abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_160766826
quote:
15s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 18:27 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het is wat flauw hoe je me keer op keer allerlei onzin aan probeert te wrijven.
Ik wrijf je niks aan, wat ik schrijf is gewoon een logische consequentie van wat je zegt.
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 18:32 schreef 99.999 het volgende:

[..]

In het oog springen diverse referenda die de positie van Zwitserland in Europa of de wereld raken en die de Zwitserse regering in een onmogelijke positie brengen.
Hier doe je ook weer precies exact hetzelfde. De Zwitsers kiezen bewust voor een bepaald beleid met bepaalde consequenties; jij bent het blijkbaar niet met die keuze eens, en als conclusie trek je daaruit dat er een 'probleem' met referenda is.

Nee, het probleem is dat jij niet kan accepteren dat een meerderheid van de burgers soms een andere belangenafweging maakt dan jij.
pi_160766858
Nee, dat is geen enkel probleem Igen. Dat gebeurt constant.
pi_160766892
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 18:45 schreef 99.999 het volgende:
Nee, dat is geen enkel probleem Igen. Dat gebeurt constant.
Als het gaat om de plek van een wipkip dan is het misschien iets beter te verkroppen.
  vrijdag 18 maart 2016 @ 18:50:01 #279
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_160766958
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 17:50 schreef Igen het volgende:
Ik zou zelf voorstander zijn van een bindend referendum zonder minimale opkomst. Zodat dat laffe idee dat je door niet te gaan stemmen de kans kan vergroten om toch je zin te krijgen onmogelijk wordt.
Het probleem is dat de drempel is verbonden aan het totale aantal kiezers. Oplossing is een drempel verbinden aan het aantal Ja- of Nee-stemmers. Dat bijvoorbeeld de winnende partij minstens 25% van de kiesgerechtigden moet vertegenwoordigen.
pi_160766980
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 18:47 schreef Igen het volgende:

[..]

Als het gaat om de plek van een wipkip dan is het misschien iets beter te verkroppen.
Hoe vaak je het ook probeert, ik heb echt geen probleem met uitslagen die anders zijn dan ik wens. Ik stem niet voor niets altijd op relatief kleine partijen. Ik heb echter wel problemen met referenda.
pi_160767034
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 18:50 schreef freako het volgende:

[..]

Het probleem is dat de drempel is verbonden aan het totale aantal kiezers. Oplossing is een drempel verbinden aan het aantal Ja- of Nee-stemmers. Dat bijvoorbeeld de winnende partij minstens 25% van de kiesgerechtigden moet vertegenwoordigen.
O ja, dat kan natuurlijk ook. Goed punt. :)
pi_160768131
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 18:26 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Onze overheid functioneert over het algemeen heel aardig.
Aardig is relatief. Dat er genoeg animo is voor een referendum lijkt me daar een goed voorbeeld van.
quote:
Maar als een overheid aan de ene kant via een referendum gedwongen wordt om niet meer belasting te heffen maar aan de andere kant via een ander referendum wordt gedwongen meer geld uit te geven, dan is het toch niet zo gek dat het vastloopt?
Dan is het aan de overheid in kwestie om daar een goede balans in te vinden en die uit te leggen aan het volk. Het referendum is immers niet bindend.
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 18:32 schreef 99.999 het volgende:

[..]

In het oog springen diverse referenda die de positie van Zwitserland in Europa of de wereld raken en die de Zwitserse regering in een onmogelijke positie brengen.
Als Zwitserland het beste voorbeeld is van "een land waar het fout gaat door referendums" dan zie ik des te meer reden om referendums populair te maken.
Conscience do cost.
pi_160768421
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 19:32 schreef ems. het volgende:

[..]

Aardig is relatief. Dat er genoeg animo is voor een referendum lijkt me daar een goed voorbeeld van.

[..]

Dan is het aan de overheid in kwestie om daar een goede balans in te vinden en die uit te leggen aan het volk. Het referendum is immers niet bindend.

[..]

Als Zwitserland het beste voorbeeld is van "een land waar het fout gaat door referendums" dan zie ik des te meer reden om referendums populair te maken.
Ik gaf je eerder het voorbeeld van Californië waar ze bindende referenda hebben en waar dat voor stevige problemen zorgt. Zwitserland werd als geweldig aanbeden, dat lijkt me echter niet terecht.
pi_160769422
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 19:44 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Zwitserland werd als geweldig aanbeden, dat lijkt me echter niet terecht.
Zwitserland is, samen met Denemarken, het beste land ter wereld.

In Denemarken hebben ze trouwens ook regelmatig landelijke referenda over belangrijke onderwerpen.
  vrijdag 18 maart 2016 @ 20:51:43 #285
36461 Joppy
geen colaboy
pi_160770775
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 18:24 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Correct, we hebben ons parlement een mandaat gegeven dat verder strekt dan het eerstvolgende wetsvoorstel. En gelukkig ook maar. We doen al veel te veel aan incidentenpolitiek.
Dit.
Ik stem bij werkelijk elke verkiezing (zelfs waterschap), zodat er parlementariers zijn die tijd en geld krijgen om zich te verdiepen in de details van lullige associatieverdragen met oost-europese bananenrepublieken. Ik heb daar namelijk geen zin in.
Ik stem dus niet, ik wil het over laten het parlement, zoals we ooit met zijn allen hebben afgesproken.
Let the beat control your body!
pi_160771849
Parlementariërs horen zich helemaal niet met details bezig te houden. Dat kan ook helemaal niet, want veel fracties bestaan maar uit een paar man en die kunnen onmogelijk van elk onderwerp verstand hebben. Het is dus beter als parlementariërs zich juist niet bemoeien met details waar ze niks vanaf weten. Het is de regering en de ambtenarij die dat moet doen.

De taak van het parlement is om belangenafwegingen te maken. Vanuit de regering wordt zo'n verdrag als dit uitonderhandeld, maar een ongekozen, technocratische ambtenaar is niet in de positie bijv. de keuze te maken tussen het bevorderen van het Nederlandse bedrijfsleven aan de ene kant en het geopolitieke belang van Poetin sarren aan de andere kant. Dat zijn twee belangen die je niet objectief met elkaar kan vergelijken; het gaat dus om subjectieve meningen. Het parlement dient om de subjectieve meningen van de bevolking te vertegenwoordigen.

(Het is trouwens natuurlijk je goed recht om geen mening te hebben of iets niet belangrijk te vinden.)

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 18-03-2016 21:24:06 ]
pi_160777270
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 19:44 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ik gaf je eerder het voorbeeld van Californië waar ze bindende referenda hebben en waar dat voor stevige problemen zorgt.
Maar dat hebben wij niet. Dus lijkt het me handig om de focus te leggen op het niet-bindende referendum wat wij hanteren. Ik zie nog steeds niet in waarom deze extra informatie per se negatief zou zijn. Zelfs als er nooit wat mee gedaan wordt is het op z'n minst handig om te zien wat "het volk wil". Niets aan de hand als je er geen brood in ziet, maar waarom zou je het afraden?
quote:
Zwitserland werd als geweldig aanbeden, dat lijkt me echter niet terecht.
Dat is dan ook relatief.
Conscience do cost.
pi_160777586
Nee stemmen _O_
pi_160780488
- edit: reageer nou eens niet op de persoon

[ Bericht 91% gewijzigd door Reya op 19-03-2016 09:10:39 ]
  zaterdag 19 maart 2016 @ 12:23:00 #290
36461 Joppy
geen colaboy
pi_160783021
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 21:19 schreef Igen het volgende:
Parlementariërs horen zich helemaal niet met details bezig te houden. Dat kan ook helemaal niet, want veel fracties bestaan maar uit een paar man en die kunnen onmogelijk van elk onderwerp verstand hebben. Het is dus beter als parlementariërs zich juist niet bemoeien met details waar ze niks vanaf weten. Het is de regering en de ambtenarij die dat moet doen.

De taak van het parlement is om belangenafwegingen te maken. Vanuit de regering wordt zo'n verdrag als dit uitonderhandeld, maar een ongekozen, technocratische ambtenaar is niet in de positie bijv. de keuze te maken tussen het bevorderen van het Nederlandse bedrijfsleven aan de ene kant en het geopolitieke belang van Poetin sarren aan de andere kant. Dat zijn twee belangen die je niet objectief met elkaar kan vergelijken; het gaat dus om subjectieve meningen. Het parlement dient om de subjectieve meningen van de bevolking te vertegenwoordigen.

(Het is trouwens natuurlijk je goed recht om geen mening te hebben of iets niet belangrijk te vinden.)
Om een goede belangenafweging te kunnen maken, hoor je goed en grondig van de inhoud op de hoogte te zijn. Daarvoor heb ik het parlement een mandaat gegeven.
Let the beat control your body!
pi_160783297
quote:
Toch neemt de VVD de uitkomst van het referendum „heel serieus”, zegt Halbe Zijlstra. „Het is geen fopspeen. Ik kan moeilijk zeggen: ik was tegen zo’n referendum dus zoek het uit.” (..)
„Strategisch thuisblijven zodat de drempel niet gehaald wordt, daar zie ik niks in. Als je voor dit verdrag bent, moet je gewoon naar de stembus gaan.”

http://www.nrc.nl/handels(...)iet-zitten-w-1600506
  zaterdag 19 maart 2016 @ 12:43:04 #292
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_160783326
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 12:23 schreef Joppy het volgende:

[..]

Om een goede belangenafweging te kunnen maken, hoor je goed en grondig van de inhoud op de hoogte te zijn. Daarvoor heb ik het parlement een mandaat gegeven.
Juist.
[i]In verscheidenheid verenigd[/i]
  zaterdag 19 maart 2016 @ 12:56:21 #293
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_160783524
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 12:40 schreef Igen het volgende:

[..]

En ook:
quote:
Speelt het nee-kamp Poetin te veel in de kaart?

„Hij zal buitengewoon blij zijn als dit verdrag er niet van komt. Dat is zijn doel. Je kunt veel van Poetin zeggen, maar hij beheerst dat keiharde machtsspel wel. Als hij zijn doel heeft bereikt, gaat hij op zoek naar een volgend doel. De wereldgeschiedenis heeft meermalen uitgewezen dat machthebbers die zo werken zoals hij, niet stoppen.”
pi_160783552
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 12:56 schreef Gutmensch het volgende:

En ook:

[..]

:D
Conscience do cost.
pi_160783608
Halve Zoolstra die aangeeft dat je moet gaan stemmen? Ik kan me nauwelijks een betere aanmoediging om thuis te blijven voorstellen.
pi_160783622
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 12:56 schreef Gutmensch het volgende:

[..]

En ook:

[..]

Dat vind ik eigenlijk het zwakste argument uit het hele artikel. Waar het om gaat is of wij onze doelen bereiken. Per se willen dat Poetin zo weinig mogelijk bereikt is is een goed recept om lose-lose-situaties te creëren.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-03-2016 13:02:20 ]
  zaterdag 19 maart 2016 @ 13:04:24 #297
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_160783660
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 13:01 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat vind ik eigenlijk het zwakste argument uit het hele artikel. Waar het om gaat is of wij onze doelen bereiken. Per se willen dat Poetin zo weinig mogelijk bereikt is is een goed recept om lose-lose-situaties te creëren.
Het hele artikel is gewoon een breed interview met Zijlstra waarin dit referendum nauwelijks aan de orde komt.
pi_160783667
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 13:01 schreef Igen het volgende:

[..]

Bovendien kan je in dat stukje tekst Poetin makkelijk vervangen met Europa.
Conscience do cost.
pi_160783685
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 13:04 schreef Gutmensch het volgende:

[..]

Het hele artikel is gewoon een breed interview met Zijlstra waarin dit referendum nauwelijks aan de orde komt.
Klopt. Maar hij snijdt wel een aantal interessante onderwerpen aan. Bijvoorbeeld ook over het bestrijden van radicale denkbeelden. Dat is off-topic maar zeker waard om over na te denken.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 19-03-2016 13:06:01 ]
  zaterdag 19 maart 2016 @ 13:17:16 #300
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_160783864
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 13:04 schreef ems. het volgende:

[..]

Bovendien kan je in dat stukje tekst Poetin makkelijk vervangen met Europa.
Nee dat kan niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')