Ik heb het al eens eerder gezegd; IS heeft juist alles met de islam te maken. Ze zijn de meest zuivere volgelingen/uitvoerenden van deze religie.quote:IS is in niets strijdig met de islam
Uit de basisliteratuur van terreurbeweging IS blijkt dat zij niets doet wat ingaat tegen de algemene islamitische leer inzake politiek en oorlogshandelingen.
Halim El Madkouri is arabist en islamoloog 1 december 2015, 02:00
Met de bloedige aanslagen in Parijs liet Islamitische Staat (IS) zien dat hij de daad bij het woord voegt. Alles waarmee hij mee heeft gedreigd, heeft hij ook uitgevoerd. Daarmee boezemt hij de hele wereld angst in, vooral nu zij de strijd tegen de nabije vijand uitgebreid heeft naar de verre vijand.
Globalisering van de jihad was tot dusverre het voornaamste kenmerk van Al Qaida. Nu ook IS haar strijd geglobaliseerd heeft, is het zaak om als onderdeel van haar bestrijding niet alleen te denken over het beste militaire antwoord, maar ook de wortels van haar religieuze ideologie te doorgronden. Bij dit laatste verwacht de wereld terecht een belangrijke inbreng van moslims.
Als die moslims alleen maar blijven herhalen dat deze terroristen niets met de islam van doen hebben, dan moet ik ze helaas teleurstellen. Wie de basisliteratuur van de terreurbeweging IS tot zich neemt, zal versteld staan hoe zij er alles aan doet, en met succes, om te bewijzen dat zij niets maar dan ook niets doet wat indruist tegen de algemene islamitische geboden en verboden op het gebied van politiek, bestuur en oorlogshandelingen.
Drie boeken springen in het oog: Massa'il min fiqh al jihad ('Kwesties van jihadjurisprudentie') van Abu Abdullah al Muhajir; Idarat al tawahhush ('Het management van de totale chaos') van Abu Bakr Naji en I'alaam al anaam bi wiladat dawlat al islaam ('Het informeren van de levenden over de geboorte van de islamitische staat') van Othman Ben Abdurrahman al Tamimi.
Moslimgeleerden
Al Muhajir was de leermeester van Al Zarqawi, de geestelijke vader van IS, en wordt zeer gewaardeerd in alle jihadistische netwerken. Zijn boek telt 600 pagina's en behandelt twintig kwesties over wiens bloed en welke wijzen van moorden zijn toegestaan. Voor zijn boek heeft hij, naast de Koran en de Hadith, bijna tweehonderd authentieke islamitische bronnen geraadpleegd van vooraanstaande moslimgeleerden uit alle wetsscholen. Daarmee kan gesteld worden dat dit boek het meest gedetailleerd is als het gaat om de jihad.
Allereerst stelt Al Muhajir dat alle niet-moslims en niet-zuivere moslims oorlogsdoelwit zijn. Het verbod op het doden van vrouwen, bejaarden en priesters weet hij vakkundig te omzeilen door in de Koran, de Hadith en de geschiedenis van de islam voldoende bewijs te vinden waaruit blijkt dat ook deze groepen niet hoeven te worden uitgezonderd.
Want alles wat de vijand kan verzwakken en angst kan inboezemen, is toegestaan. Daarbij zijn onthoofden, levend verbranden, verstikken, verdrinken en van hoge plaatsen gooien de beste manieren om dat doel te bereiken.
Want 'Allah spreekt niet voor niets in de Koran over het doorsnijden van halzen... Onthoofding is geliefd bij Allah en zijn profeten wat de ongelovigen daar ook van vinden'.
Dit boek, dat in jihadistische kringen ook fiqh al dima'a (de jurisprudentie van het bloedvergieten) wordt genoemd, bezorgt de gewone lezer angstdromen.
En het meest beangstigende is zijn perfecte inbedding in de islamitische fiqh-traditie, die voor elke moslim geldt, wat het boek uiterst confronterend maakt.
Hetzelfde geldt voor het boek van Naji. Dit is een soort routekaart naar de oprichting van de islamitische staat. De eerste fase is bepalen waar chaos heerst en de overheid zwak is, om daar toe te slaan en de vijand verder te verzwakken en grondgebied te veroveren. Deze fase noemt Naji de nikaya-fase. Hij adviseert om tijdens deze fase nieuwe jonge aanwas aan te trekken voor de jihad door onder meer 'kwalitatieve operaties uit te voeren die de aandacht trekken zowel in de doelgebieden als in de landen die de plaatselijke vijand ondersteunen; de omvang van de operaties is niet van belang als ze maar aandacht genereren'.
Finale klap
Fase twee is idarat al tawahhush: zorgen dat de chaos beheersbaar blijft in de veroverde gebieden en tegelijkertijd bouwen aan (militaire) macht om de vijand de finale klap toe te dienen. De laatste fase is de tamkien-fase, waarin de islamitische staat wordt uitgeroepen.
De genoemde boeken vormen de fundering van de religieuze ideologie van IS. Het zijn geen gewone boeken, maar ideologische en juridische handleidingen die elke jihadist op welke manier dan ook tot zich dient te nemen. Een ideologie die in al haar theoretische en praktische aspecten op de islam is gebaseerd en die zich daarmee met recht islamitisch mag noemen.
Deze ideologie heeft een sterke aantrekkingskracht op veel jonge moslims wereldwijd vanwege haar sterke nadruk op de islamitische identiteit en vanwege haar veldsuccessen. Blijven roepen dat IS niet islamitisch is, hoe sympathiek en begrijpelijk ook, is zinloos.
De beste man moet toch wat... nadat hij afgelopen augustus op staande voet als radicalisatie-expert ontslagen was omdat hij 150.000 ¤ aan subdidie verduisterd had via een geheime bankrekening, zal hij vast geen wachtgeld meer krijgen.quote:Op dinsdag 1 december 2015 16:23 schreef Fir3fly het volgende:
Dappere man dat hij dat zo durft te stellen. De meeste imams of islamitische geleerden die dit roepen worden bedreigd of uit de gemeenschap geschopt.
Was dat niet die andere dude van dat platform? Ik kan me er nog een beetje van herinneren, een zootje was het wel in ieder gevalquote:Op dinsdag 1 december 2015 16:35 schreef RM-rf het volgende:
[..]
De beste man moet toch wat... nadat hij afgelopen augustus op staande voet als radicalisatie-expert ontslagen was omdat hij 150.000 ¤ aan subdidie verduisterd had via een geheime bankrekening, zal hij vast geen wachtgeld meer krijgen.
http://www.volkskrant.nl/(...)onderzocht~a3751286/
man man manquote:Op dinsdag 1 december 2015 16:35 schreef RM-rf het volgende:
[..]
De beste man moet toch wat... nadat hij afgelopen augustus op staande voet als radicalisatie-expert ontslagen was omdat hij 150.000 ¤ aan subdidie verduisterd had via een geheime bankrekening, zal hij vast geen wachtgeld meer krijgen.
Shoot the messenger!quote:Op dinsdag 1 december 2015 16:35 schreef RM-rf het volgende:
[..]
De discussie is dus dat 'gematige' moslims en linkse wegkijkers beweren dat IS he-le-maal-niks met de islam te maken hebben.quote:Op dinsdag 1 december 2015 16:50 schreef ems. het volgende:
Lijkt me sowieso een beetje vreemd om een islamitische organisatie niet islamitisch te noemen. IS zal dat net zo goed beweren over de groepen die in hun ogen geen true scotsmen zijn.
De mensen die hun kop niet in het zand steken weten dit allang. Islam is één en al wreedheden.quote:Op dinsdag 1 december 2015 16:57 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
De discussie is dus dat 'gematige' moslims en linkse wegkijkers beweren dat IS he-le-maal-niks met de islam te maken hebben.
Terwijl dat natuurlijk de grootste kolder is; de heren van IS kan je veel verwijten, maar niet dat ze niet strikt volgens de islamitische richtlijnen leven. IS is islam pur sang.
Grondtroepenquote:Op dinsdag 1 december 2015 16:57 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
De discussie is dus dat 'gematige' moslims en linkse wegkijkers beweren dat IS he-le-maal-niks met de islam te maken hebben.
Terwijl dat natuurlijk de grootste kolder is; de heren van IS kan je veel verwijten, maar niet dat ze niet strikt volgens de islamitische richtlijnen leven. IS is islam pur sang.
Heb ik ook altijd gezegd, je hoeft daar echt geen islamdeskundige voor te zijn.quote:Op dinsdag 1 december 2015 16:21 schreef EdvandeBerg het volgende:
http://www.volkskrant.nl/(...)t-de-islam~a4198848/
[..]
Ik heb het al eens eerder gezegd; IS heeft juist alles met de islam te maken. Ze zijn de meest zuivere volgelingen/uitvoerenden van deze religie.
Nu uit onverdacht bron (Volkskrant) en door islamist / islamoloog Halim El Madkouri ) dus niet Hans Jansen of Martin Bosma.
True, de waarheid vertellen is meestal einde oefening.quote:Op dinsdag 1 december 2015 16:23 schreef Fir3fly het volgende:
Dappere man dat hij dat zo durft te stellen. De meeste imams of islamitische geleerden die dit roepen worden bedreigd of uit de gemeenschap geschopt.
Ook dat nog.quote:Op dinsdag 1 december 2015 16:35 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Dat moet ook even wat zeggen. Hoi.quote:Op dinsdag 1 december 2015 18:09 schreef Fir3fly het volgende:
Tjonge. Zijn we getuige van een mental breakdown?
Wat kom jij hier eigenlijk doen?quote:Op dinsdag 1 december 2015 18:13 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Dat moet ook even wat zeggen. Hoi.
Ik ben de enige die refereert naar het artikel. Waar het topic over gaat. Dat artikel.quote:
Ik vind jouw toon in dit topic nogal vervelend.quote:Op dinsdag 1 december 2015 18:15 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Ik ben de enige die refereert naar het artikel. Waar het topic over gaat. Dat artikel.
Wat kom jij doen? Beetje algemeen lulverhaal herhalen?
Mijn toon is in perfecte harmonie met de rest van het topic.quote:Op dinsdag 1 december 2015 18:18 schreef Odaiba het volgende:
[..]
Ik vind jouw toon in dit topic nogal vervelend.
Je kunt een bakje thee krijgenen verder zijn we uitgepraat.
Alleen als je jezelf in staat vindt te oordelen hoe die religie moet worden uitgelegd. Ik vind het altijd maar vreemd dat mensen hierover kunnen oordelen.quote:Op dinsdag 1 december 2015 16:21 schreef EdvandeBerg het volgende:
Ze zijn de meest zuivere volgelingen/uitvoerenden van deze religie.
quote:Op dinsdag 1 december 2015 19:52 schreef HSG het volgende:
IS is ook een creatie van het westen zodat het westen hun nieuwste speeltjes kunnen uittesten en om andere volkeren uit te moorden. Rusland probeert samen met Syrië de wereld te redden van deze zinloze slachtingen van het westen.
Dan verwacht ik dat-ie niet lang meer deel uit maakt van de gezellige lieve Volkskrant-familie.quote:Op dinsdag 1 december 2015 16:21 schreef EdvandeBerg het volgende:
http://www.volkskrant.nl/(...)t-de-islam~a4198848/
[..]
Ik heb het al eens eerder gezegd; IS heeft juist alles met de islam te maken. Ze zijn de meest zuivere volgelingen/uitvoerenden van deze religie.
Nu uit onverdacht bron (Volkskrant) en door islamist / islamoloog Halim El Madkouri ) dus niet Hans Jansen of Martin Bosma.
Ja hoor, ja. Wij, het Westen zijn eigenlijk het ultieme kwaad, ook al lijken we de ultieme beschaving op aarde te zijn.quote:Op dinsdag 1 december 2015 19:52 schreef HSG het volgende:
IS is ook een creatie van het westen zodat het westen hun nieuwste speeltjes kunnen uittesten en om andere volkeren uit te moorden. Rusland probeert samen met Syrië de wereld te redden van deze zinloze slachtingen van het westen.
Wie moet het dan doen? God? Allah?quote:Op dinsdag 1 december 2015 19:34 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Alleen als je jezelf in staat vindt te oordelen hoe die religie moet worden uitgelegd. Ik vind het altijd maar vreemd dat mensen hierover kunnen oordelen.
Het is inderdaad allemaal jouw schuld!!quote:Op dinsdag 1 december 2015 19:59 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
Ja hoor, ja. Wij, het Westen zijn eigenlijk het ultieme kwaad, ook al lijken we de ultieme beschaving op aarde te zijn.
Donder toch op met die achterlijke Westerse zelfhaat. Een cultuur dat doet aan zelfreflectie is goed, maar je kunt er ook in doorslaan.
Accepteren dat er meer culturen zijn op aarde, waaronder ook hele verziekte, lijkt me beter.
Waarom moet iemand het doen?quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:01 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wie moet het dan doen? God? Allah?
In een FEMA-kamp horen jullie thuis met je onpatriottische, vieze alto-instelling!quote:
Racist, xenofoob, westerling, nazi, fascist, terrorist!quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:02 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
In een FEMA-kamp horen jullie thuis met je onpatriottische, vieze alto-instelling!
Wie ben jij om dat te beoordelen?quote:Op dinsdag 1 december 2015 19:59 schreef Villas__Rubin het volgende:
ok al lijken we de ultieme beschaving op aarde te zijn.
Een arrogante kwast die in de volle overtuiging is dat ie alles beter ziet dan anderen.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:04 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Wie ben jij om dat te beoordelen?
Mensen hebben daar behoefte aan schijnbaar.quote:
Zoals veel mensen in het westen.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:05 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
Een arrogante kwast die in de volle overtuiging is dat ie alles beter ziet dan anderen.
Ik zit echt niet te wachten op mensen die gaan uitleggen wat anderen moeten geloven omdat dat goed zou zijn. Als mensen zelf kiezen iets te geloven vind ik het prima maar als anderen gaan zeggen de juiste uitleg te hebben krijg ik de kriebels.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:06 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Mensen hebben daar behoefte aan schijnbaar.
De echte reden is natuurlijk dat religie onzin is en mensen er van alles bijverzinnen om maar enigszins vast te kunnen houden aan diezelfde religie.
Ik ook. Daarom heb ik een gezonde afkeer voor alles wat georganiseerde religie is. Met IS als toppunt.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:08 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Ik zit echt niet te wachten op mensen die gaan uitleggen wat anderen moeten geloven omdat dat goed zou zijn. Als mensen zelf kiezen iets te geloven vind ik het prima maar als anderen gaan zeggen de juiste uitleg te hebben krijg ik de kriebels.
quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:06 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Zoals veel mensen in het westen.
Het verschil tussen die religie en de mensen die Stalin, MAO, Hitler steunden is volgens mij erg klein. Ook de VS heeft soldaten die vechten voor de macht van hun land en ze hadden een president die mensen liet martelen en zonder proces opsluiten. Ik heb niet zo'n hoge pet op van mensen en denk dat vele excuses goed genoeg zijn om wandaden te begaan of de ogen dicht te knijpen als men ziet dat ergens veel leed is. Mensen lijken hun mening allemaal veel belangrijker te vinden dan de opvatting van de ander, dit verbod is er ook een voorbeeld van: deze mening moet verboden worden want Salafisme is slecht.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:09 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik ook. Daarom heb ik een gezonde afkeer voor alles wat georganiseerde religie is. Met IS als toppunt.
Ik heb die citaten wel eens nagezocht in de Koran. Maar dit zijn wel hele platte versies van de oorspronkelijke verzen hoor.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:13 schreef Arthur_Spooner het volgende:
De streken van IS zijn rechtstreeks terug te leiden naar de koran:
[ afbeelding ]
Dat is geen plaatje van de koran hoor.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:13 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[ afbeelding ]
Ja dat kan maar zo worden die verzen wel geïnterpreteerd door nogal wat moslims.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:16 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
Ik heb die citaten wel eens nagezocht in de Koran. Maar dit zijn wel hele platte versies van de oorspronkelijke verzen hoor.
Waar heb je het in vredesnaam over? Volgens mij zit je in het verkeerde topic.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:16 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Het verschil tussen die religie en de mensen die Stalin, MAO, Hitler steunden is volgens mij erg klein. Ook de VS heeft soldaten die vechten voor de macht van hun land en ze hadden een president die mensen liet martelen en zonder proces opsluiten. Ik heb niet zo'n hoge pet op van mensen en denk dat vele excuses goed genoeg zijn om wandaden te begaan of de ogen dicht te knijpen als men ziet dat ergens veel leed is. Mensen lijken hun mening allemaal veel belangrijker te vinden dan de opvatting van de ander, dit verbod is er ook een voorbeeld van: deze mening moet verboden worden want Salafisme is slecht.
Ik schreef dat het volgens mij geen bal uitmaakt of je mensen vermoord omdat je denkt dat je daarmee in de hemel komt of omdat je drugs wil kopen of omdat je een politieke overtuiging hebt. Als je salafisme wil verbieden moet je dus vele andere dingen ook gaan verbieden want uit die naam worden ook mensen vermoord. Het beste is dan de mensheid verbieden.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:18 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Waar heb je het in vredesnaam over? Volgens mij zit je in het verkeerde topic.
We hebben het hier over de uitspraken van deze meneer en het feit dat IS net zo islamitisch is als elke andere organisatie die dat claimt te zijn.
Nogmaals, verkeerde topic dude.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:21 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Ik schreef dat het volgens mij geen bal uitmaakt of je mensen vermoord omdat je denkt dat je daarmee in de hemel komt of omdat je drugs wil kopen of omdat je een politieke overtuiging hebt. Als je salafisme wil verbieden moet je dus vele andere dingen ook gaan verbieden want uit die naam worden ook mensen vermoord. Het beste is dan de mensheid verbieden.
De vuile oplichterquote:Op dinsdag 1 december 2015 16:35 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Maar het past hier ook wel want deze meneer wijt het aan de islam en anderen aan het salafisme, dat is juist het voordeel voor deze mensen, je kunt het zo uitleggen als je wil. Je kunt het ook aan macht wijten of het zien als gevolg van de oorlog in Irak door Bush. Daarom is de hele discussie in dot topic en dat topic tamelijk zinloos.quote:
Nee Libanon staat onder dat tweede plaatje.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:35 schreef Deadre het volgende:
[..]
Goed, omdat je te dom bent om na te denken doe ik het voor je![]()
1ste plaatje is een protest actie
2de plaatje is in Iran opgenomen en heeft niets met uithuwelijking te maken
Klupt, heb zn reactie verkeerd opgevatquote:Op dinsdag 1 december 2015 20:36 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Nee Libanon staat onder dat tweede plaatje.
Geloof je het zelf. Daar dachten Mohammed, de Rashidun en de Sahaba heel anders over.. Zij waren dan wel vergevingsgezind , maar enkel als zij zich tot de islam bekeerd of zich gingen onderwerpen onder hun bestuur en de Djizja gingen betalen. Dat jij als moslims, persoonlijk vind dat je geen mensen mag doden, wat je op zich wel uit de koran kunt halen, maar dan het andere deel vergeet, moet jij weten. Maar vanuit de bron en de geschiedenis gezien zit je verkeerd.quote:Op dinsdag 1 december 2015 19:08 schreef Woestijnvos het volgende:
Volgens de koran mogen ze geen mensen vermoorden.
Dit. En de wetten die onder IS-bewind gelden (of beter gezegd: de wreedheden die ze toepassen) zijn vrijwel identiek aan de wet- en regelgeving in Saoedi-Arabië, een islamitische schurkenstaat die wij als onze "bondgenoot" beschouwen.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:13 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[ afbeelding ]
Dat klopt dan ook. Of wil je dat betwisten?quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:35 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Maar het past hier ook wel want deze meneer wijt het aan de islam
Vreemd. Je hoeft ze alleen maar te meten aan de hand van de bronnen die er zijn. Salafisten zijn daar het meest transparant en eerlijk over, die nemen het namelijk letterlijk en houden niet van selectieve moslims en innovaties. Dat is heel simpel. Echter vinden de meeste van de moslims het wel best en zijn dus ook niet bekend met veel dingen aangaande sharia, fiqh, hadith, etcquote:Op dinsdag 1 december 2015 19:34 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Alleen als je jezelf in staat vindt te oordelen hoe die religie moet worden uitgelegd. Ik vind het altijd maar vreemd dat mensen hierover kunnen oordelen.
Geen idee, ik denk dat er veel meer speelt. Dat er een rechtvaardiging wordt gezocht in de islam klopt wel maar waarom/waardoor IS is ontstaan vind ik niet duidelijk. De hele voorgeschiedenis van die regio is één grote wantoestand. Die generaals die onder Sadam vochten en nu bij IS blijkbaar een grote rol spelen waren onder Sadam in elk geval nooit van die extreme moslims. De islam lijkt meer een middel dan een oorzaak.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:49 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat klopt dan ook. Of wil je dat betwisten?
Heb jij hem zelf gelezen?quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:26 schreef Toefjes het volgende:
Fantastisch dat zoveel fokkers de TT kunnen bevestigen, zoveel mensen die de moeite hebben genomen de Koran te lezen
Nee, en ik ben het niet van plan. Maar ik pretendeer het fenomeen islam ook niet te begrijpen. Anders val ik ook in de categorie brulaap. Daar ben ik iets te goed voor.quote:
Ik wilde hem gaan lezen maar users hier zeiden dat het eigenlijk te lastig om doorheen te komen. Maar nu twijfel ik...quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:56 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Nee, en ik ben het niet van plan. Maar ik pretendeer het fenomeen islam ook niet te begrijpen. Anders val ik ook in de categorie brulaap. Daar ben ik iets te goed voor.
Er zijn een hoop mensen het eens met Daesh.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:26 schreef Toefjes het volgende:
Fantastisch dat zoveel fokkers de TT kunnen bevestigen, zoveel mensen die de moeite hebben genomen de Koran te lezen
Natuurlijk is religie een middel en geeft je macht over mensen die niet vrij kunnen of willen denken. Maar islam geeft die mogelijkheid om misbruikt te worden, omdat het een religie is die het geweld en de strijd niet afzweren, ze hebben er zelfs islamitische regels voor. Christendom was een periode net zo erg, maar dat raakte teveel verweven met oude Romeinse instituten. Islam had het allemaal al vanaf het begin. Islam in die tijd tot in de puntjes goed uitgewerkt voor een wereldrijk die geen gelijke heeft.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:52 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Geen idee, ik denk dat er veel meer speelt. Dat er een rechtvaardiging wordt gezocht in de islam klopt wel maar waarom/waardoor IS is ontstaan vind ik niet duidelijk. De hele voorgeschiedenis van die regio is één grote wantoestand. Die generaals die onder Sadam vochten en nu bij IS blijkbaar een grote rol spelen waren onder Sadam in elk geval nooit van die extreme moslims. De islam lijkt meer een middel dan een oorzaak.
Gewoon ergens een uittreksel scoren, net als op schoolquote:Op dinsdag 1 december 2015 20:57 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Ik wilde hem gaan lezen maar users hier zeiden dat het eigenlijk te lastig om doorheen te komen. Maar nu twijfel ik...
Heb je een mening over wat de meneer in de op zegt of ben je hier alleen maar om een beetje de wijsneus uit te hangen richting andere users?quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:56 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Nee, en ik ben het niet van plan. Maar ik pretendeer het fenomeen islam ook niet te begrijpen. Anders val ik ook in de categorie brulaap. Daar ben ik iets te goed voor.
Waarom ga jij er dan standaard vanuit dat ander mensen hier maar lopen te schreeuwen. Ik pretendeer ook niet alles te weten, maar sommige dingen weet ik dan weer wel. En dan zou jij hetzelfde gaan roepen, terwijl je zelf de moeite niet hebt gedaan je erin te verdiepen. Beter zeg je dan dus niks, want er ontstaat vervolgens toch geen discussie op inhoud uit op die manier.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:56 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Wijzen doe ik met mijn vinger en niet met mijn neus. En dit topic gaat niet over mij, dus graag on-topic blijven.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:59 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Heb je een mening over wat de meneer in de op zegt of ben je hier alleen maar om een beetje de wijsneus uit te hangen richting andere users?
Als dat het criterium is dat geldt dat toch voor heel veel dingen ook veel politieke opvattingen hebben al voor enorme misstanden gezorgd.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:58 schreef Odaiba het volgende:
[..]
Natuurlijk is religie een middel en geeft je macht over mensen die niet vrij kunnen of willen denken. Maar islam geeft die mogelijkheid om misbruikt te worden, omdat het een religie is die het geweld en de strijd niet afzweren, ze hebben er zelfs islamitische regels voor. Christendom was een periode net zo erg, maar dat raakte teveel verweven met oude Romeinse instituten. Islam had het allemaal al vanaf het begin. Islam in die tijd tot in de puntjes goed uitgewerkt voor een wereldrijk die geen gelijke heeft.
Ah, dit is wel de goede toon. Nu wel consequent elke user zo aanspreken die zaken op het forum zet die niet uitnodigen tot discussie he?quote:Op dinsdag 1 december 2015 21:00 schreef Odaiba het volgende:
[..]
Waarom ga jij er dan standaard vanuit dat ander mensen hier maar lopen te schreeuwen. Ik pretendeer ook niet alles te weten, maar sommige dingen weet ik dan weer wel. En dan zou jij hetzelfde gaan roepen, terwijl je zelf de moeite niet hebt gedaan je erin te verdiepen. Beter zeg je dan dus niks, want er ontstaat vervolgens toch geen discussie op inhoud uit op die manier.
Ironisch. Practice what you preach.quote:Op dinsdag 1 december 2015 21:00 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Wijzen doe ik met mijn vinger en niet met mijn neus. En dit topic gaat niet over mij, dus graag on-topic blijven.
Kap zelf dan ook ff.quote:Op dinsdag 1 december 2015 21:06 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ironisch. Practice what you preach.
Jij ook een fijne dag, vrede zij met u.quote:Op dinsdag 1 december 2015 21:06 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ironisch. Practice what you preach.
Je moet het willen en je moet meer bronnen gaan lezen naast de Koran. Heel veel werk en heel veel te lezen.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:57 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Ik wilde hem gaan lezen maar users hier zeiden dat het eigenlijk te lastig om doorheen te komen. Maar nu twijfel ik...
Ow, want meer 'begrip' had zoiets als Parijs voorkomen?quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:56 schreef Toefjes het volgende:
Maar ik pretendeer het fenomeen islam ook niet te begrijpen.
Uh huhquote:Daar ben ik iets te goed voor.
Mja daar ga je dus niet snel doorheen. Zoveel interesse heb ik er ook niet in alleen hoor je vaak mensen roepen dat 'het' er in staat.quote:Op dinsdag 1 december 2015 21:08 schreef Odaiba het volgende:
[..]
Je moet het willen en je moet meer bronnen gaan lezen naast de Koran. Heel veel werk en heel veel te lezen.
Begin bijvoorbeeld met de biografie van mohammed. Dan de Hadith en vervolgens begin je langzaam aan een goede vertaling van de koran, waar in de voetnoten uitgelegd staat wat men precies bedoeld met het vers.
Verder kun je ook niet om de geschiedenis heen, dus verdiep je daarna in de eerste 4 kaliefen en andere metgezellen van Mohammed. Daarna kun je nog gaan verdiepen in de verpreiding van de islam. Dit is in rap tempo gebeurd, maar ik vind het persoonlijk altijd interessant wat voor impact de islam heeft gehad in een gebied waar het werd geïntroduceerd. Soms ging dat vredig en duurde het honderden jaren tot het uiteindelijk de dominante religie werd onder de bevolking en soms werd het opgelegd en kwam er veel strijd en bloed aan te pas.
Ik kan je wel vertellen dat men hier altijd Mohammed ziet ziet als de vreselijke bloeddorstige veldheer, maar Mohammed zelf voerde geen oorlog buiten Arabië. Die hele opmars kwam pas na de dood van Mohammed.
Maargoed, gaande leert men, je kunt niet vewachten dat je met enkel kennis van de Koran, heel de islam kunt begrijpen.
Ik denk niet dat wanneer ik de islam had begrepen, de aanvallen in Parijs waren voorkomen. Maar misschien dan ook weer wel. We zullen het nooit weten.quote:Op dinsdag 1 december 2015 21:09 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ow, want meer 'begrip' had zoiets als Parijs voorkomen?
Nee, ik schat je niet zo dom in.
Maar dan mag je uitleggen wat het 'begrip van' waar je aan refereert precies voor nut heeft.
Behalve dan nogal hautain hier anderen erop te wijzen 'dat ze het niet begijpen'.
[..]
Uh huh
Oh, dus je geeft gewoon toe dat het alleen je ego-trip dient?quote:Op dinsdag 1 december 2015 21:15 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ik denk niet dat wanneer ik de islam had begrepen, de aanvallen in Parijs waren voorkomen. Maar misschien dan ook weer wel. We zullen het nooit weten.
Jij hebt de wijsheid in pacht.quote:Op dinsdag 1 december 2015 21:17 schreef ExTec het volgende:
[..]
Oh, dus je geeft gewoon toe dat het alleen je ego-trip dient?
Hoe klinkt: ik heb dat sprookjesboek niet gelezen en ik begrijp die religie prima. Ik heb daar dat sprookjesboek niet voor nodig.
Dat denken alleen ego-trippers die graag anderen erop wijzen dat ze 'het niet begrijpen'.
Zover zou ik niet gaanquote:
Eh, ik kan kijken waar het (vrij consequent ook nog eens) op uitdraait...?quote:Op dinsdag 1 december 2015 21:20 schreef Yasmin23 het volgende:
Hoe kan je het begrijpen als je er niks van gelezen hebt?
Het raakt je he?quote:Op dinsdag 1 december 2015 21:17 schreef ExTec het volgende:
[..]
Oh, dus je geeft gewoon toe dat het alleen je ego-trip dient?
Hoe klinkt: ik heb dat sprookjesboek niet gelezen en ik begrijp die religie prima. Ik heb daar dat sprookjesboek niet voor nodig.
Dat denken alleen ego-trippers die graag anderen erop wijzen dat ze 'het niet begrijpen'.
Waar het voornamelijk op uitdraait zijn gewoon normale mensen toch?quote:Op dinsdag 1 december 2015 21:20 schreef ExTec het volgende:
[..]
Eh, ik kan kijken waar het (vrij consequent ook nog eens) op uitdraait...?
Nee, jij voelt het aan. Sommige mensen hebben die gave.quote:Op dinsdag 1 december 2015 21:20 schreef ExTec het volgende:
[..]
Zover zou ik niet gaan![]()
Maar ik hoef geen sprookjesboek te lezen om te zien wat een vreselijke ideologie het is.
Je kunt het makkelijk zelf gaan opzoeken als je de soena en de aya kent, anders vraag je erna.quote:Op dinsdag 1 december 2015 21:11 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Mja daar ga je dus niet snel doorheen. Zoveel interesse heb ik er ook niet in alleen hoor je vaak mensen roepen dat 'het' er in staat.
Dat zou best kunnen.quote:
Geen idee. Heb het niet gelezen. Sowieso is het niet meer van deze tijd om dat boek letterlijk te interpreteren toch?quote:Op dinsdag 1 december 2015 21:23 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Dus jij wil beweren dat Deash ernaast zit met hun interpretatie?
Als je het niet hebt gelezen, ligt het voor de hand dat je de interpretatie van Deash volgt, zoals de schrijver van het artikel in de OP ook voorstelt.quote:Op dinsdag 1 december 2015 21:24 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Geen idee. Heb het niet gelezen. Sowieso is het niet meer van deze tijd om dat boek letterlijk te interpreteren toch?
Je kunt oordelen over het handelen van moslims, in dit geval de moslims van IS, maar je kunt helemaal geen uitspraken doen over de islam, als je niet eens wilt verdiepen in de bronnen...quote:Op dinsdag 1 december 2015 21:20 schreef ExTec het volgende:
[..]
Zover zou ik niet gaan![]()
Maar ik hoef geen sprookjesboek te lezen om te zien wat een vreselijke ideologie het is.
Ik denk dat het te ambitieus is om een interpretatie te maken van tal van interpretaties van anderen die dat boek hebben gelezen zonder zelf daadwerkelijk het boek gelezen te hebben.quote:Op dinsdag 1 december 2015 21:23 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Dus jij wil beweren dat Deash ernaast zit met hun interpretatie?
Ik volg helemaal geen interpretatie van de islam.quote:Op dinsdag 1 december 2015 21:25 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Als je het niet hebt gelezen, ligt het voor de hand dat je de interpretatie van Deash volgt, zoals de schrijver van het artikel in de OP ook voorstelt.
Voor de goede orde, in 1 brede beweging verwijt je dat anderen ook, en je bestaat het om dat te koppelen aan het lezen van dat sprookjesboek, waarmee je dus indirect stelt dat dat sprookjesboek lezen tot begrip leid.quote:Op dinsdag 1 december 2015 21:21 schreef Toefjes het volgende:
Voor de goede orde, ik heb gezegd dat ik niet pretendeer de islam te begrijpen.
Ow, je bent het type dat gedijd bij elk type aandacht, of het nu negatief is of positief. dat moet tegenvallen, jou zijn.quote:Als je mij zo'n ego-tripper vindt, waarom voer je het ego dan?
Je hoeft het zelf niet te lezen, dat is het mooie. Deash heeft het voor jou gelezen. Fantastisch toch?quote:Op dinsdag 1 december 2015 21:26 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ik denk dat het te ambitieus is om een interpretatie te maken van tal van interpretaties van anderen die dat boek hebben gelezen zonder zelf daadwerkelijk het boek gelezen te hebben.
Ja vertrouw nou niet echt op hun skills eigenlijk...quote:Op dinsdag 1 december 2015 21:28 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Je hoeft het zelf niet te lezen, dat is het mooie. Deash heeft het voor jou gelezen. Fantastisch toch?
Zover zou ik wederom niet willen gaan.quote:Op dinsdag 1 december 2015 21:22 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Nee, jij voelt het aan. Sommige mensen hebben die gave.
Je vergeet de meerderheid die niet in het nieuws komt...quote:Op dinsdag 1 december 2015 21:29 schreef ExTec het volgende:
[..]
Zover zou ik wederom niet willen gaan.![]()
Voor me een beeld te vormen over waar die islam in de praktijk op uitdraait, en dus in de praktijk is, heb ik 'het nieuws'.
Hoe bedoel je? Wat maakt het uit dat anderhalf miljard moslims niks met Deash te doen hebben? Als Deash vindt dat zij gelijk hebben, dan geven wij hen hier op Fok gelijk. Zo werkt dat.quote:Op dinsdag 1 december 2015 21:29 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Ja vertrouw nou niet echt op hun skills eigenlijk...
Dan is er niks meer aan hier.quote:Op dinsdag 1 december 2015 21:30 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Hoe bedoel je? Wat maakt het uit dat anderhalf miljard moslims niks met Deash te doen hebben? Als Deash vindt dat zij gelijk hebben, dan geven wij hun hier op Fok gelijk. Zo werkt dat.
Dat is inderdaad allemaal de schuld van de islam. Het lijkt me heerlijk om zo simpel te kunnen denken. Ik ben oprecht jaloers.quote:Op dinsdag 1 december 2015 21:29 schreef ExTec het volgende:
[..]
Voor me een beeld te vormen over waar die islam in de praktijk op uitdraait, en dus in de praktijk is, heb ik 'het nieuws'.
Ja, het nieuws, een uitstekende bron. Vooral ook omdat goed nieuws geen nieuws is.quote:Op dinsdag 1 december 2015 21:29 schreef ExTec het volgende:
[..]
Zoals opgemerkt, filosofisch keuvelen over is een ander forum.quote:Op dinsdag 1 december 2015 21:26 schreef Odaiba het volgende:
[..]
Je kunt oordelen over het handelen van moslims, in dit geval de moslims van IS, maar je kunt helemaal geen uitspraken doen over de islam, als je niet eens wilt verdiepen in de bronnen...
Dat klopt, want goed nieuws is geen nieuws.quote:Op dinsdag 1 december 2015 21:30 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Je vergeet de meerderheid die niet in het nieuws komt...
Ik heb de titel van dit topic gelezen. Dat is voldoende.quote:Op dinsdag 1 december 2015 21:33 schreef Odaiba het volgende:
Jullie houden jezelf en anderen constant voor de gek.
Je was me net voorquote:Op dinsdag 1 december 2015 21:31 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Ja, het nieuws, een uitstekende bron. Vooral ook omdat goed nieuws geen nieuws is.
Alleen op basis van de TT is het al wonderlijk dat er nog zoveel moslimhoofden aan de moslims vast zittenquote:Op dinsdag 1 december 2015 21:35 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Ik heb de titel van dit topic gelezen. Dat is voldoende.
Hoe willen ze anders mensen werven?quote:Op dinsdag 1 december 2015 21:36 schreef Re het volgende:
Welke rechtvaardiging hebben zulk soort nutteloos volk nodig? Beetje cognitieve resonantie onder e temidden om te rechtvaardigen wat ze doen.
Ik heb geen idee waar jij staat in deze discussie, maar verwacht ook niet dat ik dat nog ga krijgen van jou.quote:Op dinsdag 1 december 2015 21:35 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Leeft die nog?quote:Op dinsdag 1 december 2015 21:34 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Je denkt dat je Char bent, maar dat ben je niet.
Dat was al lang duidelijk.quote:Op dinsdag 1 december 2015 21:35 schreef Ceberut het volgende:
[..]
extremisten denken extremistisch, Is verder niet zo spannendquote:Op dinsdag 1 december 2015 21:37 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Hoe willen ze anders mensen werven?
quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:56 schreef Toefjes het volgende:
Heb jij hem zelf gelezen?
Nee, en ik ben het niet van plan.
Heb jij het artikel al gelezen? Je was er vrij lovend over, terwijl er feitelijk niets anders in staat dan een toelichting op de interpretatie van Deash. Heb jij soms bepaalde sympathieën?quote:
Als jij niet kan leven met het idee dat Allah het beter weet voor de mensen, dan de mensen zelf. Dan is de islam niet voor jou.quote:Aanhangers van de islam lukt het niet democratieën te dragen.
Als jij niet kan leven met het idee dat de man boven de vrouw staat, maar dat ze beide verplichtingen hebben tegenover elkaar. Dan is de islam niet voor jou.quote:De islam is vrouw-onvriendelijk.
Vind die eerdere voorbeelden van je maar magertjes.quote:Moet ik nog even doorgaan met het opsommen van rake observaties, zonder maar 1 letter sprookjesboek gelezen te hebben?
Extremisten worden niet zo geboren, maar zo gevormd. Als Deash geen aansluiting kan vinden met de islam dan wel hun acties niet kan rechtvaardigen op basis van de islam, zijn ze niet verzekerd van nieuwe rekruten. In een gebied waar overwegens moslims leven, ga je geen mensen werven door te stellen dat je tegen de islam ingaat. Daarom is het weinig spannend dat Deash beweert conform de islam te handelen. Ze hebben geen andere keuze.quote:Op dinsdag 1 december 2015 21:41 schreef Re het volgende:
[..]
extremisten denken extremistisch, Is verder niet zo spannend
Jep. Jij niet.quote:
Over zijn moed om de mening te uiten. Niet over de inhoud. Je hebt mijn post dus ook niet gelezen.quote:Je was er vrij lovend over,
Hoezo, zijn de observaties niet correct soms?quote:Op dinsdag 1 december 2015 21:42 schreef Odaiba het volgende:
Vind die eerdere voorbeelden van je maar magertjes.
Wacht even. Jij stelt nu 1. dat je het artikel hebt gelezen en 2, dat de schrijver een eigen mening uit. Kun jij aangeven welke mening de schrijver uit? Ik ben benieuwd.quote:Op dinsdag 1 december 2015 21:44 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Jep. Jij niet.
Over zijn moed om de mening te uiten. Niet over de inhoud. Je hebt mijn post dus ook niet gelezen.
Dat kan ik inderdaad. Dat staat namelijk in het artikel dat ik gelezen heb. Die jij niet gelezen hebt. Net als mijn post.quote:Op dinsdag 1 december 2015 21:45 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Wacht even. Jij stelt nu 1. dat je het artikel hebt gelezen en 2, dat de schrijver een eigen mening uit. Kun jij aangeven welke mening de schrijver uit? Ik ben benieuwd.
Dit is een ontwijkend en zwak antwoord. Je kunt toch wel in 2 regels samenvatten wat de mening van de schrijver is?quote:Op dinsdag 1 december 2015 21:47 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat kan ik inderdaad. Dat staat namelijk in het artikel dat ik gelezen heb. Die jij niet gelezen hebt. Net als mijn post.
IS is aantrekkelijk omdat ze de beste karbonade maken. Dat komt omdat ze de meest zuivere versie van het recept uit de koran gebruiken.quote:Op dinsdag 1 december 2015 21:48 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Dit is een ontwijkend en zwak antwoord. Je kunt toch wel in 2 regels samenvatten wat de mening van de schrijver is?
Nou, no shit sherlock. Dus in literatuur van Deash staat dat Deash conform de islam handelt? What's next? Dat 10 uit de 10 door Oral-B betaalde tandartsen, Oral-B aanraden?quote:Wie de basisliteratuur van de terreurbeweging IS tot zich neemt, zal versteld staan hoe zij er alles aan doet, en met succes, om te bewijzen dat zij niets maar dan ook niets doet wat indruist tegen de algemene islamitische geboden en verboden op het gebied van politiek, bestuur en oorlogshandelingen.
Wederom een zwak antwoord. Doe je vaker: daarmee denk je schijnbaar een gebrek aan inhoud te kunnen maskeren. In feite komt het over alsof je geen weerwoord hebt.quote:Op dinsdag 1 december 2015 21:51 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
IS is aantrekkelijk omdat ze de beste karbonade maken. Dat komt omdat ze de meest zuivere versie van het recept uit de koran gebruiken.
Hoe weet je dat het niet klopt? Je hebt toch alleen de titel gelezen?quote:
En ik denk dat de figuren die de kruistochten aan het voeren waren ook zeer creatief aan het shoppen waren in de bijbel om er rechtvaardiging uit te halen.quote:Op dinsdag 1 december 2015 21:51 schreef Ceberut het volgende:
Dit zegt onze schrijver:
[..]
Nou, no shit sherlock. Dus in literatuur van Deash staat dat Deash conform de islam handelt? What's next? Dat 10 uit de 10 door Oral-B betaalde tandartsen, Oral-B aanraden?
Deash stelt de ware islam uit te dragen en ziet een groot deel van de moslims niet als zuivere moslims omdat zij niet hun versie van de islam volgen.quote:Op dinsdag 1 december 2015 21:54 schreef ExTec het volgende:
[..]
En ik denk dat de figuren die de kruistochten aan het voeren waren ook zeer creatief aan het shoppen waren in de bijbel om er rechtvaardiging uit te halen.
Maar waren die mensen dan ineens geen christenen?
Of: was hun handelen on-christelijk?
Ach, beter dat dan in de kramp schieten, en negatief staan t.o.v. alle moslims naar aanleiding van de nare zaken van de afgelopen tijd. Als ik dat doe doe ik namelijk precies wat IS wil bereiken. Vijanden maken. Vijanden die moslims in een hoekje drukken omdat er in de naam van de Koran gemoord wordt, en hoe meer mensen dat doen, hoe groter IS kan worden. Jij draagt op die manier ook een piepklein steentje bij in het succes van IS.quote:Op dinsdag 1 december 2015 21:41 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]Met minimale kennis een maximale mening hebben over Islam critici dus.
Helaas zijn er velen zoals jij, waardoor de omvang van het probleem zo slecht begrepen wordt.
Kruistochten hadden niks met de leer van het christendom te maken. Het was een opdracht van de paus en een oplevende fanatieke stroming die het beloofde land weer onder christelijke heerschappij wouden hebben. Maar goed kerk en staat waren pas later verbonden met elkaar. Islam al vanaf het begin.quote:Op dinsdag 1 december 2015 21:54 schreef ExTec het volgende:
[..]
En ik denk dat de figuren die de kruistochten aan het voeren waren ook zeer creatief aan het shoppen waren in de bijbel om er rechtvaardiging uit te halen.
Maar waren die mensen dan ineens geen christenen?
Of: was hun handelen on-christelijk?
Ik ben hartstikke lief voor moslims. Alleen als ik extremisten zie wil ik ze prikken vriend.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:02 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ach, beter dat dan in de kramp schieten, en negatief staan t.o.v. alle moslims naar aanleiding van de nare zaken van de afgelopen tijd. Als ik dat doe doe ik namelijk precies wat IS wil bereiken. Vijanden maken. Vijanden die moslims in een hoekje drukken omdat er in de naam van de Koran gemoord wordt, en hoe meer mensen dat doen, hoe groter IS kan worden. Jij draagt op die manier ook een piepklein steentje bij in het succes van IS.
Goede visie. Hoe herken ik een extremist trouwens?quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:03 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
Ik ben hartstikke lief voor moslims. Alleen als ik extremisten zie wil ik ze prikken vriend.
Maar de Paus is volgens mij een geloofsleider?quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:03 schreef Odaiba het volgende:
[..]
Kruistochten hadden niks met de leer van het christendom te maken. Het was een opdracht van de paus
Je hoeft alleen de bronnen er maar op na te slaan.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:01 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Deash stelt de ware islam uit te dragen en ziet een groot deel van de moslims niet als zuivere moslims omdat zij niet hun versie van de islam volgen.
Je ziet dat het een kwestie van perspectief is, wat er onder "de islam" wordt geschaard. Wat de een wel christelijk/islamitisch vindt, hoeft de andere nog niet zo te accepteren.
En de dwalers en afvalligen zijn, die gasten van IS?quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:06 schreef Odaiba het volgende:
Uiteindelijk is het niet de salafist die kan oordelen over andere moslims, maar Allah zelf, en die zal niet barmhartig zijn tegenover dwalers en afvallige.
Salafisten zijn niet de enigen die de bronnen erop naslaan. De rest van de moslims hanteren dezelfde bronnen en komen tot heel andere conclusies. En nee, niet elke moslim zal zelf een literatuuronderzoek verrichten. Dat laten ze over aan geleerden.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:06 schreef Odaiba het volgende:
[..]
Je hoeft alleen de bronnen er maar op na te slaan.
Islam is onderwerping en veel moslims zijn tegenwoordig dwalende omdat de hele ummah uit elkaar is gevallen. Laat staan dat de vrij moslims in europa zelf wel even bepalen wat zij wel of niet volgen van de islam.
Uiteindelijk is het niet de salafist die kan oordelen over andere moslims, maar Allah zelf, en die zal niet barmhartig zijn tegenover dwalers en afvallige.
Verder doen al die moslimlanden tegenwoordig precies hetzelfde. Dit hanteren we wel, dit niet. ow kijk geld, ooh dan laten we dat ook maar.
Ja die katholieken zijn gek. Paus als plaatsvervanger van christus.. het geloof van Christus is gekaapt en de Rooms-Katholieke kerk was in de vroege middeleeuwen gewoon een voortzetting van de heersende Romeinse machtsinstituten..Werkte allemaal heel goed in die tijd. Later wat minder.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:05 schreef ExTec het volgende:
[..]
Maar de Paus is volgens mij een geloofsleider?
Dus een geloofsleider geeft opdracht tot, maar het heeft 'niets' met het geloof te maken, zoiets?
Dat is lachwekkend hé
Wat een smerige god is die Allah dan.quote:Want alles wat de vijand kan verzwakken en angst kan inboezemen, is toegestaan. Daarbij zijn onthoofden, levend verbranden, verstikken, verdrinken en van hoge plaatsen gooien de beste manieren om dat doel te bereiken.
Want 'Allah spreekt niet voor niets in de Koran over het doorsnijden van halzen... Onthoofding is geliefd bij Allah en zijn profeten wat de ongelovigen daar ook van vinden'.
Maar mijn vraag was of je zeker wist dat die kruistochten niks met het christendom te maken hadden?quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:10 schreef Odaiba het volgende:
[..]
Ja die katholieken zijn gek. Paus als plaatsvervanger van christus.. het geloof van Christus is gekaapt en de Rooms-Katholieke kerk was in de vroege middeleeuwen gewoon een voortzetting van de heersende Romeinse machtsinstituten..Werkte allemaal heel goed in die tijd. Later wat minder.
Het zijn net Christenen, ook allemaal clubjes met eigen interpretaties.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:09 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Salafisten zijn niet de enigen die de bronnen erop naslaan. De rest van de moslims hanteren dezelfde bronnen en komen tot heel andere conclusies. En nee, niet elke moslim zal zelf een literatuuronderzoek verrichten. Dat laten ze over aan geleerden.
Dat klopt. En dan blazen ze elkaar op over die verschillen. Net zoals de christenen in Noord-Ierland.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:09 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Salafisten zijn niet de enigen die de bronnen erop naslaan. De rest van de moslims hanteren dezelfde bronnen en komen tot heel andere conclusies.
Rustig maar. De islam zal uit Europa verdreven gaan worden. Het heeft alleen nog even wat meer tijd nodig. Ik voorzie een periode van hevig bloedvergieten in Europa.quote:Op dinsdag 1 december 2015 18:11 schreef ludovico het volgende:
Zolang er gekke teksten staan in al die theologische boeken, waarin grote groepen gehersenspoelde mensen in geloven dan blijven er gekke dingen gebeuren... Ik ben héél blij als er geen enkele gelovige meer in Nederland woont over X jaar. Nu lijkt het christendom uit zichzelf wel te verdwijnen.... Alleen door "niet westerse allochtonen" het land in te halen zal het aandeel Moslims helaas toenemen.
Nee niet volgens mij. Je ziet islam geleerden niks anders doen dat fatwa's uitschrijven.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:08 schreef ExTec het volgende:
[..]
En de dwalers en afvalligen zijn, die gasten van IS?
Volgens wie?
Volgens jou?
Correct. Daarom ook zo zinloos om daar over te discussiëren.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:15 schreef Montagui het volgende:
[..]
Het zijn net Christenen, ook allemaal clubjes met eigen interpretaties.
Klopt. Zo zijn de bronnen te misbruiken voor goede en kwade doeleinden. Helaas domineert die andere kwade kant steeds meer, zowel in europa als het midden-oosten.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:09 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Salafisten zijn niet de enigen die de bronnen erop naslaan. De rest van de moslims hanteren dezelfde bronnen en komen tot heel andere conclusies. En nee, niet elke moslim zal zelf een literatuuronderzoek verrichten. Dat laten ze over aan geleerden.
Zover was ik trouwens al ontzettend lang.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:21 schreef Odaiba het volgende:
[..]
Zo zijn de bronnen te misbruiken voor goede en kwade doeleinden.
Daarom als een gelovige een daad begaat in naam van het geloof dan is dat ook in naam van dat geloof. Dat het niet in naam van jouw interpretatie van het geloof is gedaan maakt niet uit, want geen enkele gelovig kan daadwerkelijk claimen de 'ware weg' te volgen. Alleen zijn of haar interpretatie ervan. Ergo, IS = Islam.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:18 schreef ExTec het volgende:
[..]
Correct. Daarom ook zo zinloos om daar over te discussiëren.
Maar altijd wel heel nuttig voor mensen die het religieuze stoepje schoon willen vegen.
Want de verantwoordelijken "begrepen het geloof niet! en hun daden hebben niets met het geloof te maken!"
Hoezo kan geen enkele gelovige claimen de ware weg te volgen? Dat kan iedereen en dat gebeurt ook.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:23 schreef Montagui het volgende:
[..]
Daarom als een gelovige een daad begaat in naam van het geloof dan is dat ook in naam van dat geloof. Dat het niet in naam van jouw interpretatie van het geloof is gedaan maakt niet uit, want geen enkele gelovig kan daadwerkelijk claimen de 'ware weg' te volgen. Alleen zijn of haar interpretatie ervan. Ergo, IS = Islam.
Voor mij is het gewoon interesse, maar ik vind niet dat de eene groep de andere groep kan uitsluiten.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:23 schreef ExTec het volgende:
[..]
Zover was ik trouwens al ontzettend lang.
Komen we terug op: wat is het nut van je er in verdiepen?
Je geeft feitelijk zelf toe dat dat totaal geen zin heeft.
Ow, en de achterliggende gedachte is dat feitelijk het tegendeel van je stelling (Geen uitspraken kunnen doen zonder verdieping) waarheid is.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:27 schreef Odaiba het volgende:
[..]
Voor mij is het gewoon interesse, maar ik vind niet dat de eene groep de andere groep kan uitsluiten.
De bronnen zijn duidelijk, maar moslims verschillen. Je ziet hierdoor de ellende in de wereld vloeien. Verder denk ik dat ze een beetje met een identiteitscrisis zitten opgescheept.
Ze volgen uiteraard allemaal de ware weg. De claim de ware weg te volgen is dan ook van nul en generlei waarde.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:25 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Hoezo kan geen enkele gelovige claimen de ware weg te volgen? Dat kan iedereen en dat gebeurt ook.
Waar ook direct uit volgt dat het tegenovergestelde, de stelling dat de ander de foute weg volgt, dus ook van nul en generlei waarde is. Waarvan aktequote:Op dinsdag 1 december 2015 22:36 schreef Montagui het volgende:
De claim de ware weg te volgen is dan ook van nul en generlei waarde.
Nul waarde voor wie? Voor diegenen heeft het behoorlijk wat waarde.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:36 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ze volgen uiteraard allemaal de ware weg. De claim de ware weg te volgen is dan ook van nul en generlei waarde.
Je bent geen volgeling van een god, het is niet zo dat je hem even toevoegd op facebook omdat je er fan van bent.. Je bent zijn onderdaan, zijn creatie. Je bent gemaakt door hem/haar/het, je bent een sim zeg maarquote:Op dinsdag 1 december 2015 22:12 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Wat een smerige god is die Allah dan.
Daar wil je toch geen volgeling van zijn?
Voor de nogal esoterische discussie of het volgende staaltje bloedvergieten al dan niet met de islam te maken heeft. Want dat heeft het dus per definitie.quote:
Nogmaals, voor wie? Je kunt er geen objectief oordeel over vellen. Maar subjectief gezien meent de meerderheid van de moslims dat Deash niet de juiste weg volgt.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:39 schreef ExTec het volgende:
[..]
Waar ook direct uit volgt dat het tegenovergestelde, de stelling dat de ander de foute weg volgt, dus ook van nul en generlei waarde is. Waarvan akte
Ik vind het moeilijk te geloven dat je niet kunt inzien dat dat precies het probleem is.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:40 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Nul waarde voor wie? Voor diegenen heeft het behoorlijk wat waarde.
quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:41 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Nogmaals, voor wie? Je kunt er geen objectief oordeel over vellen. Maar subjectief gezien meent de meerderheid van de moslims dat Deash niet de juiste weg volgt.
quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:41 schreef ExTec het volgende:
[..]
Voor de nogal esoterische discussie of het volgende staaltje bloedvergieten al dan niet met de islam te maken heeft. Want dat heeft het dus per definitie.
Exact.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:39 schreef ExTec het volgende:
[..]
Waar ook direct uit volgt dat het tegenovergestelde, de stelling dat de ander de foute weg volgt, dus ook van nul en generlei waarde is. Waarvan akte
Dat hangt er dus van af wat je onder "de islam" verstaat. Een soort gemiddelde?quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:41 schreef ExTec het volgende:
[..]
Voor de nogal esoterische discussie of het volgende staaltje bloedvergieten al dan niet met de islam te maken heeft. Want dat heeft het dus per definitie.
Welk probleem heb je het dan over?quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:42 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik vind het moeilijk te geloven dat je niet kunt inzien dat dat precies het probleem is.
Dat dat de reden is dat IS überhaupt bestaat. Of noem je dat geen probleem?quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:43 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Welk probleem heb je het dan over?
Je bent wel een volgeling als je houdt aan zijn leefregelsquote:Op dinsdag 1 december 2015 22:41 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Je bent geen volgeling van een god, het is niet zo dat je hem even toevoegd op facebook omdat je er fan van bent.. Je bent zijn onderdaan, zijn creatie. Je bent gemaakt door hem/haar/het, je bent een sim zeg maar. Niets democratisch aan.
Geloof in goden, een raar fenomeen imo..
Daar versta ik die religie onder, die een kwart van de wereldbevolking onderdompelt in ellende.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:43 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Dat hangt er dus van af wat je onder "de islam" verstaat.
Ik geef toch een redelijke omschrijving, zojuist?quote:Een soort gemiddelde?
IS had zonder islam waarschijnlijk ook wel bestaan, zij het in een andere vorm. Mensen hebben nu eenmaal een vehikel nodig om de verantwoordelijkheid voor hun daden buiten zichzelf te plaatsen.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:44 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat dat de reden is dat IS überhaupt bestaat. Of noem je dat geen probleem?
De reden dat IS bestaat is een machtsvacuum na een periode van oorlog en chaos.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:44 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat dat de reden is dat IS überhaupt bestaat. Of noem je dat geen probleem?
Tuurlijkquote:Op dinsdag 1 december 2015 22:46 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
IS had zonder islam waarschijnlijk ook wel bestaan,
Dus niet IS maar iets anders. Wat een geweldig coherent statement weer.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:46 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
IS had zonder islam waarschijnlijk ook wel bestaan, zij het in een andere vorm.
Ah... het heeft natuurlijk niets met islam te maken.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:46 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
IS had zonder islam waarschijnlijk ook wel bestaan, zij het in een andere vorm. Mensen hebben nu eenmaal een vehikel nodig om de verantwoordelijkheid voor hun daden buiten zichzelf te plaatsen.
Ja. IS is een gevolg van allerlei ellendige factoren die weinig met religie te maken hebben, meer met de chaotische periode die er aan vooraf ging, buitenlandse inmenging met veel burgerslachtoffers tot gevolg met uiteindelijk een machtsvacuum.quote:
M.a.w. je kunt het niet duiden. "De islam" als in "het" ligt aan "de islam", bestaat niet. Je kunt het niet in abstracte termen vatten. Om er een uitspraak over te doen, zal je concreet moeten worden.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:45 schreef ExTec het volgende:
[..]
Daar versta ik die religie onder, die een kwart van de wereldbevolking onderdompelt in ellende.
[..]
Ik geef toch een redelijke omschrijving, zojuist?
Vermoeiend leven moet je toch hebben als moslim. Altijd maar de hele dag, constant, om je heen zoeken naar excuses om je eigen falen te verbloemen.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:47 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Ah... het heeft natuurlijk niets met islam te maken.
Nee dat is slechts een reden dat het zo heeft kunnen groeien. De reden dat het bestaat is, zoals ook in het artikel gezegd wordt, de religieuze grondslag.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:46 schreef Ceberut het volgende:
[..]
De reden dat IS bestaat is een machtsvacuum na een periode van oorlog en chaos.
Oh, de wandaden van Deash komen voort uit het persoonlijke falen van elke willekeurige moslim?quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:48 schreef ExTec het volgende:
[..]
Vermoeiend leven moet je toch hebben als moslim. Altijd maar de hele dag, constant, om je heen zoeken naar excuses om je eigen falen te verbloemen.
Het heeft voornamelijk met islam te maken. Het is de pure islam, zoals ie bedoeld is. Ik zou bijna beweren dat het de religie van de duivel is, ware het niet dat ik niet geloof in opperwezens.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:48 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ja. IS is een gevolg van allerlei ellendige factoren die weinig met religie te maken hebben, meer met de chaotische periode die er aan vooraf ging, buitenlandse inmenging met veel burgerslachtoffers tot gevolg met uiteindelijk een machtsvacuum.
Nou ja, het ligt kennelijk stukken genuanceerder dan de schrijver doet vermoeden. Als het wel de islam was geweest zou het percentage terroristen onder moslims aanzienlijk hoger zijn. Bovendien strookt het niet met het gegeven dat veel terroristen juist weinig op hebben met religie.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:46 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dus niet IS maar iets anders. Wat een geweldig coherent statement weer.
Dit is dus bewezen onzin. Lees het artikel nog maar een keer. Het heeft álles met religie te maken.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:48 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ja. IS is een gevolg van allerlei ellendige factoren die weinig met religie te maken hebben
Nee.quote:
Aan zelfreflectie een groot gebrek bij die islamieten.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:48 schreef ExTec het volgende:
[..]
Vermoeiend leven moet je toch hebben als moslim. Altijd maar de hele dag, constant, om je heen zoeken naar excuses om je eigen falen te verbloemen.
Als het voornamelijk met de islam te maken heeft, hoe komt het dan dat het aandeel terroristen onder moslims zo laag ligt?quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:50 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Het heeft voornamelijk met islam te maken.
Het artikel zegt niets over de redenen van het bestaan van Deash.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:49 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nee dat is slechts een reden dat het zo heeft kunnen groeien. De reden dat het bestaat is, zoals ook in het artikel gezegd wordt, de religieuze grondslag.
Neehoor.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:48 schreef Ceberut het volgende:
[..]
M.a.w. je kunt het niet duiden. "De islam" als in "het" ligt aan "de islam", bestaat niet. Je kunt het niet in abstracte termen vatten. Om er een uitspraak over te doen, zal je concreet moeten worden.
Zuchtquote:Op dinsdag 1 december 2015 22:50 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nou ja, het ligt kennelijk stukken genuanceerder dan de schrijver doet vermoeden. Als het wel de islam was geweest zou het percentage terroristen onder moslims aanzienlijk hoger zijn.
Hoe komt het dan dat de verhouding terroristen onder moslims betrekkelijk laag ligt? Als het alles met religie te maken zou hebben zouden er ook veel meer terroristen danwel extremisten onder moslims te vinden moeten zijn. Dat is niet het geval.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:50 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dit is dus bewezen onzin. Lees het artikel nog maar een keer. Het heeft álles met religie te maken.
Nee, uit het collectieve falen van, niet perse van het individuele.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:49 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Oh, de wandaden van Deash komen voort uit het persoonlijke falen van elke willekeurige moslim?
Ik zou het maar eens lezen als ik jou was. Heb je nog steeds niet gedaan hé.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:51 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Het artikel zegt niets over de redenen van het bestaan van Deash.
Ik beweer niet dat dit soort idioterie álles met de islam te maken heeft geloof ik. Want als je dat stelt, prima, maar dan heeft het ook álles met de islam te maken dat de overgrote meerderheid van de moslims helemaal niet zit te wachten op geweld.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:52 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Zucht.
Nu bestaat 'de islam' ineens wel? En hoezo valt IS daar dan niet onder? Kun je niet lezen? We hebben het er net al over gehad, interpretaties van de islam zijn objectief niet te beoordelen op validiteit.
Hey, niet elke duitser stond in een concentratie kamp de gaskraan te bedienen.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:51 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Als het voornamelijk met de islam te maken heeft, hoe komt het dan dat het aandeel terroristen onder moslims zo laag ligt?
Want de Duitse nationaliteit staat tegenwoordig gelijk aan nazisme? Over domme vergelijkingen gesproken.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:54 schreef ExTec het volgende:
[..]
Hey, niet elke duitser stond in een concentratie kamp de gaskraan te bedienen.
Het ligt veel hoger dan het aandeel terroristen onder niet-moslims.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:51 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Als het voornamelijk met de islam te maken heeft, hoe komt het dan dat het aandeel terroristen onder moslims zo laag ligt?
Jij stelt dat het er niets mee te maken heeft. Dat is onzin. Bovendien haal je met die domme opmerking ook je andere punt onderuit. Dan heeft het schijnbare gebrek aan moslimterroristen óók niets met islam te maken.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:54 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ik beweer niet dat dit soort idioterie álles met de islam te maken heeft geloof ik.
Vergelijking gaat niet op. En voor zover het opgaat werkt het argument tegen je. Immers Deash is zwaar in de minderheid ten opzichte van de rest van de moslims. "Grofweg dezelfde", gaat dus niet op.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:52 schreef ExTec het volgende:
[..]
Neehoor.
Totaal niet noodzakelijk. Kan prima refereren naar het communisme. Daar waren in de praktijk ook zat smaakjes van.
Maar het leverde grofweg overal dezelfde doffe ellende op.
Betrekkelijk laag?quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:53 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Hoe komt het dan dat de verhouding terroristen onder moslims betrekkelijk laag ligt?
Quote dan even het stukje dat gaat over de redenen waarom Deash bestaat?quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:54 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik zou het maar eens lezen als ik jou was. Heb je nog steeds niet gedaan hé.
IS bestaat omdat hun interpretatie net zo geldig is als de interpretatie van andere moslims in datzelfde gebied. Die zij met veel plezier uitroeien.
Ze gaan al moeilijk mee in de samenleving. Overal waar moslims zijn, zie je dezelfde problemen.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:53 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Hoe komt het dan dat de verhouding terroristen onder moslims betrekkelijk laag ligt? Als het alles met religie te maken zou hebben zouden er ook veel meer terroristen danwel extremisten onder moslims te vinden moeten zijn. Dat is niet het geval.
Ga het eerst nou maar even lezen.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:57 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Quote dan even het stukje dat gaat over de redenen waarom Deash bestaat?
Niet-moslims hebben dan ook een stuk minder te vrezen van imperialisme.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:55 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Het ligt veel hoger dan het aandeel terroristen onder niet-moslims.
Nee, dat zei ik niet.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:55 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Want de Duitse nationaliteit staat tegenwoordig gelijk aan nazisme? Over domme vergelijkingen gesproken.
Nu duidelijk?quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:53 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Hoe komt het dan dat er in verhouding zo weinig duitsers de gaskraan bediende? Als het alles met nazisme te maken zou hebben zouden er ook veel meer duitsers aan de gaskraan moeten staan.
Betrekkelijk laag, ja. Als het aan de islam zou liggen zouden veel meer moslims terroristen zijn. Uit onderzoek blijkt juist dat dat soort figuren weinig op hebben met religie en veel minder fanatiek hun geloof beleven dan bijvoorbeeld een salafist.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:56 schreef ExTec het volgende:
[..]
Betrekkelijk laag?
Laat me raden, die mooie statistiek die bv. schermutselingen op corsica en nut-jobs die los gaan in een abortuskliniek tactisch op een berg pleurt zodat jij met het klinkende feit kan komen opdraven 'dat eigenlijk maar weinig moslims terroristen zijn ofzo?
De islam is geen ideologie maar een religie, dus je vergelijking gaat niet op.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:59 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nee, dat zei ik niet.
Ik gaf een vergelijk dat duidelijk dient te maken dat het niet noodzakelijk is voor elke aanhanger van een ideologie om actoief bezig te zijn, voordat de ideologie zelf kwalijk word.
[..]
Nu duidelijk?
Dat doe ik. Met dit artikel. Dat jij weigert te lezen blijkbaar.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:58 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Wederom kun je een uitspraak van jezelf niet onderbouwen. Jammer.
De wortel is de religieuze ideologie. Vervolgens wordt uiteen gezet waar die uit bestaat. Ik snap dat dat moeilijk te begrijpen is als je het artikel niet gelezen hebt maar dit moet toch te doen zijn voor je.quote:Nu ook IS haar strijd geglobaliseerd heeft, is het zaak om als onderdeel van haar bestrijding niet alleen te denken over het beste militaire antwoord, maar ook de wortels van haar religieuze ideologie te doorgronden.
Dat is niet wat je schreef:quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:53 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nee, uit het collectieve falen van, niet perse van het individuele.
Wel goed lezen, en proberen niet te projecteren
quote:Vermoeiend leven moet je toch hebben als moslim. Altijd maar de hele dag, constant, om je heen zoeken naar excuses om je eigen falen te verbloemen.
Daar staat niets over waarom Deash BESTAAT.quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:02 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat doe ik. Met dit artikel. Dat jij weigert te lezen blijkbaar.
[..]
De wortel is de religieuze ideologie. Vervolgens wordt uiteen gezet waar die uit bestaat. Ik snap dat dat moeilijk te begrijpen is als je het artikel niet gelezen hebt maar dit moet toch te doen zijn voor je.
Dat zou dan aansluiten bij de stelling dat het niets met de islam te maken heeft. Dat zou ik ook niet willen zeggen, natuurlijk faciliteert de islam bepaalde onderdelen of vergemakkelijkt het machtsgeile figuren om mensen voor zich te winnen. Maar dan heb je het al over een heel andere problematiek.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:55 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Jij stelt dat het er niets mee te maken heeft. Dat is onzin. Bovendien haal je met die domme opmerking ook je andere punt onderuit. Dan heeft het schijnbare gebrek aan moslimterroristen óók niets met islam te maken.
Nog een keer:quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:59 schreef Xa1pt het volgende:
Als het aan de islam zou liggen zouden veel meer moslims terroristen zijn.
quote:Hoe komt het dan dat er in verhouding zo weinig duitsers de gaskraan bediende? Als het alles met nazisme te maken zou hebben zouden er ook veel meer duitsers aan de gaskraan moeten staan.
quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:01 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
De islam is geen ideologie maar een religie, dus je vergelijking gaat niet op.
[..]
quote:
[..]
De islam is een religie. Nazisme een ideologie.quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:04 schreef ExTec het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
Gaat die wel.
Tenzij jij het verschil uit kan leggen
Nee, hij gaat ons haarfijn het verschil uitleggenquote:Op dinsdag 1 december 2015 23:04 schreef Fir3fly het volgende:
Het is niet alleen een ideologie per definitie (dat zijn alle religies)
Wat is een terrorist? Over het algemeen verstaan we daaronder een persoon die de westerse beschaving bedreigt. Vanuit de ogen van IS zijn wij de bedreiging en dus de terrorist.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:53 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Hoe komt het dan dat de verhouding terroristen onder moslims betrekkelijk laag ligt? Als het alles met religie te maken zou hebben zouden er ook veel meer terroristen danwel extremisten onder moslims te vinden moeten zijn. Dat is niet het geval.
Want een ideologie word pas kwalijk als er een overheid achter zit.quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:04 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Omdat dat georganiseerd was door een overheid. Je slaat de plank volledig mis.
Nee, je ging het verschil tussen religie's en ideologieën uitleggen.quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:04 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
De islam is een religie. Nazisme een ideologie.
Nee, het is juist geen ideologie. Voor alle moslims is het een religie, voor sommigen een ideologie. Dat betekent niet dat de islam ineens een ideologie is, het blijft een religie.quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:04 schreef Fir3fly het volgende:
[..]! Dat is juist het gevaarlijkste aan het hele islamitische gebeuren
! Het is niet alleen een ideologie per definitie (dat zijn alle religies) maar het heeft ook nog eens een enorm sterke culturele component.
Je krijgt een antwoord, maar het antwoord staat je niet aan.quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:05 schreef ExTec het volgende:
[..]
Want een ideologie word pas kwalijk als er een overheid achter zit.
Je mist het een en het ander.
Dat deed je letterlijk. "het heeft niets met islam te maken" is een directe quote van jou. Een leugen dus, of een draai.quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:03 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat zou dan aansluiten bij de stelling dat het niets met de islam te maken heeft. Dat zou ik ook niet willen zeggen,
Nou, niet dus. Dat is precies de problematiek. Daar ligt de wortel, zoals ook in het artikel uiteengezet wordt. Dat je schijnbaar ook niet gelezen hebt.quote:natuurlijk faciliteert de islam bepaalde onderdelen of vergemakkelijkt het machtsgeile figuren om mensen voor zich te winnen. Maar dan heb je het al over een heel andere problematiek.
Islam en politiek zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het is zowel een ideologie als een religie.quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:04 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
De islam is een religie. Nazisme een ideologie.
Nee, het antwoord klopt gewoon niet.quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:06 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Je krijgt een antwoord, maar het antwoord staat je niet aan.
Vertel eens, wat is het verschil? Waarom is dat het geval?quote:
Binnen een religie heb je bijvoorbeeld een heel scala aan dogma's en tradities, culturele verschillen en bijbehorende opvattingen. Binnen ideologieën is dat scala vrij beperkt. Daarnaast is religie iets persoonlijks en draait het ook morele opvattingen. Bij een ideologie is dat veel minder het geval.quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:06 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nee, je ging het verschil tussen religie's en ideologieën uitleggen.
Dus je wil beweren dat de islam een ideologie is? Ik weet niet welk woordenboek jij gebruikt, maar het is in elk geval niet de goede.quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:09 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Vertel eens, wat is het verschil? Waarom is dat het geval?
Dit is gewoon een vals dilemma dat je opzet omdat je uitgeluld bent. Je hebt geen argumenten meer dus gooi je het op een semantische discussie. Leuk geprobeerd.
Nationaal-socialisme is dus nu geen ideologie meer omdat er geen overheid is dat het uitdraagt cq organiseert? Geweldig punt weer.quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:04 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Omdat dat georganiseerd was door een overheid. Je slaat de plank volledig mis.
Het kan voor moslims een ideologie zijn, maar het is voor alle moslims vooral een religie.quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:08 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Islam en politiek zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het is zowel een ideologie als een religie.
Dan quote jij, uit jouw woordenboek even beide definities, gaan we ze vergelijkenquote:Op dinsdag 1 december 2015 23:10 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dus je wil beweren dat de islam een ideologie is? Ik weet niet welk woordenboek jij gebruikt, maar het is in elk geval niet de goede.
Ah, quote 'm dan maar.quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:07 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat deed je letterlijk. "het heeft niets met islam te maken" is een directe quote van jou. Een leugen dus, of een draai.
Waar dat alleen wordt geclaimd zonder verdere toelichting. Hmm, ja, nee, helder.quote:Nou, niet dus. Dat is precies de problematiek. Daar ligt de wortel, zoals ook in het artikel uiteengezet wordt. Dat je schijnbaar ook niet gelezen hebt.
Precies wat ik zeg dus, semantische discussie. Je noemt nazisme maar een ideologie en werpt dan een artificiële barrière op om maar niet te hoeven antwoorden op de (volledig) juiste vergelijking die jouw punt volledig verwierp.quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:10 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dus je wil beweren dat de islam een ideologie is? Ik weet niet welk woordenboek jij gebruikt, maar het is in elk geval niet de goede.
Omdat die moslims er met open ogen in stinken.quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:10 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Het kan voor moslims een ideologie zijn, maar het is voor alle moslims vooral een religie.
Er is dus een woordenboek waarin de islam als ideologie staat aangeduid? Interessant. Welke is dat?quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:11 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dan quote jij, uit jouw woordenboek even beide definities, gaan we ze vergelijken
Het is geen juiste vergelijking want de islam is geen ideologie.quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:12 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Precies wat ik zeg dus, semantische discussie. Je noemt nazisme maar een ideologie en werpt dan een artificiële barrière op om maar niet te hoeven antwoorden op de (volledig) juiste vergelijking die jouw punt volledig verwierp.
Die zijn binnen een ideologie ook mogelijk.quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:09 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Binnen een religie heb je bijvoorbeeld een heel scala aan dogma's en tradities, culturele verschillen en bijbehorende opvattingen.
Neehoor. Hoeft helemaal niet. Kijk maar naar Noord-Korea. Cult of personality.quote:Binnen ideologieën is dat scala vrij beperkt.
Nazisme stond stijf van morele opvattingen. Jammer.quote:Daarnaast is religie iets persoonlijks en draait het ook morele opvattingen. Bij een ideologie is dat veel minder het geval.
Je haalt er weer allerlei andere zaken bij. Ik wil mij concentreren op je eerste opmerking: nl. dat niet alle Duitsers in het nazi-regime aan de gaskraan zaten.quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:08 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nee, het antwoord klopt gewoon niet.
Sanctionering van een overheid is nooit voorwaarde geweest voor een ideologie om echt slecht te worden.
Binnen welke ideologie vind je zoveel inhoudelijke verschillen als je binnen religies ziet dan?quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:14 schreef ExTec het volgende:
Die zijn binnen een ideologie ook mogelijk.
Hoeveel verschillende leerscholen of uiteenlopende verbanden waarin aanhangers zich concentreren zie je precies binnen de juche?quote:Neehoor. Hoeft helemaal niet. Kijk maar naar Noord-Korea. Cult of personality.
Blijf dat vooral roepen ja, misschien gaan mensen je nog wel een keer gelovenquote:Op dinsdag 1 december 2015 23:13 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Het is geen juiste vergelijking want de islam is geen ideologie.
Hey, je trucje waar je meent niet uitgeluld te zijn door bewsut mijn text verkeerd te interpreteren begint ondertussen te vervelen.quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:13 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Er is dus een woordenboek waarin de islam als ideologie staat aangeduid? Interessant. Welke is dat?
quote:Dus je wil beweren dat de islam een ideologie is? Ik weet niet welk woordenboek jij gebruikt, maar het is in elk geval niet de goede.
En dan lijkt het me voor de hand liggend dat we het over de definities van ideologie en religie hebben.quote:Dan quote jij, uit jouw woordenboek even beide definities, gaan we ze vergelijken
Waar zeg ik dat? Je vult het zelf in en valt het zelf aan. Stropop.quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:10 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nationaal-socialisme is dus nu geen ideologie meer omdat er geen overheid is dat het uitdraagt cq organiseert? Geweldig punt weer.
De kwestie lijkt me vrij snel opgehelderd als je een woordenboek kunt vinden waarin de islam aangeduid wordt als ideologie. Maar dat wordt natuurlijk een onmogelijke opgave. Ergo: de islam is een religie, geen ideologie.quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:17 schreef ExTec het volgende:
[..]
Hey, je trucje waar je meent niet uitgeluld te zijn door bewsut mijn text verkeerd te interpreteren begint ondertussen te vervelen.
Jij:
[..]
[..]
En dan lijkt het me voor de hand liggend dat we het over de definities van ideologie en religie hebben.
Dus: doe even.
Wellicht, maar je opmerking slaat sowieso nergens op. Een overheid heeft er niets mee te maken.quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:17 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat? Je vult het zelf in en valt het zelf aan. Stropop.
Nope. Ik zei: dat niet iedere moslim aanslagen pleegt kan niet opgevoerd worden als bewijs dat het niks met de islam te maken heeft.quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:16 schreef Ceberut het volgende:
Je zegt eigenlijk niet alle moslims hoeven aanslagen te plegen.
Dit is an sich nog wel discutabel, want het raakt aan: hoeveel steun genieten ze nu echt.quote:De moslims die aanslagen plegen, doen dat echter niet vanuit de organisatie namens de overige moslims.
Dan komen we weer in dezelfde discussie terecht. Wiens islam. De islam van Deash: ja nogal wiedes. De islam volgens de rest van de wereld: nee, duidelijk niet.quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:20 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nope. Ik zei: dat niet iedere moslim aanslagen pleegt kan niet opgevoerd worden als bewijs dat het niks met de islam te maken heeft.
Vanuit hun oogpunt wel. Zij zijn immers de 'ware moslims'.quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:16 schreef Ceberut het volgende:
[..]
De moslims die aanslagen plegen, doen dat echter niet vanuit de organisatie namens de overige moslims.
Heb je eindelijk door dat je in een cirkelredenering vast zit?quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:21 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Dan komen we weer in dezelfde discussie terecht. Wiens islam. De islam van Deash: ja nogal wiedes. De islam volgens de rest van de wereld: nee, duidelijk niet.
Deash accepteert het gros van de moslims niet eens als echte moslim. Dus ook Deash heeft die pretentie niet.quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:22 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Vanuit hun oogpunt wel. Zij zijn immers de 'ware moslims'.
Wederom een losse flodder. Het niveau is wel bedroevend laag.quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:22 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Heb je eindelijk door dat je in een cirkelredenering vast zit?
Ergo: in je ontzettende drang om niet uitgeluld te zijn let je niet op en lees je niet.quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:18 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
De kwestie lijkt me vrij snel opgehelderd als je een woordenboek kunt vinden waarin de islam aangeduid wordt als ideologie. Maar dat wordt natuurlijk een onmogelijke opgave. Ergo: de islam is een religie, geen ideologie.
Komen we inderdaad, en gaf je toen: maar het communisme werd ook niet uniform beleefd. Belette ons niet om er toch over te spreken en er toch eenduidig naar te refereren. Maar toen kwam jij met het niet relevante gedeelte dat daar de staat achter zat ofzo.quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:21 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Dan komen we weer in dezelfde discussie terecht. Wiens islam. De islam van Deash: ja nogal wiedes. De islam volgens de rest van de wereld: nee, duidelijk niet.
Niet dus. Ok, ik wil je wel helpen.quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:24 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Wederom een losse flodder. Het niveau is wel bedroevend laag.
Wat dat betreft staan er nog 2 vragen open geloof ik.quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:24 schreef ExTec het volgende:
De vraag was: wat is het verschil tussen een religie en een ideologie. En als je het niet weet, quote beide definities maar (die van ideologie en religie, hé)
Je haalt weer dingen door elkaar. Dat laatste ging over jouw opmerking over de Nazi's.quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:26 schreef ExTec het volgende:
[..]
Komen we inderdaad, en gaf je toen: maar het communisme werd ook niet uniform beleefd. Belette ons niet om er toch over te spreken en er toch eenduidig naar te refereren. Maar toen kwam jij met het niet relevante gedeelte dat daar de staat achter zat ofzo.
Hierzo denk ik:quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:27 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Je haalt weer dingen door elkaar. Dat laatste ging over jouw opmerking over de Nazi's.
En, nee, we hoeven het niet concreet te maken.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:48 schreef Ceberut het volgende:
[..]
M.a.w. je kunt het niet duiden. "De islam" als in "het" ligt aan "de islam", bestaat niet. Je kunt het niet in abstracte termen vatten. Om er een uitspraak over te doen, zal je concreet moeten worden.
We wachten op antwoord.quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:27 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Wat dat betreft staan er nog 2 vragen open geloof ik.
Laten we Wiki dan maar even pakken:quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:27 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Wat dat betreft staan er nog 2 vragen open geloof ik.
Lijkt me een gedane zaak.quote:Een ideologie heeft drie indelingen, een descriptieve of analytische (1), prescriptieve of normatieve(2) en een operationele(3).
(1): Het begrip beschrijft hoe het huidige wereldbeeld eruitziet.
(2): Er wordt een utopie beschreven van hoe de wereld er moet uitzien, hieruit komen de waarden en normen.
(3): Ideologie als omschrijving hoe men van (1) naar (2) dient te gaan.
We? Ik ben het niet eens met deze stelling, dat heb ik eerder al aangegeven. Voor de gelovige is zijn versie valide.quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:26 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Niet dus. Ok, ik wil je wel helpen.
We hebben lang geleden al geconstateerd dat het niet uitmaakt welke 'islam' je aanhangt, ze zijn allemaal even valide (cq invalide).
Nogmaals: "de islam" moet je in context zien. De islam van de halalslager is niet de islam van Deash. Is dat zo moeilijk te begrijpen?quote:IS heeft net zo veel met de islam te maken als de persoonlijke interpretatie van de halaslager om de hoek.
Dat klopt wel ja, alle niet-moslims dood of opgejaagd.quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:23 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Deash accepteert het gros van de moslims niet eens als echte moslim. Dus ook Deash heeft die pretentie niet.
Worden de wantoestanden gepleegd in de naam van zijn religie?quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:33 schreef Ceberut het volgende:
Dat is niet iets wat je de halalslager kunt aanrekenen.
Eh, jawel. En dat is het precies het probleem. Zij zijn de 'ware islam'. Dat proberen ze te bewijzen. Hun leider heeft er zelfs een 600 paginatellend boek over geschreven. Wat gewoon allemaal in het artikel staat. Ik zou het lezen als ik jou was, dat zou je een hoop domme opmerkingen besparen.quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:23 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Deash accepteert het gros van de moslims niet eens als echte moslim. Dus ook Deash heeft die pretentie niet.
Wat is jouw invulling van de islam dan? De islam volgens Deash? Al-Baghdadi is de Marx onder de moslims? De vergelijking met het communisme levert je niks op.quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:29 schreef ExTec het volgende:
[..]
Hierzo denk ik:
[..]
En, nee, we hoeven het niet concreet te maken.
We spreken immers ook over 'het westen', 'de islamitische wereld', we spraken over 'het communisme'.
Nee, niet in de naam van zijn religie. Hij is geen Deash aanhanger.quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:34 schreef ExTec het volgende:
[..]
Worden de wantoestanden gepleegd in de naam van zijn religie?
Je bent aan het stoepje vegen, merk ik?quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:34 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Wat is jouw invulling van de islam dan? De islam volgens Deash? Al-Baghdadi is de Marx onder de moslims? De vergelijking met het communisme levert je niks op.
Er zijn meer dan 1 islam?quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:36 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Nee, niet in de naam van zijn religie. Hij is geen Deash aanhanger.
Die heb ik je al gegeven geloof ik. Jij ging daarop in, waarna ik je 2 vragen stelde.quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:31 schreef ExTec het volgende:
[..]
We wachten op antwoord.
Niet op voorbeelden, maar op antwoord. Ook niet op spitsvondige redeneringen, a'la als het niet direct zo benoemd word is het het niet,
Maar uitleg wat het een is, en uitleg wat het ander is.
Een 600 pagina tellend boek? Nou, dat is heel wat. Jij bent overtuigd zie ik.quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:34 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Eh, jawel. En dat is het precies het probleem. Zij zijn de 'ware islam'. Dat proberen ze te bewijzen. Hun leider heeft er zelfs een 600 paginatellend boek over geschreven. Wat gewoon allemaal in het artikel staat. Ik zou het lezen als ik jou was, dat zou je een hoop domme opmerkingen besparen.
Bedoel jij niet dat jij liever niet wil dat de islam niet de islam van de IS is?quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:34 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Wat is jouw invulling van de islam dan? De islam volgens Deash? Al-Baghdadi is de Marx onder de moslims? De vergelijking met het communisme levert je niks op.
Jij vindt dat Deash de correcte versie van de islam volgt? Dan heb jij wat gemeen met die gasten.quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:38 schreef ExTec het volgende:
[..]
Bedoel jij niet dat jij liever niet wil dat de islam niet de islam van de IS is?
En er zijn net zoveel versies als gelovigen die dus allemaal even valide zijn. IS is dus islam. Net als de versie van de halaslager.quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:33 schreef Ceberut het volgende:
[..]
We? Ik ben het niet eens met deze stelling, dat heb ik eerder al aangegeven. Voor de gelovige is zijn versie valide.
Of door te kijken naar het bronmateriaal. Wat men doet in het artikel waar dit topic nog steeds over gaat en dat jij nog steeds niet gelezen hebt. Alle interpretaties van de islam worden daar immers in een bepaalde mate op gebaseerd. Daarnaast, de interpretatie van IS zal dan een minderheid zijn maar dat geldt dan ook voor álle andere interpretaties.quote:Als je dan wil praten over een "universele" islam, dan zal je dat moeten doen op basis van door alle of door de meeste moslims gedeelde waarden.
Net als de interpretatie van de halalslager. Ga jij hem vertellen dat zijn versie niet 'de islam' is?quote:Deash maakt een minimaal onderdeel daarvan uit.
Waar en hoe beschrijft de islam hoe het huidige wereldbeeld eruit ziet?quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:31 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Laten we Wiki dan maar even pakken:
[..]
Lijkt me een gedane zaak.
We doen weer een loopback:quote:
Ik geloof niet in sprookjes, dat is mijn antwoord.quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:40 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Jij vindt dat Deash de correcte versie van de islam volgt? Dan heb jij wat gemeen met die gasten.
quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:38 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Een 600 pagina tellend boek? Nou, dat is heel wat. Jij bent overtuigd zie ik.
In de schoolboeken staat ook niet de versie van "het communisme" zoals die door een klein splintergroepje ergens in Zuid-Amerika werd beleefd.quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:40 schreef ExTec het volgende:
[..]
We doen weer een loopback:
Er waren meer dan 1 vorm communisme in de USSR.
Gedragingen van ongelovigen veroordelen bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:40 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Waar en hoe beschrijft de islam hoe het huidige wereldbeeld eruit ziet?
Het artikel gaat over één interpretatie.quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:41 schreef Fir3fly het volgende:
[..]. Uitgeluld weer dus. Wat een domme opmerking weer zeg
. En weer bewijs je het artikel niet gelezen te hebben
.
Reageer even op wat ik zeg.
Geen zorg hoor, Das Kapital, het boek van de ideologie communisme word ook niet dagelijks bijgewerkt, en reflecteert derhalve het huidige wereldbeeld ook niet.quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:40 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Waar en hoe beschrijft de islam hoe het huidige wereldbeeld eruit ziet?
My point exactly.quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:42 schreef Ceberut het volgende:
[..]
In de schoolboeken staat ook niet de versie van "het communisme" zoals die door een klein splintergroepje ergens in Zuid-Amerika werd beleefd.
Exact. En dus allemaal 'islam'. Of allemaal niet. Een van de twee.quote:Op dinsdag 1 december 2015 23:43 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Het artikel gaat over één interpretatie.
Er zijn er duizenden.
Allemaal gestoeld op en in lijn met de bronnen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |