abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156140696
Nav de discussie in het OUD FB topic is besloten het lijstje in dit topic te laten vervallen.
Alle OUD-users en hun kindjes die daar behoefte aan hadden, kun je terugvinden in het verjaardagslijstje op de Fok!wiki:

http://wiki.fok.nl/index.php/Ouder%28s%29_Kalender

Voel je vrij om daar je eigen gegevens aan te passen
pi_156140745
Ik vroeg wat tips over leren voorlezen.
Mijn laatste post:
quote:
Hij heeft alle mees Kees boeken van de bieb al uit :)
Hij leest nu voor het slapen zelf veel Roald dahl en Pinkeltje(1 per 2/3 dagen :P ). Of geronimo stilton..

Het zat voor de vakantie op avi e6 en is net begonnen in groep 5. Hij kan dus prima lezen, alleen voorlezen is zo'n dingetje..
pi_156141026
De boeken van Janneke Schotveld: Superjuffie, Botje, Robbie en Raffie, De Zolderkinderen, enz... Een genot om voor te lezen en ik denk ook een genot om zelf te lezen ;-).
pi_156141041
Mijn dochter lijkt een beetje haar rust terug te vinden op school. met strenge, doch lieve aanpak van de juffen. *O*
pi_156141226
Groof, dat klinkt fijn!

Ik zal eens naar die boeken kijken.
pi_156143601
Fijn groof, lijkt me voor jou dan ook een opluchting. :)
pi_156143765
Hier is ook een plan gemaakt voor jen. Nieuwe evaluatie na de herfstvakantie.

Oh en bij total kun je ook weer voor boeken sparen.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_156143912
Wat lezen jullie beginnende lezers nou?
S was met B naar de bieb geweest, maar B had een en ander niet zo goed gemonitord, dus ze kwam met geel verkeerde boeken thuis. Een voor 10+ die ze bij nader inzien ook te eng vindt om voorgelezen te worden en en een voor 8+ wat ze op zich wel kan, maar misschien net te uitdagend is.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_156143950
Die van mij leest foeksia en heksje lily, en donald ducks. Mijn dametje. Maar eigenlijk houdt ze niet van lezen, dus meestal gaan de biebboeken ongeopend weer terug ;-).
Mijn zoon leest nog niet.
pi_156144063
Donald Duck junior leest ze, maar dat abo is nu afgelopen, dus kan ze ala ze wil over op de gewone. Daar heeft B een abo op :)
Heksje lily is dat 8+ boek en ze leest er stiekem in als ze al moet slapen, maar niet zo gewoon, wat me het idee geeft dat het te moeilijk is. Maar ja, misschien houdt ze niet van lezen. Dat is een optie de ik niet echt heb meegenomen, just omdat ze zichzelf heeft leren lezen. Een zekere interesse was er dus wel.
pi_156144115
Die van mij leest vrijwel alleen maar informatieve boeken. Gewone leesboeken leest hij enkel op school.

Als beginnende lezer vond hij jip&janneke leuk om te lezen, donald ducks, sprookjes en van die boeken met korte verhaaltjes. Sowieso deden korte verhaaltjes het hier wel goed om het lezen leuk te houden. :)
pi_156144145
Foeksia is volgens mij iets eenvoudiger dan heksje lily. Van Dolfje heb je ook eenvoudigere boeken. Dat kan nogal van niveau verschillen.
S leest gewone donald ducks, al beweert ze zelf dat ze alleen maar plaatjes kijkt.

Op school leest ze trouwens goed en snel, dus er is voor mij ook geen enkele reden om erachter aan te zitten. Ik zorg voor biebboekjes en het is aan haar of ze ze leest of niet.
pi_156144156
Jen leest eigenlijk zelden zelf een boek. Dat moet ik eens wat vaker aanbieden idd.
pi_156144222
Heb je voorbeelden van boekjes met korte verhalen?
pi_156144275
Ik heb hier series van borre liggen. Die leest jen zo weg.
pi_156144291
Uhm even denken hoor.
Lekker zelf lezen met Jacques Vriens. (Avi M3 tot E4)

Korte verhaaltjes voor jonge lezers (M4-E4)
pi_156144308
Borre vindt ze saai :D
Ik zal die eens opzoeken, appelsap, dank je.
pi_156144333
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 16:05 schreef miss_sly het volgende:
Wat lezen jullie beginnende lezers nou?
S was met B naar de bieb geweest, maar B had een en ander niet zo goed gemonitord, dus ze kwam met geel verkeerde boeken thuis. Een voor 10+ die ze bij nader inzien ook te eng vindt om voorgelezen te worden en en een voor 8+ wat ze op zich wel kan, maar misschien net te uitdagend is.
Yaro leest zelf de disney club boeken. Die met die harde kaft. 1 boekje is voor hem nu nog uitdagend genoeg. Maar goed hij is net 5. Kan me voorstellen dat het voor S niet uitdagend genoeg is.

Sprookjes vind hij ook leuk maar dat is vaak nog te veel tekst en dan wil hij er niet aan beginnen.
pi_156144502
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 16:21 schreef miss_sly het volgende:
Borre vindt ze saai :D
Ik zal die eens opzoeken, appelsap, dank je.
In de boeken van Jacques Vriens voor jonge kinderen staan veel korte verhalen. Niet alleen in dat boek. Dus ik zou zeggen, kijk maar eens bij de bieb. ;)
pi_156144563
Borre ging hier ook wel. Maar eigenlijk kregen we Chris in het begin niet echt aan het lezen. Pas eind groep 3 kreeg hij de lol in het lezen. Daarvoor waren ze hem te saai. Nu zit ik bijna elke week in de bieb met hem, omdat hij zijn boeken weer uit heeft.
Ik ging rondneuzen in de bieb. In die bieb waren de boeken tot e4 gelabeld op de rug. Dus dat was snel zoeken. Gewoon bij de S van start beginnen. Daar waren ook samenleesboeken, waar op de ene pagina een verhaal stond en op de andere kant losse woorden of simpele zinnen (afhankelijk van het niveau). Dat vond Chris nog wel leuk.
Mijn ouders hadden suske en Wiske ook op avi niveau. Die las hij daar wel.
pi_156146900
Dochter leest momenteel de omnibus van Madelief. Maar heeft al veel boeken gelezen.
Mathilda, de GVR, Mees Kees, de boomhut van 13 verdiepingen. Prinsesboeken, van de rommelmarkt, paardenboeken van de rommelmarkt. Ik weet het niet. Ze kan goed een boek in 3 dagen uitlezen.
Ze is ook begonnen in Harry Potter deel 1. Die vind ik nog wel kunnen, maar volgens mij heeft ze die weggelegd.

Zoon lees ik elke avond een recept voor uit

O+
  woensdag 16 september 2015 @ 19:34:03 #22
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_156149791
quote:
7s.gif Op woensdag 16 september 2015 17:53 schreef amaranta het volgende:
Dochter leest momenteel de omnibus van Madelief. Maar heeft al veel boeken gelezen.
Mathilda, de GVR, Mees Kees, de boomhut van 13 verdiepingen. Prinsesboeken, van de rommelmarkt, paardenboeken van de rommelmarkt. Ik weet het niet. Ze kan goed een boek in 3 dagen uitlezen.
Ze is ook begonnen in Harry Potter deel 1. Die vind ik nog wel kunnen, maar volgens mij heeft ze die weggelegd.

Zoon lees ik elke avond een recept voor uit
[ afbeelding ]
O+
:D dat kookboek.

Ik mis het voorlezen. Mijn kinderen hebben het zelf lezen helaas nooit opgepakt. Zit ik daar met een kast vol kinderboeken :'(
Heel lang heb ik daarom voorgelezen. Mes sneed aan twee kanten, ik kon toch mijn liefde voor sommige boeken aan hen kwijt en voorlezen is altijd goed en gezellig.
Maar nu willen ze niet meer voorgelezen worden en hebben ze een leven zonder boeken. :{

Ik vind het heel erg, maar ik weet niet wat ik er aan kan doen. Jongste moest laatst doorgeven aan zijn meester wat zijn lievelingsboek was. Dat was 'Triomf van de verschroeide aarde'. Zijn meester was heel verbaasd en vroeg aan mij of jongste dan thuis wel las :?
Nee dus, ik heb het boek 2x aan hem voorgelezen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_156150675
Mijn 4 jarige heeft een knuffel! O+ Nou ja hij is ook 4 en knuffelt graag. En dan vooral mn dochter net voordat ze naar huis gaat. Maar Mama we hebben geen verkering of ik ben niet flieft hoor. Ik houd gewoon van knuffelen O+
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
pi_156155623
Klinkt lief zeg Tally O+

Sofie leest nog niet. We lezen dr wel elke avond voor. Ze vindt t heerlijk als we dr voorlezen.

Sofie heeft dr eerste uitnodiging voor een kinderfeestje
*O*

Nu nog gaan bedenken hoeveel we voor een kadootje uit gaan geven.
*poef* nu is het weg
pi_156156983
Ken je Vos en Haas? Die serie is erg leuk voor beginnende lezers, echt een verhaallijn erin en de moeilijkheidsgraad bouwt op. Mijn oudste heeft er nog mee leren lezen. O+

Het nieuwste boek in die serie loopt van avi m3 tot e5 zie ik http://www.terralannoo.nl/het-derde-dikke-boek-van-vos-en-haas

[ Bericht 31% gewijzigd door poemojn op 16-09-2015 22:34:26 ]
pi_156160164
Lars vindt lezen erg leuk. Gewoon bij de bieb halen we boekjes. Vooral samenleesboekjes vindt hij super.
Op zn verjaardag kreeg hij een voorleesboek over arjen robben. Helemaal geweldig. Begint met arjen die 6 jaar is en in groep 3 zit (heeee ik ook!) En dan heb je af en toe een plaatje die je met de tablet kan scannen en dan krijg je een filmpje van arjen robben te zien. Fantastisch!

Meike leest graag grappige verhalen zoals de monstersnackbar en mijn hamster is een astronaut. En moppenboeken :+
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
pi_156162459
Lezen is nog niet aan de orde hier. Lijkt mij zo tof een lezend kind.

Ean had gisteren haar 1e spreekbeurt in de klas en ze deed het goed *O* waarschijnlijk wel naar de logopedie maar dat had ik zelf ook al bedacht. Vorig jaar had ik het zelf ook al een keer aangekaart dus als ik met Sac naar het cb moet zal ik het wel meteen navragen.
pi_156162751
Spreekbeurt? In groep 1?
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_156162864
Jep ze moest wat persoonlijke dingen meenemen en daar oververtellen. Ik had haar laten kiezen wat mee mocht, en wat op een dienblad past. Er voor de hand liggende dingen:
-d'r knuffel
-foto van de katten
-en een schrijfboekje die had ik niet verwacht.
pi_156162980
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2015 00:17 schreef XXXKarinXXX het volgende:
Lars vindt lezen erg leuk. Gewoon bij de bieb halen we boekjes. Vooral samenleesboekjes vindt hij super.
Op zn verjaardag kreeg hij een voorleesboek over arjen robben. Helemaal geweldig. Begint met arjen die 6 jaar is en in groep 3 zit (heeee ik ook!) En dan heb je af en toe een plaatje die je met de tablet kan scannen en dan krijg je een filmpje van arjen robben te zien. Fantastisch!

Meike leest graag grappige verhalen zoals de monstersnackbar en mijn hamster is een astronaut. En moppenboeken :+
Haha... dit was vreemd om te lezen :D
Maar mijn Lars dus ook ;) al denk ik dat de mijne niet weet wie Arjen Robben dan is
pi_156170778
Een dol enthousiaste Ean uit school gehaald Flip de Beer mocht ze mee naar huis.
pi_156172958
woah een spreekbeurt ja fr? :o knap hoor!
E. praat niet in de kring, laat staan een spreekbeurt :P nu na een half jaar praat ze wel tegen de juf en tegen klasgenootjes, maar alleen 1 op 1 enzo.

Ik zie dat voorlopig ook nog niet veranderen eerlijk gezegd.
:)
pi_156173289
Ean is eigenlijk heel verlegen vooral als iemand haar iets vraagt maar ook altijd bij de vso.

Wij waren ook erg verbaasd dat ze het zo goed deed. Ze sprong schijnbaar heel enthousiast op.
pi_156174623
Ik verbaasde me ook al over een spreekbeurt. Knap zeg dat ze het kan!

Eva is afgelopen maandag pas met school begonnen omdat we dus eerst op vakantie waren. En vandaag dus al een lunch speeldate :o
Meisje uit groep 2 (ze zit in groep 1/2). Overlegt met vader, handjes geschud en afgesproken.
Had ik gelijk zo'n adrem ding mee naar huis die overal om vroeg enzo. Fijne test :')
Komen we terug op school, hoor ik dat meisje tegen een andere groep 2-er vertellen dat ze bij Eva had gezeten. Dat meisje: 'bij wie? (Eva komt de hoek om), oh bij dat kleintje!'
:o O+
pi_156175666
Hier had mijn "school-is-stom" zoon zich ook aangemeld voor een vertelkring.
Wat auto's, een knuffel en een kleine versie van het nutella boek gingen mee naar school.
Ik heb alleen geen idee hoe het gegaan is
pi_156182597
N leest zelf alleen informatieve boeken (Kijkdoos heet die serie geloof ik), maar als we hem voorlezen houdt hij van boeken als De Kleine Kapitein en Raveleijn.
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
pi_156183711
De Kleine Kapitein is ook heel tof. Ik lees vaak een extra stukje voor omdat ik zelf ook benieuwd ben naar hoe het verhaal verder gaat. :D
  vrijdag 18 september 2015 @ 14:20:49 #38
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_156197527
quote:
7s.gif Op woensdag 16 september 2015 17:53 schreef amaranta het volgende:
Madelief is hier ook verslonden, en ook die serie over Polleke. En alle Roald Dahls, heel vaak. :') Momenteel leest ze die weer aan de poppen voor, elke avond een hoofdstuk. Verder leest ze Alleen op de wereld op dit moment. De Dikke Meester Jaap was hier ook een succes.
in de haak.
  vrijdag 18 september 2015 @ 14:21:39 #39
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_156197552
De kleine kapitein heb ik zelf wel uitgelezen, maar onze kinderen wilden er allebei niet echt aan, ik weet niet waarom. Misschien toch weer eens in 't zicht leggen.
in de haak.
pi_156197934
Alleen op de wereld O+ x 1000
pi_156207502
*O* mijn grote kleine meisje mag afzwemmen voor B *O*
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_156215278
^O^ Vicky!
pi_156215873
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 september 2015 21:04 schreef Vicky het volgende:
*O* mijn grote kleine meisje mag afzwemmen voor B *O*
Hee wat goed!!
Hier is kleuter naar badje 2. Tegen de tijd dat ze allemaal klaar zijn hang ik de vlag uit :)
Met een meidenkwartet
pi_156215947
Tof, Vicky, ze gaat lekker!
pi_156216667
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 09:59 schreef miss_sly het volgende:
Tof, Vicky, ze gaat lekker!
ze wil niet door voor C.
Ik vind het prima. Kan ze lekker gaan korfballen.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_156216693
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2015 10:58 schreef Vicky het volgende:

[..]

ze wil niet door voor C.
Ik vind het prima. Kan ze lekker gaan korfballen.
Wij hebben besloten dat als ze niet al te erg protesteert, ze doorgaat voor C...ooit :P
pi_156216862
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2015 11:00 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Wij hebben besloten dat als ze niet al te erg protesteert, ze doorgaat voor C...ooit :P
gisteren twijfelde ze heel erg. Wel niet wel niet.
Vanmorgen was ze heel duidelijk: mama, ik heb besloten dat ik niet voor C ga. Ik wil 2x per week gaan trainen!

Misschien dat ze ooit wel wil.. we zien wel.. ik ben al blij met A en B.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_156216930
God, wat moet dat heerlijk zijn. Nooit meer zwemles. O+

De juf kwam gisteren weer naar me toe om te vertellen dat ze het echt wel kán, maar blablabla luisteren concentreren kletsen blablazeur.
pi_156217119
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2015 11:17 schreef -Spring het volgende:
De vlag gaat uit...

quote:
De juf kwam gisteren weer naar me toe om te vertellen dat ze het echt wel kán, maar blablabla luisteren concentreren kletsen blablazeur.
Maar het is ook heel gezellig met alle andere kinderen... ;)
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_156217572
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2015 11:17 schreef -Spring het volgende:

+1

En dan te bedenken dat we allebei straks nóg een keer moeten ;)
pi_156224104
Oh meh spring hoe oud is L nu?

Wij zijn vandaag appels wezen plukken bij de fruittuin. Gelukkig droog gehouden.
pi_156224333
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2015 11:00 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Jen zwemt nu ook voor C. Ik verwacht een lesje of 10 nog.
pi_156224463
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 17:57 schreef ferrari_rood het volgende:
Oh meh spring hoe oud is L nu?

Wij zijn vandaag appels wezen plukken bij de fruittuin. Gelukkig droog gehouden.
Vijf nog, bijna zes. :)
  zondag 20 september 2015 @ 10:41:03 #54
37150 livelink
pi_156236885
En weer eens iets heel anders; ik begeleid mijn oudste nogal veel met haar huiswerk en ik erger me echt enorm vaak aan de schoolboeken. Heel vaak kun je vragen of verhalen op meerdere manieren interpreteren, waarna er gewoon meerdere goede antwoorden zijn. Toch wordt er in het boek maar van één interpretatie uitgegaan en ook maar één antwoord goedgekeurd.

Ik heb iedere keer zo de neiging om de desbetreffende docenten een mail te sturen met voorbeelden, maar mijn dochter smeekt me om dat niet te doen. Dus ik kom ook geen stap verder met mijn frustratie. Mijn dochter krijgt vervolgens de volle laag, maar zij kan er natuurlijk ook niks mee.
pi_156236928
Misschien kun je 'omdenken' Livelink?
"Hé, dát is leuk! Je kunt de vraag ook op deze manier opvatten!"
Maak er een spelletje van: Op hoeveel manieren kunnen we deze opdracht interpreteren?
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  zondag 20 september 2015 @ 10:50:16 #56
37150 livelink
pi_156237067
quote:
3s.gif Op zondag 20 september 2015 10:43 schreef Moonah het volgende:
Maak er een spelletje van: Op hoeveel manieren kunnen we deze opdracht interpreteren?
Ja, dat doe ik ook, maar daar wordt mijn dochter heel onzeker van. Begrijpend lezen is haar grootste zwakte, dus ik moet haar altijd helpen om teksten te duiden. En omdat ze er al zoveel moeite mee heeft raakt ze juist snel in paniek. Als ik haar dan een andere interpretatie meegeef en haar antwoord wordt vervolgens fout gerekend, dan verliest ze helemaal haar zelfvertrouwen.

Mijn probleem is dus niet dat je een tekst op meerdere manieren kan uitleggen. Daar leert ze van. Mijn probleem is dat vanuit de boeken en docenten maar 1 antwoord goed wordt gerekend. Soms zijn er vier antwoordmogelijkheden en zijn er wat mij betreft zeker twee antwoorden goed als je het op verschillende manieren bekijkt. Maar er is geen enkele ruimte voor meerdere invalshoeken of interpretaties.

[ Bericht 9% gewijzigd door livelink op 20-09-2015 11:05:45 ]
pi_156237391
quote:
3s.gif Op zondag 20 september 2015 10:43 schreef Moonah het volgende:
is dat niet de omgekeerde wereld?
Als de interpretatie juist is (dus geen gedachtenkronkel) is het de leerkracht die zou moeten bekijken op welke manier de opdracht te interpreteren is, en al die interpretaties afzonderlijk behandelen en beoordelen.
In jouw voorstel geeft de dochter van lievelink een juist antwoord, en krijgt nog steeds te horen dat ze een fout antwoord heeft. Waar de opgave of de beoordeling de enige fout bevat (uitgaande van een juiste uitwerking van haar eigen interpretatie, en die interpretatie niet onmogelijk is). Het kunnen hebben van meerdere interpretaties bij een vraagstuk is eigenlijk al een fout in dat vraagstuk.
  zondag 20 september 2015 @ 11:12:09 #58
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_156237442
Als er meerdere antwoorden mogelijk zijn dan moeten de leerkrachten ook niet po rigide aan een antwoord vasthouden natuurlijk.

1+1=2
Maar bij ".... rooms are very messy" moet je als leerkracht een leerling die geen "their" maar "its" invult omdat die leerling van een hotel uitging gewoon de credits geven die hij/zij verdient.

[ Bericht 0% gewijzigd door Leandra op 20-09-2015 16:06:26 (dyac :() ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 20 september 2015 @ 11:15:51 #59
37150 livelink
pi_156237528
Het is natuurlijk ook de grote zwakte van meerkeuzevragen. Geen ruimte voor uitleg. Ik weet niet of het komt omdat ze op het VMBO zit, maar ze krijgen bijna alleen maar meerkeuzevragen. Ik kan me toch van mijn eigen schooltijd herinneren dat meerkeuzevragen heel uitzonderlijk waren.
pi_156237819
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 11:15 schreef livelink het volgende:
Het is natuurlijk ook de grote zwakte van meerkeuzevragen. Geen ruimte voor uitleg. Ik weet niet of het komt omdat ze op het VMBO zit, maar ze krijgen bijna alleen maar meerkeuzevragen. Ik kan me toch van mijn eigen schooltijd herinneren dat meerkeuzevragen heel uitzonderlijk waren.
Er is inderdaad geen mogelijkheid tot uitleg in het stadium van beantwoorden, maar is die mogelijkheid tot uitleg noodzakelijk? Ook bij open vragen moet je als leerkracht er rekening mee houden dat er antwoorden komen die letterlijk hetzelfde zijn als er nu tussen de keuzes in de meerkeuzevragen staan. Zonder dat dat verder uitgelegd wordt waarom voor die keuze gekozen is.
Ik heb het in mijn tijd (ruim 20 jaar geleden, havo en vwo) overigens wel meegemaakt dat er meerdere antwoorden in die meerkeuzevragen goed gerekend moesten worden. Juist vanwege de meerdere interpretaties van de vraagstelling die mogelijk waren.
  zondag 20 september 2015 @ 14:46:40 #61
37150 livelink
pi_156243045
Ja, daar heb je natuurlijk wel gelijk in, Frederik. Mijn dochter zou zelf mondig genoeg moeten worden om 'foute' antwoorden ter discussie te stellen, maar dat zie ik haar niet zo heel snel doen.
  zondag 20 september 2015 @ 15:06:19 #62
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_156243667
Na een toets heb je vaak wel gelegenheid om je antwoorden in te zien en met de leerkracht in gesprek te gaan. Ik zou daar als ik haar was toch af en toe gebruik van maken. Zeker als jullie een bepaalde kwestie samen al doorgesproken hebben, kan ze zich wellicht iets meer zeker voelen van haar zaak. Dus als dit bij huiswerkoefeningen al voorkomt zou ik haar toch aanraden om de twijfelgevallen zeker aan de docent voor te leggen. Ik denk dat ze haar daar juist om zullen waarderen (meer dan wanneer het via d'r moeder moet gaan). En als de docent dan kan onderbouwen waarom iets toch niet goed kan worden gekeurd, helpt dat ook weer bij het leren van je fouten.
in de haak.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 20 september 2015 @ 15:11:06 #63
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_156243823
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 11:12 schreef Leandra het volgende:
Als er meerdere antwoorden mogelijk zijn dan moeten de leerkrachten ook niet po rigide aan een antwoord vasthouden natuurlijk.

1+1=2
Maar bij ".... rooms are very messy" moet je als leerkracht een leerling die geen "their" maar "it's" invult omdat die leerling van een hotel uitging gewoon de credits geven die hij/zij verdient.
Hier hadden we van de week net zoiets (boze zoon ;) ). Bij Nederlands vroeg de lerares om de vertaling van het Duitse woord Schalter. Zoon vult in: schakelaar. Dat is een goede vertaling maar je kunt het woord Schalter ook vertalen met: loket. En toen moest het blijkbaar loket zijn en niet schakelaar. Tja... (het ging niet om een tekst maar om losse woorden, dus het was geen kwestie van context).
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zondag 20 september 2015 @ 15:21:24 #64
37150 livelink
pi_156244201
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 15:11 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Hier hadden we van de week net zoiets (boze zoon ;) ). Bij Nederlands vroeg de lerares om de vertaling van het Duitse woord Schalter. Zoon vult in: schakelaar. Dat is een goede vertaling maar je kunt het woord Schalter ook vertalen met: loket. En toen moest het blijkbaar loket zijn en niet schakelaar. Tja... (het ging niet om een tekst maar om losse woorden, dus het was geen kwestie van context).
En toen, Rewimo? Heeft hij het zelf aangekaart bij de lerares?
  zondag 20 september 2015 @ 15:22:46 #65
37150 livelink
pi_156244238
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 15:06 schreef trui het volgende:
Na een toets heb je vaak wel gelegenheid om je antwoorden in te zien en met de leerkracht in gesprek te gaan. Ik zou daar als ik haar was toch af en toe gebruik van maken. Zeker als jullie een bepaalde kwestie samen al doorgesproken hebben, kan ze zich wellicht iets meer zeker voelen van haar zaak. Dus als dit bij huiswerkoefeningen al voorkomt zou ik haar toch aanraden om de twijfelgevallen zeker aan de docent voor te leggen. Ik denk dat ze haar daar juist om zullen waarderen (meer dan wanneer het via d'r moeder moet gaan). En als de docent dan kan onderbouwen waarom iets toch niet goed kan worden gekeurd, helpt dat ook weer bij het leren van je fouten.
Dat is het volgende waar ik met haar aan moet werken, ja. Het zou inderdaad de beste oplossing zijn.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 20 september 2015 @ 15:43:32 #66
13151 crew  Rewimo
pi_156244860
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 15:21 schreef livelink het volgende:

En toen, Rewimo? Heeft hij het zelf aangekaart bij de lerares?
Ja, maar ze hield voet bij stuk ;)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_156248604
Ik heb dat als kind ook 2x gehad met een juf. Nog trauma's van het gevoel van oneerlijkheid.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  zondag 20 september 2015 @ 18:43:47 #68
37150 livelink
pi_156248726
Bij het lezen van het voorbeeld van Rewimo krijg ik al last van frustratie. Wat kan een lerares in vredesnaam voor argumenten geven om schakelaar fout te rekenen?
  zondag 20 september 2015 @ 18:47:12 #69
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_156248809
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 15:43 schreef Rewimo het volgende:

[..]

oh wat irritant zeg!
in de haak.
pi_156248836
quote:
1s.gif Op zondag 20 september 2015 18:39 schreef Vanyel het volgende:
Ik heb dat als kind ook 2x gehad met een juf. Nog trauma's van het gevoel van oneerlijkheid.
Nou. Dat! Ik schreef tijdens een dictee in groep 5 portemonnaie ipv portemonnee. Had ik ergens in een boek gelezen. Mn leraar deed daar destijds zó stom over. Waar had ik dát nou toch weer vandaan? Die schrijfwijze was ie werkelijk nog nooit tegengekomen.
Ik wist niet meer in welk boek ik dat gelezen had en ging op een gegeven moment zelfs betwijfelen of ik het überhaupt wel ergens gelezen had.

Tot ik jaren later het Internet er eens op nasloeg en zag dat het idd 'gewoon' de Franse schrijfwijze was die tot 1995 oké was.

Ik ben nog steeds wel eens in staat om die docent te Googelen en 'm dit te mailen. :')
  zondag 20 september 2015 @ 18:48:36 #71
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_156248845
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 15:43 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Dat is toch gewoon flauw?
Sommige woorden hebben meerdere betekenissen, je kunt de ene betekenis niet fout gaan rekenen omdat het toevallig niet in je rijtje past, zeker niet als er zonder context overhoord wordt.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 20 september 2015 @ 18:51:27 #72
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_156248914
Darn, zelfs google translate geeft schakelaar als vertaling...

Voor loket geeft het overigens Fahrkartenschalter
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_156250289
Bij een overhoring woordjes kan ik er juist wel inkomen dat men het woordje uit de opgegeven stof wil horen. Vooral als stampen en rijtjes nog belangrijker gevonden worden dan wij hier in Nederland doen.
Want ken je de stof die je had moeten leren, of ken een andere stof (die waar die andere vertaling in gevraagd wordt), of ken je beide.
Indien droge stof kennis belangrijk gevonden wordt kan dat een nadeel zijn (het is lastiger om voor alle 400 woorden te leren welke vertaling er geleerd moet worden van de 5 per woord die je kent, dan de 400 vanuit het niets in je hoofd te moeten stampen)
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 20 september 2015 @ 19:52:52 #74
13151 crew  Rewimo
pi_156250486
Zoiets gebeurt wel vaker :P Krijg je ervan als je kind Nederlands is en dus een grotere woordenschat heeft dan zijn (Duitse) lerares. Ik heb al een paar keer op een proefwerk aangetekend dat iets goed was terwijl zij het fout rekende omdat ze een woord niet kende. Dan past ze het wel aan overigens.

En het kan best zijn dat hij loket had moeten opschrijven. Alleen wist hij niet dat Schalter loket was in het Duits, hij kende het woord alleen in de betekenis van schakelaar. Dan loop je dus tegen het probleem aan dat zijn woordenschat in het Duits minder groot is dan bij Duitse kinderen.
pi_156252960
quote:
1s.gif Op zondag 20 september 2015 18:48 schreef -Spring het volgende:

[..]

Nou. Dat! Ik schreef tijdens een dictee in groep 5 portemonnaie ipv portemonnee. Had ik ergens in een boek gelezen.
De mijne zei in een dictee dat "de wagen met de melkbussen ratelden over de weg". Omdat de melkbussen ratelden en niet de wagen. Mijn argument dat het onderwerp niet de melkbussen was maar de WAGEN met de melkbussen werd ook weggelachen. Grrrr.
  zondag 20 september 2015 @ 21:14:15 #76
37150 livelink
pi_156253609
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 21:00 schreef Vanyel het volgende:

[..]

De mijne zei in een dictee dat "de wagen met de melkbussen ratelden over de weg". Omdat de melkbussen ratelden en niet de wagen. Mijn argument dat het onderwerp niet de melkbussen was maar de WAGEN met de melkbussen werd ook weggelachen. Grrrr.
Oh, wat erg :o . En ik maar denken dat de leraren vroeger beter waren in Nederlands.
  zondag 20 september 2015 @ 21:16:00 #77
37150 livelink
pi_156253698
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 19:46 schreef frederik het volgende:
Bij een overhoring woordjes kan ik er juist wel inkomen dat men het woordje uit de opgegeven stof wil horen. Vooral als stampen en rijtjes nog belangrijker gevonden worden dan wij hier in Nederland doen.
Want ken je de stof die je had moeten leren, of ken een andere stof (die waar die andere vertaling in gevraagd wordt), of ken je beide.
Indien droge stof kennis belangrijk gevonden wordt kan dat een nadeel zijn (het is lastiger om voor alle 400 woorden te leren welke vertaling er geleerd moet worden van de 5 per woord die je kent, dan de 400 vanuit het niets in je hoofd te moeten stampen)
Ik kan me ook wel voorstellen dat je liever het woordje uit de opgegeven stof wil horen, maar in dit geval kun je ook als leraar dan gewoon pech hebben. Als een antwoord echt niet fout is, dan kun je het volgens mij ook gewoon niet fout rekenen.
pi_156253718
Eens.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 20 september 2015 @ 21:16:56 #79
13151 crew  Rewimo
pi_156253742
Och ik heb er zelf ook nog wel een :')

Ik had een lang opstel geschreven, speelde in een kasteel in Engeland waar ik op vakantie was geweest. Er zat geen fout in. Kreeg ik geen 10 omdat er volgens de leraar ergens een komma ontbrak :(
pi_156253983
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 19:52 schreef Rewimo het volgende:
Zoiets gebeurt wel vaker :P Krijg je ervan als je kind Nederlands is en dus een grotere woordenschat heeft dan zijn (Duitse) lerares. Ik heb al een paar keer op een proefwerk aangetekend dat iets goed was terwijl zij het fout rekende omdat ze een woord niet kende. Dan past ze het wel aan overigens.

En het kan best zijn dat hij loket had moeten opschrijven. Alleen wist hij niet dat Schalter loket was in het Duits, hij kende het woord alleen in de betekenis van schakelaar. Dan loop je dus tegen het probleem aan dat zijn woordenschat in het Duits minder groot is dan bij Duitse kinderen.
Mijn Duitse wederhelft noemde als eerste vertaling ook schakelaar. Loket pas nadat ik het noemde, met als opmerking dat dat toch echt een veel minder gangbaar woord is.

Jammer, zulke voorbeelden van rechrlijnigheid. Alsof buiten het kader denken of creativiteit geen te stimuleren eigenschappen zijn...
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 20 september 2015 @ 21:26:12 #81
13151 crew  Rewimo
pi_156254229
quote:
1s.gif Op zondag 20 september 2015 21:21 schreef Clubsoda het volgende:

Mijn Duitse wederhelft noemde als eerste vertaling ook schakelaar. Loket pas nadat ik het noemde, met als opmerking dat dat toch echt een veel minder gangbaar woord is.

Jammer, zulke voorbeelden van rechrlijnigheid. Alsof buiten het kader denken of creativiteit geen te stimuleren eigenschappen zijn...
Als er ouderavond is ga ik het wel aankaarten, op een constructieve manier. Met Engels zitten we met een soortgelijke situatie. Zijn uitspraak en woordenschat zijn ook beter/groter dan die van zijn leraar. Alleen gaat die er wat soepeler mee om gelukkig :)
pi_156254605
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 15:11 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Ik zou aan de juf vragen of de woorden dan voortaan in context kunnen worden gevraagd. Als docent Engels merk ik dat leerlingen dan ook snappen dat woorden verschillende betekenissen hebben in verschillende contexten. En je voorkomt discussies zoals deze.
pi_156254679
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 21:14 schreef livelink het volgende:

[..]

Oh, wat erg :o . En ik maar denken dat de leraren vroeger beter waren in Nederlands.
vroeger was niet alles beter hoor (bij mij op de lagere school, kwam begin jaren 80, na een vraag om uitleg over zinsontleding het antwoord "gewoon een streepje zetten na een paar woorden", en toen ik naar het voortgezet onderwijs ging was het iets als "we zullen jullie Nederlands gaan leren, iets wat op de lagere school al gedaan had moeten worden. Behalve wanneer je op de Eli heimansschool hebt gezeten, dan beginnen we eerst met het afleren van wat je daar hebt geleerd", een keer raden op welke lagere school ik gezeten heb :) )
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 20 september 2015 @ 21:38:28 #84
13151 crew  Rewimo
pi_156255062
quote:
1s.gif Op zondag 20 september 2015 21:31 schreef Razztwizzle het volgende:

Ik zou aan de juf vragen of de woorden dan voortaan in context kunnen worden gevraagd. Als docent Engels merk ik dat leerlingen dan ook snappen dat woorden verschillende betekenissen hebben in verschillende contexten. En je voorkomt discussies zoals deze.
Dat zou handiger zijn ja :) En hij snapt nu natuurlijk prima dat het woord twee betekenissen heeft. Alleen kende hij het niet ;)
  zondag 20 september 2015 @ 22:12:45 #85
37150 livelink
pi_156256969
quote:
1s.gif Op zondag 20 september 2015 21:32 schreef frederik het volgende:

[..]

vroeger was niet alles beter hoor (bij mij op de lagere school, kwam begin jaren 80, na een vraag om uitleg over zinsontleding het antwoord "gewoon een streepje zetten na een paar woorden", en toen ik naar het voortgezet onderwijs ging was het iets als "we zullen jullie Nederlands gaan leren, iets wat op de lagere school al gedaan had moeten worden. Behalve wanneer je op de Eli heimansschool hebt gezeten, dan beginnen we eerst met het afleren van wat je daar hebt geleerd", een keer raden op welke lagere school ik gezeten heb :) )
Het is nog goedgekomen, volgens mij ;)
  zondag 20 september 2015 @ 22:48:05 #86
37150 livelink
pi_156258264
Mijn klimgeit vandaag. Een beetje wazige foto, maar het plezier is wel duidelijk volgens mij.

zondag 20 september 2015 @ 23:20:55 #87
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_156259558
Wat goed om Job zo te zien O+
In mijn hoofd is hij nog altijd het hele kleine jongetje dat ik ooit zag, in een korte broek en een groot shirt. Aan het rauzen op hele korte pootjes.
  zondag 20 september 2015 @ 23:30:02 #88
37150 livelink
pi_156259877
Hij wordt groot inderdaad. En heeft duizend-en-één angsten, maar heeft er vervolgens totaal geen moeite mee om op grote hoogte rond te hangen. Mijn man was op dit punt al afgehaakt en naar beneden geholpen.
  zondag 20 september 2015 @ 23:33:59 #89
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_156260014
Rising above fear.
  zondag 20 september 2015 @ 23:38:55 #90
37150 livelink
pi_156260163
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 23:33 schreef Luchtbel het volgende:
Rising above fear.
Mooi gezegd O+
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 21 september 2015 @ 06:30:22 #91
13151 crew  Rewimo
pi_156263116
Wauw, wat gaaf! De lol straalt eraf! :D
pi_156263138
Wauw wat knap van Job.

waarom moet ik mijn kinderen door de weeks altijd wakker maken? En staan ze in het weekend om 05:30 naast mijn bed/ roepen ze?
pi_156263140
Ook stoer dat ie gewoon zelf doorgaat.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 21 september 2015 @ 06:59:18 #94
13151 crew  Rewimo
pi_156263200
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 06:40 schreef ferrari_rood het volgende:
Wauw wat knap van Job.

waarom moet ik mijn kinderen door de weeks altijd wakker maken? En staan ze in het weekend om 05:30 naast mijn bed/ roepen ze?
Omdat ze in het weekend zo vroeg wakker zijn :P
  maandag 21 september 2015 @ 07:12:56 #95
386633 Adnap
I love Life !
pi_156263246
De docent Engels is hier gelukkig creatief en krijgt jongste zijn eigen programma. Lezen doet hij ook op eigen niveau ipv TL, dat maakt het een stuk prettiger.

wij hebben op mijn werk digitale toetsen en moeten daarin zelf antwoorden invoeren.
Dus voor het woord diabetes (en andere) hebben we zoveel schrijfwijzen. Het gaat mij er niet om dat ze het woord goed schrijven maar weten wat het is.
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
pi_156264418
Zo'n jeugdtrauma heb ik ook ;( Had ik met dictee 'meneer' geschreven ipv 'mijnheer'. Ik leerde de bordrij nooit, want ik las veel boeken en had zodoende geen moeite met spelling. In eerste instantie werd het goed gerekend, maar toen zag een klasgenootje later dat ik toch heul het verkeerde woordje had opgeschreven. Mocht ik m'n sticker weer inleveren :')
pi_156269977
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 09:22 schreef WupWup het volgende:
Zo'n jeugdtrauma heb ik ook ;( Had ik met dictee 'meneer' geschreven ipv 'mijnheer'. Ik leerde de bordrij nooit, want ik las veel boeken en had zodoende geen moeite met spelling. In eerste instantie werd het goed gerekend, maar toen zag een klasgenootje later dat ik toch heul het verkeerde woordje had opgeschreven. Mocht ik m'n sticker weer inleveren :')
Gelukkig kon je klasgenootje NSB prima spellen dus :') my god...
:)
pi_156270627
mignonne. _O- .

Ik heb mijn oude schriftjes van de basisschool nog met de dictees erin. Dat handschrift dat ik toen had, is zo rond mijn 14e verdwenen en nooit meer teruggekomen. ;( .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  maandag 21 september 2015 @ 14:55:12 #99
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_156270755
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 14:20 schreef mignonne het volgende:
Gelukkig kon je klasgenootje NSB prima spellen dus :') my god...
Nou zeg, kom op... Dat vind ik toch wel weer een beetje straffe conclusie. Je hebt het over kinderen, en je weet niets over de omstandigheden. Bovendien hield de NSB zich volgens mij zelden bezig met dictees ;)

Ik vind het wel echt allemaal rare gevallen. Volgens mij willen we kinderen juist graag leren dat er niet altijd 1 antwoord mogelijk is. Een tijdje terug keek ik een podcast - misschien wel een TED talk, ik weet het niet meer - waarin een wiskundeleraar juist beargumenteerde dat we kinderen veel te pasklare informatie geven "want in het echte leven krijg je je informatie ook niet zo kant en klaar aangeleverd". Dat was echt zo'n leuk verhaal!
pi_156270855
Oh, dit soort trauma's heb ik er ook zat van..
Het erge is idd dat als mensen dan naar de universiteit gaan (ik ben universitair docent), dat je ze dan af moet leren dat er op alles één antwoord is. Hoe vaak ik al de vraag heb gehoord 'maar wat is het juiste antwoord dan?' Zelfs als je ze eerst hebt uitgelegd dat er meerdere mogelijke antwoorden zijn of dat we gewoon geen idee hebben.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')