Oh wat tof, dankjewel!quote:Op donderdag 28 januari 2016 20:24 schreef Quoi het volgende:
[..]
3.47.05 to be correct568e.
Quoi, voor al uw rankings
Bij mij was ie met footpod 180+, nu vaak 170/175. Bij intervallen wel wat hoger. Maar ik merk ook dat als ik goed op m'n armzwaai let het hoger is.quote:Op donderdag 28 januari 2016 21:37 schreef GotC het volgende:
Mijn cadans is hetzelfde als bij m'n 220, tijdens interval rond de 175, tijdens ldl rond de 165.
Gelukkig maar he?quote:Op donderdag 28 januari 2016 21:56 schreef hatsaflats het volgende:
[..]
Bij mij was ie met footpod 180+, nu vaak 170/175. Bij intervallen wel wat hoger. Maar ik merk ook dat als ik goed op m'n armzwaai let het hoger is.
Het maakt me ook niet ontzettend veel uit
Thanksquote:Op donderdag 28 januari 2016 21:59 schreef GotC het volgende:
[..]
Gelukkig maar he?Zou jammer zijn als je daardoor minder lekker loopt
Tof dat je weer wat regelmatiger loopt en post btw!
Bij mij duurde het maar liefst een half uur voor ik antwoord kreeg op m'n mail aan de 7^^ organisatie. Vond het al langquote:Op donderdag 28 januari 2016 22:03 schreef mosselmossel het volgende:
Leuk verhaal in FD over de opkomst van de grote evenementenbedrijven.
http://fd.nl/ondernemen/1137115/heel-holland-holt
Wat opvalt. Zeven man in dienst bij de Stichtin Zevenheuvelen, maar een mailtje of een tweet beantwoorden duurt meer dan een week.
quote:Op donderdag 28 januari 2016 17:11 schreef motorbloempje het volgende:
Ik heb pijnSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Top! Dat is de goede soort pijn!
De rest van de dames ook lekker bezig! Hats weer terug, mooie trainingen en vermeldingen in de Runner's World.
quote:Op donderdag 28 januari 2016 17:42 schreef Guard het volgende:
Zo even de TT eer aangedaan, mijn intervallen liepen vandaag zo ongeveer synchroon met strava segmentenOok top gedaan!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Heerlijke training gelopen, en het is te merken dat het mooi weer was en weer wat langer licht, ik kwam alweer wat meer mede-hardlopers tegen dan de afgelopen weken.Leuk is dat ja, af en toe even op segmentenjacht en levert een leuke fartlek op inderdaad.
quote:Op donderdag 28 januari 2016 17:42 schreef Guard het volgende:
Zo even de TT eer aangedaan, mijn intervallen liepen vandaag zo ongeveer synchroon met strava segmentenHè, ben ik mijn segmenten weer kwijt geraakt...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Zelf heb ik weer een nieuwe blessure te pakken.. Achillespees doet zeer. Traplopen, naar beneden bijvoorbeeld gaat wat moeilijker. Even wat rustiger aandoen, en dan weer aan de hand van een schema gaan lopen.
http://www.rtvnoord.nl/ni(...)t-aan-zijden-draadjequote:Toekomst RUN van Winschoten hangt aan zijden draadje
Het bestuur van de RUN van Winschoten is donderdagavond opgestapt. De editie van dit jaar komt daarmee serieus in gevaar.
De RUN is na de 4 Mijl van Groningen het grootste hardloopevenement van onze provincie.
Feestje
Afgelopen september vierde de RUN nog de veertigste verjaardag. Dat feestje ging gepaard met het wereldkampioenschap 100 kilometer. Ook het NK en het EK zijn afgelopen jaar in Winschoten gehouden. In totaal deden er ongeveer 3.600 mensen mee.
Nu leggen bestuursleden Liesbeth Jansen, Egbert Stoutmeijer, Janny Heijerman en Petra Kroon hun functie dus neer.
Te smalle basis
'We kunnen niet de verantwoordelijkheid op ons nemen om een 'go' te geven voor de RUN', verzucht voorzitter Liesbeth Jansen. 'Er is een te smalle basis in het bestuur en er zijn teveel opengevallen functies die we niet gevuld krijgen.'
Toekomstbestendig
De event manager, de wedstrijdleider en de coördinator van de verkeersbegeleiding zijn bovendien ook gestopt. 'Om de RUN toekomstbestendig te maken, moet er iets veranderen', zegt Jansen. Maar de zoektocht naar vrijwilligers voor die cruciale functies heeft niets opgeleverd.
Uiterlijk op 15 februari, dus over twee weken al, moeten alle functies opgevuld zijn wil de RUN dit jaar doorgaan. Het bestuur beseft dat die kans heel klein is.
Stil op de tweede zaterdag
'Laten wij de steen zijn die in de vijver voor reuring zorgt', zegt Jansen over de hoop op toekomst voor de RUN. 'Ik hoop dat er nu mensen zijn die zeggen: dit laten we niet gebeuren. Maar het zou heel goed kunnen dat het stil is in Winschoten op de tweede zaterdag van september...'
Kan kloppen hoor, mijn Polar geeft het ook zo weer, dat is dan de cadans van één van beide voeten. Gewoon x 2, en dan zit je met 176 heel netjes! Als ik vervolgens exporteer naar andere sites (Strava, Smashrun) wordt die rekenslag ook automatisch gemaakt.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 08:14 schreef Devv het volgende:
Ik had bij mijn laatste loop een pasfrequentie van maximaal 88? Dat lijkt mij een beetje laag als ik hier mensen over 180 en meer hoor praten. Ik heb er verder nog nooit op gelet, maar het viel mij op dat het zo laag was (volgens Movecount). Het is niet alsof ik over het asfalt zweef of zo.
Dat is dan misschien de frequentie van 1 been. Als je twee keer 88 doet, kom je aardig in de buurtquote:Op vrijdag 29 januari 2016 08:14 schreef Devv het volgende:
Ik had bij mijn laatste loop een pasfrequentie van maximaal 88? Dat lijkt mij een beetje laag als ik hier mensen over 180 en meer hoor praten. Ik heb er verder nog nooit op gelet, maar het viel mij op dat het zo laag was (volgens Movecount). Het is niet alsof ik over het asfalt zweef of zo.
Mooi stukje Quoi! En een nieuw Nederlands woord: 'haasbaas'quote:Op donderdag 28 januari 2016 10:51 schreef Quoi het volgende:
Lekker McTwente. Klinkt als een goed compromis![]()
En fijn Mo!
Omdat hier het snot overal uitkomt, mijn stem ver te zoeken is en ik nog steeds geen meter loop, schreef ik maar een stukje over de fundamenten van onze hardloopcultuur: de oude bazen! Muv wat schoonheidsfoutjes: http://www.prorun.nl/borntorun/columns/hulde-aan-de-oude-bazen/
Of je kuiten versterkenquote:Op donderdag 28 januari 2016 22:32 schreef steffelonio het volgende:
[..]
Hè, ben ik mijn segmenten weer kwijt geraakt...![]()
Zelf heb ik weer een nieuwe blessure te pakken.. Achillespees doet zeer. Traplopen, naar beneden bijvoorbeeld gaat wat moeilijker. Even wat rustiger aandoen, en dan weer aan de hand van een schema gaan lopen.
Maar je bent toch wel 3x per week blijven lopen? Lijkt me echt onzinnig om terug te gaan naar 2 als je lichamelijk en qua tijd 3 aan kan, dat zal in bijna alle gevallen een betere voorbereiding zijn..quote:Op vrijdag 29 januari 2016 11:41 schreef J0kkebr0k het volgende:
Interessant artikel in de Runnersworld over hoe goed voor te bereiden op de marathon. Ik doe al een hoop goed, las ik
Wel apart dat je volgens het artikel gewend moet zijn minstens 3 x per week hard te lopen, terwijl de online schema generator van dit zelfde blad er voor mij slechts 2 trainingen per week uitpoept.
Voor ik aan het schema begon, liep ik wel minimaal 3x per week.
Nope. Maar ik ga dit vanaf komende week wel weer doen, want dit voelt niet helemaal goed. Zondag mijn LDL en dan op dinsdagen gewoon een klein uurtje op rustig tempo in het schema invoegen of zo.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 11:43 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Maar je bent toch wel 3x per week blijven lopen? Lijkt me echt onzinnig om terug te gaan naar 2 als je lichamelijk en qua tijd 3 aan kan, dat zal in bijna alle gevallen een betere voorbereiding zijn..
Niet echt nee, maar ik vertrouwde wel op die generator van Runnersworld eigenlijk. Dit is het schema dat er uit kwam.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 11:53 schreef YUR het volgende:
Een marathonschema met slechts 2 trainingen per werk klinkt toch ook niet echt logisch he?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar goed, ben ook maar een n00b op sportgebied
[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 29-01-2016 11:58:35 ]
Ja het verschilt natuurlijk per persoon en hoeveel je al aankan, maar ik zou zeggen dat 4x voor de meeste recreanten het optimum is, dan kun je veel kilometers maken zonder dat elke training uren hoeft te duren. Maar sommige mensen hebben liever wat meer hersteltijd of alternatieve trainingen en dan zal 3x ook voldoende zijn, en anderen lopen het liefst elke dag. Ik deed voor mijn eerste marathon meestal 4, soms 3 looptrainingen en voor de tweede meestal 5.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 11:49 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Nope. Maar ik ga dit vanaf komende week wel weer doen, want dit voelt niet helemaal goed. Zondag mijn LDL en dan op dinsdagen gewoon een klein uurtje op rustig tempo in het schema invoegen of zo.
Overigens is het schema in het blad ook totaal weer anders. Volg je dat schema (10 weken), dan moet je 5 dagen waarvan 1 dag optioneel aan de bak.
quote:Op vrijdag 29 januari 2016 11:57 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Niet echt nee, maar ik vertrouwde wel op die generator van Runnersworld eigenlijk. Dit is het schema dat er uit kwam.En wat voor variabelen moest je ingeven bij het aanmaken van het schema?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar goed, ben ook maar een n00b op sportgebiedF means you're fucked
quote:Op vrijdag 29 januari 2016 11:57 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Niet echt nee, maar ik vertrouwde wel op die generator van Runnersworld eigenlijk. Dit is het schema dat er uit kwam.Oke not to rain on your parade maar ik vind dit echt één van de raarste schema's die ik ooit gezien heb. De ene week een duurloop, de andere week intervallen, terwijl dat eigenlijk allebei vaste onderdelen van de training zijn. Daarnaast is het hoogste WEEKtotaal wat je in trainingen haalt 40km en dan moet je ineens op één dag 42km gaan doen? Is dit zo'n sportrusten schema of zo, waar komt dit vandaan?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar goed, ben ook maar een n00b op sportgebiedIk hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
Tssskkk... ze hebben de generator verwijderdquote:Op vrijdag 29 januari 2016 11:58 schreef YUR het volgende:
[..]
En wat voor variabelen moest je ingeven bij het aanmaken van het schema?
Runnersweb.nl, maar de generator is nu pleite. Waarschijnlijk waren ze het er zelf ook niet zo mee eens.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 11:59 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Oke not to rain on your parade maar ik vind dit echt één van de raarste schema's die ik ooit gezien heb. De ene week een duurloop, de andere week intervallen, terwijl dat eigenlijk allebei vaste onderdelen van de training zijn. Daarnaast is het hoogste WEEKtotaal wat je in trainingen haalt 40km en dan moet je ineens op één dag 42km gaan doen? Is dit zo'n sportrusten schema of zo, waar komt dit vandaan?
Je moet er wel wat voor over hebben hequote:Op vrijdag 29 januari 2016 12:10 schreef J0kkebr0k het volgende:
In de Runnersworld van januari staat een schema voor 10 weken. Die ziet er een stuk realistischer uit. Ik haak daar wel op in en degene waar ik nu mee bezig ben gaat de digitale prullenbak in.
Heb nu alleen de komende 10 weken minder of geen ruimte voor krachttraining en dat vind ik wel ff minder.
quote:Op vrijdag 29 januari 2016 12:09 schreef dapluiz het volgende:
Gisteren met een achter gezien iets te volle maag weer eens 5 km gelopen, om te kijken of ik wat sneller ben geworden en wat blijkt, een PR van 27:07!![]()
![]()
Best trots op mezelfZal alleen zondag iets langzamer gaan denk ik
5x willen trainen per week is niet er niets voor over willen hebben hequote:Op vrijdag 29 januari 2016 12:11 schreef YUR het volgende:
[..]
Je moet er wel wat voor over hebben he
Je gaat nu van 2 naar 5?quote:Op vrijdag 29 januari 2016 12:12 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
5x willen trainen per week is niet er niets voor over willen hebben he
Seconde langzamer dan ikquote:Op vrijdag 29 januari 2016 12:09 schreef dapluiz het volgende:
Gisteren met een achter gezien iets te volle maag weer eens 5 km gelopen, om te kijken of ik wat sneller ben geworden en wat blijkt, een PR van 27:07!![]()
![]()
Best trots op mezelfZal alleen zondag iets langzamer gaan denk ik
Ik loop pas 2 weken 2x per week. Daarvoor een lange periode 3 keer. En 5 is het advies. 1 training daarvan is optioneel.quote:
Reden waarom ik het in de voorbereiding op de HM bij drie trainingen laat. Vind krachttrainingen toch iets te belangrijk. Dat is ook weer twee maal per weer, waarvan een met een aanzienlijk deel benen.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 12:10 schreef J0kkebr0k het volgende:
In de Runnersworld van januari staat een schema voor 10 weken. Die ziet er een stuk realistischer uit. Ik haak daar wel op in en degene waar ik nu mee bezig ben gaat de digitale prullenbak in.
Heb nu alleen de komende 10 weken minder of geen ruimte voor krachttraining en dat vind ik wel ff minder.
Oke, ik zou echt heel voorzichtig zijn met die 5e training. Liever fietsen of zo, want 5x trainen betekent dat je sowieso 3 dagen achter elkaar loopt en dat is een heel pittige belasting als je dat niet gewend bent.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 12:14 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Ik loop pas 2 weken 2x per week. Daarvoor een lange periode 3 keer. En 5 is het advies. 1 training daarvan is optioneel.
Ik heb het schema in eerste instantie niet helemaal goed begrepen. Het bestaat uit 5 trainingen per week. 1 daarvan is optioneel gemarkeerd en kun je laten vallen (wat ik dus zal doen). Dan heb je nog een groen gemarkeerde en die wordt aangeraden, maar kun je eventueel ook laten vallen. Deze zal ik proberen te doen, maar mocht het te gek worden, dan skip ik ook die.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 12:16 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Oke, ik zou echt heel voorzichtig zijn met die 5e training. Liever fietsen of zo, want 5x trainen betekent dat je sowieso 3 dagen achter elkaar loopt en dat is een heel pittige belasting als je dat niet gewend bent.
quote:Op vrijdag 29 januari 2016 12:22 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Ik heb het schema in eerste instantie niet helemaal goed begrepen. Het bestaat uit 5 trainingen per week. 1 daarvan is optioneel gemarkeerd en kun je laten vallen (wat ik dus zal doen). Dan heb je nog een groen gemarkeerde en die wordt aangeraden, maar kun je eventueel ook laten vallen. Deze zal ik proberen te doen, maar mocht het te gek worden, dan skip ik ook die.
Ik snap je puntquote:Op vrijdag 29 januari 2016 12:23 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]Klinkt verstandig! Wat Luna zegt, 5x trainen is goed voor je conditie maar als je spieren nog niet helemaal hersteld zijn van de vorige dag kun je beter een alternatieve training gaan doen. En goed luisteren naar je lichaam sowieso. Wat is de langste duurloop die je nu gedaan hebt?
Ik heb het gered met tijdenlang 1 training per weekquote:Op vrijdag 29 januari 2016 11:53 schreef YUR het volgende:
Een marathonschema met slechts 2 trainingen per werk klinkt toch ook niet echt logisch he?
quote:Op vrijdag 29 januari 2016 12:31 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ik heb het gered met tijdenlang 1 training per week(2014 en 2015 ook regelmatig)
ja, kom jij weer ff verwarring zaaien.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 12:31 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ik heb het gered met tijdenlang 1 training per week(2014 en 2015 ook regelmatig)
Just sayin' . Iedereen heeft weer een ander marathontraject. er is niet 1 waarheid. Ik doe ook nooit aan koolhydraten stapelen.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 12:33 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
ja, kom jij weer ff verwarring zaaien.![]()
Ik was er net uit voor mezelf![]()
Kort antwoord: Nee.. alle merken hebben duurdere en goedkopere opties. Er is volgens mij niet echt een merk dat zich specifiek richt op lagere prijzen dan de anderen.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 12:30 schreef tha_dark het volgende:
Misschien een stomme vraag maar zijn er bepaalde merken/schoenen die op dit moment de top zijn? Ik snap dat het natuurlijk per persoon verschilt maar misschien zijn bepaalde merken meer value for money dan andere. Mijn budget is rond de 100,-.
Oh, en ik was van plan ze bij All4running in Amsterdam te gaan halen omdat ze daar zo'n hardloopbaan in de zaak hebben om je lopen te analyseren. Iemand ervaring mee?
Maar jij hebt voor je snelste marathon toch wel vaker getraind?quote:Op vrijdag 29 januari 2016 12:35 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Just sayin' . Iedereen heeft weer een ander marathontraject. er is niet 1 waarheid. Ik doe ook nooit aan koolhydraten stapelen.
I know, maar het wordt mijn eerste marathon en tegen die tijd is het pas mijn 4 evenement ever, dus wil het wel graag halen. Vandaar dat ik wat onzeker ben over die schema's en zoquote:Op vrijdag 29 januari 2016 12:35 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Just sayin' . Iedereen heeft weer een ander marathontraject. er is niet 1 waarheid. Ik doe ook nooit aan koolhydraten stapelen.
Sommige weken wel, sommige niet. Als mijn spieren vermoeid aanvoelden, nam ik die week zoveel mogelijk rust. Ik deed tussendoor wel aan krachttraining. Ik denk dat ik overall gezien te weinig kilometers maakte voor iemand in marathontraining.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 12:36 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Maar jij hebt voor je snelste marathon toch wel vaker getraind?
Staar je er niet blind op iig en blijf luisteren naar wat je lichaam zegt. Voelt het vermoeid of heb je last van pijntjes? Het is geen schande dan even een training over te slaan.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 12:36 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
I know, maar het wordt mijn eerste marathon en tegen die tijd is het pas mijn 4 evenement ever, dus wil het wel graag halen. Vandaar dat ik wat onzeker ben over die schema's en zo
quote:Op vrijdag 29 januari 2016 12:38 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Staar je er niet blind op iig en blijf luisteren naar wat je lichaam zegt. Voelt het vermoeid of heb je last van pijntjes? Het is geen schande dan even een training over te slaan.
Dat was ook mijn angst de eerste marathon. Ik had in 2012 of 2013 iemand op tv gezien die op de markt (dat is op ong. 40,5/41km op het parcours van de marathon van Eindhoven) vol kramp op de hekken hing en eigenlijk niet meer kon. Toen ik hem zelf liep, was ik daar ook bang voor. Maar het is nog nooit gebeurd.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 12:39 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]![]()
Ik ga hem gewoon uitlopen. Al kom ik strompelend over die streep![]()
Dan ga ik me daar maar laten adviseren en dan vanaf maandag serieus hardlopen.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 12:35 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Kort antwoord: Nee.. alle merken hebben duurdere en goedkopere opties. Er is volgens mij niet echt een merk dat zich specifiek richt op lagere prijzen dan de anderen.
Wel zijn schoenen met meer demping vaak duurder dan neutrale schoenen.. maarja je moet maar net geluk hebben dat je daar mee uit de voeten kunt
Mja, die lui van Sportrusten zeggen juist dat de meeste mensen te intensief trainen voor een marathon terwijl dat niet nodig is. Integendeel, ze zeggen dat veel mensen op voorhand teveel kilometers maken zodat hun overall prestaties minder zijn dan mogelijk is.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 12:37 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Sommige weken wel, sommige niet. Als mijn spieren vermoeid aanvoelden, nam ik die week zoveel mogelijk rust. Ik deed tussendoor wel aan krachttraining. Ik denk dat ik overall gezien te weinig kilometers maakte voor iemand in marathontraining.
quote:Op vrijdag 29 januari 2016 12:41 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Dat was ook mijn angst de eerste marathon. Ik had in 2012 of 2013 iemand op tv gezien die op de markt (dat is op ong. 40,5/41km op het parcours van de marathon van Eindhoven) vol kramp op de hekken hing en eigenlijk niet meer kon. Toen ik hem zelf liep, was ik daar ook bang voor. Maar het is nog nooit gebeurd.
Het sportrustenschema is in mijn ogen een schema voor mensen die geen marathon zouden moeten lopen omdat ze het blijkbaar helemaal niet leuk vinden om lang achter elkaar hard te lopenquote:Op vrijdag 29 januari 2016 12:45 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Mja, die lui van Sportrusten zeggen juist dat de meeste mensen te intensief trainen voor een marathon terwijl dat niet nodig is. Integendeel, ze zeggen dat veel mensen op voorhand teveel kilometers maken dat hun overall prestaties minder zijn dan mogelijk is.
Er wordt zoveel beweerd. Voor een rookie is dit nogal verwarrend. De een zegt dit, de ander weer het compleet tegenovergestelde.
Dan zie ik je daar (of niet.. zal wel best druk zijn)!quote:Op vrijdag 29 januari 2016 12:47 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]![]()
Ik ga de komende tijd gewoon lekker kilometers maken en blijf ondertussen naar mijn lichaam luisteren. Ik denk dat het wel goedkomt
6 maart alvast een voorproefje @ de CPC in Den Haag
Mwah.. eerder voor mensen die geen tijd hebben om veel kilometers te maken, lijkt me. Als je het niet leuk vindt om lang te lopen zul je 14 kilometer ook te lang vinden en zul je zeker geen marathon willen lopen.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 12:48 schreef YUR het volgende:
[..]
Het sportrustenschema is in mijn ogen een schema voor mensen die geen marathon zouden moeten lopen omdat ze het blijkbaar helemaal niet leuk vinden om lang achter elkaar hard te lopen
Who knowsquote:Op vrijdag 29 januari 2016 12:48 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Dan zie ik je daar (of niet.. zal wel best druk zijn)!
Is echt supermooi hoor! Ben ik toevallig afgelopen weekend ook weer gaan lopen met een vriend die daar woont. Hebben we het parcours van de Midwinter'marathon' voor de lol verkend. Ik heb er nu al weer zin in om daar te gaan lopen!quote:Op donderdag 28 januari 2016 20:19 schreef Guppyfriend het volgende:
Ik loop nu ook nog maar een beetje door de woonwijken hoorik hoop van de zomer de bossen rond Apeldoorn te gaan ontdekken!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nu zal ik erover ophouden![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Geel vervalt dus en groen probeer ik te doen, maar wordt het te zwaar dan vervallen ook die trainingen.
Is dit beter?
Idd! Of advies mbt schema'squote:Op vrijdag 29 januari 2016 13:04 schreef DeLuna het volgende:
Interessant wel. Daarom hou ik ook zo van dit topic. Iedereen doet het weer op een andere manier, er is in ieder geval genoeg inspiratie te halen hier voor welk schema dan ook.
Zeker fijn om hier met met meer ervaren lopers van gedachten te kunnen wisselenquote:Op vrijdag 29 januari 2016 13:08 schreef GotC het volgende:
[..]
Idd! Of advies mbt schema'sAltijd fijn!
Hou in de gaten dat die adviezen niets voorstellen, is puur marketting-praat. Op welke schoen je loopt maakt voor blessures, looptechniek etc niets uit. Neem gewoon de schoen die fijn vindt zitten, die niet zo snel slijten en die je mooi vindt.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 12:44 schreef tha_dark het volgende:
[..]
Dan ga ik me daar maar laten adviseren en dan vanaf maandag serieus hardlopen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Cookin’ like a chef I’m a 5 star Michelin
quote:Op vrijdag 29 januari 2016 13:11 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Hou in de gaten dat die adviezen niets voorstellen, is puur marketting-praat. Op welke schoen je loopt maakt voor blessures, looptechniek etc niets uit. Neem gewoon de schoen die fijn vindt zitten, die niet zo snel slijten en die je mooi vindt.Klopt. Laatst een programma met verborgen camera over gezien. Die verkopers in de winkels lullen meestal maar wat.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-01-2016 13:13:44 ]
[..]
Hou in de gaten dat die adviezen niets voorstellen, is puur marketting-praat. Op welke schoen je loopt maakt voor blessures, looptechniek etc niets uit. Neem gewoon de schoen die fijn vindt zitten, die niet zo snel slijten en die je mooi vindt.Bedankt voor de tip. Ik heb zelf namelijk echt geen verstand hiervan. Weet alleen dat ik best zwakke enkels/knieën heb dus dan lijkt me iets met demping wel beter.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Koning.
Dit.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 12:49 schreef GotC het volgende:
Het is ook wel een beetje trial en error denk ik, wb schema. Door het te doen kan je ondervinden wat voor jou werkt
quote:Op vrijdag 29 januari 2016 13:20 schreef mosselmossel het volgende:
[..]
Dit.
Zo heb ik voor de eerrste twe marathons vaak vier keer in de week getraind. Kreeg ik kleine blessures van. Voor mijn laatste marathon heb ik gewoon lekker twee keer met de club getraind, maandag op de baan, donderdag op de weg. En dan deed ik zelf nog een duurlop op zaterdag. En toen ging het ineens als een speer.
Sportrusten heb ik snel na het lezen van het boek aan de kant geschoven. Dat is voor luie varkens. En ik ben hardloper.
Ze trainen te intensief omdat ze voorheen nog nooit serieus kilometers hebben gemaakt ja. Veel mensen willen de marathon gewoon 'once in a lifetime' doen, en beginnen eraan met weinig basis. Dan train je al gauw teveel en te hard, maarja de vraag is inderdaad of je dan wel een marathon zou moeten lopen.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 12:45 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Mja, die lui van Sportrusten zeggen juist dat de meeste mensen te intensief trainen voor een marathon terwijl dat niet nodig is. Integendeel, ze zeggen dat veel mensen op voorhand teveel kilometers maken zodat hun overall prestaties minder zijn dan mogelijk is.
Er wordt zoveel beweerd. Voor een rookie is dit nogal verwarrend. De een zegt dit, de ander weer het compleet tegenovergestelde.
quote:Op vrijdag 29 januari 2016 13:00 schreef dapluiz het volgende:
Ow en nog onbewust negatieve split ookNetjes hoor!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nu zal ik erover ophoudenIk hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
[..]
Hou in de gaten dat die adviezen niets voorstellen, is puur marketting-praat. Op welke schoen je loopt maakt voor blessures, looptechniek etc niets uit. Neem gewoon de schoen die fijn vindt zitten, die niet zo snel slijten en die je mooi vindt.Mja. Je hebt wel een punt. Maar als je serieus gaat testen. blijken ook de nieuwste en duurste schoenen gewoon het lekkerste te zitten.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Misschien niet wetenschappelijk, maar wel proefondervindelijk bewezen.Zeeuwse mossels kunnen altijd!
[..]
Hou in de gaten dat die adviezen niets voorstellen, is puur marketting-praat. Op welke schoen je loopt maakt voor blessures, looptechniek etc niets uit. Neem gewoon de schoen die fijn vindt zitten, die niet zo snel slijten en die je mooi vindt.Nouja, ik kan op dat filmpje zelf ook heel duidelijk zien dat ik op de ene schoen veel rechter/beter loop dan op de andere..SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
Maar wat is eigenlijk een goede basis? Ik ga dit jaar mijn tweede en waarschijnlijk derde HM lopen. Daarnaast loop ik in normale weken drie maal per week hard. Zou een hele Marathon in 2017 dan realistisch zijn?quote:Op vrijdag 29 januari 2016 13:22 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Ze trainen te intensief omdat ze voorheen nog nooit serieus kilometers hebben gemaakt ja. Veel mensen willen de marathon gewoon 'once in a lifetime' doen, en beginnen eraan met weinig basis. Dan train je al gauw teveel en te hard, maarja de vraag is inderdaad of je dan wel een marathon zou moeten lopen.
Als je op elk moment van de dag/week/maand 'ja' kan antwoorden als een vriend je meevraagt om even een halve marathon te lopen.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 13:26 schreef DavetheNL het volgende:
[..]
Maar wat is eigenlijk een goede basis? Ik ga dit jaar mijn tweede en waarschijnlijk derde HM lopen. Daarnaast loop ik in normale weken drie maal per week hard. Zou een hele Marathon in 2017 dan realistisch zijn?
We hebben hier inderdaad in het topic wel eens over gediscussieerd, de meesten hier vonden het inderdaad een goed idee om aan een marathon te beginnen als je al een jaar hebt gelopen en daarin 3-4 halve marathons met redelijk gemak hebt gelopen. Dan weet je wat je kan op die afstanden dus kun je een realistisch doel stellen voor de marathon, weet je of je die lange afstand leuk vindt, en ben je ook als het goed is gewend aan flink trainen qua hardlopen. Dus klinkt als een prima basis bij jou!quote:Op vrijdag 29 januari 2016 13:26 schreef DavetheNL het volgende:
[..]
Maar wat is eigenlijk een goede basis? Ik ga dit jaar mijn tweede en waarschijnlijk derde HM lopen. Daarnaast loop ik in normale weken drie maal per week hard. Zou een hele Marathon in 2017 dan realistisch zijn?
Ik ben debiel genoeg om dat ook nog te doen jaquote:Op vrijdag 29 januari 2016 13:27 schreef mosselmossel het volgende:
[..]
Als je op elk moment van de dag/week/maand 'ja' kan antwoorden als een vriend je meevraagt om even een halve marathon te lopen.
Oh dan ga ik het misschien van het dromen maar een concreet doel maken denk ik. Klinkt wel maf, van een blok judobeton naar marathon-loper..quote:Op vrijdag 29 januari 2016 13:27 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
We hebben hier inderdaad in het topic wel eens over gediscussieerd, de meesten hier vonden het inderdaad een goed idee om aan een marathon te beginnen als je al een jaar hebt gelopen en daarin 3-4 halve marathons met redelijk gemak hebt gelopen. Dan weet je wat je kan op die afstanden dus kun je een realistisch doel stellen voor de marathon, weet je of je die lange afstand leuk vindt, en ben je ook als het goed is gewend aan flink trainen qua hardlopen. Dus klinkt als een prima basis bij jou!
Dan ben ik er klaar voorquote:Op vrijdag 29 januari 2016 13:27 schreef mosselmossel het volgende:
[..]
Als je op elk moment van de dag/week/maand 'ja' kan antwoorden als een vriend je meevraagt om even een halve marathon te lopen.
Vond dat item als we het over hetzelfde item hebben totaal niet representatief voor een goede hardloopschoenen winkel.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 13:12 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Klopt. Laatst een programma met verborgen camera over gezien. Die verkopers in de winkels lullen meestal maar wat.
Als je je daar lekker bij voelt 'moet' je dat natuurlijk gewoon doen, maar het is op zich niet nodig.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 13:16 schreef tha_dark het volgende:
[..]
Bedankt voor de tip. Ik heb zelf namelijk echt geen verstand hiervan. Weet alleen dat ik best zwakke enkels/knieën heb dus dan lijkt me iets met demping wel beter.
Van korte naar lange spieren! Lijkt me best een behoorlijke overgang.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 13:31 schreef DavetheNL het volgende:
[..]
Oh dan ga ik het misschien van het dromen maar een concreet doel maken denk ik. Klinkt wel maf, van een blok judobeton naar marathon-loper..
Was een item in het programma Radar:quote:Op vrijdag 29 januari 2016 13:38 schreef TheWhiteCowboy het volgende:
[..]
Vond dat item als we het over hetzelfde item hebben totaal niet representatief voor een goede hardloopschoenen winkel.
Denk dat de waarheid ergens in het midden ligt. Er zullen vast mensen in die winkels lopen die goede adviezen geven, maar er zal ook een hoop bullshit verkocht worden.quote:Hardloopschoenen
02-11-2015
Het marathonseizoen is bijna afgelopen en het lijkt wel of heel Nederland heeft meegedaan. Op de golven van deze hype vieren hardloopwinkels hoogtij. Om zo comfortabel mogelijk en blessurevrij te lopen laten we ons het meest futuristische schoeisel aanmeten. Maar is dat wel nodig? Wat is het verschil tussen een Nike-schoen van 130 euro en een schoen van het huismerk van de Bristol van 20 euro?
De meeste hardloopwinkels maken gebruik van een loopanalyse aan de hand van filmbeelden. De gedachte is dat je met de juiste schoenen blessures kunt voorkomen. In de winkel doe je eerst je eigen hardloopschoenen aan en loop je een paar meter over een rechte lijn in de winkel. Dit wordt herhaald met verschillende merken en soorten schoenen totdat je bij de juiste schoenen uitkomt.
Radar ging bij een drietal winkels langs en telkens kwamen we uit op een paar schoenen van gemiddeld zo’n 130 euro dus.
Vooral goede voeten nodig
Maar is het echt zo dat je met het juiste schoeisel blessures kunt voorkomen? Hoe denken professionals daar over? Wim Schoots traint jonge atleten die de ambitie hebben om de Olympische Spelen te halen. 'Bij jonge lopers let ik wel op schoeisel. Met schoenen kun je geen blessures voorkomen maar ze kunnen wel blessures veroorzaken. Voor duurloop heb je wel stevigere schoenen nodig, maar het lopen moet voornamelijk uit goede voeten komen.'
Bij de faculteit Bewegings- en Revalidatiewetenschappen van de Universiteit van Leuven doen ze veel onderzoek naar hardlopen en blessures. Benedicte Vanwanseele, dr. Bewegingswetenschappen, bekijkt de twee typen hardloopschoenen voor ons: 'De duurdere Nike is opgebouwd uit verschillende types rubber, de hardloopschoen van Bristol is eenvoudiger maar dat wil niet zeggen dat het slechter is.' Ook hier maken ze vaak loopanalyses met gebruik van een camera, al gaat die iets anders te werk. Meerdere plakkertjes worden op de schoen geplakt en via infra-roodsensoren wordt de kracht die uitgeoefend wordt op het lichaam geregistreerd. Ook de andere schoen wordt op dezelfde manier getest. Dat leidt tot een verrassend resultaat: de goedkope schoen heeft een iets betere demping dan de duurdere.
Voor Ellen Maas, promovenda Bewegingswetenschappen aan de Universiteit van Leuven, is het resultaat minder verrassend want zij doet al jaren onderzoek naar de relatie tussen hardlopen en blessures. 'Er zijn proefpersonen in mijn groep die lopen op simpele platte gympjes en mensen die lopen op dure hardloopschoenen en ik heb geen enkele indicatie dat de kwaliteit van de schoen invloed heeft op het blessure-risico.'
Corrigerende schoenen
En wat te denken van schoenen met correctie? Iedereen die wel in een hardloopwinkel is geweest, kent de termen pronatie of supinatie. Het gaat er dan om of je voorvoet tijdens het lopen naar binnen of naar buiten draait. Daar speelt overpronatie een rol, dat is het naar binnen kantelen van de voet ten opzichte van het bovenbeen. In het begin werd gedacht dat dit één van de grote factoren was voor blessures en men beweerde dat schoenen dit zouden kunnen verhelpen. Maar uit internationaal onderzoek is nog niet gebleken dat corrigerende schoenen daadwerkelijk effect hebben.'
Dus wat is het beste advies van uit de wetenschap? Benedicte Vanwanseele van de Universiteit van Leuven zegt: 'Wat blessures betreft hebben hardloopschoenen zich nog niet bewezen. Met die adviezen van de winkel zou ik voorzichtig zijn, je moet zeker niet op de prijs afgaan. En je moet gewoon naar je eigen lichaam luisteren en als een schoen goed voelt, die schoen gebruiken voor het hardlopen.'
Bron: http://www.radartv.nl/uit(...)15/hardloopschoenen/
Hier heb je gelijk in ja.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 13:46 schreef La_Tramposa het volgende:
Het scheelt vooral dat de verkopers gewoon weten wat er allemaal voor modellen schoenen zijn en wat daar de bijzonderheden van zijn.
Als ik zeg; ik heb een smalle voet, ik houd niet van geldemping, etc., dan komen ze met 3-4 paren aan die ik kan passen ipv dat ik zelf tussen de 50 paar in de winkel moet gaan zoeken.
Koop dan pantoffeltjesquote:Op vrijdag 29 januari 2016 13:47 schreef YUR het volgende:
Mijn nummer 1 eis bij nieuwe hardloopschoenen: Ze moeten zitten als pantoffeltjes
quote:Op vrijdag 29 januari 2016 13:27 schreef mosselmossel het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |