abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156614592
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 10:33 schreef Chewie het volgende:
Ja iedereen heeft het recht om te leven, de slachtoffers van een moord maar ook de moordenaar.
Wie bepaald dat? Op welke grond? Het is een simpele stelling die op papier is gezet. Daar ben je het mee eens of niet. Maar door het op papier te zetten is het niet ineens waar hoor.
pi_156614624
quote:
5s.gif Op maandag 5 oktober 2015 10:34 schreef Chewie het volgende:
Hoe kom je trouwens aan deze onzin? Heb je weleens een cel van binnen gezien?
Nederland heeft niet voor niks de op 2 na duurste gevangenissen.

Maar genoeg aandacht aan jou gegeven nu.
pi_156614634
Bl
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 10:36 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Wie bepaald dat? Op welke grond? Het is een simpele stelling die op papier is gezet. Daar ben je het mee eens of niet. Maar door het op papier te zetten is het niet ineens waar hoor.
Wij als samenleving, dus dat maakt het waar.

Jij mag het daar niet mee eens zijn maar dat maakt het nog niet onwaar, het leven is niet zo simpel als iedereen is gek behalve HKP.
  maandag 5 oktober 2015 @ 10:38:41 #179
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_156614636
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 10:35 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Er werd veroordeeld op indirect bewijs en voornamelijk aannames en vage getuigenverklaringen.
Wat versta jij precies onder 'direct bewijs'?

Afhankelijk van hoe je dat uitlegt zullen er niet veel gevallen zijn waarin je iemand werkelijk voor moord kunt veroordelen namelijk. Moorden worden over het algemeen nooit op video vastgelegd. En DNA is net zo goed indirect bewijs.

Dus ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jij volgens jouw criteria ooit denkt iemand te kunnen veroordelen voor moord.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_156614645
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 10:37 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Nederland heeft niet voor niks de op 2 na duurste gevangenissen.

Maar genoeg aandacht aan jou gegeven nu.
Ja lastig he, als iemand het niet met je eens is :')

Overigens is dit op geen enkele wijze een reactie op mijn vraag

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 05-10-2015 10:39:53 ]
pi_156614702
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 10:39 schreef Chewie het volgende:
Ja lastig he, als iemand het niet met je eens is :')
Nee niet echt. Je stelt niet veel voor hoor. Maar ik heb al eerder aangegeven waarom je mn tijd niet waard bent. Die grote bek van je en je gedrag eerder ben ik nog steeds niet vergeten. Ik ben nu met anderen in discussie en jij komt er weer tussendoor. heb je genoeg aandacht gegeven vindt ik, meer dan je verdiend gezien je eerdere gedrag.

Ik wil best veder gaan met, maar dan wil ik eerst excuses zien.
pi_156614713
quote:
10s.gif Op maandag 5 oktober 2015 10:38 schreef Chewie het volgende:
Wij als samenleving, dus dat maakt het waar.
Wij? Wij zijn het niet eens, dus is het niet waar.
pi_156614738
quote:

Bij Lucia de Berk was duidelijk sprake van slechte rechtsgang en justitieele dwaling. Velen gaven al aan dat de veroordeling was gebaseerd op slecht indirect bewijs en dergelijk, Bij Remco Viets en Herman Dubois net zo(Puttense moord).

Achteraf was dat duidelijk, ten tijde van de veroordeling niet toen was er zekerheid anders was het al niet tot een veroordeling gekomen.

Gezien je eerdere uitlatingen hadden deze volgens jou dus de doodstraf kunnen krijgen.

Dus hoe wil je met dit soort fouten omgaan? Aangezien fouten die hebben geleid tot recidive (zoals vervroegde vrijlating, te korte straf, proef verlof) voor jou wel een argument zijn voor zwaarder straffen/doodstraf moet je ook hebben nagedacht over fouten die leiden tot het veroordelen van de verkeerde. Je opmerking dat rechters beter gecontroleerd moeten worden is nu niet echt sterk.
pi_156614762
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 10:42 schreef HongKongPhoey het volgende:

Ik wil best veder gaan met, maar dan wil ik eerst excuses zien.
Je bent niet helemaal goed bij je hoofd :')

Maar dat zie je wel vaker bij mensen die echt lijken te denken dat iedereen gek is behalve zij zelf.
  maandag 5 oktober 2015 @ 10:46:47 #185
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_156614765
quote:

[..]

Ik heb het ook nergens over een doodstraf binnen dit justitieele systeem. Dat systeem moet drastisch veranderen, niet voor een doodstraf, maar omdat rechters te gemakkelijk omgaan met slecht bewijs en 1 rechter in wezen het verschil is tussen schuldig achten en onschuldig.

Bij Lucia de Berk was duidelijk sprake van slechte rechtsgang en justitieele dwaling. Velen gaven al aan dat de veroordeling was gebaseerd op slecht indirect bewijs en dergelijk, Bij Remco Viets en Herman Dubois net zo(Puttense moord).

Het is te gemakkelijk momenteel voor een rechter om iemand die onschuldig is te veroordelen. en zonder gevolgen voor de rechter. Ik ben voor een systeem waar de rechter door meerderen gecontroleerd wordt, en waarbij een rechter op veroordeling op basis van onvoldoende bewijs wordt aangesproken cq verantwoording moet afleggen.
Volgens mij is dit veel meer het echte onderwerp van dit topic dan de vraag of de doodstraf moet worden ingevoerd of niet.

Als je aan mensen vraagt of ze voor of tegen de doodstraf zijn, dan beantwoorden ze die vraag in de context van het huidige rechtssysteem. Als je dat systeem echter drastisch wilt wijzigen, zou ik daar eerst een topic over beginnen.
pi_156614845
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 10:38 schreef Molurus het volgende:
Wat versta jij precies onder 'direct bewijs'?
Iemand die op beeld is vast gelegd waarbij de moord wordt gepleegd, en duidelijk herkenbaar is, dat is bijvoorbeeld direct bewijs. Een getuigenverklaring is voor de getuige direct bewijs. Maar een rechter was er niet bij dus de rechter kan het niet zien als direct bewijs, het is dan indirect.

Er is verder vaak sprake van wettig bewijs en overtuigend bewijs.

Overtuigend bewijs is een beoordeling waar de rechter zelf een oordeel geeft over overtuigend genoeg of niet. Als het op die basis is alleen, dan nooit doodstraf wat mij betreft
pi_156614898
quote:
3s.gif Op maandag 5 oktober 2015 10:46 schreef Tijn het volgende:

Als je aan mensen vraagt of ze voor of tegen de doodstraf zijn, dan beantwoorden ze die vraag in de context van het huidige rechtssysteem. Als je dat systeem echter drastisch wilt wijzigen, zou ik daar eerst een topic over beginnen.
Nee, binnen het huidig systeem kan je niet een doodstraf invoeren. Omdat er juist te veel macht bij 1 rechter ligt. Je zou wel de doodstraf in kunnen voeren en kandidaten voor de doodstraf zouden beoordeeld/veroordeeld moeten worden op basis van een veel strenger systeem, juist om dwaling te voorkomen.

Maar eerst moet je natuurlijk wel weten of er echt grond is voor die doodstraf. Niet verschuilen achter ? mensenrechten" dat is heel goedkoop. Want die rechten kun je gewoon bijstellen. Dat is geen absolute waarheid.
pi_156614916
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 09:44 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Nee hoor. Dat valt nog te bezien. Maar het gaat hier met name over de morele punten voor de doodstraf.
Je geeft zelf al aan dat je niet weet hoe het zou moeten. Ik vermoed daar je daar het rechtsysteem drastisch voor moet omgooien, een reden waarom het niet gebeurt in b.v. de VS. En dat lijkt me nogal een moreel punt.
  maandag 5 oktober 2015 @ 10:58:09 #189
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_156614933
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 10:51 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Iemand die op beeld is vast gelegd waarbij de moord wordt gepleegd, en duidelijk herkenbaar is, dat is bijvoorbeeld direct bewijs.
Zoals gezegd.. op die basis zul je vrijwel nooit iemand kunnen veroordelen voor moord. Gefeliciteerd, bij deze heb je al een enorme besparing tot stand gebracht.

Nadeel is wel dat je zo'n beetje iedereen die nu in de gevangenis zit voor moord zult moeten vrijlaten omdat het niet op video is vastgelegd.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_156615319
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 10:56 schreef Haushofer het volgende:
Je geeft zelf al aan dat je niet weet hoe het zou moeten. Ik vermoed daar je daar het rechtsysteem drastisch voor moet omgooien, een reden waarom het niet gebeurt in b.v. de VS. En dat lijkt me nogal een moreel punt.
Als niemand voor de doodstraf is in welke uitvoeringsvorm dan ook. Dan heeft het geen zin om te kijken hoe deze zo goed mogelijk ingevoerd kan worden. Dus eerst een discussie over de doodstraf an sich
pi_156615338
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 10:58 schreef Molurus het volgende:
Zoals gezegd.. op die basis zul je vrijwel nooit iemand kunnen veroordelen voor moord. Gefeliciteerd, bij deze heb je al een enorme besparing tot stand gebracht.
Da;s gewoon niet waar. Er zullen zat gevallen zijn waarbij er voldoende bewijs is
pi_156615461
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 11:25 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Da;s gewoon niet waar. Er zullen zat gevallen zijn waarbij er voldoende bewijs is
Ja zoals bij de Puttense moordzaak en Lucia de Berk ten tijde van de rechtszaak en veroordeling anders waren ze namelijk toen al vrijgesproken.

afwachten wanneer HKP dit topic laat ontsporen, lekker bezig vandaag
  maandag 5 oktober 2015 @ 11:39:42 #193
12221 Tijn