quote:'Geen doden door brugongeluk Alphen'
Bij het brugongeval in Alphen aan den Rijn zijn hoogstwaarschijnlijk geen doden gevallen. Dat heeft burgemeester Liesbeth Spies gezegd na een uitgebreide zoektocht van twee USAR-teams met vijf speurhonden. ,,Ondanks dat we het nauwelijks hebben durven geloven toen we de beelden zagen, lijkt de conclusie op dit moment te zijn dat er geen slachtoffers zijn", aldus Spies.
Voor zover bekend is één man gewond geraakt doordat twee bouwkranen en een brugdeel maandagmiddag omkieperden en op een aantal woningen en winkels in de Hooftstraat vielen. De man werd onder het puin vandaan gehaald en had last van zijn heup. Ook heeft een hond de klap niet overleefd.
Julianabrug
De bouwkranen en het deel van de nieuwe Julianabrug die omvielen, zorgden voor huiveringwekkende beelden en er werd gevreesd voor vele gewonden en doden.
Dat er in de loop van de middag en avond geen slachtoffers zijn gevonden, in combinatie met het feit dat niemand als vermist is opgegeven, was reden om de zoektocht te staken, aldus de burgemeester. ,,Dat betekent niet dat we klaar zijn. Er is veel materiële schade, leed en ongemak omdat een aantal mensen niet naar huis kan of getuige is geweest van dit vreselijke ongeval. De komende dagen is er nog veel werk te verzetten."
quote:Drie personen als verdachte aangemerkt bij ongeluk Alphen
Drie personen zijn als verdachten aangemerkt in verband met het ongeluk in Alphen aan den Rijn van maandagmiddag, waarbij twee bouwkranen en een brugdeel omvielen en een aantal gebouwen verwoestten.
Dat zei hoofdofficier van justitie Kitty Nooy van het Openbaar Ministerie (OM) in Den Haag maandagavond tijdens een persconferentie op het gemeentehuis van Alphen aan den Rijn.
De verdachten hebben deze status gekregen, vooral omdat zij dan zwijgrecht hebben en recht op een advocaat. ''Het is nog veel te vroeg om te zeggen of er strafbare feiten zijn gepleegd'', aldus Nooy.
Zeker vier huizen en twee winkels aan de Hooftstraat zijn zwaar beschadigd geraakt. Het instortingsgevaar in de getroffen panden is groot. Voor zover bekend is één man gewond geraakt. Hij werd onder het puin vandaan gehaald en had last van zijn heup.
De zoektocht naar andere mogelijke slachtoffers werd maandagavond om 23.00 uur gestopt. Er werden geen slachtoffers meer gevonden er is ook niemand vermist.
Volgens de woordvoerder van het team is er "een goede uitgebreide zoektocht geweest, met alle vijf de honden." De verwoeste panden zijn nu vrijgegeven om te worden opgeruimd.
Bron: NOSquote:Ongeveer 14 huizen Alphen geëvacueerd
De bewoners van zo'n veertien huizen in Alphen aan den Rijn hebben vannacht niet in hun eigen bed kunnen slapen, zegt de brandweer. Ze werden na het ongeluk van gisteren geëvacueerd. De mensen werden opgevangen in een kerk in de buurt van de plek waar gisteren twee hijskranen en een brugdeel op huizen en winkels vielen. De ME werd ingezet om hun woningen te bewaken.
Het gaat om bewoners aan de kant van de Rijn waar de kranen bovenop vielen. Van sommigen is het huis verwoest, anderen moesten uit voorzorg hun huis uit. Om hoeveel mensen het precies gaat, is volgens een woordvoerder van de brandweer niet bekend. Hij zei dat een handjevol mensen in een hotel heeft geslapen, de rest kon bij familie terecht.
Aan de kant waar de kranen de huizen niet raakten, is de kade ontzet. Dat kon gevaar opleveren voor de bewoners aan die kant van de Rijn, maar zij mochten gisteravond laat alsnog naar huis.
Opruimen
Bij de zoekactie gisteren na het ongeluk werden geen slachtoffers gevonden. De brandweer gaat ervan uit dat er geen mensen onder het puin liggen. "We beginnen zo met het maken van een plan hoe de kranen weg te krijgen", zegt de woordvoerder. "Daarna zit de taak van de brandweer erop." Volgens hem moet een ander bedrijf de kranen weghalen en is het de gemeente die dat coördineert.
De bewoners ontvangen een brief van de gemeente met informatie over het ongeluk.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nou ja, dat ding ligt nu keurig op land dus een normale landkraan zou voldoende moeten zijn.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 11:41 schreef Cassius het volgende:
Ben wel benieuwd hoe ze dat brugdek er weer uit gaan krijgen als de kranen verwijderd zijn. Daar zullen nog grotere kranen aan te pas moeten komen.
Dat wel, maar goed, een kleine 200 ton waarvan het zwaartepunt meer richting het water ligt... Aan de andere kant, het dek zal wel niet meer bruikbaar zijn dus wellicht snijden ze het gewoon aan stukken.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 11:43 schreef skrn het volgende:
[..]
Nou ja, dat ding ligt nu keurig op land dus een normale landkraan zou voldoende moeten zijn.
Niet echt plek voor dacht ik.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 11:43 schreef skrn het volgende:
[..]
Nou ja, dat ding ligt nu keurig op land dus een normale landkraan zou voldoende moeten zijn.
iig een stuk meer dan voordat ze begonnen met deze operatiequote:Op woensdag 5 augustus 2015 11:57 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Niet echt plek voor dacht ik.
En dat in combinatie met de oever aan de overkant die al schade zou hebben.....quote:Op woensdag 5 augustus 2015 11:45 schreef Cassius het volgende:
[..]
Dat wel, maar goed, een kleine 200 ton waarvan het zwaartepunt meer richting het water ligt... Aan de andere kant, het dek zal wel niet meer bruikbaar zijn dus wellicht snijden ze het gewoon aan stukken.
waarom? -omdat daar nauwelijks plaats is voor 'gewoon kranen'quote:Op woensdag 5 augustus 2015 08:58 schreef skrn het volgende:
[..]
Hoe meer je alles van te voren in elkaar zet, des te beter natuurlijk. Als je gewoon kranen op de markt hebt, die dat kunnen, dan zou ik niet weten waarom er op de bouwplaats gemonteerd moet worden.
Tijd voor de bouwvak zal hij denken....quote:Op woensdag 5 augustus 2015 12:39 schreef Glitter_Aardbei het volgende:
http://m.alphens.nl/nieuw(...)brug-bij-davids.html
Die stratenmaker..
Deze beelden zijn duidelijker: http://www.telegraaf.nl/b(...)napt_aan_dood__.htmlquote:Op woensdag 5 augustus 2015 12:39 schreef Glitter_Aardbei het volgende:
http://m.alphens.nl/nieuw(...)brug-bij-davids.html
Die stratenmaker..
Civieltechnisch meestertalent gespot.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 12:59 schreef eigendeegcookie het volgende:
[..]
waarom? -omdat daar nauwelijks plaats is voor 'gewoon kranen'
-omdat het op zn plaats zetten van de losse reepjes minder risico's met zich meebrengt.
-omdat de volgende keer de ene helft van de brug nog gebruikt kan worden terwijl de andere helft vervangen/gerepareerd wordt.
Al dat werk voor niks.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 12:39 schreef Glitter_Aardbei het volgende:
http://m.alphens.nl/nieuw(...)brug-bij-davids.html
Die stratenmaker..
Bekijk en luister het filmpje van schreeuwmevrouw eensquote:Op woensdag 5 augustus 2015 13:07 schreef CherryLips het volgende:
Het heeft dus al behoorlijke herrie gemaakt, anders had niet iedereen het m op een rennen gezet. geluk bij een ongeluk
Dat horen ze nauwelijks/niet aan de andere kant van de huizen hoor.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 14:28 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
[..]
Bekijk en luister het filmpje van schreeuwmevrouw eens
Ik gok dat ze het gebeuk van dat brugdeel tegen de kranen wel hebben gehoord.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 14:29 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Dat horen ze nauwelijks/niet aan de andere kant van de huizen hoor.
Op een filmpje wat ongeveer 1/2 kilometer verder aan de andere kant van het kanaal is opgenomen hoor je haar zelfs schreeuwen..quote:Op woensdag 5 augustus 2015 14:29 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Dat horen ze nauwelijks/niet aan de andere kant van de huizen hoor.
Dat denk ik eerder idd.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 14:30 schreef Rabieluh het volgende:
[..]
Ik gok dat ze het gebeuk van dat brugdeel tegen de kranen wel hebben gehoord.
Geenstijlquote:Op woensdag 5 augustus 2015 14:56 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
Ook Geenstijl is het met me eens;
quote:
Ik snap echt niet dat er nog geen parodieen, mashups, of remixen gemaakt zijn..quote:Op woensdag 5 augustus 2015 13:59 schreef raptorix het volgende:
Wow kan je nu al zeggen dat dat filmpje zwaar viral zal gaan.
Featuring Kraantje Pappie.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 15:25 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Ik snap echt niet dat er nog geen parodieen, mashups, of remixen gemaakt zijn..
quote:Op woensdag 5 augustus 2015 14:56 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
Ook Geenstijl is het met me eens;
"Zo hallo wakkere Nederlanders (behalve die stratenmaker dan). Uitstekend opgelet hoor. Was het Gemmie de Gilmevrouw die jullie leven gered heeft? Want dan nemen we bijna al onze grapjes over haar krijspaniek des doods bij dezen terug. Gemmie's gilwerk kan zomaar levensreddend geweest zijn. Check die nieuwe beelden dan. Op de suffe stratenmaker met zijn 'huhwatdoetiedereennou'-hoofd nou na, is iedereen bijtijds uit de danger zone voordat het brugdek een halve straat met de grond gelijk maakt. Geen idee of het Gemmie's alarmgeluiden waren. Maar bij dezen. Van ons. Voor Gemmie de Gilmevrouw: een eigentijdse Alphense adaptatie van De Schreeuw. *bescheiden applaus van beleefd artistiekerig kunstpubliek die met de neus in de lucht zuinig kijken* "
Bron,
http://www.geenstijl.nl/m(...)hhhhhh.html#comments
http://www.volkskrant.nl/(...)luk-alphen~a4113584/quote:Kraanexperts uitten dinsdag harde kritiek op de uitvoering van de operatie met het brugdek. Volgens Jan Zwagerman, wiens kraanbedrijf eerder dit jaar meedong naar de opdracht, hebben de aannemers 'cruciale fouten' gemaakt. 'De zwenkkracht van de kranen was te licht en ze waren niet op een degelijke manier vastgezet, waardoor ze gemakkelijk van de pontons gleden.'
Deskundigen blijken het achteraf al vaak fout te hebben, maar een concurrent die heeft verloren bij de inschrijving zou ik zeker met een korreltje zout nemen.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 17:04 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)luk-alphen~a4113584/
Iemand die weet wat het maximum "zwenkkoppel" van die kranen was? Kraan specificaties lijken enkel max zwenksnelheid te geven.
Ja Edvard Munch wist al in 1893 dat het fout zou gaan en waarschuwde ons daarvoor met zijn schilderij!quote:
Er was maar één inschrijving, toch?quote:Op woensdag 5 augustus 2015 17:07 schreef hottentot het volgende:
[..]
Deskundigen blijken het achteraf al vaak fout te hebben, maar een concurrent die heeft verloren bij de inschrijving zou ik zeker met een korreltje zout nemen.
Deze kranen kunnen wel veel tillen en vervolgens zwenken met zware last, maar als zo een kraan op een ponton staat die gaat kantelen waardoor de kraan niet meer waterpas staat dan is er geen houden meer aan.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 17:04 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)luk-alphen~a4113584/
Iemand die weet wat het maximum "zwenkkoppel" van die kranen was? Kraan specificaties lijken enkel max zwenksnelheid te geven.
quote:Op woensdag 5 augustus 2015 12:59 schreef eigendeegcookie het volgende:
[..]
waarom? -omdat daar nauwelijks plaats is voor 'gewoon kranen'
-omdat het op zn plaats zetten van de losse reepjes minder risico's met zich meebrengt.
-omdat de volgende keer de ene helft van de brug nog gebruikt kan worden terwijl de andere helft vervangen/gerepareerd wordt.
Meer keren hijsen is meer risico.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 12:59 schreef eigendeegcookie het volgende:
[..]
-omdat het op zn plaats zetten van de losse reepjes minder risico's met zich meebrengt.
Weet ik, daarom ben ik benieuwd hoeveel zo'n kraan aankan. Maar swing torque lijkt enkel bij graafmachines en dergelijke gespecifieerd...quote:Op woensdag 5 augustus 2015 17:20 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Deze kranen kunnen wel veel tillen en vervolgens zwenken met zware last, maar als zo een kraan op een ponton staat die gaat kantelen waardoor de kraan niet meer waterpas staat dan is er geen houden meer aan.
Ramptoeristen klagen over catering in Alphen.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 15:25 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Ik snap echt niet dat er nog geen parodieen, mashups, of remixen gemaakt zijn..
Ik dacht meer aan iets als een geit in beeld als ze gaat schreeuwen ofzo..quote:Op woensdag 5 augustus 2015 20:08 schreef maily het volgende:
[..]
Ramptoeristen klagen over catering in Alphen.
Oja, die filmpjes zijn er genoegquote:Op woensdag 5 augustus 2015 20:16 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Ik dacht meer aan iets als een geit in beeld als ze gaat schreeuwen ofzo..
Ik ben alleen zelf een noob wat dat betreft..quote:Op woensdag 5 augustus 2015 20:20 schreef maily het volgende:
[..]
Oja, die filmpjes zijn er genoeg. Kwestie van goed monteren denk ik ...
Gemmie de geit ...
Ik ook.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 20:35 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Ik ben alleen zelf een noob wat dat betreft..
http://blog.kenteken.tv/2(...)evens-nader-bekeken/quote:Op woensdag 5 augustus 2015 19:04 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Weet ik, daarom ben ik benieuwd hoeveel zo'n kraan aankan. Maar swing torque lijkt enkel bij graafmachines en dergelijke gespecifieerd...
Bij kranen toch niet interessant, als de kraan het kan tillen, kan hij er ook mee draaien. Last die word gegeven is afhankelijk van hoe ver deze van het centrum af staat, maar als het getild word kan er ook mee worden gedraaid.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 19:04 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Weet ik, daarom ben ik benieuwd hoeveel zo'n kraan aankan. Maar swing torque lijkt enkel bij graafmachines en dergelijke gespecifieerd...
Uit de link waar ik op reageerde:quote:Op woensdag 5 augustus 2015 17:09 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Er was maar één inschrijving, toch?
(het aloude 'ik krijg dit dan krijg jij dat')
Meer kan ik er ook niet van maken.quote:Volgens Jan Zwagerman, wiens kraanbedrijf eerder dit jaar meedong naar de opdracht,
Er staat allang een geit op dumpertquote:Op woensdag 5 augustus 2015 20:16 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Ik dacht meer aan iets als een geit in beeld als ze gaat schreeuwen ofzo..
Maar kan de draaiing ook worden geremd, als de kraan niet meer waterpas staat?quote:Op woensdag 5 augustus 2015 21:35 schreef hottentot het volgende:
[..]
Bij kranen toch niet interessant, als de kraan het kan tillen, kan hij er ook mee draaien. Last die word gegeven is afhankelijk van hoe ver deze van het centrum af staat, maar als het getild word kan er ook mee worden gedraaid.
Ik kan het je werkelijk niet vertellen. Ik neem aan dat net als met hoogwerkers dat als de sensoren een vorm van overbelasting of scheefstaand opmerken dat niet alle functies nog mogen, maar het exacte kan ik je niet vertellen.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 23:16 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Maar kan de draaiing ook worden geremd, als de kraan niet meer waterpas staat?
Met een mechanische rem, een elektromagnetische rem, of met servobesturing?
quote:Op woensdag 5 augustus 2015 20:20 schreef maily het volgende:
[..]
Oja, die filmpjes zijn er genoeg. Kwestie van goed monteren denk ik ...
Gemmie de geit ...
Klopt, ALS de kraan waterpas staat.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 21:35 schreef hottentot het volgende:
[..]
Bij kranen toch niet interessant, als de kraan het kan tillen, kan hij er ook mee draaien. Last die word gegeven is afhankelijk van hoe ver deze van het centrum af staat, maar als het getild word kan er ook mee worden gedraaid.
Zo'n hydraulische kraan is aardig topzwaar, een ouderwetse kan veel meer hebben.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 01:48 schreef Simba het volgende:
[..]
Klopt, ALS de kraan waterpas staat.
Als de kraan scheef staat, gaat wel degelijk de kracht tellen waarmee gedraaid kan worden.
*btw dat draaien was niet de bedoeling, toen was het al helemaal foute boel.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 01:48 schreef Simba het volgende:
[..]
Klopt, ALS de kraan waterpas staat.
Als de kraan scheef staat, gaat wel degelijk de kracht tellen waarmee gedraaid kan worden.
Conclusie...achterste ponton was onstabielquote:Op donderdag 6 augustus 2015 02:04 schreef Piet_Piraat het volgende:
De achterste kraan zie je in het begin nog proberen om boel te redden maar wanneer brugdeel dwars gaat is het einde verhaal.
Wanneer die niet meegenomen werd door de last was die blijven staan waarschijnlijk.
Op het filmpje de achterste, vanuit brug gezien de voorste.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 02:14 schreef HiDiHo het volgende:
[..]
Conclusie...achterste ponton was onstabiel
Preciesquote:Op donderdag 6 augustus 2015 02:35 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Op het filmpje de achterste, vanuit brug gezien de voorste.
Maar degene met de minste topzwaarte gingquote:Op donderdag 6 augustus 2015 02:45 schreef Piet_Piraat het volgende:
Het is wel de vraag waarom daar nogal topzware kranen voor in te zetten?
De bovenste kraan heeft lager aangehaakt en krijgt meer gewicht.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 02:47 schreef HiDiHo het volgende:
Mooi bovenaanzicht vlak voor het gebeurde
[ afbeelding ]
Volgens mij zit dat wel gelijk...als ik op dit plaatje kijk....quote:Op donderdag 6 augustus 2015 02:50 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
De bovenste kraan heeft lager aangehaakt en krijgt meer gewicht.
Aan de achterkant zit het niet goed en wanneer de boel gaat draaien omdat 1 ponton schuin gaat en de andere niet, gaat het helemaal mis.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 02:53 schreef HiDiHo het volgende:
[..]
Volgens mij zit dat wel gelijk...als ik op dit plaatje kijk....
(dit is enkele seconden voor hij valt)
[ afbeelding ]
Ponton van kleinere kraan deugde niet en de rest was pech.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 03:01 schreef HiDiHo het volgende:
De hele achterste(vanuit dit standpunt) kraan zakt weg...let op het contragewicht van de achterste kraan...
...het ponton neemt zelfs de achterste sleep/duwboot mee
[ afbeelding ]
Die 2e wordt idd gewoon meegenomenquote:Op donderdag 6 augustus 2015 03:10 schreef Piet_Piraat het volgende:
De rechtse kraan krijgt teveel gewicht, trekt door wegzakken van ponton nog meer erheen en laat last zwenken waardoor al het gewicht op 1 kraan op wankel ponton komt.
Dat die 2e ook omdonderd is pure pech..
Die stratenmaker had meer geluk.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 03:12 schreef HiDiHo het volgende:
[..]
Die 2e wordt idd gewoon meegenomen
Ongelovelijk engeltje op zijn schouderquote:Op donderdag 6 augustus 2015 03:14 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Die stratenmaker had meer geluk.
Classic.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 03:19 schreef HiDiHo het volgende:
[..]
Ongelovelijk engeltje op zijn schouder![]()
Ik heb hem even vertraagd....let ook op de schaduw van de kraan
Zorg ik dat ik niet thuis benquote:Op donderdag 6 augustus 2015 04:13 schreef Piet_Piraat het volgende:
De mensen aan andere kant krijgen al nachtmerries wanneer de boel opgeruimd gaat worden.
Dan staan kranen kun kant op.
Daarom worden er vaak crawler-cranes toegepast bij hijsklussen vanaf pontons. Die zijn wat robuuster omdat ze gebouwd zijn om met een last te rijden, en daarom beter in staat oneffenheden in de ondergrond en dynamische krachten van de last op te vangen.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 01:48 schreef Simba het volgende:
[..]
Klopt, ALS de kraan waterpas staat.
Als de kraan scheef staat, gaat wel degelijk de kracht tellen waarmee gedraaid kan worden.
Dat hebben ze niet nee, bij het ophalen zie je dat het brugdeel licht draait richting de achterste kraan.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 03:01 schreef HiDiHo het volgende:
De hele achterste(vanuit dit standpunt) kraan zakt weg...let op het contragewicht van de achterste kraan...
...het ponton neemt zelfs de achterste sleep/duwboot mee
Daarnaast lijkt het ook wel of ze geen controle hebben over het stuk brug.
[ afbeelding ]
Geeft meteen de complexiteit aan, namelijk een dual-lift vanaf verschillende bakken, maar ook dat er getild en gedraaid moet worden, tegelijkertijd. Het is niet alleen zwenken om de last te verplaatsen, maar ook om de last te roteren. Of was dat nou niet de bedoeling?quote:Op donderdag 6 augustus 2015 02:47 schreef HiDiHo het volgende:
Mooi bovenaanzicht vlak voor het gebeurde
[ afbeelding ]
Dat draaien was niet het plan.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 07:48 schreef skrn het volgende:
[..]
Geeft meteen de complexiteit aan, namelijk een dual-lift vanaf verschillende bakken, maar ook dat er getild en gedraaid moet worden,
Gebruikten ze "actieve" ballast controle, of rekenden ze erop dat de pontons stabiel genoeg waren? Problemen met de ballast zouden het overmatig rollen misschien kunnen verklaren. Compartimenten slechts gedeeltelijk gevuld, of verbonden compartimenten..quote:Op donderdag 6 augustus 2015 07:37 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Dat hebben ze niet nee, bij het ophalen zie je dat het brugdeel licht draait richting de achterste kraan.
Die zwenkt naar mijn mening overigens niet, doordat de ponton begint te kantelen draait het brugdeel naar de achterste kraan toe die vervolgens gewoon weggeduwd word.
Dat ponton is volgens de gegevens 11,5 meter breed, 1,5 meter smaller dan het ponton waar de AC 700 op staat.
Zoals Hottentot enkele topics terug al aangaf behoort het hijsen en verplaatsen heel geleidelijk te gaan zodat er voldoende tijd is om te ballasten.
In beginsel is er ook geen probleem maar wanneer ze verder ophalen begint het fout te gaan, wilde ze te snel of is dat ponton gewoon te smal en daardoor onvoldoende stabiel?
De ballast tussen beide pontons was sowieso niet hetzelfde, de 2e kraan had pech anders was die overeind gebleven.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 08:57 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Gebruikten ze "actieve" ballast controle, of rekenden ze erop dat de pontons stabiel genoeg waren? Problemen met de ballast zouden het overmatig rollen misschien kunnen verklaren. Compartimenten slechts gedeeltelijk gevuld, of verbonden compartimenten..
Had dit ongeluk kunnen voorkomen.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 10:06 schreef Jigzoz het volgende:
Wauw. Wat een deskundigen hier. Bij de volgende grote bouwkundige operatie kan de uitvoerder maar beter eerst even een topic op FOK! openen. Scheelt een hoop ongelukken.
De uitvoerder weet al die dingen ook wel maar tijdsdruk zorgt vaak voor wat extra risico's die genomen worden.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 10:06 schreef Jigzoz het volgende:
Wauw. Wat een deskundigen hier. Bij de volgende grote bouwkundige operatie kan de uitvoerder maar beter eerst even een topic op FOK! openen. Scheelt een hoop ongelukken.
Wat is ertegen om de klus een dag uit te stellen als zaken niet in orde blijken?quote:Op donderdag 6 augustus 2015 10:22 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
De uitvoerder weet al die dingen ook wel maar tijdsdruk zorgt vaak voor wat extra risico's die genomen worden.
Dikke boetes, boze gemeente.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 10:28 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Wat is ertegen om de klus een dag uit te stellen als zaken niet in orde blijken?
Wisten ze dan dat er dingen niet in orde waren?quote:Op donderdag 6 augustus 2015 10:28 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Wat is ertegen om de klus een dag uit te stellen als zaken niet in orde blijken?
Het is best wel jammer dat we geen beelden vanaf de andere kant hebben, die pontons liggen niet veel dieper in het water dan een paar dagen eerder toen er met een drone opnames gemaakt werden toen het brugdeel klaar stond.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 08:57 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Gebruikten ze "actieve" ballast controle, of rekenden ze erop dat de pontons stabiel genoeg waren? Problemen met de ballast zouden het overmatig rollen misschien kunnen verklaren. Compartimenten slechts gedeeltelijk gevuld, of verbonden compartimenten..
Ja, blijkt uit reconstructie AD. Klus werd steeds uitgesteld tijdens de dag.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 10:30 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Wisten ze dan dat er dingen niet in orde waren?
Er was iets mis, de klus ging niet volgens de planning.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 10:30 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Wisten ze dan dat er dingen niet in orde waren?
Nee, maar snap je wat ik bedoel? De afstand tussen beide blokken, van kraan 1 en van kraan 2, wordt tijdens de hijs kleiner als beide kranen moeten gaan draaien. Teken het maar uit. De last kan niks anders doen dan te gaan roteren.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 08:17 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Dat draaien was niet het plan.
Nee ik snap niet wat je bedoeld, dat deel moest recht naar brug toe.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 12:00 schreef skrn het volgende:
[..]
Nee, maar snap je wat ik bedoel? De afstand tussen beide blokken, van kraan 1 en van kraan 2, wordt tijdens de hijs kleiner als beide kranen moeten gaan draaien. Teken het maar uit. De last kan niks anders doen dan te gaan roteren.
Je moet de kranen anders positioneren als je geen rotatie wilt. De onderste kraan zou eigenlijk op de andere bak moeten staan.
Ah, het was helemaal niet de bedoeling dat de kranen zouden roteren/zwenken. De last moet als het ware alleen maar eventjes omhoog worden getild en in die opstelling verplaatst worden?quote:Op donderdag 6 augustus 2015 12:05 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Nee ik snap niet wat je bedoeld, dat deel moest recht naar brug toe.
Met ophijsen ging het al verkeerd toen 1 kraan langzaam ging overhellen omdat ponton niet dezelfde stabilisatie had dan die van andere kraan.
Yep. Omhoog, stukje varen en dan op goede plek laten zakken.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 12:10 schreef skrn het volgende:
[..]
Ah, het was helemaal niet de bedoeling dat de kranen zouden roteren/zwenken. De last moet als het ware alleen maar eventjes omhoog worden getild en in die opstelling verplaatst worden?
Nee die stond rechtop met een kleine hoek op ander ponton.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 12:51 schreef eigendeegcookie het volgende:
ik vraag me af hoe t eruit zag toen de brug arriveerde op de plek. horizontaal?
Zie je het al voor je, ter plekke wat brugdelen aan elkaar bakken.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 12:58 schreef eigendeegcookie het volgende:
en dat andere ponton kon niet meteen onder de brug geparkeerd worden? en daarna van beide kanten een kraan-ponton toevoegen?
maar sowieso heb ik nog geen goede uitleg gekregen van de noodzaak om met een complete brug aan te komen vanuit friesland, i.p.v. wat losse repen die aan mekaar gemaakt moeten worden nadat ze op hun plek gehesen zijn.
Dat is naar voren gekomen, zelfs zeeman wilde er aan meebetalen maar is wederom afgeblazen.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 13:12 schreef aveenhuijsen het volgende:
Was een tunnel nou gewoon niet goedkoper...hoeft die brug ook niet open voor elke boot die langskomt...
Je last eerst het brugdek aan elkaar en asfalteert dat, en daarna hou je het contragewicht even omhoog zodat dat er ook aan vastgelast kan worden?quote:Op donderdag 6 augustus 2015 12:58 schreef eigendeegcookie het volgende:
maar sowieso heb ik nog geen goede uitleg gekregen van de noodzaak om met een complete brug aan te komen vanuit friesland, i.p.v. wat losse repen die aan mekaar gemaakt moeten worden nadat ze op hun plek gehesen zijn.
Daar hebben we ons technische talent weer met zijn repen!quote:Op donderdag 6 augustus 2015 12:58 schreef eigendeegcookie het volgende:
en dat andere ponton kon niet meteen onder de brug geparkeerd worden? en daarna van beide kanten een kraan-ponton toevoegen?
maar sowieso heb ik nog geen goede uitleg gekregen van de noodzaak om met een complete brug aan te komen vanuit friesland, i.p.v. wat losse repen die aan mekaar gemaakt moeten worden nadat ze op hun plek gehesen zijn.
ik dacht dat het hele geval in de lengterichting op te splitsen zou zijn, zodat de 2 of 4 brugdelen met contragewicht en al naast elkaar geplaatst worden.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 13:30 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Je last eerst het brugdek aan elkaar en asfalteert dat, en daarna hou je het contragewicht even omhoog zodat dat er ook aan vastgelast kan worden?
lachen is altijd leuk natuurlijk, maar laat mij nou eens mee lachen, en leg uit wat er zo idioot is aan deze aanpak.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 13:38 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Daar hebben we ons technische talent weer met zijn repen!
In de shop dit soort delen maken is vele malen goedkoper en sneller dan een brug in stukjes bouwen op de locatie zelf.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 18:40 schreef eigendeegcookie het volgende:
[..]
lachen is altijd leuk natuurlijk, maar laat mij nou eens mee lachen, en leg uit wat er zo idioot is aan deze aanpak.
Zo:quote:Op donderdag 6 augustus 2015 12:51 schreef eigendeegcookie het volgende:
ik vraag me af hoe t eruit zag toen de brug arriveerde op de plek. horizontaal?
Ik denk dat die val als verloren kan worden beschouwd.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 19:05 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Zou het wegdek nog een beetje heel zijn nu?
Het kan meevallen, die huizen hebben de val aardig gebroken.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 19:20 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Ik denk dat die val als verloren kan worden beschouwd.
quote:Op donderdag 6 augustus 2015 19:47 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Het kan meevallen, die huizen hebben de val aardig gebroken.
Is dat een grap?quote:Op donderdag 6 augustus 2015 19:56 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Waren vorige week twee kraanvogels ontsnapt uit Avifauna......
Je zit als eerste met toleranties, zo nauwkeurig als in de fabriek krijg het niet in elkaar. Zeker voor een bewegend onderdeel cruciaal. Daarbij kwaliteit, verbindingen maken, zeker lassen, vergt nog heel wat. Vergeet ook niet de controle op de verbindingen, coating, en dergelijke. En praktisch, je hebt een hoop extra mensen te mobiliseren.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 18:40 schreef eigendeegcookie het volgende:
[..]
lachen is altijd leuk natuurlijk, maar laat mij nou eens mee lachen, en leg uit wat er zo idioot is aan deze aanpak.
quote:In Keulen dreigt een grote, 25 meter hoge hijskraan om te vallen op de omliggende huizen. In een omtrek van 50 meter zijn tientallen mensen geëvacueerd. De Hauptstrasse van de wijk Zündorf, een belangrijke verbindingsweg, is gestremd. Er ontstonden kilometers lange files. Het wachten is op een tweede kraan om de scheefstaande hijskraan weer recht te tillen.
Een bedlegerige omwonende wacht in een ambulance tot zij weer veilig haar huis in kan. De hijskraan ging aan het eind van de middag plotseling scheef staan. De oorzaak daarvoor is nog niet bekend, aldus een politiewoordvoerder donderdagavond, zo melden plaatselijke media.
Elk klein ongeval met een kraan komt de volgende maanden uitgebreid in het nieuws. We hadden dat in België ook toen in Gellingen een grote gasleiding ontploft was. Het kleinste lekje werd uitgesmeerd in het journaal tot een half uur lang.quote:
best mogelijk jaquote:Op woensdag 5 augustus 2015 11:45 schreef Cassius het volgende:
[..]
Dat wel, maar goed, een kleine 200 ton waarvan het zwaartepunt meer richting het water ligt... Aan de andere kant, het dek zal wel niet meer bruikbaar zijn dus wellicht snijden ze het gewoon aan stukken.
Sommige mensen zijn echt knettergek. Toen er brand was bij mij op het werk was ik druk bezig met de ontruiming komt er één of ander idioot binnen en duwt me aan de kant zodat hij wat foto's kan maken. Was de enige keer dat ik echt uit woede iemand zijn fototoestel kapot heb gegooid.quote:
Kunnen die twee kranen niet gewoon fungeren als nieuwe brug?quote:Op donderdag 6 augustus 2015 22:39 schreef Jump het volgende:
Kunnen ze die brug niet waterpas leggen en als basis gebruiken voor een grotere kraan voor een nieuwe brug in te hijsen?
ok, tnx, wist ik nietquote:Op donderdag 6 augustus 2015 20:35 schreef skrn het volgende:
[..]
Je zit als eerste met toleranties, zo nauwkeurig als in de fabriek krijg het niet in elkaar. Zeker voor een bewegend onderdeel cruciaal. Daarbij kwaliteit, verbindingen maken, zeker lassen, vergt nog heel wat. Vergeet ook niet de controle op de verbindingen, coating, en dergelijke. En praktisch, je hebt een hoop extra mensen te mobiliseren.
quote:Op donderdag 6 augustus 2015 02:49 schreef HiDiHo het volgende:
[..]
Maar degene met de minste topzwaarte ging
Misschien omdat dat het ponton ook kleiner was??
http://www.hln.be/hln/nl/(...)rst-de-hel-los.dhtmlquote:Er is iets mis met de ballast, zegt een medewerker. Daardoor is onzeker of alles wel in balans blijft als er wordt gehesen. Hoe dat komt, is niet bekend. Een nieuw tijdstip van de operatie kan Den Ouden ook niet noemen. Hij en zijn collega's turen naar de roerloze hijskranen en overleggen steeds opnieuw. Dan komt het bericht: om klokslag 13.00 uur zal Alphens aanwinst z'n nieuwe plek krijgen.
13.00 uur
Wéér wordt de operatie uitgesteld. Er is extra ballast nodig, wordt gezegd. De tanks die aan de onderkant van de pontons zitten, worden gevuld met water.
Waar komt toch het idee vandaan dat ouderen altijd van die lieve mensen zijn? Ik vind dit soort acties juist van mensen met zo'n leeftijd. Lekker goedkope entertainment. Voor een dubbeltje op de eerste rang.quote:
Kost hem E. 300,00quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 09:44 schreef skrn het volgende:
[..]
Waar komt toch het idee vandaan dat ouderen altijd van die lieve mensen zijn? Ik vind dit soort acties juist van mensen met zo'n leeftijd. Lekker goedkope entertainment. Voor een dubbeltje op de eerste rang.
Ze hebben nu wel al 300 euro opgehaald om de troep op te ruimen. Nog een paar bakken euro's te gaan!quote:
Die pontons lijken me nu toch stabiel , die mischien als nieuwe brug ?quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 00:34 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Kunnen die twee kranen niet gewoon fungeren als nieuwe brug?
Of stort het kanaal vol met cement, wie moet er nou in Alphen zijn?quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 21:55 schreef 9h05t het volgende:
[..]
Die pontons lijken me nu toch stabiel , die mischien als nieuwe brug ?
neih ik kayak graag en als we alles gaan volstorten word dit wat moeilijkquote:Op vrijdag 7 augustus 2015 22:04 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Of stort het kanaal vol met cement, wie moet er nou in Alphen zijn?
Ze hebben daar geen kanaal.quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 22:04 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Of stort het kanaal vol met cement, wie moet er nou in Alphen zijn?
Klunen?quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 22:05 schreef 9h05t het volgende:
[..]
neih ik kayak graag en als we alles gaan volstorten word dit wat moeilijk
Fierljeppenquote:
als je op de eerste rij wil zitten , dan moet je er ook voor betalen , ik ken optredens die meer kosten om op de eerste rij te mogen zittenquote:
Dit is de oplossing. Ik voel het gewoon.quote:
Er is altijd tijdsdruk bij aangenomen projecten. Dat hoeven niet eens boetes te zijn maar vaak kan het niet eens uit de aanneemsom.quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 07:17 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
[..]
http://www.hln.be/hln/nl/(...)rst-de-hel-los.dhtml
Foute beslissing onder tijdsdruk? Als de berekende ballast niet de verwachte stabiliteit geeft, dan moet er iets mis zijn, lekkende tanks bvb; water los in het ruim kan je met extra ballast niet verhelpen.
Wat het probleem ook was, verholpen heeft men het niet...
Maar vaak gebeuren bepaalde zaken twee keer na elkaar. Het zou echt wel groot nieuws geweest zijn als daar ook huizen waren geplet door een kraan.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 22:33 schreef Jump het volgende:
[..]
Elk klein ongeval met een kraan komt de volgende maanden uitgebreid in het nieuws. We hadden dat in België ook toen in Gellingen een grote gasleiding ontploft was. Het kleinste lekje werd uitgesmeerd in het journaal tot een half uur lang.
Wat heeft dat in godsnaam met dit topic te maken?quote:Op zondag 9 augustus 2015 15:20 schreef Loekie1 het volgende:
Zoals ook hier:
http://www.telegraaf.nl/b(...)eluk_met_quad__.html
Als er wel een echt probleem was.. ik geloof absoluut niet dat ze gaan hijsen als er daadwerkelijk een probleem zou zijn met de ballast en zodoende bewust een groot risico nemen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 07:17 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
[..]
http://www.hln.be/hln/nl/(...)rst-de-hel-los.dhtml
Foute beslissing onder tijdsdruk? Als de berekende ballast niet de verwachte stabiliteit geeft, dan moet er iets mis zijn, lekkende tanks bvb; water los in het ruim kan je met extra ballast niet verhelpen.
Wat het probleem ook was, verholpen heeft men het niet...
Hoor het ook. Zou iets onschuldig kunnen zijn, maar het lijkt inderdaad het moment waarop de brug naar de kranen toe gaat bewegen.quote:Op zondag 9 augustus 2015 18:59 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Als er wel een echt probleem was.. ik geloof absoluut niet dat ze gaan hijsen als er daadwerkelijk een probleem zou zijn met de ballast en zodoende bewust een groot risico nemen.
Het kost gewoon tijd om te ballasten terwijl het gewicht er in getrokken word zodat de pontons vlak liggen en blijven terwijl de last vrijkomt uit de steun.
Overduidelijk ging er iets fout, als je naar de opname kijkt en goed luistert (00:22) dan hoor je 'pang' (nee, geen verdwaalde militair zonder kogels) en dan begint het brugdeel naar de kranen toe te bewegen.
De opstelling van de pompen is ook wat vreemd. (Het zijn centrifugaalpompen, in- en uitgang makkelijk te identificeren.)quote:Of dat nu het moment is waarop het brugdeel uit de steun komt of dat het een tussenschot is van een ballasttank die het begeeft weet ik niet maar vanaf dat moment begint het helemaal fout te gaan.
Overigens kun je op de opname zien dat er nog water geloosd word uit een ballasttank.
[ afbeelding ]
De ballastpompen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Jawel, de directeur gaat door het stof in deze videoboodschap:quote:Op maandag 10 augustus 2015 16:55 schreef Zelfscanner het volgende:
Geen nieuws meer? Zand erover zeker.
Het is gewoon zijn schuld.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 15:21 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Jawel, de directeur gaat door het stof in deze videoboodschap:
http://nos.nl/artikel/205(...)-ongeluk-alphen.html
Wat ontiegelijk ingestudeerd zeg.![]()
Duurt het nog langer om de zooi op te ruimen.quote:Op zaterdag 15 augustus 2015 10:25 schreef michaelmoore het volgende:
De lomperd , maar beter dat ie failliet gaat
Dat moet in de toekomst beter? Welke toekomst bedoeld ie? Ik vermoed zomaar dat zijn verzekeraar na deze uitspraken de schade niet meer gaat dekken en ie het geld zelf op mag hoesten.quote:Aannemer kraanongeluk Alphen geeft fouten toe
Aannemer BSB Staalbouw zegt als bedrijf gefaald te hebben bij het voorbereiden van de misgelopen hijsklus in Alphen aan den Rijn. Het hijsplan had moeten worden voorgelegd aan een gespecialiseerd bedrijf, zegt directeur/eigenaar Jan Pesie in een interview met de lokale zender Studio Alphen.
,,Wij hebben zelf niet de expertise om stabiliteitsberekeningen en ballastberekeningen voor de pontons te controleren. (..) Ik heb daar gefaald. Dat moet in de toekomst beter", aldus Pesie.
Overigens denkt hij dat een gespecialiseerd bedrijf ook niet de vinger op de zere plek had kunnen leggen. ,,Er is hier iets gebeurd wat niemand verwacht heeft", aldus Pesie. Twee hijskranen op pontons die een brugdeel tilden, kieperden begin deze maand om en vielen op huizen en bedrijven. Wonder boven wonder vielen er geen slachtoffers. Wel was de ravage groot. De berging begint in de eerste helft van september.
Hij zegt dat ze niet de expertise hebben om de berekeningen te controleren, daarmee legt hij de verantwoordelijkheid bij degene die de berekeningen uitgevoerd heeft, Peinemann waarschijnlijk.quote:Op donderdag 20 augustus 2015 15:23 schreef beantherio het volgende:
[..]
Dat moet in de toekomst beter? Welke toekomst bedoeld ie? Ik vermoed zomaar dat zijn verzekeraar na deze uitspraken de schade niet meer gaat dekken en ie het geld zelf op mag hoesten.
Zijn die berekeningen wel gecontroleerd door iemand? Ik neem aan dat iemand (wie maakt niet uit) een plan opstelt en dat je dat dan laat controleren en goedkeuren door een engineer (geen willekeurige natuurlijk) voordat je aan de slag gaat.quote:Op donderdag 20 augustus 2015 15:33 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Hij zegt dat ze niet de expertise hebben om de berekeningen te controleren, daarmee legt hij de verantwoordelijkheid bij degene die de berekeningen uitgevoerd heeft, Peinemann waarschijnlijk.
quote:http://studioalphen.nl/ni(...)ug-plaatsvinden.html
ALPHEN AAN DEN RIJN – Het bergen van het brugdek en de hijskranen na het ongeluk met de Koningin Julianabrug gebeurt vanaf de wal. Er komt een stabilisatietoren in de Hooftstraat, om de masten in de kranen te ondersteunen en te voorkomen dat het brugdek de Oude Rijn in glijdt. Ook komen er twee kranen in de Hooftstraat te staan en een drijvende bok op het water. Dat is een 60 meter lange kraan die speciaal gebouwd is om te hijsen vanaf het water.
Als eerste zullen de komende weken de twee omgevallen hijskranen geborgen worden. Op het laatste moment wordt het brugdek in zijn totaliteit opgetild door de twee mobiele kranen in de Hooftstraat en de drijvende bok in het water. Het brugdek wordt dan neergezet op het ponton dat in de Oude Rijn ligt, waarop die ook naar Alphen aan den Rijn is vervoerd. Het brugdek wordt niet in stukken gebrand. De werkzaamheden beginnen morgen (woensdag).
Eind oktober
De stabilisatiewerkzaamheden nemen twee weken in beslag. Daarna wordt er onderzoek verricht en in drie weken tijd de kranen en het brugdek geborgen. ‘We moeten rekening houden met het onderzoek van diverse instanties tijdens het bergen en bijvoorbeeld met slecht weer. Wij gaan er van uit dat uiterlijk eind oktober de hijskranen, het brugdek en de pontons zijn verwijderd’, aldus wethouder Tseard Hoekstra. De werkzaamheden zullen plaats vinden van maandag tot en met zaterdag tussen 06.00 en 22.00 uur. Er worden minimaal twee woningen extra ontruimd tijdens de stabilisatie- en beringswerkzaamheden.
Maandagavond is definitief besloten dat Mammoet en Hebo Maritiemservice de berging voor hun rekening gaan nemen, vertelde burgemeester Liesbeth Spies dinsdagavond tijdens een besloten informatieavond in Theater Castellum aan circa 100 aanwezige bewoners en ondernemers uit het getroffen gebied. De noodverordening blijft van kracht en wordt mogelijk uitgebreid om ramptoeristen op afstand te houden. ‘Drones en camera’s zijn verboden. Dat levert overlast. Op hele spannende momenten zullen we proberen te faciliteren om het daadwerkelijke wegtakelen van de hijskranen en het brugdek live uit te zenden in dit theater en via televisiezender Studio Alphen.’
Het rapport van de OVVquote:Plan voor hijsen brug Alphen deugde van geen kant
De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) haalt hard uit naar de bouwbedrijven die vorig jaar betrokken waren bij het kraanongeluk in Alphen aan den Rijn. Volgens de OVV hebben zij de complexiteit van de werkzaamheden onderschat en zich niet gerealiseerd dat het hijsen van het brugdeel gevaarlijk kon zijn voor de omgeving.
Op 3 augustus vorig jaar zou het nieuwe brugdek van de Julianabrug op zijn plaats worden gehesen. Dat ging helemaal mis. Het brugdek en de twee kranen, die op pontons stonden, vielen om en kwamen op huizen en winkels terecht.
Er vielen geen gewonden, maar de schade was groot. Vier panden werden bijna geheel verwoest.
De onderzoeksraad concludeert na onderzoek dat de hijsopstelling niet stabiel genoeg was, waardoor het omvallen van de kranen onvermijdelijk was. "Zelfs een vlekkeloze uitvoering van de geplande werkzaamheden had dit niet kunnen voorkomen", schrijft de raad.
De OVV zegt dat de kranen tot hun maximale capaciteit zijn ingezet. Zij konden daardoor geen afwijkende omstandigheden opvangen. Daarnaast was in het hijsplan geen rekening gehouden met factoren die de stabiliteit beïnvloeden, zoals de wind.
Volgens de OVV hebben de bedrijven het werk benaderd als een routineklus, waarbij de risico's systematisch werden onderschat. Het hijsplan was incompleet en ongeschikt, concludeert de raad.
Bij het ongeluk waren drie bedrijven betrokken. Bouwbedrijf Mourik had BSB Staalbouw de opdracht gegeven het brugdek te bouwen. Kraanbedrijf Peinemann leverde de hijskranen en de kraanmachinisten.
De raad zegt dat het bouwbedrijf als projectleider niet goed de verantwoordelijkheid nam. Mourik bemoeide zich niet met de voorbereidingen en liet dat over aan de staalbouwer, die het kraanbedrijf had ingehuurd.
"Door deze versnippering van taken en verantwoordelijkheden schoot de risicobeheersing tekort", schrijft de OVV. "De partijen vertrouwden blind op elkaars kennis en ervaring en leunden op de verantwoordelijkheid van de ander. Zowel de staalbouwer als het bouwbedrijf liet zo gebeuren dat er met een onveilige hijsopstelling werd gewerkt."
Kritiek op gemeente
De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft ook kritiek op de gemeente Alphen aan den Rijn. Die had volgens de raad vooral oog voor het voorkomen van overlast voor omwonenden. De gemeente richtte zich minder op het waarborgen van de publieke veiligheid - waar de gemeente verantwoordelijk voor is.
De onderzoeksraad zegt dat de gemeente als opdrachtgever en als vergunningverlener actief had kunnen sturen om de veiligheid te verbeteren. Wel benadrukt de raad dat de verantwoordelijkheid om het werk veilig uit te voeren ligt bij de uitvoerende partijen, niet bij de gemeente.
Overlast
In totaal moesten 58 mensen van zeventien woningen al dan niet tijdelijk hun huis verlaten na het ongeluk. Scheepvaartverkeer kon enkele weken geen gebruik maken van een deel van de Oude Rijn.
Strafrechtelijke vervolging
De inspectie SZW heeft in opdracht van het OM een onderzoek uitgevoerd naar het ongeluk. Dit onderzoek overhandigt de inspectie half juli aan het OM.
Op basis daarvan besluit het OM na de zomer om partijen al dan niet strafrechtelijk te vervolgen.
Op 18 mei dit jaar is het gerepareerde brugdek weer teruggeplaatst in de Julianabrug. Sinds 20 juni kan het verkeer weer gebruik maken van de brug.
bron: http://nos.nl/artikel/211(...)e-van-geen-kant.html
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |