Fir3fly | dinsdag 22 september 2015 @ 15:54 |
Teams: - Ferrari - Force India - Lotus F1 Team - McLaren - Mercedes AMG - Red Bull Racing - Sauber - Scuderia Toro Rosso - Caterham F1 Team - Marussia F1 Team - Williams Chassis/Motor: Mercedes F1 W06 - Mercedes V6 turbo 44. Lewis Hamilton WDC 2008/2014 06. Nico Rosberg Chassis/Motor: RB11 - Renault V6 turbo 03. Daniel Ricciardo 26. Daniil Kvyat Chassis/Motor: Williams FW37 - Mercedes V6 Turbo 19. Felipe Massa 77. Valteri Bottas Chassis/Motor: Ferrari F15-T - Ferrari V6 05. Sebastian Vettel WDC 2010/11/12/13 07. Kimi Räikkönen WDC 2007 Chassis/Motor: McLaren MP4-30 - Honda V6 Turbo 22. Jenson Button WDC 2009 14. Fernando Alonso WDC 2005/06 Chassis/Motor: Lotus E23 - Mercedes V6 Turbo 08. Romain Grosjean 13. Pastor Maldonado Chassis/Motor: Force India VJM08 - Mercedes V6 Turbo 27. Nico Hulkenberg 11. Sergio Perez Chassis/Motor: Toro Rosso STR10 - Renault V6 Turbo 33. Max Verstappen 55. Carlos Sainz Jr. Chassis/Motor: Sauber C34 - Ferrari V6 Turbo 09. Marcus Ericsson? 12. Felipe Nasr? 36. Giedo van der Garde Chassis/Motor: Marussia MR-03 - Ferrari V6 Turbo 28. Will Stevens 98. Roberto Merhi Voor meer info zie de [F1] Silly season topics F1 nieuws portal: - FOK!sport, Formule 1-gedeelte - NewsNow - NewsNow NL - Formule1.nl - F1 Racing - F1 Today - Autosport.com - Blog James Allen - Auto Motor und Sport - BBC F1 (Aankomende) Nederlandse coureurs: - Ho-Pin Tung - Beitske Visser - Giedo van der Garde - Nigel Melker - Robin Frijns - Max & Jos Verstappen - Nyck de Vries - Jeroen Slaghekke - Kelvin Snoeks - Daniël de Jong Zie verder de topics over Nederlandse Talenten. Official F1 Sites: - The Official Formula 1 Site - FIA - Live Timing (F1.com) Sporting & Technical Regulations + gerelateerden (o.a. apendices) Regulations pagina van FIA Racekalender 2015 Wijzigingen 2015 uitgelegd | |
Pleasureman_Gunther | dinsdag 22 september 2015 @ 16:16 |
| |
Fir3fly | dinsdag 22 september 2015 @ 16:18 |
Ferrari levert wel. Daar zorgt Bernie wel voor. | |
sasquatsch | dinsdag 22 september 2015 @ 16:22 |
Sowieso zou het terugtrekken Red Bull een behoorlijke boete opleveren in de orde van honderden miljoenen euro's (of misschien wel meer) omdat ze zich tot aan 2020 garant hebben gesteld voor deelname aan de F1. | |
Fir3fly | dinsdag 22 september 2015 @ 16:25 |
Precies. Bovendien levert F1 voor Red Bull flink wat op in marketing. Ik denk dat ze zich ook helemaal niet willen terugtrekken. | |
Peterselieman | dinsdag 22 september 2015 @ 16:27 |
Daarom is dat niet eens meer een bericht waardig | |
sasquatsch | dinsdag 22 september 2015 @ 16:30 |
Ik denk eerder dat ze het bericht naar buiten brengen als pressiemiddel, om Ferrari te bewegen ze de laatste specs motoren te geven. | |
KingRadler | dinsdag 22 september 2015 @ 16:44 |
maar als Verstappen de F1 verlaat voor een jaar en komt dan een jaar later terug. moet hij dan aan de nieuwe jongere regels voldoen van de FIA? | |
KingRadler | dinsdag 22 september 2015 @ 16:46 |
F1 zonder RB kan gewoon niet | |
rubbereend | dinsdag 22 september 2015 @ 16:49 |
Red Bull moet wat roepen, ze zitten in een onmogelijke positie. Ze zijn totaal afhankelijk van Ferrari | |
Geralt | dinsdag 22 september 2015 @ 16:50 |
Ik gok zomaar dat er dan (mocht hij niet aan de regels voldoen) wel een uitzondering gemaakt zal worden. Of doel je niet op die superlicentie? | |
Radegast | dinsdag 22 september 2015 @ 16:50 |
want? | |
Peterselieman | dinsdag 22 september 2015 @ 16:52 |
makkelijk hoor. Zo groot is de geschiedenis van het team niet. Renstal is onder de naam van Stewart begonnen en is relatief kort geleden ingestapt | |
sasquatsch | dinsdag 22 september 2015 @ 16:57 |
Ja, maar dat doet hij al, omdat hij een superlicentie heeft en dit jaar meer dan 15 starts maakt.
| |
rubbereend | dinsdag 22 september 2015 @ 16:59 |
Als RB de F1 verlaat neem ik aan dat het contract met Verstappen automatisch ontbonden wordt, dus dan zou ik me weinig zorgen maken | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 22 september 2015 @ 17:05 |
Dat zeiden we ook over Minardi, Lotus, Brabham, etc etc. Gaat prima hoor. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 22 september 2015 @ 17:05 |
Oh, en Andrea Moda natuurlijk. | |
Wombcat | dinsdag 22 september 2015 @ 17:05 |
Op zich wel. Het zou alleen wel lullig zijn als Red Bull en Toro Rosso tegelijk de F1 verlaten. Wordt wel een klein deelnemersveld op die manier. | |
sasquatsch | dinsdag 22 september 2015 @ 17:13 |
Dan worden het 18 auto's in plaats van de 20 nu. Valt wel mee. | |
Wombcat | dinsdag 22 september 2015 @ 17:14 |
Oh ja, want Haas komt erbij natuurlijk. Kan idd erger. | |
KingRadler | dinsdag 22 september 2015 @ 17:14 |
ah | |
Sunri5e | dinsdag 22 september 2015 @ 17:17 |
Bernie gaat er wel voor zorgen dat dat niet gaat gebeuren! | |
Izzy73 | dinsdag 22 september 2015 @ 17:53 |
Ben wel benieuwd wat er gaat gebeuren met RB en STR, kan me nauwelijks voorstellen dat ferrari gelijkwaardige motoren gaat leveren aan een concurrent. Hopelijk staat deelname aan het seizoen 2016 niet op het spel voor Max. | |
Geralt | dinsdag 22 september 2015 @ 18:05 |
Die kan onderhand bij elk team wel instappen lijkt me zo. Ik denk niet dat er ook maar 1 teambaas te vinden is die niet diep onder de indruk is van wat dit menneke van 17 heeft laten zien tot dusver en die niet bereid is om een van zijn coureurs buiten te flikkeren met een zak geld om Max in zijn auto te zetten. Maargoed, misschien is dat een iets te chauvinistische kijk op zaken | |
Sinister-D- | dinsdag 22 september 2015 @ 18:17 |
Dat geld alleen voor de licentie waar Red Bull mee rijdt, als het team verkocht wordt (incl. die licentie) aan Japie X, en die rijdt ermee tot 2020 dan is er niets aan de hand. | |
sasquatsch | dinsdag 22 september 2015 @ 18:20 |
Ja klopt. Maar ze kunnen zich niet zomaar terug trekken en het team opdoeken. | |
Sinister-D- | dinsdag 22 september 2015 @ 18:27 |
Dat zal dan ook niet gebeuren De investering van Mateschitz is te groot geweest om gewoon op te doeken, dus zal het in de verkoop gaan. En er is altijd wel een Alex Schneider (voor hen die niet weten: Oud Midland F1), Vijay Mallya of een nieuwe Mateschitz die dat team dan wilt kopen met een oude spec Ferrari PU. STR gaat hetzelfde zijn, alleen voor een pak minder poen. | |
Fir3fly | dinsdag 22 september 2015 @ 18:29 |
Nee hoor. Red Bull gaat gewoon rijden met Ferrari motoren van dezelfde spec. | |
Sinister-D- | dinsdag 22 september 2015 @ 18:33 |
Bedoel ik ook. Wat ik zeg is dat het team an sich niet zal verdwijnen, want als Red Bull als eigenaar zou verdwijnen dat er altijd wel een gek zal zijn die er mee akkoord zal gaan wel met een andere spec motor te gaan racen. Maar dat zie ik dus niet gebeuren. | |
Peterselieman | dinsdag 22 september 2015 @ 18:35 |
Als ze het gevraagde bedrag lappen dan krijgen ze gewoon dezelfde motoren. Ze kunnen waarschijnlijk alleen Maxkorting krijgen | |
Weltschmerz | dinsdag 22 september 2015 @ 18:48 |
Ik denk dat het er op uitdraait dat ome Bernie binnenkort met regels komt die motorenleveranciers verplicht tot levering, en verplicht tot bepaalde specs. Maar dat zullen niet precies dezelfde specs zijn als de eigen motor, dat zal Ferrari niet pikken. Met 30 PK minder kan RBR natuurlijk best meedoen voor het WK, dan moeten ze alleen een beter chassis bouwen dan Ferrari of betere coureurs contracteren. Ze mogen natuurlijk ook zelf een motor bouwen. Je kunt natuurlijk niet van Ferrari verwachten dat die altijd al die inspanningen hebben gedaan door zelf een motor te bouwen om dan vervolgens een concurrent daarmee te bevoordelen. | |
Schunckelstar | dinsdag 22 september 2015 @ 18:52 |
Mocht het echt zover komen dan staat kimi volgend jaar al op straat denk ik Maar zover komt het toch niet | |
Zorro | dinsdag 22 september 2015 @ 19:12 |
"Jullie krijgen dezelfde motoren als wij. Dan krijgen wij volgend jaar Max voor niks" Zoiets kan het ook worden natuurlijk. | |
Fer | dinsdag 22 september 2015 @ 19:43 |
Volgens mij zijn er zat mogelijkhedennom die motor slechter te laten presteren. In hoeverre zou je RBR wat ruimere koelingseisen kunnen geven en als Ferrari zelf de boel superkrap inbouwen. Of bepaalde engine modes niet beschikbaar maken. Als RBR met exact dezelfde motoren gaat rijden, zullen ze rondjes om de Ferrari heen rijden. | |
sasquatsch | dinsdag 22 september 2015 @ 19:59 |
Er is al sprake van een two-tier systeem voor volgend jaar. Current en Current-1 (1 jaar oude motoren), en een price cap (resp. 12 en 8 miljoen euro voor deze motoren. De vraag is dan wie current krijgt en wie de -1 variant krijgt. | |
Fer | dinsdag 22 september 2015 @ 20:06 |
http://www.motorsport.com(...)engine-deal-refusal/ Toto legt het nog een keer uit. Zijn standpunt komt duidelijk vanuit de F1 team, het is zinloos om een sterke concurent te voorzien van motoren, zodat ze er vervolgens met de winst vandoor gaan. | |
sasquatsch | dinsdag 22 september 2015 @ 20:23 |
En Ferrari heeft een andere kijk op de zaak. Die vindt het niet erg om aan een sterke concurrent een motor te leveren. http://www.motorsport.com(...)ed-bull-engine-deal/ | |
Fer | dinsdag 22 september 2015 @ 22:32 |
En ondertussen missen er 2 bougies en een slangklem, als dat ding geleverd wordt. Blijft een stiekemerd, die Italiaan. | |
TagForce | woensdag 23 september 2015 @ 09:10 |
Kijk... Ferrari weet al dat het een deal voor maar 2 jaar is. Ze kunnen ook denken dat die 2 jaar extra concurrentie van een team met een Ferrari motor (dus zelfs als ze winnen is het nog winst voor Ferrari) het wel waard is om ipv 2 auto's met de current spec motor 4 of wellicht zelfs 6 auto's met de current spec motor te hebben, wat simpelweg veel meer info betekent van teams die er mee op de top van de motor rijden. Aangezien de regels na 2016 weer aangepast worden betekent dat in het eerste jaar met de nieuwe specs 3x zoveel data over de motor dan de andere fabrikanten. Dan zou Ferrari in 2017/18 echt onverslaanbaar moeten zijn... Zeker met Max. Bijkomend voordeel is dat ze natuurlijk ook de aerodynamics van RBR en STR mee kunnen nemen in hun eigen ontwerp. Voor wat hoort wat. Italianen zijn chauvinistisch genoeg om dit als valide reden, en de dominantie in 2017/18 gewoon alvast als vaststaand feit te zien. | |
winterapfel | woensdag 23 september 2015 @ 09:41 |
Zou het nog een escape zijn als mercedes renault helpt met het verbeteren van de PU? Uiteraard is het doel niet om de Renault gelijkwaardig te maken, maar wel duidelijk beter... Dit helpt Red Bull totdat ze een andere motor hebben ontworpen met bijv VW, helpt Renault met hun eigen team en helpt Mercedes omdat Red Bull de concurrentie met Ferrari aan kan... Deze gedachte geïnspireerd op de hechtere samenwerking. http://www.mercedes-benz.(...)_renault-nissan.html | |
Schunckelstar | woensdag 23 september 2015 @ 09:50 |
Ik snap eigenlijk sowieso niet waarom je nog als motorleverancier met een team als red bull in zee zou willen gaan. Win je, is de auto super Verlies je, is je motor kut en word je de sport zowat uitgepest door dat onsportieve kutteam | |
Fir3fly | woensdag 23 september 2015 @ 10:02 |
Dit blijft toch een bizarre redenering. Zijn mensen blind ofzo? Renault stapt er zelf uit, dat heeft niets met Red Bull te maken. De Renault motor is gewoon kut. Daar kun je niet over discussiëren. Dat weten ze zelf ook dus stappen ze uit de sport. Dat het niet aan de Red Bull zelf ligt maakte Singapore wel duidelijk. Dat gehaat op Red Bull begint oud te worden. Na volgend jaar zijn het dezelfde mensen die zeiken op Mercedes als die wat roepen. | |
sasquatsch | woensdag 23 september 2015 @ 10:18 |
Red Bull is degene die het contract heeft opgezegd. Renault was bereid dat contract te respecteren. Na het opzeggen door Red Bull besloot Renault om dan ook maar aan geen enkel klantenteam meer te leveren. Daarnaast lag het aan het begin van het seizoen wel degelijk ook aan de Red Bull. Die auto was toen nog niet zo goed als nu en had vooral problemen met de achterkant. Zelfs de TR was toen beter. Pas halverwege het seizoen na een aantal updates is de auto weer op het oude niveau. | |
Schunckelstar | woensdag 23 september 2015 @ 10:40 |
Jij zeikt AlTIJD, op iedereen En dan klagen over andere mensen | |
alwaysonhold | woensdag 23 september 2015 @ 12:41 |
Ik zie het zonnig in voor de GP van Japan voor Ferrari. Een radicale nieuwe vloer zou hebben bijgedragen aan de overwinning http://www.motorsport.com(...)ped-vettel-dominate/ | |
nils7 | woensdag 23 september 2015 @ 13:31 |
Waarom zou Ferrari ze geen current spec motor geven als ze ervoor betalen. Een team dat eens hard gaat, kunnen ze meteen checken waar ze zelf staan qua prestaties en een team wat betaald voor jou test, ideaal! | |
KingRadler | woensdag 23 september 2015 @ 13:32 |
Serieus doemscenario voor Verstappen Het dreigement van Red Bull is serieus. Als de Oostenrijkse sportdrankfabrikant volgend seizoen geen motor heeft waarmee het vooraan kan rijden in de Formule 1, dan trekt het de twee renstallen terug. Topman Helmut Marko herhaalde woensdag op de website van de Formule 1 nogmaals dat doemscenario voor Max Verstappen, die voor Toro Rosso, het opleidingsteam van Red Bull, rijdt. De twee teams van Red Bull moeten in 2016 een andere motor hebben, omdat de samenwerking met Renault wordt beëindigd. Aangezien Mercedes al heeft geweigerd motoren te leveren aan de concurrent, blijft Ferrari over als enige serieuze kandidaat. Volgens Marko is Red Bull in gesprek met Ferrari, maar er is nog geen overeenkomst. Een ding is zeker, zegt Marko: Ferrari moet Red Bull een krachtbron leveren die gelijkwaardig is aan die van het eigen fabrieksteam. Bron: http://www.telegraaf.nl/t(...)tappen_dreigt__.html | |
Nattekat | woensdag 23 september 2015 @ 13:35 |
Die vind zo een ander team, daar maak ik me geen zorgen over. | |
sasquatsch | woensdag 23 september 2015 @ 13:40 |
Probleem is dat de topteams al vol zitten. Dus misschien een jaar als reserve en dan bij een topteam instappen. | |
Nattekat | woensdag 23 september 2015 @ 13:43 |
Haas -> Ferrari Er zit een plan achter het contract van Kimi. | |
sasquatsch | woensdag 23 september 2015 @ 13:45 |
Haas zit waarschijnlijk ook al vol (Gutierrez/Grosjean) | |
Bluurgh | woensdag 23 september 2015 @ 14:00 |
Ach kijk naar de Sauber situatie dit jaar of Max z'n pa in 2001 toen hij opzij gezet werd voor Frentzen. Of Ferrari dat het contract van Kimi afkocht om Alonso in de auto te zetten. Contracten zijn niks waard, als iemand meer geld meebrengt of in sommige gevallen meer talent dan kan het zo over zijn. Vooral als je vervangen kan worden door een 17/18 jarige coureur die in z'n eerste seizoen direct laat zien dat hij mee kan draaien in de top met een goede auto. En als je als team de kans krijgt hem (potentieel) voor de komende 15 jaar vast te leggen dan denk ik dat er weinig topteams zijn die die kans zullen laten schieten | |
KingRadler | woensdag 23 september 2015 @ 14:12 |
als RB echt verdwijnt moet Verstappen maar in een Auto stappen met een Fer. Motor. kan hij altijd nog in de toekomst voor Fer. gaan rijden. | |
Nattekat | woensdag 23 september 2015 @ 14:30 |
Niks dan geruchten en onderhandelingen. Als Max vrijkomt, is de kans best aanwezig dat één van die twee de klos is. | |
Weltschmerz | woensdag 23 september 2015 @ 14:38 |
Een waarschijnlijker doemscenario is dat Verstappen wel een zitje krijgt, en nog bij een prima team ook, maar dat hij met al zijn talent figureert in een ernstig vervallen autosportklasse, dus dat zijn gloriejaren worden overschaduwd door de zwarte jaren van de F1. | |
Captain_Fabulous | woensdag 23 september 2015 @ 15:41 |
Je had indertijd een soort van soap rondom de vorge Honda motoren volgens mij, die het team opeens Mugen moest noemen, en het volgend jaar Judd ofzo. Zou ook wat zijn, de voorraad Renault motoren wordt opgekocht door een tuner, die de motoroen dan onder een andere naam aanbied, voor niet duur, en dat de nieuwe eigenaar van TR zegt, ja dat is goed, daar beginnen we wel mee in het eerste jaar. | |
WheeledWarrior | woensdag 23 september 2015 @ 15:42 |
Dit. | |
tjuppi | woensdag 23 september 2015 @ 17:23 |
Ik post hier niet zoveel, maar even ter speculatie over de geruchten van de straf voor mercedes in Singapore. Weet iemand hier een reden waarom de banden van Hamilton werden vervangen voor de auto de pitbox in werd gereden? | |
Nattekat | woensdag 23 september 2015 @ 17:28 |
Die banden moeten naar pirelli. Ongebruikte banden ook, maar die hoeven niet gecontroleerd te worden. | |
Peterselieman | woensdag 23 september 2015 @ 17:48 |
Winterkorn is al opgestapt bij Volkswagen VW-topman Martin Winterkorn neemt ontslag | |
alwaysonhold | woensdag 23 september 2015 @ 18:38 |
Nu een ster, zegt niks over de toekomst in de F1. Er is nergens plek volgend jaar bij een redelijk team als Red Bull en Torro Rosso verdwijnen ( wat mij onwaarschijnlijk lijkt). | |
Rossdale | woensdag 23 september 2015 @ 18:42 |
Mercedes pikt hem op en zet hem in de force india, dat zou ook een optie kunnen zijn. | |
alwaysonhold | woensdag 23 september 2015 @ 18:47 |
Hulkenberg heeft al contract en heeft als talent Ocon ( F3 titel 2014) onder zijn hoede. | |
Rossdale | woensdag 23 september 2015 @ 18:55 |
En wehrlein, dat weet ik. Maar Mercedes wilde Max ook heel graag hebben maar konden hem dit jaar geen F1 zitje beloven wat Red Bull dus wel kon. Dus je weet nooit. Ik zeg alleen dat het een potentiële optie is om toch nog een goed zitje te krijgen als RB de stekker er uit trekt. Niet extreem waarschijnlijk, maar het zou best kunnen | |
Beach | woensdag 23 september 2015 @ 19:18 |
https://www.haasf1team.com/ ik las net dat deze site officieel live is gegaan | |
Fer | woensdag 23 september 2015 @ 19:59 |
Marko die anoniem de Epa getipt heeft, na de afwijzing van VAG? Lol... | |
Wertha | woensdag 23 september 2015 @ 20:48 |
Ach dat hele gedoe met RBR. Ferrari is ook al 67x keer uit de Formule 1 gestapt. Natuurlijk heeft RBR heel wat minder historie om te grabbel te gooien, maar die gaan de F1 niet verlaten. Er komt wel een oplossing. De vraag is alleen of die linksom of rechtsom komt. | |
Ferry_76 | woensdag 23 september 2015 @ 22:05 |
Ferrari zit er natuurlijk wel om straatauto's te verkopen, Red Bull alleen voor de publiciteit... Maar goed, ze hebben dit wel zelf veroorzaakt, met hun 'we doen alleen maar mee als we kunnen winnen' mentaliteit. Snap best dat andere fabrikanten ze niet graag van motoren willen voorzien. Force India, Sauber, Manor en Lotus hebben het al niet makkelijk, Renault kan er ook nog helemaal mee stoppen en McLaren zal zo ook niet heel lang door willen modderen. Als RBR en STR er dan ook nog eens mee stoppen , ligt de F1 zo op z'n gat.. | |
Ferry_76 | woensdag 23 september 2015 @ 22:06 |
Eerder Piëch dan, om Winterkorn terug te naaien. | |
THEFXR | woensdag 23 september 2015 @ 22:14 |
red bull zal wel met ferrari gaan rijden, eikelsteen die belt gewoon even | |
sasquatsch | woensdag 23 september 2015 @ 22:19 |
Ferrari begon met auto's te verkopen om te kunnen racen. Maar nu ze al een tijdje onderdeel van FIAT zijn zal het inderdaad wel andersom zijn. Maar goed, het vertrek van RB en STR zou in een keer 140 miljoen dollar prijzengeld vrijmaken om te verdelen onder de andere (kleinere) teams, dus die kunnen dan makkelijker overleven. Dus misschien is het uiteindelijk wel beter voor de F1. | |
Geralt | donderdag 24 september 2015 @ 05:59 |
Ik denk dat Bernie denkt RB gewoon te kunnen missen. Als die eruit willen stappen of blijven bitchen dan denk ik dat Bernie zegt ok doei ow en kan ik ff tig miljoenen vangen want jullie zouden tot 2020 mee blijven doen. De keus om te stoppen ligt niet voor 100% bij RB/TR gok ik zomaar. Bernie kan het ook kotsmoe worden en die is keihard. | |
Mexicanobakker | donderdag 24 september 2015 @ 08:30 |
Maar als ze geen motoren vinden is het moeilijk aan dat contract vasthouden, non? | |
Swetsenegger | donderdag 24 september 2015 @ 08:38 |
Ze kunnen wel motoren vinden, alleen geen competitieve. | |
sasquatsch | donderdag 24 september 2015 @ 10:24 |
Ze hebben motoren. Ze zijn zelf zo stom om dat contract op te zeggen voordat ze andere motoren hebben, dus alle reden voor Bernie om ze aan dat contract te houden. | |
Meike26 | donderdag 24 september 2015 @ 11:15 |
Sauber heeft ook niet de laatste spec Ferrari motoren en gezien hun gebrek aan updates/geld, moet dat bij STR en RB toch wel goed komen.. Met hun chassis eindigen ze dan steevast in de punten. Dus ik snap niet wat ze nou aan het mauwen zijn. Volgens mij gaan die auto's ook als een malle met de oudere motoren. | |
sasquatsch | donderdag 24 september 2015 @ 12:42 |
Sauber heeft wel motoren van dit jaar, alleen nog niet de updates van Ferrari van Monza. Alleen Manor heeft mororen van vorig jaar. Met de mogelijke nieuwe regels waarbij een jaar oude motoren toegestaan zijn (Manor was een uitzondering dit jaar), zouden zowel Sauber, Red Bull als Toro Rosso met een jaar oude motoren kunnen gaan rijden zonder tussentijdse updates. | |
Ferry_76 | donderdag 24 september 2015 @ 12:54 |
Maar RBR wil alleen maar meedoen als ze kunnen winnen,en dat wordt moeilijker met oude of B spec motoren. | |
Meike26 | donderdag 24 september 2015 @ 13:01 |
Ik denk dat dat wel mee valt, kijk naar de motoren van dit jaar.. Erg betrouwbaar en gewoon goed.. Samen met de chassis van de RBR en de STR denk ik dat ze gewoon een goede auto op de grid hebben kunnen staan. | |
sasquatsch | donderdag 24 september 2015 @ 13:23 |
Dan moeten ze zelf hun motoren maar gaan bouwen. Zijn ze van niemand afhankelijk. Kinderachtig gedoe. | |
Fir3fly | donderdag 24 september 2015 @ 13:39 |
Ja kinderachtig hoor. Dus stappen ze er lekker uit. Dat laat maar weer eens zien hoe geweldig gezond de F1 is tegenwoordig. | |
sasquatsch | donderdag 24 september 2015 @ 13:57 |
Dat laat maar weer eens zien hoe onbetrouwbaar een team als Red Bull is, een team zonder echte racers DNA in tegenstelling tot andere teams zoals Ferrari, McLaren, Williams, etc, die als het tegenzit gewoon doorgaan in de hoop weer betere tijden te gaan beleven. Heeft imho niets met de gezondheid van de F1 te maken, maar alles met het meedoen van teams die dat DNA ontberen en er alleen maar inzitten vanwege de marketingwaarde van de F1. Als dat voor hun minder wordt, doordat succes ontbreekt, hebben ze er geen moeite mee om uit te stappen en hun heil elders te zoeken. Zelfde geldt voor autofabrikanten zoals Mercedes en Renault en in het verleden BMW, Honda en Toyota. Zit het tegen, kunnen ze besluiten er uit te stappen in plaats van doorgaan en hopen op betere tijden. | |
Fir3fly | donderdag 24 september 2015 @ 14:09 |
Bla bla bla. Het gaat er gewoon om dat Renault bagger is en er dus mee kapt. Dus zit Red Bull zonder motoren. De enige optie is eruit stappen (wat ze niet gaan doen) of Ferrari motoren. Niets kinderachtig aan maar simpelweg bittere noodzaak. Als je je zonodig groot wilt voelen kun je ook Mercedes kinderachtig noemen omdat zij liever een achterhoedeteam leveren dan een team dat hen zou kunnen verslaan. Grappig dat je die marketingwaarde noemt want dat is de enige reden dat Mercedes überhaupt meedoet. Wat wil je dan, een grid van 12 Williams-achtige falers met de oude V8en? | |
Fir3fly | donderdag 24 september 2015 @ 14:11 |
Dit hele gedoe geeft simpelweg het faillissement aan van het huidige regelement. Geen wonder dat iedereen zit te wachten op 2017. | |
sasquatsch | donderdag 24 september 2015 @ 15:16 |
Ten eerste kapt Renault niet omdat ze bagger zijn, Red Bull stopt met Renault omdat ze bagger zijn. Renault heeft als gevolg daarvan gezegd niet meer aan klantenteams te leveren. Ze waren namelijk wel bereid het contract te respecteren, iets wat Red Bull niet was. Oorzaak en gevolg moet je niet omdraaien. En het vertrek van BMW, Honda en Toyota in het vorige decennium ligt ook aan het huidige reglement? Nee dus. Dat komt omdat ze geen succes hadden en het niet meer konden verantwoorden zoveel geld uit te geven en er dus uitstapten. Iets wat Red Bull (die alleen maar in de F1 zit om meer blikjes te verkopen) dus ook doet. En Mercedes ook zou doen als ze een tijdje geen succes meer hebben. Dus ja, ik heb liever teams als Ferrari, McLaren en Williams op de grid omdat je weet dat die toch wel blijven. Die zitten er namelijk vanwege het racen en niet vanwege de marketingwaarde. Daarvoor hebben ze sponsoren. En Mercedes kinderachtig? Ja, maar wel te verklaren. Juist omdat dan hun marketingwaarde omlaag zou gaan als ze verslagen zouden worden door een klantenteam. Dus zouden ze eigenlijk alleen motoren moeten leveren, dan maakt het namelijk niet meer uit welk team wint, als er maar een Mercedes motor in ligt. (Mits ze het niet zo regelen als Red Bull met Renault, dat ze een concurrerende sponsor op de auto zetten ) . | |
Fir3fly | donderdag 24 september 2015 @ 15:44 |
Je hebt mazzel dat Ferrari nooit weg zal gaan en Mercedes blijft wel zolang ze domineren. Verder slaat je post nergens op. Oorzaak en gevolg worden niet omgedraaid, beide zaken zijn waar. Het begint er mee dat Renault bagger is. Red Bull wil winnen en Renault heeft geen zin om geld in een bodemloze put te gooien. En de vergelijking met die andere merken is ook onzin. Zij stopten er niet mee omdat ze geen goede motor konden bouwen, wat nu het hele probleem is. Ze stopten met hun fabrieksteams maar bleven soms wel motoren leveren. Vergeet ook niet dat de meeste van die teams stopten na 2009 vanwege de belachelijke regelgeving vanaf dat jaar. Maar goed als jij er blij van wordt dat Mercedes en Ferrari alle wedstrijden winnen en de 'echte teams' op een halve minuut achterstand rijden moet je dat zelf weten. | |
Fir3fly | donderdag 24 september 2015 @ 15:45 |
En claimen dat de kinderachtigheid van Mercedes 'te verklaren' is terwijl je Red Bull veroordeelt voor precies hetzelfde is helemaal prachtig. | |
sasquatsch | donderdag 24 september 2015 @ 15:58 |
Jij geeft de schuld aan de regelgeving. Ik denk dat het is vanwege het ontbreken van succes en het vele geld dat ze er in stopten. Sowieso stopten BMW, Honda en Toyota naast hun fabrieksteam met het leveren van motoren. En de regelgeving en races in 2010 waren imho beter dan in voorgaande jaren. Dat van Red Bull is ook te verklaren. En van beide word ik niet blij. Maar goed, eens worden doen we het niet, dus zullen we het hier maar bij laten in plaats van een oeverloze discussie te blijven voeren? [ Bericht 0% gewijzigd door sasquatsch op 24-09-2015 18:46:19 ] | |
SnowOokami | zaterdag 26 september 2015 @ 18:30 |
Dit gerucht xD http://www.f1today.net/nl(...)otoren-voor-red-bull RB - Mercedes STR - Ferrari | |
Wombcat | zaterdag 26 september 2015 @ 18:37 |
Die logica van Berger kan ik niet helemaal volgen. Dat kan best en is in het verleden ook voorgekomen. | |
SnowOokami | zaterdag 26 september 2015 @ 18:53 |
Ik ook niet, maar STR met een Ferrari (A-spec) motor zou wel interessant zijn. | |
Peterselieman | zaterdag 26 september 2015 @ 19:19 |
Die Ferrari-motor gaat voor 2016 sowieso weer op de schop. De Italianen weten weten waar ze de krachtbron kunnen verbeteren, maar dit kan gedurende het seizoen niet op zo'n grondige manier. | |
sasquatsch | zaterdag 26 september 2015 @ 20:42 |
Ik las dat volgens de richtlijn van de FIA moeten de motoren gelijk over de leveranciers verdeeld worden. Honda heeft voor het eerste jaar een uitzondering gekregen maar zou het tweede jaar aan andere teams moeten leveren. En als Renault blijft, dan na volgend jaar ook weer. Dus in 2017 zou elke leverancier aan 3 teams moeten leveren. Las dus dat als Ferrari (in verband met capaciteiten) niet aan beide teams zou kunnen leveren Honda aan STR zou moeten leveren. | |
Wombcat | zaterdag 26 september 2015 @ 20:48 |
Als dat het geval is, dan zou Honda toch aan nog twee teams moeten leveren? Wordt het toch Red Bull-Honda en Toro Rosso-Honda. Probleem opgelost. | |
Fir3fly | zaterdag 26 september 2015 @ 20:53 |
Maar ze hebben al gezegd dat ze dat niet gaan doen. Dealtje met Bernie? | |
Geralt | zaterdag 26 september 2015 @ 21:03 |
Ik ken geen italiaans en alles, maar staat hetzelfde niet hier: http://www.gazzetta.it/Fo(...).shtml?refresh_ce-cp Dat is een bericht van eind augustus al. | |
Geralt | zondag 27 september 2015 @ 15:03 |
En ik verwacht dat dan alsnog een team zijn 2de coureur buiten flikkert om Max te kunnen contracteren. En dat kunnen alle teams zijn denk ik, want ze willen hem allemaal | |
franklop | zondag 27 september 2015 @ 15:05 |
Vind het op dit moment belangrijker dat er gewoon een fatsoenlijk veld volgend jaar aan de start staan.. | |
Geralt | zondag 27 september 2015 @ 15:07 |
Ik ook. Ik verwacht niet dat RB en TR vertrekken hoor. Tuurlijk hebben ze genoeg buiten de F1, maar ik denk dat de F1 hun, ook nu, verreweg de meeste exposure oplevert. Ook als je het afzet tegen het geld wat het kost. Die gaan echt niet zomaar vertrekken omdat Mercedes en Ferrari kinderachtig doen. Die gooien het gewoon op een akkoordje met een van die teams, zetten desnoods een coureur in als joker zegmaar en dan is alles weer koek en ei. Ze gaan niet vertrekken. Geloof ik niks van | |
Geralt | zondag 27 september 2015 @ 15:21 |
Zo een vaart loopt dat niet. Hun corebusiness is blikjes verkopen. En daar reclame voor maken. Of ze nou wereldtitels winnen of niet, de exposure die ze met de F1 krijgen is bijna niet in geld uit te drukken. Zeker als je kijkt naar hoeveel mensen wereldwijd F1 kijken en de airtime die ze hebben. Daar kan geen gewone reclame tegenop en ook niet als je er net zo veel geld (of heel veel meer) tegenaan smijt. Die stappen niet op. Die spelen hardball om zo een zo goed mogelijke deal te sluiten. | |
Swetsenegger | zondag 27 september 2015 @ 15:46 |
Nou dat moet je je nog maar afvragen. Ik heb vandaag meer RB en STR gezien dan ferrari. | |
Geralt | zondag 27 september 2015 @ 15:57 |
Ik had pas bij de podiumceremonie in de gaten dat Mercedes en Ferrari meereden vandaag | |
Beach | zondag 27 september 2015 @ 16:03 |
http://readmotorsport.com(...)-manor-engines-2016/ was dit al langsgekomen? | |
sasquatsch | zondag 27 september 2015 @ 16:59 |
Dat zou betekenen dat Renault inderdaad Lotus overneemt, omdat eerder gezegd was dat Manor dan de motoren van Lotus zou krijgen. | |
Nyck | zondag 27 september 2015 @ 17:47 |
Hebben we dit al gelezen? "Red Bull dreigt volgend jaar zonder competitieve motoren te zitten en daardoor dreigt de Formule 1 volgend jaar zonder Red Bull en Toro Rosso te zitten. De Oostenrijkse renstal ziet de Ferrari-motoren als enige optie voor komend jaar, mede omdat Mercedes geen krachtbron zou willen leveren. Onzin, zegt Mercedes-coryfee Niki Lauda. ,,Red Bull kwam niet met ons praten." Mercedes-teambaas Toto Wolff zei eerder nog dat de Silver Arrows geen motoren wilden leveren, omdat ze de concurrent niet sterker wilden maken. Lauda komt nu echter met een heel ander verhaal. ,,Ik moet duidelijk zijn. Red Bull heeft ons één brief geschreven waarin ze vroegen of ze volgend jaar onze motoren konden gebruiken. Ik heb daar ja op gezegd mits we eerst konden praten met meneer Mateschits (de eigenaar van Red Bull red.), want Mateschitz heeft om één of andere reden nooit van Mercedes gehouden", aldus Lauda tegen Sky Sports. ,,Er is ooit iets gebeurd, maar ik weet niet wat. Dus ik ging zelf naar Mateschitz en vroeg of Red Bull onze motoren wilden hebben. Hij zei 'ja, maar, ja maar..'" Sindsdien zijn er volgens de Oostenrijker nooit meer gesprekken geweest. ,,Dus we moesten de knoop doorhakken. Aan wie leveren wij de motoren? Dat is nu dus Manor geworden." ,,Nu is Ferrari nog de enige optie voor Red Bul." AD vandaag 12.22 | |
opreis | zondag 27 september 2015 @ 18:43 |
Ik vraag me af hoe geinformeerd lauda hierin is. Ik zou het goed snappen dat mercedes bang is om rb met hun motor te laten rijden. Kijk waar ze nu aan leveren, 2 teams die al jaren moeite hebben om her financiele plaatje rond te krijgen en williams dat eigenlijk best wel een bagger team is gezien de vele fuck ups die ze bijna weekelijks maken. En vergelijk voor de grap even de sprongen die andere teams gemaakt hebben met de mercedes V6 motor (williams 2014, tov 2013 en lotus 2015 tov 2014). Het zou mooi zijn voor de sport als TR en RB ook dat soort sprongen konden maken. | |
Nyck | zondag 27 september 2015 @ 18:48 |
Lauda zegt wel dat hij op bezoek is geweest bij RB. Ik denk niet dat hij de contracten mag maken maar desondanks dat, is er kennelijk iets mis gegaan. De presentatie in 2016 zou eea kunnen oplossen. Dan komt er naar boven wat er is gebeurt. [ Bericht 5% gewijzigd door Nyck op 27-09-2015 18:56:08 ] | |
Swetsenegger | zondag 27 september 2015 @ 18:50 |
Eigenlijk is het natuurlijk een bizarre situatie dat 3 motorleveranciers zélf teams hebben. | |
THEFXR | zondag 27 september 2015 @ 18:52 |
het zal allemaal wel meevallen | |
Fir3fly | zondag 27 september 2015 @ 19:02 |
Dat is niet zo raar, dat was altijd wel al zo. Alleen toen mocht men nog wat aan de motor veranderen. | |
sasquatsch | zondag 27 september 2015 @ 19:16 |
Zelfs met de V8 met enginefreeze was dat zo. Toen hadden we er zelfs een stuk of 5. | |
Mexicanobakker | zondag 27 september 2015 @ 19:24 |
Mwah, Ferrari is eigenlijk het enige team dat al jaren motoren levert. En dan eigenlijk alleen aan het eigen team. Vroeger reed bijna elk team met een Fordje Cosworth, tot aan turbo era 1. Daarna heel veel klantenmotoren, oa BMW, Porsche, Lamborghini, Honda, Peugeot, Renault om maar wat te noemen. | |
THEFXR | zondag 27 september 2015 @ 19:25 |
Rd bull moet wel snel een oplossing hebben want het ontwerp voor 2016 is in volle gang, je kan daar niet zomaar een motor inhangen. | |
Mexicanobakker | zondag 27 september 2015 @ 19:25 |
Ferrari, Mercedes, Honda, BMW, Toyota, Renault en Ford Cosworth = 7 toch? Of was de engine freeze pas vanaf 2009? Dan in totaal 6, maar alleen 5 in 2009. Het wegvallen van BMW en Toyota deed al wel veel pijn | |
sasquatsch | zondag 27 september 2015 @ 19:29 |
Mercedes had geen eigen team voor 2010 en Cosworth ook niet. | |
Mexicanobakker | zondag 27 september 2015 @ 19:31 |
Anno 2000 had bijna elk team zn eigen motor. Dat scheelt ook gewoon. Toen reed er 1 team met een underpowered Honda, 1 met een klantenFerrari en that's it Mja maar goed, nu heb je ook geen leveranciers meer die geen eigen team hebben. Nouja, Honda, maar die hebben wel een exclusief contract met Mclaren voorlopig | |
Nattekat | zondag 27 september 2015 @ 19:33 |
Tot eind dit jaar. | |
Peterselieman | zondag 27 september 2015 @ 19:37 |
Ze moeten eerst leren nederig te zijn. Ze zitten op dit moment in de slechts mogelijk denkbare onderhandelingspositie | |
opreis | zondag 27 september 2015 @ 19:47 |
Nee, valt wel mee, ze hebben 20% van de teams in handen in een krimpend deelnemers veld. De F1 zal er heus niet om staan te springen om in 1 klap deze 2 teams kwijt te raken. Het zijn geen caterhams of hrts ofzo | |
Mexicanobakker | zondag 27 september 2015 @ 19:48 |
Sommige grote teams hopen natuurlijk op een derde auto | |
Fir3fly | zondag 27 september 2015 @ 19:50 |
Eh, wat? Je snapt er niks van als je dat denkt. Ze zitten juist in de beste positie. Ze krijgen goede motoren of ze besparen een bak geld door er uit te stappen. | |
Peterselieman | zondag 27 september 2015 @ 19:55 |
ik snap het wel, want ze zullen echt niet zomaar uitstappen. Daarvoor zijn hun investeringen gewoonweg te groot. Doen ze dat wel, dan is het even jammer voor de sport, maar dan gaat het model wat op de schop en komen er weer andere teams | |
Fir3fly | zondag 27 september 2015 @ 19:56 |
Ja maar dat heeft er niets mee te maken. Het feit dat Mercedes weigert omdat ze bang zijn verslagen te worden zegt toch al meer dan genoeg? | |
THEFXR | zondag 27 september 2015 @ 21:04 |
ik denk dat Merc gewoon een klantenmotor wilde leveren, maar dat was niet voldoende voor RB | |
Fir3fly | zondag 27 september 2015 @ 22:01 |
Nogal logisch natuurlijk. | |
Geralt | maandag 28 september 2015 @ 11:42 |
| |
Fir3fly | maandag 28 september 2015 @ 11:43 |
Dat klinkt nog behoorlijk tentatief. | |
Geralt | maandag 28 september 2015 @ 11:43 |
http://www.fia.com/news/r(...)ports-sarl-statement En officieel op de site van de FIA. | |
Geralt | maandag 28 september 2015 @ 11:46 |
En dan is deze week Grosjean vertrokken naar Haas omdat het allemaal te lang duurde. Die Renault krijgen ze echt wel weer aan de gang. Ik was blijven zitten als ik hem was. | |
opreis | maandag 28 september 2015 @ 11:51 |
Ik niet, die haas zou naar verluid behoorlijk vergelijkbaar zijn met de ferrari. Hij rijdt al 2 jaar maldonado zoek maar een overstap naar een groter team blijft uit. Bij Haas is hij beter zichtbaar voor ferrari, als hij die stap aan kan naar ferrari dan is haas wel een goed team om het te laten zien lijkt me | |
Geralt | maandag 28 september 2015 @ 11:55 |
Ik denk dat de grote teams op dit moment maar 1 coureur binnen willen halen. En dat is niet Grosjean. 2017 wordt een mooi jaar gok ik zo. Komend jaar nog lekker bij TR blijven en dan maar zien. | |
Beach | maandag 28 september 2015 @ 11:56 |
Haas is gewoon een Ferrari met Dallara bodywork. | |
sasquatsch | maandag 28 september 2015 @ 12:14 |
En dat Dallara bodywork zou ook nog eens ontwikkeld zijn door mensen van Ferrari die ze tijdelijk bij Haas/Dallara op de loonlijst hebben gezet. | |
Fir3fly | maandag 28 september 2015 @ 12:17 |
De enige reden dat ik blij ben dat Renault blijft is dit: | |
Peterselieman | maandag 28 september 2015 @ 12:32 |
niet verwonderlijk dat het nieuws juist vandaag naar buiten komt. Als het goed is staat Lotus vandaag namelijk voor de rechter vanwege niet afgedragen loonbelasting | |
Geralt | maandag 28 september 2015 @ 12:35 |
Precies. Dit hing heel het weekend al in de lucht natuurlijk | |
THEFXR | maandag 28 september 2015 @ 12:42 |
Gaat Renault ook nog aan andere teams leveren? | |
Peterselieman | maandag 28 september 2015 @ 12:48 |
Vermoedelijk in 2016 niet, maar daarna zouden ze misschien een Sauber los kunnen weken bij Ferrari of een Force India | |
Sinister-D- | maandag 28 september 2015 @ 12:52 |
Kubica komt niet meer terug hoor.... | |
Geralt | maandag 28 september 2015 @ 12:54 |
Jammer nog altijd. | |
Tarado | maandag 28 september 2015 @ 13:03 |
Misschien wat voor Alonso | |
Tarado | maandag 28 september 2015 @ 13:04 |
Denk je? Scheelt toch een hoop kosten al weet ik niet hoe de andere teams contractueel vastliggen | |
sasquatsch | maandag 28 september 2015 @ 13:12 |
Ze zullen op den duur wel moeten. De FIA wil dat de leveranciers gelijk verdeeld worden over de teams. Honda had voor dit jaar een exclusiviteitsdeal, maar die was toegekend voor één jaar om de entree van Honda te vergemakkelijken. De verwachting is dat Honda volgend jaar of het jaar erop aan meerdere teams gaat leveren (en dat wordt dus ook van Renault verwacht). In de regels staat ook dat teams maar aan drie teams mogen leveren. Uitzonderingen daarop zijn alleen mogelijk met toestemming van de FIA (zoals Mercedes voor dit jaar had voor het leveren aan Lotus). Volgend jaar zullen ze ook wel een uitzondering maken, omdat RB/TR geen Renault meer wil, maar de vraag is of ze dat voor 2017 ook toestaan. | |
Fir3fly | maandag 28 september 2015 @ 13:26 |
Met andere woorden de regels worden totaal niet nageleefd. En niemand schijnt het te deren dat Honda gewoon weer alleen aan McLaren gaat leveren. | |
sasquatsch | maandag 28 september 2015 @ 13:34 |
Ik las vorige week, in hetzelfde bericht als waarin ik dus bovenstaande las dat de FIA Honda wilde vragen om aan STR te leveren als Ferrari niet genoeg capaciteit zou hebben om aan en RB en STR te leveren. | |
Beach | maandag 28 september 2015 @ 14:04 |
Ik denk ook niet dat iemand met Honda wil rijden (inclusief McLaren). | |
sasquatsch | maandag 28 september 2015 @ 14:05 |
Ze weten wat er mis is met hun motor (te kleine compressor, waardoor ERS te weinig opgeladen wordt) en willen dat voor volgend jaar aanpassen. | |
sasquatsch | maandag 28 september 2015 @ 14:07 |
De (voorlopig) nieuwe kalender voor volgend jaar, die in Japan de ronde deed. 1 20 March 2016 Australia Melbourne 2 03 April 2016 Bahrain Sakhir 3 17 April 2016 China Shanghai 4 01 May 2016 Russia Sochi 5 15 May 2016 Spain Barcelona 6 29 May 2016 Monaco Monte Carlo 7 12 June 2016 Canada Montreal 8 26 June 2016 England Silverstone 9 03 July 2016 Austria Spielberg 10 17 July 2016 Azerbaijan Baku 11 31 July 2016 Germany Hockenheim 12 07 August 2016 Hungary Budapest 13 04 September 2016 Belgium Spa-Francorchamps 14 11 September 2016 Italy Monza 15 25 September 2016 Singapore Singapore 16 02 October 2016 Japan Suzuka 17 16 October 2016 USA Austin 18 30 October 2016 Mexico Mexico City 19 06 November 2016 Brazil Sao Paulo 20 20 November 2016 Malaysia Sepang 21 27 November 2016 Abu Dhabi Abu Dhabi | |
sasquatsch | maandag 28 september 2015 @ 14:14 |
Lotus rechtszaak opnieuw uitgesteld.
| |
Fir3fly | maandag 28 september 2015 @ 14:20 |
En wat als Honda nee zegt? | |
nils7 | maandag 28 september 2015 @ 15:30 |
Bocht ik was uitgenodigd bij mn zwager in Singapore en kon zo een week later ook de GP van Maleisie mee pakken.. | |
Nattekat | maandag 28 september 2015 @ 15:32 |
Hou België in de zomervakantie! Ach, dit zat er aan te komen... | |
Karstman | maandag 28 september 2015 @ 16:07 |
Spa in september, nog grotere kans op regen | |
Sinister-D- | maandag 28 september 2015 @ 17:03 |
Geweldig hoor dat Canada nog steeds in het EU seizoen staat | |
WEST | maandag 28 september 2015 @ 17:18 |
net als of die paar dagen het verschil maken | |
Beach | maandag 28 september 2015 @ 18:01 |
http://adamcooperf1.com/2(...)offers-2015-engines/ hadden ze maar niet zon grote bek gehad en Renault niet zo afgebrand | |
IBAZ | maandag 28 september 2015 @ 18:41 |
F1-exit dreigt voor team Verstappen De toekomst van de Formule 1-teams van Red Bull en Toro Rosso hangt aan een zijden draad. Beide teams hebben nog altijd geen motorleverancier kunnen vinden voor komend jaar. Het aanbod van Ferrari werd door Helmut Marko als 'beledigend' ervaren. Door de huidige stand van zaken is de toekomst van Max Verstappen voor komend seizoen ook nog onduidelijk. Tijdens de Grand Prix van Japan werd afgelopen weekeinde in Suzuka met het enige alternatief Ferrari onderhandeld. Het automerk liet echter weten Red Bull en Toro Rosso alleen aan een motor van 2015 te willen helpen. En dat terwijl het eigen fabrieksteam en klanten (Sauber en Haas) wel de beschikking krijgen over de snellere krachtsbron, de 2016-versie van de motor. Eerder gaf Mercedes al aan beide teams niet uit de brand te willen helpen. Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz dreigde eerder ook al de Formule 1 te verlaten als zijn renstallen niet aan een competitieve motor kunnen komen. De toekomst van te teams bevindt zich door de huidige ontwikkelingen in een kritieke toestand, zo stelt Red Bull-teambaas Christian Horner. Voor Verstappen worden het dus ook spannende tijden. De pas 17-jarige Limburger maakt in zijn debuutjaar indruk met zijn inhaalmanoeuvres en vergaarde tot op heden 32 punten. Daarmee staat hij in de tussenstand om de wereldtitel op een 12e plek. http://www.telegraaf.nl/t(...)voor_team_Max__.html | |
Meike26 | maandag 28 september 2015 @ 21:22 |
Ik krijg steeds meer het gevoel dat we volgend jaar een jaar gaan meemaken zoals 2009. BAR/Honda stopte ermee en ineens was daar Brawn, vanuit het niets een nieuw team met de erfenis van Honda een team dat al 50% klaar was voor het komende jaar en plotseling dus die ommezwaai. Wie zagen we in Singapore ineens in de paddock? Alain Prost, heeft hij misschien een backup plan voor 1 van de 2 RB teams? Ik hoop ergens dat RB 1 van de 2 teams in de verkoop gooit. Honda motoren is ook nog steeds geen ondenkbare krachtbron voor 1 van de 2 teams.. Nog voldoende speculaas tot eind van hetjaar, maar ik ben echt erg nieuwsgierig wat er gaat gebeuren! Zelf gok ik dus denk ik wel dat we vanaf volgend jaar geen 2 RB teams meer hebben, maar nog wel 1 van de 2 die overeind blijft. Eerder str dan rbr die blijft. | |
Peterselieman | maandag 28 september 2015 @ 21:23 |
Minardi | |
Sinister-D- | maandag 28 september 2015 @ 21:28 |
Prost is ambassadeur van Renault, en wordt genoemd om in de teamleiding van het nieuwe team plaats te gaan nemen in een functie ala Niki Lauda of zelfs als teambaas. Dus nee, hij heeft geen plan voor Red Bull..... Eenzelfde soort functie vervult hij nu ook al bij e.Dams Renault in de Formula E. | |
Beach | maandag 28 september 2015 @ 21:30 |
Giancarlo Minardi samen met Paul Stoddart | |
sasquatsch | maandag 28 september 2015 @ 21:41 |
ART teambaas Frederic Vasseur wordt genoemd als teambaas met Prost in een adviserende rol. | |
sasquatsch | maandag 28 september 2015 @ 21:44 |
Met de boete van 500 miljoen dollar in het vooruitzicht loont het bijna om beide teams voor niets van de hand te doen. | |
Wombcat | maandag 28 september 2015 @ 21:47 |
Kunnen we met Fok! niet een pooltje opzetten en een team kopen? | |
zoem | maandag 28 september 2015 @ 21:47 |
Ik denk dat Ecclestone zich er nog eerst stevig mee gaat bemoeien. Een Ferrari-motor van een jaar oud aanbieden is natuurlijk ronduit een belediging voor een topteam als RB. | |
Wombcat | maandag 28 september 2015 @ 21:48 |
Mja. Aan de andere kant is het natuurlijk niet echt een briljante onderhandelingsstrategie om eerst het contract met je huidige leverancier op te zeggen en dan pas te gaan kijken of je ergens anders iets anders kunt krijgen. | |
zoem | maandag 28 september 2015 @ 21:50 |
Dat sowieso. Zoals PSM ergens al eerder zei: Als RB zich wat respectvoller opstelt ondanks alle tegenslagen, zullen ze mogelijk meer onderhandelsucces oogsten. Dat geroeptoeter van Helmut Marko werkt alleen maar averechts. | |
TheFreshPrince | maandag 28 september 2015 @ 21:53 |
Kickstart project. Mag Jos de auto bouwen | |
Wombcat | maandag 28 september 2015 @ 21:54 |
Het is sowieso nogal arrogant om te roepen "wij zijn Red Bull en hebben recht op de beste motor". Ik kan me herinneren dat McLaren, niet zolang nadat Senna wereldkampioen was geworden, ook een jaar had waarbij ze alleen maar een klantenmotor van Ford kregen. En een jaar later met een Peugeot reden. | |
THEFXR | maandag 28 september 2015 @ 21:56 |
red bull en STR verdwijnen niet, dat is gewoon ondenkbaar, ze krijgen heus wel een goede motor. | |
Wombcat | maandag 28 september 2015 @ 21:56 |
Of Williams in 1988 met Judd, omdat ze door Honda aan de kant waren gezet. Ik kan me niet herinneren dat Frank Williams toen ook zo in de media heeft lopen janken dat ze recht hadden op de beste motor. | |
Wombcat | maandag 28 september 2015 @ 21:59 |
Niks is ondenkbaar. Teams verdwijnen. Lotus (de originele), Brabham en Tyrrell waren ooit ook topteams en bestaan nu niet meer. 10 jaar geleden was Red Bull alleen maar een sponsor. | |
rubbereend | maandag 28 september 2015 @ 22:02 |
Ferrari zit natuurlijk redelijk in een zetel in deze onderhandelingen | |
Sinister-D- | maandag 28 september 2015 @ 22:04 |
Red Bull heeft identiek dezelfde benadering in de F1 als autofabrikanten dat hebben: zoveel mogelijk van je product aan de man brengen. Die vedwijnen net zo makkelijk als team als dat ze gekomen zijn. Net zoals BMW, Toyota en Honda eind jaren 2000. Zodra dat het merk schade gaat leiden door tegenvallende resultaten is het dag-dag | |
Sinister-D- | maandag 28 september 2015 @ 22:07 |
Maar goed, ik denk alsnog niet dat ze gaan vertrekken komend jaar. Bernie steekt daar wel een stokje voor, anders kost hem dat teveel geld naar GP-organisaties. En ik ga ervanuit dat ie voor RBR wel een a-spec motor fixed voor 2016. STR zal dan wel een b-spec of 2015 PU krijgen. | |
sasquatsch | maandag 28 september 2015 @ 22:11 |
Het kost hem niks. Het levert hem juist geld op. 18 auto's is genoeg voor een GP. | |
Wombcat | maandag 28 september 2015 @ 22:19 |
Precies. Ik snap echt niet dat mensen denken dat de F1 niet zonder Red Bull kan. De F1 heeft ruim 50 jaar zonder Red Bull gekund, die zitten nog geen 10 jaar in de F1. Zonder Red Bull overleeft de F1 echt wel. En buiten dat wordt minstens één van de teams wel overgenomen als ze er uit stappen. | |
Sinister-D- | maandag 28 september 2015 @ 22:26 |
20 was toch het minimum? | |
Swetsenegger | maandag 28 september 2015 @ 22:29 |
Zou wel zonde zijn als Verstappen maar 1 jaar in de F1 krijgt. Jaar er tussenuit en het wordt moeilijk om een stoeltje bij een topteam te bemachtigen. | |
Nattekat | maandag 28 september 2015 @ 22:41 |
En al verdwijnt Red Bull, een team dat al ruim 20 jaar bestaat verdwijnt niet. | |
Meike26 | maandag 28 september 2015 @ 22:45 |
Zo op handen word gedragen door de buitenlandse media als BBC en Sky, zijn ze Max echt niet na een jaar vergeten. Hij word met recht een superster genoemd. En Bernie ziet ook wel in denk ik dat hij met Max ook een leuke smaakmaker op de grid heeft staan. Dat laat hij niet gebeuren en ook al gebeurt het toch, dan rijdt Max op zeker bij een ander team in 2017.. Ook Kubica werd niet vergeten na een jaar uit de F1 te zijn geweest. Talenten worden niet vergeten.. | |
Swetsenegger | maandag 28 september 2015 @ 22:46 |
Had je maar zekerheid voor de helft. All about the money he. | |
Meike26 | maandag 28 september 2015 @ 23:02 |
Max genereerd vanzelf geld. Zet hem in een competieve auto en hij rijdt hem het kampioenschap binnen. Hoeveel stoeltjes heeft Sauber nog vrij trouwens ? | |
sasquatsch | maandag 28 september 2015 @ 23:06 |
16. Maar zelfs dan kost het hem geen geld omdat dat geen harde eis is. Als hij maar kan aantonen geprobeerd te hebben om er meer op de grid te houden. Vandaar al die berichten over derde auto's en customer cars vorig jaar toen Caterham en Manor niet meededen en er sprake van was dat misschien meer teams af zouden vallen. | |
Rossdale | maandag 28 september 2015 @ 23:07 |
Stuk of 3 | |
sasquatsch | maandag 28 september 2015 @ 23:09 |
Lotus, Brabham en March zijn onder andere succesvolle teams geweest die helemaal verdwenen zijn zonder dat ze overgenomen zijn. Dus dat zegt niets. | |
Nattekat | maandag 28 september 2015 @ 23:11 |
Wat ik ermee wil zeggen is dat een exit van RB niet per se een einde van het team hoeft te betekenen | |
THEFXR | maandag 28 september 2015 @ 23:31 |
2 teams is zeker 1000 man, wat geen werk meer heeft, ik zie het niet gebeuren. | |
Geralt | dinsdag 29 september 2015 @ 01:49 |
Niet echt een nieuwtje of iets, maar wel tof om te zien: https://www.driverdb.com/popularity | |
Geralt | dinsdag 29 september 2015 @ 01:51 |
En dan denk ik dat je nr 6 en nr 12 eigenlijk ook wel bij Max op moet tellen. Daar had nog nooit iemand van gehoord voordat Max met die dames aan de haal ging. | |
Sinister-D- | dinsdag 29 september 2015 @ 06:36 |
Je verveelt je zeker tijdens je nachtdienst | |
DeeBee | dinsdag 29 september 2015 @ 07:07 |
Wat een kansloze non-berichten inderdaad, die adoratie kan ook te ver doorslaan... | |
Fir3fly | dinsdag 29 september 2015 @ 07:23 |
Belachelijke redenering. Waarom blijven mensen deze onzin roepen? | |
nils7 | dinsdag 29 september 2015 @ 07:49 |
Max kan zo in de US aanschuiven bij Penske hoor | |
alwaysonhold | dinsdag 29 september 2015 @ 08:05 |
Max in de Telegraaf vandaag maakt zich geen zorgen: Ondanks alle zorgelijke ontwikkelingen zegt Max Verstappen zich geen zorgen te maken over zijn eigen sportieve toekomst. „Ik denk niet dat dat nodig is”, zegt hij, enigszins cryptisch. De leiding van Red Bull heeft na het aangekondigde afscheid van Renault nog altijd geen nieuwe motorleverancier gevonden voor haar beide Formule 1-teams (Red Bull en Toro Rosso). De kans dat de Oostenrijkse fabrikant van energiedrankjes na dit seizoen alsnog de stekker trekt uit het kostbare Formule 1-project is sinds maandag aanzienlijk gestegen. De stormachtige ontwikkeling van Verstappen is niemand in de Formule 1 ontgaan. Zowel het Formule 1-team van Mercedes als Ferrari heeft de Limburger, die een doorlopend contract heeft met Red Bull, voor de langere termijn op de radar. Dan: „Ik weet niet wat er gaat gebeuren en wat er achter de schermen besproken wordt, maar mijn gevoel zegt dat Red Bull en Toro Rosso volgend jaar gewoon op de grid staan. Er wordt van alles gezegd, maar dat kan ook een beetje bij het spel horen”, aldus Verstappen, die maandag terugkeerde uit Suzuka, waar hij zondag nog op knappe wijze negende werd in de Japanse GP. Jos Verstappen Ook Jos Verstappen zegt de ontwikkelingen vol vertrouwen af te wachten. „Max heeft de afgelopen maanden zo ongelooflijk veel indruk gemaakt dat ik ervan overtuigd ben dat het met hem wel goed komt. Het zou mooi zijn als hij zijn carrière bij Red Bull en Toro Rosso kan voortzetten. En daar ga ik vooralsnog ook vanuit. | |
sasquatsch | dinsdag 29 september 2015 @ 08:39 |
Ondat het waar is? | |
opreis | dinsdag 29 september 2015 @ 08:44 |
Ik snap dat gezeur op RB niet zo goed. Ze kunnen doen wat ze willen maar die motor die ze hebben is gewoon ruk, en daarna gaat ie ook not eens vak kapot. Zoveel geld dr in pompen voor P4 in het kampioenschap slaat nergens op. Ik heb liever dat we weer net zo als 2010 en 2012 weer 3 teams hebben die onderling uitmaken wie wen gp wint, en als je rb een competatieve motor geeft dan heb je dat met rb ferrari en mercedes. Iig meer dan de afgelopen twee jaar. | |
alwaysonhold | dinsdag 29 september 2015 @ 09:24 |
Ze hebben dit zelf op zich afgeroepen en hadden Renault volgend jaar kunnen hebben, als ze gewoon met Renault goed naar verbeteringen zochten. Maar zeuren en zeuren. Wie weet heeft Renault wel volgend jaar een winnende motor... | |
DeeBee | dinsdag 29 september 2015 @ 09:33 |
Dat verbeteren klinkt leuk, maar is natuurlijk gewoon onmogelijk met de huidige regelgeving. Daar zit ook een deel van het probleem, de achterstand inlopen gaat gewoon never nooit lukken. Dus moet je wachten totdat er andere regels komen of nieuwe motoren specs en als je dan 'mazzel' hebt dan scoor je en rij je 4 jaar aan de top en anders heb je een handvol weggegooide seizoenen zoals nu. Daarom wil Red Bull ook veranderen, anders zit je nog een paar seizoenen met dit gekloot... Denken dat Honda bijv. het gat gaat dichten lijkt mij veel te optimistisch, dat systeem met die tokens is leuk, maar ze hebben cruciale ontwerpprincipes gehanteerd die nu een fundamenteel foute keuze blijken... Die 'even' herstellen is ook niet mogelijk vanwege de strenge regels, dus McLaren is gewoon de zak als ze bij Honda blijven... | |
Peterselieman | dinsdag 29 september 2015 @ 09:34 |
Het zou zomaar kunnen, want Renault kan nog 12 tokens inzetten en met een chassis dat in de buurt komt van de topteams doe je van voren mee | |
byah | dinsdag 29 september 2015 @ 09:38 |
Ik gok dat STR opgedoekt wordt en RBR gewoon blijft bestaan | |
opreis | dinsdag 29 september 2015 @ 09:44 |
Hoezo, ze zijn toch gewoon duidelijk, ze willen geen renault volgend jaar, dan houden ze liever de centen in de portemonee ipv rijden in de middenmoot. "Als ze gewoon" zo simpel is het dus niet. Renault levert gewoon al 2 jaar onbetrouwbare motoren die niet krachtig genoeg zijn. Elke beloofde update brengt vrij weinig en ook nu weer worden de updates steeds verder uitgesteld. Snap heel goed dat je daar als rb klaar mee bent. | |
alwaysonhold | dinsdag 29 september 2015 @ 10:03 |
Renault heeft sinds een aantal races weinig echte betrouwbaarheidsproblemen en winnen zelfs bijna sommige races. Renault heeft een goede stap in de goede richting gezet dit seizoen. Onzin wat je schrijft. Renault kan er echt wel goed bijzitten volgend seizoen als ze zich zo doorontwikkelen. Ze hebben 4 jaar gezorgd voor Wk's voor Vettel, komt helemaal goed met Renault. | |
sasquatsch | dinsdag 29 september 2015 @ 10:31 |
Je bedoelt dat ze dan liever nog meer centen uitgeven vanwege de boete van $ 500 miljoen die ze krijgen dan meerijden in de subtop. En RB wist al aan het begin van het seizoen dat Renault laat met performance updates (gebruik van tokens) zou komen om zo goed mogelijk voorbereid te zijn voor aanpassingen voor 2016. | |
Sinister-D- | dinsdag 29 september 2015 @ 10:34 |
met die redenering lijk je ervan uit te gaan dat Mercedes en Ferrari geen stappen maken en Renault enorme stappen voorwaarts maakt. Elke seconde die Renault wint door een verbetering wordt ook door de andere gewonnen door een verbetering. Feit is gewoon dat de Mercedes een fundamentele betere power unit heeft. | |
Fir3fly | dinsdag 29 september 2015 @ 10:57 |
Het is domme onzin bedacht door mensen die afgunstig zijn en op de een of andere manier Red Bull haten. Zoals jij, iemand die het team keihard beledigd door ze geen echte 'racers' te noemen. Schande. Red Bull als team maakt al jaren fantastische auto's, zo goed dat zelfs iemand als Ricciardo er races mee won vorig jaar en nu weer podiums pakt. Je lult mooi over die geblazen diffuser maar die heeft er verder niets mee te maken, dat was een symptoom van het feit dat Red Bull gewoon de regels goed geinterpreteerd heeft. En dat doen ze nu weer. Het hele punt is dat alles zo ongelooflijk restrictief is dat je maar zoveel kunt doen met de auto. Daarna ligt alles aan de motor en het ERS-systeem. En die van Renault is gewoon al 2 jaar kut. Dat mag best gezegd worden. En dat weet Renault ook, de reden dat zij er uit stappen is omdat ze ook weten dat leveren aan klantenteams gewoon niet werkt met deze belachelijke regels. Mensen die roepen dat RB Renault heeft 'weggejaagd' zijn dom en denken niet na. Ze zijn uit elkaar gegaan omdat dit gewoon niet werkt. En als je denkt dat men er bij Renault er ook maar iets om geeft wat Horner over Renault roept ben je wel erg naïef . Het gaat om de resultaten en die zijn gewoon kut. Renault heeft de keuze gemaakt, de enige manier om een goede motor te bouwen is om de auto ook zelf te ontwerpen. Nu, Red Bull heeft twee keuzes. Of niet meedoen om de overwinning, hoe goed je auto ook is. Of er uit stappen, de boete betalen en een andere sport gaan doen. Ik hoop dat ze voor het tweede kiezen want een crisis is wat de F1 goed kan gebruiken. Laat die 2017 regels maar volgend jaar ingaan en gooi de motorontwikkeling open. Fuck die tokens. | |
Nattekat | dinsdag 29 september 2015 @ 11:01 |
Zo werkt het dus niet. Aan technologie zit uiteindelijk altijd een grens, in het beste geval is die grens de natuurwet. Mercedes zit op sommige vlakken al dichterbij die 100% dan Renault, waardoor een stap van 5% die een seconde zou opleveren makkelijker door Renault te maken is dan voor Mercedes. Zie het als een spelletje pacman waar speler a in een halfgevulde level begint, en speler b in een compleet gevulde level. Elk opgegeten stipje is een tiende. Speler B zal dan altijd in de eerste seconden het meeste winnen. Dat verschil wordt wel steeds kleiner tot speler a alles op heeft, maarhet is er wel. | |
Fir3fly | dinsdag 29 september 2015 @ 11:11 |
Klinkt leuk maar voordat Renault er dus helemaal is zijn we 3 jaar verder. En denk maar niet dat Renault een cent minder uitgeeft dan als ze gewoon mochten ontwikkelen wat ze wilden. | |
Nattekat | dinsdag 29 september 2015 @ 11:22 |
Nee, Renault blijft inlopen op Mercedes. Vorig jaar, nu volgend jaar. Het tempo waarmee dat gaat, wordt enkel steeds kleiner. | |
Fir3fly | dinsdag 29 september 2015 @ 11:23 |
Je punt herhalen is geen antwoord. Dat het langzaam gaat klopt. Vind je het niet een probleem dat het dan alsong 3 jaar duurt voordat Renault in de buurt is? | |
Nattekat | dinsdag 29 september 2015 @ 11:25 |
Het gaat geen 3 jaar duren, die Renault is op dit moment beter dan menig Red Bull werknemer naar buiten brengt. | |
Fir3fly | dinsdag 29 september 2015 @ 11:34 |
Eh ja dat is gewoon dikke onzin en dat weet jij ook wel. Niet zo gespeeld naïef doen. Renault weet zelf ook wel dat het gewoon bagger is. | |
Beach | dinsdag 29 september 2015 @ 11:49 |
precies, tot nu toe heeft niemand nog met de verbeterde motor gereden | |
DeeBee | dinsdag 29 september 2015 @ 12:01 |
De wet van de remmende voorsprong bestrijd ik ook niet, maar wat de rest ook al zegt, vanwege alle limitaties en systemen met tokens en wat nog, is het moeilijker dan ooit om een achterstand in te halen... | |
THEFXR | dinsdag 29 september 2015 @ 12:01 |
komt er wel een nieuwe spec vanuit Renault? nu RB en STR niet verder met hun gaan in 2016 | |
Peterselieman | dinsdag 29 september 2015 @ 12:08 |
Die komt gewoon, of ze er gebruik van maken of niet | |
THEFXR | dinsdag 29 september 2015 @ 12:27 |
verstandige uitspraken | |
Geralt | dinsdag 29 september 2015 @ 12:38 |
benieuwd wat daar van komen gaat. | |
sasquatsch | dinsdag 29 september 2015 @ 12:49 |
Ten eerste haat ik Red Bull niet. Feit is wel dat Red Bull een F1 team heeft vanwege de marketing. Niet omdat ze het racen in het bloed hebben, zoals een Williams of McLaren die in dezelfde situatie zaten/zitten. Vandaar dat ze zo klagen omdat ze geen competitieve motor hebben. Verder heeft Red Bull zelf het contract opgezegd voordat ze een alternatief hebben. Dat is een feit. Wat de redenen daarvoor zijn doet er niet aan af dat ze dit gedaan hebben. Renault had ook gezegd het contract te respecteren, ook na overname van Lotus. Red Bull wil dit niet. Dus is het waar. Verder zijn er bewegingen gaande om de motoren ontwikkeling open te gooien. Een cost cap voor de motoren volgend jaar helpt daarbij, omdat de kosten dan niet op de klantenteams verhaald worden. Want dat is de enige reden dat die beperking op de ontwikkeling er is. | |
sasquatsch | dinsdag 29 september 2015 @ 12:52 |
Ze moeten wel, want anders kunnen ze voor volgend jaar niet zoveel ontwikkelen als ze zouden willen (als de engine unfreeze niet doorgaat omdat Mercedes tegen stemt), omdat het uitgangspunt voor ontwikkeling voor 2016 de laatste motor van 2015 is. | |
opreis | dinsdag 29 september 2015 @ 12:53 |
Afgelopen kwali nog viel max zn motor still. En die 4 jaar dat vettel won kwam dus niet door renault maar door rb/vettel. Er reden meer autos met dezelfde motor rond maar die eindigde een stuk lager in het klassement. | |
Peterselieman | dinsdag 29 september 2015 @ 12:56 |
ja, zo lust ik er nog wel een paar. Vorig jaar werd Mercedes kampioen niet door de motor, maar door het fabrieksteam en Hamilton. Er reden meer auto's met dezelfde motor rond maar die eindigde een stuk lager in het klassement. | |
opreis | dinsdag 29 september 2015 @ 12:57 |
Vorig jaar won RB 3 races en finishde ze 2de(?) in het kampioenschap. Ze haken alleen maar meer af. Dat dichterbij her optimum komen gaat niet op als je niet volledig vrij bent in je ontwikkeling. Ik meen mij te herinneren dat mercedes deze voorsprong heeft omdat ze de turbo in 2 delen splitsten. Iets dat renault niet kan nabootsen omdat ze de motor daar niet genoeg voor mogen aanpassen | |
Meike26 | dinsdag 29 september 2015 @ 12:58 |
Ik kan even niet quoten, maar Button word nu gelinkt aan Renault als mogelijke opvolger van Grosjean... Die zag ik dan weer niet aankomen | |
Nattekat | dinsdag 29 september 2015 @ 13:00 |
Vorig jaar waren ze ook het derde team qua motor, maar liet Ferrari te veel liggen. Ferrari heeft een iets grotere stap gemaakt dit jaar, terwijl Renault problemen met de betrouwbaarheid had. | |
Nattekat | dinsdag 29 september 2015 @ 13:00 |
Donder nou op met Button | |
Peterselieman | dinsdag 29 september 2015 @ 13:01 |
ik ook niet, maar Button heeft wel een verleden bij dat team en is een goede ontwikkelingscoureur | |
Meike26 | dinsdag 29 september 2015 @ 13:09 |
Button brengt anders best wat sfeer & sjeu in de F1, kan je van Massa of Kimi maar moeilijk zeggen, die lijken meer op de loonlijst te staan en braaf te doen wat de baas zegt, Button trekt tenminste nog zijn scheur open en heeft nog de wil om te winnen. Kan ik van die andere 2 ook niet meer echt zeggen. | |
Beach | dinsdag 29 september 2015 @ 13:10 |
Wat mij betreft blijft Button nog 4-5 jaar. | |
Peterselieman | dinsdag 29 september 2015 @ 13:14 |
Het enige dat tegen Button pleit is het interview dat hij na de Grand Prix van Japan heeft gegeven. Dat hij tegelijk ingehaald werd door Nasr en Verstappen vond hij gekkenwerk en hij was er wat bang van. Dat is niet helemaal meer de juiste mindset voor een F1-coureur | |
Geralt | dinsdag 29 september 2015 @ 13:15 |
Niemand die iets vind van mijn vorige post? | |
Beach | dinsdag 29 september 2015 @ 13:16 |
vanwege het snelheidsverschil ja... | |
Weltschmerz | dinsdag 29 september 2015 @ 13:16 |
Hoezo door Hamilton? Zonder Hamilton was Mercedes ook met twee vingers in die Nase kampioen geworden. | |
Meike26 | dinsdag 29 september 2015 @ 13:16 |
Hij doelde meer op de power van de Honda VS de rest, hun gebrek aan snelheid is het gevaar, niet dat Max en Nasr gevaarlijk reden | |
Geralt | dinsdag 29 september 2015 @ 13:17 |
Button moet niet zeuren over gebrek aan snelheid en dat het gevaarlijk is. Als hij in een betere auto zat en achterblijvers met zo een verschil in snelheiod voorbij kon rijden hoorde je hem ook niet over gevaar. | |
Toekito | dinsdag 29 september 2015 @ 13:23 |
hij (en andere) hebben al vaker gezegd dat Caterham/HRT/Manor enzo een gevaar vormen door gebrek aan snelheid. | |
Geralt | dinsdag 29 september 2015 @ 13:25 |
Dan moeten ze misschien samen maar eens regelen dat de centen eerlijk verdeeld gaan worden. Zie ook mijn eerdere post over een mogelijk onderzoek wat eraan gaat komen. Met gelijkere verdeling van de poet zal ook het verschil in snelheid gelijker trekken. Dus zeuren is allemaal prima, maar doe er dan samen wat aan. En als niet dan moet je je grote mond dichthouden. Vind ik dan. | |
Toekito | dinsdag 29 september 2015 @ 13:27 |
Button kan moeilijk Bernie en co iets opleggen. Maar verder heb je gelijk. Dat geld moet eerlijker in de F1. | |
Toekito | dinsdag 29 september 2015 @ 13:27 |
Als RBR en Str stoppen is de F1 ook vrij naar de klote. Los van Max evt elders gaat rijden. | |
opreis | dinsdag 29 september 2015 @ 13:27 |
De jaren dat vettel kampioen werd was de motor niet zo doorslaggevend als de afgelopen 2 jaar. Met een mercedes of ferrari motor in de rb had hij toen ook wss kampioen geworden. Als hamilton nu een renault motor in zn mercedes heeft dan wordt geen kampioen | |
Geralt | dinsdag 29 september 2015 @ 13:30 |
Het is van alle tijden dat de ene motor de andere niet is. Ik snap het gezeur niet zo goed. Tevens niet heel handig van RB om Renault eruit te bonjouren terwijl er nog geen alternatief op tafel ligt. Concreet dan bedoel ik. | |
Fir3fly | dinsdag 29 september 2015 @ 13:31 |
Natuurlijk willen ze het niet. Zou jij als team zo'n bagger motor willen hebben? Ze hebben geen vertrouwen meer in de motor en terecht. En het contract is gewoon van beide zijden opgezegd. Renault kan zeggen wat ze willen maar die zijn ook niet dom. Warom denk je dat ze Lotus kopen? Precies, omdat ze weten alleen een kans te hebben als fabrieksteam. Dat gezeik op Red Bull gaat gewoon nergens over. Ze hebben terechte kritiek op Renault en ze willen er terecht niet meer mee rijden. Hun eerlijkheid moet juist gevierd worden. 'Racen in het bloed '. Een team is geen levend wezen, wat een onzin zeg. Alsof de mensen die werken voor het Red Bull team minder van racen zouden houden dan de mensen bij Williams. Wederom, flinke beledeging. En als je denkt dat McLaren niet klaagt ben je wel erg naïef. Alleen speelt het zich daar zoals altijd lekker achter de schermen af. Als je een beetje opgelet hebt is er flinke heibel tussen McLaren en Honda, en ook bij Honda zelf. Alleen heeft McLaren de ballen niet om te zeggen dat ze er gewoon uit stappen. | |
Peterselieman | dinsdag 29 september 2015 @ 13:32 |
Je mist het punt een beetje. Die andere Mercedes-teams konden geen vuist maken tegen het fabrieksteam van Mercedes, net zoals de andere Renault-teams destijds niet konden tippen aan Red Bull Racing, dus het chassis is wel degelijk van groot belang, ook nu nog | |
Toekito | dinsdag 29 september 2015 @ 13:34 |
Red Bull moet denk ik evolueren naar een fabrieksteam willen ze dit soort gezeik in de toekomst niet hebben. Maarja dat ben je niet zomaar binnen paar jaar. | |
Peterselieman | dinsdag 29 september 2015 @ 13:39 |
Dan heb ik dat zondag verkeerd begrepen. * Peterselieman luisterde slechts met een half oor naar het interview en dat is niet altijd handig | |
Geralt | dinsdag 29 september 2015 @ 13:44 |
De mensen die de verantwoordelijkheid kunnen nemen om de stekker eruit te trekken? Ja ik denk dat die bij RB/TR minder van racen houden dan bij verschillende andere teams. Hun core is niet racen. Hun core is blikjes verkopen. Als de F1 ze niet meer bevalt dan kan een Natteschnitzel gewoon zeggen fuck it, ik kap ermee, hier Bernie heb je je 500 miljoen nog wat, ik ben er klaar mee doei! En makkelijker dan jij denkt. Denk ik dan weer. | |
Geralt | dinsdag 29 september 2015 @ 13:45 |
Maargoed, de soep wordt niet zo heet gegeten als hij opgediend wordt natuurlijk. Een hoop poeha en straks zegt Bernie even foei en dan is alles weer koek en ei. Verwacht ik persoonlijk. | |
Toekito | dinsdag 29 september 2015 @ 13:46 |
Dat is ook zo. Als Dietertje denkt met wielrennen meer blikjes te gaan verkopen heeft die per 01-01-16 een wielerploeg en geen F1 teams meer | |
Geralt | dinsdag 29 september 2015 @ 13:48 |
Precies. Ook een van de redenen dat ik niet denk dat ze eruit stappen. Met Max hebben ze goud in handen (en dat is niet om Max op te hemelen, dat is gewoon zo) en dat weten ze zelf ook wel. Die gaan ze komend jaar sowieso aan zijn contract houden en niet verkopen. Ook niet voor 100 miljoen. Dat is goedkoop wisselgeld voor dergelijke mannen. | |
Toekito | dinsdag 29 september 2015 @ 13:51 |
Max gaat gebruikt worden om in België en Nederland veel blikjes te verkopen. Maar wat is er mis mee? Opzich niks. Pas wanneer ze de F1 door regeltjes verlaten dan is het kutm | |
Weltschmerz | dinsdag 29 september 2015 @ 14:01 |
Klopt, maar ik snap niet waarom je dan Hamilton erbij haalde, want in die Mercedes was ook Raikkonen nog kampioen geworden als zijn teamgenoot maar trager was geweest. Dat is een heel ander verhaal dan bij RBR. Overigens is het integrale ontwerp van motor en chassis wel belangrijker geworden, en hebben Ferrari en Mercedes dus zeker in het begin een voordeel van het feit dat ze beide zelf bouwen. | |
Toekito | dinsdag 29 september 2015 @ 14:07 |
Sommige teams hebben toch ook gewoon een B-motortje. | |
sasquatsch | dinsdag 29 september 2015 @ 16:06 |
Renault wil Lotus omdat ze dan meer exposure krijgen dan dat ze kregen bij Red Bull, zelfs toen ze wereldkampioen werden. Dat is de reden van een eigen team, niet het feit dat ze zonder eigen team niet kunnen winnen, wat ze in de afgelopen tijd met Red Bull (wat hun fabrieksteam is) hebben laten zien. En dat Red Bull dan niet verder met ze wil is ook te begrijpen, maar zorg er dan voor dat je iets achter de hand hebt voordat je het contract opzegt. En ik heb het niet over de mensen die er werken maar over de eigenaar, zijnde Red Bull. De mensen die er werken doen er juist alles aan om in de F1 te blijven, zelfs met een mindere motor. En dat McLaren niet opstapt komt niet omdat ze geen ballen hebben, maar weer terug willen naar de jaren dat ze kampioen werden. Is dat volgend jaar niet, dan misschien in de jaren erna en als Honda niet goed genoeg blijkt, gooien ze die er misschien wel uit voor een andere motor zoals ze in het verleden ook met Peugeot deden. Reden dat ze voor Honda kozen is ook omdat ze niet meer het fabrieksteam van Mercedes waren (sinds die een eigen team hebben) en een leverancier zochten waarvoor ze wel weer fabrieksteam zouden zijn. Die hebben dus wel voor vervanging gezorgd voordat ze het contract bij Mercedes opzegden. | |
RingBewoner | dinsdag 29 september 2015 @ 17:05 |
Grosjean naar HaasF1 Volume staat erg laag. | |
Nattekat | dinsdag 29 september 2015 @ 17:07 |
Tot zo ver het opleidingprogramma van Ferrari | |
RingBewoner | dinsdag 29 september 2015 @ 17:09 |
Ik heb het weer uitgezet, kan er niks van verstaan. Beetje matig dit. | |
sasquatsch | dinsdag 29 september 2015 @ 17:11 |
Haas is dan ook geen opleidingsteam van Ferrari. En als tweede coureur kunnen ze nog altijd een Ferrari coureur kiezen. | |
Beach | dinsdag 29 september 2015 @ 17:12 |
kan je geen engels? | |
RingBewoner | dinsdag 29 september 2015 @ 17:13 |
Beter dan de gemiddelde Nederlander. Als ik echter op mijn laptop Spotify aanzet heb ik aan een kwart van het volume genoeg. Het volume van Haas staat zo laag dat zelfs met vol volume die mensen amper/niet te horen zijn. | |
sasquatsch | dinsdag 29 september 2015 @ 17:13 |
Dit. | |
Beach | dinsdag 29 september 2015 @ 17:20 |
Zo te zien verstaan ze er daar ook geen zak van | |
Fir3fly | dinsdag 29 september 2015 @ 17:23 |
Dat kan dus niet want niemand wil ze leveren. Daar kun je Red Bull de schuld niet van geven. Je spreekt jezelf ook flink tegen, zonder eigen team is het als motorenleverancier niet mogelijk om te winnen dit jaar. En waarschijnlijk volgend jaar ook niet. En exposure krijg je ook alleen als je vooraan meedoet, dus mocht het nieuwe Renault team nog niet meekomen doen ze die net zo makkelijk van de hand. Mooi zeg, ik hoef helemaal niets te zeggen want je doet het zelf al . Vetgedrukte is exact wat Red Bull doet. Het enige verschil tussen McLaren en Red Bull is dat Red Bull geen zin heeft om nog meer jaren niet mee te doen om de titel. Voor de rest is de situatie exact hetzelfde. Behalve dan wellicht dat McLaren al jaren geen fatsoenlijke auto meer heeft gebouwd... En die bullshit over het 'fabrieksteam' van Honda zijn gaat ook niet op want volgens de regels moet Honda volgend jaar ook aan andere teams leveren. Dan zit McLaren weer in dezelfde situatie als Red Bull dit jaar. Met andere woorden, de kritiek op Red Bull is niet gebaseerd op enige logica of consistentie maar is alleen maar gezeik om het gezeik. | |
Rossdale | dinsdag 29 september 2015 @ 17:24 |
Was wel erg zacht ja, beetje jammer dat alleen romain aangekondigd werd. Dat wisten we eigenlijk al. Hoop zelf heel erg dat #2 vergne wordt ipv gutierrez | |
sasquatsch | dinsdag 29 september 2015 @ 17:48 |
Ik geef Red Bull ook niet de schuld dat niemand anders competitieve motoren wil leveren. Alleen dat ze het contract met Renault opzeggen voordat ze een nieuwe motor hebben en dus zonder motor zitten. Wat misschien einde team(s) betekent. En exposure kreeg Renault ook niet toen ze wel vooraan meededen. dat is de reden waarom ze een eigen team willen. In plaats van Renault kreeg voornamelijk Red Bull en Infinity exposure. En toen werd de motor speciaal op Red Bull afgestemd, want dat was het fabrieksteam. Nee, want aangezien Mclaren fabrieksteam is wordt de motor afgestemd op McLaren en moeten de andere teams het er maar mee doen, net zoals dat de afgelopen jaren met Mercedes en Ferrari het geval was. Red Bull zat in dezelfde situatie de afgelopen jaren (want fabrieksteam) maar niet in dezelfde situatie als Red Bull volgend jaar (want geen fabrieksteam meer). En in 2012 deed McLaren nog mee om de titel. de afgelopen twee jaar was het minder en dit jaar is door de motor moeilijk te zeggen hoe goed de auto is. | |
RingBewoner | dinsdag 29 september 2015 @ 17:54 |
Wat talent betreft hoort Vergne meer thuis in de F1 vind ik persoonlijk. | |
Fir3fly | dinsdag 29 september 2015 @ 17:54 |
En wat is daar het probleem dan mee? Ze zitten zonder motor omdat niemand ze wil leveren. Omdat men bang is dat men verslagen wordt door Red Bull met hun eigen motor. Wat is daar nou zo moeilijk aan te begrijpen? En waarom is dat ineens verwerpelijk als andere teams exact hetzelfde doen? Het antwoord is simpelweg hypocrisie. | |
Rossdale | dinsdag 29 september 2015 @ 18:00 |
Dat vind ik dus ook | |
sasquatsch | dinsdag 29 september 2015 @ 18:09 |
Andere teams doen niet hetzelfde, die zeggen een contract pas op als ze een andere leverancier gevonden hebben. | |
Fir3fly | dinsdag 29 september 2015 @ 18:37 |
Wat Red Bull dus niet kan doen omdat niemand ze wil leveren. . | |
RingBewoner | dinsdag 29 september 2015 @ 18:39 |
Maar aan Gutierrez zit Ferrari vast. | |
Rossdale | dinsdag 29 september 2015 @ 18:43 |
Vergne ook, beide zijn testrijders van Ferrari Maarja gutierrez heeft Mexicaanse sponsoren achter zich en dat mist vergne dan weer | |
RingBewoner | dinsdag 29 september 2015 @ 18:45 |
even vergeten. Dan geef ik de zak geld ook de meeste kans. | |
Rossdale | dinsdag 29 september 2015 @ 18:49 |
Je hebt echt een hele rare kijk op de harde zakenwereld van de F1 wist je dat? Wat sasquatsch probeert uit te leggen is toch heel logisch? Red Bull de sponsor dwingt het team om competitief te zijn anders trekken ze de stekker uit de teams. Het team ziet als enige optie om andere motoren te regelen. Echter om je contract al op te zeggen voordat je een alternatief hebt is een slechte onderhandelingspositie. Ferrari weet nu dat Red Bull het team geen enkele keus heeft dan bij hen aan te kloppen en de managers can Ferrari kunnen nu bizarre eisen gaan stellen. Dit zijn gewoon keiharde zakenmannen die achter het team staan en die boeit het niets als de zaak klapt. Dan investeren ze in een andere extreme sport. Zie het team en de mensen van het merk Red Bull eens apart. | |
Wombcat | dinsdag 29 september 2015 @ 19:08 |
En dat vetgedrukte was dus precies wat ik vanochtend zei, waarna de hele discussie startte. | |
Fir3fly | dinsdag 29 september 2015 @ 19:11 |
Neen. Hij probeert zijn haat voor Red Bull uit te leggen maar dat lukt hem niet want het is hypocriet en niet gebaseerd op enige ratio. Dat is inmiddels wel duidelijk. Dat is ten eerste onzin en ten tweede irrelevant. Niemand wil aan Red Bull leveren (inclusief Renault) of ze dat contract met Renault hebben laten ontbinden of niet. De twee zaken staan volledig los van elkaar. Het is juist een ontzettend goede positie. Red Bull onderhandelt helemaal niet met Ferrari of met Mercedes want die zeggen gewoon keihard nee. Omdat ze Red Bull als gevaar zien. Red Bull onderhandelt met Bernie omdat zij ook wel weten dat hij het zich niet kan veroorloven om vier auto's en twee teams te verliezen. En dan zegt Red Bull gewoon nee en stappen ze er uit. En terecht. Sauber krijgt wel volledige motoren dus waarom Red Bull niet? Precies, omdat Ferrari bang is. Op zich ook wel terecht. Het ligt gewoon allemaal aan de belachelijke regelgeving omtrent motoren dat deze situatie ontstaan is. De enige reden dat men zeikt op Red Bull is omdat men denkt dat het team zo veel anders is dan de anderen. Terwijl dat dikke onzin is. De meeste kleine teams rijden ook alleen maar omdat ze of een paydriver hebben of toevallig een grote sponsor. Trekken zij de stekker eruit dan is het afgelopen. Dat is ook de reden dat McLaren in flinke financiele problemen zit, ten eerste is Alonso duur en ten tweede wil niemand een auto sponsoren die achteraan rijdt zonder paydriver. | |
opreis | dinsdag 29 september 2015 @ 19:11 |
Niet mee eens. Als ze nog een contract hadden met renault waarom zou ferrari ze dan leveren? Nergens voor nodig. Nu is ferrari de slechterik omdat ze niet dezelfde motor willen leveren (omdat ze bang zijn) die ze wel aan andere leveren en dit daardoor betekend dat de F1 daardoor misschien 2 teams kwijt is. Dat is lekker voor he merk ferrari als ze als bang gezien worden. | |
Fir3fly | dinsdag 29 september 2015 @ 19:12 |
Dat komt omdat wat je zei onzin is. Nogmaals, voor de zoveelste keer, niemand wil aan Red Bull leveren omdat ze bang zijn verslagen te worden. Het maakt geen reet uit daarbij of Red Bull nog een contract heeft met Renault of niet. | |
Fir3fly | dinsdag 29 september 2015 @ 19:17 |
Lotus is failliet, Williams rijdt alleen nog dankzij Martini en historisch geld, Sauber rijdt alleen omdat Nasr er rijdt, mocht die kerel uit India beslissen dat er geen goede resultaten zijn wordt daar ook de stekker eruit getrokken. McLaren kan de rekeningen ook al niet meer betalen en heeft mazzel dat de Honda zo slecht is dat ze die waarschijnlijk gratis krijgen. Wat voor Red Bull geldt geldt voor alle teams. Behalve eigenlijk Ferrari, die zullen waarschijnlijk nooit opstappen. | |
sasquatsch | dinsdag 29 september 2015 @ 19:34 |
Renault was bereid het contract te respecteren, dus te blijven leveren aan Red Bull ook al zouden ze een eigen fabrieksteam beginnen. | |
Fir3fly | dinsdag 29 september 2015 @ 19:39 |
Ik denk dat Peugeot ook best bereid was McLaren te blijven leveren. Die vlieger gaat niet op want je hebt zelf al toegegeven geen problemen te hebben met teams die slechte motoren weggooien. Laten we niet vergeten dat de reden van dit alles de baggermotoren van Renault zijn. | |
sasquatsch | dinsdag 29 september 2015 @ 19:49 |
Ik heb geen haat tegen Red Bull. Het enige waar ik het niet mee eens ben is dat zij bereid zijn teams op te offeren als ze geen goede motoren krijgen. McLaren had Mercedes als nieuwe leverancier achter de hand. Red Bull heeft niets meer. Dat is het enige imho waar het om gaat. Red Bull offert mogelijk twee teams op, alleen vanwege het feit dat ze geen gelijkwaardige motoren krijgen van Mercedes of Ferrari, de reden waarvoor ze ooit bij Ferrari weg waren gegaan en naar Renault zijn overgestapt. En dat de Renault motoren op dit moment bagger zijn klopt. Vorig jaar wonnen ze er wel 3 races mee, net zoveel als Ferrari nu, dus wie zegt dat dat volgend jaar niet kan? Maar dat is niet het issue. Feit dat Red Bull twee teams wil opofferen omdat ze geen competitieve motoren krijgen is wat mij het enige probleem. | |
Fir3fly | dinsdag 29 september 2015 @ 19:51 |
Dat klopt, en ik heb nu al meerdere malen aangetoond dat er geen enkele rationele reden is om dat te denken. Als je het fair vindt dat Mercedes en Ferrari geen gelijke motoren willen leveren is het hypocriet om te zeggen dat Red Bull niet zou moeten opstappen. En je statement dat Red Bull 'niets' heeft geeft wel aan hoe ver je er naast zit. Red Bull heeft 4 auto's, een GP (Oostenrijk) en talloze andere sponsoractiviteiten. Dát is hun 'bargaining chip'. En die is een stuk sterker dan mensen schijnen te denken. [ Bericht 7% gewijzigd door Fir3fly op 29-09-2015 19:58:06 ] | |
SnowOokami | dinsdag 29 september 2015 @ 20:11 |
Peterselieman | dinsdag 29 september 2015 @ 20:13 |
dat speentje ook | |
Beach | dinsdag 29 september 2015 @ 20:14 |
zo flauw hopelijk wordt Pilotoons hier niet meer gepost | |
Nattekat | dinsdag 29 september 2015 @ 20:15 |
SPT / [Formule 1] Algemeen F1 topic #1 Daar wel? | |
Swetsenegger | dinsdag 29 september 2015 @ 20:19 |
Het is inderdaad wel een heel vreemde situatie dat je van motorleveranciers afhankelijk bent die een eigen team hebben en er dus een belang bij hebben dat jij als afnemer van hun product slechter bent dan zijzelf als gebruiker van hetzelfde product. [ Bericht 0% gewijzigd door Swetsenegger op 29-09-2015 20:32:29 ] | |
aesop | dinsdag 29 september 2015 @ 20:25 |
Ik vin d het sowieso raarom te veronderstellen dat Red Bull met een andere motorleverancier kan onderhandelen als ze nog een contract met Renault hebben. En Vergne gaat hooguit naar Renault, bij Haas ga je echt geen twee Fransen zien. | |
sasquatsch | dinsdag 29 september 2015 @ 20:27 |
Geen motoren willen leveren om hun eigen team te beschermen is niet fair. Dat klopt. Maar die teams hebben er geen belang bij om Red Bull competitieve motoren te leveren. Dat is het kromme aan de F1 en dus zouden ze de regels niet moeten aanpassen dat motorenfabrikanten geen jaar oude motoren zouden mogen leveren. Iets wat dit jaar toegestaan werd voor Marussia, maar nu officieel weer in de regels schijnt te worden opgenomen, waarmee je dus dit soort situaties in de hand werkt. Maar staat imho niet in verhouding tot opstappen. Maar als ze dat doen levert dat de F1 weer 640 miljoen dollar (boete + prijzengeld) op waarmee ze de andere teams kunnen steunen. En met niets bedoel ik geen motoren. En het is een flink staaltje blufpoker dat ze spelen, waarvan ik niet weet of ze dat gaan winnen, want daar hebben Mercedes en Ferrari geen belang bij. | |
SnowOokami | dinsdag 29 september 2015 @ 20:28 |
Dat gebeurd best vaak, ook gewoon in het standaard bedrijfsleven. Alles gaat verder, maar het contact wordt heel erg "stijf", hier motor upgrade: succes. En einde contract: "doei". | |
Fir3fly | dinsdag 29 september 2015 @ 20:30 |
Mooi. We zijn het eens dat de regels belachelijk zijn. Het bespaart Red Bull waarschijnlijk net zoveel als het kost dus dat maakt niet uit. En nogmaals het maakt niet uit of Ferrari of Mercedes er belang bij hebben, het gaat om de F1 als geheel. Red Bull heeft de F1 niet nodig, andersom wel. | |
sasquatsch | dinsdag 29 september 2015 @ 20:31 |
Andersom ook niet. | |
Peterselieman | dinsdag 29 september 2015 @ 20:32 |
Het is niet goed voor de Formule 1 dat een team omdat het een keer niet wint of haar zin niet krijgt maar door blijft janken. | |
Nattekat | dinsdag 29 september 2015 @ 20:35 |
Wat boeit het nou of Red Bull de stekker er uit trekt? Mij hoor je er niet over, als het team dat ooit Jaguar en het team dat ooit Minardi(?) heette maar niet ter ziele gaan. | |
SnowOokami | dinsdag 29 september 2015 @ 20:37 |
Hoe zie je dat voor je? Red Bull stopt er mee en Minardi *poof* is terug? | |
Nattekat | dinsdag 29 september 2015 @ 20:40 |
Minardi niet, maar iig een investeerder. | |
Fir3fly | dinsdag 29 september 2015 @ 20:42 |
"Omdat het een keer niet wint" . Kom op man, gedraag je eens als een volwassen iemand. Red Bull is gewoon duidelijk: we willen een goede motor of we stoppen. Dat is geen gejank, dat is simpelweg eerlijk zeggen waar het op staat. Want ze hebben gewoon gelijk, zonder Mercedesmotor wordt je sowieso geen kampioen. En zonder Ferrarimotor win je geen enkele race. | |
Fir3fly | dinsdag 29 september 2015 @ 20:42 |
Alsof het ook maar iemand enige reet uitmaakt wat jij van een bepaald team vindt of wat jou boeit. We hebben het hier over de gezondheid van de sport. |