Ik vind democratie een heel goed idee. Referenda vind ik echter een minder goed idee zodra dat over een ingewikkelder onderwerp gaat dan de kleur van de wipkip in de speeltuin om de hoek.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 10:52 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Mee eens. Hoe mensen hier überhaupt op komen is mij gewoon een raadsel. Zeg dan gewoon eerlijk dat je meer democratie geen goed idee vindt.
Probeer deze discussie bij het onderwerp van het topic te houden.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 10:57 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Hoe is dit een argument te noemen?Is het niveau inmiddels zo erg laag?
Je loog trouwens nog over dat Corbyn banden zou hebben met Hamas. Toen ik je daarop wees heb je nooit meer teruggereageerd daarop en bleef je lekker draaien.
Dus je vindt meer democratie geen goed idee en het volk te dom om zelf beslissingen te nemen. Daar komt het wel op neer, ondanks je pogingen het mooi te verpakken.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 11:01 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik vind democratie een heel goed idee. Referenda vind ik echter een minder goed idee zodra dat over een ingewikkelder onderwerp gaat dan de kleur van de wipkip in de speeltuin om de hoek.
Zo veel als door jouw zo heilige Tweede Kamer is vastgelegd in de wet waarop dit referendum is gebaseerd.quote:
Het is een hele simpele vraag. Hij geeft geen enkele conditie voor zijn uitspraak dus moet ik er maar naar gissen.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 10:57 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Hoe is dit een argument te noemen?Is het niveau inmiddels zo erg laag?
Wat? Ten eerste heeft dat hier niets mee te maken en ten tweede, daar kun je zelf toch ook wel op googlen? Volgens mij heeft zelfs je geliefde Guardian er nog wel een artikel of twee over.quote:Je loog trouwens nog over dat Corbyn banden zou hebben met Hamas. Toen ik je daarop wees heb je nooit meer teruggereageerd daarop en bleef je lekker draaien.
Dat klopt, en dat kan dan ook absoluut een reden zijn om niet op de partijen te stemmen die dit steunden. Precies mijn punt.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 11:03 schreef Igen het volgende:
[..]
Zo veel als door jouw zo heilige Tweede Kamer is vastgelegd in de wet waarop dit referendum is gebaseerd.
Ik denk dat een simplistisch JA of NEE veelal geen recht doet aan de complexiteit van het gevraagde besluit.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 11:02 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Dus je vindt meer democratie geen goed idee en het volk te dom om zelf beslissingen te nemen. Daar komt het wel op neer, ondanks je pogingen het mooi te verpakken.
Ja, en? Wat jij bij de volgende verkiezingen gaat stemmen is echt totaal irrelevant voor dit topic.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 11:05 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat klopt, en dat kan dan ook absoluut een reden zijn om niet op de partijen te stemmen die dit steunden. Precies mijn punt.
Jij vindt directe democratie dus minder democratisch?quote:Op zaterdag 20 februari 2016 11:05 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik denk dat een simplistisch JA of NEE veelal geen recht doet aan de complexiteit van het gevraagde besluit.
En waarom zouden we nog een parlement kiezen als je toch alles met referenda anders wil doen dan dat parlement besluit? Volgens mij wordt dat alleen maar minder democratisch alles bij elkaar.
Je hebt het duidelijk niet begrepen. Jammer. Ik zal het nog een keer proberen.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 11:08 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja, en? Wat jij bij de volgende verkiezingen gaat stemmen is echt totaal irrelevant voor dit topic.
Ik vind het in elk geval niet democratischer dan besluitvorming door ons verkozen parlement.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 11:10 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Jij vindt directe democratie dus minder democratisch?Ik ben benieuwd of je één politieke wetenschapper kan vinden die het eens is met je definitiekeuze.
GeenStijl organiseert niks. Het is de regering die het referendum organiseert op basis van een wet die door de Tweede Kamer is aangenomen. GeenStijl heeft handtekeningen verzameld en voert campagne, maar so what? Als GeenStijl zegt dat je niet op Samsom moet stemmen, is het dan ook GeenStijl die de Tweede-Kamerverkiezingen organiseert en zijn dan dus ook de Tweede-Kamerverkiezingen ondemocratisch?quote:Op zaterdag 20 februari 2016 11:11 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Je hebt het duidelijk niet begrepen. Jammer. Ik zal het nog een keer proberen.
De regering neemt besluiten. De Tweede Kamer neemt besluiten. Daarop baseer ik deels mijn stem bij de verkiezingen.
Geenstijl organiseert een referendum over een onderwerp van niets en kaapt het met een hele andere boodschap. Ik kan niet stemmen op Geenstijl of er tegen stemmen.
Zie je het verschil nu?
Ik kan niet stemmen op GeenStijl.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 11:18 schreef Igen het volgende:
[..]
GeenStijl organiseert niks. Het is de regering die het referendum organiseert op basis van een wet die door de Tweede Kamer is aangenomen. GeenStijl heeft handtekeningen verzameld en voert campagne, maar so what?
Waarom zou je op GeenStijl willen kunnen stemmen, stemmen zij over beleid in Nederland?quote:Op zaterdag 20 februari 2016 11:20 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik kan niet stemmen op GeenStijl.
Ja en? Ik kan ook niet op de Volkskrant, op het RTL Verkiezingsdebat of op de Stemwijzer stemmen. En zo hoort het ook. Hoe kom je überhaupt op het idee dat je daar "op" zou moeten kunnen stemmen?quote:Op zaterdag 20 februari 2016 11:20 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik kan niet stemmen op GeenStijl.
Okee deels met je eens, mits een gezonde oppositie, welke zich niet voor de kar laat spannen dan ben ik het deels met je eens.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 11:11 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Je hebt het duidelijk niet begrepen. Jammer. Ik zal het nog een keer proberen.
De regering neemt besluiten. De Tweede Kamer neemt besluiten. Daarop baseer ik deels mijn stem bij de verkiezingen.
Geenstijl organiseert een referendum over een onderwerp van niets en kaapt het met een hele andere boodschap. Ik kan niet stemmen op Geenstijl of er tegen stemmen.
Zie je het verschil nu?
Wat is "Europa"? Lijkt mij dat Rusland net zo goed een wezenlijk onderdeel is van Europa en de Europese geschiedenis is.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 01:34 schreef Ixnay het volgende:
Oekraïne hoort bij Europa.
De Krim en die pro-Russische gebieden in het Oosten mogen naar Rusland gaan.
"Europa" is een gemeenschap van landen die bepaalde basisprincipes zoals de democratische rechtsstaat, persvrijheid, sociale markteconomie etc. onderschrijven.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 19:51 schreef idefixide het volgende:
[..]
Wat is "Europa"? Lijkt mij dat Rusland net zo goed een wezenlijk onderdeel is van Europa en de Europese geschiedenis is.
Wil je hiermee stellen dat Europa (in alle richtingen) ook kan groeien of slinken afhankelijk van de verspreiding van die bepaalde basisprincipes?quote:Op zaterdag 20 februari 2016 20:18 schreef Igen het volgende:
[..]
"Europa" is een gemeenschap van landen die bepaalde basisprincipes zoals de democratische rechtsstaat, persvrijheid, sociale markteconomie etc. onderschrijven.
EIU Democracy Index: https://en.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index
Economic Freedom Index: http://www.heritage.org/index/heatmap
Press Freedom Index: https://index.rsf.org/#!/
https://freedomhouse.org/report/freedom-world/freedom-world-2016
Corruption Perception Index: http://www.transparency.org/cpi2015
Als je diverse rankings van landen over die onderwerpen zo bekijkt, dan zie je vrij duidelijk dat dat "Europa" precies aan de huidige oostgrens van de EU ophoudt. En dat landen zoals Noorwegen en Zwitserland er wel bij horen, ook al zijn ze geen EU-lid, maar dat Oekraïne er duidelijk niet bij hoort.
Edit: Of voor mijn part ook problematisch alcoholgebruik, daar is diezelfde grens ook overduidelijk te zien.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |