abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_158419113
https://www.aivd.nl/publi(...)/11/kerstpuzzel-2015

Jaarlijkse puzzel van de AIVD.

Errata
Hieronder enkele errata die in de puzzel zijn ontdekt na de publicatie.

3.a. GMTJE moet zijn T GEETJE
5. KIEVIET moet zijn KIEVIT
18. N legt een woord van 946 punten in plaats van 948.
21.b. ESCIJZBPKSWLSVWTSM moet natuurlijk zijn ESCEIJEZBEPKESWELESVEWETEESM
22. JI (LOMJ/TOATGILB) moet zijn JI (LOJH/TATGILB)
27. Het antwoord op de opgave bevat een (onopzettelijke) spelfout.

Bij opgave 7, 21, 24, 25, 26, 27 en 29 had na het nummer van de opgave een punt moeten staan.

In dit topic geen antwoorden. Hints moeten in een spoiler, met in de tekst om welke (deel)vraag het gaat.

Veel puzzelplezier! :)

Deel 1: W&T / AIVD Kerstpuzzel 2015
Deel 2: W&T / AIVD Kerstpuzzel 2015 #2

[ Bericht 17% gewijzigd door Cregan op 21-12-2015 20:26:27 ]
Team van drie
pi_158419274
Gooi even de errata in de OP, is wel handig :)
pi_158419433
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 20:24 schreef Inaithnir het volgende:
Gooi even de errata in de OP, is wel handig :)
Goed idee!

Vers topic, verse ideeen?
Team van drie
pi_158419703
Heeft iemand een tip voor het laatste deel van vraag 17?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jitterbug op 21-12-2015 22:00:11 ]
pi_158419764
Nog steeds aan het struggelen met 17.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_158420114
Ik zit op hetzelfde punt als jij Jitterbug, ik probeer een codewoord te vinden.

vdwal:
SPOILER
Team van drie
pi_158420144
Even over 17:
SPOILER
pi_158420927
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 20:44 schreef twist02 het volgende:
Even over 17:
SPOILER
We bedoelen de laatste x gecodeerde woorden :p Dat zijn dus de eerste x woorden van de zin XD
Team van drie
pi_158421332
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 20:43 schreef Cregan het volgende:
Ik zit op hetzelfde punt als jij Jitterbug, ik probeer een codewoord te vinden.

vdwal:
SPOILER
SPOILER
pi_158421620
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 21:12 schreef vdwal1982 het volgende:

[..]

SPOILER
SPOILER
Team van drie
pi_158421707
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 21:18 schreef Cregan het volgende:

[..]

SPOILER
Heb hem. Dank je! Nu door!!!
pi_158423650
Heeft iemand een hint voor 15b?

SPOILER
pi_158423853
Yes! Eindelijk 17 gekraakt :)

@Fliebertje:
SPOILER
Team van drie
  maandag 21 december 2015 @ 22:10:11 #14
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_158424118
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 22:05 schreef Cregan het volgende:
Met of zonder Enigma machine?

And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_158424290
quote:
14s.gif Op maandag 21 december 2015 22:10 schreef Perrin het volgende:

[..]

Met of zonder Enigma machine?

[ afbeelding ]
Heb er zelf een moeten bouwen, daarom duurde het zo lang :(
Team van drie
pi_158424368
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 22:05 schreef Cregan het volgende:

@Fliebertje:
SPOILER
Gefeliciteerd! Kun je een tipje van de sluier oplichten wat betreft het laatste stukje? Ik zit er de hele avond al op de staren zonder resultaat....
pi_158424401
Pfff, ik was vanmiddag zo trots toen ik 17 deels gevonden had (het eerste deel :') ), maar nu loop ik echt genadeloos vast...
pi_158424488
@fliebertje

SPOILER
pi_158424637
Ik flip m echt op 17 ik heb dat in de vraag toegepast en kwam op die laatste paar woorden uit maar ik heb geen idee hoe ik verder moet :'(
pi_158424657
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 22:15 schreef Jitterbug het volgende:

[..]

Gefeliciteerd! Kun je een tipje van de sluier oplichten wat betreft het laatste stukje? Ik zit er de hele avond al op de staren zonder resultaat....
SPOILER
Team van drie
pi_158424918
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 22:13 schreef Cregan het volgende:

[..]

Heb er zelf een moeten bouwen, daarom duurde het zo lang :(
:D
pi_158424985
Nou nog even en die Enigma machine is niet meer nodig voor vraag 17...
pi_158425246
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 22:30 schreef CarloV het volgende:
Nou nog even en die Enigma machine is niet meer nodig voor vraag 17...
De rest zullen ze toch echt zelf uit moeten vogelen :p

En zeg nou zelf, veel is er niet weggegeven. Alleen die tweede stap, wat ik volledig terecht vind, want die is erg dubieus.
Team van drie
pi_158425541
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 22:35 schreef Cregan het volgende:

[..]

De rest zullen ze toch echt zelf uit moeten vogelen :p

En zeg nou zelf, veel is er niet weggegeven. Alleen die tweede stap, wat ik volledig terecht vind, want die is erg dubieus.
Ja nou ja, als het hier bij blijft ten minste. En:

SPOILER
pi_158425687
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 22:42 schreef CarloV het volgende:

[..]

Ja nou ja, als het hier bij blijft ten minste. En:

SPOILER
Ik zal over 1,5 dag een PM sturen om hier wat verder over te discussiėren :) Lijkt me niet handig om dat hier te doen XD
Team van drie
pi_158425719
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 22:45 schreef Cregan het volgende:

[..]

Ik zal over 1,5 dag een PM sturen om hier wat verder over te discussiėren :) Lijkt me niet handig om dat hier te doen XD
ik vind het best, tot over anderhalve dag! :)
pi_158425732
Iemand een idee voor 16? Hint?
pi_158425793
Heeft iemand al een oplossing bij die warboel van 2a? _O-
pi_158430470
Pfft ik dacht misschien aan sterrenstelsels.. met kleine en grote sterren, pure speculatie trouwens geen hint of iets dergelijks maar kon niks vinden zelf
pi_158431470
Er wordt hier sowieso wel weer veel weggeven, net als vorig jaar... Als je weet dat 15 over
SPOILER
gaat ben je er eigenlijk al, en als vragen als 2a en 17 tot in zoveel detail besproken worden verdwijnt de moeilijkheid ook wel. 1 is zelfs letterlijk gecorrigeerd bij mensen.

Het hele idee van deze puzzel is juist dat je die eerste link legt. Soms met fanatiek googlen, soms met rare associaties, soms met heel veel geduld, Excel of programmeren. Maar niet met meer dan 4 mensen, anders vind je natuurlijk veel meer van die links dan in kleine teams.

Dit allemaal uitwisselen en openbaar delen en dan 20 dezelfde formulieren met antwoorden indienen gaat de AIVD vrij veel onnodig nakijkwerk bezorgen, en die eerste richting weggeven is funest voor het concept :{
Ook is dit forum te vinden als je googlet op bepaalde vragen, zo kwam ik hier vorig jaar ook, en mobiel zijn de spoilers zonder inloggen te lezen.

Wat is er nou zo lastig aan "vragen we alle deelnemers nadrukkelijk geen antwoorden uit te wisselen op publieke fora"?
Hints zķjn antwoorden bij deze puzzel. Als je die eenmaal hebt is het moeilijkste al geweest.
  dinsdag 22 december 2015 @ 08:02:40 #31
38496 Perrin
pi_158432841
@Deborah:
Ik probeer zaken die teveel weg te geven te editen. Alleen die inschatting kan ik slecht zelf maken. Als jullie puzzelaars de posts rapporteren die echt teveel weggeven, kan ik daar wat aan doen.
pi_158434076
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 02:05 schreef Debora87 het volgende:
Er wordt hier sowieso wel weer veel weggeven, net als vorig jaar... Als je weet dat 15 over
SPOILER
gaat ben je er eigenlijk al, en als vragen als 2a en 17 tot in zoveel detail besproken worden verdwijnt de moeilijkheid ook wel. 1 is zelfs letterlijk gecorrigeerd bij mensen.

Het hele idee van deze puzzel is juist dat je die eerste link legt. Soms met fanatiek googlen, soms met rare associaties, soms met heel veel geduld, Excel of programmeren. Maar niet met meer dan 4 mensen, anders vind je natuurlijk veel meer van die links dan in kleine teams.

Dit allemaal uitwisselen en openbaar delen en dan 20 dezelfde formulieren met antwoorden indienen gaat de AIVD vrij veel onnodig nakijkwerk bezorgen, en die eerste richting weggeven is funest voor het concept :{
Ook is dit forum te vinden als je googlet op bepaalde vragen, zo kwam ik hier vorig jaar ook, en mobiel zijn de spoilers zonder inloggen te lezen.

Wat is er nou zo lastig aan "vragen we alle deelnemers nadrukkelijk geen antwoorden uit te wisselen op publieke fora"?
Hints zķjn antwoorden bij deze puzzel. Als je die eenmaal hebt is het moeilijkste al geweest.
Lekker overdreven. Antwoorden zijn nauwelijks weggegeven, en de 2a en 17 die je noemt zijn ook met de huidige hints maar voor een klein deel oplosbaar.

Wat maakt het jou uit dat mensen elkaar helpen? Het gaat toch om het puzzelplezier? Als mensen hier meer plezier hebben door elkaar te helpen, wat maakt het voor jou dan nog uit? Tenzij je andere mensen het niet gunt om wat lol te hebben. Het is niet alsof er een prijs aan vast zit.
Team van drie
  dinsdag 22 december 2015 @ 10:17:49 #33
38496 Perrin
pi_158434121
Het is echt niet de bedoeling dat er oplossingen worden gespoilered.

De grens is echter lastig te trekken. Puzzelplezier is natuurlijk ook belangrijk.

Volgens mij lukt het aardig de balans te houden.

Kortom: rapporteer posts waarvan je vindt dat ze teveel weggeven.
pi_158434131
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 02:05 schreef Debora87 het volgende:
SPOILER

Je hebt drie soorten mensen hier: mensen die gewoon een beetje willen puzzelen en af een toe een hintje willen om bij de oplossing te komen; mensen die er echt voor gaan en alle hints negeren, en alleen een beetje over de puzzel in z'n algemeen praten; en als laatste de paar die alles uit de kast halen om de puzzel op te lossen en dįn nog inleveren bij de AIVD om op nummer 1 te komen.

Alleen met de laatste groep heb ik een probleem. Zoals je zegt is dat niet eerlijk tegenover de anderen. Maar het geven van hints vind ik niet zo erg, zolang je de eer aan jezelf houdt en de puzzel dan ook niet inlevert als je er gebruik van maakt.
pi_158434141
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 december 2015 10:17 schreef Perrin het volgende:
Het is echt niet de bedoeling dat er oplossingen worden gespoilered.

De grens is echter lastig te trekken. Puzzelplezier is natuurlijk ook belangrijk.

Volgens mij lukt het aardig de balans te houden.

Kortom: rapporteer posts waarvan je vindt dat ze teveel weggeven.
Tot zo ver vind ik dat je het prima doet!

@Inaithnir: Grotendeels mee eens, maar die laatste groep houdt alleen zichzelf voor de gek. Er is geen ranglijst, geen prijs. Er is geen enkele manier om je score met die van iemand anders te vergelijken, behalve door het ergens te posten. Dus wat is er precies niet eerlijk?

[ Bericht 16% gewijzigd door Cregan op 22-12-2015 10:26:28 ]
Team van drie
pi_158434361
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 10:19 schreef Cregan het volgende:

[..]

Tot zo ver vind ik dat je het prima doet!

@Inaithnir: Grotendeels mee eens, maar die laatste groep houdt alleen zichzelf voor de gek. Er is geen ranglijst, geen prijs. Er is geen enkele manier om je score met die van iemand anders te vergelijken, behalve door het ergens te posten. Dus wat is er precies niet eerlijk?
Er is wel degelijk een ranglijst. Ik weet niet of die openbaar is of wordt gestuurd naar alle deelnemers, maar ik meen me zeker te herinneren die vorig jaar te zien.
pi_158434413
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 10:32 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

Er is wel degelijk een ranglijst. Ik weet niet of die openbaar is of wordt gestuurd naar alle deelnemers, maar ik meen me zeker te herinneren die vorig jaar te zien.
Ah, dat maakt wel uit. Dan moet ik nog even goed nadenken of ik alles wel wil insturen, of dat ik een paar opgaven weg laat.
Team van drie
pi_158434426
Het is ook wel een apart volk, die aivd kerstpuzzelaars. Je moet ze bijna wel op een forum zien te vinden, want in het echt dat is me nog niet gelukt _O-
pi_158434450
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 10:37 schreef ffffffffok het volgende:
Het is ook wel een apart volk, die aivd kerstpuzzelaars. Je moet ze bijna wel op een forum zien te vinden, want in het echt dat is me nog niet gelukt _O-
Niet? Ik heb het idee dat veel meer mensen met de puzzel bezig zijn in mijn omgeving dan vorig jaar.
pi_158434517
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 10:38 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

Niet? Ik heb het idee dat veel meer mensen met de puzzel bezig zijn in mijn omgeving dan vorig jaar.
Ik ben de enige in mijn omgeving, mijn vrienden/familie zijn niet zo van het puzzelen op dit niveau. Ben dus volledig afhankelijk van dit forum :)

Het is dat een leerling me er op heeft gewezen, anders had ik niet van het bestaan van de puzzel geweten XD
Team van drie
pi_158434531
Nou, ik heb 1x een man in de trein er mee gezien. Daarvan heb ik 1a afgekeken (nee hoor, grapje, die had ik toen toevallig al). En ik heb de puzzel naar wat mensen rondgestuurd, maar geen reacties op gehad anders dan, ik denk niet dat ik daar tijd voor heb, of, ik denk dat ik daar twee kerstvakanties voor nodig heb.
pi_158434753
Ik ben van plan er vol voor te gaan, en de hints die zijn gegeven heb ik niks aan en zal ik niks aan hebben, omdat die vragen al zijn opgelost aan mijn kant. Ten tweede kijk ik niet op hints van vragen die ik nog niet heb opgelost.

ik vind het gewoon jammer dat hints over vragen als 2a, 15 en 17 gegeven worden, en ik kijk daarom wel naar die hints om te zien wat de schade is (ook die drie vragen had ik trouwens opgelost voor de hints kwamen), en nu heb ik gewoon zoiets van: "Zolang ze alleen over die drie kletsen, vind ik het best.". Want er zijn nog 10-20 andere puzzels die ze dan alsnog niet kunnen oplossen.

Maar goed het zij zo. Hopelijk wordt de hint-mania straks wat minder.
pi_158434755
Iemand trouwens nog een goede tip voor een woordenlijst voor de kerstpuzzel? Ik heb er eentje van OpenTaal gedownload. En dat is op zich best fijn, maar iets dat kan matchen op
SPOILER
of bij een andere vraag waar ik een anagram nodig had, is er niet in te vinden.
pi_158434914
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 10:59 schreef CarloV het volgende:
Ik ben van plan er vol voor te gaan, en de hints die zijn gegeven heb ik niks aan en zal ik niks aan hebben, omdat die vragen al zijn opgelost aan mijn kant. Ten tweede kijk ik niet op hints van vragen die ik nog niet heb opgelost.

ik vind het gewoon jammer dat hints over vragen als 2a, 15 en 17 gegeven worden, en ik kijk daarom wel naar die hints om te zien wat de schade is (ook die drie vragen had ik trouwens opgelost voor de hints kwamen), en nu heb ik gewoon zoiets van: "Zolang ze alleen over die drie kletsen, vind ik het best.". Want er zijn nog 10-20 andere puzzels die ze dan alsnog niet kunnen oplossen.

Het zijn moeilijke vragen, dus geen wonder dat er veel hints over komen. Ik zie nog steeds het probleem niet echt. So what als er veel hints zijn? Het gaat om wat mensen ermee doen.
pi_158435070
Ik zit overigens nog met verbazing naar 3a en 3b te kijken. 3a omdat het zo'n rommeltje aan spaties, tekens en vreemde lettercombi's is en 3b omdat het zo kort is dat je er bijna niet uit kan afleiden.
Team van drie
pi_158435176
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 21:20 schreef vdwal1982 het volgende:

[..]

Heb hem. Dank je! Nu door!!!
Zou je een tipje kunnen geven? Ik kom er ook maar niet uit.
SPOILER
Homo sapiėns non urinat in ventum.
pi_158435178
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 11:09 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

Het zijn moeilijke vragen, dus geen wonder dat er veel hints over komen. Ik zie nog steeds het probleem niet echt. So what als er veel hints zijn? Het gaat om wat mensen ermee doen.
Ben ik het mee eens. Het gaat er om, dat er mensen zijn die er heel veel tijd en moeite in hebben gestoken (inclusief puzzelmakers), en dat sommige hints (of teveel kleine hints) die moeite en tijd een beetje teniet doen.
pi_158435194
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 10:59 schreef CarloV het volgende:

Tja, waar dient dit topic anders voor?
pi_158435238
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 december 2015 11:22 schreef CarloV het volgende:

[..]

Ben ik het mee eens. Het gaat er om, dat er mensen zijn die er heel veel tijd en moeite in hebben gestoken (inclusief puzzelmakers), en dat sommige hints (of teveel kleine hints) die moeite en tijd een beetje teniet doen.
Daar zit ook wel wat in. Ik denk dat die mensen ook wel blij zullen zijn om te zien dat er zo veel mensen fanatiek mee bezig zijn. En dat ze blijkbaar dus interessant genoege puzzels hebben gemaakt die mensen op WILLEN lossen :)
Team van drie
pi_158435276

[ Bericht 51% gewijzigd door heinos op 23-12-2015 23:47:52 ]
opgelost: 1ab, 2ab, 3c, 4, 6abc, 7ab, 9, 10, 11abc, 15ab, 16, 17, 19, 20, 23, 25
pi_158435291
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 december 2015 11:23 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Tja, waar dient dit topic anders voor?
Mensen een duwtje in de goede richting geven, mensen wat verduidelijking geven, dat is nog tot daar aan toe. Maar teveel duwtjes of een flinke stoot geven en je rolt het ravijn in ;)
pi_158435543
Ik snap de 'hint-discussie' wel, maar wat denk ik ook belangrijk is:
Als je een puzzel eenmaal snapt, is het vrijwel onmogelijk om 'm te niet-snappen (ja, da's heus wel een woord :6 ) en dan lijken hints al snel te makkelijk. Terwijl ze dat dan niet per se zijn voor mensen die 'm nog niet snappen.

Zo viel het kwartje voor 2b bij mij echt opeens, n.a.v. een vrij simpele (misschien zelfs een beetje flauwe) hint. Als ik die hint nu voorbij zie komen, kan ik me bijna niet voorstellen dat iemand 'm niet snapt.
Tegelijkertijd geloof ik best dat er over 2a al veel is weggegeven, maar zelfs met alle hints valt het laatste kwartje bij mij nog steeds niet. Zelfde geldt overigens voor 17 (na de eerste stap).

Ik reken mezelf tot de groep mensen die heel graag wil puzzelen, maar net niet de juiste denkrichting weet te vinden en daarom af en toe een hint wil. Er moet echter -na een hint- nog wel wat te puzzelen over blijven, dus ik ben zeker voorstander van kleine hints i.t.t. complete oplossingen! :Y
pi_158435570
Heb je nog wat duwtjes dan?

2a laat ik voor wat het is, 18 en 25 ga ik niet aan beginnen en die monsterpuzzel lukt wel. Verder kun je hieronder zien waar ik duwtjes kan gebruiken :p Kies wat leuks zou ik zeggen XD
Team van drie
pi_158435605
Oeh, as we speak valt het kwartje voor 15a volgens mij :o
Zonder hints trouwens :6
pi_158435630
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 11:46 schreef twist02 het volgende:
Oeh, as we speak valt het kwartje voor 15a volgens mij :o
Zonder hints trouwens :6
Haha, nice!
Team van drie
pi_158437061
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 11:44 schreef Cregan het volgende:
Heb je nog wat duwtjes dan?

2a laat ik voor wat het is, 18 en 25 ga ik niet aan beginnen en die monsterpuzzel lukt wel. Verder kun je hieronder zien waar ik duwtjes kan gebruiken :p Kies wat leuks zou ik zeggen XD
Ik kan over een paar uur met je een DM sturen. Ik zie dat we elkaar nog wel een zetje kunnen geven. Zonder al te veel bloot te geven natuurlijk.
opgelost: 1ab, 2ab, 3c, 4, 6abc, 7ab, 9, 10, 11abc, 15ab, 16, 17, 19, 20, 23, 25
pi_158437358
Je begint aan deze puzzel omdat je er van houdt dergelijke vraagstukken op te lossen.
Voor sommigen is dat een makkie , bij anderen kost dat iets meer moeite.

ik heb een deel van de opgaven zelf opgelost en staar nu naar de rest. Met een hint kan een medepuzzelaar je op een idee brengen waardoor het wel lukt en je weer iets geleerd hebt.

Ik begrijp niet dat je niet wil hinten maar wel op dit forum kijkt. Behoorlijk dubbel !
pi_158437392
edit: te onthullend

[ Bericht 96% gewijzigd door Perrin op 22-12-2015 13:44:56 ]
pi_158437502
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 13:24 schreef baurdoux het volgende:
Je begint aan deze puzzel omdat je er van houdt dergelijke vraagstukken op te lossen.
Voor sommigen is dat een makkie , bij anderen kost dat iets meer moeite.

ik heb een deel van de opgaven zelf opgelost en staar nu naar de rest. Met een hint kan een medepuzzelaar je op een idee brengen waardoor het wel lukt en je weer iets geleerd hebt.

Ik begrijp niet dat je niet wil hinten maar wel op dit forum kijkt. Behoorlijk dubbel !
Zoals al eerder is gezegd door @Debora87, zelfs als je simpelweg naar een vraag googled kom je soms op dit forum terecht en staat bij google de spoiler direct open en bloot voor je klaar. Dan zou je volgens diezelfde redenering dus niet meer mogen googlen.
pi_158437631
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 13:24 schreef baurdoux het volgende:
<KNIP>
Waar het volgens mij om gaat is dat deze puzzel ook een competitie is.

Het is zuur voor de puzzelaars die een opgave helemaal op eigen kracht hebben opgelost te zien dat anderen de oplossing, of op zijn minst de denkrichting die tot de oplossing leidt, op een presenteerblaadje krijgen.

En daar is niets dubbel aan
  dinsdag 22 december 2015 @ 13:42:02 #61
38496 Perrin
pi_158437679
Dat op een presenteerblaadje probeer ik dus tegen te gaan. Als jullie me daarbij helpen ipv er over te praten, dan kunnen we allemaal tevreden zijn.
pi_158437736
jullie hebben allemaal helemaal gelijk !
pi_158439014
Iedereen lijkt vraag 20 al te hebben, maar ik zit toch behoorlijk vast 😞! Kan iemand daar mij een duwtje geven de juiste richting in?
Wetenschap...pffffff
pi_158439222
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 14:49 schreef John_020 het volgende:
Iedereen lijkt vraag 20 al te hebben, maar ik zit toch behoorlijk vast 😞! Kan iemand daar mij een duwtje geven de juiste richting in?
Vraag 20 tip
SPOILER
pi_158439524
Mijn bedoeling met die post was inderdaad niet anderen geen puzzelplezier gunnen, maar het is zeker ook een competitie, compleet met een uitslag en een beker. En dan is het jammer als er zoveel informatie online staat, terwijl er uitdrukkelijk en erg letterlijk verzocht is om dat niet te doen. Dus ja, voor mij voelt dit alsof er valsgespeeld wordt.

Ook is er zoals anderen gelukkig al verdedigden niets dubbels aan dan wel reageren; dit topic is heel makkelijk te vinden met simpelweg zoeken op reeksen uit vragen (een van de manieren om sommige vragen op te lossen). En als ik het kan vinden kunnen andere "gluurders" dat ook, die ervan kunnen profiteren, dus dit is niet zozeer kritiek op de mensen die de hints delen, maar meer dat het openbaar online staat.
Om die reden heb ik hier vorig jaar, maar toen pas achteraf, een account aangemaakt en dezelfde bedenkingen gepost.

Als iedereen die hints heeft gebruikt de eer aan zichzelf houdt zoals Inaithnir zegt is er niets aan de hand, maar daar geloof ik niet zoveel van. Vorig jaar stonden wij met 96 uit 100 maar net in de top 10 terwijl er in de jaren daarvoor nog nooit een externe inzending 100 punten had gehaald.
Nogmaals, dat is geen verwijt naar degenen hier die elkaar hinten, maar iedereen kan hier gewoon meelezen, mobiel zonder in te loggen.

En dat een team van 3/4 mensen niet voor iedereen beschikbaar is in de omgeving begrijp ik uiteraard, maar vorm er dan eentje hier online? Of help elkaar via de DM? Wij communiceren ook vooral digitaal... Super leuk, want dan kun je ook op elkaars gedachten doorgaan.

Kortom, ik sluit me aan bij CarloV, ook wij willen na vorig jaar net niet nu graag wel winnen. Het puzzelplezier is 90% van de lol, maar evt. winnen zeker die andere 10, en dan is dit wat jammer.

Tot slot nog een vraag over de "Verder spelen zij volgens de officiėle regels" van vraag 18, puur verduidelijkend, maar voor de zekerheid als spoiler...

SPOILER
Is iemand hier al uit, die deze vraag kan bevestigen of ontkennen... :)? Meer info hoeven we niet hoor, alleen of dit mag of niet.
Als dit te veel weggeven/deel van de vraag is, prima, dan klooien we lekker verder. Via DM mag ook, evt. ruilmateriaal voor hints zit in 1, 2b, 3c, 4, 6ab, 7, 10, 11, 14b, 15, 20, 21a, 22, 23.

En voor ffffffffok de sites die ik gebruik voor anagrammen of "deelanagrammen" (woorden uit een deel van een lettercombinatie):

https://wordsmith.org/anagram/advanced.html
http://www.arrak.fi/en/ag
http://www.ssynth.co.uk/~gay/anagram.html
http://www.woordengenerator.nl/wordfeudwoorden (maakt deelanagrammen)

Woordpatronen, ook vaak bruikbaar:
https://puzzel.woordenboek.nu/woordenboek/woordpatroon/

Getalstelsels ombouwen:
http://converter.eu/numbers/
pi_158439696
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 15:16 schreef Debora87 het volgende:
<KNIP>
Tot slot nog een vraag over de "Verder spelen zij volgens de officiėle regels" van vraag 18, puur verduidelijkend, maar voor de zekerheid als spoiler...

SPOILER
SPOILER
pi_158439983
quote:

...

En voor ffffffffok de sites die ik gebruik voor anagrammen of "deelanagrammen" (woorden uit een deel van een lettercombinatie):

https://wordsmith.org/anagram/advanced.html
http://www.arrak.fi/en/ag
http://www.ssynth.co.uk/~gay/anagram.html
http://www.woordengenerator.nl/wordfeudwoorden (maakt deelanagrammen)

Woordpatronen, ook vaak bruikbaar:
https://puzzel.woordenboek.nu/woordenboek/woordpatroon/

Getalstelsels ombouwen:
http://converter.eu/numbers/
Voor scrabble vind ik persoonlijk http://www.scrabblezoeker.nl/ een mooie site. Gezien de vraagstelling met hoofdletters en specifiek genoemde woordenlijsten zou het echter goed kunnen dat de nodige woorden hier niet inzitten.
pi_158440130
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 15:01 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

Vraag 20 tip
SPOILER
Heb er inderdaad 2 gevonden....

Zijn er meerdere?
Wetenschap...pffffff
pi_158440426
Heeft iemand al iets bij vraag 9?
SPOILER
Opgelost: 1, 2, 3 (niet overeenkomst a en b), 5, 6, 7, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 22, 23, 25abc, 26, 28, 30, 31, 32, 33, 34ab, 35, 36, 38, 39, 40 en 41
pi_158440502
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 16:02 schreef DieuwkeL het volgende:
Heeft iemand al iets bij vraag 9?
SPOILER
Ik zat ook in die richting te denken, maar nog zonder succes. Al moet ik zeggen dat ik op dit moment veel tijd stop in die monsterpuzzel. Stomme slordigheidsfouten :p

Kan iemand een bevestiging geven darbij?

1) V14: Bedoelen ze dat de som van de cijfers en het product van de cijfers een kwadraat moeten zijn?

2) Google vind niets als ik op Belgisch zevengetal zoek (V1). Wat is dat?
Team van drie
pi_158440761
quote:
Google vind niets als ik op Belgisch zevengetal zoek (V1). Wat is dat?
Edit: te onthullend

[ Bericht 23% gewijzigd door Perrin op 22-12-2015 18:39:53 ]
Opgelost: 1, 2, 3 (niet overeenkomst a en b), 5, 6, 7, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 22, 23, 25abc, 26, 28, 30, 31, 32, 33, 34ab, 35, 36, 38, 39, 40 en 41
pi_158443694
quote:
Mijn bedoeling met die post was inderdaad niet anderen geen puzzelplezier gunnen, maar het is zeker ook een competitie, compleet met een uitslag en een beker. En dan is het jammer als er zoveel informatie online staat, terwijl er uitdrukkelijk en erg letterlijk verzocht is om dat niet te doen. Dus ja, voor mij voelt dit alsof er valsgespeeld wordt.
Wel frappant dat het uitgerekend de AIVD is die hier problemen mee zou hebben.
pi_158443731
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 16:06 schreef Cregan het volgende:

[..]

1) V14: Bedoelen ze dat de som van de cijfers en het product van de cijfers een kwadraat moeten zijn?
Ja.
pi_158443817

[ Bericht 97% gewijzigd door Perrin op 22-12-2015 18:40:50 ]
pi_158444581
Ik snap (eindelijk) hoe 2a werkt, maar...
pi_158444592
Hoe plaats ik vragen in een spoiler?
pi_158444685
Als een echte inlichtingenman, heb ik via infiltratie de oplossing uit de kluis van de AIVD gestolen. Binnenkomen in het kantoor was een makkie!
  dinsdag 22 december 2015 @ 19:18:54 #78
451675 beeke007
altijd blijven lachen
pi_158445140
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 19:05 schreef thekolere het volgende:
Als een echte inlichtingenman, heb ik via infiltratie de oplossing uit de kluis van de AIVD gestolen. Binnenkomen in het kantoor was een makkie!
:) :)
pi_158445402
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 19:01 schreef dus_ik_zeg het volgende:
Hoe plaats ik vragen in een spoiler?
Als je reageert staat boven je tekst een rijtje pictogrammen B I U ... Je neemt die die nį de opsommingstekens komt. Een soort dikke horizontale streep. Bij mij de 10e uit de rij.
Je kan ook typen:
[spoiler ] xxx [/spoiler ] waarbij je de spatie voor de ] 2x moet weghalen!
pi_158445529
Dank, gevonden!
Dus:
lk snap vraag 2a eindelijk, maar....
SPOILER
pi_158445544
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 19:32 schreef dus_ik_zeg het volgende:
Dank, gevonden!
Dus:
lk snap vraag 2a eindelijk, maar....
SPOILER
Volgens mij is dat waar veel mensen over zitten te denken :)
Team van drie
pi_158445865
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 16:06 schreef Cregan het volgende:

[..]

Ik zat ook in die richting te denken, maar nog zonder succes. Al moet ik zeggen dat ik op dit moment veel tijd stop in die monsterpuzzel. Stomme slordigheidsfouten :p

Kan iemand een bevestiging geven darbij?

2) Google vind niets als ik op Belgisch zevengetal zoek (V1). Wat is dat?
1: ja
2: Zoek op Belgisch getal in Wiki. Je zult de volledige lijst zelf moeten berekenen....

Ik heb intussen waarschijnlijk al een uur of 15 in de monsterpuzzel zitten dmv een enorm excel bestand. Maar nu zit ik behoorlijk vast. Er zijn nog maar een paar vakjes waar ik een uniek getal in heb geplaatst, de rest blijft een keuzelijst vol mogelijkheden. Het grote drama zit in de verwijzingen naar andere vragen:horizontaal 37: (H30*V32) geeft bij mij ongeveer 500 mogelijkheden.... :'(
pi_158445932
Hoe weten jullie uberhaubt het begin van 2a? Iemand een hint om een beginnetje te maken?
pi_158446841
SPOILER
pi_158446890
@Randomgebruiker: ik kan nog geen DM geven... moet nog een aantal keer reageren.

Iemand een bruikbare tip voor 16?
pi_158447147
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 20:19 schreef vdwal1982 het volgende:
@Randomgebruiker: ik kan nog geen DM geven... moet nog een aantal keer reageren.

Iemand een bruikbare tip voor 16?
Die heb ik ook nog niet. Geen idee hoe te beginnen.
pi_158447509
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 december 2015 20:27 schreef Randomgebruiker het volgende:

[..]

Die heb ik ook nog niet. Geen idee hoe te beginnen.
Staat ergens een erg goede hint ;)

Zojuist een doorbraak gehad in monsterpuzzel, hopelijk geen slordigheidjes deze keer, anders is het veel gummen :(
Team van drie
pi_158448484
Haha, dacht even een doorbraak te hebben toen ik vraag 12 googelde... :') Ik kwam opeens uit op een Engelstalige blog over aardbevingen en IJslandse geologie :o

Bleek dus gewoon een Nederlander te zijn die het ook over de puzzel had... }:| :{w
pi_158448829
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 21:07 schreef twist02 het volgende:
Haha, dacht even een doorbraak te hebben toen ik vraag 12 googelde... :') Ik kwam opeens uit op een Engelstalige blog over aardbevingen en IJslandse geologie :o

Bleek dus gewoon een Nederlander te zijn die het ook over de puzzel had... }:| :{w
Mooi man hahaha.
pi_158448941
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 21:07 schreef twist02 het volgende:

Geniaal XD
Team van drie
pi_158450259
Over mijn aanpak bij het kruistalraadsel. Wie spot de flaw in mijn redenering?
SPOILER

[ Bericht 4% gewijzigd door monnhauser op 22-12-2015 21:53:20 ]
Opgelost: 1, 2b, 3ac, 4, 6, 10, 11, 15, 16, 20, 23, 25, 27
pi_158450564
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 21:47 schreef monnhauser het volgende:
SPOILER
SPOILER

[ Bericht 2% gewijzigd door Cregan op 22-12-2015 21:58:33 ]
Team van drie
pi_158451014
Dank!
pi_158454545
Jeej, kerstboom opgelost! *)

Over 12:
SPOILER
pi_158455039
Yes ik heb mijn eerste twee getallen in de jigoku gezet 8-) Naast een berg hulpgetallen.
pi_158462325
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 23:20 schreef twist02 het volgende:
Jeej, kerstboom opgelost! *)

Over 12:
SPOILER
Leuk gevonden, maar de rest voldoet daar niet aan :)
Team van drie
pi_158462675
YES!!! Eindelijk 9 opgelost!!! :D :D :D
Stond onder de douche en kreeg ineens een ingeving!
  woensdag 23 december 2015 @ 10:19:50 #98
38496 Perrin
pi_158462766
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2015 10:13 schreef vdwal1982 het volgende:
Feli, volgens mij zijn er nog niet zo veel die deze hebben opgelost.
pi_158463410
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2015 09:51 schreef Cregan het volgende:

[..]

Leuk gevonden, maar de rest voldoet daar niet aan :)
Nee, da's inderdaad het probleem... -O- Maar is dat echt toeval dan?

Of
SPOILER: (vraag 12)
Straks ook maar eens voor 25 (zin opgebouwd uit chemische elementen) gaan zitten; die 2 punten moeten sowieso binnen te halen zijn en dan eens kijken hoe origineel/creatief ik uit de hoek kan komen! ;)

Al mensen die daar een mooie zin voor verzonnen hebben?
Nee, die moet je hier uiteraard niet delen, maar ben benieuwd! :)
pi_158463542
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2015 10:52 schreef twist02 het volgende:

[..]

Nee, da's inderdaad het probleem... -O- Maar is dat echt toeval dan?

Of
SPOILER: (vraag 12)
Straks ook maar eens voor 25 (zin opgebouwd uit chemische elementen) gaan zitten; die 2 punten moeten sowieso binnen te halen zijn en dan eens kijken hoe origineel/creatief ik uit de hoek kan komen! ;)

Al mensen die daar een mooie zin voor verzonnen hebben?
Nee, die moet je hier uiteraard niet delen, maar ben benieuwd! :)
Ik heb inderdaad een hele leuke zin. Een die ook slaat op de vraag en de puzzel. Erg trots op mijn eigen creativiteit moet ik zeggen 8-)
pi_158463679
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2015 10:57 schreef heinos het volgende:

[..]

Ik heb inderdaad een hele leuke zin. Een die ook slaat op de vraag en de puzzel. Erg trots op mijn eigen creativiteit moet ik zeggen 8-)
Tof! :D Op hoeveel woorden zit je?
pi_158463722

[ Bericht 96% gewijzigd door Perrin op 23-12-2015 14:41:19 ]
pi_158464949
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2015 11:04 schreef twist02 het volgende:

[..]

Tof! :D Op hoeveel woorden zit je?
14 woorden
pi_158465235
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 21:47 schreef monnhauser het volgende:
SPOILER
Ik zit ook nog even vast bij hetzelfde gedeelte, er zijn twee tegenstrijdigheden die ik maar niet kan oplossen.
SPOILER
pi_158465315
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2015 12:22 schreef VanJetje het volgende:

[..]

Ik zit ook nog even vast bij hetzelfde gedeelte, er zijn twee tegenstrijdigheden die ik maar niet kan oplossen.
SPOILER

[ Bericht 3% gewijzigd door Perrin op 23-12-2015 14:39:49 ]
pi_158465402
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2015 12:09 schreef heinos het volgende:

[..]

14 woorden
Nice! :Y
pi_158465454

[ Bericht 86% gewijzigd door Perrin op 23-12-2015 14:37:31 ]
pi_158465926
Ik ben tijdelijk gestopt met 26 omdat V8 ineens niet leek te passen.
SPOILER
Ik dacht zelf dat ik ergens iets fout heb gedaan maar heb nog geen zin gehad om opnieuw te beginnen.
pi_158466448
Ik heb ook een leuke zin, je wordt vanzelf creatief door de restricties! 7 woorden.
pi_158469569
Ik heb bij 25 een zin van een kwart pagina en ben momenteel bezig om zoveel mogelijk elementen erin verwerkt te krijgen. Is ook een uitdaging
pi_158469640

[ Bericht 32% gewijzigd door Perrin op 23-12-2015 16:22:26 ]
pi_158469767
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 15:25 schreef Mill61 het volgende:

[..]

SPOILER
Ok, dank!!
SPOILER
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2015 10:13 schreef vdwal1982 het volgende:
Nice! Het zal in de lucht hebben gezeten gisteren, of in het water, want hier viel het kwartje ook opeens en ook onder de douche :)
pi_158469925

[ Bericht 97% gewijzigd door Perrin op 23-12-2015 16:22:36 ]
pi_158470607
Kan iemand die de monsterpuzzel al heeft opgelost bevestigen of ontkennen dat er:
SPOILER
pi_158470768
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2015 16:10 schreef tramtol het volgende:
Kan iemand die de monsterpuzzel al heeft opgelost bevestigen of ontkennen dat er:
SPOILER
Alle antwoorden op de vragen in het kruiswoordraadsel zijn niet vergezocht, het zijn er hooguit af en toe erg veel. Zorg er vooral voor dat je geen opties over het hoofd ziet of dat je zeker bent van een optie terwijl er nog andere opties zijn, dat is namelijk redelijk funest .

[ Bericht 2% gewijzigd door depuzzelman op 23-12-2015 16:21:03 (nog een funest iets) ]
pi_158473960
O, ik wou dat ik gisteren ook onder de douche had gestaan, dan had ik misschien ook een idee voor 9 gehad ;) Vanavond maar eens proberen of het dan ook nog werkt, die douche.
pi_158474181
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2015 18:34 schreef xABCx het volgende:
O, ik wou dat ik gisteren ook onder de douche had gestaan, dan had ik misschien ook een idee voor 9 gehad ;) Vanavond maar eens proberen of het dan ook nog werkt, die douche.
Wees gerust zonder douche lukt het ook!
pi_158474208
Ik staar me echt blind op 3b. Ken nu wel elk nieuwsfeitje van 2015 uit mijn hoofd :)
pi_158474286
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2015 18:44 schreef dus_ik_zeg het volgende:
Ik staar me echt blind op 3b. Ken nu wel elk nieuwsfeitje van 2015 uit mijn hoofd :)
SPOILER
pi_158474338
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2015 18:47 schreef CarloV het volgende:

[..]

SPOILER
touché
pi_158474415
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2015 18:49 schreef dus_ik_zeg het volgende:

[..]

touché
ja was zo'n generieke opmerking dat ik het niet hardop durfde te zeggen, vandaar de spoiler.
pi_158474507
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 20:38 schreef Cregan het volgende:

[..]

Staat ergens een erg goede hint ;)

Dankzij deze opmerking vroeg ik me eerst af hoe je in deze topics kunt terugzoeken op hints bij een bepaalde vraag. Bijv als ik alle hints over 16 wil zoeken, hoe doe ik dat dan? Met CTRL+F vindt mijn computer ook alle posts die om 16 uur 16 minuten of 16 seconden zijn gepost...:S Iemand hiervoor een "hint"?

En vervolgens zag ik het licht bij 16! Ik blij. Dank voor deze opmerking (die ik niet eens helemaal begrijp).
pi_158475439
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2015 12:51 schreef DieuwkeL het volgende:
Ik ben tijdelijk gestopt met 26 omdat V8 ineens niet leek te passen.
SPOILER
Ik dacht zelf dat ik ergens iets fout heb gedaan maar heb nog geen zin gehad om opnieuw te beginnen.
ik dacht een heel eind te zijn, maar loop ook hier op vast. de waarde die ik vind voor L 'past' niet in V8/H18..

iemand hier een hint / aanwijzing voor? heb al mijn stappen 3 keer nagelopen, en ben nu toch vrij zeker over de waarde van L...
pi_158475841
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2015 18:57 schreef xABCx het volgende:

[..]

Dankzij deze opmerking vroeg ik me eerst af hoe je in deze topics kunt terugzoeken op hints bij een bepaalde vraag. Bijv als ik alle hints over 16 wil zoeken, hoe doe ik dat dan? Met CTRL+F vindt mijn computer ook alle posts die om 16 uur 16 minuten of 16 seconden zijn gepost...:S Iemand hiervoor een "hint"?

En vervolgens zag ik het licht bij 16! Ik blij. Dank voor deze opmerking (die ik niet eens helemaal begrijp).
Haha, het heeft gewerkt :p
Ik bedoelde inderdaad dat er in een van de drie topics een hint geeft voor de juiste denkrichting. Ikzelf weet ook niet of het mogelijk is terug te zoeken. Ik zocht eerst handmatig, maar weet nu ongeveer wel wat er staat aan nuttige info.
Team van drie
pi_158475953
quote:
1s.gif Op woensdag 23 december 2015 19:35 schreef billiebob123 het volgende:

[..]

ik dacht een heel eind te zijn, maar loop ook hier op vast. de waarde die ik vind voor L 'past' niet in V8/H18..

iemand hier een hint / aanwijzing voor? heb al mijn stappen 3 keer nagelopen, en ben nu toch vrij zeker over de waarde van L...
Ik weet niet welke waarde je voor L hebt. PM me maar met de waarde die je hebt, dan kan ik checken of die klopt.
pi_158476215
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2015 19:52 schreef Cregan het volgende:
Ik bedoelde inderdaad dat er in een van de drie topics een hint geeft voor de juiste denkrichting.
Ik heb die ene hint in een van de drie topics nog niet gevonden, maar alleen jouw opmerking/hint (?) in combinatie met een blik op de vraag, hielp mij naar de oplossing.
pi_158476549
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2015 20:07 schreef xABCx het volgende:

[..]

Ik heb die ene hint in een van de drie topics nog niet gevonden, maar alleen jouw opmerking/hint (?) in combinatie met een blik op de vraag, hielp mij naar de oplossing.
Haha, helemaal mooi :)
Team van drie
pi_158478645
Haha, snap helemaal niks van jullie back-and-forth over vraag 16, maar toch heb ik 'm nu ineens! :D
pi_158479081
Die monsterpuzzel is echt leuk gedaan ... ik puzzel me suf.
pi_158479572
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2015 21:29 schreef ffffffffok het volgende:
Die monsterpuzzel is echt leuk gedaan ... ik puzzel me suf.
Ja is een erg leuke puzzel. En hij blijft moeilijk (al is het eerste beginnetje wel het moeilijkste), zeker de 8 punten waard, zoveel uren heeft het minstens gekost.
pi_158479906
Heeft iemand een hintje voor deel 3 van 17?
pi_158480804
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2015 21:49 schreef Induhskaai het volgende:
Heeft iemand een hintje voor deel 3 van 17?
Zie de voorgaande topics, staat een en ander in.
pi_158482288
Monsterpuzzel zo goed als af, maar nu kan ik het woord niet vinden :(. Iemand bij wie ik kan checken of m'n letters kloppen?
pi_158482703
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2015 22:43 schreef tramtol het volgende:
Monsterpuzzel zo goed als af, maar nu kan ik het woord niet vinden :(. Iemand bij wie ik kan checken of m'n letters kloppen?
Stuur maar PM, ik heb 'm ook af.
pi_158482804
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2015 19:57 schreef thabit het volgende:

[..]

Ik weet niet welke waarde je voor L hebt. PM me maar met de waarde die je hebt, dan kan ik checken of die klopt.
ben er inmiddels uit, ik miste een optie onder h18 :)

toch bedankt!

16 zie ik nog niet en een hint kan ik helaas ook niet terugvinden. ik blijf nog maar even staren :)
pi_158495176
Ik begrijp voor degenen die 17 inmiddels hebben nu denken, goh weer iemand over 17. Maar ik zie het echt niet. Heb alle hints die gegeven zijn inmiddels 10x gelezen. Ik zie waarschijnlijk iets over het hoofd dus hoop toch echt op iets waarmee ik verder kan. Dit heb ik:

SPOILER
Of kan ik beter stoppen en kerstinkopen gaan doen
pi_158496677
quote:
7s.gif Op donderdag 24 december 2015 13:59 schreef jojo100 het volgende:
Of kan ik beter stoppen en kerstinkopen gaan doen
Neem je voor mij een lekker kerststolletje mee? :)
pi_158497242
Ik heb 4 van de 5 van vraag 19. Ik snap de overeenkomst, maar kom niet verder. Een hint voor de getransformeerde groente zou fijn zijn.
  donderdag 24 december 2015 @ 16:32:10 #139
420128 banaanenappel
Staart naar 3c, 10, 22, 24d, 2
pi_158498156
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2015 15:44 schreef dus_ik_zeg het volgende:
Ik heb 4 van de 5 van vraag 19. Ik snap de overeenkomst, maar kom niet verder. Een hint voor de getransformeerde groente zou fijn zijn.
Geef dan eerst een hintje over het insect, dan zoek ik daar de groente wel bij.....
pi_158498229
quote:
9s.gif Op donderdag 24 december 2015 16:32 schreef banaanenappel het volgende:

[..]

Geef dan eerst een hintje over het insect, dan zoek ik daar de groente wel bij.....
...de groente bij zoeken. Dat klinkt al bijna als het antwoord :)
pi_158498349
Mijn moeder eens laten zien waar ik mee bezig was, krijg ik me ineens de doorslaggevende tip voor 16.

In ieder geval niet voor jan doedel naar m'n ouders gegaan deze kerst. Laat de ongemakkelijke vragen van tante maar komen dit kerstdiner!
pi_158498381
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2015 16:40 schreef Casboy het volgende:
Mijn moeder eens laten zien waar ik mee bezig was, krijg ik me ineens de doorslaggevende tip voor 16.

In ieder geval niet voor jan doedel naar m'n ouders gegaan deze kerst. Laat de ongemakkelijke vragen van tante maar komen dit kerstdiner!
Waar woont je moeder? _O_
  donderdag 24 december 2015 @ 17:09:32 #143
420128 banaanenappel
pi_158499051
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2015 16:35 schreef Mill61 het volgende:

[..]

...de groente bij zoeken. Dat klinkt al bijna als het antwoord :)
Maar daar heb ik nog steeds geen stad bij?
pi_158499183
quote:
1s.gif Op donderdag 24 december 2015 17:09 schreef banaanenappel het volgende:

[..]

Maar daar heb ik nog steeds geen stad bij?
waarbij?
pi_158499214
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2015 17:15 schreef CarloV het volgende:

[..]

waarbij?
vlak bij een vliegveld?
pi_158500866
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2015 17:16 schreef Mill61 het volgende:

[..]

vlak bij een vliegveld?
Ik neem aan dat het bij een vliegveld wel vlak is ja.
pi_158506748
Wat was die tip over vraag 16 dan?
pi_158507546
Casboy mag ik je moeder eventjes lenen?
Scrabble blijft ook een raadsel.
pi_158508482

[ Bericht 88% gewijzigd door Perrin op 25-12-2015 11:36:13 ]
pi_158508992

[ Bericht 49% gewijzigd door Perrin op 25-12-2015 11:36:42 ]
pi_158509604

[ Bericht 97% gewijzigd door Perrin op 25-12-2015 11:37:05 ]
pi_158510164
SPOILER
pi_158515293
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2015 00:01 schreef gebruiker12345 het volgende:
SPOILER
Ja, ik denk dat nu iedereen vraag 16 wel kan afstrepen. Chapeau guys!
pi_158519818
Voor randomgebruiker:

SPOILER
pi_158520018
Voor Cregan: Ik kan je helaas niet antwoorden, ik zal eens wat meer posten maar wil ook niet het forum spammen of spoileren.

3a

SPOILER
pi_158520046
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2015 14:14 schreef gebruiker12345 het volgende:
Voor Cregan: Ik kan je helaas niet antwoorden, ik zal eens wat meer posten maar wil ook niet het forum spammen of spoileren.

3a

SPOILER
Haha, dat is de beste manier om een antwoord te vinden op een vraag XD
Team van drie
pi_158520235
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2015 14:14 schreef gebruiker12345 het volgende:

3a

SPOILER
SPOILER: vraag 26
pi_158520427
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2015 14:27 schreef CarloV het volgende:

[..]

Dank voor de tip, maar 26 heb ik al opgelost.
pi_158520537
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2015 14:36 schreef gebruiker12345 het volgende:

[..]

Dank voor de tip, maar 26 heb ik al opgelost.
SPOILER: vraag 25
pi_158520832
CarloV
3b
SPOILER
pi_158521025
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2015 14:53 schreef gebruiker12345 het volgende:
CarloV
3b
SPOILER
SPOILER: vraag 3b
SPOILER: vraag 13
pi_158521190
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2015 15:05 schreef CarloV het volgende:

[..]

Insgelijks!
Team van drie
pi_158521267
Inderdaad, fijne kerst ;-) (ander raadsel: die 7 dagen is dat in of exclusief vandaag?)
pi_158521285
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2015 15:18 schreef gebruiker12345 het volgende:
Inderdaad, fijne kerst ;-) (ander raadsel: die 7 dagen is dat in of exclusief vandaag?)
SPOILER: Raadsel van gebruiker12345
pi_158521440
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2015 15:18 schreef gebruiker12345 het volgende:
SPOILER
Team van drie
pi_158521458
Frustratie alom :-)

'Je moet minimaal 7 dagen geregistreerd zijn op FOK!, én 10 reacties geplaatst hebben op het forum, voordat je berichten kunt versturen met het PM-systeem. Je bent nog maar 6,9 dagen lid' (met dank aan Cregan)

Aantal reacties is nu wel voldoende :-)
pi_158521478
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2015 15:27 schreef gebruiker12345 het volgende:
Frustratie alom :-)

'Je moet minimaal 7 dagen geregistreerd zijn op FOK!, én 10 reacties geplaatst hebben op het forum, voordat je berichten kunt versturen met het PM-systeem. Je bent nog maar 6,9 dagen lid'

Aantal reacties is nu wel voldoende :-)
Nog mooier als je straks 7,0 dagen lid bent en nog steeds niet mag posten :p
Team van drie
pi_158521544
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2015 14:01 schreef gebruiker12345 het volgende:
Voor randomgebruiker:

SPOILER
Ik heb hem nog steeds niet. Wat erg.
pi_158521567
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2015 15:05 schreef CarloV het volgende:

[..]

pi_158521593
13a was prima te doen, maar 13b heb ik nog niet kunnen vinden...
Round up the usual suspects.
pi_158521604
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2015 15:33 schreef depuzzelman het volgende:

[..]

pi_158521612
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 december 2015 15:32 schreef Randomgebruiker het volgende:

[..]

Ik heb hem nog steeds niet. Wat erg.
SPOILER
pi_158521667
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2015 15:35 schreef CarloV het volgende:

[..]

pi_158521758
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2015 15:39 schreef depuzzelman het volgende:

[..]

pi_158521778
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2015 15:44 schreef CarloV het volgende:

[..]

Een rondje is ook een lijn ;)
Team van drie
pi_158521807
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2015 15:44 schreef CarloV het volgende:

[..]

SPOILER: vraag 2a
pi_158521908
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2015 15:46 schreef Cregan het volgende:

[..]

Een rondje is ook een lijn ;)
Oh gaan we zo beginnen,
SPOILER: vraag 13 + wiskundige symboliek zonder LaTeX
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2015 15:48 schreef depuzzelman het volgende:

[..]

pi_158521935
Ik raak niet uit vraag 3c
SPOILER
Graag een extra hint, bedankt.
pi_158521973
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2015 15:54 schreef Blikkendoos het volgende:
Ik raak niet uit vraag 3c
SPOILER
Graag een extra hint, bedankt.
SPOILER
pi_158521987
dubbelpost
pi_158522089
Niet echt de hint waar ik op hoopte...
pi_158522385
Even voor de lol en omdat het kan:

June 9, October 14, May 4, January 7, May 14, January 12, December 5, 13 januari, January 12!

(N.B.: is GEEN hint bij de AIVD kerstpuzzel maar een eigen aardigheidje, ik ben benieuwd wie hem het eerst oplost!)
pi_158527582
spoiler 2a
SPOILER
opgelost: 1a, 2, 4, 6a, 11, 12
pi_158530983
WAQBUE TTI! :D, :r.

Ja, verder dan dat ben ik dus nog niet gekomen.
"It's one-on-one out there, man. There ain't no hiding. I can't pass the ball."
pi_158531054
Wat me frustreert. Iemand nog een hint?

Spoiler over mijn poging tot dusver. Die is op niets uitgelopen.

SPOILER

[ Bericht 17% gewijzigd door PeteSampras op 26-12-2015 00:23:56 ]
pi_158531662
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2015 23:48 schreef PeteSampras het volgende:
Wat me frustreert. Iemand nog een hint?

Spoiler over mijn poging tot dusver. Die is op niets uitgelopen.

SPOILER

[ Bericht 15% gewijzigd door Perrin op 26-12-2015 00:39:23 ]
pi_158531989
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 00:10 schreef gebruiker12345 het volgende:

[..]

SPOILER
Merci! Op naar de volgende stap.

[ Bericht 5% gewijzigd door PeteSampras op 26-12-2015 01:42:49 ]
pi_158536565
2A

Ik moet nog even wennen hier, maar ik zit met vraag 2A

Moet ik zowel op de kleine als de grote stippen letten?

Ik weet ook nog niet hoe ik een spoiler moet aanmaken :)
  zaterdag 26 december 2015 @ 11:08:39 #189
439702 freddifish69
--==<< @ >>==--
pi_158536838
[ s p o i l e r ] typ hier je tekst [ / s p o i l e r ]
maar dan zonder de spaties
pi_158537146
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 11:08 schreef freddifish69 het volgende:
[ s p o i l e r ] typ hier je tekst [ / s p o i l e r ]
maar dan zonder de spaties
Ah, dank je!
Blijft mijn vraag voor 2A nog open:

pi_158538260
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 december 2015 00:10 schreef gebruiker12345 het volgende:

[..]

SPOILER
SPOILER
pi_158538319
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 11:28 schreef MarjaHag het volgende:

[..]

Ah, dank je!
Blijft mijn vraag voor 2A nog open:

Ja.
pi_158538325
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 12:33 schreef jojo100 het volgende:

[..]

SPOILER
Ja. Ook.
pi_158540171
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 12:36 schreef vdwal1982 het volgende:

[..]

Ja.
SPOILER
pi_158540427
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 14:05 schreef MarjaHag het volgende:

[..]

SPOILER
pffff, dit heeft niets meer met hinten te maken. De hints die gegeven zijn moeten je op het goede idee brengen. Verder vragen is vragen naar de oplossing
pi_158541319
Ik zit nog steeds met de scrabble vraag in mijn maag. Volgens mij heeft niemand die hier ook nog opgelost.

Ze zijn best wel vaag over wat wel/niet mag wat mij betreft: bijvoorbeeld als er losse 'eilanden' met woorden (of letters) ontstaat: is dat dan toegestaan? Wat mij betreft eigenlijk niet.

En letters omdraaien? Zolang het een I of zoiets is dan zou het me niet verbazen dat dat wel mag.

Als je daar vanuit gaat zijn er volgens mij helemaal niet zoveel mogelijkheden om het bord in 3 stukken te snijden. Ik heb een hele mooie gevonden, maar die komt net niet uit met het aantal punten.

Iemand ideeėn?
pi_158542150
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 14:57 schreef blor het volgende:
Ik zit nog steeds met de scrabble vraag in mijn maag. Volgens mij heeft niemand die hier ook nog opgelost.

Ze zijn best wel vaag over wat wel/niet mag wat mij betreft: bijvoorbeeld als er losse 'eilanden' met woorden (of letters) ontstaat: is dat dan toegestaan? Wat mij betreft eigenlijk niet.

En letters omdraaien? Zolang het een I of zoiets is dan zou het me niet verbazen dat dat wel mag.

Als je daar vanuit gaat zijn er volgens mij helemaal niet zoveel mogelijkheden om het bord in 3 stukken te snijden. Ik heb een hele mooie gevonden, maar die komt net niet uit met het aantal punten.

Iemand ideeėn?
Gewoon doorgaan op de huidige weg
pi_158542217
Never mind... :-b

[ Bericht 52% gewijzigd door Keyser-Soze op 27-12-2015 00:20:48 ]
pi_158542457
- te onthullend! -

[ Bericht 94% gewijzigd door PeteSampras op 26-12-2015 16:48:05 ]
pi_158542467
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 15:36 schreef Keyser-Soze het volgende:
Ik heb het voorlaatste deel van 17 (4 woorden) weliswaar opgelost d.m.v. een educated guess die bleek te kloppen, maar ik "zie" het bijbehorende keyword (dat je "eigenlijk" nodig zou hebben om e.e.a. te decoderen) nog steeds niet, waardoor ik het laatste stuk van de puzzel niet kan proberen op te lossen... :N

Kan iemand me helpen met dat keyword? :{
Ik heb hetzelfde probleem. Hoewel, ik heb nog tien woorden openstaan daar... Ben je dan verder of minder ver dan ik?

[ Bericht 0% gewijzigd door PeteSampras op 26-12-2015 16:24:54 ]
pi_158542749
Ik heb alleen de eerste zes woorden nog niet. Voor het volgende stuk heb je dus dat keyword nodig, maar daarover kun je volgens mij maar zeer beperkt iets afleiden op basis van de vier woorden die je kan raden/ontcijferen...
pi_158543164
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 15:57 schreef Keyser-Soze het volgende:
Ik heb alleen de eerste zes woorden nog niet. Voor het volgende stuk heb je dus dat keyword nodig, maar daarover kun je volgens mij maar zeer beperkt iets afleiden op basis van de vier woorden die je kan raden/ontcijferen...
Ik vraag me af of ik geen foutje heb gemaakt bij het overnemen van de tekst in de vorige stappen. Als rest heb ik... weg op verzoek!

Had jij dat ook?

[ Bericht 11% gewijzigd door PeteSampras op 26-12-2015 16:34:22 ]
pi_158543276
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 16:18 schreef PeteSampras het volgende:
Had jij dat ook?
Ja!
pi_158543287
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 16:23 schreef Keyser-Soze het volgende:

[..]

Ja!
Nou, dan ga ik toch maar verder pielen. :).

Hoewel een hint welkom is.
pi_158543482
PeteSampras, doe iedereen een lol en haal deeloplossingen die je in je posts geeft offline. Lees ook nog even de OP door graag. Thanks!

PS: posts gemeld bij moderator
pi_158543555
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 16:32 schreef Mill61 het volgende:
PeteSampras, doe iedereen een lol en haal deeloplossingen die je in je posts geeft offline. Lees ook nog even de OP door graag. Thanks!

PS: posts gemeld bij moderator
Excuus daarvoor. Ze zijn weg.
pi_158543676
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 december 2015 16:34 schreef PeteSampras het volgende:

[..]

Excuus daarvoor. Ze zijn weg.
Graag die van 15:45 uur ook aanpassen, dan geef je niks meer weg
pi_158543884
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 16:39 schreef Mill61 het volgende:

[..]

Graag die van 15:45 uur ook aanpassen, dan geef je niks meer weg
Voilą.
pi_158544080
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 december 2015 16:48 schreef PeteSampras het volgende:

[..]

Voilą.
Bedankt!
pi_158545590
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 december 2015 16:24 schreef PeteSampras het volgende:

[..]

Nou, dan ga ik toch maar verder pielen. :).

Hoewel een hint welkom is.
Nou, ik ben weer wat verder. Het wordt er alleen niet makkelijker op.
  zaterdag 26 december 2015 @ 19:02:47 #211
439702 freddifish69
--==<< @ >>==--
pi_158546269
bij 17 krijg ik dmv een codering een paar leesbare woorden op het eind. Moet ik u verder gaan met die hele gehercodeerde tekst voor de volgende bewerking of toch met de originele tekst? En nee ik heb alle spoilers die hier blijkbaar stonden dus niet gezien .

bij 2a
SPOILER
pi_158546493
quote:
10s.gif Op zaterdag 26 december 2015 19:02 schreef freddifish69 het volgende:
bij 17 krijg ik dmv een codering een paar leesbare woorden op het eind. Moet ik u verder gaan met die hele gehercodeerde tekst voor de volgende bewerking of toch met de originele tekst? En nee ik heb alle spoilers die hier blijkbaar stonden dus niet gezien .

bij 2a
SPOILER
Bij 17.

SPOILER
.
  zaterdag 26 december 2015 @ 22:19:52 #213
439702 freddifish69
--==<< @ >>==--
pi_158551773
met of zonder spaties en komma's ? alles wat ik probeer geeft gibberisch..
pi_158552061
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 22:19 schreef freddifish69 het volgende:
Komop, doe wat moeite en je vindt vanzelf bruikbare hints tussen de vorige posts!
pi_158552935
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 22:19 schreef freddifish69 het volgende:
Blij dat ik niet de enige ben die 17 nog niet heeft. Ik denk te weten om hoeveel woorden het tweede deel gaat maar krijg ik maar 2 woorden half leesbaar..... ik geloof dat ik maar op de oplossingen wacht
pi_158553132
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 22:57 schreef jojo100 het volgende:

[..]

Blij dat ik niet de enige ben die 17 nog niet heeft. Ik denk te weten om hoeveel woorden het tweede deel gaat maar krijg ik maar 2 woorden half leesbaar..... ik geloof dat ik maar op de oplossingen wacht
Ik heb zeventien ook nog niet hoor. Toch zeker nog zes woorden over. Goed nieuws daarentegen, ik denk wel vraag 19 te hebben. Iemand anders al zover?
pi_158553210
Ik ben met vraag 17 ongeveer waar jij ook bent Pete... maar ik weet niet 100% zeker of de laatste stap helemaal goed is gegaan. Ergens klopt het niet volledig... zou het graag even met je afstemmen ;-)
pi_158553438
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 23:08 schreef DeWareDas het volgende:
Ik ben met vraag 17 ongeveer waar jij ook bent Pete... maar ik weet niet 100% zeker of de laatste stap helemaal goed is gegaan. Ergens klopt het niet volledig... zou het graag even met je afstemmen ;-)
Nou, stuur maar een berichtje.
pi_158553466
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 23:14 schreef PeteSampras het volgende:

[..]

Nou, stuur maar een berichtje.
Dat laat de site niet toe... pas te kort lid :(
pi_158553507
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 23:15 schreef DeWareDas het volgende:

[..]

Dat laat de site niet toe... pas te kort lid :(
Ook geen privéberichten?
pi_158553578
Ik kan wel in een spoiler gooien wat ik heb gedaan, maar dan gaat iedereen weer klagen dat ik antwoorden vrijgeef.
pi_158553602
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 23:17 schreef PeteSampras het volgende:
Ik kan wel in een spoiler gooien wat ik heb gedaan, maar dan gaat iedereen weer klagen dat ik antwoorden vrijgeef.
Waaronder ik! :)
pi_158553620
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 23:17 schreef PeteSampras het volgende:
Ook geen privé-berichten. Kun jij mij wel iets sturen?
pi_158553648
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 23:18 schreef DeWareDas het volgende:

[..]

Ook geen privé-berichten. Kun jij mij wel iets sturen?
Daarnet al geprobeerd. Als je niets ontvangen hebt, dan blijkbaar niet.
pi_158553749
ontvangen kan, reageren niet.
pi_158553783
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 23:21 schreef DeWareDas het volgende:
ontvangen kan, reageren niet.
Goed, dan stuur ik je mijn bevindingen wel.
pi_158553898
Nou, laat maar weten wat je ervan vindt. :).
pi_158554150
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 23:24 schreef PeteSampras het volgende:
Nou, laat maar weten wat je ervan vindt. :).
Prima verhaal. Sowieso is bij mij alles exact gelijk aan wat jij hebt gevonden. Om verder te gaan, zal deze stap eerst volledig uitgevoerd moeten worden. Een puzzel op zich.. ik ben een eind, denk ik. Nog even verder rommelen.
pi_158554471
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 23:30 schreef DeWareDas het volgende:

[..]

Prima verhaal. Sowieso is bij mij alles exact gelijk aan wat jij hebt gevonden. Om verder te gaan, zal deze stap eerst volledig uitgevoerd moeten worden. Een puzzel op zich.. ik ben een eind, denk ik. Nog even verder rommelen.
Same here. Succes ermee!
pi_158555319
Nog steeds vraag 17

Ik ben zo dicht bij een oplossing van deze stap, maar er lijkt een fout in te zitten. Is iemand hier al voorbij gekomen?
pi_158556045

[ Bericht 100% gewijzigd door gebruiker12345 op 27-12-2015 00:32:53 (nieuwe post had wijziging moeten zijn) ]
pi_158556509
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2015 00:20 schreef gebruiker12345 het volgende:
Zoals gezegd. Vraag 17 is oplosbaar. Gebruik eventueel de gegeven hints in dit en voorgaande topics.

SPOILER
  zondag 27 december 2015 @ 00:36:34 #233
439702 freddifish69
--==<< @ >>==--
pi_158556721
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 22:29 schreef Mill61 het volgende:

[..]

Komop, doe wat moeite en je vindt vanzelf bruikbare hints tussen de vorige posts!
met en zonder leestekens en spaties geprobeerd met codewoord lengte van 2 tot 20 tekens. Helemaal niks.
SPOILER
maar het is nog geen 11 jan :)
pi_158558384
Toch een beetje zonde van de tijd: zeker al 20 uur zitten rekenen op monsterpuzzel 26, kom ik ineens door V27 in de problemen. Heel het zootje nog een keer nagerekend: precies hetzelfde :(

En dat terwijl ik mijn zelfgebouwde sudoku oplosser al stationair heb draaien :N :N
Maar daar heb ik helaas nog niet genoeg letters voor.

En dan nu bij de top 2000 hoor ik ineens "het is een wedstrijd die niemand winnen kan"

Welterusten!
pi_158559053
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2015 01:26 schreef tegelkoning het volgende:
Toch een beetje zonde van de tijd: zeker al 20 uur zitten rekenen op monsterpuzzel 26, kom ik ineens door V27 in de problemen. Heel het zootje nog een keer nagerekend: precies hetzelfde :(

En dat terwijl ik mijn zelfgebouwde sudoku oplosser al stationair heb draaien :N :N
Maar daar heb ik helaas nog niet genoeg letters voor.

En dan nu bij de top 2000 hoor ik ineens "het is een wedstrijd die niemand winnen kan"

Welterusten!
Jawel. Zie mij maar gaan hoor.
pi_158562174
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2015 00:01 schreef DeWareDas het volgende:
Nog steeds vraag 17

Ik ben zo dicht bij een oplossing van deze stap, maar er lijkt een fout in te zitten. Is iemand hier al voorbij gekomen?
Er zit geen fout in.
Team van drie
pi_158563945
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2015 10:24 schreef Cregan het volgende:

[..]

Er zit geen fout in.
Merci! Goed om te weten ;-)
pi_158565712
Na dagen googlen nog helemaal geen idee bij 21b.
SPOILER
pi_158565885
Vraagje, heb 3c. Moet ik voor 3a en b in dezelfde richting denken?
pi_158566022
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2015 13:27 schreef jojo100 het volgende:
Vraagje, heb 3c. Moet ik voor 3a en b in dezelfde richting denken?
Helaas niet.
Team van drie
pi_158572953
Kan iemand een tipje van de sluier oplichten bij 21a?
Hoe maak je van een woord iets met een datum?
pi_158573206
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2015 17:04 schreef xABCx het volgende:
Kan iemand een tipje van de sluier oplichten bij 21a?
Hoe maak je van een woord iets met een datum?
SPOILER: vraag 21a
pi_158573811
Dank CarloV, nu heb ik iets om te beginnen.
pi_158576413
eindelijk de monsterpuzzel af, dat heeft wat tijd gekost zeg!

3b en 22 knagen nog, heeft iemand een hint hiervoor?
pi_158576682
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2015 19:06 schreef billiebob123 het volgende:

3b en 22 knagen nog, heeft iemand een hint hiervoor?
ik ben ook nog steeds aan het knagen, maar dat komt meer omdat ik nogal veel heb gebunkerd tijdens en na kerst.
pi_158583021
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2015 19:06 schreef billiebob123 het volgende:
Inderdaad, wat een rotklus!
Team van drie
pi_158588963
Monster=draak.

SPOILER
pi_158589182
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2015 23:32 schreef gebruiker12345 het volgende:
Monster=draak.

SPOILER
Draak = Flikkerende Lantaarnpaal
SPOILER
pi_158589465
Is de monsterpuzzel op te lossen met enkel pen en papier?
pi_158589712
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2015 23:43 schreef Blikkendoos het volgende:
Is de monsterpuzzel op te lossen met enkel pen en papier?
SPOILER
pi_158590330
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2015 23:49 schreef CarloV het volgende:

[..]

SPOILER
lekker op dreef he? :p

potlood en papier (en gum) en excel is ook wel handig! :)
pi_158590495
quote:
1s.gif Op maandag 28 december 2015 00:12 schreef billiebob123 het volgende:

[..]

lekker op dreef he? :p

potlood en papier (en gum) en excel is ook wel handig! :)
Ik drijf altijd lekker :p

SPOILER
pi_158590903
Ik heb de 4 puzzels 2x2 in Paint gezet :D
pi_158591231
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 00:45 schreef Fliebertje het volgende:
Ik heb de 4 puzzels 2x2 in Paint gezet :D
SPOILER: DIY - Creatief vraag 26 oplossen
pi_158591326
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 01:03 schreef CarloV het volgende:

[..]

SPOILER: DIY - Creatief vraag 26 oplossen
SPOILER
pi_158591537
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 01:09 schreef gebruiker12345 het volgende:

[..]

SPOILER
SPOILER
pi_158591561
Nr. 17 Laatste stap zie ik nog steeds niet. Hele sleutelbos geprobeerd. Nog tips ?
pi_158591596
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 01:24 schreef Nethunt het volgende:
Nr. 17 Laatste stap zie ik nog steeds niet. Hele sleutelbos geprobeerd. Nog tips ?
SPOILER
pi_158598392
wie kan mij op weg helpen met vraag 3?
pi_158598498
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 13:07 schreef polkmn het volgende:
wie kan mij op weg helpen met vraag 3?
Er staan meerdere hints in dit topic, dat zou afdoende moeten zijn
  maandag 28 december 2015 @ 13:29:09 #261
420128 banaanenappel
pi_158599027
Heeft iemand 5 al? Ik heb vanalles geteld. Maar er volgt nog geen 'aha'.....
pi_158599725
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 13:29 schreef banaanenappel het volgende:
Heeft iemand 5 al? Ik heb vanalles geteld. Maar er volgt nog geen 'aha'.....
SPOILER
  maandag 28 december 2015 @ 14:49:02 #263
420128 banaanenappel
pi_158601242
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 13:53 schreef Mill61 het volgende:

[..]

SPOILER
SPOILER
  maandag 28 december 2015 @ 14:52:41 #264
38496 Perrin
pi_158601349
Zijdelings gerelateerd :P
AIVD zoekt 250 nieuwe medewerkers
pi_158601451
quote:
2s.gif Op maandag 28 december 2015 14:49 schreef banaanenappel het volgende:

[..]

SPOILER
SPOILER
pi_158601606
Vannacht wakker geschrokken van 3b. Ik wist ineens zeker dat het te maken had met de BTW op publicaties van de padvinderij. Nu in het daglicht klinkt dit toch minder logisch.

Weet iemand waar ik een lijst met gelukkige getallen kan vinden? Ik zie er steeds maar een paar en heb niet zoveel zin in rekenen :)
pi_158601711
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 14:52 schreef Perrin het volgende:
Interessant!
(en vorig jaar zijn er ook al 200 aangenomen lees ik... zou het dan toch... :o ^O^
pi_158601712
quote:
Oh dat komt mooi uit, want ik zoek nog een baan :P
pi_158601797
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 15:01 schreef dus_ik_zeg het volgende:
Vannacht wakker geschrokken van 3b. Ik wist ineens zeker dat het te maken had met de BTW op publicaties van de padvinderij. Nu in het daglicht klinkt dit toch minder logisch.

Weet iemand waar ik een lijst met gelukkige getallen kan vinden? Ik zie er steeds maar een paar en heb niet zoveel zin in rekenen :)
SPOILER
pi_158601818
quote:
En ik kan je verzekeren, 250 is geen gelukkig getal
pi_158601915
quote:
1s.gif Op maandag 28 december 2015 15:08 schreef gebruiker12345 het volgende:

[..]

SPOILER
SPOILER
pi_158601978
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 15:14 schreef CarloV het volgende:

[..]

SPOILER
SPOILER
pi_158602053
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 15:16 schreef depuzzelman het volgende:

[..]

SPOILER
SPOILER
pi_158602248
quote:

[..]

SPOILER
Hebbes! Dank je wel
pi_158602458
quote:

[..]

SPOILER
SPOILER
pi_158603117
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 15:30 schreef Mill61 het volgende:

[..]

SPOILER
SPOILER
pi_158604295
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 15:47 schreef CarloV het volgende:

[..]

SPOILER
SPOILER
pi_158604434
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 16:26 schreef Mill61 het volgende:

[..]

SPOILER
pi_158604580
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 16:30 schreef CarloV het volgende:

[..]

pi_158605048
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 16:35 schreef Mill61 het volgende:

[..]

pi_158605220
Voor mij de eerste keer dat ik de AIVD-Puzzel probeer op te lossen...
En merk dat ik lang niet alles opgelost krijg.
Mega lastige puzzels als 2a en 17 krijg ik niet opgelost, ondanks alle hints. Ben er wel trots op dat ik veel andere puzzels wel opgelost heb gekregen.

Er liggen er twee mij zwaar op de maag:

Vraag 3. Door de zin "wie ontviel ons" zag ik 3a gelijk. De logica achter de gegeven letters zie ik dus niet.
SPOILER
Vraag 15. Van de 10 anagrammen heb ik er 9. Alleen de laatste van vraag b niet.
SPOILER
pi_158605401
quote:
Vraag 3. Door de zin "wie ontviel ons" zag ik 3a gelijk. De logica achter de gegeven letters zie ik dus niet.
SPOILER
Vraag 15. Van de 10 anagrammen heb ik er 9. Alleen de laatste van vraag b niet.
SPOILER
Als je al zover bent, dan lukt het je echt wel op eigen kracht! Een hint zou alles weggeven.
pi_158605854
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 16:50 schreef CarloV het volgende:

[..]

SPOILER: DZO
pi_158606278
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 17:16 schreef Mill61 het volgende:

[..]

SPOILER: DZO
SPOILER: jand
pi_158614838
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 13:11 schreef Mill61 het volgende:

[..]

Er staan meerdere hints in dit topic, dat zou afdoende moeten zijn
In ieder geval voor 3c, 3a en 3b zijn van een ander kaliber :p
Team van drie
pi_158621311
Hoi!

Ik heb al redelijk wat opgaven volgens mij kunnen maken maar heb bij een aantal toch nog echt een probleem.

Heeft iemand een goede tip voor 8 en 9?
pi_158621611
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 23:19 schreef MDBR het volgende:
Hoi!

Ik heb al redelijk wat opgaven volgens mij kunnen maken maar heb bij een aantal toch nog echt een probleem.

Zo hebben we allemaal onze problemen.

Als opgave 8 en 9 je grootste probleem opleveren kun je wel eens titelkandidaat zijn ;p
pi_158621806
Haha ik hoop het :p

Maar vrees dat er meer fouten inzitten, maar paar vragen heb ik al aardig wat keren voorbij zien komen en heb ik opgegeven. Maar heb weinig gehoord over 8 en 9, dus ben benieuwd of iemand die had
pi_158622400
... En inmiddels zijn we al bijna aan topic #4 toe. Met nog twee weken te gaan :)
pi_158622820
quote:
1s.gif Op maandag 28 december 2015 23:47 schreef Mill61 het volgende:
... En inmiddels zijn we al bijna aan topic #4 toe. Met nog twee weken te gaan :)
Heb jij wel alles al opgelost?
pi_158623892
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 23:19 schreef MDBR het volgende:
Hoi!

Voor 8 heb ik wel wat, maar het is zo simpel (en niet een oja zoals veel andere vragen) dat het haast wel fout moet zijn of in ieder geval niet het bedoelde. Ben ook wel benieuwd of er al iemand is die 8 echt heeft. Ook 24 en 29 heb ik nog niets over gehoord, benieuwd of iemand die heeft (geen hints).
pi_158624157
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2015 00:46 schreef depuzzelman het volgende:

[..]

Voor 8 heb ik wel wat, maar het is zo simpel (en niet een oja zoals veel andere vragen) dat het haast wel fout moet zijn of in ieder geval niet het bedoelde. Ben ook wel benieuwd of er al iemand is die 8 echt heeft. Ook 24 en 29 heb ik nog niets over gehoord, benieuwd of iemand die heeft (geen hints).
ik ben ook benieuwd naar 8.

als er nog een errata komt voor 24a, dan heb ik die wel :p
pi_158624206
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 december 2015 01:02 schreef billiebob123 het volgende:

[..]

ik ben ook benieuwd naar 8.

als er nog een errata komt voor 24a, dan heb ik die wel :p
Al een mailtje gestuurd naar de erratamail?
pi_158624221
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2015 01:05 schreef depuzzelman het volgende:

[..]

Al een mailtje gestuurd naar de erratamail?
Ik was jullie al voor trouwens, het foutje is op zich niet heel erg. Dus wees gerust.
pi_158624259
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2015 01:06 schreef CarloV het volgende:

[..]

Ik was jullie al voor trouwens, het foutje is op zich niet heel erg. Dus wees gerust.
Heb zelf nog niets daar hoor, ben een paar dagen terug een beetje blijven steken iets over de helft van de punten, heb het idee mijn oja momentjes wel gehad te hebben, maar moet misschien toch nog eens goed met een frisse blik naar wat vragen kijken.
pi_158624809
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2015 01:08 schreef depuzzelman het volgende:

[..]

Heb zelf nog niets daar hoor, ben een paar dagen terug een beetje blijven steken iets over de helft van de punten, heb het idee mijn oja momentjes wel gehad te hebben, maar moet misschien toch nog eens goed met een frisse blik naar wat vragen kijken.
Tja, daar heeft iedereen last van denk ik. Maar aan de andere kant, wordt de hele kerstvakantie nu goed benut, en leer je allemaal random feitjes terwijl je zoekt.
SPOILER: geen hint, gewoon schaamte
pi_158626875
ESCIJZBPKSWLSVWTSM moet natuurlijk zijn ESCEIJEZBEPKESWELESVEWETEESM.

SPOILER
  dinsdag 29 december 2015 @ 09:45:14 #298
420128 banaanenappel
pi_158627289
quote:
1s.gif Op maandag 28 december 2015 14:55 schreef gebruiker12345 het volgende:

[..]

SPOILER
Zinloos verhaal? Tenminste.. zo zie ik het....😯
pi_158628188
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 december 2015 09:45 schreef banaanenappel het volgende:

[..]

Zinloos verhaal? Tenminste.. zo zie ik het....😯
Dat zijn de diepere vragen van het leven...

SPOILER
  dinsdag 29 december 2015 @ 10:41:17 #300
420128 banaanenappel
pi_158628219
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2015 10:39 schreef gebruiker12345 het volgende:

[..]

Dat zijn de diepere vragen van het leven...

SPOILER
😇😇😇😇😂
pi_158631389
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2015 09:14 schreef vdwal1982 het volgende:
ESCIJZBPKSWLSVWTSM moet natuurlijk zijn ESCEIJEZBEPKESWELESVEWETEESM.

SPOILER
Jaaa daar moest ik zo om lachen :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')