Ik weet niet wie 'ze' zijn, maar ze klinken zeker als enge mensen met wie ik niets te maken wil hebben.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 13:22 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Nog wel, maar ze willen de universiteiten laten aansturen door het bedrijfsleven en laten besturen door managers, omdat ze geloven dat alles markt gestuurd moet worden en ten dienste moet staan aan de economische productie. Want, zo stellen zij, volgens onze ideologie leidt dit tot het optimum, en onze ideologie is meer waar dan wat de wetenschap zelf ooit zou kunnen ontdekken.
Nee maar dat is een uitwas. Net zoals de uitwassen van het kapitalisme dat mensen niet meer geholpen worden in een ziekenhuis omdat ze daar niet verzekerd zijn of milarden bonussen in de bankwereld en ga zo maar door. Er is zowel bij de overheid als in het bedrijfsleven van alles mis.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 13:23 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
De enige manier waarop vooruitgang wordt geboekt, is volgens jou een overheid die bakken geld naar megalomane projecten smijt?
Natuurlijk is het wel eerlijk! De investeringen leiden tot resultaat, dat is toch precies wat het bedrijfsleven ook doet? Een product of een dienst (dan wel tevreden klant) is het eindresultaat en het bewijs dat de productie of dienstverlening succesvol geweest is.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 11:44 schreef Wegenbouwer het volgende:
Het is waarschijnlijk beter dat enorm dure onderzoeken/projecten, waarbij het maar de vraag is of het wat oplevert, niet worden uitgevoerd.
Dan kan je natuurlijk naar de investeringen wijzen die het achteraf wel waard zijn geweest, maar dat zou niet helemaal eerlijk zijn.
Tsja, daar zitten we weer in de libertarische discussie over wat nou geweld is en wat niet en waarom belastingen door libertariërs als roof gezien worden. Dat is echter geen argument, enkel een mening.quote:En wat heiden zegt, de overheid komt niet op eerlijke manier aan z'n centen, het doel heiligt de middelen niet.
Je kunt van tevoren niet altijd weten wat een bepaald onderzoek gaat opleveren.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 13:23 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
De enige manier waarop vooruitgang wordt geboekt, is volgens jou een overheid die bakken geld naar megalomane projecten smijt?
dat is wel vaker het geval met een spookbeeld vol stromannen. ik kreeg er ook rillingen vanquote:Op vrijdag 28 augustus 2015 13:27 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Ik weet niet wie 'ze' zijn, maar ze klinken zeker als enge mensen met wie ik niets te maken wil hebben.
mee eens, maar zelfs als je aanneemt dat commerciele bedrijven daar doorgaans niks in zien, dan is commercie vs overheid alsnog een vals dilemma.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 14:21 schreef MadScientist het volgende:
[..]
Je kunt van tevoren niet altijd weten wat een bepaald onderzoek gaat opleveren.
Daarom heb je wel iemand in een samenleving nodig (en in de praktijk is dat doorgaans de overheid) die flinke bakken geld steekt in projecten waarvan van tevoren niet vast staat wat het gaat opleveren.
bedrijven doen ook aan r&d zonder commercieel einddoel. vooral bij bedrijven waar innovatie cruciaal is (bv google, microsoft etc). qua schaal is het misschien niet te vergelijken met wat er allemaal via de overheid op gang kwam als gevolg van de koude wereldoorlog, maar dat betekend niet dat het niet gedaan wordt. los daarvan worden door allerlei soorten organisaties en individuen ook op vrijwillige basis genoeg investeringen gedaan richting onderzoek en innovatie zonder dat het duidelijk is dat het iets gaat opleveren.quote:Aangezien een investeerder in een markt wel van tevoren wil weten wat zijn investering gaat opleveren.
hetzelfde geldt eigenlijk ook voor georganiseerde religie. de vraag is echter of wat in het verleden innovatie en de vooruitgang van wetenschap heeft ondersteund ook in de toekomst echt nodig is. vroeger moest je misschien de koning overtuigen van het nut van jouw onderzoek, nu kan je bv mensen online overtuigen.quote:Je kunt dan wel spreken van megalomaan en smijten met geld, maar zonder overheidsondersteuning van veel universiteiten en wetenschappelijk onderzoek zouden we lang niet zo ver zijn als we nu waren.
Je leest ook nooit eens iets echt lijkt het.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 13:23 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
De enige manier waarop vooruitgang wordt geboekt, is volgens jou een overheid die bakken geld naar megalomane projecten smijt?
Ik bedoelde eigenlijk dat niet alleen de succesvolle investeringen moeten worden benadrukt, maar net zo goed de projecten waarbij de begroting is overschreden en/of de resultaten matig zijn.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 14:15 schreef Belabor het volgende:
Natuurlijk is het wel eerlijk! De investeringen leiden tot resultaat, dat is toch precies wat het bedrijfsleven ook doet? Een product of een dienst (dan wel tevreden klant) is het eindresultaat en het bewijs dat de productie of dienstverlening succesvol geweest is.
Dat deze investeringen dus tot grote ontdekkingen en een sterke versnelling van technologische ontwikkelingen geleid hebben lijkt me juist een ontzettend sterk argument voor het belang van overheidsinvesteringen.
Er kan over gediscussieerd worden inderdaad, maar je opmerking 'enkel een mening' begrijp ik niet helemaal. Welke politieke discussie kan niet uiteindelijk gereduceerd worden tot 'enkel' een mening?quote:Tsja, daar zitten we weer in de libertarische discussie over wat nou geweld is en wat niet en waarom belastingen door libertariërs als roof gezien worden. Dat is echter geen argument, enkel een mening.
Fair enough, maar die balans zie ik hier in het libertarisme topic nooit. Er lijkt voor veel libertariërs geen ruimte te zijn voor een discussie over die tussenweg tussen wat de overheid wel en niet zou moeten doen. De overheid is altijd fout en kan nooit iets goed doen, schijnen sommigen te geloven.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:54 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Ik bedoelde eigenlijk dat niet alleen de succesvolle investeringen moeten worden benadrukt, maar net zo goed de projecten waarbij de begroting is overschreden en/of de resultaten matig zijn.
Niet als er feiten verzameld zijn die een mening kracht bijzetten. En die mis ik dus nog. Zo blijft een mening een mening en kan het geen argument worden.quote:Er kan over gediscussieerd worden inderdaad, maar je opmerking 'enkel een mening' begrijp ik niet helemaal. Welke politieke discussie kan niet uiteindelijk gereduceerd worden tot 'enkel' een mening?
Op de inhoud blijven, graag.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:11 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Je leest ook nooit eens iets echt lijkt het.
Want je mening is reeds lang bepaald.
quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 13:27 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Ik weet niet wie 'ze' zijn, maar ze klinken zeker als enge mensen met wie ik niets te maken wil hebben.
Dat is het voorspelbare resultaat van de marktlogica.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:02 schreef wipes66 het volgende:
[..]
dat is wel vaker het geval met een spookbeeld vol stromannen. ik kreeg er ook rillingen van
Ik blijf dat heel goed m.i.quote:
Goede post!quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 18:07 schreef Belabor het volgende:
[..]
Fair enough, maar die balans zie ik hier in het libertarisme topic nooit. Er lijkt voor veel libertariërs geen ruimte te zijn voor een discussie over die tussenweg tussen wat de overheid wel en niet zou moeten doen. De overheid is altijd fout en kan nooit iets goed doen, schijnen sommigen te geloven.
En die discussie vind ik juist essentieel voor libertariërs om wel invloed uit te gaan oefenen op de wereld. Door bij voorkeur elke discussie uit de weg te gaan en geen genoegen te nemen met compromissen zet je jezelf buiten spel. En aangezien er wel delen van het libertarisme zijn die me aanspreken, vind ik dat heel jammer.
[..]
Niet als er feiten verzameld zijn die een mening kracht bijzetten. En die mis ik dus nog. Zo blijft een mening een mening en kan het geen argument worden.
misschien in het kader van jouw idee over 'marktfundamentalisme', dat jij lijkt te associëren met een eendimensionaal clichébeeld van het libertarisme, terwijl in werkelijkheid libertarisme bar weinig te zeggen heeft over hoe een universiteit zich organisatorisch moet inrichten.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 18:50 schreef deelnemer het volgende:
[..]
[..]
Dat is het voorspelbare resultaat van de marktlogica.
Voor niets gaat alleen de zon op. Waar komt de financiering vandaan? Wie betaalt, bepaalt. Toch?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 19:51 schreef wipes66 het volgende:
[..]
misschien in het kader van jouw idee over 'marktfundamentalisme', dat jij lijkt te associëren met een eendimensionaal clichébeeld van het libertarisme, terwijl in werkelijkheid libertarisme bar weinig te zeggen heeft over hoe een universiteit zich organisatorisch moet inrichten.
Slechte post. Hij heeft namelijk nog steeds niet begrepen waar libertarisme voor staat.quote:
Haha, ik begrijp al sinds deeltje 8 van deze reeks wat libertarisme is. Ik deel alleen niet de mening dat het fundamentele libertarisme, zoals jij dat aanhangt, een goede economische, noch morele utopie is.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 07:43 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Slechte post. Hij heeft namelijk nog steeds niet begrepen waar libertarisme voor staat.
Libertarisme is geen bestuursvorm. Libertarisme is het overlaten van het regelen van de meeste zaken aan de mensen zelf. Er wordt dus niets voor mensen beslist en geregeld. Libertariers gaan dus geen compromissen aan omdat ze daarmee hetzelfde zouden doen als andere politieke partijen. We willen juist van al die politiek af.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 08:10 schreef Belabor het volgende:
[..]
Haha, ik begrijp al sinds deeltje 8 van deze reeks wat libertarisme is. Ik deel alleen niet de mening dat het fundamentele libertarisme, zoals jij dat aanhangt, een goede economische, noch morele utopie is.
En jij weet ook prima dat ik al gedurende een jaartje of twee wisselend actief reageer op dit topic. Ik weet prima wat libertariërs geloven en wat ze willen, ik ben het gewoon lang niet overal mee eens.
Je neemt als uitgangspunt (individuele) contractvrijheid. Het feit is dat de overheid onterecht (gezien het uitgangspunt) bepaalde voorwaarden aan contracten stelt (zoals het betalen van belasting, minimumloon en andere regeltjes). Ergo, (deze vorm van) belasting is onrechtvaardig. Zoiets?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 18:07 schreef Belabor het volgende:
Niet als er feiten verzameld zijn die een mening kracht bijzetten. En die mis ik dus nog. Zo blijft een mening een mening en kan het geen argument worden.
Ja ja, op basis van vrijwilligheid en eigenrichting. Ben ik volledig mee bekend.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 11:12 schreef Paper_Tiger het volgende:
Libertarisme is geen bestuursvorm. Libertarisme is het overlaten van het regelen van de meeste zaken aan de mensen zelf.
Kijk, dat is dus alleen in jouw fundamentele visie waar. In een praktische libertarische samenleving kiezen mensen zelf hoe zij zich organiseren, bij wie zij dit doen en spreken ze onderling de voorwaarden daarvoor af, volledig op vrijwillige basis.quote:Er wordt dus niets voor mensen beslist en geregeld.
Wat een onzin! Libertariërs willen juist meer onderlinge afstemming en meer ruimte voor vrije keuze. Daar komt automatisch dus meer sociale confrontatie, onderhandeling en afwegen van voor- en nadelen bij kijken.quote:Libertariers gaan dus geen compromissen aan omdat ze daarmee hetzelfde zouden doen als andere politieke partijen. We willen juist van al die politiek af.
Zo ben je al een hele stap verder. Echter heb je daarmee nog niet beargumenteerd waarom die voorwaarden onterecht zijn.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 15:01 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Je neemt als uitgangspunt (individuele) contractvrijheid. Het feit is dat de overheid onterecht (gezien het uitgangspunt) bepaalde voorwaarden aan contracten stelt (zoals het betalen van belasting, minimumloon en andere regeltjes). Ergo, (deze vorm van) belasting is onrechtvaardig. Zoiets?
Jij snapt m.i. heel goed "hoe het haasje hoest".quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 16:10 schreef Belabor het volgende:
Ik denk eerder dat jij als libertariër aan "picking and choosing" doet dan dat ik het libertarisme niet begrijp.
Dat volgt direct uit het uitgangspunt. Het recht om zelf te kiezen met wie je een contract aangaat op basis van wederzijdse vrijwilligheid, en het recht om zonder restricties van een derde persoon (overheid) de inhoud van de overeenkomst te bepalen.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 16:18 schreef Belabor het volgende:
Zo ben je al een hele stap verder. Echter heb je daarmee nog niet beargumenteerd waarom die voorwaarden onterecht zijn.
Een derde heeft (in de meeste gevallen) niet eens het recht die voorwaarden te stellen dus de vraag van et al dan niet akkoord gaan, doet er niet toe.quote:Als je daar op wilt antwoorden "omdat ik niet de kans gekregen heb om niet akkoord te gaan met die voorwaarden
Dan is wel een hele brede definitie van politiek. Ik zou er toch wel iets bijzetten wat betrekking heeft op de staat.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 16:10 schreef Belabor het volgende:
De fundamentele definitie van politiek is immers ook de manier waarop belangen behartigt worden, dus dat blijft gewoon.
Dan gebruikt Paper_Tiger dus verkeerde definities. Hij bedoelt dan te zeggen dat libertarisme tegen de staat is in plaats van tegen politiek, lijkt me.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 17:07 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Dan is wel een hele brede definitie van politiek. Ik zou er toch wel iets bijzetten wat betrekking heeft op de staat.
Zo wordt het wel eens genoemd ja, maar van oorsprong (iig Aristoteles) werd er mee bedoeld hoe de staat (of stad/polis) wordt bestuurd.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 17:12 schreef Belabor het volgende:
Belangrijk onderscheid, want politiek vind ook buiten de staat plaats, zoals in multinationals, zorginstellingen, sportverenigingen en zelfs in één-op-één gesprekken. Het is niet een begrip wat enkel aan een staat of overheid plakt.
Dat is waar, maar ook in de Griekse oudheid bestond het besturen van de stad uit meer facetten dan belastingen en wetgeving, hoewel dit nu wel als de belangrijjste facetten van de toenmalige 'politeia' gezien worden. Ook cultuur (spelen en kunst), literatuur en theater waren hier een belangrijk onderdeel van.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 17:19 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Zo wordt het wel eens genoemd ja, maar van oorsprong (iig Aristoteles) werd er mee bedoeld hoe de staat (of stad/polis) wordt bestuurd.
Precies, de zaken die toen als publiek werden gezien. Volgens mij is het dus juist om te zeggen dat libertarisme niet zozeer tegen politiek is, maar tegen het stoppen van veel zaken in het publieke domein, zodat het politieke debat beperkt blijft tot dingen als veiligheid en rechtspraak.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 18:12 schreef Belabor het volgende:
Dat is waar, maar ook in de Griekse oudheid bestond het besturen van de stad uit meer facetten dan belastingen en wetgeving, hoewel dit nu wel als de belangrijjste facetten van de toenmalige 'politeia' gezien worden. Ook cultuur (spelen en kunst), literatuur en theater waren hier een belangrijk onderdeel van.
Die overlap zie ik niet echtquote:Ironisch genoeg is er best veel overlap tussen libertarisme en deze oude 'politeia', waar van Griekse burgers verwacht werd dat zij stuk voor stuk hun invloed lieten zien in het stads/staatsbestuur. Een extreem directe vorm van democratie.
"Het volledige artikel is alleen beschikbaar voor PropertyNL leden."quote:Op dinsdag 1 september 2015 10:38 schreef GSbrder het volgende:
Wellicht interessant:
Freezone in Amsterdam
Andere bron dan:quote:Op dinsdag 1 september 2015 11:08 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
"Het volledige artikel is alleen beschikbaar voor PropertyNL leden."
Bron: Het Financieele Dagbladquote:Amsterdam stemt woensdag als eerste Nederlandse gemeente over regelluwe zones voor winkels en horeca. Als de politici het voorstel goedkeuren krijgt de Jan Evertsenstraat de primeur, meldt Het Financieele Dagblad.
De gemeente hoopt met behulp van freezones winkelstraten met veel leegstand nieuw leven in te blazen. Zo worden de exploitatie- en terrasvergunning afgeschaft die een ondernemer nodig heeft om een terras te openen. Ook wordt er afscheid genomen van de precariobelasting voor onder meer winkeluitstalling en gaat er wellicht ook een streep door de drank- en horecavergunning.
“Initiatieven van ondernemers en burgers moeten meer ruimte krijgen", zegt VVD-raadslid en initiatiefnemer Marja Ruigrok. Winkeliers moeten volgens haar niet meer belemmerd worden om spullen op straat te zetten, een terras in te richten of alcohol te schenken. Daarnaast worden ook bestemmingsplannen flexibel gemaakt.
Een zwakke plek van de freezone is echter dat winkeliers wel met hun buren moeten praten om een terras te openen. “Ook in een regelluwe zone moet je met alle belangen rekening houden", stelt Jeroen Jonkers van de winkelstraatvereniging Jan Eef. “Als iedereen een voorstel goed moet keuren, dan gebeurt er niets."
Hier begrijp ik weinig van. Je moet rekening houden met het belang van de concurrentie voordat je een terras opent?quote:Op dinsdag 1 september 2015 14:02 schreef Wegenbouwer het volgende:
Een zwakke plek van de freezone is echter dat winkeliers wel met hun buren moeten praten om een terras te openen. “Ook in een regelluwe zone moet je met alle belangen rekening houden", stelt Jeroen Jonkers van de winkelstraatvereniging Jan Eef. “Als iedereen een voorstel goed moet keuren, dan gebeurt er niets."
Geweldig voorstel. Benieuwd wat het op gaat leveren.quote:Op dinsdag 1 september 2015 14:02 schreef Wegenbouwer het volgende:
Nog iets over hetzelfde onderwerp:
[..]
Bron: Het Financieele Dagblad
Eerder met zaken als overlast, lijkt me. Onderling afstemmen wat redelijk is.quote:Op dinsdag 1 september 2015 14:05 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Hier begrijp ik weinig van. Je moet rekening houden met het belang van de concurrentie voordat je een terras opent?
Dat zal het wel zijn ja. Al zou ik het dan niet echt een 'zwakke plek van de freezone' noemen. Want daar heb je in elke situatie mee te maken.quote:Op dinsdag 1 september 2015 14:15 schreef Belabor het volgende:
[..]
Eerder met zaken als overlast, lijkt me. Onderling afstemmen wat redelijk is.
Dat lijkt me ook, hoewel het natuurlijk de vraag is in hoeverre eigenaren met meer bezit een concurrentievoordeel hebben ten opzichte van eigenaren met minder of verspreid bezit.quote:Op dinsdag 1 september 2015 15:43 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Dat zal het wel zijn ja. Al zou ik het dan niet echt een 'zwakke plek van de freezone' noemen. Want daar heb je in elke situatie mee te maken.
Eerder middeleeuws.quote:Op dinsdag 1 september 2015 18:15 schreef robin007bond het volgende:
Lol, ISIS wil munten invoeren op basis van edelmetalen. Klinkt wel erg libertarisch.
http://www.theguardian.co(...)-islamic-dinar-coins
Waardevast geld wat niet te manipuleren is door een centrale bank. Wie wil dat nou in zijn portemonnee?quote:Op dinsdag 1 september 2015 18:15 schreef robin007bond het volgende:
Lol, ISIS wil munten invoeren op basis van edelmetalen. Klinkt wel erg libertarisch.
http://www.theguardian.co(...)-islamic-dinar-coins
Libertarisch is het pas als mensen vrij zijn om te kiezen wat ze willen gebruiken, maar dat zal er vast niet in zitten want daar houden overheden niet van en deze overheid al helemaal niet.quote:Op dinsdag 1 september 2015 18:15 schreef robin007bond het volgende:
Lol, ISIS wil munten invoeren op basis van edelmetalen. Klinkt wel erg libertarisch.
http://www.theguardian.co(...)-islamic-dinar-coins
Ik ga volgend ergens heen waar deze man ook komt spreken, ben erg benieuwd wat hij te vertellen heeft. Leuk project wat redelijk wat media-aandacht heeft gekregen.quote:
Ik zou Isis niet direct een overheid noemen. Laten we het houden op een privaat beveiligingsbedrijf.quote:Op woensdag 2 september 2015 22:11 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Libertarisch is het pas als mensen vrij zijn om te kiezen wat ze willen gebruiken, maar dat zal er vast niet in zitten want daar houden overheden niet van en deze overheid al helemaal niet.
IS heeft een geweldsmonopolie in een bepaald territorium waar meer dan 10 miljoen mensen wonen en heft daar belasting. Een gebied veroveren, mensen overheersen en afpersen, dat is hoe de meeste overheden ontstaan.quote:Op vrijdag 4 september 2015 00:08 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik zou Isis niet direct een overheid noemen. Laten we het houden op een privaat beveiligingsbedrijf.
Ach, het is ook wat de meeste criminele bendes ook gewoon doen. Dat zijn ook geen overheden. Maar hier zie je natuurlijk Dat het libertarisme doorgaans maar krampachtig probeert onwenselijk gedrag van private partijen weg te definiëren als 'overheid' en op gelijke voet probeert te stellen met een parlementaire democratie. Feit is natuurlijk dat in een overheidsloos systeem niets een groep individuen in de weg staat om zich op een dergelijke wijze te gedragen. Meestal worden er mooie 'homo economicus'-riedeltjes over het negatieve financiële effect van dergelijk gedrag tegenaan gegooid, maar uiteindelijk is de mens helemaal geen homo economicus natuurlijk. Een gebied veroveren en mensen overheersen en afpersen is natuurlijk ook best een manier om de handelswijze van sommige multinationals in derde wereldlanden te beschrijven.quote:Op vrijdag 4 september 2015 00:29 schreef heiden6 het volgende:
[..]
IS heeft een geweldsmonopolie in een bepaald territorium waar meer dan 10 miljoen mensen wonen en heft daar belasting. Een gebied veroveren, mensen overheersen en afpersen, dat is hoe de meeste overheden ontstaan.
Wie had het over chaos? Ik kan je het boek van David Friedman aanbevelen, daarin beschrijft hij onder andere een mogelijke libertarische situatie zonder staat.quote:Op vrijdag 4 september 2015 12:37 schreef Homey het volgende:
Libertarisme wil niet zeggen anarchisme. Volgens mij streven alleen anarchisten naar een staatsloze maatschappij zonder autoriteit. De meeste libertariers zijn voor een minarchistische staatsinrichting, een overheid uitgerust met enkele kerntaken.
Anarchisme werkt totaal niet, dan krijg je praktijken zoals in Libie of Irak. Chaos is een paradijs voor criminelen.
Zonder overheid betekent niet dat er geen andere organisaties kunnen bestaan die dergelijk gedrag tegengaan. Dus het is geen feit, dat maak jij er van.quote:Op vrijdag 4 september 2015 12:25 schreef Monolith het volgende:
Feit is natuurlijk dat in een overheidsloos systeem niets een groep individuen in de weg staat om zich op een dergelijke wijze te gedragen.
Islamistische Staat. Staat? Private partij? Waar heb je het over? Het is gewoon een staat die met geweld haar invloedssfeer uitbreidt, belasting heft en de Sharia als wet heeft uitgeroepen.quote:Op vrijdag 4 september 2015 00:08 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik zou Isis niet direct een overheid noemen. Laten we het houden op een privaat beveiligingsbedrijf.
Het is een groep mensen die haar wil op legt aan anderen. Het heeft weinig van doen met een staat zoals we die kennen in ons hedendaagse systeem van natiestaten.quote:Op vrijdag 4 september 2015 15:10 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Islamistische Staat. Staat? Private partij? Waar heb je het over? Het is gewoon een staat die met geweld haar invloedssfeer uitbreidt, belasting heft en de Sharia als wet heeft uitgeroepen.
Nee het huidige systeem is een zegenquote:
Want daar is geen sprake van een groep mensen die hun wil oplegt aan anderen?quote:Op vrijdag 4 september 2015 16:24 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het is een groep mensen die haar wil op legt aan anderen. Het heeft weinig van doen met een staat zoals we die kennen in ons hedendaagse systeem van natiestaten.
Bedoel je deze column ?quote:Op vrijdag 11 september 2015 12:33 schreef Kaas- het volgende:
Wellicht al lang bekend voor jullie - ik ben niet zo bekend in de scene - maar ik moest lachen toen Arnon Grunberg gisteren in zijn VK-column (voor mij) uit de kast kwam als libertarier.
Ik heb de column niet gelezen, maar als hij ipv 'belangrijkste taak', 'enige taak' had opgeschreven, zou je hem misschien als libertarier kunnen bestempelen.quote:Op vrijdag 11 september 2015 13:54 schreef Bluesdude het volgende:
in zijn visie de belangrijkste taak van die overheid is het beschermen van het eigendomsrecht.
Your PERSONAL issues Score is 70%quote:Op maandag 24 augustus 2015 21:15 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Je hebt vast wel eens zo'n politieke test gedaan of niet?
zoals http://www.theadvocates.org/quiz/quiz.php (wel wat biased en simpel maargoed)
Zo kan je ook redeneren dat de meeste uitvinden gedaan zijn onder hoge druk in oorlogstijd (hee, weer een overheidsdingetje ) dus dat de oorlogen die de overheden voeren extreem gunstig zijn voor de economie en wetenschap dus moeten er meer oorlogen komen!quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 10:23 schreef Belabor het volgende:
[..]
Het argument is dat private bedrijven niet de financiële middelen, noch de schaalvoordelen hebben van een overheid en bovendien niet het belang hebben om miljarden te investeren in jarenlang onderzoek wat geen winst oplevert.
Onderzoek naar microchips heeft in de eerste jaren alleen maar geld gekost, en bedrijven voerden dit uit omdat ze gecompenseerd werden met overheidsinvesteringen. Zonder deze investeringen geen onderzoek, zonder dit onderzoek geen microchips.
quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 00:23 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Precies ja, je weet nooit hoeveel innovaties je bent misgelopen met het geld wat de overheid uit de private sector heeft gehaald.
Is dat een discussie? Geld dat iets of iemand van je afneemt onder dreiging van geweld lijkt me per definitie diefstal.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 14:15 schreef Belabor het volgende:
Tsja, daar zitten we weer in de libertarische discussie over wat nou geweld is en wat niet en waarom belastingen door libertariërs als roof gezien worden. Dat is echter geen argument, enkel een mening.
Ik ben libetarier maar ik zie geen situatie zonder overheid voor me, wel een situatie met zo min mogelijk overheid.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 18:07 schreef Belabor het volgende:
[..]
Fair enough, maar die balans zie ik hier in het libertarisme topic nooit. Er lijkt voor veel libertariërs geen ruimte te zijn voor een discussie over die tussenweg tussen wat de overheid wel en niet zou moeten doen. De overheid is altijd fout en kan nooit iets goed doen, schijnen sommigen te geloven.
Dat doet de maffia ook, dat is ook geen overheid.quote:Op vrijdag 4 september 2015 00:29 schreef heiden6 het volgende:
[..]
IS heeft een geweldsmonopolie in een bepaald territorium waar meer dan 10 miljoen mensen wonen en heft daar belasting. Een gebied veroveren, mensen overheersen en afpersen, dat is hoe de meeste overheden ontstaan.
Dat is een argument dat vaker boven komt drijven, maar wat oorlog aan de ene kant creëert, vernietigt het vooruitgang aan de andere kant natuurlijk.quote:Op zaterdag 12 september 2015 10:03 schreef Metro2005 het volgende:
Zo kan je ook redeneren dat de meeste uitvinden gedaan zijn onder hoge druk in oorlogstijd (hee, weer een overheidsdingetje ) dus dat de oorlogen die de overheden voeren extreem gunstig zijn voor de economie en wetenschap dus moeten er meer oorlogen komen!
Ja, ik vind dat zeer zeker een discussie waard. Vooral omdat de libertarische definitie van geweld erg arbitrair is. Zo ook vind ik het Non-Agressie Principe erg vaag, omdat er geen eenduidige kaders zijn die aangeven wanneer er agressie plaatsvindt en wanneer niet.quote:Is dat een discussie? Geld dat iets of iemand van je afneemt onder dreiging van geweld lijkt me per definitie diefstal.
In het geval van de overheid zou je nog kunnen beagumenteren dat het voor nuttige zaken gebruikt wordt maar Robin Hood was ook domweg een ordinaire dief.
Dat zou dan ook geen recht doen aan de meningsverschillen binnen de libertarische beweging. Het principe stelt slechts dat agressie, het initiëren van of dreigen met geweld tegen persoon en eigendom, niet is toegestaan.quote:Op zaterdag 12 september 2015 13:28 schreef Belabor het volgende:
Zo ook vind ik het Non-Agressie Principe erg vaag, omdat er geen eenduidige kaders zijn die aangeven wanneer er agressie plaatsvindt en wanneer niet.
Het principe stelt dus loze begrippen die invulling behoeven. Helaas kan deze niet worden gegeven, omdat het inkaderen van het NAP riekt naar wetgeving en regulering, juist het feit waartegen veel libertariërs zich principieel willen verzetten.quote:Op zaterdag 12 september 2015 17:42 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Dat zou dan ook geen recht doen aan de meningsverschillen binnen de libertarische beweging. Het principe stelt slechts dat agressie, het initiëren van of dreigen met geweld tegen persoon en eigendom, niet is toegestaan.
Als je dit helemaal tot in detail zou gaan invullen, blijven er straks bijna geen libertariers meer over omdat ze zich er niet 100% in kunnen vinden.
Ik begrijp hier weinig van. Het feit dat er in een enkel geval twijfel is, maakt nog niet dat geweld en agressie loze begrippen zijn. Ook zijn libertariers niet tegen wetgeving (niet per se door de staat), mits gebaseerd op het NAP.quote:Op zaterdag 12 september 2015 19:06 schreef Belabor het volgende:
Het principe stelt dus loze begrippen die invulling behoeven. Helaas kan deze niet worden gegeven, omdat het inkaderen van het NAP riekt naar wetgeving en regulering, juist het feit waartegen veel libertariërs zich principieel willen verzetten.
In mijn ogen maakt dat het hele principe daardoor hol, omdat je dus in cirkels op het NAP heen gaat zitten kletsen en niemand de bevoegdheid heeft om te stellen wanneer het NAP nu wel of niet overtreden is.
Maar dat is het hele punt wat ik maak, maar wat compleet aan je voorbij gaat: wat de begrippen "geweld" en "agressie" precies inhouden is compleet afhankelijk van je culturele achtergrond en je normen en waarden. Dat zijn geen universele begrippen die voor iedereen hetzelfde betekenen.quote:Op zaterdag 12 september 2015 19:52 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Ik begrijp hier weinig van. Het feit dat er in een enkel geval twijfel is, maakt nog niet dat geweld en agressie loze begrippen zijn. Ook zijn libertariers niet tegen wetgeving (niet per se door de staat), mits gebaseerd op het NAP.
Het is geen kul. Op zich komt de mensheid heel erg ver door de andere niet agressief te willen benaderenquote:Op zaterdag 12 september 2015 21:57 schreef Belabor het volgende:
[
Dat maakt het hele NAP dus in mijn ogen ook kul.
Dat klopt ja, maar ik ging er eigenlijk bij voorbaat al vanuit dat we het hadden over het hier en nu. Niet over wat men in China in het jaar 1500 onder agressie verstond. Je lijkt op zoek naar spijkers op laag water.quote:Op zaterdag 12 september 2015 21:57 schreef Belabor het volgende:
Maar dat is het hele punt wat ik maak, maar wat compleet aan je voorbij gaat: wat de begrippen "geweld" en "agressie" precies inhouden is compleet afhankelijk van je culturele achtergrond en je normen en waarden. Dat zijn geen universele begrippen die voor iedereen hetzelfde betekenen.
In dat geval is het hele politieke en filosofische vakgebied kul, want die staat bol van begrippen die niet exact hetzelfde betekenen voor iedereen door de eeuwen heen. Laten we maar ophouden dan.quote:Dat maakt het hele NAP dus in mijn ogen ook kul.
Bij het creëren van wetgeving uit een principe, werk je de details uit. Lijkt me logisch.quote:En als je wetgeving wilt baseren op het NAP, dan moet je dus duidelijk definiëren wat geweld en agressie betekenen in de context van een libertarische staat. Je kunt niet wetgeving creëren uit een concept, daar moet je kaders voor maken.
Dat hebben we het ook. Maar in het hier en nu zijn er nog steeds vele verschillende interpretaties van geweld. Dus dat maakt mijn opmerking niet minder valide.quote:Op zondag 13 september 2015 00:01 schreef Wegenbouwer het volgende:
Dat klopt ja, maar ik ging er eigenlijk bij voorbaat al vanuit dat we het hadden over het hier en nu.
Wij begrijpen elkaar niet goed. Ik heb het helemaal niet over verschillende interpretaties uit het verleden. Ik heb het over verschillende interpretaties op basis van cultuur.quote:Niet over wat men in China in het jaar 1500 onder agressie verstond. Je lijkt op zoek naar spijkers op laag water.
Prima, dat zijn we eens. Ik vraag me nu dus af waarom de details van het NAP nog zo sterk ontbreken.quote:Bij het creëren van wetgeving uit een principe, werk je de details uit. Lijkt me logisch.
Dat geldt niet alleen voor libertarische begrippen. Het is over het algemeen nogal lastig om wetten te bedenken waar iedereen tevreden mee is, zeker als de normen en waarden ver uiteenlopen. Dit is ook een van de reden dat ik niet voor een staat ben. Dan is er de mogelijkheid dat in gebieden waarin cultuur X dominant is andere wetgeving heeft dan een gebied met cultuur Y. De staat is daarin niet flexibel genoeg.quote:Op zondag 13 september 2015 10:19 schreef Belabor het volgende:
[..]
Dat hebben we het ook. Maar in het hier en nu zijn er nog steeds vele verschillende interpretaties van geweld. Dus dat maakt mijn opmerking niet minder valide.
[..]
Wij begrijpen elkaar niet goed. Ik heb het helemaal niet over verschillende interpretaties uit het verleden. Ik heb het over verschillende interpretaties op basis van cultuur.
Nederland is een van de meest cultureel diverse landen ter wereld. Hoe laat je in zo'n samenleving de libertarische begrippen gelden? Daar zul je eerst ontzettend veel moeite voor moeten doen, want je moet er in elke culturele subgroep begrip voor kwelen.
Voor een uitwerking zou je kunnen kijken op de site van de LP in het partijprogramma.quote:Prima, dat zijn we eens. Ik vraag me nu dus af waarom de details van het NAP nog zo sterk ontbreken.
Hier en nu zien we belasting niet als diefstal. Slotje!quote:Op zondag 13 september 2015 00:01 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Dat klopt ja, maar ik ging er eigenlijk bij voorbaat al vanuit dat we het hadden over het hier en nu.
'we'quote:Op zondag 13 september 2015 17:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Hier en nu zien we belasting niet als diefstal. Slotje!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |