Dus o.a. alle moslims zijn een stel bavianen? Grappig.quote:Op donderdag 3 september 2015 08:57 schreef Re het volgende:
zonder monogamie zouden we nu nog als een stel bavianen leven, dat betekent niet dat aan de randen van de evolutie monogamie niet het primaire doel is, zulke gevallen zal je altijd hebben binnen je populatie, dat houdt het divers
Als dat al zo lang er ingegoten kan worden en zulke voet aan de grond kan houden is het hartstikke natuurlijk. Als het niet natuurlijk was was dat niet gebeurd.quote:Op donderdag 3 september 2015 18:45 schreef Techno het volgende:
[..]
Monogamie wordt er al vanaf de eerste beschaving (de Soemeriërs) met de paplepel ingegoten. Maar dat maakt het nog niet natuurlijk. Men weet gewoon niet beter.
Los van of wij überhaupt wel apen zijn (ik denk het niet) is het de vraag of het dan onnatuurlijk zou zijn. Er zijn namelijk diverse zoogdieren te noemen die monogaam leven. Te denken valt aan wolven, stokstaartjes, het zwartstaartzilverzijdeaapje (ja!) en de fennek. Monogaam kan prima een eigenschap zijn die hoort bij de mens.quote:Diep vanbinnen zijn we nog steeds apen. We zijn gewoon wat slimmer geworden. En in tegenstelling tot vroeger is er nu een maatschappij die ons dwingt tot monogamie. Al is het onnatuurlijk.
Oh ja! Net als dat heel Zuid-Amerika van nature Christelijk is geworden.quote:Op donderdag 3 september 2015 19:02 schreef erodome het volgende:
Als dat al zo lang er ingegoten kan worden en zulke voet aan de grond kan houden is het hartstikke natuurlijk. Als het niet natuurlijk was was dat niet gebeurd.
Ik wist op voorhand dat de waarheid kwetst, en dat sommigen hier zelfs de evolutietheorie van Charles Darwin ontkennen zodat het lijkt alsof ze monogaam zijn en niks met apen te maken hebben. Dat is immers wat de maatschappij verwacht.quote:Op donderdag 3 september 2015 18:08 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als je dat nou als je OP had gebruikt, dan had er direct een slotje op gekund.
Oke dus een meerderheid is volgens jou niet monogaam maar een deel wel?quote:Op donderdag 3 september 2015 19:15 schreef Topgozer1 het volgende:
Maar haal een mens maandenlang weg uit de maatschappij, naar een ander continent waar niemand je kent, en de meerderheid bedriegt zijn/haar partner. Ik zie het elke dag. Niks mis mee trouwens
Ik heb er geen moeite mee om toe te geven dat ik dierlijke instincten heb.
jij begrijpt duidelijk niets van de evolutietheorie. als ik jou was zou ik het dus hier maar bij laten voor je jezelf nog belachelijker maakt dan je nu al doet.quote:Op donderdag 3 september 2015 19:15 schreef Topgozer1 het volgende:
[..]
Ik wist op voorhand dat de waarheid kwetst, en dat sommigen hier zelfs de evolutietheorie van Charles Darwin ontkennen zodat het lijkt alsof ze monogaam zijn en niks met apen te maken hebben. Dat is immers wat de maatschappij verwacht.
Maar haal een mens maandenlang weg uit de maatschappij, naar een ander continent waar niemand je kent, en de meerderheid bedriegt zijn/haar partner. Ik zie het elke dag. Niks mis mee trouwens
Bullshittopics.. Vermoeiend..quote:Op donderdag 3 september 2015 19:05 schreef perro. het volgende:
waarom deze topics dodelijk vermoeiend zijn:
verschil in beleving, opvatting, gevoel. ik snap niet wat daar nou over te discussieren valt. nature nurture is ook onzin als argument want de onderzoeken zijn tegenstrijdig zoals al vaker gebleken is in deze topics.
blijft over; wederzijdse belediging en zgn. begripvolle reacties over en weer in een wereldje waar onderling onbegrip enorm groot is tussen de beide kampen.
Men weet juist wel beter. Als we ons nog steeds puur door dierlijke instincten lieten leiden, dan kon je zeggen dat we niet beter wisten.quote:Op donderdag 3 september 2015 18:45 schreef Techno het volgende:
[..]
Monogamie wordt er al vanaf de eerste beschaving (de Soemeriërs) met de paplepel ingegoten. Maar dat maakt het nog niet natuurlijk. Men weet gewoon niet beter.
Je hebt toch eerder in de discussie al aangegeven dat jouw eigen observatie waarschijnlijk wel een beperkte waarneming is? Waar is die wijsheid ineens gebleven?quote:Op donderdag 3 september 2015 19:22 schreef Topgozer1 het volgende:
[..]
Bullshittopics.. Vermoeiend..
Eindeloze discussie..
De waarheid kwetst. Niemand verplicht je om te reageren.
En wat mijn "gebrekkige onderbouwing" betreft. Ik ken geen betere onderbouwing dan 4 jaar observatie van backpackers in slaapzalen, waaronder veel mensen die overseas een "monogame relatie" hebben.
Ik voel de irritatie hier oplopen. Het wordt een welles nietes discussie maar diep vanbinnen is het voor velen duidelijk.
Slotje hoeft voor mij niet, maar het meeste is gezegd
De vorm van religie is gebracht, maar hang naar religie hoort wel degelijk ook bij de menselijke natuur. Was die hang er niet dan was er geen religie geweest of alleen maar zeer marginaal. Dan had ook dat volk dat op ten duur net zo hard weer van zich af geschud.quote:Op donderdag 3 september 2015 19:11 schreef Techno het volgende:
[..]
Oh ja! Net als dat heel Zuid-Amerika van nature Christelijk is geworden.
Nou ja je mag nog antwoord op mijn vraag geven over of het een meerderheid is die niet monogaam kan zijn of dat niemand het is.. in het eerste geval is het namelijk dus niet een leugen maar gewoon dat mensen soms vreemdgaan.. wat al wel bekend was... dus ik neem aan dat je alsnog stelt dat iedereen polygaam is van nature..quote:Op donderdag 3 september 2015 19:22 schreef Topgozer1 het volgende:
[..]
Bullshittopics.. Vermoeiend..
Eindeloze discussie..
De waarheid kwetst. Niemand verplicht je om te reageren.
En wat mijn "gebrekkige onderbouwing" betreft. Ik ken geen betere onderbouwing dan 4 jaar observatie van backpackers in slaapzalen, waaronder veel mensen die overseas een "monogame relatie" hebben.
Ik voel de irritatie hier oplopen. Het wordt een welles nietes discussie maar diep vanbinnen is het voor velen duidelijk.
Slotje hoeft voor mij niet, maar het meeste is gezegd
Ik kan alleen maar spreken voor de mensen die ik zelf heb zien vreemdgaan. Ongeveer de helft van alle koppels. Over de backpackers die ik niet heb zien vreemdgaan kan ik niks zeggen. Misschien kiezen ze voor monogamie of misschien heb ik wat gemist.quote:Op donderdag 3 september 2015 19:17 schreef jodelahity het volgende:
[..]
Oke dus een meerderheid is volgens jou niet monogaam maar een deel wel?
Dit komt wel vaker naar boven in topics, is zogenaamd kwetsend geouwehoer een nieuwe trend ofzo?quote:
Kwetsend nee, pijnlijk wel..quote:En wat mijn "gebrekkige onderbouwing" betreft. Ik ken geen betere onderbouwing dan 4 jaar observatie van backpackers in slaapzalen, waaronder veel mensen die overseas een "monogame relatie" hebben.
Oke nou ja gaandeweg het topic ben je in ieder geval gematigder gaan denken, dat is wel goed. Gezien je TT en OP verkondigde je nogal wat anders namelijk dan wat je nu steltquote:Op donderdag 3 september 2015 19:28 schreef Topgozer1 het volgende:
[..]
Ik kan alleen maar spreken voor de mensen die ik zelf heb zien vreemdgaan. Ongeveer de helft van alle koppels. Over de backpackers die ik niet heb zien vreemdgaan kan ik niks zeggen. Misschien kiezen ze voor monogamie of misschien heb ik wat gemist.
Ik zeg alleen maar dat de drang er is, tot irritatie van velen.
Aangezien ik niet monogaam ben kwetst het me in het geheel niet dat je dit zegt. Het klopt alleen niet geheel en al.quote:Op donderdag 3 september 2015 19:15 schreef Topgozer1 het volgende:
[..]
Ik wist op voorhand dat de waarheid kwetst, en dat sommigen hier zelfs de evolutietheorie van Charles Darwin ontkennen zodat het lijkt alsof ze monogaam zijn en niks met apen te maken hebben. Dat is immers wat de maatschappij verwacht.
Ok, dus toch een beperkte uitspraak.quote:Op donderdag 3 september 2015 19:28 schreef Topgozer1 het volgende:
[..]
Ik kan alleen maar spreken voor de mensen die ik zelf heb zien vreemdgaan. Ongeveer de helft van alle koppels. Over de backpackers die ik niet heb zien vreemdgaan kan ik niks zeggen. Misschien kiezen ze voor monogamie of misschien heb ik wat gemist.
Misschien kun je even aangeven waar men dan die drang ontkent? De drang die overigens nog geen kut hoeft te zeggen over het al dan niet daaraan toe geven enzo..quote:Op donderdag 3 september 2015 19:28 schreef Topgozer1 het volgende:
Elke keer als je een standpunt inneemt over iets dat gevoelig ligt, krijg je dit soort reacties. Alles is belachelijk.. OP begrijpt er niks van.. Dacht je echt dat ik dit niet verwacht had? Zo gaat het altijd. Overmorgen zitten we aan pagina 13 van persoonlijke irritaties. Misschien wel omdat je onzeker wordt over het al dan niet monogaam zijn van je eigen partnerquote:Op donderdag 3 september 2015 19:17 schreef perro. het volgende:
[..]
jij begrijpt duidelijk niets van de evolutietheorie. als ik jou was zou ik het dus hier maar bij laten voor je jezelf nog belachelijker maakt dan je nu al doet.
vooral doen. maar kom niet met de evolutietheorie aanzetten want dat heeft hier gewoon niets mee te maken. als je denkt van wel heb je de evolutietheorie niet begrepen. geeft ook al niet, maar dan ook nog aankomen met "de waarheid", tja.quote:Op donderdag 3 september 2015 19:42 schreef Topgozer1 het volgende:
[..]
Elke keer als je een standpunt inneemt over iets dat gevoelig ligt, krijg je dit soort reacties. Alles is belachelijk.. OP begrijpt er niks van.. Dacht je echt dat ik dit niet verwacht had? Zo gaat het altijd. Overmorgen zitten we aan pagina 13 van persoonlijke irritaties. Misschien wel omdat je onzeker wordt over het al dan niet monogaam zijn van je eigen partner
Maak ervan wat je zelf wil. Ik ga ondertussen lekker vreemd met iemand die in NL een relatie heeft
Kusje
Ieder moet doen waar hij zich goed bij voelt,maar in de OP wordt wel een héél slecht beeld vanquote:Op donderdag 3 september 2015 19:52 schreef jodelahity het volgende:
TS neukt al 4 jaar als een beest al die hoeren in herbergen en goedkope B&B motels. En wij zitten hier monogamie te verdedigen, wat zijn we dom hehe
Wees er maar trots op. Je bent zelf geen haar beter.quote:Op donderdag 3 september 2015 19:42 schreef Topgozer1 het volgende:
[..]
Elke keer als je een standpunt inneemt over iets dat gevoelig ligt, krijg je dit soort reacties. Alles is belachelijk.. OP begrijpt er niks van.. Dacht je echt dat ik dit niet verwacht had? Zo gaat het altijd. Overmorgen zitten we aan pagina 13 van persoonlijke irritaties. Misschien wel omdat je onzeker wordt over het al dan niet monogaam zijn van je eigen partner
Maak ervan wat je zelf wil. Ik ga ondertussen lekker vreemd met iemand die in NL een relatie heeft
Kusje
Dan heb je gewoon keihard weerstand geboden tegen de druk van de maatschappij.quote:Op donderdag 3 september 2015 19:54 schreef FANN het volgende:
[..]
Ieder moet doen waar hij zich goed bij voelt,maar in de OP wordt wel een héél slecht beeld van
vrouwen neergezetwat nu als je niet eens een koophuis en kinderen hebt?
Dan klopt die hele OP al niet
Hmm.. zou het kunnen zijn dat hij onzin verkondigd?quote:Op donderdag 3 september 2015 19:54 schreef FANN het volgende:
[..]
Ieder moet doen waar hij zich goed bij voelt,maar in de OP wordt wel een héél slecht beeld van
vrouwen neergezetwat nu als je niet eens een koophuis en kinderen hebt?
Dan klopt die hele OP al niet
ah... is dat het ...quote:Op donderdag 3 september 2015 19:55 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dan heb je gewoon keihard weerstand geboden tegen de druk van de maatschappij.
Tuurlijk... zoveel mensen zoveel verschillen...quote:Op donderdag 3 september 2015 19:56 schreef jodelahity het volgende:
[..]
Hmm.. zou het kunnen zijn dat hij onzin verkondigd?
Ben jij monogaam van nature?quote:Op donderdag 3 september 2015 19:56 schreef FANN het volgende:
[..]
Tuurlijk... zoveel mensen zoveel verschillen...
Tja.... ik ben ook wel eens nieuwsgierig geweest hoor, maar ik had al verkering toen ik 16 jaarquote:Op donderdag 3 september 2015 19:59 schreef jodelahity het volgende:
[..]
Ben jij monogaam van nature?
Ik denk dat weinig mensen zich in de OP herkennenquote:Op donderdag 3 september 2015 20:03 schreef FANN het volgende:
[..]
Tja.... ik ben ook wel eens nieuwsgierig geweest hoor, maar ik had al verkering toen ik 16 jaar
was met de man waar ik nu tientallen jaren later nog steeds mee getrouwd ben.
En je komt in je leven ook wel eens iemand tegen die je érg leuk vindt, dat is nou eenmaal zo,
maar wat er in die OP, daar vind ik mezelf dus hélemaal niet in terug
Zijn backpackers die op slaapzalen slapen wel een eerlijke/representatieve weerspiegeling van de maatschappij? Ik heb namelijk een heel andere ervaring opgedaan toen ik een tijdje in het buitenland woonde. We waren met circa 100 mannen en vrouwen uit heel Europa. De meesten hadden thuis een relatie. Na drie maanden bleek er slechts één niet trouw te zijn geweest aan de partner thuis. Als ik jouw onderzoekstechniek volg, dan moet ik nu concluderen dat bijna iedereen zich monogaam gedraagd.quote:Op donderdag 3 september 2015 19:22 schreef Topgozer1 het volgende:
Vooral doen, maar ga het niet lopen verdedigen met "theorieen".quote:Op donderdag 3 september 2015 19:42 schreef Topgozer1 het volgende:
[..]
Kusje
Singles kunnen natuurlijk helemaal niet vreemd gaan.quote:Maak ervan wat je zelf wil. Ik ga ondertussen lekker vreemd
In hostels vind je alle types uit de samenleving. Het is wel zo dat het in het uitgaansleven in Nederland/Belgie veel moeilijker is om vreemd te gaan. Er is dreiging dat iemand je kent, of dat je minnares meer wil.quote:Op donderdag 3 september 2015 23:19 schreef blondetrien het volgende:
Wat je tegenkomt in een Hostel is niet representatief voor de samenleving. Zeker niet gezien jij dat Hostel waarschijnlijk ook nog naar eigen inzicht uitkiest.
Het bestaat inderdaad, in onze maatschappij die ons op 10 manieren dwingt om niet vreemd te gaan. Stop met je werk, verlaat de maatschappij en ga maanden reizen. Je oer - instinct komt boven en er blijft niets heel van je monogame standpunt. Het vloeit imo voort uit het feit dat er op deze wereld minstens 200 000 potentiele partners zijn waarmee je een goeie relatie kan hebben. Iedereen is nieuwsgierigquote:Op donderdag 3 september 2015 23:09 schreef Argento het volgende:
Monogamie is natuurlijk geen leugen. Monogamie bestaat immers. Dan zou je nog kunnen zeggen dat monogamie geen biologische achtergrond heeft maar een sociaal maatschappelijke uitvinding is, maar wat dan nog? Monogamie is gewoon de norm. Dus wat nou leugen?
Van het type mensen dat hostels opzoekt.quote:Op vrijdag 4 september 2015 00:19 schreef Topgozer1 het volgende:
In hostels vind je alle types uit de samenleving.
Uiteindelijk maak je de keuze zelf. Toegegeven, een maatschappij vormt de denkwijze van haar burgers. Desalniettemin zijn mensen doorgaans geen slaven van hun instinct, wat ons in onze ogen onderscheidt van dieren.quote:Op vrijdag 4 september 2015 00:24 schreef Topgozer1 het volgende:
[..]
Het bestaat inderdaad, in onze maatschappij die ons op 10 manieren dwingt om niet vreemd te gaan. Stop met je werk, verlaat de maatschappij en ga maanden reizen. Je oer - instinct komt boven en er blijft niets heel van je monogame standpunt. Het vloeit imo voort uit het feit dat er op deze wereld minstens 200 000 potentiele partners zijn waarmee je een goeie relatie kan hebben. Iedereen is nieuwsgierig
2,5 jaar op reis met en zonder hem, genoeg aandacht en alsnog totaal geen behoefte aan andere kerels.quote:Op vrijdag 4 september 2015 00:24 schreef Topgozer1 het volgende:
[..]
Het bestaat inderdaad, in onze maatschappij die ons op 10 manieren dwingt om niet vreemd te gaan. Stop met je werk, verlaat de maatschappij en ga maanden reizen. Je oer - instinct komt boven en er blijft niets heel van je monogame standpunt.
Ze kunnen dit werk dan ook beter (grootdeels) door autisten laten doen, ben je gelijk van die automatische aannames af daar vooral hoogfunctionerende autisten vooraf afgaan op logica ipv emoties (en ten slotte draait goede wetenschap over dingen weten en niet over denken dingen te weten gebaseerd op emotiesquote:Op woensdag 2 september 2015 22:36 schreef Norma_Jeane het volgende:
Geen 95%, maar psychologische onderzoeken vielen onlangs nog door de mand omdat ze veelal niet reproduceerbaar bleken te zijn.
Psychologische studies vallen door de mand
Zal voor sociaal-maatschappelijk onderzoek niet veel anders zijn schat ik zo in.
Maar wat is nou het probleem dan?quote:Op vrijdag 4 september 2015 00:24 schreef Topgozer1 het volgende:
[..]
Het bestaat inderdaad, in onze maatschappij die ons op 10 manieren dwingt om niet vreemd te gaan. Stop met je werk, verlaat de maatschappij en ga maanden reizen. Je oer - instinct komt boven en er blijft niets heel van je monogame standpunt. Het vloeit imo voort uit het feit dat er op deze wereld minstens 200 000 potentiele partners zijn waarmee je een goeie relatie kan hebben. Iedereen is nieuwsgierig
Wacht even, je gelooft niet in monogamie maar hebt wel een relatie?quote:Op donderdag 3 september 2015 19:42 schreef Topgozer1 het volgende:
[..]
Kusje
Volgens mij is ie singlequote:Op vrijdag 4 september 2015 13:14 schreef Westerling het volgende:
[..]
Wacht even, je gelooft niet in monogamie maar hebt wel een relatie?
Bovendien weet hij waarschijnlijk niet dat Monogamie niet altijd betekent dat partners trouwquote:Op dinsdag 1 september 2015 20:17 schreef Topgozer1 het volgende:
For the record, ik ben single heel gelukkig
quote:Over het algemeen mogen we stellen dat de mens monogaam is. Wereldwijd in de meeste culturen leven man of vrouw samen met 1 partner. Dat wil echter niet zeggen dat beide partners trouw zijn aan elkaar en aan de relatie. Monogamie en trouw zijn binnen een relatie zijn twee totaal verschillende zaken.
Tja, en dat nog los van het feit dat je niet vreemd kunt gaan als je geen relatie hebt...quote:Op vrijdag 4 september 2015 13:20 schreef FANN het volgende:
[..]
Volgens mij is ie single
[..]
Bovendien weet hij waarschijnlijk niet dat Monogamie niet altijd betekent dat partners trouw
zijn aan elkaar.
Dat zijn twee verschillende dingen...
[..]
Ja precies, dat is dat ik bedoel, je hebt mensen die en open relatie hebben en mensen die geen open relatie hebben en je hebt mensen die hélemaal geen relatie hebben zoals TS, dus wat die manquote:Op vrijdag 4 september 2015 13:41 schreef motorbloempje het volgende:
Als je 'vreemdgaat' ben je een monogame relatie aangegaan die je dus niet ziet zitten. Een beetje polygaam persoon regelt natuurlijk een open/polygame relatie.
juistquote:Op vrijdag 4 september 2015 13:39 schreef Westerling het volgende:
[..]
Tja, en dat nog los van het feit dat je niet vreemd kunt gaan als je geen relatie hebt...
quote:Op vrijdag 4 september 2015 16:44 schreef JaniesBrownie het volgende:
Dat is doen alsof het in n relatie alleen om seks gaat. En dat is natuurlijk niet zo.
daarom.quote:Op vrijdag 4 september 2015 18:25 schreef FANN het volgende:
[..]gelukkig niet...
anders moet je dus elke 2 jaar op zoek naar een nieuwe partner
dan had ik er inmiddels al heel wat moeten verslijten
Grappig want ook onder dieren zijn er monogame soorten.quote:Op vrijdag 4 september 2015 18:41 schreef Hoofdofficier het volgende:
We zijn geen haar beter dan elk ander dier.
net als dit, dit brengen alsof het de absolute waarheid is voor iedereen. Nou voor mij niet. Ik heb een relatie van 14 jaar gehad en we hadden beide een hoog libido en geen behoefte aan andere.quote:Op vrijdag 4 september 2015 16:29 schreef Multatilu het volgende:
Bedoel je monogaam als in slechts één partner gedurende een bepaalde periode? Of bedoel je levenslange trouw aan dezelfde partner.
Ik geloof absoluut niet in het laatste. Ik geloof best dat je een tijdlang maar aan één partner tegelijk behoefte hebt, maar dat zal zo'n jaar of twee tweeënhalf duren. Iedereen die denkt je je leven lang aan dezelfde partner genoeg hebt zit nog in een relatief verse relatie of heeft een ongezond laag libido. Na tweeënhalf jaar zijn de chemische processen die een stel bij elkaar houden wel zo ongeveer afgerond en wordt een gezond mens weer nieuwsgierig. Dan is de vraag hoeveel sterker het libido is dan het verstand. Mensen met een laag libido zullen dan het langst bij elkaar blijven om vervolgens toch te scheiden of uit elkaar te gaan. Wen er maar vast aan.
Waarschijnlijk, omdat het bij deze mensen een integraal onderdeel is van hun zelfbeeld. Dan voel je je ook gelijk kwetsbaar, als je ziet dat het anders kan.quote:Op vrijdag 4 september 2015 21:30 schreef snakelady het volgende:
Ik begrijp nooit zo goed waarom mensen zo erg hun best doen om andere te overtuigen dat de mens monogaam is of juist niet monogaam.
Dat is als een hetero overtuigen dat hij eigenlijk homo is of andersom.
Ik ben monogaam, andere niet...prima toch?
Misschien toch eens wat meer over dieren leren.quote:Op vrijdag 4 september 2015 18:41 schreef Hoofdofficier het volgende:
Dit is de waarheid. Althans, hoe ik hem zie. Waarom zouden mensen meer zijn dan een hond of een ander beest dat gewoon neukt om zijn ras in stand te houden en voor nakomelingen te zorgen. Dat we monogaam moeten zijn is een sprookje dat ons is opgelegd door de kerk, trouwen dus. We zijn geen haar beter dan elk ander dier.
Je hele leven lang bij één persoon blijven is kolder en voor niemand weggelegd. En nu geen verhalen of je opa en oma die oh zo gelukkig zijn, want die weten niet wat gelukkig zijn is.
De mens is van nature niet trouw, aldus Charles Darwin.
Zoals wolven, de voorloper van de hondquote:Op vrijdag 4 september 2015 19:57 schreef Norma_Jeane het volgende:
[..]
Grappig want ook onder dieren zijn er monogame soorten.
Je hebt anders seriële (monogaam in een relatie) en zelfs levenslange monogame dieren, dus als die dieren hun partner verliezen blijven ze de rest van hun leven alleen.quote:Op vrijdag 4 september 2015 18:41 schreef Hoofdofficier het volgende:
Dit is de waarheid. Althans, hoe ik hem zie. Waarom zouden mensen meer zijn dan een hond of een ander beest dat gewoon neukt om zijn ras in stand te houden en voor nakomelingen te zorgen. Dat we monogaam moeten zijn is een sprookje dat ons is opgelegd door de kerk, trouwen dus. We zijn geen haar beter dan elk ander dier.
Je hele leven lang bij één persoon blijven is kolder en voor niemand weggelegd. En nu geen verhalen of je opa en oma die oh zo gelukkig zijn, want die weten niet wat gelukkig zijn is.
De mens is van nature niet trouw, aldus Charles Darwin.
Heeft het jullie weleens moeite gekost om niet vreemd te gaan? Van je ex en je huidige partner weet je het natuurlijk niet, maar van jezelf zou je toch wel moeten weten of je ooit zin hebt gehad in sex iemand met wie je in de bar een leuk gesprek had en waarbij je het gevoel had dat er een klik was.quote:Op vrijdag 4 september 2015 21:35 schreef snakelady het volgende:
[..]
net als dit, dit brengen alsof het de absolute waarheid is voor iedereen. Nou voor mij niet. Ik heb een relatie van 14 jaar gehad en we hadden beide een hoog libido en geen behoefte aan andere.
En ja we zijn gescheiden, maart om redenen die daar niks mee te maken hebben.
Nu een relatie van drie jaar en hetzelfde.
En wij zijn geen uitzondering.
Dit.quote:Op dinsdag 1 september 2015 19:36 schreef Gray het volgende:
Hallo 1960, de emancipatie van de afgelopen 50 jaar zegt dat je standpunten hopeloos verouderd zijn.
Zelf vind ik het banaal en seksistisch.
quote:Op vrijdag 4 september 2015 21:30 schreef snakelady het volgende:
Ik begrijp nooit zo goed waarom mensen zo erg hun best doen om andere te overtuigen dat de mens monogaam is of juist niet monogaam.
Dat is als een hetero overtuigen dat hij eigenlijk homo is of andersom.
Ik ben monogaam, andere niet...prima toch?
Nee, nooit moeite mee gehad.quote:Op maandag 7 september 2015 09:46 schreef Multatilu het volgende:
[..]
Heeft het jullie weleens moeite gekost om niet vreemd te gaan? Van je ex en je huidige partner weet je het natuurlijk niet, maar van jezelf zou je toch wel moeten weten of je ooit zin hebt gehad in sex iemand met wie je in de bar een leuk gesprek had en waarbij je het gevoel had dat er een klik was.
Dat wil nog steeds niet zeggen dat mijn gedachte onzin is. Want wat maakt dat je dan seks met je partner wil terwijl je opgewonden raakt van een ander? Is het wellicht de normen en waarden die door de maatschappij opgelegd zijn?quote:Op maandag 7 september 2015 10:34 schreef snakelady het volgende:
[..]
Nee, nooit moeite mee gehad.
Ik kan natuurlijk opgewonden raken van iemand of iets, maar wil dan nog steeds seks met mijn partner, net als dat ik opgewonden kan raken van porno, maar dat wil niet zeggen dat ik seks wil met de pornoacteurs.
Nee, helemaal niet, ik ben erg open opgegroeid, mijn moeder was een hippie notabeen, vrije liefde enzo.quote:Op maandag 7 september 2015 10:48 schreef Multatilu het volgende:
[..]
Dat wil nog steeds niet zeggen dat mijn gedachte onzin is. Want wat maakt dat je dan seks met je partner wil terwijl je opgewonden raakt van een ander? Is het wellicht de normen en waarden die door de maatschappij opgelegd zijn?
Mijn beste vriendin heeft een open relatie, daar heb ik geen moeite mee, net als wanneer familieleden dat zouden hebben.quote:Op maandag 7 september 2015 10:54 schreef Multatilu het volgende:
En als je het breder trekt dan je eigen gezin? Acceptatie van vrienden, collega's en niet de minste, je partner?
Het is best moeilijk voor je om te accepteren dat anderen wellicht niet aan je standpunt voldoen, of niet?quote:Op maandag 7 september 2015 10:54 schreef Multatilu het volgende:
En als je het breder trekt dan je eigen gezin? Acceptatie van vrienden, collega's en niet de minste, je partner?
Ze ziet het gewoon nog nietquote:Op maandag 7 september 2015 12:40 schreef blondetrien het volgende:
[..]
Het is best moeilijk voor je om te accepteren dat anderen wellicht niet aan je standpunt voldoen, of niet?
Serieus, iemand heeft een andere mening dan jij dus in plaats van te accepteren dat niet iedereen hetzelfde is als jij moet die persoon het wel verkeerd zien?quote:
Niet doen, zeker niet als het over iets persoonlijks gaat.quote:Ik weet dat ik weleens doordraaf in het zeker stellend dat mijn standpunt helder is bij een ander. Dat klopt. Spreek me hierover aan en ik leer!
Geen idee wie van ons ouder is (ik midden dertig). Ik kom misschien eigenwijs over en zette mijn mening nogal dik aan, maar om direct de narcisme kaart te trekken als ik een andere mening dan jij heb vind ik niet echt chique.quote:Op maandag 7 september 2015 12:56 schreef snakelady het volgende:
Serieus, iemand heeft een andere mening dan jij dus in plaats van te accepteren dat niet iedereen hetzelfde is als jij moet die persoon het wel verkeerd zien?
Ik vermoed dat ik ook wel een stukje ouder ben dan jij, ik heb genoeg levenservaring om te weten waar ik mij prettig bij voel.
Narcist much?
Ik wist niet dat het zo overkwam. Zal mijn posts nog eens nalezen.quote:Op maandag 7 september 2015 12:56 schreef snakelady het volgende:
Niet doen, zeker niet als het over iets persoonlijks gaat.
Is het iets algemeens, dan terecht, maar iets persoonlijks als dit daar valt niet over te discussiëren in de zin van ''jij bent fout en ik heb gelijk''.
We hebben immers beide gelijk, voor jou is monogamie niet wenselijk, voor mij wel.
Het enige wat wij daar uit kunnen concluderen is dat wij niet bij elkaar zouden passen in een relatie, meer niet.
Als je weet dat je dat doet dien je daar natuurlijk gewoon zelf rekening mee te houden.quote:Op maandag 7 september 2015 12:47 schreef Multatilu het volgende:
[..]
Ik weet dat ik weleens doordraaf in het zeker stellend dat mijn standpunt helder is bij een ander. Dat klopt. Spreek me hierover aan en ik leer!
De persoon waar ik mee naar bed ga, heeft een relatie. Vreemdgaan on her part dus. Maar ik noem mezelf ook schuldigquote:Op vrijdag 4 september 2015 13:14 schreef Westerling het volgende:
[..]
Wacht even, je gelooft niet in monogamie maar hebt wel een relatie?
Ben ik het niet mee eens. Als je neukt met iemand waarvan je weet dat die persoon een partner heeft. Mijn eigen nicht had een affaire met een man die getrouwd is en kinderen van 5 en 6 heeft.quote:Op vrijdag 4 september 2015 13:39 schreef Westerling het volgende:
[..]
Tja, en dat nog los van het feit dat je niet vreemd kunt gaan als je geen relatie hebt...
Welke druk van de maatschappijquote:Duidelijk? Ik weiger toe te geven aan de druk van de maatschappij, en blijf single tot ik me bedenk
Mijn vrienden hebben het er onder andere over dat het erg moeilijk is om single de huur van een appartement te betalen. En anderen hebben gewoon iemand nodig om niet alleen te zijn. Mijn oom bvb, ging om die reden op een datingsite.quote:
Misschien, maar dat lijkt me niet meteen een reden om een relatie te nemen. Je kan natuurlijk gewoon meer gaan werken of een huisgenoot nemen. Of gewoon kleiner wonen.quote:Op dinsdag 15 september 2015 16:55 schreef Topgozer1 het volgende:
[..]
Mijn vrienden hebben het er onder andere over dat het erg moeilijk is om single de huur van een appartement te betalen. En anderen hebben gewoon iemand nodig om niet alleen te zijn. Mijn oom bvb, ging om die reden op een datingsite.
Ja, dat is treurig en gebeurt. Maar er zijn ook vaak zat mensen bij wie het prima gaat, ondanks dat het niet altijd rozengeur en maneschijn is. Weinig relaties zijn dat überhaupt, ook de goede.quote:Ik ken veel mensen die vol rozengeur en manenschijn een huis beginnen af te betalen met hun partner. 20 jaar te gaan, maar na 3 jaar is de liefde over.. Ze gaat chocolade eten, stopt met sporten.. Je kijkt terug naar die huwelijksfoto en denkt "wie is dit?"
Tsja, als ze dat niet willen dan hadden ze dat misschien moeten overwegen voordat ze de relatie begonnen. En als het echt zo problematisch is en ze er geen zin in hebben kunnen ze het natuurlijk altijd afkappen.quote:Mijn eigen vrienden worden door hun vriendin (lees: toekomstige ex vrouwen) onder druk gezet om binnen 2 jaar aan kinderen te beginnen.
Dat belooft voor de toekomst
Maar dat heet nog steeds geen vreemdgaan. Dat 'vreemd' staat voor iemand anders dan de bedoeling is, maar als je geen relatie hebt kan dat dus niet. Je zou kunnen zeggen dat zo iemand wel slecht bezig is, maar ik vind het toch in eerste instantie de verantwoordelijkheid van degene met de relatie.quote:Op dinsdag 15 september 2015 16:42 schreef Topgozer1 het volgende:
[..]
Ben ik het niet mee eens. Als je neukt met iemand waarvan je weet dat die persoon een partner heeft. Mijn eigen nicht had een affaire met een man die getrouwd is en kinderen van 5 en 6 heeft.
Wie is de grootste hufter? Naar mijn mening allebei.
Ik ben ook niet monogaam, maar ik lieg er ten minste niet over door "eeuwige trouw" te beloven in een huwelijk. En als je kiest voor kinderen, vind ik dat je je verantwoordelijkheid moet nemen en er dus niet op los moet neuken.
Ik wil mezelf niet in die positie zetten. Voor mij geen huwelijk, en kinderen al helemaal niet.
Dat velen kinderen willen is duidelijk. En ik heb zelfs het gevoel dat de man waarmee ze die kinderen willen, niet zo belangrijk is als het hebben van kinderen zelf.quote:Op dinsdag 15 september 2015 17:13 schreef ems. het volgende:
[..]
Misschien, maar dat lijkt me niet meteen een reden om een relatie te nemen. Je kan natuurlijk gewoon meer gaan werken of een huisgenoot nemen. Of gewoon kleiner wonen.
[..]
Ja, dat is treurig en gebeurt. Maar er zijn ook vaak zat mensen bij wie het prima gaat, ondanks dat het niet altijd rozengeur en maneschijn is. Weinig relaties zijn dat überhaupt, ook de goede.
[..]
Tsja, als ze dat niet willen dan hadden ze dat misschien moeten overwegen voordat ze de relatie begonnen. En als het echt zo problematisch is en ze er geen zin in hebben kunnen ze het natuurlijk altijd afkappen.
Maar ik ervaar als een single persoon die dat al 8 jaar is echt geen druk van de maatschappijTrouwen interesseert me niet, kinderen lijken me op den duur wel leuk. Maar druk? Nuh.
Wat ik trouwens wel ervaar, ook bij het daten is dat er inderdaad vaak personen (meestal vrouwen) zijn waarbij ik meer het idee heb dat ze een relatie willen omdat kinderen of omdat haar vriendinnen dat ook hebben. Vorig jaar had ik een date met een tamelijk leuk meisje maar ik rook gewoon aan haar dat ze er net iets teveel haast achter zette. Ik zag aan haar dat, hoewel ze best in mij geinteresseerd was, ze vooral interesse had in een relatie en kinderen binnen een bepaalde tijd. Toen ik haar vriendelijk had afgeserveerd had ze ook binnen 2 maanden een nieuwe vriend die ze wel direct in de val heeft gelokt en waar ze nu mee samenwoont. Daar heb ik mooi even de dans ontsprongen
Maar dat soort meisjes zijn gelukkig makkelijk te herkennen en te omzeilen.
De man is net zo belangrijk meestal, op een enkele uitzondering na hier en daar.quote:Op dinsdag 15 september 2015 17:35 schreef Topgozer1 het volgende:
[..]
Dat velen kinderen willen is duidelijk. En ik heb zelfs het gevoel dat de man waarmee ze die kinderen willen, niet zo belangrijk is als het hebben van kinderen zelf.
Mijn nicht van 26 wilde kinderen met haar vriend. Alles was gepland. Huisje kopen, een baan, en dan kinderen. Tot hij het uitmaakte..
Toen ging ze vol haast speeddaten om een andere man te vinden die in dat plaatje past. 8 maanden later wil ze het zelfde met een andere man. Wat een onzin...
Ik denk niet dat het te maken heeft met anderen. Eerder de biologische klok die tikt
Nogmaals: Dat is heel vervelend maar om een handjevol mensen met mislukte relaties als voorbeeld te gebruiken van een vermeende maatschappelijke druk gaat me wat ver. Misschien heeft dat eerder te maken met de sociale kringen waar jij je in bevindt dan met hoe de maatschappij ertegenover staat?quote:Op dinsdag 15 september 2015 17:35 schreef Topgozer1 het volgende:
[..]
Dat velen kinderen willen is duidelijk. En ik heb zelfs het gevoel dat de man waarmee ze die kinderen willen, niet zo belangrijk is als het hebben van kinderen zelf.
Mijn nicht van 26 wilde kinderen met haar vriend. Alles was gepland. Huisje kopen, een baan, en dan kinderen. Tot hij het uitmaakte..
Toen ging ze vol haast speeddaten om een andere man te vinden die in dat plaatje past. 8 maanden later wil ze het zelfde met een andere man. Wat een onzin...
Ik denk niet dat het te maken heeft met anderen. Eerder de biologische klok die tikt
Polariseren hoeft niet. Het is niet de hele maatschappij, maar het gaat zeker ook niet over enkel een handjevol mensen in "de sociale kring" waarin ik me bevind. Het gaat over meerdere culturen, meerdere leeftijdscategorieen en klasses van de bevolking. En een aanzienlijk deel vd bevolking ipv een handjevol uitzonderingen.quote:Op dinsdag 15 september 2015 18:25 schreef ems. het volgende:
[..]
Nogmaals: Dat is heel vervelend maar om een handjevol mensen met mislukte relaties als voorbeeld te gebruiken van een vermeende maatschappelijke druk gaat me wat ver. Misschien heeft dat eerder te maken met de sociale kringen waar jij je in bevindt dan met hoe de maatschappij ertegenover staat?
Van dit onderwerp weet ik de cijfers niet, maar volgens mij zijn meer mensen monogaam, dan niet.quote:Op dinsdag 15 september 2015 18:41 schreef Topgozer1 het volgende:
[..]
Polariseren hoeft niet. Het is niet de hele maatschappij, maar het gaat zeker ook niet over enkel een handjevol mensen in "de sociale kring" waarin ik me bevind. Het gaat over meerdere culturen, meerdere leeftijdscategorieen en klasses van de bevolking. En een aanzienlijk deel vd bevolking ipv een handjevol uitzonderingen.
Over culturen gesproken.. Ik moet er wel bij zeggen dat ik het vreemdgaan in Zuid Oost Azie nooit gezien heb. Bij locals dan, niet backpackers.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |