abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 6 augustus 2015 @ 14:12:59 #1
125061 Koenholio
*O* Adenine, Thymine,..
pi_154955142
Het derde topic alweer over het zelf brouwen van bier. :Y)





Deel 1: CUL / Eigen bier brouwen
Deel 2: CUL / Eigen bier brouwen #2

Externe links:

http://www.hobbybrouwen.nl/

---

Laatste post:

quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 14:11 schreef Koenholio het volgende:

[..]

Of langer wachten zodat je zeker weet dat de fermentatie voorbij is (en er dus geen suikers meer over zijn die ook nog omgezet kunnen worden in CO2 na het bottelen).
Guanine en Cytosine! *O*
pi_154961433
hoe kan ik voor komen dat het gist uit het vergistingsvat mee kaat tijdens het bottelen
pi_155270395
Ben gisteren eindelijk begonnen met het maken van mijn eerste brouwsel. Het ging niet allemaal zoals gehoopt, vooral het koelen van het wort duurde veel langer dan gepland. Maar goed, ik laat 't nu een weekje rusten en ga dan kijken of de gravity waarde ook is verlaagd (dit was aan het begin 1042, minder dan volgens het recept zou moeten).

@ bulldog: ik heb zelf een slang met droesemkop, dit schijnt enigszins te voorkomen dat gist wordt meegezogen.
:: Toenie ::
pi_155444834
Okay, vandaag een sample genomen van het bier. Het gisten lijkt goed te zijn verlopen, ondanks dat het lastig was om een goede koele ruimte met een enigszins stabiele temperatuur te vinden (het staat nu in de kruipruimte :X ). Vanochtend de gravity gemeten en ik kwam uit op een waarde van 1.009.



Uiteraard kon ik het niet laten om het te proefen, maar het was nogal bitter met een flink bittere nasmaak, niet het geen waar ik direct zo naar uitkijk. Uiteraard moet ik het nog bottelen, en hoop ik dat het hiermee wat wegtrekt. Heeft iemand enig idee of dit normaal is of waaraan het kan liggen?
:: Toenie ::
pi_155446582
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 18:34 schreef bulldog27 het volgende:
hoe kan ik voor komen dat het gist uit het vergistingsvat mee kaat tijdens het bottelen
Door het brouwsel eerst over te hevelen naar een tweede (schoon) vat. Je kunt bijvoorbeeld met een litermaat het brouwsel eruit scheppen en het laagje gist op de bodem laten liggen.

Een beetje gist is trouwens niet verkeerd ^O^

quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 20:20 schreef toenie het volgende:
Okay, vandaag een sample genomen van het bier. Het gisten lijkt goed te zijn verlopen, ondanks dat het lastig was om een goede koele ruimte met een enigszins stabiele temperatuur te vinden (het staat nu in de kruipruimte :X ). Vanochtend de gravity gemeten en ik kwam uit op een waarde van 1.009.

[ afbeelding ]

Uiteraard kon ik het niet laten om het te proefen, maar het was nogal bitter met een flink bittere nasmaak, niet het geen waar ik direct zo naar uitkijk. Uiteraard moet ik het nog bottelen, en hoop ik dat het hiermee wat wegtrekt. Heeft iemand enig idee of dit normaal is of waaraan het kan liggen?
De smaak zal nog een stuk verbeteren.

Ik kon het ook niet laten om het eerste blikbrouwsel te proeven vlak voor het bottelen. De smaak viel inderdaad enigszins tegen. De nagisting op de fles en het laten rusten (enkele weken) doet veel goeds :)

Ik laat mijn tripel (ook een blikbrouwsel) nu bewust 2 maanden in de fles staan. Je merkt namelijk dat de kwaliteit beter wordt als je het bier wat langer laat staan.
pi_155484035
Vandaag opnieuw de waarde van de gravity gemeten en het was gelijk aan gisteren. De FG is daarmee dus 1.009, wat volgens mijn boek uiteindelijk uitkomt op een alcohol percentage van 4,3%. Niet helemaal de 5% dat ik gehoopt had, maar zeker prima te noemen.

Na het toevoegen van 53 gram suiker (aan 12 liter wort met een gewenste CO2 waarde van 2.2 per liter), de wort even doorgeroerd en even een half uurtje laten bezinken. In de tussentijd zo'n 20 0,5 flessen en 4 kleine flesjes schoongemaakt, gesteriliseerd en even laten drogen.

Gezien ik dit allemaal bij mijn ouders uitvoer en mijn ma in de keuken moest zijn, dacht ik dat het geen probleem zou zijn om in de kamer verder te gaan. Ik moet zeggen: dat was niet mijn beste beslissing geweest. Ondanks dat het vergistingsvat een kraantje heeft, vond ik het fijner om toch met siphon met droesenkop en flessenvuller te werken. In theorie een ideale manier om bier toch wat te filteren en zo weinig mogelijk bier te verspillen. Daarnaast is een flessenvuller gewoon zeer handig om te voorkomen dat je steeds zelf het einde van het siliconenbuisje dicht moet houden. In de praktijk bleek dit laatste toch niet de beste combinatie te zijn. :+

Het idee was om het bier via het siliconenslangetje wat aan te zuigen en vervolgens te koppelen op het buisje van de flessenvuller. Na heel veel geklooi om eindelijk het bier op de juiste wijze aan te zuigen, spoot het ineens met flinke kracht uit het siliconenslangetje. Dit slangetje paste niet echt heel makkelijk op het buisje van de flessenvuller en het wort spoot met nog meer kracht door de nauwere openingen. Uiteindelijk is het gelukt om het slangetje in het buisje te krijgen en was de stroom aan wort gestopt. Resultaat: een half 33 cl flesje gevuld, nog zo'n hoeveelheid in een emmertje en een liter aan wordt over de vloer van mijn ouders :@ :X

Uiteindelijk is het wel geluk om met de gehele combi alle flesjes te vullen, er zat blijkbaar meer wort in dan ik had gedacht. Ach ja, het was in elk geval een leuke ervaring. Foto's volgen *O*
:: Toenie ::
pi_155510708
Je kunt ook de zwaartekracht gebruiken, mocht je een brouwemmer met kraantje hebben:

Zeg een leeg bierkrat op een tafel en zet daar de brouwemmer bovenop, zodat de emmer mooi hoog staat (beter voor je rug ;) ). Bevestig vervolgens de hevelslang aan het kraantje en zet deze open.

Stop de slang een klein stukje in een lege fles, en hou het geheel onder het niveau van de emmer. Door de zwaartekracht zal het flesje gevuld worden.

Flesje bijna vol, til het geheel dan naar boven tot boven het niveau van het kraantje. Het bier stopt met stromen door het slangetje en je kunt een nieuwe fles pakken.

Werkt perfect! Geen last van klemmetjes of een slang die je dicht hoeft te knijpen ^O^
pi_155983789
Momenteel ben ik bezig een Russian Imperial Stout te maken.
Mijn vraag aan de experts: hoe lang moet deze ongeveer gisten op kamertemperatuur (tussen de 18 en 21 graden, schat ik zo in)?
Daarnaast: hoe lang moet een RIS ongeveer nagisten op de fles?

Ik lees overal dat een RIS redelijk lang moet rijpen, maar hoe lang dat dan is weet ik niet.

Dank!
pi_155990771
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2015 21:11 schreef NeuNeu het volgende:
Momenteel ben ik bezig een Russian Imperial Stout te maken.
Mijn vraag aan de experts: hoe lang moet deze ongeveer gisten op kamertemperatuur (tussen de 18 en 21 graden, schat ik zo in)?
Daarnaast: hoe lang moet een RIS ongeveer nagisten op de fles?

Ik lees overal dat een RIS redelijk lang moet rijpen, maar hoe lang dat dan is weet ik niet.

Dank!
Ik had afgelopen herfst een porter gebrouwen en na 3 maanden vond ik dat het goed te drinken was. Het laatste flesje ging op na 8 maanden en was nog erg goed, dus misschien had het nog wel langer gekund. Een stout kan waarschijnlijk nog wel iets langer liggen dan een porter, maar ik zou 2 tot 3 maanden wachten en dan af en toe een flesje proberen.
pi_155995313
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 september 2015 04:11 schreef devzero het volgende:

[..]

Ik had afgelopen herfst een porter gebrouwen en na 3 maanden vond ik dat het goed te drinken was. Het laatste flesje ging op na 8 maanden en was nog erg goed, dus misschien had het nog wel langer gekund. Een stout kan waarschijnlijk nog wel iets langer liggen dan een porter, maar ik zou 2 tot 3 maanden wachten en dan af en toe een flesje proberen.
Ok, ga ik doen.
Voor de vergisting gewoon 2 tot 2,5 week aanhouden?
pi_156012517
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2015 12:13 schreef NeuNeu het volgende:

[..]

Ok, ga ik doen.
Voor de vergisting gewoon 2 tot 2,5 week aanhouden?
Ik moet mijn notes er op naslaan, maar ik geloof dat het 3 weken in de fermenter zat.
pi_156022742
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 september 2015 22:41 schreef devzero het volgende:

[..]

Ik moet mijn notes er op naslaan, maar ik geloof dat het 3 weken in de fermenter zat.
Ok, dankjewel.
Over twee dagen voeg ik nog wat suiker en kandijsuiker toe, daarna uit laten gisten en dan kan het mooi voor een paar maandjes in de fles.
pi_156022784
Wat noteren jullie allemaal?
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
pi_156138206
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 september 2015 13:39 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Wat noteren jullie allemaal?
Zelf ben ik pas bezig met mijn derde brouwsel, dus heb nog veel te leren.
Kan me echter voorstellen dat je dingen als de samenstelling van het beslag (de moutsoorten), eventuele andere ingrediënten, maïsch-schema, kooktijd, hop(soorten), gist, vergistingstemperatuur en -duur én nagisting op de fles noteert.

Zo doe ik het in ieder geval wel. Al moet ik eerlijk zeggen dat de meeste informatie zich op dit moment in mijn hoofd bevind. Als ik wat meer heb gebrouwen moet ik het toch maar eens gaan opschrijven :P
pi_156142378
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 september 2015 13:39 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Wat noteren jullie allemaal?
Momenteel zoveel mogelijk, ook al lijken sommige dingen soms overbodig.
Bv samenstelling, lengte van maischen, koken, wanneer welke hops toegevoegd, hoe ik het gist heb voorbereid (en of het droog of nat gist was), hoe lang het staat te gisten, eventueel hoe heftig de eerste paar dagen gisten waren, hoe lang op de fles. Ik proef meestal als ik het op de fles doe: aantekenen. Wanneer ik de eerste fles openmaakte. Veel van dat soort dingen kun je ook terug vinden in het originele recept, maar dit helpt (is de hoop) als je een recept wil aanpassen.

Ik gebruik evernote voor aantekenen, dus veel werk is het niet en het is allemaal bij elkaar.
pi_156160390
Wij hebben in februari een Belgische abdijbier gebrouwen:

_O_

Serieus een van de beste bieren die ik ooit gehad heb. Iets met diabolic of zo, weet niet meer hoe het heet :') . Paar weken geleden gruwelijk zat van geworden ^O^ . Binnenkort weer ff brouwen en dan maandelijks of zo, we zijn door de helft van de voorraad heen want we hadden maar 12 liter.

Onze lager is overigens echt niet goed geworden. -O- .
Resistance is futile.
  zaterdag 26 september 2015 @ 17:31:41 #17
125061 Koenholio
*O* Adenine, Thymine,..
pi_156402026
Even een waarschuwing voor als mensen willen gaan 'cold crashen', wat ik nu dus voor het eerst heb gedaan: haal je waterslot van je fermenteerfles af (of zorg ervoor dat er geen reinigingsmiddel in het water van het slot zit).
Zet je het geheel koud mét waterslot dan trekt de boel namelijk vacuüm (lucht in de fles wordt kleiner) en zuigt dan het water je bier in - niet erg fijn als er bleekwater in zit, zoals bij mij het geval was 8)7 . Achteraf oerstom natuurlijk, maar ik had er niet bij stilgestaan dat er een vacuüm zou ontstaan. Aangezien het maar een klein beetje bleekwater was heb ik het bier toch maar gebotteld, wel even geproefd en het rook en smaakte prima dus ik denk dat het wel goed komt, maar toch goed om in de toekomst te voorkomen.

Iemand trouwens ervaring met het gebruik van thee? Ik zit te denken om een witbiertje te brouwen met theesmaak, waarschijnlijk door een goede zak thee een aantal dagen in koud water te laten trekken (koud, zodat er hopelijk minder bittere tannines vrijkomen) en dit water toe te voegen aan de wort nadat deze gekoeld is. Of zou een andere manier beter zijn?
Guanine en Cytosine! *O*
pi_156500797
Ik zou graag eens willen proberen mijn eigen biertje te brouwen. Ben opzoek naar een nieuwe hobby :)

Ik zit nu een beetje te kijken naar een starterset. Ik heb begrepen dat de Hema een heel goed setje had om te beginnen met mout brouwen.
http://www.hema.nl/winkel(...)r/bier-brouw-pakket-(17400044)
helaas is deze uitverkocht.

weten jullie misschien een goed starterpakket voor me? Wil niet meteen honderden euro's uit geven. Wil eerst kijken of het iets voor me is.

alvast bedankt voor eventuele tips.
Geen dank voor mijn genade.
pi_156502360
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 17:00 schreef Rpol het volgende:
Ik zou graag eens willen proberen mijn eigen biertje te brouwen. Ben opzoek naar een nieuwe hobby :)

Ik zit nu een beetje te kijken naar een starterset. Ik heb begrepen dat de Hema een heel goed setje had om te beginnen met mout brouwen.
http://www.hema.nl/winkel(...)r/bier-brouw-pakket-(17400044)
helaas is deze uitverkocht.

weten jullie misschien een goed starterpakket voor me? Wil niet meteen honderden euro's uit geven. Wil eerst kijken of het iets voor me is.

alvast bedankt voor eventuele tips.
brouwmarkt.nl

Xenos heeft af en toe ook zo'n start setje.
Alcohol is the anesthesia by which we endure the operation of life.
Technical owner of www.shavingsociety.nl
pi_156555073
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 12:27 schreef NeuNeu het volgende:

[..]

Zelf ben ik pas bezig met mijn derde brouwsel, dus heb nog veel te leren.
Kan me echter voorstellen dat je dingen als de samenstelling van het beslag (de moutsoorten), eventuele andere ingrediënten, maïsch-schema, kooktijd, hop(soorten), gist, vergistingstemperatuur en -duur én nagisting op de fles noteert.

Zo doe ik het in ieder geval wel. Al moet ik eerlijk zeggen dat de meeste informatie zich op dit moment in mijn hoofd bevind. Als ik wat meer heb gebrouwen moet ik het toch maar eens gaan opschrijven :P
Ik heb nu zo'n prefab setje. Voor een bitter van ongeveer 20 liter.
Maar eens etiket overtikken, hoeveelheid water(ik gebruik gewoon kraanwater), suiker, temperatuur wanneer gist wordt toegevoegd, Gist tijd, klaren, hoeveel suiker bij gisten op de fles etc.

Vorige keer was het heel waterig en nauwelijks koolzuur. Tijdens gisten kwam er lucht bij en te weinig suiker bij nagisten op de fles.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
pi_156555087
quote:
14s.gif Op woensdag 16 september 2015 15:07 schreef devzero het volgende:

[..]

Momenteel zoveel mogelijk, ook al lijken sommige dingen soms overbodig.
Bv samenstelling, lengte van maischen, koken, wanneer welke hops toegevoegd, hoe ik het gist heb voorbereid (en of het droog of nat gist was), hoe lang het staat te gisten, eventueel hoe heftig de eerste paar dagen gisten waren, hoe lang op de fles. Ik proef meestal als ik het op de fles doe: aantekenen. Wanneer ik de eerste fles openmaakte. Veel van dat soort dingen kun je ook terug vinden in het originele recept, maar dit helpt (is de hoop) als je een recept wil aanpassen.

Ik gebruik evernote voor aantekenen, dus veel werk is het niet en het is allemaal bij elkaar.
goede suggesties
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
pi_156581503
Klopt het dat een Russian Imperial Stout ongeveer drie maanden op de fles moet 'rijpen'?
pi_156583157
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2015 22:35 schreef NeuNeu het volgende:
Klopt het dat een Russian Imperial Stout ongeveer drie maanden op de fles moet 'rijpen'?
Als je hem net gebotteld hebt is 3 maanden min of meer optimaal ja :D maar hou in gedachten at beetje brouwerij dit al voor je doet :P
Alcohol is the anesthesia by which we endure the operation of life.
Technical owner of www.shavingsociety.nl
pi_156583247
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2015 23:36 schreef DrParanoid het volgende:

[..]

Als je hem net gebotteld hebt is 3 maanden min of meer optimaal ja :D maar hou in gedachten at beetje brouwerij dit al voor je doet :P
Ja sorry, ben blijkbaar niet helemaal duidelijk geweest :P
Het gaat hier inderdaad om een zelf gebrouwen biertje dat ongeveer een weekje geleden is gebotteld.
Maar drie maanden is dus min of meer optimaal?
Hoe zit dat eigenlijk met een Porter of Barleywine? Een van deze wordt namelijk mijn nieuwe projectje. Want ja, ik hou van donkere en sterke biertjes ;)
pi_156583267
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2015 23:39 schreef NeuNeu het volgende:

[..]

Ja sorry, ben blijkbaar niet helemaal duidelijk geweest :P
Het gaat hier inderdaad om een zelf gebrouwen biertje dat ongeveer een weekje geleden is gebotteld.
Maar drie maanden is dus min of meer optimaal?
Hoe zit dat eigenlijk met een Porter of Barleywine? Een van deze wordt namelijk mijn nieuwe projectje. Want ja, ik hou van donkere en sterke biertjes ;)
hou een maandje of 6 aan na bottel tijd <3 maar proef wel 1 na een maand, en 1 na twee mand, en 1 na 3 maand etc, is belangrijk om het rijpings proces te proeven en te begrijpen

[ Bericht 3% gewijzigd door DrParanoid op 03-10-2015 23:55:59 ]
Alcohol is the anesthesia by which we endure the operation of life.
Technical owner of www.shavingsociety.nl
pi_156583450
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2015 23:40 schreef DrParanoid het volgende:

[..]

hou een maandje of 6 aan na bottel tijd <3 maar proef wel 1 na een maand, en 1 na twee mand, en 1 na 3 maand etc, is belangrijk om het rijpings proces te proeven
Dus als ik je goed begrijp kan het wel tot zes maanden duren voordat mijn R.I.S. klaar is?
Dat duurt nog lang dan :P
pi_156586547
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2015 23:46 schreef NeuNeu het volgende:

[..]

Dus als ik je goed begrijp kan het wel tot zes maanden duren voordat mijn R.I.S. klaar is?
Dat duurt nog lang dan :P
Je hoeft geen zes maanden te wachten tot je een nieuwe batch gaat brouwen ;)
pi_156586551
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2015 23:40 schreef DrParanoid het volgende:
maar proef wel 1 na een maand, en 1 na twee mand, en 1 na 3 maand etc, is belangrijk om het rijpings proces te proeven en te begrijpen
En dit natuurlijk!
pi_156601400
Mijn vriend en ik gaan binnenkort ook weer bier brouwen, ons eerste project na het hema pakket.
Neuneu gaf de tip om via de receptservice van biermout onze ingrediënten te bestellen. Nu wil ik eerst de geschrote mout bestellen in plaats van het zelf schroten. Hoe lang na het bestellen moeten we maximaal beginnen met brouwen (ivm met cadeau voor mijn vriend, moet ik het alvast bestellen of pas als we daadwerkelijk gaan brouwen).

alvast bedankt!! :)
pi_156615370
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 19:31 schreef maaikesls het volgende:
Mijn vriend en ik gaan binnenkort ook weer bier brouwen, ons eerste project na het hema pakket.
Neuneu gaf de tip om via de receptservice van biermout onze ingrediënten te bestellen. Nu wil ik eerst de geschrote mout bestellen in plaats van het zelf schroten. Hoe lang na het bestellen moeten we maximaal beginnen met brouwen (ivm met cadeau voor mijn vriend, moet ik het alvast bestellen of pas als we daadwerkelijk gaan brouwen).

alvast bedankt!! :)
Ik zou zeggen: zo snel mogelijk. De wat serieuzere brouwers schroten vlak voor het brouwen, om smaak- en aromaverlies tegen te gaan.
Beter geef je je vriend gewoon de andere brouwbenodigdheden die hij/jullie nog kunnen gebruiken + een 'tegoedbon' voor mout.
pi_156624232
jaa klopt, dan schrijf ik een kaart dat ie het krijgt als hij wil brouwen:P
pi_156682301
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 19:36 schreef maaikesls het volgende:
jaa klopt, dan schrijf ik een kaart dat ie het krijgt als hij wil brouwen:P
Hou je ons op de hoogte over jullie vorderingen? :P
pi_156732297
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 01:40 schreef NeuNeu het volgende:

[..]

Hou je ons op de hoogte over jullie vorderingen? :P
Zal ik doen! Ik denk dat we volgende week gaan brouwen, omdat we dan nog geen plannen hadden. Maar hij weet het morgen pas dat we het gaan brouwen! :) Ik denk dat we de IPA gaan brouwen, maar gezien er zes soorten bier staan, mag hij kiezen.
Heb jij nog tips voor het brouwen van de IPA?
pi_156734541
Brouwen van IPA's is meestal redelijk recht toe, recht aan. Als je wilt kun je "dry hoppen" (tijdens de 1ste fermentatie toevoegen van extra hops), maar is niet nodig. Success.

Hier staat nu een "trailblazer amber" te bubbelen voor de herfst/begin winter.
pi_157118014
Inmiddels mijn eigen biertje aan het brouwen met een starterspakket van brouwmarkt.

Ik ga snel uitbreiden naar moutbrouwen, want dit is gewoon een cake bakken. (brewferm blik). Maar wel leuk de eerste keer.

Helaas is brouwmarkt wel echt een kut bedrijf. Mijn set is niet compleet geleverd en er wordt gewoon niet gereageerd op mijn klacht. Morgen weer eens een poging doen om iemand aan de lijn te krijgen.
Geen dank voor mijn genade.
pi_157122959
quote:
1s.gif Op maandag 26 oktober 2015 19:45 schreef Rpol het volgende:
Inmiddels mijn eigen biertje aan het brouwen met een starterspakket van brouwmarkt.

Ik ga snel uitbreiden naar moutbrouwen, want dit is gewoon een cake bakken. (brewferm blik). Maar wel leuk de eerste keer.

Helaas is brouwmarkt wel echt een kut bedrijf. Mijn set is niet compleet geleverd en er wordt gewoon niet gereageerd op mijn klacht. Morgen weer eens een poging doen om iemand aan de lijn te krijgen.
tegen een uur of 1600 hebben ze veel tijd. Dat was het tijdstip dat ze mij belden dat ze mijn bestelling niet compleet kregen en of ik vervangingen wilde.
pi_157157718
Even een vraag aan de kenners:

Heb pas drie brouwsels gemaakt, maar deze hadden allemaal een soort moeilijk te definiëren muffe lucht. Vooral bij het 'openploppen' van de fles is dit goed te ruiken en deze geur is op dat moment ronduit onsmakelijk te noemen. Na verloop van tijd wordt de geur minder, maar ook ingeschonken in het glas kan je het blijven ruiken.
Ik heb niet het idee dat de veroorzaker van deze geur de smaak van het bier aantast, want op zich ben ik over de kwaliteit van de biertjes best te spreken. In ieder geval proef ik goed het verschil tussen de verschillende ingrediënten die ik in mijn drie brouwsels heb gebruikt, maar ook anderen vinden het best te zuipen en lekkerder dan supermarktpils.
Alleen dus die lucht... Weet iemand wat hier de veroorzaker van kan zijn?
Zelf dacht ik misschien aan het kraanwater dat ik gebruik. Is het een idee de volgende keer bronwater te gebruiken?
pi_157158372
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 12:56 schreef NeuNeu het volgende:
Even een vraag aan de kenners:

Heb pas drie brouwsels gemaakt, maar deze hadden allemaal een soort moeilijk te definiëren muffe lucht. Vooral bij het 'openploppen' van de fles is dit goed te ruiken en deze geur is op dat moment ronduit onsmakelijk te noemen. Na verloop van tijd wordt de geur minder, maar ook ingeschonken in het glas kan je het blijven ruiken.
Ik heb niet het idee dat de veroorzaker van deze geur de smaak van het bier aantast, want op zich ben ik over de kwaliteit van de biertjes best te spreken. In ieder geval proef ik goed het verschil tussen de verschillende ingrediënten die ik in mijn drie brouwsels heb gebruikt, maar ook anderen vinden het best te zuipen en lekkerder dan supermarktpils.
Alleen dus die lucht... Weet iemand wat hier de veroorzaker van kan zijn?
Zelf dacht ik misschien aan het kraanwater dat ik gebruik. Is het een idee de volgende keer bronwater te gebruiken?
er vanuitgaande dat je in Nederland woont zal dat het verschil niet maken en je niet in een al te oud huis woont. In Nederland is een strenge controle op kraanwater. De microbiologische eisen voor kraanwater zijn strenger als voor bronwater. Als je heel hard water hebt kan het gebruik van een filter aan te raden zijn.
Waar de muffe lucht vandaan komt is niet makkelijk te zeggen.
Zijn je granen nieuw geweest of je hop? Daar zou je oorzaak ook kunnen liggen. Is je vergistingsvat wel schoon geweest. Het enige wat je kan doen is al je materialen controleren.
pi_157159649
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 13:32 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

er vanuitgaande dat je in Nederland woont zal dat het verschil niet maken en je niet in een al te oud huis woont. In Nederland is een strenge controle op kraanwater. De microbiologische eisen voor kraanwater zijn strenger als voor bronwater. Als je heel hard water hebt kan het gebruik van een filter aan te raden zijn.
Waar de muffe lucht vandaan komt is niet makkelijk te zeggen.
Zijn je granen nieuw geweest of je hop? Daar zou je oorzaak ook kunnen liggen. Is je vergistingsvat wel schoon geweest. Het enige wat je kan doen is al je materialen controleren.
Het water schijnt hier wel vrij hard te zijn (Omgeving Amsterdam).
Ik vermoed dat mijn materialen schoon waren, al kan je dat niet zeker weten. Maar in het geval van een infectie zou je verwachten dat de smaak ook aangetast wordt, wat niet het geval is.
Mijn granen heb ik direct nadat ik het pakket thuis heb ontvangen gebruikt. Wel heb ik ze al laten schroten. Zou dit dan de oorzaak kunnen zijn van die muffe lucht?
pi_157163226
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 14:44 schreef NeuNeu het volgende:

[..]

Het water schijnt hier wel vrij hard te zijn (Omgeving Amsterdam).
Ik vermoed dat mijn materialen schoon waren, al kan je dat niet zeker weten. Maar in het geval van een infectie zou je verwachten dat de smaak ook aangetast wordt, wat niet het geval is.
Mijn granen heb ik direct nadat ik het pakket thuis heb ontvangen gebruikt. Wel heb ik ze al laten schroten. Zou dit dan de oorzaak kunnen zijn van die muffe lucht?
het grote boek erbij gepakt, die heeft muffig er niet tussenstaan maar schimmelig. Schimmelig en muffig lijkt me gelijk aan elkaar.
Schimmelig oorzaak schimmel of nagisting overhevelen in een vochtige kelder of schuur. Kan ook veroorzaakt zijn door slechte hygiene.
pi_157164050
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 18:04 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

Schimmelig oorzaak schimmel of nagisting overhevelen in een vochtige kelder of schuur. Kan ook veroorzaakt zijn door slechte hygiene.
Deze zin kan volgens mij op meerdere manieren uitgelegd worden, maar bedoelen ze dat de omgeving waarin het gistvat staat wellicht te vochtig is? Dat zou wel kunnen... In dezelfde kamer hang ik namelijk ook wel eens de was op, vanaf nu niet meer dus :P
Tevens zal ik de volgende keer nóg beter op de hygiëne letten, al kan ik me haast niet voorstellen dat ik daar nog veel stappen kan maken.

Overigens wil ik nog eens benadrukken dat er in de smaak van het bier niets te merken is van die muffe, danwel schimmelige geur.
pi_157165315
Ik heb nog een dichtbrouwpakket in de aanbieding v brouw markt als iemand interesse heeft
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_157179238
Na 11 dagen geen reactie, gisteren maar weer eens gebeld naar brouwmarkt, hoe het zit mijn mijn onvolledige bestelling.

Dame aan de telefoon had duidelijk veel plezier in haar werk.... Maar de spullen zouden al verzonden zijn, of die dag verzonden worden. Prima ik wacht wel af.

Op mijn vraag waarom er niet op mijn mails, ticket en telefoontje werd gereageerd antwoordde ze dat ze dat misschien beter hadden kunnen doen. M.a.w. wat kan mij het verrotten.

Eind goed al goed, toen ik 's middags thuis kwam stond het pakketje al binnen. Mooi op tijd zodat ik volgend weekend kan bottlen.
Geen dank voor mijn genade.
pi_157179297
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 19:30 schreef Thezappa het volgende:
Ik heb nog een dichtbrouwpakket in de aanbieding v brouw markt als iemand interesse heeft
Sorry, maar wat is een dichtbrouwpakket? :P
pi_157228655
Onze ipa staat lp fles! Nog twee weken wachten en we weten of het gelukt is!! :)
pi_157701488
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2015 19:31 schreef maaikesls het volgende:
Onze ipa staat lp fles! Nog twee weken wachten en we weten of het gelukt is!! :)
En? Is het gelukt?

Hoelang zouden jullie een Porter laten nagisten op de fles? Een maandje of twee?
pi_158208167
Ondertussen ben ik ook weer bezig om het brouwen weer op te pakken. Het biertje dat ik had gebrouwen is inderdaad verbeterd in der tijd, het is wat subtieler in smaak geworden. Helaas had ik nog wel wat problemen met de troebelheid per fles, wat deels te maken heeft met een slechte filtering plus veel gist.

Omdat ik nog veel DME over heb, zat ik te kijken naar recepten die hiervan gebruik maken. Ik heb ook probeerd om mijn nog bewaarde hopsoorten, Saaz en Goldings, te gebruiken. Dat laatste is 'm niet geworden, maar ik zit nu te kijken naar het volgende simpele dubbel recept:

https://www.brewtoad.com/recipes/st-krausied

Nu vroeg ik mij wel af waarom het recept een verschil kent tussen LME en DME, heeft iemand hier misschien een verklaring voor? Ik zit namelijk te denken om het volledig op DME te baseren.
:: Toenie ::
pi_158213349
Zo ik kan gaan bottelen.
Geen idee hoe.
pi_158216417
Beetje brouwsuiker in de fles en netjes overhevelen in de fles? ;) Wat heb je gebrouwen?
:: Toenie ::
pi_158217080
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2015 15:29 schreef toenie het volgende:
Beetje brouwsuiker in de fles en netjes overhevelen in de fles? ;) Wat heb je gebrouwen?
blond.
pi_158218505
Ik heb overigens het recept dat ik eerder heb gedeeld aangepast aan verhoudingen voor 5 liter. Volgens mij moet dit het zijn:

Fermentables

0,80 kg DME light
110 gram kandijsuiker
28 gram CaraMunich
28 gram Special B

Hops

4 gram Saaz
5 gram Magnum
3 gram Saaz (laatste minuut meekoken)

Gist

Wyeast 1214 (Belgium Abbey)

Ik ben nog even aan het rondkijken naar Iers mos. Daarnaast zit ik er ook aan te denken om twee batches te maken, waarbij ik bij de laatste nog sinaasappel- en limoenschil gebruik.
:: Toenie ::
  zondag 20 december 2015 @ 09:01:07 #52
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_158373891
Hallo bierbrouwers, we hebben sinds vandaag een speciaal Bierforum op FOK!, het leek ons mooi om dit topic daarnaartoe te verplaatsen :). We waarderen altijd de input van de community, dus als jullie ideeen hebben voor mooie reeksen of topics in BET, laat het dan vooral weten! Of open het gewoon :P. Bij dezen dus een schopje naar BET *O*.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_158376519
Heyy, het topic staat op een nieuwe plek :D
pi_158378833
Nou helemaal geweldig.

oke ik heb een vraagje tijdens het gisten kwam er een witte laag onderaan het vat.
er uit gefiltert voor het bottelen. maar nu heb ik het in mijn flesjes.(ik heb dus aardig wat bier weg gegooit om het al et verwijderen
pi_158382023
gisteren een bierkit voor muntons connoisseurs export stout besteld.



kijken of het wat wordt.

verder alles aanwezig voor brouwen, ivm een andere hobby, die op het moment door omstandigheden vertraging heeft opgelopen (distilleren. doel; whisky.).

daarna me eens gaan verdiepen in grainbills, hopsoorten en all-grain brouwen.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_158382142
oeps. dubbel
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_158410196
quote:
10s.gif Op zondag 20 december 2015 14:23 schreef tailfox het volgende:
Nou helemaal geweldig.

oke ik heb een vraagje tijdens het gisten kwam er een witte laag onderaan het vat.
er uit gefiltert voor het bottelen. maar nu heb ik het in mijn flesjes.(ik heb dus aardig wat bier weg gegooit om het al et verwijderen
En dat zijn niet gewoon je dode gist cells?
pi_158410514
quote:
5s.gif Op maandag 21 december 2015 14:46 schreef devzero het volgende:

[..]

En dat zijn niet gewoon je dode gist cells?
geen idee maar ik had het er helemaal uitgefiltert.
Maar is dus niks ergs?
pi_158410784
Zal wel kaam zijn denk ik
pi_158411052
Na dit topic gelezen te hebben (en er eerder ergens ook al eens wat over gelezen te hebben) zelf ook zin hiermee te beginnen. Heb alleen het gevoel dat de goedkopere startsets van brouwmarkt niet helemaal adequaat zijn, of zie ik dit verkeerd?
pi_158411126
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 15:16 schreef KremlinCardinal het volgende:
Na dit topic gelezen te hebben (en er eerder ergens ook al eens wat over gelezen te hebben) zelf ook zin hiermee te beginnen. Heb alleen het gevoel dat de goedkopere startsets van brouwmarkt niet helemaal adequaat zijn, of zie ik dit verkeerd?
die van de hema zijn een dikke prima.
pi_158411213
quote:
1s.gif Op maandag 21 december 2015 15:19 schreef tailfox het volgende:

[..]

die van de hema zijn een dikke prima.
Hmm, zal er eens eentje ophalen.

Nog tips voor de absolute beginner?
pi_158414854
quote:
1s.gif Op maandag 21 december 2015 15:07 schreef tailfox het volgende:
Zal wel kaam zijn denk ik
Drijft het op het bier of zit het onder in je vat?

Zoals dit?
pi_158414916
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 15:23 schreef KremlinCardinal het volgende:

[..]

Hmm, zal er eens eentje ophalen.

Nog tips voor de absolute beginner?
Dat soort startsets zijn een makkelijke en goedkope manier om met bierbrouwen te beginnen. Bierbrouwen kan namenlijk best wel een dure hobby worden.

Als tip? Hygiëne. Zorg dat alles goed schoon is.
pi_158414992
quote:
5s.gif Op maandag 21 december 2015 17:53 schreef devzero het volgende:

[..]

Drijft het op het bier of zit het onder in je vat?

Zoals dit?
[ afbeelding ]
nope onder.
Maar nu al gebotteld
pi_158415008
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 15:23 schreef KremlinCardinal het volgende:

[..]

Hmm, zal er eens eentje ophalen.

Nog tips voor de absolute beginner?
niet naar mij luisteren
pi_158416941
Klopt het dat als je het verkeerd doet, je giftig bier kan krijgen? Iets met de alcohol ofzo.
  maandag 21 december 2015 @ 19:19:19 #68
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_158416965
quote:
14s.gif Op maandag 21 december 2015 19:18 schreef LangeJan het volgende:
Klopt het dat als je het verkeerd doet, je giftig bier kan krijgen? Iets met de alcohol ofzo.
Dat is door destillatie.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_158417021
quote:
14s.gif Op maandag 21 december 2015 19:18 schreef LangeJan het volgende:
Klopt het dat als je het verkeerd doet, je giftig bier kan krijgen? Iets met de alcohol ofzo.
je kunt bier nooit giftig krijgen.
pi_158422164
quote:
14s.gif Op maandag 21 december 2015 19:18 schreef LangeJan het volgende:
Klopt het dat als je het verkeerd doet, je giftig bier kan krijgen? Iets met de alcohol ofzo.
http://www.homebrewtalk.c(...)_or_make_me_blind%3F

Maar het is natuurlijk wel makkelijk om iets te krijgen wat erg onsmakkelijk is.
pi_158423528
quote:
1s.gif Op maandag 21 december 2015 19:19 schreef Bart het volgende:

[..]

Dat is door destillatie.
en zelfs dan moet je het nog heel bont maken, door bv. een vol glas voorloop leeg te drinken (aldehyden, aceton, methanol.)
de meeste doden zijn nog gevallen doordat minder prettige personen industriele methanol aan drank hadden toegevoegd, om het sterker te laten lijken.

zelfs met slecht distilleren moet je zo veel drinken, dat een alcoholvergiftiging eerder op de loer ligt dan een methanolvergiftiging.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_158436938
Even een hele snelle/korte vraag:

Wij hebben een vrij grote garage waar ik in theorie genoeg ruimte heb om te brouwen, máár, hoe zit het temperatuursgewijs? Ben je beter af met huistemperatuur? De garage is namelijk niet verwarmd (en dat gaan we ook niet doen ;) )
Ja doei.
  Moderator dinsdag 22 december 2015 @ 13:11:25 #73
45833 crew  Fogel
pi_158437101
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 13:01 schreef motorbloempje het volgende:
Even een hele snelle/korte vraag:

Wij hebben een vrij grote garage waar ik in theorie genoeg ruimte heb om te brouwen, máár, hoe zit het temperatuursgewijs? Ben je beter af met huistemperatuur? De garage is namelijk niet verwarmd (en dat gaan we ook niet doen ;) )
Voor het het brouwen op zich maakt de temperatuur in de garage weinig uit, voor het gisten is het van belang om een constante temperatuur te hebben.

Mijn buurman brouwt in zijn ongeisoleerde garage en heeft daar ook een gistkoelkast staan. Hij heeft die koelkast aan een controleunit (kost minder dan 20 euro) hangen die een temperatuursensor heeft (in de koelkast geplakt met duct tape) en twee stopcontacten aan en uit kan zetten. In die koelkast hangt een 40W lamp die ervoor zorgt dat de temperatuur omhoog gaat als het te koud is (zelfs bij -10 buiten is 40W genoeg om de temperatuur stabiel te houden) en als het te warm is, gaat de compressor van de koelkast aan.

Bij mij thuis staat de vloerverwarming gewoon aan en hangt er een extra temperatuursensor in de koelkast, als het te warm wordt gaat de stroom en daardoor de compressor gewoon aan.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_158444383
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 13:01 schreef motorbloempje het volgende:
Even een hele snelle/korte vraag:

Wij hebben een vrij grote garage waar ik in theorie genoeg ruimte heb om te brouwen, máár, hoe zit het temperatuursgewijs? Ben je beter af met huistemperatuur? De garage is namelijk niet verwarmd (en dat gaan we ook niet doen ;) )
een deken om het gistvat kan helpen.
de fermentatie genereert zelf ook warmte, die je met het deken binnenhoudt.
moet het geen 10 graden vriezen, maar met deze temperaturen lijkt het mij een te proberen optie.
wel opletten dat het niet té warm wordt, want dat vind de gist niet leuk.

ik heb ook wel van mensen gehoord dat ze er een aquariumverwarming in hingen.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_158457298
Ik schud nu dagelijks de flesjes.
bubbles heel erg dan.
kan het misschien nog aan het gisten zijn?
Kaam is immers gist
pi_158496553
Hallo. Toen ik dit topic las werd ik gelijk enthousiast om ook zelf bier te gaan brouwen.

Ik heb een lijstje gemaakt van benodigdheden op brouwmarkt.nl. Dit is wat ik gevonden had. Is dit genoeg om te starten?

http://www.brouwmarkt.nl/(...)erbrouwen-basic.html
http://www.brouwmarkt.nl/(...)-kunath-225-pag.html
http://www.brouwmarkt.nl/(...)r-12-liter-bier.html
http://www.brouwmarkt.nl/(...)euro-fles-bruin.html
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
pi_158499957
quote:
10s.gif Op woensdag 23 december 2015 00:33 schreef tailfox het volgende:
Ik schud nu dagelijks de flesjes.
bubbles heel erg dan.
kan het misschien nog aan het gisten zijn?
Kaam is immers gist
Waarom zou je de flesjes schudden? Gewoon lekker laten liggen en na een paar weken proeven. En ja, als je bij het bottelen wat suiker er bij hebt gedaan om CO2 te krijgen, dan zal er zeker nog fermentatie plaats vinden. Hoeveelste batch is dit voor je?
pi_158500189
Ik ben maar langs de winkel geweest en heb mezelf als kerstcadeau een bierbrouwpakket gegeven :D. Ik zal straks een foto maken van alles wat ik heb. Ik heb er iig zin in. Leuke winkel ook de brouwmarkt. Aardige werkenemers met veel kennis van zaken.
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
pi_158503594
quote:
1s.gif Op donderdag 24 december 2015 18:07 schreef pl4kkie het volgende:
Ik ben maar langs de winkel geweest en heb mezelf als kerstcadeau een bierbrouwpakket gegeven :D. Ik zal straks een foto maken van alles wat ik heb. Ik heb er iig zin in. Leuke winkel ook de brouwmarkt. Aardige werkenemers met veel kennis van zaken.
Veel plezier!
pi_158512761
quote:
14s.gif Op donderdag 24 december 2015 17:54 schreef devzero het volgende:

[..]

Waarom zou je de flesjes schudden? Gewoon lekker laten liggen en na een paar weken proeven. En ja, als je bij het bottelen wat suiker er bij hebt gedaan om CO2 te krijgen, dan zal er zeker nog fermentatie plaats vinden. Hoeveelste batch is dit voor je?
eerste.
maar ik had het ook al bij het fermiteren
pi_158518386
Binnenkort ga ik zelf beginnen met het brouwen van bier. Dit ga ik doen met een thuisbrouwset van de volgende site:
www.brouwmarkt.nl

Ik heb gekozen voor de beginners set:


En ik heb de volgende ingrediënten gekocht:


Ook heb ik een boek gekocht met daarin veel handleidingen en tips van de schrijvers.Nu heb ik natuurlijk een aantal vragen voor de meer ervaren bierbrouwers:

Hebben jullie tips voor mij om een hoge kwaliteit te halen?
Is mijn bierbrouwset compleet?
* Verwijderd *
pi_158518842
Net voor Kerst zo'n Hema setje gekregen :D
Ja doei.
pi_158519149
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2015 12:52 schreef zoekeenleven het volgende:
Binnenkort ga ik zelf beginnen met het brouwen van bier. Dit ga ik doen met een thuisbrouwset van de volgende site:
www.brouwmarkt.nl

Ik heb gekozen voor de beginners set:
[ afbeelding ]

En ik heb de volgende ingrediënten gekocht:
[ afbeelding ]

Ook heb ik een boek gekocht met daarin veel handleidingen en tips van de schrijvers.Nu heb ik natuurlijk een aantal vragen voor de meer ervaren bierbrouwers:

Hebben jullie tips voor mij om een hoge kwaliteit te halen?
Is mijn bierbrouwset compleet?

Ik heb dezelfde set alleen voor 10 euro meer heb je er een meten is weten set bij die los duurder is.
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
pi_158519335
quote:
10s.gif Op vrijdag 25 december 2015 13:31 schreef pl4kkie het volgende:

[..]

Ik heb dezelfde set alleen voor 10 euro meer heb je er een meten is weten set bij die los duurder is.
Ja ik heb die set voor sinterklaas gekregen, maar wat kan je daar dan mee?
* Verwijderd *
pi_158519404
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2015 13:39 schreef zoekeenleven het volgende:

[..]

Ja ik heb die set voor sinterklaas gekregen, maar wat kan je daar dan mee?
Ik heb een maatglas waar een hydrometer in past voor het meten van suiker/alcohol percentage en een termometer. Al heb ik aan het laaste nog niet veel omdat ik niet brouw in een ketel.
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
pi_158521538
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2015 12:52 schreef zoekeenleven het volgende:
Binnenkort ga ik zelf beginnen met het brouwen van bier. Dit ga ik doen met een thuisbrouwset van de volgende site:
www.brouwmarkt.nl

Ik heb gekozen voor de beginners set:
[ afbeelding ]

En ik heb de volgende ingrediënten gekocht:
[ afbeelding ]

Ook heb ik een boek gekocht met daarin veel handleidingen en tips van de schrijvers.Nu heb ik natuurlijk een aantal vragen voor de meer ervaren bierbrouwers:

Hebben jullie tips voor mij om een hoge kwaliteit te halen?
Is mijn bierbrouwset compleet?

Mag ik hier nog posten, is niet het meest vrouwvriendelijke deel van fok geworden... :X

Op zich is je set compleet. De kroonkurker is wat lastig te bedienen. Ik zou alleen willen weten hoeveel suiker er aan het begin in mijn wort zit zodat ik later kan uitrekenen hoeveel alcohol erin zit. En dus een hydrometer en maatcilinder aanschaffen.

Hier zit ook direct het goede desinfectiemiddel bij. Ik ben begonnen met sulfiet maar dat is echt niet aan te raden. (je hoest de longen uit je lijf).
pi_158522016
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2015 15:31 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

Mag ik hier nog posten, is niet het meest vrouwvriendelijke deel van fok geworden... :X

Op zich is je set compleet. De kroonkurker is wat lastig te bedienen. Ik zou alleen willen weten hoeveel suiker er aan het begin in mijn wort zit zodat ik later kan uitrekenen hoeveel alcohol erin zit. En dus een hydrometer en maatcilinder aanschaffen.

Hier zit ook direct het goede desinfectiemiddel bij. Ik ben begonnen met sulfiet maar dat is echt niet aan te raden. (je hoest de longen uit je lijf).
Ik heb hetzelfde desinfectiemiddel. Er staat bij dat na spoelen niet nodig is, is dat raadzaam? Je moet het 5 minuten weken in heet water maar dan is nog lang niet alles opgelost. Meestal roer ik er dan ff flink in zodat dat wel gebeurd.

Dat uitrekenen van hoeveelheid suiker/alcohol % is toch nog niet echt van belang als je prefab wort koopt? Op de verpakking die ik heb gekocht stond met verhouding 3 liter kokend water om het wort op te lossen - 20 liter koud water om te vullen een alcohol percentage van ~ 5%
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
pi_158522034
sjips.heb ik van dat oxi spul om alles schoon te maken, maar geen sulfiet om het te ontsmetten.
chloor lijkt mij geen optie.
puro beter? dan doe ik die.
en ik moet eigenlijk nog een hevel hebben.
mijn vader heeft er nog wel een paar uit zijn bierbrouw en wijnmaak tijd, maar ik denk dat ik liever fris begin.
ze liggen er al ruim 20 jaar.

kroonkurk apparaat ligt er ook nog wel.

verder heb ik 2 emmers van 25 en 30 liter. 1 met een waterslot gat.
waterslot.
spatel.
hydrometer met maatglas.
thermometer.
kroonkurken.
zeef en kaasdoeken voor als ik met graanbrouwen wil beginnen. maar ik denk dat ik daar mijn koelbox maar voor ga verbouwen.
straks ook nodig als ik mijn keteltje nog eens afmaak.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_158522370
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 december 2015 15:59 schreef pl4kkie het volgende:

[..]

Ik heb hetzelfde desinfectiemiddel. Er staat bij dat na spoelen niet nodig is, is dat raadzaam? Je moet het 5 minuten weken in heet water maar dan is nog lang niet alles opgelost. Meestal roer ik er dan ff flink in zodat dat wel gebeurd.

Dat uitrekenen van hoeveelheid suiker/alcohol % is toch nog niet echt van belang als je prefab wort koopt? Op de verpakking die ik heb gekocht stond met verhouding 3 liter kokend water om het wort op te lossen - 20 liter koud water om te vullen een alcohol percentage van ~ 5%
dan begin je fout, je moet eerst alles oplossen anders heb je niet de juiste concentratie. Meten met dit soort pakketten is inderdaad minder nodig maar je weet niet precies wanneer je kunt gaan bottelen. En dat is op zich ook wel handig.

O, ja en voeg nooit een schepje suiker aan je flessen toe. Voeg liever een opgeloste hoeveelheid suiker aan je te bottelen bier toe. Anders heb je kans op ontploffingen. Been there, won't do it again..... :D
pi_158522382
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2015 16:00 schreef marc0871 het volgende:
sjips.heb ik van dat oxi spul om alles schoon te maken, maar geen sulfiet om het te ontsmetten.
chloor lijkt mij geen optie.
puro beter? dan doe ik die.
en ik moet eigenlijk nog een hevel hebben.
mijn vader heeft er nog wel een paar uit zijn bierbrouw en wijnmaak tijd, maar ik denk dat ik liever fris begin.
ze liggen er al ruim 20 jaar.

kroonkurk apparaat ligt er ook nog wel.

verder heb ik 2 emmers van 25 en 30 liter. 1 met een waterslot gat.
waterslot.
spatel.
hydrometer met maatglas.
thermometer.
kroonkurken.
zeef en kaasdoeken voor als ik met graanbrouwen wil beginnen. maar ik denk dat ik daar mijn koelbox maar voor ga verbouwen.
straks ook nodig als ik mijn keteltje nog eens afmaak.
ik gebruik alleen oxi, het is ook een desinfectiemiddel maar dat mogen ze niet op de verpakking zetten (wettelijk).
pi_158522490
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2015 16:25 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

dan begin je fout, je moet eerst alles oplossen anders heb je niet de juiste concentratie. Meten met dit soort pakketten is inderdaad minder nodig maar je weet niet precies wanneer je kunt gaan bottelen. En dat is op zich ook wel handig.

O, ja en voeg nooit een schepje suiker aan je flessen toe. Voeg liever een opgeloste hoeveelheid suiker aan je te bottelen bier toe. Anders heb je kans op ontploffingen. Been there, won't do it again..... :D
Gelijk wat geleerd :P. Dat doen we volgende keer dan wel. Mijn bier staat nu te boven in een warme kamer te fermenteren. Moet 10 dagen staan volgens de gebruiksaanwijzing. Kan ik daarna het deksel openen en een proefmonster nemen? (helaas geen tapkraan) Ik ben namelijk wel in het bezit van een hydrometer.
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
pi_158522589
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 december 2015 16:32 schreef pl4kkie het volgende:

[..]

Gelijk wat geleerd :P. Dat doen we volgende keer dan wel. Mijn bier staat nu te boven in een warme kamer te fermenteren. Moet 10 dagen staan volgens de gebruiksaanwijzing. Kan ik daarna het deksel openen en een proefmonster nemen? (helaas geen tapkraan) Ik ben namelijk wel in het bezit van een hydrometer.
kraan is dan wel een gemis. Ik zou het dan met kleine schone glaasjes eruit scheppen zonder dat je vingers in de bier komen. Als je nog veel suikers hebt bestaat de kans dat je alsnog een besmetting oploopt. Roeren is niet nodig. Staat ook op sommige starterspakketten dat dat moet.
pi_158524896
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2015 15:31 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

Mag ik hier nog posten, is niet het meest vrouwvriendelijke deel van fok geworden... :X

Op zich is je set compleet. De kroonkurker is wat lastig te bedienen. Ik zou alleen willen weten hoeveel suiker er aan het begin in mijn wort zit zodat ik later kan uitrekenen hoeveel alcohol erin zit. En dus een hydrometer en maatcilinder aanschaffen.

Hier zit ook direct het goede desinfectiemiddel bij. Ik ben begonnen met sulfiet maar dat is echt niet aan te raden. (je hoest de longen uit je lijf).
Oke oke duidelijk, en wat is zegmaar de volgende stap in het bierbrouwen? Ik bedoel dus een stapje moeilijker, want dit is volgens mij gewoon ingrediënten bij elkaar gooien en de gebruiksaanwijzing volgen. Ik wil wat creatiever bezig zijn :9~
* Verwijderd *
  vrijdag 25 december 2015 @ 19:43:15 #94
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_158524909
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2015 15:31 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

Mag ik hier nog posten, is niet het meest vrouwvriendelijke deel van fok geworden... :X


Waar is men niet vriendelijk voor vrouwen :o.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_158525129
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 december 2015 19:43 schreef Bart het volgende:

[..]

Waar is men niet vriendelijk voor vrouwen :o.
forum verkeerd begrepen, je moet tieten hebben om hier te mogen posten.. ? O-)
pi_158525142
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2015 19:41 schreef zoekeenleven het volgende:

[..]

Oke oke duidelijk, en wat is zegmaar de volgende stap in het bierbrouwen? Ik bedoel dus een stapje moeilijker, want dit is volgens mij gewoon ingrediënten bij elkaar gooien en de gebruiksaanwijzing volgen. Ik wil wat creatiever bezig zijn :9~
ik heb na de blikken een tijdje gebrouwen met moutpoeders. Dat is al iets lastiger, nu zit ik op het volledige proces.
  vrijdag 25 december 2015 @ 20:09:43 #97
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_158525259
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2015 20:00 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

forum verkeerd begrepen, je moet tieten hebben om hier te mogen posten.. ? O-)
:D

Maar nee, het is een ode aan bier en aan vrouwen.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_158526295
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2015 19:41 schreef zoekeenleven het volgende:

[..]

Oke oke duidelijk, en wat is zegmaar de volgende stap in het bierbrouwen? Ik bedoel dus een stapje moeilijker, want dit is volgens mij gewoon ingrediënten bij elkaar gooien en de gebruiksaanwijzing volgen. Ik wil wat creatiever bezig zijn :9~
je zou verschillende moutextracten kunnen mengen.
en daar dan je eigen keuze hop in koken.

daarna kan je gaan beginnen met zelf maishen; de suikers uit de mout halen.
met de keuze van de mouten kan je zo kreatief in zijn als je zelf wil; van een fris witbiertje, tot een diepdonker bier met noten van koffie en chocolade, met tot 20% cara- en kristalmouten.

de echte diehard maakt zijn eigen mout door granen (gerst, tarwe, rogge, haver) te laten kiemen en daarna te drogen.

pakketbrouwen is idd nog maar het topje van de ijsberg.
er zit zoveel meer aan brouwen dan 'wat ingredienten bij elkaar gooien'.

qua brouwen sta ik zelf ook nog aan het begin.
maar door de (in de wacht staande) distilleerhobby heb ik al enige (theoretische) kennis opgedaan.
whisky, jenever en wodka hebben ongehopt bier als basis ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door marc0871 op 25-12-2015 23:32:27 ]
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_158575926
nou. mijn stout staat in de emmer.
nu kijken of 'ie braaf wil gaan pruttelen.

[update]

hij begint al lekker te schuimen.

[ Bericht 28% gewijzigd door marc0871 op 27-12-2015 21:38:41 ]
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_158583322
Is het normaal dat het gistingsproces (bij die Hema set) na een dag of drie nog maar heel langzaam gaat?

Ligt trouwens ook een beste bak met sediment op de bodem...
pi_158583469
Ja, is normaal. Nog een paar dagen uit laten gisten en je kan gaan bottelen.
pi_158588964
zit daar een soort van turbogist bij, dan?
een dag of 3 lijkt mij wel heel erg kort.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_158614356
Ik neem aan dat het nog wel borrelt? Alleen niet zo heftig als de eerste paar dagen.
pi_158629106
Ik heb 2e kerstdag gebrouwen, de eerste dagen bloepte hij hard. Nu is het een bloep per 30 sec tot 1 minuut. En dat is normaal. Het bloepen gaat vrij onregelmatig.
  dinsdag 29 december 2015 @ 12:05:38 #105
283159 pl4kkie
Het is FOK!
pi_158630446
Ik heb mijn bier afgelopen donderdag in de emmer gedaan. Het bloepte heel afentoe tot gisteravond/vanochtend. Toen ik vanochtend keek bloepte het zeker wel elke 5 seconden. Er lag inmiddels ook een flinke laag sediment op de bodem. Het ziet er tot dus ver goed uit.

Ga vandaag of morgen toch nog even richting de brouwmarkt. Wil een 2e emmer met kraan hebben en automatische hevel.
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
pi_158631346
Gebruiken jullie ook brouw software? Ik heb nu BrouwHulp. Vind ik op zich wel een fijn programma (crasht nog wel eens op OSX). Ook heb ik gekeken naar BeerSmith 2 maar die kost 30dollar geloof ik. Iemand die die gebruikt en kan zeggen of die beter is dan BrouwHulp?
pi_158632751
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2015 12:36 schreef RichardRichard het volgende:
Gebruiken jullie ook brouw software? Ik heb nu BrouwHulp. Vind ik op zich wel een fijn programma (crasht nog wel eens op OSX). Ook heb ik gekeken naar BeerSmith 2 maar die kost 30dollar geloof ik. Iemand die die gebruikt en kan zeggen of die beter is dan BrouwHulp?
brouwhulp gebruik ik en dat werkt prima.
pi_158755592
is het normaal dat mijn waterslot niet bubbelt?

ik heb vorige week zondag mijn stout pakket in de emmer gedaan.
gloednieuwe emmer. schoongemaakt met chempro oxi. ontsmet met sulfiet en citroenzuur (mijn vader had nog ergens een paar potjes staan) en goed uitgespoeld.

3,5 liter water gekookt om een kilo suiker in op te lossen.
blik in een pan heet water om het moutextract vloeibaar te maken.
suikerwater in de emmer gedaan en daar het moutextract door geroerd.
daar nog 20 liter koud water aan toegevoegd en doorgeroerd.
daar heb ik de gist over uitgestrooid en een minuut of 10 laten liggen.
daarna doorgeroerd, deksel erop en het waterslot geplaatst.

de emmer heb ik in de buurt van de ketel op zolder gezet.
's avonds begon er een filmpje schuim te ontstaan en tegen de tijd dat ik ging slapen, lag er een behoorlijke laag op.
die laag was de volgende dag alweer verdwenen en nu ligt er al de hele week slechts een filmpje op het bier.
ondertussen heb ik nog geen plopje gehoord of gezien.
wel ruikt het behoorlijk naar alcohol.

nu heb ik er gisteren nog een zakje gist middels een giststarter bijgegooid, om te kijken of dat de zaak vlot kon trekken.
toen ik het erbij gooide, kwam er behoorlijk wat co2 vrij; het bruiste bijna alsof je een suikerklontje in de cola gooide.
er is dus blijkbaar wel wat aan de gang.

verder ziet alles er nog schoon uit en ruikt het ook niet muf.

de vraag is dus; moet ik mij hier druk om maken of gaat het nog wel goed?
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_158756772
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 11:20 schreef marc0871 het volgende:
is het normaal dat mijn waterslot niet bubbelt?

ik heb vorige week zondag mijn stout pakket in de emmer gedaan.
gloednieuwe emmer. schoongemaakt met chempro oxi. ontsmet met sulfiet en citroenzuur (mijn vader had nog ergens een paar potjes staan) en goed uitgespoeld.

3,5 liter water gekookt om een kilo suiker in op te lossen.
blik in een pan heet water om het moutextract vloeibaar te maken.
suikerwater in de emmer gedaan en daar het moutextract door geroerd.
daar nog 20 liter koud water aan toegevoegd en doorgeroerd.
daar heb ik de gist over uitgestrooid en een minuut of 10 laten liggen.
daarna doorgeroerd, deksel erop en het waterslot geplaatst.

de emmer heb ik in de buurt van de ketel op zolder gezet.
's avonds begon er een filmpje schuim te ontstaan en tegen de tijd dat ik ging slapen, lag er een behoorlijke laag op.
die laag was de volgende dag alweer verdwenen en nu ligt er al de hele week slechts een filmpje op het bier.
ondertussen heb ik nog geen plopje gehoord of gezien.
wel ruikt het behoorlijk naar alcohol.

nu heb ik er gisteren nog een zakje gist middels een giststarter bijgegooid, om te kijken of dat de zaak vlot kon trekken.
toen ik het erbij gooide, kwam er behoorlijk wat co2 vrij; het bruiste bijna alsof je een suikerklontje in de cola gooide.
er is dus blijkbaar wel wat aan de gang.

verder ziet alles er nog schoon uit en ruikt het ook niet muf.

de vraag is dus; moet ik mij hier druk om maken of gaat het nog wel goed?
staat er nog druk op? Dat kan je zien aan je waterslot, als het water in de ene bel staat en de andere vol lucht, heb je nog druk. Staan er in beide bellen water en staat het water gelijk, dan is het gisten waarschijnlijk voorbij (als het voor langere tijd gelijk staat).
  zaterdag 2 januari 2016 @ 12:41:59 #110
283159 pl4kkie
Het is FOK!
pi_158757169
vandaag bier getest en geproeft. Het smaakte naar bier zonder koolzuur :P. Uit de test kwam een S.M van 1015 wat uit de tabel een percentage van 1.6% alcohol. Omdat ik de S.M niet gemeten heb toen ik het brouwsel gemaakt heb weet ik nu niet precies wat het alcoholpercentage is ;(. Anyway ik kan straks gaan bottelen. Wat is wijsheid qua hoeveelheid suiker eraan toe te voegen? Is 7 gram per flesje, wat de verkoper mij vertelde voldoende, of is suikeroplossing vooraf in het brouwsel doen en dan gelijk bottelen een betere optie? En wat is wen goede verhouding op 23 liter bier? Ik heb overigens wel echte brouwsuiker.
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
pi_158757779
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 12:23 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

staat er nog druk op? Dat kan je zien aan je waterslot, als het water in de ene bel staat en de andere vol lucht, heb je nog druk. Staan er in beide bellen water en staat het water gelijk, dan is het gisten waarschijnlijk voorbij (als het voor langere tijd gelijk staat).
de ingaande bel staat bijna tegen de bocht aan naar de uitgaande.



maar het half uur dat ik er daarstraks vlakbij bezig was, heeft hij niet geplopt.
ook de eerste dagen niet. en dan verwacht je toch regelmatig een plopje.
bij mijn vaders bier en wijnmakerij plopte het toch wel wat vaker.

quote:
1s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 12:41 schreef pl4kkie het volgende:
vandaag bier getest en geproeft. Het smaakte naar bier zonder koolzuur :P. Uit de test kwam een S.M van 1015 wat uit de tabel een percentage van 1.6% alcohol. Omdat ik de S.M niet gemeten heb toen ik het brouwsel gemaakt heb weet ik nu niet precies wat het alcoholpercentage is ;(. Anyway ik kan straks gaan bottelen. Wat is wijsheid qua hoeveelheid suiker eraan toe te voegen? Is 7 gram per flesje, wat de verkoper mij vertelde voldoende, of is suikeroplossing vooraf in het brouwsel doen en dan gelijk bottelen een betere optie? En wat is wen goede verhouding op 23 liter bier? Ik heb overigens wel echte brouwsuiker.
ik dacht gelezen te hebben dat je 5/6 gram per liter bier moest toevoegen, voor het bottelen.
suiker in de flesjes doen zou kans geven op exploderende flessen.

[ Bericht 3% gewijzigd door marc0871 op 02-01-2016 13:20:36 ]
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
  zaterdag 2 januari 2016 @ 13:40:11 #112
283159 pl4kkie
Het is FOK!
pi_158758549
^ ze gaven aan 7 gram brouwsuiker per flesje. Maar inderdaad wat jij zegt ik heb heel wat verhalen gelezen van exploderende flesjes. Dat wil ik voorkomen. Ik ben nog geen duidelijke maatstaaf tegengekomen van suiker/brouwsel-liter verhouding.
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
pi_158758590
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 13:07 schreef marc0871 het volgende:

[..]

de ingaande bel staat bijna tegen de bocht aan naar de uitgaande.

[ afbeelding ]

maar het half uur dat ik er daarstraks vlakbij bezig was, heeft hij niet geplopt.
ook de eerste dagen niet. en dan verwacht je toch regelmatig een plopje.
bij mijn vaders bier en wijnmakerij plopte het toch wel wat vaker.

[..]

ik dacht gelezen te hebben dat je 5/6 gram per liter bier moest toevoegen, voor het bottelen.
suiker in de flesjes doen zou kans geven op exploderende flessen.
ik zou nog even wachten met bottelen, je sg kan nog naar 1010 gaan. En geen suiker in de flessen maar je suiker oplossen in water en dat toevoegen aan de bier. Dan goed roeren en dan bottelen. Dat is het makkelijkst en veiligst. Ik voeg 6,5 g per liter toe.

Ik heb hier nog een explosieve batch staan. Die zit in grolsch beugels, bij het openen vliegt de hele beugel eraf. Die kan je dan een paar meter verder van de grond halen. En de helft van je bier is uit de fles. Allemaal net niet handig.
pi_158758858
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 13:41 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

ik zou nog even wachten met bottelen, je sg kan nog naar 1010 gaan. En geen suiker in de flessen maar je suiker oplossen in water en dat toevoegen aan de bier. Dan goed roeren en dan bottelen. Dat is het makkelijkst en veiligst. Ik voeg 6,5 g per liter toe.

Ik heb hier nog een explosieve batch staan. Die zit in grolsch beugels, bij het openen vliegt de hele beugel eraf. Die kan je dan een paar meter verder van de grond halen. En de helft van je bier is uit de fles. Allemaal net niet handig.
wachten doe ik toch nog wel.
het staat nu bijna een week en in de handleiding stond 10 dagen.
ik heb geduld :P

o wacht. volgens mij heb je de verkeerde quote ;)
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_158764588
Blikbrouwers, welke merk blik gebruiken jullie voor jullie brouwsels?

Op het moment heb ik zelf de volgende drie blikken van Brewferm gebruikt om te brouwen, maar ik zou graag eens een ander merk proberen gezien de laatste batch erg is tegengevallen:

- Brewferm Gold -> 'standaard' pilsener, smaakte zeer goed
- Brewferm Gallia -> amberbier, heeft wat weg van Palm maar je dient dit voor een goede smaak zeker 3 maanden te laten staan
- Brewferm Tripel -> de naam zegt het al. Ik heb de flesjes bijna een half jaar laten staan, maar de smaak viel echt tegen. Op de juiste manier gebrouwen (spullen van te voren ook goed gereinigd etc.), maar toch lijkt er een nare bijsmaak aan te zitten. Koolzuurgehalte en SG-waarden zijn waren prima in orde.

Op internet kom ik op zich wel goede ervaringen tegen over Bulldog en Festival.
pi_158768132
net eerst maar eens een monster genomen en de sg dobber er ingehangen; 1005 :o !!
geen wonder dat het niet meer bubbelt :') :+

ik denk dat ik maar een siliconen slangetje ga regelen en een stoot flesjes ga schoonmaken, want dat is wel heel droog, natuurlijk.

smaakt goed. idd een tikkie droog.
een brand bock heeft eigenlijk meer smaak. iets zoetiger.
maar deze moet eerst nog rijpen en koolzuur ontwikkelen.
kijken wat dat doet.

iig nu al blij en voor herhaling vatbaar.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_158768820
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 13:40 schreef pl4kkie het volgende:
^ ze gaven aan 7 gram brouwsuiker per flesje. Maar inderdaad wat jij zegt ik heb heel wat verhalen gelezen van exploderende flesjes. Dat wil ik voorkomen. Ik ben nog geen duidelijke maatstaaf tegengekomen van suiker/brouwsel-liter verhouding.
Je hebt van die kleine (halve?) suikerklontjes in de supermarkt liggen. Als je met flesjes van Grolsch werkt kom je qua hoeveelheid suiker mooi uit. Zelf nog nooit problemen mee gehad en de hoeveelheid koolzuur is goed.
  zaterdag 2 januari 2016 @ 22:16:52 #118
283159 pl4kkie
Het is FOK!
pi_158773359
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 13:41 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

ik zou nog even wachten met bottelen, je sg kan nog naar 1010 gaan. En geen suiker in de flessen maar je suiker oplossen in water en dat toevoegen aan de bier. Dan goed roeren en dan bottelen. Dat is het makkelijkst en veiligst. Ik voeg 6,5 g per liter toe.

Ik heb hier nog een explosieve batch staan. Die zit in grolsch beugels, bij het openen vliegt de hele beugel eraf. Die kan je dan een paar meter verder van de grond halen. En de helft van je bier is uit de fles. Allemaal net niet handig.
Top, Thanks. Ik ga morgen weer meten en hoogstwaarschijnlijk ook bottelen. Het is dan ook de 10e dag dat het aan het fermenteren is. Dat stond ook op de verpakking aangegeven.
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
  zaterdag 2 januari 2016 @ 22:19:41 #119
283159 pl4kkie
Het is FOK!
pi_158773468
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 20:23 schreef NeuNeu het volgende:

[..]

Je hebt van die kleine (halve?) suikerklontjes in de supermarkt liggen. Als je met flesjes van Grolsch werkt kom je qua hoeveelheid suiker mooi uit. Zelf nog nooit problemen mee gehad en de hoeveelheid koolzuur is goed.
Ik heb nu een kilo pak brouwsuiker liggen. Kijk eerst hoe het daarmee gaat. Kan alsnog in de batch halve suikerklontjes proberen.
Heb ook 60 nieuwe longneck bierflessen gekocht. Ik drink niet bijzonder veel bier. Vond het lastig om kratten bier te kopen, opdrinken en dan de flessen bewaren dus heb maar nieuwe flessen gekocht.
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
pi_158774831
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 22:19 schreef pl4kkie het volgende:

[..]

Ik heb nu een kilo pak brouwsuiker liggen. Kijk eerst hoe het daarmee gaat. Kan alsnog in de batch halve suikerklontjes proberen.
Heb ook 60 nieuwe longneck bierflessen gekocht. Ik drink niet bijzonder veel bier. Vond het lastig om kratten bier te kopen, opdrinken en dan de flessen bewaren dus heb maar nieuwe flessen gekocht.
ik had vorig jaar al een krat veiliggesteld, omdat ik het toen al van plan was.
ging niet door door omstandigheden.
afgelopen maand nog een paar six-packs herfstbock leeggemaakt en bewaard.
vorige week ging er nog een krat leeg en de volgende is ook al half weg.
flesjes zat, dus.
ik denk dat ik er gauw 65 nodig ga hebben.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
  zaterdag 2 januari 2016 @ 23:24:28 #121
283159 pl4kkie
Het is FOK!
pi_158776373
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 22:47 schreef marc0871 het volgende:

[..]

ik had vorig jaar al een krat veiliggesteld, omdat ik het toen al van plan was.
ging niet door door omstandigheden.
afgelopen maand nog een paar six-packs herfstbock leeggemaakt en bewaard.
vorige week ging er nog een krat leeg en de volgende is ook al half weg.
flesjes zat, dus.
ik denk dat ik er gauw 65 nodig ga hebben.
Ja, dan kan je er al rekening meehouden. Ik besloot ineens vlak voor kerst dat ik mijzelf een bierbrouwpakket als cadeau ging geven :+. Flessen kosten uiteindelijk maar rond de 12 euro. Dus dat viel wel mee.

Na toch nog wat verder gelezen en gezocht te hebben; ga ik morgenochtend de S.M en daarna 's avonds meten. Het waterslot staat inmiddels weer aardig te bubbelen. Pas als dat een stuk minder is en de S.M bij 2 metingen gelijk is zal ik gaan bottelen.
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
pi_158777257
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 23:24 schreef pl4kkie het volgende:

[..]

Ja, dan kan je er al rekening meehouden. Ik besloot ineens vlak voor kerst dat ik mijzelf een bierbrouwpakket als cadeau ging geven :+. Flessen kosten uiteindelijk maar rond de 12 euro. Dus dat viel wel mee.

Na toch nog wat verder gelezen en gezocht te hebben; ga ik morgenochtend de S.M en daarna 's avonds meten. Het waterslot staat inmiddels weer aardig te bubbelen. Pas als dat een stuk minder is en de S.M bij 2 metingen gelijk is zal ik gaan bottelen.
flesjes zijn niet zo duur, nee.

dat ga ik morgen doen.
morgenochtend flesjes schoonmaken en ontsmetten.
's middags een stuk siliconen slang halen voor de hevel.
bier van het gistbed overhevelen in een schoon vat.
suiker bijmengen en de flesjes vullen.
kroonkurk erop en dan kan het wachten beginnen.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
  zaterdag 2 januari 2016 @ 23:55:35 #123
283159 pl4kkie
Het is FOK!
pi_158777522
Hoelang moet jij wachten nadat je gebotteld hebt? Ik 3 weken.
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
pi_158777727
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 23:55 schreef pl4kkie het volgende:
Hoelang moet jij wachten nadat je gebotteld hebt? Ik 3 weken.
volgens de handleiding ook zoiets, ja.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_158781896
Ik wil ook starten met het brouwen van eigen bier. Hebben jullie ervaringen met de starterskits? Zit te kijken naar die van de hema of de brouwmarkt, maar kan niet zo direct zien wat er precies in de hema kit zit.

http://www.brouwmarkt.nl/(...)bierbrouwen-pro.html

http://m.hema.nl/winkel/e(...)r/bier-brouw-pakket-(17400044)
pi_158783524
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2016 09:13 schreef J_CDA het volgende:
Ik wil ook starten met het brouwen van eigen bier. Hebben jullie ervaringen met de starterskits? Zit te kijken naar die van de hema of de brouwmarkt, maar kan niet zo direct zien wat er precies in de hema kit zit.

http://www.brouwmarkt.nl/(...)bierbrouwen-pro.html

http://m.hema.nl/winkel/e(...)r/bier-brouw-pakket-(17400044)
in dat hema pakket zou alles zitten wat je nodig hebt, om een kleine 4 liter bier te maken.
aan de beschrijving te zien, o.a. granen ((geschrootte?)mout), hop en gist.
dat veronderstelt dat je de suikers eerst uit de mout moet halen en de hop in het extract koken.
lijkt mij erg veel werk, voor 4 liter bier.
zeker voor een beginner.
een hoop geld en werk voor weinig opbrengst.

het brouwmarkt pakket heeft alle gereedschap dat je voor het brouwen van tot 20 liter bier nodig hebt.
daar moet je dan nog wel de ingrediënten bij kopen. hetzij een blik gehopt moutextract met een zakje gist, hetzij (ongeschrootte) mouten, hop en gist.
bij dat laatste heb je ook nog een moutmolen, een zeef en evt. kaasdoeken nodig.

het startpakket pro met een bierkit voor 10, 15 of 20 liter bier, lijkt mij een rendabelere en meer bevredigende keus om mee te beginnen.
mij bevalt het tot nu toe iig (ook eerste keer).
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
  zondag 3 januari 2016 @ 11:56:23 #127
283159 pl4kkie
Het is FOK!
pi_158783631
Ik heb een pro starterskit van de brouwmarkt. Werkt helemaal prima. Heb er wel gelijk een automatische hevel bij gekocht. Dan hoef je zelf niet met je mond aan te zuigen. Een vulpijpje voor het vullen van de flesjes. Dat wil je echt niet doen met een hevel. En een extra emmer met kraan. Ik heb de kraan zo laag mogelijk in de emmmer laten zetten omdat ik daarmee de flesjes ga vullen.

Zo'n starters pakket stellen ze zelf samen in de winkel van spullen die je ook los kan kopen. Mocht je in de standaard emmer een kraantje willen dan kan je vragen of ze er een gat in willen maken voor je en dan koop je er een losse kraan bij. Dat is wel een aanrader omdat dat veel makkelijker is om je bier te testen. Je kan het als je handig bent en een goede boor het het ook zelf doen want het gat staat gemarkeerd op de emmer.
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
pi_158785988
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2016 11:49 schreef marc0871 het volgende:

[..]

in dat hema pakket zou alles zitten wat je nodig hebt, om een kleine 4 liter bier te maken.
aan de beschrijving te zien, o.a. granen ((geschrootte?)mout), hop en gist.
dat veronderstelt dat je de suikers eerst uit de mout moet halen en de hop in het extract koken.
lijkt mij erg veel werk, voor 4 liter bier.
zeker voor een beginner.
een hoop geld en werk voor weinig opbrengst.

het brouwmarkt pakket heeft alle gereedschap dat je voor het brouwen van tot 20 liter bier nodig hebt.
daar moet je dan nog wel de ingrediënten bij kopen. hetzij een blik gehopt moutextract met een zakje gist, hetzij (ongeschrootte) mouten, hop en gist.
bij dat laatste heb je ook nog een moutmolen, een zeef en evt. kaasdoeken nodig.

het startpakket pro met een bierkit voor 10, 15 of 20 liter bier, lijkt mij een rendabelere en meer bevredigende keus om mee te beginnen.
mij bevalt het tot nu toe iig (ook eerste keer).
Ik ben begonnen met een pakket van de Hema, het is juist leuk dat je meteen zelf alles moet doen! Wel een goede 4 uur mee bezig geweest voor uiteindelijk 12 flesjes bier (wat voortreffelijk smaakte overigens!). Ik brouw nu standaard voor 1 gallon. Ik heb verschillende gist flessen van 5 liter. Een grotere pan heb ik niet en op deze manier kan ik verschillende bieren maken. Als een recept goed smaakt dan brouw ik met een vriend een grotere batch van ongeveer 20 liter.
pi_158788901
quote:
0s.gif Op zondag 3 januari 2016 13:47 schreef RichardRichard het volgende:

[..]

Ik ben begonnen met een pakket van de Hema, het is juist leuk dat je meteen zelf alles moet doen! Wel een goede 4 uur mee bezig geweest voor uiteindelijk 12 flesjes bier (wat voortreffelijk smaakte overigens!). Ik brouw nu standaard voor 1 gallon. Ik heb verschillende gist flessen van 5 liter. Een grotere pan heb ik niet en op deze manier kan ik verschillende bieren maken. Als een recept goed smaakt dan brouw ik met een vriend een grotere batch van ongeveer 20 liter.
heeft ook wel wat inderdaad.
met het ene pakket moet je van a tot z alles zelf doen, wat een hoop werk is voor een laag rendement. maar dan heb je wel wat geleerd.
met het andere kan je snel en makkelijk een grote hoeveelheid maken.
maar dan mis je weer een deel van de ervaring.

wil je het allebei, de complete ervaring en een hoog rendement, dan heb je minstens de prijs van het brouwmarktpakket X4 nodig, want dan komen er nog een paar dingen bij.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
  zondag 3 januari 2016 @ 16:02:09 #130
283159 pl4kkie
Het is FOK!
pi_158789604
Brouwsel weer gemeten en geproeft. S.M> is nu 1011, 4 minder dan gisteren. Er was inmiddels ook weer een klein schuimlaagje op gekomen en het waterslot bubbelde nog steeds regelmatig. Morgen weer een test doen. De smaak was ook veranderd vergeleken met gisteren. Het was al een heel stuk zachter en zoeter van smaak geworden.
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
  maandag 4 januari 2016 @ 18:37:16 #131
283159 pl4kkie
Het is FOK!
pi_158823536
Bier is inmiddels gebotteld. Heb 63 flessen gevuld van 20 liter bier. Had nog een liter of 2 meer kunnen hebben maar heb het voor de eerste keer op safe gespeeld met het sediment onderin de emmer.

Eindresultaat 63 flessen bier :7

Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
pi_158903926
Hallo allemaal,

Ik heb zojuist een uitgebreide startkit gekocht bij de Brouwmarkt.
Ik ben nog niet klaar om te beginnen, moet me nog goed inlezen....

Wel heb ik een paar vraagjes, misschien is het al gepost, ik heb nog niet alles gelezen maar hoop toch op jullie antwoord :)

Ergens heb ik gelezen dat er in alle bier en wijn soorten methanol zit.
Andere vertellen weer dat methanol daar totaal niet in voor komt :?
Hoe zit dat nou, is zelf bierbrouwen wel veilig wat dat betreft?

Weten jullie of je ook gewoon huis-tuin en keuken soda kunt gebruiken om te desinfecteren?

Alvast bedankt :)
Zet `s nachts je prostaat op tenminste 16 graden, dan bevriezen je leidingen niet.
pi_158909671
quote:
5s.gif Op donderdag 7 januari 2016 16:56 schreef laffer het volgende:
Hallo allemaal,

Ik heb zojuist een uitgebreide startkit gekocht bij de Brouwmarkt.
Ik ben nog niet klaar om te beginnen, moet me nog goed inlezen....

Wel heb ik een paar vraagjes, misschien is het al gepost, ik heb nog niet alles gelezen maar hoop toch op jullie antwoord :)

Ergens heb ik gelezen dat er in alle bier en wijn soorten methanol zit.
Andere vertellen weer dat methanol daar totaal niet in voor komt :?
Hoe zit dat nou, is zelf bierbrouwen wel veilig wat dat betreft?

Weten jullie of je ook gewoon huis-tuin en keuken soda kunt gebruiken om te desinfecteren?

Alvast bedankt :)
zit daar geen flesje puro bij?
dat is om te ontsmetten.

methanol is een bijproduct van elke fermentatie.
maar de concentratie is dusdanig klein, dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken.
je hebt eerder een alcoholvergiftiging dan een methanolvergiftiging ;)
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_158931749
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2016 19:57 schreef marc0871 het volgende:

[..]

zit daar geen flesje puro bij?
dat is om te ontsmetten.

methanol is een bijproduct van elke fermentatie.
maar de concentratie is dusdanig klein, dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken.
je hebt eerder een alcoholvergiftiging dan een methanolvergiftiging ;)
Dank voor je bericht.
Er zit wel een flesje puro bij, maar dat zal wel snel op zijn, vandaar ;)
Zet `s nachts je prostaat op tenminste 16 graden, dan bevriezen je leidingen niet.
pi_158935808
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 16:24 schreef laffer het volgende:

[..]

Dank voor je bericht.
Er zit wel een flesje puro bij, maar dat zal wel snel op zijn, vandaar ;)
ik denk niet dat je dat flesje in 1 keer moet gebruiken ;)
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_158938817
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 18:47 schreef marc0871 het volgende:

[..]

ik denk niet dat je dat flesje in 1 keer moet gebruiken ;)
Klopt, ik las net op internet dat wel 25 ltr ontsmettingsmiddel kan maken uit 100 gr. :Y
Zet `s nachts je prostaat op tenminste 16 graden, dan bevriezen je leidingen niet.
pi_158984688
Wij zijn nu bezig met onze eerste eigen bierbrouwpoging na een pakket gehad te hebben voor kerst van de HEMA! Hopelijk gaat dit OK, en dan daarna onze eigen zwengel eraan geven! :D
Ja doei.
pi_158985009
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2016 15:05 schreef motorbloempje het volgende:
Wij zijn nu bezig met onze eerste eigen bierbrouwpoging na een pakket gehad te hebben voor kerst van de HEMA! Hopelijk gaat dit OK, en dan daarna onze eigen zwengel eraan geven! :D
leuk ^O^
wat moet het gaan worden?
welke mouten, hop en gist gebruiken jullie?
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_158985492
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2016 15:15 schreef marc0871 het volgende:

[..]

leuk ^O^
wat moet het gaan worden?
welke mouten, hop en gist gebruiken jullie?
De standaard van het HEMA pakket voor 'Belgisch Blond' :)
Ja doei.
pi_158985566
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2016 15:30 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

De standaard van het HEMA pakket voor 'Belgisch Blond' :)
oepsie :@
ik dacht dat dit een eigen opzetje werd, na het hema pakket ;)
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_158985601
Nee, we gaan eerst maar even proberen met de set :o ;)

Hebben gelukkig een donkere pantry waar we de boel kwijt kunnen. Zo even een bordje maken met "<dorpsnaam> Brewery" er op :')
Ja doei.
pi_158985840
quote:
5s.gif Op donderdag 7 januari 2016 16:56 schreef laffer het volgende:
methanol
Methanol heb je alleen iets mee te maken als je gaat destilleren. Dan gooi je een deel van de voor- en naloop weg. Bij dranken met een laag alcoholpercentage zoals bier, is er niets aan de hand.

Ontsmetten gaat prima met kokend water en zolang je ervoor zorgt dat alles stofvrij en schoon is, kan het bijna niet mislukken.
L2B's Mixcloud
pi_158986148
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2016 15:34 schreef motorbloempje het volgende:
Nee, we gaan eerst maar even proberen met de set :o ;)

Hebben gelukkig een donkere pantry waar we de boel kwijt kunnen. Zo even een bordje maken met "<dorpsnaam> Brewery" er op :')
het lijkt iig meer op brouwen dan wat ik heb gedaan, met mijn blik gehopt moutextract ;)
na mijn volgende blik (bockbier), wil ik ook vanaf het begin gaan brouwen.
daarvoor ga ik een koelbox ombouwen tot maishton, waarin ik, met de single infusion methode, de suikers van de mout ga scheiden.

moet je met het pakket de suikers er in meerdere temperatuur stappen uit 'koken', of moet je de mouten in heet water gooien, temperatuur een tijdje aan zien te houden en daarna affilteren?
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_158986283
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2016 15:45 schreef Lucky2Bastard het volgende:

[..]

Methanol heb je alleen iets mee te maken als je gaat destilleren. Dan gooi je een deel van de voor- en naloop weg. Bij dranken met een laag alcoholpercentage zoals bier, is er niets aan de hand.

zelfs dan zou er nog niet eens zo veel aan de hand zijn.
buiten dat het ruikt en smaakt naar spiritus, zou je er niet genoeg van kunnen drinken om er meer dan de moeder van alle katers aan over te houden.
of een alcoholvergiftiging ;)
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_158988486
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2016 15:56 schreef marc0871 het volgende:

[..]

het lijkt iig meer op brouwen dan wat ik heb gedaan, met mijn blik gehopt moutextract ;)
na mijn volgende blik (bockbier), wil ik ook vanaf het begin gaan brouwen.
daarvoor ga ik een koelbox ombouwen tot maishton, waarin ik, met de single infusion methode, de suikers van de mout ga scheiden.

moet je met het pakket de suikers er in meerdere temperatuur stappen uit 'koken', of moet je de mouten in heet water gooien, temperatuur een tijdje aan zien te houden en daarna affilteren?
dat laatste: )
Ja doei.
  zondag 10 januari 2016 @ 17:40:37 #146
283159 pl4kkie
Het is FOK!
pi_158989273
Ik keek vandaag bij mij vorige werk gebottlede flessen. Het bier is nog steeds troebel. Hoort dat? Het moet uiteindelijk goudgeel en helder worden. Ook lag er een flinter dun laagje drap op de bodem van de fles wat ging vlokken en zweven nadat ik een flejs omgedraaid had. Hoort dit ook ?
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
pi_158989285
We moeten grotere pannen en een grotere zeef hebben _O- :')
Ja doei.
pi_158989791
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2016 17:40 schreef pl4kkie het volgende:
Ik keek vandaag bij mij vorige werk gebottlede flessen. Het bier is nog steeds troebel. Hoort dat? Het moet uiteindelijk goudgeel en helder worden. Ook lag er een flinter dun laagje drap op de bodem van de fles wat ging vlokken en zweven nadat ik een flejs omgedraaid had. Hoort dit ook ?
na het een paar dagen te hebben laten nagisten, moet je het ergens koud zetten.
dan slaat op den duur de gist neer en moet je bier helder worden.

dat laagje is gist. dat hoort zo.
als je het bier straks uitschenkt, moet je er ook niet te veel mee schudden en het laatste beetje in de fles laten zitten.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
  zondag 10 januari 2016 @ 18:17:26 #149
283159 pl4kkie
Het is FOK!
pi_158990079
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2016 18:03 schreef marc0871 het volgende:

[..]

na het een paar dagen te hebben laten nagisten, moet je het ergens koud zetten.
dan slaat op den duur de gist neer en moet je bier helder worden.

dat laagje is gist. dat hoort zo.
als je het bier straks uitschenkt, moet je er ook niet te veel mee schudden en het laatste beetje in de fles laten zitten.
Thanks. Na het bottelen had ik de flessen in een koude schuur gezet (~10 graden). De volgende dag bedacht ik dat het te koud was dus heb ze verhuist naar een kamer waar het rond de 18 graden is. Daar staan ze nu een week. Dus ik kan ze nu het het beste weer in de koude schuur zetten?
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
pi_158990106
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2016 17:12 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

dat laatste: )
single infusion: een staps maish.
zelfde als wat ik met de koelbox methode wil gaan doen.

quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2016 17:41 schreef motorbloempje het volgende:
We moeten grotere pannen en een grotere zeef hebben _O- :')
soeppan van 8 liter. ik heb er hier 2 van staan.



moet genoeg zijn, voor een kilootje mout en 5 liter water

[ Bericht 1% gewijzigd door marc0871 op 10-01-2016 18:37:10 ]
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_158990126
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2016 18:17 schreef pl4kkie het volgende:

[..]

Thanks. Na het bottelen had ik de flessen in een koude schuur gezet (~10 graden). De volgende dag bedacht ik dat het te koud was dus heb ze verhuist naar een kamer waar het rond de 18 graden is. Daar staan ze nu een week. Dus ik kan ze nu het het beste weer in de koude schuur zetten?
yep ^O^
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
  zondag 10 januari 2016 @ 18:26:31 #152
283159 pl4kkie
Het is FOK!
pi_158990279
Toppie, Thanks. Dan gaan ze morgen weer naar de schuur. Kunnen ze nog rustig 2 weken nagisten
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
pi_158990467
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2016 18:26 schreef pl4kkie het volgende:
Toppie, Thanks. Dan gaan ze morgen weer naar de schuur. Kunnen ze nog rustig 2 weken nagisten
het nagisten zal nu wel klaar zijn ;)
bij die temperaturen doet gist niet zo veel meer.
daarom zakt het naar de bodem en word je bier helder.
nu moet het klaren en rijpen.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_159025556
En dit weekend een rogge bier "Red Russian Rye" gebrouwd en die staat nu lekker te bubbelen.
pi_159026363
quote:
14s.gif Op maandag 11 januari 2016 21:26 schreef devzero het volgende:
En dit weekend een rogge bier "Red Russian Rye" gebrouwd en die staat nu lekker te bubbelen.
Hoe zou dat ongeveer moeten smaken?
Heb zelf nooit een roggebier gedronken.
pi_159026772
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2016 21:49 schreef NeuNeu het volgende:

[..]

Hoe zou dat ongeveer moeten smaken?
Heb zelf nooit een roggebier gedronken.
Ik ook niet, maar over ~2 weken zal ik een idee hebben en over 4-5 weken zal ik het weten.
  maandag 18 januari 2016 @ 15:45:08 #157
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_159203149
Stel dat we een Q&A kunnen regelen met een bierbrouwerij, is daar interesse voor? En zo ja, welke brouwerij zouden jullie wel eens wat aan willen vragen?
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_159269856
quote:
5s.gif Op maandag 18 januari 2016 15:45 schreef Bart het volgende:
Stel dat we een Q&A kunnen regelen met een bierbrouwerij, is daar interesse voor? En zo ja, welke brouwerij zouden jullie wel eens wat aan willen vragen?
zolang het maar niet bij heineken of 1 van de andere groten is.
liever een wat kleinere, ambachtelijke brouwerij.

als vraag zou je ze kunnen stellen hoe ze de toekomst van bier zien.
eenzijdig bier van de conglomeraten, of dat mensen steeds meer aparte, ambachtelijke, smaakvolle bieren gaan waarderen.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
  donderdag 21 januari 2016 @ 08:28:50 #159
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_159273799
^O^
Ik zat zelf ook al te denken aan kleinere brouwerijen :).
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_159293575
Vandaag een flesje open gemaakt van mijn eigen gebrouwen bier. Er zat genoeg koolzuur in voor een mooie schuimlaag.

De smaak viel wel onwijs tegen. Heb een paar slokjes geproeft maar heb niet echt de behoefte om nog verder te drinken. Het bier ruikt en proeft best wel zurig. De smaak is niet veel veranderd nadat ik getest had voor het bottelen. Ben benieuwd of de smaak nog bij trekt. Persoonlijk heb ik er een hard hoofd in.
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
pi_159294655
quote:
10s.gif Op donderdag 21 januari 2016 22:03 schreef pl4kkie het volgende:
Vandaag een flesje open gemaakt van mijn eigen gebrouwen bier. Er zat genoeg koolzuur in voor een mooie schuimlaag.

De smaak viel wel onwijs tegen. Heb een paar slokjes geproeft maar heb niet echt de behoefte om nog verder te drinken. Het bier ruikt en proeft best wel zurig. De smaak is niet veel veranderd nadat ik getest had voor het bottelen. Ben benieuwd of de smaak nog bij trekt. Persoonlijk heb ik er een hard hoofd in.
ik kon niet wachten en heb al bijna een krat van mijn stout leeg :@
nou ja. weet ik meteen wat tijd doet. het wordt elke dag beter :P :9
ondanks de lage carbonisatie (toch te weinig suiker gebruikt?), zit er toch een licht tinteltje aan het bier.
verder een mooie, donkere kleur.
smaaknoten moet ik nog leren herkennen.
maar ik weet iig al wel dat ik het lekker vind.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_159309928
quote:
10s.gif Op donderdag 21 januari 2016 22:03 schreef pl4kkie het volgende:
Het bier ruikt en proeft best wel zurig. De smaak is niet veel veranderd nadat ik getest had voor het bottelen.
Dat klinkt als een infectie (iets niet goed schoongemaakt?). Smaakte het bier ook zurig voordat je het bottelde?
pi_159310082
In het Engels, maar misschien kun je uitzoeken wat er fout is gegaan.

http://www.morebeer.com/content/homebrew-off-flavors
pi_159333899
Vandaag weer een brouwdagje gehad. De 15 liter rook-koffiebier staat inmiddels in de gistkast. *O*
Nu een paar weekjes wachten totdat er gebotteld kan worden.
pi_159349428
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 18:46 schreef Oceanonix het volgende:
rook-koffiebier
Klinkt interessant. Een kit of recept van internet?
pi_159350642
quote:
14s.gif Op zondag 24 januari 2016 03:17 schreef devzero het volgende:

[..]

Klinkt interessant. Een kit of recept van internet?
Recept van internet wat ik verbouwd heb.
  maandag 25 januari 2016 @ 09:20:13 #167
247887 Takaiki
Obladi, oblada life goes on
pi_159374485
Na een cursus in december, 10 januari samen met een vriendin onze eerste batch gebrouwd van het beginnerspakket blond dat we bij de cursus kregen :)
Ze belde afgelopen week op dat er een schimmel op zat, maar na nadere inspectie bleek het heel erg fijn schuim van de vergisting te zijn :P
Ben benieuwd hoe hij gaat smaken :Y
Sometimes you're the windshield
Sometimes you're the bug
pi_160486038
Bump! :)

Nog een paar dagen wachten en dan kan ik mijn eerste batch blikbrouwsel IPA gaan bottelen. Gisteren met een vriend bijna twee kratten aan flesjes schoongemaakt. Best rotwerk. :P

Mijn APA van de Hema is uiteindelijk erg lekker geworden, vrij hoppig met een duidelijk citrus aroma. Minpunt: er zat veel te veel koolzuur in. Ze ontploften nog niet uit zichzelf, maar er zat wel erg veel druk achter die kroonkurken. :P

Ga binnenkort waarschijnlijk een Abdijbier brouwen, en dan bottelen op champagneflessen.
pi_160594408
Eind vorig jaar begonnen met een pakket pale ale van Xenos.
Dat beviel zo goed dat we daarna ook nog de stout hebben gemaakt.

En nu net is ons eerste (bok) biertje zonder pakket klaar :9

Allemaal erg smakelijk en de volgende gaat een witbier worden.
pi_160781769
zo, de kogel is door de kerk.
na 2 blikbrouwsels heb ik wat mouten, een moutmolen, een 25 liter pan met kraan en hopbellen gekocht bij de brouwmarkt.

ik heb als mouten; pilsmout, munich light, munich dark als caramout en chocolate b als roost mout. alles van de swean.
voor de hop heb ik gekozen voor brewers gold voor het bitter en hallertau hershbrucker voor het aroma.

doel is een soort van stout.

zelf zat ik te denken aan;

pilsmout; 2kg,
munich light; 2kg,
munich dark; 400 gram,
chocolate b; 200 gram.

12 liter om te maichen,
10 liter om te spoelen.

brewers gold kookt 60 min,
hallertau hershbrucker de laatste 15 min.

gewoon als eerste probeersel en misschien een benchmark voor latere bieren.
je moet ergens beginnen, hè :P

wor(d)t :+ dat wat, denken jullie?
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_160797145
Lijkt me erg light voor een stout, maar ik ken munich light niet zo goed, dus misschien is het donkerder dan ik me voorstel. Ziet er verder goed uit. Wat voor gist ga je gebruiken?
pi_160798126
Kan niet wachten tot we weer aan de brouw gaan :9

Eerst nog een reis, maar als we terug zijn zeker weer een poging wagen, de vorige was goed gelukt! :)
Ja doei.
pi_160799965
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 22:43 schreef devzero het volgende:
Lijkt me erg light voor een stout, maar ik ken munich light niet zo goed, dus misschien is het donkerder dan ik me voorstel. Ziet er verder goed uit. Wat voor gist ga je gebruiken?
nu je het zegt; 3 tot 4 en 12 tot 15 ebc is idd niet echt donker, voor de basis.
ik dacht eerlijk gezegd ook dat de kleur voornamelijk van de roost mout kwam. en die kan ik niet echt meer toevoegen, volgens de aanbevelingen bij de mout.
een aantal mouten waar ik eerst naar keek, waren ook niet op voorraad.
nou ja. we gaan het wel merken.

zoals gezegd is dit mijn eerste graanbrouw project, dus ik weet nog niks meer dan dat ik de klok heb horen luiden en ben nu hard op zoek naar de klepel ;)
het is dus echt een leerproject.

als gist. tja. eerlijk gezegd ben ik dat nog vergeten.
ik heb hier nog een paar zakjes gist van de bakafdeling van de super, dus ik wilde die dan maar gebruiken.
niet ideaal, maar daar kijk ik met mijn volgende brouwsel wel naar.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_160801111
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 00:28 schreef marc0871 het volgende:
zoals gezegd is dit mijn eerste graanbrouw project, dus ik weet nog niks meer dan dat ik de klok heb horen luiden en ben nu hard op zoek naar de klepel ;)
het is dus echt een leerproject.
Ik heb niet super veel ervaring met all-grain brouwsels en de meeste die ik maak zijn 4 liter (1 gallon); dus als het niet erg goed smaakt, dan maakt het niet zo uit. Mijn gewone brouwsels zijn kits met een mix graan en malt-extracts (mijn plaatselijke bierwinkel heeft een hoop leuke recepent voor 20 liter)

quote:
ik heb hier nog een paar zakjes gist van de bakafdeling van de super, dus ik wilde die dan maar gebruiken.
niet ideaal, maar daar kijk ik met mijn volgende brouwsel wel naar.
Broodgist kan amper tegen alcohol en als er iets is wat je niet wilt is een superzoet drankje met amper alcohol omdat je gist na 2 dagen al dood was. Ook al is is dit een experiment, ik zou toch even op zoek gaan naar "echt" biergist.

[ Bericht 6% gewijzigd door devzero op 20-03-2016 02:56:41 ]
  Moderator zondag 20 maart 2016 @ 09:55:42 #175
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_160803850
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 09:55 schreef jitzzzze het volgende:
Vast een enorme domme vraag: maar heb je naast zo'n brewferm blik nog meer spullen nodig?
minstens een startset zoals dit

http://www.brouwmarkt.nl/(...)bierbrouwen-pro.html
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_160804301
quote:
14s.gif Op zondag 20 maart 2016 02:51 schreef devzero het volgende:

[..]

Broodgist kan amper tegen alcohol en als er iets is wat je niet wilt is een superzoet drankje met amper alcohol omdat je gist na 2 dagen al dood was. Ook al is is dit een experiment, ik zou toch even op zoek gaan naar "echt" biergist.
zal denk ik wel meevallen.
zelfs op het thuisdestilleerforum zagen ze geen probleem in het gebruik van bakkersgist voor het fermenteren van een stookbier tot een procentje of 7/8.

op hobbybrouwen las ik net nog een stukje, dat een hoog vergistende gist soms ver onder zijn specs presteert en een laag vergistende op zijn sloffen een paar procenten daar boven kan halen.
eea zal ook wel samenhangen met de omstandigheden in de wort (voedingsstoffen, ph, temperatuur e.d.).

[ Bericht 0% gewijzigd door marc0871 op 20-03-2016 10:43:10 ]
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
  zondag 20 maart 2016 @ 10:53:19 #178
3554 laffer
Ouwe LUL
pi_160804599
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 10:05 schreef marc0871 het volgende:

[..]

minstens een startset zoals dit

http://www.brouwmarkt.nl/(...)bierbrouwen-pro.html
Ik heb deze: http://www.brouwmarkt.nl/(...)rouwen-pro-plus.html

Bevalt prima :Y
Zet `s nachts je prostaat op tenminste 16 graden, dan bevriezen je leidingen niet.
pi_160804838
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 10:53 schreef laffer het volgende:

[..]

Ik heb deze: http://www.brouwmarkt.nl/(...)rouwen-pro-plus.html

Bevalt prima :Y
grootste verschil is de ton ipv de emmer.
die ton is wel gasdicht, waar de emmer dat niet is.
dat verklaart het prijsverschil, want die tonnetjes zijn nog vrij prijzig.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_161280819
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 09:55 schreef jitzzzze het volgende:
Vast een enorme domme vraag: maar heb je naast zo'n brewferm blik nog meer spullen nodig?
Het is aan te raden losse gist bij te bestellen en zo nodig een giststarter te maken. Die korrelgisten die bij de blikken worden meegeleverd willen nog wel eens wat mindere resultaten opleveren (ongewenste smaak, minder alcohol etc). Ik ga zelf straks een Brewferm Grand Cru brouwen waarvoor ik de Wyeast 3944 XL Belgian Witbier (http://www.brouwmarkt.nl/bierbrouwen/biergisten-kleinverpakking/wyeast-biergist/wyeast-belgian-ales/wyeast-3944-xl-belgian-witbier-biergist-activator.html).
pi_161298707
nou, dat waren een paar spannende weken. mijn eerste all-grainbrouwerijtje.
het doel was een soort van stout, maar uiteindelijk is het meer een porter geworden. krappe 5% alcohol.

eigenlijk heb ik zo'n beetje alles fout gedaan. te beginnen bij de hoeveelheid maishwater.

maar goed ff vanaf het begin;
ik had het volgende recept uitgedacht;

1kg pilsmout,
1kg munichmout,
200gr munich dark,
100gr chocolate b.
allen van swaen.

dat heb ik bij 55 graden gestort in 6 liter water. de temperatuur zakte naar iets van 40 graden.
omdat ik het vrij dik vond, heb ik daar nog 2 liter koud water aan toegevoegd en de temperatuur weer naar de 40 graden gebracht. daar heb ik 10 minuten gewacht.
daarna ben ik via 10 minuten op 55 graden naar de 65 gegaan, waar de maish 1 uur op heeft gestaan.
daarna 10 minuten 72 graden en een paar minuten 80 graden.

na het maishen ben ik gaan filteren.
bolkraan open totdat er een klein straaltje uit kwam en rustig af laten lopen.
als filter zat er een bazooka in mijn 25 liter pan.

toen het bostel droog kwam te staan, heb ik daar, in 3 keer, zo'n 4,5 liter water opgesprenkeld.
toen er niet zoveel meer uit kwam, heb ik met een stukje hout de pan iets schuin gezet, om maar zo veel mogelijk op te kunnen vangen.
het sg hiervan was 1050.

na het filteren ben ik gaan koken.
afgewerkte mout bij de eendjes gebracht. pan schoongemaakt, het wort er weer in en aan de kook gebracht.
omdat er uiteindelijk minder opbrengst was dan verwacht en ik verwachtte dat er nog aardig wat zou verdampen, heb ik er nog 2 liter water bijgedaan.

als bitterhop had ik brewers gold uitgekozen.
daarvan heb ik 15gr een uur laten meekoken.
op 10 minuten voor het eind is er 15gr Hallertau Hersbrucker bijgegaan.

de gekookte wort heb ik heet af laten lopen in de gistemmer.
deze heb ik in een spoelbak koud water af laten koelen. ging eigenlijk nog sneller dan verwacht.
het sg na het koken kwam uit op 1070.
dat heb ik teruggebracht naar 1060, door er nog wat koud water bij te doen.
hoeveel weet ik niet. direct uit de kraan.

de gist is er bij 25 graden bij gegaan; top van arsegan.
deze had ik in het monster van na het hopkoken gedaan, om te activeren.
2 uur later was het al lekker aan het bubbelen.
de volgende ochtend was het waterslot als een gek aan het borrelen.
tegen de avond was de meeste prut er al wel weer uit.

na een dag of 5 heb ik het eerste monster getrokken; sg 1024.
smaak was niet eens verkeerd; moutig, niet echt bitter. eerder wat zoetig. niet echt hoppig. wat karamel en wat flauwe hinten van chocola.

nog een week laten staan en weer een monster getrokken sg 1023.
afgeheveld en 60gr suiker in 150ml water opgelost en even laten koken.
afgekoeld suikerwater bij het bier gedaan, doorgeroerd en in flesjes gedaan.

uiteindelijk had ik 6 liter bier.
doel was eigenlijk 10 liter, maar ik had halverwege al door dat ik dat nooit meer ging redden.
nou maar afwachten wat het wordt.

als ik dit recept nog eens ga maken, zal ik eerder met 10 liter maishwater beginnen en spoelen met 6 tot 8 liter.
de maish-in temperatuur ga ik ook wat hoger stellen. de maish-out kan lager.
het koelen doe ik voor het aflaten in de gistemmer. ga nog een wortkoeler fabrieken.
ook wil ik wat meer hop gaan gebruiken. of toch iig een hop met wat meer alpha voor het bitter.
en minder suiker voor het hergisten.

nou. dat waren mijn eerste ervaringen met all-grain brouwen.
fouten gemaakt. veel geleerd. hopende op tips voor een volgend brouwsel.

[ Bericht 0% gewijzigd door marc0871 op 09-04-2016 12:43:40 ]
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_161637274
@vorige post: Zag ik deze post ook niet voorbijkomen op het forum van hobbybrouwen? :P

OT: Brouwers, kameraden, bekenden en onbekenden, ik moet een vreselijk verlies melden.

Hij was zo goed bezig. Zo enthousiast, hij klaagde nooit...

Een ware metgezel.

Maar aan alles komt een einde. Het is voorbij.

Zijn leven was glorieus, maar kort.

Vandaag, vrijdagavond 22 april 2016, om 21:50 uur, is hij ons ontnomen.

Mijn geliefde maatglas.

Moge hij in stilte rusten.
pi_161646303
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2016 22:08 schreef KremlinCardinal het volgende:
@vorige post: Zag ik deze post ook niet voorbijkomen op het forum van hobbybrouwen? :P
:Y
quote:
OT: Brouwers, kameraden, bekenden en onbekenden, ik moet een vreselijk verlies melden.

Hij was zo goed bezig. Zo enthousiast, hij klaagde nooit...

Een ware metgezel.

Maar aan alles komt een einde. Het is voorbij.

Zijn leven was glorieus, maar kort.

Vandaag, vrijdagavond 22 april 2016, om 21:50 uur, is hij ons ontnomen.

Mijn geliefde maatglas.

Moge hij in stilte rusten.
de maat was vol :P :+
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
  Moderator zondag 8 mei 2016 @ 23:03:41 #184
45833 crew  Fogel
pi_162026723
Samen met Bart en DeZwabber (+ wat mensen die hier niet rondhangen) in Nijmegen een batch donkere tripel met zoethout en jeneverbes gebrouwen. Ben erg benieuwd naar het resultaat.
Was in ieder geval een leuke dag met zelf brouwen, rondleiding in een biermuseum, lunch, snack en vooral veel bier testen. En tijden het testen ook het recept van ons eigen bier aangepast.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  maandag 9 mei 2016 @ 16:38:35 #185
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_162039540
Ja het was echt heel tof _O_. Ben super benieuwd hoe ons bier gaat smaken!
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_164116026
Ik heb een vraagje. Als ik zo'n starterspakket koop bij BrewFerm, kan ik het dan later ook gewoon uitbreiden? Want stel dat het leuk is en ik wat geavanceerder wil gaan?
Cindy De Vuyst
pi_164123222
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2016 19:38 schreef einzeinz het volgende:
Ik heb een vraagje. Als ik zo'n starterspakket koop bij BrewFerm, kan ik het dan later ook gewoon uitbreiden? Want stel dat het leuk is en ik wat geavanceerder wil gaan?
Dat kan ja. Het is wel aan te raden om voor een premium of premium+ pakket te kiezen.
Extra aanvullingen zijn later toevoegbaar.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_164126969
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2016 01:21 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Dat kan ja. Het is wel aan te raden om voor een premium of premium+ pakket te kiezen.
Extra aanvullingen zijn later toevoegbaar.
Bij Brewferm of Brouwland?
Cindy De Vuyst
pi_164127998
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2016 11:50 schreef einzeinz het volgende:

[..]

Bij Brewferm of Brouwland?
Gewoon bij Brouwland of een andere webshop die Brewferm producten verkoopt.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_164162866
Hoe maken jullie je etiketten? Of waar ontwerpen cq kopen jullie ze?
pi_164171361
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2016 20:35 schreef Luppie0110 het volgende:
Hoe maken jullie je etiketten? Of waar ontwerpen cq kopen jullie ze?
Etiketten _O-
Ik gebruik Grolsch beugelflessen. Naast dat het mooie flessen zijn, kan je ze ook makkelijk ontluchten wanneer de druk van het nagisten te groot word.
En om verschillende batches uit elkaar te houden gebruik ik van die hele kleine ronde gekleurde stickers waar je net 1 letter op kan schrijven.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_164171612
Voor mezelf doe ik dat ook zo maar nu als er wat gasten over de vloer komen lijkt me het leuk om een slap etiketje oid erop te plakken idd.
pi_164173615
Wij hebben het voor de leuk een keer op gewoon papier geprint. Verder ontwerpen we wel etiketten paar dat is vooral voor Untappd.

Verder hebben we gekleurde doppen en cijfers om het voor onszelf uit elkaar te houden.
  dinsdag 2 augustus 2016 @ 15:43:59 #194
247887 Takaiki
Obladi, oblada life goes on
pi_164178680
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2016 20:35 schreef Luppie0110 het volgende:
Hoe maken jullie je etiketten? Of waar ontwerpen cq kopen jullie ze?
Gewoon papier met laserprinter bedrukt.
Opplakken gaat makkelijk met koffiemelk ^O^
Sometimes you're the windshield
Sometimes you're the bug
pi_164212805
Ik zit te rommelen met een recept voor een APA, wat denken jullie hiervan?
Ik denk de tiende iteratie van het hoprecept van vandaag :')



Ik heb expres zoveel mogelijk in de whirlpool en dryhop gegooid om er zo veel mogelijk hop in te kunnen duwen zonder dat het al te bitter wordt maar ik heb zoiets nog nooit geprobeerd, lijkt het ergens op?
pi_164213368
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 22:58 schreef Saind het volgende:
Ik zit te rommelen met een recept voor een APA, wat denken jullie hiervan?
Ik denk de tiende iteratie van het hoprecept van vandaag :')

[ afbeelding ]

Ik heb expres zoveel mogelijk in de whirlpool en dryhop gegooid om er zo veel mogelijk hop in te kunnen duwen zonder dat het al te bitter wordt maar ik heb zoiets nog nooit geprobeerd, lijkt het ergens op?
Welk programma gebruik je hiervoor? Berekend dit automatisch wat het 'kan worden'?
Cindy De Vuyst
pi_164213439
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 23:17 schreef einzeinz het volgende:

[..]

Welk programma gebruik je hiervoor? Berekend dit automatisch wat het 'kan worden'?


Beersmith dus.

En ja. Ingrediënten erin douwen en hij geeft alles automatisch aan

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 03-08-2016 23:21:29 ]
pi_164214301
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 23:19 schreef Saind het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Beersmith dus.

En ja. Ingrediënten erin douwen en hij geeft alles automatisch aan
Thanks, ik ken er weinig van maar je zal een zeer licht bier hebben naar mijn gevoel.
Cindy De Vuyst
pi_164345359
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2016 20:35 schreef Luppie0110 het volgende:
Hoe maken jullie je etiketten? Of waar ontwerpen cq kopen jullie ze?
Ik zag laatst iemand die deze etiketten had aangeschaft om een kleine sticker boven op de dop te plakken:

http://www.benz.nl/printe(...)tuks-(c)817721/info/

Ze hebben ook een sjabloon voor Word.
pi_164593825
quote:
1s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 23:54 schreef einzeinz het volgende:

[..]

Thanks, ik ken er weinig van maar je zal een zeer licht bier hebben naar mijn gevoel.
Veel kleur zal er idd niet aan zitten.
Pils is net de lichtste gerstemout.
De tarwemout helpt ook niet. Denk witbier ;)

Als software; kijk eens naar brouwhulp. Nederlandstalig.

behoorlijke hoeveelheid hop.
Maar nog lang niet zoveel als in de Brewdog Punk Ipa (307 gram op 20 liter :X )

[ Bericht 6% gewijzigd door marc0871 op 16-08-2016 19:11:52 ]
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_173114722
Schopje!

Over 2 dagen wordt onze All-in-One Bulldog Brewer bezorgd en gaan we, na wat probeerselen met een HEMA kit en teveel potten, pannen en kleine zeven, maar eens écht aan de slag!
Ja doei.
pi_173372271
quote:
0s.gif Op zondag 13 augustus 2017 17:30 schreef motorbloempje het volgende:
Schopje!

Over 2 dagen wordt onze All-in-One Bulldog Brewer bezorgd en gaan we, na wat probeerselen met een HEMA kit en teveel potten, pannen en kleine zeven, maar eens écht aan de slag!
Veel plezier en hopelijk een mooi eindresultaat. :)
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_173375202
Dank! Eerste brew staat nu bijna een week te fermenteren. Een eigen recept zwaar blond. Ben zeer benieuwd!
Ja doei.
pi_173399120
Normaal brouw ik alleen in de winter maar de voorraad is helemaal op dus nu toch maar gebrouwen. Waar normaal de koel-klimaat kast zelden aanslaat staat ie nu regelmatig te draaien.

Gister bij de brouwmarkt weer wat ingrediënten gekocht. Wat wordt dat in een rap tempo duurder allemaal. Voor mn gevoel zijn prijzen verdubbeld in vijf jaar tijd. Toch maar eens zoeken naar een andere winkel.
pi_173401835
Iemand ervaring met http://www.brouwbroeders.nl/?

Mijn vader is volgende maand jarig en ik overweeg een starterspakket, een sg-meter en een thermometer te geven als cadeau.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_173421041
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 12:05 schreef StateOfMind het volgende:
Iemand ervaring met http://www.brouwbroeders.nl/?

Mijn vader is volgende maand jarig en ik overweeg een starterspakket, een sg-meter en een thermometer te geven als cadeau.
Vergeet die SG meter. Ga direct voor een refractometer ergens op internet. Werkt simpeler en nauwkeuriger. https://nl.aliexpress.com(...)vity/1279675490.html
  zondag 27 augustus 2017 @ 17:19:47 #207
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_173426181
quote:
1s.gif Op zondag 27 augustus 2017 14:01 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Vergeet die SG meter. Ga direct voor een refractometer ergens op internet. Werkt simpeler en nauwkeuriger. https://nl.aliexpress.com(...)vity/1279675490.html
Refractometer is perfect, heb er eentje gekocht voor het suikergehalte van ijsmassa voor het vriezen te meten. Kinderlijk eenvoudig.
Let wel op dat je de juiste koopt, er zijn verschillende voor verschillende toepassing. Eentje voor honing is voor een heel hoog suikergehalte en doet geen relatief laag zoals voor bier.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_173429237
Wel de waarde van het eind SG corrigeren voor de alcohol.

Gisteren een Pale Ale gebotteld, die ik 3 weken geleden heb gebrouwen.
Simpel Pils, Munich Light en single hop Cascade.
Door een eind SG van 1.002, was hij zeer droog.
Dat versterkte de bitterheid nogal; droog bitterig. Een beetje samentrekkend, maar niet onprettig.
Veel harsige citrusnoten in de smaak.

Vandaag een Imperial Oatmeal Chocolate Coffee Milk Stout gebrouwen.
De basis was Munich Light, met havervlokken, Chocolate B voor de chocolade en Zwarte mout voor de koffie.
Het 'milk' gedeelte heb ik bereikt middels lactose.
Bramling Cross en Fuggles voor de hop.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_173445902
quote:
0s.gif Op zondag 27 augustus 2017 19:44 schreef marc0871 het volgende:
Wel de waarde van het eind SG corrigeren voor de alcohol.

Of gewoon alles in Brix/Plato berekenen en bekijken. Als je van het begin af aan daar mee rekent dan hoef je nooit om te rekenen.
pi_173446504
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2017 18:09 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Of gewoon alles in Brix/Plato berekenen en bekijken. Als je van het begin af aan daar mee rekent dan hoef je nooit om te rekenen.
Ach, met Brouwhulp of Brouwvisie is het een en ander niet zo moeilijk.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_173468339
quote:
10s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 22:37 schreef motorbloempje het volgende:
Dank! Eerste brew staat nu bijna een week te fermenteren. Een eigen recept zwaar blond. Ben zeer benieuwd!
Leuk dat je er toch mee doorgaat.
Zo'n halfautomaat vind ik eigenlijk net de charme van het brouwen wegnemen, maar ik begrijp wat de beweegredenen kunnen zijn.
Het bier zal vast lekkerder zijn dan veel commercieel spul.

Welke mouten en hop heb je gebruikt?
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_173469493
Nou, alles gaat nog steeds wel 'met de hand', het is alleen een stuk makkelijker op temperatuur houden en dergelijken op grotere hoeveelheden.

We hebben een pilsener en een biscuit malt gebruikt :9 Hop was hallertau mittlefruh.
Ja doei.
pi_173471931
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2017 21:19 schreef motorbloempje het volgende:
Nou, alles gaat nog steeds wel 'met de hand', het is alleen een stuk makkelijker op temperatuur houden en dergelijken op grotere hoeveelheden.

We hebben een pilsener en een biscuit malt gebruikt :9 Hop was hallertau mittlefruh.
Ja, ach, toevoegen van ingredienten zul je toch moeten doen, inderdaad.
Het rondpompen en verwarmen van het wort Maakt het makkelijker om de temperatuur op peil te houden, terwijl het wort automatisch gefilterd wordt.
Ik moet met mijn pannetje (nou ja 'tje'; 36 liter ;)) constant monitoren, verwarmen en de eerste liters wort weer teruggieten over het graanbed.
Daarom zeg ik; halfautomaat

Biscuit mout heb ik nog niet gebruikt. Broodachtige smaken.
Hallertau Mittlefruh, grassig tot kruidig. Zal wel met het tijdstip van toevoegen te maken hebben.
Kan zomaar een lekker biertje worden ^O^

Wel laten weten, hè?

[ Bericht 19% gewijzigd door marc0871 op 29-08-2017 22:58:41 ]
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
  Moderator vrijdag 15 september 2017 @ 14:27:42 #214
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_173792030
Ook maar een vracht aan spullen besteld bij brouwmarkt en een pan bij hobbybrouwshop om zelf te kunnen gaan brouwen. Heb er veel zin in! :)

Besloten om maar meteen voor het volledige moutbrouwen te gaan. Ik ben benieuwd waar ik allemaal tegenaan ga lopen, veel waarschijnlijk de eerste keer ;)
pi_173793641
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2017 14:27 schreef noodgang het volgende:
Ook maar een vracht aan spullen besteld bij brouwmarkt en een pan bij hobbybrouwshop om zelf te kunnen gaan brouwen. Heb er veel zin in! :)

Besloten om maar meteen voor het volledige moutbrouwen te gaan. Ik ben benieuwd waar ik allemaal tegenaan ga lopen, veel waarschijnlijk de eerste keer ;)
Leuk ^O^
Verwacht inderdaad niet dat het van de eerste keer perfect gaat.
Je kan echter wel zorgen dat je enigszins beslagen ten ijs komt.

Kijk eens op de site hobbybrouwen
Op hun forum kan je ook vragen stellen en heel veel antwoorden vinden.
Hun wiki kan ook heel verhelderend werken.
Bekijk op Youtube eens de filmpjes van Brouwtv.

Veel plezier en succes B:)B
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
  Moderator vrijdag 15 september 2017 @ 17:53:19 #216
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_173795194
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2017 16:05 schreef marc0871 het volgende:

[..]

Leuk ^O^
Verwacht inderdaad niet dat het van de eerste keer perfect gaat.
Je kan echter wel zorgen dat je enigszins beslagen ten ijs komt.

Kijk eens op de site hobbybrouwen
Op hun forum kan je ook vragen stellen en heel veel antwoorden vinden.
Hun wiki kan ook heel verhelderend werken.
Bekijk op Youtube eens de filmpjes van Brouwtv.

Veel plezier en succes B:)B
Dank je!
Ik heb al uitgebreid rond zitten kijken op hobbybrouwen en verschillende filmpjes van brouwtv bekeken :) (Jammer dat je daarbij het eindresultaat eigenlijk nooit te zien krijgt)

Ziet er dan ineens heel makkelijk uit, maar dat zal nog wel tegen gaan vallen ;)
Nu eerst maar eens proberen om een hevelfilter en dompelkoeler te gaan knutselen!
pi_173795212
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2017 14:27 schreef noodgang het volgende:
Ook maar een vracht aan spullen besteld bij brouwmarkt en een pan bij hobbybrouwshop om zelf te kunnen gaan brouwen. Heb er veel zin in! :)

Besloten om maar meteen voor het volledige moutbrouwen te gaan. Ik ben benieuwd waar ik allemaal tegenaan ga lopen, veel waarschijnlijk de eerste keer ;)
:D wat leuk! Succes!
Ja doei.
pi_173795219
Wij mogen bijna proberen :D Ze zijn iig al gebotteld.

Ja doei.
pi_173796100
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2017 17:53 schreef noodgang het volgende:

[..]

Dank je!
Ik heb al uitgebreid rond zitten kijken op hobbybrouwen en verschillende filmpjes van brouwtv bekeken :) (Jammer dat je daarbij het eindresultaat eigenlijk nooit te zien krijgt)

Ziet er dan ineens heel makkelijk uit, maar dat zal nog wel tegen gaan vallen ;)
Nu eerst maar eens proberen om een hevelfilter en dompelkoeler te gaan knutselen!
Mja, maar die doen het meestal al een tijdje.
En dan gaat er nog wel eens wat fout.
Ik heb Oscar al een paar keer een kleine ramp zien voorkomen in zo'n filmpje :D

Ik gebruik een kraan en een Bazookafilter voor het filteren.
Zit je wel met een gat in je pan.
Voor een hevelfilter staan er zat voorbeelden op het forum.

De koeler heb ik gemaakt van een rol van 5 meter 12mm koperbuis, een meter rechte buis en een paar knelkoppelingen.
De windingen heb ik verkleind met een pijpenbuiger (het helpt als je wat gereedschap ter beschikking hebt ;))
Met 12mm past de buis in een tuinslang. Vastzetten met slangenklemmen.
Met 15mm kan je er gardenakoppelingen op zetten.

quote:
17s.gif Op vrijdag 15 september 2017 17:55 schreef motorbloempje het volgende:
Wij mogen bijna proberen :D Ze zijn iig al gebotteld.

[ afbeelding ]
^O^
Na een weekje kan je al proeven, hoor.
Als je dan elke week een flesje open maakt, kan je de smaakontwikkeling volgen.
Vooral na een week of 3 ga je grote veranderingen proeven.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_173796120
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2017 18:52 schreef marc0871 het volgende:

[..]

Mja, maar die doen het meestal al een tijdje.
En dan gaat er nog wel eens wat fout.
Ik heb Oscar al een paar keer een kleine ramp zien voorkomen in zo'n filmpje :D

Ik gebruik een kraan en een Bazookafilter voor het filteren.
Zit je wel met een gat in je pan.
Voor een hevelfilter staan er zat voorbeelden op het forum.

De koeler heb ik gemaakt van een rol van 5 meter 12mm koperbuis, een meter rechte buis en een paar knelkoppelingen.
De windingen heb ik verkleind met een pijpenbuiger (het helpt als je wat gereedschap ter beschikking hebt ;))
Met 12mm past de buis in een tuinslang. Vastzetten met slangenklemmen.
Met 15mm kan je er gardenakoppelingen op zetten.

[..]

^O^
Na een weekje kan je al proeven, hoor.
Als je dan elke week een flesje open maakt, kan je de smaakontwikkeling volgen.
Vooral na een week of 3 ga je grote veranderingen proeven.
Ja, we wachten 2 ;) het voor-bottel-brouwsel smaakte al veelbelovend.
Was helaas wat minder % ABV dan gehoopt, maar het is dan ook v1.0 ;)
Ja doei.
pi_173796330
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2017 18:53 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Ja, we wachten 2 ;) het voor-bottel-brouwsel smaakte al veelbelovend.
Was helaas wat minder % ABV dan gehoopt, maar het is dan ook v1.0 ;)
Al doende leert men ;)
Was het start SG lager dan gepland, of was het eind SG hoger?
Als het eerste; volgende keer iets langer koken, zodat er wat meer water kan verdampen.
Als het laatste, dan kan de temperatuur ervoor gezorgd hebben dat het wat minder ver is uitvergist.
Welke gist en temperatuur? Start en eind SG?
Verder niet te veel zorgen om maken.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
  zaterdag 16 september 2017 @ 00:28:29 #222
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_173802605
Ik ben ermee gestopt na zes jaar, dat als originele topic opener. ;( ;)

Een goede vriend van me heeft een brouwerij hier 10 minuten vandaan dus ja. Tja! Maar was leuk om te doen. Dat zeker.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_173807102
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2017 00:28 schreef popolon het volgende:
Ik ben ermee gestopt na zes jaar, dat als originele topic opener. ;( ;)

Een goede vriend van me heeft een brouwerij hier 10 minuten vandaan dus ja. Tja! Maar was leuk om te doen. Dat zeker.
Tja, als je zo aan je bier kan komen...
Toch vind ik het zelf maken leuker dan mijn geld wegbrengen bij de super of de slijter.
Het is alleen jammer dat het zo veel tijd kost.
En dan moet dat ook nog eens samenkomen met zin en het weer (buitenbrouwerij).

Morgen even langs de brouwmarkt voor wat ingrediënten en dan hopen dat het volgende week een paar dagen mooi weer is om een paar brouwsels te doen.
De tijd is er (vakantie). De zin ook. Nu het weer nog }:|
Planning is een Sterke Blonde/Tripel met Citra en een Pale Ale met Cascade. Beide 20+ liter.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
  zaterdag 16 september 2017 @ 12:27:56 #224
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_173807660
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2017 11:49 schreef marc0871 het volgende:

[..]

Toch vind ik het zelf maken leuker dan mijn geld wegbrengen bij de super of de slijter.

Absoluut!
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  Moderator vrijdag 22 september 2017 @ 22:23:38 #225
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_173937697
Vandaag eindelijk begonnen met mijn eerste brouwsel! *O*
Een Duvels Nat moutpakket.

Het ging eigenlijk best lekker, met het schroten met de koffiemolen is wellicht wat te fijn gemalen, maar verder weinig problemen
Alleen bij het spoelen van het beslag sloeg de hevelfilter wat dicht, dus uiteindelijk is niet al het spoelwater meegekomen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bij het meten van de SG waarde kom ik er niet helemaal uit.
Volgens de verdeling op de meter ben ik wijn aan het maken :{
(Het rode stukje is gemarkeerd als begin bier en het blauwe stuk begin wijn)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_173939447
Volgens mij moet je de schaal van de bovenste foto aanhouden.
Dan zit je aan een specifieke graviteit (SG) van 1.080.
Dat wordt een stevig biertje van rond de 9%.

Jammer dat het filter dicht sloeg. Te fijn geschroot, inderdaad.
Daar zit nog best wat wort in.
Hoeveel liter heb je overgehouden?
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
  Moderator zaterdag 23 september 2017 @ 09:24:15 #227
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_173942112
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 00:05 schreef marc0871 het volgende:
Volgens mij moet je de schaal van de bovenste foto aanhouden.
Dan zit je aan een specifieke graviteit (SG) van 1.080.
Dat wordt een stevig biertje van rond de 9%.

Jammer dat het filter dicht sloeg. Te fijn geschroot, inderdaad.
Daar zit nog best wat wort in.
Hoeveel liter heb je overgehouden?
Thanks voor je antwoorden ^O^

Een SG van 1.080 zou top zijn :). De filter begon pas wat later te haperen dan de foto. Ik ben met 20 liter begonnen en er is denk ik ongeveer 4 liter spoelwater meegekomen voordat hij helemaal dichtsloeg.

Volgens het recept zou ik 24 liter wort over moeten houden om mee te gaan koken, dat zal nu wel iets minder zijn, maar er staan nergens maatstreepjes op, dus geen idee eigenlijk :@

Nu staat het vat hopelijk te vergisten. Er zit zo'n cilindrisch waterslot op het vat, moeten deze echt gaan bubbelen? Nu gaat vooral het deksel wat scheef staan.

Edit: Nu is hij toch beter aan het bubbelen! *O*

[ Bericht 4% gewijzigd door noodgang op 23-09-2017 10:21:21 ]
pi_173942690
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 09:24 schreef noodgang het volgende:

[..]

Thanks voor je antwoorden ^O^

Een SG van 1.080 zou top zijn :). De filter begon pas wat later te haperen dan de foto. Ik ben met 20 liter begonnen en er is denk ik ongeveer 4 liter spoelwater meegekomen voordat hij helemaal dichtsloeg.

Volgens het recept zou ik 24 liter wort over moeten houden om mee te gaan koken, dat zal nu wel iets minder zijn, maar er staan nergens maatstreepjes op, dus geen idee eigenlijk :@

Nu staat het vat hopelijk te vergisten. Er zit zo'n cilindrisch waterslot op het vat, moeten deze echt gaan bubbelen? Nu gaat vooral het deksel wat scheef staan
Staat je deksel daardoor open? Dat zou ik niet doen, dat kan besmetting geven. Dat is de truc van het waterslot er kan wel lucht uit maar niets in.
  Moderator zaterdag 23 september 2017 @ 10:28:54 #229
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_173942768
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 10:21 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

Staat je deksel daardoor open? Dat zou ik niet doen, dat kan besmetting geven. Dat is de truc van het waterslot er kan wel lucht uit maar niets in.
Dat lijkt mee te vallen, hij komt wat scheef te staan door de druk van binnenuit, maar niet zo erg dat er lucht in kan. Nu is hij overigens wel aan het borrelen geslagen, dus komt hopelijk goed :)
pi_173943293
Mja, bekend probleem bij dat model.
Het deksel rijst met de koolzuurdruk. Door de ruimte die er tussen zit, gaat 'ie dan wat scheef staan.
Dat model klappert meer.
Ik heb liever zo'n slangmodel. Die borrelen echt.

Hmm, valt nog mee.
Na koken zal je dan zo'n 16 a 17 liter hebben overgehouden.
Had je het SG voor of na het koken gemeten?

Gist gaat niet meteen alcohol en koolzuur maken.
Het komt eerst in een vermeerderingsfase, waarin ze de in de wort aanwezige zuurstof opgebruiken.
Pas daarna word er koolzuur aangemaakt en word het waterslot actief.
Kan zo'n 8 uur duren.

Zo. Nu ga ik zelf mijn spulletjes opzetten voor een brouwdag. Een Pale Ale.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
  Moderator zaterdag 23 september 2017 @ 11:49:27 #231
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_173943831
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 11:11 schreef marc0871 het volgende:
Mja, bekend probleem bij dat model.
Het deksel rijst met de koolzuurdruk. Door de ruimte die er tussen zit, gaat 'ie dan wat scheef staan.
Dat model klappert meer.
Ik heb liever zo'n slangmodel. Die borrelen echt.

Hmm, valt nog mee.
Na koken zal je dan zo'n 16 a 17 liter hebben overgehouden.
Had je het SG voor of na het koken gemeten?

Gist gaat niet meteen alcohol en koolzuur maken.
Het komt eerst in een vermeerderingsfase, waarin ze de in de wort aanwezige zuurstof opgebruiken.
Pas daarna word er koolzuur aangemaakt en word het waterslot actief.
Kan zo'n 8 uur duren.

Zo. Nu ga ik zelf mijn spulletjes opzetten voor een brouwdag. Een Pale Ale.
Na het koken en koelen (op 20 graden) heb ik gemeten. Bij het volgende brouwsel zet ik er zo'n slangvormig waterslot op, al is het maar omdat dat er leuker uitziet ;)

Succes met je brouwsel vandaag! Ik ben benieuwd! ^O^
pi_173944181
Ah. Nee, dan is het goed ^O^

Dank je.
Staat nu te maischen op 66 graden.
Uurtje wachten.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_173951666
Zo, 20 liter aan 1.050 in het gistvat.
4500gr Pale Ale,
500gr Munich Light,

18 liter maischwater,
9 liter spoelwater,

Uurtje maischen op 66 graden,

25gr Cascade op 60 minuten,
25gr Cascade op 10 minuten,

Pakje Fermentis Safale US-05,

weggezet op 20 graden.
Nu maar weer 3 weken wachten op het resultaat.
De vorige variant met Pils is iig lekker
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
  Moderator zondag 1 oktober 2017 @ 15:11:45 #234
45833 crew  Fogel
pi_174115109
Paar dagen geleden samen met mijn buurman 25l RIS en 50l heftige Weizen gebrouwen.
Aangezien we ketel niet echt goed schoon hadden gemaakt na de RIS, is de weizen een beetje donkerder geworden dan de bedoeling is, maar daar proef je vast weinig tot niks van. Denk aan een paar eetlepels wat er nog inzat en daarna is er nog 18.5kg plus 50 liter water bijgekomen.
Volgens de berekening gaat RIS ca 10,2% worden, de weizen 12,7%.

Staat nu lekker te bloppen op 21C.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_174121528
terug vind pils B:)B

* Ik ben van plan om eens mijn eerste stappen te zetten in het brouwen van bier.
pi_174121612
quote:
12s.gif Op zondag 1 oktober 2017 19:52 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
terug vind pils B:)B

* Ik ben van plan om eens mijn eerste stappen te zetten in het brouwen van bier.
Ga dan voor een blond, pils is veel lastiger.
pi_174121708
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2017 19:55 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Ga dan voor een blond, pils is veel lastiger.
Eigenlijk wil ik voor een bokbier gaan of in ieder geval een donkerbier zoet en hoog percentage alcoholvolume.
pi_174122506
En misschien om wat ervaring op te doen eerst eens een mede maken

http://bijlmakers.com/wijn-maken/mede/

Dat is eenvoudiger om te maken.
pi_174145148
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2017 15:11 schreef Fogel het volgende:
Paar dagen geleden samen met mijn buurman 25l RIS en 50l heftige Weizen gebrouwen.
Aangezien we ketel niet echt goed schoon hadden gemaakt na de RIS, is de weizen een beetje donkerder geworden dan de bedoeling is, maar daar proef je vast weinig tot niks van. Denk aan een paar eetlepels wat er nog inzat en daarna is er nog 18.5kg plus 50 liter water bijgekomen.
Volgens de berekening gaat RIS ca 10,2% worden, de weizen 12,7%.

Staat nu lekker te bloppen op 21C.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
zo, serieuze brouwinstallatie ^O^ .
Een paar serieuze bieren ook.
Die RIS geloof ik wel, maar een Weizen van bijna 13% :o ? Poehee :X 8)7
Bottelgist of onder koolzuur in een keg?

Stiekem benieuwd naar die RIS :@
Mijn Pale Ale beloofde me gisteren lekker te worden (hint O-) )
De stout is het, alhoewel dat waarschijnlijk een slap bakkie slootwater is, vergeleken met jullie RIS :+
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
  Moderator maandag 2 oktober 2017 @ 19:36:57 #240
45833 crew  Fogel
pi_174145616
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2017 19:20 schreef marc0871 het volgende:

[..]

zo, serieuze brouwinstallatie ^O^ .
Een paar serieuze bieren ook.
Die RIS geloof ik wel, maar een Weizen van bijna 13% :o ? Poehee :X 8)7
Bottelgist of onder koolzuur in een keg?

Stiekem benieuwd naar die RIS :@
Mijn Pale Ale beloofde me gisteren lekker te worden (hint O-) )
De stout is het, alhoewel dat waarschijnlijk een slap bakkie slootwater is, vergeleken met jullie RIS :+
Die weizen is een recept van mijn broer. Had hij samen met een groep vrienden gemaakt, maar iemand had wat verkeerd op een weegschaal gekeken en de verkeerde eenheden gebruikt... En dat dus niet bij alles. Verhoudingen verkeerd, maar ze hadden doorgezet en het bleek achteraf toch nog erg goed te drinken te zijn. Maar even nagelopen waar het fout is gegaan, nog een keer gebrouwen en dat werdt ook OK. Dat recept -met de juiste maar voor een weizen eigenlijk foute verhoudingen- gebruikt. Ben erg benieuwd naar het resultaat.

Voor de RIS hebben we een allgrain set gebruikt, en daar zoethout en jeneverbes bijgedaan.

De buurman wil zijn deel op (Cornelius) vat doen, ik doe het op fles.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_174173057
quote:
7s.gif Op zondag 1 oktober 2017 20:26 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
En misschien om wat ervaring op te doen eerst eens een mede maken

http://bijlmakers.com/wijn-maken/mede/

Dat is eenvoudiger om te maken.
Zelf ben ik toen begonnen met blikbier, hoef je alleen water en suiker toe te voegen en gist natuurlijk. Feitelijk val je dan halverwege in het proces van het brouwen. Zo kan je rustig wat ervaring opdoen. Mijn tweede fase was geknoei met moutpoeder, dat kan ik niet aanraden. Vreselijke kleefboel is dat.

Veel smaakwinst kan je halen door de temperatuur van het vergisten constant op 20 graden te houden.
  Moderator vrijdag 6 oktober 2017 @ 18:37:53 #242
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_174239447
Mijn brouwsel is gebotteld!
Het jongbier smaakt best prima (niet zuur *O* ) en t SG is al een aantal dagen stabiel op 1020.

Ik vind het erg leuk en er gaat zeker een tweede brouwsel komen!
pi_174246610
Nu al? Vind ik snel.
Maar ik ken het ongeduld ;)
Een van mijn eerste bieren heb ik met 10 dagen gebotteld. Spuiters :X :@

Die van mij staat nu bijna 2 weken en blijft nog een weekje staan. Kan de gist nog wat bijproducten van de vergisting opruimen en het bier mooi helder worden.

Het SG lijkt mij vrij hoog.
Kan zomaar dat je, door het hoge SG, te weinig gist hebt toegevoegd.
De meeste verpakkingen zijn voldoende voor 20 liter tot een SG van 1.060.
Voor 16 á 17 liter van 1.080 is het eigenlijk net te weinig.
Dan kan de gist er tussentijds de brui aan geven.
Dan kan de vergisting weer verdergaan in de fles, waar ook nog eens de bottelsuiker bijgedaan is.
Resultaat is in het beste geval spuiters. In het slechtste geval bommetjes.
Het kan allemaal best kloppen en niet zo'n vaart lopen, maar ik zou ze toch even in de gaten houden.

[ Bericht 0% gewijzigd door marc0871 op 07-10-2017 01:26:48 ]
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_174250232
Appie heeft komende week de bloemenhoning in de bonus *O* *O*

Ik ga fors inslaan voor mijn mede B:)B
pi_174253801
1020 is wel wat hoog bij bottelen, maar zelf heb ik ook eens bij 1016 gebotteld en dat ging zonder problemen.
The smell of piss is so strong it smells like decent bacon
pi_174264046
Hoi mede brouwers (haha mede-brouwers ;) )

Morgen ga ik inslaan en dit staat er toto nu toe op mijn lijst

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een wijnstartset met daarin;

Gistingsfles van 5 liter (glas, recht model)
Rubber kap voor waterslot
Waterslot Classic
Sulfiet reinigingsmiddel
Uitschuifbare hevelslang met kraan en speciale droesemkop
Hevelclip om de hevelslang aan de gistingsfles of emmer te bevestigen
Handkurkapparaat
6 wijnkurken
6 krimpcapsules
6 wijnetiketten
Wijnpakket Shiraz Merlot incl. wijngist en klaringsmiddel
Nederlandse gebruiksaanwijzing
Een extra 5-literfles om over te hevelen
Kunststof trechter

Een wijnpaket voor Cabernet Sauvignon

Een meetset met daarin;

Hydrometer (3-schalen) voor bepaling van de Soortelijke massa, het toekomstige alcoholpercentage aanwezige suikers in gram/ltr.
Maatglas van 100 ml. met verdeling.
Vinometer voor bepaling van het alcoholgehalte van de wijn.
Thermometer (-10 °C - +110 °C) met een duidelijk afleesbare schaalverdeling.
Nederlandstalige gebruiksaanwijzingen en tabellen.



Verder werk ik aan lege flessen door volle flessen leeg te drinken en ze te bewaren B:)B :9 :P

En wat ik ook nog erbij haal;

PH waarde stips om de zuurgraad te meten
Waterhardheidstrips
Een rvs zeef
Extra wijnkurken
Kroonkurken plus een kroonkurkapparaat
Extra krimpcapsules
Grote pot Sulfiet
Grote witte brouwemmer (om alles goed in schoon te kunnen maken) (en voor misschien in de toekomst te gaan gebruiken indien ik ook bier wil gaan maken)
Flessenborstels
Een stuk of 3 extra gistingsflessen met watersloten en doppen

Dingen die ik al heb en handig/nodig kunnen zijn;

Gasfornuis
6 liter pan van RVS
Spatels en schuimspanen
Schalen
weckpotten
Blender

Verder zal ik komende week bij de appie veel honing inslaan leuke bonusaanbieding.

Twee vragen nog aan jullie;

Wat mis ik in mijn aankooplijst?

Helaas ik woon in een gebied met hard water.
Is het gewoon te gebruiken of is het beter om bronwater te kopen en of het water filteren ontharden o.i.d.?

Alvast bedankt,

Graf..Coudenhove..Kalergi
  Moderator zaterdag 7 oktober 2017 @ 23:23:00 #247
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_174269679
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 oktober 2017 00:04 schreef marc0871 het volgende:
Nu al? Vind ik snel.
Maar ik ken het ongeduld ;)
Een van mijn eerste bieren heb ik met 10 dagen gebotteld. Spuiters :X :@

Die van mij staat nu bijna 2 weken en blijft nog een weekje staan. Kan de gist nog wat bijproducten van de vergisting opruimen en het bier mooi helder worden.

Het SG lijkt mij vrij hoog.
Kan zomaar dat je, door het hoge SG, te weinig gist hebt toegevoegd.
De meeste verpakkingen zijn voldoende voor 20 liter tot een SG van 1.060.
Voor 16 á 17 liter van 1.080 is het eigenlijk net te weinig.
Dan kan de gist er tussentijds de brui aan geven.
Dan kan de vergisting weer verdergaan in de fles, waar ook nog eens de bottelsuiker bijgedaan is.
Resultaat is in het beste geval spuiters. In het slechtste geval bommetjes.
Het kan allemaal best kloppen en niet zo'n vaart lopen, maar ik zou ze toch even in de gaten houden.
Ik heb (ruim) 1,5 zakje gist gebruikt omdat ik 1 al wat weinig vond :)
Nu niet te veel suiker erbij gedaan, dus ik hoop dat t meevalt met de spuiters/bommen. Heeft ruim een week hoofdgisting gehad, toen overgeheveld en nog bijna een week gestaan. Het bubbelen was wel echt voorbij.

We zullen t zien, ik heb ze veilig weggezet
pi_174271031
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 oktober 2017 23:23 schreef noodgang het volgende:

[..]

Ik heb (ruim) 1,5 zakje gist gebruikt omdat ik 1 al wat weinig vond :)
Nu niet te veel suiker erbij gedaan, dus ik hoop dat t meevalt met de spuiters/bommen. Heeft ruim een week hoofdgisting gehad, toen overgeheveld en nog bijna een week gestaan. Het bubbelen was wel echt voorbij.

We zullen t zien, ik heb ze veilig weggezet
Mooi zo, Beter voorkomen dan genezen.
Qua gist zal het dan wel goed gegaan zijn.
Echter hoeft einde bubbelen nog niet einde vergisting te zijn.
De stelregel is; over 3 dagen een zelfde SG is veilig bottelen. Meten is weten.

Bij mij is het ook wel eens gebeurd, dat er tussen week 2 en week 3 niet meer zoveel gebeurd was.
Het SG was toen ook nog vrij hoog.
Ik wilde toen gaan bottelen, maar er kwam wat tussen.
2 Dagen later was het waterslot weer heftig aan het bubbelen en er had zich weer een krausen gevormd.
Na een dag of 4 hield dat weer op en waren er toch weer 4 puntjes van het SG afgesnoept.
Samen met de bottelsuiker hadden dat net bommetjes kunnen worden.
Het bier kwam daarna toch ook nog net iets te enthousiast uit de fles.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
  Moderator vrijdag 20 oktober 2017 @ 14:55:11 #249
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_174539412
Mijn eerste brouwsel smaakt al best goed! De bananensmaak (die ook bij bijvoorbeeld Paulaner vrij sterk is) komt heel heftig naar voren, maar is niet vervelend. Ik ben benieuwd hoe het over een paar weken is :)

Voor mijn volgende brouwsels toch maar een klimaatkast gebouwd van een koelkast met STC-1000 regelaar. Volgende wordt een IPA. Nu nog even een goede brouwdag plannen.

Plan voor recept, kan nog iets aangepast worden, al heb ik de ingrediënten wel al in huis:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_174540081
Na ongeveer 20 brouwsels wordt het nu tijd om (voor de 2e keer) ons blond bier te brouwen dat we op een ambachtsmarkt mogen gaan schenken :D
pi_174543039
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 14:55 schreef noodgang het volgende:
Mijn eerste brouwsel smaakt al best goed! De bananensmaak (die ook bij bijvoorbeeld Paulaner vrij sterk is) komt heel heftig naar voren, maar is niet vervelend. Ik ben benieuwd hoe het over een paar weken is :)

Voor mijn volgende brouwsels toch maar een klimaatkast gebouwd van een koelkast met STC-1000 regelaar. Volgende wordt een IPA. Nu nog even een goede brouwdag plannen.

Plan voor recept, kan nog iets aangepast worden, al heb ik de ingrediënten wel al in huis:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Persoonlijk zou ik de Special B er uit laten.
Rozijntjes verwacht je in een Bock of Kloosterbier. Niet in een IPA.
Anderzijds verwacht ik niet zo'n heel groot effect, met deze hoeveelheid.

Qua hop; go big or go home, right?
Ik denk dat vooral de bitterhop je gaat opbreken. Een IBU van 70 wordt door veel mensen al als behoorlijk bitter ervaren.
Simcoe, Cascade en Citra. Ik verwacht hier toch wel een hopbommetje.

Misschien wat dikker maischen, zodat je wat meer kan spoelen?
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
  Moderator vrijdag 20 oktober 2017 @ 19:16:04 #252
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_174544030
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 18:22 schreef marc0871 het volgende:

[..]

Persoonlijk zou ik de Special B er uit laten.
Rozijntjes verwacht je in een Bock of Kloosterbier. Niet in een IPA.
Anderzijds verwacht ik niet zo'n heel groot effect, met deze hoeveelheid.

Qua hop; go big or go home, right?
Ik denk dat vooral de bitterhop je gaat opbreken. Een IBU van 70 wordt door veel mensen al als behoorlijk bitter ervaren.
Simcoe, Cascade en Citra. Ik verwacht hier toch wel een hopbommetje.

Misschien wat dikker maischen, zodat je wat meer kan spoelen?
Ja, de waterverhouding had ik nog niet echt goed bekeken die ga ik nog wat aanpassen :)
Qua mout heb ik vooral het recept aangehouden uit het boek Verander water in bier. Stiekem hou ik wel van hopbommetjes ook ;)

In brouwhulp zat ik voor een IPA in het midden qua bitterheid. Ik weet niet of dat in de praktijk anders uitpakt. Wellicht dat ik er wat minder in doe. Kan voor het koudhoppen altijd nog even proeven en ruiken :)



[ Bericht 5% gewijzigd door noodgang op 20-10-2017 19:49:31 ]
pi_174544610
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 15:35 schreef Sarabi het volgende:
Na ongeveer 20 brouwsels wordt het nu tijd om (voor de 2e keer) ons blond bier te brouwen dat we op een ambachtsmarkt mogen gaan schenken :D
Volgens mij ben ik jullie etiketten al eens tegengekomen

http://www.hobbybrouwen.n(...)15817.html#msg515817
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_174544657
Ha! Wij gaan aan onze tweede grote brew dit weekend! Een 'Improvised Pale Ale' IPA ;) Naar mijn recept. Ben zeer benieuwd.
Ja doei.
pi_174544681
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 19:49 schreef marc0871 het volgende:

[..]

Volgens mij ben ik jullie etiketten al eens tegengekomen

http://www.hobbybrouwen.n(...)15817.html#msg515817
Yes die zijn van ons :D

Die etiketten waren wel erg tof O+ die we normaal gebruiken zijn iets meer standaard
pi_174544749
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 19:54 schreef Sarabi het volgende:

[..]

Yes die zijn van ons :D

Die etiketten waren wel erg tof O+ die we normaal gebruiken zijn iets meer standaard
Ik vond ze leuk.

Er valt net een kwartje; Sarabi; Saskia Ramon bier?
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_174544789
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 19:59 schreef marc0871 het volgende:

[..]

Ik vond ze leuk.

Er valt net een kwartje; Sarabi; Saskia Ramon bier?
Hahaha nee, nog nooit zo naar gekeken.
Wel toevallig.
En beter dan wat ze er normaal van maken op Fok! :P

Sarabi is de naam van de moeder van The Lion King.
pi_174544856
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 20:02 schreef Sarabi het volgende:

[..]

Hahaha nee, nog nooit zo naar gekeken.
Wel toevallig.
En beter dan wat ze er normaal van maken op Fok! :P
A dirty mind is a joy for ever ;)

quote:
Sarabi is de naam van de moeder van The Lion King.
Nog steeds niet gezien :@
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
  Moderator zaterdag 21 oktober 2017 @ 15:34:45 #259
45833 crew  Fogel
pi_174558691
Ik zag een goede aanbieding en kon het niet laten...



Ik begin met een Hoegaarden clone en een Chimay Blue clone uit een all-grain set waar alles al compleet en afgewogen in zit qua ingredienten. Daarna ga ik zelf wat recepten verzinnen/aanpassen, maar wil eerst op deze manier leren om met de grainfather om te gaan.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_174561216
Zo professionele spullen Fogel! Wij doen het nog vooral met huis,tuin & keukenspullen :D

Net wel onze hop geoogst, niet slecht voor het eerste jaar

[ Bericht 2% gewijzigd door Sarabi op 21-10-2017 18:54:58 ]
pi_174564093
Zo, serieus spul.
Ik sta nog ouderwets in mijn 36 liter pannetje te roeren :P

In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_174570478
Mijn wijntje nu op als ik het goed lees op sg 996 :9

Staat nu in een tweede fles met waterslot te wachten tot ik ga klaren.
pi_174584709
Weer een brouwdagje erop zitten. Er staat 19l in de fermenter :9 Het smaakte pre-fermenting lekker hoppig, tikje bitterder dan gedacht, maar met een erg lekkere nasmaak! Ben benieuwd :o

Ja doei.
pi_174589427
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 19:20 schreef motorbloempje het volgende:
Weer een brouwdagje erop zitten. Er staat 19l in de fermenter :9 Het smaakte pre-fermenting lekker hoppig, tikje bitterder dan gedacht, maar met een erg lekkere nasmaak! Ben benieuwd :o

[ afbeelding ]
Dat had ik met mijn eerste Tripel ook; Bitter zurig met een zoetje, alsof ik ik een besuikerde grapefruit hapte.
Dat vlakt wel af tijdens de fermentatie.
Uiteindelijk waren het zoete van de mout en het bittere van de hop perfect in balans.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
  Moderator maandag 23 oktober 2017 @ 21:29:48 #265
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_174614304
Mijn tweede brouwsel staat lekker te borrelen in de gistkast :)
start SG is wat hoger geworden dan berekend, kan een lekker stevig biertje worden dus :9B
  dinsdag 24 oktober 2017 @ 11:00:39 #266
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_174622287
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2017 15:34 schreef Fogel het volgende:
Ik zag een goede aanbieding en kon het niet laten...

[ afbeelding ]

Aardig bezig.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  Moderator dinsdag 24 oktober 2017 @ 16:26:03 #267
45833 crew  Fogel
pi_174629854
Vandaag de Hoegaarden clone gebrouwen en wat een genot die Grainfather :D
Het ding piept als er wat moet gebeuren, maischstappen doet ie automatisch, vertelt je wanneer je je spoelwater moet gaan verwarmen (en rekent zelfs voor je uit hoeveel!), etc.
Sg kwam 0,001 hoger uit dan het doel, geen probleem dus. Er staat nu 23,5 liter te gisten [zogauw dat op gang komt].
Ik ben er erg blij mee!

Vandaag ook de RIS van de vorige sessie [bij de buurman] gebotteld. Het kwam op een nette 10,8% uit (doel volgens recept 10,2%). Natuurlijk ook wat geproefd en het is zelfs zonder koolzuur al verrekte lekker :D Qua koolzuur... na een bijna een krat van kroonkurken voorzien te hebben kwamen we er achter dat we suikerwater vergeten waren :') Alles weer open en opnieuw bottelen :') Opbrengst was op 3 flessen na 3 volle kratten.

De Weizen gaat donderdag op fles, die zit inmiddels al op 10,4% :D
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_174629884
Receptje voor de Weizen? Wij gaan bij de volgende brew een Weizen doen, dat recept heeft Mr.Mo gemaakt! :)
Ja doei.
pi_174741466
Ik bestel mijn spullen soms bij Van der Kooy Jubbega, soms bij Brouwmarkt. 5 kg mout wordt altijd geleverd in plastic bakken. Ik heb nu een verzameling platte bakken en wat hogere, emmervormige bakken.

Weet toevallig iemand wie welke baksoort gebruikt? Qua prijs maakt het namelijk nauwelijks uit, maar de platte bakken vind ik een stuk handiger in hergebruik.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_174742231
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 19:49 schreef stavromulabeta het volgende:
Ik bestel mijn spullen soms bij Van der Kooy Jubbega, soms bij Brouwmarkt. 5 kg mout wordt altijd geleverd in plastic bakken. Ik heb nu een verzameling platte bakken en wat hogere, emmervormige bakken.

Weet toevallig iemand wie welke baksoort gebruikt? Qua prijs maakt het namelijk nauwelijks uit, maar de platte bakken vind ik een stuk handiger in hergebruik.
Van vanderkooy krijg ik altijd die platte met een oranje deksel, van brouwmarkt die hogere met een hengsel. Blauw deksel geloof ik? Bestel tegenwoordig altijd bij vanderkooy, vooral omdat ze meer soorten hop en gist hebben

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 29-10-2017 20:09:49 ]
pi_174747077
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 20:08 schreef Saind het volgende:

[..]

Van vanderkooy krijg ik altijd die platte met een oranje deksel, van brouwmarkt die hogere met een hengsel. Blauw deksel geloof ik? Bestel tegenwoordig altijd bij vanderkooy, vooral omdat ze meer soorten hop en gist hebben
Ah, mooi, dan bestel ik het nu even bij Van der kooy, die lage bakken vind ik superhandig om allerlei troep in te bewaren ;) En omdat het winter wordt en mijn kelder dan lekker koel is, ga ik me eens aan de pilsener wagen.

Brouwmarkt heeft trouwens nog wel iets van mij te goed vanwege hun service toen ik de vorige keer van een bestelling een complete puinhoop gemaakt had.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_175027156






Vandaag onze tweede grote batch gebrouwen O+ :9 hij smaakte al goed
Ja doei.
  Moderator maandag 13 november 2017 @ 20:24:01 #273
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_175051569
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2017 19:37 schreef motorbloempje het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Vandaag onze tweede grote batch gebrouwen O+ :9 hij smaakte al goed
Ziet er goed uit! Leuke etiketten :) ^O^

Ik heb afgelopen weekend ook mijn IPA gebotteld. Die smaakt ook al goed :)
pi_175305368


Nog zonder het geproefd te hebben, het beste wat deze groene flesjes ooit overkomen is: 16,5 l Kamelenpis tripel.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_175305448
Ha! :) Klinkt interessant! :o Kamelenpis? 8-)

Zal wel Karmeliet zijn met een autocorrect? Althans... ehm... als je Kamelenpis in je telefoon hebt staan...

Wij mogen dit weekend de IPA proeven! Helaas is Mr.Mo ziek ;( en ik wil niet in m'n eentje proeven. Hopelijk morgen als 't weer wat beter gaat O+
Ja doei.
pi_175305630
Net 10 kratjes gebotteld waarvan de helft zo'n beetje voor de ambachtsmarkt is. Spannend!
pi_175305663
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 20:37 schreef Sarabi het volgende:
Net 10 kratjes gebotteld waarvan de helft zo'n beetje voor de ambachtsmarkt is. Spannend!
Nog met de hand? Ik vind 3 kratten bottelen altijd wel werk zat
pi_175306001
Iets anders, help me eens, wat moet ik brouwen?
Dit jaar so far het volgende gemaakt, en ik moet nog even verzinnen wat ik verder ga maken

Double IPA, New England Double IPA, 2 Quads (waarvan 1 met vijgen en jeneverbessen), 1 IPA, Witbier met grapefruit, Tripel, een normale Saison en een zure saison, een session IPA, een oatmeal stout en vandaag een RIS.
Heb in ieder geval ingrediënten in huis voor een kölsch die ik binnenkort ga klussen maar de fantasie begint wel op te raken.
pi_175306217
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 20:38 schreef Saind het volgende:

[..]

Nog met de hand? Ik vind 3 kratten bottelen altijd wel werk zat
Ja met de hand met een tafelmodel, sinds we die hebben vind ik het eigenlijk niet zo vervelend meer.
pi_175306275
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 21:03 schreef Sarabi het volgende:

[..]

Ja met de hand met een tafelmodel, sinds we die hebben vind ik het eigenlijk niet zo vervelend meer.
Ik doe 't ook met zo'n tafelmodel, vind het echt een ramp. Maar goed, eigenlijk is dik de helft van het werk nog het schoonmaken van flessen, als we met nieuwe flessen zouden werken zou het wel te doen zijn eigenlijk.
pi_175307100
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 20:54 schreef Saind het volgende:
Iets anders, help me eens, wat moet ik brouwen?
Dit jaar so far het volgende gemaakt, en ik moet nog even verzinnen wat ik verder ga maken

Double IPA, New England Double IPA, 2 Quads (waarvan 1 met vijgen en jeneverbessen), 1 IPA, Witbier met grapefruit, Tripel, een normale Saison en een zure saison, een session IPA, een oatmeal stout en vandaag een RIS.
Heb in ieder geval ingrediënten in huis voor een kölsch die ik binnenkort ga klussen maar de fantasie begint wel op te raken.
Laatst heb ik een soort leffe blond gebrouwen, eigenlijk een soort hybride tussen een blond en een witbier, met havervlokken om het wat 'romiger' te maken en witbiergist.

Mijn volgende projectje wordt een Münchener Dunckles of een Pilsener omdat het nu eindelijk koel genoeg is voor ondergistende dingen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_175307360
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 21:05 schreef Saind het volgende:

[..]

Ik doe 't ook met zo'n tafelmodel, vind het echt een ramp. Maar goed, eigenlijk is dik de helft van het werk nog het schoonmaken van flessen, als we met nieuwe flessen zouden werken zou het wel te doen zijn eigenlijk.
Ja dat schoonmaken is wel hel
pi_175310264
Flesjes na gebruik meteen omspoelen en omgekeerd in de krat zetten.
Voor het bottelen krijgen ze dan nog een spoeling op de avvinatore met een oplossing van Starsan, voor de ontsmetting.
Nog even uitdruipen op de flessenboom.
Duurt meestal niet meer dan een half uurtje, voor een kratje of 3.

Maar ik zit er zelf aan te denken om over te stappen op kegs.

Over het kroonkurken; ik ben begonnen met een tang van mijn vaders avontuur in bier brouwen, zo'n 30 jaar geleden.
Maar die sloot ze niet af.
Bleek dat zo'n ding niet met de nieuwe bnr kragen overweg kon. Die waren niet hoog genoeg om de kroonkurken goed op de hals te kunnen drukken.
Toen heb ik de Lisa gekocht.
Het heeft een paar flesjes geduurd voordat ik hem goed afgesteld had, maar daarna heb ik nog geen flesje gemist. Of het nou een standaard, longneck, steinie of een halve liter fles was.

[ Bericht 41% gewijzigd door marc0871 op 26-11-2017 00:40:03 ]
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_175323000
Nieuwe walsmolen (+boormachine) is goedgekeurd *O*

Nu bezig met een tripel
  Moderator donderdag 30 november 2017 @ 20:35:56 #285
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_175411566

Nomnomnom, lekker hoppig maar niet te bitter :)
  Moderator zondag 14 januari 2018 @ 22:52:15 #286
45833 crew  Fogel
pi_176510288
Productief weekend gehad hier. Gister een RIS, vandaag een quad en een clone van westvleteren 12 gebrouwen. Totaal zo'n 67 liter.
De WV12' heeft een heel irritant gistschema, met verschillende stappen. Die zit nu in de fermentosaurus van mijn buurman (had hij zichzelf als kerstcadeau gegeven, maar heeft voorlopig geen brouweplannen, dus prima om te testen) en staat in zijn koelkast met STC-100. Geen omkijken meer naar dus *G*
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_176514054
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 22:52 schreef Fogel het volgende:
Productief weekend gehad hier. Gister een RIS, vandaag een quad en een clone van westvleteren 12 gebrouwen. Totaal zo'n 67 liter.
De WV12' heeft een heel irritant gistschema, met verschillende stappen. Die zit nu in de fermentosaurus van mijn buurman (had hij zichzelf als kerstcadeau gegeven, maar heeft voorlopig geen brouweplannen, dus prima om te testen) en staat in zijn koelkast met STC-100. Geen omkijken meer naar dus *G*
Ben je lang bezig geweest zeker :P
The smell of piss is so strong it smells like decent bacon
pi_176676879
Sinds zondag staat 'r een Weissbier te pruttelen in het fermenteervat. Pre-fermenteren smaakte het al wat belovend, ben zeer benieuwd naar het eindresultaat!
Ja doei.
pi_176677148
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2018 17:15 schreef motorbloempje het volgende:
Sinds zondag staat 'r een Weissbier te pruttelen in het fermenteervat. Pre-fermenteren smaakte het al wat belovend, ben zeer benieuwd naar het eindresultaat!
Welke gist gebruik je? Had laatst WLP530 maar daar was ik toch niet echt fan van
pi_176677313
Hier ook een weizen in de kast. Alles ruikt lekker naar banaan.
The smell of piss is so strong it smells like decent bacon
  Moderator maandag 22 januari 2018 @ 19:19:28 #291
45833 crew  Fogel
pi_176679056
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2018 09:35 schreef SjaakKlapkaak het volgende:

[..]

Ben je lang bezig geweest zeker :P
Valt wel mee, zo’n 6 uur per batch.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_176699451
Zondag op tijd op om te brouwen. Begonnen met de batch van de vorige keer te flessen. De gistslurry (W34/70) bewaren voor een grotere batch pils die ik wilde brouwen. Echt prettig is het niet om in de ochtend in de bierlucht te zitten.

Alles klaar zetten en naar zolder om mout af te wegen en schroten. Shit.... heb nog maar de helft pilsmout van wat ik nodig heb. De rest aangevuld met een beetje tarwe en wat vooral pale ale. Daarna toch nog maar iets rommelen met de mout in het recept.Na het brouwen leek de sg wat te laag. Ik gooi dus een kleine 100 gram suiker er bij om dan te verzinnen dat ik het monster van de bovenste laag heb genomen, na roeren was de sg de sg al naar verwachting terwijl de suiker nog niet geheel was opgelost. Ik hoop dat het iets wordt. Op pils zal het wel niet gaan lijken.

Het staat nu wel vrolijk te bewegen in de Fermentosaurus. Leuk gistvat is dat.
pi_176701378
quote:
0s.gif Op maandag 22 januari 2018 17:29 schreef Saind het volgende:

[..]

Welke gist gebruik je? Had laatst WLP530 maar daar was ik toch niet echt fan van
Wij hebben Mangrove Jack's Bavarian Wheat Yeast. M20 :)

(https://mangrovejacks.com/products/bavarian-wheat-10g-coming-soon) :)
Ja doei.
  Moderator woensdag 24 januari 2018 @ 16:18:35 #294
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_176718753
Mijn eerste pils staat ook in de klimaatkast te pruttelen :)
pi_176726731
quote:
Vandaag een Imperial Oatmeal Chocolate Coffee Milk Stout gebrouwen.
De basis was Munich Light, met havervlokken, Chocolate B voor de chocolade en Zwarte mout voor de koffie.
Het 'milk' gedeelte heb ik bereikt middels lactose.
Bramling Cross en Fuggles voor de hop.
Van 't weekend staat deze weer op het programma.
Het vorige brouwsel was wat waterig en vlak.
Ga hem iets warmer maischen, voor een iets vollere body. 67 ipv 65. Misschien een 2-staps; 45 min 65 en 20 min 72.
Hop wordt ook wat opgeschroefd, iig voor wat extra bitter.
Evenals de lactose.
Mag allemaal wel wat dikker.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_178378664
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 22:10 schreef marc0871 het volgende:

[..]

Van 't weekend staat deze weer op het programma.
Het vorige brouwsel was wat waterig en vlak.
Ga hem iets warmer maischen, voor een iets vollere body. 67 ipv 65. Misschien een 2-staps; 45 min 65 en 20 min 72.
Hop wordt ook wat opgeschroefd, iig voor wat extra bitter.
Evenals de lactose.
Mag allemaal wel wat dikker.
Goed, dat is dus pas 3 weken geleden gebeurd. Omstandigheden thuis en het weer werkten niet mee.
Nu maar een kleine batch op het fornuis gemaakt, ipv buiten op de 8,5kw brander.
Gaat morgen op de fles.
Vandaag geproefd en helemaal blij.
Alsof je een stukje melkchocolade in je koffie doopt. Zoet, plakkerig, alsof je siroop drinkt zo dik.
Daar drink je geen 2 glazen van weg ;)

Verder vandaag een Blonde met single hop Citra gebrouwen.
Beloofd nu al lekker te worden; Bitterig met citrus. Jummie.

Emmertje Ale mout met een handje Munich Light.
Maishen op 63 graden.
10gr Citra voor een uurtje.
Laatste 10 minuten nog eens 25gr.
Ik heb er een zakje BE-256 op gestrooid.
Met US-05 had ik het een APA genoemd ;)
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
  Moderator dinsdag 17 april 2018 @ 12:29:20 #297
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_178574828
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2018 01:01 schreef marc0871 het volgende:

[..]

Goed, dat is dus pas 3 weken geleden gebeurd. Omstandigheden thuis en het weer werkten niet mee.
Nu maar een kleine batch op het fornuis gemaakt, ipv buiten op de 8,5kw brander.
Gaat morgen op de fles.
Vandaag geproefd en helemaal blij.
Alsof je een stukje melkchocolade in je koffie doopt. Zoet, plakkerig, alsof je siroop drinkt zo dik.
Daar drink je geen 2 glazen van weg ;)

Verder vandaag een Blonde met single hop Citra gebrouwen.
Beloofd nu al lekker te worden; Bitterig met citrus. Jummie.

Emmertje Ale mout met een handje Munich Light.
Maishen op 63 graden.
10gr Citra voor een uurtje.
Laatste 10 minuten nog eens 25gr.
Ik heb er een zakje BE-256 op gestrooid.
Met US-05 had ik het een APA genoemd ;)
Klinkt weer goed!
Ik heb afgelopen week ook een blonde met Citra gebotteld, wat sinaasappelschil erbij. Beloofd ook wel een lekker fris biertje te worden
pi_178584653
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 12:29 schreef noodgang het volgende:

[..]

Klinkt weer goed!
Ik heb afgelopen week ook een blonde met Citra gebotteld, wat sinaasappelschil erbij. Beloofd ook wel een lekker fris biertje te worden
Mja, echt fris zal die van mij niet worden.
Die Abbaye gist geeft toch wat warmere smaken mee.
Met de US-05, die ik er de vorige keer voor heb gebruikt, had 'ie zeker fris geworden.
Beetje het verschil tussen een zonovergoten zonneweide en een bedompte kelder.
Zelfde stort,
Andere gist,
Heel ander bier.

De BE-256 geeft tijdens de vergisting weer zijn typische putlucht, die ook terug te proeven was in het sample wat ik getrokken had voor een meting.
Geeft niet. Komt goed.
Ik heb al eerder met een soortgelijke combi gebrouwen en er is altijd een lekker bier uit gekomen.
Het sample beloofde alvast veel goeds.

Volgende week op de fles.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_178625997
Hier staat veel te gisten:
*corona kloon
*westvleteren kloon
*saison
*stout (voor het onk)

Binnenkort bottelen
  Moderator donderdag 19 april 2018 @ 19:04:15 #300
45833 crew  Fogel
pi_178626107
Hier staat een wv12 kloon te gisten, een Tomasmesse kloon (die origineel geinspireerd is door wv12), en een experiment met een moutextraxt van een Schotse export waar ik 50g zoethout mee heb gekookt in het ‘mengwater’ en heb daar vervolgens champagnegist bij gekiept.
Ben erg benieuwd naar die laatste.

Vorige week een blond op vat gedaan. Dacht dat het gist dood was en heb daar na een week ofzo champagnegist bij gedaan, maar toen bleek dat er een klein lek bij het gistslot zat. Ben erg benieuwd naar de uiteindelijke smaak. Ga ik morgen proeven.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_179422565
Op naar het volgende deel.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')