Originele OP Van Odaiba!quote:Hoe kunnen we nou op een beschaafde en vriendelijke manier religie uitbannen?
Nederland is het voorbeeld als het gaat om ontkerkelijking, maar we zijn er nog lang niet. Sterker nog, waar het christendom afneemt, groeit de islam.
Hoe kunnen wij als mensen er nu voor zorgen dat religie echt iets wordt van het verleden, met in het achterhoofd dat een kleine groep altijd nog zal geloven, al is het in het spaghetti monster.
Zullen we anders eens beginnen met het afschaffen van het religeus onderwijs? Of misschien geen gebedshuizen meer bouwen? Of ligt de oplossing ergens anders?
Homo's zijn door God gemaakt, dus kom niet aanzetten dat ze niet voor elkaar gemaakt zijn door de natuur.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 07:15 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Je begrijpt me niet.
Twee van hetzelfde geslacht zijn niet voor elkaar gemaakt vanuit de natuur.
Maar als ze toch met elkaar gaan kunnen ze alles gebruiken wat ze willen. Maar zich niet christen noemen tenzij hun geloof die ene interpretatie heeft waar homoseksualiteit niet verboden is.
Je weet het instinctief, zoals je tot nu toe alles vanzelf weet. Waarvoor je ogen zijn, je neus enz.
Jij weet instinctief dat ze niet zo zijn gemaakt. Homo's weten instinctief dat ze wel zo zijn gemaakt. Hoe komen we bij de waarheid?quote:Op woensdag 14 oktober 2015 07:15 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Je begrijpt me niet.
Twee van hetzelfde geslacht zijn niet voor elkaar gemaakt vanuit de natuur.
Maar als ze toch met elkaar gaan kunnen ze alles gebruiken wat ze willen. Maar zich niet christen noemen tenzij hun geloof die ene interpretatie heeft waar homoseksualiteit niet verboden is.
[..]
Je weet het instinctief, zoals je tot nu toe alles vanzelf weet. Waarvoor je ogen zijn, je neus enz.
Het is dan ook onvoorstelbaar hoe die paar zinnetjes in de bijbel tot gigantische proporties worden opgeblazen. Het is een minor issue in het boek maar voor velen valt of staat de hele geloofskwestie er mee. Homo's zijn vreselijke mensen die nooit christen of ware moslim kunnen zijn, god haat ze en ze gaan recht naar de hel.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 08:28 schreef stbabylon het volgende:
Geweldig, je komt binnen in topic 3 over ontkerkelijking en er staat alleen een discussie over homoseksualiteit.
En wat heeft dat met het uitbannen van religie te maken?quote:Op woensdag 14 oktober 2015 08:55 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Het is dan ook onvoorstelbaar hoe die paar zinnetjes in de bijbel tot gigantische proporties worden opgeblazen. Het is een minor issue in het boek maar voor velen valt of staat de hele geloofskwestie er mee. Homo's zijn vreselijke mensen die nooit christen of ware moslim kunnen zijn, god haat ze en ze gaan recht naar de hel.
Voor mij is dat een drijfveer voor het uitbannen van religie. Die achterlijke haat tegen homo's in hetr bijzonder en andersdenken in het algemeen.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 09:04 schreef stbabylon het volgende:
[..]
En wat heeft dat met het uitbannen van religie te maken?
Het idee van zingeving meegeven of bepalen omdat een grotere groep achter een specifiek idee van zingeving staat vind ik heel onwenselijk. Dat is een zaak die men individueel moet bepalen. Daarom is het hele idee van een collectief rondom zingeving onwenselijk. Het idee van zingeving van een enkel individu is net zoveel waard als het idee van een heel collectief. Dus ja, ik vind dat die kleine groep op het gebied van zingeving net zoveel gewicht moet hebben als die grotere groep.quote:Op dinsdag 13 oktober 2015 20:30 schreef erodome het volgende:
Jij zegt dat er een onbalans is, ik vraag waar dan en dan kom je met voorbeelden die voor iedereen gelden. Het blijft er simpelweg op neer komen dat jij vindt dat een kleine groep evenveel gewicht moet hebben als een grote groep
Ik heb het nog nergens gehad over kwalijk nemen, ik vind het onwenselijk.quote:en neemt het die grote groep kwalijk dat ze gebruik maken van de rechten die er voor iedereen zijn (als we het over Nederland hebben dan, het wordt te lastig het voor elk land te doen).
Je blijft dit herhalen terwijl ik dit al lang weerlegt heb, je kan de invloed van een collectief van 150 of 500 leden niet vergelijken met de invloed van een collectief van 4 miljoen (ik herhaal het nog maar eens, want het schijnt niet bij je naar binnen te komen, waarom toch).quote:Er is hier dus wel degelijk gelijkheid van ideeën, net zoals er wel degelijk collectieven zijn die zich als atheïstisch profileren (die vlot groeien de laatste jaren) en die binnen bepaalde samenwerkingsverbanden wel degelijk een vinger in de pap hebben.
Ow dat ben ik met je eens. Men moet toch wat proberen om de atheïstische ideeën over de bühne te krijgen als je je niet wil organiseren.quote:Daarbij zijn veel atheïsten best "luid", als in ze laten hun stem wel horen.
Er is onbalans (ik ontwijk het woord ongelijkheid maar even), ik snap niet dat jij dat niet ziet.quote:Ik snap idd niet waar jij dat idee van ongelijkheid hier vandaan haalt, want al sinds vele jaren verliest religie terrein, zijn op een heel enkel uitzonderingstje dat amper wat voorstelt alle privilege' s voor religie verdwenen.
Bij het opheffen van bijzonder onderwijs blijven de regels nog steeds voor iedereen gelijk.quote:Wat ik in stand wil houden is dat de regels gelijk zijn voor iedereen, ik ben dus tegen een verbod op onderwijs met geloof. Ik ben er wel voor dat de regels om een school te kunnen beginnen en te houden voor iedereen hetzelfde zijn (en er dus bepaalde eisen aan onderwijs gesteld worden). Wat dus zo is in Nederland.
Het is één van de details, maar als je dat gelijkheid noemt dan snap je niet wat gelijkheid is.quote:Ik ga niet overstuur van god zij met ons op onze 2 euro munt, op alle andere munten staat heen verwijzing naar geloof namelijk, daarin zit gewoon weer die gelijkheid die jij wil laten verdwijnen.
Ik ben voor gelijkheid. Voor ieder kind, of dat kind nu wordt geboren in een gelovig gezin of in een atheïstisch gezien. De indoctrinatie die je als kind meekrijgt is op latere leeftijd heel lastig van los te maken. Hoe jij dat ziet als gelijkheid is mij een raadsel.quote:Ik ben dus prima tevreden met hoe het hier geregeld is, gelijk voor iedereen, geloof of geen geloof/ Ik snap niet hoe jij komt aan het idee dat hier religie onevenredig veel mach heeft en dat heb je dan ook niet eens een beetje hard kunnen maken. Je voorbeelden klopte gewoon niet, die gingen allemaal over gelijke rechten voor iedereen, waar dus iedereen, elk individu en collectief gebruik van kan maken. Hoe jij daar onbalans en ongelijkheid van maakt is me een raadsel.
Het is wel 1 van de vele goede redenen die iemand zou kunnen hebben om religie te willen uitbannen.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 09:04 schreef stbabylon het volgende:
[..]
En wat heeft dat met het uitbannen van religie te maken?
Ik dacht dat dit topic ging over hoe, niet over waarom.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 09:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is wel 1 van de vele goede redenen die iemand zou kunnen hebben om religie te willen uitbannen.
Die twee zijn niet volledig ongerelateerd. Zolang mensen geen reden hebben om religie te willen uitbannen zal het ook niet gebeuren.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 09:44 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Ik dacht dat dit topic ging over hoe, niet over waarom.
Maar dat is iets van bepaalde geloven, niet perse van religie.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 09:11 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Voor mij is dat een drijfveer voor het uitbannen van religie. Die achterlijke haat tegen homo's in hetr bijzonder en andersdenken in het algemeen.
oh...quote:Op woensdag 14 oktober 2015 09:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Die twee zijn niet volledig ongerelateerd. Zolang mensen geen reden hebben om religie te willen uitbannen zal het ook niet gebeuren.
Als je religie wilt uitbannen dan zul je gelovigen een reden moeten geven om dat te willen.
Er zijn geen zaken die door alle religies worden gedeeld.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 09:45 schreef erodome het volgende:
[..]
Maar dat is iets van bepaalde geloven, niet perse van religie.
Ik had verwacht een discussie te zien over hoe je religie uitbant. Als ik het waarom wil discussiëren zijn daar tig andere topics voor.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 09:47 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat had je dan verwacht / gewild?
Hoe stel je je dat dan voor, als je dit wilt doen zonder een paar miljard gelovigen een 'waarom' te geven?quote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:00 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Ik had verwacht een discussie te zien over hoe je religie uitbant. Als ik het waarom wil discussiëren zijn daar tig andere topics voor.
Ik had er aan toe moeten voegen, "met name de monotheistische religies".quote:Op woensdag 14 oktober 2015 09:45 schreef erodome het volgende:
[..]
Maar dat is iets van bepaalde geloven, niet perse van religie.
Die discussie zit er ook tussendoor, helaas zijn er een aantal die het weer over de waarheid van religie willen hebbenquote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:00 schreef stbabylon het volgende:
Ik had verwacht een discussie te zien over hoe je religie uitbant. Als ik het waarom wil discussiëren zijn daar tig andere topics voor.
Ik heb in deel 1 een aanzet gedaan vanuit de hoek van het post-humanisme maar niemand reageerde er op en mensen waren te druk om het over de bijbel en homoseks te hebben. Misschien dat de mensen die een on-topic discussie willen hebben de volgende keer zulk soort posts niet links laten liggen?quote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:00 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Hoe wordt die zingeving hier dan bepaald door die groep gelovigen? En is dit niet iets wat iedereen doet, elk individu en elke groep? Doe jij het niet ook door te zeggen dat jouw wereldbeeld leidend zou moeten zijn, mensen zus of zo zouden moeten doen en zijn?quote:Op woensdag 14 oktober 2015 09:13 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Het idee van zingeving meegeven of bepalen omdat een grotere groep achter een specifiek idee van zingeving staat vind ik heel onwenselijk. Dat is een zaak die men individueel moet bepalen. Daarom is het hele idee van een collectief rondom zingeving onwenselijk. Het idee van zingeving van een enkel individu is net zoveel waard als het idee van een heel collectief. Dus ja, ik vind dat die kleine groep op het gebied van zingeving net zoveel gewicht moet hebben als die grotere groep.
Wat op hetzelfde neerkomt, want je klaagt over het feit dat bepaalde groepen gebruik maken van algemene rechten, vind dat oneerlijk.quote:Ik heb het nog nergens gehad over kwalijk nemen, ik vind het onwenselijk.
Ik blijf het herhalen omdat de "atheisten" niet stil zijn, wel degelijk ruimte vragen en zelfs eisen (wat hun goed recht is trouwens), ik blijf het herhalen omdat de in verhouding kleine groep die ze zijn aardig hun voet neerzet. Ik blijf het herhalen omdat het gaat over rechten die voor iedereen gelden, deze groepen daar dus ook gebruik van kunnen maken en dat ook doen.quote:Je blijft dit herhalen terwijl ik dit al lang weerlegt heb, je kan de invloed van een collectief van 150 of 500 leden niet vergelijken met de invloed van een collectief van 4 miljoen (ik herhaal het nog maar eens, want het schijnt niet bij je naar binnen te komen, waarom toch).
Ik zeg dan ook nergens dat ik dat als een slecht iets zie. Maar wat is dan het probleem als dit zo is? Die kleinere groep is "luid", wordt naar geluisterd, telt mee in het geheel en heeft precies dezelfde mogelijkheden en rechten als de gelovige groepen.quote:Ow dat ben ik met je eens. Men moet toch wat proberen om de atheïstische ideeën over de bühne te krijgen als je je niet wil organiseren.
Omdat het hier niet waar is, er is alleen onbalans als de ene groep minder gehoord wordt, minder rechten heeft en ga zo maar door. Dat is hier niet aan de orde.quote:Er is onbalans (ik ontwijk het woord ongelijkheid maar even), ik snap niet dat jij dat niet ziet.
Religieus onderwijs opheffen is wat anders dan bijzonder onderwijs opheffen. Alhoewel religieus onderwijs bijzonder onderwijs is is bijzonder onderwijs niet gelijk religieus onderwijs.quote:Bij het opheffen van bijzonder onderwijs blijven de regels nog steeds voor iedereen gelijk.
Het is verdeelt, beide kanten komen daarin dus voor. Zowel met god als zonder god. Veel gelijker kan je het niet krijgen. Wat vooral van belang is is dat je ongelijk had toen je zei dat dat altijd op die munten stond, dat is dus sinds de invoering van de euro niet meer zo, er is toen gekozen voor een aantal ontwerpen, 1 met god zij met ons, de rest zonder. Wat dan ook nog meer vanuit traditie is gedaan, iets bekends willen houden/link met de oude munt dan vanuit religie die daarom gevraagd heeft.quote:Het is één van de details, maar als je dat gelijkheid noemt dan snap je niet wat gelijkheid is.
Zoals de indoctrinatie die jij je kinderen mee zal geven door te zeggen dat religie een slechte zaak is, uit zou moeten sterven?quote:Ik ben voor gelijkheid. Voor ieder kind, of dat kind nu wordt geboren in een gelovig gezin of in een atheïstisch gezien. De indoctrinatie die je als kind meekrijgt is op latere leeftijd heel lastig van los te maken. Hoe jij dat ziet als gelijkheid is mij een raadsel.
Nogmaals, laat ieder mens zijn eigen zingeving bepalen, daar hebben we geen bijzonder onderwijs, omroepen, kerkelijke instanties, politieke partijen etc etc voor nodig.
Spreek dan ook niet van religie als je specifieke geloven bedoeld.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 09:47 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er zijn geen zaken die door alle religies worden gedeeld.
Ideeen over waar je wel of niet je piemel in zou moeten steken komen wel vrij algemeen voor onder religies.
Als ik geloven bedoelde had ik dat woord wel gebruikt. Dat bedoelde ik niet.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:30 schreef erodome het volgende:
[..]
Spreek dan ook niet van religie als je specifieke geloven bedoeld.
Waarom zouden we naar het aantal religies moeten kijken? De omvang van die religies is veel interessanter.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:30 schreef erodome het volgende:
En nee, dat is niet vrij algemeen, dat is vooral iets van de abrahamisten. Er zijn echt 1001 geloven die daar allemaal weer andere ideeen over hebben. Mijn religie maakt zich helemaal niet druk om waar je je piemel in zou moeten steken en naast deze ken ik meerdere religie's die zich daar helemaal niet druk om maken.
Waarom ik daar zo op reageer is omdat er gesproken wordt over religie uitbannen, verboden en andere zaken om mensen te "stimuleren" religie los te laten, kortom, het ze gewoon lastig maken.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:03 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik had er aan toe moeten voegen, "met name de monotheistische religies".
Oh, ik heb geen enkele moeite met het soort religie dat niet meer is dan een uiting van deisme. En ja, dat komt vast voor. En wat mij betreft vallen die niet onder een eventueel streven om religie uit te bannen.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:33 schreef erodome het volgende:
[..]
Waarom ik daar zo op reageer is omdat er gesproken wordt over religie uitbannen, verboden en andere zaken om mensen te "stimuleren" religie los te laten, kortom, het ze gewoon lastig maken.
Daar wordt geen onderscheid in gemaakt, religie wordt gewoon even op een grote hoop geveegd. Wat zal betekenen dat je mensen gaat lastig vallen die die manier van denken helemaal niet hebben. De christen die geen probleem heeft met bv die homoseksualiteit wordt gewoon gestraft voor iets wat hij niet doet.
Ik ben nieuw in het topic, ik kom er pas in dit deel inrollen en vond het jammer dat het zover offtopic was geraaktquote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:15 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik heb in deel 1 een aanzet gedaan vanuit de hoek van het post-humanisme maar niemand reageerde er op en mensen waren te druk om het over de bijbel en homoseks te hebben. Misschien dat de mensen die een on-topic discussie willen hebben de volgende keer zulk soort posts niet links laten liggen?
Overigens niet om aan mijn eigen pik te zuigen dit. Ik vind elke discussie wel leuk. Zelfs als het weer over hetzelfde zoals altijd gaat. Als het maar lekker wegleest. Maar laten we niet doen alsof er geen materie was om het on-topic te houden.![]()
De christenen die het geen probleem vinden worden door een bepaade groep niet als christenen beschouwd. Als het daarbij bleef was dat geen enkel probleem.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:33 schreef erodome het volgende:
[..]
Waarom ik daar zo op reageer is omdat er gesproken wordt over religie uitbannen, verboden en andere zaken om mensen te "stimuleren" religie los te laten, kortom, het ze gewoon lastig maken.
Daar wordt geen onderscheid in gemaakt, religie wordt gewoon even op een grote hoop geveegd. Wat zal betekenen dat je mensen gaat lastig vallen die die manier van denken helemaal niet hebben. De christen die geen probleem heeft met bv die homoseksualiteit wordt gewoon gestraft voor iets wat hij niet doet.
Het ontgaat me een beetje waarom je denkt dat het off topic is. En zoals al gevraagd: waar zou je het dan wel over willen hebben? Kun je een aanzet doen misschien?quote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:36 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Ik ben nieuw in het topic, ik kom er pas in dit deel inrollen en vond het jammer dat het zover offtopic was geraakt
Zie de OP, dat is een redelijke aanzet lijkt me.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het ontgaat me een beetje waarom je denkt dat het off topic is. En zoals al gevraagd: waar zou je het dan wel over willen hebben? Kun je een aanzet doen misschien?
Daar staat alleen een vraag. Hoe zou jij die vraag willen beantwoorden?quote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:38 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Zie de OP, dat is een redelijke aanzet lijkt me.
Je gebruikt het woord religie en gooit ze allemaal op 1 hoop.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als ik geloven bedoelde had ik dat woord wel gebruikt. Dat bedoelde ik niet.
Als het gaat over de verboden e.d. die hier genoemd worden lijkt het me verdomd handig om naar de verschillende geloven te kijken. Waarom zou je iets verbieden of maatregelen ertegen nemen als datgene niet doet wat je een probleem vindt?quote:Waarom zouden we naar het aantal religies moeten kijken? De omvang van die religies is veel interessanter.
Je kunt wel zeggen "Christendom en Islam zijn slechts twee van de duizenden religies", je dekt daarmee wel > 90% van de hedendaagse uitingen van religie.
Ik erken de uitzonderingen, maar die lijken mij totaal oninteressant aangezien ze in omvang niet signficant zijn. Leuk dat je exotische geloofsovertuigingen hebt, maar ik geloof niet dat dat is waar dit topic over gaat.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:41 schreef erodome het volgende:
[..]
Je gebruikt het woord religie en gooit ze allemaal op 1 hoop.
Ik stel ook nergens voor om religie algemeen te verbieden. (Het lijkt me sowieso lastig om algemene criteria daarvoor te geven.)quote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:41 schreef erodome het volgende:
[..]
Als het gaat over de verboden e.d. die hier genoemd worden lijkt het me verdomd handig om naar de verschillende geloven te kijken. Waarom zou je iets verbieden of maatregelen ertegen nemen als datgene niet doet wat je een probleem vindt?
Anders ga je mensen raken die niets met die problemen te maken hebben.
Leuk dat anderen ze niet als christen beschouwen, zodra die anderen daar onwettige gevolgen aan geven dienen ze aangepakt te worden en dat kan heel prima zonder religie in zijn geheel te verbannen.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:36 schreef hoatzin het volgende:
[..]
De christenen die het geen probleem vinden worden door een bepaade groep niet als christenen beschouwd. Als het daarbij bleef was dat geen enkel probleem.
Je kunt mensen hun geloof niet zo makkelijk afpakken. Je kunt wel wat doen aan het georganiseerde aspect er van. Door bijvoorbeeld kerken en religieuze scholen af te schaffen. Het is alleen dan de vraag hoe je tegenhoudt dat het dan ondergronds gaat.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
Daar staat alleen een vraag. Hoe zou jij die vraag willen beantwoorden?
Het lijkt mij schier onmogelijk om die vraag te beantwoorden zonder je af te vragen waarom mensen gelovig zijn.
Geldt dat niet voor alle uitwassen van religie?quote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:44 schreef erodome het volgende:
[..]
Leuk dat anderen ze niet als christen beschouwen, zodra die anderen daar onwettige gevolgen aan geven dienen ze aangepakt te worden en dat kan heel prima zonder religie in zijn geheel te verbannen.
Precies. Ik denk niet dat dat nou iets oplost. Dus wat dan wel?quote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:45 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Je kunt mensen hun geloof niet zo makkelijk afpakken. Je kunt wel wat doen aan het georganiseerde aspect er van. Door bijvoorbeeld kerken en religieuze scholen af te schaffen. Het is alleen dan de vraag hoe je tegenhoudt dat het dan ondergronds gaat.
Algemeen niet meer? Dat klinkt heel eng.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:45 schreef stbabylon het volgende:
Overigens ben ik van mening dat zodra mensen niet meer samen kunnen/mogen komen, dat het vrij rap gedaan is met een religie.
Uitzondering valt wel mee, ik ken bv heel wat christenen en stromingen die niet meer moeilijk doen over bv die homoseksualiteit. Er is juist erg veel diversiteit, die ontbreekt vooral bij de atheisten die roepen dat religie uit zou moeten sterven, die zijn vaak bijbelvaster als de gemiddelde christen.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik erken de uitzonderingen, maar die lijken mij totaal oninteressant aangezien ze in omvang niet signficant zijn. Leuk dat je exotische geloofsovertuigingen hebt, maar ik geloof niet dat dat is waar dit topic over gaat.
De hele topic gaat over religie uitbannen, maatregelen om te zorgen dat mensen religie loslaten/religie van het toneel gaat verdwijnen.quote:Ik stel ook nergens voor om religie algemeen te verbieden. (Het lijkt me sowieso lastig om algemene criteria daarvoor te geven.)
Het is me een beetje een raadsel waar je het idee vandaan haalt dat ik dat voorstel.
Merk op dat dat niet hetzelfde is als religie verbieden.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:46 schreef erodome het volgende:
[..]
De hele topic gaat over religie uitbannen, maatregelen om te zorgen dat mensen religie loslaten/religie van het toneel gaat verdwijnen.
Nou...dat is vaker geprobeerd. Wel eens van hagenperken gehoord? Men gaat gewoon ondergronds desnoods.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:45 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Overigens ben ik van mening dat zodra mensen niet meer samen kunnen/mogen komen, dat het vrij rap gedaan is met een religie.
Ja, daarom zijn dit soort maatregelen (geloofshuizen verbieden, geloofsuitingen verbieden, onderwijs met geloof verbieden) ook slecht naar mijn mening.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:46 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Geldt dat niet voor alle uitwassen van religie?
De maatregelen die genomen moeten worden daarvoor komen op hetzelfde neer. Op verboden hier en verboden daar.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:47 schreef Molurus het volgende:
[..]
Merk op dat dat niet hetzelfde is als religie verbieden.
Ging iets mis met je quote geloof ik.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:46 schreef erodome het volgende:
[..]
Uitzondering valt wel mee, ik ken bv heel wat christenen en stromingen die niet meer moeilijk doen over bv die homoseksualiteit. Er is juist erg veel diversiteit, die ontbreekt vooral bij de atheisten die roepen dat religie uit zou moeten sterven, die zijn vaak bijbelvaster als de gemiddelde christen.
Prima hoor.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:46 schreef erodome het volgende:
Sorry als ik dat doortrok naar jou zonder dat jij dat ook wil.
Dit is dus wat ik zo eng eraan vind, zien de mensen die dit soort maatregelen willen niet dat ze juist dat toepassen wat ze religie's kwalijk nemen?quote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:47 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Nou...dat is vaker geprobeerd. Wel eens van hagenperken gehoord? Men gaat gewoon ondergronds desnoods.
Zelf pleit ik daar helemaal niet voor. Zoals hierboven gezegd: daar los je niets mee op, het gaat alleen ondergronds.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:49 schreef erodome het volgende:
[..]
De maatregelen die genomen moeten worden daarvoor komen op hetzelfde neer. Op verboden hier en verboden daar.
Je wil alle meningen die niet gelijk zijn aan jouw mening over de waarneembare wereld uitbannen? Hoe wil je dat doen dan?quote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ging iets mis met je quote geloof ik.
Hoe dan ook, ik zou dat wel door willen trekken naar zaken anders dan meningen over homoseksualiteit. Ik zou dat willen doortrekken naar alle meningen over de waarneembare wereld die gestoeld zijn op religieus dogma. Dogma is nooit goed.
Dat zal je aan die mensen zelf moeten vragen, die slaan immers gelovigen om de oren met die bijbelteksten en andere zaken. Die willen dat christenen hun geloof loslaten omdat dat in hun geloof staat.quote:Waarom atheisten zo bijbelvast zouden zijn is me ook een raadsel. Kun je dit uitleggen?
[..]
Prima hoor.
Nee, zeg ik dat?quote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:51 schreef erodome het volgende:
[..]
Dit is dus wat ik zo eng eraan vind, zien de mensen die dit soort maatregelen willen niet dat ze juist dat toepassen wat ze religie's kwalijk nemen?
Ik begrijp best de "angst" van atheisten voor georganiseerde geloven, die hebben dan ook met ijzeren vuist geregeerd en mensen opgelegd hoe ze moesten leven. Maar is dat dan echt iets wat je zelf ook wil doen, wil je dan echt zelf die overheerser worden?
Door ouders de kinderen af te nemen die ze daarmee naar toe nemen, zal het snel gedaan zijn met de nieuwe aanwas.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:47 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Nou...dat is vaker geprobeerd. Wel eens van hagenperken gehoord? Men gaat gewoon ondergronds desnoods.
Vind ik al veel beter klinken dan de andere voorstellen met al die verboden.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zelf pleit ik daar helemaal niet voor. Zoals hierboven gezegd: daar los je niets mee op, het gaat alleen ondergronds.
Ik zou eerder pleiten voor beter onderwijs, en het promoten van rationeel en wetenschappelijk denken. Mensen in laten zien dat hun denken dogmatisch is. Dat is de enige manier die kans maakt om te werken.
Ik geloof niet dat ik dat heb gezegd. Dus dat ga ik ook niet verdedigen.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:53 schreef erodome het volgende:
[..]
Je wil alle meningen die niet gelijk zijn aan jouw mening over de waarneembare wereld uitbannen? Hoe wil je dat doen dan?
Hoo even, het is jouw uitspraak. Ik denk niet dat je veel atheisten zult vinden die zelf van mening zijn dat ze bijbelvast zijn. Dus vraag ik het aan jou.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:53 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat zal je aan die mensen zelf moeten vragen, die slaan immers gelovigen om de oren met die bijbelteksten en andere zaken. Die willen dat christenen hun geloof loslaten omdat dat in hun geloof staat.
Lees jezelf nog een keer. Hoe verschil jij nu van de fanatieke gelovigen?quote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:53 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Door ouders de kinderen af te nemen die ze daarmee naar toe nemen, zal het snel gedaan zijn met de nieuwe aanwas.
Neem de "je" daar niet persoonlijk, was algemeen bedoeld.quote:
En dit vind je niet afschuwelijk ver gaan????????quote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:53 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Door ouders de kinderen af te nemen die ze daarmee naar toe nemen, zal het snel gedaan zijn met de nieuwe aanwas.
Ik zeg nergens dat ik dit wil doen. Ik zeg dat dit een manier is om religie uit te bannen. Los van of ik dat zelf wenselijk vind.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:55 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Lees jezelf nog een keer. Hoe verschil jij nu van de fanatieke gelovigen?
Toe molurus, je ziet het in elk topic over dit soort onderwerpen, het gaat hier zelf om verboden e.d. omdat men gelovigen bepaalde zaken kwalijk neemt.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat ik dat heb gezegd. Dus dat ga ik ook niet verdedigen.
[..]
Hoo even, het is jouw uitspraak. Ik denk niet dat je veel atheisten zult vinden die zelf van mening zijn dat ze bijbelvast zijn. Dus vraag ik het aan jou.
Jawel. Hoezo?quote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:56 schreef erodome het volgende:
[..]
En dit vind je niet afschuwelijk ver gaan????????
Dan gaan ouders zelf ook niet. Ze zullen hun kinderen blijven willen indoctrineren. Desnoods met gesloten gordijnen. En god zal hun bijstaan en beschermen.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:53 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Ik heb het topic nog eens even gescand... maar de enige die in dit topic praat over het verbieden van religie, dat ben jij.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:55 schreef erodome het volgende:
[..]
Vind ik al veel beter klinken dan de andere voorstellen met al die verboden.
Alleen in de westerse wereld. De wereld als geheel wordt steeds religieuzer.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:55 schreef erodome het volgende:
Maar gebeurd dit niet al en is daardoor de ontkerkelijking al niet ingezet?
En dan verlies je de samenhang van religie, wat ook een belangrijk deel is van het in stand houden.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:57 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dan gaan ouders zelf ook niet. Ze zullen hun kinderen blijven willen indoctrineren. Desnoods met gesloten gordijnen. En god zal hun bijstaan en beschermen.
Volgens mij lees jij, ieg in dit deel van het topic, iets heel anders dan er staat.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:56 schreef erodome het volgende:
[..]
Toe molurus, je ziet het in elk topic over dit soort onderwerpen, het gaat hier zelf om verboden e.d. omdat men gelovigen bepaalde zaken kwalijk neemt.
Verbieden van bepaalde zaken dan. Bv religieus onderwijs, geloofshuizen, geloofsuitingen, net werd er zelfs gesproken over kinderen afnemen van mensen....quote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik heb het topic nog eens even gescand... maar de enige die in dit topic praat over het verbieden van religie, dat ben jij.
Waarom doe je dat?
[..]
Alleen in de westerse wereld. De wereld als geheel wordt steeds religieuzer.
Maar omdat het kleiner wordt is de kans ook groot dat het extremer wordt. Juist die grote groepen hebben dat zelfreinigende vermogen, krijgen flexibiliteit omdat er altijd wel verschillende meningen zijn.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:58 schreef stbabylon het volgende:
[..]
En dan verlies je de samenhang van religie, wat ook een belangrijk deel is van het in stand houden.
Het gaat niet alleen over dit deel, de discussie waarmee ik hier verder ging stamt uit het vorige deel.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Volgens mij lees jij, ieg in dit deel van het topic, iets heel anders dan er staat.
Ik zou het verbieden van discriminatie van homoseksuelen en het verbieden van het (verregaand) religieus indoctrineren van kinderen niet uitleggen als het verbieden van religie inderdaad.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 11:00 schreef erodome het volgende:
[..]
Verbieden van bepaalde zaken dan. Bv religieus onderwijs, geloofshuizen, geloofsuitingen, net werd er zelfs gesproken over kinderen afnemen van mensen....
Je slaat mij om de oren met stromannen en dingen die ik niet heb gezegd, en nu ben ik flauw?quote:Op woensdag 14 oktober 2015 11:00 schreef erodome het volgende:
Je doet een beetje flauw molurus, we zitten in een topic die gaat over het uitbannen van religie, niet zo raar dat ik vanuit dat onderwerp praat.
Mwah, het merendeel zal dan via school de wetenschappelijke methode mee krijgen. Ik denk dat dat veel harder aantikt dan het zelfreinigende vermogen van religie. Maar goed, dat is verder off-topic.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 11:02 schreef erodome het volgende:
[..]
Maar omdat het kleiner wordt is de kans ook groot dat het extremer wordt. Juist die grote groepen hebben dat zelfreinigende vermogen, krijgen flexibiliteit omdat er altijd wel verschillende meningen zijn.
Dus in de voorgaande delen wordt opgeroepen tot het verbieden van religie? Dan heb ik dat waarschijnlijk gemist.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 11:03 schreef erodome het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen over dit deel, de discussie waarmee ik hier verder ging stamt uit het vorige deel.
Nogmaals, de topic heet uitbannen van religie, vanuit dat standpunt praat ik, gewoon geheel ontopic dus.
Het gaat hier om mensen die religie willen uitbannen omdat er onder de religieuzen mensen zijn die dat doen. Ik stel, de wet is genoeg zoals hij is, met gewoonweg een verbod op discriminatie. Dan pak je degene aan die dat doen en niet gewoon een groep zonder te weten hoe elk individu daarover denkt en vooral doet!.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 11:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zou het verbieden van discriminatie van homoseksuelen en het verbieden van het (verregaand) religieus indoctrineren van kinderen niet uitleggen als het verbieden van religie inderdaad.
Dat sommige zeer verwerpelijke gebruiken gangbaar zijn in sommige religies betekent niet dat het oproepen tot een verbod daarop neerkomt op het verbieden van religie.
Heb al mijn excuse aangeboden dat ik jou even onder die mensen schaarde. Verder gaat het gewoon over het onderwerp religie uitbannen en dat gaat een stuk verder dan grenzen stellen in je samenleving die voor iedereen gelden en waarbij alleen degene die zich daar niet aan houden worden aangepakt.quote:Je slaat mij om de oren met stromannen en dingen die ik niet heb gezegd, en nu ben ik flauw?
Ik denk van niet, vooral niet omdat de groepen kleiner en vaster worden. Dat beetje school zal niet opwegen tegen de tijd daarvoor en naast school als er echt zware indoctrinatie wordt toegepast.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 11:03 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Mwah, het merendeel zal dan via school de wetenschappelijke methode mee krijgen. Ik denk dat dat veel harder aantikt dan het zelfreinigende vermogen van religie. Maar goed, dat is verder off-topic.
Verbieden van geloofshuizen, geloofsuitingen, scholen met een gelovig randje, kinderen afnemen, maar nee, er wordt nergens gesproken over verboden die religie uit zouden moeten bannen.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 11:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dus in de voorgaande delen wordt opgeroepen tot het verbieden van religie? Dan heb ik dat waarschijnlijk gemist.
De wet staat vol met speciale privileges en speciale rechten voor gelovigen. Die zouden er wat mij betreft best uit mogen.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 11:06 schreef erodome het volgende:
[..]
Het gaat hier om mensen die religie willen uitbannen omdat er onder de religieuzen mensen zijn die dat doen. Ik stel, de wet is genoeg zoals hij is, met gewoonweg een verbod op discriminatie. Dan pak je degene aan die dat doen en niet gewoon een groep zonder te weten hoe elk individu daarover denkt en vooral doet!.
Het lijkt erop dat jij "uitbannen" uitlegt als "verbieden". Dat is zeker niet hoe ik dat interpreteer.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 11:06 schreef erodome het volgende:
[..]
Heb al mijn excuse aangeboden dat ik jou even onder die mensen schaarde. Verder gaat het gewoon over het onderwerp religie uitbannen en dat gaat een stuk verder dan grenzen stellen in je samenleving die voor iedereen gelden en waarbij alleen degene die zich daar niet aan houden worden aangepakt.
Verbieden van geloofshuizen en geloofsuitingen? Waar staat dat dan?quote:Op woensdag 14 oktober 2015 11:08 schreef erodome het volgende:
[..]
Verbieden van geloofshuizen, geloofsuitingen, scholen met een gelovig randje, kinderen afnemen, maar nee, er wordt nergens gesproken over verboden die religie uit zouden moeten bannen.
Door gebruik te maken van het woord 'bepaald' trek je discussie weer naar een extreme situatie. Dat is natuurlijk makkelijk voor je, maar helpt niet bij een open discussie. Ik heb het dan ook niet over bepalen, maar wel over de invloed zoals ik al meermalen heb aangegeven. Vervelend dat je de discussie op zo'n manier wilt voeren.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:28 schreef erodome het volgende:
Hoe wordt die zingeving hier dan bepaald door die groep gelovigen? En is dit niet iets wat iedereen doet, elk individu en elke groep? Doe jij het niet ook door te zeggen dat jouw wereldbeeld leidend zou moeten zijn, mensen zus of zo zouden moeten doen en zijn?
Ze maken gebruik van rechten op een gebied waar die niet van toepassing zouden moeten zijn, zoals zingeving.quote:Wat op hetzelfde neerkomt, want je klaagt over het feit dat bepaalde groepen gebruik maken van algemene rechten, vind dat oneerlijk.
Nu geef je in ieder geval toe dat het een kleine groep is, we komen er wel. Nogmaals, een kleine groep heeft niet de invloed of de middelen als een grote groep. Nog even los van het feit dat je dit soort collectieve invloed op het gebied van zingeving niet wilt.quote:Ik blijf het herhalen omdat de "atheisten" niet stil zijn, wel degelijk ruimte vragen en zelfs eisen (wat hun goed recht is trouwens), ik blijf het herhalen omdat de in verhouding kleine groep die ze zijn aardig hun voet neerzet. Ik blijf het herhalen omdat het gaat over rechten die voor iedereen gelden, deze groepen daar dus ook gebruik van kunnen maken en dat ook doen.
Er zijn geen atheïstische kerken, omroepen, scholen, politieke partijen etc etc. Hoe kan je dat nu in balans noemen?!?!quote:Ik zeg dan ook nergens dat ik dat als een slecht iets zie. Maar wat is dan het probleem als dit zo is? Die kleinere groep is "luid", wordt naar geluisterd, telt mee in het geheel en heeft precies dezelfde mogelijkheden en rechten als de gelovige groepen.
Omdat het hier niet waar is, er is alleen onbalans als de ene groep minder gehoord wordt, minder rechten heeft en ga zo maar door. Dat is hier niet aan de orde.
Jij blijft het onbalans noemen,
Ja, net als jij het grote gelijk wilt hebben, kom op zeg.quote:maar wat je wil is dat jouw mening gewoon de overhand heeft, jij wil het grote gelijk hebben en dat heeft niets met balans te maken.
We kunnen prima praktisch een onderscheid maken voor bijzonder onderwijs op basis van andere kenmerken dan zingeving.quote:Religieus onderwijs opheffen is wat anders dan bijzonder onderwijs opheffen. Alhoewel religieus onderwijs bijzonder onderwijs is is bijzonder onderwijs niet gelijk religieus onderwijs.
Het probleem als je religieus onderwijs opheft is dat iedereen scholen mag opzetten binnen bepaalde eisen met wat voor sausje er ook overheen, alleen geen gelovig sausje. Dat is zware ongelijkheid.
Wil je bijzonder onderwijs afschaffen dan ontneem je erg veel mensen een belangrijk stuk vrijheid, die van scholing namelijk. En zal je groepen raken die je niet wil raken, want er zijn vele vormen van bijzonder onderwijs, ook voor de zwakkeren in de samenleving bv.
Is er een munt waarop staat 'god bestaat niet' ?quote:Het is verdeelt, beide kanten komen daarin dus voor. Zowel met god als zonder god. Veel gelijker kan je het niet krijgen.
Als ouders zal je dat altijd doen, daar heb ik het dan ook niet over, compleet andere discussie.quote:Zoals de indoctrinatie die jij je kinderen mee zal geven door te zeggen dat religie een slechte zaak is, uit zou moeten sterven?
De gelijkheid zit erin dat je als ouder een zekere vrijheid hebt je kind op te voeden hoe jij dat goed acht, dat anderen dat niet voor je bepalen. Jij wil dat dat zo blijft neem ik aan, behalve voor gelovigen. Dat is ongelijkheid, betekend dat je bepaalde groepen rechten ontneemt die anderen wel hebben en dat lijkt verdomde veel op die nare geloofsoverheersingen die we hebben gehad, waar men gedwongen werd een bepaalde lijn te volgen.
Mocht je uit onze discussie halen, ik heb het nergens gehad over Verbieden van geloofshuizen, geloofsuitingen, kinderen afnemen...quote:Op woensdag 14 oktober 2015 11:08 schreef erodome het volgende:
Verbieden van geloofshuizen, geloofsuitingen, scholen met een gelovig randje, kinderen afnemen, maar nee, er wordt nergens gesproken over verboden die religie uit zouden moeten bannen.
Ik heb het niet alleen over jou daar. Weet dat jij het daar niet over gehad hebt.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 11:26 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Mocht je uit onze discussie halen, ik heb het nergens gehad over Verbieden van geloofshuizen, geloofsuitingen, kinderen afnemen...
Dit zal totaal afhangen wat men op school gaat onderrichten. Religie bannen is geen goed idee. Wel de geschiedenis en herkomst van de verschillende religies onder de loep nemen en verbanden leggen. Dit wordt nog niet gegeven, gezien men nog geen of onvoldoende leerkrachten hebben die dit kunnen geven. Om het even welke religie op school onderwijzen is zo wie zo fout !quote:Op woensdag 14 oktober 2015 11:07 schreef erodome het volgende:
Ik denk van niet, vooral niet omdat de groepen kleiner en vaster worden. Dat beetje school zal niet opwegen tegen de tijd daarvoor en naast school als er echt zware indoctrinatie wordt toegepast.
Nee, daarin trek ik het niet naar het extreme, het is namelijk compleet onzinnig als het niet gaat over bepalen, want als er niets bepaald wordt zou jij geen probleem hebben.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 11:23 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Door gebruik te maken van het woord 'bepaald' trek je discussie weer naar een extreme situatie. Dat is natuurlijk makkelijk voor je, maar helpt niet bij een open discussie. Ik heb het dan ook niet over bepalen, maar wel over de invloed zoals ik al meermalen heb aangegeven. Vervelend dat je de discussie op zo'n manier wilt voeren.
Waarom zijn die daar dan niet van toepassing? Waarom is dit voor hun anders dan voor andersdenkenden die ook aan zingeving doen en vanuit dat idee hun omgeving willen beinvloeden?quote:Ze maken gebruik van rechten op een gebied waar die niet van toepassing zouden moeten zijn, zoals zingeving.
Atheisten zijn een kleine groep, dat zeg ik al vanaf het begin. Jij was het die stelde dat die hier de meerderheid zijn zelfs.quote:Nu geef je in ieder geval toe dat het een kleine groep is, we komen er wel. Nogmaals, een kleine groep heeft niet de invloed of de middelen als een grote groep. Nog even los van het feit dat je dit soort collectieve invloed op het gebied van zingeving niet wilt.
Die zijn er wel degelijk. Dat heb ik je laten zien, beter gezegd een stevige voorzet gegeven zodat je dat verder zelf uit kon zoeken.quote:Er zijn geen atheïstische kerken, omroepen, scholen, politieke partijen etc etc. Hoe kan je dat nu in balans noemen?!?!
In de maatschappij heb ik het over, niet in de discussie.quote:Ja, net als jij het grote gelijk wilt hebben, kom op zeg.
En op dat moment is er geen sprake meer van gelijkheid.quote:We kunnen prima praktisch een onderscheid maken voor bijzonder onderwijs op basis van andere kenmerken dan zingeving.
Was daar grote behoefte aan dan? Want ik heb er niets over gehoord.quote:Is er een munt waarop staat 'god bestaat niet' ?
Maar waarom mag dat dan niet bij geloof?quote:Als ouders zal je dat altijd doen, daar heb ik het dan ook niet over, compleet andere discussie.
De vraag die ieg mij bezighoudt is: over wie heb je het dan wel?quote:Op woensdag 14 oktober 2015 11:37 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik heb het niet alleen over jou daar. Weet dat jij het daar niet over gehad hebt.
Geloofsgeschiedenis e.d. zou idd een mooi onderwerp voor op school zijn. Godsdienstles zou daaruit moeten bestaan naar mijn mening en een deel ervan gewoon bij geschiedenis.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 11:53 schreef ATON het volgende:
[..]
Dit zal totaal afhangen wat men op school gaat onderrichten. Religie bannen is geen goed idee. Wel de geschiedenis en herkomst van de verschillende religies onder de loep nemen en verbanden leggen. Dit wordt nog niet gegeven, gezien men nog geen of onvoldoende leerkrachten hebben die dit kunnen geven. Om het even welke religie op school onderwijzen is zo wie zo fout !
Ja, want volwassen zijn iha zo rationeelquote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:56 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat ik dit wil doen. Ik zeg dat dit een manier is om religie uit te bannen. Los van of ik dat zelf wenselijk vind.
Religie begint bij de indoctrinatie van kinderen. Neem dat weg en je zult zien dat het snel gedaan is met religie.
Och, het is wel zo dat in elk geval het specifieke soort religie dat mensen aanhangen in 9 van de 10 gevallen er met de paplepel erin is gegoten.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 12:09 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, want volwassen zijn iha zo rationeel
Dat jij dat zelfs overweegt.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 12:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Och, het is wel zo dat in elk geval het specifieke soort religie dat mensen aanhangen in 9 van de 10 gevallen er met de paplepel erin is gegoten.
Die correlatie is te prominent om zomaar aan de kant te schuiven.
Bepalen is afdwingen, invloed is sturing.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 11:55 schreef erodome het volgende:
Nee, daarin trek ik het niet naar het extreme, het is namelijk compleet onzinnig als het niet gaat over bepalen, want als er niets bepaald wordt zou jij geen probleem hebben.
Invloed om dingen te bepalen, hun richting op te krijgen. Invloed die niets doet is onzinnig om over te praten.
Omdat het geen gelijke groepen zijn, die balans is er niet. En dit komt door de geschiedenis niet omdat het een betere zingeving is, of omdat mensen objectief die zingeving kiezen.quote:Waarom zijn die daar dan niet van toepassing? Waarom is dit voor hun anders dan voor andersdenkenden die ook aan zingeving doen en vanuit dat idee hun omgeving willen beinvloeden?
Ow, kom op. Wel eerlijk blijven discussieren. Er zijn hele kleine atheistische collectieven van geen enkele betekenis, maar het aantal atheisten is groot.quote:Atheisten zijn een kleine groep, dat zeg ik al vanaf het begin. Jij was het die stelde dat die hier de meerderheid zijn zelfs.
Nogmaals, zingeving is niet iets wat je collectief zou moeten beïnvloeden, mensen zouden dat objectief en individueel moeten ontdekken.quote:Ik stel enkel en alleen dat die groep wel degelijk invloed (probeert) uit te oefenen en van zich laat horen. Daar is ook gewoon een podium voor, daarin hebben ze precies dezelfde rechten en mogelijkheden als gelovigen.
Wat begrijp je niet aan 'van enige betekenis' ?quote:Die zijn er wel degelijk. Dat heb ik je laten zien, beter gezegd een stevige voorzet gegeven zodat je dat verder zelf uit kon zoeken.
Zelfs politieke partijen, alhoewel die idd wel marginaal zijn, vaak nog plaatselijk of zo klein dat je ze bijna niet bestaand zou kunnen noemen.
Ze zijn klein omdat het geen idealogie is, dus waarom zou je er op stemmen of voor kiezen?quote:Wat ik vooral blijf onderstrepen is dat het feit dat er blijkbaar niet genoeg mensen zijn die op die partijen stemmen, ze oprichten of anders ondersteunen geen ongelijkheid is, ze kunnen en mogen het. Dat is geen reden om anderen dat recht te ontnemen of ze te beperken in die rechten. Daarmee creeer je juist ongelijkheid.
In de zin van voor wie is er dan ongelijkheid? Of wil je nu geestelijk gehandicapten gelijk stellen aan religieuzen? (ik noem maar een zwakkere groep).quote:En op dat moment is er geen sprake meer van gelijkheid.
Lichte indoctrinatie is voor mij ook zwaar genoeg.quote:Daarnaast, als je het echt over zware indoctrinatie hebt dan heb je het maar over een zeer klein deel van de scholen met religie, het is een nogal vergaande maatregel te noemen voor een klein deel van de gelovige gemeenschap.
Zucht, na deze elle lange discussie snap je het nog steeds niet....Atheisme heeft niets in zich van zingeving of bepalen hoe de maatschappij eruit moet zien, er is geen boodschap om op een munt te zetten of een idealogie rond te vormen en uit te dragen, wat begrijp je daar nu niet aan?!?!?!quote:Was daar grote behoefte aan dan? Want ik heb er niets over gehoord.
Als het nu zo was dat hier een roep naar was geweest had je misschien een punt gehad.
Er zijn verder zat mogelijkheden voor individuen en collectieven om dat standpunt te uiten, van boeken tot posters op straat, van tv tot wat dan ook. Wordt ook meer dan zat gedaan.
Gelovigen zijn daar niet altijd blij mee, maar het kan en mag gewoon, dat recht wordt verdedigt.
Nogmaals, ik had het niet over de opvoeding binnen het gezin. Dat daar subjectiviteit plaats vindt, is onontkoombaar.quote:Maar waarom mag dat dan niet bij geloof?
Je bent je ervan bewust dat we als land zijnde al mogelijkheden hebben om in te grijpen daar waar het te ver gaat? Dat er kinderen weggehaald worden bij ouders die bepaalde zaken doen vanuit een religieus standpunt die kwalijk (kunnen) zijn voor die kinderen?
Waarom moet hier geloof speciaal worden aangepakt, waarom niet gewoon bepaalde grenzen zetten die voor iedereen gelden?
Dat maakt geen verschil. Je bent het er mee eens dat kinderen bij hun ouders weggehaald moeten worden. Alleen omdat jij vindt dat religie uitgebannen moet worden.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 12:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is geen overweging, maar een constatering.
Dat is een verschil. Net zoals verbieden en uitbannen verschillende dingen zijn zijn ook overwegingen en constateringen verschillende dingen.quote:
Gut, nog zo 1 die graag met stromannen strooit om een punt te maken. Het onderstreepte heb ik nergens gezegd. Mensen woorden in de mond leggen is niet netjes.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 12:28 schreef Hexx. het volgende:
Je bent het er mee eens dat kinderen bij hun ouders weggehaald moeten worden. Alleen omdat jij vindt dat religie uitgebannen moet worden.
Dat je vindt dat het niet zomaar aan de kant geschoven moet worden zegt meer dan je eigenlijk wilt laten blijken.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 12:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is een verschil. Net zoals verbieden en uitbannen verschillende dingen zijn zijn ook overwegingen en constateringen verschillende dingen.
Letterlijk gezegd niet, nee. Maar daarover ging het en jij vindt dat een punt. Terugkrabbelen?quote:[..]
Gut, nog zo 1 die graag met stromannen strooit om een punt te maken. Het onderstreepte heb ik nergens gezegd. Mensen woorden in de mond leggen is niet netjes.
Dat jij daarin leest wat je erin wilt lezen is niet mijn probleem. Je zult het moeten doen met wat ik wel zeg.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 12:48 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Dat je vindt dat het niet zomaar aan de kant geschoven moet worden zegt meer dan je eigenlijk wilt laten blijken.
Nee hoor. Ik wijs je er alleen op dat mij woorden in de mond leggen een beetje onbeschoft is.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 12:48 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Letterlijk gezegd niet, nee. Maar daarover ging het en jij vindt dat een punt. Terugkrabbelen?
Ik denk dat je mijn punt niet snapt ! GEEN godsdienstles, ook niet in een christelijke school. Ik heb het ook niet over geschiedenis, maar enkel en alleen over de ontwikkeling en ontstaan van de verschillende religies en de evolutie ervan. Voorbeeld: Welke verbanden kan men leggen tussen het Mazdaïsme, het Judaïsme, het Christendom en de Islam. Weet jij het ? Vraag eens aan je kinderen of zij dat weten. DAT bedoel ik met godsdienstgeschiedenis. En dan heb ik het nog niet over het Boeddhisme of het Indoeïsme.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 12:05 schreef erodome het volgende:
[..]
Geloofsgeschiedenis e.d. zou idd een mooi onderwerp voor op school zijn. Godsdienstles zou daaruit moeten bestaan naar mijn mening en een deel ervan gewoon bij geschiedenis.
Maar een christelijke school zie ik niet als probleem. Mijn zoon zit op een christelijke school, als atheist trouwens. Prima school, alles wat geleerd moet worden wordt geleerd, aardig wat aandacht voor wetenschap en techniek buiten het algemene leerwerk om. Er is een dagopening, er wordt wat blij religieus gedaan bij kerst e.d. en godsdienstles heeft wat teveel nadruk op het christendom en dan vooral de eigen vorm ervan.
Ik zie echt het grote probleem niet. Zij hebben de school ingericht naar wat voor hun hun christelijke zingeving is, maar er is geen sprake van echte indoctrinatie of je moet wat zien en merken van andermans geloof zonder dat het je opgelegd wordt als indoctrinatie zien.
Daar vind ik dan juist godsdienstles de juiste plaats voor, dat ipv het soms wat eenzijdige inhoudelijke kijken naar religie bij godsdienstles.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 13:22 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik denk dat je mijn punt niet snapt ! GEEN godsdienstles, ook niet in een christelijke school. Ik heb het ook niet over geschiedenis, maar enkel en alleen over de ontwikkeling en ontstaan van de verschillende religies en de evolutie ervan. Voorbeeld: Welke verbanden kan men leggen tussen het Mazdaïsme, het Judaïsme, het Christendom en de Islam. Weet jij het ? Vraag eens aan je kinderen of zij dat weten. DAT bedoel ik met godsdienstgeschiedenis. En dan heb ik het nog niet over het Boeddhisme of het Indoeïsme.
Laten we dan ook de benaming godsdienstles vervangen door godsdienstgeschiedenis.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 13:24 schreef erodome het volgende:
[..]
Daar vind ik dan juist godsdienstles de juiste plaats voor, dat ipv het soms wat eenzijdige inhoudelijke kijken naar religie bij godsdienstles.
Dit is inderdaad een heel belangrijk onderscheid.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 13:30 schreef ATON het volgende:
[..]
Laten we dan ook de benaming godsdienstles vervangen door godsdienstgeschiedenis.
Zou ik prima vinden.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 13:30 schreef ATON het volgende:
[..]
Laten we dan ook de benaming godsdienstles vervangen door godsdienstgeschiedenis.
Dit is wat ik bedoel.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 13:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit is inderdaad een heel belangrijk onderscheid.
Maar zou je dit ook prima vinden als scholen op basis van een bepaalde religie afgeschaft worden?quote:
Is weinig hypocriet aan. Je verplicht andere mensen niks, je geeft dan je mening. Als andere mensen jou willen weerhouden van bidden proberen ze je wel iets te verplichten. Ik zie hier echt geen hypocrisie in.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 06:53 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ok. Maar als iemand dan roept dat ze vinden dat jij niet mag bidden omdat dat tegen hun strenge voorkeuren is dan is daarop jouw antwoord:
Dat moak ik lekkuhr selluf uiht! IK BEN EN FRIJ MENS, JOAH!
Om je vervolgens om te draaien en een homostelletje te vertellen dat ze niet met elkaar naar bed mogen.
Vuige hypocriet.
Hier wordt dus even elk collectivistisch gedachtegoed opzij gezet en wordt er uitgegaan van een verregaande vorm van individualisme. Waarom? Religies moeten zich dus conformeren aan het individualisme terwijl dit voor sommige religies onmogelijk is. Katholicisme is van aard een collectivistisch geloof, met wat jij bepleit moeten die geloven verboden worden.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 09:13 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Het idee van zingeving meegeven of bepalen omdat een grotere groep achter een specifiek idee van zingeving staat vind ik heel onwenselijk. Dat is een zaak die men individueel moet bepalen. Daarom is het hele idee van een collectief rondom zingeving onwenselijk. Het idee van zingeving van een enkel individu is net zoveel waard als het idee van een heel collectief. Dus ja, ik vind dat die kleine groep op het gebied van zingeving net zoveel gewicht moet hebben als die grotere groep.
Bij het opheffen van bijzonder onderwijs blijven de regels nog steeds voor iedereen gelijk.
Ik ben voor gelijkheid. Voor ieder kind, of dat kind nu wordt geboren in een gelovig gezin of in een atheïstisch gezien. De indoctrinatie die je als kind meekrijgt is op latere leeftijd heel lastig van los te maken. Hoe jij dat ziet als gelijkheid is mij een raadsel.
Nogmaals, laat ieder mens zijn eigen zingeving bepalen, daar hebben we geen bijzonder onderwijs, omroepen, kerkelijke instanties, politieke partijen etc etc voor nodig.
Grapje zeker? Het is wel meer dan de helft van de wereld, maar negentig procent is wel zeer overdreven.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:32 schreef Molurus het volgende:
Waarom zouden we naar het aantal religies moeten kijken? De omvang van die religies is veel interessanter.
Je kunt wel zeggen "Christendom en Islam zijn slechts twee van de duizenden religies", je dekt daarmee wel > 90% van de hedendaagse uitingen van religie.
Vrijheid van meningsuiting dus ook het raam uit.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:44 schreef erodome het volgende:
[..]
Leuk dat anderen ze niet als christen beschouwen, zodra die anderen daar onwettige gevolgen aan geven dienen ze aangepakt te worden en dat kan heel prima zonder religie in zijn geheel te verbannen.
Noem jij nu slechts manieren op waarop het mogelijk zou zijn of ben tot bepaalde hoogte sympathisant van deze ideeën?quote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:45 schreef stbabylon het volgende:
Je kunt mensen hun geloof niet zo makkelijk afpakken. Je kunt wel wat doen aan het georganiseerde aspect er van. Door bijvoorbeeld kerken en religieuze scholen af te schaffen. Het is alleen dan de vraag hoe je tegenhoudt dat het dan ondergronds gaat.
Je hebt gelijk, het is meer in de buurt van 60-65%. I stand corrected.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 19:44 schreef TserrofEnoch het volgende:
[..]
Grapje zeker? Het is wel meer dan de helft van de wereld, maar negentig procent is wel zeer overdreven.
sjoemie1985 zegt "Ik vind niet dat ze mogen trouwen of samen wonen."quote:Op woensdag 14 oktober 2015 19:44 schreef TserrofEnoch het volgende:
[..]
Is weinig hypocriet aan. Je verplicht andere mensen niks, je geeft dan je mening. Als andere mensen jou willen weerhouden van bidden proberen ze je wel iets te verplichten. Ik zie hier echt geen hypocrisie in.
Maar nu ga je ervan uit dat jouw denken; het wetenschappelijke denken dus wel goed is en dus gegeven zou moeten worden, maar geen onderwijs volgens personen met andere waardeoriëntaties en referentiekaders.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zelf pleit ik daar helemaal niet voor. Zoals hierboven gezegd: daar los je niets mee op, het gaat alleen ondergronds.
Ik zou eerder pleiten voor beter onderwijs, en het promoten van rationeel en wetenschappelijk denken. Mensen in laten zien dat hun denken dogmatisch is. Dat is de enige manier die kans maakt om te werken.
Mwa, nog steeds heel wat bekeringen. Heb niet specifieke gegevens in het algemeen, maar 7 procent van de katholieken is bijvoorbeeld een bekeerling. En het punt wat ik al eerder maakte. Elke opvoeding is indoctrinatie. Door je kind atheïstisch of seculier op te voeden. Indoctrineert een ouder zijn kind net zo goed. Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat religiositeit in Nederland nog even blijft dalen alvorens het stabiliseert.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:56 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat ik dit wil doen. Ik zeg dat dit een manier is om religie uit te bannen. Los van of ik dat zelf wenselijk vind.
Religie begint bij de indoctrinatie van kinderen. Neem dat weg en je zult zien dat het snel gedaan is met religie.
Nou ik heb het topic twee keer gelezen en het komt duidelijk aan bod hoor.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 10:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik heb het topic nog eens even gescand... maar de enige die in dit topic praat over het verbieden van religie, dat ben jij.
Waarom doe je dat?
Maar wie oordeelt wanneer iets discriminerend is?quote:Op woensdag 14 oktober 2015 11:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zou het verbieden van discriminatie van homoseksuelen en het verbieden van het (verregaand) religieus indoctrineren van kinderen niet uitleggen als het verbieden van religie inderdaad.
Dat sommige zeer verwerpelijke gebruiken gangbaar zijn in sommige religies betekent niet dat het oproepen tot een verbod daarop neerkomt op het verbieden van religie.
Waarom is dit sowieso fout?quote:Op woensdag 14 oktober 2015 11:53 schreef ATON het volgende:
[..]
Dit zal totaal afhangen wat men op school gaat onderrichten. Religie bannen is geen goed idee. Wel de geschiedenis en herkomst van de verschillende religies onder de loep nemen en verbanden leggen. Dit wordt nog niet gegeven, gezien men nog geen of onvoldoende leerkrachten hebben die dit kunnen geven. Om het even welke religie op school onderwijzen is zo wie zo fout !
Die correlatie bestaat, maar is stukke kleiner.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 12:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Och, het is wel zo dat in elk geval het specifieke soort religie dat mensen aanhangen in 9 van de 10 gevallen er met de paplepel erin is gegoten.
Die correlatie is te prominent om zomaar aan de kant te schuiven.
Of mensen nu werkelijk significant minder religieus zouden zijn als ze niet van kinds af aan geindoctrineerd werden, dat is natuurlijk maar de vraag. Het zal minder zijn. Maar veel minder? Geen idee. Het is nogal lastig te toetsen.
Sowieso zou je dit op veel scholen niet kunnen geven. Voor veel kinderen is het inhoudelijk te zwaar. Kinderen weten op scholen waar ik les gegeven heb amper iets over geloof. Merendeel denkt bijvoorbeeld dat katholieken iets totaal anders zijn dan christenen (en dan is het zelfs in van oudsher katholieke gebieden), of hoor juist dat ze denken dat Joden ook in Jezus geloven. Dit is geen VWO overduidelijk, maar het is allemaal heel moeilijk voor de leerlingen.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 13:22 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik denk dat je mijn punt niet snapt ! GEEN godsdienstles, ook niet in een christelijke school. Ik heb het ook niet over geschiedenis, maar enkel en alleen over de ontwikkeling en ontstaan van de verschillende religies en de evolutie ervan. Voorbeeld: Welke verbanden kan men leggen tussen het Mazdaïsme, het Judaïsme, het Christendom en de Islam. Weet jij het ? Vraag eens aan je kinderen of zij dat weten. DAT bedoel ik met godsdienstgeschiedenis. En dan heb ik het nog niet over het Boeddhisme of het Indoeïsme.
Ben benieuwd naar jouw definitie van hypocriet. Je mag het er mee oneens zijn maar waarin is dit hypocriet?quote:Op woensdag 14 oktober 2015 19:54 schreef SpecialK het volgende:
[..]
sjoemie1985 zegt "Ik vind niet dat ze mogen trouwen of samen wonen."
Met andere woorden. Gegeven een kans zou hij mensen wel actief willen stoppen. Maar als mensen hetzelfde zouden doen bij hem zou dan waarschijnlijk als minder prettig worden ervaren.
Dat is hypocriet. Als je jezelf wel vrijheden en beschermingen gunt maar die bij andere mensen actief weg zou halen.
Het getuigt van weinig vertrouwen in de mens of in jouw eigen waarheid dat een individu niet een goede keuze zou maken.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 19:44 schreef TserrofEnoch het volgende:
Hier wordt dus even elk collectivistisch gedachtegoed opzij gezet en wordt er uitgegaan van een verregaande vorm van individualisme. Waarom? Religies moeten zich dus conformeren aan het individualisme terwijl dit voor sommige religies onmogelijk is. Katholicisme is van aard een collectivistisch geloof, met wat jij bepleit moeten die geloven verboden worden.
En waarom? Waarom moeten wij vanuit individualisme of secularisme uitgaan? Heb er nog niemand een zinnig woordje over zeggen die niet uit zijn of haar onderbuik komt.
Voor wie is het onwenselijk? Voor jou klaarblijkelijk.
' Dat is een zaak die men individueel moet bepalen. Daarom is het hele idee van een collectief rondom zingeving onwenselijk.'
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |