Het is complex.quote:Op donderdag 5 november 2015 18:35 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Kan heel eenvoudig zijn hoor. men maakt het alleen vaak erg complex
Dat mensen dat voelen als een enorm onrecht maakt het nog niet onrechtvaardig.quote:Op donderdag 5 november 2015 18:38 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Dat vind jij, ik denk daar anders over. Het kan als enorm onrecht voelen wanneer nabestaanden van een slachtoffer de moordenaar vrij zien rondlopen. Daar vergeet je even rekening mee te houden.
Ja, dat maakt het voor die personen dus wel onrechtvaardig. Welke absolute moraliteit wil jij aanhalen die bepaald dat het niet onrecht is?quote:Op donderdag 5 november 2015 18:47 schreef Molurus het volgende:
Dat mensen dat voelen als een enorm onrecht maakt het nog niet onrechtvaardig.
Nee, in mijn hoofd niet als men daarmee de maatschappij wil beschermen tegen recidivisten.quote:Op donderdag 5 november 2015 18:47 schreef Molurus het volgende:
Slachtoffers die meer moorden eisen als vergelding zijn in mijn beleving zelf ook een beetje ziek in hun hoofd.
Moraliteit is niet absoluut. Maar dat betekent niet dat elk moreel idee dat mensen hebben even legitiem is.quote:Op donderdag 5 november 2015 18:50 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Ja, dat maakt het voor die personen dus wel onrechtvaardig. Welke absolute moraliteit wil jij aanhalen die bepaald dat het niet onrecht is?
In welke God geloof jij die die mening onderbouwd?quote:Op donderdag 5 november 2015 18:47 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is niet aan de slachtoffers om de straf te bepalen. En dat is maar goed ook.
Als zodanig is het niet effectiever dan de straffen die we nu hanteren.quote:Op donderdag 5 november 2015 18:51 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Nee, in mijn hoofd niet als men daarmee de maatschappij wil beschermen tegen recidivisten.
Het is niet waarschijnlijk dat Dutroux ooit nog vrijkomt. Ook zonder doodstraf.quote:Op donderdag 5 november 2015 18:51 schreef HongKongPhoey het volgende:
Je kunt praten wat je wilt, maar een Dutroux hoort nooit meer vrij te komen en iedereen is beter af met zijn dood.
Geen. Ik doe niet aan moreel dogma. Jij wel?quote:Op donderdag 5 november 2015 18:52 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
In welke God geloof jij die die mening onderbouwd?
Wie bepaald dat? Jij?quote:Op donderdag 5 november 2015 18:52 schreef Molurus het volgende:
Moraliteit is niet absoluut. Maar dat betekent niet dat elk moreel idee dat mensen hebben even legitiem is.
Ok, even stapje terug:quote:
Jawel, want nu komt men in de meeste gevallen gewoon vrij.quote:Op donderdag 5 november 2015 18:53 schreef Molurus het volgende:
Als zodanig is het niet effectiever dan de straffen die we nu hanteren.
En is iedereen dus beter af met zijn dood!!quote:Op donderdag 5 november 2015 18:53 schreef Molurus het volgende:
Het is niet waarschijnlijk dat Dutroux ooit nog vrijkomt. Ook zonder doodstraf.
Je had het over recidiven. Het is niet vanzelfsprekend dat iemand die wordt vrijgelaten in herhaling valt.quote:Op donderdag 5 november 2015 18:55 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Jawel, want nu komt men in de meeste gevallen gewoon vrij.
Als je dat netjes wilt doen dan is dat maar de vraag. In de VS kost de doodstraf ieg meer geld dan opsluiting. En flink meer geld ook.quote:Op donderdag 5 november 2015 18:55 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
En is iedereen dus beter af met zijn dood!!
Nou, je lijkt er een aardig handje van te hebben door nogal stellig te zijn hierquote:Op donderdag 5 november 2015 18:54 schreef Molurus het volgende:
Geen. Ik doe niet aan moreel dogma. Jij wel?
en hierquote:Op donderdag 5 november 2015 18:47 schreef Molurus het volgende:
Slachtoffers die meer moorden eisen als vergelding zijn in mijn beleving zelf ook een beetje ziek in hun hoofd.
Je doet niet onder voor menig reli hooliganquote:Op donderdag 5 november 2015 18:47 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is niet aan de slachtoffers om de straf te bepalen. En dat is maar goed ook.
Je quote daar twee keer hetzelfde. Bovendien staat daar "in mijn beleving", waarmee ik aangeef dat dat subjectief is. Iets dat ik ook helemaal niet betwist.quote:Op donderdag 5 november 2015 18:58 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Nou, je lijkt er een aardig handje van te hebben door nogal stellig te zijn hier
[..]
en hier
[..]
Je doet niet onder voor menig reli hooligan
Jij bent nogal stellig, dus je spreekt vaak alsof het een absolute waarheid is.quote:Op donderdag 5 november 2015 18:55 schreef Molurus het volgende:
Ok, even stapje terug:
Denk jij dat moraliteit absoluut is?
Ik heb nergens mijn mening over moraliteit absoluut genoemd.quote:Op donderdag 5 november 2015 18:59 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Jij bent nogal stellig, dus je spreekt vaak alsof het een absolute waarheid is.
Maar ook niet vanzelfsprekend dat men niet recidiveert, en eenmaal de grens over blijft men een enorm risico lopen met veel gevallen.quote:Op donderdag 5 november 2015 18:57 schreef Molurus het volgende:
Je had het over recidiven. Het is niet vanzelfsprekend dat iemand die wordt vrijgelaten in herhaling valt.
Er zijn verschillende staten met verschillende visies daarop. het is niet 1 VS. Daarnaast, wie zegt dat het op de VS manier moet? Er is wellicht een veel beter systeem te bedenken dat niet evenredig duur is. Maar dan moet je wel eerst open staan voor de eventuele mogelijkheid van een doodstraf.quote:Op donderdag 5 november 2015 18:57 schreef Molurus het volgende:
Als je dat netjes wilt doen dan is dat maar de vraag. In de VS kost de doodstraf ieg meer geld dan opsluiting. En flink meer geld ook.
Het is evenmin vanzelfsprekend dat jij geen moorden zult plegen. Ik zie daarin geen reden om jou preventief van kant te maken.quote:Op donderdag 5 november 2015 19:03 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Maar ook niet vanzelfsprekend dat men niet recidiveert, en eenmaal de grens over blijft men een enorm risico lopen met veel gevallen.
Ik. Het door de staat laten vermoorden van misdadigers dient met de grootste zorgvuldigheid te gebeuren. Alles minder dan de zorgvuldigheid die men in de VS betracht is rampzalig. En zelfs daar gaat ongelofelijk veel mis.quote:Op donderdag 5 november 2015 19:03 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Er zijn verschillende staten met verschillende visies daarop. het is niet 1 VS. Daarnaast, wie zegt dat het op de VS manier moet?
Bedenk het systeem maar. Ik ga dat niet voor je doen.quote:Op donderdag 5 november 2015 19:03 schreef HongKongPhoey het volgende:
Er is wellicht een veel beter systeem te bedenken dat niet evenredig duur is. Maar dan moet je wel eerst open staan voor de eventuele mogelijkheid van een doodstraf.
Heb het aangepast. Ging om de laatste zinquote:Op donderdag 5 november 2015 18:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je quote daar twee keer hetzelfde.
Ach ja, ik weet van wie het komt. Dus flink wat zout erbij is wel van toepassing.quote:Op donderdag 5 november 2015 18:59 schreef Molurus het volgende:
In mijn beleving ben jij ook een beetje ziek in je hoofd.
Je geeft niet aan dat jij dat vindt, je stelt dat het zo is. Dat is behoorlijk absoluut!!quote:Op donderdag 5 november 2015 19:00 schreef Molurus het volgende:
Ik heb nergens mijn mening over moraliteit absoluut genoemd.
Omdat je niet snel die drempel overgaat. Eenmaal eroverheen, maakt het een 2e keer makkelijker en voor de hand liggender. Als je het 1 keer doet zonder zelfverdediging maar simpelweg ego of lust, dan ben je een morele grens over gegaan die laat zien hoe weinig een leven voor je betekent. Daar moet je een maatschappij tegen beschermen.quote:Op donderdag 5 november 2015 19:06 schreef Molurus het volgende:
Het is evenmin vanzelfsprekend dat jij geen moorden zult plegen. Ik zie daarin geen reden om jou preventief van kant te maken.
Sorry, ik bedoelde natuurlijk "ik vind dat maar goed ook".quote:Op donderdag 5 november 2015 19:08 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Je geeft niet aan dat jij dat vindt, je stelt dat het zo is. Dat is behoorlijk absoluut!!
Dat vind ik een zeer zwak argument. je stelt dat dat de enige manier is en daarom ben je tegen.quote:Op donderdag 5 november 2015 19:06 schreef Molurus het volgende:
Ik. Het door de staat laten vermoorden van misdadigers dient met de grootste zorgvuldigheid te gebeuren. Alles minder dan de zorgvuldigheid die men in de VS betracht is rampzalig. En zelfs daar gaat ongelofelijk veel mis.
Dat laatste is op zichzelf al een reden om de doodstraf te verwerpen.
Waar vraag ik je dat? Maar voordat je over de manier waarop gaat praten moet je eerst open staan voor een eventuele doodstraf. En je valse argumentatie geeft een beeld weer dat laat zien dat je hoe dan ook tegen bent.quote:Op donderdag 5 november 2015 19:06 schreef Molurus het volgende:
Bedenk het systeem maar. Ik ga dat niet voor je doen.
Ja man, en weer oude VW busjes rijden beschildert met bloemen en lekker allemaal blowen weet je.quote:Op donderdag 5 november 2015 19:10 schreef wuuht het volgende:
beter gewoon niemand killen peace toggg jwz
Heb je ook statistieken waaruit dit blijkt?quote:Op donderdag 5 november 2015 19:11 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Omdat je niet snel die drempel overgaat. Eenmaal eroverheen, maakt het een 2e keer makkelijker en voor de hand liggender. Als je het 1 keer doet zonder zelfverdediging maar simpelweg ego of lust, dan ben je een morele grens over gegaan die laat zien hoe weinig een leven voor je betekent. Daar moet je een maatschappij tegen beschermen.
De kans dat iemand een tweede keer moordt is wel veel hoger dan de kans dat iemand voor het eerst moordt.
Zeg ik dat? Ik zeg alleen dat je niet per se mag stellen dat deze het per definitie niet mogen bepalen.quote:Op donderdag 5 november 2015 19:14 schreef Molurus het volgende:
Begrijp ik hieruit dat jij van mening bent dat slachtoffers de straf zouden moeten bepalen?
Die vraag was overbodig, als je terugleest zie je waaromquote:Op donderdag 5 november 2015 19:14 schreef Molurus het volgende:
En zou je alsnog de vragen die ik je eerder stelde willen beantwoorden? (Ten aanzien van moraliteit. Dit is de tweede keer dat ik je dat vraag, exclusief de oorspronkelijke vraag.)
Heb jij echt altijd statistieken nodig om iets te kunnen bevatten? Dan heb ik echt medelijden met je.quote:Op donderdag 5 november 2015 19:16 schreef Molurus het volgende:
Heb je ook statistieken waaruit dit blijkt?
Tot het moment dat jij een goedkoop en betrouwbaar alternatief hebt bedacht staat het argument wat mij betreft.quote:Op donderdag 5 november 2015 19:15 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Dat vind ik een zeer zwak argument. je stelt dat dat de enige manier is en daarom ben je tegen.
Maar het is een valse argumentatie om te stellen dat dat de enige manier is.
Er zijn twee belangrijke redenen waarom ik tegen de doodstraf ben:quote:Op donderdag 5 november 2015 19:15 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Waar vraag ik je dat? Maar voordat je over de manier waarop gaat praten moet je eerst open staan voor een eventuele doodstraf. En je valse argumentatie geeft een beeld weer dat laat zien dat je hoe dan ook tegen bent.
Wat stel je je daarbij voor, 'inspraak in de strafbepaling'?quote:Op donderdag 5 november 2015 19:17 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Zeg ik dat? Ik zeg alleen dat je niet per se mag stellen dat deze het per definitie niet mogen bepalen.
Wellicht zou men er enige inspraak in kunnen hebben.
Als ik de vraag overbodig achtte dan zou ik hem niet 3 keer herhalen.quote:Op donderdag 5 november 2015 19:17 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Die vraag was overbodig, als je terugleest zie je waarom
quote:Op donderdag 5 november 2015 18:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ok, even stapje terug:
Zo ja: waar baseer je dat op?
Zo nee: betekent dat dan dat elk moreel idee even legitiem is?
Wie claimt onderbouwt. Het is jouw claim, onderbouw het maar.quote:Op donderdag 5 november 2015 19:19 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Heb jij echt altijd statistieken nodig om iets te kunnen bevatten? Dan heb ik echt medelijden met je.
Dat is geen claim ten aanzien van wat dan ook.quote:Op donderdag 5 november 2015 19:19 schreef HongKongPhoey het volgende:
Wat als je vrouw zegt: Ik ben zo geil, kom we gaan neuqen. Dan vraag jij ook eerst om statistieken?
Ja, waarom niet?quote:Op donderdag 5 november 2015 19:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat stel je je daarbij voor, 'inspraak in de strafbepaling'?
quote:Op donderdag 5 november 2015 19:20 schreef Molurus het volgende:
Ok, even stapje terug:
Zo ja: waar baseer je dat op?
Zo nee: betekent dat dan dat elk moreel idee even legitiem is?
En dar mijn antwoord. Ik stel niet dit is zo en dat is zo. Jij wel. Dus je moet het jezelf vragen en niet mijquote:Op donderdag 5 november 2015 18:59 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Jij bent nogal stellig, dus je spreekt vaak alsof het een absolute waarheid is.
Dan mag jij beginnen, want je claimt zelf ook continuquote:Op donderdag 5 november 2015 19:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wie claimt onderbouwt. Het is jouw claim, onderbouw het maar.
Alleen dat stukje zit al vol met claims. Dus...... Wil je echt dat spelletje spelen?quote:Dat mensen dat voelen als een enorm onrecht maakt het nog niet onrechtvaardig.
Slachtoffers die meer moorden eisen als vergelding zijn in mijn beleving zelf ook een beetje ziek in hun hoofd. Daar hou ik rekening mee, maar dat is nog geen reden om ze hun zin te geven.
nope da's me nog niet eerder verteld. Vind het ook weer eens onzin. maar dat ben ik inmiddels van jullie gewend.quote:Op donderdag 5 november 2015 19:22 schreef HongKongPhoey het volgende:
Edit: niet op de man, het is je al 1000 keer verteld
Volgens mij lees je mijn vraag verkeerd?quote:
Wederom, dat is niet de vraag die ik je stel.quote:Op donderdag 5 november 2015 19:25 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
[..]
En dar mijn antwoord. Ik stel niet dit is zo en dat is zo. Jij wel. Dus je moet het jezelf vragen en niet mij
De enige feitenclaim die daar staat is de bewering dat het niet aan de slachtoffers is om de straf te bepalen. En met de huidige wetgeving is dat feitelijk juist.quote:Op donderdag 5 november 2015 19:28 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Dan mag jij beginnen, want je claimt zelf ook continu
[..]
Alleen dat stukje zit al vol met claims. Dus...... Wil je echt dat spelletje spelen?
Ik denk dat er meer rekening moet gehouden worden met de belangen van de slachtoffers en nabestaanden. En dan is overleg met de slachtoffers een goede manier ja.quote:Op donderdag 5 november 2015 19:50 schreef Molurus het volgende:
Volgens mij lees je mijn vraag verkeerd?
Ik vraag je *wat* je je daarbij voorstelt. Met andere woorden: hoe zou dat in de praktijk moeten gaan WERKEN volgens jou, 'inspraak in strafbepaling'?
Dat de slachtoffers met de rechter gaan onderhandelen over de straf?
Ik stel die absoluten niet, dat doe jij. Dus je moet mij niet die vraag stellenquote:Op donderdag 5 november 2015 19:50 schreef Molurus het volgende:
Wederom, dat is niet de vraag die ik je stel.
Dat mensen graag andere mensen dood zien maakt het nog niet in hun belang om die andere mensen te executeren. Onzin.quote:Op donderdag 5 november 2015 19:52 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Ik denk dat er meer rekening moet gehouden worden met de belangen van de slachtoffers en nabestaanden. En dan is overleg met de slachtoffers een goede manier ja.
Maar wetten kunnen veranderd worden, en soms is dat ook hard nodig. Dus je daarachter verschuilen is goedkoop.quote:Op donderdag 5 november 2015 19:52 schreef Molurus het volgende:
De enige feitenclaim die daar staat is de bewering dat het niet aan de slachtoffers is om de straf te bepalen. En met de huidige wetgeving is dat feitelijk juist.
Dan kom je dus uit bij vraag 2b:quote:Op donderdag 5 november 2015 19:53 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Ik stel die absoluten niet, dat doe jij. Dus je moet mij niet die vraag stellen
Ah, weer zo'n absolute stelling van jou. Waar blijven die statistieken>?quote:Op donderdag 5 november 2015 19:53 schreef Molurus het volgende:
Dat mensen graag andere mensen dood zien maakt het nog niet in hun belang om die andere mensen te executeren. Onzin.
Ik zeg nergens dat wetten niet veranderd kunnen worden. Ik reageer op jouw bewering dat ik zo veel claims doe. Ik doe zelden claims, in dit forum of elders. Ik reageer voornamelijk op de claims van anderen, die van jou in dit geval.quote:Op donderdag 5 november 2015 19:54 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Maar wetten kunnen veranderd worden, en soms is dat ook hard nodig. Dus je daarachter verschuilen is goedkoop.
Omkering bewijslast. Zonder die statistieken is er geen reden om aan te nemen dat het vermoorden van mensen in het belang is van wie dan ook.quote:Op donderdag 5 november 2015 19:55 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Ah, weer zo'n absolute stelling van jou. Waar blijven die statistieken>?
Wil je even een aantal citaten van jezelf zien waar in je dingen claimt? Ik heb je er al een aantal laten zien. Wil je er nog meer?quote:Op donderdag 5 november 2015 19:55 schreef Molurus het volgende:
Ik zeg nergens dat wetten niet veranderd kunnen worden. Ik reageer op jouw bewering dat ik zo veel claims doe. Ik doe zelden claims, in dit forum of elders. Ik reageer voornamelijk op de claims van anderen, die van jou in dit geval
Het gaat hier om persoonlijke ervaring van slachtoffers of nabestaanden. Die zijn per persoon verschillend. Volgens mij begrijp je helemaal niks van emoties en persoonlijke ervaring/beleving.quote:Op donderdag 5 november 2015 19:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Omkering bewijslast. Zonder die statistieken is er geen reden om aan te nemen dat het vermoorden van mensen in het belang is van wie dan ook.
Ach gossie. Heeft ze weer hoofdpijn en moet je je weer even uitleven op mij?quote:Op donderdag 5 november 2015 20:10 schreef Perrin het volgende:
Als dit zo doorgaat, ga ik dit draadje dicht gooien.
Ja, en volledig terecht. Maar o nee, het is tegen je vriendje he? O dat mag niet. Gauw even editten he? Mislukt politie agentjequote:Op donderdag 5 november 2015 20:04 schreef HongKongPhoey het volgende:
Edit: haha, anderen de les lezen over nuance.
Dat blijkt in de praktijk geen haalbare voorwaarde. Zie bijvoorbeeld ook de casus Lucia de B.quote:Op donderdag 5 november 2015 22:58 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Ik ben voor. Maar wel als er waterdicht bewijs is. M.a.w: dat het zeker is dat hij/zij het gedaan heeft.
Bij gerede twijfel wordt de verdachte niet veroordeeld. Als het strafbare feit voldoende bewezen wordt geacht, geeft de rechter de straf die past bij het delict.quote:Op donderdag 5 november 2015 22:58 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Ik ben voor. Maar wel als er waterdicht bewijs is. M.a.w: dat het zeker is dat hij/zij het gedaan heeft.
En rechters maken daarbij nooit fouten.quote:Op vrijdag 6 november 2015 08:11 schreef Tijn het volgende:
[..]
Bij gerede twijfel wordt de verdachte niet veroordeeld. Als het strafbare feit voldoende bewezen wordt geacht, geeft de rechter de straf die past bij het delict.
Andere smaken zijn er niet. De rechter houdt bij het bepalen van de strafmaat geen rekening met de kwaliteit van het bewijs, want hij gaat überhaupt pas over tot het bepalen van de straf nadat de schuldvraag is beantwoord. Je kunt niet een beetje schuldig zijn, je hebt het gedaan of niet. Wanneer een rechter dus overgaat tot straffen, is hij er altijd 100% van overtuigd dat de verdachte het ook gedaan heeft. Anders wordt er namelijk geen straf opgelegd.
Nee, rechters maken daarbij juist wel fouten, zoals alle mensen af en toe fouten maken. Daarom is een definitieve straf een slecht idee, want je weet dan zeker dat er onschuldige mensen het slachtoffer zullen worden.quote:Op vrijdag 6 november 2015 08:13 schreef Isegrim het volgende:
[..]
En rechters maken daarbij nooit fouten.Dus een onomkeerbare straf is geen probleem!
Het was ook sarcastisch.quote:Op vrijdag 6 november 2015 08:18 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, rechters maken daarbij juist wel fouten, zoals alle mensen af en toe fouten maken. Daarom is een definitieve straf een slecht idee, want je weet dan zeker dat er onschuldige mensen het slachtoffer zullen worden.
Dan ben jij bij deze benoemd tot beul.quote:Op vrijdag 6 november 2015 09:22 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Er zijn genoeg ernstige misdrijven geweest waarbij het 100% zeker was dat de verdachte het gedaan heeft.
En? Hoe kan iemand uit dit feit een rechtvaardiging vinden voor het vermooden van een mens? Als we als mensen een wet hebben die het moorden van een mens verbied omdat we dit fout vinden (iemand doden is onacceptabel, respecteer leven), dan kan men uit de schuld van een dader nooit de rechtvaardiging vinden om de dader te doden. Het principe van 'dood níemand' is dan ineens geen principe meer, maar een regel die we toepassen als het uitkomt en die we laten varen om zo menselijke genoegdoening te krijgen voor een misdaad.quote:Op vrijdag 6 november 2015 09:22 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Er zijn genoeg ernstige misdrijven geweest waarbij het 100% zeker was dat de verdachte het gedaan heeft.
Maar er is nog nooit iemand veroordeeld waarvan de rechter er niet van overtuigd was dat de verdachte het ook daadwerkelijk gedaan had. Terwijl er overduidelijk wel mensen onterecht zijn veroordeeld. Dat is het probleem.quote:Op vrijdag 6 november 2015 09:22 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Oh dat zou ik zonder moeite kunnen doen hoor.quote:Op vrijdag 6 november 2015 09:24 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dan ben jij bij deze benoemd tot beul.Veel plezier daarmee.
Dat denken de meeste beulen ook. Toch krijgen ze er vaak psychische problemen mee op den duur.quote:Op vrijdag 6 november 2015 11:13 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Oh dat zou ik zonder moeite kunnen doen hoor.
Iemand die zulke gruwelijke dingen op zijn geweten heeft, mag van mij de doodstraf krijgen, ook al zegt de wet dat iemand vermoorden niet mag. Ik vind dat iemand die de doodstraf toewijst en degene die het uitvoert niet letterlijk naar die wet hoeven te luisteren.quote:Op vrijdag 6 november 2015 10:33 schreef laforest het volgende:
[..]
En? Hoe kan iemand uit dit feit een rechtvaardiging vinden voor het vermooden van een mens? Als we als mensen een wet hebben die het moorden van een mens verbied omdat we dit fout vinden (iemand doden is onacceptabel, respecteer leven), dan kan men uit de schuld van een dader nooit de rechtvaardiging vinden om de dader te doden. Het principe van 'dood níemand' is dan ineens geen principe meer, maar een regel die we toepassen als het uitkomt en die we laten varen om zo menselijke genoegdoening te krijgen voor een misdaad.
Als wij als mensen werkelijk vinden dat je niemand mag doden, en dat blijkt uit onze wetten, dan kun je nooit de doodstraf rechtvaardigen, omdat dit tegen het principe ingaat waarvoor wij als mensen staan en dat vastgelegd hebben in onze wetten.
Mja, dan wordt het een soort trade-off tussen onschuldige slachtoffers van staatsexecuties en slachtoffers van recidiven. In de praktijk een valse trade-off aangezien je bij twijfel iemand natuurlijk ook levenslang kunt opsluiten - wat nog best vaak gebeurt.quote:Op vrijdag 6 november 2015 11:14 schreef Isegrim het volgende:
Er zijn nog steeds legio mensen die denken dat Lucia de Berk schuldig was.
In de VS blijkt bij onderzoek dat voorstanders van de doodstraf het als collateral damage beschouwen als er af en toe een onschuldige wordt geëxecuteerd. En dat dat gebeurt staat wel vast. O.a. Todd Willingham, Carlos de Luna bijvoorbeeld. En sinds de herinvoering van de doodstraf zijn er in de VS meer dan 150 terdoodveroordeelden vrijgelaten die niet schuldig bleken.
Ik heb eerlijk gezegd best wel moeite om de VS te beschouwen als een Westers land. Er zijn nogal wat culturele en staatsrechtelijke gebruiken die... hoe zeg ik dit netjes... a-typisch zijn voor westerse landen.quote:Op vrijdag 6 november 2015 11:14 schreef Isegrim het volgende:
Nou weet ik wel dat de VS niet te vergelijken is met Nederland, maar het is nu eenmaal het enige westerse land dat de doodstraf nog hanteert.
De overschatting bij mensen is over het algemeen groot.quote:Op vrijdag 6 november 2015 11:13 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Oh dat zou ik zonder moeite kunnen doen hoor.
Er moeten wel altijd goede redenen voor zijn. Zowel voor de wetten als de uitzonderingen daarop.quote:Op vrijdag 6 november 2015 11:19 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Ik vind dit altijd zo'n dooddoener. "Ja maar van de wet mag het niet hoor!" Nee, die wet geldt dan niet voor hun, vind ik. Net als dat de maximumsnelheid en stoplichten niet gelden voor een auto met sirene en zwaailicht.
Niet alle wetten gelden letterlijk voor iedereen.
En de nabestaanden van de dader? Vind je dat je die mag straffen? Vind je dat je een kind zijn vader mag ontnemen? Is dat kind medeschuldig aan de daden van zijn vader? Doet het leed van dat kind er niet toe omdat zijn vader een moordenaar is?quote:Op vrijdag 6 november 2015 11:19 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Iemand die zulke gruwelijke dingen op zijn geweten heeft, mag van mij de doodstraf krijgen, ook al zegt de wet dat iemand vermoorden niet mag. Ik vind dat iemand die de doodstraf toewijst en degene die het uitvoert niet letterlijk naar die wet hoeven te luisteren.
Ik vind dit altijd zo'n dooddoener. "Ja maar van de wet mag het niet hoor!" Nee, die wet geldt dan niet voor hun, vind ik. Net als dat de maximumsnelheid en stoplichten niet gelden voor een auto met sirene en zwaailicht.
Het gaat om principes, niet om onderbuikgevoelens. Of je stelt dat doden onacceptabel is of je zegt dat het acceptabel is.quote:Op vrijdag 6 november 2015 11:19 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Iemand die zulke gruwelijke dingen op zijn geweten heeft, mag van mij de doodstraf krijgen, ook al zegt de wet dat iemand vermoorden niet mag. Ik vind dat iemand die de doodstraf toewijst en degene die het uitvoert niet letterlijk naar die wet hoeven te luisteren.
Ja. Feitelijk is het een volstrekt asociale bananenrepubliek met een westers sausje erover.quote:Op vrijdag 6 november 2015 11:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Mja, dan wordt het een soort trade-off tussen onschuldige slachtoffers van staatsexecuties en slachtoffers van recidiven. In de praktijk een valse trade-off aangezien je bij twijfel iemand natuurlijk ook levenslang kunt opsluiten - wat nog best vaak gebeurt.
Dus feitelijk is het een trade-off tussen onschuldige staatsexecuties en het bevredigen van de wraakgevoelens van de maatschappij.
[..]
Ik heb eerlijk gezegd best wel moeite om de VS te beschouwen als een Westers land. Er zijn nogal wat culturele en staatsrechtelijke gebruiken die... hoe zeg ik dit netjes... a-typisch zijn voor westerse landen.
Precies.quote:Op vrijdag 6 november 2015 11:23 schreef Molurus het volgende:
[..]
De wet is een afspiegeling van normen en waarden die onafhankelijk van de wet bestaan.
De personen waar ik het over heb zijn vrijwel altijd personen die nauwelijks of geen familie hebben. Of die zulke erge dingen heeft gedaan dat familie niets meer van hem of haar moet hebben.quote:Op vrijdag 6 november 2015 11:25 schreef Isegrim het volgende:
[..]
En de nabestaanden van de dader? Vind je dat je die mag straffen? Vind je dat je een kind zijn vader mag ontnemen? Is dat kind medeschuldig aan de daden van zijn vader? Doet het leed van dat kind er niet toe omdat zijn vader een moordenaar is?
En stel nou dat je op straat loopt en je vermoordt zomaar iemand, maakt het voor je schuld dan uit wie diegene is? Stel dat het een kindermoordenaar blijkt te zijn, ben je dan ineens niet schuldig?
Want dat is wat je eigenlijk zegt. Dat moord ineens niet erg is als degene die je vermoordt zelf iets ergs heeft gedaan. M.i. is dat bullshit.
Ok, dus de voorwaarde voor het opleggen van de doodstraf: 100% bewijs en amper/geen familie(contacten). Het trekt me bijna over de streepquote:Op vrijdag 6 november 2015 12:31 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
De personen waar ik het over heb zijn vrijwel altijd personen die nauwelijks of geen familie hebben. Of die zulke erge dingen heeft gedaan dat familie niets meer van hem of haar moet hebben.
Misschien vergelijkbaar met dronepiloten, die meer met psychische klachten lijken te kampen dan mensen die daadwerkelijk in het conflictgebied zelf vliegen.quote:Op vrijdag 6 november 2015 11:15 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dat denken de meeste beulen ook. Toch krijgen ze er vaak psychische problemen mee op den duur.
Whut?quote:Op vrijdag 6 november 2015 12:31 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
De personen waar ik het over heb zijn vrijwel altijd personen die nauwelijks of geen familie hebben. Of die zulke erge dingen heeft gedaan dat familie niets meer van hem of haar moet hebben.
Dus je wil de strafmaat nu laten afhangen van iemands familie?quote:Op vrijdag 6 november 2015 12:31 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Dat is interessante materie.quote:Op vrijdag 6 november 2015 12:35 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Misschien vergelijkbaar met dronepiloten, die meer met psychische klachten lijken te kampen dan mensen die daadwerkelijk in het conflictgebied zelf vliegen.
Dat zou overigens prima aansluiten bij de rechtsgang in de meeste landen die de doodstraf hanteren...quote:
Waarom haal je dat er in godsnaam uit? Dat zeg ik helemaal niet!!quote:Op vrijdag 6 november 2015 13:48 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dus je wil de strafmaat nu laten afhangen van iemands familie?
Lekker willekeurig
Maar wat zeg je dan wel?quote:Op vrijdag 6 november 2015 15:43 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Waarom haal je dat er in godsnaam uit? Dat zeg ik helemaal niet!!
Het is letterlijk wat je zegt.quote:Op vrijdag 6 november 2015 15:43 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Oh? Zo had ik het nl. ook begrepen.quote:Op vrijdag 6 november 2015 15:43 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Over welke personen heb je het hier dan? En hoe weet je of ze nauwelijks of geen familieleden hebben en of ze wel of niet nog iets van hem/haar moeten hebben? Verdiende bijv. volgens jouw inzichten James Holmes (de bioscoopschutter, 12 doden, 38 gewonden) de doodstraf?quote:Op vrijdag 6 november 2015 12:31 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Nogmaals over welke personen heb je het dan wel?quote:Op vrijdag 6 november 2015 17:53 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Nee, dat is niet letterlijk wat ik zei. Lees nog maar eens, misschien begrijp je het dan wel.
Die bioscoopschutter, dat is geen gruweldaad. Niet op de manier die ik bedoelde.
(Ik heb ff geen zin in kloten met quoten.)
Over mensen die niks met andere mensen hebben. Die compleet sociaal gestoord zijn en hun slachtoffers de gruwelijkste dingen aan kunnen doen, zonder ook maar iets te voelen. Soms zijn slachtoffers familieleden, maar dat hoeft niet.quote:Op vrijdag 6 november 2015 18:26 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Nogmaals over welke personen heb je het dan wel?
Dat klinkt als mensen met een persoonlijkheidsstoornis. Geestesziek zeg maar. Daar kunnen allerlei oorzaken aan ten grondslag liggen. Kun je geesteszieken verantwoordelijk houden voor hun daden?quote:Op vrijdag 6 november 2015 18:54 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Over mensen die niks met andere mensen hebben. Die compleet sociaal gestoord zijn en hun slachtoffers de gruwelijkste dingen aan kunnen doen, zonder ook maar iets te voelen. Soms zijn slachtoffers familieleden, maar dat hoeft niet.
Die echt kicken op gruwelijke dingen doen met mensen. Het ziekst is dan als het nog een jong kind is.
Dat soort mensen mogen van mij de doodstraf hebben.
quote:Die compleet sociaal gestoord zijn en hun slachtoffers de gruwelijkste dingen aan kunnen doen, zonder ook maar iets te voelen
quote:Die echt kicken op gruwelijke dingen doen met mensen
Ik bedoel wat normale mensen zouden voelen als ze onder dwang zouden moeten doen wat gekken anderen aan kunnen doen.quote:Op vrijdag 6 november 2015 19:23 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Dat klinkt als mensen met een persoonlijkheidsstoornis. Geestesziek zeg maar. Daar kunnen allerlei oorzaken aan ten grondslag liggen. Kun je geesteszieken verantwoordelijk houden voor hun daden?
Je spreekt jezelf trouwens tegen:
[..]
[..]
In dat geval stel ik voor om iedereen met een verkregen strafblad te executeren. Dat scheelt nog veel meer (mogelijke) plekken.quote:Op vrijdag 6 november 2015 20:23 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Mijn optie scheelt plekken in de gevangenis.
Goed plan!quote:Op vrijdag 6 november 2015 20:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
In dat geval stel ik voor om iedereen met een verkregen strafblad te executeren. Dat scheelt nog veel meer (mogelijke) plekken.
Die mensen moet je een menswaardig bestaan geven op een longstay.quote:Op vrijdag 6 november 2015 20:27 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Veel van die mensen zijn zo ziek in hun hoofd dat ze nooit beter zullen worden. Nooit zullen genezen. Dan is hulp ook zinloos...
Maar dan hoeven ze toch nog niet dood?quote:Op vrijdag 6 november 2015 20:27 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Veel van die mensen zijn zo ziek in hun hoofd dat ze nooit beter zullen worden. Nooit zullen genezen. Dan is hulp ook zinloos...
Maar eh geef eens een keer een antwoord op een vraag.quote:Op vrijdag 6 november 2015 20:22 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Ik bedoel wat normale mensen zouden voelen als ze onder dwang zouden moeten doen wat gekken anderen aan kunnen doen.
Maar eh, je hoeft niet alles zo heel letterlijk te nemen.
quote:Op vrijdag 6 november 2015 20:23 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Mijn optie scheelt plekken in de gevangenis.
quote:Op vrijdag 6 november 2015 20:27 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Beulen bijvoorbeeld?quote:Op vrijdag 6 november 2015 20:22 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Ik bedoel wat normale mensen zouden voelen als ze onder dwang zouden moeten doen wat gekken anderen aan kunnen doen.
Als we dan direct iedereen executeren, scheelt dat ook potentieel toekomstige plekken.quote:Op vrijdag 6 november 2015 20:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
In dat geval stel ik voor om iedereen met een verkregen strafblad te executeren. Dat scheelt nog veel meer (mogelijke) plekken.
Als je dat doet, is het verstandiger om dat niet te melden.quote:Op zaterdag 7 november 2015 14:10 schreef Jaimy_Luca het volgende:
En toch blijf ik voor de doodstraf. Wat jullie ook zeggen.
Dat mag, maar van je argumenten daarvoor blijft tot dusver weinig overeind.quote:Op zaterdag 7 november 2015 14:10 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Ja, dat is nu juist het gevaarlijke van de meeste voorstanders van de doodstraf. Ze zijn blind voor argumenten, ook al laat je zien dat het waanzin is, dat hun redenering volledig onjuist is, dan is het antwoord: "En toch blijf ik voor de doodstraf. Wat jullie ook zeggen."quote:Op zaterdag 7 november 2015 14:10 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Hence de neutronenbomquote:Op zaterdag 7 november 2015 01:01 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Als we dan direct iedereen executeren, scheelt dat ook potentieel toekomstige plekken.
Scheelt dat ik het niet (alleen) voor het zeggen heb.quote:Op zaterdag 7 november 2015 14:13 schreef laforest het volgende:
[..]
Ja, dat is nu juist het gevaarlijke van de meeste voorstanders van de doodstraf. Ze zijn blind voor argumenten, ook al laat je zien dat het waanzin is, dat hun redenering volledig onjuist is, dan is het antwoord: "En toch blijf ik voor de doodstraf. Wat jullie ook zeggen."
Is het is nog dogmatischer dan religie
Dat maakt het mechanisme er achter niet minder gevaarlijk.quote:Op zaterdag 7 november 2015 16:07 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Scheelt dat ik het niet (alleen) voor het zeggen heb.
Volgend jaar wordt er een definitieve therapie uitgevonden die van psychopaten normale en productieve leden van de maatschappij maakt. En dan? Heb je mooi dit soort mensen omgebracht terwijl je het nu definitief kan oplossen zonder verdere risico's.quote:Op vrijdag 6 november 2015 18:54 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Over mensen die niks met andere mensen hebben. Die compleet sociaal gestoord zijn en hun slachtoffers de gruwelijkste dingen aan kunnen doen, zonder ook maar iets te voelen. Soms zijn slachtoffers familieleden, maar dat hoeft niet.
Die echt kicken op gruwelijke dingen doen met mensen. Het ziekst is dan als het nog een jong kind is.
Dat soort mensen mogen van mij de doodstraf hebben.
Helemaal mee eensch!quote:Op vrijdag 6 november 2015 10:33 schreef laforest het volgende:
[..]
En? Hoe kan iemand uit dit feit een rechtvaardiging vinden voor het vermooden van een mens? Als we als mensen een wet hebben die het moorden van een mens verbied omdat we dit fout vinden (iemand doden is onacceptabel, respecteer leven), dan kan men uit de schuld van een dader nooit de rechtvaardiging vinden om de dader te doden. Het principe van 'dood níemand' is dan ineens geen principe meer, maar een regel die we toepassen als het uitkomt en die we laten varen om zo menselijke genoegdoening te krijgen voor een misdaad.
Als wij als mensen werkelijk vinden dat je niemand mag doden, en dat blijkt uit onze wetten, dan kun je nooit de doodstraf rechtvaardigen, omdat dit tegen het principe ingaat waarvoor wij als mensen staan en dat vastgelegd hebben in onze wetten.
Dat zou fantastisch zijn. Maar dat gaat niet gebeuren. En dan zou hetzelfde gelden voor mensen die een dodelijke vorm van kanker hadden en dood zijn gegaan en er nu een medicijn tegen is. Ja, dat is heel jammer van die doden, maar de mensen die wél geholpen mee kunnen worden, dát telt.quote:Op dinsdag 10 november 2015 09:56 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Volgend jaar wordt er een definitieve therapie uitgevonden die van psychopaten normale en productieve leden van de maatschappij maakt. En dan? Heb je mooi dit soort mensen omgebracht terwijl je het nu definitief kan oplossen zonder verdere risico's.
Verder ben ik mordicus tegen de doodstraf, tien keer duurder dan een normale gevangenisstraf, barbaars maar vooral omdat het onomkeerbaar is.
En jij veroordeeld psychopaten? Wel eens zelf een persoonlijkheidstestje uit laten voeren?quote:Op woensdag 11 november 2015 16:10 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Dat zou fantastisch zijn. Maar dat gaat niet gebeuren. En dan zou hetzelfde gelden voor mensen die een dodelijke vorm van kanker hadden en dood zijn gegaan en er nu een medicijn tegen is. Ja, dat is heel jammer van die doden, maar de mensen die wél geholpen mee kunnen worden, dát telt.
En dat geldt ook voor de psychopaten die nog leven en geholpen zouden kunnen worden door het medicijn. Míts ze nog geen ernstig misdrijf hebben gepleegd. Anders is het (voor mij) alsnog de doodstraf...
Volgend jaar heb ik een hard hoofd in maar zo'n oplossing gaat er zeker komen.quote:Op woensdag 11 november 2015 16:10 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Dat zou fantastisch zijn. Maar dat gaat niet gebeuren.
Dus je wil gewoon expres de belastingbetaler 10 keer zoveel geld uit de zak kloppen als wat het zou kosten bij levenslang, puur en alleen om je eigen stupide en archaïsche provinciale mentaliteit te kunnen botvieren? Nice.quote:En dan zou hetzelfde gelden voor mensen die een dodelijke vorm van kanker hadden en dood zijn gegaan en er nu een medicijn tegen is. Ja, dat is heel jammer van die doden, maar de mensen die wél geholpen mee kunnen worden, dát telt.
En dat geldt ook voor de psychopaten die nog leven en geholpen zouden kunnen worden door het medicijn. Míts ze nog geen ernstig misdrijf hebben gepleegd. Anders is het (voor mij) alsnog de doodstraf...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |