quote:Vergulde pieten leiden opnieuw tot discussie
Ook tijdens de zomermaanden blijft de discussie over Zwarte Piet de gemoederen bezighouden. De Bijenkorf maakte maandag bekend dat de bekende klimpieten, die traditioneel voor en tijdens de feestdagen de lichthal van de Bijenkorfvestiging in Amsterdam sieren, worden verguld.
Ook in de filialen in Den Haag, Utrecht en Amstelveen zijn vanaf dit jaar vergulde klimpieten aanwezig. Zwarte Piet is voor winkelketens een heikel onderwerp geworden sinds de kindervriend door een deel van de bevolking wordt geassocieerd met discriminatie en racisme. Volgens de Bijenkorf is de aanpassing een gevolg van de nieuwe strategie.
De tegenstanders van Zwarte Piet hebben gemengde gevoelens na het besluit van de Bijenkorf. Ze vinden het goed nieuws dat de Bijenkorf de traditionele klimpiet goudkleurig maakt, maar betreuren het dat het bedrijf niet toegeeft dat Zwarte Piet stereotyperend is. ,,Ze verschuilen zich nu achter het argument dat het past binnen het nieuwe winkelbeleid en daarmee nemen ze hun verantwoordelijkheid niet", zei een woordvoerder van de Stichting Nederland Wordt Beter maandag in een reactie.
Het zou de winkelketen volgens de zegsman sieren als ze de verandering op een manier hadden aangekondigd die ,,inspirerend is voor andere multinationals". ,,We staan nog niet te juichen, eerst zien en dan geloven."
De winkelketen V&D gaat wat betreft zijn reclame-uitingen en winkelversiering de lijn zal volgen van het Sinterklaasjournaal. ,,Wat het Sinterklaasjournaal toelaatbaar vindt, dat vinden wij ook kunnen", aldus een woordvoerder van V&D.
V&D zal vermoedelijk moeten wachten tot november, als de eerste uitzending van het Sinterklaasjournaal begint. Voor die tijd houdt het NTR-programma de verhaallijn zoals gebruikelijk namelijk geheim.
quote:Blokker houdt gewoon roetzwarte Pieten
Huishoudketen Blokker zegt de 'discussie' rond Sinterklaas en dan vooral Zwarte Piet te volgen. "Wij sluiten aan bij hoe kinderen het feest zelf beleven. Die zien Piet als hulp van de sint en kan van allerlei afkomst zijn. De zwarte kleur heeft hij gekregen van roet in de schoorsteen."
Die nuchtere en verbazingwekkend simpele beredenering maakt korte metten met veel argumenten. "Piet blijft bij ons in elk geval bestaan. Maar we blijven weg van bepaalde stereotiepen als dikke lippen en oorbellen", zegt een woordvoerster van de keten tegenover Powned nieuws.
Ook Intertoys en Bart Smit vallen onder de mantel van Blokker, die hiermee duidelijk de kant kiest van de relevante partij hierin; de kinderen.
Gisteren nog maakte De Bijenkorf bekend de iconische klimpieten niet langer zwart te maken. Vanaf dit jaar zullen de Pieten opeens goudgekleurd zijn. Voor de anti-pieten is dat een goed begin, maar ze zullen de Bijenkorf mogelijk alsnog verketteren omdat het concern er niet expliciet bij heeft gezegd dat Zwarte Piet stereotyperend zou zijn.
V&D heeft aangegeven de beslissing te laten bij het Sinterklaasjournaal en zich aan die verhaallijn aan te passen.
10-8-2015 nog lang geduurd of op het juiste moment?quote:VN: bouw negatief stereotype Zwarte Piet af
DEN HAAG -
De Nederlandse overheid moet actief de stereotypen bestrijden die aan Zwarte Piet vastzitten. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om kenmerken die mensen kunnen doen denken aan het slavernijverleden. Dat adviseert het VN-comité dat optreedt tegen rassendiscriminatie vrijdag.
Een Nederlandse delegatie was vorige week twee dagen bij het VN-comité (CERD) in Genève. Dat comité bestaat uit mensenrechtenexperts en beoordeelt om de vier jaar of landen zich houden aan de VN-verdragen die zij hebben ondertekend. Het ging in Zwitserland onder meer over arbeidsmarktdiscriminatie en de rol van lokale overheden bij de aanpak van discriminatie. En dus ook over Zwarte Piet.
Een van de belangrijkste conclusies van het rapport is dat Nederland meer moet doen aan het voorkomen van discriminatie. Nu ligt volgens het VN-comité de nadruk vooral op reactieve maatregelen, en wordt pas actie ondernomen als discriminatie zich al heeft voorgedaan.
Een woordvoerder van de Nederlandse delegatie zei vorige week al dat de overheid niet bepaalt hoe Piet eruit ziet en dat de overheid ook geen verbod oplegt. Maar ook dat de Nederlandse overheid de dialoog blijft stimuleren en de pijn begrijpt.
quote:Daar wordt aan de deur geklopt
Daar wordt aan de deur geklopt,
hard geklopt, zacht geklopt.
Daar wordt aan de deur geklopt.
Wie zou dat zijn ?
Wees maar gerust mijn kind.
Ik ben een goede vrind.
Want al ben ik zwart als roet,
'k Meen het toch goed.
Gast, nogmaals; ik heb het nooit over herstelbetalingen gehad. Ik heb überhaupt geen idee wie deze Quincy is. Zijn/haar verhaal boeit mij helemaal niets.quote:Op maandag 31 augustus 2015 15:17 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Waar ben je nou op gewezen van 't weekend?
Zal 'm nog even googlen voor je.
http://www.dagelijksestan(...)iteindelijk-om-geld/
Dus jou er buiten laten? Nope.
Piet zal niet verdwijnen, hooguit worden aangepast in regenboogkleuren of mensen die gewoon niet schminken. Die verandering is al gaande, de pro-zwarte piet fanaten strijden voor een race waarvan de uitkomst al bekend is. Veranderingen gaan geleidelijk maar gaan zelden terug naar waar het ooit begon.quote:De anti zwarte-piet demonstranten (in hoeverre ze echt anti Zwarte Piet zijn, want vaak komt er ook nog eens gratis Palestina propaganda bij kijken) moeten gewoon beseffen dat ze Zwarte Piet er nooir uit zullen krijgen, want ...
Vast, maar de grote intocht op tv is het populairst onder kinderen. De rest zijn hulpklazen en hulppieten. En dat is een kwestie van tijd tot de laatste stugge dorpjes weg worden gecijferd door de vernieuwing.quote:1) Haal je Zwarte Piet weg uit de Intochten, zijn er heel veel mensen die een alternatieve intocht gaan organiseren.
Als ik die ouders was zou ik dvd's bestellen van oerdegelijke zwarte pieten die met de roe op stoute kinderen inslaan. Lekker nostalgisch. Nee, sorry.. Ouders die een aanpassing van kleur niet kunnen verkroppen hebben hulp nodig.quote:2) Mocht er ooit bij een Landelijke intocht de zwarte piet verdwijnen, zullen veel ouders gewoon een DVD van een andere intocht opzetten met wel Zwarte Pieten op de Pakjesboot
Zie 1quote:3) Tijdens Pakjesavond zullen er altijd familieleden of buren zijn, die gewoon als Zwarte Piet de kadootjes komen uitdelen.
Oh jawel hoor. Over luttele jaren zijn alle kenmerken van zp die herinnerden aan slavernij van zwarte mensen uit het straatbeeld verdwenen en snapt niemand meer waarom dit in de 10's opeens een probleem was.quote:Op maandag 31 augustus 2015 15:37 schreef WhateverWhatever het volgende:
This debate will never end.....
In dat geval zijn we al klaar.quote:Op maandag 31 augustus 2015 15:39 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Oh jawel hoor. Over luttele jaren zijn alle kenmerken van zp die herinnerden aan slavernij van zwarte mensen uit het straatbeeld verdwenen en snapt niemand meer waarom dit in de 10's opeens een probleem was.
Nee, dat vind ik niet. Het 'piet moet per se zwart zijn' verhaal gaat er nog wel uit.quote:Op maandag 31 augustus 2015 15:43 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
In dat geval zijn we al klaar.
En wat heeft zwart met slavernij te maken?quote:Op maandag 31 augustus 2015 15:46 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Nee, dat vind ik niet. Het 'piet moet per se zwart zijn' verhaal gaat er nog wel uit.
Als je dat niet begrijpt dan denk ik niet dat deze discussie iets voor jou is.quote:Op maandag 31 augustus 2015 15:48 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
En wat heeft zwart met slavernij te maken?
Als jij dat niet kan uitleggen dan denk ik niet dat deze discussie iets voor jou is.quote:Op maandag 31 augustus 2015 15:54 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Als je dat niet begrijpt dan denk ik niet dat deze discussie iets voor jou is.
quote:Op maandag 31 augustus 2015 15:54 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Als je dat niet begrijpt dan denk ik niet dat deze discussie iets voor jou is.
Dan nog maar een keer de post van Mark Frans, hij is een Antiliaan:quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:01 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Als jij dat niet kan uitleggen dan denk ik niet dat deze discussie iets voor jou is.![]()
Dat jij verbanden ziet betekent natuurlijk niet dat die er zijn, dus kom maar met de onderbouwing dat de kleur zwart refereert aan de slavernij.
De Held!quote:ik ben als antiliaan kotsmisselijk van deze
zwartepieten discussie !!!! die steeds weer
terugkomt! zelfs op de antillen vieren we gewoon
sinterklaas MET zwarte pieten!! waarbij wij negers
ook nog bijgeschminkt worden ! ik ben 53 jaar
waar komt deze discussie de laatste 4/5 jaar
ineens vandaan? voor de mensen die INEENS dit
verkeerd vinden : ALLE RASSEN ter wereld zijn
ooit slachtoffer geweest van slavernij ! ALLE
RASSEN!!! blank zwart bruin chinees dwergen
man vrouw en kind ! slavernij is alang afgeschaft!
en trouwens ROET IS ZWART !!!!! zelfs al zet je
gele pieten dan word hij toch ZWART !!!!!!!! JESUS
DENK NA!!!
Dat is nou juist het hele punt. Het gaat er niet om of jij of ik verbanden zien of niet. Waar het om gaat is dat het voor sommige mensen kwetsend is.quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:01 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Als jij dat niet kan uitleggen dan denk ik niet dat deze discussie iets voor jou is.![]()
Dat jij verbanden ziet betekent natuurlijk niet dat die er zijn, dus kom maar met de onderbouwing dat de kleur zwart refereert aan de slavernij.
Die heb je nou al minstens 3 keer gepost. We hebben hem nu wel allemaal gelezen.quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:05 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
[..]
Dan nog maar een keer de post van Mark Frans, hij is een Antiliaan:
[ afbeelding ]
[..]
Mark Frans
(is dat zwart arceren trouwens ook racistisch)
Klopt, en er is niemand die hierover iets zegt of een mening heeft...quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:10 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Die heb je nou al minstens 3 keer gepost. We hebben hem nu wel allemaal gelezen.
Take a hint.quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:12 schreef WhateverWhatever het volgende:
Klopt, en er is niemand die hierover iets zegt of een mening heeft...
Nope, maar dat is de discussie wel.quote:Op maandag 31 augustus 2015 15:29 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Gast, nogmaals; ik heb het nooit over herstelbetalingen gehad. Ik heb überhaupt geen idee wie deze Quincy is. Zijn/haar verhaal boeit mij helemaal niets.
Dat heb ik je nou al tig keer verteld.
Als je je even gaat inlezen op de stof, zie je dat het daar wel om gaat en dus ook met jou.quote:Kun je wel als een 4-jarige kleuter blijven janken tegen mij over deze persoon en zijn/haar verhaal maar dat slaat werkelijk waar helemaal nergens op.
Als je dit wilt bediscussiëren dan doe je daar maar lekker zonder mij.
Aan de kenmerken is al genoeg gedaan en waarom moeten ze zelf dan zo nodig die kleding wel blijven dragen in het dagelijks leven? Moet dat ook weg als ze er niet meer aan herinnerd willen worden.quote:Op maandag 31 augustus 2015 15:39 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Oh jawel hoor. Over luttele jaren zijn alle kenmerken van zp die herinnerden aan slavernij van zwarte mensen uit het straatbeeld verdwenen en snapt niemand meer waarom dit in de 10's opeens een probleem was.
Voor die kleine groep zeurpieten die al uit is op herstelbetalingen is het 'kwetsend'. En ze maken zelf de keuze door daar over 'gekwetst' te zijn. Niet omdat ze zielig zijn. Zijn ze wel, maar niet hierdoor.quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:10 schreef Byzantynixschii het volgende:
Waar het om gaat is dat het voor sommige mensen kwetsend is.
Goh...quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:12 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Klopt, en er is niemand die hierover iets zegt of een mening heeft...
Nee, we laten hem zo. Lekker neutraal.quote:Op maandag 31 augustus 2015 15:25 schreef RingBewoner het volgende:
Misschien kan de TT even worden aangepast.
Jouw discussie, niet de mijne, en toch leg je het elke keer op mijn bordje. Dat doe je nu al dagen lang.quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:15 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nope, maar dat is de discussie wel.
Daar heb ik geen interesse in, hoe vaak moet ik dat nog tegen je zeggen?quote:Als je je even gaat inlezen op de stof, zie je dat het daar wel om gaat en dus ook met jou.
Dat vind jij. Dat kan.quote:Aan de kenmerken is al genoeg gedaan
Huh?quote:en waarom moeten ze zelf dan zo nodig die kleding wel blijven dragen in het dagelijks leven? Moet dat ook weg als ze er niet meer aan herinnerd willen worden.
Gaat het nou weer over je vriendinnetje Quincy?quote:En deze rupsjes nooit-genoeg zijn pas tevreden als het karakter ZP helemaal is verdwenen. Of hij nu rood, geel of paars is, hij moet dood.
Ah, ja dus. Wat een obsessie zeg.quote:Kunnen ze weer verder met janken over eventuele herstelbetalingen.
Nou, ga dat eens lekker bespreken met deze zeurpieten en laat mij er buiten.quote:Voor die kleine groep zeurpieten die al uit is op herstelbetalingen is het 'kwetsend'. En ze maken zelf de keuze door daar over 'gekwetst' te zijn. Niet omdat ze zielig zijn. Zijn ze wel, maar niet hierdoor.
Dat gaat jou helemaal niets aan.quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:19 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Even een vraagje, heb jij een kind of kinderen?
Oh gompie, moet je je kinderen misschien iets uit gaan leggen op het moment dat zwarte piet er niet meer uitziet zoals vorig jaar? Super kut voor je man. Getekend voor het leven zijn ze. Nu al.quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:19 schreef WhateverWhatever het volgende:
Even een vraagje, heb jij een kind of kinderen?
Is het je weleens opgevallen dat zwarte piet 'slavenoorbellen' draagt? Kun je een gok doen waarom die zo heten?quote:Op maandag 31 augustus 2015 15:43 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
In dat geval zijn we al klaar.
Alleen een aanpassing die de taalfout oplost zou al goed zijn hoor.quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:19 schreef Specularium het volgende:
[..]
Nee, we laten hem zo. Lekker neutraal.
Haha, dat gaat jou helemaal niks aan, mooi antwoord!quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:21 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Dat gaat jou helemaal niets aan.
Dus de drogreden die op je lippen ligt om te laten volgen op deze vraag mag je lekker voor je houden.
Heb jij kinderen?quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:21 schreef nietzman het volgende:
[..]
Oh gompie, moet je je kinderen misschien iets uit gaan leggen op het moment dat zwarte piet er niet meer uitziet zoals vorig jaar? Super kut voor je man. Getekend voor het leven zijn ze. Nu al.
Ga je nou aan iedereen vragen of ze kinderen hebben? En dan? Als ze 'ja' zeggen, ga je dan via DM bedelen om foto's? Of wat is precies je bedoeling?quote:
Als het kwetsend is dan moet de intentie er achter ook bedoeld zijn om te kwetsen. Zolang dat niet het geval is, en dat is in deze casus het geval, kun je hooguit stellend dat het als kwetsend ervaren wordt. Dat is een heel groot verschil en dat tussen beide is waar ik (en vele met mij) een grens trek. Ander begeef je je op een glijdende schaal met als resultaat dat alles waar iemand aanstoot aan kan nemen (alles dus) wordt afgeschaft.quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:10 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Dat is nou juist het hele punt. Het gaat er niet om of jij of ik verbanden zien of niet. Waar het om gaat is dat het voor sommige mensen kwetsend is.
Nee hoor, dat hoeft niet.quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:26 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Als het kwetsend is dan moet de intentie er achter ook bedoeld zijn om te kwetsen.
Hier ben ik het trouwens volledig mee eens.quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:26 schreef Prutzenberg het volgende:
Mijn oplossing voor de mensen die zich gekwetst voelen:
Kap met zeiken en vier Sinterklaas zoals jij het wel leuk vindt of vier het niet. En als je nu zorgt dat jouw variant leuker is dan wordt die vanzelf overgenomen. Opleggen werkt niet. Dat hebben ze in Amsterdam in 1500-nogwat al gemerkt.
Nee hoor, ben gewoon benieuwd, ik heb een zoontje van 4 en die vind gele of andere gekleurde pieten namelijk echt raar, want zwarte piet komt toch door de schoorsteen, ja klopt jongen, daarom is zijn gezicht zwart. Maar nee zoon, er zijn mensen in Nederland die vinden dat dit racistisch is, dit heeft met de slavernij te maken in 1800 nog iets wat wij allemaal bewust hebben meegemaaktquote:Op maandag 31 augustus 2015 16:25 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Ga je nou aan iedereen vragen of ze kinderen hebben? En dan? Als ze 'ja' zeggen, ga je dan via DM bedelen om foto's? Of wat is precies je bedoeling?
Waarom de fuck hou je het dan niet bij de bullshit die ze die kinderen aansmeren over een regenboog waar ze onderdoor varen sjembek? Alsof die shit absurder is dan het geneuzel over een schoorsteen. Zwarte piet moet maar zwarte piet blijven omdat jij te achterlijk bent om met je kinderen te praten?quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:31 schreef WhateverWhatever het volgende:
Nee hoor, ben gewoon benieuwd, ik heb een zoontje van 4 en die vind gele of andere gekleurde pieten namelijk echt raar, want zwarte piet komt toch door de schoorsteen, ja klopt jongen, daarom is zijn gezicht zwart. Maar nee zoon, er zijn mensen in Nederland die vinden dat racistisch is, dit heeft met de slavernij te maken in 1800 nog iets wat wij allemaal bewust hebben meegemaaktik bedoel hiermee te zeggen dat kinderen het gewoon als een kinderfeest zien en houden zich totaal niet bezig met slavernij en racisme zoals de volwassen nu doen, schaam jezelf om een kinderfeest, traditie en volksfeest te verpesten, 1x in het jaar, voor de KINDEREN!
Oh wat erg zeg! Je zoontje vindt het 'echt raar'. Tjongejonge, wat een trauma zal 'ie hebben. Ik zie hem nu al later zedendelicten plegen en drugs dealen omdat piet geel was ipv zwart in z'n jonge jaren.quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:31 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Nee hoor, ben gewoon benieuwd, ik heb een zoontje van 4 en die vind gele of andere gekleurde pieten namelijk echt raar, want zwarte piet komt toch door de schoorsteen, ja klopt jongen, daarom is zijn gezicht zwart. Maar nee zoon, er zijn mensen in Nederland die vinden dat racistisch is, dit heeft met de slavernij te maken in 1800 nog iets wat wij allemaal bewust hebben meegemaaktik bedoel hiermee te zeggen dat kinderen het gewoon als een kinderfeest zien en houden zich totaal niet bezig met slavernij en racisme zoals de volwassen nu doen, schaam jezelf om een kinderfeest, traditie en volksfeest te verpesten, 1x in het jaar, voor de KINDEREN!
Er wordt door enkelen via de overheid, rechterlijke macht en zelfs de VN geprobeerd om Zwarte Piet aan te passen. Als die organen zich bemoeien met het feest dan wordt dat ervaren als opgelegd. Dat bedoel ik.quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:28 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Hier ben ik het trouwens volledig mee eens.
Ik snap ook niet zo goed hoe je bij 'opleggen' komt. Niemand legt je iets op, niemand verbiedt je om jezelf zwart te schminken.
Jaja, en ben jezelf weleens door een regenboog gelopen? Bleef er toen een kleur bij je hangen? Nee zwarte piet is zwart van ROET UIT DE SCHOORSTEEN LULquote:Op maandag 31 augustus 2015 16:34 schreef nietzman het volgende:
[..]
Waarom de fuck hou je het dan niet bij de bullshit die ze die kinderen aansmeren over een regenboog waar ze onderdoor varen sjembek? Alsof die shit absurder is dan het geneuzel over een schoorsteen. Zwarte piet moet maar zwarte piet blijven omdat jij te achterlijk bent om met je kinderen te praten?.
[ afbeelding ]
Hebben je kids nu ook het idee dat je CV installatie van binnen heel erg smerig is?quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:36 schreef WhateverWhatever het volgende:
Jaja, en ben jezelf weleens door een regenboog gelopen? Bleef er toen een kleur bij je hangen? Nee zwarte piet is zwart van ROET UIT DE SCHOORSTEEN LUL
Nou, dan kan ik je uit de droom helpen; er is geen enkele rechtsgrond voor onze overheid om zp te verbieden. Het is immers niet racistisch of discriminerend, slechts iets wat als kwetsend wordt ervaren door sommigen.quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:35 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Er wordt door enkelen geprobeerd om via de overheid, rechterlijke macht en zelfs de VN geprobeerd om Zwarte Piet aan te passen. Als die organen zich bemoeien met het feest dan wordt dat ervaren als opgelegd. Dat bedoel ik.
Hij gaat altijd een beetje lijp doen met deze discussie.quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:25 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Ga je nou aan iedereen vragen of ze kinderen hebben? En dan? Als ze 'ja' zeggen, ga je dan via DM bedelen om foto's? Of wat is precies je bedoeling?
Vraagt je zoontje zich eigenlijk ook af hoe het komt dat alleen het gezicht van ZP zwart wordt door de schoorsteen, maar z'n kleren niet?quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:36 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Jaja, en ben jezelf weleens door een regenboog gelopen? Bleef er toen een kleur bij je hangen? Nee zwarte piet is zwart van ROET UIT DE SCHOORSTEEN LUL
Helaas is vuil nu eenmaal zwart, als het wit was geweest hadden we witte pieten gehad, ben dan benieuwd of er ook blanke mensen dan gingen klagen om dat het racistisch is, deze letters zijn ook zwart, ook racistisch zeker?quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:38 schreef nietzman het volgende:
[..]
Hebben je kids nu ook het idee dat je CV installatie van binnen heel erg smerig is?
Dat weet ik wel, maar je zult ze de kost moeten geven die dat wel zo zien.quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:39 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Nou, dan kan ik je uit de droom helpen; er is geen enkele rechtsgrond voor onze overheid om zp te verbieden. Het is immers niet racistisch of discriminerend, slechts iets wat als kwetsend wordt ervaren door sommigen.
Deze enkelingen kunnen dan wel denken dat ze dit toch voor elkaar gaan krijgen via juridische wegen, maar dan zijn ze behoorlijk van het padje.
Maak je maar geen zorgen.
quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:40 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Vraagt je zoontje zich eigenlijk ook af hoe het komt dat alleen het gezicht van ZP zwart wordt door de schoorsteen, maar z'n kleren niet?
Tsja, die komen dan van een koude kermis thuis, daar zal ik niet wakker van liggen hoor.quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:41 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Dat weet ik wel, maar je zult ze de kost moeten geven die dat wel zo zien.
Ja man.quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:40 schreef WhateverWhatever het volgende:
Helaas is vuil nu eenmaal zwart, als het wit was geweest hadden we witte pieten gehad, ben dan benieuwd of er ook blanke mensen dan gingen klagen om dat het racistisch is, deze letters zijn ook zwart, ook racistisch zeker?
Oh kut, heb ik een iets te lastige vraag gesteld?quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:42 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]ik geef het op, en ik mag ook naar huis, fijne avond zeurpieten
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Het is overduidelijk een karikatuur van een neger. Wie hou je nou voor de gek?quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:40 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Helaas is vuil nu eenmaal zwart, als het wit was geweest hadden we witte pieten gehad, ben dan benieuwd of er ook blanke mensen dan gingen klagen om dat het racistisch is, deze letters zijn ook zwart, ook racistisch zeker?
Ja, dus? In Schenkmans versie van het Sinterklaasverhaal is Piet een Afrikaan. En die versie is aangeslagen want een menselijke knecht vond men in die tijd blijkbaar leuker (of religieus verantwoorder) dan een duivelse.quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:59 schreef Inspireme het volgende:
[..]
Het is overduidelijk een karikatuur van een neger. Wie hou je nou voor de gek?
Karikatuur van een negerslaaf -> kan kwetsend zijn. Zo moeilijk is het niet.quote:Op maandag 31 augustus 2015 17:10 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Ja, dus? In Schenkmans versie van het Sinterklaasverhaal is Piet een Afrikaan. En die versie is aangeslagen want een menselijke knecht vond men in die tijd blijkbaar leuker (of religieus verantwoorder) dan een duivelse.
Knecht, geen slaaf. Die connectie met de slavernij is er bij gehaald om het racisme-argument kracht bij te zetten.quote:Op maandag 31 augustus 2015 17:13 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Karikatuur van een negerslaaf -> kan kwetsend zijn. Zo moeilijk is het niet.
Het gaat niet om racisme, daar is geen sprake van. Het is gewoon kwetsend, zo moeilijk is dat niet.quote:Op maandag 31 augustus 2015 17:14 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Knecht, geen slaaf. Die connectie met de slavernij is er bij gehaald om het racisme-argument kracht bij te zetten.
Moet ik mezelf nu gaan quoten?quote:Op maandag 31 augustus 2015 17:17 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Het gaat niet om racisme, daar is geen sprake van. Het is gewoon kwetsend, zo moeilijk is dat niet.
Geen idee, als jij dat graag wilt.quote:Op maandag 31 augustus 2015 17:20 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Moet ik mezelf nu gaan quoten?
Nee. Als je echt multicultureel wil samenleven, dan heeft dit er meer mee te maken:quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:25 schreef LadyOracle het volgende:
Volgens mij zou het uitgangspunt moeten zijn om een beetje rekening met elkaar te houden en te zoeken naar iets waar (vrijwel) iedereen mee kan leven. Dat mensen geen behoefte hebben aan Stroopwafelpieten of Blauwe Pieten, snap ik best. Dat komt op mij ook heel geforceerd over. Maar bijvoorbeeld wat Amsterdam heeft gedaan, beginnen met het afschaffen van de slavenoorbellen en de overdreven rode lippenstift, lijkt me een kleine stap die kinderen waarschijnlijk niet eens opvalt en niks afdoet aan de rest van het feest. En dan is vast nog niet iedereen tevreden, maar je doet wel een eerste stap om tegemoet te komen aan de gevoelens van anderen, wat ze waarschijnlijk wel zullen waarderen.
En als zwarte piet zwart is van het roet, kun je dus ook kiezen voor mensen niet helemaal pikzwart verven, maar daadwerklijk 'roetvlekken' ongeacht de huidskleur die dan nog zichtbaar blijft. (En als het roet was, is het wel grappig dat die lippen nog zo felrood zijn. Tegenstrijdig, no? ;-))
Nou, je valt in herhaling dus laat ik dat dan ook maar eens doen.quote:Op maandag 31 augustus 2015 17:22 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Geen idee, als jij dat graag wilt.
quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:26 schreef Prutzenberg het volgende:
Als het kwetsend is dan moet de intentie er achter ook bedoeld zijn om te kwetsen. Zolang dat niet het geval is, en dat is in deze casus het geval, kun je hooguit stellend dat het als kwetsend ervaren wordt.
...
Het wordt als kwetsend ervaren, je zegt het zelf al. Daar gaat het dus om.quote:Op maandag 31 augustus 2015 17:30 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Nou, je valt in herhaling dus laat ik dat dan ook maar eens doen.
[..]
Wat doe je hier dan nog? Misschien al jou beperking heeft het er niets mee te maken, maar het is een wezenlijk onderdeel van de discussie.quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:20 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Jouw discussie, niet de mijne, en toch leg je het elke keer op mijn bordje. Dat doe je nu al dagen lang.
[..]
Daar heb ik geen interesse in, hoe vaak moet ik dat nog tegen je zeggen?
Jep, en waarom dan nog Kwaku blijven vieren?quote:[..]
Dat vind jij. Dat kan.
[..]
Huh?
Nee, want jij mengt je ook in die discussie. Dus ik laat jou er ook vooral niet buiten.quote:[..]
Gaat het nou weer over je vriendinnetje Quincy?
[..]
Ah, ja dus. Wat een obsessie zeg.
[..]
Nou, ga dat eens lekker bespreken met deze zeurpieten en laat mij er buiten.
Op welke manier dan? Als ze zelf de herinneringen levend houden door kenmerken te blijven dragen?quote:Op maandag 31 augustus 2015 17:17 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Het gaat niet om racisme, daar is geen sprake van. Het is gewoon kwetsend, zo moeilijk is dat niet.
Het is een wezenlijk onderdeel van de schimmen in jouw hoofd, dat weten we nu wel.quote:Op maandag 31 augustus 2015 17:34 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wat doe je hier dan nog? Misschien al jou beperking heeft het er niets mee te maken, maar het is een wezenlijk onderdeel van de discussie.
Wat is kwaku?quote:Jep, en waarom dan nog Kwaku blijven vieren?
Wie zijn ze?quote:Als ze de 'herinneringen aan de slavernij' zo kwetsend ervaren, wel consequent zijn. Doen ze niet, dus is het geen geldig argument.
Nee, ik heb helemaal niets over je vriendinnetje Quincy gezegd, behalve in respons op jouw gejank richting mij.quote:Nee, want jij mengt je ook in die discussie. Dus ik laat jou er ook vooral niet buiten.
Wat snap je niet aan het feit dat een karikatuur van een negerslaaf kwetsend kan zijn? Hoe kun je dit nou niet begrijpen?quote:Op welke manier dan?
Nogmaals; wie zijn ze en wat dragen ze precies en wat heeft het met zp te maken?quote:Als ze zelf de herinneringen levend houden door kenmerken te blijven dragen?
hoe kom je daar nu weer bij?quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:15 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
geen argument... jij wilt die kinderen niet horen die ZP, hen en hun familie imiterend, niet zo geweldig vinden
wtf hebben die twee nu weer met elkaar te makenquote:Op maandag 31 augustus 2015 17:34 schreef Red_85 het volgende:
Jep, en waarom dan nog Kwaku blijven vieren?
Als ze de 'herinneringen aan de slavernij' zo kwetsend ervaren, wel consequent zijn. Doen ze niet, dus is het geen geldig argument.
misschien in de war met Keti Koti? Sowieso snap ik het "Wij geen ZP dan jullie geen Kwakoe!" niet echt. Misschien omdat er een paar anti-zp'ers ook wat met Kwakoe te maken hebben? Of omdat er bij Kwakoe wat andersomracistjes rondlopen ("Wij willen heul geen blanken bij ons inde organisatie!" Nadat er al jaren heel veel geld verdwijnt en de gemeente een blanke interim hoofdpiet voorstelde).quote:Op maandag 31 augustus 2015 17:48 schreef sp3c het volgende:
[..]
wtf hebben die twee nu weer met elkaar te maken
nee ik ook niet, het is ook niet alsof 'Kwaku vieren' de nationale bezigheid is van de Surinaamse gemeenschap in Nederland ofzoquote:Op maandag 31 augustus 2015 17:58 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
misschien in de war met Keti Koti? Sowieso snap ik het "Wij geen ZP dan jullie geen Kwakoe!" niet echt. Misschien omdat er een paar anti-zp'ers ook wat met Kwakoe te maken hebben? Of omdat er bij Kwakoe wat andersomracistjes rondlopen ("Wij willen heul geen blanken bij ons inde organisatie!" Nadat er al jaren heel veel geld verdwijnt en de gemeente een blanke interim hoofdpiet voorstelde).
Maar een legitieme reden kan ik nog niet constateren...
Ik zou graag een betoog willen zien hoe dit goed gepraat gaat worden.quote:Op maandag 31 augustus 2015 18:09 schreef ChevyCaprice het volgende:
Wel ironisch dat de PVV'ers van deze wereld zeggen dat zwarte piet-tegenstanders moeten oprotten als ze het Sinterklaasfeest niet aanstaat, maar vrijheid van meningsuiting nog wel zo hoog in het vaandel hebben staan.
Ja, in Amsterdam. Nou ja, de Bijlmer. Ben er al jaren niet meer geweest. Zo eind jaren '80, begin jaren '90 was ik er weleens. Maizena koekjes en een sateetje hakken, beetje voetballen en slap ouwehoeren met je maatjes... That's it.quote:Op maandag 31 augustus 2015 18:03 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee ik ook niet, het is ook niet alsof 'Kwaku vieren' de nationale bezigheid is van de Surinaamse gemeenschap in Nederland ofzo
voor zover ik weet is het een random multiculti festival (in Amsterdam?) dat al jaren veelste veel geld kost en eigenlijk veelste lang duurt waar je lekker kan eten enzo
zit geen diepere betekenis achter en er valt niets te vieren
Het wordt sowieso steeds lastiger om aan de Pro-kant te staan. Niet dat ik minder gelijk heb dan voorheen, maar de associatie met het deel van Nederland dat zich wat minder genuanceerd uit dan ik doe wordt steeds vervelender. Ik troost me dan maar met de gedachte dat de activistjes uit het andere kamp nog een tikkie sneuer zijn.. Maar ik laat me niet meer verleiden tot avondvullende 'discussies' online. Ook omdat alles al gezegd is en er absoluut geen beweging meer in te krijgen is.quote:Op maandag 31 augustus 2015 18:03 schreef sp3c het volgende:
als je ZP af wilt gaan strepen tegen Kwaku festival dan gaat het resultaat je niet bevallen als pro pieter vrees ik
Je bedoeld die plastic ringen?quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:22 schreef LadyOracle het volgende:
[..]
Is het je weleens opgevallen dat zwarte piet 'slavenoorbellen' draagt? Kun je een gok doen waarom die zo heten?
Als jij die af wil doen dan doen je ze toch af? Waarom zou je dat aan iemand anders gaan vragen?quote:Op maandag 31 augustus 2015 18:24 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Je bedoeld die plastic ringen?
Ik draag ook slavenarmbanden, ook maar af doen?
Nu is het nog gemixt, maar het pro-zwarte piet kamp is over een x-aantal jaar te vergelijken met de conservatieve Amerikaanse groeperingen die met de confederatievlag lopen te wapperen. Dan zijn de kinderen allang gewend aan iets nieuws, maar wordt het voor jongeren en volwassenen langzaam een pro-racisme symbooltje.quote:Op maandag 31 augustus 2015 18:23 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Ja, in Amsterdam. Nou ja, de Bijlmer. Ben er al jaren niet meer geweest. Zo eind jaren '80, begin jaren '90 was ik er weleens. Maizena koekjes en een sateetje hakken, beetje voetballen en slap ouwehoeren met je maatjes... That's it.
[..]
Het wordt sowieso steeds lastiger om aan de Pro-kant te staan. Niet dat ik minder gelijk heb dan voorheen, maar de associatie met het deel van Nederland dat zich wat minder genuanceerd uit dan ik doe wordt steeds vervelender. Ik troost me dan maar met de gedachte dat de activistjes uit het andere kamp nog een tikkie sneuer zijn.. Maar ik laat me niet meer verleiden tot avondvullende 'discussies' online. Ook omdat alles al gezegd is en er absoluut geen beweging meer in te krijgen is.
Het gaat al een jaar of twee niet meer om ZP... Het begint een wij/zij dingetje te worden. En dan doel ik niet op kleur, maar op een klein groepje querulanten en oproerkraaiers die er om uiteenlopende redenen een satanisch genoegen in lijken te scheppen de boel te slopen. En die zitten aan weerskanten. Van de schnabbelaars die optredens proberen te scoren tot rechts- en linksextremistjes die er verborgen dubieuze agenda's op nahouden.. Het is één grote bende en het feestje is het slachtoffer. (kut, gooi ik er toch bijna een "Wie denkt er aan de kindertjes!?" uit)
Ach ja en uiteindelijk wordt het minder en minder en minder.quote:Op maandag 31 augustus 2015 18:32 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Nu is het nog gemixt, maar het pro-zwarte piet kamp is over een x-aantal jaar te vergelijken met de conservatieve Amerikaanse groeperingen die met de confederatievlag lopen te wapperen. Dan zijn de kinderen allang gewend aan iets nieuws, maar wordt het voor jongeren en volwassenen langzaam een pro-racisme symbooltje.
Vooral in de Friese dorpen zie ik dit wel gebeuren. Daar spuit het racisme er dagelijks uit. Dat zal in de rest van klein Nederland wel niet anders zijn. Die gaan zich hier nog tot in lengte van dagen aan vasthouden.
Misschien kwets ik er wel iemand mee..quote:Op maandag 31 augustus 2015 18:32 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Als jij die af wil doen dan doen je ze toch af? Waarom zou je dat aan iemand anders gaan vragen?
Nee, joh over vijf jaar heeft iedereen de kots van die handel met hun tig soorten pieten en 20 verschillende verhaallijnen en vieren we het helemaal niet meer.quote:Op maandag 31 augustus 2015 18:44 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Ach ja en uiteindelijk wordt het minder en minder en minder.
Zo hoor je soms tegenwoordig ook nog wel eens dat er een kind in de biblebelt ziek is geworden omdat de ouders bij een of andere sekte zitten en daarom vaccinaties hebben tegengehouden.
Incidenteel nieuws.
Zo zal dat met dit ook gaan. Dan duiken er in 2040 beelden op van een underground sinterklaasfeest met zwarte pieten in een Friese boerderij die zijn gemaakt door Alberto Stegeman Jr. met een geheime camera en die vraagt zich dan af "dat dat kan in Nederland". De Telegraaf en GeenStijl maken er een nieuwsberichtje van en de Spits kopieert het. Enkele dagen later staat het op nu.nl en dan wordt er nog wat over gefacebookt en vergeet men het weer.
Zo gaat dat, progressie hou je niet tegen.
In feite ging het om voetbal en gezelligheid, dacht ik.quote:Op maandag 31 augustus 2015 18:03 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee ik ook niet, het is ook niet alsof 'Kwaku vieren' de nationale bezigheid is van de Surinaamse gemeenschap in Nederland ofzo
voor zover ik weet is het een random multiculti festival (in Amsterdam?) dat al jaren veelste veel geld kost en eigenlijk veelste lang duurt waar je lekker kan eten enzo
zit geen diepere betekenis achter en er valt niets te vieren
als je ZP af wilt gaan strepen tegen Kwaku festival dan gaat het resultaat je niet bevallen als pro pieter vrees ik
Het maakt ouders en kinderen weinig uit of jij de kots van een kinderfeestje krijgt.quote:Op maandag 31 augustus 2015 19:22 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Nee, joh over vijf jaar heeft iedereen de kots van die handel met hun tig soorten pieten en 20 verschillende verhaallijnen en vieren we het helemaal niet meer.
agreedquote:Op maandag 31 augustus 2015 18:23 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Ja, in Amsterdam. Nou ja, de Bijlmer. Ben er al jaren niet meer geweest. Zo eind jaren '80, begin jaren '90 was ik er weleens. Maizena koekjes en een sateetje hakken, beetje voetballen en slap ouwehoeren met je maatjes... That's it.
[..]
Het wordt sowieso steeds lastiger om aan de Pro-kant te staan. Niet dat ik minder gelijk heb dan voorheen, maar de associatie met het deel van Nederland dat zich wat minder genuanceerd uit dan ik doe wordt steeds vervelender. Ik troost me dan maar met de gedachte dat de activistjes uit het andere kamp nog een tikkie sneuer zijn.. Maar ik laat me niet meer verleiden tot avondvullende 'discussies' online. Ook omdat alles al gezegd is en er absoluut geen beweging meer in te krijgen is.
Het gaat al een jaar of twee niet meer om ZP... Het begint een wij/zij dingetje te worden. En dan doel ik niet op kleur, maar op een klein groepje querulanten en oproerkraaiers die er om uiteenlopende redenen een satanisch genoegen in lijken te scheppen de boel te slopen. En die zitten aan weerskanten. Van de schnabbelaars die optredens proberen te scoren tot rechts- en linksextremistjes die er verborgen dubieuze agenda's op nahouden.. Het is één grote bende en het feestje is het slachtoffer. (kut, gooi ik er toch bijna een "Wie denkt er aan de kindertjes!?" uit)
Als jij hier even aangeeft waar jij staat te zeuren en te galbakken rond de sinterklaastijd, zullen wij ons best doen ver bij je gezeur uit de buurt te blijven.quote:Op maandag 31 augustus 2015 19:26 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Het maakt ouders en kinderen weinig uit of jij de kots van een kinderfeestje krijgt.
Inmiddels is dit percentage gestegen naar 17%, wat opvallend is. De discussie moet eigenlijk nog starten dit seizoenquote:Op maandag 31 augustus 2015 14:47 schreef Falco het volgende:
[..]
Ik vind de stijging van 5% naar 13% vóór aanpassingen van Zwarte Piet opvallend. In 2013 nog geen miljoen mensen die voor aanpassingen zijn, in 2014 meer dan twee miljoen mensen voor... Ben benieuwd of die trend van 8% extra per jaar zich gaat doorzetten voor dit jaar.
en om je punt kracht bij te zetten gedraag je je nu net zo kinderachtig of hoe moet ik dit zien?quote:Op maandag 31 augustus 2015 19:33 schreef Beathoven het volgende:
Tja, sommige volwassenen hebben nu eenmaal zo'n saai vastgeroest kutleven dat ze eikpunten als tradities nodig hebben om de jaren door te komen. Kleine veranderingen zijn dan een aderlating die met de grootste flauwekul worden bestreden
Ik zou niet naar een underground feest ("besloten oplossingen") gaan met mn kinderen. Jij wel, en dan voornamelijk voor jezelf, niet voor je ingebeelde kroost. Dus het zit je blijkbaar hoog.quote:Op maandag 31 augustus 2015 19:36 schreef sp3c het volgende:
[..]
en om je punt kracht bij te zetten gedraag je je nu net zo kinderachtig of hoe moet ik dit zien?
quote:Op maandag 31 augustus 2015 19:41 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik zou niet naar een underground feest gaan met mn kinderen. Jij wel, en dan voornamelijk voor jezelf, niet voor je ingebeelde kroost. Dus het zit je blijkbaar hoog.
wat klets je nou allemaal manquote:Op maandag 31 augustus 2015 19:47 schreef Beathoven het volgende:
En dan post je maar een plaatje. Als moderator van fok ben je natuurlijk ook niet het grootste licht als je aan de conservatieve kant gaat staan.
Ik vind dit wel een leuk plaatje.quote:
Rust, ritme en regelmaat zijn je duidelijk vreemd...quote:Op maandag 31 augustus 2015 19:33 schreef Beathoven het volgende:
Tja, sommige volwassenen hebben nu eenmaal zo'n saai vastgeroest kutleven dat ze eikpunten als tradities nodig hebben om de jaren door te komen. Kleine veranderingen zijn dan een aderlating die met de grootste flauwekul worden bestreden
Als je echt dat adagium aanhoudt, zou je sowieso geen kinderen moeten blootstellen aan dat hele Sinterklaas-feest. Hoe vaak hoor je niet verhalen van kinderen die hartstikke zenuwachtig worden rond die periode, aangezien Sint in het land komt en er allerlei spannende al dan niet massale festiviteiten zijn voor die blagen.quote:
Ik pas me makkelijk aan. Aan de tijd, op mn werk en in een multiculturele wereld. Ik ben nog niet doodquote:Op maandag 31 augustus 2015 19:50 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Rust, ritme en regelmaat zijn je duidelijk vreemd...
Geen kinderen dus
Dat hoor ik ook, vaak beginnen die ouders al in oktober met dreigen..quote:Op maandag 31 augustus 2015 19:53 schreef Falco het volgende:
[..]
Als je echt dat adagium aanhoudt, zou je sowieso geen kinderen moeten blootstellen aan dat hele Sinterklaas-feest. Hoe vaak hoor je niet verhalen van kinderen die hartstikke zenuwachtig worden rond die periode, aangezien Sint in het land komt en er allerlei spannende al dan niet massale festiviteiten zijn voor die blagen.
Kind van 3 heeft daar over het algemeen wat meer moeite mee, met aanpassingen in tijd en regelmaat.quote:Op maandag 31 augustus 2015 19:59 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik pas me makkelijk aan. Aan de tijd, op mn werk en in een multiculturele wereld. Ik ben nog niet dood
quote:Op maandag 31 augustus 2015 19:20 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Misschien kwets ik er wel iemand mee..
uitgegraven door kindslaven ofzo
Reken er maar niet op.quote:Op maandag 31 augustus 2015 19:22 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Nee, joh over vijf jaar heeft iedereen de kots van die handel met hun tig soorten pieten en 20 verschillende verhaallijnen en vieren we het helemaal niet meer.
Reken er maar niet op.quote:Op maandag 31 augustus 2015 19:22 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Nee hoor, kinderen passen zicht juist veel gemakkelijker aan dan volwassenen.quote:Op maandag 31 augustus 2015 20:04 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Kind van 3 heeft daar over het algemeen wat meer moeite mee, met aanpassingen in tijd en regelmaat.
quote:Op maandag 31 augustus 2015 06:49 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Jong Loy is toch erg geen naam uit Afrika,
Volgens mij verwar jij Slavennaam met Afrikaanse naam.quote:Op maandag 31 augustus 2015 10:38 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Voor mij wel, zeker wanneer meneer dit pretendeert.
Chinezen waren geen slaven maar contractarbeiders. Zie vorige posts...
Daarom pleuren we ze op kinderdagverblijven, 4 sporten en verenigingen en in het weekend bij oma en maken we dit onszelf wijs dat het geen kwaad kan....quote:Op maandag 31 augustus 2015 20:15 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Nee hoor, kinderen passen zicht juist veel gemakkelijker aan dan volwassenen.
Wie is 'we'?quote:Op maandag 31 augustus 2015 20:33 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Daarom pleuren we ze op kinderdagverblijven, 4 sporten en verenigingen en in het weekend bij oma en maken we dit onszelf wijs dat het geen kwaad kan....
Ik verwar helemaal niets, ik stel vragen over de voorouders van dhr Jong Loy.quote:Op maandag 31 augustus 2015 20:33 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
[..]
Volgens mij verwar jij Slavennaam met Afrikaanse naam.
En nogmaals, veel Chinese contractarbeiders kregen kinderen met ex-slaven of nakomelingen van slaven, dus wanneer iemand Chinese voorouders heeft sluit dit absoluut niet uit dat de persoon ook voorouders heeft die slaaf waren.
Met witte uitslag!quote:Op maandag 31 augustus 2015 20:12 schreef sp3c het volgende:
er was wel iemand die beweerde dat het historisch gezien een dooie voor moet stellen
dan kan hij natuurlijk gewoon zwart blijven
Een kind van 3 merkt daar weinig tot niets van. Die komt net kijken en als het zn eerste introductie met 't feest is maakt 't hem niets uit of piet zwart of blank is. Misschien merkt het kind een verschil als het iets ouder wordt maar dan is 't al bijna de tijd om te vertellen dat het allemaal fake is en Sinterklaas niet bestaat. En daar zijn we allemaal goed doorheen gekomen.quote:Op maandag 31 augustus 2015 20:04 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Kind van 3 heeft daar over het algemeen wat meer moeite mee, met aanpassingen in tijd en regelmaat.
Niet aan een multiculturele wereld, kind van drie weet niet eens wat je daarmee bedoeld.
quote:Op maandag 31 augustus 2015 20:44 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Een kind van 3 merkt daar weinig tot niets van. Die komt net kijken en als het zn eerste introductie met 't feest is maakt 't hem niets uit of piet zwart of blank is. Misschien merkt het kind een verschil als het iets ouder wordt maar dan is 't al bijna de tijd om te vertellen dat het allemaal fake is en Sinterklaas niet bestaat. En daar zijn we allemaal goed doorheen gekomen.
Generaties aan kinderen hebben ooit de kerstman zien komen, dat is een verandering. Hebben die nu een trauma?
ben je niet de enigequote:Op maandag 31 augustus 2015 19:57 schreef sp3c het volgende:
ik wel maar ik snap niet echt waar beathoven het over heeft
De kerstman is redelijk authentiek (voor zover amerikaanse cultuur authentiek is). Het is een samenvoegsel van Sinterklaas, Father Christmas en nog wat anderen uit verschillende Europese tradities die de naam van Sinterklaas kreeg. Coca Cola heeft uiteindelijk "bepaald" dat 't een dik mannetje werd met bolle wangen en voegde nog een paar kenmerkende details toe. Er werd niet veel met de kerstman gedaan tot Coca Cola hem in campagnes inzette.quote:Op maandag 31 augustus 2015 20:46 schreef Ringo het volgende:
De Kerstman is toch een uitvinding van Coca-Cola? Over kapitalistische uitbuiting gesproken!
Lulverhalen zonder bronnen.quote:Op maandag 31 augustus 2015 20:12 schreef sp3c het volgende:
er was wel iemand die beweerde dat het historisch gezien een dooie voor moet stellen
Wat klets je toch weer uit je nek, Coca Cola ging hem sinds 1930 gebruiken in de campagnes.quote:Op maandag 31 augustus 2015 20:52 schreef Beathoven het volgende:
[..]
De kerstman is redelijk authentiek (voor zover amerikaanse cultuur authentiek is). Het is een samenvoegsel van Sinterklaas, Father Christmas en nog wat anderen uit verschillende Europese tradities die de naam van Sinterklaas kreeg. Coca Cola heeft uiteindelijk "bepaald" dat 't een dik mannetje werd met bolle wangen en voegde nog een paar kenmerkende details toe. Er werd niet veel met de kerstman gedaan tot Coca Cola hem in campagnes inzette.
Zoals je ziet, ziet hij er op je plaatje niet uit zoals hij er nu uitziet. Daar had ik 't over.quote:Op maandag 31 augustus 2015 20:59 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Wat klets je toch weer uit je nek, Coca Cola ging hem sinds 1930 gebruiken in de campagnes.
het hele kerstverhaal inclusief rendieren en noordpool werd al in de 18de eeuw veelvuldig gevierd...
[ afbeelding ]
1863...
Te voorspellend ben je, kijk eens uit 1864...:quote:Op maandag 31 augustus 2015 21:01 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Zoals je ziet, ziet hij er op je plaatje niet uit zoals hij er nu uitziet. Daar had ik 't over.
Proper volk, maken de schoonsteen dagelijks schoon.quote:Op maandag 31 augustus 2015 21:02 schreef Byzantynixschii het volgende:
Wel opmerkelijk trouwens dat de kerstman niet zwart wordt van door de schoorsteen klimmen en pieten wel.
En waarom worden pieten dan zwart?quote:Op maandag 31 augustus 2015 21:04 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Proper volk, maken de schoonsteen dagelijks schoon.
Vooruit nog een dan:quote:Op maandag 31 augustus 2015 21:01 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Zoals je ziet, ziet hij er op je plaatje niet uit zoals hij er nu uitziet. Daar had ik 't over.
Er hangt een dooie baby uit z'n knapzak.quote:Op maandag 31 augustus 2015 21:05 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Vooruit nog een dan:
[ afbeelding ]
Weinig veranderingen...beeld uit 1919
Omdat hier hooguit een keer per jaar de schoonsteen wordt schoongemaakt, gierige Nederlanders he.quote:Op maandag 31 augustus 2015 21:05 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
En waarom worden pieten dan zwart?
Nee, das een nieuw knechtje..een kleintjequote:Op maandag 31 augustus 2015 21:06 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Er hangt een dooie baby uit z'n knapzak.
Niet echt.quote:Op maandag 31 augustus 2015 21:06 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Omdat hier hooguit een keer per jaar de schoonsteen wordt schoongemaakt, gierige Nederlanders he.
Kijk verhaallijn is prima
Over bolle wangen gesproken... uit 1881quote:Op maandag 31 augustus 2015 21:01 schreef Beathoven het volgende:
[..]
kijk hier neemt hij er nog eentje mee.quote:Op maandag 31 augustus 2015 21:06 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Er hangt een dooie baby uit z'n knapzak.
Net zo erg als zo'n glitterkaarsje, echt zo'n fb plaatje.quote:
Dit ja. De tering.quote:Op maandag 31 augustus 2015 21:17 schreef ootjekatootje het volgende:
Net zo erg als zo'n glitterkaarsje,
quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
Amerikanen zijn gewoon niet in staat een goede fik te stokenquote:Op maandag 31 augustus 2015 21:04 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Proper volk, maken de schoonsteen dagelijks schoon.
Echt, mensen die dit soort plaatjes posten, ik wens ze een tumor toe. Al vrees ik dat ze die al hebben.quote:
Jawel, alleen is dat vuur nep. Zoals alles wat daar vandaan komt.quote:Op maandag 31 augustus 2015 21:25 schreef sp3c het volgende:
[..]
Amerikanen zijn gewoon niet in staat een goede fik te stoken
Ik vind ze geniaal.quote:Op maandag 31 augustus 2015 21:17 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Net zo erg als zo'n glitterkaarsje, echt zo'n fb plaatje.![]()
Like dit als je voor zwarte piet bent...
Mensen die deze plaatjes delen zijn vaak de vervelende Facebook vrienden. Een tante waarvan je je niet kan voorstellen dat het familie is of iemand van de basisschool die je al 18 jaar niet gezien hebt (en waar je geen spijt van hebt).quote:Op maandag 31 augustus 2015 21:17 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Net zo erg als zo'n glitterkaarsje, echt zo'n fb plaatje.![]()
Like dit als je voor zwarte piet bent...
en van plasticquote:Op maandag 31 augustus 2015 21:34 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Jawel, alleen is dat vuur nep. Zoals alles wat daar vandaan komt.
Waar is zn kerstmuts en waarom heet hij St. Nicholas. Bedoelen ze soms St. Nicholas?quote:Op maandag 31 augustus 2015 21:02 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Te voorspellend ben je, kijk eens uit 1864...:
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 31 augustus 2015 21:24 schreef sp3c het volgende:
[..]Daarom heeft de historische figuur en het feest nog wel een geschiedenis heSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
kerstmuts zit in de was.quote:Op maandag 31 augustus 2015 21:42 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Waar is zn kerstmuts en waarom heet hij St. Nicholas. Bedoelen ze soms St. Nicholas?
Nee, ze bedoelen niet onze sinterklaas, ik zie geen zwarte piet, wel kersthulst.quote:Op maandag 31 augustus 2015 21:42 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Waar is zn kerstmuts en waarom heet hij St. Nicholas. Bedoelen ze soms St. Nicholas?
ongetwijfeld maar we vieren niet het reilen en zeilen van die historische figuurquote:Op maandag 31 augustus 2015 21:44 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Daarom heeft de historische figuur en het feest nog wel een geschiedenis he
Verander het dan gewoon zonder problemen.quote:Op maandag 31 augustus 2015 21:48 schreef sp3c het volgende:
[..]
ongetwijfeld maar we vieren niet het reilen en zeilen van die historische figuur
shit is niet echt, het is een sprookje
Gewoon, waarin?quote:Op maandag 31 augustus 2015 21:49 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Verander het dan gewoon zonder problemen.
Het hoeft niet te kloppen volgens Sp3c, geschiedenis van de traditie mogen we links laten liggen (want dat is een stinkende beerput). Het is maar een sprookje.quote:Op maandag 31 augustus 2015 21:51 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Gewoon, waarin?
Ik hoor je alleen maar roepen veranderen, veranderen maar doe eens een kloppend sinterklaas verhaal.
Waarbij iedereen tevreden is.
ga ik niet over denk ik, bovendien heb ik geen problemenquote:Op maandag 31 augustus 2015 21:49 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Verander het dan gewoon zonder problemen.
en mijn mening is je ultieme waarheid ofzo?quote:Op maandag 31 augustus 2015 21:54 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Het hoeft niet te kloppen volgens Sp3c, geschiedenis van de traditie mogen we links laten liggen (want dat is een stinkende beerput). Het is maar een sprookje.
Nee ik vraag ook naar jouw oplossingquote:Op maandag 31 augustus 2015 21:54 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Het hoeft niet te kloppen volgens Sp3c, geschiedenis van de traditie mogen we links laten liggen (want dat is een stinkende beerput). Het is maar een sprookje.
De veranderingen zijn landelijk al in gang gezet, daar hoeft niemand zich meer het hoofd over te breken. De nieuwe aanpassingen en uitvoeringen bestaan al, zal wel even tijd nodig hebben tot er een uniformele oplossing is, maar tijd is allesquote:Op maandag 31 augustus 2015 21:54 schreef sp3c het volgende:
[..]
ga ik niet over denk ik, bovendien heb ik geen problemen
als jij het wilt vieren met witte pieten of uberhaupt zonder pieten dan heb je mijn zegen
ik ben voor een goed verhaal met een boot die onder de regenboog doorvaart, gekleurde pieten dus.quote:
topquote:Op maandag 31 augustus 2015 21:58 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
ik ben voor een goed verhaal met een boot die onder de regenboog doorvaart, gekleurde pieten dus.
Het derde, veel te weinig gezongen, couplet van zie ginds komt de stoombootquote:Het leeft in de schoorsteen, o hoor dat geraas
hoe rollen hier d' appelen, 't is vast Sinterklaas.
Maar nee, 't is zijn knechtje, dat zwart is van kleur
want daar staat de bisschop voor d' opene deur.
dat was toch al een keer gedaan, dat was supermatigquote:Op maandag 31 augustus 2015 21:58 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
ik ben voor een goed verhaal met een boot die onder de regenboog doorvaart, gekleurde pieten dus.
Ik vraag naar je oplossing en dat is dus blijkbaar:quote:Op maandag 31 augustus 2015 21:58 schreef Beathoven het volgende:
[..]
De veranderingen zijn landelijk al in gang gezet, daar hoeft niemand zich meer het hoofd over te breken. De nieuwe aanpassingen en uitvoeringen bestaan al, zal wel even tijd nodig hebben tot er een uniformele oplossing is, maar tijd is alles
Heb je die boot gezien op Curaçao? Zag er prachtig uit en mooi verhaal, elk jaar weer spannend.quote:Op maandag 31 augustus 2015 22:01 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat was toch al een keer gedaan, dat was supermatig
laat piet gewoon zelf bepalen welke kleur hij op doet, lekker polderen
Opnieuw Scheer, plus alle bronnen die naar de Wilde Jacht verwijzen als een van de oorsprongen van het feest.quote:
over geschreeuw van boven op de daken en appelen die via de schoorsteen of via een andere weg aan komen rollen.quote:Op maandag 31 augustus 2015 22:00 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Het derde, veel te weinig gezongen, couplet van zie ginds komt de stoomboot
en wat is jouw oplossing?quote:Op maandag 31 augustus 2015 22:07 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Opnieuw Scheer, plus alle bronnen die naar de Wilde Jacht verwijzen als een van de oorsprongen van het feest.
Ik like ze gewoon omdat ik de Zwarte Pieten discussie grappig vind, je gaat je toch niet serieus druk zitten maken om Sinterklaas en Zwarte Piet..quote:Op maandag 31 augustus 2015 21:42 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Mensen die deze plaatjes delen zijn vaak de vervelende Facebook vrienden. Een tante waarvan je je niet kan voorstellen dat het familie is of iemand van de basisschool die je al 18 jaar niet gezien hebt (en waar je geen spijt van hebt).
Dit soort 'fans' doen meer om Zwarte Piet om zeep te helpen dan Quinsy en de VN ooit zouden kunnen. Keep sharing dus.
Jawel hoor, die zijn met een oplossing met een paar miljard dollar als herstelbetaling op hun bankrekening wel enigzins tevreden.quote:Op maandag 31 augustus 2015 22:02 schreef ootjekatootje
Alleen de harde kern van Quin en Perez zullen niet tevreden zijn, maar die zullen dat met geen enkele oplossing zijn.
gario niet denk ik hoor, dit is echt zijn 'veelsteveel minutes of fame' en hij geniet van die shitquote:Op maandag 31 augustus 2015 22:12 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Jawel hoor, die zijn met een oplossing met een paar miljard dollar als herstelbetaling op hun bankrekening wel enigzins tevreden.
Tja, ik zal ook mijn stamboom eens gaan napluizen, misschien heb ik ook nog ergens een verdwaalde slaaf in mijn stamboom zittenquote:Op maandag 31 augustus 2015 22:12 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Jawel hoor, die zijn met een oplossing met een paar miljard dollar als herstelbetaling op hun bankrekening wel enigzins tevreden.
Er is geen probleem met Zwarte Piet, er is geen oplossing nodig.quote:
Gezien de duur en wijdverbreidheid van de slavernij is ieder nu levend mens zowel afstammeling van een slaaf als van een slavenhouder. Wat nu?quote:Op maandag 31 augustus 2015 22:20 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Er is geen probleem met Zwarte Piet, er is geen oplossing nodig.
Quincy c.s. maken er (op oneigenlijke gronden) een probleem van. Dat is iets anders. Een bindende uitspraak over het al dan niet betalen van herstelbetalingen aan vermeende nakomelingen van slaven lijkt me voldoende. Onderste steen boven en zo. Wie door zijn eigen volk verkocht werd, gaat daar maar bedelen om herstelbetalingen. Wie afstamt van slavenhouders ook niet.
Ook weer een punt.quote:Op maandag 31 augustus 2015 22:20 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Er is geen probleem met Zwarte Piet, er is geen oplossing nodig.
Quincy c.s. maken er (op oneigenlijke gronden) een probleem van. Dat is iets anders. Een bindende uitspraak over het al dan niet betalen van herstelbetalingen aan vermeende nakomelingen van slaven lijkt me voldoende. Onderste steen boven en zo. Wie door zijn eigen volk verkocht werd, gaat daar maar bedelen om herstelbetalingen. Wie afstamt van slavenhouders krijgt ook niks.
Eigen volk eerst denk ik, dus waar kan ik innen?quote:Op maandag 31 augustus 2015 22:26 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Gezien de duur en wijdverbreidheid van de slavernij is ieder nu levend mens zowel afstammeling van een slaaf als van een slavenhouder. Wat nu?
Formeel is het lijfeigenschap -een vorm van slavernij- in Nederland pas in 1795 afgeschaft. Dus misschien kun je daar ook nog wat mee :-)quote:Op maandag 31 augustus 2015 22:20 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Tja, ik zal ook mijn stamboom eens gaan napluizen, misschien heb ik ook nog ergens een verdwaalde slaaf in mijn stamboom zitten
Maar dan is het al op...quote:
Mijn werk is veel te leuk.quote:Op maandag 31 augustus 2015 22:32 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Formeel is het lijfeigenschap -een vorm van slavernij- in Nederland pas in 1795 afgeschaft. Dus misschien kun je daar ook nog wat mee :-)
Als je uit de kustprovincies komt, kun je misschien wel claimen wegens de Barbarijse slavenroven.
Je kunt je baan alvast opzeggen!
je kan voor me komen werken, je loon komen we later wel uit ... veel laterquote:Op maandag 31 augustus 2015 22:33 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Maar dan is het al op...![]()
Ik zag mezelf al liggen onder de Surinaamse zon, op mijn eigen landgoed...
Nou ik ga het eerst in Frankrijk proberen.quote:Op maandag 31 augustus 2015 22:35 schreef sp3c het volgende:
[..]
je kan voor me komen werken, je loon komen we later wel uit ... veel later
kettingen enzo krijg je wel van de zaak want aan de waterkant heb je bling nodig
Het was goed dat hij er was, zij dronken een glas, zij pisten een plas en lieten de zaak zo als zij was.quote:Op maandag 31 augustus 2015 22:26 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Gezien de duur en wijdverbreidheid van de slavernij is ieder nu levend mens zowel afstammeling van een slaaf als van een slavenhouder. Wat nu?
Fransen zijn gehaaider, die doen net als bedrijven en ijshockeyclubs alsof ze failliet zijn en maken dan een doorstart zonder schulden maar dan met het hele land!quote:Op maandag 31 augustus 2015 22:36 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Nou ik ga het eerst in Frankrijk proberen.
Die katholieken dan maar, voorzetje is daar al gegeven. Best kans dat er een misbruikt is ooit, even voelen aan mijn water...quote:Op maandag 31 augustus 2015 22:38 schreef sp3c het volgende:
[..]
Fransen zijn gehaaider, die doen net als bedrijven en ijshockeyclubs alsof ze failliet zijn en maken dan een doorstart zonder schulden, daar valt niets te halen
Bisschopswijn?quote:Op maandag 31 augustus 2015 22:37 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het was goed dat hij er was, zij dronken een glas, zij pisten een plas en lieten de zaak zo als zij was.
je kan ook gewoon claimen dat je misbruikt bent, weten zij veelquote:Op maandag 31 augustus 2015 22:39 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Die katholieken dan maar, voorzetje is daar al gegeven. Best kans dat er een misbruikt is ooit, even voelen aan mijn water...
"Nee, haar hebben we niet misbruikt."quote:Op maandag 31 augustus 2015 22:40 schreef sp3c het volgende:
[..]
je kan ook gewoon claimen dat je misbruikt bent, weten zij veel
Moet je wel ingeschreven staan bij een kerk.quote:Op maandag 31 augustus 2015 22:40 schreef sp3c het volgende:
[..]
je kan ook gewoon claimen dat je misbruikt bent, weten zij veel
quote:Op maandag 31 augustus 2015 22:41 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
"Nee, haar hebben we niet misbruikt."
Klopt.quote:Op maandag 31 augustus 2015 20:12 schreef sp3c het volgende:
quote:De Wilde Jacht was een luidruchtige en razende jachtstoet van overledenen, voorgegaan door de leider van de jacht. Dit was vaak Wodan "de woedende", de oppergod uit de Germaanse mythologie, of zijn Noordse tegenhanger Odin. Hij reed met zijn speer in de hand op zijn achtbenige paard Sleipnir en werd gevolgd door een huilend, jammerend, joelend en schreeuwend dodenleger, vergezeld door jachthonden of andere jachtdieren. Soms was ook muziek te horen.
[...]
De Oostenrijkse Germanist Otto Höfler heeft met grote zekerheid vastgesteld dat de Wilde Jacht voor een groot deel is terug te voeren op de verering van gestorven voorouders door krijgsmannen die zich in krijgersbonden aan Wodan verbonden hadden. De Nederlandse germanist en volkskundige Jan de Vries meent dat de Wilde Jacht daarnaast ook elementen uit de Noordse mythologie bevat, zoals de Einherjar: gesneuvelde krijgers die door de Walkuren uitverkoren waren om in het Walhalla te verblijven. De Vries verwijst ook naar de Romeinse schrijver Tacitus, die in zijn De origine et situ Germanorum de Germaanse stam der Harii beschrijft: Tacitus noemt de zwartgeverfde Germaanse krijgers feralis exercitus: het dodenleger. Zie ook berserker.
Het is aannemelijk dat elementen uit de Wilde Jacht later in de Sinterklaaslegende zijn verwerkt. De zak van Sinterklaas voor de stoute kindertjes heeft veel overeenkomsten met het zogenaamde berispingsrecht van de Germaanse krijgersbonden, die een opvoedende en corrigerende taak in de gemeenschap hadden. Het dodenleger van zwarte krijgers staat model voor de Zwarte Pieten. Deze Pieten worden ook in verband gebracht met Magere Hein of Pietje de Dood en ook met de Latijnse Pietas die tevens verwant zijn aan het woord piëteit. In Antieke tijden waren de De Dood en vruchtbaarheid (herleving) direct met elkaar verbonden. Pieten strooien dan ook met vruchtbaarheid (pepernoten). Het zou tevens verklaren waarom Sinterklaas over de daken rijdt en pakjes in de schoorsteen gooit, wat in de winter met een loeiend haardvuur toch niet de meest voor de hand liggende plaats is. Offers werden in een vuur gegooid, dit vuur werd later vervangen door een open haard en in de tegenwoordige tijd zetten kinderen hun "offer" zelfs voor de centrale verwarming.
De Kerstman rijdt in zijn vliegende arrenslee, getrokken door rendieren, op kerstavond door de lucht om cadeautjes te brengen. Dit heeft overeenkomsten met de Wilde Jacht.
quote:Knight
Old English cniht "boy, youth; servant, attendant," common West Germanic (cognates: Old Frisian kniucht, Dutch knecht, Middle High German kneht "boy, youth, lad," German Knecht "servant, bondman, vassal"), of unknown origin. The plural in Middle English sometimes was knighten. Meaning "military follower of a king or other superior" is from c. 1100. Began to be used in a specific military sense in Hundred Years War, and gradually rose in importance until it became a rank in the nobility 16c. The chess piece so called from mid-15c. Knight in shining armor in figurative sense is from 1917, from the man who rescues the damsel in distress in romantic dramas (perhaps especially "Lohengrin"). Knights of Columbus, society of Catholic men, founded 1882 in New Haven, Connecticut, U.S.; Knights of Labor, trade union association, founded in Philadelphia, 1869; Knights of Pythias, secret order, founded in Washington, 1864.
Ik vind het verhaal erg mooi, en aan geschiedschrijvers twijfel ik niet vaak. Maar waar de deuk zit is dat sinds Sint bestaat geen melding gemaakt wordt van een helper in de vorm van zwarte piet,. Kijk, als die er altijd geweest is, dan ligt daar wel een link maar tot twee eeuwen lang t/m +/- mid-19e eeuw was Sint schijnbaar alleen en werd er geen melding gemaakt van een helper. Pas ergens rond 1850 dook deze ineens op.quote:Op dinsdag 1 september 2015 00:14 schreef SuicideErrorist het volgende:
[..]
Klopt.
[..]
[ afbeelding ]Wodan
En wat "Kom maar binnen met je knecht" betreft:
[..]
bronquote:De eerste decennia van de twintigste eeuw bestonden er nog grote regionale en sociale verschillen in de viering van het feest. Pakjesavond was een stedelijk verschijnsel dat op het platteland nauwelijks voorkwam. In dorpen werd wel een schoen of klomp gezet met iets voor het paard, maar alleen in burgerlijke kringen was het pakjesavond en verscheen de Sint ook zelf. Via scholen vond de invoering van deze nieuwe viering plaats. De scholen gebruikten Sinterklaas als steun bij de opvoeding en ontleenden er prestige aan. Daarnaast bood de nieuwe viering een alternatief tegen de wilde vormen van sinterklaasvieren die nog op het platteland bestonden: het klaasjagen of sunteklaaslopen. Lawaai makende jongelui trokken potsierlijk verkleed, met onherkenbaar gemaakte zwarte gezichten langs de huizen. Ze vroegen naar stoute kinderen, maakten kinderen bang, strooiden pepernoten en vroegen om geld of lekkers. Eind negentiende, begin twintigste eeuw groeide het verzet tegen dit wilde gedoe dat gezien wordt als een vorm van bedelarij. Daartegenover stelde men de nieuwe beschaafde Sinterklaas.
Wat heeft dat boek met zwarte piet te maken?quote:Op dinsdag 1 september 2015 04:05 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik vind het verhaal erg mooi, en aan geschiedschrijvers twijfel ik niet vaak. Maar waar de deuk zit is dat sinds Sint bestaat geen melding gemaakt wordt van een helper in de vorm van zwarte piet,. Kijk, als die er altijd geweest is, dan ligt daar wel een link maar tot twee eeuwen lang t/m +/- mid-19e eeuw was Sint schijnbaar alleen en werd er geen melding gemaakt van een helper. Pas ergens rond 1850 dook deze ineens op.
Het kan dat het klaasjagen of sunteklaaslopen op het platteland nog z'n roots had in de oude Noorse traditie maar die link hoeft er niet te zijn omdat bepaalde tradities ook weleens vervagen. Zelden om later weer geintroduceerd te worden. Zo'n oude traditie moet dan rond de 9 eeuwen hebben overleefd, niet onmogelijk, maar ook niet heel erg waarschijnlijk.
[..]
bron
Verder wordt het er niet zoveel minder erg op, mocht zwarte piet uit deze traditie van het klaasjagen zijn voortgekomen dan zou het voornamelijk z'n zwarte gezicht zijn. Als de attributen (kleding, sierraden, haar, muts) meegenomen zijn uit die traditie liggen daar nieuwe bewijzen, maar daar zijn bronnen voor nodig en ik ben bang dat deze link er niet is. Wat waarschijnlijker is, is dat men alleen het deel van het zwartverven heeft meegenomen en deze vervolgens tot het model van de zwarte knecht heeft gepromoot naar model van krampus of een kindslaaf, of dat het ene het andere inspireerde. En zo de slechte oude traditie de nek omdraaide en bij de beschaafdere traditie in een nieuw jasje stopte en waar men vervolgens een Afrikaans uiterlijk aan gaf om het bij de traditie in te passen.
Daarbij komt dat het woord knecht oorspronkelijk ridder betekende in de etymologie, maar dat hoeft niet te betekenen dat het woord knecht in de 19e eeuw; dus vele eeuwen na de introductie van het woord, nog in dezelfde context gangbaar was, waarschijnlijk betekende het toen al in de volksmond wat het nu ook betekent; assistent bij een ambacht.
Het lied 'Zie ginds komt de stoomboot' staat dichter bij ons dan bij de riddertijd. In onze tijd zijn er ook niet heel veel specifieke woorden meer gangbaar die in 1850 werden gebruikt. Woorden raken weleens in onbruik of krijgen een andere betekenis.
Mocht het in het zeer onwaarschijnlijke geval doden voorstellen, dan ben ik erg benieuwd waarom men een sterke gelijkenis liet voorkomen ivm de kindslaven, die dichter bij de tijd van introductie lagen.
[ afbeelding ]
De cultuur van de 19e eeuw en begin 20e schijnt vooral rond die tijd erg goed zelf aan te geven hoe men donkere mensen zag, want die woonden toch niet in Nederland (als ze er waren, stonden ze op de kermis als attractie) en racisme issues speelden niet zoals nu. Men verschuilde zich destijds niet achter verhalen over schoorsteenvegers of doden. Dat is iets dat anno nu plaatsvindt om het via krampachtige wegen te behouden.
Evenmin was er toen sprake van negers of (kind)slaven, dat anno nu plaatsvindt om herstelbetalingen af te dwingen.quote:[b]Op dinsdag 1 september 2015 04:05
De cultuur van de 19e eeuw en begin 20e schijnt vooral rond die tijd erg goed zelf aan te geven hoe men donkere mensen zag, want die woonden toch niet in Nederland (als ze er waren, stonden ze op de kermis als attractie) en racisme issues speelden niet zoals nu. Men verschuilde zich destijds niet achter verhalen over schoorsteenvegers of doden. Dat is iets dat anno nu plaatsvindt om het via krampachtige wegen te behouden.
Wordt ZP dan nog geassocieerd met de dood?quote:Op dinsdag 1 september 2015 07:13 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Evenmin was er toen sprake van negers of (kind)slaven, dat anno nu plaatsvindt om herstelbetalingen af te dwingen.
Sinterklaas is een boeren/familietraditie, er was zeker op het platteland geen behoefte aan om details vast te leggen want die kenden alle betrokkenen al.
Wat er vroeger vastgelegd werd is vooral de stedelijke (Amsterdamse) sinterklaasviering in de burgerlijke klasse. Wat dus geen recht doet aan regionale verschillen.
Daarnaast is er vrijheid van levensovertuiging/godsdienst. Wanneer heidenen sinterklaas vieren met hun zwarte doden kan niemand hen dat verbieden.
Zie ook de post van SuicideErrorist.quote:Op dinsdag 1 september 2015 04:05 schreef Beathoven het volgende:
Verder wordt het er niet zoveel minder erg op, mocht zwarte piet uit deze traditie van het klaasjagen zijn voortgekomen dan zou het voornamelijk z'n zwarte gezicht zijn.
Wat eronder staat:quote:Op dinsdag 1 september 2015 05:49 schreef ootjekatootje het volgende:
Wat heeft dat boek met zwarte piet te maken?
Ik zie niet in waarom mensen elkaar handreikingen zouden moeten doen. Maar het krampachtig proberen te ontkennen dat er een link is tussen ZP en het beeld dat men vroeger had van negers, dat vind ik laf. Ik zeg hierbij overigens niet dat jij dit doet, ik heb het meer over de mensen die dit doen in het algemeen.quote:Op dinsdag 1 september 2015 08:04 schreef Montagui het volgende:
[..]
Zie ook de post van SuicideErrorist.
De kleur zwart heeft historich gezien NIETS met negers (of slaven) te maken. De zwarte schmink van Zwarte Piet is daarbij dan ook pertinent geen blackface. De redenatie:
Blackface is altijd een zwart geschminkt persoon
Maar een zwart geschminkt persoon is niet altijd blackface
moet toch te begrijpen zijn?
Het zou wat zijn als ten alle tijde altijd zwart(e schmink) geassocieerd zou moeten worden met negers en slaven.... dat is discriminatie van de kleur zwart.
Vandaar dat ik dan ook niet wil tornen aan de kleur zwart, DIE moet blijven.
Alle andere uiterlijke kenmerken, gedragingen etc mogen wat mij betreft aangepast worden. Dat lijkt mij voor de pro-Pieten al een prachtige handreiking naar de anti-Pieten. Kan het anti-Pieten kamp dan ook een handreiking doen en de kleur (git)zwart accepteren?
Puur en alleen de handreiking voor de 'buitenwereld'. Dus die uitingen zoals het Sinterklaasjournaal en de nationale intocht. Toch een soort van algemene cohesie, al blijft er natuurlijk altijd wel een select groepje activisten aan beide kanten tegensputteren. En wat men verder in de steden, dorpen en privé doet moet men zelf weten.quote:Op dinsdag 1 september 2015 08:29 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ik zie niet in waarom mensen elkaar handreikingen zouden moeten doen.
Slaat ook nergens op. Als je sec naar Zwarte Piet kijkt zie je een zwart geschminkt persoon en dan is de (logische) link naar een neger zo goed als vanzelfsprekend. Echter maken de anti-Pieten hier ook meteen de aanname van blackface en dat is onjuist. Zwarte Piet is geen blackface. Hedentendage kan je daarbij ook niet spreken over een negatief stereotiepe. Het is een vriendelijke olijke gast. Niks negatiefs aan.quote:Maar het krampachtig proberen te ontkennen dat er een link is tussen ZP en het beeld dat men vroeger had van negers, dat vind ik laf. Ik zeg hierbij overigens niet dat jij dit doet, ik heb het meer over de mensen die dit doen in het algemeen.
Schenkman is dan ook niet de maat waarlangs je het zwart van Zwarte Piet moet leggen. En zoals ik al zei, sommigen kenmerken die als negatief worden opgevat (bv de oorbellen of de dikke rode lippen?) mogen best aangepast worden.quote:Verder ben ik het met je eens dat gezicht zwart schminken niet gelijk staat aan neger. Gezien de tekeningen van de eerste Zwarte PIeten is het echter wel zeer zeer aannemelijk dat dit een neger moest voorstellen. Eerst nog een 'normaal' getekende en later een karikatuur.
Het lijkt me overigens ook niet ondenkbaar dat juist de zwarte kleur van andere 'metgezellen' van Sinterklaas de bedenker van ZP de inspiratie gaf om er dan een vriendelijk en later grappig ogende neger van te maken. Intentie lijkt me verder ook niet per se slecht, eerder een logisch gevolg van de denkbeelden in die periode.
Toch is Schenkman wel de geestelijke vader van Zwarte Piet zoals we hem nu kennen.quote:Op dinsdag 1 september 2015 08:43 schreef Montagui het volgende:
Schenkman is dan ook niet de maat waarlangs je het zwart van Zwarte Piet moet leggen.
Het maakt mij persoonlijk geen zak uit hoe ZP eruit gaat zien of dat hij er überhaupt bij is. Het is pure tunnelvisie van sommige mensen om te stellen en echt te geloven dat een feestje voor kinderen alleen leuk kan zijn wanneer er een ZP bij is die precies aan specifieke richtlijnen voldoet. Een feestje kan op zoveel manieren leuk worden gemaakt. Al wordt Sint vergezeld door grappige wezens in kippenpakken, dan nog zou dat hartstikke leuk kunnen zijn.quote:Op dinsdag 1 september 2015 08:43 schreef Montagui het volgende:
[..]
Puur en alleen de handreiking voor de 'buitenwereld'. Dus die uitingen zoals het Sinterklaasjournaal en de nationale intocht. Toch een soort van algemene cohesie, al blijft er natuurlijk altijd wel een select groepje activisten aan beide kanten tegensputteren. En wat men verder in de steden, dorpen en privé doet moet men zelf weten.
[..]
Slaat ook nergens op. Als je sec naar Zwarte Piet kijkt zie je een zwart geschminkt persoon en dan is de (logische) link naar een neger zo goed als vanzelfsprekend. Echter maken de anti-Pieten hier ook meteen de aanname van blackface en dat is onjuist. Zwarte Piet is geen blackface. Hedentendage kan je daarbij ook niet spreken over een negatief stereotiepe. Het is een vriendelijke olijke gast. Niks negatiefs aan.
[..]
Schenkman is dan ook niet de maat waarlangs je het zwart van Zwarte Piet moet leggen. En zoals ik al zei, sommigen kenmerken die als negatief worden opgevat (bv de oorbellen of de dikke rode lippen?) mogen best aangepast worden.
Ik heb het dan ook over het 'zwart' van Zwarte Piet.quote:Op dinsdag 1 september 2015 08:48 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Toch is Schenkman wel de geestelijke vader van Zwarte Piet zoals we hem nu kennen.
Dus deze opmerking snap ik niet.
Het is een beetje als zeggen: "Walt Disney is ook niet de maat waarlangs je de oren van Mickey Mouse moet leggen."
Agreed. De uitwassen aan beide kanten zijn misselijkmakend.quote:Op dinsdag 1 september 2015 09:01 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Het maakt mij persoonlijk geen zak uit hoe ZP eruit gaat zien of dat hij er überhaupt bij is. Het is pure tunnelvisie van sommige mensen om te stellen en echt te geloven dat een feestje voor kinderen alleen leuk kan zijn wanneer er een ZP bij is die precies aan specifieke richtlijnen voldoet. Een feestje kan op zoveel manieren leuk worden gemaakt. Al wordt Sint vergezeld door grappige wezens in kippenpakken, dan nog zou dat hartstikke leuk kunnen zijn.
Deze mensen zijn net kleine kinderen die iets in hun hoofd hebben: "ik wil DAT speeltje en als ik niet specifiek DAT speeltje krijg, dan vergaat de wereld want zonder dat speeltje kan ik geen plezier hebben".
Begrijp me niet verkeerd, van mij mogen die mensen best dat speeltje hebben. Ik ageer hier puur tegen de kinderlijke gedachte dat dat speeltje voorwaarde is voor het plezier. En nee, niet iedereen die ZP wil behouden denkt er zo over. Zowel bij de voor- als tegenstanders zijn er natuurlijk verschillende mensen met verschillende beweegredenen.
Het enige wat vind is dat mensen elkaar niet moeten dwingen om een feest op een bepaalde manier willen vieren. Als mensen het met ZP willen vieren, prima. Anderen mogen daar hun mening over geven, alleen moet het niet doorslaan zoals dit nu aan beide kanten gebeurt.
Want dat stoort me ook mateloos, de manier waarop sommigen discussiëren, het zwart-wit denken: "je bent voor of je bent tegen" en mensen in groepen in delen: "als je zwarte tegenstander bent, ben je gewoon een werkloze profiteur die dit eigenlijk doet omdat hij herstel betalingen wil", "en ben je een blanke tegenstander, dat kan eigenlijk niet, want als blanke zou je niet tegen kunnen zijn, dus ben je simpelweg niet goed snik en een landverrader" om het even te chargeren. En natuurlijk de hele "Zwarte Piet = racisme"-leus... hoe kort door de bocht kun je het bedenken
Misselijkmakend.
Genoeg. Zelfde hoek.quote:Op maandag 31 augustus 2015 17:48 schreef sp3c het volgende:
[..]
wtf hebben die twee nu weer met elkaar te maken
Nope. Zoals eerder aangegeven aan je. Inmiddels al 2x nu. Het is een onderdeel van de discussie. Die 2 kunnen niet los van elkaar gezien worden. Als je hier dus mee wil discussiëren, dan breng je dat dus ook mee.quote:Op maandag 31 augustus 2015 17:40 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Het is een wezenlijk onderdeel van de schimmen in jouw hoofd, dat weten we nu wel.
[..]
Google even zou ik zeggen.quote:Wat is kwaku?
Google even zou ik zeggen.quote:[..]
Wie zijn ze?
Zie boven.quote:[..]
Nee, ik heb helemaal niets over je vriendinnetje Quincy gezegd, behalve in respons op jouw gejank richting mij.
Het gaat om de kenmerken, maar waarom dragen die zeurpieten dan zelf ook van die kenmerken en bouwen ze zelfs een jaarlijks feest waarin zij ook die traditionele kenmerken dragen?quote:[..]
Wat snap je niet aan het feit dat een karikatuur van een negerslaaf kwetsend kan zijn? Hoe kun je dit nou niet begrijpen?
Even niet zo dom doen.quote:[..]
Nogmaals; wie zijn ze en wat dragen ze precies en wat heeft het met zp te maken?
Nee hoor, ik mocht gewoon lekker naar huis en ik denk toch niet dat wij het ooit eens zullen gaan worden, ik zie het als een onschuldig kinderfeest, een Nederlandse traditie en jij blijft het toch zien dat het met racisme en slavernij te maken heeft.quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:43 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Oh kut, heb ik een iets te lastige vraag gesteld?
Dat heeft hij er zelf bij verzonnen.quote:Op dinsdag 1 september 2015 08:23 schreef Copycat het volgende:
[..]
Wat eronder staat:
De cultuur van de 19e eeuw en begin 20e schijnt vooral rond die tijd erg goed zelf aan te geven hoe men donkere mensen zag, want die woonden toch niet in Nederland (als ze er waren, stonden ze op de kermis als attractie) en racisme issues speelden niet zoals nu.
Inderdaad, al hij een nederlandse boer als voorbeeld had genomen was het ook discriminatie geweest en een puur blanken-feestje. Het enige referentiekader was een afbeelding van een slaaf, het woord racisme bestond toen nog niet. Vals spel bij de oorsprong van zwarte piet was IMO niet aan de orde, maar is er duidelijk de laatste jaren pas bijgehaald.quote:Op dinsdag 1 september 2015 09:03 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ik heb het dan ook over het 'zwart' van Zwarte Piet.
Vanuit de oertraditie zou deze zwart moeten zijn. Dat hij deze (mogelijk) modelleerde naar de bekende 'zwarten' van die tijd is zijn interpretatie.
Ja, maar je zult nu de discussie zover geescaleerd is toch consessies moeten doen. En zolang het praktische probleem voor beide kanten niet te groot is.. en enige consessie is gewoon begrijpelijk. Als zelfs een onschuldige Japanse kinderserie eraan moet geloven.quote:Op dinsdag 1 september 2015 09:11 schreef Montagui het volgende:
[..]
Agreed. De uitwassen aan beide kanten zijn misselijkmakend.
Vergeet echter niet dat er mensen zijn die waarde hechten aan traditie en mensen die het hun reet zal roesten. Het kan niet zo zijn dat die laatste groep alleen het morele gelijk aan zijn zijde heeft. Maar vaak zie je vanuit die laatste groep dat er meewarig en laatdunkend wordt gereageerd op de conservatieven door met name te stellen dat een cruciale aanpassing van de kleur zwart 'maar' een kleine aanpassing is. Wat maakt het uit dat hij paars of geel is? Ja, dat maakt voor degenen die de traditie aanhangen erg veel uit.
Het is voor deze (reetroest) groep meestal ook moelijk om naast begrip voor de klagende anti-Pieten ook begrip te hebben voor de traditionelen.
welke hoek??quote:
Maar ga je ook nog antwoord geven? Ik heb namelijk echt zo vreselijk te doen met jouw arme zoontje.quote:Op dinsdag 1 september 2015 09:58 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Nee hoor, ik mocht gewoon lekker naar huis en ik denk toch niet dat wij het ooit eens zullen gaan worden, ik zie het als een onschuldig kinderfeest, een Nederlandse traditie en jij blijft het toch zien dat het met racisme en slavernij te maken heeft.
Ik weet eigenlijk je vraag niet meer en ik heb ook geen zin om dat nog op te zoeken, nee hoor, vooral geen medelijden met mij hebben nergens voor nodig, ik heb meer medelijden met jou hoe jij erover denkt.quote:Op dinsdag 1 september 2015 11:54 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Maar ga je ook nog antwoord geven? Ik heb namelijk echt zo vreselijk te doen met jouw arme zoontje.
Weinig verzonnen aan. Of jij ziet de gelijksoortige karikaturale trekken niet?quote:Op dinsdag 1 september 2015 10:45 schreef ootjekatootje het volgende:
Dat heeft hij er zelf bij verzonnen.
Oh ik wil het nog wel even herhalen: je vertelde dat je zoontje vreselijke moeite had met gele pieten aangezien pieten door de schoorsteen komen en ze daarom zwart moeten zijn van het roet en geel dus niet klopt. Mijn vraag was dus of je zoontje ook bij zwarte pieten alsnog ontzettende trauma's moet verwerken omdat deze pieten weliswaar zwarte gezichten van het schoorsteenroet hebben maar desalniettemin brandschone kleding dragen.quote:Op dinsdag 1 september 2015 12:33 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Ik weet eigenlijk je vraag niet meer en ik heb ook geen zin om dat nog op te zoeken, nee hoor, vooral geen medelijden met mij hebben nergens voor nodig, ik heb meer medelijden met jou hoe jij erover denkt.
Als 'ie een tas met schone kleren bij zich heeft dan lijkt me een handdoek + washandje ook wel te doen.quote:
quote:
Bedankt sp3cquote:Op dinsdag 1 september 2015 13:53 schreef sp3c het volgende:
hij heeft schone kleren en geen tijd om te douchen
uitgelegd
De traditionelen die ik persoonlijk kende noemden een bepaalde bushalte in het dorp "de halte van de vieze zwarten" (in 't fries klinkt het nog beroerder) omdat er veel somalische asielzoekers tussenstonden. En dezelfde traditionelen staan zwarte piet nu online te verdedigen, simpelweg omdat er iemand tegen protesteert die donker is.quote:Op dinsdag 1 september 2015 09:11 schreef Montagui het volgende:
[..]
Agreed. De uitwassen aan beide kanten zijn misselijkmakend.
Vergeet echter niet dat er mensen zijn die waarde hechten aan traditie en mensen die het hun reet zal roesten. Het kan niet zo zijn dat die laatste groep alleen het morele gelijk aan zijn zijde heeft. Maar vaak zie je vanuit die laatste groep dat er meewarig en laatdunkend wordt gereageerd op de conservatieven door met name te stellen dat een cruciale aanpassing van de kleur zwart 'maar' een kleine aanpassing is. Wat maakt het uit dat hij paars of geel is? Ja, dat maakt voor degenen die de traditie aanhangen erg veel uit.
Het is voor deze (reetroest) groep meestal ook moelijk om naast begrip voor de klagende anti-Pieten ook begrip te hebben voor de traditionelen.
DIE traditionelen zijn net zo intolerant als de fanatieke anti-Pieten, en beiden zijn voor geen rede vatbaar. Je kan dat groepje traditionelen dan ook niet over een kam scheren met de grote groep die gewoon op een normale manier voor de traditie zijn. Kan je voor die grote groep wél begrip opbrengen of blijf je in een generalisatie hangen?quote:Op dinsdag 1 september 2015 14:28 schreef Beathoven het volgende:
[..]
De traditionelen die ik persoonlijk kende noemden een bepaalde bushalte in het dorp "de halte van de vieze zwarten" (in 't fries klinkt het nog beroerder) omdat er veel somalische asielzoekers tussenstonden. En dezelfde traditionelen staan zwarte piet nu online te verdedigen, simpelweg omdat er iemand tegen protesteert die donker is.
Het is net als met het verdedigen van de confederatievlag in Amerika. Zwarte piet moet zwart blijven, "juist" omdat bepaalde mensen zich eraan storen.
En ik zie niet in waarom ik tolerant zou moeten zijn en begripvol voor een tak van Nederland die geen goede argumenten aandraagt en met dezelfde flauwekul en schijtlollige opmerkingen als sp3c komt. Slappe hap.
Urine is geel en roet uit een schoorsteen is zwart.quote:Op dinsdag 1 september 2015 14:28 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Ah kijk, dan kun je dus ook wel een uitleg verzinnen waarom een piet geel is en niet zwart.
Dus iedereen heeft over de pieten heen gezeken...quote:Op dinsdag 1 september 2015 15:03 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Urine is geel en roet uit een schoorsteen is zwart.
Uiteraard!quote:Op dinsdag 1 september 2015 16:57 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Ja is ook racisme natuurlijk!
tuurlijk kan het, dat is het probleem niet eensquote:Op dinsdag 1 september 2015 14:28 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Ah kijk, dan kun je dus ook wel een uitleg verzinnen waarom een piet geel is en niet zwart.
Volgens Whatever is dat wel een probleem voor hem.quote:Op dinsdag 1 september 2015 17:17 schreef sp3c het volgende:
[..]
tuurlijk kan het, dat is het probleem niet eens
Omdat anders het zoontje van Whatever psychiatrische hulp nodig heeft.quote:maar waarom zouden we?
ja ok man, bedankt voor hun meningquote:Op dinsdag 1 september 2015 17:30 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Volgens Whatever is dat wel een probleem voor hem.
[..]
Omdat anders het zoontje van Whatever psychiatrische hulp nodig heeft.
Ja, leuk, bedankt Hans.quote:
Een kleine minderheid zeurpieten voelt zich gekwetst. Zij kunnen ook Sinterklaas niet vieren in plaats van dit kinderfeest te verzieken.quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:10 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Dat is nou juist het hele punt. Het gaat er niet om of jij of ik verbanden zien of niet. Waar het om gaat is dat het voor sommige mensen kwetsend is.
99% van die anti pieten zijn nog te dom om te poepen, ontvangen een uitkering en hebben de hele dag geen ruk te doen. Ze hebben geen idee wat ze aan het doen zijn, en maar roepen dat het racisme is.quote:Op dinsdag 1 september 2015 17:59 schreef motorbloempje het volgende:
Mooi wel hoe de mensen die zo voor zijn de bek vol hebben met 'vrijheid van meningsuiting' en dat soort ongein, en tegelijkertijd ook denken te mogen bepalen wanneer een ander zich wel of niet gekwetst mag voelen door hun mening af te doen als 'gezeur'.
Sowieso zijn beide schreeuwkanten in deze discussie even kansloos, maargoed.
ik durf dat sterk te betwijfelenquote:Op dinsdag 1 september 2015 18:05 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
99% van die anti pieten zijn nog te dom om te poepen, ontvangen een uitkering en hebben de hele dag geen ruk te doen. Ze hebben geen idee wat ze aan het doen zijn, en maar roepen dat het racisme is.
Ik misgun die kleine minderheid zeurpieten zijn recht niet te ageren tegen het sinterklaasfeest, maar de anti-Zwarte Piet-boeroepers kiezen ervoor met gestrekt been de discussie aan te gaan. Je gekwetst voelen is bovendien hartstikke subjectief en je kunt ook gewoon je schouders erover ophalen als een overgrote meerderheid een kinderfeest viert.quote:Op dinsdag 1 september 2015 17:59 schreef motorbloempje het volgende:
Mooi wel hoe de mensen die zo voor zijn de bek vol hebben met 'vrijheid van meningsuiting' en dat soort ongein, en tegelijkertijd ook denken te mogen bepalen wanneer een ander zich wel of niet gekwetst mag voelen door hun mening af te doen als 'gezeur'.
Sowieso zijn beide schreeuwkanten in deze discussie even kansloos, maargoed.
Ik generaliseer nu, maar de anti-Zwarte Piet-lobby bestaat in mijn optiek voornamelijk uit (uiterst) linkse figuren. Zo werkt de 'Zwarte Piet is Racisme'-groep nauw samen met de met antisemieten besmette Free Palestine-beweging en de extreem linkse Internationale Socialisten.quote:Op dinsdag 1 september 2015 18:08 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik durf dat sterk te betwijfelen
lijkt vooral een elite/hipster dingetje te zijn ... maar ik geloof wel dat ze te weinig te doen hebben
Ook daarvoor was dit wel een issue. Eind jaren 90 was er al eens een Sesamstraat-editie met kleurenpieten. En dit was er in 1987:quote:Op dinsdag 1 september 2015 18:12 schreef Lavenderr het volgende:
Ik verlang zo terug naar het pré-Quinsy tijdperk
dat komt een stuk dichter in de buurt dan wat haags_kwartiertje ervan probeert te maken denk ik jaquote:Op dinsdag 1 september 2015 18:16 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Ik generaliseer nu, maar de anti-Zwarte Piet-lobby bestaat in mijn optiek voornamelijk uit (uiterst) linkse figuren. Zo werkt de 'Zwarte Piet is Racisme'-groep nauw samen met de met antisemieten besmette Free Palestine-beweging en de extreem linkse Internationale Socialisten.
Dat kan.quote:Op dinsdag 1 september 2015 17:57 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Een kleine minderheid zeurpieten voelt zich gekwetst. Zij kunnen ook Sinterklaas niet vieren in plaats van dit kinderfeest te verzieken.
Ah, we hebben iemand die al deze mensen kent. Wat bijzonder zeg.quote:Op dinsdag 1 september 2015 18:05 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
99% van die anti pieten zijn nog te dom om te poepen, ontvangen een uitkering en hebben de hele dag geen ruk te doen. Ze hebben geen idee wat ze aan het doen zijn, en maar roepen dat het racisme is.
laat ze eerst maar eens uitleggen wat er precies zo kwetsend aan isquote:Op dinsdag 1 september 2015 18:32 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Dat kan.
Of je kunt deze mensen tegemoet komen door de kwetsende elementen uit het feest weg te halen.
Keuzes..
In een democratie kun je niet altijd je zin krijgen, zeker niet als je ver in de minderheid bent.quote:Op dinsdag 1 september 2015 18:32 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Dat kan.
Of je kunt deze mensen tegemoet komen door de kwetsende elementen uit het feest weg te halen.
Keuzes..
Je snapt niet wat er kwetsend is aan een negerslaaf karikatuur op een kinderfeest?quote:Op dinsdag 1 september 2015 18:40 schreef sp3c het volgende:
[..]
laat ze eerst maar eens uitleggen wat er precies zo kwetsend aan is
Nou, dan organiseer jij je sinterklaasfeest toch gewoon met zwarte pieten?quote:Op dinsdag 1 september 2015 18:42 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
In een democratie kun je niet altijd je zin krijgen, zeker niet als je ver in de minderheid bent.
Ik ben ook wel eens gekwetst. Je punt is?quote:Op dinsdag 1 september 2015 18:43 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Je snapt niet wat er kwetsend is aan een negerslaaf karikatuur op een kinderfeest?
nee ik snap niet wat er kwetsend is aan zwarte piet want daar hadden we het overquote:Op dinsdag 1 september 2015 18:43 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Je snapt niet wat er kwetsend is aan een negerslaaf karikatuur op een kinderfeest?
Of iedereen die geen zwarte piet wilt doet het met Paarse.quote:Op dinsdag 1 september 2015 18:44 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Nou, dan organiseer jij je sinterklaasfeest toch gewoon met zwarte pieten?
Ach gut, de Fok!Kleuter mag ook weer een uurtje computeren.quote:Op dinsdag 1 september 2015 18:44 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik ben ook wel eens gekwetst. Je punt is?
Ok. Als je dat niet snapt dan houdt het wel een beetje op denk ik.quote:Op dinsdag 1 september 2015 18:45 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee ik snap niet wat er kwetsend is aan zwarte piet want daar hadden we het over
Hey! Je zegt eindelijk eens iets zinnigs.quote:Op dinsdag 1 september 2015 18:45 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Of iedereen die geen zwarte piet wilt doet het met Paarse.
Jij kan echt niet normaal doen hè?quote:Op dinsdag 1 september 2015 18:47 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Ach gut, de Fok!Kleuter mag ook weer een uurtje computeren.
Nu jij nog, hebben we nog iets wat op een discussie lijktquote:Op dinsdag 1 september 2015 18:48 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Hey! Je zegt eindelijk eens iets zinnigs.
ja dat is een beetje een probleem hequote:Op dinsdag 1 september 2015 18:48 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Ok. Als je dat niet snapt dan houdt het wel een beetje op denk ik.
Volgens mij heb je echt een flink gebrek aan empathie als je niet snapt waarom deze karikatuur kwetsend kan zijn.quote:Op dinsdag 1 september 2015 18:50 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja dat is een beetje een probleem he
men is niet in staat om fatsoenlijk uit te leggen wat er kwetsend aan is en als je er naar vraagt krijg je dit soort reacties en nietszeggende oneliners als 'zwarte piet is racisme'
dan staan mensen idd niet te springen om het af te schaffen nee
ik kan ook wel een lelijk tshirt maken met 'voetbal is terreur' erop maar daarme is het nog niet direct afgeschaft denk ik
maar je kunt het niet uitleggen?quote:Op dinsdag 1 september 2015 18:53 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Volgens mij heb je echt een flink gebrek aan empathie als je niet snapt waarom deze karikatuur kwetsend kan zijn.
quote:
Ik probeer toch echt mij in te leven en ik heb de geschiedenis van het feest bekeken en gelezen, maar ik kan echt totaal niet inzien hoe dit kwetsend is. Ik heb 2 adoptiekinderen die uit afrika komen en ook aan hun gevraagd, maar zij zien het ook niet.quote:Op dinsdag 1 september 2015 18:53 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Volgens mij heb je echt een flink gebrek aan empathie als je niet snapt waarom deze karikatuur kwetsend kan zijn.
quote:Op dinsdag 1 september 2015 18:53 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Inderdaad. Kon sp3c maar eens een tijdje door het leven gaan als neger. Dan zou hij pas begrijpen hoe schadelijk dit alles wel niet is.quote:Op dinsdag 1 september 2015 18:53 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
ik denk dat het de combinatie van kenmerken is die jij noemt. Het zwart zijn is daar één van.quote:Op dinsdag 1 september 2015 19:02 schreef sp3c het volgende:
[..]
in eerste instantie, snapte ik het nog wel
de domme jolige zwarte als knecht van de sint, surinaams accent en alles ... daarvan snapte ik het nog wel maar dat is aangepast
nu is het gewoon een leuke zwarte kerel met een wat oubollig outfit aan die snoep uitdeelt en de sint helpt, ik zie werkelijk niet wat het probleem nog is
puur het feit dat hij zwart is?
hoe is dat in godsnaam kwetsend?
wat zwart en snoep uitdelen?quote:Op dinsdag 1 september 2015 19:09 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
ik denk dat het de combinatie van kenmerken is die jij noemt. Het zwart zijn is daar één van.
Precies en het zwart zijn is dus het laatste kenmerk.quote:Op dinsdag 1 september 2015 19:09 schreef sp3c het volgende:
[..]
wat zwart en snoep uitdelen?
die andere kenmerken die ik noem zijn er zoals gezegd al uit
omdat ik daar niets kwalijks in zie, ik ben het ook en ik ben ook geen racismequote:Op dinsdag 1 september 2015 19:10 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Precies en het zwart zijn is dus het laatste kenmerk.
Waarom snap je de andere kenmerken wel en het zwart zijn niet?
Ik denk niet dat je neger moet zijn om te begrijpen waarom het kwetsend kan zijn. Nogal een drogreden.quote:Op dinsdag 1 september 2015 19:07 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Inderdaad. Kon sp3c maar eens een tijdje door het leven gaan als neger. Dan zou hij pas begrijpen hoe schadelijk dit alles wel niet is.
Dat zou 'm leren.
Nee maar het zou die vlegel wel helpen, toch? Ik zie het al voor me. Smullen, man.quote:Op dinsdag 1 september 2015 19:11 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je neger moet zijn om te begrijpen waarom het kwetsend kan zijn. Nogal een drogreden.
Nee. Omdat dit een discussie is met goede argumenten tegenover wat gerommel. Er zijn over het algemeen geen argumenten aan de pro-kant buiten 'wij vinden omdat wij dat vinden". Veel gematigden lezen zich liever in dan dat ze de hakken in het zand zetten en staan al vrij snel aan de kant van verandering. Ik ken er zelf in elk geval 3.quote:Op dinsdag 1 september 2015 14:51 schreef Montagui het volgende:
[..]
DIE traditionelen zijn net zo intolerant als de fanatieke anti-Pieten, en beiden zijn voor geen rede vatbaar. Je kan dat groepje traditionelen dan ook niet over een kam scheren met de grote groep die gewoon op een normale manier voor de traditie zijn. Kan je voor die grote groep wél begrip opbrengen of blijf je in een generalisatie hangen?
dat geld eigenlijk voor beide kampenquote:Op dinsdag 1 september 2015 19:12 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Nee. Omdat dit een discussie is met goede argumenten tegenover wat gerommel. Er zijn over het algemeen geen argumenten aan de pro-kant buiten 'wij vinden omdat wij dat vinden". Veel gematigden en zich liever inlezen dan dat ze de hakken in het zand zetten staan al vrij snel aan de kant van veranderingen. Ik ken er zelf in elk geval 3.
Waarom dan?quote:Op dinsdag 1 september 2015 19:12 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Nee maar het zou die vlegel wel helpen, toch?
Tsja, zwarte piet is een karikatuur van een zwarte slaaf. Die karikatuur heeft verschillende kenmerken. De huiskleur is daar gewoon een van.quote:Op dinsdag 1 september 2015 19:11 schreef sp3c het volgende:
[..]
omdat ik daar niets kwalijks in zie, ik ben het ook en ik ben ook geen racisme
Ik zie hoofdzakelijk oneliners uit het prokamp komen. Niets waar echt op te bouwen valt.quote:Op dinsdag 1 september 2015 19:13 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat geld eigenlijk voor beide kampen
Gelukkig wonen er geen zwarte slaven in Nederland. Dat zou wel ongemakkelijk zijn anders. Gelukkig wonen er in Nederland alleen maar vrije burgers die allemaal flink doorvoed en verwend zijn door het systeem en die stuk voor stuk stiekem over niks beters te klagen hebben dan spurieuze nonsens.quote:Op dinsdag 1 september 2015 19:15 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Tsja, zwarte piet is een karikatuur van een zwarte slaaf. Die karikatuur heeft verschillende kenmerken. De huiskleur is daar gewoon een van.
Ach, je argument is "slavernij bestaat niet meer dus kan de herinnering er aan niet kwetsend zijn"?quote:Op dinsdag 1 september 2015 19:18 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Gelukkig wonen er geen zwarte slaven in Nederland. Dat zou wel ongemakkelijk zijn anders. Gelukkig wonen er in Nederland alleen maar vrije burgers die allemaal flink doorvoed en verwend zijn door het systeem en die stuk voor stuk stiekem over niks beters te klagen hebben dan spurieuze nonsens.
Wiens herinnering?quote:Op dinsdag 1 september 2015 19:20 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Ach, je argument is "slavernij bestaat niet meer dus kan de herinnering er aan niet kwetsend zijn"?
Tsja. Lekker makkelijk.
ik vind een zwarte huidskleur nou niet bepaald een kenmerk van een slaaf eerlijk gezegd ... ik kan me goed voorstellen dat er meer negers zijn die problemen met die stelling hebben dan met Zwarte Pietquote:Op dinsdag 1 september 2015 19:15 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Tsja, zwarte piet is een karikatuur van een zwarte slaaf. Die karikatuur heeft verschillende kenmerken. De huiskleur is daar gewoon een van.
Lees jij de topics wel? Ik kan je bv de posts van SuicideErrorist wel aanraden anders.quote:Op dinsdag 1 september 2015 19:18 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik zie hoofdzakelijk oneliners uit het prokamp komen. Niets waar echt op te bouwen valt.
ik zie uit het propieten kamp hoofdzakelijk ellenlange teksten over obscure oninteressante feestjes die her en der in Europa gevierd worden/werdenquote:Op dinsdag 1 september 2015 19:18 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik zie hoofdzakelijk oneliners uit het prokamp komen. Niets waar echt op te bouwen valt.
Jij zegt "de herinnering is kwetsend voor mensen". Wiens herinnering. Je snapt dat dingen door MENSEN herinnerd worden en dat herinneringen zelf niet esoterische entiteiten zijn die los van mensen leven toch?quote:
Ok, Henk.quote:Op dinsdag 1 september 2015 19:21 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik vind een zwarte huidskleur nou niet bepaald een kenmerk van een slaaf eerlijk gezegd ... ik kan me goed voorstellen dat er meer negers zijn die problemen met die stelling hebben dan met Zwarte Piet
dat hij zwart is maakt het nog geen slaaf en de kenmerkingen die het een slaaf gemaakt zouden kunnen hebben zitten er simpelweg niet meer op, wat is het probleem dan nog?
het karakter is zwart ja, daarom heet hij zwarte piet ... nou en
zie je?quote:Op dinsdag 1 september 2015 19:24 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Ok, Henk.
Of je bent te dom om het te snappen of je hebt een gebrek aan empathie.
Kies zelf maar welke en dan houden we het daarop.
Ik heb echt geen idee waar je het over hebt.quote:Op dinsdag 1 september 2015 19:23 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Jij zegt "de herinnering is kwetsend voor mensen". Wiens herinnering. Je snapt dat dingen door MENSEN herinnerd worden en dat herinneringen zelf niet esoterische entiteiten zijn die los van mensen leven toch?
Dus vertel mij even wie die pijnlijke herinneringen draagt?
Je zegt het alsof er iets mis mee is.quote:Op dinsdag 1 september 2015 19:24 schreef sp3c het volgende:
[..]
zie je?
de ad hominem in een oneliner
Jammer zeg.quote:Op dinsdag 1 september 2015 19:25 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Ik heb echt geen idee waar je het over hebt.
sommige mensen vinden dat kwetsendquote:Op dinsdag 1 september 2015 19:26 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Je zegt het alsof er iets mis mee is.
Beetje kinderachtig dit wel. Ik probeer een gedachtengang met je te doorlopen maar je ziet waarschijnlijk al dat het voor je doodloopt.quote:Op dinsdag 1 september 2015 19:27 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Dat valt wat mij betreft best mee.
Een gedachtengang nog wel.quote:Op dinsdag 1 september 2015 19:27 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Beetje kinderachtig dit wel. Ik probeer een gedachtengang met je te doorlopen maar je ziet waarschijnlijk al dat het voor je doodloopt.
superquote:Op dinsdag 1 september 2015 19:28 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Wat vervelend voor die mensen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |