abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_158419113
https://www.aivd.nl/publi(...)/11/kerstpuzzel-2015

Jaarlijkse puzzel van de AIVD.

Errata
Hieronder enkele errata die in de puzzel zijn ontdekt na de publicatie.

3.a. GMTJE moet zijn T GEETJE
5. KIEVIET moet zijn KIEVIT
18. N legt een woord van 946 punten in plaats van 948.
21.b. ESCIJZBPKSWLSVWTSM moet natuurlijk zijn ESCEIJEZBEPKESWELESVEWETEESM
22. JI (LOMJ/TOATGILB) moet zijn JI (LOJH/TATGILB)
27. Het antwoord op de opgave bevat een (onopzettelijke) spelfout.

Bij opgave 7, 21, 24, 25, 26, 27 en 29 had na het nummer van de opgave een punt moeten staan.

In dit topic geen antwoorden. Hints moeten in een spoiler, met in de tekst om welke (deel)vraag het gaat.

Veel puzzelplezier! :)

Deel 1: W&T / AIVD Kerstpuzzel 2015
Deel 2: W&T / AIVD Kerstpuzzel 2015 #2

[ Bericht 17% gewijzigd door Cregan op 21-12-2015 20:26:27 ]
Team van drie
pi_158419274
Gooi even de errata in de OP, is wel handig :)
pi_158419433
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 20:24 schreef Inaithnir het volgende:
Gooi even de errata in de OP, is wel handig :)
Goed idee!

Vers topic, verse ideeen?
Team van drie
pi_158419703
Heeft iemand een tip voor het laatste deel van vraag 17?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jitterbug op 21-12-2015 22:00:11 ]
pi_158419764
Nog steeds aan het struggelen met 17.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_158420114
Ik zit op hetzelfde punt als jij Jitterbug, ik probeer een codewoord te vinden.

vdwal:
SPOILER
Team van drie
pi_158420144
Even over 17:
SPOILER
pi_158420927
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 20:44 schreef twist02 het volgende:
Even over 17:
SPOILER
We bedoelen de laatste x gecodeerde woorden :p Dat zijn dus de eerste x woorden van de zin XD
Team van drie
pi_158421332
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 20:43 schreef Cregan het volgende:
Ik zit op hetzelfde punt als jij Jitterbug, ik probeer een codewoord te vinden.

vdwal:
SPOILER
SPOILER
pi_158421620
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 21:12 schreef vdwal1982 het volgende:

[..]

SPOILER
SPOILER
Team van drie
pi_158421707
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 21:18 schreef Cregan het volgende:

[..]

SPOILER
Heb hem. Dank je! Nu door!!!
pi_158423650
Heeft iemand een hint voor 15b?

SPOILER
pi_158423853
Yes! Eindelijk 17 gekraakt :)

@Fliebertje:
SPOILER
Team van drie
  maandag 21 december 2015 @ 22:10:11 #14
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_158424118
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 22:05 schreef Cregan het volgende:
Met of zonder Enigma machine?

And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_158424290
quote:
14s.gif Op maandag 21 december 2015 22:10 schreef Perrin het volgende:

[..]

Met of zonder Enigma machine?

[ afbeelding ]
Heb er zelf een moeten bouwen, daarom duurde het zo lang :(
Team van drie
pi_158424368
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 22:05 schreef Cregan het volgende:

@Fliebertje:
SPOILER
Gefeliciteerd! Kun je een tipje van de sluier oplichten wat betreft het laatste stukje? Ik zit er de hele avond al op de staren zonder resultaat....
pi_158424401
Pfff, ik was vanmiddag zo trots toen ik 17 deels gevonden had (het eerste deel :') ), maar nu loop ik echt genadeloos vast...
pi_158424488
@fliebertje

SPOILER
pi_158424637
Ik flip m echt op 17 ik heb dat in de vraag toegepast en kwam op die laatste paar woorden uit maar ik heb geen idee hoe ik verder moet :'(
pi_158424657
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 22:15 schreef Jitterbug het volgende:

[..]

Gefeliciteerd! Kun je een tipje van de sluier oplichten wat betreft het laatste stukje? Ik zit er de hele avond al op de staren zonder resultaat....
SPOILER
Team van drie
pi_158424918
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 22:13 schreef Cregan het volgende:

[..]

Heb er zelf een moeten bouwen, daarom duurde het zo lang :(
:D
pi_158424985
Nou nog even en die Enigma machine is niet meer nodig voor vraag 17...
pi_158425246
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 22:30 schreef CarloV het volgende:
Nou nog even en die Enigma machine is niet meer nodig voor vraag 17...
De rest zullen ze toch echt zelf uit moeten vogelen :p

En zeg nou zelf, veel is er niet weggegeven. Alleen die tweede stap, wat ik volledig terecht vind, want die is erg dubieus.
Team van drie
pi_158425541
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 22:35 schreef Cregan het volgende:

[..]

De rest zullen ze toch echt zelf uit moeten vogelen :p

En zeg nou zelf, veel is er niet weggegeven. Alleen die tweede stap, wat ik volledig terecht vind, want die is erg dubieus.
Ja nou ja, als het hier bij blijft ten minste. En:

SPOILER
pi_158425687
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 22:42 schreef CarloV het volgende:

[..]

Ja nou ja, als het hier bij blijft ten minste. En:

SPOILER
Ik zal over 1,5 dag een PM sturen om hier wat verder over te discussiėren :) Lijkt me niet handig om dat hier te doen XD
Team van drie
pi_158425719
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 22:45 schreef Cregan het volgende:

[..]

Ik zal over 1,5 dag een PM sturen om hier wat verder over te discussiėren :) Lijkt me niet handig om dat hier te doen XD
ik vind het best, tot over anderhalve dag! :)
pi_158425732
Iemand een idee voor 16? Hint?
pi_158425793
Heeft iemand al een oplossing bij die warboel van 2a? _O-
pi_158430470
Pfft ik dacht misschien aan sterrenstelsels.. met kleine en grote sterren, pure speculatie trouwens geen hint of iets dergelijks maar kon niks vinden zelf
pi_158431470
Er wordt hier sowieso wel weer veel weggeven, net als vorig jaar... Als je weet dat 15 over
SPOILER
gaat ben je er eigenlijk al, en als vragen als 2a en 17 tot in zoveel detail besproken worden verdwijnt de moeilijkheid ook wel. 1 is zelfs letterlijk gecorrigeerd bij mensen.

Het hele idee van deze puzzel is juist dat je die eerste link legt. Soms met fanatiek googlen, soms met rare associaties, soms met heel veel geduld, Excel of programmeren. Maar niet met meer dan 4 mensen, anders vind je natuurlijk veel meer van die links dan in kleine teams.

Dit allemaal uitwisselen en openbaar delen en dan 20 dezelfde formulieren met antwoorden indienen gaat de AIVD vrij veel onnodig nakijkwerk bezorgen, en die eerste richting weggeven is funest voor het concept :{
Ook is dit forum te vinden als je googlet op bepaalde vragen, zo kwam ik hier vorig jaar ook, en mobiel zijn de spoilers zonder inloggen te lezen.

Wat is er nou zo lastig aan "vragen we alle deelnemers nadrukkelijk geen antwoorden uit te wisselen op publieke fora"?
Hints zķjn antwoorden bij deze puzzel. Als je die eenmaal hebt is het moeilijkste al geweest.
  dinsdag 22 december 2015 @ 08:02:40 #31
38496 Perrin
pi_158432841
@Deborah:
Ik probeer zaken die teveel weg te geven te editen. Alleen die inschatting kan ik slecht zelf maken. Als jullie puzzelaars de posts rapporteren die echt teveel weggeven, kan ik daar wat aan doen.
pi_158434076
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 02:05 schreef Debora87 het volgende:
Er wordt hier sowieso wel weer veel weggeven, net als vorig jaar... Als je weet dat 15 over
SPOILER
gaat ben je er eigenlijk al, en als vragen als 2a en 17 tot in zoveel detail besproken worden verdwijnt de moeilijkheid ook wel. 1 is zelfs letterlijk gecorrigeerd bij mensen.

Het hele idee van deze puzzel is juist dat je die eerste link legt. Soms met fanatiek googlen, soms met rare associaties, soms met heel veel geduld, Excel of programmeren. Maar niet met meer dan 4 mensen, anders vind je natuurlijk veel meer van die links dan in kleine teams.

Dit allemaal uitwisselen en openbaar delen en dan 20 dezelfde formulieren met antwoorden indienen gaat de AIVD vrij veel onnodig nakijkwerk bezorgen, en die eerste richting weggeven is funest voor het concept :{
Ook is dit forum te vinden als je googlet op bepaalde vragen, zo kwam ik hier vorig jaar ook, en mobiel zijn de spoilers zonder inloggen te lezen.

Wat is er nou zo lastig aan "vragen we alle deelnemers nadrukkelijk geen antwoorden uit te wisselen op publieke fora"?
Hints zķjn antwoorden bij deze puzzel. Als je die eenmaal hebt is het moeilijkste al geweest.
Lekker overdreven. Antwoorden zijn nauwelijks weggegeven, en de 2a en 17 die je noemt zijn ook met de huidige hints maar voor een klein deel oplosbaar.

Wat maakt het jou uit dat mensen elkaar helpen? Het gaat toch om het puzzelplezier? Als mensen hier meer plezier hebben door elkaar te helpen, wat maakt het voor jou dan nog uit? Tenzij je andere mensen het niet gunt om wat lol te hebben. Het is niet alsof er een prijs aan vast zit.
Team van drie
  dinsdag 22 december 2015 @ 10:17:49 #33
38496 Perrin
pi_158434121
Het is echt niet de bedoeling dat er oplossingen worden gespoilered.

De grens is echter lastig te trekken. Puzzelplezier is natuurlijk ook belangrijk.

Volgens mij lukt het aardig de balans te houden.

Kortom: rapporteer posts waarvan je vindt dat ze teveel weggeven.
pi_158434131
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 02:05 schreef Debora87 het volgende:
SPOILER

Je hebt drie soorten mensen hier: mensen die gewoon een beetje willen puzzelen en af een toe een hintje willen om bij de oplossing te komen; mensen die er echt voor gaan en alle hints negeren, en alleen een beetje over de puzzel in z'n algemeen praten; en als laatste de paar die alles uit de kast halen om de puzzel op te lossen en dįn nog inleveren bij de AIVD om op nummer 1 te komen.

Alleen met de laatste groep heb ik een probleem. Zoals je zegt is dat niet eerlijk tegenover de anderen. Maar het geven van hints vind ik niet zo erg, zolang je de eer aan jezelf houdt en de puzzel dan ook niet inlevert als je er gebruik van maakt.
pi_158434141
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 december 2015 10:17 schreef Perrin het volgende:
Het is echt niet de bedoeling dat er oplossingen worden gespoilered.

De grens is echter lastig te trekken. Puzzelplezier is natuurlijk ook belangrijk.

Volgens mij lukt het aardig de balans te houden.

Kortom: rapporteer posts waarvan je vindt dat ze teveel weggeven.
Tot zo ver vind ik dat je het prima doet!

@Inaithnir: Grotendeels mee eens, maar die laatste groep houdt alleen zichzelf voor de gek. Er is geen ranglijst, geen prijs. Er is geen enkele manier om je score met die van iemand anders te vergelijken, behalve door het ergens te posten. Dus wat is er precies niet eerlijk?

[ Bericht 16% gewijzigd door Cregan op 22-12-2015 10:26:28 ]
Team van drie
pi_158434361
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 10:19 schreef Cregan het volgende:

[..]

Tot zo ver vind ik dat je het prima doet!

@Inaithnir: Grotendeels mee eens, maar die laatste groep houdt alleen zichzelf voor de gek. Er is geen ranglijst, geen prijs. Er is geen enkele manier om je score met die van iemand anders te vergelijken, behalve door het ergens te posten. Dus wat is er precies niet eerlijk?
Er is wel degelijk een ranglijst. Ik weet niet of die openbaar is of wordt gestuurd naar alle deelnemers, maar ik meen me zeker te herinneren die vorig jaar te zien.
pi_158434413
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 10:32 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

Er is wel degelijk een ranglijst. Ik weet niet of die openbaar is of wordt gestuurd naar alle deelnemers, maar ik meen me zeker te herinneren die vorig jaar te zien.
Ah, dat maakt wel uit. Dan moet ik nog even goed nadenken of ik alles wel wil insturen, of dat ik een paar opgaven weg laat.
Team van drie
pi_158434426
Het is ook wel een apart volk, die aivd kerstpuzzelaars. Je moet ze bijna wel op een forum zien te vinden, want in het echt dat is me nog niet gelukt _O-
pi_158434450
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 10:37 schreef ffffffffok het volgende:
Het is ook wel een apart volk, die aivd kerstpuzzelaars. Je moet ze bijna wel op een forum zien te vinden, want in het echt dat is me nog niet gelukt _O-
Niet? Ik heb het idee dat veel meer mensen met de puzzel bezig zijn in mijn omgeving dan vorig jaar.
pi_158434517
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 10:38 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

Niet? Ik heb het idee dat veel meer mensen met de puzzel bezig zijn in mijn omgeving dan vorig jaar.
Ik ben de enige in mijn omgeving, mijn vrienden/familie zijn niet zo van het puzzelen op dit niveau. Ben dus volledig afhankelijk van dit forum :)

Het is dat een leerling me er op heeft gewezen, anders had ik niet van het bestaan van de puzzel geweten XD
Team van drie
pi_158434531
Nou, ik heb 1x een man in de trein er mee gezien. Daarvan heb ik 1a afgekeken (nee hoor, grapje, die had ik toen toevallig al). En ik heb de puzzel naar wat mensen rondgestuurd, maar geen reacties op gehad anders dan, ik denk niet dat ik daar tijd voor heb, of, ik denk dat ik daar twee kerstvakanties voor nodig heb.
pi_158434753
Ik ben van plan er vol voor te gaan, en de hints die zijn gegeven heb ik niks aan en zal ik niks aan hebben, omdat die vragen al zijn opgelost aan mijn kant. Ten tweede kijk ik niet op hints van vragen die ik nog niet heb opgelost.

ik vind het gewoon jammer dat hints over vragen als 2a, 15 en 17 gegeven worden, en ik kijk daarom wel naar die hints om te zien wat de schade is (ook die drie vragen had ik trouwens opgelost voor de hints kwamen), en nu heb ik gewoon zoiets van: "Zolang ze alleen over die drie kletsen, vind ik het best.". Want er zijn nog 10-20 andere puzzels die ze dan alsnog niet kunnen oplossen.

Maar goed het zij zo. Hopelijk wordt de hint-mania straks wat minder.
pi_158434755
Iemand trouwens nog een goede tip voor een woordenlijst voor de kerstpuzzel? Ik heb er eentje van OpenTaal gedownload. En dat is op zich best fijn, maar iets dat kan matchen op
SPOILER
of bij een andere vraag waar ik een anagram nodig had, is er niet in te vinden.
pi_158434914
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 10:59 schreef CarloV het volgende:
Ik ben van plan er vol voor te gaan, en de hints die zijn gegeven heb ik niks aan en zal ik niks aan hebben, omdat die vragen al zijn opgelost aan mijn kant. Ten tweede kijk ik niet op hints van vragen die ik nog niet heb opgelost.

ik vind het gewoon jammer dat hints over vragen als 2a, 15 en 17 gegeven worden, en ik kijk daarom wel naar die hints om te zien wat de schade is (ook die drie vragen had ik trouwens opgelost voor de hints kwamen), en nu heb ik gewoon zoiets van: "Zolang ze alleen over die drie kletsen, vind ik het best.". Want er zijn nog 10-20 andere puzzels die ze dan alsnog niet kunnen oplossen.

Het zijn moeilijke vragen, dus geen wonder dat er veel hints over komen. Ik zie nog steeds het probleem niet echt. So what als er veel hints zijn? Het gaat om wat mensen ermee doen.
pi_158435070
Ik zit overigens nog met verbazing naar 3a en 3b te kijken. 3a omdat het zo'n rommeltje aan spaties, tekens en vreemde lettercombi's is en 3b omdat het zo kort is dat je er bijna niet uit kan afleiden.
Team van drie
pi_158435176
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 21:20 schreef vdwal1982 het volgende:

[..]

Heb hem. Dank je! Nu door!!!
Zou je een tipje kunnen geven? Ik kom er ook maar niet uit.
SPOILER
Homo sapiėns non urinat in ventum.
pi_158435178
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 11:09 schreef Inaithnir het volgende:

[..]

Het zijn moeilijke vragen, dus geen wonder dat er veel hints over komen. Ik zie nog steeds het probleem niet echt. So what als er veel hints zijn? Het gaat om wat mensen ermee doen.
Ben ik het mee eens. Het gaat er om, dat er mensen zijn die er heel veel tijd en moeite in hebben gestoken (inclusief puzzelmakers), en dat sommige hints (of teveel kleine hints) die moeite en tijd een beetje teniet doen.
pi_158435194
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 10:59 schreef CarloV het volgende:

Tja, waar dient dit topic anders voor?
pi_158435238
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 december 2015 11:22 schreef CarloV het volgende:

[..]

Ben ik het mee eens. Het gaat er om, dat er mensen zijn die er heel veel tijd en moeite in hebben gestoken (inclusief puzzelmakers), en dat sommige hints (of teveel kleine hints) die moeite en tijd een beetje teniet doen.
Daar zit ook wel wat in. Ik denk dat die mensen ook wel blij zullen zijn om te zien dat er zo veel mensen fanatiek mee bezig zijn. En dat ze blijkbaar dus interessant genoege puzzels hebben gemaakt die mensen op WILLEN lossen :)
Team van drie
pi_158435276

[ Bericht 51% gewijzigd door heinos op 23-12-2015 23:47:52 ]
opgelost: 1ab, 2ab, 3c, 4, 6abc, 7ab, 9, 10, 11abc, 15ab, 16, 17, 19, 20, 23, 25
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')