abonnement Unibet Coolblue
pi_156140696
Nav de discussie in het OUD FB topic is besloten het lijstje in dit topic te laten vervallen.
Alle OUD-users en hun kindjes die daar behoefte aan hadden, kun je terugvinden in het verjaardagslijstje op de Fok!wiki:

http://wiki.fok.nl/index.php/Ouder%28s%29_Kalender

Voel je vrij om daar je eigen gegevens aan te passen
pi_156140745
Ik vroeg wat tips over leren voorlezen.
Mijn laatste post:
quote:
Hij heeft alle mees Kees boeken van de bieb al uit :)
Hij leest nu voor het slapen zelf veel Roald dahl en Pinkeltje(1 per 2/3 dagen :P ). Of geronimo stilton..

Het zat voor de vakantie op avi e6 en is net begonnen in groep 5. Hij kan dus prima lezen, alleen voorlezen is zo'n dingetje..
pi_156141026
De boeken van Janneke Schotveld: Superjuffie, Botje, Robbie en Raffie, De Zolderkinderen, enz... Een genot om voor te lezen en ik denk ook een genot om zelf te lezen ;-).
pi_156141041
Mijn dochter lijkt een beetje haar rust terug te vinden op school. met strenge, doch lieve aanpak van de juffen. *O*
pi_156141226
Groof, dat klinkt fijn!

Ik zal eens naar die boeken kijken.
pi_156143601
Fijn groof, lijkt me voor jou dan ook een opluchting. :)
pi_156143765
Hier is ook een plan gemaakt voor jen. Nieuwe evaluatie na de herfstvakantie.

Oh en bij total kun je ook weer voor boeken sparen.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_156143912
Wat lezen jullie beginnende lezers nou?
S was met B naar de bieb geweest, maar B had een en ander niet zo goed gemonitord, dus ze kwam met geel verkeerde boeken thuis. Een voor 10+ die ze bij nader inzien ook te eng vindt om voorgelezen te worden en en een voor 8+ wat ze op zich wel kan, maar misschien net te uitdagend is.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_156143950
Die van mij leest foeksia en heksje lily, en donald ducks. Mijn dametje. Maar eigenlijk houdt ze niet van lezen, dus meestal gaan de biebboeken ongeopend weer terug ;-).
Mijn zoon leest nog niet.
pi_156144063
Donald Duck junior leest ze, maar dat abo is nu afgelopen, dus kan ze ala ze wil over op de gewone. Daar heeft B een abo op :)
Heksje lily is dat 8+ boek en ze leest er stiekem in als ze al moet slapen, maar niet zo gewoon, wat me het idee geeft dat het te moeilijk is. Maar ja, misschien houdt ze niet van lezen. Dat is een optie de ik niet echt heb meegenomen, just omdat ze zichzelf heeft leren lezen. Een zekere interesse was er dus wel.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_156144115
Die van mij leest vrijwel alleen maar informatieve boeken. Gewone leesboeken leest hij enkel op school.

Als beginnende lezer vond hij jip&janneke leuk om te lezen, donald ducks, sprookjes en van die boeken met korte verhaaltjes. Sowieso deden korte verhaaltjes het hier wel goed om het lezen leuk te houden. :)
pi_156144145
Foeksia is volgens mij iets eenvoudiger dan heksje lily. Van Dolfje heb je ook eenvoudigere boeken. Dat kan nogal van niveau verschillen.
S leest gewone donald ducks, al beweert ze zelf dat ze alleen maar plaatjes kijkt.

Op school leest ze trouwens goed en snel, dus er is voor mij ook geen enkele reden om erachter aan te zitten. Ik zorg voor biebboekjes en het is aan haar of ze ze leest of niet.
pi_156144156
Jen leest eigenlijk zelden zelf een boek. Dat moet ik eens wat vaker aanbieden idd.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_156144222
Heb je voorbeelden van boekjes met korte verhalen?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_156144275
Ik heb hier series van borre liggen. Die leest jen zo weg.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_156144291
Uhm even denken hoor.
Lekker zelf lezen met Jacques Vriens. (Avi M3 tot E4)

Korte verhaaltjes voor jonge lezers (M4-E4)
pi_156144308
Borre vindt ze saai :D
Ik zal die eens opzoeken, appelsap, dank je.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_156144333
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 16:05 schreef miss_sly het volgende:
Wat lezen jullie beginnende lezers nou?
S was met B naar de bieb geweest, maar B had een en ander niet zo goed gemonitord, dus ze kwam met geel verkeerde boeken thuis. Een voor 10+ die ze bij nader inzien ook te eng vindt om voorgelezen te worden en en een voor 8+ wat ze op zich wel kan, maar misschien net te uitdagend is.
Yaro leest zelf de disney club boeken. Die met die harde kaft. 1 boekje is voor hem nu nog uitdagend genoeg. Maar goed hij is net 5. Kan me voorstellen dat het voor S niet uitdagend genoeg is.

Sprookjes vind hij ook leuk maar dat is vaak nog te veel tekst en dan wil hij er niet aan beginnen.
pi_156144502
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 16:21 schreef miss_sly het volgende:
Borre vindt ze saai :D
Ik zal die eens opzoeken, appelsap, dank je.
In de boeken van Jacques Vriens voor jonge kinderen staan veel korte verhalen. Niet alleen in dat boek. Dus ik zou zeggen, kijk maar eens bij de bieb. ;)
pi_156144563
Borre ging hier ook wel. Maar eigenlijk kregen we Chris in het begin niet echt aan het lezen. Pas eind groep 3 kreeg hij de lol in het lezen. Daarvoor waren ze hem te saai. Nu zit ik bijna elke week in de bieb met hem, omdat hij zijn boeken weer uit heeft.
Ik ging rondneuzen in de bieb. In die bieb waren de boeken tot e4 gelabeld op de rug. Dus dat was snel zoeken. Gewoon bij de S van start beginnen. Daar waren ook samenleesboeken, waar op de ene pagina een verhaal stond en op de andere kant losse woorden of simpele zinnen (afhankelijk van het niveau). Dat vond Chris nog wel leuk.
Mijn ouders hadden suske en Wiske ook op avi niveau. Die las hij daar wel.
pi_156146900
Dochter leest momenteel de omnibus van Madelief. Maar heeft al veel boeken gelezen.
Mathilda, de GVR, Mees Kees, de boomhut van 13 verdiepingen. Prinsesboeken, van de rommelmarkt, paardenboeken van de rommelmarkt. Ik weet het niet. Ze kan goed een boek in 3 dagen uitlezen.
Ze is ook begonnen in Harry Potter deel 1. Die vind ik nog wel kunnen, maar volgens mij heeft ze die weggelegd.

Zoon lees ik elke avond een recept voor uit

O+
  woensdag 16 september 2015 @ 19:34:03 #22
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_156149791
quote:
7s.gif Op woensdag 16 september 2015 17:53 schreef amaranta het volgende:
Dochter leest momenteel de omnibus van Madelief. Maar heeft al veel boeken gelezen.
Mathilda, de GVR, Mees Kees, de boomhut van 13 verdiepingen. Prinsesboeken, van de rommelmarkt, paardenboeken van de rommelmarkt. Ik weet het niet. Ze kan goed een boek in 3 dagen uitlezen.
Ze is ook begonnen in Harry Potter deel 1. Die vind ik nog wel kunnen, maar volgens mij heeft ze die weggelegd.

Zoon lees ik elke avond een recept voor uit
[ afbeelding ]
O+
:D dat kookboek.

Ik mis het voorlezen. Mijn kinderen hebben het zelf lezen helaas nooit opgepakt. Zit ik daar met een kast vol kinderboeken :'(
Heel lang heb ik daarom voorgelezen. Mes sneed aan twee kanten, ik kon toch mijn liefde voor sommige boeken aan hen kwijt en voorlezen is altijd goed en gezellig.
Maar nu willen ze niet meer voorgelezen worden en hebben ze een leven zonder boeken. :{

Ik vind het heel erg, maar ik weet niet wat ik er aan kan doen. Jongste moest laatst doorgeven aan zijn meester wat zijn lievelingsboek was. Dat was 'Triomf van de verschroeide aarde'. Zijn meester was heel verbaasd en vroeg aan mij of jongste dan thuis wel las :?
Nee dus, ik heb het boek 2x aan hem voorgelezen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_156150675
Mijn 4 jarige heeft een knuffel! O+ Nou ja hij is ook 4 en knuffelt graag. En dan vooral mn dochter net voordat ze naar huis gaat. Maar Mama we hebben geen verkering of ik ben niet flieft hoor. Ik houd gewoon van knuffelen O+
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
pi_156155623
Klinkt lief zeg Tally O+

Sofie leest nog niet. We lezen dr wel elke avond voor. Ze vindt t heerlijk als we dr voorlezen.

Sofie heeft dr eerste uitnodiging voor een kinderfeestje
*O*

Nu nog gaan bedenken hoeveel we voor een kadootje uit gaan geven.
*poef* nu is het weg
pi_156156983
Ken je Vos en Haas? Die serie is erg leuk voor beginnende lezers, echt een verhaallijn erin en de moeilijkheidsgraad bouwt op. Mijn oudste heeft er nog mee leren lezen. O+

Het nieuwste boek in die serie loopt van avi m3 tot e5 zie ik http://www.terralannoo.nl/het-derde-dikke-boek-van-vos-en-haas

[ Bericht 31% gewijzigd door poemojn op 16-09-2015 22:34:26 ]
pi_156160164
Lars vindt lezen erg leuk. Gewoon bij de bieb halen we boekjes. Vooral samenleesboekjes vindt hij super.
Op zn verjaardag kreeg hij een voorleesboek over arjen robben. Helemaal geweldig. Begint met arjen die 6 jaar is en in groep 3 zit (heeee ik ook!) En dan heb je af en toe een plaatje die je met de tablet kan scannen en dan krijg je een filmpje van arjen robben te zien. Fantastisch!

Meike leest graag grappige verhalen zoals de monstersnackbar en mijn hamster is een astronaut. En moppenboeken :+
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
pi_156162459
Lezen is nog niet aan de orde hier. Lijkt mij zo tof een lezend kind.

Ean had gisteren haar 1e spreekbeurt in de klas en ze deed het goed *O* waarschijnlijk wel naar de logopedie maar dat had ik zelf ook al bedacht. Vorig jaar had ik het zelf ook al een keer aangekaart dus als ik met Sac naar het cb moet zal ik het wel meteen navragen.
pi_156162751
Spreekbeurt? In groep 1?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_156162864
Jep ze moest wat persoonlijke dingen meenemen en daar oververtellen. Ik had haar laten kiezen wat mee mocht, en wat op een dienblad past. Er voor de hand liggende dingen:
-d'r knuffel
-foto van de katten
-en een schrijfboekje die had ik niet verwacht.
pi_156162980
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2015 00:17 schreef XXXKarinXXX het volgende:
Lars vindt lezen erg leuk. Gewoon bij de bieb halen we boekjes. Vooral samenleesboekjes vindt hij super.
Op zn verjaardag kreeg hij een voorleesboek over arjen robben. Helemaal geweldig. Begint met arjen die 6 jaar is en in groep 3 zit (heeee ik ook!) En dan heb je af en toe een plaatje die je met de tablet kan scannen en dan krijg je een filmpje van arjen robben te zien. Fantastisch!

Meike leest graag grappige verhalen zoals de monstersnackbar en mijn hamster is een astronaut. En moppenboeken :+
Haha... dit was vreemd om te lezen :D
Maar mijn Lars dus ook ;) al denk ik dat de mijne niet weet wie Arjen Robben dan is
pi_156170778
Een dol enthousiaste Ean uit school gehaald Flip de Beer mocht ze mee naar huis.
pi_156172958
woah een spreekbeurt ja fr? :o knap hoor!
E. praat niet in de kring, laat staan een spreekbeurt :P nu na een half jaar praat ze wel tegen de juf en tegen klasgenootjes, maar alleen 1 op 1 enzo.

Ik zie dat voorlopig ook nog niet veranderen eerlijk gezegd.
:)
pi_156173289
Ean is eigenlijk heel verlegen vooral als iemand haar iets vraagt maar ook altijd bij de vso.

Wij waren ook erg verbaasd dat ze het zo goed deed. Ze sprong schijnbaar heel enthousiast op.
pi_156174623
Ik verbaasde me ook al over een spreekbeurt. Knap zeg dat ze het kan!

Eva is afgelopen maandag pas met school begonnen omdat we dus eerst op vakantie waren. En vandaag dus al een lunch speeldate :o
Meisje uit groep 2 (ze zit in groep 1/2). Overlegt met vader, handjes geschud en afgesproken.
Had ik gelijk zo'n adrem ding mee naar huis die overal om vroeg enzo. Fijne test :')
Komen we terug op school, hoor ik dat meisje tegen een andere groep 2-er vertellen dat ze bij Eva had gezeten. Dat meisje: 'bij wie? (Eva komt de hoek om), oh bij dat kleintje!'
:o O+
pi_156175666
Hier had mijn "school-is-stom" zoon zich ook aangemeld voor een vertelkring.
Wat auto's, een knuffel en een kleine versie van het nutella boek gingen mee naar school.
Ik heb alleen geen idee hoe het gegaan is
pi_156182597
N leest zelf alleen informatieve boeken (Kijkdoos heet die serie geloof ik), maar als we hem voorlezen houdt hij van boeken als De Kleine Kapitein en Raveleijn.
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
pi_156183711
De Kleine Kapitein is ook heel tof. Ik lees vaak een extra stukje voor omdat ik zelf ook benieuwd ben naar hoe het verhaal verder gaat. :D
  vrijdag 18 september 2015 @ 14:20:49 #38
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_156197527
quote:
7s.gif Op woensdag 16 september 2015 17:53 schreef amaranta het volgende:
Dochter leest momenteel de omnibus van Madelief. Maar heeft al veel boeken gelezen.
Mathilda, de GVR, Mees Kees, de boomhut van 13 verdiepingen. Prinsesboeken, van de rommelmarkt, paardenboeken van de rommelmarkt. Ik weet het niet. Ze kan goed een boek in 3 dagen uitlezen.
Ze is ook begonnen in Harry Potter deel 1. Die vind ik nog wel kunnen, maar volgens mij heeft ze die weggelegd.
Madelief is hier ook verslonden, en ook die serie over Polleke. En alle Roald Dahls, heel vaak. :') Momenteel leest ze die weer aan de poppen voor, elke avond een hoofdstuk. Verder leest ze Alleen op de wereld op dit moment. De Dikke Meester Jaap was hier ook een succes.
in de haak.
  vrijdag 18 september 2015 @ 14:21:39 #39
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_156197552
De kleine kapitein heb ik zelf wel uitgelezen, maar onze kinderen wilden er allebei niet echt aan, ik weet niet waarom. Misschien toch weer eens in 't zicht leggen.
in de haak.
pi_156197934
Alleen op de wereld O+ x 1000
pi_156207502
*O* mijn grote kleine meisje mag afzwemmen voor B *O*
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_156215278
^O^ Vicky!
pi_156215873
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 september 2015 21:04 schreef Vicky het volgende:
*O* mijn grote kleine meisje mag afzwemmen voor B *O*
Hee wat goed!!
Hier is kleuter naar badje 2. Tegen de tijd dat ze allemaal klaar zijn hang ik de vlag uit :)
Met een meidenkwartet
pi_156215947
Tof, Vicky, ze gaat lekker!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_156216667
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 09:59 schreef miss_sly het volgende:
Tof, Vicky, ze gaat lekker!
ze wil niet door voor C.
Ik vind het prima. Kan ze lekker gaan korfballen.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_156216693
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2015 10:58 schreef Vicky het volgende:

[..]

ze wil niet door voor C.
Ik vind het prima. Kan ze lekker gaan korfballen.
Wij hebben besloten dat als ze niet al te erg protesteert, ze doorgaat voor C...ooit :P
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_156216862
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2015 11:00 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Wij hebben besloten dat als ze niet al te erg protesteert, ze doorgaat voor C...ooit :P
gisteren twijfelde ze heel erg. Wel niet wel niet.
Vanmorgen was ze heel duidelijk: mama, ik heb besloten dat ik niet voor C ga. Ik wil 2x per week gaan trainen!

Misschien dat ze ooit wel wil.. we zien wel.. ik ben al blij met A en B.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_156216930
God, wat moet dat heerlijk zijn. Nooit meer zwemles. O+

De juf kwam gisteren weer naar me toe om te vertellen dat ze het echt wel kán, maar blablabla luisteren concentreren kletsen blablazeur.
pi_156217119
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2015 11:17 schreef -Spring het volgende:
God, wat moet dat heerlijk zijn. Nooit meer zwemles. O+
De vlag gaat uit...

quote:
De juf kwam gisteren weer naar me toe om te vertellen dat ze het echt wel kán, maar blablabla luisteren concentreren kletsen blablazeur.
Maar het is ook heel gezellig met alle andere kinderen... ;)
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_156217572
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2015 11:17 schreef -Spring het volgende:
God, wat moet dat heerlijk zijn. Nooit meer zwemles. O+

De juf kwam gisteren weer naar me toe om te vertellen dat ze het echt wel kán, maar blablabla luisteren concentreren kletsen blablazeur.
+1

En dan te bedenken dat we allebei straks nóg een keer moeten ;)
pi_156224104
Oh meh spring hoe oud is L nu?

Wij zijn vandaag appels wezen plukken bij de fruittuin. Gelukkig droog gehouden.
pi_156224333
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2015 11:00 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Wij hebben besloten dat als ze niet al te erg protesteert, ze doorgaat voor C...ooit :P
Jen zwemt nu ook voor C. Ik verwacht een lesje of 10 nog.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_156224463
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 17:57 schreef ferrari_rood het volgende:
Oh meh spring hoe oud is L nu?

Wij zijn vandaag appels wezen plukken bij de fruittuin. Gelukkig droog gehouden.
Vijf nog, bijna zes. :)
  zondag 20 september 2015 @ 10:41:03 #54
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_156236885
En weer eens iets heel anders; ik begeleid mijn oudste nogal veel met haar huiswerk en ik erger me echt enorm vaak aan de schoolboeken. Heel vaak kun je vragen of verhalen op meerdere manieren interpreteren, waarna er gewoon meerdere goede antwoorden zijn. Toch wordt er in het boek maar van één interpretatie uitgegaan en ook maar één antwoord goedgekeurd.

Ik heb iedere keer zo de neiging om de desbetreffende docenten een mail te sturen met voorbeelden, maar mijn dochter smeekt me om dat niet te doen. Dus ik kom ook geen stap verder met mijn frustratie. Mijn dochter krijgt vervolgens de volle laag, maar zij kan er natuurlijk ook niks mee.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_156236928
Misschien kun je 'omdenken' Livelink?
"Hé, dát is leuk! Je kunt de vraag ook op deze manier opvatten!"
Maak er een spelletje van: Op hoeveel manieren kunnen we deze opdracht interpreteren?
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  zondag 20 september 2015 @ 10:50:16 #56
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_156237067
quote:
3s.gif Op zondag 20 september 2015 10:43 schreef Moonah het volgende:
Misschien kun je 'omdenken' Livelink?
"Hé, dát is leuk! Je kunt de vraag ook op deze manier opvatten!"
Maak er een spelletje van: Op hoeveel manieren kunnen we deze opdracht interpreteren?
Ja, dat doe ik ook, maar daar wordt mijn dochter heel onzeker van. Begrijpend lezen is haar grootste zwakte, dus ik moet haar altijd helpen om teksten te duiden. En omdat ze er al zoveel moeite mee heeft raakt ze juist snel in paniek. Als ik haar dan een andere interpretatie meegeef en haar antwoord wordt vervolgens fout gerekend, dan verliest ze helemaal haar zelfvertrouwen.

Mijn probleem is dus niet dat je een tekst op meerdere manieren kan uitleggen. Daar leert ze van. Mijn probleem is dat vanuit de boeken en docenten maar 1 antwoord goed wordt gerekend. Soms zijn er vier antwoordmogelijkheden en zijn er wat mij betreft zeker twee antwoorden goed als je het op verschillende manieren bekijkt. Maar er is geen enkele ruimte voor meerdere invalshoeken of interpretaties.

[ Bericht 9% gewijzigd door livelink op 20-09-2015 11:05:45 ]
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_156237391
quote:
3s.gif Op zondag 20 september 2015 10:43 schreef Moonah het volgende:
Misschien kun je 'omdenken' Livelink?
"Hé, dát is leuk! Je kunt de vraag ook op deze manier opvatten!"
Maak er een spelletje van: Op hoeveel manieren kunnen we deze opdracht interpreteren?
is dat niet de omgekeerde wereld?
Als de interpretatie juist is (dus geen gedachtenkronkel) is het de leerkracht die zou moeten bekijken op welke manier de opdracht te interpreteren is, en al die interpretaties afzonderlijk behandelen en beoordelen.
In jouw voorstel geeft de dochter van lievelink een juist antwoord, en krijgt nog steeds te horen dat ze een fout antwoord heeft. Waar de opgave of de beoordeling de enige fout bevat (uitgaande van een juiste uitwerking van haar eigen interpretatie, en die interpretatie niet onmogelijk is). Het kunnen hebben van meerdere interpretaties bij een vraagstuk is eigenlijk al een fout in dat vraagstuk.
  zondag 20 september 2015 @ 11:12:09 #58
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_156237442
Als er meerdere antwoorden mogelijk zijn dan moeten de leerkrachten ook niet po rigide aan een antwoord vasthouden natuurlijk.

1+1=2
Maar bij ".... rooms are very messy" moet je als leerkracht een leerling die geen "their" maar "its" invult omdat die leerling van een hotel uitging gewoon de credits geven die hij/zij verdient.

[ Bericht 0% gewijzigd door Leandra op 20-09-2015 16:06:26 (dyac :() ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 20 september 2015 @ 11:15:51 #59
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_156237528
Het is natuurlijk ook de grote zwakte van meerkeuzevragen. Geen ruimte voor uitleg. Ik weet niet of het komt omdat ze op het VMBO zit, maar ze krijgen bijna alleen maar meerkeuzevragen. Ik kan me toch van mijn eigen schooltijd herinneren dat meerkeuzevragen heel uitzonderlijk waren.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_156237819
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 11:15 schreef livelink het volgende:
Het is natuurlijk ook de grote zwakte van meerkeuzevragen. Geen ruimte voor uitleg. Ik weet niet of het komt omdat ze op het VMBO zit, maar ze krijgen bijna alleen maar meerkeuzevragen. Ik kan me toch van mijn eigen schooltijd herinneren dat meerkeuzevragen heel uitzonderlijk waren.
Er is inderdaad geen mogelijkheid tot uitleg in het stadium van beantwoorden, maar is die mogelijkheid tot uitleg noodzakelijk? Ook bij open vragen moet je als leerkracht er rekening mee houden dat er antwoorden komen die letterlijk hetzelfde zijn als er nu tussen de keuzes in de meerkeuzevragen staan. Zonder dat dat verder uitgelegd wordt waarom voor die keuze gekozen is.
Ik heb het in mijn tijd (ruim 20 jaar geleden, havo en vwo) overigens wel meegemaakt dat er meerdere antwoorden in die meerkeuzevragen goed gerekend moesten worden. Juist vanwege de meerdere interpretaties van de vraagstelling die mogelijk waren.
  zondag 20 september 2015 @ 14:46:40 #61
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_156243045
Ja, daar heb je natuurlijk wel gelijk in, Frederik. Mijn dochter zou zelf mondig genoeg moeten worden om 'foute' antwoorden ter discussie te stellen, maar dat zie ik haar niet zo heel snel doen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  zondag 20 september 2015 @ 15:06:19 #62
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_156243667
Na een toets heb je vaak wel gelegenheid om je antwoorden in te zien en met de leerkracht in gesprek te gaan. Ik zou daar als ik haar was toch af en toe gebruik van maken. Zeker als jullie een bepaalde kwestie samen al doorgesproken hebben, kan ze zich wellicht iets meer zeker voelen van haar zaak. Dus als dit bij huiswerkoefeningen al voorkomt zou ik haar toch aanraden om de twijfelgevallen zeker aan de docent voor te leggen. Ik denk dat ze haar daar juist om zullen waarderen (meer dan wanneer het via d'r moeder moet gaan). En als de docent dan kan onderbouwen waarom iets toch niet goed kan worden gekeurd, helpt dat ook weer bij het leren van je fouten.
in de haak.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 20 september 2015 @ 15:11:06 #63
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_156243823
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 11:12 schreef Leandra het volgende:
Als er meerdere antwoorden mogelijk zijn dan moeten de leerkrachten ook niet po rigide aan een antwoord vasthouden natuurlijk.

1+1=2
Maar bij ".... rooms are very messy" moet je als leerkracht een leerling die geen "their" maar "it's" invult omdat die leerling van een hotel uitging gewoon de credits geven die hij/zij verdient.
Hier hadden we van de week net zoiets (boze zoon ;) ). Bij Nederlands vroeg de lerares om de vertaling van het Duitse woord Schalter. Zoon vult in: schakelaar. Dat is een goede vertaling maar je kunt het woord Schalter ook vertalen met: loket. En toen moest het blijkbaar loket zijn en niet schakelaar. Tja... (het ging niet om een tekst maar om losse woorden, dus het was geen kwestie van context).
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zondag 20 september 2015 @ 15:21:24 #64
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_156244201
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 15:11 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Hier hadden we van de week net zoiets (boze zoon ;) ). Bij Nederlands vroeg de lerares om de vertaling van het Duitse woord Schalter. Zoon vult in: schakelaar. Dat is een goede vertaling maar je kunt het woord Schalter ook vertalen met: loket. En toen moest het blijkbaar loket zijn en niet schakelaar. Tja... (het ging niet om een tekst maar om losse woorden, dus het was geen kwestie van context).
En toen, Rewimo? Heeft hij het zelf aangekaart bij de lerares?
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  zondag 20 september 2015 @ 15:22:46 #65
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_156244238
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 15:06 schreef trui het volgende:
Na een toets heb je vaak wel gelegenheid om je antwoorden in te zien en met de leerkracht in gesprek te gaan. Ik zou daar als ik haar was toch af en toe gebruik van maken. Zeker als jullie een bepaalde kwestie samen al doorgesproken hebben, kan ze zich wellicht iets meer zeker voelen van haar zaak. Dus als dit bij huiswerkoefeningen al voorkomt zou ik haar toch aanraden om de twijfelgevallen zeker aan de docent voor te leggen. Ik denk dat ze haar daar juist om zullen waarderen (meer dan wanneer het via d'r moeder moet gaan). En als de docent dan kan onderbouwen waarom iets toch niet goed kan worden gekeurd, helpt dat ook weer bij het leren van je fouten.
Dat is het volgende waar ik met haar aan moet werken, ja. Het zou inderdaad de beste oplossing zijn.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 20 september 2015 @ 15:43:32 #66
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_156244860
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 15:21 schreef livelink het volgende:

En toen, Rewimo? Heeft hij het zelf aangekaart bij de lerares?
Ja, maar ze hield voet bij stuk ;)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_156248604
Ik heb dat als kind ook 2x gehad met een juf. Nog trauma's van het gevoel van oneerlijkheid.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  zondag 20 september 2015 @ 18:43:47 #68
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_156248726
Bij het lezen van het voorbeeld van Rewimo krijg ik al last van frustratie. Wat kan een lerares in vredesnaam voor argumenten geven om schakelaar fout te rekenen?
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  zondag 20 september 2015 @ 18:47:12 #69
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_156248809
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 15:43 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Ja, maar ze hield voet bij stuk ;)
oh wat irritant zeg!
in de haak.
pi_156248836
quote:
1s.gif Op zondag 20 september 2015 18:39 schreef Vanyel het volgende:
Ik heb dat als kind ook 2x gehad met een juf. Nog trauma's van het gevoel van oneerlijkheid.
Nou. Dat! Ik schreef tijdens een dictee in groep 5 portemonnaie ipv portemonnee. Had ik ergens in een boek gelezen. Mn leraar deed daar destijds zó stom over. Waar had ik dát nou toch weer vandaan? Die schrijfwijze was ie werkelijk nog nooit tegengekomen.
Ik wist niet meer in welk boek ik dat gelezen had en ging op een gegeven moment zelfs betwijfelen of ik het überhaupt wel ergens gelezen had.

Tot ik jaren later het Internet er eens op nasloeg en zag dat het idd 'gewoon' de Franse schrijfwijze was die tot 1995 oké was.

Ik ben nog steeds wel eens in staat om die docent te Googelen en 'm dit te mailen. :')
  zondag 20 september 2015 @ 18:48:36 #71
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_156248845
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 15:43 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Ja, maar ze hield voet bij stuk ;)
Dat is toch gewoon flauw?
Sommige woorden hebben meerdere betekenissen, je kunt de ene betekenis niet fout gaan rekenen omdat het toevallig niet in je rijtje past, zeker niet als er zonder context overhoord wordt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 20 september 2015 @ 18:51:27 #72
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_156248914
Darn, zelfs google translate geeft schakelaar als vertaling...

Voor loket geeft het overigens Fahrkartenschalter
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_156250289
Bij een overhoring woordjes kan ik er juist wel inkomen dat men het woordje uit de opgegeven stof wil horen. Vooral als stampen en rijtjes nog belangrijker gevonden worden dan wij hier in Nederland doen.
Want ken je de stof die je had moeten leren, of ken een andere stof (die waar die andere vertaling in gevraagd wordt), of ken je beide.
Indien droge stof kennis belangrijk gevonden wordt kan dat een nadeel zijn (het is lastiger om voor alle 400 woorden te leren welke vertaling er geleerd moet worden van de 5 per woord die je kent, dan de 400 vanuit het niets in je hoofd te moeten stampen)
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 20 september 2015 @ 19:52:52 #74
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_156250486
Zoiets gebeurt wel vaker :P Krijg je ervan als je kind Nederlands is en dus een grotere woordenschat heeft dan zijn (Duitse) lerares. Ik heb al een paar keer op een proefwerk aangetekend dat iets goed was terwijl zij het fout rekende omdat ze een woord niet kende. Dan past ze het wel aan overigens.

En het kan best zijn dat hij loket had moeten opschrijven. Alleen wist hij niet dat Schalter loket was in het Duits, hij kende het woord alleen in de betekenis van schakelaar. Dan loop je dus tegen het probleem aan dat zijn woordenschat in het Duits minder groot is dan bij Duitse kinderen.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_156252960
quote:
1s.gif Op zondag 20 september 2015 18:48 schreef -Spring het volgende:

[..]

Nou. Dat! Ik schreef tijdens een dictee in groep 5 portemonnaie ipv portemonnee. Had ik ergens in een boek gelezen.
De mijne zei in een dictee dat "de wagen met de melkbussen ratelden over de weg". Omdat de melkbussen ratelden en niet de wagen. Mijn argument dat het onderwerp niet de melkbussen was maar de WAGEN met de melkbussen werd ook weggelachen. Grrrr.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  zondag 20 september 2015 @ 21:14:15 #76
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_156253609
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 21:00 schreef Vanyel het volgende:

[..]

De mijne zei in een dictee dat "de wagen met de melkbussen ratelden over de weg". Omdat de melkbussen ratelden en niet de wagen. Mijn argument dat het onderwerp niet de melkbussen was maar de WAGEN met de melkbussen werd ook weggelachen. Grrrr.
Oh, wat erg :o . En ik maar denken dat de leraren vroeger beter waren in Nederlands.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  zondag 20 september 2015 @ 21:16:00 #77
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_156253698
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 19:46 schreef frederik het volgende:
Bij een overhoring woordjes kan ik er juist wel inkomen dat men het woordje uit de opgegeven stof wil horen. Vooral als stampen en rijtjes nog belangrijker gevonden worden dan wij hier in Nederland doen.
Want ken je de stof die je had moeten leren, of ken een andere stof (die waar die andere vertaling in gevraagd wordt), of ken je beide.
Indien droge stof kennis belangrijk gevonden wordt kan dat een nadeel zijn (het is lastiger om voor alle 400 woorden te leren welke vertaling er geleerd moet worden van de 5 per woord die je kent, dan de 400 vanuit het niets in je hoofd te moeten stampen)
Ik kan me ook wel voorstellen dat je liever het woordje uit de opgegeven stof wil horen, maar in dit geval kun je ook als leraar dan gewoon pech hebben. Als een antwoord echt niet fout is, dan kun je het volgens mij ook gewoon niet fout rekenen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_156253718
Eens.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 20 september 2015 @ 21:16:56 #79
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_156253742
Och ik heb er zelf ook nog wel een :')

Ik had een lang opstel geschreven, speelde in een kasteel in Engeland waar ik op vakantie was geweest. Er zat geen fout in. Kreeg ik geen 10 omdat er volgens de leraar ergens een komma ontbrak :(
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_156253983
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 19:52 schreef Rewimo het volgende:
Zoiets gebeurt wel vaker :P Krijg je ervan als je kind Nederlands is en dus een grotere woordenschat heeft dan zijn (Duitse) lerares. Ik heb al een paar keer op een proefwerk aangetekend dat iets goed was terwijl zij het fout rekende omdat ze een woord niet kende. Dan past ze het wel aan overigens.

En het kan best zijn dat hij loket had moeten opschrijven. Alleen wist hij niet dat Schalter loket was in het Duits, hij kende het woord alleen in de betekenis van schakelaar. Dan loop je dus tegen het probleem aan dat zijn woordenschat in het Duits minder groot is dan bij Duitse kinderen.
Mijn Duitse wederhelft noemde als eerste vertaling ook schakelaar. Loket pas nadat ik het noemde, met als opmerking dat dat toch echt een veel minder gangbaar woord is.

Jammer, zulke voorbeelden van rechrlijnigheid. Alsof buiten het kader denken of creativiteit geen te stimuleren eigenschappen zijn...
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 20 september 2015 @ 21:26:12 #81
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_156254229
quote:
1s.gif Op zondag 20 september 2015 21:21 schreef Clubsoda het volgende:

Mijn Duitse wederhelft noemde als eerste vertaling ook schakelaar. Loket pas nadat ik het noemde, met als opmerking dat dat toch echt een veel minder gangbaar woord is.

Jammer, zulke voorbeelden van rechrlijnigheid. Alsof buiten het kader denken of creativiteit geen te stimuleren eigenschappen zijn...
Als er ouderavond is ga ik het wel aankaarten, op een constructieve manier. Met Engels zitten we met een soortgelijke situatie. Zijn uitspraak en woordenschat zijn ook beter/groter dan die van zijn leraar. Alleen gaat die er wat soepeler mee om gelukkig :)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_156254605
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 15:11 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Hier hadden we van de week net zoiets (boze zoon ;) ). Bij Nederlands vroeg de lerares om de vertaling van het Duitse woord Schalter. Zoon vult in: schakelaar. Dat is een goede vertaling maar je kunt het woord Schalter ook vertalen met: loket. En toen moest het blijkbaar loket zijn en niet schakelaar. Tja... (het ging niet om een tekst maar om losse woorden, dus het was geen kwestie van context).
Ik zou aan de juf vragen of de woorden dan voortaan in context kunnen worden gevraagd. Als docent Engels merk ik dat leerlingen dan ook snappen dat woorden verschillende betekenissen hebben in verschillende contexten. En je voorkomt discussies zoals deze.
pi_156254679
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 21:14 schreef livelink het volgende:

[..]

Oh, wat erg :o . En ik maar denken dat de leraren vroeger beter waren in Nederlands.
vroeger was niet alles beter hoor (bij mij op de lagere school, kwam begin jaren 80, na een vraag om uitleg over zinsontleding het antwoord "gewoon een streepje zetten na een paar woorden", en toen ik naar het voortgezet onderwijs ging was het iets als "we zullen jullie Nederlands gaan leren, iets wat op de lagere school al gedaan had moeten worden. Behalve wanneer je op de Eli heimansschool hebt gezeten, dan beginnen we eerst met het afleren van wat je daar hebt geleerd", een keer raden op welke lagere school ik gezeten heb :) )
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 20 september 2015 @ 21:38:28 #84
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_156255062
quote:
1s.gif Op zondag 20 september 2015 21:31 schreef Razztwizzle het volgende:

Ik zou aan de juf vragen of de woorden dan voortaan in context kunnen worden gevraagd. Als docent Engels merk ik dat leerlingen dan ook snappen dat woorden verschillende betekenissen hebben in verschillende contexten. En je voorkomt discussies zoals deze.
Dat zou handiger zijn ja :) En hij snapt nu natuurlijk prima dat het woord twee betekenissen heeft. Alleen kende hij het niet ;)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zondag 20 september 2015 @ 22:12:45 #85
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_156256969
quote:
1s.gif Op zondag 20 september 2015 21:32 schreef frederik het volgende:

[..]

vroeger was niet alles beter hoor (bij mij op de lagere school, kwam begin jaren 80, na een vraag om uitleg over zinsontleding het antwoord "gewoon een streepje zetten na een paar woorden", en toen ik naar het voortgezet onderwijs ging was het iets als "we zullen jullie Nederlands gaan leren, iets wat op de lagere school al gedaan had moeten worden. Behalve wanneer je op de Eli heimansschool hebt gezeten, dan beginnen we eerst met het afleren van wat je daar hebt geleerd", een keer raden op welke lagere school ik gezeten heb :) )
Het is nog goedgekomen, volgens mij ;)
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  zondag 20 september 2015 @ 22:48:05 #86
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_156258264
Mijn klimgeit vandaag. Een beetje wazige foto, maar het plezier is wel duidelijk volgens mij.

Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  zondag 20 september 2015 @ 23:20:55 #87
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_156259558
Wat goed om Job zo te zien O+
In mijn hoofd is hij nog altijd het hele kleine jongetje dat ik ooit zag, in een korte broek en een groot shirt. Aan het rauzen op hele korte pootjes.
  zondag 20 september 2015 @ 23:30:02 #88
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_156259877
Hij wordt groot inderdaad. En heeft duizend-en-één angsten, maar heeft er vervolgens totaal geen moeite mee om op grote hoogte rond te hangen. Mijn man was op dit punt al afgehaakt en naar beneden geholpen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  zondag 20 september 2015 @ 23:33:59 #89
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_156260014
Rising above fear.
  zondag 20 september 2015 @ 23:38:55 #90
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_156260163
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 23:33 schreef Luchtbel het volgende:
Rising above fear.
Mooi gezegd O+
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 21 september 2015 @ 06:30:22 #91
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_156263116
Wauw, wat gaaf! De lol straalt eraf! :D
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_156263138
Wauw wat knap van Job.

waarom moet ik mijn kinderen door de weeks altijd wakker maken? En staan ze in het weekend om 05:30 naast mijn bed/ roepen ze?
pi_156263140
Ook stoer dat ie gewoon zelf doorgaat.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 21 september 2015 @ 06:59:18 #94
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_156263200
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 06:40 schreef ferrari_rood het volgende:
Wauw wat knap van Job.

waarom moet ik mijn kinderen door de weeks altijd wakker maken? En staan ze in het weekend om 05:30 naast mijn bed/ roepen ze?
Omdat ze in het weekend zo vroeg wakker zijn :P
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  maandag 21 september 2015 @ 07:12:56 #95
386633 Adnap
I love Life !
pi_156263246
De docent Engels is hier gelukkig creatief en krijgt jongste zijn eigen programma. Lezen doet hij ook op eigen niveau ipv TL, dat maakt het een stuk prettiger.

wij hebben op mijn werk digitale toetsen en moeten daarin zelf antwoorden invoeren.
Dus voor het woord diabetes (en andere) hebben we zoveel schrijfwijzen. Het gaat mij er niet om dat ze het woord goed schrijven maar weten wat het is.
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
pi_156264418
Zo'n jeugdtrauma heb ik ook ;( Had ik met dictee 'meneer' geschreven ipv 'mijnheer'. Ik leerde de bordrij nooit, want ik las veel boeken en had zodoende geen moeite met spelling. In eerste instantie werd het goed gerekend, maar toen zag een klasgenootje later dat ik toch heul het verkeerde woordje had opgeschreven. Mocht ik m'n sticker weer inleveren :')
pi_156269977
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 09:22 schreef WupWup het volgende:
Zo'n jeugdtrauma heb ik ook ;( Had ik met dictee 'meneer' geschreven ipv 'mijnheer'. Ik leerde de bordrij nooit, want ik las veel boeken en had zodoende geen moeite met spelling. In eerste instantie werd het goed gerekend, maar toen zag een klasgenootje later dat ik toch heul het verkeerde woordje had opgeschreven. Mocht ik m'n sticker weer inleveren :')
Gelukkig kon je klasgenootje NSB prima spellen dus :') my god...
:)
pi_156270627
mignonne. _O- .

Ik heb mijn oude schriftjes van de basisschool nog met de dictees erin. Dat handschrift dat ik toen had, is zo rond mijn 14e verdwenen en nooit meer teruggekomen. ;( .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  maandag 21 september 2015 @ 14:55:12 #99
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_156270755
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 14:20 schreef mignonne het volgende:
Gelukkig kon je klasgenootje NSB prima spellen dus :') my god...
Nou zeg, kom op... Dat vind ik toch wel weer een beetje straffe conclusie. Je hebt het over kinderen, en je weet niets over de omstandigheden. Bovendien hield de NSB zich volgens mij zelden bezig met dictees ;)

Ik vind het wel echt allemaal rare gevallen. Volgens mij willen we kinderen juist graag leren dat er niet altijd 1 antwoord mogelijk is. Een tijdje terug keek ik een podcast - misschien wel een TED talk, ik weet het niet meer - waarin een wiskundeleraar juist beargumenteerde dat we kinderen veel te pasklare informatie geven "want in het echte leven krijg je je informatie ook niet zo kant en klaar aangeleverd". Dat was echt zo'n leuk verhaal!
  maandag 21 september 2015 @ 14:59:23 #100
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_156270855
Oh, dit soort trauma's heb ik er ook zat van..
Het erge is idd dat als mensen dan naar de universiteit gaan (ik ben universitair docent), dat je ze dan af moet leren dat er op alles één antwoord is. Hoe vaak ik al de vraag heb gehoord 'maar wat is het juiste antwoord dan?' Zelfs als je ze eerst hebt uitgelegd dat er meerdere mogelijke antwoorden zijn of dat we gewoon geen idee hebben.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_156272110
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 14:55 schreef Gaoxing het volgende:

[..]

Nou zeg, kom op... Dat vind ik toch wel weer een beetje straffe conclusie. Je hebt het over kinderen, en je weet niets over de omstandigheden. Bovendien hield de NSB zich volgens mij zelden bezig met dictees ;)

Rustig maar hoor :') het was niet serieus.
:)
pi_156274032
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 14:20 schreef mignonne het volgende:

[..]

Gelukkig kon je klasgenootje NSB prima spellen dus :') my god...
:D
pi_156278420
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 14:59 schreef SaskiaR het volgende:
Oh, dit soort trauma's heb ik er ook zat van..
Het erge is idd dat als mensen dan naar de universiteit gaan (ik ben universitair docent), dat je ze dan af moet leren dat er op alles één antwoord is. Hoe vaak ik al de vraag heb gehoord 'maar wat is het juiste antwoord dan?' Zelfs als je ze eerst hebt uitgelegd dat er meerdere mogelijke antwoorden zijn of dat we gewoon geen idee hebben.
Het is volgens mij ook wel redelijk logisch. Kinderen blijven lang kijken naar volwassenen als mensen die het allemaal weten. Het kan een behoorlijke desillusie zijn om erachter te komen dat dit niet zo is. Vond ik ook lastig toen ik ging studeren. Dacht dat ik dan toegang zou krijgen tot de Ware Kennis, of zoiets. :') . Viel dat even tegen. De complexiteit van de wereld is behoorlijk moeilijk te bevatten en wordt het liefst teruggebracht tot simpele feitjes en hapklare brokken.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_156380652
*O* *O* laatste zwemles gehad!! *O* *O*

Alleen dinsdag nog afzwemmen en dan nooit meer verplicht naar het zwembad
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  vrijdag 25 september 2015 @ 20:15:16 #105
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_156380861
Je zal het nog gaan missen, Vicky *O* *O*
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_156381301
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 20:15 schreef livelink het volgende:
Je zal het nog gaan missen, Vicky *O* *O*
als kiespijn :D
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_156381342
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2015 20:08 schreef Vicky het volgende:
*O* *O* laatste zwemles gehad!! *O* *O*

Alleen dinsdag nog afzwemmen en dan nooit meer verplicht naar het zwembad
Wat heerlijk! *O*
pi_156381436
*O* vicky!

Ik ga morgenochtend met Daan(3,5) naar kleuterzwemmen (pre-A). Dus ik zit er nog wel 3 jaar ofzo :P
pi_156382185
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2015 20:08 schreef Vicky het volgende:
*O* *O* laatste zwemles gehad!! *O* *O*

Alleen dinsdag nog afzwemmen en dan nooit meer verplicht naar het zwembad
Whoeeeeheee!!! O heerlijkheid!!
Met een meidenkwartet
pi_156382471
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 14:59 schreef SaskiaR het volgende:
Oh, dit soort trauma's heb ik er ook zat van..
Het erge is idd dat als mensen dan naar de universiteit gaan (ik ben universitair docent), dat je ze dan af moet leren dat er op alles één antwoord is. Hoe vaak ik al de vraag heb gehoord 'maar wat is het juiste antwoord dan?' Zelfs als je ze eerst hebt uitgelegd dat er meerdere mogelijke antwoorden zijn of dat we gewoon geen idee hebben.
Herkenbaar!!
Ik ben ook universitair docent.

De wanhoop bij sommige studenten...maar uiteindelijk leren ze er wel mee leven. O+
Professioneel gifmenger.
  zaterdag 26 september 2015 @ 08:46:35 #111
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_156393877
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2015 21:03 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Herkenbaar!!
Ik ben ook universitair docent.

De wanhoop bij sommige studenten...maar uiteindelijk leren ze er wel mee leven. O+
+1! Ik werk vooral met masterstudenten en schrik er soms van hoe star hun kijk op "de waarheid" is :@

Ander onderwerp: hoe zit het met de ongeschreven regels van het afspreken in de kleuterklas? Als beginnende kleutermoeder heb ik echt geen idee wat normaal is :') Mijn zoon vindt het spannend bij vreemde mensen dus begin deze week ben ik een uurtje meegegaan. Gister kwam hier een meisje waarvan de moeder 2,5 uur bleef hangen. Dat vond ik vrij heftig eigenlijk :X
Oude (on)bekende.
pi_156394049
Ik werd vorige week aangesproken door een groep 2-er (eva zit in groep 1/2) dat zd graag een keer bij Eva wilde spelen. Nou joh, hartstikke leuk, laten we dat even samen met je ouders een keer afspreken.
Maar pa stond erachter en na het handje schudden zei hij 'nou tot vanmiddag dan hè'.
Ik werd even overvallen dat ze dus gelijk mee ging, maar aan de andere kant vond ik dat uurtje tussen de middag wel een mooie start.
Ik heb pa verteld waar wij wonen en het meisje meegenomen.
Eva gaf al wel aan dat ze het leuk vond, maar wel bij haar thuis voorlopig. Die ziet het nog niet zo zitten om naar een ander te gaan. Prima, kan ik het ook een beetje aftasten.
Maar wat ik een beetje denk te merken hier, is dat er geen ouders meekomen bij een speelafspraak.
pi_156394089
Het ligt natuurlijk aan de behoeften je kind of je de eerste paar keer even meegaat als ouder. Maar 2,5 uur vind ik not done.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_156394151
Hier komen geen ouders mee bij play-dates. Ik kan me voorstellen dat zoiets vooral van het kind afhangt of je het wel of niet doet. Ik zit er zelf niet zo op te wachten om verplicht ergens te gaan zitten :P en nog veel minder dat iemand anders bij mij thuis komt (want geen invloed op wanneer die persoon dan weg gaat).

De speeldates hier zijn vaak ook gewoon dat, de kindjes spelen met elkaar zeg maar. En ik doe gewoon mn dingen zoals het altijd gaat. Wasje draaien, keuken beetje opruimen, eventueel alvast iets voorbereiden voor het avondeten etcetera. Als er dan ineens iemand 2,5 uur ( :X ) op de koffie komt dan kost me dat best veel tijd waar een speeldate me geen extra tijd kost.
:)
pi_156394188
Ik ben nooit gebleven bij een speel afspraak. Andersom is er 1 keer een moeder even blijven hangen. Ik heb daar zelf niet echt behoefte aan.

Hier is afspreken op lange dagen meestal van 15:00 (school uit) tot 16:30

En op vrijdag van 12:15 tot ong 14:30

Op maandag en woensdag spreken ze niet af ivm andere activiteiten. Dinsdag en donderdag in overleg met opa, die past dan op.
En vrijdag mag altijd.
pi_156394240
Ik ga eigenlijk nooit mee. Soms even wegbrengen omdat sofie nog niet zo zeker is in het verkeer op de fiets. Dat een ouder niet met 2 wiebelende kleuters op de fiets zit.

Als ze tot 12.30 naar school moeten is t spelen vaak tot rond 15 uur. Als ze tot 14.15 naar school moeten tot 16.30/17.00 uur ongeveer.
Voor nu hou ik een aan dat ze 1 keer per week speelt. Ze is enorm moe en tis best intensief allemaal.
*poef* nu is het weg
  zaterdag 26 september 2015 @ 09:28:25 #117
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_156394270
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2015 09:23 schreef kaatjejannie het volgende:
Ik ga eigenlijk nooit mee. Soms even wegbrengen omdat sofie nog niet zo zeker is in het verkeer op de fiets. Dat een ouder niet met 2 wiebelende kleuters op de fiets zit.

Als ze tot 12.30 naar school moeten is t spelen vaak tot rond 15 uur. Als ze tot 14.15 naar school moeten tot 16.30/17.00 uur ongeveer.
Voor nu hou ik een aan dat ze 1 keer per week speelt. Ze is enorm moe en tis best intensief allemaal.
Dat zijn best lange speelafspraakjes :o
Toen ze kleiner waren hielden wij het bij maximaal 1,5 uur. Dan blijft het leuk voor zowel kinderen als ouders, zeg maar ;)
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_156394393
Hier in het dorp spreken ze gewoon buiten af en ze hobbelen overal wel even binnen. Meisje uit een ander dorp komt dan wel echt bij jen spelen, maar ze gaan altijd buiten spelen.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  zaterdag 26 september 2015 @ 09:50:03 #119
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_156394452
Goed om te lezen dat dit niet normaal is :D Ik zie het niet zitten om willekeurige moeders te vermaken op m'n vrije middagen :') En 1-1,5 spelen vind ik zelf ook lang genoeg na een dag school :)

lk ben trouwens van plan om er snel naar toe te werken dat S gewoon zelf ergens gaat spelen, maar voor z'n eerste speeldate bij vreemden vond ik het zelf geen probleem om tegemoet te komen aan z'n behoefte :)
Oude (on)bekende.
pi_156394458
Ik ben nog nooit bij een speelafspraakje gebleven. En een ouder is hier ook nog nooit gebleven.
Gisteren fietste de moeder van een meisje wel even mee, omdat het meisje niet op de fiets was en wij wel. Maar ze bleef verder niet.

Qua tijd, het verschilt altijd een beetje. Op woensdag is het sowieso van 12 tot 2 uur/half 3, want hij moet om 3 uur zwemmen.
Gisteren was het van half 3 tot 5, maar soms ook tot half 5.
pi_156394506
Bij ons ligt het ook aan het kind dat komt spelen. Veel vriendinnen heb ik van 12.15 tot 17.00 uur over de vloer, zonder problemen. Anderen is na een uurtje al genoeg. :')
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  zaterdag 26 september 2015 @ 09:58:22 #122
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_156394518
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2015 09:44 schreef Ticootje het volgende:
Hier in het dorp spreken ze gewoon buiten af en ze hobbelen overal wel even binnen. Meisje uit een ander dorp komt dan wel echt bij jen spelen, maar ze gaan altijd buiten spelen.
Dat klinkt fijn! Hier wordt ook veel buitengespeeld, maar wel door wat oudere kinderen. Dat ik onze net 4-jarige af en toe zelf naar het speeltuintje laat gaan om te kijken of z'n vriendje er is wordt hier toch een klein beetje onverantwoord gevonden :D
Oude (on)bekende.
pi_156394605
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 september 2015 09:58 schreef Mevr_Mus het volgende:

[..]

Dat klinkt fijn! Hier wordt ook veel buitengespeeld, maar wel door wat oudere kinderen. Dat ik onze net 4-jarige af en toe zelf naar het speeltuintje laat gaan om te kijken of z'n vriendje er is wordt hier toch een klein beetje onverantwoord gevonden :D
O, dat blijft hoor.
S mocht hier van de week naar de bushalte lopen om B op te halen. Niets bijzonders hoor, geen drukke wegen en een voorzichtig kind.
Kreeg ik een whatsapp van een moeder uit de buurt dat haar buurvrouw (:')) S had zien lopen, bijna buiten de wijk bij de brug, of alles goed was.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 26 september 2015 @ 10:15:28 #124
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_156394669
Toch zie ik inmiddels wel de meerwaarde van dat soort sociale controle, ook al komt het soms als kritiek over.
Toen mijn jongste nog veel weg liep vond ik het wel heel fijn dat ik ergens woon waar veel sociale controle is en het heeft toen ook echt zijn nut bewezen. Regelmatig werd hij thuis gebracht of ergens naar binnen gehaald of werden wij gewaarschuwd dat ze hem ergens hadden zien lopen aan de andere kant van het dorp.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_156395275
Ik kan me dat goed voorstellen, livelink, maar dat is wel een andere situatie dan de onze. Ik vind het van een kant ook wel prettig te weten dat hier in de buurt een beetje op elkaar gelet wordt. Dat doe ik zelf ook. Maar ik vond dit echt overdreven, het was nog geen zes uur, ze was nog steeds in de wijk, niet huilen of hard lopen of wat dan ook. Gewoon een vrolijk meisje dat op haar gemakje rondloopt. Geen enkele reden tot zorg of whatsapp.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_156395564
Oh, bij speeldates van mijn zoon blijf ik einddloos beppen en theedrinken met de moeder in kwestie. :@ Gaat hier zo over en weer. Soms heeft de een of de ander wat te doen, dan wordt er uitgebreid verontschuldigd. :D "zo ongezellig"
Professioneel gifmenger.
pi_156395610
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2015 11:20 schreef Buurpoes het volgende:
Oh, bij speeldates van mijn zoon blijf ik einddloos beppen en theedrinken met de moeder in kwestie. :@ Gaat hier zo over en weer. Soms heeft de een of de ander wat te doen, dan wordt er uitgebreid verontschuldigd. :D "zo ongezellig"
Ik moet er niet aan denken. :D
pi_156398368
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 september 2015 11:23 schreef -Spring het volgende:

[..]

Ik moet er niet aan denken. :D
Die moeders willen toch jouw bff worden?
pi_156398411
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 september 2015 13:59 schreef amaranta het volgende:

[..]

Die moeders willen toch jouw bff worden?
Één ja. Hou op.
pi_156398618
Hier blijft er ook niemand hangen bij een playdate. Alleen met de moeder van zijn beste vriend wil ik dat nog wel eens afspreken. Maar dan is het meer een theedate van onze kant waar de kinderen mee gaan ;)

Hij kan alleen op korte dagen afspreken: woensdag en vrijdag dus. En er gaat niemand meteen mee om bij ons een boterham mee te eten :( Dat gezeur: ik lust alleen dat soort brooood, thuis hebben we altijd pindakaas. Of een jochie toen ik zei: ga jij maar hier zitten. Zegt ie: 'ik ben de gast dus ik mag bepalen waar ik ga zitten' Wat dacht je van op de trap vriend? :(
ti amo più di ieri ma meno di domani
pi_156399094
Gelukkig blijft hier niet echt ouders hangen op speeldates. Ik moet er ook niet aan denken, tenzij het van tevoren al is afgesproken. :@
Met de moeders van vriendjes waar hij vaak mee speelt klets ik nog wel eens een kwartiertje.
Wij hangen vaak op het terras in de speeltuin van de buurtvereniging terwijl de kinderen spelen en drinken daar thee/koffie. Daar komen zo'n beetje alle kinderen van de school naartoe. Voelt wat meer ongedwongen vind ik. :P
Qua tijden zijn de speeldates hier vrij lang, meestal tot een uur of vijf. En als het aan de kinderen ligt is dat nog steeds te kort. :D
pi_156407148
Bij speeldates blijft er hier over het algemeen ook niemand hangen, behalve dan de moeder van vriendje F. Daar kom je gewoon bijna niet vanaf. :X Nadat L een keer of 3 met het kereltje in kwestie gespeeld had belde ze me ineens op met de vraag of ik gedurende hun 3 weken durende vakantie de post wilde ophalen bij hun thuis. Ik heb ja gezegd omdat ik zo overdonderd was, maar ik vond het op zijn zachtst gezegd wel een beetje awkward... :') M'n collega's grapten toen ook al dat ze vast op zoek was naar een nieuwe bff. :D

Waar ik gisteren nog jompelde voor Vicky die nooit meer naar het zwembad hoeft voor zwemles, mocht ik vandaag voor L jompelen die woensdag mag gaan afzwemmen voor A. :o *O*

Trotse L in spoiler. O+
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_156409116
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 september 2015 09:58 schreef Mevr_Mus het volgende:

[..]

Dat klinkt fijn! Hier wordt ook veel buitengespeeld, maar wel door wat oudere kinderen. Dat ik onze net 4-jarige af en toe zelf naar het speeltuintje laat gaan om te kijken of z'n vriendje er is wordt hier toch een klein beetje onverantwoord gevonden :D
Leyla van net 5 loopt ook al ruime tijd alleen door het dorp. Het ligt denk een beetje aan de buurt.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_156409241
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 september 2015 22:17 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Leyla van net 5 loopt ook al ruime tijd alleen door het dorp. Het ligt denk een beetje aan de buurt.
Dat kan hier niet: men rijdt te hard en mijn zoon kijkt meestal wel, maar soms niet goed voor ie oversteekt.
Ik laat hem wel naar de buren lopen. :+ Verder mag ie niet.
Professioneel gifmenger.
pi_156409390
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2015 14:14 schreef Estrys het volgende:
Hier blijft er ook niemand hangen bij een playdate. Alleen met de moeder van zijn beste vriend wil ik dat nog wel eens afspreken. Maar dan is het meer een theedate van onze kant waar de kinderen mee gaan ;)

Hij kan alleen op korte dagen afspreken: woensdag en vrijdag dus. En er gaat niemand meteen mee om bij ons een boterham mee te eten :( Dat gezeur: ik lust alleen dat soort brooood, thuis hebben we altijd pindakaas. Of een jochie toen ik zei: ga jij maar hier zitten. Zegt ie: 'ik ben de gast dus ik mag bepalen waar ik ga zitten' Wat dacht je van op de trap vriend? :(
Zoooo dat laatste :D my god :')
:)
pi_156410279
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 september 2015 21:12 schreef _NIKKI_ het volgende:


Trotse L in spoiler. O+


Wat goed zeg!! Snelle L!
Met een meidenkwartet
pi_156410666
Topper!
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_156415843
Goed hoor L. Knap gedaan. En tess ook.

Lars heeft gisteren zn b diploma gehaald! Hij wil niet voor c dus we zijn klaar met zwemles ^O^

Speeldates hier ook zonder plakkende ouders. En je merkt hoe ouder ze worden hoe langer ze het met elkaar volhouden. Lars heeft alleen 1 vriendje die elke week vraagt om te spelen, maar ik vind het geen leuk kind en ze hebben compleet andere interesses. Dus constant gezeur. Jochie wil liefst alleen maar op de wii. Nu kunnen ze met mooi weer prima naar buiten maar dat wil meneertje niet... vind het lastig om hem elke week weer nee te verkopen.
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
  zondag 27 september 2015 @ 11:15:13 #139
386633 Adnap
I love Life !
pi_156417482
Beste ouders...

Van iemand hier heb ik járen geleden 2 boeken geleend.
Ik was in de veronderstelling dat ik die allang terug gestuurd had maar.....
een enorme opruimbui verder vond ik ze, ingepakt en wel maar zonder adres bovenop een kast.
Het gaat om een astronomieboek en een boek van Jonathan Livigston Zeemeeuw.
Geen namen erin, alleen een engelse tekening van een 'steamboat '
Ik wil ze graag alsnog retourneren naar de eigenaar.

Gaarne reacties per PM

Groet Adnap
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
pi_156429843
In het begin ging ik bij sommige kinderen/ ouders even mee om te kijken waar hij ging spelen. Meestal alleen even om Chris er thuis te brengen. Soms was het max een kopje thee en dan was ik wel weer weg. Dat is 3 keer gebeurd denk ik. Inmiddels is het een kwestie van telefoonnummers uitwisselen op het schoolplein, en hij fiets zelf wel mee naar hun huis.
Chris speelt niet heel veel. Hij kan alleen niet op dinsdag. Op de lange dagen zijn ze kwart voor 3 klaar en spelen ze meestal tot 5 uur. Op de korte dag verschilt het. In het begin was het vaak ergens rond half 3. Maar het is nu ook weleens 4 uur.

Als ze hier komen op een korte dag lunchen ze gezellig mee. Nog nooit geen problemen mee gehad.

Karin, hier zeg ik vaak bij het afspreken al hoeveel ze op schermpjes mogen, zeker bij Chris zijn beste vriendje. Dan kiezen ze soms opeens toch voor de andere ouder. Of ze gaan mee en kunnen alvast hun plannen op de fiets naar huis bijstellen :P
En *O* voor Lars zijn Diploma!
pi_156444706
Hier is ook nog nooit een ouder blijven hangen. yaro regelt het altijd dat ze hier komen spelen. Hij heeft nog nooit ergens anders gespeeld. Tot nu toe was dat geen probleem, maar hij zou dat nu wel graag willen. Maar ik merk ook weinig ingang bij de andere ouders dat hij daar eens mag komen spelen.

Ik vermoed dat het ook niet gebruikelijk is om er bij te blijven. Ook niet nodig, maar ik kan me best voorstellen dat het wel gezellig kan zijn.
pi_156445295
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2015 11:15 schreef As1981 het volgende:
Hier is ook nog nooit een ouder blijven hangen. yaro regelt het altijd dat ze hier komen spelen. Hij heeft nog nooit ergens anders gespeeld. Tot nu toe was dat geen probleem, maar hij zou dat nu wel graag willen. Maar ik merk ook weinig ingang bij de andere ouders dat hij daar eens mag komen spelen.

Ik vermoed dat het ook niet gebruikelijk is om er bij te blijven. Ook niet nodig, maar ik kan me best voorstellen dat het wel gezellig kan zijn.
Het is hier vrijwel altijd om en om. De ene keer bij ons, de keer erop bij de ander.
Je wordt er ook een soort van op aangesproken als het altijd bij de ander is.
pi_156445322
Mijn kleuter doet het zo goed op school. Ik ben echt blij met zn kleuterverlenging.
Waar hij vorig jaar nog niet misschien uit zichzelf iets tegen de juf ging zeggen, ging hij vanmorgen trots vertellen dat hij nieuwe kleren had.
En vorige week was hij ook assertief genoeg om te vertellen dat de juf geen lege vellen op had gehangen op het verfbord. Dat zou hij eerst echt nooit gedaan hebben.
pi_156445341
quote:
7s.gif Op maandag 28 september 2015 11:48 schreef amaranta het volgende:

[..]

Het is hier vrijwel altijd om en om. De ene keer bij ons, de keer erop bij de ander.
Je wordt er ook een soort van op aangesproken als het altijd bij de ander is.
Dat had ik dus ook verwacht maar elke poging om elders af te spreken word altijd zo afgehouden. Denk ik kom dan maar lekker hier spelen.
pi_156445354
quote:
7s.gif Op maandag 28 september 2015 11:50 schreef amaranta het volgende:
Mijn kleuter doet het zo goed op school. Ik ben echt blij met zn kleuterverlenging.
Waar hij vorig jaar nog niet misschien uit zichzelf iets tegen de juf ging zeggen, ging hij vanmorgen trots vertellen dat hij nieuwe kleren had.
En vorige week was hij ook assertief genoeg om te vertellen dat de juf geen lege vellen op had gehangen op het verfbord. Dat zou hij eerst echt nooit gedaan hebben.
Klinkt als een hele goede beslissing dan!!!
pi_156445356
quote:
1s.gif Op maandag 28 september 2015 11:51 schreef As1981 het volgende:

[..]

Dat had ik dus ook verwacht maar elke poging om elders af te spreken word altijd zo afgehouden. Denk ik kom dan maar lekker hier spelen.
Gelijk heb je hoor.
pi_156455981
Plakkende ouders :D

Hier komen ze wel eens een half uurtje eerder voor een kopje thee, maar alleen in overleg. En ik voel me ook niet geremd in zeggen dat het een keer niet uitkomt. Tot nu toe heb ik pas één moeder meegemaakt waarvan ik dacht 'oef, ga nu maar weer naar huis hè'... Het scheelt dat ik meestal probeer niet teveel te willen doen zolang de kinderen nog op zijn. behalve wat opruimen/ koken enzo. Ik voel me ook niet echt van mijn tijd beroofd daardoor. Koken kan ik ook beginnen als er iemand een kopje thee drinkt aan de eettafel. maar als ik dus wel iets moet doen die middag, geef ik eigenlijk zonder problemen aan dat het niet uitkomt die middag, dat ik nog veel moet doen. Doet nooit iemand raar of moeilijk over.

Ik vind het wel wat anders als ouders een paar keer meekomen omdat een kind anders niet durft. Dat kan ik alleen maar toejuichen. Zo heb ik het met die van mij ook gedaan, die allebei de eerste 1,5 jaar eigenlijk alleen maar thuis wilden spelen.
pi_156460483
Even een vraagje. Ik ga donderdag met school boeken kopen voor de bieb. Kunnen jullie wat leuke titels noemen die niet in de kast mogen ontbreken (4-12 jaar).

En is er iemand in de buurt die verstand heeft van toeslagen? Kyan gaat nu naar de psz en omdat we beide werken vallen we blijkbaar onder de kinderopvang en moeten we toeslag aanvragen. Maar dat hebben we zelf nog nooit hoeven te doen. Dus nu heb ik wat vraagjes.
pi_156460521
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2015 22:02 schreef As1981 het volgende:
Even een vraagje. Ik ga donderdag met school boeken kopen voor de bieb. Kunnen jullie wat leuke titels noemen die niet in de kast mogen ontbreken (4-12 jaar).

En is er iemand in de buurt die verstand heeft van toeslagen? Kyan gaat nu naar de psz en omdat we beide werken vallen we blijkbaar onder de kinderopvang en moeten we toeslag aanvragen. Maar dat hebben we zelf nog nooit hoeven te doen. Dus nu heb ik wat vraagjes.
Roald Dahl. O+
pi_156460561
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2015 22:02 schreef As1981 het volgende:
Even een vraagje. Ik ga donderdag met school boeken kopen voor de bieb. Kunnen jullie wat leuke titels noemen die niet in de kast mogen ontbreken (4-12 jaar).

En is er iemand in de buurt die verstand heeft van toeslagen? Kyan gaat nu naar de psz en omdat we beide werken vallen we blijkbaar onder de kinderopvang en moeten we toeslag aanvragen. Maar dat hebben we zelf nog nooit hoeven te doen. Dus nu heb ik wat vraagjes.
Annie M.G. :Y
Professioneel gifmenger.
  maandag 28 september 2015 @ 22:10:06 #151
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_156460720
As doe maar een dm of pm. Die toeslagen liggen wel in mijn straatje ;)
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_156461191
quote:
1s.gif Op maandag 28 september 2015 22:10 schreef laziness het volgende:
As doe maar een dm of pm. Die toeslagen liggen wel in mijn straatje ;)
dm's verstuurd. Hopelijk weet je antwoord.
  maandag 28 september 2015 @ 22:30:16 #153
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_156461389
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2015 22:02 schreef As1981 het volgende:
Even een vraagje. Ik ga donderdag met school boeken kopen voor de bieb. Kunnen jullie wat leuke titels noemen die niet in de kast mogen ontbreken (4-12 jaar).

En is er iemand in de buurt die verstand heeft van toeslagen? Kyan gaat nu naar de psz en omdat we beide werken vallen we blijkbaar onder de kinderopvang en moeten we toeslag aanvragen. Maar dat hebben we zelf nog nooit hoeven te doen. Dus nu heb ik wat vraagjes.
Torak en Wolf, de Grijze Jager, Divergent, de Hongerspelen, het leven van een Loser, (voor de oudere lezer)
Dolje Weerwolfje, de Griezelbus vanaf groep 3 ongeveer

En Woeste Willem, Tim op de tegels, de gruffalo, de boeken van Kikker en Pad, euh....
(Mijnese hebben Roald Dahl wel gelezen maar Annie MG alleen van voorlezen en vonden het wel aardig. Vooral Pluk.)
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  maandag 28 september 2015 @ 22:38:08 #154
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_156461629




Erg leuke boeken voor 8, 9-jarigen

En natuurlijk toch ook Dolfje Weerwolfje.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_156461689
Kijk leuk al die input!!! Ik ga morgen een lijstje maken om mee te nemen!!!
  maandag 28 september 2015 @ 22:51:17 #156
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_156461994
Voor de iets oudere meisjes mag Achtste-groepers huilen niet, niet ontbreken.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  Licht Ontvlambaar dinsdag 29 september 2015 @ 00:00:47 #157
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_156464046
quote:
1s.gif Op maandag 28 september 2015 22:30 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

Torak en Wolf, de Grijze Jager, Divergent, de Hongerspelen, het leven van een Loser, (voor de oudere lezer)
Dolje Weerwolfje, de Griezelbus vanaf groep 3 ongeveer

En Woeste Willem, Tim op de tegels, de gruffalo, de boeken van Kikker en Pad, euh....
(Mijnese hebben Roald Dahl wel gelezen maar Annie MG alleen van voorlezen en vonden het wel aardig. Vooral Pluk.)
alles van Lemniscaat... Verder Dagboek van een Muts, de waanzinnige boomhut serie, Heksje Lily, Niet de buren bijten serie van Paul van Loon
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_156468082
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 september 2015 00:00 schreef Sjeen het volgende:

[..]

alles van Lemniscaat... Verder Dagboek van een Muts, de waanzinnige boomhut serie, Heksje Lily, Niet de buren bijten serie van Paul van Loon
Ja, de waanzinnige boomhut serie!
Sofie en de pinguins vindt mijn bijna 8-jarige ook erg leuk :).
Dr Seuss boeken. Dummie de mummie schijnt het ook wel goed te doen.
Prentenboek: Fred het (heel erg eigenwijze) hert, Fred kan niet slapen - P. Smit
Mama van 2 lieve meiden :)
  dinsdag 29 september 2015 @ 10:35:33 #159
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_156468192
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2015 22:02 schreef As1981 het volgende:
Even een vraagje. Ik ga donderdag met school boeken kopen voor de bieb. Kunnen jullie wat leuke titels noemen die niet in de kast mogen ontbreken (4-12 jaar).

En is er iemand in de buurt die verstand heeft van toeslagen? Kyan gaat nu naar de psz en omdat we beide werken vallen we blijkbaar onder de kinderopvang en moeten we toeslag aanvragen. Maar dat hebben we zelf nog nooit hoeven te doen. Dus nu heb ik wat vraagjes.
De boeken van Sven en zijn rat!
***
pi_156470297
Bedankt dames voor jullie suggesties. Ik heb een lijst gemaakt, vanmiddag geef ik ze aan de juffen en dan kijken wat we donderdag daadwerkelijk gaan shoppen!!
pi_156470387
Dat lijkt me lekker shoppen zeg... boekhandel mogen plunderen O+
pi_156470433
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 12:35 schreef Shandaly het volgende:
Dat lijkt me lekker shoppen zeg... boekhandel mogen plunderen O+
Wordt voor mij de eerste keer dat ik mee mag. Nog geen idee hoe het gaat lopen, maar heb er nu al zin in.
pi_156471665
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2015 22:02 schreef As1981 het volgende:
Even een vraagje. Ik ga donderdag met school boeken kopen voor de bieb. Kunnen jullie wat leuke titels noemen die niet in de kast mogen ontbreken (4-12 jaar).

En is er iemand in de buurt die verstand heeft van toeslagen? Kyan gaat nu naar de psz en omdat we beide werken vallen we blijkbaar onder de kinderopvang en moeten we toeslag aanvragen. Maar dat hebben we zelf nog nooit hoeven te doen. Dus nu heb ik wat vraagjes.
Hebben jullie ook mini informatieboekjes?
Mijn groep is er dol op!
Vooral de kinderen die niet echt houden van lezen, maar wel een brede intresse hebben lezen deze heel graag!
pi_156475222
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2015 22:23 schreef As1981 het volgende:

[..]

dm's verstuurd. Hopelijk weet je antwoord.
Mocht je iets goeds horen, wil je het mij dan ook laten weten? Hier tot dezelfde ontdekking gekomen.
Home is where the O+ is...
  dinsdag 29 september 2015 @ 18:12:50 #165
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_156477330
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 september 2015 16:26 schreef Cwen het volgende:

[..]

Mocht je iets goeds horen, wil je het mij dan ook laten weten? Hier tot dezelfde ontdekking gekomen.
As was bang haar kortingen in de IB te verliezen maar toeslagen en IB staan los van elkaar.

DM staat open als je vragen hebt.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_156477640
Weet iemand hoe het zt met kinderopvangtoeslag en studie/stage?
  dinsdag 29 september 2015 @ 18:33:42 #167
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_156477798
Er is ook een KOT topic ;)
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_156477871
I know maar die nieuwe lay out is killing voor mijn laptop. Ik kan helemaal niks meer zoeken, hij loopt overal op vast.
pi_156478767
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 18:27 schreef ferrari_rood het volgende:
Weet iemand hoe het zt met kinderopvangtoeslag en studie/stage?
wat studeer je?
pi_156479310
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 september 2015 19:13 schreef amaranta het volgende:

[..]

wat studeer je?
Hoe vind ik een baan.

Blok 3 van bewegingsonderwijs.
pi_156479349
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 18:27 schreef ferrari_rood het volgende:
Weet iemand hoe het zt met kinderopvangtoeslag en studie/stage?
Je hebt afaik gewoon recht op kinderopvangtoeslag. Als je voltijd studeert dan telt dat als 40-urige werkweek zeg maar.

Hier is het iig nooit een probleem geweest met mijn studie/stage. Mijn stages zijn onderdeel van de studie en vielen als zodanig gewoon onder die 40-urige werkweek dinges.
:)
pi_156479362
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 september 2015 19:36 schreef mignonne het volgende:

[..]

Je hebt afaik gewoon recht op kinderopvangtoeslag. Als je voltijd studeert dan telt dat als 40-urige werkweek zeg maar.
Het is maar een dag.
pi_156479403
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 19:37 schreef ferrari_rood het volgende:

[..]

Het is maar een dag.
Dan moet je wellicht even bellen met de belastingdienst? Je hebt wel recht op KOT maar hoeveel uur/dagen dat durf k dan niet te zeggen.
:)
pi_156480183
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 19:35 schreef ferrari_rood het volgende:

[..]

Hoe vind ik een baan.

Blok 3 van bewegingsonderwijs.
Wie weet dat de gymbevoegdheid een stapje de juiste richting op is.

Want banen zijn er écht!
pi_156480301

In the pocket!
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_156480540
Gefeliciteerd!!

Wat kijkt ze trots O+
pi_156481365
Even een vraagje aan de andere ouders hier.

Vanmiddag ging ik mijn zoon van de BSO halen. Terwijl ik op hem aan het wachten was,was één van de leidsters een ander kind aan het corrigeren. Dit liep naar mijn idee behoorlijk hoog op, want op een bepaald moment was ze met een behoorlijke stemverheffing tegen dat kind aan het 'praten'. Ik zet praten tussen haakjes omdat ik het persoonlijk schreeuwen vond. 'JIJ komt NU HIERRRRRR, NU!!!!. HIERKOMEN. IK ZEI HIERKOMEN!!!' Het ging verder dan enkel een stemverheffing om streng te zijn.
Kleine sidenote; Het kind stond de leidster in kwestie hard in haar gezicht uit te lachen, dus ik kan me de frustratie en boosheid wel voorstellen.
Toch schrok er best van in de zin van dat ik meteen dacht; dit is niet helemaal normaal. Ik zou het niet prettig vinden als er op die manier gereageerd zou worden op mijn kind.

Er was bij dit voorval een andere leidster aanwezig dus niet op of om keek. Hierdoor twijfel ik nu wat aan mijzelf, of mijn omgangsnormen dan zo anders zijn bijvoorbeeld. (Ik kan wel vaker gevoelig reageren :@ )
Wat zouden jullie in dit geval doen? Is het een overtrokken reactie om hier een melding van te maken bij de kinderopvang?
  dinsdag 29 september 2015 @ 20:53:48 #178
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_156481459
Tja ik ben niet roomser dan de paus en verhef mijn stem ook wel eens.
Dus ik vind het niet gelijk meldingswaardig maar ik was er niet bij en weet dat anderen er anders over zullen denken.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_156481500
Melding maken kan.

Ik spreek een kind ook wel eens aan op het gedrag. Zeker als de juf nog niet in de klas is en de jongens doen weer eens uitproberen wie de sterkste is. Dan haal ik de jongens wel gewoon uit elkaar en spreek ik ze ook aan dat dat niet de bedoeling is.
Een ander kind heb ik wel eens aangesproken op het opzettelijk zand in de ogen van Bram gooien. Zelfs toen Bram al stond te huilen het nog een paar keer doen. Toen vluchtte het joch snel naar oma, maar daar heb ik mooi schijt aan.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_156481560
Ik verhef mijn stem ook zeker wel eens en spreek ook wel eens andere kinderen aan op gedrag. Dit ging voor mijn gevoel gewoon een stuk verder en was pure boosheid. (mijn observatie en interpretatie natuurlijk)
pi_156481607
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 20:56 schreef appelsap het volgende:
Ik verhef mijn stem ook zeker wel eens en spreek ook wel eens andere kinderen aan op gedrag. Dit ging voor mijn gevoel gewoon een stuk verder en was pure boosheid. (mijn observatie en interpretatie natuurlijk)
Wat is de relatie van die ouder tot het kind? Misschien kent ze het kind wel beter?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  dinsdag 29 september 2015 @ 21:00:28 #182
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_156481733
Het is leidster kind toch?
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_156481762
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 september 2015 21:00 schreef laziness het volgende:
Het is leidster kind toch?
Leidster - kind inderdaad.
Volgens mijn zoon luistert het kind in kwestie vaak niet naar de leidsters. Ik weet er verder niet veel van omdat mijn zoon nog niet zo lang naar die BSO gaat.
pi_156481818
Van een leidster zou ik meer professionaliteit verwachten.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_156482022
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 21:02 schreef Ticootje het volgende:
Van een leidster zou ik meer professionaliteit verwachten.
Dat is mijn idee ook wel een beetje.
Enerzijds ben ik ook er gevoelig voor dat soort reacties en heb ik al snel zoiets van; dat kan niet op deze manier, arm kind. (iets met oud zeer :P) Anderzijds heb ik zoiets: ik werk zelf in de zorg en zo zal ik mijn patiënten écht niet behandelen, hoe dwars ze ook zijn.
pi_156491855
Toch blijven het ook mensen.. Ook die hebben uitschieters..
Je kunt het eens navragen als het je erg dwars zit. Gewoon even die leidster aanschieten en vragen of het een pittig dagje was?

Ik weet dat Chris zijn juf vorig jaar eens tegen een kindje geschreeuwd heeft. Dat was een kindje uit een andere klas die vanwege zijn gedrag even bij deze juf mocht afkoelen. Dat jochie was normaal al dwars, en nu een dagje extra. Hij luisterde naar niks, trok volkomen zijn eigen plan, dwars door alle anderen heen. Alle kinderen in de klas zijn ervan geschrokken. Chris had het er nog dagen over en ik ben ook met hem naar juf geweest om te vragen wat er nou gebeurd was. Juf vertelde dat ze nog nooit zo boos was geweest. In haar tig jaar op school was dit de eerst keer dat ze zo boos was geweest. Ze heeft ook tegen Chris gezegd dat ze op hem nooit zo boos zou worden (goed overdacht hoor). Daarmee was Chris gerustgesteld.
Maar juffen zijn toch ook gewoon mensen ;)
  Licht Ontvlambaar woensdag 30 september 2015 @ 09:40:37 #187
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_156492252
Dat is precies waarom ik geen juf geworden ben :)
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_156494378
Deepfreeze, dat was later ook mijn gedachte. Iedereen kan een keer zijn dag niet hebben. Ik laat het nu voor wat het is zolang het niet vaker gebeurt. :)
pi_156495396
Ik heb het 3 weken geleden ook gehad. Ik haal Yaro op vrijdag altijd 15 min eerder op ivm zwemles.

Toen hoorde ik de juf ook iets zeggen wat ik echt niet vond kunnen. Maar inderdaad niet een kindje uit haar klas en ik vond het ook zo niet bij haar passen.

Toen heb ik ook info ingewonnen o.a. bij een juf en het voor nu gelaten.
pi_156497409
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 09:40 schreef Sjeen het volgende:
Dat is precies waarom ik geen juf geworden ben :)
dat wat zij zegt..

Daarbij weet je vaak niet wat ervoor gebeurd is.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_156502178
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 09:15 schreef Deepfreeze het volgende:

Maar juffen zijn toch ook gewoon mensen ;)
Ja, dat klopt.
Maar ik heb er wel moeite mee als er tegen kinderen wordt geschreeuwd, zéker door een professional. Het hoort bij je vak om op tijd afstand te nemen als je merkt dat je de controle over je emoties verliest.
Ik heb in een ver verleden een collega gehad die wel eens briesend en met een trillende hand een kind de deur wees. En hóe een kind zich ook gedraagt, als je zó voor de klas staat heb je al veel eerder en veel meer grenzen laten overtreden.

Ik vind het bijzonder Appelsap dat de collega in kwestie schijnbaar niet reageerde....
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_156502721
Misschien had de collega de situatie wel over kunnen nemen inderdaad. Maar die wist misschien ook wel dat er meer speelde?
Een keertje kan gebeuren, maar het met niet iets worden dat vaak gebeurd. Eens per 3 jaar ofzo ;)
pi_156503788
Ik geloof dat ik werkelijk mijn schouders erover had opgehaald.
Ik schreeuw ook wel eens wat naar mijn kind, is dat verboden ofzo? Ik mep *nooit*, ik zet mijn kind *nooit* moederziel alleen op de gang/trap/buiten. Maar soms moet ie even in het gareel. Niet dagelijks, niet wekelijks. Ik geloof niet dat ie er wat aan overhoudt. O+
Professioneel gifmenger.
pi_156504628
Misschien houdt hij er ook niks aan over als je hem slaat.

Schreeuwen is niet verboden, maar ik vind het geen normale manier van omgang. Ik voel me daar niet prettig bij en ik vind het niet acceptabel. Kinderen kunnen daar wel degelijk wat aan overhouden.
pi_156510465
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 19:52 schreef appelsap het volgende:
Misschien houdt hij er ook niks aan over als je hem slaat.

Schreeuwen is niet verboden, maar ik vind het geen normale manier van omgang. Ik voel me daar niet prettig bij en ik vind het niet acceptabel. Kinderen kunnen daar wel degelijk wat aan overhouden.
Heb je een bron voor je laatste bewering?

Lijkt mij namelijk volstrekt onzinnig. Mede ook omdat ik kinderen onderling de hele tijd hoor schreeuwen op schoolpleinen er dergelijke.

En van slaan en van apart zetten zijn er voldoende aanwijzingen dat dat schadelijk kan zijn. Toch zie ik massa's ouders de trap gebruiken als afkoelplek. Ik weiger te geloven dat daarmee een complete generatie verknipte volwassenen opgroeit. :+
Professioneel gifmenger.
pi_156511216
quote:
1s.gif Op woensdag 30 september 2015 22:31 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Heb je een bron voor je laatste bewering.

Lijkt mij namelijk volstrekt onzinnig. Mede ook omdat ik kinderen onderling de hele tijd hoor schreeuwen op schoolpleinen er dergelijke.
Nee, ik heb geen bronnen. Google vast wel. ;)
Er staat overigens in de literatuur genoeg beschreven over bijvoorbeeld hechtingsproblematiek en een negatieve opvoedsfeer (schreeuwen, slaan). Er zullen vast ook genoeg bronnen zijn die het tegenspreken.

Ik zeg dit nu vooral vanuit mijn eigen ervaring, omdat ik ondervonden heb dat dit veel effect kan hebben op de ontwikkeling. Dan heb ik het niet over sporadisch uitvallen of schreeuwen, maar wel vaak of stelselmatig. Daarom ben ik in principe gewoon tegen schreeuwen.

Kinderen die tegen elkaar schreeuwen vind ik wel anders dan volwassenen - kind. Dan is er namelijk sprake van een andere machtsverhouding.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 07:08:39 #197
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_156516322
Maar laten we er gewoon even vanuit gaan dat dit een sporadisch iets was en ze daar niet dagelijks staan te viswijven tegen die kinderen.
Beetje vertrouwen in een pedagogisch medewerker en tegelijkertijd compassie voor een slechte dag hebben.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_156516843
Daar gingen we toch allang vanuit? :)
Verder hou ik er nu over op. ;)

[ Bericht 33% gewijzigd door appelsap op 01-10-2015 08:39:43 ]
  donderdag 1 oktober 2015 @ 20:11:11 #199
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_156529874
Een vraagje voor de ouders van de al wat oudere kinderen; hoe veel tijd zijn jullie kwijt aan het begeleiden met het huiswerk, het overhoren en zo?

Mijn oudste is een niveau omhoog gegaan en moet er nou echt wel serieus werk van maken in tegenstelling tot vorig jaar. En ik merk dat ik er ongewild ook veel tijd aan kwijt ben. Nu kan het zijn dat ik er nu vooral zoveel tijd aan kwijt ben omdat we nog in een ritme moeten komen en dat het gaandeweg vanzelf beter gaat, maar het valt me wel tegen. Wat zijn jullie ervaringen?
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  † In Memoriam † donderdag 1 oktober 2015 @ 20:27:45 #200
37843 lady-wrb
kortaf
pi_156530422
de eerst jaren zijn inderdaad tropenjaren geweest. alle talen overhoren, aardrijkskunde en geschiedenis doornemen en uitleggen, het heeft me inderdaad uren gekost, dus ja, dat herken ik wel.
mijn ervaring is dat hoe verder hij komt, hoe minder grip ik erop krijg.
nu heeft hij ook allemaal vakken waar ik of nooit van gehoord heb, of geen verstand van heb, dus verder dan: is je huiswerk af, kom ik eigenlijk niet.
ik hou wel de boel in de gaten, want er ik veel terug te vinden op magister als in niet gemaakt huiswerk of te laat komen ed. en cijfers natuurlijk, al zijn er dit jaar opvallend weinig toetsen. hete moet allemaal nog beginnen. zo rond de herfstvakantie barst het los.
ik vind het allemaal lastig, als controlfreak/moeder word ik er onrustig van
  † In Memoriam † donderdag 1 oktober 2015 @ 20:28:13 #201
37843 lady-wrb
kortaf
pi_156530441
.

[ Bericht 99% gewijzigd door lady-wrb op 01-10-2015 20:28:42 ]
  † In Memoriam † donderdag 1 oktober 2015 @ 20:28:23 #202
37843 lady-wrb
kortaf
pi_156530451
.

[ Bericht 0% gewijzigd door lady-wrb op 01-10-2015 20:29:10 (ik word moe van mezelf) ]
  donderdag 1 oktober 2015 @ 21:02:54 #203
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_156531798
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 20:27 schreef lady-wrb het volgende:
de eerst jaren zijn inderdaad tropenjaren geweest. alle talen overhoren, aardrijkskunde en geschiedenis doornemen en uitleggen, het heeft me inderdaad uren gekost, dus ja, dat herken ik wel.
mijn ervaring is dat hoe verder hij komt, hoe minder grip ik erop krijg.
nu heeft hij ook allemaal vakken waar ik of nooit van gehoord heb, of geen verstand van heb, dus verder dan: is je huiswerk af, kom ik eigenlijk niet.
ik hou wel de boel in de gaten, want er ik veel terug te vinden op magister als in niet gemaakt huiswerk of te laat komen ed. en cijfers natuurlijk, al zijn er dit jaar opvallend weinig toetsen. hete moet allemaal nog beginnen. zo rond de herfstvakantie barst het los.
ik vind het allemaal lastig, als controlfreak/moeder word ik er onrustig van
Daar was ik al bang voor. En misschien ben ik ook wel meer controlfreak dan ik dacht. Maar ik had vorige week donderdagavond een etentje en kon toen niet helpen. De volgende dag had ze twee repetities en voor allebei een onvoldoende. Dus nu heb ik het gevoel dat ik niet meer 's avonds weg kan. Ik denk dat ik voor mezelf een manier moet vinden om hier mee om te gaan.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_156532284
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 21:02 schreef livelink het volgende:

[..]

Daar was ik al bang voor. En misschien ben ik ook wel meer controlfreak dan ik dacht. Maar ik had vorige week donderdagavond een etentje en kon toen niet helpen. De volgende dag had ze twee repetities en voor allebei een onvoldoende. Dus nu heb ik het gevoel dat ik niet meer 's avonds weg kan. Ik denk dat ik voor mezelf een manier moet vinden om hier mee om te gaan.
Door juist weg te gaan. En haar erop te wijzen dat het haar eigen opleiding is, haar eigen toets en dus haar eigen verantwoordelijkheid. ^O^

Misschien dat t nog één onvoldoende oplevert, maar daarna zou het kwartje toch moeten vallen?
Professioneel gifmenger.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 21:47:48 #205
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_156533667
Lastig livelink... Ik heb geen ervaring daarmee.
Eigenlijk gaat het hier heel erg goed. De oudste heeft nu een profiel met extra vakken. Daardoor heeft hij ook extra uren en meer huiswerk, maar tot nu toe gaat dat prima.
Nummer 2 heeft ook al aardig haar draai gevonden op de middelbare school, doet trouw haar huiswerk en de eerste cijfers vallen ook niet tegen. Haar favoriete vak is Latijn, dus gymnasium was niet zo'n slechte keus :+
Alleen de jongste heeft wat meer moeite met wennen in groep 4. Ze lijkt haar draai nog niet helemaal gevonden te hebben. We kijken het nog maar heel even aan, ze zijn pas een maandje bezig. Het een vindt ze te saai en makkelijk, het ander te moeilijk (ze geeft te snel op als ze het niet direct weet).
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  donderdag 1 oktober 2015 @ 22:24:22 #206
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_156534960
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 21:15 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Door juist weg te gaan. En haar erop te wijzen dat het haar eigen opleiding is, haar eigen toets en dus haar eigen verantwoordelijkheid. ^O^

Misschien dat t nog één onvoldoende oplevert, maar daarna zou het kwartje toch moeten vallen?
Ik weet dat je gelijk hebt, maar ik zou het zo zonde vinden als het nu mis gaat voordat het kwartje valt. Elke onvoldoende moet ze toch ook weer op een of andere manier zien te compenseren. Ik moet ook wel eerlijk zeggen dat ik het allemaal best veel vind. Ze maakt lange dagen op school en heeft veel huiswerk en repetities. En ze heeft haar slaap hard nodig, dus ze moet ook op tijd naar bed en dus heeft ze in de uren dat ze thuis is eigenlijk helemaal geen vrije tijd. Ze ziet graag GTST, maar dat kan ze niet meer kijken. Ik kan me toch niet van mezelf vroeger herinneren dat ik zoveel tijd kwijt was aan school en huiswerk.

Vorig jaar op de andere school was ze elke dag rond 14.00/14.30 thuis en had ze hooguit een uurtje huiswerk. Het bevestigt wel mijn gevoel dat ze op die school kinderen met een laag niveau min of meer bij voorbaat hadden afgeschreven. Dat is op deze school duidelijk niet het geval.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 22:26:29 #207
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_156535027
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 21:47 schreef Grijs het volgende:
Lastig livelink... Ik heb geen ervaring daarmee.
Eigenlijk gaat het hier heel erg goed. De oudste heeft nu een profiel met extra vakken. Daardoor heeft hij ook extra uren en meer huiswerk, maar tot nu toe gaat dat prima.
Nummer 2 heeft ook al aardig haar draai gevonden op de middelbare school, doet trouw haar huiswerk en de eerste cijfers vallen ook niet tegen. Haar favoriete vak is Latijn, dus gymnasium was niet zo'n slechte keus :+
Alleen de jongste heeft wat meer moeite met wennen in groep 4. Ze lijkt haar draai nog niet helemaal gevonden te hebben. We kijken het nog maar heel even aan, ze zijn pas een maandje bezig. Het een vindt ze te saai en makkelijk, het ander te moeilijk (ze geeft te snel op als ze het niet direct weet).
Fijn dat het zo goed gaat met je twee oudsten. Hopelijk vindt je jongste binnenkort ook haar draai. Leuk om weer wat van je te lezen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  vrijdag 2 oktober 2015 @ 04:03:42 #208
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_156541228
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 21:15 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Door juist weg te gaan. En haar erop te wijzen dat het haar eigen opleiding is, haar eigen toets en dus haar eigen verantwoordelijkheid. ^O^

Misschien dat t nog één onvoldoende oplevert, maar daarna zou het kwartje toch moeten vallen?
Ik denk niet dat je er vanuit kunt gaan dat het kwartje dan gaat vallen. Er zijn heel veel kinderen/ pubers bij wie dat langer duurt en daar kunnen ze ook niet eens echt wat aan doen. Zelfs niet als het kwartje wel gevallen is. Dat moet ook nog om te kunnen zetten zijn naar iets productiefs.

Neemt natuurlijk niet weg dat je als ouder gewoon een avondje weg kunt gaan, lieve Livelink. En ook dat zou je samen van te voren kunnen bekijken toch? Ik bedoel hulp en begeleiding is toch gewoon goed, betekent niet dat jij er 24/7 beschikbaar voor hoeft te zijn?
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 2 oktober 2015 @ 06:17:23 #209
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_156541768
Is huiswerkbegeleiding misschien een optie?
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  Moderator vrijdag 2 oktober 2015 @ 09:11:56 #210
5428 crew  miss_sly
pi_156542838
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2015 04:03 schreef Luchtbel het volgende:

[..]

Ik denk niet dat je er vanuit kunt gaan dat het kwartje dan gaat vallen. Er zijn heel veel kinderen/ pubers bij wie dat langer duurt en daar kunnen ze ook niet eens echt wat aan doen. Zelfs niet als het kwartje wel gevallen is. Dat moet ook nog om te kunnen zetten zijn naar iets productiefs.

Neemt natuurlijk niet weg dat je als ouder gewoon een avondje weg kunt gaan, lieve Livelink. En ook dat zou je samen van te voren kunnen bekijken toch? Ik bedoel hulp en begeleiding is toch gewoon goed, betekent niet dat jij er 24/7 beschikbaar voor hoeft te zijn?
Dat dacht ik dus ook, Luchtbel. Als het zo simpel was voor kinderen om alles te leren...
De kracht van de herhaling, zo was het toch? Toch een beetje jammer met onvoldoendes die je weer moet compenseren.

Zou je inderdaad niet een planning met haar kunnen maken voor de avond dat je weg bent, livelink?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_156542864
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 21:15 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Door juist weg te gaan. En haar erop te wijzen dat het haar eigen opleiding is, haar eigen toets en dus haar eigen verantwoordelijkheid. ^O^

Misschien dat t nog één onvoldoende oplevert, maar daarna zou het kwartje toch moeten vallen?
Bij mij viel het kwartje pas toen ik bleef zitten.
Maar daar ben ik niet slechter van geworden hoor, in tegendeel...
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_156543649
Secret santa... Nu kan het nog :*
  vrijdag 2 oktober 2015 @ 13:38:41 #213
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_156547667
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 22:24 schreef livelink het volgende:

[..]

Ik weet dat je gelijk hebt, maar ik zou het zo zonde vinden als het nu mis gaat voordat het kwartje valt. Elke onvoldoende moet ze toch ook weer op een of andere manier zien te compenseren. Ik moet ook wel eerlijk zeggen dat ik het allemaal best veel vind. Ze maakt lange dagen op school en heeft veel huiswerk en repetities. En ze heeft haar slaap hard nodig, dus ze moet ook op tijd naar bed en dus heeft ze in de uren dat ze thuis is eigenlijk helemaal geen vrije tijd. Ze ziet graag GTST, maar dat kan ze niet meer kijken. Ik kan me toch niet van mezelf vroeger herinneren dat ik zoveel tijd kwijt was aan school en huiswerk.

Vorig jaar op de andere school was ze elke dag rond 14.00/14.30 thuis en had ze hooguit een uurtje huiswerk. Het bevestigt wel mijn gevoel dat ze op die school kinderen met een laag niveau min of meer bij voorbaat hadden afgeschreven. Dat is op deze school duidelijk niet het geval.
Ik denk dat het kwartje gaat vallen van uitproberen en op je neus gaan, maar ook van steun en 'les in leren'. En dat je daar tijd voor nodig hebt, én dat het voor iedere school weer opnieuw geldt.

Mijn oudste is echt een superbraaf, plichtbewust kind, maar die heb ik in het begin op de middelbare school ook moeten overhoren. Simpelweg omdat ze nog niet wist hoe ze moest leren, en ook dat ze álles moest weten (na een van de eerste repetities had ze verontwaardigd opgemerkt dat het wel raar was dat ze alles precies moest weten, en niet gewoon zo ongeveer :+ ). En iedere dag bijhouden wat er aan huiswerk binnenkwam en wanneer het af moest. Na een jaar had ze het in de smiezen, en toen had ze er ook veel minder tijd voor nodig. Nu op de nieuwe school is het weer opnieuw wennen, maar het gaat wel sneller dit keer. Met jongste doen we hetzelfde: agenda doornemen, huiswerk laten zien en overhoren. Hij ging vorig jaar bij een groot project op z'n neus, en is het er sindsdien mee eens dat we het het eerste jaar gewoon samen doen.

Een bijkomend voordeel is dat het zo in huis heel gewoon is om over school, huiswerk en resultaten te praten. Het is ook niet zo dat een tegenvallend resultaat meteen gedoe geeft (althans, daar doe ik m'n best op :P ), maar wel dat erover gepraat wordt en dat er wordt geëvalueerd hoe het beter kan.

Dat jij er je afspraken voor afzegt is natuurlijk niet de bedoeling, maar zou dat niet ook gecompenseerd kunnen worden door beter plannen?
  vrijdag 2 oktober 2015 @ 19:44:21 #214
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_156554953
Als twee toetsen op de avond voor d-day nog een onvoldoende opleveren had je thuisblijven ook niet een voldoende gebracht. De laatste avond zou moeten zijn voor puntjes op de i.
Wij helpen wel met plannen. Verder controleer ik zo weinig mogelijk. De kans op je plaat te gaan wil ik ze niet ontnemen. Ik haalde vroeger ook wel eens een onvoldoende die ik dan zodra hij gecompenseerd was meldde. :+
Planning klinkt als iets wat beter kan. Ik heb twee kinderen die op halve kracht voldoendes halen en mocht het mis gaan met een beetje bijzetten wel weer een voldoende halen. En één kind dat echt hard zou moeten werken en dat 'heel oneerlijk' vind. Die staat er nu ook niet zo florisant voor. Lastig om mee om te gaan vind ik. Zijn vader heeft die taak nu op zich genomen. Met dagelijkse magisterchecks enzo . Ik hou er niet zo van. Maar ja. Ander kind, andere aanpak.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  vrijdag 2 oktober 2015 @ 19:57:55 #215
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_156555285
Dank voor alle tips. Dat het draait om een goede planning en voorbereiding is me duidelijk. Maar ik moet de draai nog zien te vinden (en zij ook). Eens even het weekend gebruiken om een plan van aanpak te bedenken.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_156556230
Ik kan mij niet heugen dat mijn ouders ooit iets meer hebben gedaan dan zeggen dat ik mijn huiswerk moest maken. Niks overhoren, niks nakijken. Destijds belde school wel een keer dat ik in de les in slaap was gesukkeld. Maar niet toen ik diepe onvoldoendes haalde (Duits). Dat mocht ik lekker zelf oplossen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Professioneel gifmenger.
  zaterdag 3 oktober 2015 @ 08:20:11 #217
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_156566369
Waarschijnlijk kun je dat wel zeggen ja. Natuurlijk kan het ook op die manier gaan. Maar het kan ook anders. Maar het hoeft niet. En van zulks.
  zaterdag 3 oktober 2015 @ 16:59:32 #218
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_156573665
Luchtbel :D

Mijn ouders hebben zich vroeger ook nooit bemoeid met mijn schoolwerk, Buurpoes. Maar daar was ook geen aanleiding toe.

Ik heb net met mijn dochter het huiswerk en de repetities van volgende week doorgenomen en een planning gemaakt. Hopelijk gaat het helpen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  † In Memoriam † zaterdag 3 oktober 2015 @ 17:11:59 #219
37843 lady-wrb
kortaf
pi_156573890
mijn ouders hebben me behoorlijk achter mn vodden gezeten. vooral mn vader .
ondanks dat ben ik toch twee keer blijven zitten en de derde keer hebben de leraren mijn cijfers zodanig aangepast dat ik toch nog over ging, anders had ik van school gemoeten, ik kwam op die manier in de examenklas, waar ik wel in 1 keer mijn diploma haalde.

L. zit nu in de examenklas en nu merk ik wat ik vroeger gemist heb bij mijn ouders.
wat moet er gebeuren na het examen? ik mocht het destijds uitzoeken, geen enkele interesse vanuit mijn ouders en ik wil het zo graag beter doen.
bij mij was het resultaat dat ik met mn havodiploma maar ben gaan werken omdat ik het gewoon niet wist.
ik wil zo graag dat het bij L.wel goed begeleid wordt. die zit in dezelfde positie als ik destijds: geen flauw idee wat hierna te doen.
  zaterdag 3 oktober 2015 @ 17:25:18 #220
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_156574161
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2015 17:11 schreef lady-wrb het volgende:
mijn ouders hebben me behoorlijk achter mn vodden gezeten. vooral mn vader .
ondanks dat ben ik toch twee keer blijven zitten en de derde keer hebben de leraren mijn cijfers zodanig aangepast dat ik toch nog over ging, anders had ik van school gemoeten, ik kwam op die manier in de examenklas, waar ik wel in 1 keer mijn diploma haalde.

L. zit nu in de examenklas en nu merk ik wat ik vroeger gemist heb bij mijn ouders.
wat moet er gebeuren na het examen? ik mocht het destijds uitzoeken, geen enkele interesse vanuit mijn ouders en ik wil het zo graag beter doen.
bij mij was het resultaat dat ik met mn havodiploma maar ben gaan werken omdat ik het gewoon niet wist.
ik wil zo graag dat het bij L.wel goed begeleid wordt. die zit in dezelfde positie als ik destijds: geen flauw idee wat hierna te doen.
Oh, dat lijkt me ook echt heel lastig, ja. Ik heb eigenlijk ook nooit een idee gehad wat ik 'later' wilde. Heb wel gestudeerd en ben ook afgestudeerd, maar ben uiteindelijk via diverse uitzendbaantjes in de ICT gerold en daar blijven hangen. Wat ik nu doe heeft helemaal niks te maken met wat ik gestudeerd heb. En ik was al 18 toen ik moest kiezen. Nu moeten kinderen op veel jongere leeftijden al keuzes maken en ik heb het idee dat de alternatieve route zoals ik die heb genomen veel moeilijker is dan toen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_156575359
Ja joh en dan heb je ook nog mensen die zoals ik denken te wetenswaardigheden ze willen, daardoor het moeilijkste examenpakket kiezen en een maand voor het examen beseffen dat ze dat helemaal niet tot hun 65e willen doen. Dus de opleiding gaan doen die wel goed voelt (switch van lqboratoriumopleiding naar spw en later sph) en nu vervolgens bij een bank werken en daar helemaal op hun plek zitten.
Ik vind dat idee van kiezen op je 15e/16e zo'n lastig iets. Alsof je dan al weet wat je de rest van je leven wil doen.. :')
  † In Memoriam † zaterdag 3 oktober 2015 @ 18:53:48 #222
37843 lady-wrb
kortaf
pi_156575642
wat dacht je dan van mij?
pretpakket havo met scheikunde en biologie, vervolgens modeacademie (je moet toch wat, maar niet afgemaakt) vervolgens op kantoor als administratief medewerkster, laboratoriummedewerker in een rubberfabriek, via vrijwilliger op een verpleeghuisafdeling in de opleiding voor helpende in de zorg naar verzorgende c en nu weer vrijwilliger in een odc.
had het me op mn achttiende verteld en ik had je in je gezicht uitgelachen. ik in de zorg, echt nooit nooit nooit.
pi_156576133
Hahaha dan valt het bij mij wel mee ja :D
  zaterdag 3 oktober 2015 @ 19:54:45 #224
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_156576891
Ben wel benieuwd hoe het hier met huiswerk etc zal gaan straks. Ik was een zeer ijverige leerling, (8> een dwarse puber die halverwege de middelbare school is afgehaakt omdat hij liever zelf bepaalde wat hij leerde (en zichzelf vervolgens ook daadwerkelijk heel veel geleerd heeft :Y )
Oude (on)bekende.
pi_156577892
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2015 16:59 schreef livelink het volgende:
Luchtbel :D

Mijn ouders hebben zich vroeger ook nooit bemoeid met mijn schoolwerk, Buurpoes. Maar daar was ook geen aanleiding toe.

Ik heb net met mijn dochter het huiswerk en de repetities van volgende week doorgenomen en een planning gemaakt. Hopelijk gaat het helpen.
Mijn ouders zijn beide schooldrop-outs, dus ik gok dat "maak je huiswerk" ook ongeveer t hoogst haalbare was.
Was soms wel jaloers op klasgenoten/jaargenoten wiens ouders wél gestudeerd hadden. :@ Want als die iets niet begrepen, konden ze het hun ouders vragen.
Professioneel gifmenger.
pi_156577911
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2015 19:54 schreef Mevr_Mus het volgende:
Ben wel benieuwd hoe het hier met huiswerk etc zal gaan straks. Ik was een zeer ijverige leerling, (8> een dwarse puber die halverwege de middelbare school is afgehaakt omdat hij liever zelf bepaalde wat hij leerde (en zichzelf vervolgens ook daadwerkelijk heel veel geleerd heeft :Y )
Nouja, in beide gevallen komt t goed toch? :D
Als lijkt mij een ijverig kind beter voor je nachtrust. :+
Professioneel gifmenger.
  zaterdag 3 oktober 2015 @ 22:06:40 #227
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_156580732
Vanavond even mijn opvoedkundige vaardigheden in moeten zetten. Mijn dochter kwam me waarschuwen dat mijn zoon op skype ruzie was aan het maken. Bleek dat het een ruzie was met zijn vriendje uit de taxi. Inmiddels hadden ze elkaar al verwijderd op skype en was de laatste conversatie bepaald niet vriendelijk :(
Aangezien ze maandag weer samen in de taxi moeten zitten en ik de taxichauffeur niet met de ellende op wil zadelen ben ik maar gaan bemiddelen. Gelukkig hebben ze het weer goed gemaakt. Pfff...taxicrisis afgewend.

En dan nu ook maar eens kijken wat ik hier verder mee aan moet. Misschien is het niet zo'n goed plan dat ze ook contact hebben buiten de taxi.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  † In Memoriam † zaterdag 3 oktober 2015 @ 22:32:52 #228
37843 lady-wrb
kortaf
pi_156581443
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2015 22:06 schreef livelink het volgende:
Vanavond even mijn opvoedkundige vaardigheden in moeten zetten. Mijn dochter kwam me waarschuwen dat mijn zoon op skype ruzie was aan het maken. Bleek dat het een ruzie was met zijn vriendje uit de taxi. Inmiddels hadden ze elkaar al verwijderd op skype en was de laatste conversatie bepaald niet vriendelijk :(
Aangezien ze maandag weer samen in de taxi moeten zitten en ik de taxichauffeur niet met de ellende op wil zadelen ben ik maar gaan bemiddelen. Gelukkig hebben ze het weer goed gemaakt. Pfff...taxicrisis afgewend.

En dan nu ook maar eens kijken wat ik hier verder mee aan moet. Misschien is het niet zo'n goed plan dat ze ook contact hebben buiten de taxi.
misschien wel maar niet te lang en begeleiding op de achtergrond?
  zaterdag 3 oktober 2015 @ 22:38:24 #229
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_156581587
Ja, ik vind het lastig. Hij heeft ook wel met klasgenootjes skypecontact. En omdat al die vriendjes zo ver weg wonen is dat voor hem ook wel de enige manier om contact te hebben buiten school. Ook daar gaat het wel eens mis op skype, maar dat wordt door de leerkrachten altijd wel opgepakt en uitgepraat. Maar dat kan ik van de taxichauffeur natuurlijk niet verwachten. En ik zit er altijd al wel behoorlijk bovenop en mijn dochter houdt het ook nog wel in de gaten, maar als het eenmaal mis gaat ben je snel te laat.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_156730587
Tip voor dierentuinliefhebbers wellicht? :)
Toegangskaartjes Blijdorp voor 7,50 ex reserveringskosten.

http://www.kekmama.nl/bli(...)tm_campaign=blijdorp
:)
pi_156811036
Iemand ervaring met nachtmerries?

Mijn kleuter heeft al zo lang ik me kan herinneren last van inslapen. Hij vind het moeilijk om te gaan slapen omdat hij bang is dat hij eng gaat dromen. Dat is met vlagen erger dan anders en nu zitten we weer in zo'n vlaag.
Wij moeten nog steeds bij hem blijven, hem vasthouden om hem in slaap te laten vallen. Dat doe ik met liefde uiteraard. ik weet van die ene nachtmerrie die ik zelf 1x in het half jaar hem dat ik dan ook lichamelijk contact nodig hebt om me weer in het hier en nu te halen of althans om het nare gevoel weg te krijgen.

Maar vanavond met naar bed brengen was hij weer heel erg aan het draaien en zichzelf wakker houden. Heel irritant en ik heb dan echt de neiging om weg te lopen. Wanneer ik dat benoemd dat als hij niet gaat slapen ik naar beneden gaat geeft hij aan dat hij bang is om te slapen omdat hij dan weer eng gaat dromen. Mijn tips om aan leuke dingen te denken went hij af. Hij zegt dan letterlijk "dat doe ik ook, maar mijn hoofd kiest wat ik ga dromen en die kiest altijd een enge droom".
Ik moet zeggen dat mijn hart dan wel een beetje breekt.

Dus hebben jullie hier ervaringen mee / tips om hier mee om te gaan?
pi_156811491
Is samen slapen een optie voor jullie?
pi_156811610
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 20:51 schreef L-E het volgende:
Is samen slapen een optie voor jullie?
Ze "moeten" altijd beginnen in hun eigen bed. Wij moeten in de avond nog regelmatig iets in de slaapkamer zoeken. Als ze wakker worden, mogen en komen ze altijd bij ons in bed. We worden dan ook altijd met zijn 4-en (of 3 als ik werken ben :P) wakker.

Het probleem zit hem ook echt in het inslapen. Dan blijft hij zo lang vechten tegen zijn slaap.
pi_156811839
Ik herken het van Oudste, hij heeft zo zijn periodes daarin. Hem volgen totdat hij genoeg vertrouwen heeft om het weer alleen te kunnen is wat wij doen.

Is hij angstig vanwege zijn kamer, of omdat hij dan alleen is?
pi_156811996
Dat hij alleen is. Ik denk dat hij pas 1x zelf is gaan slapen. 1x had hij het heel bont gemaakt en ben ik weggegaan. De angst die ik toen heb gezien is niet te beschrijven. Ik ben toen 1,5 uur bezig geweest om hem weer te kalmeren. En toen ben ik 5 min weg geweest. maar het idee dat ik hem alleen liet was genoeg om door een hell te gaan.

We vinden het bij hem blijven dan ook geen probleem. Mijn insteek in ook niet eens het zelf in slaap vallen. Ik ga er vanuit dat wanneer hij 18 is dat echt wel doet. Logeren doet hij ook gewoon bij mijn ouders of zijn oom (daar blijven ze ook gewoon bij hem). Maar ik vind het vooral sneu dat hij niet wil slapen omdat hij bang is voor zijn dromen.
pi_156812119
Ja, kan ik me voorstellen. Angst is heel naar om te zien bij een ander. Hebben die dromen een oorzaak? Is hij te druk, te geprikkeld, gebeuren er nare dingen, kijkt hij nare tv, of iets dergelijks?

Ik krijg zelf serieus nachtmerries als ik een enge film kijk. En dat hoeft niet eens echt eng te zijn, een opzwellend muziekje is al genoeg. Is een van de redenen dat ik het nieuws niet meer kijk.
pi_156812314
Ik kan niet echt een aanleiding achterhalen. Wel merk ik dat het minder is wanneer hij goed genoeg geprikkeld is op school en hij dus echt heel moe is. Dan denkt hij minder na en valt hij beter in slaap.

maar vaak is dan ook zijn gedrag overdag anders. Veel meer grenzen opzoeken, verveelt gedrag. Als ik dat merk laat ik het de juf weten en passen we meer prikkeling op school toe. Maar overdag heb ik het nu nog niet gemerkt. Dus die link had ik nog niet gelegd.

Ik kan me dus heel goed zijn angst voelen als ik zelf denk aan mijn gevoel bij een nachtmerrie. Dus ik wil hem zo graag helpen.
  Moderator dinsdag 13 oktober 2015 @ 21:24:50 #238
5428 crew  miss_sly
pi_156813436
S is ook altijd een slechte inslapen geweest. Bij ons heeft het gewerkt om haar bedtijd drastisch op te schuiven. Doordeweeks gaat ze tegenwoordig rond 21 uur slapen, en dat werkt echt goed. We blijven er ook nog steeds bij tot ze slaapt, maar nu ze later naar bed gaat, duurt dat echt maar een paar minuten.

Omdat je zegt dat hij beter in slaap valt als hij meer moe is, is dat misschien een optie?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_156813646
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 21:24 schreef miss_sly het volgende:
S is ook altijd een slechte inslapen geweest. Bij ons heeft het gewerkt om haar bedtijd drastisch op te schuiven. Doordeweeks gaat ze tegenwoordig rond 21 uur slapen, en dat werkt echt goed. We blijven er ook nog steeds bij tot ze slaapt, maar nu ze later naar bed gaat, duurt dat echt maar een paar minuten.

Omdat je zegt dat hij beter in slaap valt als hij meer moe is, is dat misschien een optie?
Ja heb ik aan zitten denken. Waar hij vroeg om 19.00 /19.30 uur naar bed ging gaat hij nu eigenlijk niet voor 20.00 uur. Daarvoor mag hij dan nog een spelletje met ons spelen. Maar in de ochtend moeten we hem dan wakker maken voor school. Terwijl hij vroeger om 06.00 uur wakker was, moeten we hem nu vaak om 07.30 uur wakker maken.
In de vakanties trekt hij hem wel om zo laat te gaan slapen, maar dan is hij overdag dan wel sneller emotioneel van vermoeidheid. Dus weet nog niet waar je goed aan doet.

In de tijd dat het wel goed gaat slaapt hij inderdaad vaak met 5 min.
  Moderator dinsdag 13 oktober 2015 @ 21:32:48 #240
5428 crew  miss_sly
pi_156813964
Als wij S om 20.30 naar bed brengen en ze weet niet dat het en half uur vroeger is (we noemen geen tijdstip) dan is het altijd problematisch met draaien, vervelen, kletsen, niet gaan slapen. Om 21 uur nooit. Ik vind het zo typisch.

Ik moet zeggen dat ze het ook prima trekt, hoor. We moeten haar wel 'à ochtends wakker maken, maar ze heeft er gedurende de dag geen last van, is energiek en actief en niet vervelend.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_156814090
Misschien is het toch een oplossing hoor. Deze week is het wel heel druk en vrijdag gaan we op vakantie. Misschien daarna toch maar eens proberen dan. Want het klinkt wel heel herkenbaar dat makkelijker slapen.
Dan spreekt hij ook niet over de nare dromen.
  Licht Ontvlambaar dinsdag 13 oktober 2015 @ 21:43:01 #242
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_156814501
Stom idee misschien, maar hier ligt een levensgrote knuffelleeuw in bed. Ik heb het idee dat die ook helpt tegen het gevoel alleen te zijn. En vroeger gaf ik nog wel eens de sjaal die ik die dag gedragen had, wel in een knot geknoopt.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_156814707
Geen stom idee hoor. De knuffel moet ook echt vastgehouden worden. Helaas denk ik niet dat een item met geur de aanwezigheid zal vervangen. Hij heeft echt dat fysieke contact nodig.
pi_156814774
Sofie is ook altijd bang voor enge dromen. Ze is bang voor wolven of vossen. We fluisteren haar nu elkaar avond een mooie droom in dr oren voor ze gaat slapen. Gisteren ging ze wonen in een kasteel met een knappe prins en vanavond ging ze werken in een snoepjes winkel, ze kon alles proeven en zou niet misselijk worden. Dit werkt enorm voor haar.
*poef* nu is het weg
pi_156815094
Oh wat mooi KJ, wat fijn dat het voor haar zo werkt zeg!!!
  Moderator dinsdag 13 oktober 2015 @ 21:55:52 #246
5428 crew  miss_sly
pi_156815144
Wat een lieve oplossing, kJ O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_156815367
Pas was ze in de nacht wakker. Ze kon niet meer slapen zei ze, maar ze was niet helemaal wakker.
Ik had dr een droom ingefluisterd en de volgende ochtend wist ze niet meer dat ik bij dr was geweest maar ze vertelde wel wat ze gedroomd had. De droom die ik gefluisterd had O+
*poef* nu is het weg
pi_156815426
Dat klinkt echt heel fijn zeg <3
  woensdag 14 oktober 2015 @ 09:44:00 #249
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_156824965
Jongste had hier als ukkie ook echt veel rotdromen. Op aanraden van een vriendin (wiens zoontje hetzelfde had gehad) hebben we een boek over een dromenvanger gehaald in de bieb. Weet je wel, zo'n quasi-Indiaans kitch ding. Daar stond achterin hoe je er zelf eentje kon maken, en dat hebben we samen gedaan. Het resultaat was ongelooflijk. Kennelijk maakte de illusie dat hij er controle over uit kon oefenen een groot verschil. Hij heeft de droomvanger nog steeds bij z'n bed hangen.

Hij is écht heel veel beter gaan slapen vanaf het moment dat hij met zijn zus samen op 1 kamer is gaan slapen. Dat hebben ze tot augustus gedaan (en ze zijn nu 11 en 13).

En met zijn zus heb ik jaren ongeveer hetzelfde gedaan als KJ. Die had niet zozeer last van nachtmerries, maar wel moeite met inslapen. Het hielp als ze zich ergens op kon concentreren.

[ Bericht 0% gewijzigd door Gaoxing op 14-10-2015 11:00:33 ]
pi_156826085
Oh die dromenvanger kan ik nog wel proberen. Hij is wel van de geschiedenis en de indianen.

Hij wil heel graag met zijn broertje slapen alleen die kan/wil dat nog niet.
  woensdag 14 oktober 2015 @ 13:39:11 #251
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_156829082
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 21:02 schreef As1981 het volgende:
Dat hij alleen is. Ik denk dat hij pas 1x zelf is gaan slapen. 1x had hij het heel bont gemaakt en ben ik weggegaan. De angst die ik toen heb gezien is niet te beschrijven. Ik ben toen 1,5 uur bezig geweest om hem weer te kalmeren. En toen ben ik 5 min weg geweest. maar het idee dat ik hem alleen liet was genoeg om door een hell te gaan.

We vinden het bij hem blijven dan ook geen probleem. Mijn insteek in ook niet eens het zelf in slaap vallen. Ik ga er vanuit dat wanneer hij 18 is dat echt wel doet. Logeren doet hij ook gewoon bij mijn ouders of zijn oom (daar blijven ze ook gewoon bij hem). Maar ik vind het vooral sneu dat hij niet wil slapen omdat hij bang is voor zijn dromen.
he wat sneu As, die angsten. mijn dochter slaapt ook slecht in, maar sinds ze melatonine gebruikt gaat dat een stuk beter (een relatief kleine dosering hoor, maar toch). Verder mag ze altijd nog even lezen in bed, is dat een optie voor jouw zoon?

Ik zou het zelf toch best lastig vinden om er altijd bij te moeten blijven zitten tot ze slapen. Heb je al eens geprobeerd of een iets grotere afstand ook werkt, bijvoorbeeld dat je gaat wasopvouwen/strijken in de kamer ernaast (ik noem maar een voorbeeld)?
in de haak.
pi_156832210
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 13:39 schreef trui het volgende:

[..]

he wat sneu As, die angsten. mijn dochter slaapt ook slecht in, maar sinds ze melatonine gebruikt gaat dat een stuk beter (een relatief kleine dosering hoor, maar toch). Verder mag ze altijd nog even lezen in bed, is dat een optie voor jouw zoon?

Ik zou het zelf toch best lastig vinden om er altijd bij te moeten blijven zitten tot ze slapen. Heb je al eens geprobeerd of een iets grotere afstand ook werkt, bijvoorbeeld dat je gaat wasopvouwen/strijken in de kamer ernaast (ik noem maar een voorbeeld)?
Ja dat houdt hij zich dus echt wakker. De enige keer dat het soms wel lukt is als hij al bijna slaapt en zijn broer gaat bv ineens huilen. Dan mag ik weg en lukt het wel om in slaap te vallen. maar dan slaapt hij eigenlijk al bijna.

Lezen hebben we ook geprobeerd, maar dan gaat zelf slapen ook nog niet. Maar goed het er bij blijven is nou eenmaal zo, de angsten vind ik veel vervelender.

En vannacht had ik crisis op mijn werk dus heb ik niet geslapen dus ik stel het gesprek met de dromenvanger nog even uit. ik ben nu niet op mijn best.
  woensdag 14 oktober 2015 @ 16:22:53 #253
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_156832781
Het zijn ook dingen die niet van de ene op de andere dag goed hoeven te gaan he, je kunt zoiets ook in stapjes opbouwen (of afbouwen). Ik begrijp dat je het nu niet echt een probleem vindt en het best voor hem over hebt, maar misschien hebben jullie er allebei uiteindelijk wel voordeel bij als hij 't op den duur wel kan, alleen in slaap vallen. Hij krijgt er zelfvertrouwen van dat hij het heeft geleerd, jij zult meer tijd voor jezelf overhouden 's avonds. Als hij maar weet dat hij je altijd mag roepen als hij bang is, kan dat ook al een heel vertrouwd gevoel geven.
in de haak.
pi_156833632
As, heeft hij een nachtlampje? Scheelt bij mij in de angst met het wakker worden en daardoor ook met inslapen.
En iets van muziek/geluid op de achtergrond?
  Licht Ontvlambaar woensdag 14 oktober 2015 @ 17:08:19 #255
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_156833842
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 16:58 schreef appelsap het volgende:
As, heeft hij een nachtlampje? Scheelt bij mij in de angst met het wakker worden en daardoor ook met inslapen.
En iets van muziek/geluid op de achtergrond?
ook een goede inderdaad, muziek op de achtergrond.

We hebben de babyfoon hier jaren gebruikt overigens, dat gaf ook het veilige gevoel dat ze gehoord werd als er iets was.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_156833922
Iemand een tip voor een goed boek over seksualiteit voor kinderen (8 jaar oud)?
Op internet is er zoveel te vinden dat ik niet weet welke ik moet kiezen.
pi_156834444
Afbouwen is hier nog niet aan de orde. Uiteraard hebben we het wel al eens geprobeerd, maar dat was echt nog een stap te ver (wel in de kamer, maar niet vast houden bijvoorbeeld). Maar goed, is wel weer iets om over na te denken.

Nachtlampje en muziek al geprobeerd, beide zorgen dat hij zich wakker houdt. Net als iets doen in een andere kamer. Hij vind het allemaal prima. Maar gaat zichzelf dan wakker houden.

Ik vermoed dat hij echt te veel na denkt. Dus hem uitputten (later naar bed of meer gebruik maken van zijn brein overdag) of de dromervanger zouden weleens kunnen werken (of een combi daar van). Nu nog 2 dagen, dan op vakantie. Dus mooi moment om er daarna mee aan de slag te gaan.

Bedankt voor jullie input.
pi_156835184
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 17:12 schreef appelsap het volgende:
Iemand een tip voor een goed boek over seksualiteit voor kinderen (8 jaar oud)?
Op internet is er zoveel te vinden dat ik niet weet welke ik moet kiezen.
ik heb een tijdje geleden Ben jij ook op mij gekocht. Heb er alleen nog niet in gekeken.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_156858078
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_156858280
quote:
_O_ ^O^
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_156858586
Mijn grote!
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  donderdag 15 oktober 2015 @ 20:08:51 #262
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_156858782
Gefeliciteerd!
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
pi_156893912
Vandaag heb ik nog een 9-jarig meisje in huis..
Morgen is ze een 10-er!

[ Bericht 1% gewijzigd door Vicky op 17-10-2015 10:24:12 ]
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_156894096
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 oktober 2015 10:16 schreef Vicky het volgende:
Vandaag heb ik nog een 9-jarig meisje in huis..
Morgen is ze een 10-er!
10?? Wow. Hoe hard gaat dat zeg?!


En Tico,
goed gedaan van je dame ^O^
Met een meidenkwartet
  zaterdag 17 oktober 2015 @ 11:16:46 #265
386633 Adnap
I love Life !
pi_156894587
Gefeliciteerd met je tiener!!!

Hier heeft oudste de 16 bereikt. Echt ik mis elke keer een stuk voor mijn gevoel.
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
pi_156894797
Gefeliciteerd vicky.
Knap van d'r tico
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 17 oktober 2015 @ 12:01:55 #267
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_156895146
Gefeliciteerd, Vicky :)

De mijne wordt overmorgen 15 *slik*
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_156895264
10. Das echt nog een ver van mn bed show :D

Maar het gaat zo hard.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_156896097
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 oktober 2015 10:35 schreef Cathmar het volgende:

[..]

10?? Wow. Hoe hard gaat dat zeg?!


En Tico,
goed gedaan van je dame ^O^
ja joh.. niet normaal
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  zaterdag 17 oktober 2015 @ 14:18:31 #270
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_156897024
Je bent bijna een tienermoeder, Vicky :P

Tico, weer een mijlpaal bereikt! Gefeliciteerd.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_156908907
Bedankt Vicky, ga eens kijken in de bieb voor dat boek.
En jemig jouw oudste gewoon al 10! Gefeliciteerd.

Gefeliciteerd met je grote Tico! :D
pi_156913795


10 jaar!
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  zondag 18 oktober 2015 @ 08:51:52 #273
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_156915352
Gefeliciteerd Amber en Vicky *O*

Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  zondag 18 oktober 2015 @ 09:11:52 #274
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_156915437
jeetje! 10 jaar!
En jij al 10 jaar moeder.
Gefeliciteerd
pi_156916134
Mooie tiener! Gefeliciteerd *O*
Met een meidenkwartet
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 18 oktober 2015 @ 11:49:38 #276
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_156917007
Gefeliciteerd Vicky :) Mooie dame! O+
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_156917181
Gefeliciteerd vick!
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_156918860
Gefeliciteerd Vicky!
pi_156922672
Gefeliciteerd Vicky!
  zondag 18 oktober 2015 @ 16:08:17 #280
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_156923061
Gefeliciteerd *O*
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_156926061
Wauw mooie grote meid is amber! Gefeliciteerd!
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
pi_156969863
gefeliciteerd allemaal :) jarigen en zwemdiploma's.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  woensdag 21 oktober 2015 @ 20:56:32 #283
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_157001461
Ik ben op zoek naar ervaringen met online Type cursussen.
Er zijn er best wel veel.
Volgt een van jullie kinderen zo'n cursus?
Zo ja welke?
Wat vind je daarvan? Of ben je juist voor de ouderwetse klassikale cursussen?
  woensdag 21 oktober 2015 @ 22:05:51 #284
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_157004248
quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 20:56 schreef amaranta het volgende:
Ik ben op zoek naar ervaringen met online Type cursussen.
Er zijn er best wel veel.
Volgt een van jullie kinderen zo'n cursus?
Zo ja welke?
Wat vind je daarvan? Of ben je juist voor de ouderwetse klassikale cursussen?
Alleen zelf vroegah gedaan. Bij Pica via de computer thuis en elke week kwam het met de post en stuurde ik weer stukken terug. (Neem aan dat dit wel email is nu of in een online omgeving :D)
Werkte erg goed.
Alleen mijn moeder kon niet blind typen en vond de stickers op de toetsen mega irritant/onhandig _O-
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_157004547
Ik had les op zo'n typemachine waar je een enorm zere pink van kreeg bij de a en de s. Memory lane...

Hier op school kunnen ze in groep 7 een cursus doen.
Met een meidenkwartet
pi_157010097
Ik kreeg in de 2e klas van de MAVP de mogelijkheid aangeboden voor een officiële typcursus. Ben nog steeds blij dat ik die heb gedaan.

Ik zie voor jongere kinderen ook vaak reclames voorbij komen over dat Ducktypen. Dat van Donald Duck. Dan leer je het spelenderwijs. Maar of het zo goed is als een ouderwetse cursus?
Ik weet ook echt niet of het wat is, maar misschien wel leuk als eerste opstapje.
pi_157024541
Ja die, en pica typen komt ook voorbij.
Dan heb je ook type tuin.
Dochter lijkt het heel leuk.
pi_157044114
Sofie is 5!
*poef* nu is het weg
  zaterdag 24 oktober 2015 @ 09:37:51 #289
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_157058433
Ach jeetje, een dag te laat. Maar daarom niet minder gemeend! Van harte gefeliciteerd Kaatjejannie en Sofie *O* *O*

Mooie meid O+
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_157060796
Gefeliciteerd Kaatjejannie!
pi_157068392
Gefeliciteerd Kaatjejannie ^O^

Even over zwemles.

Onze dochter wordt in december 6 jaar.
Ze zit sinds juni op zwemles. Er zijn 5 groepen tot het A diploma. In groep 1 ging ze fluitend. Nu zit ze in groep 2 en “moeten” ze dus ook ring duiken op water van 70 cm (ze is 1.23).
Ze is doodsbang daarvoor. Ze doet het NIET.
Haar haren komen steeds kurkdroog het water uit (bovenop).

Ik ga met haar op zondagochtend zwemmen en sinds groepje 2 komt ze op zondag al huilend naar beneden en zit huilend in de auto.
Tegenwoordig huilt ze al op zaterdagavond dat ze in de ochtend op zwemles moet.
De schoolslag en rugslag is geen probleem maar haar hoofd doet ze niet onder water.
Als we zelf naar het zwembad gaan ook niet en haren wassen gaat ook met washandje voor gezicht en oh wee als er water in haar gezicht komt (speenvarken).

Ik heb dit met mijn zonen nooit gehad (althans met oudste heeft het ook lang geduurd maar niet in deze hysterische mate) en weet niet goed wat ik ermee moet.
Van mijn part blijft ze nog een jaar in dat groepje 2, en ik heb het daar ook met de zwemleiding over gehad maar ze blijft janken en de zaterdagavond wordt er ook door beheerst.

Wat nu?
Stoppen? Tijdelijk? Wachten? Of deze ellende door laten gaan in de hoop dat het over gaat?
Ik neig naar dat laatste maar ja...leuk is anders.

[ Bericht 1% gewijzigd door lily op 24-10-2015 20:35:11 ]
pi_157068819
Geen idee wat pedagogisch gezien het meest verantwoord is, maar ik zou zelf neigen naar tijdelijk stoppen. En vooral omdat het kennelijk voor haar zo eng en erg is en het hele weekend er zo ongeveer door wordt beheerst. Dan zou ik denk ik tijdelijk stoppen maar wel af en toe 'recreatief' gaan zwemmen met haar en dan helemaal de tijd nemen om haar bij alles te begeleiden en met haar te praten over wat ze precies eng vindt en heel kleine stapjes nemen steeds. Dus misschien gewoon eens gaan kijken naar hoe andere kindjes aan het zwemmen zijn en dat ze zelf niets hoeft te doen?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_157069156
Oke.
Dat pedagogisch verantwoorde interesseert me niet zoveel maar ik wil wel graag dat ze leert zwemmen natuurlijk.
En met mijn West-friese opvoeding neig ik altijd naar het; "hup schouders eronder en stel je niet aan" principe, maar deze keer twijfel ik ook :+

Wellicht toch maar even stoppen dan...
pi_157069433
Ja, zo'n soort opvoeding heb ik ook gehad, ik weet dus ook hoe rot het is als je angst niet begrepen/erkend wordt en je geforceerd wordt iets te doen wat je (nog) niet wilt/kunt. Soms kan het ook wel goed zijn om een patroon te doorbreken maar in dit geval lijkt het me toch een geval van beter serieus nemen en er niet iets traumatisch van maken en dan leert ze maar wat later zwemmen. Maakt uiteindelijk ook niet zoveel uit en wie weet wordt ze ineens alsnog een waterratje.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_157069535
gefeliciteerd kaatjejannie!

@lily, misschien een combinatie? dat je aan de ene kant met zwemles bespreekt dat ze absoluut niet dwingen, dat ze wel gewoon de les meedoet en dat ook aan haarzelf uitleggen? dat je het belangrijk vindt dat ze zwemles heeft en dat ze dan voor nu even in dat groepje blijft.

een duikbrilletje is wellicht ook een idee?
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_157069547
Nee, zeker.
Ik erken haar angst ook, maar dat mag niet baten helaas. Voor mij zwemt ze nog maanden op haar buik en rug, maar goed; zij ziet dat nu anders.

duikbril brengt geen verbetering vooralsnog.

Ik ga morgen weer even praten, en al naar gelang zij zeggen, dan maar even stoppen en overwinteren.
pi_157069755
Dat panische thuis al, herken ik niet van mijn dochter, maar wel de hevige angst om met haar hoofd onder water te gaan. na een jaar kon ze al heel goed zonder kurkjes zwemmen, met haar hoofd perfect boven water (uit angst!), maar durfde ze nog steeds niet zelf van de kant te springen, omdat ze bang was met haar hoofd onder water te gaan. Onze zomer op Aruba heeft toen alles doorbroken. ze kon op eigen kracht, stapje voor stapje steeds iets verder gaan, bijna ongemerkt durfde ze elke dag wat meer. En na die 4 weken zon, zee en strand, vloog ze door alle badjes heen. Ze moest het echt zelf doen, op eigen kracht. Je kon haar niet dwingen, niet overhalen, niet omkopen. Ze deed het pas toen ze het zelf dacht te kunnen/ willen/ durven. En zo is ze nogsteeds.
pi_157069874
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2015 21:05 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ze moest het echt zelf doen, op eigen kracht. Je kunt haar niet dwingen, niet overhalen, niet omkopen. Ze doet het pas als ze het zelf denkt te kunnen/ willen/ durven.
Nee, dat snap ik.
Ik vind het ook echt geen probleem. Ik dwing haar nergens toe.
Ik erken haar angst en zeg haar dat ze absoluut niets moet! Schoolslag en rugslag gaan prima.

Maar ze blijft dit gedrag vertonen en dus vind ik het lastig te beslissen.
pi_157069875
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2015 20:59 schreef lily het volgende:
Nee, zeker.
Ik erken haar angst ook, maar dat mag niet baten helaas. Voor mij zwemt ze nog maanden op haar buik en rug, maar goed; zij ziet dat nu anders.

duikbril brengt geen verbetering vooralsnog.

Ik ga morgen weer even praten, en al naar gelang zij zeggen, dan maar even stoppen en overwinteren.
Even stoppen deed hier ook de truuk. Even samen erover hebben hoe nu verder.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_157069888
Als mijn kind een half etmaal van te voren zo verdrieting/bang zou zijn, zou ik acuut stoppen met de zwemles. Als het probleem onder de douche is opgelost, weer beginnen met zwemles.
Professioneel gifmenger.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')