abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156806822
Ik denk dat het een goed idee is om het wordt verbod bij religie vooral te vergeten en in plaats daarvan kinderen al van jongs af aan aan te leren denken (dus het vak filosofie geven op school, zo vroeg als mogelijk).

Één van de onderdelen van filosofie is ethiek en dat geeft als voordeel dat ze gaan nadenken over normen en waarden (wat is goed en fout). Dan komen ze vaak tot de conclusie dat arbitraire normen en waarden (zoals religieuze dogma's) niet van toepassing zijn, tenzij ze van nut zijn voor de maatschappij.

Een ander onderdeel van filosofie is logica. Hier leren de leerlingen om informatie te evalueren en te extrapoleren, zodat ze bij een gezonde conclusie kunnen arriveren.

Dit heeft tot gevolg dat je een populatie kweekt die kritisch nadenkt over wat ze aangereikt word door de omgeving. Dit betekent dat de maatschappij een gezonde weerstand opbouwt tegen bekrompen denkbeelden en dat iedere deelnemer van de maatschappij een zekere openheid van geest heeft.

Religieuze denkbeelden die starre houdingen bevorderen worden door dit alles ontmoedigd.

De bouw van tempels hoeft niet verboden te worden, dogmatische religies hoeven niet verboden te worden. De behoefte aan de tempels zal vanzelf minder worden.
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 17:57:44 #252
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_156806851
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 17:15 schreef ATON het volgende:
Wat Paulus verkondigde was totaal verzonnen en de nog resterende manuscripten zijn dan nog sterk geredigeerd.
Verzonnen zou ik het niet willen noemen. Gebruikt in zijn Joodse versie van oeroude elementen lijkt me een betere.
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 18:00:39 #253
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_156806913
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 17:28 schreef ATON het volgende:
Nou, van een bloeiende ' gemeente ' kan men hier moeilijk spreken, gezien deze ' christenen ' de volgelingen van Jezus de Gezalfde ( messias ) waren, m.a.w. Zeloten ( IJveraars voor JHWH ).
Wellicht. Of een uitvloeisel van een ander mysteriecultus, bijvoorbeeld vanuit Egypte (Alexandrië). Of een mengsel van die twee.
pi_156807045
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 17:53 schreef TserrofEnoch het volgende:
Even de heer Vergeer gegoogeld, maar zijn visie valt behoorlijk omstreden te noemen in de kringen van de experts m.b.t. het Nieuwe Testament. Blijkbaar kiest hij ook posities in zijn boek zonder deze keuzes te verantwoorden.

Er zijn tal van nieuwtestamentici en door enkelen ben ik nog niet meteen overtuigd.

In ieder geval, dank voor de informatie!
Tja, dat heb je steeds met iets te schrijven wat sommigen tegen de haren instrijkt. Zelf lezen is de boodschap. En geloof me, ik heb hierover al zeer veel gelezen ( en verticaal moeten klasseren ), maar ben hem op maar enkele details het oneens. Zeer sterk onderbouwd werk !
pi_156807108
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 17:57 schreef hoatzin het volgende:
Verzonnen zou ik het niet willen noemen. Gebruikt in zijn Joodse versie van oeroude elementen lijkt me een betere.
Wanneer we de ons op heden de beschikbare literatuur van Paulus lezen is dit grotendeels verzonnen en geredigeerd.
pi_156807124
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 18:00 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Wellicht. Of een uitvloeisel van een ander mysteriecultus, bijvoorbeeld vanuit Egypte (Alexandrië). Of een mengsel van die twee.
NEEN.
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 18:13:03 #257
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_156807204
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 18:09 schreef ATON het volgende:

[..]

Wanneer we de ons op heden de beschikbare literatuur van Paulus lezen is dit grotendeels verzonnen en geredigeerd.
Dat klopt maar het hoofdthema: een mensgod/halfgod die, uit een maagd geboren, sterft (aan het hout) en na 3 dagen weer verrijst is niet van hem.
pi_156807710
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 17:55 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Oma is aan te tonen. ;)

[..]

Je kent Paulus niet? Hij heeft Jezus nooit ontmoet. Ja in een droom. En dat geldt wellicht ook voor anderen. Maar fysiek... Hij weet niets over het leven van Jezus behalve wat ik al aanhaalde. En dat zijn nèt die zaken die ook in andere mysteriecultussen voorkomen. Als het anders is wil ik graag citaten uit de bijbel die dat onderschrijven.
'Andere apostelen zoals Jezus' is fout ja.
Bedoelde: 'Andere apostelen zoals Petrus.'

Uit mijn hoofd ken ik vijf personen uit de Bijbel die contact gehad hebben met Paulus. Twee daarvan weet ik zeker dat zij Jezus kenden. Maar dit is allemaal uit mijn hoofd, ik heb dit niet echt paraat.

Oma-vergelijking blijft staan.

quote:
Ik redeneer niet vanuit een religie. Ooit wel gedaan. Als kind.
Dus je blijft je eigen manier van redeneren gebruiken? Apart. Zo leer je denk ik nooit iets over het perspectief van de ander.

quote:
De minderheid van wat. Orthodoxen? Zelfs onder dominees/predikanten zijn er velen die niet in de historische Jezus geloven. Een bekende is ds. Edward van der Kaaij.
Historici.

quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 17:55 schreef Telefoonvork het volgende:
Ik denk dat het een goed idee is om het wordt verbod bij religie vooral te vergeten en in plaats daarvan kinderen al van jongs af aan aan te leren denken (dus het vak filosofie geven op school, zo vroeg als mogelijk).

Één van de onderdelen van filosofie is ethiek en dat geeft als voordeel dat ze gaan nadenken over normen en waarden (wat is goed en fout). Dan komen ze vaak tot de conclusie dat arbitraire normen en waarden (zoals religieuze dogma's) niet van toepassing zijn, tenzij ze van nut zijn voor de maatschappij.

Een ander onderdeel van filosofie is logica. Hier leren de leerlingen om informatie te evalueren en te extrapoleren, zodat ze bij een gezonde conclusie kunnen arriveren.

Dit heeft tot gevolg dat je een populatie kweekt die kritisch nadenkt over wat ze aangereikt word door de omgeving. Dit betekent dat de maatschappij een gezonde weerstand opbouwt tegen bekrompen denkbeelden en dat iedere deelnemer van de maatschappij een zekere openheid van geest heeft.

Religieuze denkbeelden die starre houdingen bevorderen worden door dit alles ontmoedigd.

De bouw van tempels hoeft niet verboden te worden, dogmatische religies hoeven niet verboden te worden. De behoefte aan de tempels zal vanzelf minder worden.
Als je al ziet hoezeer denkers met elkaar verschillen over alles en nog wat. Ben je wel heel optimistisch. Dit denken sluit aan bij de klassiek democratische denkers.

Zelf denk ik dat je dan een veelvuldigheid aan ideeën krijgt bij leerlingen. Die zeer sterk beïnvloed worden door de docent die het vak geeft, omdat elke docent weer anders is. Ook al zou elke leerling hetzelfde onderwijs krijgen, dan nog zouden er veel verschillende visies ontstaan. Er zijn hierbij te veel externe factoren.
pi_156808817
quote:
Ik zeg toch ook nergens dat God rechtstreeks heeft gedicteerd ofzo? :D
Het is met behulp van de heilige geest gebeurd.
quote:
[..]

En vergeet niet om even op te zoeken waar het woord "onnatuurlijk" in de Bijbel voorkomt. Lijkt me reuze interessant. ;)
Geduld.
pi_156809085
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 16:51 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Ik vind dat je best zulke gevoelens kunt hebben.
maar zoals trouwen is voor bestemd tot een man en een vrouw.

Niemand zegt dat je zulke gevoelens niet mag hebben. Gevoelens kun je niet sturen ofzo. Je kunt het wel onderdrukken en niet praktiseren.
quote:
Maar om dan glas hard te zeggen dat ze geen christen zijn, vind ik zeer cru.
Want is het evangelie niet voor iedereen bedoelt?
Tuurlijk, het is voor iedereen. Maar om een christen te zijn moet je ook christelijk geloven en dat houdt in dat je christelijke geboden onderhoudt.

quote:
En ben je dan juist niet onchristelijk bezig als je zegt van: nee jij mag geen christen zijn want je bent homo?
Niemand zegt "jij mag geen christen zijn". Het woord "mogen" wordt nergens gebruikt. Je bent geen christen als je niet gelooft. En je gelooft niet als je regels aan je laars lapt.
quote:
Ik weet dat er in de bijbel staat dat mannen niet met mannen mogen slapen.
En toch vind je dat ze dat best mogen doen? Vind je dat we die regel moeten verwerpen?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 13-10-2015 19:35:11 ]
pi_156809097
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 18:13 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat klopt maar het hoofdthema: een mensgod/halfgod die, uit een maagd geboren, sterft (aan het hout) en na 3 dagen weer verrijst is niet van hem.
Dat is nu net wél van hem. Wat is uw bron?
pi_156809213
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 19:26 schreef Hexx. het volgende:
Ik zeg toch ook nergens dat God rechtstreeks heeft gedicteerd ofzo? :D
Het is met behulp van de heilige geest gebeurd.
Omschrijf ' H.Geest '.
pi_156809230
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 16:56 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ontken maar eens dat je dat al meermaals gedaan hebt hier op het forum!

hier: voorbeeldje
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Lekker wijzen op de fouten van een anders-gelovige. ;)
Ik weet niet waar je het over hebt. Ik vond het hilarisch dat jij jezelf christen noemt maar de hele Christus onzin vindt. Ik rolde van de bank op grond van de lach en iemand moest me oprapen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-10-2015 19:41:24 ]
pi_156809278
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 19:39 schreef ATON het volgende:

[..]

Omschrijf ' H.Geest '.
Werkzame geest van God.
pi_156809384
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 13:34 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Het is niet aan jou om dat te beoordelen. Zet die koker-bril eens af want anders is het niet te doen hier op het forum. En met dogma's hoef je al helemaal niet aan te komen. Dan ga je maar op een reli-forum zitten.

En het is gelooft met een t.
Ja je gelooft in een spirituele Jezus en niet zoals het in de bijbel staat,en dan noem je God dus een leugenaar,want alles wat in de bijbel staat is waar...Hij was wel van vlees en bloed om onze zonden op zich te kunnen nemen,de duivel te kunnen weerstaan en zondeloos te blijven zodat Hij het perfecte offer kon zijn en om na 3 dagen op te staan uit de dood en de dood te overwinnen..het vleesgeworden woord dat onder de mensen heeft geleefd....
pi_156809566
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 13:59 schreef TserrofEnoch het volgende:

[..]

Waarom is dat niet aan hem om te beoordelen? Waarom is het niet aan ieder ander om te oordelen over wie dan ook?

Dat gezegd hebbende je eigen christen noemen zonder te geloven in het monotheïsme en een historische Jezus valt moeilijk serieus te nemen. Net als dat ik mijzelf als aanhanger van het Tengriisme zou beschouwen, terwijl ik niet in de Tengri geloof en ook geen waarde hecht aan wat sjamanen en geloofsgenoten aan waarde zien binnen de geloofsleer.

Jij hebt misschien wel het recht om te zeggen dat je christen bent, maar andere mensen kunnen dan ook zeggen dat ze vinden dat dit nergens op slaat.

Zelf schat ik de bewering 'ik ben christen' alleen op waarde als je geloof uitdraagt in het theïsme, de historiciteit van Jezus, de vleeswording, de verlossing in het geloof en Jezus als ethisch rolmodel.

Dat mensen zichzelf 'christen', 'moslim', 'hindoe' noemen wil niet zeggen dat je op basis van exclamatie deze identiteit tot je kan nemen. Je zult je er bewust van moeten zijn dat voor velen een simpele exclamatie die geen weerslag heeft in het leven van de persoon niet genoeg zal zijn voor velen om de persoon tot een bepaalde religieuze denominatie te rekenen.
Precies en tegen dit soort mensen zegt Jezus straks ook : Niet iedereen die tegen Mij zegt: 'Heer, Heer,' zal het Koninkrijk van God binnengaan. Alleen de mensen die mijn hemelse Vader willen gehoorzamen,mogen binnen komen.
pi_156809645
Ik vind dat altijd zo ongeveer het vreemdste gedeelte aan de bijbel. Dus omdat er een dude genaamd jezus toevallig het doelwit was van wat geweld (en laten we eerlijk zijn, jezus stond daar niet bepaald alleen in rond die tijd) en daardoor stierf heeft hij de zonden die ik ~2000 jaar later niet ben begaan op zich genomen.

Nou dankjewel jezus! :') Als je weer terugkomt dan heb ik liever dat je wat nuttigs doet enzo maar blijkbaar vinden mensen het geweldig dat je "voor ons" sterft.
Conscience do cost.
pi_156809868
Paulus was een extreem christen vervolger die van de ene op de andere dag een volgeling werd nadat hij Jezus heeft gezien...dus met dit soort mensen valt over geloof echt niet te praten en is zonde van je tijd...en Jezus is God zelf voor wie dat nog niet wist hier...ik en de Vader zijn 1...en Paulus werd blind doordat Jezus zo een fel licht uitstraalde,en kon hij weer zien nadat Ananias hem heelde en de Heilige Geest ontving en is God gaan dienen,want dan wordt je namelijk een nieuwe creatie die God wil volgen...

[ Bericht 9% gewijzigd door Doedelzak77 op 13-10-2015 20:18:38 ]
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 20:29:48 #269
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_156810602
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 09:26 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Jawel. Om voor van alles te gebruiken.
Ik snap dat jullie me duidelijk willen maken dat het niet per se ervoor gemaakt moet zijn en dat alleen met het oog op voortplanting dingen bij elkaar horen, maar toch blijf ik erbij dat het niet de bedoeling is.
Waar baseer je dat op? Waar staat dat je je vingers "voor van alles mag gebruiken" (behalve voor vaginale of anale stimulatie waarschijnlijk?)?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_156810634
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 17:13 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Je snapt het echt nog steeds niet. Er is een onbalans, die onbalans wil ik bestrijden. Wat ik aangeef is dat er een onbalans is omdat religie zich als een collectieve kracht opstelt en daar heb ik je meer dan voldoende voorbeelden van gegeven. Atheïsme gaat nooit die collectieve kracht zijn, en gelukkig maar.

De consequentie daarvan is dat er geen gelijkheid van ideeën is, en jij wilt dat in stand houden, ik niet.
Jij zegt dat er een onbalans is, ik vraag waar dan en dan kom je met voorbeelden die voor iedereen gelden. Het blijft er simpelweg op neer komen dat jij vindt dat een kleine groep evenveel gewicht moet hebben als een grote groep en neemt het die grote groep kwalijk dat ze gebruik maken van de rechten die er voor iedereen zijn (als we het over Nederland hebben dan, het wordt te lastig het voor elk land te doen).

Er is hier dus wel degelijk gelijkheid van ideeen, net zoals er wel degelijk collectieven zijn die zich als atheistisch profileren (die vlot groeien de laatste jaren) en die binnen bepaalde samenwerkingsverbanden wel degelijk een vinger in de pap hebben.
Daarbij zijn veel atheisten best "luid", als in ze laten hun stem wel horen.

Ik snap idd niet waar jij dat idee van ongelijkheid hier vandaan haalt, want al sinds vele jaren verliest religie terrein, zijn op een heel enkel uitzonderingetje dat amper wat voorstelt alle privilege' s voor religie verdwenen.

Wat ik in stand wil houden is dat de regels gelijk zijn voor iedereen, ik ben dus tegen een verbod op onderwijs met geloof. Ik ben er wel voor dat de regels om een school te kunnen beginnen en te houden voor iedereen hetzelfde zijn (en er dus bepaalde eisen aan onderwijs gesteld worden). Wat dus zo is in Nederland.
Ik ga niet overstuur van god zij met ons op onze 2 euro munt, op alle andere munten staat heen verwijzing naar geloof namelijk, daarin zit gewoon weer die gelijkheid die jij wil laten verdwijnen.
Ik ben dus prima tevreden met hoe het hier geregeld is, gelijk voor iedereen, geloof of geen geloof.

Ik snap niet hoe jij komt aan het idee dat hier religie onevenredig veel mach heeft en dat heb je dan ook niet eens een beetje hard kunnen maken. Je voorbeelden klopte gewoon niet, die gingen allemaal over gelijke rechten voor iedereen, waar dus iedereen, elk individu en collectief gebruik van kan maken. Hoe jij daar onbalans en ongelijkheid van maakt is me een raadsel.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 20:35:22 #271
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_156810788
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 20:05 schreef Doedelzak77 het volgende:
Paulus was een extreem christen vervolger die van de ene op de andere dag een volgeling werd nadat hij Jezus heeft gezien...dus met dit soort mensen valt over geloof echt niet te praten en is zonde van je tijd...en Jezus is God zelf voor wie dat nog niet wist hier...ik en de Vader zijn 1...en Paulus werd blind doordat Jezus zo een fel licht uitstraalde,en kon hij weer zien nadat Ananias hem heelde en de Heilige Geest ontving en is God gaan dienen,want dan wordt je namelijk een nieuwe creatie die God wil volgen...
Maar dan kom je op het verhaal dat God dus zichzelf heeft geofferd aan zichzelf om regels die hij zelf heeft bedacht, te wijzigen...

En eerder in dit topic meldde iemand dat het meervoud waarmee God sprak betrekking had op de drie-eenheid. Wat weer impliceert dat Jezus al aanwezig was bij de zondeval; wat het verhaal nog vreemder maakt aangezien het impliceert dat Jezus al klaar was om de zondeval op te lossen voordat deze plaats had gevonden...
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_156810979
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 20:29 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Waar baseer je dat op? Waar staat dat je je vingers "voor van alles mag gebruiken"
Nergens. Maar je weet dat het zo is. Omdat het ervoor is gemaakt.
quote:
(behalve voor vaginale of anale stimulatie waarschijnlijk?)?
Je doet alsof ik een stijve, frigide vrouwtje ben dat alleen de missionaris in het donker doe.
pi_156810996
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 19:57 schreef ems. het volgende:
Ik vind dat altijd zo ongeveer het vreemdste gedeelte aan de bijbel. Dus omdat er een dude genaamd jezus toevallig het doelwit was van wat geweld (en laten we eerlijk zijn, jezus stond daar niet bepaald alleen in rond die tijd) en daardoor stierf heeft hij de zonden die ik ~2000 jaar later niet ben begaan op zich genomen.

Nou dankjewel jezus! :') Als je weer terugkomt dan heb ik liever dat je wat nuttigs doet enzo maar blijkbaar vinden mensen het geweldig dat je "voor ons" sterft.
Je kent niet eens het hele verhaal :')

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-10-2015 20:41:06 ]
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 20:46:29 #274
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_156811268
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 20:40 schreef Hexx. het volgende:

[..]

En als ik nu weet dat het niet zo is? Hoe kunnen we dan bepalen wat waar is?

quote:
[..]

Je doet alsof ik een stijve, frigide vrouwtje ben dat alleen de missionaris in het donker doe.
Ik volg enkel jouw redenatie dat vingers daar niet voor bedoeld zijn.

Ik besteed niet heel veel tijd aan denken over jouw seksleven, maar in mijn beeld van jou ben je niet getrouwd (gezien de hoeveelheid tijd die je heir besteed) en dus heb je geen seks.
pi_156811571
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 20:46 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

[..]

Ik besteed niet heel veel tijd aan denken over jouw seksleven, maar in mijn beeld van jou ben je niet getrouwd (gezien de hoeveelheid tijd die je heir besteed) en dus heb je geen seks.
_O-
Iemand, raap me op!

PS
Er zijn soms tijden dat ik hier dagen of zelfs weken niet rondhang, ben ik in die tijd dan wel getrouwd? :D

quote:

[..]

En ik dacht nog wel dat ik zei dat vingers voor van alles gebruikt kunnen worden :D

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 13-10-2015 21:11:19 ]
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 21:00:16 #276
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_156811902
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 18:34 schreef TserrofEnoch het volgende:
Oma-vergelijking blijft staan.
JC is niet aan te tonen.
quote:
Dus je blijft je eigen manier van redeneren gebruiken? Apart. Zo leer je denk ik nooit iets over het perspectief van de ander.
Juist daarom wel. Ik ken de ins en outs van beide kanten.
pi_156812088
quote:

[..]

Jij ook niet.
pi_156812269
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 21:00 schreef hoatzin het volgende:
JC is niet aan te tonen.
Hier maak je een vergissing. Wél aan te tonen.
pi_156812364
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 21:04 schreef ATON het volgende:

[..]

Jij ook niet.
De "expert" heeft gesproken :')
pi_156812584
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 21:09 schreef Hexx. het volgende:
De "expert" heeft gesproken :')
:Y ^O^
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 21:11:52 #281
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_156812604
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 19:40 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Ik weet niet waar je het over hebt. Ik vond het hilarisch dat jij jezelf christen noemt maar de hele Christus onzin vindt. Ik rolde van de bank op grond van de lach en iemand moest me oprapen.
Wat fijn dat ik je aan het lachen heb gemaakt. Het toont ook je bekrompenheid en kokervisie aan. Hoongedrag zie ik ook bij een andere bekende van jullie club hier op het forum. Valt me wel van je tegen.

Ik ben geen christen op de manier zoals jij die invult. Regels tellen voor mij niet. Ik geloof niet in een almachtige god of een Jezus die voor mijn zonden bladiebla. Maar bepaalde aspekten van de Christusleer probeer ik in mijn leven te praktiseren. Zoals doe niet een een ander wat jezelf niet wilt, naastenliefde, iedereen is evenveel waard, verwondering, spiritualiteit.

Hoewel die waarden niet uniek zijn voor, en ook niet afkomstig zijn uit het christendom.
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 21:13:21 #282
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_156812699
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 19:45 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Ja je gelooft in een spirituele Jezus en niet zoals het in de bijbel staat,en dan noem je God dus een leugenaar,want alles wat in de bijbel staat is waar...Hij was wel van vlees en bloed om onze zonden op zich te kunnen nemen,de duivel te kunnen weerstaan en zondeloos te blijven zodat Hij het perfecte offer kon zijn en om na 3 dagen op te staan uit de dood en de dood te overwinnen..het vleesgeworden woord dat onder de mensen heeft geleefd....
Ik noem god geen leugenaar (in de bijbel neemt hij het btw niet zo nauw) maar ik geloof niet dat hij bestaat. Dat is een faliekant verschil.
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 21:15:27 #283
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_156812803
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 19:57 schreef ems. het volgende:

Hij had slavernij kunnen verbannen en onnoemelijk veel leed kunnen besparen....(tipje)
pi_156812960
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 21:11 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Wat fijn dat ik je aan het lachen heb gemaakt. Het toont ook je bekrompenheid en kokervisie aan. Hoongedrag zie ik ook bij een andere bekende van jullie club hier op het forum. Valt me wel van je tegen.

Ik ben geen christen op de manier zoals jij die invult. Regels tellen voor mij niet. Ik geloof niet in een almachtige god of een Jezus die voor mijn zonden bladiebla. Maar bepaalde aspekten van de Christusleer probeer ik in mijn leven te praktiseren. Zoals doe niet een een ander wat jezelf niet wilt, naastenliefde, iedereen is evenveel waard, verwondering, spiritualiteit.

Hoewel die waarden niet uniek zijn voor, en ook niet afkomstig zijn uit het christendom.
Hoatz, als er iemand is hier die de hele tijd hoont, ben jij dat zelf.
Ik vind het prima dat jij spiritueel bent, maar vind jij het prima dat mensen in God geloven? Waarom vind jij dat jij spiritueel mag zijn, maar lach jij gelovigen uit? En mogen gelovigen het niet hilarisch vinden dat jij jezelf dan een christen noemt terwijl een christen zijn betekent dat je in een christelijke God gelooft? Of is 'honen' een recht dat alleen jou toebehoort?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 13-10-2015 21:19:33 ]
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 21:20:11 #285
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_156813042
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 20:35 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Maar dan kom je op het verhaal dat God dus zichzelf heeft geofferd aan zichzelf om regels die hij zelf heeft bedacht, te wijzigen...

En eerder in dit topic meldde iemand dat het meervoud waarmee God sprak betrekking had op de drie-eenheid. Wat weer impliceert dat Jezus al aanwezig was bij de zondeval; wat het verhaal nog vreemder maakt aangezien het impliceert dat Jezus al klaar was om de zondeval op te lossen voordat deze plaats had gevonden...
_O_
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 21:21:35 #286
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_156813163
quote:

[..]

Yep. Mijn vingers passen precies... :P
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 21:23:37 #287
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_156813330
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 21:07 schreef ATON het volgende:

[..]

Hier maak je een vergissing. Wél aan te tonen.
Ander topic.
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 21:31:43 #288
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_156813888
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 21:18 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Ik vind het prima dat jij spiritueel bent, maar vind jij het prima dat mensen in God geloven? [Q]
Yep[q]Waarom vind jij dat jij spiritueel mag zijn, maar lach jij gelovigen uit?
Ik lach niemand uit.
quote:
En mogen gelovigen het niet hilarisch vinden dat jij jezelf dan een christen noemt terwijl een christen zijn betekent dat je in een christelijke God gelooft?
Dat mogen ze hilarisch vinden. Het betreft dan vooral kokervisie-christenen. Iedereen die niet hetzelfde gelooft, vindt en vooral doet is geen echte christen. Bij andere kokervisie religies, zoals moslims, zie je precies hetzelfde.
pi_156814390
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 19:35 schreef ATON het volgende:

[..]

Nee hoor Paulus noemt Maria slechts 1 keer en ook nog op een volstrekt neutrale wijze zonder haar naam te noemen.

http://www.igniswebmagazine.nl/artikel/770/Maria-in-de-Bijbel

De oudste geschriften vormen de brieven van Paulus. Slechts één keer komt hij in het voorbijgaan te spreken over Jezus’ moeder. In zijn brief aan de Galaten, naar men aanneemt geschreven rond het jaar 55:

…toen de volheid van de tijd gekomen was, heeft God zijn Zoon gezonden, geboren uit een vrouw, geboren onder de wet…

Dat is wel heel zuinig geformuleerd. Paulus noemt zelfs niet haar naam.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 21:49:41 #290
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_156814803
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 19:35 schreef ATON het volgende:

[..]

Niet naar de bekende weg vragen. Je kent je klassiekers.
pi_156815605
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 21:41 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Nee hoor Paulus noemt Maria slechts 1 keer en ook nog op een volstrekt neutrale wijze zonder haar naam te noemen.

http://www.igniswebmagazine.nl/artikel/770/Maria-in-de-Bijbel

De oudste geschriften vormen de brieven van Paulus. Slechts één keer komt hij in het voorbijgaan te spreken over Jezus’ moeder. In zijn brief aan de Galaten, naar men aanneemt geschreven rond het jaar 55:

…toen de volheid van de tijd gekomen was, heeft God zijn Zoon gezonden, geboren uit een vrouw, geboren onder de wet…

Dat is wel heel zuinig geformuleerd. Paulus noemt zelfs niet haar naam.

Wat voor nonsens staat daar allemaal opeen gepakt in dat artikel. Kan je echt niks beters opvissen ? Ben ik niet van je gewoon als ik zo vrij mag zijn.
pi_156816025
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 21:41 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Galaten is nu net een van de meest verknipte en herschikte ' brieven van Paulus '. De oudste vorm die we nu kennen van ' brieven van Paulus' dateert eind 1e eeuw waarvan de meeste nog eens niet van zijn hand. O, verrast je dat ?
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 22:09:30 #293
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_156816027
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 20:53 schreef Hexx. het volgende:

[..]

_O-
Iemand, raap me op!

PS
Er zijn soms tijden dat ik hier dagen of zelfs weken niet rondhang, ben ik in die tijd dan wel getrouwd? :D
Nou ja, ik zit hier niet bewust beelden te construeren van iedereen die hier post. Dat gaat automatisch. Jij hebt waarschijnlijk ook een beeld van mij, van Molurus, van Ser C, etc.
quote:
[..]

En ik dacht nog wel dat ik zei dat vingers voor van alles gebruikt kunnen worden :D
Ok, dus homo's mogen elkaar wel aftrekken en anaal stimuleren met de vingers?

Hier had je btw nog niet op gereageerd. Leek mij juist het interessantst van m'n post:
quote:

[..]

pi_156816852
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 22:03 schreef ATON het volgende:

[..]

Wat voor nonsens staat daar allemaal opeen gepakt in dat artikel. Kan je echt niks beters opvissen ? Ben ik niet van je gewoon als ik zo vrij mag zijn.
Tut tut, mag ik van jou dan een quote van Paulus over een maagdelijke geboorte? Die is niet te vinden in de brieven.
pi_156817098
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 19:34 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Niemand zegt dat je zulke gevoelens niet mag hebben. Gevoelens kun je niet sturen ofzo. Je kunt het wel onderdrukken en niet praktiseren.

[..]

Tuurlijk, het is voor iedereen. Maar om een christen te zijn moet je ook christelijk geloven en dat houdt in dat je christelijke geboden onderhoudt.

[..]

Niemand zegt "jij mag geen christen zijn". Het woord "mogen" wordt nergens gebruikt. Je bent geen christen als je niet gelooft. En je gelooft niet als je regels aan je laars lapt.

[..]

En toch vind je dat ze dat best mogen doen? Vind je dat we die regel moeten verwerpen?
Ik vind niet dat ze mogen trouwen of samen wonen.
Maar dat er in de bijbel dus al gesproken wordt dat mannen niet met mannen mogen slapen, betekent dus dat men waarschijnlijk in die al mensen waren die op het zelfde geslacht vielen of in ieder geval op beide.
Dus dat het gevoel er kan zijn bij iemand maakt mij niet zo veel uit, maar het tot het uiterste te praktiseren ben ik op tegen.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_156817960
quote:

[..]

In grote lijnen was het redelijk accuraat toch? Sowieso kan ik geen reden bedenken waarom een van de miljarden doden invloed zou hebben op mij.
Conscience do cost.
pi_156819448
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 22:25 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Maar dat er in de bijbel dus al gesproken wordt dat mannen niet met mannen mogen slapen, betekent dus dat men waarschijnlijk in die al mensen waren die op het zelfde geslacht vielen of in ieder geval op beide.
Dus dat het gevoel er kan zijn bij iemand maakt mij niet zo veel uit, maar het tot het uiterste te praktiseren ben ik op tegen.
Waarom zou mijn nichtje niet mogen samenzijn met de vrouw waar ze zielsveel van houdt en wederzijds? En dat wettelijk laten bezegelen zodat er geen problemen ontstaan doordat een van beiden overlijdt en de familie aanspraak kan maken op het huis zodat de ander op straat wordt gezet?

Waarom?

"Want God" tsk tsk
pi_156823683
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 22:21 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Tut tut, mag ik van jou dan een quote van Paulus over een maagdelijke geboorte? Die is niet te vinden in de brieven.
O, bedoelde je dat ? Ik had het op de verrijzenis natuurlijk. Dacht je nu écht dat ik die ' alma '-affaire aan Paulus zou hebben toegeschreven ? Foei ;)
  woensdag 14 oktober 2015 @ 06:53:11 #299
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_156823786
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 22:25 schreef sjoemie1985 het volgende:
Ok. Maar als iemand dan roept dat ze vinden dat jij niet mag bidden omdat dat tegen hun strenge voorkeuren is dan is daarop jouw antwoord:

Dat moak ik lekkuhr selluf uiht! IK BEN EN FRIJ MENS, JOAH!

Om je vervolgens om te draaien en een homostelletje te vertellen dat ze niet met elkaar naar bed mogen.

Vuige hypocriet.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_156823834
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 22:09 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Nou ja, ik zit hier niet bewust beelden te construeren van iedereen die hier post. Dat gaat automatisch. Jij hebt waarschijnlijk ook een beeld van mij, van Molurus, van Ser C, etc.

[..]

Ok, dus homo's mogen elkaar wel aftrekken en anaal stimuleren met de vingers?
Je begrijpt me niet.

Twee van hetzelfde geslacht zijn niet voor elkaar gemaakt vanuit de natuur.

Maar als ze toch met elkaar gaan kunnen ze alles gebruiken wat ze willen. Maar zich niet christen noemen tenzij hun geloof die ene interpretatie heeft waar homoseksualiteit niet verboden is.
quote:
Hier had je btw nog niet op gereageerd. Leek mij juist het interessantst van m'n post:

Je weet het instinctief, zoals je tot nu toe alles vanzelf weet. Waarvoor je ogen zijn, je neus enz.

[ Bericht 33% gewijzigd door #ANONIEM op 14-10-2015 07:23:23 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')