' gaan stemmen, maar je kunt ook thuis blijven. Een paar dingen spelen daarbij een rol;
- Het referendum is niet geldig bij een opkomst lager dan 30%;
- De voorspelde opkomst zit momenteel nauwelijks boven de 30%;
- De voorspelde uitslag is dat 'nee' gaat winnen, maar dat scheelt ook niet zo veel (38% tegen, 32% voor, 30% weet niet).
Dus als je wél gaat stemmen, en je stemt ja, loop je het risico dat je eraan meehelpt dat de opkomst boven de 30% komt en dat 'nee' wint. Jouw stem op 'ja', helpt dan feitelijk 'nee' aan een geldige overwinning.
Als je niet gaat stemmen loop je het risico dat 'nee' nipt wint en het referendum toch geldig blijkt. Was je wel wezen stemmen, dan had 'ja' misschien wel gewonnen.
Dus... wat te doen?
representativiteit?quote:Op zaterdag 19 maart 2016 18:22 schreef KrappeAuto het volgende:
Het is toch een raadgevend referendum? Hoezo die drempel van 30%?
Bij 29% kan de politiek gewoon zeggen van "schijt", bij 30% móét er een voorstel tot intrekking aan de Kamer worden voorgelegd (waar dan dus opnieuw over gedebatteerd en besloten moet worden).quote:Op zaterdag 19 maart 2016 18:22 schreef KrappeAuto het volgende:
Het is toch een raadgevend referendum? Hoezo die drempel van 30%?
Dus als de opkomst 30% is en het antwoord ''Nee'' gaan ze wel serieus rekening houden met de wensen van de bevolking en als het 29% is niet?
En juist dat maakt die referendumwet zo krom als een hoepel.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 21:16 schreef Igen het volgende:
Overigens schrijven de initiatiefnemers van de referendumwet in de MvT dat zij zelf die drempel van 30% maar niks vinden en eigenlijk helemaal geen drempel hadden gewild, maar dat de Eerste Kamer per se zo nodig een drempel wou hebben (om een of andere suffe reden).
Het is allemaal de schuld van de Eerste Kamer.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 22:57 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
En juist dat maakt die referendumwet zo krom als een hoepel.
In 1999 was dat Wiegel, die vindt gewoon dat referenda niet in een representatieve democratie thuishoren. En dat ben ik overigens helemaal met hem eens.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 23:03 schreef Igen het volgende:
[..]
Het is allemaal de schuld van de Eerste Kamer.
We hadden in 1999 al een bindend referendum kunnen hebben, maar in de Eerste Kamer was er één oelewapper te veel die vond dat het "niet in het bestel past" dat niet alleen de Eerste Kamer maar ook de kiezer aan de noodrem zou mogen trekken.
We hadden intussen ook geregeld kunnen hebben dat de rechter de grondrechten uit de Grondwet daadwerkelijk mag gebruiken, maar ook daar ligt de Eerste Kamer dwars, want die vinden dat zíj als politici veel beter weten hoe je mensenrechten moet uitleggen dan een rechter.
Raar is het niet nee.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 23:08 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
In 1999 was dat Wiegel, die vindt gewoon dat referenda niet in een representatieve democratie thuishoren. En dat ben ik overigens helemaal met hem eens.
En dat de Senaat zichzelf niet overbodig wil maken is niet zo raar natuurlijk
Ik niet. De Eerste Kamer wordt steeds politieker, en dan wordt het als een slager die z'n eigen vlees keurt. Bovendien worden instituties waarin politiek een grote rol speelt over het algemeen als erg onbetrouwbaar ervaren:quote:Ik heb trouwens ook liever een getrapt gekozen Eerste Kamer dan benoemde rechters in een Hooggerechtshof.
En in plaats daarvan moet je het overlaten aan de bijna goddelijke Kamerleden?quote:Op zaterdag 19 maart 2016 23:51 schreef Gutmensch het volgende:
En om even dichter bij het onderwerp van dit topic te blijven: de onbetrouwbare waan van de dag onder de bevolking moet geen invloed hebben op het beleid van de regering.
Kim Jong Un, Loekasjenko en Xi Jinping zijn het ongetwijfeld met je eens dat gedegen regeringsbeleid niet moet worden gehinderd door domme kiezers.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 23:51 schreef Gutmensch het volgende:
En om even dichter bij het onderwerp van dit topic te blijven: de onbetrouwbare waan van de dag onder de bevolking moet geen invloed hebben op het beleid van de regering.
Dat klinkt leuk maar de realiteit is natuurlijk anders. Je noemt een aantal voorbeelden maar daar staan er tig tegenover die wel onder de categorie 'waan van de dag' vallen.quote:Op zondag 20 maart 2016 00:29 schreef Igen het volgende:
[..]
Maar nee, zo werkt het niet. Referenda hebben niets met 'waan van de dag' te maken maar kunnen juist heel langdurig dingen vastleggen.
Ja, want die hebben er een fulltime-baan aan om zich in de materie te verdiepen. En je kan ze uit een scala van partijen met verschillende ideeën kiezen bij elke parlementsverkiezing.quote:Op zondag 20 maart 2016 00:28 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
En in plaats daarvan moet je het overlaten aan de bijna goddelijke Kamerleden?
Als ik zo de Zwitserse referenda bezie heeft dit weinig met de waan van de dag te maken.quote:Op zondag 20 maart 2016 01:04 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat klinkt leuk maar de realiteit is natuurlijk anders. Je noemt een aantal voorbeelden maar daar staan er tig tegenover die wel onder de categorie 'waan van de dag' vallen.
6 Maanden, zo lang is immers al bekend dat dit referendum er komt, is meer dan genoeg tijd om je in de materie te verdiepen en een hele hoop meer tijd dan je als Kamerlid hebt om je goed op alle stemmingen (moties, amendementen en wetten) voor te bereiden.quote:Op zondag 20 maart 2016 01:38 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Ja, want die hebben er een fulltime-baan aan om zich in de materie te verdiepen. En je kan ze uit een scala van partijen met verschillende ideeën kiezen bij elke parlementsverkiezing.
Referenda zijn nergens voor nodig, ze ondermijnen de parlementaire democratie alleen maar.
Ja, maar verreweg de meeste mensen die gaan stemmen doen dat niet, die laten zich alleen maar ophitsen door een ranzig blog als GeenStijlquote:Op zondag 20 maart 2016 01:55 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
6 Maanden, zo lang is immers al bekend dat dit referendum er komt, is meer dan genoeg tijd om je in de materie te verdiepen en een hele hoop meer tijd dan je als Kamerlid hebt om je goed op alle stemmingen (moties, amendementen en wetten) voor te bereiden.
Deze anders wel, alleen de naam al: https://en.m.wikipedia.or(...)endum,_February_2014quote:Op zondag 20 maart 2016 01:50 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Als ik zo de Zwitserse referenda bezie heeft dit weinig met de waan van de dag te maken.
Hieronder een linkje naar de 2014 referenda.
https://en.wikipedia.org/wiki/Swiss_referendums,_2014
Msschien zou je je eens kunnen verdiepen in de situatie van Zwitserland en in de argumentatie van de voorstanders voordat je een initiatief als populistisch diskwalificeert.quote:Op zondag 20 maart 2016 02:35 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Deze anders wel, alleen de naam al: https://en.m.wikipedia.or(...)endum,_February_2014
"Gegen Masseneinwanderung"
Om over dat referendum tegen minaretten nog maar te zwijgen.
OMG jouw gebruikersnaamquote:Op zondag 20 maart 2016 02:35 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Deze anders wel, alleen de naam al: https://en.m.wikipedia.or(...)endum,_February_2014
Tuurlijk doen de meeste mensen dat niet, maar het is nogal naïef om te denken dat Kamerleden altijd om veel nobelere redenen stemmen. Het gros van de tijd zijn die net zo ongeïnformeerd als gewone kiezers en laten ze zich ook alleen maar 'ophitsen' door de rest van de fractie.quote:Op zondag 20 maart 2016 02:32 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Ja, maar verreweg de meeste mensen die gaan stemmen doen dat niet, die laten zich alleen maar ophitsen door een ranzig blog als GeenStijl
'En Poetin zei, buk voor mij laffe Nederlandertjes'.quote:Op zondag 20 maart 2016 08:57 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
[..]
OMG jouw gebruikersnaam![]()
![]()
Maar on topic,
Ik ga zeker stemmen ik wil zoveel mogelijk invloed uitoefenen.
Niet dat ik vergeten ben hoe jan peter onze keuze verloochende gelijk drie maal ontkennen zoals Petrus deed. Ik denk dus niet dat het iets zal uitmaken behalve gezichtsverlies van markje en alle andere EU-fetisjisten.
Ik hoop dat je dit ooit leest jan Petrus balkenende je hebt ons verloochend!
“En Jezus zei tot hem: “Amen! Ik zeg tot jou dat jij, vandaag, deze °nacht, voordat de haan twee maal kraait*, Mij drie maal zult ontkennen.”
Dat is bij parlementsverkiezingen toch ook zo? Wat wil je? Alleen kiesrecht voor degenen die boven een bepaalde threshold belasting betalen en/of een bul kunnen laten zien?quote:Op zondag 20 maart 2016 02:32 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Ja, maar verreweg de meeste mensen die gaan stemmen doen dat niet, die laten zich alleen maar ophitsen door een ranzig blog als GeenStijl
Dat eerste.quote:Op zondag 20 maart 2016 13:41 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat is bij parlementsverkiezingen toch ook zo? Wat wil je? Alleen kiesrecht voor degenen die boven een bepaalde threshold belasting betalen en/of een bul kunnen laten zien?
Dus terug naar censuskiesrecht.quote:
Wat is daar grappig aan?quote:Op zondag 20 maart 2016 13:47 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dus terug naar censuskiesrecht.
Het grappige is dat dit ook vaak een argument was bij bepaalde conservatieven om de invloed van linkse partijen tegen te houden. Onder dezelfde noemer.
Daar worden bij tijd en wijle nog steeds topics over geopend in POL ook.
Een paradox is grappig, ik denk niet dat we jou of remlof kunnen zien als zo'n meestal toch behoorlijk extreemrechtse conservatief. Mensen hun kiesrecht ontnemen, omdat de uitslag je bevalt, ik weet niet hoor.quote:
Ik ben links noch extreemrechts.quote:Op zondag 20 maart 2016 13:53 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Een paradox is grappig, ik denk niet dat we jou of remlof kunnen zien als zo'n meestal toch behoorlijk extreemrechtse conservatief. Mensen hun kiesrecht ontnemen, omdat de uitslag je bevalt, ik weet niet hoor.
Ja, want die groep die onder dat stelsel kiesrecht heeft zal er vast en zeker heel verantwoordelijk mee omgaan en het niet puur en alleen inzetten met egoïstische motieven.quote:
Nee, ik wil dat we vertegenwoordigers kiezen in het parelement die zich voor ons over complexe vraagstukken buigen.quote:Op zondag 20 maart 2016 13:41 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat is bij parlementsverkiezingen toch ook zo? Wat wil je? Alleen kiesrecht voor degenen die boven een bepaalde threshold belasting betalen en/of een bul kunnen laten zien?
Jij moet niet alles zo serieus nemen, opoe.quote:Op zondag 20 maart 2016 13:57 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Als je mensen in feite het kiesrecht wilt ontnemen, ben je wmb wel extreem iig.
Dus je bent tegen referenda en dat heeft niets te maken met dat GS de mensen op de verkeerde voet zet. Want dat gebeurt dan ook tijdens parlementsverkiezingen en dan vind jij dat niet erg?quote:Op zondag 20 maart 2016 13:57 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Nee, ik wil dat we vertegenwoordigers kiezen in het parelement die zich voor ons over complexe vraagstukken buigen.
Dat heet representatieve democratie en heeft niets met censuskiesrecht te maken, van mijn mag iedereen met een Nederlands paspoort boven de 18 stemmen.
Eens in de vier jaar een kruisje zetten is wel een erg beperkte opvatting van democratie! Als dat de maximale moeite is die een burger wil doen dan kun je er net zo goed helemaal mee ophouden.quote:Op zondag 20 maart 2016 13:57 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Nee, ik wil dat we vertegenwoordigers kiezen in het parelement die zich voor ons over complexe vraagstukken buigen.
Dat heet representatieve democratie en heeft niets met censuskiesrecht te maken, van mijn mag iedereen met een Nederlands paspoort boven de 18 stemmen.
Nee, jij wilt graag dat de standpunten waar jij achter staat worden uitgevoerd. Dat dat nu toevallig beter gaat met een representatieve democratie zonder referenda heeft meer met pragmatisme dan met enige ideologie te maken.quote:Op zondag 20 maart 2016 13:57 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
En met dat vermoeden ben je niet de enige. Het NRC citeerde ook al:quote:Op zondag 20 maart 2016 13:59 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Nee, jij wilt graag dat de standpunten waar jij achter staat worden uitgevoerd. Dat dat nu toevallig beter gaat met een representatieve democratie zonder referenda heeft meer met pragmatisme dan met enige ideologie te maken.
quote:Dubbelboer:. „Niet voor niets zijn dezelfde stromingen die destijds tegen de introductie van het algemeen kiesrecht waren (liberalen en christen-democraten), nu ook tegen referenda. Daar zijn de progressievelingen bijgekomen. Dat heeft te maken met het feit dat het huidige politieke klimaat rechtser en Eurokritischer is dan twintig jaar geleden.”
Punt is dat dat voor de meeste burgers de maximale moeite is die zij erin willen steken.quote:Op zondag 20 maart 2016 13:59 schreef Igen het volgende:
[..]
Eens in de vier jaar een kruisje zetten is wel een erg beperkte opvatting van democratie! Als dat de maximale moeite is die een burger wil doen dan kun je er net zo goed helemaal mee ophouden.
Bron?quote:Op zondag 20 maart 2016 14:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Punt is dat dat voor de meeste burgers de maximale moeite is die zij erin willen steken.
Stond gisteren te lezen in een artikel in Vonk (Volkskrant). De auteur verwees daarbij naar eerdere experimenten met structurele referenda.quote:
quote:Op zondag 20 maart 2016 13:59 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Nee, jij wilt graag dat de standpunten waar jij achter staat worden uitgevoerd. Dat dat nu toevallig beter gaat met een representatieve democratie zonder referenda heeft meer met pragmatisme dan met enige ideologie te maken.
Tot er een keer een referendum wordt gehouden waarbij ze willen dat er "Nee" wordt gestemd, dan zijn ze erg voor referenda. Wrs omdat GS dan met "Ja" de domme laagopgeleide mensen op de verkeerde voet wil zetten???quote:Op zondag 20 maart 2016 14:01 schreef Igen het volgende:
[..]
En met dat vermoeden ben je niet de enige. Het NRC citeerde ook al:
[..]
Zou het werkelijk? Ik ben geloof in verreweg de meeste gevallen sowieso tegen referenda.quote:Op zondag 20 maart 2016 14:06 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
[..]
Tot er een keer een referendum wordt gehouden waarbij ze willen dat er "Nee" wordt gestemd, dan zijn ze erg voor referenda. Wrs omdat GS dan met "Ja" de domme laagopgeleide mensen op de verkeerde voet wil zetten???
Dat kan principieel idd, alhoewel progressieve mensen (en zo zie je je nog wel toch?) daar in principe wel voor waren.quote:Op zondag 20 maart 2016 14:07 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zou het werkelijk? Ik ben geloof in verreweg de meeste gevallen sowieso tegen referenda.
Oh ok. Jammer hoor.quote:Op zondag 20 maart 2016 14:06 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Stond gisteren te lezen in een artikel in Vonk (Volkskrant). De auteur verwees daarbij naar eerdere experimenten met structurele referenda.
Ik zie mezelf inderdaad als progressief maar ook als voorstander van representatieve democratie en niet zozeer van directe democratie. Ik zie ook niet zoveel in een direct gekozen burgemeester of premier.quote:Op zondag 20 maart 2016 14:10 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat kan principieel idd, alhoewel progressieve mensen (en zo zie je je nog wel toch?) daar in principe wel voor waren.
Je hebt zeker geen abonnement?quote:
Hier ligt de krant van gister nog ongelezen te wachtenquote:
Maar het heeft dus niets met GS of opleidingsniveau te maken dan?quote:Op zondag 20 maart 2016 14:11 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik zie mezelf inderdaad als progressief maar ook als voorstander van representatieve democratie en niet zozeer van directe democratie. Ik zie ook niet zoveel in een direct gekozen burgemeester of premier.
Niet op de Volkskrant.quote:
Zondagmiddag vakliteratuur doornemen hè.quote:Op zondag 20 maart 2016 14:12 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Hier ligt de krant van gister nog ongelezen te wachten. Komt er toch te weinig van om echt te lezen
.
Sorry, stukken uit Vonk staan meestal niet (gratis) online en ik heb weinig trek om het verhaal over te tikken met m'n mobieltje.quote:Op zondag 20 maart 2016 14:14 schreef Igen het volgende:
[..]
Niet op de Volkskrant.
Maar het 'jammer' bedoelde ik ook meer inhoudelijk. Ik geloof je wel als jij zegt dat het er staat hoor.
In Zwitserland, toch weer altijd het land waar je op uitkomt als het over referenda gaat, ligt de gemiddelde opkomst ook vaak rond de 40%. Alleen als er een echt controversieel onderwerp op de agenda staat wil die nog wel eens hoger uitvallen maar ook dan blijft het nog altijd rond de 60% hangen. Maar goed als de opkomst een veelzeggende maatstaf wordt zijn er ook nog wel een paar reguliere verkiezingen die we hier kunnen dumpen (gemeenteraad, provinciale staten en Europese verkiezingen bijvoorbeeld), scheelt ook weer een aantal tientallen miljoenen.quote:
Ik neem aan dat iedereen wil dat de standpunten waar hij achterstaat worden uitgevoerd. En dat gaat imho in een parlementaire democratie het beste dmv parlementsverkiezingen. Als je een echte directe democratie wil moet je het parlement afschaffen.quote:Op zondag 20 maart 2016 13:59 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Ja en?quote:Op zondag 20 maart 2016 02:35 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Ik vind die percentages eigenlijk heel aardig.quote:Op zondag 20 maart 2016 14:15 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
In Zwitserland, toch weer altijd het land waar je op uitkomt als het over referenda gaat, ligt de gemiddelde opkomst ook vaak rond de 40%. Alleen als er een echt controversieel onderwerp op de agenda staat wil die nog wel eens hoger uitvallen maar ook dan blijft het nog altijd rond de 60% hangen. Maar goed als de opkomst een veelzeggende maatstaf wordt zijn er ook nog wel een paar reguliere verkiezingen die we hier kunnen dumpen (gemeenteraad, provinciale staten en Europese verkiezingen bijvoorbeeld), scheelt ook weer een aantal tientallen miljoenen.
Zwisterland is een bondsstaat met verregaande autonomie voor de kantons, niet te vergelijken met Nederland dat veel centralistischer wordt bestuurd.quote:Op zondag 20 maart 2016 14:38 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Ja en?
Voor mij is Zwitserland het enige land wat een verregaande democratie heeft voor zijn burgers ipv. elk 4 jaar een kruisje zetten.
Dus.....?quote:Op zondag 20 maart 2016 14:53 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Zwisterland is een bondsstaat met verregaande autonomie voor de kantons, niet te vergelijken met Nederland dat veel centralistischer wordt bestuurd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |