quote:Red Bull stopt met F1 als het geen gelijkwaardige Ferrari-motoren krijgt
Gepubliceerd: 22 september 2015 15:54
Laatste update: 22 september 2015 16:11
Red Bull stopt na 2015 volledig met Formule 1 als het geen Ferrari-motoren krijgt die gelijkwaardig zijn aan die van het fabrieksteam van de Italiaanse fabrikant.
Dat schrijft de website SpeedWeek, dat in handen is van Red Bull.
Red Bull heeft besloten om te stoppen met de tegenvallende Renault-motor en is op dit moment afhankelijk van Ferrari of het ook in 2016 weer over een krachtbron beschikt. Mercedes en Honda hebben al laten weten Red Bull zeker niet van motoren te willen voorzien.
Red Bull-baas Dietrich Mateschitz en zijn motorsport-adviseur Helmut Marko willen nu graag in zee gaan met Ferrari, maar alleen als ze motoren krijgen die gelijkwaardig zijn aan die achterin de auto van Sebastian Vettel en Kimi Raikkonen.
Als Ferrari daar niet aan mee wil werken, trekt de energydrink-fabrikant niet alleen Red Bull Racing, maar ook het Toro Rosso van Max Verstappen terug.
"Red Bull wil geen klantenmotoren die 30 tot 40 pk minder hebben en kunnen worden gemanipuleerd door de fabrikant als het klantenteam het fabrieksteam bedreigt", schrijft Speed Week.
Interesse
Ferrari heeft eerder laten weten open te staan voor het leveren van motoren aan Red Bull. Over of het dan gaat om de meest up-to-date motoren zijn nog geen uitspraken gedaan.
Het is nog onduidelijk hoe Ferrari zal reageren op de eisen van Red Bull. Mateschitz liet eerder optekenen dat "je met een klantenmotor alleen het vermogen hebt om punten af te snoepen van hun directe concurrenten". "Maar je krijgt nooit een motor waarmee je wereldkampioen kunt worden. In dat geval zijn we niet langer geïnteresseerd in deelname."
Volkswagen
Als Red Bull in 2016 wél de beschikking krijgt over een Ferrari-motor naar hun wensen, is dat volgens hardnekkige geruchten ter overbrugging naar de entree van Volkswagen in de Formule 1. De op-een-na grootste autobouwer ter wereld zou met een van de merken van de groep motoren willen leveren aan de renstal.
Volkswagen heeft zelf echter nooit formeel toegegeven een Formule 1-motor te willen bouwen. Bovendien is het de vraag of de Duitse fabrikant met de huidige miljardenboete boven het hoofd in de VS überhapt nog wel trek heeft in een geldverslindend avontuur in de koningsklasse van de autosport.
Door: NU.nl/Joost Nederpelt
F1 zonder RB kan gewoon nietquote:Op dinsdag 22 september 2015 16:18 schreef Fir3fly het volgende:
Ferrari levert wel. Daar zorgt Bernie wel voor.
Ik gok zomaar dat er dan (mocht hij niet aan de regels voldoen) wel een uitzondering gemaakt zal worden.quote:Op dinsdag 22 september 2015 16:44 schreef KingRadler het volgende:
maar als Verstappen de F1 verlaat voor een jaar en komt dan een jaar later terug.
moet hij dan aan de nieuwe jongere regels voldoen van de FIA?
makkelijk hoor. Zo groot is de geschiedenis van het team niet. Renstal is onder de naam van Stewart begonnen en is relatief kort geleden ingestaptquote:
Ja, maar dat doet hij al, omdat hij een superlicentie heeft en dit jaar meer dan 15 starts maakt.quote:Op dinsdag 22 september 2015 16:44 schreef KingRadler het volgende:
maar als Verstappen de F1 verlaat voor een jaar en komt dan een jaar later terug.
moet hij dan aan de nieuwe jongere regels voldoen van de FIA?
quote:The driver must be the holder of a current FIA International Grade A licence.
5.1.2 The driver must also satisfy at least one of the following requirements:
a) have made at least 5 starts in races counting for the FIA Formula One World Championship for Drivers the previous year, or at least 15 starts within the previous 3 years.
Dat zeiden we ook over Minardi, Lotus, Brabham, etc etc. Gaat prima hoor.quote:
Op zich wel. Het zou alleen wel lullig zijn als Red Bull en Toro Rosso tegelijk de F1 verlaten. Wordt wel een klein deelnemersveld op die manier.quote:Op dinsdag 22 september 2015 17:05 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Dat zeiden we ook over Minardi, Lotus, Brabham, etc etc. Gaat prima hoor.
Dan worden het 18 auto's in plaats van de 20 nu. Valt wel mee.quote:Op dinsdag 22 september 2015 17:05 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Op zich wel. Het zou alleen wel lullig zijn als Red Bull en Toro Rosso tegelijk de F1 verlaten. Wordt wel een klein deelnemersveld op die manier.
Oh ja, want Haas komt erbij natuurlijk. Kan idd erger.quote:Op dinsdag 22 september 2015 17:13 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Dan worden het 18 auto's in plaats van de 20 nu. Valt wel mee.
ahquote:Op dinsdag 22 september 2015 16:57 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Ja, maar dat doet hij al, omdat hij een superlicentie heeft en dit jaar meer dan 15 starts maakt.
[..]
Bernie gaat er wel voor zorgen dat dat niet gaat gebeuren!quote:Op dinsdag 22 september 2015 17:05 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Op zich wel. Het zou alleen wel lullig zijn als Red Bull en Toro Rosso tegelijk de F1 verlaten. Wordt wel een klein deelnemersveld op die manier.
Die kan onderhand bij elk team wel instappen lijkt me zo.quote:Op dinsdag 22 september 2015 17:53 schreef Izzy73 het volgende:
Ben wel benieuwd wat er gaat gebeuren met RB en STR, kan me nauwelijks voorstellen dat ferrari gelijkwaardige motoren gaat leveren aan een concurrent. Hopelijk staat deelname aan het seizoen 2016 niet op het spel voor Max.
Dat geld alleen voor de licentie waar Red Bull mee rijdt, als het team verkocht wordt (incl. die licentie) aan Japie X, en die rijdt ermee tot 2020 dan is er niets aan de hand.quote:Op dinsdag 22 september 2015 16:22 schreef sasquatsch het volgende:
Sowieso zou het terugtrekken Red Bull een behoorlijke boete opleveren in de orde van honderden miljoenen euro's (of misschien wel meer) omdat ze zich tot aan 2020 garant hebben gesteld voor deelname aan de F1.
Ja klopt. Maar ze kunnen zich niet zomaar terug trekken en het team opdoeken.quote:Op dinsdag 22 september 2015 18:17 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Dat geld alleen voor de licentie waar Red Bull mee rijdt, als het team verkocht wordt (incl. die licentie) aan Japie X, en die rijdt ermee tot 2020 dan is er niets aan de hand.
Dat zal dan ook niet gebeurenquote:Op dinsdag 22 september 2015 18:20 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Ja klopt. Maar ze kunnen zich niet zomaar terug trekken en het team opdoeken.
Bedoel ik ook.quote:Op dinsdag 22 september 2015 18:29 schreef Fir3fly het volgende:
Nee hoor. Red Bull gaat gewoon rijden met Ferrari motoren van dezelfde spec.
Mocht het echt zover komen dan staat kimi volgend jaar al op straat denk ikquote:Op dinsdag 22 september 2015 18:05 schreef Geralt het volgende:
[..]
Die kan onderhand bij elk team wel instappen lijkt me zo.
Ik denk niet dat er ook maar 1 teambaas te vinden is die niet diep onder de indruk is van wat dit menneke van 17 heeft laten zien tot dusver en die niet bereid is om een van zijn coureurs buiten te flikkeren met een zak geld om Max in zijn auto te zetten.
Maargoed, misschien is dat een iets te chauvinistische kijk op zaken
Er is al sprake van een two-tier systeem voor volgend jaar. Current en Current-1 (1 jaar oude motoren), en een price cap (resp. 12 en 8 miljoen euro voor deze motoren. De vraag is dan wie current krijgt en wie de -1 variant krijgt.quote:Op dinsdag 22 september 2015 18:48 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik denk dat het er op uitdraait dat ome Bernie binnenkort met regels komt die motorenleveranciers verplicht tot levering, en verplicht tot bepaalde specs. Maar dat zullen niet precies dezelfde specs zijn als de eigen motor, dat zal Ferrari niet pikken.
Met 30 PK minder kan RBR natuurlijk best meedoen voor het WK, dan moeten ze alleen een beter chassis bouwen dan Ferrari of betere coureurs contracteren. Ze mogen natuurlijk ook zelf een motor bouwen. Je kunt natuurlijk niet van Ferrari verwachten dat die altijd al die inspanningen hebben gedaan door zelf een motor te bouwen om dan vervolgens een concurrent daarmee te bevoordelen.
En ondertussen missen er 2 bougies en een slangklem, als dat ding geleverd wordt. Blijft een stiekemerd, die Italiaan.quote:Op dinsdag 22 september 2015 20:23 schreef sasquatsch het volgende:
En Ferrari heeft een andere kijk op de zaak. Die vindt het niet erg om aan een sterke concurrent een motor te leveren.
http://www.motorsport.com(...)ed-bull-engine-deal/
Kijk... Ferrari weet al dat het een deal voor maar 2 jaar is. Ze kunnen ook denken dat die 2 jaar extra concurrentie van een team met een Ferrari motor (dus zelfs als ze winnen is het nog winst voor Ferrari) het wel waard is om ipv 2 auto's met de current spec motor 4 of wellicht zelfs 6 auto's met de current spec motor te hebben, wat simpelweg veel meer info betekent van teams die er mee op de top van de motor rijden. Aangezien de regels na 2016 weer aangepast worden betekent dat in het eerste jaar met de nieuwe specs 3x zoveel data over de motor dan de andere fabrikanten. Dan zou Ferrari in 2017/18 echt onverslaanbaar moeten zijn... Zeker met Max. Bijkomend voordeel is dat ze natuurlijk ook de aerodynamics van RBR en STR mee kunnen nemen in hun eigen ontwerp. Voor wat hoort wat.quote:Op dinsdag 22 september 2015 22:32 schreef Fer het volgende:
[..]
En ondertussen missen er 2 bougies en een slangklem, als dat ding geleverd wordt. Blijft een stiekemerd, die Italiaan.
Dit blijft toch een bizarre redenering. Zijn mensen blind ofzo?quote:Op woensdag 23 september 2015 09:50 schreef Schunckelstar het volgende:
Win je, is de auto super
Verlies je, is je motor kut en word je de sport zowat uitgepest door dat onsportieve kutteam
Red Bull is degene die het contract heeft opgezegd. Renault was bereid dat contract te respecteren. Na het opzeggen door Red Bull besloot Renault om dan ook maar aan geen enkel klantenteam meer te leveren.quote:Op woensdag 23 september 2015 10:02 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dit blijft toch een bizarre redenering. Zijn mensen blind ofzo?
Renault stapt er zelf uit, dat heeft niets met Red Bull te maken. De Renault motor is gewoon kut. Daar kun je niet over discussiëren. Dat weten ze zelf ook dus stappen ze uit de sport.
Dat het niet aan de Red Bull zelf ligt maakte Singapore wel duidelijk.
Dat gehaat op Red Bull begint oud te worden. Na volgend jaar zijn het dezelfde mensen die zeiken op Mercedes als die wat roepen.
Jij zeikt AlTIJD, op iedereenquote:Op woensdag 23 september 2015 10:02 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dit blijft toch een bizarre redenering. Zijn mensen blind ofzo?
Renault stapt er zelf uit, dat heeft niets met Red Bull te maken. De Renault motor is gewoon kut. Daar kun je niet over discussiëren. Dat weten ze zelf ook dus stappen ze uit de sport.
Dat het niet aan de Red Bull zelf ligt maakte Singapore wel duidelijk.
Dat gehaat op Red Bull begint oud te worden. Na volgend jaar zijn het dezelfde mensen die zeiken op Mercedes als die wat roepen.
Haas -> Ferrariquote:Op woensdag 23 september 2015 13:40 schreef sasquatsch het volgende:
Probleem is dat de topteams al vol zitten. Dus misschien een jaar als reserve en dan bij een topteam instappen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |