quote:Red Bull stopt met F1 als het geen gelijkwaardige Ferrari-motoren krijgt
Gepubliceerd: 22 september 2015 15:54
Laatste update: 22 september 2015 16:11
Red Bull stopt na 2015 volledig met Formule 1 als het geen Ferrari-motoren krijgt die gelijkwaardig zijn aan die van het fabrieksteam van de Italiaanse fabrikant.
Dat schrijft de website SpeedWeek, dat in handen is van Red Bull.
Red Bull heeft besloten om te stoppen met de tegenvallende Renault-motor en is op dit moment afhankelijk van Ferrari of het ook in 2016 weer over een krachtbron beschikt. Mercedes en Honda hebben al laten weten Red Bull zeker niet van motoren te willen voorzien.
Red Bull-baas Dietrich Mateschitz en zijn motorsport-adviseur Helmut Marko willen nu graag in zee gaan met Ferrari, maar alleen als ze motoren krijgen die gelijkwaardig zijn aan die achterin de auto van Sebastian Vettel en Kimi Raikkonen.
Als Ferrari daar niet aan mee wil werken, trekt de energydrink-fabrikant niet alleen Red Bull Racing, maar ook het Toro Rosso van Max Verstappen terug.
"Red Bull wil geen klantenmotoren die 30 tot 40 pk minder hebben en kunnen worden gemanipuleerd door de fabrikant als het klantenteam het fabrieksteam bedreigt", schrijft Speed Week.
Interesse
Ferrari heeft eerder laten weten open te staan voor het leveren van motoren aan Red Bull. Over of het dan gaat om de meest up-to-date motoren zijn nog geen uitspraken gedaan.
Het is nog onduidelijk hoe Ferrari zal reageren op de eisen van Red Bull. Mateschitz liet eerder optekenen dat "je met een klantenmotor alleen het vermogen hebt om punten af te snoepen van hun directe concurrenten". "Maar je krijgt nooit een motor waarmee je wereldkampioen kunt worden. In dat geval zijn we niet langer geïnteresseerd in deelname."
Volkswagen
Als Red Bull in 2016 wél de beschikking krijgt over een Ferrari-motor naar hun wensen, is dat volgens hardnekkige geruchten ter overbrugging naar de entree van Volkswagen in de Formule 1. De op-een-na grootste autobouwer ter wereld zou met een van de merken van de groep motoren willen leveren aan de renstal.
Volkswagen heeft zelf echter nooit formeel toegegeven een Formule 1-motor te willen bouwen. Bovendien is het de vraag of de Duitse fabrikant met de huidige miljardenboete boven het hoofd in de VS überhapt nog wel trek heeft in een geldverslindend avontuur in de koningsklasse van de autosport.
Door: NU.nl/Joost Nederpelt
F1 zonder RB kan gewoon nietquote:Op dinsdag 22 september 2015 16:18 schreef Fir3fly het volgende:
Ferrari levert wel. Daar zorgt Bernie wel voor.
Ik gok zomaar dat er dan (mocht hij niet aan de regels voldoen) wel een uitzondering gemaakt zal worden.quote:Op dinsdag 22 september 2015 16:44 schreef KingRadler het volgende:
maar als Verstappen de F1 verlaat voor een jaar en komt dan een jaar later terug.
moet hij dan aan de nieuwe jongere regels voldoen van de FIA?
makkelijk hoor. Zo groot is de geschiedenis van het team niet. Renstal is onder de naam van Stewart begonnen en is relatief kort geleden ingestaptquote:
Ja, maar dat doet hij al, omdat hij een superlicentie heeft en dit jaar meer dan 15 starts maakt.quote:Op dinsdag 22 september 2015 16:44 schreef KingRadler het volgende:
maar als Verstappen de F1 verlaat voor een jaar en komt dan een jaar later terug.
moet hij dan aan de nieuwe jongere regels voldoen van de FIA?
quote:The driver must be the holder of a current FIA International Grade A licence.
5.1.2 The driver must also satisfy at least one of the following requirements:
a) have made at least 5 starts in races counting for the FIA Formula One World Championship for Drivers the previous year, or at least 15 starts within the previous 3 years.
Dat zeiden we ook over Minardi, Lotus, Brabham, etc etc. Gaat prima hoor.quote:
Op zich wel. Het zou alleen wel lullig zijn als Red Bull en Toro Rosso tegelijk de F1 verlaten. Wordt wel een klein deelnemersveld op die manier.quote:Op dinsdag 22 september 2015 17:05 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Dat zeiden we ook over Minardi, Lotus, Brabham, etc etc. Gaat prima hoor.
Dan worden het 18 auto's in plaats van de 20 nu. Valt wel mee.quote:Op dinsdag 22 september 2015 17:05 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Op zich wel. Het zou alleen wel lullig zijn als Red Bull en Toro Rosso tegelijk de F1 verlaten. Wordt wel een klein deelnemersveld op die manier.
Oh ja, want Haas komt erbij natuurlijk. Kan idd erger.quote:Op dinsdag 22 september 2015 17:13 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Dan worden het 18 auto's in plaats van de 20 nu. Valt wel mee.
ahquote:Op dinsdag 22 september 2015 16:57 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Ja, maar dat doet hij al, omdat hij een superlicentie heeft en dit jaar meer dan 15 starts maakt.
[..]
Bernie gaat er wel voor zorgen dat dat niet gaat gebeuren!quote:Op dinsdag 22 september 2015 17:05 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Op zich wel. Het zou alleen wel lullig zijn als Red Bull en Toro Rosso tegelijk de F1 verlaten. Wordt wel een klein deelnemersveld op die manier.
Die kan onderhand bij elk team wel instappen lijkt me zo.quote:Op dinsdag 22 september 2015 17:53 schreef Izzy73 het volgende:
Ben wel benieuwd wat er gaat gebeuren met RB en STR, kan me nauwelijks voorstellen dat ferrari gelijkwaardige motoren gaat leveren aan een concurrent. Hopelijk staat deelname aan het seizoen 2016 niet op het spel voor Max.
Dat geld alleen voor de licentie waar Red Bull mee rijdt, als het team verkocht wordt (incl. die licentie) aan Japie X, en die rijdt ermee tot 2020 dan is er niets aan de hand.quote:Op dinsdag 22 september 2015 16:22 schreef sasquatsch het volgende:
Sowieso zou het terugtrekken Red Bull een behoorlijke boete opleveren in de orde van honderden miljoenen euro's (of misschien wel meer) omdat ze zich tot aan 2020 garant hebben gesteld voor deelname aan de F1.
Ja klopt. Maar ze kunnen zich niet zomaar terug trekken en het team opdoeken.quote:Op dinsdag 22 september 2015 18:17 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Dat geld alleen voor de licentie waar Red Bull mee rijdt, als het team verkocht wordt (incl. die licentie) aan Japie X, en die rijdt ermee tot 2020 dan is er niets aan de hand.
Dat zal dan ook niet gebeurenquote:Op dinsdag 22 september 2015 18:20 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Ja klopt. Maar ze kunnen zich niet zomaar terug trekken en het team opdoeken.
Bedoel ik ook.quote:Op dinsdag 22 september 2015 18:29 schreef Fir3fly het volgende:
Nee hoor. Red Bull gaat gewoon rijden met Ferrari motoren van dezelfde spec.
Mocht het echt zover komen dan staat kimi volgend jaar al op straat denk ikquote:Op dinsdag 22 september 2015 18:05 schreef Geralt het volgende:
[..]
Die kan onderhand bij elk team wel instappen lijkt me zo.
Ik denk niet dat er ook maar 1 teambaas te vinden is die niet diep onder de indruk is van wat dit menneke van 17 heeft laten zien tot dusver en die niet bereid is om een van zijn coureurs buiten te flikkeren met een zak geld om Max in zijn auto te zetten.
Maargoed, misschien is dat een iets te chauvinistische kijk op zaken
Er is al sprake van een two-tier systeem voor volgend jaar. Current en Current-1 (1 jaar oude motoren), en een price cap (resp. 12 en 8 miljoen euro voor deze motoren. De vraag is dan wie current krijgt en wie de -1 variant krijgt.quote:Op dinsdag 22 september 2015 18:48 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik denk dat het er op uitdraait dat ome Bernie binnenkort met regels komt die motorenleveranciers verplicht tot levering, en verplicht tot bepaalde specs. Maar dat zullen niet precies dezelfde specs zijn als de eigen motor, dat zal Ferrari niet pikken.
Met 30 PK minder kan RBR natuurlijk best meedoen voor het WK, dan moeten ze alleen een beter chassis bouwen dan Ferrari of betere coureurs contracteren. Ze mogen natuurlijk ook zelf een motor bouwen. Je kunt natuurlijk niet van Ferrari verwachten dat die altijd al die inspanningen hebben gedaan door zelf een motor te bouwen om dan vervolgens een concurrent daarmee te bevoordelen.
En ondertussen missen er 2 bougies en een slangklem, als dat ding geleverd wordt. Blijft een stiekemerd, die Italiaan.quote:Op dinsdag 22 september 2015 20:23 schreef sasquatsch het volgende:
En Ferrari heeft een andere kijk op de zaak. Die vindt het niet erg om aan een sterke concurrent een motor te leveren.
http://www.motorsport.com(...)ed-bull-engine-deal/
Kijk... Ferrari weet al dat het een deal voor maar 2 jaar is. Ze kunnen ook denken dat die 2 jaar extra concurrentie van een team met een Ferrari motor (dus zelfs als ze winnen is het nog winst voor Ferrari) het wel waard is om ipv 2 auto's met de current spec motor 4 of wellicht zelfs 6 auto's met de current spec motor te hebben, wat simpelweg veel meer info betekent van teams die er mee op de top van de motor rijden. Aangezien de regels na 2016 weer aangepast worden betekent dat in het eerste jaar met de nieuwe specs 3x zoveel data over de motor dan de andere fabrikanten. Dan zou Ferrari in 2017/18 echt onverslaanbaar moeten zijn... Zeker met Max. Bijkomend voordeel is dat ze natuurlijk ook de aerodynamics van RBR en STR mee kunnen nemen in hun eigen ontwerp. Voor wat hoort wat.quote:Op dinsdag 22 september 2015 22:32 schreef Fer het volgende:
[..]
En ondertussen missen er 2 bougies en een slangklem, als dat ding geleverd wordt. Blijft een stiekemerd, die Italiaan.
Dit blijft toch een bizarre redenering. Zijn mensen blind ofzo?quote:Op woensdag 23 september 2015 09:50 schreef Schunckelstar het volgende:
Win je, is de auto super
Verlies je, is je motor kut en word je de sport zowat uitgepest door dat onsportieve kutteam
Red Bull is degene die het contract heeft opgezegd. Renault was bereid dat contract te respecteren. Na het opzeggen door Red Bull besloot Renault om dan ook maar aan geen enkel klantenteam meer te leveren.quote:Op woensdag 23 september 2015 10:02 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dit blijft toch een bizarre redenering. Zijn mensen blind ofzo?
Renault stapt er zelf uit, dat heeft niets met Red Bull te maken. De Renault motor is gewoon kut. Daar kun je niet over discussiëren. Dat weten ze zelf ook dus stappen ze uit de sport.
Dat het niet aan de Red Bull zelf ligt maakte Singapore wel duidelijk.
Dat gehaat op Red Bull begint oud te worden. Na volgend jaar zijn het dezelfde mensen die zeiken op Mercedes als die wat roepen.
Jij zeikt AlTIJD, op iedereenquote:Op woensdag 23 september 2015 10:02 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dit blijft toch een bizarre redenering. Zijn mensen blind ofzo?
Renault stapt er zelf uit, dat heeft niets met Red Bull te maken. De Renault motor is gewoon kut. Daar kun je niet over discussiëren. Dat weten ze zelf ook dus stappen ze uit de sport.
Dat het niet aan de Red Bull zelf ligt maakte Singapore wel duidelijk.
Dat gehaat op Red Bull begint oud te worden. Na volgend jaar zijn het dezelfde mensen die zeiken op Mercedes als die wat roepen.
Haas -> Ferrariquote:Op woensdag 23 september 2015 13:40 schreef sasquatsch het volgende:
Probleem is dat de topteams al vol zitten. Dus misschien een jaar als reserve en dan bij een topteam instappen.
Haas zit waarschijnlijk ook al vol (Gutierrez/Grosjean)quote:Op woensdag 23 september 2015 13:43 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Haas -> Ferrari
Er zit een plan achter het contract van Kimi.
Niks dan geruchten en onderhandelingen. Als Max vrijkomt, is de kans best aanwezig dat één van die twee de klos is.quote:Op woensdag 23 september 2015 13:45 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Haas zit waarschijnlijk ook al vol (Gutierrez/Grosjean)
Een waarschijnlijker doemscenario is dat Verstappen wel een zitje krijgt, en nog bij een prima team ook, maar dat hij met al zijn talent figureert in een ernstig vervallen autosportklasse, dus dat zijn gloriejaren worden overschaduwd door de zwarte jaren van de F1.quote:Op woensdag 23 september 2015 13:32 schreef KingRadler het volgende:
Serieus doemscenario voor Verstappen
Het dreigement van Red Bull is serieus. Als de Oostenrijkse sportdrankfabrikant volgend seizoen geen motor heeft waarmee het vooraan kan rijden in de Formule 1, dan trekt het de twee renstallen terug.
Topman Helmut Marko herhaalde woensdag op de website van de Formule 1 nogmaals dat doemscenario voor Max Verstappen, die voor Toro Rosso, het opleidingsteam van Red Bull, rijdt.
De twee teams van Red Bull moeten in 2016 een andere motor hebben, omdat de samenwerking met Renault wordt beëindigd. Aangezien Mercedes al heeft geweigerd motoren te leveren aan de concurrent, blijft Ferrari over als enige serieuze kandidaat.
Volgens Marko is Red Bull in gesprek met Ferrari, maar er is nog geen overeenkomst. Een ding is zeker, zegt Marko: Ferrari moet Red Bull een krachtbron leveren die gelijkwaardig is aan die van het eigen fabrieksteam.
Bron: http://www.telegraaf.nl/t(...)tappen_dreigt__.html
Dit.quote:Op woensdag 23 september 2015 14:38 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Een waarschijnlijker doemscenario is dat Verstappen wel een zitje krijgt, en nog bij een prima team ook, maar dat hij met al zijn talent figureert in een ernstig vervallen autosportklasse, dus dat zijn gloriejaren worden overschaduwd door de zwarte jaren van de F1.
Die banden moeten naar pirelli. Ongebruikte banden ook, maar die hoeven niet gecontroleerd te worden.quote:Op woensdag 23 september 2015 17:23 schreef tjuppi het volgende:
Ik post hier niet zoveel, maar even ter speculatie over de geruchten van de straf voor mercedes in Singapore. Weet iemand hier een reden waarom de banden van Hamilton werden vervangen voor de auto de pitbox in werd gereden?
Nu een ster, zegt niks over de toekomst in de F1. Er is nergens plek volgend jaar bij een redelijk team als Red Bull en Torro Rosso verdwijnen ( wat mij onwaarschijnlijk lijkt).quote:Op woensdag 23 september 2015 13:35 schreef Nattekat het volgende:
Die vind zo een ander team, daar maak ik me geen zorgen over.
Mercedes pikt hem op en zet hem in de force india, dat zou ook een optie kunnen zijn.quote:Op woensdag 23 september 2015 18:38 schreef alwaysonhold het volgende:
[..]
Nu een ster, zegt niks over de toekomst in de F1. Er is nergens plek volgend jaar bij een redelijk team als Red Bull en Torro Rosso verdwijnen ( wat mij onwaarschijnlijk lijkt).
Hulkenberg heeft al contract en heeft als talent Ocon ( F3 titel 2014) onder zijn hoede.quote:Op woensdag 23 september 2015 18:42 schreef Rossdale het volgende:
[..]
Mercedes pikt hem op en zet hem in de force india, dat zou ook een optie kunnen zijn.
En wehrlein, dat weet ik. Maar Mercedes wilde Max ook heel graag hebben maar konden hem dit jaar geen F1 zitje beloven wat Red Bull dus wel kon. Dus je weet nooit.quote:Op woensdag 23 september 2015 18:47 schreef alwaysonhold het volgende:
[..]
Hulkenberg heeft al contract en heeft als talent Ocon ( F3 titel 2014) onder zijn hoede.
Marko die anoniem de Epa getipt heeft, na de afwijzing van VAG? Lol...quote:Op woensdag 23 september 2015 17:48 schreef Peterselieman het volgende:
Winterkorn is al opgestapt bij Volkswagen
VW-topman Martin Winterkorn neemt ontslag
Ferrari zit er natuurlijk wel om straatauto's te verkopen, Red Bull alleen voor de publiciteit...quote:Op woensdag 23 september 2015 20:48 schreef Vriezzer het volgende:
Ach dat hele gedoe met RBR.
Ferrari is ook al 67x keer uit de Formule 1 gestapt.
Natuurlijk heeft RBR heel wat minder historie om te grabbel te gooien, maar die gaan de F1 niet verlaten. Er komt wel een oplossing. De vraag is alleen of die linksom of rechtsom komt.
Eerder Piëch dan, om Winterkorn terug te naaien.quote:Op woensdag 23 september 2015 19:59 schreef Fer het volgende:
[..]
Marko die anoniem de Epa getipt heeft, na de afwijzing van VAG? Lol...
Ferrari begon met auto's te verkopen om te kunnen racen.quote:Op woensdag 23 september 2015 22:05 schreef Ferry_76 het volgende:
[..]
Ferrari zit er natuurlijk wel om straatauto's te verkopen, Red Bull alleen voor de publiciteit...
Maar goed, ze hebben dit wel zelf veroorzaakt, met hun 'we doen alleen maar mee als we kunnen winnen' mentaliteit. Snap best dat andere fabrikanten ze niet graag van motoren willen voorzien.
Force India, Sauber, Manor en Lotus hebben het al niet makkelijk, Renault kan er ook nog helemaal mee stoppen en McLaren zal zo ook niet heel lang door willen modderen. Als RBR en STR er dan ook nog eens mee stoppen , ligt de F1 zo op z'n gat..
Ik denk dat Bernie denkt RB gewoon te kunnen missen.quote:Op woensdag 23 september 2015 22:14 schreef THEFXR het volgende:
red bull zal wel met ferrari gaan rijden, eikelsteen die belt gewoon even
Maar als ze geen motoren vinden is het moeilijk aan dat contract vasthouden, non?quote:Op donderdag 24 september 2015 05:59 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ik denk dat Bernie denkt RB gewoon te kunnen missen.
Als die eruit willen stappen of blijven bitchen dan denk ik dat Bernie zegt ok doei ow en kan ik ff tig miljoenen vangen want jullie zouden tot 2020 mee blijven doen.
De keus om te stoppen ligt niet voor 100% bij RB/TR gok ik zomaar. Bernie kan het ook kotsmoe worden en die is keihard.
Ze kunnen wel motoren vinden, alleen geen competitieve.quote:Op donderdag 24 september 2015 08:30 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Maar als ze geen motoren vinden is het moeilijk aan dat contract vasthouden, non?
Ze hebben motoren. Ze zijn zelf zo stom om dat contract op te zeggen voordat ze andere motoren hebben, dus alle reden voor Bernie om ze aan dat contract te houden.quote:Op donderdag 24 september 2015 08:30 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Maar als ze geen motoren vinden is het moeilijk aan dat contract vasthouden, non?
Sauber heeft wel motoren van dit jaar, alleen nog niet de updates van Ferrari van Monza. Alleen Manor heeft mororen van vorig jaar.quote:Op donderdag 24 september 2015 11:15 schreef Meike26 het volgende:
Sauber heeft ook niet de laatste spec Ferrari motoren en gezien hun gebrek aan updates/geld, moet dat bij STR en RB toch wel goed komen.. Met hun chassis eindigen ze dan steevast in de punten.
Dus ik snap niet wat ze nou aan het mauwen zijn. Volgens mij gaan die auto's ook als een malle met de oudere motoren.
Maar RBR wil alleen maar meedoen als ze kunnen winnen,en dat wordt moeilijker met oude of B spec motoren.quote:Op donderdag 24 september 2015 12:42 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Sauber heeft wel motoren van dit jaar, alleen nog niet de updates van Ferrari van Monza. Alleen Manor heeft mororen van vorig jaar.
Met de mogelijke nieuwe regels waarbij een jaar oude motoren toegestaan zijn (Manor was een uitzondering dit jaar), zouden zowel Sauber, Red Bull als Toro Rosso met een jaar oude motoren kunnen gaan rijden zonder tussentijdse updates.
Dan moeten ze zelf hun motoren maar gaan bouwen. Zijn ze van niemand afhankelijk.quote:Op donderdag 24 september 2015 12:54 schreef Ferry_76 het volgende:
[..]
Maar RBR wil alleen maar meedoen als ze kunnen winnen,en dat wordt moeilijker met oude of B spec motoren.
Ja kinderachtig hoor. Dus stappen ze er lekker uit. Dat laat maar weer eens zien hoe geweldig gezond de F1 is tegenwoordig.quote:Op donderdag 24 september 2015 13:23 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Dan moeten ze zelf hun motoren maar gaan bouwen. Zijn ze van niemand afhankelijk.
Kinderachtig gedoe.
Dat laat maar weer eens zien hoe onbetrouwbaar een team als Red Bull is, een team zonder echte racers DNA in tegenstelling tot andere teams zoals Ferrari, McLaren, Williams, etc, die als het tegenzit gewoon doorgaan in de hoop weer betere tijden te gaan beleven.quote:Op donderdag 24 september 2015 13:39 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ja kinderachtig hoor. Dus stappen ze er lekker uit. Dat laat maar weer eens zien hoe geweldig gezond de F1 is tegenwoordig.
Je hebt mazzel dat Ferrari nooit weg zal gaan en Mercedes blijft wel zolang ze domineren. Verder slaat je post nergens op. Oorzaak en gevolg worden niet omgedraaid, beide zaken zijn waar. Het begint er mee dat Renault bagger is. Red Bull wil winnen en Renault heeft geen zin om geld in een bodemloze put te gooien.quote:Op donderdag 24 september 2015 15:16 schreef sasquatsch het volgende:
Ten eerste kapt Renault niet omdat ze bagger zijn, Red Bull stopt met Renault omdat ze bagger zijn. Renault heeft als gevolg daarvan gezegd niet meer aan klantenteams te leveren. Ze waren namelijk wel bereid het contract te respecteren, iets wat Red Bull niet was. Oorzaak en gevolg moet je niet omdraaien.
En het vertrek van BMW, Honda en Toyota in het vorige decennium ligt ook aan het huidige reglement? Nee dus. Dat komt omdat ze geen succes hadden en het niet meer konden verantwoorden zoveel geld uit te geven en er dus uitstapten. Iets wat Red Bull (die alleen maar in de F1 zit om meer blikjes te verkopen) dus ook doet. En Mercedes ook zou doen als ze een tijdje geen succes meer hebben.
Dus ja, ik heb liever teams als Ferrari, McLaren en Williams op de grid omdat je weet dat die toch wel blijven. Die zitten er namelijk vanwege het racen en niet vanwege de marketingwaarde. Daarvoor hebben ze sponsoren.
En Mercedes kinderachtig? Ja, maar wel te verklaren. Juist omdat dan hun marketingwaarde omlaag zou gaan als ze verslagen zouden worden door een klantenteam. Dus zouden ze eigenlijk alleen motoren moeten leveren, dan maakt het namelijk niet meer uit welk team wint, als er maar een Mercedes motor in ligt. (Mits ze het niet zo regelen als Red Bull met Renault, dat ze een concurrerende sponsor op de auto zetten) .
Jij geeft de schuld aan de regelgeving. Ik denk dat het is vanwege het ontbreken van succes en het vele geld dat ze er in stopten. Sowieso stopten BMW, Honda en Toyota naast hun fabrieksteam met het leveren van motoren. En de regelgeving en races in 2010 waren imho beter dan in voorgaande jaren.quote:Op donderdag 24 september 2015 15:44 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Je hebt mazzel dat Ferrari nooit weg zal gaan en Mercedes blijft wel zolang ze domineren. Verder slaat je post nergens op. Oorzaak en gevolg worden niet omgedraaid, beide zaken zijn waar. Het begint er mee dat Renault bagger is. Red Bull wil winnen en Renault heeft geen zin om geld in een bodemloze put te gooien.
En de vergelijking met die andere merken is ook onzin. Zij stopten er niet mee omdat ze geen goede motor konden bouwen, wat nu het hele probleem is. Ze stopten met hun fabrieksteams maar bleven soms wel motoren leveren. Vergeet ook niet dat de meeste van die teams stopten na 2009 vanwege de belachelijke regelgeving vanaf dat jaar.
Maar goed als jij er blij van wordt dat Mercedes en Ferrari alle wedstrijden winnen en de 'echte teams' op een halve minuut achterstand rijden moet je dat zelf weten.
Dat van Red Bull is ook te verklaren. En van beide word ik niet blij.quote:Op donderdag 24 september 2015 15:45 schreef Fir3fly het volgende:
En claimen dat de kinderachtigheid van Mercedes 'te verklaren' is terwijl je Red Bull veroordeelt voor precies hetzelfde is helemaal prachtig.
quote:Op zaterdag 26 september 2015 18:30 schreef SnowOokami het volgende:
Dit gerucht xD
http://www.f1today.net/nl(...)otoren-voor-red-bull
RB - Mercedes
STR - Ferrari
Die logica van Berger kan ik niet helemaal volgen. Dat kan best en is in het verleden ook voorgekomen.quote:Het kan niet zo zijn dat het beste team dat vier keer op rij wereldkampioen is geworden, achter de rest racet omdat het slechte motoren heeft'
Ik ook niet, maar STR met een Ferrari (A-spec) motor zou wel interessant zijn.quote:Op zaterdag 26 september 2015 18:37 schreef Wombcat het volgende:
[..]
[..]
Die logica van Berger kan ik niet helemaal volgen. Dat kan best en is in het verleden ook voorgekomen.
Als dat het geval is, dan zou Honda toch aan nog twee teams moeten leveren? Wordt het toch Red Bull-Honda en Toro Rosso-Honda. Probleem opgelost.quote:Op zaterdag 26 september 2015 20:42 schreef sasquatsch het volgende:
Ik las dat volgens de richtlijn van de FIA moeten de motoren gelijk over de leveranciers verdeeld worden. Honda heeft voor het eerste jaar een uitzondering gekregen maar zou het tweede jaar aan andere teams moeten leveren.
Maar ze hebben al gezegd dat ze dat niet gaan doen. Dealtje met Bernie?quote:Op zaterdag 26 september 2015 20:42 schreef sasquatsch het volgende:
Ik las dat volgens de richtlijn van de FIA moeten de motoren gelijk over de leveranciers verdeeld worden. Honda heeft voor het eerste jaar een uitzondering gekregen maar zou het tweede jaar aan andere teams moeten leveren.
Ik ken geen italiaans en alles, maar staat hetzelfde niet hier:quote:Op zaterdag 26 september 2015 18:30 schreef SnowOokami het volgende:
Dit gerucht xD
http://www.f1today.net/nl(...)otoren-voor-red-bull
RB - Mercedes
STR - Ferrari
En ik verwacht dat dan alsnog een team zijn 2de coureur buiten flikkert om Max te kunnen contracteren. En dat kunnen alle teams zijn denk ik, want ze willen hem allemaalquote:Op zondag 27 september 2015 14:58 schreef Spatzmann het volgende:
Als dit zo doorgaat dan echt RedBull exit volgend jaar
Vind het op dit moment belangrijker dat er gewoon een fatsoenlijk veld volgend jaar aan de start staan..quote:Op zondag 27 september 2015 15:03 schreef Geralt het volgende:
[..]
En ik verwacht dat dan alsnog een team zijn 2de coureur buiten flikkert om Max te kunnen contracteren. En dat kunnen alle teams zijn denk ik, want ze willen hem allemaal
Ik ook. Ik verwacht niet dat RB en TR vertrekken hoor. Tuurlijk hebben ze genoeg buiten de F1, maar ik denk dat de F1 hun, ook nu, verreweg de meeste exposure oplevert. Ook als je het afzet tegen het geld wat het kost. Die gaan echt niet zomaar vertrekken omdat Mercedes en Ferrari kinderachtig doen.quote:Op zondag 27 september 2015 15:05 schreef franklop het volgende:
[..]
Vind het op dit moment belangrijker dat er gewoon een fatsoenlijk veld volgend jaar aan de start staan..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |