Het is me toch wat.quote:’Negervolk’ op straatnaambord
Utrecht - Een straatnaambord in Utrecht beschrijft de Bantoe-stam als ’negervolk’. Het bord aan de Bantoedreef heeft voor ophef gezorgd. De gemeente neemt maatregelen.
Op het bord staat ’Bantoedreef - Afrikaans negervolk’. Een buurtbewoner stuurde een foto naar de lokale nieuwssite Duic.nl. „Hier had de wijk zich 70 jaar geleden al voor moeten schamen”, stelt de lezer.
De gemeente komt snel in actie en zal het bord weghalen. Een woordvoerder vertelt dat het een ’oud bord’ is. Matthijs Sienot, raadslid voor D66, reageert verheugd. „Mooi dat het zo snel mogelijk wordt verwijderd. Die tekst kon echt niet”, zegt hij op Twitter.
http://www.telegraaf.nl/b(...)traatnaambord__.html
Voor vele zwarte mensen wel, maar er zullen er ongetwijfeld ook zijn die het geen flikker interesseert.quote:
Dat komt door de diep racistische Eurocentrische geschiedenislessen (= white privilege) die op de Nederlandse middelbare scholel gegeven wordt.quote:Op woensdag 3 februari 2016 13:50 schreef Hathor het volgende:
Das hier in de buurt, ik had er alleen nog nooit van gehoord.
quote:Op woensdag 3 februari 2016 13:42 schreef J0kkebr0k het volgende:
[ afbeelding ]
Bantoedreef - Afrikaans Utrechts negervolk
Lijkt me enigzins wenselijk dat je vooral de geschiedenis leert van de regio waarin je woont, maar ach.quote:Op woensdag 3 februari 2016 13:52 schreef karton2 het volgende:
[..]
Dat komt door de diep racistische Eurocentrische geschiedenislessen (= white privilege) die op de Nederlandse middelbare scholel gegeven wordt.
Niemand zegt dat het verkeerd is om neger te zeggen. In deze context is het daarentegen volkomen zinloos. Alsof je de 'Bulgaardreef' verduidelijkt als 'Europees Blankvolk'.quote:Op woensdag 3 februari 2016 13:54 schreef deedeetee het volgende:
Waarom is het het opeens verkeerd om neger te zeggen ? Mag papoea ook niet meer ?
Want alle Afrikanen zijn negers?quote:Op woensdag 3 februari 2016 13:57 schreef Dven het volgende:
[..]
Niemand zegt dat het verkeerd is om neger te zeggen. In deze context is het daarentegen volkomen zinloos. Alsof je de 'Bulgaardreef' verduidelijkt als 'Europees Blankvolk'.
Dat dus. Gelukkig zijn er ook toffe negers die niet overal over zeuren. Zoals de Brabonegerquote:Op woensdag 3 februari 2016 13:54 schreef Woestijnvos het volgende:
Het zijn toch negers, waar zagen ze nu over.
Nu wel maar 70 jaar geleden was dat overduidelijk anders. Blijkbaar vergeten de huilies die hierover klagen dat er hier toen nog geen multiculturele samenleving was en men geen internet had.quote:Op woensdag 3 februari 2016 13:57 schreef Dven het volgende:
[..]
Niemand zegt dat het verkeerd is om neger te zeggen. In deze context is het daarentegen volkomen zinloos. Alsof je de 'Bulgaardreef' verduidelijkt als 'Europees Blankvolk'.
Caucasisch dan toch.quote:Op woensdag 3 februari 2016 13:57 schreef Dven het volgende:
[..]
Dat zegt niemand. Als verduidelijking is Afrikaans Volk in dezen gewoon voldoende.quote:Op woensdag 3 februari 2016 13:57 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Want alle Afrikanen zijn negers?
Gezien de bebouwing en het bordje bestaat de straat nog geen 70 jaar. Niet zo relevant.quote:Op woensdag 3 februari 2016 13:58 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Nu wel maar 70 jaar geleden was dat overduidelijk anders. Blijkbaar vergeten de huilies die hierover klagen dat er hier toen nog geen multiculturele samenleving was en men geen internet had.
Dat is voor de gemiddelde Utrechter een te lastig woord.quote:
Afrikaans negervolk is nóg duidelijker.quote:Op woensdag 3 februari 2016 13:59 schreef Dven het volgende:
[..]
Dat zegt niemand. Als verduidelijking is Afrikaans Volk in dezen gewoon voldoende.
Een neger is een specifieke groep binnen de groep mensen met een donkere huid. 'Blanke' slaat juist alleen op huidskleur.quote:Op woensdag 3 februari 2016 13:57 schreef Dven het volgende:
[..]
Er staat letterlijk dat de buurt zich hier 70 jaar geleden al voor had moeten schamen.quote:Op woensdag 3 februari 2016 14:00 schreef Dven het volgende:
[..]
Gezien de bebouwing en het bordje bestaat de straat nog geen 70 jaar. Niet zo relevant.
http://anw.inl.nl/article/Bantoequote:Bantoe 1.0
iemand die behoort tot een groep volkeren die wonen in het midden en zuiden van Afrika
In het meervoud ook in toepassing op de groep volkeren.
http://anw.inl.nl/article/negerquote:neger 1.0
(Wordt door sommigen als beledigend ervaren.)
persoon die behoort tot of afstamt van een van de zwarte Afrikaanse volkeren uit de gebieden beneden de Sahara; zwarte Afrikaan of een afstammeling daarvan
Vanavond bij DWDD.quote:Op woensdag 3 februari 2016 14:03 schreef begaaierd het volgende:
Hebben de beroepshuilnegers Sylvana en Quincy zich hier al over uit gesproken?
quote:Op woensdag 3 februari 2016 14:01 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Een neger is een specifieke groep binnen de groep mensen met een donkere huid. 'Blanke' slaat juist alleen op huidskleur.
Dit is nog duidelijker:quote:Op woensdag 3 februari 2016 14:01 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Afrikaans negervolk is nóg duidelijker.
quote:De Bantoevolkeren zijn een groep volkeren in Centraal- en zuidelijk Afrika, die Bantoetalen spreken. Deze taalfamilie maakt op haar beurt weer deel uit van de Niger-Congotaalgroep.
Centraal/Zuid-Afrikaans volk is nog duidelijker.quote:Op woensdag 3 februari 2016 14:01 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Afrikaans negervolk is nóg duidelijker.
Dat past praktisch gezien niet op een straatnaambordje.quote:
Bulgaardreef zou volgens jou dan worden: Europees blankvolk.quote:
Alles in Overvecht heet -dreef.quote:Op woensdag 3 februari 2016 14:12 schreef Wespensteek het volgende:
Waarom nou weer dreef en niet gewoon weg?
Tsja, het zijn hier nou eenmaal allemaal dreven, geen idee waarom.quote:Op woensdag 3 februari 2016 14:12 schreef Wespensteek het volgende:
Is dat een slavernij grap?quote:Op woensdag 3 februari 2016 14:12 schreef Wespensteek het volgende:
Daar kun je dat negervolk drijven.quote:Op woensdag 3 februari 2016 14:12 schreef Wespensteek het volgende:
Negers zijn in tegenstelling tot Slaven geen volk.quote:Op woensdag 3 februari 2016 14:12 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Bulgaardreef zou volgens jou dan worden. Europees blankvolk.
Nee, zou dan worden: Europees Slavisch Volk.
Het punt is, we kunnen overal wel het woordje neger weglaten, maar het is een specifieke benaming voor een inwonersgroep van Afrika. Een Afrikaans volk, dan kan het ook over Ethiopiërs, Noord-Afrikanen of over Berbers gaan.
Voor een straatnaam is het misschien niet zo belangrijk, maar in sommige gevallen kan het wél belangrijk zijn om iemands afkomst precies te omschrijven.
Lezen is moeilijk, hè?quote:Op woensdag 3 februari 2016 14:18 schreef Dven het volgende:
[..]
Negers zijn in tegenstelling tot Slaven geen volk.
De mensen die er een negatieve bijsmaak aan geven hebben zelf een probleem. Ik heb geen probleem met het woordje neger (niet in negatieve of positieve zin) en zal het dan ook blijven gebruiken.quote:Op woensdag 3 februari 2016 14:20 schreef Zwoerd het volgende:
Het woord neger krijgt nu eenmaal steeds meer een negatieve bijsmaak bij veel mensen. Is het dan zo'n probleem om gewoon met de tijd mee te gaan en bij dingen als dit dat woord niet meer te gebruiken?
Als je een beetje van negers houdt dan zou je hierin niet mee willen gaan nee. In de VS is dat in sommige staten al wel gebeurd en daar brengen zwarte miljonairszoons zichzelf in gevaar met hongerstakingen, omdat ze onderdrukt zouden worden. Die gekkigheid moet je tegenhouden in de beginfase.quote:Op woensdag 3 februari 2016 14:20 schreef Zwoerd het volgende:
Het woord neger krijgt nu eenmaal steeds meer een negatieve bijsmaak bij veel mensen. Is het dan zo'n probleem om gewoon met de tijd mee te gaan en bij dingen als dit dat woord niet meer te gebruiken?
Is wel een goede oplossing voor veel problemen. Heb je ergens last van? Dan moet je daar gewoon geen last van hebbenquote:Op woensdag 3 februari 2016 14:24 schreef Montagui het volgende:
[..]
De mensen die er een negatieve bijsmaak aan geven hebben zelf een probleem. Ik heb geen probleem met het woordje neger (niet in negatieve of positieve zin) en zal het dan ook blijven gebruiken.
Ik heb last van mensen die taalpolitie willen spelen. Stop je nu ook?quote:Op woensdag 3 februari 2016 14:26 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Is wel een goede oplossing voor veel problemen. Heb je ergens last van? Dan moet je daar gewoon geen last van hebben
Of nog beter, als je je weer eens gekwetst voelt door iets wat er niet is probeer dan ervoor te zorgen dat de hele wereld zich aan jou aanpast. Dat is veel makkelijker.quote:Op woensdag 3 februari 2016 14:26 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Is wel een goede oplossing voor veel problemen. Heb je ergens last van? Dan moet je daar gewoon geen last van hebben
Die snap ik niet helemaal.quote:Op woensdag 3 februari 2016 14:28 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik heb last van mensen die taalpolitie willen spelen. Stop je nu ook?
Jij wil dat mensen stoppen met het woord neger, omdat anderen daar last van hebben. Ik heb last van mensen die zoeken naar redenen gekwetst te zijn en/of andere mensen taalregels op willen leggen.quote:
Dat is niet helemaal waar. Ik zie meer en meer donkere mensen zich ergeren aan dit soort taalgebruik. Dat hangt samen met de sfeer in de samenleving en de Zwarte Pietendiscussie. Steeds meer van hen zijn in gaan zien dat de term neger of negroïde daadwerkelijk in een negatieve context door (veel) autochtonen wordt gebruikt.quote:Op woensdag 3 februari 2016 14:30 schreef Sapstengel het volgende:
Die buurtbewoner is zeker ook nog een blanke man. Want vaak, met uitzondering van Sylvana en consorten, zijn het de blanken die zich hier aan ergeren. Vanwege een soort van overdreven politiek correctheid.
Misschien als je goed kunt beargumenteren waarom je daar zoveel last van hebt.quote:Op woensdag 3 februari 2016 14:32 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Jij wil dat mensen stoppen met het woord neger, omdat anderen daar last van hebben. Ik heb last van mensen die zoeken naar redenen gekwetst te zijn en/of andere mensen taalregels op willen leggen.
Als je intellectueel eerlijk zou zijn dan stop je nu met je standpunten verdedigen en zeg je sorry tegen mij.
Komt dit uit een Donald Duck stripverhaal?quote:Op woensdag 3 februari 2016 13:42 schreef J0kkebr0k het volgende:
"De gemeente komt snel in actie en zal het bord weghalen. Een woordvoerder vertelt dat het een ’oud bord’ is. Matthijs Sienot, raadslid voor D66, reageert verheugd. „Mooi dat het zo snel mogelijk wordt verwijderd. Die tekst kon echt niet”, zegt hij op Twitter."
Kun jij aan mij uitleggen hoe een neger last heeft van een straatnaambord in een of andere triest wijkje? Waarschijnlijk heeft het iets met gevoel te maken. Ik krijg een naar gevoel van mensen die anderen in hun vrijheid willen beknotten. Ik krijg ook een naar gevoel van mensen die zoeken naar redenen om gekwetst te zijn, omdat je dan constant op je hoede moet zijn om niks verkeerds te zeggen en dan zul je alsnog falen.quote:Op woensdag 3 februari 2016 14:37 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Misschien als je goed kunt beargumenteren waarom je daar zoveel last van hebt.
Vrij gebruikelijk volgens mij. Kwam het in Nederland vaak tegen.quote:Op woensdag 3 februari 2016 14:53 schreef Tocadisco het volgende:
Sinds wanneer wordt er op straatnaamborden uitleg gegeven over verschillende aspecten van de naam?
Nee, dan zoek je naar de oorzaak daarvan, en die ligt meestal bij jezelf, niet bij een ander.quote:Op woensdag 3 februari 2016 14:26 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Is ook zo, als je bv een straat neemt die naar Marco Polo vernoemd is, zal daar doorgaans altijd met kleinere tekst onderstaan dat het een Italiaanse/Venetiaanse handels/ontdekkingsreiziger was.quote:Op woensdag 3 februari 2016 14:56 schreef Dven het volgende:
[..]
Vrij gebruikelijk volgens mij. Kwam het in Nederland vaak tegen.
Kijk eens aan, weer wat geleerd vandaagquote:Op woensdag 3 februari 2016 14:56 schreef Dven het volgende:
[..]
Vrij gebruikelijk volgens mij. Kwam het in Nederland vaak tegen.
Ja dat is achterlijk. Want straks is het woordje Bantoe weer verkeerd. Wij huilen er toch ook niet om hoe ze ons noemen?quote:Op woensdag 3 februari 2016 14:20 schreef Zwoerd het volgende:
Dan noemen we ze toch gewoon Noren.quote:Op woensdag 3 februari 2016 15:13 schreef Terra_Incognita het volgende:
[..]
Ja dat is achterlijk. Want straks is het woordje Bantoe weer verkeerd.
Ik denk niet dat ze specifiek een probleem hebben met dat straatnaambordje, maar meer met de negatieve bijklank van het woord 'neger'. Dat zal vooral komen dat het een groep betreft die eeuwenlang te maken heeft gehad met stelselmatig racisme en daar nu nog steeds mee te maken heeft. Waarschijnlijk zullen er genoeg zijn die in hun leven vaak genoeg het neger in negatieve context naar hun hoofd geslingerd hebben gekregen.quote:Op woensdag 3 februari 2016 14:41 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Kun jij aan mij uitleggen hoe een neger last heeft van een straatnaambord in een of andere triest wijkje? Waarschijnlijk heeft het iets met gevoel te maken. Ik krijg een naar gevoel van mensen die anderen in hun vrijheid willen beknotten. Ik krijg ook een naar gevoel van mensen die zoeken naar redenen om gekwetst te zijn, omdat je dan constant op je hoede moet zijn om niks verkeerds te zeggen en dan zul je alsnog falen.
quote:Op woensdag 3 februari 2016 15:21 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Ik denk niet dat ze specifiek een probleem hebben met dat straatnaambordje, maar meer met de negatieve bijklank van het woord 'neger'. Dat zal vooral komen dat het een groep betreft die eeuwenlang te maken heeft gehad met stelselmatig racisme en daar nu nog steeds mee te maken heeft. Waarschijnlijk zullen er genoeg zijn die in hun leven vaak genoeg het neger in negatieve context naar hun hoofd geslingerd hebben gekregen.
Maar mijn punt is eigenlijk dat mensen er vaak te makkelijk over denken. De meesten van ons zullen waarschijnlijk niet de discriminatie kennen waar donkere mensen wel mee te maken hebben. Dan kun je niet zomaar oordelen of zo iemand wel of niet ergens oprecht een naar gevoel bij kan krijgen.
Jij kent mij ook niet en toch verdedig jij je positie nog steeds, ondanks dat je nu weet dat ik oprecht een naar gevoel van die positie krijg. Waar het op neer komt is dat gekwetste mensen voor jou geen reden zijn om de pootjes omhoog te doen en je aan te passen, maar je verwacht wel van anderen dat ze dat doen.quote:Op woensdag 3 februari 2016 15:21 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Ik denk niet dat ze specifiek een probleem hebben met dat straatnaambordje, maar meer met de negatieve bijklank van het woord 'neger'. Dat zal vooral komen dat het een groep betreft die eeuwenlang te maken heeft gehad met stelselmatig racisme en daar nu nog steeds mee te maken heeft. Waarschijnlijk zullen er genoeg zijn die in hun leven vaak genoeg het neger in negatieve context naar hun hoofd geslingerd hebben gekregen.
Maar mijn punt is eigenlijk dat mensen er vaak te makkelijk over denken. De meesten van ons zullen waarschijnlijk niet de discriminatie kennen waar donkere mensen wel mee te maken hebben. Dan kun je niet zomaar oordelen of zo iemand wel of niet ergens oprecht een naar gevoel bij kan krijgen.
Over 50 jaar stikt het hier juist van de Bantoes. Ze zitten nu massaal op bootjes hier naar toe.quote:Op woensdag 3 februari 2016 16:11 schreef DUTCHKO het volgende:
Op het bord staat ’Bantoedreef - Afrikaans negervolk’. Een buurtbewoner stuurde een foto naar de lokale nieuwssite Duic.nl. „Hier had de wijk zich 70 jaar geleden al voor moeten schamen”, stelt de lezer.
Tja nu lezen de mensen dat Bantoes een NEGER volk zijn woonachtig in AFRIKA.
Laten we vooral kennis ook nog eens weg nemen uit het straatbeeld.
Weten we over 50 jaar niet eens meer wat Bantoes zijn.
Afrikaanse volkeren die Bantoetalen sprekenquote:Op woensdag 3 februari 2016 15:44 schreef Kaneelstokje het volgende:
Geen zin om 73 posts te lezen.
Wat is anno februari 2016 de pc term voor dit soort mensen dan?
quote:Op woensdag 3 februari 2016 16:02 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
[..]
Jij kent mij ook niet en toch verdedig jij je positie nog steeds, ondanks dat je nu weet dat ik oprecht een naar gevoel van die positie krijg. Waar het op neer komt is dat gekwetste mensen voor jou geen reden zijn om de pootjes omhoog te doen en je aan te passen, maar je verwacht wel van anderen dat ze dat doen.
Je bent wel tactisch bezig om de discussie om zeep te helpen. Prima, dan kap ik er ook wel mee.quote:Op woensdag 3 februari 2016 16:02 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
[..]
Jij kent mij ook niet en toch verdedig jij je positie nog steeds, ondanks dat je nu weet dat ik oprecht een naar gevoel van die positie krijg. Waar het op neer komt is dat gekwetste mensen voor jou geen reden zijn om de pootjes omhoog te doen en je aan te passen, maar je verwacht wel van anderen dat ze dat doen.
Je standpunt is gewoon onhoudbaar. Die constatering is niet de discussie om zeep helpen, dat is gewoon de discussie winnen. Nu kan jij mooi je mening aanpassen en is het hele doel van discussiëren bereikt.quote:Op woensdag 3 februari 2016 16:21 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
[..]
Je bent wel tactisch bezig om de discussie om zeep te helpen. Prima, dan kap ik er ook wel mee.
Jij denk dat mijn standpunt is dat gekwetste mensen voor mij een reden zijn dat anderen de pootjes omhoog moeten doen. Dan heb je mijn posts toch niet goed gelezen of begrepen.quote:Op woensdag 3 februari 2016 16:28 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Je standpunt is gewoon onhoudbaar. Die constatering is niet de discussie om zeep helpen, dat is gewoon de discussie winnen. Nu kan jij mooi je mening aanpassen en is het hele doel van discussiëren bereikt.
quote:Op woensdag 3 februari 2016 16:37 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Jij denk dat mijn standpunt is dat gekwetste mensen voor mij een reden zijn dat anderen de pootjes omhoog moeten doen. Dan heb je mijn posts toch niet goed gelezen of begrepen.
Hoe moet ik die dikgedrukte stukken dan uitleggen?quote:Op woensdag 3 februari 2016 15:21 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Zo ingewikkeld leek me dat toch niet, maar ik zal het eenvoudiger proberen uit te leggen.quote:Op woensdag 3 februari 2016 16:47 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
[..]
Hoe moet ik die dikgedrukte stukken dan uitleggen?
Deze uitspraak is natuurlijk sws hypertroof, 70 jaar gelden was neger resp. negervolk nog een gangbare term. 10 jaar gelden nog. Dus dan kon men zich er ook niet voor schamen, lijkt me. Dat het gebruik van die woorden nu wel iets is om je over te schamen is daarnaast niet descriptief, maar prescriptief.quote:Op woensdag 3 februari 2016 16:13 schreef J0kkebr0k het volgende:
„Hier had de wijk zich 70 jaar geleden al voor moeten schamen”
Afrikaans mensen van kleur volk wrs.quote:Op woensdag 3 februari 2016 16:44 schreef Manke het volgende:
Het wordt nu Afrikaanse Afrikaans-Afrikanen volk
'Sub-Saharisch volk' lijkt me wel prima. Of gewoon Afrikaans volk.quote:Op woensdag 3 februari 2016 15:44 schreef Kaneelstokje het volgende:
Geen zin om 73 posts te lezen.
Wat is anno februari 2016 de pc term voor dit soort mensen dan?
Ook niet alle Europeanen zijn blank. Toch zou het zeer vreemd zijn wanneer men op een straatnaambord Europees blankvolk stond.quote:Op woensdag 3 februari 2016 13:57 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Want alle Afrikanen zijn negers?
Lul niet zo slap. Dat jij iets niet doet wil niet betekenen dat niemand van 'jouw groep' dat doetquote:Op woensdag 3 februari 2016 15:13 schreef Terra_Incognita het volgende:
[..]
Ja dat is achterlijk. Want straks is het woordje Bantoe weer verkeerd. Wij huilen er toch ook niet om hoe ze ons noemen?
quote:
Het is wel beschamend.quote:Op woensdag 3 februari 2016 13:45 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Voor vele zwarte mensen wel, maar er zullen er ongetwijfeld ook zijn die het geen flikker interesseert.
Slaven zijn dan weer in tegenstelling tot Negers geen Slaven.quote:Op woensdag 3 februari 2016 14:18 schreef Dven het volgende:
[..]
Negers zijn in tegenstelling tot Slaven geen volk.
Tantoe veel!quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:27 schreef IndigoCrystal het volgende:
Hoeveel negers (mensen van negroïde afkomst) zouden er wonen op de Bantoedreef?
Lul niet zo slap? Dat is gewoon een feit.quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:15 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Lul niet zo slap. Dat jij iets niet doet wil niet betekenen dat niemand van 'jouw groep' dat doet
"Kaaskop"
"Witmens"
"Witten"
Ook niet iedereen die dat maar oké vindt.
Zie bijv. KLB / "Zwarte" express weglaten bij Zwarte Piet
Nee hoor. Neger betekend niet anders dan glanzend zwart (zie nieuwjaars conference van finkers)quote:
Vast niet...dan voelen ze zich buitengeslotenquote:Op woensdag 3 februari 2016 18:46 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Mag dit wel van de janknegers?
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:42 schreef Terra_Incognita het volgende:
[..]
Lul niet zo slap? Dat is gewoon een feit.
quote:Op maandag 1 december 2008 19:25 schreef LXIV het volgende:
Enfin, waar ik écht een hekel heb is wanneer ze het over "Witten" hebben, wanneer ze ons Blanken bedoelen. En dan vooral wanneer ze hun best doen het een tikkeltje minachtend uit te spreken, gelijk Noraly Beyer. "De Witten in Zuid-Afrika hebben vandaag geprotesteerd tegen...". Ik snap best wel dat wanneer we het in dezelfde zin over "blanken" en "zwarten" hebben, dit minderwaardig klinkt voor de zwarten. Maar is dat mijn schuld? Wat mij betreft noemen we die mensen gewoon negers. Witten en Zwarten vind ik sowieso dom, want geen neger is zo zwart als roet en geen blanke zo wit als sneeuw.
...Een post op fok vergelijken met een artikel uit de krant. Snap je het echt niet of wil je het gewoon niet snappen?quote:
Lees eens wat jij zelf zegt:quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:58 schreef Terra_Incognita het volgende:
[..]
...Een post op fok vergelijken met een artikel uit de krant. Snap je het echt niet of wil je het gewoon niet snappen?
Je rept geen woord over een artikel in een krant maar je spreekt over 'wij'. Los daarvan is dat verschil sowieso niet relevant aangezien kranten alles oppikken zodra ze denken dat ze ermee kunnen scoren. Dat de krant de gebeurtenis heeft opgepikt maakt niet opeens dat zwarten wel janken en blanken nooit janken over hoe men ze noemtquote:Op woensdag 3 februari 2016 15:13 schreef Terra_Incognita het volgende:
[..]
Ja dat is achterlijk. Want straks is het woordje Bantoe weer verkeerd. Wij huilen er toch ook niet om hoe ze ons noemen?
Je moet ons slavernijverleden niet negeren.quote:Op woensdag 3 februari 2016 22:38 schreef Elfletterig het volgende:
Het is redelijk bizar om het woord "neger" taboe te verklaren terwijl de "nigga's" je om de oren vliegen in de gemiddelde track van een zwarte rapper....
Verder is dit onderwerp een futiliteit waar eigenlijk geen woorden aan moeten worden vuilgemaakt.
Spreek voor jezelf. Ik heb bijvoorbeeld geen slavernijverleden en de negers van nu zijn ook geen slachtoffer van slavernij.quote:Op donderdag 4 februari 2016 00:03 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Je moet ons slavernijverleden niet negeren.
Het woord Neger werd en wordt niet echt in een positieve context gebruikt in Nederland. Wat was de laatste keer dat jij 't goed toepaste?quote:Op donderdag 4 februari 2016 00:20 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Spreek voor jezelf. Ik heb bijvoorbeeld geen slavernijverleden en de negers van nu zijn ook geen slachtoffer van slavernij.
quote:Op woensdag 3 februari 2016 13:52 schreef karton2 het volgende:
[..]
Dat komt door de diep racistische Eurocentrische geschiedenislessen (= white privilege) die op de Nederlandse middelbare scholel gegeven wordt.
Nouja, geef ze eens ongelijk? Het is vaak (niet altijd) wel zo.quote:Op woensdag 3 februari 2016 14:34 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal waar. Ik zie meer en meer donkere mensen zich ergeren aan dit soort taalgebruik. Dat hangt samen met de sfeer in de samenleving en de Zwarte Pietendiscussie. Steeds meer van hen zijn in gaan zien dat de term neger of negroïde daadwerkelijk in een negatieve context door (veel) autochtonen wordt gebruikt.
alle belgen terug naar brugge.quote:Op woensdag 3 februari 2016 13:54 schreef Woestijnvos het volgende:
Het zijn toch negers, waar zagen ze nu over.
Ik snap de woordgrap.... (althans: ik hoop dat het een woordgrap is).quote:Op donderdag 4 februari 2016 00:03 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Totdat ze het zelf gebruiken, dan is het opeens wel oké. Hypocriet much?quote:Op donderdag 4 februari 2016 03:08 schreef MillsStork het volgende:
[..]
Nouja, geef ze eens ongelijk? Het is vaak (niet altijd) wel zo.
Dat vind jij. Hoeveel slaven bezit jij of in het geval dat je gekleurd bent, hoe lang ben je al slaaf en heb je al aangifte gedaan?quote:Op donderdag 4 februari 2016 00:32 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Het woord Neger werd en wordt niet echt in een positieve context gebruikt in Nederland. Wat was de laatste keer dat jij 't goed toepaste?
Je spreekt over negers alsof ze gezamelijk 1 persoon zijn...quote:Op donderdag 4 februari 2016 08:14 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Dat vind jij. Hoeveel slaven bezit jij of in het geval dat je gekleurd bent, hoe lang ben je al slaaf en heb je al aangifte gedaan?
Natuurlijk is het wel zo dat de negers die continu slavernij erbij halen en slachtoffer spelen zichzelf een negatieve naam geven, dat is logisch.
Neger is niet hetzelfde als "negervolk" op een straatbord.quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:09 schreef Beathoven het volgende:
[ afbeelding ]
In Colombia vinden ze dit een geuzentitel, en de zangeres, die nog leeft.. draagt 't met trots.
Dat lees jij erin. Als ik alle bedoelde had ik dat er wel bij gezet en ik zeg de negers als in, die negers die dat doen. Duidelijk?quote:Op donderdag 4 februari 2016 09:15 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Je spreekt over negers alsof ze gezamelijk 1 persoon zijn...
Weet jij dan uberhaupt van wie de klacht afkomstig was?quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:46 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Mag dit wel van de janknegers?
[ afbeelding ]
Ik lees jouw post nu nogmaals en zie dat je sprak over "de negers die continu slavernij erbij halen". Had ik overheen gelezen, ik las "de negers".quote:Op donderdag 4 februari 2016 09:47 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Dat lees jij erin. Als ik alle bedoelde had ik dat er wel bij gezet en ik zeg de negers als in, die negers die dat doen. Duidelijk?
Geen probleemquote:Op donderdag 4 februari 2016 09:57 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ik lees jouw post nu nogmaals en zie dat je sprak over "de negers die continu slavernij erbij halen". Had ik overheen gelezen, ik las "de negers".
Mijn fout (schuld van mij kleine telefoonscherm)
![]()
Het is niet opeens verkeerd, maar sommige mensen vallen erover omdat "neger" ooit "zwarte slaaf" betekende. Je hebt mensen die daar mee zitten en je heb mensen die hun schouders ophalen en doorgaan met hun leven. De groep die het hardst roept komt in het nieuws.quote:Op woensdag 3 februari 2016 13:54 schreef deedeetee het volgende:
Waarom is het het opeens verkeerd om neger te zeggen ? Mag papoea ook niet meer ?
Wat een onzin het stikte in Afrika van de negers en die waren echt niet allemaal als slaven gehouden. Jeetje het zit dan wel hoog hé ? Slavernij in eigen regio hoor je ze niet over en ook niet over slavernij in het Midden - Oosten..quote:Op donderdag 4 februari 2016 10:48 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Het is niet opeens verkeerd, maar sommige mensen vallen erover omdat "neger" ooit "zwarte slaaf" betekende. Je hebt mensen die daar mee zitten en je heb mensen die hun schouders ophalen en doorgaan met hun leven. De groep die het hardst roept komt in het nieuws.
Zo werkt dat.
Aan Papoea kleeft niet hetzelfde stigma.
Het zal aan mij liggen, maar ik zie het woord neger gelijk aan het woord blanken. Het woord kaaskop of witten gelijk aan nigger. Nigger en kaaskop en witten vind ik dus wel weer beledigend.quote:
Dat is natuurlijk een slecht excuus. Hunnie deden het ook! Kwam je op de basisschool ook niet mee weg denk?quote:Op donderdag 4 februari 2016 11:19 schreef deedeetee het volgende:
Wat een onzin het stikte in Afrika van de negers en die waren echt niet allemaal als slaven gehouden. Jeetje het zit dan wel hoog hé ? Slavernij in eigen regio hoor je ze niet over en ook niet over slavernij in het Midden - Oosten..
Het is helemaal geen excuus. Ik zie de noodzaak van excuus niet in. In het verleden is er altijd slecht omgegaan met mensen die zich daar niet tegen konden weren. Ik vind het belachelijk dat er 1 groep uitspringt die er maar over door gaat.quote:Op donderdag 4 februari 2016 11:30 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een slecht excuus. Hunnie deden het ook! Kwam je op de basisschool ook niet mee weg denk?En een woord kan een slechte betekenis krijgen in de loop der tijd. Evenals een geuzennaam soms juist met trots gedragen word.
In dit geval is het ook de associatie die bepaalde mensen er mee hebben. Ik zou zeggen; ga je ergens anders druk om maken, maar deze mensen vinden dit kennelijk enorm belangrijk. Dat mag in Nederland. Dat is dan ook weer mooi
De hardste schreeuwers, zo werk dat.quote:Op donderdag 4 februari 2016 11:38 schreef deedeetee het volgende:
Ik vind het belachelijk dat er 1 groep uitspringt die er maar over door gaat.
Mij ook niet, maar sommige mensen zitten daar kennelijk mee.quote:Het kan me totaal niet boeien wat mijn voorouders voor narigheid of onrecht hebben ondergaan.
Ken je het slavernij verleden in Afrika onder stammen niet? Het verkopen van Afrikaners door donkere Afrikaners?quote:Op donderdag 4 februari 2016 00:03 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Nou ja, ze lijken natuurlijk wel allemaal op elkaar.quote:Op donderdag 4 februari 2016 09:15 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Je spreekt over negers alsof ze gezamelijk 1 persoon zijn...
Ik zou bij een dergelijk bordje in Noord-Afrika niet gek op kijken tegenwoordig. Zou mij er ook niet door aangevallen voelen, maar ik heb dan ook niet een opvoeding gehad dat de meeste Noord-Afrikanen blanke slaven hielden (dat denken veel mensen wel over de blanke burgers van vroeger. En heb ook niet de opvoeding gehad dat de meeste donkere of getinten anti-blank zijn.quote:Op donderdag 4 februari 2016 09:41 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Neger is niet hetzelfde als "negervolk" op een straatbord.
Veel mensen hier lijken zich blind te staren op het woordje neger, waar de meningen zowel onder blank als zwart sowieso over verdeeld zijn. Maar het gaat hier niet om het woordje neger maar om de toelichting: "negervolk uit Afrika" op een straatnaambord.
Ik zou even raar opkijken wanneer ik elders op een straatnaambord de toelichting "blank volk uit Europa" zag staan.
Doorgaans spreekt men in zulke gevallen over "Afrikaans volk" en over "Europees volk" en komt de "rasaanduiding" pas wanneer je op zoek gaat naar meer info.
Het feit dat het "ras" zo benadrukt wordt, daar waar normaal gesproken alleen de plaats van oorsprong benadrukt wordt maakt het anders dan normaal.
Het woord negertjes vind ik wel weer kwetsend. Het woord neger niet. (mijn mening)quote:Op donderdag 4 februari 2016 11:42 schreef Twiitch het volgende:
Zullen het woord neger maar gewoon helemaal verbieden? Misschien dat de negertjes zich dan eindelijk niet meer zo aangevallen voelen.
Neuh, was flauwquote:Op donderdag 4 februari 2016 11:52 schreef Hathor het volgende:
[..]
Nou ja, ze lijken natuurlijk wel allemaal op elkaar.![]()
Sorry, dit was te makkelijk.
Ja, dat ook.quote:
Denk dat je Het niet snapt.quote:Op donderdag 4 februari 2016 08:06 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]
Totdat ze het zelf gebruiken, dan is het opeens wel oké. Hypocriet much?
Ligt eraan in welke context, als het nou gebruikt word om een groepje Afrikaanse kinderen aan te duiden, wat zou er dan mis zijn met negertjes?quote:Op donderdag 4 februari 2016 12:05 schreef paddy het volgende:
[..]
Het woord negertjes vind ik wel weer kwetsend. Het woord neger niet. (mijn mening)
wat is er mis met kinderen?quote:Op donderdag 4 februari 2016 12:19 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ligt eraan in welke context, als het nou gebruikt word om een groepje Afrikaanse kinderen aan te duiden, wat zou er dan mis zijn met negertjes?
Ik begrijp je wel, ik snap alleen niet waarom er zo waar getild moet worden aan een, in mijn ogen, onschuldige aanduiding.quote:
neger of negertjes zijn geen onschuldige aanduidingen. Het is 't zelfde als in Amerika het woord nigga nieuw leven willen inblazen en zeggen dat je het respectvol gebruikt en hoe het in de geschiedenis gebruikt werd links laat liggen.quote:Op donderdag 4 februari 2016 12:21 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ik begrijp je wel, ik snap alleen niet waarom er zo waar getild moet worden aan een, in mijn ogen, onschuldige aanduiding.
Nigger bedoel je?quote:Op donderdag 4 februari 2016 12:24 schreef Beathoven het volgende:
[..]
neger of negertjes zijn geen onschuldige aanduidingen. Het is 't zelfde als in Amerika het woord nigga nieuw leven willen inblazen en zeggen dat je het respectvol gebruikt en hoe het in de geschiedenis gebruikt werd links laat liggen.
Nigga hoeft geen nieuw leven ingeblazen te worden, aangezien de zwarten in de VS er alles aan gedaan hebben om het alive and kicking te houden, alleen hebben zij er patent op genomen en mogen alleen zijzelf het gebruiken zonder dat iemand er aanstoot aan neemt.quote:Op donderdag 4 februari 2016 12:24 schreef Beathoven het volgende:
[..]
neger of negertjes zijn geen onschuldige aanduidingen. Het is 't zelfde als in Amerika het woord nigga nieuw leven willen inblazen en zeggen dat je het respectvol gebruikt en hoe het in de geschiedenis gebruikt werd links laat liggen.
M.a.w zeg je dus ook dat donkere mensen die het woord blanke gebruiken op dezelfde wijze denken? Ik ben niet jong, en heb het woord neger nooit ervaren als bash. Wel als aanduiding dat het over iemand ging waar de voorouders uit een bepaald land kwamen.quote:Op donderdag 4 februari 2016 12:10 schreef Beathoven het volgende:
Het probleem zit 'm in ons gebruik van het woord neger
In delen van Zuid Amerika heb je meerdere kleuren, de "Indigenous", Negro of Negra, Blank.. het zijn daar nuttige aanduidingen van kenmerken die eigenlijk nooit in een verkeerde context worden of werden gebruikt. Het voorbeeld van la negra grande, men is daar trots op. Het woord nigga is dan wel weer een scheldwoord.
In Nederland werd en wordt neger niet toegepast in een positieve vorm. We hadden stripreeksen waarin neger voor een achterlijk mannetje werd gebruikt die blanken bediende. We gebruikten het als scheldwoord en als we iemand prijzen, dan zeggen we 'een donkere man / vrouw'. Dus onze taal en cultuur geven zelf al een beetje richting in wat wij respectvol vinden en wat niet.
Denk dan meer beledigend in de context waar ik het quote. Voor de rest heb je gelijk. Wanneer het om kinderen gaat is het misschien liefkozend bedoeldquote:Op donderdag 4 februari 2016 12:19 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ligt eraan in welke context, als het nou gebruikt word om een groepje Afrikaanse kinderen aan te duiden, wat zou er dan mis zijn met negertjes?
Als je als blanke het woord nigger gebruikt, dan gebruik je het vaak bewust wat in een context die moet aanduiden dat blanken superieur zijn.quote:Op donderdag 4 februari 2016 12:27 schreef Hathor het volgende:
[..]
Nigga hoeft geen nieuw leven ingeblazen te worden, aangezien de zwarten in de VS er alles aan gedaan hebben om het alive and kicking te houden, alleen hebben zij er patent op genomen en mogen alleen zijzelf het gebruiken zonder dat iemand er aanstoot aan neemt.
Owquote:
sorryquote:Op donderdag 4 februari 2016 12:31 schreef paddy het volgende:
[..]
OwZit ik een a4tje te typen voor niets
En ik kan het toch niet laten om te spiegelen. Die gaat beide kanten op. Vind ik ook kwetsend, maar net zo kwetsend als kaaskop of witte.quote:Op donderdag 4 februari 2016 12:31 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Als je als blanke het woord nigger gebruikt, dan gebruik je het vaak bewust wat in een context die moet aanduiden dat blanken superieur zijn.
En daar kan ik absoluut geen aanstoot aan nemen, ik kan wel wat ergers verzinnen wat mensen naar je hoofd kunnen slingeren om je te beledigen of kwetsen.quote:Op donderdag 4 februari 2016 12:33 schreef paddy het volgende:
[..]
En ik kan het toch niet laten om te spiegelen. Die gaat beide kanten op. Vind ik ook kwetsend, maar net zo kwetsend als kaaskop of witte.
Is je naam Tom dan?quote:Op donderdag 4 februari 2016 12:36 schreef GOLDFIN9ER het volgende:
Mweh wat een gemekker om niks.
Ik heb ook altijd een bordje 'negerhut van oom tom' bij m'n tent staan wanneer ik op de camping zit. Moet kunnen.
De geschiedenis van de context van een woord geeft vaak wel de richting aan. In ieder land is dat weer anders. Als we in Nederland het woord neger hoofdzakelijk als iets aanprijzends hadden gebruikt dan was het nu gemeengoed geweest. Maar er zat een nare smaak aan. Ik heb in Nederland nog nooit iemand het woord neger in een goede context horen gebruiken. Het was altijd wel iets om afstand te creeeren. Danwel om iemand te kleineren, of er om te lachen.quote:Op donderdag 4 februari 2016 12:33 schreef paddy het volgende:
[..]
En ik kan het toch niet laten om te spiegelen. Die gaat beeide kanten op. Vind ik ook kwetsend, maar net zo kwetsend als kaaskop of witte.
Nigga of Wi
Nou, ik ging er gewoon van uit dat je niet op de camping in een lemen hutje zit. Ik ben zelfs bang dat de campingeigenaar het niet goed gaat vinden.quote:Op donderdag 4 februari 2016 12:39 schreef GOLDFIN9ER het volgende:
[..]
Je vindt het schijnbaar geloofwaardiger dat ik een negerhut heb ipv dat m'n naam Tom is?
Wat een discriminatie zeg.quote:Op donderdag 4 februari 2016 12:41 schreef Hathor het volgende:
[..]
Nou, ik ging er gewoon van uit dat je niet op de camping in een lemen hutje zit. Ik ben zelfs bang dat de campingeigenaar het niet goed gaat vinden.
Toe maar weer.quote:
Oneens. Ik heb in de normale omgang nog nooit een negatieve associatie gehad bij het gebruik van het woord neger.quote:Op donderdag 4 februari 2016 12:39 schreef Beathoven het volgende:
[..]
De geschiedenis van de context van een woord geeft vaak wel de richting aan. In ieder land is dat weer anders. Als we in Nederland het woord neger hoofdzakelijk als iets aanprijzends hadden gebruikt dan was het nu gemeengoed geweest. Maar er zat een nare smaak aan. Ik heb in Nederland nog nooit iemand het woord neger in een goede context horen gebruiken. Het was altijd wel iets om afstand te creeeren. Danwel om iemand te kleineren, of er om te lachen.
Wat dat straatnaambordje betreft. Afrikaans volk of Afrikaanse stam is prima, het woord neger voegt er echt niets aan toe. Iedereen heeft daar wel een beeld bij. Het is net zoiets als de Neanderthaler een blanke germaanse stam te noemen. Wat voegt dat blank toe?
in welke context gebruik jij het?quote:Op donderdag 4 februari 2016 13:15 schreef Montagui het volgende:
[..]
Oneens. Ik heb in de normale omgang nog nooit een negatieve associatie gehad bij het gebruik van het woord neger.
Daarnaast zijn er altijd mensen die het woord neger een negatieve lading mee willen geven e/o per sé het als een negatieve lading te moeten opvatten.
M.i. is daarom het woord 'neger' op zich niet negatief, maar alleen in de ogen van degenen die menen er een punt mee te moeten maken. Díe mensen hebben zelf een probleem.
Bv. om iemand aan te duiden, als kenmerk; die neger, die man met de bril, die chinees, die politieagent met dat snorretje.quote:Op donderdag 4 februari 2016 13:59 schreef Beathoven het volgende:
[..]
in welke context gebruik jij het?
gebruik je ook die blanke?quote:Op donderdag 4 februari 2016 14:12 schreef Montagui het volgende:
[..]
Bv. om iemand aan te duiden, als kenmerk; die neger, die man met de bril, die chinees, die politieagent met dat snorretje.
Zou kunnen, om bv die ene blanke aan te duiden tussen een groep negers. Dan lijkt me de vermelding van dat kenmerk bij uitstek een term wanneer ik over juist die persoon iets wil opmerken.quote:
Die Sylvano Simons moet je gewoon negeren.quote:Op woensdag 3 februari 2016 13:42 schreef J0kkebr0k het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
Het is me toch wat.
[ afbeelding ]
Maar... eerlijk is eerlijk. Dit kan inderdaad niet.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
Kaaskop is m.i. net als nigger een scheldwoord.quote:Op donderdag 4 februari 2016 11:24 schreef paddy het volgende:
[..]
Het zal aan mij liggen, maar ik zie het woord neger gelijk aan het woord blanken. Het woord kaaskop of witten gelijk aan nigger. Nigger en kaaskop en witten vind ik dus wel weer beledigend.
Maar zo ervaar ik het dus.
quote:Op woensdag 3 februari 2016 14:41 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik krijg ook een naar gevoel van mensen die zoeken naar redenen om gekwetst te zijn, omdat je dan constant op je hoede moet zijn om niks verkeerds te zeggen en dan zul je alsnog falen.
Waar haal je vandaan dat de klager een gekwetst persoon is?quote:Op woensdag 3 februari 2016 16:02 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
[..]
Waar het op neer komt is dat gekwetste mensen voor jou geen reden zijn om de pootjes omhoog te doen en je aan te passen, maar je verwacht wel van anderen dat ze dat doen.
Ik heb het niet over aangevallen voelen, slavernij, anti-blank, etc.quote:Op donderdag 4 februari 2016 11:59 schreef paddy het volgende:
[..]
Ik zou bij een dergelijk bordje in Noord-Afrika niet gek op kijken tegenwoordig. Zou mij er ook niet door aangevallen voelen, maar ik heb dan ook niet een opvoeding gehad dat de meeste Noord-Afrikanen blanke slaven hielden (dat denken veel mensen wel over de blanke burgers van vroeger. En heb ook niet de opvoeding gehad dat de meeste donkere of getinten anti-blank zijn.
Ik las hier nl posts dat( veel) Nederlanders een negatieve ondertoon zetten bij het woord Neger. Dat kan je ook omdraaien bij het woord blanken door de niet-blanke Nederlander, maar die opvoeding heb ik niet gehad.
quote:Op donderdag 4 februari 2016 17:44 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
[..]
Waar haal je vandaan dat de klager een gekwetst persoon is?
Illustreert een beetje de fixatie van sommige mensen op de huidskleur....quote:Op donderdag 4 februari 2016 18:23 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Grappig filmpje maar ik snap de relevantie niet zo
Is dit straatnaambordje daar niet juist een heel goed voorbeeld van? Fixatie op ras in dit geval.quote:Op donderdag 4 februari 2016 18:26 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Illustreert een beetje de fixatie van sommige mensen op de huidskleur....
De toevoeging neger is wat overbodig ja in dit geval. Ook in verband met pleonasme.quote:Op donderdag 4 februari 2016 18:27 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Is dit straatnaambordje daar niet juist een heel goed voorbeeld van? Fixatie op ras in dit geval.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |