Dat is naar mijn idee een ander verhaal. Jouw punt grijpt in wezen aan op de stukje marktfalen. Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan afspraken in CAO's om een pensioenprogramma makkelijk toegankelijk te maken. Bijvoorbeeld, iedereen doet verplicht mee aan pensioenfonds x tenzij iemand zelf een regeling treft. Voor zelfstandigen ligt dat natuurlijk anders. Hoe dat aangepakt moet worden vind ik lastig om aan te geven.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 21:31 schreef Euribob het volgende:
[..]
Maar is een dergelijke prikkel nodig als er door de overheid al een oudedagsvoorziening is? De hele reden dat we mensen niet teveel vrijheid geven om dat sparen zelf in te vullen is dat een substantieel deel daar gewoonweg niet toe in staat is, getuige fiasco's als Icesave. Is het wel eerlijk/economisch efficiënt om mensen die niet met geld om kunnen gaan verplichten te gaan beleggen voor de toekomst?
Praat je zo ook tegen je vrienden? Een beetje respect voor je gespreksgenoten mag wel zeg, ook al is het maar een forum.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 21:38 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Het is nu duidelijk, wat denk je nou man. Welke 'financiële verantwoordelijkheid' heb je het over. Het is te achterlijk voor woorden.
Wat een geleuter. De verspilling van de overheid is schrijnend. En dan nog niet eens gesproken over de kosten die gemaakt worden voor een behoorlijk deel van de bevolking die te belazerd zijn om te werken en met hun subsidies rond modaal uit te laten komen.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 20:07 schreef Tomatenboer het volgende:
Afijn, TS wenst dus een belastingpercentage van pakweg 25%.
Neemt hij dan ook genoegen met zorg, onderwijs, infrastructuur en tal van andere voorzieningen op oostblokniveau?
Anderszins kan ook een hoop gewoon voor eigen rekening komen, maar dat is het bekende broekzak - vestzak verhaal, en de vraag is of je daar financieel zoveel beter van wordt (de zéér vermogenden waarschijnlijk wel).
Ik wil niet in een systeem leven waar de zwakken op straat dood gaan. Daar heb ik ook gewoon last van. Van veel zwervers, bedelaars, overvallers en inbrekers ook. Ik betaal dus graag over (een deel van) mijn inkomen 52% belasting. Totaal geen problemen mee.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 21:39 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Die negatieve effecten zijn er alleen maar als je de samenleving verantwoordelijk maakt voor de onverantwoordelijkheid van het individu. Ik ben me ervan bewust dat dat vrij algemeen aanvaard is in de westerse wereld, maar dat maakt het nog niet perse logisch.
En de linkse politieke bewegingen zijn er natuurlijk wel een ster in om allerlei verantwoordelijkheden zoveel mogelijk bij de overheid te leggen in plaats van bij de burger, omdat ze van zichzelf vinden dat ze daar beter in zijn. Misschien is dat waar, maar dat maakt het nog niet tot een goed idee. Er zijn wel meer collectieve regelingen waarvan je je moet afvragen of we die willen behouden.
Sowieso wat betreft ouderen en zorg zou dan een flinke culturele omslag moeten plaatsvinden. Bijvoorbeeld zorg voor ouderen binnen het gezin.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 21:31 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Het schijnt overigens dat best veel ouderen te porren zijn voor de gedachte dat er dan op een gegeven moment maar beter afgezien kan worden van die dure behandeling. Een probleem is dat de hele zorgketen in feite gericht is op behandelen, afzien van behandelen vergt meer een culturele omslag denk ik.
Dat kost mij veel meer (geld en tijd). Ik zal dan ook minder moeten werken wat mij weer geld kost. Kan stoppen met mijn hobby's. Nee, laat mij maar lekker belasting betalen.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 21:50 schreef Tem het volgende:
[..]
Sowieso wat betreft ouderen en zorg zou dan een flinke culturele omslag moeten plaatsvinden. Bijvoorbeeld zorg voor ouderen binnen het gezin.
Als mijn 52% goed besteed zouden zijn zou ik het met je eens zijn.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 21:50 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Ik wil niet in een systeem leven waar de zwakken op straat dood gaan. Daar heb ik ook gewoon last van. Van veel zwervers, bedelaars, overvallers en inbrekers ook. Ik betaal dus graag over (een deel van) mijn inkomen 52% belasting. Totaal geen problemen mee.
Ik vind dan ook dat het over het algemeen goed besteed wordt.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 21:51 schreef ShaoliN het volgende:
[..]
Als mijn 52% goed besteed zouden zijn zou ik het met je eens zijn.
De verspilling is inderdaad hemeltergend. Daar valt absoluut nog veel te halen.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 21:49 schreef ShaoliN het volgende:
[..]
Wat een geleuter. De verspilling van de overheid is schrijnend. En dan nog niet eens gesproken over de kosten die gemaakt worden voor een behoorlijk deel van de bevolking die te belazerd zijn om te werken en met hun subsidies rond modaal uit te laten komen.
Als je boven modaal verdient in dit land ben je gewoon keihard de lul.
Ja, persoonlijk denk ik dat ook. Maar ik probeer me voor te stellen als je de andere kant op zou redeneren. Ik zie nog niet echt de voordelen behalve dat er minder geld wordt geïnd door de overheid. Uiteindelijk ben je persoonlijk nog veel meer kwijt op de lange duur dan wanneer je het collectief zal regelen.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 21:51 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Dat kost mij veel meer (geld en tijd). Ik zal dan ook minder moeten werken wat mij weer geld kost. Kan stoppen met mijn hobby's. Nee, laat mij maar lekker belasting betalen.
Punt is dan weer - zoals zo vaak bij de zorg - dat je allerlei schrijnende situaties krijgt, en daar weer een politieke reactie op moet komen.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 21:50 schreef Tem het volgende:
[..]
Sowieso wat betreft ouderen en zorg zou dan een flinke culturele omslag moeten plaatsvinden. Bijvoorbeeld zorg voor ouderen binnen het gezin.
Waarom moet dat?quote:Op zaterdag 6 februari 2016 21:54 schreef Reya het volgende:
[..]
Punt is dan weer - zoals zo vaak bij de zorg - dat je allerlei schrijnende situaties krijgt, en daar weer een politieke reactie op moet komen.
Zeker, gezinnen worden kleiner, veel meer mensen zonder kinderen. Krijg je allemaal van die zwervende oudjes. Die kan je ook niet laten verrekken.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 21:54 schreef Reya het volgende:
[..]
Punt is dan weer - zoals zo vaak bij de zorg - dat je allerlei schrijnende situaties krijgt, en daar weer een politieke reactie op moet komen.
Het geld vind ik niet eens zo'n punt. Het is gewoon een inbreuk op mijn leven. Ik vind mijn ouders heel lief hoor, en zie ze 1 a 2 keer per week, maar ik heb echt totaal geen behoefte ze in huis te halen als ze hulpbehoevend worden.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 21:54 schreef Tem het volgende:
[..]
Ja, persoonlijk denk ik dat ook. Maar ik probeer me voor te stellen als je de andere kant op zou redeneren. Ik zie nog niet echt de voordelen behalve dat er minder geld wordt geïnd door de overheid. Uiteindelijk ben je persoonlijk nog veel meer kwijt op de lange duur dan wanneer je het collectief zal regelen.
Zorg voor ouderen in het gezin kan een oplossing zijn, maar kan nooit van bovenaf voor iedereen opgelegd worden natuurlijk.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 21:50 schreef Tem het volgende:
[..]
Aha, het moet dus uit electorale overwegingen. Ik dacht even dat er ergens was vastgelegd dat de overheid de volledige verantwoordelijkheid voor het welbevinden van iedere burger zou moeten dragen.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 21:56 schreef Reya het volgende:
[..]
Als je als politicus een toekomst wenst te hebben, is dat wel zo praktisch.
Jij wil mensen gewoon in hun huis laten liggen? En als ze de huur niet meer betalen op straat kieperen en daar dood laten gaan?quote:
Dat is zeker ook een punt, ik zit er ook niet op te wachten. Mijn ouders hadden vroeger thuis wel hun oma in huis en dat was niet altijd leuk inderdaad. Maar goed, dat zijn dan wel keuzes die er gemaakt moeten worden.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 21:56 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Het geld vind ik niet eens zo'n punt. Het is gewoon een inbreuk op mijn leven. Ik vind mijn ouders heel lief hoor, en zie ze 1 a 2 keer per week, maar ik heb echt totaal geen behoefte ze in huis te halen als ze hulpbehoevend worden.
Wel in de universele rechten van de mens overigens.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 21:57 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Aha, het moet dus uit electorale overwegingen. Ik dacht even dat er ergens was vastgelegd dat de overheid de volledige verantwoordelijkheid voor het welbevinden van iedere burger zou moeten dragen.
Mijn keuze is dus gewoon belasting betalen. Ik wil ook best nog wat meer betalen als dat nodig is.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 21:58 schreef Tem het volgende:
[..]
Dat is zeker ook een punt, ik zit er ook niet op te wachten. Mijn ouders hadden vroeger thuis wel hun oma in huis en dat was niet altijd leuk inderdaad. Maar goed, dat zijn dan wel keuzes die er gemaakt moeten worden.
Ik heb er zelf ook niet zo'n probleem mee. De manier waarop het besteed wordt zou wel een flinke efficiëntieslag kunnen maken.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 21:59 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Mijn keuze is dus gewoon belasting betalen. Ik wil ook best nog wat meer betalen als dat nodig is.
Maar waarom moet dat via de belasting en de collectieve zorgverzekering? Als we die eruit gooien houd ik een zak geld over, en dan kan ik die alsnog zelf inzetten om te zorgen dat mijn moeder op leeftijd goed wordt verzorgd. Niet te vergeten heeft mijn moeder zelf ook nog zo'n zak geld overgehouden.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 21:59 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Mijn keuze is dus gewoon belasting betalen. Ik wil ook best nog wat meer betalen als dat nodig is.
Precies, is ook de meest logische en meest eenvoudige optie.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 21:59 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Omdat ik andere mensen ook niet dood wil laten gaan op straat. Gaat zo stinken joh.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 22:00 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar waarom moet dat via de belasting en de collectieve zorgverzekering? Als we die eruit gooien houd ik een zak geld over, en dan kan ik die alsnog zelf inzetten om te zorgen dat mijn moeder op leeftijd goed wordt verzorgd. Niet te vergeten heeft mijn moeder zelf ook nog zo'n zak geld overgehouden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |