quote:SCHIPHOL Vrijwilliger Wim Heemskerk van de Dutch Dakota Association (DDA) kon er nachtenlang niet van slapen: het nieuws dat een van de belangrijkste sponsors zich terugtrekt en dat het voorbestaan van zijn geliefde Dakota DC-3's in gevaar is.
Klinkt het herkenbare geronk van de historische Dakota DC-3's straks nog door het Noord-Hollandse luchtruim? KLM, een van de drie hoofdsponsors, heeft zich wegens bezuinigingen teruggetrokken en daarnaast moet DDA per 1 juli op zoek naar nieuwe hangaarruimte voor stalling, onderhoud en het kantoor. Ruimte die er op Schiphol misschien niet is.
Lelystad of Rotterdam
De Dutch Dakota Association heeft tot 1 juli om een nieuwe hangaar op Schiphol te vinden. Lukt dat niet, dan lijkt een verhuizing naar Lelystad Airport of zelf Rotterdam The Hague Airport niet uitgesloten. Voorzitter Feije Jaski: "op het moment dat er op Schiphol geen ruimte is, moet je naar dat alternatief. We hebben rondvluchten geprogrammeerd voor de komende maanden en die willen we wel vliegen".
In shock
"Ik liep een shock op", zegt vrijwilliger Wim Heemskerk, die niet alleen verantwoordelijk is voor het onderhoud van de Dakota's, maar de vloot ook tankt, de toestellen sleept, binnenloodst en passagiers helpt met in- en uitstappen. "Ik kon een paar nachten niet slapen... en dat vond mijn vrouw niet leuk". Wim gelooft er overigens heilig in dat het goedkomt met de Dakota's.
DDA heeft twee Dakota's: de Prinses Amalia en Doornroosje. Het laatste toestel vliegt momenteel niet omdat het op nieuwe motoren wacht, waar ook sponsorgeld voor nodig is.
Petitie KLM-personeel tegen eerste DC-3 Emiratesquote:Op zaterdag 20 februari 2016 17:07 schreef FredvZ het volgende:
Misschien wil een Golfcarrier wel sponsoren...
quote:SCHIPHOL - KLM-personeel komt in opstand tegen de beslissing van het kabinet om een dagelijkse Douglas DC-3 van Emirates toe te staan. Door middel van een online petitie roepen zij collega's op te tekenen en daarmee het kabinet te dwingen dit besluit terug te draaien. Dat meldt RTV NH. Inmiddels hebben ruim duizend mensen de petitite ondertekend.
Emirates gaat vanaf maandag 1 maart twee keer per dag met de Douglas DC-3, het kleinste passagierstoestel ter wereld, tussen Dubai en Schiphol vliegen. Nu vindt twee keer per dag een A380-vlucht plaats. Emirates wisselt de Airbus A380-800 in voor de DC-3 met ruim dertig stoelen.
Een deel van het KLM-personeel is het nu zat en vraagt collega's om een online petitie te tekenen. De initiatiefnemers zeggen dat de uitbreiding van de capaciteit ten koste gaat van banen op Schiphol en bij KLM. Met meer dan 60 vliegtuigstoelen per dag, verdeeld over twee DC3's, vrezen ze dat Emirates Schiphol komt "leegzuigen".
Is na de paintjob op Schiphol gistermorgen naar Hamburg gevlogen voor ombouw van het interieur:quote:Op woensdag 10 februari 2016 13:27 schreef Iemand91 het volgende:
Voor mensen die in de buurt zijn; sinds afgelopen maandag staat er een bijzonder vliegtuig op Schiphol;
een Boeing 747-400 VIP.
CN-MBH, voormalig A6-UAE van Abu Dhabi Amiri Flight staat op Schiphol om omgespoten te worden in haar nieuwe kleuren voor de Marokkaanse regering.
Het wordt een aardige upgrade voor hun huidige 737-800BBJ2.
Is dat niet een beetje te laat? Of zullen ze nog meer vliegtuigen nodig zijn. Volgens mij hebben ze alle modellen van Airbus besteld, Boeing heeft denk ik niet iets te bieden wat met een van de bestelde kisten niet kan?quote:Op zaterdag 20 februari 2016 00:29 schreef Iemand91 het volgende:
Boeing Cleared for Iran Talks After $27 Billion Airbus Hau
[..]
De totale floot is aldus Wiki 43 vliegtuigen. De order van AB was bij mijn weten 110 vliegtuigen, meer dan vervanging dus.quote:Op zondag 21 februari 2016 12:43 schreef tripel7 het volgende:
Denk Emirates enzo, de Iraniërs zijn pas net aan het opwarmen (en de ab order is voor een groot deel directe vervanging)
Wacht op papierwerk vanwege etops;)quote:Op zondag 21 februari 2016 16:07 schreef inkjet het volgende:
Hoi mannen, wat is nu precies de status van PH-BHD? Het toestel staat al tien dagen aan de grond.
Dat hebben 787's toch gewoon als ze uit de fabriek komen?quote:Op zondag 21 februari 2016 17:04 schreef Mikey92 het volgende:
[..]
Wacht op papierwerk vanwege etops;)
Ik weet niet hoe dat allemaal werkt kwa papierwinkel, maar het wachten is er wel op.quote:Op zondag 21 februari 2016 17:50 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Dat hebben 787's toch gewoon als ze uit de fabriek komen?
Hebben ze verder geen vluchten gepland staan? Of worden die gewoon geschrapt?quote:Op zondag 21 februari 2016 14:11 schreef FredvZ het volgende:
Het zit Surinam nog steeds niet mee. Afgelopen maandag is hun A340 (PZ-TCR) naar Brussel gevlogen voor gepland onderhoud. de 17e zou het toestel weer op Schiphol moeten aankomen. Dat is niet gelukt, de 19e zou een tweede poging gedaan worden... Ook niet gehaald.
Nu proberen ze het morgen nog een keer.
quote:Op zondag 21 februari 2016 11:12 schreef bluemoon23 het volgende:
Meer over Ed Force One http://www.mirror.co.uk/n(...)ens-ed-force-7397678
Onderschat de Iraanse markt niet. Daarnaast is Iran Air niet de enige Iraanse maatschappij.quote:Op zondag 21 februari 2016 11:58 schreef derLudolf het volgende:
Is dat niet een beetje te laat? Of zullen ze nog meer vliegtuigen nodig zijn. Volgens mij hebben ze alle modellen van Airbus besteld, Boeing heeft denk ik niet iets te bieden wat met een van de bestelde kisten niet kan?
Een vlucht is geschrapt (zoals ik eerder zei), overige vluchten worden overgenomen door een geleasde A330-200 van Hi Fly (CS-TQP).quote:Op zondag 21 februari 2016 20:02 schreef kikoooooo het volgende:
Hebben ze verder geen vluchten gepland staan? Of worden die gewoon geschrapt?
Hier staat hun schema. Toestel staat meer stil dan dat het vliegt.quote:Hoe vaak vliegt die A340 eigenlijk? 9/10 keer dat ik over de A4 rij staat hij er.
Dat doe ik ook zeker niet. Las op Wiki dat er mogelijk plaats is voor 250 Iran Air in totaal en 400 voor het hele land.quote:Op zondag 21 februari 2016 20:27 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Onderschat de Iraanse markt niet. Daarnaast is Iran Air niet de enige Iraanse maatschappij.
Daarnaast; als je het artikel las kon je ook vinden dat dit ook geldt voor GE Aviation, de fabrikant van de motoren voor veel van die vliegtuigen.
21 A320ceo: Weet ik niet, maar beide fabrikanten zijn (deels) Amerikaans.quote:Op zondag 21 februari 2016 20:36 schreef derLudolf het volgende:
Zullen de Airbussen voorzien worden van GE motoren of RR?
Van de BBC:quote:Op zondag 21 februari 2016 21:54 schreef Ferry_76 het volgende:
In Engeland is op 97-jarige leeftijd Eric ' Winkle' Brown overladen, de britse testpiloot met het grootst aantal vliegtuigtypes in zijn logbook: 487. Ook heft hij het record van meeste carrierlandings op zijn naam staan (2.407) en was hij de eerste pilot die met een jet op een vliegdekschip landde.
Meer over hem hier: https://en.wikipedia.org/wiki/Eric_Brown_(pilot) en hier de lijst met vliegtuigen die hij gevlogen heeft (Exclusief de subtypes!): https://en.wikipedia.org/(...)c_%22Winkle%22_Brown
Prachtige docu hier op youtube:
Ik weet niet of ik hem hier ooit heb genoemd maar ik heb zijn persoon wel eens langs zien komen bij m'n vele rond zoekingen op internet. Wat een verhaal als je dat zo leest.quote:Landmark life
◾Flew 487 different types of aircraft, a world record that is unlikely ever to be matched
◾Piloted 2,407 aircraft carrier landings
◾Appointed MBE, OBE and CBE
◾Survived 11 plane crashes and the sinking of HMS Audacity in 1941
◾Met Churchill and King George VI numerous times
◾Was at the liberation of Bergen Belsen
◾Interrogated some of the leading Nazis after the war, including Heinrich Himmler, Hermann Goering and Belsen's chief guards Josef Kramer and Irma Grese
Waarom is dit?quote:Op zondag 21 februari 2016 22:13 schreef Iemand91 het volgende:
Toch bijzonder een A340 op Schiphol. Naast Surinam en China Airlines krijgen we ze hier niet meer.
quote:KLM Cityhopper: aankomst eerste Embraer 175 op 20 maart
AMSTELVEEN - Komende maand ontvangt KLM Cityhopper haar eerste Embraer 175. De aankomst van het regionale toestel op Schiphol vanuit de Embraer-fabriek in Brazilië staat gepland op 20 maart. Dat maakte KLM maandagochtend bekend in Amstelveen.
KLM Cityhopper ontvangt in totaal zeventien E175’s, die met name bedoeld zijn ter vervanging van de Fokker 70 bij de regionale KLM-dochter. Op 25 maart organiseert KLM voor genodigden een speciale rondvlucht met de nieuwe aanwinst.
De maatschappij vliegt al sinds 2008 met de grotere E190 (honderd stoelen). De E175 biedt plaats aan 88 passagiers. De keuze is gevallen op de E175+, een zuinige versie die te herkennen is aan opvallende schuin omhoog lopende winglets.
quote:Airbus wants to put overweight flyers on benches
It appears that Airbus is working on new ways to make flying more comfortable for overweight passengers. As The Consumerist reports, the aircraft manufacturer has filed a patent application for a "Re-Configurable Passenger Bench Seat," which envisions airline seats not as individual chairs, but a single bench.
The seat belts on each bench could be configured to accommodate two large adults, three less large adults, or two adults and two children. In the application, which was filed in August and published by the US Patent and Trade Office this month, Airbus says the design can be "adapted to the requirements of the operator" and "to the requirements of specific groups," including senior citizens, overweight passengers, and those with restricted mobility.
[...]
Er is één vlucht planmatisch geschrapt, de rest wordt nu vervangen door een A330 (CS-TQP) van Hi Fly.quote:Op zondag 21 februari 2016 20:02 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Hebben ze verder geen vluchten gepland staan? Of worden die gewoon geschrapt?
Hoe vaak vliegt die A340 eigenlijk? 9/10 keer dat ik over de A4 rij staat hij er.
Waarom is wat?quote:
PTA / Algemeen Luchtvaarttopic #26.quote:Op maandag 22 februari 2016 11:18 schreef FredvZ het volgende:
Er is één vlucht planmatisch geschrapt, de rest wordt nu vervangen door een A330 (CS-TQP) van Hi Fly.
Ze vliegen alleen op woensdag, vrijdag, zaterdag en zondag AMS-PBM v.v.
Had over dat deel van je post heen gelezenquote:Op maandag 22 februari 2016 11:57 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Waarom is wat?
[..]
PTA / Algemeen Luchtvaarttopic #26.
quote:Op maandag 22 februari 2016 13:08 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Had over dat deel van je post heen gelezen
Morgen de 1e commerciële vlucht naar Dubai;)quote:Op zondag 21 februari 2016 16:07 schreef inkjet het volgende:
Hoi mannen, wat is nu precies de status van PH-BHD? Het toestel staat al tien dagen aan de grond.
KLM heeft al lang en veel toestellen met een dergelijke certificering. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat ze dan nog een procedurefout maken. Hopelijk komt het snel in orde.quote:Ik weet niet hoe dat allemaal werkt kwa papierwinkel, maar het wachten is er wel op.
Superfotoquote:Op maandag 22 februari 2016 18:58 schreef biertapper het volgende:
[ afbeelding ]
https://www.facebook.com/(...)21116&type=3&theater
Even kijken of MIJN posts ook zo goed worden gelezenquote:Op maandag 22 februari 2016 16:34 schreef DeeBee het volgende:
Lees je z'n posts zo goed dat je nu expres z'n nick verkeerd spelt?
Fijne vlucht, mooie kist, en je weet dat je vlees niet mag importeren he, dus onschuldig kijken bij de Douanequote:Op maandag 22 februari 2016 19:40 schreef flipsen het volgende:
[..]
Even kijken of MIJN posts ook zo goed worden gelezen
Ok, ik zit er klaar voor... Nog even wat wijn en vlees voor mijn broertje kopen in de taxfree en dan een paar weekjes Holanda!
[ afbeelding ]
Ja joh, zit dat zo beroerd zo'n 777?quote:Op maandag 22 februari 2016 20:22 schreef flipsen het volgende:
Jezus Christus, betaal je flink bij voor economische comfort, zit je echt Zo beroerdhelemaal klem tegen de kant (11K), met krappe stoel en een scherm dat half tussen mijn buurvrouw en mij zit. Dramatisch! Dat wordt weer gewoon Aireuropa of zelfs Iberia. En terug 700 euro bijbetalen voor business, dit is echt niet te doen
Hmm volgens seatguru niets aan de hand? Alleen die twee ervoor zijn geel. Staan die schuin voor rij 11?quote:Jezus Christus, betaal je flink bij voor economische comfort, zit je echt Zo beroerdhelemaal klem tegen de kant (11K), met krappe stoel en een scherm dat half tussen mijn buurvrouw en mij zit. Dramatisch!
3-4-3, dus is vrij krap inderdaad. Comfort levert vooral wat extra beenruimte op (zeker de voorste rij).quote:Op maandag 22 februari 2016 20:40 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ja joh, zit dat zo beroerd zo'n 777?
Daarom post ik ook maar wat minder tegenwoordig. Geen zin om meer van die lappen neer te zetten of elke nieuwsscheet te gaan posten.quote:Op maandag 22 februari 2016 13:08 schreef FredvZ het volgende:
Had over dat deel van je post heen gelezen
Nice.quote:Op maandag 22 februari 2016 18:58 schreef biertapper het volgende:
[ afbeelding ]
https://www.facebook.com/(...)21116&type=3&theater
Als ik posts niet zou lezen zou ik er ook niet (eventueel) op kunnen reageren.quote:Op maandag 22 februari 2016 19:40 schreef flipsen het volgende:
Even kijken of MIJN posts ook zo goed worden gelezen
Heb je daar eigenlijk ETOPS voor nodig?quote:Morgen de 1e commerciële vlucht naar Dubai;)
Genoeg luchthavens op de route, dus lijkt mij van niet.quote:Op maandag 22 februari 2016 21:26 schreef inkjet het volgende:
[..]
Heb je daar eigenlijk ETOPS voor nodig?
Je hebt het niet nodig, je kunt altijd binnen een uur van een geschikt veld blijven.quote:Op maandag 22 februari 2016 21:26 schreef inkjet het volgende:
[..]
Heb je daar eigenlijk ETOPS voor nodig?
Interessant. Wellicht heeft KLM er daarom voor gekozen te wachten tot alles rond was, dat kan brandstof schelen lijkt me. Verder zijn/waren er nog geen andere routes met de 787 gepland, dus twee toestellen was genoeg.quote:Je hebt het niet nodig, je kunt altijd binnen een uur van een geschikt veld blijven.
Soms zie je echter dat er toch ETOPS geplanned wordt, omdat je dan minder uitwijkvelden hoeft te plannen. Zeker als er veel slecht weer is onderweg maakt dat de planning een stuk makkelijker.
Overigens kun je tijdens een ETOPS-vlucht onderweg ook gewoon gebruik maken van velden die niet in de ETOPS-planning zijn gebruikt. Het is puur planningmatig.
Volgens mij is het toestel ook eerder afgeleverd. Misschien vandaar.quote:Op maandag 22 februari 2016 22:08 schreef inkjet het volgende:
[..]
Interessant. Wellicht heeft KLM er daarom voor gekozen te wachten tot alles rond was, dat kan brandstof schelen lijkt me. Verder zijn/waren er nog geen andere routes met de 787 gepland, dus twee toestellen was genoeg.
In het geval van Ams-Dubai, of je nou wel of niet ETOPS planned, de route blijft gelijk. Alleen je hoeft tijdens het plannen met minder velden te werken als je met een ETOPS-vliegplan werkt.quote:Op maandag 22 februari 2016 22:08 schreef inkjet het volgende:
[..]
Interessant. Wellicht heeft KLM er daarom voor gekozen te wachten tot alles rond was, dat kan brandstof schelen lijkt me. Verder zijn/waren er nog geen andere routes met de 787 gepland, dus twee toestellen was genoeg.
Ik heb inderdaad een datum van 29 februari staan inderdaad.quote:Op maandag 22 februari 2016 22:13 schreef Mikey92 het volgende:
Volgens mij is het toestel ook eerder afgeleverd. Misschien vandaar.
Vergeet je niet te ademen?quote:
Nouja, ik kan me voorstellen dat -zeker als je betaalt voor een upgrade- pissig bent als dit niet opleeft naar je verwachtingen.quote:
Snap ik wel hoor.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 11:10 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Nouja, ik kan me voorstellen dat -zeker als je betaalt voor een upgrade- pissig bent als dit niet opleeft naar je verwachtingen.
Jep, werd wel tijd ook. Zeker de oude WBC kan eigenlijk echt niet meer.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 17:01 schreef Mikey92 het volgende:
Binnenkort gaat de cabine van die 300's ook op de schop, is het al weer heel anders.
Dat is wel een tegenvaller inderdaad, die stoelen hadden wel breder gemogen in economy plus. Cathay vliegt 3-3-3 in de 777 met economy en hebben zelfs een stoeltje minder voor economy comfort.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 11:10 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Nouja, ik kan me voorstellen dat -zeker als je betaalt voor een upgrade- pissig bent als dit niet opleeft naar je verwachtingen.
De 777-indeling is in economy inderdaad vrij krap, en economoy comfort biedt niet veel soelaas. Qua breedte is het sowieso hetzelfde als economy, je hebt alleen wat extra beenruimte. Als dat echter weer tenietgedaan wordt door een IFE-kastje en een stoelpoot...
Ja, 11K is inderdaad heel beroerd met die twee brede stoelen op rij 10 voor je die standaard voor FB Platinum gereserveerd zijn. Ik heb er vaak mogen zitten maar liever nog 9A of 10A. Fantastisch, want daar hoef ik geen business class voor te vliegen.quote:Op maandag 22 februari 2016 20:22 schreef flipsen het volgende:
Jezus Christus, betaal je flink bij voor economische comfort, zit je echt Zo beroerdhelemaal klem tegen de kant (11K), met krappe stoel en een scherm dat half tussen mijn buurvrouw en mij zit. Dramatisch! Dat wordt weer gewoon Aireuropa of zelfs Iberia. En terug 700 euro bijbetalen voor business, dit is echt niet te doen
Economy Comfort intercontinentaal is bij KLM alleen echt interessant in een 747. Aparte cabine links voorin en een 3-2 indeling met veel ruimte naast die 2 stoelen. vooral de recline is dan wel heel prettig. Ik boek altijd zo ver mogelijk links voorin op een intercontinentale vlucht, en op die keren dat ze wel eens een 747 inzetten waar de boeking op een 777 was, mag je dus links- ipv rechtsaf en heb je een gratis upgrade. Gebeurt niet vaak maar toch al een paar keer ondervonden.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 11:10 schreef NewHorizon het volgende:
De 777-indeling is in economy inderdaad vrij krap, en economoy comfort biedt niet veel soelaas. Qua breedte is het sowieso hetzelfde als economy, je hebt alleen wat extra beenruimte. Als dat echter weer tenietgedaan wordt door een IFE-kastje en een stoelpoot...
Malaysian deed het nog beter: 2-5-2 Heerlijk zo'n raamplaats. Maar das war einmal....quote:Op dinsdag 23 februari 2016 17:31 schreef Sparqq het volgende:
[..]
Dat is wel een tegenvaller inderdaad, die stoelen hadden wel breder gemogen in economy plus. Cathay vliegt 3-3-3 in de 777 met economy en hebben zelfs een stoeltje minder voor economy comfort.
Cathay Premium Economy is 2-4-2, heb je een mooie raam plaats en een riante stoel die ook een redelijke recline heeft.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 22:23 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Malaysian deed het nog beter: 2-5-2 Heerlijk zo'n raamplaats. Maar das war einmal....
Nee je hebt dagelijks de CZ307/308 CAN-AMS-CAN met een 332, en de CZ345/346 PEK-AMS-PEK met een 333.quote:Op woensdag 24 februari 2016 09:10 schreef Woods het volgende:
Er staan 2 China Southern a330 geparkeerd op Schiphol. Waar er normaal 1 vliegt toch.
Ik zag het bij het instappen laatst. Maar hoeveel duurder zou dat dan wel niet zijn? Want Cathay heeft niets in de aanbieding op dit moment voor augustus. Tarieven vanaf 1190 euro. Dat kan waarschijnlijk ook nog wel voor een heel klein beetje meer dan de helft.quote:Op woensdag 24 februari 2016 02:45 schreef Sparqq het volgende:
[..]
Cathay Premium Economy is 2-4-2, heb je een mooie raam plaats en een riante stoel die ook een redelijke recline heeft.
Nee dat is er niet meer.quote:Op woensdag 24 februari 2016 19:26 schreef Misterjack41 het volgende:
Hallo,
Ik had even een vraagje, en dit lijkt me het perfecte topic om een antwoord te vinden,
Mijn ouders vertellen vaak over vroegahh, en dat je toen een dag kon vliegen, je stapte voor honderd gulden op schiphol in, vloog dan first class naar de bestemming, daar bleef je dan een tijdje rond hangen, en dan kon je met het zelfde vliegtuig ook weer terug. Bestaat zoiets nog? ik heb namelijk nog nooit gevlogen en het lijkt me wel leuk om te doen haha.
Alvast bedankt!
Ongetwijfeld naar aanleiding van zijn dood afgelopen zondag: PTA / Algemeen Luchtvaarttopic #26.quote:Captain Eric 'Winkle' Brown recounts his flying experiences, encounters with the Nazis and other adventures leading up to and during the Second World War. Illustrated with archive footage and Captain Brown's own photos.
Het gaat harder dan ik had verwacht: de PH-DDZ staat inmiddels te koop naar verluid:quote:
De spottersplekken bij de McDonalds en Polderbaan zijn idd een beetje de enige goede.quote:Op woensdag 24 februari 2016 21:20 schreef Iemand91 het volgende:
[ afbeelding ]
Boeing 777 nummer 26 en wel de 11e 777-300ER van KLM zal over zo'n 2 uur vertrekken vanuit Paine Field.
Verwachte aankomst is morgenvroeg om 08:00 uur.
EDIT: en onderweg: http://www.flightradar24.com/KLM9866/8e9cd3f
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ook vertrekt PH-MCW van Martinair morgen schijnbaar voor haar laatste reguliere vrachtvluchten naar Nairobi. Als ik het vluchtnummer (MP8121) bekijk vliegt ze dus van Amsterdam naar Khartoum, dan naar Entebbe, door naar Nairobi en dan terug naar Amsterdam. Zaterdag dus waarschijnlijk terug op Schiphol.
Volgende week zaterdag volgt dan haar laatste vlucht naar Miami (vrachtvlucht) en vliegt daarnaar door naar Mojave Air and Space Port in Californië.
Daar voegt ze zich bij PH-MCY en -MCR en de KLM PH-KCD en -KCE.
Zo blijven er nog slechts 2 MD-11 vrachttoestellen over; PH-MCP en -MCU.
Deze 2 zullen volgens planning in mei ook uitgefaseerd worden.
-MCS staat al bijna een jaar op Schiphol.
Eens kijken of ik beide toestellen morgen kan spotten op Schiphol...
EDIT: daarover gesproken; ik heb begrepen dat de parkeerplaatsen hier sinds kort zijn weggehaald. Hier kon je altijd mooi de auto parkeren als je daar wilde kijken of juist even hier heen lopen.
Heeft iemand die vaker spot een idee waar je de auto in die buurt kwijt kunt als je daar wilt kijken?
Ik heb diverse bronnen op internet nog eens vergeleken en ik kom alleen de spottersplaats bij de Polderbaan en McDonalds tegen waar je nog de auto kwijt kunt in de buurt van een landingsbaan...
En een TV-tip voor vrijdagavond:
[ afbeelding ]
BBC2: 20:00 - 21:00 uur (Nederlandse tijd):
Britain's Greatest Pilot: The Extraordinary Story of Captain Winkle Brownn
[..]
Ongetwijfeld naar aanleiding van zijn dood afgelopen zondag: PTA / Algemeen Luchtvaarttopic #26.
Staling kosten voor zo'n formaat vliegtuig is al een rip uit je lijf.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 12:28 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Het gaat harder dan ik had verwacht: de PH-DDZ staat inmiddels te koop naar verluid:
[ afbeelding ]
Van de PH-DDA wordt expliciet verteld dat ze deze gratis mochten stallen in hangar 10 ten tijde van de sponsering door KLM. Ik gok dat PH-DDZ dan daar ook onder valt al staat die de laatste tijd ook veel in hangar 14.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 14:05 schreef El_Grando101 het volgende:
Staling kosten voor zo'n formaat vliegtuig is al een rip uit je lijf.
Wel jammer, prachtige kist.
quote:Op zaterdag 27 februari 2016 16:57 schreef Iemand91 het volgende:
Hoe staan jullie tegenover wat spotterfoto's?
Was een uitgebreide C-check;)quote:Op zaterdag 27 februari 2016 19:14 schreef inkjet het volgende:
[..]
Tja er zijn D-checks in minder tijd uitgevoerd!
Capaciteit van een 744 is op die route dus niet nodig? Wat is qua comfort beter? 332 is stuk nieuwer denk ik?quote:Op zaterdag 27 februari 2016 19:29 schreef inkjet het volgende:
Ha! Ach ja. KLM heeft gisteren en eergisteren de KL643 met een A332 uitgevoerd, misschien omdat de BFF al een week in PVG staat, de BFC niet terug was en de BFK in onderhoud is.
Ze vliegen de 643 meest met een 74M, dat scheelt dus met name vrachtcapaciteit. De 74M heeft wel een nieuwe business class, de economy comfort is ook goed in de 74M, maar achterin zit je misschien in een 332 wel beter.quote:Op zaterdag 27 februari 2016 19:36 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Capaciteit van een 744 is op die route dus niet nodig? Wat is qua comfort beter? 332 is stuk nieuwer denk ik?
De economy class is bij beide hetzelfde(beenruimte en breedte zijn hetzelfde). 2-4-2 in de A330 of 3-4-3 in de 747 en de 747 kan 39m3 meer cargo meenemen. Dus blijkbaar was het kwa passagiers en cargo geen probleem om een kleinere in te zetten.quote:Op zaterdag 27 februari 2016 19:47 schreef inkjet het volgende:
[..]
Ze vliegen de 643 meest met een 74M, dat scheelt dus met name vrachtcapaciteit. De 74M heeft wel een nieuwe business class, de economy comfort is ook goed in de 74M, maar achterin zit je misschien in een 332 wel beter.
En ik vraag me af wat jou trekt in het fotograferen van treinen en bussen, wat is daar nou zo spannend aan? Toch allemaal 1 pot nat en totaal niet "exclusief" of een wonder der techniek? Overigens ben ik verder geen echte spotter (meer), maar die 747-8 van Lufthansa die ook in Buenos Aires stond moest nog wel even gekiekt worden. Wat blijft dat toch een machtig apparaat als die zo (letterlijk) op je af komt taxiën naar de gatequote:Op zaterdag 27 februari 2016 21:00 schreef Bitlord het volgende:
Ik vraag mij gewoon af wat jullie trekt aan de vliegtuighobby.
Er zijn veel merken en nog veel meer typen. Dan zijn er verschillende kleurenschema's, hebben de toestellen soms een bijzondere historie of komen maar weinig op een bepaalde plaats. Dan heb je nog verschillende weersomstandigheden enzovoort enzovoort....quote:Ik vind als redelijke buitenstaander het echter opmerkelijk dat er ook zo'n grote scene is in het vliegtuighobbyisme. Er is slechts een klein aantal merken, grofweg 2, op een afstand lijken veel vliegtuigen op elkaar.
BHD wordt gebruikt voor training;)quote:Op zaterdag 27 februari 2016 21:48 schreef inkjet het volgende:
Zo, de PH-BVP is vertrokken voor zijn eerste commerciele vlucht: de KL835. Wel wat sneller dan de PH-BHD, die trouwens na drie retourtjes DXB alweer twee dagen aan de grond staat.
Klopt het dat er in deze introductieperiode veel training wordt gegeven op dit type voor diverse groepen personen die met onderhoud bezig zijn?quote:BHD wordt gebruikt voor training;)
Ik heb werkelijk geen ideequote:Op zaterdag 27 februari 2016 22:09 schreef inkjet het volgende:
[..]
Klopt het dat er in deze introductieperiode veel training wordt gegeven op dit type voor diverse groepen personen die met onderhoud bezig zijn?
Ik geloof ook niet dat er nog een 747 is die nog een D-check gaat krijgen van KLMquote:
Ik geef je hier wel deels gelijk. Veel luchtvaartfotografie is inderdaad vrij eentonig. Maar dat zal ook wel vaak komen door het feit dat je er veel personen tussen hebt zitten die registraties willen afstrepen.quote:Op zaterdag 27 februari 2016 21:00 schreef Bitlord het volgende:
Fotografie kan over het algemeen bij uitgestrekte kale vlaktes die landingsbanen zijn. Of je nu op Schiphol staat of ergens in San Francisco, op de foto is weinig verschil te zien.
Een hobby heeft geen uitleg nodig. De leuke dingen van het leven zijn niet altijd logisch.quote:Begrijp mij niet verkeerd, ik laat iedereen zijn hobby lekker doen. Ik vraag mij gewoon af wat jullie trekt aan de vliegtuighobby.
Helaas donderdag gemist. Maar naar wat ik begreep is die ook bijna de gehele dag in de hangar geweest.quote:Op zaterdag 27 februari 2016 21:48 schreef inkjet het volgende:
Zo, de PH-BVP is vertrokken voor zijn eerste commerciele vlucht: de KL835.
Met een kanttekening dat de écht interessante tijden eigenlijk wel voorbij zijn.quote:Op zaterdag 27 februari 2016 21:57 schreef inkjet het volgende:
Er zijn veel merken en nog veel meer typen. Dan zijn er verschillende kleurenschema's, hebben de toestellen soms een bijzondere historie of komen maar weinig op een bepaalde plaats. Dan heb je nog verschillende weersomstandigheden enzovoort enzovoort....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |