Nee, maar de ouders kunnen wel uit de ouderlijke macht gezet worden. En precies dat zou men met de falende psych ook moeten doen dan!! Uit het ambt zetten!! Ook draaien de ouders op voor schade. Ook dat zou de psych moetenquote:Op zaterdag 3 oktober 2015 15:03 schreef Tijn het volgende:
Dat hangt van de leeftijd van dat kind af. Maar dan nog heb ik nog nooit gehoord van een ouder die de gevangenis in moet omdat z'n kind iets geflikt heeft.
Sterker nog, het is ook mogelijk dat een psycholoog géén fouten maakt, en dat een patient/dader tóch weer een misdrijf pleegt.quote:Op zaterdag 3 oktober 2015 01:53 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja. Zo is het leven. Iedereen moet fouten kunnen maken, want iedereen zal fouten maken.
Als een psycholoog aangeeft dat iemand weer met een bepaalde verantwoordelijkheid om kan gaan waarmee men eerder niet om kon gaan. En de dader gaat weer in dezelfde fout? Dan is dat toch duidelijk een inschattingsfout van de psych, lijkt mij.quote:Op zondag 4 oktober 2015 10:00 schreef GrumpyFish het volgende:
Sterker nog, het is ook mogelijk dat een psycholoog géén fouten maakt, en dat een patient/dader tóch weer een misdrijf pleegt.
Een psycholoog kan je nooit van te voren vertellen wat er in het hoofd van een persoon gaat gebeuren nadat je hem vrijlaat, hoe goed die psycholoog ook is.quote:Op zondag 4 oktober 2015 10:55 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Als een psycholoog aangeeft dat iemand weer met een bepaalde verantwoordelijkheid om kan gaan waarmee men eerder niet om kon gaan. En de dader gaat weer in dezelfde fout? Dan is dat toch duidelijk een inschattingsfout van de psych, lijkt mij.
De staat zet geen mensen vast omdat zij "niet met verantwoordelijkheid kunnen omgaan", maar omdat die mensen behaalde gedragingen hebben uitgevoerd die bij wet strafbaar zijn gesteld.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 11:47 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Nee dat zie ik niet verkeerd. Jij wilt het anders zien omdat je anders moet erkennen dat de staat wel degelijk verantwoording heeft bij recidiverende daders! Wanneer de staat stelt(zoals je zelf al aangaf) dat de dader wordt vastgezet omdat de niet met die verantwoordelijkheid om kan gaan. En de staat laat deze dader weer vrij die recidiveert(en dus nog steeds met die verantwoordelijkheid om kan gaan).
Wie is er dan verantwoordelijk? Niemand?
Dan zal tijn het niet met je eens zijn. Dat was namelijk zijn bewoording, en in die bewoording ging ik met hem verder.quote:Op zondag 4 oktober 2015 11:14 schreef Polacco het volgende:
De staat zet geen mensen vast omdat zij "niet met verantwoordelijkheid kunnen omgaan", maar omdat die mensen behaalde gedragingen hebben uitgevoerd die bij wet strafbaar zijn gesteld.
Dan heeft de psych dus eigenlijk een zinlose rol in dit verhaal?quote:Op zondag 4 oktober 2015 11:02 schreef Molurus het volgende:
Een psycholoog kan je nooit van te voren vertellen wat er in het hoofd van een persoon gaat gebeuren nadat je hem vrijlaat, hoe goed die psycholoog ook is.
Nee. Ook gedeeltelijke zekerheid is zinvol. Niet alles hoeft absoluut waar te zijn, weet je nog.quote:Op zondag 4 oktober 2015 11:38 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Dan heeft de psych dus eigenlijk een zinlose rol in dit verhaal?
Ik denk niet zwart/wit. Jij ziet me zwart/wit, ik denk dat ik veel genuanceerder denk dan dat men door heeft.quote:Op zondag 4 oktober 2015 11:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nee. Ook gedeeltelijke zekerheid is zinvol. Niet alles hoeft absoluut waar te zijn, weet je nog.
Probeer eens wat minder zwart-wit te denken.
Een psycholoog handelt op basis van bestaande kennis (die dus nooit compleet is) om een oordeel te vellen over iemand waarvan diegene nooit volledige zekerheid kan hebben van wat er precies in diens hoofd omgaat, of wat er in de toekomst op diens weg komt en wat voor invloed dat heeft om diens geestelijke gesteldheid.quote:Op zondag 4 oktober 2015 10:55 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Als een psycholoog aangeeft dat iemand weer met een bepaalde verantwoordelijkheid om kan gaan waarmee men eerder niet om kon gaan. En de dader gaat weer in dezelfde fout? Dan is dat toch duidelijk een inschattingsfout van de psych, lijkt mij.
Kennelijk weet je het dan ieg niet te communiceren. Alsnog jouw probleem.quote:Op zondag 4 oktober 2015 11:41 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Ik dek niet zwart/wit. Jij ziet me zwart/wit, ik denk dat ik veel genuanceerder denk dan dat men door heeft.
Nope.quote:Op zondag 4 oktober 2015 11:42 schreef Molurus het volgende:
Kennelijk weet je het dan ieg niet te communiceren. Alsnog jouw probleem.
Yep. 9 van je 10 reacties demonstreren dat je niet hebt begrepen waar je op gereageert. En dat is hondsvermoeiend kan ik je vertellen.quote:
Wanneer iemand een moord pleegt voor eigen gewin, en iemand toont geen berouw(overtuigend of helemaal niet), dan heb je dus geen enkele reden aan te nemen dat de dader niet weer zal doen wat hij/zij al eerder gedaan heeft.quote:Op zondag 4 oktober 2015 11:41 schreef GrumpyFish het volgende:
Nu zal jij waarschijnlijk stellen dat elke kans, hoe klein ook, voldoende is om iemand óf levenslang vast te houden, óf te vermoorden. Ik kan daar moeilijk in meegaan.
Nee, dat komt doordat men leest wat ik schrijf vanuit het perspectief waar men mij in plaatst(het hokje). En dat hokje is vaak niet terecht. Maar als het vermoeiend is, kwel jezelf dan niet langer. En plaats me niet in het hokje en lees wat ik zeg, of reageer niet als je het niet eens met me wilt zijn.quote:Op zondag 4 oktober 2015 11:45 schreef Molurus het volgende:
Yep. 9 van je 10 reacties demonstreren dat je niet hebt begrepen waar je op gereageert. En dat is hondsvermoeiend kan ik je vertellen.
Dan is het alsnog aan jou om dat duidelijk te communiceren. Als niemand hier je begrijpt ligt het probleem bij jou, niet bij anderen.quote:Op zondag 4 oktober 2015 11:50 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Nee, dat komt doordat men leest wat ik schrijf vanuit het perspectief waar men mij in plaatst(het hokje). En dat hokje is vaak niet terecht.
Als je uit mijn reactie de conclusie trekt dat een beoordeling door een psycholoog zinloos is, en die conclusie die trek je hierboven, dan heb je eenvoudig niet begrepen waar je op reageert. Dat heeft niets te maken met in welk hokje ik jou plaats. Je interpreteert de reacties van anderen in dit forum vrij consistent verkeerd.quote:Op zondag 4 oktober 2015 11:50 schreef HongKongPhoey het volgende:
Maar als het vermoeiend is, kwel jezelf dan niet langer. En plaats me niet in het hokje en lees wat ik zeg, of reageer niet als je het niet eens met me wilt zijn.
Misschien moet je eens proberen met de users te praten en niet tegen hen. Op mij kom je iig altijd vrij vijandig over. Ik vraag me dan af wat je bedoeling is. Als je mensen wil overtuigen van je standpunt sla je de plank mis. Je vangt meer vliegen met stroop dan met azijnquote:Op zondag 4 oktober 2015 11:50 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Nee, dat komt doordat men leest wat ik schrijf vanuit het perspectief waar men mij in plaatst(het hokje). En dat hokje is vaak niet terecht. Maar als het vermoeiend is, kwel jezelf dan niet langer. En plaats me niet in het hokje en lees wat ik zeg, of reageer niet als je het niet eens met me wilt zijn.
Als jij normaal met mij praat, praat ik normaal met jou, als je vervelend gaat doen tegen mij? Dan krijg je terug van mij wat je zaait.quote:Op zondag 4 oktober 2015 16:46 schreef Kijkertje het volgende:
Misschien moet je eens proberen met de users te praten en niet tegen hen. Op mij kom je iig altijd vrij vijandig over. Ik vraag me dan af wat je bedoeling is. Als je mensen wil overtuigen van je standpunt sla je de plank mis. Je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn
Sta erboven dan maak je meer indruk.quote:Op zondag 4 oktober 2015 16:50 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Als jij normaal met mij praat, praat ik normaal met jou, als je vervelend gaat doen tegen mij? Dan krijg je terug van mij wat je zaait.
Ik ben wie ik ben, ik doe daarom wat ik doe. Als ik mensen negeer en ze blijven me stalken en lopen etteren, dan zeg ik er wat van, meer niet. Ik heb liever dat je me haat om wie ik ben, dan dat je me liefhebt om iets wat ik doe maar niet ben.quote:
Dat begrijp ik maar waarom je verlagen tot hetzelfde niveau? Als je werkelijk een goed debat wil voeren negeer je dat en ga je alleen in op de inhoudelijke reacties. Zo bereik je het meeste effect. Ik neem tenminste aan dat dat je bedoeling is.quote:Op zondag 4 oktober 2015 16:54 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Ik ben wie ik ben, ik doe daarom wat ik doe. Als ik mensen negeer en ze blijven me stalken en lopen etteren, dan zeg ik er wat van, meer niet. Ik heb liever dat je me haat om wie ik ben, dan dat je me liefhebt om iets wat ik doe maar niet ben.
Och, je kunt een kleuter een hele preek geven, maar de kleuter begrijpt het pas als je het op leuterniveau doet.quote:Op zondag 4 oktober 2015 17:00 schreef Kijkertje het volgende:
Dat begrijp ik maar waarom je verlagen tot hetzelfde niveau?
Ja doe ik ook vaak wel, maar als er steeds hetzelfde groepje de boel komt vervuilen, dan maakt het het topic kapot. En op mods hoef ik ook niet te rekenen, want die zijn nogal selectief. Die helpen hun "vriendjes"quote:Op zondag 4 oktober 2015 17:00 schreef Kijkertje het volgende:
Als je werkelijk een goed debat wil voeren negeer je dat en ga je alleen in op de inhoudelijke reacties. Zo bereik je het meeste effect. Ik neem tenminste aan dat dat je bedoeling is.
Geef de kleuter het goede voorbeeld dan!quote:Op zondag 4 oktober 2015 17:07 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Och, je kunt een kleuter een hele preek geven, maar de kleuter begrijpt het pas als je het op leuterniveau doet.
Wat een achterdochtquote:Ja doe ik ook vaak wel, maar als er steeds hetzelfde groepje de boel komt vervuilen, dan maakt het het topic kapot. En op mods hoef ik ook niet te rekenen, want die zijn nogal selectief. Die helpen hun "vriendjes"
Ik ben noch positief noch negatief. Ik ben liever realist.quote:Op zondag 4 oktober 2015 17:16 schreef Kijkertje het volgende:
Wat een achterdochtProbeer gewoon eens wat positiever te denken.
Waarom die vijandigheid de hele tijd vraag ik me dan afquote:Op zondag 4 oktober 2015 17:17 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Ik ben noch positief noch negatief. Ik ben liever realist.
Ik ben niet vijandig. Als je normaal doet naar mij, doe ik normaal naar jou. Als je vijandig doet naar mij, dan kan je dat terugkrijgen.quote:Op zondag 4 oktober 2015 17:19 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Waarom die vijandigheid de hele tijd vraag ik me dan af
Dat begrijp ik dus weer niet. Wat bereik je daarmeequote:Op zondag 4 oktober 2015 17:21 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Ik ben niet vijandig. Als je normaal doet naar mij, doe ik normaal naar jou. Als je vijandig doet naar mij, dan kan je dat terugkrijgen.
Ik wil er niks mee bereiken. Een drol spoel je door, daar ga je geen plan voor maken om vriendjes mee te worden. Maar as die drol enorm stinkt, dan zeg ik het ook. Maar genoeg nu. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jouw mening ten opzichte van de doodstrafquote:Op zondag 4 oktober 2015 17:24 schreef Kijkertje het volgende:
Dat begrijp ik dus weer niet. Wat bereik je daarmee
Waarom ben je dan hierquote:Op zondag 4 oktober 2015 17:26 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Ik wil er niks mee bereiken. Een drol spoel je door, daar ga je geen plan voor maken om vriendjes mee te worden. Maar as die drol enorm stinkt, dan zeg ik het ook. Maar genoeg nu. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jouw mening ten opzichte van de doodstraf
Veroordeel ik dan? Ik denk dat men mij juist veroordeeld.quote:Op zondag 4 oktober 2015 17:29 schreef Kijkertje het volgende:
Weet je wat het is Hong? Je kan het ook gewoon met iemand oneens zonder hem/haar te veroordelen.
Dan vraag ik je. Vindt je dat de staat verantwoordelijk is voor de veiligheid van haar burgers?quote:Op zondag 4 oktober 2015 17:29 schreef Kijkertje het volgende:
Ik heb mijn standpunt al eerder duidelijk gemaakt
Allebei. Het is een wisselwerking.quote:Op zondag 4 oktober 2015 17:32 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Veroordeel ik dan? Ik denk dat men mij juist veroordeeld.
Wie is "de staat"? Het blijft mensenwerk. En dus worden er fouten gemaakt. Het doden van mensen vind ik niet nodig.quote:Dan vraag ik je. Vindt je dat de staat verantwoordelijk is voor de veiligheid van haar burgers?
Ik vindt het doden ook niet nodig, maar moordenaars houden zich er niet aan. Dus die regel gaat niet meer op dan toch? De staat stelt je mag geen eigen rechter spelen, toch? Neem je dan niet automatisch de verantwoordelijkheid op je om te zorgen dat die burger geen eigen rechter hoeft te spelen?quote:Op zondag 4 oktober 2015 17:37 schreef Kijkertje het volgende:
Wie is "de staat"? Het blijft mensenwerk. En dus worden er fouten gemaakt. Het doden van mensen vind ik niet nodig.
In mijn ogen is het verlagen tot hetzelfde niveau verwerpelijk.quote:Op zondag 4 oktober 2015 17:42 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Ik vindt het doden ook niet nodig, maar moordenaars houden zich er niet aan. Dus die regel gaat niet meer op dan toch? De staat stelt je mag geen eigen rechter spelen, toch? Neem je dan niet automatisch de verantwoordelijkheid op je om te zorgen dat die burger geen eigen rechter hoeft te spelen?
Maar het is niet hetzelfde niveau. De 1 moord om er beter van te worden(bijvoorbeeld een roofoverval) en de ander om de burger te beschermen, en er niet te erg veel op achteruit te gaan.quote:Op zondag 4 oktober 2015 17:43 schreef Kijkertje het volgende:
In mijn ogen is het verlagen tot hetzelfde niveau verwerpelijk.
Wanneer je de doodstraf invoert is hij niet onwettig. In landen met de doodstraf is het geen moord.quote:Moord is het op onwettige wijze opzettelijk beëindigen van het leven van een ander
Je hebt gelijk. In sommige gevallen is het doden van een mens noodzakelijk. De doodstraf voor mensen die gedood hebben vind ik niet noodzakelijk.quote:Op zondag 4 oktober 2015 17:50 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Maar het is niet hetzelfde niveau. De 1 moord om er beter van te worden(bijvoorbeeld een roofoverval) en de ander om de burger te beschermen, en er niet te erg veel op achteruit te gaan.
Doodstraf is geen moord. Je kunt heel makkelijk zeggen dat is hetzelfde, maar sdat is het niet. Je kunt niet onderbouwen dat elke doding moord is. Doden uit zelfverdediging is geen moord.
[..]
Wanneer je de doodstraf invoert is hij niet onwettig. In landen met de doodstraf is het geen moord.
Doding is de overkoepelende naam. Moord is een gradatie, een zeer specifieke gradatie.
Elke doding moord noemen is niet terecht! Het is dus niet verlagen tot hetzelfde niveau.
Welke moraliteit bepaald die noodzaak voor jou dan? Op welke moraliteit baseer je dat de doodstraf niet goed is?quote:Op zondag 4 oktober 2015 17:55 schreef Kijkertje het volgende:
Je hebt gelijk. In sommige gevallen is het doden van een mens noodzakelijk. De doodstraf voor mensen die gedood hebben vind ik niet noodzakelijk.
Omdat het niet nodig isquote:Op zondag 4 oktober 2015 17:56 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Welke moraliteit bepaald die noodzaak voor jou dan? Op welke moraliteit baseer je dat de doodstraf niet goed is?
Hoezo niet nodig? Ik kan je redenen geven waarin wel wel als "nodig" gezien kan worden.quote:
Volgens die redenatie zou je ook kunnen stellen dat er helemaal geen straf nodig is.quote:
Dat is niet waar. Redenen om iemand te doden zijn heel divers. Maar zolang er een alternatief is (levenslange opsluiting) is de noodzaak om iemand te doden er niet.quote:Op zondag 4 oktober 2015 18:00 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Hoezo niet nodig? Ik kan je redenen geven waarin wel wel als "nodig" gezien kan worden.
Een moordenaar vrijlaten is een risico nemen, je weet dat de moordenaar al eens gemoord heeft, eenmaal die grens over is de grootste stap. Wanneer de mindset van de moordenaar niet veranderd is, dan is er geen enkele reden om aan te nemen dat de moordenaar in dezelfde situatie niet weer hetzelfde doet.
Straf wel natuurlijkquote:Op zondag 4 oktober 2015 18:04 schreef ems. het volgende:
[..]
Volgens die redenatie zou je ook kunnen stellen dat er helemaal geen straf nodig is.
Om duidelijk te maken dat sommige acties in onze maatschappij niet geaccepteerd worden.quote:
Dat doet de doodstraf net zo goed, het is immers ook een straf. Ik begrijp je punt wel, maar "het is niet nodig" is natuurlijk geen argument tegen de doodstraf.quote:Op zondag 4 oktober 2015 18:10 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Om duidelijk te maken dat sommige acties in onze maatschappij niet geaccepteerd worden.
Jawel, die reden is er wel. Levenslange opsluiting is zeer kostbaar. Opsluiting betekent hoge kosten, kosten waar de burger voor opdraait. Is het niet een heel erg raar en ziek idee eigenlijk dat nabestaanden voor de levenslange opsluiting van de moordenaar van hun geliefden opdraaien?quote:Op zondag 4 oktober 2015 18:04 schreef Kijkertje het volgende:
Dat is niet waar. Redenen om iemand te doden zijn heel divers. Maar zolang er een alternatief is (levenslange opsluiting) is de noodzaak om iemand te doden er niet.
Dat vind ik wel. Omdat de doodstraf onomkeerbaar is. Het risico is te groot.quote:Op zondag 4 oktober 2015 18:12 schreef ems. het volgende:
[..]
Dat doet de doodstraf net zo goed, het is immers ook een straf. Ik begrijp je punt wel, maar "het is niet nodig" is natuurlijk geen argument tegen de doodstraf.
Iemand doden omdat het goedkoper is?quote:Op zondag 4 oktober 2015 18:13 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Jawel, die reden is er wel. Levenslange opsluiting is zeer kostbaar. Opsluiting betekent hoge kosten, kosten waar de burger voor opdraait. Is het niet een heel erg raar en ziek idee eigenlijk dat nabestaanden voor de levenslange opsluiting van de moordenaar van hun geliefden opdraaien?
Opsluiting betekent ook mogelijkheid tot ontsnappen.
Wat is de meerwaarde van levenslange opsluiting ten opzichte van de doodstraf die de kosten tenietdoen?
Niet alleen dat, maar ook om de mogelijkheid tot ontsnappen weg te nemen. Een duidelijke boodschap af te geven aan de maatschappij, dat moord niet iets is waar men je mee weg laat komen.quote:
Waarom niet die kosten die men bespaart met de doodstraf uitgeven aan terminaal zieken die met een experimentele behandeling hogere overlevingskansen hebben? Dan is dat geld vee beter besteedquote:Op zondag 4 oktober 2015 18:22 schreef HongKongPhoey het volgende:
Ja, wat is er mis met. Het is goedkoper. leg eens uit wat daar mis mee is? De wereld is op veel fronten erg hard. als jij een speciale aandoening hebt en er is een experimentele behandelen waarbij je overlevingskansen toenemen. Dan gaat er ook niemand voor je betalen. Dus waarom moet er wel betaald worden om een moordenaar in leven te houden? Leg dat eens uit?
Dat de wereld erg hard is is voor mij geen reden om te beslissen over wie wel en wie niet het recht heeft om te leven. Zoals ik al zei zijn er diverse redenen om iemand te doden. Het vergelden met de dood is mijn ogen geen noodzakelijkheid zolang het alternatief van levenslange opsluiting er is. (persoonlijk lijkt mij dat overigens een ergere straf dan de doodstraf)quote:Op zondag 4 oktober 2015 18:22 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Niet alleen dat, maar ook om de mogelijkheid tot ontsnappen weg te nemen. Een duidelijke boodschap af te geven aan de maatschappij, dat moord niet iets is waar men je mee weg laat komen.
Ook om het verschrikkelijk vreemde idee weg te halen dat de nabestaanden de moordenaar van hun geliefden moeten bekostigen, etc. Redenen genoeg. En ja, waarom niet ook omdat het goedkoper is. De moordenaar heeft als zat leed veroorzaakt en geld gekost. Ja, waarom niet de kosten een beetje drukken. Wat is een leven waard als je opgesloten bent? Die kosten staan niet in verhouding. Vrijlaten is goedkoper, aar dat kan niet. Want dan kan hij weer moorden.
Ja, wat is er mis met. Het is goedkoper. leg eens uit wat daar mis mee is? De wereld is op veel fronten erg hard. als jij een speciale aandoening hebt en er is een experimentele behandelen waarbij je overlevingskansen toenemen. Dan gaat er ook niemand voor je betalen. Dus waarom moet er wel betaald worden om een moordenaar in leven te houden? Leg dat eens uit?
Waar heb ik het over vergelding?quote:Op zondag 4 oktober 2015 18:36 schreef Kijkertje het volgende:
Het vergelden met de dood is mijn ogen geen noodzakelijkheid
Daar gaat het ook niet om.quote:Op zondag 4 oktober 2015 18:36 schreef Kijkertje het volgende:
Dat de wereld erg hard is is voor mij geen reden om te beslissen over wie wel en wie niet het recht heeft om te leven.
Maar noem dan eens 1 goede reden om een moordenaar niet de doodstraf te geven, die die redenen tenietdoet?quote:Op zondag 4 oktober 2015 18:36 schreef Kijkertje het volgende:
Zoals ik al zei zijn er diverse redenen om iemand te doden.
Maar het is (met in ogenschouw nemende) de eerder door mij aangegeven redenen niet als alternatief te zien. Waarom levenslange opsluiting? Dat is toch veel sadistischer? Wat is je leven dan nog waard?quote:Op zondag 4 oktober 2015 18:36 schreef Kijkertje het volgende:
zolang het alternatief van levenslange opsluiting er is. (persoonlijk lijkt mij dat overigens een ergere straf dan de doodstraf)
Maar waarom ben je daarvoor dan, want ik meen me te herinneren dat je iets zei over dat vergelding niet goed was?quote:Op zondag 4 oktober 2015 18:36 schreef Kijkertje het volgende:
(persoonlijk lijkt mij dat overigens een ergere straf dan de doodstraf)
En daarnaast.quote:Op zondag 4 oktober 2015 18:36 schreef Kijkertje het volgende:
Het vergelden met de dood is mijn ogen geen noodzakelijkheid
Maar aan de andere kant zeg jequote:Op zondag 4 oktober 2015 17:43 schreef Kijkertje het volgende:
In mijn ogen is het verlagen tot hetzelfde niveau verwerpelijk.
En dat is dus enorm tegenstrijdig. je verlaagt je in hoe jij het ervaart zelfs tot iets nog lagers/ergers omdat je zelf steltquote:Op zondag 4 oktober 2015 18:36 schreef Kijkertje het volgende:
(persoonlijk lijkt mij dat overigens een ergere straf dan de doodstraf)
Dus nu ben ik het echt ff kwijt.quote:Op zondag 4 oktober 2015 18:36 schreef Kijkertje het volgende:
levenslange opsluiting er is. (persoonlijk lijkt mij dat overigens een ergere straf dan de doodstraf)
Het is niet alleen een nogal immoreel motief om de doodstraf te prefereren, het is ook nog eens klinkklare onzin.quote:Op zondag 4 oktober 2015 18:15 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Iemand doden omdat het goedkoper is?
Het is niet goedkoper. Daarnaast is het betalen van de detentie van een veroordeelde niet te vergelijken met een aandoening. Bij detentie is de staat verantwoordelijk omdat die besluit iemand vast te zetten, bij een ziekte niet.quote:Op zondag 4 oktober 2015 18:22 schreef HongKongPhoey het volgende:
Gebaseerd op cijfers uit de VS ja. Maar dat is dan gebaseerd op de eerste 10 jaar. Als het vonnis is voltrokken dan haal je de hogere kosten daar al snel in. Daarnaast vergelijk je appels met peren. De VS is niet nederland. De cellen zijn niet vergelijkbaar met hier. Hier kost een gevangene veel meer.quote:
Dus is het aanzienlijk duurder nog dan in de VS.quote:Op zondag 4 oktober 2015 19:44 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Gebaseerd op cijfers uit de VS ja. Maar dat is dan gebaseerd op de eerste 10 jaar. Als het vonnis is voltrokken dan haal je de hogere kosten daar al snel in. Daarnaast vergelijk je appels met peren. De VS is niet nederland. De cellen zijn niet vergelijkbaar met hier. Hier kost een gevangene veel meer.
1. Nee, dat kun je niet stellen. Want het VS model zal niet 1 op 2 overgenomen worden.quote:Op zondag 4 oktober 2015 19:47 schreef Xa1pt het volgende:
Dus is het aanzienlijk duurder nog dan in de VS.
Niet 1 op 1, maar er is geen aanleiding om er vanuit te gaan dat het allemaal veel goedkoper wordt.quote:Op zondag 4 oktober 2015 19:56 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
1. Nee, dat kun je niet stellen. Want het VS model zal niet 1 op 2 overgenomen worden.
Het gaat om het totaal. Levenslange opsluiting is goedkoper dan het hele proces van de doodstraf.quote:2. Als het 4X zo duur is om iemand gevangen te houden, is er dus alle reden om aan te nemen dat de kosten die de eerste 10 jaar worden gemaakt, met een enorme rotqang na voltrekking van het vonnis zullen kelderen,. Die 30 jaar die men nog vast zou zitten als men levenslang had, zorgen voor een enorme kostenreductie. Dus alle reden om de doodstraf in te voeren en niet levenslang!
Gebaseerd op welke moraliteit?quote:
Nee, dat is geen argument. Waarom is het dan onzin?quote:
De eerste 10 jaar ja. Maar daarna zijn er geen kosten meer als het vonnis is voltrokkenquote:Op zondag 4 oktober 2015 19:15 schreef Molurus het volgende:
In elk geval in de Verenigde Staten, waar men ruime ervaring heeft met de doodstraf, is gebleken dat de doodstraf zelfs duurder is dan levenslange opsluiting. Een stuk duurder.
quote:Op zondag 4 oktober 2015 19:56 schreef HongKongPhoey het volgende:
1. Nee, dat kun je niet stellen. Want het VS model zal niet 1 op 2 overgenomen worden.
2. Als het 4X zo duur is om iemand gevangen te houden, is er dus alle reden om aan te nemen dat de kosten die de eerste 10 jaar worden gemaakt, met een enorme rotqang na voltrekking van het vonnis zullen kelderen,. Die 30 jaar die men nog vast zou zitten als men levenslang had, zorgen voor een enorme kostenreductie. Dus alle reden om de doodstraf in te voeren en niet levenslang!
De proceskosten zullen redelijk gelijk opgaan tussen VS en Nederland. maar de gevangeniskosten zijn hier 4 X zo hoog. Dus de kosten van de eerste 10 jaar zullen na 10 jaar 4 X zo snel de kosten van de eerste 10 jaar reduceren.quote:Op zondag 4 oktober 2015 19:58 schreef Xa1pt het volgende:
Het gaat om het totaal. Levenslange opsluiting is goedkoper dan het hele proces van de doodstraf.
Ja, omdat er dan geen kosten meer zijn. De kosten van de doodstraf liggen in de VS hoger dan levenslange gevangenisstraf. Als gevangenen hier al meer kosten gaat het nog een stuk duurder zijn om iemand te doden.quote:Op zondag 4 oktober 2015 20:01 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
De proceskosten zullen redelijk gelijk opgaan tussen VS en Nederland. maar de gevangeniskosten zijn hier 4 X zo hoog. Dus de kosten van de eerste 10 jaar zullen na 10 jaar 4 X zo snel de kosten van de eerste 10 jaar reduceren.
Maar wie zegt dat dat systeem hier ingevoerd wordt als er een doodstraf komt? Toch ben ik erg benieuwd naar hoe men rekent. Een doodstraf hoeft echt geen miljoenen extra te kosten denk ik. Er is vast een betere manier dan de VS manier zonder dat je op Chinese toestanden uitkomt.quote:Op zondag 4 oktober 2015 20:42 schreef Xa1pt het volgende:
Ja, omdat er dan geen kosten meer zijn. De kosten van de doodstraf liggen in de VS hoger dan levenslange gevangenisstraf. Als gevangenen hier al meer kosten gaat het nog een stuk duurder zijn om iemand te doden.
Vast wel, als je het rechtsysteem rigoreus omgooitquote:Op zondag 4 oktober 2015 21:42 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Maar wie zegt dat dat systeem hier ingevoerd wordt als er een doodstraf komt? Toch ben ik erg benieuwd naar hoe men rekent. Een doodstraf hoeft echt geen miljoenen extra te kosten denk ik. Er is vast een betere manier dan de VS manier zonder dat je op Chinese toestanden uitkomt.
Nee hoor. Dat valt nog te bezien. Maar het gaat hier met name over de morele punten voor de doodstraf.quote:Op maandag 5 oktober 2015 07:25 schreef Haushofer het volgende:
Vast wel, als je het rechtsysteem rigoreus omgooit
Omdat je het toch nog enigszins humaan wil laten zijn en dergelijke procedures veel tijd in beslag nemen.quote:Op zondag 4 oktober 2015 21:42 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Maar wie zegt dat dat systeem hier ingevoerd wordt als er een doodstraf komt?
Dat het domweg immoreel is blijft je maar ontgaan (er is een reden dat de meeste beschaafde landen de doodstraf niet meer kennen).quote:Op maandag 5 oktober 2015 09:44 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Nee hoor. Dat valt nog te bezien. Maar het gaat hier met name over de morele punten voor de doodstraf.
Dat is nonsense, dat heb ik allang weerlegt. Iets Immoreel noemen, volgens welke moraal? Iets is niet per definitie immoreel. Jij kunt het immoreel noemen omdat jij een bepaalde moraal aanhangt.quote:Op maandag 5 oktober 2015 09:51 schreef Chewie het volgende:
Dat het domweg immoreel is blijft je maar ontgaan
De plaat blijft hangen. Dat heb ik ook al weerlegt. We hebben het over Nederland, de VS is niet Nederland.quote:Op maandag 5 oktober 2015 09:51 schreef Chewie het volgende:
dat er bij de ter dood veroordeelden ook onschuldige ter dood veroordeelden zitten (in de VS 4.1%).
juist het gegeven dat er fouten gemaakt worden pleit niet voor het invoeren van de doodstraf.
Dat heb jij nergens weerlegt, het is wel duidelijk dat jij de rechten van de mens niet kent en zo wel zeker niet respecteert.quote:Op maandag 5 oktober 2015 09:55 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Dat is nonsense, dat heb ik allang weerlegt. Iets Immoreel noemen, volgens welke moraal? Iets is niet per definitie immoreel. Jij kunt het immoreel noemen omdat jij een bepaalde moraal aanhangt.
Iets is ook niet lelijk of mooi, je vindt iets lelijk of mooi. Da's iets heel anders.
Dat klopt maar zoveel landen met een betrekkelijk goede rechtspraak zijn er niet die de doodstraf nog kennen, dus dat maakt de VS prima vergelijkingsmateriaal.quote:De plaat blijft hangen. Dat heb ik ook al weerlegt. We hebben het over Nederland, de VS is niet Nederland.
Wanneer is iets humaan volgens jou? Moet een dodencel een hotelkamerachtige cel zijn? Zoals de cellen in Nederland zijn? Of mag het best wat soberder? Moet men 10 jaar de tijd krijgen om te procederen? of 20 jaar? Of kan 5 jaar ook volstaan?quote:Op maandag 5 oktober 2015 09:46 schreef Xa1pt het volgende:
Omdat je het toch nog enigszins humaan wil laten zijn en dergelijke procedures veel tijd in beslag nemen.
O volgens die moraal? Iedereen heeft het recht om te leven? Daarmee ook moordenaars? Jij ziet niet dat dat enorm tegenstrijdig is?quote:Op maandag 5 oktober 2015 10:01 schreef Chewie het volgende:
Dat heb jij nergens weerlegt, het is wel duidelijk dat jij de rechten van de mens niet kent en zo wel zeker niet respecteert.
Waar zeg ik dat iedereen gelijk de doodstraf moet krijgen? Ik heb het over zeer specifieke gevallen. Waarbij er geen twijfel is van moord. Zaken waarin er keihard direct bewijs is. Video, DNA,etc.quote:Op maandag 5 oktober 2015 10:06 schreef Chewie het volgende:
Stel we voeren de doodstraf in op een manier dat het goedkoper is dan in de VS, hoe had je dan bijvoorbeeld om willen gaan met de veroordeelden in de Puttens moordzaak en Lucia de Berk?
De uitvoering van de straf was dan allang uitgevoerd voordat het duidelijk was dat we te maken hadden met gerechtelijke dwalingen.
Er was in de zaak Lucia de Berk ten tijde van de veroordeling geen enkele twijfel bij het OM en de rechter.quote:Op maandag 5 oktober 2015 10:16 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat iedereen gelijk de doodstraf moet krijgen? Ik heb het over zeer specifieke gevallen. Waarbij er geen twijfel is van moord. Zaken waarin er keihard direct bewijs is. Video, DNA,etc.
Ja iedereen heeft het recht om te leven, de slachtoffers van een moord maar ook de moordenaar.quote:Op maandag 5 oktober 2015 10:16 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
O volgens die moraal? Iedereen heeft het recht om te leven? Daarmee ook moordenaars? Jij ziet niet dat dat enorm tegenstrijdig is?
En dan kom je met zulke idiote argumenten aanzetten? We geven de mens nu ook al niet het recht om te moorden. Ga eens wat aan je discussie techniek doenquote:Dit soort nonsense is geen goed argument. Je geeft de mens dan ook het recht om te moorden.
Ten tijde van de uitspraak was er volgens de rechtelijke macht blijkbaar geen twijfel, dus hoe had je deze verkeerd veroordeelden willen redden?quote:Waar zeg ik dat iedereen gelijk de doodstraf moet krijgen? Ik heb het over zeer specifieke gevallen. Waarbij er geen twijfel is van moord. Zaken waarin er keihard direct bewijs is. Video, DNA,etc.
Ach ja iedereen is gek behalve HKP, zo kennen we je weer. De enige die met idiote en zeer zwakke argumenten aan komt zetten ben jij en de enige die dat niet wil zien ben jij., Nogmaals leer eens discussie voeren en wees niet zo dom overtuigd van je eigen gelijk.quote:Die discussie komt pas als er een doodstraf overwogen wordt. Zover is het nog niet, voorlopig komt men massaal nog met zeer zwakke morele argumenten tegen de doodstraf.
Hoe kom je trouwens aan deze onzin? Heb je weleens een cel van binnen gezien?quote:Op maandag 5 oktober 2015 10:08 schreef HongKongPhoey het volgende:
Moet een dodencel een hotelkamerachtige cel zijn? Zoals de cellen in Nederland zijn?
Er werd veroordeeld op indirect bewijs en voornamelijk aannames en vage getuigenverklaringen. Niet alleen zou ze nooit de doodstraf hebben gekregen met zulk slecht bewijs en gebrek aan hard bewijs. Ze had niet eens veroordeeld mogen worden pur sang!!quote:Op maandag 5 oktober 2015 10:23 schreef Molurus het volgende:
was in de zaak Lucia de Berk ten tijde van de veroordeling geen enkele twijfel bij het OM en de rechter.
Wie bepaald dat? Op welke grond? Het is een simpele stelling die op papier is gezet. Daar ben je het mee eens of niet. Maar door het op papier te zetten is het niet ineens waar hoor.quote:Op maandag 5 oktober 2015 10:33 schreef Chewie het volgende:
Ja iedereen heeft het recht om te leven, de slachtoffers van een moord maar ook de moordenaar.
Nederland heeft niet voor niks de op 2 na duurste gevangenissen.quote:Op maandag 5 oktober 2015 10:34 schreef Chewie het volgende:
Hoe kom je trouwens aan deze onzin? Heb je weleens een cel van binnen gezien?
Wij als samenleving, dus dat maakt het waar.quote:Op maandag 5 oktober 2015 10:36 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Wie bepaald dat? Op welke grond? Het is een simpele stelling die op papier is gezet. Daar ben je het mee eens of niet. Maar door het op papier te zetten is het niet ineens waar hoor.
Wat versta jij precies onder 'direct bewijs'?quote:Op maandag 5 oktober 2015 10:35 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Er werd veroordeeld op indirect bewijs en voornamelijk aannames en vage getuigenverklaringen.
Ja lastig he, als iemand het niet met je eens isquote:Op maandag 5 oktober 2015 10:37 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Nederland heeft niet voor niks de op 2 na duurste gevangenissen.
Maar genoeg aandacht aan jou gegeven nu.
Nee niet echt. Je stelt niet veel voor hoor. Maar ik heb al eerder aangegeven waarom je mn tijd niet waard bent. Die grote bek van je en je gedrag eerder ben ik nog steeds niet vergeten. Ik ben nu met anderen in discussie en jij komt er weer tussendoor. heb je genoeg aandacht gegeven vindt ik, meer dan je verdiend gezien je eerdere gedrag.quote:Op maandag 5 oktober 2015 10:39 schreef Chewie het volgende:
Ja lastig he, als iemand het niet met je eens is
Wij? Wij zijn het niet eens, dus is het niet waar.quote:Op maandag 5 oktober 2015 10:38 schreef Chewie het volgende:
Wij als samenleving, dus dat maakt het waar.
Achteraf was dat duidelijk, ten tijde van de veroordeling niet toen was er zekerheid anders was het al niet tot een veroordeling gekomen.quote:Op maandag 5 oktober 2015 10:35 schreef HongKongPhoey het volgende:
Bij Lucia de Berk was duidelijk sprake van slechte rechtsgang en justitieele dwaling. Velen gaven al aan dat de veroordeling was gebaseerd op slecht indirect bewijs en dergelijk, Bij Remco Viets en Herman Dubois net zo(Puttense moord).
Je bent niet helemaal goed bij je hoofdquote:Op maandag 5 oktober 2015 10:42 schreef HongKongPhoey het volgende:
Ik wil best veder gaan met, maar dan wil ik eerst excuses zien.
Volgens mij is dit veel meer het echte onderwerp van dit topic dan de vraag of de doodstraf moet worden ingevoerd of niet.quote:Op maandag 5 oktober 2015 10:35 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Ik heb het ook nergens over een doodstraf binnen dit justitieele systeem. Dat systeem moet drastisch veranderen, niet voor een doodstraf, maar omdat rechters te gemakkelijk omgaan met slecht bewijs en 1 rechter in wezen het verschil is tussen schuldig achten en onschuldig.
Bij Lucia de Berk was duidelijk sprake van slechte rechtsgang en justitieele dwaling. Velen gaven al aan dat de veroordeling was gebaseerd op slecht indirect bewijs en dergelijk, Bij Remco Viets en Herman Dubois net zo(Puttense moord).
Het is te gemakkelijk momenteel voor een rechter om iemand die onschuldig is te veroordelen. en zonder gevolgen voor de rechter. Ik ben voor een systeem waar de rechter door meerderen gecontroleerd wordt, en waarbij een rechter op veroordeling op basis van onvoldoende bewijs wordt aangesproken cq verantwoording moet afleggen.
Iemand die op beeld is vast gelegd waarbij de moord wordt gepleegd, en duidelijk herkenbaar is, dat is bijvoorbeeld direct bewijs. Een getuigenverklaring is voor de getuige direct bewijs. Maar een rechter was er niet bij dus de rechter kan het niet zien als direct bewijs, het is dan indirect.quote:Op maandag 5 oktober 2015 10:38 schreef Molurus het volgende:
Wat versta jij precies onder 'direct bewijs'?
Nee, binnen het huidig systeem kan je niet een doodstraf invoeren. Omdat er juist te veel macht bij 1 rechter ligt. Je zou wel de doodstraf in kunnen voeren en kandidaten voor de doodstraf zouden beoordeeld/veroordeeld moeten worden op basis van een veel strenger systeem, juist om dwaling te voorkomen.quote:Op maandag 5 oktober 2015 10:46 schreef Tijn het volgende:
Als je aan mensen vraagt of ze voor of tegen de doodstraf zijn, dan beantwoorden ze die vraag in de context van het huidige rechtssysteem. Als je dat systeem echter drastisch wilt wijzigen, zou ik daar eerst een topic over beginnen.
Je geeft zelf al aan dat je niet weet hoe het zou moeten. Ik vermoed daar je daar het rechtsysteem drastisch voor moet omgooien, een reden waarom het niet gebeurt in b.v. de VS. En dat lijkt me nogal een moreel punt.quote:Op maandag 5 oktober 2015 09:44 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Nee hoor. Dat valt nog te bezien. Maar het gaat hier met name over de morele punten voor de doodstraf.
Zoals gezegd.. op die basis zul je vrijwel nooit iemand kunnen veroordelen voor moord. Gefeliciteerd, bij deze heb je al een enorme besparing tot stand gebracht.quote:Op maandag 5 oktober 2015 10:51 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Iemand die op beeld is vast gelegd waarbij de moord wordt gepleegd, en duidelijk herkenbaar is, dat is bijvoorbeeld direct bewijs.
Als niemand voor de doodstraf is in welke uitvoeringsvorm dan ook. Dan heeft het geen zin om te kijken hoe deze zo goed mogelijk ingevoerd kan worden. Dus eerst een discussie over de doodstraf an sichquote:Op maandag 5 oktober 2015 10:56 schreef Haushofer het volgende:
Je geeft zelf al aan dat je niet weet hoe het zou moeten. Ik vermoed daar je daar het rechtsysteem drastisch voor moet omgooien, een reden waarom het niet gebeurt in b.v. de VS. En dat lijkt me nogal een moreel punt.
Da;s gewoon niet waar. Er zullen zat gevallen zijn waarbij er voldoende bewijs isquote:Op maandag 5 oktober 2015 10:58 schreef Molurus het volgende:
Zoals gezegd.. op die basis zul je vrijwel nooit iemand kunnen veroordelen voor moord. Gefeliciteerd, bij deze heb je al een enorme besparing tot stand gebracht.
Ja zoals bij de Puttense moordzaak en Lucia de Berk ten tijde van de rechtszaak en veroordeling anders waren ze namelijk toen al vrijgesproken.quote:Op maandag 5 oktober 2015 11:25 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Da;s gewoon niet waar. Er zullen zat gevallen zijn waarbij er voldoende bewijs is
Dan zijn we het allemaal eensquote:Op maandag 5 oktober 2015 10:55 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Nee, binnen het huidig systeem kan je niet een doodstraf invoeren.
Er bestaan geen absolute waarheden als het gaat om moraliteit.quote:Maar eerst moet je natuurlijk wel weten of er echt grond is voor die doodstraf. Niet verschuilen achter ? mensenrechten" dat is heel goedkoop. Want die rechten kun je gewoon bijstellen. Dat is geen absolute waarheid.
Ik geloof niet dat er veel animo is voor de doodstraf in Nederland, of zelfs in heel West-Europa, anders was het niet overal afgeschaft in de afgelopen tijd.quote:Op maandag 5 oktober 2015 11:24 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Als niemand voor de doodstraf is in welke uitvoeringsvorm dan ook. Dan heeft het geen zin om te kijken hoe deze zo goed mogelijk ingevoerd kan worden. Dus eerst een discussie over de doodstraf an sich
Het huidige systeem is al redelijk sober, in ieder geval wanneer het gaat om detentiecentra. Verblijven voor behandelingen zijn al wat luxer.quote:Op maandag 5 oktober 2015 10:08 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Wanneer is iets humaan volgens jou? Moet een dodencel een hotelkamerachtige cel zijn? Zoals de cellen in Nederland zijn? Of mag het best wat soberder? Moet men 10 jaar de tijd krijgen om te procederen? of 20 jaar? Of kan 5 jaar ook volstaan?
Waarom zou je dat een wenselijk systeem vinden? Dergelijke uitgangspunten lijken vooral uit te gaan van een "we moeten de dader zoveel mogelijk straffen en het hem zoveel mogelijk laten voelen". Daarmee belemmer je alleen de re-integratie van veroordeelden, met als gevolg dat de recidive weer hoger komt te liggen. En volgens mij wilden we dat juist zoveel mogelijk voorkomen.quote:Een systeem waarbij de dader voor kost en inwoning niet hoeft te betalen, maar dan een zeer sobere cel krijgt. extra's moeten met arbeid worden bekostigt. en de dader moet zelf de kosten van eventuele schade aan de maatschappij met dwangarbeid bekostigen, alsmede een schadevergoeding aan de nabestaanden. Deze kun je baseren op het inkomensverlies dat de nabestaanden hebben na verlies van de geliefde/familie die dader heeft vermoordt.
Nee. 100% sluitend bewijs is er nooit.quote:Op maandag 5 oktober 2015 11:25 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Da;s gewoon niet waar. Er zullen zat gevallen zijn waarbij er voldoende bewijs is
Gevallen waarin er video is gemaakt van de moord, nee... die zijn extreem zeldzaam.quote:Op maandag 5 oktober 2015 11:25 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Zelfs dat is nog geen sluitend bewijs.quote:Op maandag 5 oktober 2015 12:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
Gevallen waarin er video is gemaakt van de moord, nee... die zijn extreem zeldzaam.
En ook dat nog eens ja.quote:Op maandag 5 oktober 2015 12:34 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Zelfs dat is nog geen sluitend bewijs.
Als je nu eens heel nauwkeurig jouw definitie van "voldoende bewijs" (voor een terdoodveroordeling) geeft, dan zou dat de discussie al wat makkelijker makenquote:Op maandag 5 oktober 2015 11:25 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |