abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156600590
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 18:36 schreef Kijkertje het volgende:
Het vergelden met de dood is mijn ogen geen noodzakelijkheid
Waar heb ik het over vergelding?
quote:
Dat de wereld erg hard is is voor mij geen reden om te beslissen over wie wel en wie niet het recht heeft om te leven.
Daar gaat het ook niet om.
quote:
Zoals ik al zei zijn er diverse redenen om iemand te doden.
Maar noem dan eens 1 goede reden om een moordenaar niet de doodstraf te geven, die die redenen tenietdoet?
quote:
zolang het alternatief van levenslange opsluiting er is. (persoonlijk lijkt mij dat overigens een ergere straf dan de doodstraf)
Maar het is (met in ogenschouw nemende) de eerder door mij aangegeven redenen niet als alternatief te zien. Waarom levenslange opsluiting? Dat is toch veel sadistischer? Wat is je leven dan nog waard?
quote:
(persoonlijk lijkt mij dat overigens een ergere straf dan de doodstraf)
Maar waarom ben je daarvoor dan, want ik meen me te herinneren dat je iets zei over dat vergelding niet goed was?
quote:
Het vergelden met de dood is mijn ogen geen noodzakelijkheid
En daarnaast.
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 17:43 schreef Kijkertje het volgende:
In mijn ogen is het verlagen tot hetzelfde niveau verwerpelijk.
Maar aan de andere kant zeg je
quote:
(persoonlijk lijkt mij dat overigens een ergere straf dan de doodstraf)
En dat is dus enorm tegenstrijdig. je verlaagt je in hoe jij het ervaart zelfs tot iets nog lagers/ergers omdat je zelf stelt
quote:
levenslange opsluiting er is. (persoonlijk lijkt mij dat overigens een ergere straf dan de doodstraf)
Dus nu ben ik het echt ff kwijt.

Je ontkracht de voornaamste redenen om tegen de doodstraf te zijn zelf!
  zondag 4 oktober 2015 @ 19:15:26 #152
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_156601001
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 18:15 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Iemand doden omdat het goedkoper is? :')
Het is niet alleen een nogal immoreel motief om de doodstraf te prefereren, het is ook nog eens klinkklare onzin. :D

In elk geval in de Verenigde Staten, waar men ruime ervaring heeft met de doodstraf, is gebleken dat de doodstraf zelfs duurder is dan levenslange opsluiting. Een stuk duurder.

http://www.deathpenaltyinfo.org/costs-death-penalty
http://www.hg.org/article.asp?id=31614
http://www.amnestyusa.org(...)s/death-penalty-cost

Etc, etc.

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 04-10-2015 19:50:53 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_156601483
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 18:22 schreef HongKongPhoey het volgende:
Ja, wat is er mis met. Het is goedkoper. leg eens uit wat daar mis mee is? De wereld is op veel fronten erg hard. als jij een speciale aandoening hebt en er is een experimentele behandelen waarbij je overlevingskansen toenemen. Dan gaat er ook niemand voor je betalen. Dus waarom moet er wel betaald worden om een moordenaar in leven te houden? Leg dat eens uit?
Het is niet goedkoper. Daarnaast is het betalen van de detentie van een veroordeelde niet te vergelijken met een aandoening. Bij detentie is de staat verantwoordelijk omdat die besluit iemand vast te zetten, bij een ziekte niet.
pi_156601773
quote:
7s.gif Op zondag 4 oktober 2015 19:34 schreef Xa1pt het volgende:
Het is niet goedkoper
Gebaseerd op cijfers uit de VS ja. Maar dat is dan gebaseerd op de eerste 10 jaar. Als het vonnis is voltrokken dan haal je de hogere kosten daar al snel in. Daarnaast vergelijk je appels met peren. De VS is niet nederland. De cellen zijn niet vergelijkbaar met hier. Hier kost een gevangene veel meer.

in de VS kost een gevangene 20.000 dollar per jaar. Hier 73.000 euro. Dat is 4X zoveel.
Dus na die voltrekking van het vonnis zullen de kosten hier 4X zo snel afnemen. Levenslange opsluiting, uitgaande van 40 jaar kost dan 40 jaar lang 73.000 euro per jaar. De eerste 10 jaar bij de doodstraf wellicht wat meer. Maar de 30 jaar daarna kost het niks meer. En dan zijn die kosten uiteindelijk vele malen lager.

Dus je argument is niet valide. Daarnaast, het VS stelsel is niet het stelsel wat per se in nederland komt als er een doodstraf komt in Nederland.
pi_156601867
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 19:44 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Gebaseerd op cijfers uit de VS ja. Maar dat is dan gebaseerd op de eerste 10 jaar. Als het vonnis is voltrokken dan haal je de hogere kosten daar al snel in. Daarnaast vergelijk je appels met peren. De VS is niet nederland. De cellen zijn niet vergelijkbaar met hier. Hier kost een gevangene veel meer.
Dus is het aanzienlijk duurder nog dan in de VS.
pi_156602120
quote:
7s.gif Op zondag 4 oktober 2015 19:47 schreef Xa1pt het volgende:
Dus is het aanzienlijk duurder nog dan in de VS.
1. Nee, dat kun je niet stellen. Want het VS model zal niet 1 op 2 overgenomen worden.

2. Als het 4X zo duur is om iemand gevangen te houden, is er dus alle reden om aan te nemen dat de kosten die de eerste 10 jaar worden gemaakt, met een enorme rotqang na voltrekking van het vonnis zullen kelderen,. Die 30 jaar die men nog vast zou zitten als men levenslang had, zorgen voor een enorme kostenreductie. Dus alle reden om de doodstraf in te voeren en niet levenslang!
pi_156602176
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 19:56 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

1. Nee, dat kun je niet stellen. Want het VS model zal niet 1 op 2 overgenomen worden.
Niet 1 op 1, maar er is geen aanleiding om er vanuit te gaan dat het allemaal veel goedkoper wordt.

quote:
2. Als het 4X zo duur is om iemand gevangen te houden, is er dus alle reden om aan te nemen dat de kosten die de eerste 10 jaar worden gemaakt, met een enorme rotqang na voltrekking van het vonnis zullen kelderen,. Die 30 jaar die men nog vast zou zitten als men levenslang had, zorgen voor een enorme kostenreductie. Dus alle reden om de doodstraf in te voeren en niet levenslang!
Het gaat om het totaal. Levenslange opsluiting is goedkoper dan het hele proces van de doodstraf.
pi_156602187
quote:
10s.gif Op zondag 4 oktober 2015 19:15 schreef Molurus het volgende:
Het is niet alleen een nogal immoreel
Gebaseerd op welke moraliteit?
quote:
het is ook nog eens klinkklare onzin. :D
Nee, dat is geen argument. Waarom is het dan onzin?
quote:

In elk geval in de Verenigde Staten, waar men ruime ervaring heeft met de doodstraf, is gebleken dat de doodstraf zelfs duurder is dan levenslange opsluiting. Een stuk duurder.
De eerste 10 jaar ja. Maar daarna zijn er geen kosten meer als het vonnis is voltrokken
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 19:56 schreef HongKongPhoey het volgende:

pi_156602275
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 19:58 schreef Xa1pt het volgende:
Het gaat om het totaal. Levenslange opsluiting is goedkoper dan het hele proces van de doodstraf.
De proceskosten zullen redelijk gelijk opgaan tussen VS en Nederland. maar de gevangeniskosten zijn hier 4 X zo hoog. Dus de kosten van de eerste 10 jaar zullen na 10 jaar 4 X zo snel de kosten van de eerste 10 jaar reduceren.
pi_156603731
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 20:01 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

De proceskosten zullen redelijk gelijk opgaan tussen VS en Nederland. maar de gevangeniskosten zijn hier 4 X zo hoog. Dus de kosten van de eerste 10 jaar zullen na 10 jaar 4 X zo snel de kosten van de eerste 10 jaar reduceren.
Ja, omdat er dan geen kosten meer zijn. De kosten van de doodstraf liggen in de VS hoger dan levenslange gevangenisstraf. Als gevangenen hier al meer kosten gaat het nog een stuk duurder zijn om iemand te doden.
pi_156606124
quote:
1s.gif Op zondag 4 oktober 2015 20:42 schreef Xa1pt het volgende:
Ja, omdat er dan geen kosten meer zijn. De kosten van de doodstraf liggen in de VS hoger dan levenslange gevangenisstraf. Als gevangenen hier al meer kosten gaat het nog een stuk duurder zijn om iemand te doden.
Maar wie zegt dat dat systeem hier ingevoerd wordt als er een doodstraf komt? Toch ben ik erg benieuwd naar hoe men rekent. Een doodstraf hoeft echt geen miljoenen extra te kosten denk ik. Er is vast een betere manier dan de VS manier zonder dat je op Chinese toestanden uitkomt.
pi_156612902
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 21:42 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Maar wie zegt dat dat systeem hier ingevoerd wordt als er een doodstraf komt? Toch ben ik erg benieuwd naar hoe men rekent. Een doodstraf hoeft echt geen miljoenen extra te kosten denk ik. Er is vast een betere manier dan de VS manier zonder dat je op Chinese toestanden uitkomt.
Vast wel, als je het rechtsysteem rigoreus omgooit :P
pi_156613913
quote:
1s.gif Op maandag 5 oktober 2015 07:25 schreef Haushofer het volgende:
Vast wel, als je het rechtsysteem rigoreus omgooit :P
Nee hoor. Dat valt nog te bezien. Maar het gaat hier met name over de morele punten voor de doodstraf.
pi_156613930
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 21:42 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Maar wie zegt dat dat systeem hier ingevoerd wordt als er een doodstraf komt?
Omdat je het toch nog enigszins humaan wil laten zijn en dergelijke procedures veel tijd in beslag nemen.
  maandag 5 oktober 2015 @ 09:48:35 #165
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_156613955
Je kunt natuurlijk ook a la Iran, Saoedi-Arabie en Noord-Korea mensen direct afvoeren naar het marktplein en opknopen. Dat is zeker goedkoper dan wat ze in de VS doen.

Of dit nog te combineren is met bestaan als beschaafd westers land, daar heb ik wel grote twijfels bij.
pi_156613994
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 09:44 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Nee hoor. Dat valt nog te bezien. Maar het gaat hier met name over de morele punten voor de doodstraf.
Dat het domweg immoreel is blijft je maar ontgaan (er is een reden dat de meeste beschaafde landen de doodstraf niet meer kennen).

Ook wel absurd dat je fouten en blunders van justitie gebruikt als pleidooi voor de doodstraf maar ze wegwuift als ze aantonen dat er bij de ter dood veroordeelden ook onschuldige ter dood veroordeelden zitten (in de VS 4.1%).

juist het gegeven dat er fouten gemaakt worden pleit niet voor het invoeren van de doodstraf.
pi_156614034
quote:
10s.gif Op maandag 5 oktober 2015 09:51 schreef Chewie het volgende:
Dat het domweg immoreel is blijft je maar ontgaan
Dat is nonsense, dat heb ik allang weerlegt. Iets Immoreel noemen, volgens welke moraal? Iets is niet per definitie immoreel. Jij kunt het immoreel noemen omdat jij een bepaalde moraal aanhangt.

Iets is ook niet lelijk of mooi, je vindt iets lelijk of mooi. Da's iets heel anders.
quote:
10s.gif Op maandag 5 oktober 2015 09:51 schreef Chewie het volgende:
dat er bij de ter dood veroordeelden ook onschuldige ter dood veroordeelden zitten (in de VS 4.1%).

juist het gegeven dat er fouten gemaakt worden pleit niet voor het invoeren van de doodstraf.
De plaat blijft hangen. Dat heb ik ook al weerlegt. We hebben het over Nederland, de VS is niet Nederland.
pi_156614106
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 09:55 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Dat is nonsense, dat heb ik allang weerlegt. Iets Immoreel noemen, volgens welke moraal? Iets is niet per definitie immoreel. Jij kunt het immoreel noemen omdat jij een bepaalde moraal aanhangt.

Iets is ook niet lelijk of mooi, je vindt iets lelijk of mooi. Da's iets heel anders.
Dat heb jij nergens weerlegt, het is wel duidelijk dat jij de rechten van de mens niet kent en zo wel zeker niet respecteert.

[..]

quote:
De plaat blijft hangen. Dat heb ik ook al weerlegt. We hebben het over Nederland, de VS is niet Nederland.
Dat klopt maar zoveel landen met een betrekkelijk goede rechtspraak zijn er niet die de doodstraf nog kennen, dus dat maakt de VS prima vergelijkingsmateriaal.

En al zou het percentage onterecht veroordeelden hier veel lager liggen dan in de VS dan nog is dat geen argument voor invoering van de doodstraf. Fouten zijn fouten en je kan niet zoals jij doet fouten aan de ene kant gebruiken voor je pleidooi en de fouten aan de andere kant negeren.

Nederland doet het overigens niet heel veel beter dan de VS

http://rechtspraakinopspraak.nl/430/Cijfers
pi_156614148
Stel we voeren de doodstraf in op een manier dat het goedkoper is dan in de VS, hoe had je dan bijvoorbeeld om willen gaan met de veroordeelden in de Puttense moordzaak en Lucia de Berk?

De uitvoering van de straf was dan allang uitgevoerd voordat het duidelijk was dat we te maken hadden met gerechtelijke dwalingen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-10-2015 10:12:01 ]
pi_156614181
quote:
7s.gif Op maandag 5 oktober 2015 09:46 schreef Xa1pt het volgende:
Omdat je het toch nog enigszins humaan wil laten zijn en dergelijke procedures veel tijd in beslag nemen.
Wanneer is iets humaan volgens jou? Moet een dodencel een hotelkamerachtige cel zijn? Zoals de cellen in Nederland zijn? Of mag het best wat soberder? Moet men 10 jaar de tijd krijgen om te procederen? of 20 jaar? Of kan 5 jaar ook volstaan?

Overigens mag het ook anders wat mij betreft. Een systeem waar iedereen bij gebaat is. Geen doodstraf, maar een zware gevangenisstraf met verplichte dwangarbeid. Dit heb ik al eerder aangegeven.

Een systeem waarbij de dader voor kost en inwoning niet hoeft te betalen, maar dan een zeer sobere cel krijgt. extra's moeten met arbeid worden bekostigt. en de dader moet zelf de kosten van eventuele schade aan de maatschappij met dwangarbeid bekostigen, alsmede een schadevergoeding aan de nabestaanden. Deze kun je baseren op het inkomensverlies dat de nabestaanden hebben na verlies van de geliefde/familie die dader heeft vermoordt.

Hier kun je een minimum en een maximum stellen. Wanneer er geen nabestaanden zijn dan gaat het bedrag naar een goed doel. De dader komt pas in aanmerking voor eventuele vrijlating nadat hij/zij deze kosten heeft bij elkaar gewerkt.

De staat kan dit bedrag voorschieten aan de nabestaanden en benadeelde partijen wanneer het om grote bedragen gaat. de ader krijgt gedeeltelijk vrijheid in het aantal uren dat hij/zij werkt per dag. Op bezittingen van de dader wordt beslag gelegd als onderpand. Bezittingen van de dader worden onteigend wanneer de dader niet kunnen worden verkocht wanneer de dader niet binnen een bepaalde tijd heeft laten zien de best te doen om de kosten bij elkaar te werken.
pi_156614277
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 10:01 schreef Chewie het volgende:
Dat heb jij nergens weerlegt, het is wel duidelijk dat jij de rechten van de mens niet kent en zo wel zeker niet respecteert.
O volgens die moraal? Iedereen heeft het recht om te leven? Daarmee ook moordenaars? Jij ziet niet dat dat enorm tegenstrijdig is?

Dit soort nonsense is geen goed argument. Je geeft de mens dan ook het recht om te moorden.

quote:
5s.gif Op maandag 5 oktober 2015 10:06 schreef Chewie het volgende:
Stel we voeren de doodstraf in op een manier dat het goedkoper is dan in de VS, hoe had je dan bijvoorbeeld om willen gaan met de veroordeelden in de Puttens moordzaak en Lucia de Berk?

De uitvoering van de straf was dan allang uitgevoerd voordat het duidelijk was dat we te maken hadden met gerechtelijke dwalingen.
Waar zeg ik dat iedereen gelijk de doodstraf moet krijgen? Ik heb het over zeer specifieke gevallen. Waarbij er geen twijfel is van moord. Zaken waarin er keihard direct bewijs is. Video, DNA,etc.

Die discussie komt pas als er een doodstraf overwogen wordt. Zover is het nog niet, voorlopig komt men massaal nog met zeer zwakke morele argumenten tegen de doodstraf.

Ik wacht ook nog steeds op een reactie van Kijkertje
  maandag 5 oktober 2015 @ 10:23:43 #172
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_156614381
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 10:16 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Waar zeg ik dat iedereen gelijk de doodstraf moet krijgen? Ik heb het over zeer specifieke gevallen. Waarbij er geen twijfel is van moord. Zaken waarin er keihard direct bewijs is. Video, DNA,etc.
Er was in de zaak Lucia de Berk ten tijde van de veroordeling geen enkele twijfel bij het OM en de rechter.

Op grond waarvan zou zij volgens jou niet de doodstraf gekregen moeten hebben?

"We weten het niet helemaal zeker?"

Als dat het criterium is dan had Lucia de Berk helemaal niet veroordeeld kunnen worden namelijk.
pi_156614550
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 10:16 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

O volgens die moraal? Iedereen heeft het recht om te leven? Daarmee ook moordenaars? Jij ziet niet dat dat enorm tegenstrijdig is?
Ja iedereen heeft het recht om te leven, de slachtoffers van een moord maar ook de moordenaar.

quote:
Dit soort nonsense is geen goed argument. Je geeft de mens dan ook het recht om te moorden.
En dan kom je met zulke idiote argumenten aanzetten? We geven de mens nu ook al niet het recht om te moorden. Ga eens wat aan je discussie techniek doen :')

Er staat niet voor niets een sanctie op het moorden van mensen.

[..]

quote:
Ten tijde van de uitspraak was er volgens de rechtelijke macht blijkbaar geen twijfel, dus hoe had je deze verkeerd veroordeelden willen redden?

quote:
Die discussie komt pas als er een doodstraf overwogen wordt. Zover is het nog niet, voorlopig komt men massaal nog met zeer zwakke morele argumenten tegen de doodstraf.
Ach ja iedereen is gek behalve HKP, zo kennen we je weer. De enige die met idiote en zeer zwakke argumenten aan komt zetten ben jij en de enige die dat niet wil zien ben jij., Nogmaals leer eens discussie voeren en wees niet zo dom overtuigd van je eigen gelijk.

Dus als ik jouw redenatie volg dan hadden de verdachten in de Puttense moordzaak en Lucia de Berk geen doodstraf moeten krijgen omdat het niet helemaal zeker was? Wat voor straf was dan terecht geweest ten tijde van de uitspraak?

Je zegt wel dat je 100% zekerheid wil maar dat blijkt verder nergens uit je betoog, ook wil je maar niet weten dat er geen 100% zekerheid bestaat.
pi_156614561
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 10:08 schreef HongKongPhoey het volgende:
Moet een dodencel een hotelkamerachtige cel zijn? Zoals de cellen in Nederland zijn?
Hoe kom je trouwens aan deze onzin? Heb je weleens een cel van binnen gezien?
pi_156614579
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 10:23 schreef Molurus het volgende:
was in de zaak Lucia de Berk ten tijde van de veroordeling geen enkele twijfel bij het OM en de rechter.
Er werd veroordeeld op indirect bewijs en voornamelijk aannames en vage getuigenverklaringen. Niet alleen zou ze nooit de doodstraf hebben gekregen met zulk slecht bewijs en gebrek aan hard bewijs. Ze had niet eens veroordeeld mogen worden pur sang!!

Ik heb het ook nergens over een doodstraf binnen dit justitieele systeem. Dat systeem moet drastisch veranderen, niet voor een doodstraf, maar omdat rechters te gemakkelijk omgaan met slecht bewijs en 1 rechter in wezen het verschil is tussen schuldig achten en onschuldig.

Bij Lucia de Berk was duidelijk sprake van slechte rechtsgang en justitieele dwaling. Velen gaven al aan dat de veroordeling was gebaseerd op slecht indirect bewijs en dergelijk, Bij Remco Viets en Herman Dubois net zo(Puttense moord).

Het is te gemakkelijk momenteel voor een rechter om iemand die onschuldig is te veroordelen. en zonder gevolgen voor de rechter. Ik ben voor een systeem waar de rechter door meerderen gecontroleerd wordt, en waarbij een rechter op veroordeling op basis van onvoldoende bewijs wordt aangesproken cq verantwoording moet afleggen.

Die zaken zijn niet vergelijkbaar qua bewijslast met zaken als die van Koos Hartogs, Volkert van der Graaf, Mohammed Bouyeri, etc.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')