Ik heb het al eens eerder gezegd; IS heeft juist alles met de islam te maken. Ze zijn de meest zuivere volgelingen/uitvoerenden van deze religie.quote:IS is in niets strijdig met de islam
Uit de basisliteratuur van terreurbeweging IS blijkt dat zij niets doet wat ingaat tegen de algemene islamitische leer inzake politiek en oorlogshandelingen.
Halim El Madkouri is arabist en islamoloog 1 december 2015, 02:00
Met de bloedige aanslagen in Parijs liet Islamitische Staat (IS) zien dat hij de daad bij het woord voegt. Alles waarmee hij mee heeft gedreigd, heeft hij ook uitgevoerd. Daarmee boezemt hij de hele wereld angst in, vooral nu zij de strijd tegen de nabije vijand uitgebreid heeft naar de verre vijand.
Globalisering van de jihad was tot dusverre het voornaamste kenmerk van Al Qaida. Nu ook IS haar strijd geglobaliseerd heeft, is het zaak om als onderdeel van haar bestrijding niet alleen te denken over het beste militaire antwoord, maar ook de wortels van haar religieuze ideologie te doorgronden. Bij dit laatste verwacht de wereld terecht een belangrijke inbreng van moslims.
Als die moslims alleen maar blijven herhalen dat deze terroristen niets met de islam van doen hebben, dan moet ik ze helaas teleurstellen. Wie de basisliteratuur van de terreurbeweging IS tot zich neemt, zal versteld staan hoe zij er alles aan doet, en met succes, om te bewijzen dat zij niets maar dan ook niets doet wat indruist tegen de algemene islamitische geboden en verboden op het gebied van politiek, bestuur en oorlogshandelingen.
Drie boeken springen in het oog: Massa'il min fiqh al jihad ('Kwesties van jihadjurisprudentie') van Abu Abdullah al Muhajir; Idarat al tawahhush ('Het management van de totale chaos') van Abu Bakr Naji en I'alaam al anaam bi wiladat dawlat al islaam ('Het informeren van de levenden over de geboorte van de islamitische staat') van Othman Ben Abdurrahman al Tamimi.
Moslimgeleerden
Al Muhajir was de leermeester van Al Zarqawi, de geestelijke vader van IS, en wordt zeer gewaardeerd in alle jihadistische netwerken. Zijn boek telt 600 pagina's en behandelt twintig kwesties over wiens bloed en welke wijzen van moorden zijn toegestaan. Voor zijn boek heeft hij, naast de Koran en de Hadith, bijna tweehonderd authentieke islamitische bronnen geraadpleegd van vooraanstaande moslimgeleerden uit alle wetsscholen. Daarmee kan gesteld worden dat dit boek het meest gedetailleerd is als het gaat om de jihad.
Allereerst stelt Al Muhajir dat alle niet-moslims en niet-zuivere moslims oorlogsdoelwit zijn. Het verbod op het doden van vrouwen, bejaarden en priesters weet hij vakkundig te omzeilen door in de Koran, de Hadith en de geschiedenis van de islam voldoende bewijs te vinden waaruit blijkt dat ook deze groepen niet hoeven te worden uitgezonderd.
Want alles wat de vijand kan verzwakken en angst kan inboezemen, is toegestaan. Daarbij zijn onthoofden, levend verbranden, verstikken, verdrinken en van hoge plaatsen gooien de beste manieren om dat doel te bereiken.
Want 'Allah spreekt niet voor niets in de Koran over het doorsnijden van halzen... Onthoofding is geliefd bij Allah en zijn profeten wat de ongelovigen daar ook van vinden'.
Dit boek, dat in jihadistische kringen ook fiqh al dima'a (de jurisprudentie van het bloedvergieten) wordt genoemd, bezorgt de gewone lezer angstdromen.
En het meest beangstigende is zijn perfecte inbedding in de islamitische fiqh-traditie, die voor elke moslim geldt, wat het boek uiterst confronterend maakt.
Hetzelfde geldt voor het boek van Naji. Dit is een soort routekaart naar de oprichting van de islamitische staat. De eerste fase is bepalen waar chaos heerst en de overheid zwak is, om daar toe te slaan en de vijand verder te verzwakken en grondgebied te veroveren. Deze fase noemt Naji de nikaya-fase. Hij adviseert om tijdens deze fase nieuwe jonge aanwas aan te trekken voor de jihad door onder meer 'kwalitatieve operaties uit te voeren die de aandacht trekken zowel in de doelgebieden als in de landen die de plaatselijke vijand ondersteunen; de omvang van de operaties is niet van belang als ze maar aandacht genereren'.
Finale klap
Fase twee is idarat al tawahhush: zorgen dat de chaos beheersbaar blijft in de veroverde gebieden en tegelijkertijd bouwen aan (militaire) macht om de vijand de finale klap toe te dienen. De laatste fase is de tamkien-fase, waarin de islamitische staat wordt uitgeroepen.
De genoemde boeken vormen de fundering van de religieuze ideologie van IS. Het zijn geen gewone boeken, maar ideologische en juridische handleidingen die elke jihadist op welke manier dan ook tot zich dient te nemen. Een ideologie die in al haar theoretische en praktische aspecten op de islam is gebaseerd en die zich daarmee met recht islamitisch mag noemen.
Deze ideologie heeft een sterke aantrekkingskracht op veel jonge moslims wereldwijd vanwege haar sterke nadruk op de islamitische identiteit en vanwege haar veldsuccessen. Blijven roepen dat IS niet islamitisch is, hoe sympathiek en begrijpelijk ook, is zinloos.
De beste man moet toch wat... nadat hij afgelopen augustus op staande voet als radicalisatie-expert ontslagen was omdat hij 150.000 ¤ aan subdidie verduisterd had via een geheime bankrekening, zal hij vast geen wachtgeld meer krijgen.quote:Op dinsdag 1 december 2015 16:23 schreef Fir3fly het volgende:
Dappere man dat hij dat zo durft te stellen. De meeste imams of islamitische geleerden die dit roepen worden bedreigd of uit de gemeenschap geschopt.
Was dat niet die andere dude van dat platform? Ik kan me er nog een beetje van herinneren, een zootje was het wel in ieder gevalquote:Op dinsdag 1 december 2015 16:35 schreef RM-rf het volgende:
[..]
De beste man moet toch wat... nadat hij afgelopen augustus op staande voet als radicalisatie-expert ontslagen was omdat hij 150.000 ¤ aan subdidie verduisterd had via een geheime bankrekening, zal hij vast geen wachtgeld meer krijgen.
http://www.volkskrant.nl/(...)onderzocht~a3751286/
man man manquote:Op dinsdag 1 december 2015 16:35 schreef RM-rf het volgende:
[..]
De beste man moet toch wat... nadat hij afgelopen augustus op staande voet als radicalisatie-expert ontslagen was omdat hij 150.000 ¤ aan subdidie verduisterd had via een geheime bankrekening, zal hij vast geen wachtgeld meer krijgen.
Shoot the messenger!quote:Op dinsdag 1 december 2015 16:35 schreef RM-rf het volgende:
[..]
De discussie is dus dat 'gematige' moslims en linkse wegkijkers beweren dat IS he-le-maal-niks met de islam te maken hebben.quote:Op dinsdag 1 december 2015 16:50 schreef ems. het volgende:
Lijkt me sowieso een beetje vreemd om een islamitische organisatie niet islamitisch te noemen. IS zal dat net zo goed beweren over de groepen die in hun ogen geen true scotsmen zijn.
De mensen die hun kop niet in het zand steken weten dit allang. Islam is één en al wreedheden.quote:Op dinsdag 1 december 2015 16:57 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
De discussie is dus dat 'gematige' moslims en linkse wegkijkers beweren dat IS he-le-maal-niks met de islam te maken hebben.
Terwijl dat natuurlijk de grootste kolder is; de heren van IS kan je veel verwijten, maar niet dat ze niet strikt volgens de islamitische richtlijnen leven. IS is islam pur sang.
Grondtroepenquote:Op dinsdag 1 december 2015 16:57 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
De discussie is dus dat 'gematige' moslims en linkse wegkijkers beweren dat IS he-le-maal-niks met de islam te maken hebben.
Terwijl dat natuurlijk de grootste kolder is; de heren van IS kan je veel verwijten, maar niet dat ze niet strikt volgens de islamitische richtlijnen leven. IS is islam pur sang.
Heb ik ook altijd gezegd, je hoeft daar echt geen islamdeskundige voor te zijn.quote:Op dinsdag 1 december 2015 16:21 schreef EdvandeBerg het volgende:
http://www.volkskrant.nl/(...)t-de-islam~a4198848/
[..]
Ik heb het al eens eerder gezegd; IS heeft juist alles met de islam te maken. Ze zijn de meest zuivere volgelingen/uitvoerenden van deze religie.
Nu uit onverdacht bron (Volkskrant) en door islamist / islamoloog Halim El Madkouri ) dus niet Hans Jansen of Martin Bosma.
True, de waarheid vertellen is meestal einde oefening.quote:Op dinsdag 1 december 2015 16:23 schreef Fir3fly het volgende:
Dappere man dat hij dat zo durft te stellen. De meeste imams of islamitische geleerden die dit roepen worden bedreigd of uit de gemeenschap geschopt.
Ook dat nog.quote:Op dinsdag 1 december 2015 16:35 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Dat moet ook even wat zeggen. Hoi.quote:Op dinsdag 1 december 2015 18:09 schreef Fir3fly het volgende:
Tjonge. Zijn we getuige van een mental breakdown?
Wat kom jij hier eigenlijk doen?quote:Op dinsdag 1 december 2015 18:13 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Dat moet ook even wat zeggen. Hoi.
Ik ben de enige die refereert naar het artikel. Waar het topic over gaat. Dat artikel.quote:
Ik vind jouw toon in dit topic nogal vervelend.quote:Op dinsdag 1 december 2015 18:15 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Ik ben de enige die refereert naar het artikel. Waar het topic over gaat. Dat artikel.
Wat kom jij doen? Beetje algemeen lulverhaal herhalen?
Mijn toon is in perfecte harmonie met de rest van het topic.quote:Op dinsdag 1 december 2015 18:18 schreef Odaiba het volgende:
[..]
Ik vind jouw toon in dit topic nogal vervelend.
Je kunt een bakje thee krijgenen verder zijn we uitgepraat.
Alleen als je jezelf in staat vindt te oordelen hoe die religie moet worden uitgelegd. Ik vind het altijd maar vreemd dat mensen hierover kunnen oordelen.quote:Op dinsdag 1 december 2015 16:21 schreef EdvandeBerg het volgende:
Ze zijn de meest zuivere volgelingen/uitvoerenden van deze religie.
quote:Op dinsdag 1 december 2015 19:52 schreef HSG het volgende:
IS is ook een creatie van het westen zodat het westen hun nieuwste speeltjes kunnen uittesten en om andere volkeren uit te moorden. Rusland probeert samen met Syrië de wereld te redden van deze zinloze slachtingen van het westen.
Dan verwacht ik dat-ie niet lang meer deel uit maakt van de gezellige lieve Volkskrant-familie.quote:Op dinsdag 1 december 2015 16:21 schreef EdvandeBerg het volgende:
http://www.volkskrant.nl/(...)t-de-islam~a4198848/
[..]
Ik heb het al eens eerder gezegd; IS heeft juist alles met de islam te maken. Ze zijn de meest zuivere volgelingen/uitvoerenden van deze religie.
Nu uit onverdacht bron (Volkskrant) en door islamist / islamoloog Halim El Madkouri ) dus niet Hans Jansen of Martin Bosma.
Ja hoor, ja. Wij, het Westen zijn eigenlijk het ultieme kwaad, ook al lijken we de ultieme beschaving op aarde te zijn.quote:Op dinsdag 1 december 2015 19:52 schreef HSG het volgende:
IS is ook een creatie van het westen zodat het westen hun nieuwste speeltjes kunnen uittesten en om andere volkeren uit te moorden. Rusland probeert samen met Syrië de wereld te redden van deze zinloze slachtingen van het westen.
Wie moet het dan doen? God? Allah?quote:Op dinsdag 1 december 2015 19:34 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Alleen als je jezelf in staat vindt te oordelen hoe die religie moet worden uitgelegd. Ik vind het altijd maar vreemd dat mensen hierover kunnen oordelen.
Het is inderdaad allemaal jouw schuld!!quote:Op dinsdag 1 december 2015 19:59 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
Ja hoor, ja. Wij, het Westen zijn eigenlijk het ultieme kwaad, ook al lijken we de ultieme beschaving op aarde te zijn.
Donder toch op met die achterlijke Westerse zelfhaat. Een cultuur dat doet aan zelfreflectie is goed, maar je kunt er ook in doorslaan.
Accepteren dat er meer culturen zijn op aarde, waaronder ook hele verziekte, lijkt me beter.
Waarom moet iemand het doen?quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:01 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wie moet het dan doen? God? Allah?
In een FEMA-kamp horen jullie thuis met je onpatriottische, vieze alto-instelling!quote:
Racist, xenofoob, westerling, nazi, fascist, terrorist!quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:02 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
In een FEMA-kamp horen jullie thuis met je onpatriottische, vieze alto-instelling!
Wie ben jij om dat te beoordelen?quote:Op dinsdag 1 december 2015 19:59 schreef Villas__Rubin het volgende:
ok al lijken we de ultieme beschaving op aarde te zijn.
Een arrogante kwast die in de volle overtuiging is dat ie alles beter ziet dan anderen.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:04 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Wie ben jij om dat te beoordelen?
Mensen hebben daar behoefte aan schijnbaar.quote:
Zoals veel mensen in het westen.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:05 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
Een arrogante kwast die in de volle overtuiging is dat ie alles beter ziet dan anderen.
Ik zit echt niet te wachten op mensen die gaan uitleggen wat anderen moeten geloven omdat dat goed zou zijn. Als mensen zelf kiezen iets te geloven vind ik het prima maar als anderen gaan zeggen de juiste uitleg te hebben krijg ik de kriebels.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:06 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Mensen hebben daar behoefte aan schijnbaar.
De echte reden is natuurlijk dat religie onzin is en mensen er van alles bijverzinnen om maar enigszins vast te kunnen houden aan diezelfde religie.
Ik ook. Daarom heb ik een gezonde afkeer voor alles wat georganiseerde religie is. Met IS als toppunt.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:08 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Ik zit echt niet te wachten op mensen die gaan uitleggen wat anderen moeten geloven omdat dat goed zou zijn. Als mensen zelf kiezen iets te geloven vind ik het prima maar als anderen gaan zeggen de juiste uitleg te hebben krijg ik de kriebels.
quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:06 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Zoals veel mensen in het westen.
Het verschil tussen die religie en de mensen die Stalin, MAO, Hitler steunden is volgens mij erg klein. Ook de VS heeft soldaten die vechten voor de macht van hun land en ze hadden een president die mensen liet martelen en zonder proces opsluiten. Ik heb niet zo'n hoge pet op van mensen en denk dat vele excuses goed genoeg zijn om wandaden te begaan of de ogen dicht te knijpen als men ziet dat ergens veel leed is. Mensen lijken hun mening allemaal veel belangrijker te vinden dan de opvatting van de ander, dit verbod is er ook een voorbeeld van: deze mening moet verboden worden want Salafisme is slecht.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:09 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik ook. Daarom heb ik een gezonde afkeer voor alles wat georganiseerde religie is. Met IS als toppunt.
Ik heb die citaten wel eens nagezocht in de Koran. Maar dit zijn wel hele platte versies van de oorspronkelijke verzen hoor.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:13 schreef Arthur_Spooner het volgende:
De streken van IS zijn rechtstreeks terug te leiden naar de koran:
[ afbeelding ]
Dat is geen plaatje van de koran hoor.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:13 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[ afbeelding ]
Ja dat kan maar zo worden die verzen wel geïnterpreteerd door nogal wat moslims.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:16 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
Ik heb die citaten wel eens nagezocht in de Koran. Maar dit zijn wel hele platte versies van de oorspronkelijke verzen hoor.
Waar heb je het in vredesnaam over? Volgens mij zit je in het verkeerde topic.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:16 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Het verschil tussen die religie en de mensen die Stalin, MAO, Hitler steunden is volgens mij erg klein. Ook de VS heeft soldaten die vechten voor de macht van hun land en ze hadden een president die mensen liet martelen en zonder proces opsluiten. Ik heb niet zo'n hoge pet op van mensen en denk dat vele excuses goed genoeg zijn om wandaden te begaan of de ogen dicht te knijpen als men ziet dat ergens veel leed is. Mensen lijken hun mening allemaal veel belangrijker te vinden dan de opvatting van de ander, dit verbod is er ook een voorbeeld van: deze mening moet verboden worden want Salafisme is slecht.
Ik schreef dat het volgens mij geen bal uitmaakt of je mensen vermoord omdat je denkt dat je daarmee in de hemel komt of omdat je drugs wil kopen of omdat je een politieke overtuiging hebt. Als je salafisme wil verbieden moet je dus vele andere dingen ook gaan verbieden want uit die naam worden ook mensen vermoord. Het beste is dan de mensheid verbieden.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:18 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Waar heb je het in vredesnaam over? Volgens mij zit je in het verkeerde topic.
We hebben het hier over de uitspraken van deze meneer en het feit dat IS net zo islamitisch is als elke andere organisatie die dat claimt te zijn.
Nogmaals, verkeerde topic dude.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:21 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Ik schreef dat het volgens mij geen bal uitmaakt of je mensen vermoord omdat je denkt dat je daarmee in de hemel komt of omdat je drugs wil kopen of omdat je een politieke overtuiging hebt. Als je salafisme wil verbieden moet je dus vele andere dingen ook gaan verbieden want uit die naam worden ook mensen vermoord. Het beste is dan de mensheid verbieden.
De vuile oplichterquote:Op dinsdag 1 december 2015 16:35 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Maar het past hier ook wel want deze meneer wijt het aan de islam en anderen aan het salafisme, dat is juist het voordeel voor deze mensen, je kunt het zo uitleggen als je wil. Je kunt het ook aan macht wijten of het zien als gevolg van de oorlog in Irak door Bush. Daarom is de hele discussie in dot topic en dat topic tamelijk zinloos.quote:
Nee Libanon staat onder dat tweede plaatje.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:35 schreef Deadre het volgende:
[..]
Goed, omdat je te dom bent om na te denken doe ik het voor je![]()
1ste plaatje is een protest actie
2de plaatje is in Iran opgenomen en heeft niets met uithuwelijking te maken
Klupt, heb zn reactie verkeerd opgevatquote:Op dinsdag 1 december 2015 20:36 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Nee Libanon staat onder dat tweede plaatje.
Geloof je het zelf. Daar dachten Mohammed, de Rashidun en de Sahaba heel anders over.. Zij waren dan wel vergevingsgezind , maar enkel als zij zich tot de islam bekeerd of zich gingen onderwerpen onder hun bestuur en de Djizja gingen betalen. Dat jij als moslims, persoonlijk vind dat je geen mensen mag doden, wat je op zich wel uit de koran kunt halen, maar dan het andere deel vergeet, moet jij weten. Maar vanuit de bron en de geschiedenis gezien zit je verkeerd.quote:Op dinsdag 1 december 2015 19:08 schreef Woestijnvos het volgende:
Volgens de koran mogen ze geen mensen vermoorden.
Dit. En de wetten die onder IS-bewind gelden (of beter gezegd: de wreedheden die ze toepassen) zijn vrijwel identiek aan de wet- en regelgeving in Saoedi-Arabië, een islamitische schurkenstaat die wij als onze "bondgenoot" beschouwen.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:13 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[ afbeelding ]
Dat klopt dan ook. Of wil je dat betwisten?quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:35 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Maar het past hier ook wel want deze meneer wijt het aan de islam
Vreemd. Je hoeft ze alleen maar te meten aan de hand van de bronnen die er zijn. Salafisten zijn daar het meest transparant en eerlijk over, die nemen het namelijk letterlijk en houden niet van selectieve moslims en innovaties. Dat is heel simpel. Echter vinden de meeste van de moslims het wel best en zijn dus ook niet bekend met veel dingen aangaande sharia, fiqh, hadith, etcquote:Op dinsdag 1 december 2015 19:34 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Alleen als je jezelf in staat vindt te oordelen hoe die religie moet worden uitgelegd. Ik vind het altijd maar vreemd dat mensen hierover kunnen oordelen.
Geen idee, ik denk dat er veel meer speelt. Dat er een rechtvaardiging wordt gezocht in de islam klopt wel maar waarom/waardoor IS is ontstaan vind ik niet duidelijk. De hele voorgeschiedenis van die regio is één grote wantoestand. Die generaals die onder Sadam vochten en nu bij IS blijkbaar een grote rol spelen waren onder Sadam in elk geval nooit van die extreme moslims. De islam lijkt meer een middel dan een oorzaak.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:49 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat klopt dan ook. Of wil je dat betwisten?
Heb jij hem zelf gelezen?quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:26 schreef Toefjes het volgende:
Fantastisch dat zoveel fokkers de TT kunnen bevestigen, zoveel mensen die de moeite hebben genomen de Koran te lezen
Nee, en ik ben het niet van plan. Maar ik pretendeer het fenomeen islam ook niet te begrijpen. Anders val ik ook in de categorie brulaap. Daar ben ik iets te goed voor.quote:
Ik wilde hem gaan lezen maar users hier zeiden dat het eigenlijk te lastig om doorheen te komen. Maar nu twijfel ik...quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:56 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Nee, en ik ben het niet van plan. Maar ik pretendeer het fenomeen islam ook niet te begrijpen. Anders val ik ook in de categorie brulaap. Daar ben ik iets te goed voor.
Er zijn een hoop mensen het eens met Daesh.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:26 schreef Toefjes het volgende:
Fantastisch dat zoveel fokkers de TT kunnen bevestigen, zoveel mensen die de moeite hebben genomen de Koran te lezen
Natuurlijk is religie een middel en geeft je macht over mensen die niet vrij kunnen of willen denken. Maar islam geeft die mogelijkheid om misbruikt te worden, omdat het een religie is die het geweld en de strijd niet afzweren, ze hebben er zelfs islamitische regels voor. Christendom was een periode net zo erg, maar dat raakte teveel verweven met oude Romeinse instituten. Islam had het allemaal al vanaf het begin. Islam in die tijd tot in de puntjes goed uitgewerkt voor een wereldrijk die geen gelijke heeft.quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:52 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Geen idee, ik denk dat er veel meer speelt. Dat er een rechtvaardiging wordt gezocht in de islam klopt wel maar waarom/waardoor IS is ontstaan vind ik niet duidelijk. De hele voorgeschiedenis van die regio is één grote wantoestand. Die generaals die onder Sadam vochten en nu bij IS blijkbaar een grote rol spelen waren onder Sadam in elk geval nooit van die extreme moslims. De islam lijkt meer een middel dan een oorzaak.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |