quote:Hij heeft alle mees Kees boeken van de bieb al uit
Hij leest nu voor het slapen zelf veel Roald dahl en Pinkeltje(1 per 2/3 dagen). Of geronimo stilton..
Het zat voor de vakantie op avi e6 en is net begonnen in groep 5. Hij kan dus prima lezen, alleen voorlezen is zo'n dingetje..
Yaro leest zelf de disney club boeken. Die met die harde kaft. 1 boekje is voor hem nu nog uitdagend genoeg. Maar goed hij is net 5. Kan me voorstellen dat het voor S niet uitdagend genoeg is.quote:Op woensdag 16 september 2015 16:05 schreef miss_sly het volgende:
Wat lezen jullie beginnende lezers nou?
S was met B naar de bieb geweest, maar B had een en ander niet zo goed gemonitord, dus ze kwam met geel verkeerde boeken thuis. Een voor 10+ die ze bij nader inzien ook te eng vindt om voorgelezen te worden en en een voor 8+ wat ze op zich wel kan, maar misschien net te uitdagend is.
In de boeken van Jacques Vriens voor jonge kinderen staan veel korte verhalen. Niet alleen in dat boek. Dus ik zou zeggen, kijk maar eens bij de bieb.quote:Op woensdag 16 september 2015 16:21 schreef miss_sly het volgende:
Borre vindt ze saai
Ik zal die eens opzoeken, appelsap, dank je.
quote:Op woensdag 16 september 2015 17:53 schreef amaranta het volgende:
Dochter leest momenteel de omnibus van Madelief. Maar heeft al veel boeken gelezen.
Mathilda, de GVR, Mees Kees, de boomhut van 13 verdiepingen. Prinsesboeken, van de rommelmarkt, paardenboeken van de rommelmarkt. Ik weet het niet. Ze kan goed een boek in 3 dagen uitlezen.
Ze is ook begonnen in Harry Potter deel 1. Die vind ik nog wel kunnen, maar volgens mij heeft ze die weggelegd.
Zoon lees ik elke avond een recept voor uit
[ afbeelding ]
Haha... dit was vreemd om te lezenquote:Op donderdag 17 september 2015 00:17 schreef XXXKarinXXX het volgende:
Lars vindt lezen erg leuk. Gewoon bij de bieb halen we boekjes. Vooral samenleesboekjes vindt hij super.
Op zn verjaardag kreeg hij een voorleesboek over arjen robben. Helemaal geweldig. Begint met arjen die 6 jaar is en in groep 3 zit (heeee ik ook!) En dan heb je af en toe een plaatje die je met de tablet kan scannen en dan krijg je een filmpje van arjen robben te zien. Fantastisch!
Meike leest graag grappige verhalen zoals de monstersnackbar en mijn hamster is een astronaut. En moppenboeken
Madelief is hier ook verslonden, en ook die serie over Polleke. En alle Roald Dahls, heel vaak.quote:Op woensdag 16 september 2015 17:53 schreef amaranta het volgende:
Dochter leest momenteel de omnibus van Madelief. Maar heeft al veel boeken gelezen.
Mathilda, de GVR, Mees Kees, de boomhut van 13 verdiepingen. Prinsesboeken, van de rommelmarkt, paardenboeken van de rommelmarkt. Ik weet het niet. Ze kan goed een boek in 3 dagen uitlezen.
Ze is ook begonnen in Harry Potter deel 1. Die vind ik nog wel kunnen, maar volgens mij heeft ze die weggelegd.
Hee wat goed!!quote:Op vrijdag 18 september 2015 21:04 schreef Vicky het volgende:
mijn grote kleine meisje mag afzwemmen voor B
ze wil niet door voor C.quote:
Wij hebben besloten dat als ze niet al te erg protesteert, ze doorgaat voor C...ooitquote:Op zaterdag 19 september 2015 10:58 schreef Vicky het volgende:
[..]
ze wil niet door voor C.
Ik vind het prima. Kan ze lekker gaan korfballen.
gisteren twijfelde ze heel erg. Wel niet wel niet.quote:Op zaterdag 19 september 2015 11:00 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wij hebben besloten dat als ze niet al te erg protesteert, ze doorgaat voor C...ooit
De vlag gaat uit...quote:Op zaterdag 19 september 2015 11:17 schreef -Spring het volgende:
God, wat moet dat heerlijk zijn. Nooit meer zwemles.![]()
Maar het is ook heel gezellig met alle andere kinderen...quote:De juf kwam gisteren weer naar me toe om te vertellen dat ze het echt wel kán, maar blablabla luisteren concentreren kletsen blablazeur.
+1quote:Op zaterdag 19 september 2015 11:17 schreef -Spring het volgende:
God, wat moet dat heerlijk zijn. Nooit meer zwemles.![]()
De juf kwam gisteren weer naar me toe om te vertellen dat ze het echt wel kán, maar blablabla luisteren concentreren kletsen blablazeur.
Jen zwemt nu ook voor C. Ik verwacht een lesje of 10 nog.quote:Op zaterdag 19 september 2015 11:00 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wij hebben besloten dat als ze niet al te erg protesteert, ze doorgaat voor C...ooit
Vijf nog, bijna zes.quote:Op zaterdag 19 september 2015 17:57 schreef ferrari_rood het volgende:
Oh meh spring hoe oud is L nu?
Wij zijn vandaag appels wezen plukken bij de fruittuin. Gelukkig droog gehouden.
Ja, dat doe ik ook, maar daar wordt mijn dochter heel onzeker van. Begrijpend lezen is haar grootste zwakte, dus ik moet haar altijd helpen om teksten te duiden. En omdat ze er al zoveel moeite mee heeft raakt ze juist snel in paniek. Als ik haar dan een andere interpretatie meegeef en haar antwoord wordt vervolgens fout gerekend, dan verliest ze helemaal haar zelfvertrouwen.quote:Op zondag 20 september 2015 10:43 schreef Moonah het volgende:
Misschien kun je 'omdenken' Livelink?
"Hé, dát is leuk! Je kunt de vraag ook op deze manier opvatten!"
Maak er een spelletje van: Op hoeveel manieren kunnen we deze opdracht interpreteren?
is dat niet de omgekeerde wereld?quote:Op zondag 20 september 2015 10:43 schreef Moonah het volgende:
Misschien kun je 'omdenken' Livelink?
"Hé, dát is leuk! Je kunt de vraag ook op deze manier opvatten!"
Maak er een spelletje van: Op hoeveel manieren kunnen we deze opdracht interpreteren?
Er is inderdaad geen mogelijkheid tot uitleg in het stadium van beantwoorden, maar is die mogelijkheid tot uitleg noodzakelijk? Ook bij open vragen moet je als leerkracht er rekening mee houden dat er antwoorden komen die letterlijk hetzelfde zijn als er nu tussen de keuzes in de meerkeuzevragen staan. Zonder dat dat verder uitgelegd wordt waarom voor die keuze gekozen is.quote:Op zondag 20 september 2015 11:15 schreef livelink het volgende:
Het is natuurlijk ook de grote zwakte van meerkeuzevragen. Geen ruimte voor uitleg. Ik weet niet of het komt omdat ze op het VMBO zit, maar ze krijgen bijna alleen maar meerkeuzevragen. Ik kan me toch van mijn eigen schooltijd herinneren dat meerkeuzevragen heel uitzonderlijk waren.
Hier hadden we van de week net zoiets (boze zoonquote:Op zondag 20 september 2015 11:12 schreef Leandra het volgende:
Als er meerdere antwoorden mogelijk zijn dan moeten de leerkrachten ook niet po rigide aan een antwoord vasthouden natuurlijk.
1+1=2
Maar bij ".... rooms are very messy" moet je als leerkracht een leerling die geen "their" maar "it's" invult omdat die leerling van een hotel uitging gewoon de credits geven die hij/zij verdient.
En toen, Rewimo? Heeft hij het zelf aangekaart bij de lerares?quote:Op zondag 20 september 2015 15:11 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Hier hadden we van de week net zoiets (boze zoon). Bij Nederlands vroeg de lerares om de vertaling van het Duitse woord Schalter. Zoon vult in: schakelaar. Dat is een goede vertaling maar je kunt het woord Schalter ook vertalen met: loket. En toen moest het blijkbaar loket zijn en niet schakelaar. Tja... (het ging niet om een tekst maar om losse woorden, dus het was geen kwestie van context).
Dat is het volgende waar ik met haar aan moet werken, ja. Het zou inderdaad de beste oplossing zijn.quote:Op zondag 20 september 2015 15:06 schreef trui het volgende:
Na een toets heb je vaak wel gelegenheid om je antwoorden in te zien en met de leerkracht in gesprek te gaan. Ik zou daar als ik haar was toch af en toe gebruik van maken. Zeker als jullie een bepaalde kwestie samen al doorgesproken hebben, kan ze zich wellicht iets meer zeker voelen van haar zaak. Dus als dit bij huiswerkoefeningen al voorkomt zou ik haar toch aanraden om de twijfelgevallen zeker aan de docent voor te leggen. Ik denk dat ze haar daar juist om zullen waarderen (meer dan wanneer het via d'r moeder moet gaan). En als de docent dan kan onderbouwen waarom iets toch niet goed kan worden gekeurd, helpt dat ook weer bij het leren van je fouten.
Ja, maar ze hield voet bij stukquote:Op zondag 20 september 2015 15:21 schreef livelink het volgende:
En toen, Rewimo? Heeft hij het zelf aangekaart bij de lerares?
Nou. Dat! Ik schreef tijdens een dictee in groep 5 portemonnaie ipv portemonnee. Had ik ergens in een boek gelezen. Mn leraar deed daar destijds zó stom over. Waar had ik dát nou toch weer vandaan? Die schrijfwijze was ie werkelijk nog nooit tegengekomen.quote:Op zondag 20 september 2015 18:39 schreef Vanyel het volgende:
Ik heb dat als kind ook 2x gehad met een juf. Nog trauma's van het gevoel van oneerlijkheid.
Dat is toch gewoon flauw?quote:
De mijne zei in een dictee dat "de wagen met de melkbussen ratelden over de weg". Omdat de melkbussen ratelden en niet de wagen. Mijn argument dat het onderwerp niet de melkbussen was maar de WAGEN met de melkbussen werd ook weggelachen. Grrrr.quote:Op zondag 20 september 2015 18:48 schreef -Spring het volgende:
[..]
Nou. Dat! Ik schreef tijdens een dictee in groep 5 portemonnaie ipv portemonnee. Had ik ergens in een boek gelezen.
Oh, wat ergquote:Op zondag 20 september 2015 21:00 schreef Vanyel het volgende:
[..]
De mijne zei in een dictee dat "de wagen met de melkbussen ratelden over de weg". Omdat de melkbussen ratelden en niet de wagen. Mijn argument dat het onderwerp niet de melkbussen was maar de WAGEN met de melkbussen werd ook weggelachen. Grrrr.
Ik kan me ook wel voorstellen dat je liever het woordje uit de opgegeven stof wil horen, maar in dit geval kun je ook als leraar dan gewoon pech hebben. Als een antwoord echt niet fout is, dan kun je het volgens mij ook gewoon niet fout rekenen.quote:Op zondag 20 september 2015 19:46 schreef frederik het volgende:
Bij een overhoring woordjes kan ik er juist wel inkomen dat men het woordje uit de opgegeven stof wil horen. Vooral als stampen en rijtjes nog belangrijker gevonden worden dan wij hier in Nederland doen.
Want ken je de stof die je had moeten leren, of ken een andere stof (die waar die andere vertaling in gevraagd wordt), of ken je beide.
Indien droge stof kennis belangrijk gevonden wordt kan dat een nadeel zijn (het is lastiger om voor alle 400 woorden te leren welke vertaling er geleerd moet worden van de 5 per woord die je kent, dan de 400 vanuit het niets in je hoofd te moeten stampen)
Mijn Duitse wederhelft noemde als eerste vertaling ook schakelaar. Loket pas nadat ik het noemde, met als opmerking dat dat toch echt een veel minder gangbaar woord is.quote:Op zondag 20 september 2015 19:52 schreef Rewimo het volgende:
Zoiets gebeurt wel vakerKrijg je ervan als je kind Nederlands is en dus een grotere woordenschat heeft dan zijn (Duitse) lerares. Ik heb al een paar keer op een proefwerk aangetekend dat iets goed was terwijl zij het fout rekende omdat ze een woord niet kende. Dan past ze het wel aan overigens.
En het kan best zijn dat hij loket had moeten opschrijven. Alleen wist hij niet dat Schalter loket was in het Duits, hij kende het woord alleen in de betekenis van schakelaar. Dan loop je dus tegen het probleem aan dat zijn woordenschat in het Duits minder groot is dan bij Duitse kinderen.
Als er ouderavond is ga ik het wel aankaarten, op een constructieve manier. Met Engels zitten we met een soortgelijke situatie. Zijn uitspraak en woordenschat zijn ook beter/groter dan die van zijn leraar. Alleen gaat die er wat soepeler mee om gelukkigquote:Op zondag 20 september 2015 21:21 schreef Clubsoda het volgende:
Mijn Duitse wederhelft noemde als eerste vertaling ook schakelaar. Loket pas nadat ik het noemde, met als opmerking dat dat toch echt een veel minder gangbaar woord is.
Jammer, zulke voorbeelden van rechrlijnigheid. Alsof buiten het kader denken of creativiteit geen te stimuleren eigenschappen zijn...
Ik zou aan de juf vragen of de woorden dan voortaan in context kunnen worden gevraagd. Als docent Engels merk ik dat leerlingen dan ook snappen dat woorden verschillende betekenissen hebben in verschillende contexten. En je voorkomt discussies zoals deze.quote:Op zondag 20 september 2015 15:11 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Hier hadden we van de week net zoiets (boze zoon). Bij Nederlands vroeg de lerares om de vertaling van het Duitse woord Schalter. Zoon vult in: schakelaar. Dat is een goede vertaling maar je kunt het woord Schalter ook vertalen met: loket. En toen moest het blijkbaar loket zijn en niet schakelaar. Tja... (het ging niet om een tekst maar om losse woorden, dus het was geen kwestie van context).
vroeger was niet alles beter hoor (bij mij op de lagere school, kwam begin jaren 80, na een vraag om uitleg over zinsontleding het antwoord "gewoon een streepje zetten na een paar woorden", en toen ik naar het voortgezet onderwijs ging was het iets als "we zullen jullie Nederlands gaan leren, iets wat op de lagere school al gedaan had moeten worden. Behalve wanneer je op de Eli heimansschool hebt gezeten, dan beginnen we eerst met het afleren van wat je daar hebt geleerd", een keer raden op welke lagere school ik gezeten hebquote:Op zondag 20 september 2015 21:14 schreef livelink het volgende:
[..]
Oh, wat erg. En ik maar denken dat de leraren vroeger beter waren in Nederlands.
Dat zou handiger zijn jaquote:Op zondag 20 september 2015 21:31 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik zou aan de juf vragen of de woorden dan voortaan in context kunnen worden gevraagd. Als docent Engels merk ik dat leerlingen dan ook snappen dat woorden verschillende betekenissen hebben in verschillende contexten. En je voorkomt discussies zoals deze.
Het is nog goedgekomen, volgens mijquote:Op zondag 20 september 2015 21:32 schreef frederik het volgende:
[..]
vroeger was niet alles beter hoor (bij mij op de lagere school, kwam begin jaren 80, na een vraag om uitleg over zinsontleding het antwoord "gewoon een streepje zetten na een paar woorden", en toen ik naar het voortgezet onderwijs ging was het iets als "we zullen jullie Nederlands gaan leren, iets wat op de lagere school al gedaan had moeten worden. Behalve wanneer je op de Eli heimansschool hebt gezeten, dan beginnen we eerst met het afleren van wat je daar hebt geleerd", een keer raden op welke lagere school ik gezeten heb)
Omdat ze in het weekend zo vroeg wakker zijnquote:Op maandag 21 september 2015 06:40 schreef ferrari_rood het volgende:
Wauw wat knap van Job.
waarom moet ik mijn kinderen door de weeks altijd wakker maken? En staan ze in het weekend om 05:30 naast mijn bed/ roepen ze?
Gelukkig kon je klasgenootje NSB prima spellen dusquote:Op maandag 21 september 2015 09:22 schreef WupWup het volgende:
Zo'n jeugdtrauma heb ik ookHad ik met dictee 'meneer' geschreven ipv 'mijnheer'. Ik leerde de bordrij nooit, want ik las veel boeken en had zodoende geen moeite met spelling. In eerste instantie werd het goed gerekend, maar toen zag een klasgenootje later dat ik toch heul het verkeerde woordje had opgeschreven. Mocht ik m'n sticker weer inleveren
Nou zeg, kom op... Dat vind ik toch wel weer een beetje straffe conclusie. Je hebt het over kinderen, en je weet niets over de omstandigheden. Bovendien hield de NSB zich volgens mij zelden bezig met dicteesquote:Op maandag 21 september 2015 14:20 schreef mignonne het volgende:
Gelukkig kon je klasgenootje NSB prima spellen dusmy god...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |