Dan ben je geen christen hoor,want die geloofd wel in God.quote:Op dinsdag 13 oktober 2015 12:29 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik noem mij ook christen. Niet dat ik geloof in God of een historische Jezus maar wel in een sprituele, mytische. Dat is ook de Jezus die Paulus ons voorhoudt. Niet een van vlees en bloed.
Gelovigen moeten eens ophouden met "anders-gelovigen" ongelovig te noemen.
Beter ( begrijpelijk ) lezen.quote:Op dinsdag 13 oktober 2015 12:50 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Dan ben je geen christen hoor,want die geloofd wel in God.
Het is niet aan jou om dat te beoordelen. Zet die koker-bril eens af want anders is het niet te doen hier op het forum. En met dogma's hoef je al helemaal niet aan te komen. Dan ga je maar op een reli-forum zitten.quote:Op dinsdag 13 oktober 2015 12:50 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Dan ben je geen christen hoor,want die geloofd wel in God.
Waarom is dat niet aan hem om te beoordelen? Waarom is het niet aan ieder ander om te oordelen over wie dan ook?quote:Op dinsdag 13 oktober 2015 13:34 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Het is niet aan jou om dat te beoordelen. Zet die koker-bril eens af want anders is het niet te doen hier op het forum. En met dogma's hoef je al helemaal niet aan te komen. Dan ga je maar op een reli-forum zitten.
En het is gelooft met een t.
De eerste christenen geloofden ook niet in een historische Jezus. Paulus ook niet. Dus dat was ook geen christen?quote:Op dinsdag 13 oktober 2015 13:59 schreef TserrofEnoch het volgende:
[..]
Dat gezegd hebbende je eigen christen noemen zonder te geloven in het monotheïsme en een historische Jezus valt moeilijk serieus te nemen.
Ik niet. Zie boven, dit is een achterhaalde en beperkte kijk op de materie. Dogma's kom je niet ver mee hier oip het forum.quote:Zelf schat ik de bewering 'ik ben christen' alleen op waarde als je geloof uitdraagt in het theïsme, de historiciteit van Jezus, de vleeswording, de verlossing in het geloof en Jezus als ethisch rolmodel.
Protestanten, Rooms-Katholieken, Jehova's getuigen, zwaar gereformeerden, mormonen, het zijn allemaal christenen. Ook al kijken ze compleet anders tegen de materie aan.quote:Dat mensen zichzelf 'christen', 'moslim', 'hindoe' noemen wil niet zeggen dat je op basis van exclamatie deze identiteit tot je kan nemen. Je zult je er bewust van moeten zijn dat voor velen een simpele exclamatie die geen weerslag heeft in het leven van de persoon niet genoeg zal zijn voor velen om de persoon tot een bepaalde religieuze denominatie te rekenen.
Heb jij enig idee waar die historische Jezus voor stond ? Leg uit.quote:Op dinsdag 13 oktober 2015 13:59 schreef TserrofEnoch het volgende:
Dat gezegd hebbende je eigen christen noemen zonder te geloven in het monotheïsme en een historische Jezus valt moeilijk serieus te nemen.
Christenen, Islam. Maar ook politiek lijkt wel een religie. Parlementaire democratie wordt fel verdedigd onvoorwaardelijk aangenomen en kent vele volgers. Nu heb ik het over religies met symbolen als afgod. Er is er nog een die ik veracht. Wetenschap en vooral haar subjectieve volgers.quote:Op maandag 12 oktober 2015 16:31 schreef erodome het volgende:
[..]
Welke privileges?
Want waar je maar geen antwoord op wil geven is welke religieuze collectieven dan op welke manier oneveredig veel macht hebben hier.
Wat bedoel je hier met " christenen "? De volgelingen van Jezus, de volgelingen van Paulus en de evangelisten of de latere Roomse christenen ( daar bedoel ik niet de katholieken mee )?quote:Op dinsdag 13 oktober 2015 14:21 schreef hoatzin het volgende:
De eerste christenen geloofden ook niet in een historische Jezus.
Maakt dat tegenwoordig nog uit?quote:Op dinsdag 13 oktober 2015 14:56 schreef ATON het volgende:
[..]
Wat bedoel je hier met " christenen "? De volgelingen van Jezus, de volgelingen van Paulus en de evangelisten of de latere Roomse christenen ( daar bedoel ik niet de katholieken mee )?
Het woordje 'zelf' hierin illustreert al dat dit jouw mening is, en niet zozeer een objectief feit.quote:Op dinsdag 13 oktober 2015 13:59 schreef TserrofEnoch het volgende:
[..]
Zelf schat ik de bewering 'ik ben christen' alleen op waarde als je geloof uitdraagt in het theïsme, de historiciteit van Jezus, de vleeswording, de verlossing in het geloof en Jezus als ethisch rolmodel.
Onderbouw deze axioma even.quote:Op dinsdag 13 oktober 2015 14:21 schreef hoatzin het volgende:
[..]
De eerste christenen geloofden ook niet in een historische Jezus. Paulus ook niet. Dus dat was ook geen christen?
Je doelt nu op Zeitgeist zeker?quote:Ik noem mijzelf geen belijdend christen maar eerder atheist. Maar dat wil niet zeggen dat ik het gedachtegoed van de mythische Jezus C niet kan omarmen. Hoewel ik heel goed besef dat veel, zo niet alle aan jezus toegeschreven uitspraken en handelingen eenvoudig zijn overgenomen van andere, oudere religies. Zoals de maagdelijke geboorte, de discipelen (12 stuks), het laatste avondmaal, de genezingen, de dood en de opstanding na 3 dagen. Die gegevens komen ook voor bij andere, veel oudere religies. Allemaal toeval zeker?
Op dit forum? Serieus waar denk je dat we zijn. Dit is Fok! hè. Verder als je van een religie of een specifieke denominatie uitgaat, dan is er niets mis mee om dit te toetsen aan de leerstellingen van die specifieke denominatie.quote:Ik niet. Zie boven, dit is een achterhaalde en beperkte kijk op de materie. Dogma's kom je niet ver mee hier oip het forum.
Mahdavi, Lahora, Ismaëlische, Sufi, Sunni, Sjii, Ibadistische, het zijn allemaal moslims. Ook al kijken ze compleet anders tegen de materie aan. Je punt?quote:Protestanten, Rooms-Katholieken, Jehova's getuigen, zwaar gereformeerden, mormonen, het zijn allemaal christenen. Ook al kijken ze compleet anders tegen de materie aan.
Ik ben geen christen. Maar ben jij dan ook symptomatisch voor het intolerante wereldbeeld? Zelf ben je ook snel met oordelen namelijk.quote:Dat ze stuk voor stuk van elkaar vinden dat ze geen (echte ) christenen zijn, zoals jij dus, is symptomatisch voor het intolerante wereldbeeld dat orthodoxen vaak erop na houden.
Heb hem persoonlijk nooit ontmoet. Al ben ik wel overtuigd dat het historische bestaan zeer waarschijnlijk is en de kans dat hij niet bestaan heeft zeker aanwezig is maar relatief verwaarloosbaar is.quote:Op dinsdag 13 oktober 2015 14:52 schreef ATON het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op dinsdag 13 oktober 2015 13:59 schreef TserrofEnoch het volgende:
Dat gezegd hebbende je eigen christen noemen zonder te geloven in het monotheïsme en een historische Jezus valt moeilijk serieus te nemen./quote]
Heb jij enig idee waar die historische Jezus voor stond ? Leg uit.
Paulus heeft Jezus nooit ontmoet, en we praten over een tijd waarin TV en internet niet bestonden en zo'n beetje iedereen analfabeet was.quote:
Klopt, ik neem over het algemeen een relativistische houding aan. Indien ik vanuit een visie van een objectief wereldbeeld spreek bedien ik mij van uitspraken en een visie conform daaraan.quote:Op dinsdag 13 oktober 2015 15:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het woordje 'zelf' hierin illustreert al dat dit jouw mening is, en niet zozeer een objectief feit.
Zo'n beetje alle groepjes Christenen beweren dat hun eigen uitleg van hun geloof de enige juiste is. Wie zijn wij om te zeggen dat specifieke smaak Christen X de 'ware Christenen' zijn en de rest 'oplichters'?
Ik ben al een aantal jaartjes bezig met dit onderwerp, en ben nog nooit objectieve criteria tegengekomen die verder gaan dan "persoon X noemt zichzelf Christen".
Als jij denkt een nauwere definitie van "Christen" te kunnen geven dan lijkt dat me interessant. Maar die kan dan niet beginnen met "zelf schat ik dat". Wat jij schat of vindt is niet interessant als het gaat om de vraag wie nou, objectief gezien, Christen is en wie niet.
Hij gaat ervan uit dat Paulus niet geloofde dat er een historisch bestaande Jezus was. Dat hij hem nooit heeft ontmoet lijkt mij evident uit de Bijbel. Verder heeft als we van diezelfde Bijbel uitgaan, Paulus intensief contact gehad met verschillende apostelen.quote:Op dinsdag 13 oktober 2015 15:13 schreef Molurus het volgende:
[..]
Paulus heeft Jezus nooit ontmoet, en we praten over een tijd waarin TV en internet niet bestonden en zo'n beetje iedereen analfabeet was.
Heel veel kan Paulus niet hebben geweten van de historische Jezus.
Dat zeg ik nergens. Maar het is wel zo dat de regels bijna altijd hetzelfde zijn. Ook wat betreft homoseksualiteit. Anders is het bij Haushofers kennissen. Die hebben inderdaad een andere interpretatie en leven dus volgens wat zij geloven. Maar een katholiek of protestant hebben die interpretatie niet, overtreden de regels/vinden dat ze dat mogen/kunnen doen en zeggen tóch dat ze christenen zijn.quote:Op dinsdag 13 oktober 2015 12:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het probleem is dat het ontbreekt aan objectieve criteria. Jouw interpretatie is niet noodzakelijk beter dan die van alle andere stromingen.
quote:[..]
Dit zul je moeten vragen aan Christenen die dat anders uitleggen. Overigens is "hoererij" bij mijn weten ook geen woord dat voorkomt in de Bijbel.
Dit is een interpretatie die algemeen, buiten de bijbel, wordt gebruikt. Mbt de bijbel betekent het dat het zga door God is geschreven want Heilige Geest.quote:[..]
Als ik een boek schrijf dat geinspireerd is door de werken van Tolkien, dan betekent dat niet dat de tekst in mijn boek afkomstig is van Tolkien.
Ik zal het opzoeken en onder je neus duwen.quote:[..]
Laat maar zien dan, waar wordt het woord "onnatuurlijk" in de Bijbel gebruikt? (Laat je het ook even weten als je het niet kunt vinden? Wel zo sportief.)
Paulus was geinspireerd. Hij was een apostel. Dát is wat een christen gelooft. Zijn woord is waar.quote:Op dinsdag 13 oktober 2015 12:29 schreef ATON het volgende:
[..]
Waar verschilt dan de ' leer van Jezus ' met het O.T. ? Niks, nada, gezien hij zelf gezegd heeft hiervan geen jota te zullen afwijken. Indien er afwijkende regels in het N.T. staan, komen die niet van Jezus, maar van Paulus zijn sterk geredigeerde manuscripten op het eind van de 1e
eeuw.
Doe niet zo neerbuigend. Dat jij boeken hebt gelezen betekent niet dat je begrijpt wat je leest. Of dat je alle kennis/wijsheid in pacht hebt.quote:[..]
Nee hoor, ik blijf in nek zitten.
[..]
Dat is jouw eigen interpretatie wat je helemaal niet kunt onderbouwen.
[..]
Vraag Hem gelijk ook eens de H.Geest over jou te storten. Hard nodig !!
Hilarisch gewoon. Oh, raap me op!quote:Op dinsdag 13 oktober 2015 12:29 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik noem mij ook christen. Niet dat ik geloof in God of een historische Jezus maar wel in een sprituele, mytische. Dat is ook de Jezus die Paulus ons voorhoudt. Niet een van vlees en bloed.
Gelovigen moeten eens ophouden met "anders-gelovigen" ongelovig te noemen.
Wat bedoel je hier eigenlijk mee?quote:Op dinsdag 13 oktober 2015 15:51 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Dat zeg ik nergens. Maar het is wel zo dat de regels bijna altijd hetzelfde zijn. Ook wat betreft homoseksualiteit. Anders is het bij Haushofers kennissen. Die hebben inderdaad een andere interpretatie en leven dus volgens wat zij geloven. Maar een katholiek of protestant hebben die interpretatie niet, overtreden de regels/vinden dat ze dat mogen/kunnen doen en zeggen tóch dat ze christenen zijn.
In het Engels staat er dit:quote:Op dinsdag 13 oktober 2015 15:51 schreef Hexx. het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Misschien is het dan ook beter als je niet voor christenen praat, aangezien je zelf niet weet wat een christen zijn betekent.
Ik wacht het in spanning af.quote:Op dinsdag 13 oktober 2015 15:51 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Ik zal het opzoeken en onder je neus duwen.
Beweren dat jouw interpretatie algemeen is maakt het niet minder een interpretatie. Bovendien is die interpretatie niet algemeen.quote:Op dinsdag 13 oktober 2015 15:51 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Dit is een interpretatie die algemeen, buiten de bijbel, wordt gebruikt. Mbt de bijbel betekent het dat het zga door God is geschreven want Heilige Geest.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |