Dikke boetes, boze gemeente.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 10:28 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Wat is ertegen om de klus een dag uit te stellen als zaken niet in orde blijken?
Wisten ze dan dat er dingen niet in orde waren?quote:Op donderdag 6 augustus 2015 10:28 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Wat is ertegen om de klus een dag uit te stellen als zaken niet in orde blijken?
Het is best wel jammer dat we geen beelden vanaf de andere kant hebben, die pontons liggen niet veel dieper in het water dan een paar dagen eerder toen er met een drone opnames gemaakt werden toen het brugdeel klaar stond.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 08:57 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Gebruikten ze "actieve" ballast controle, of rekenden ze erop dat de pontons stabiel genoeg waren? Problemen met de ballast zouden het overmatig rollen misschien kunnen verklaren. Compartimenten slechts gedeeltelijk gevuld, of verbonden compartimenten..
Ja, blijkt uit reconstructie AD. Klus werd steeds uitgesteld tijdens de dag.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 10:30 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Wisten ze dan dat er dingen niet in orde waren?
Er was iets mis, de klus ging niet volgens de planning.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 10:30 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Wisten ze dan dat er dingen niet in orde waren?
Nee, maar snap je wat ik bedoel? De afstand tussen beide blokken, van kraan 1 en van kraan 2, wordt tijdens de hijs kleiner als beide kranen moeten gaan draaien. Teken het maar uit. De last kan niks anders doen dan te gaan roteren.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 08:17 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Dat draaien was niet het plan.
Nee ik snap niet wat je bedoeld, dat deel moest recht naar brug toe.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 12:00 schreef skrn het volgende:
[..]
Nee, maar snap je wat ik bedoel? De afstand tussen beide blokken, van kraan 1 en van kraan 2, wordt tijdens de hijs kleiner als beide kranen moeten gaan draaien. Teken het maar uit. De last kan niks anders doen dan te gaan roteren.
Je moet de kranen anders positioneren als je geen rotatie wilt. De onderste kraan zou eigenlijk op de andere bak moeten staan.
Ah, het was helemaal niet de bedoeling dat de kranen zouden roteren/zwenken. De last moet als het ware alleen maar eventjes omhoog worden getild en in die opstelling verplaatst worden?quote:Op donderdag 6 augustus 2015 12:05 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Nee ik snap niet wat je bedoeld, dat deel moest recht naar brug toe.
Met ophijsen ging het al verkeerd toen 1 kraan langzaam ging overhellen omdat ponton niet dezelfde stabilisatie had dan die van andere kraan.
Yep. Omhoog, stukje varen en dan op goede plek laten zakken.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 12:10 schreef skrn het volgende:
[..]
Ah, het was helemaal niet de bedoeling dat de kranen zouden roteren/zwenken. De last moet als het ware alleen maar eventjes omhoog worden getild en in die opstelling verplaatst worden?
Nee die stond rechtop met een kleine hoek op ander ponton.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 12:51 schreef eigendeegcookie het volgende:
ik vraag me af hoe t eruit zag toen de brug arriveerde op de plek. horizontaal?
Zie je het al voor je, ter plekke wat brugdelen aan elkaar bakken.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 12:58 schreef eigendeegcookie het volgende:
en dat andere ponton kon niet meteen onder de brug geparkeerd worden? en daarna van beide kanten een kraan-ponton toevoegen?
maar sowieso heb ik nog geen goede uitleg gekregen van de noodzaak om met een complete brug aan te komen vanuit friesland, i.p.v. wat losse repen die aan mekaar gemaakt moeten worden nadat ze op hun plek gehesen zijn.
Dat is naar voren gekomen, zelfs zeeman wilde er aan meebetalen maar is wederom afgeblazen.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 13:12 schreef aveenhuijsen het volgende:
Was een tunnel nou gewoon niet goedkoper...hoeft die brug ook niet open voor elke boot die langskomt...
Je last eerst het brugdek aan elkaar en asfalteert dat, en daarna hou je het contragewicht even omhoog zodat dat er ook aan vastgelast kan worden?quote:Op donderdag 6 augustus 2015 12:58 schreef eigendeegcookie het volgende:
maar sowieso heb ik nog geen goede uitleg gekregen van de noodzaak om met een complete brug aan te komen vanuit friesland, i.p.v. wat losse repen die aan mekaar gemaakt moeten worden nadat ze op hun plek gehesen zijn.
Daar hebben we ons technische talent weer met zijn repen!quote:Op donderdag 6 augustus 2015 12:58 schreef eigendeegcookie het volgende:
en dat andere ponton kon niet meteen onder de brug geparkeerd worden? en daarna van beide kanten een kraan-ponton toevoegen?
maar sowieso heb ik nog geen goede uitleg gekregen van de noodzaak om met een complete brug aan te komen vanuit friesland, i.p.v. wat losse repen die aan mekaar gemaakt moeten worden nadat ze op hun plek gehesen zijn.
ik dacht dat het hele geval in de lengterichting op te splitsen zou zijn, zodat de 2 of 4 brugdelen met contragewicht en al naast elkaar geplaatst worden.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 13:30 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Je last eerst het brugdek aan elkaar en asfalteert dat, en daarna hou je het contragewicht even omhoog zodat dat er ook aan vastgelast kan worden?
lachen is altijd leuk natuurlijk, maar laat mij nou eens mee lachen, en leg uit wat er zo idioot is aan deze aanpak.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 13:38 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Daar hebben we ons technische talent weer met zijn repen!
In de shop dit soort delen maken is vele malen goedkoper en sneller dan een brug in stukjes bouwen op de locatie zelf.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 18:40 schreef eigendeegcookie het volgende:
[..]
lachen is altijd leuk natuurlijk, maar laat mij nou eens mee lachen, en leg uit wat er zo idioot is aan deze aanpak.
Zo:quote:Op donderdag 6 augustus 2015 12:51 schreef eigendeegcookie het volgende:
ik vraag me af hoe t eruit zag toen de brug arriveerde op de plek. horizontaal?
Ik denk dat die val als verloren kan worden beschouwd.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 19:05 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Zou het wegdek nog een beetje heel zijn nu?
Het kan meevallen, die huizen hebben de val aardig gebroken.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 19:20 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Ik denk dat die val als verloren kan worden beschouwd.
quote:Op donderdag 6 augustus 2015 19:47 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Het kan meevallen, die huizen hebben de val aardig gebroken.
Is dat een grap?quote:Op donderdag 6 augustus 2015 19:56 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Waren vorige week twee kraanvogels ontsnapt uit Avifauna......
Je zit als eerste met toleranties, zo nauwkeurig als in de fabriek krijg het niet in elkaar. Zeker voor een bewegend onderdeel cruciaal. Daarbij kwaliteit, verbindingen maken, zeker lassen, vergt nog heel wat. Vergeet ook niet de controle op de verbindingen, coating, en dergelijke. En praktisch, je hebt een hoop extra mensen te mobiliseren.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 18:40 schreef eigendeegcookie het volgende:
[..]
lachen is altijd leuk natuurlijk, maar laat mij nou eens mee lachen, en leg uit wat er zo idioot is aan deze aanpak.
quote:In Keulen dreigt een grote, 25 meter hoge hijskraan om te vallen op de omliggende huizen. In een omtrek van 50 meter zijn tientallen mensen geëvacueerd. De Hauptstrasse van de wijk Zündorf, een belangrijke verbindingsweg, is gestremd. Er ontstonden kilometers lange files. Het wachten is op een tweede kraan om de scheefstaande hijskraan weer recht te tillen.
Een bedlegerige omwonende wacht in een ambulance tot zij weer veilig haar huis in kan. De hijskraan ging aan het eind van de middag plotseling scheef staan. De oorzaak daarvoor is nog niet bekend, aldus een politiewoordvoerder donderdagavond, zo melden plaatselijke media.
Elk klein ongeval met een kraan komt de volgende maanden uitgebreid in het nieuws. We hadden dat in België ook toen in Gellingen een grote gasleiding ontploft was. Het kleinste lekje werd uitgesmeerd in het journaal tot een half uur lang.quote:
best mogelijk jaquote:Op woensdag 5 augustus 2015 11:45 schreef Cassius het volgende:
[..]
Dat wel, maar goed, een kleine 200 ton waarvan het zwaartepunt meer richting het water ligt... Aan de andere kant, het dek zal wel niet meer bruikbaar zijn dus wellicht snijden ze het gewoon aan stukken.
Sommige mensen zijn echt knettergek. Toen er brand was bij mij op het werk was ik druk bezig met de ontruiming komt er één of ander idioot binnen en duwt me aan de kant zodat hij wat foto's kan maken. Was de enige keer dat ik echt uit woede iemand zijn fototoestel kapot heb gegooid.quote:
Kunnen die twee kranen niet gewoon fungeren als nieuwe brug?quote:Op donderdag 6 augustus 2015 22:39 schreef Jump het volgende:
Kunnen ze die brug niet waterpas leggen en als basis gebruiken voor een grotere kraan voor een nieuwe brug in te hijsen?
ok, tnx, wist ik nietquote:Op donderdag 6 augustus 2015 20:35 schreef skrn het volgende:
[..]
Je zit als eerste met toleranties, zo nauwkeurig als in de fabriek krijg het niet in elkaar. Zeker voor een bewegend onderdeel cruciaal. Daarbij kwaliteit, verbindingen maken, zeker lassen, vergt nog heel wat. Vergeet ook niet de controle op de verbindingen, coating, en dergelijke. En praktisch, je hebt een hoop extra mensen te mobiliseren.
quote:Op donderdag 6 augustus 2015 02:49 schreef HiDiHo het volgende:
[..]
Maar degene met de minste topzwaarte ging
Misschien omdat dat het ponton ook kleiner was??
http://www.hln.be/hln/nl/(...)rst-de-hel-los.dhtmlquote:Er is iets mis met de ballast, zegt een medewerker. Daardoor is onzeker of alles wel in balans blijft als er wordt gehesen. Hoe dat komt, is niet bekend. Een nieuw tijdstip van de operatie kan Den Ouden ook niet noemen. Hij en zijn collega's turen naar de roerloze hijskranen en overleggen steeds opnieuw. Dan komt het bericht: om klokslag 13.00 uur zal Alphens aanwinst z'n nieuwe plek krijgen.
13.00 uur
Wéér wordt de operatie uitgesteld. Er is extra ballast nodig, wordt gezegd. De tanks die aan de onderkant van de pontons zitten, worden gevuld met water.
Waar komt toch het idee vandaan dat ouderen altijd van die lieve mensen zijn? Ik vind dit soort acties juist van mensen met zo'n leeftijd. Lekker goedkope entertainment. Voor een dubbeltje op de eerste rang.quote:
Kost hem E. 300,00quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 09:44 schreef skrn het volgende:
[..]
Waar komt toch het idee vandaan dat ouderen altijd van die lieve mensen zijn? Ik vind dit soort acties juist van mensen met zo'n leeftijd. Lekker goedkope entertainment. Voor een dubbeltje op de eerste rang.
Ze hebben nu wel al 300 euro opgehaald om de troep op te ruimen. Nog een paar bakken euro's te gaan!quote:
Die pontons lijken me nu toch stabiel , die mischien als nieuwe brug ?quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 00:34 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Kunnen die twee kranen niet gewoon fungeren als nieuwe brug?
Of stort het kanaal vol met cement, wie moet er nou in Alphen zijn?quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 21:55 schreef 9h05t het volgende:
[..]
Die pontons lijken me nu toch stabiel , die mischien als nieuwe brug ?
neih ik kayak graag en als we alles gaan volstorten word dit wat moeilijkquote:Op vrijdag 7 augustus 2015 22:04 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Of stort het kanaal vol met cement, wie moet er nou in Alphen zijn?
Ze hebben daar geen kanaal.quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 22:04 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Of stort het kanaal vol met cement, wie moet er nou in Alphen zijn?
Klunen?quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 22:05 schreef 9h05t het volgende:
[..]
neih ik kayak graag en als we alles gaan volstorten word dit wat moeilijk
Fierljeppenquote:
als je op de eerste rij wil zitten , dan moet je er ook voor betalen , ik ken optredens die meer kosten om op de eerste rij te mogen zittenquote:
Dit is de oplossing. Ik voel het gewoon.quote:
Er is altijd tijdsdruk bij aangenomen projecten. Dat hoeven niet eens boetes te zijn maar vaak kan het niet eens uit de aanneemsom.quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 07:17 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
[..]
http://www.hln.be/hln/nl/(...)rst-de-hel-los.dhtml
Foute beslissing onder tijdsdruk? Als de berekende ballast niet de verwachte stabiliteit geeft, dan moet er iets mis zijn, lekkende tanks bvb; water los in het ruim kan je met extra ballast niet verhelpen.
Wat het probleem ook was, verholpen heeft men het niet...
Maar vaak gebeuren bepaalde zaken twee keer na elkaar. Het zou echt wel groot nieuws geweest zijn als daar ook huizen waren geplet door een kraan.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 22:33 schreef Jump het volgende:
[..]
Elk klein ongeval met een kraan komt de volgende maanden uitgebreid in het nieuws. We hadden dat in België ook toen in Gellingen een grote gasleiding ontploft was. Het kleinste lekje werd uitgesmeerd in het journaal tot een half uur lang.
Wat heeft dat in godsnaam met dit topic te maken?quote:Op zondag 9 augustus 2015 15:20 schreef Loekie1 het volgende:
Zoals ook hier:
http://www.telegraaf.nl/b(...)eluk_met_quad__.html
Als er wel een echt probleem was.. ik geloof absoluut niet dat ze gaan hijsen als er daadwerkelijk een probleem zou zijn met de ballast en zodoende bewust een groot risico nemen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 07:17 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
[..]
http://www.hln.be/hln/nl/(...)rst-de-hel-los.dhtml
Foute beslissing onder tijdsdruk? Als de berekende ballast niet de verwachte stabiliteit geeft, dan moet er iets mis zijn, lekkende tanks bvb; water los in het ruim kan je met extra ballast niet verhelpen.
Wat het probleem ook was, verholpen heeft men het niet...
Hoor het ook. Zou iets onschuldig kunnen zijn, maar het lijkt inderdaad het moment waarop de brug naar de kranen toe gaat bewegen.quote:Op zondag 9 augustus 2015 18:59 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Als er wel een echt probleem was.. ik geloof absoluut niet dat ze gaan hijsen als er daadwerkelijk een probleem zou zijn met de ballast en zodoende bewust een groot risico nemen.
Het kost gewoon tijd om te ballasten terwijl het gewicht er in getrokken word zodat de pontons vlak liggen en blijven terwijl de last vrijkomt uit de steun.
Overduidelijk ging er iets fout, als je naar de opname kijkt en goed luistert (00:22) dan hoor je 'pang' (nee, geen verdwaalde militair zonder kogels) en dan begint het brugdeel naar de kranen toe te bewegen.
De opstelling van de pompen is ook wat vreemd. (Het zijn centrifugaalpompen, in- en uitgang makkelijk te identificeren.)quote:Of dat nu het moment is waarop het brugdeel uit de steun komt of dat het een tussenschot is van een ballasttank die het begeeft weet ik niet maar vanaf dat moment begint het helemaal fout te gaan.
Overigens kun je op de opname zien dat er nog water geloosd word uit een ballasttank.
[ afbeelding ]
De ballastpompen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Jawel, de directeur gaat door het stof in deze videoboodschap:quote:Op maandag 10 augustus 2015 16:55 schreef Zelfscanner het volgende:
Geen nieuws meer? Zand erover zeker.
Het is gewoon zijn schuld.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 15:21 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Jawel, de directeur gaat door het stof in deze videoboodschap:
http://nos.nl/artikel/205(...)-ongeluk-alphen.html
Wat ontiegelijk ingestudeerd zeg.![]()
Duurt het nog langer om de zooi op te ruimen.quote:Op zaterdag 15 augustus 2015 10:25 schreef michaelmoore het volgende:
De lomperd , maar beter dat ie failliet gaat
Dat moet in de toekomst beter? Welke toekomst bedoeld ie? Ik vermoed zomaar dat zijn verzekeraar na deze uitspraken de schade niet meer gaat dekken en ie het geld zelf op mag hoesten.quote:Aannemer kraanongeluk Alphen geeft fouten toe
Aannemer BSB Staalbouw zegt als bedrijf gefaald te hebben bij het voorbereiden van de misgelopen hijsklus in Alphen aan den Rijn. Het hijsplan had moeten worden voorgelegd aan een gespecialiseerd bedrijf, zegt directeur/eigenaar Jan Pesie in een interview met de lokale zender Studio Alphen.
,,Wij hebben zelf niet de expertise om stabiliteitsberekeningen en ballastberekeningen voor de pontons te controleren. (..) Ik heb daar gefaald. Dat moet in de toekomst beter", aldus Pesie.
Overigens denkt hij dat een gespecialiseerd bedrijf ook niet de vinger op de zere plek had kunnen leggen. ,,Er is hier iets gebeurd wat niemand verwacht heeft", aldus Pesie. Twee hijskranen op pontons die een brugdeel tilden, kieperden begin deze maand om en vielen op huizen en bedrijven. Wonder boven wonder vielen er geen slachtoffers. Wel was de ravage groot. De berging begint in de eerste helft van september.
Hij zegt dat ze niet de expertise hebben om de berekeningen te controleren, daarmee legt hij de verantwoordelijkheid bij degene die de berekeningen uitgevoerd heeft, Peinemann waarschijnlijk.quote:Op donderdag 20 augustus 2015 15:23 schreef beantherio het volgende:
[..]
Dat moet in de toekomst beter? Welke toekomst bedoeld ie? Ik vermoed zomaar dat zijn verzekeraar na deze uitspraken de schade niet meer gaat dekken en ie het geld zelf op mag hoesten.
Zijn die berekeningen wel gecontroleerd door iemand? Ik neem aan dat iemand (wie maakt niet uit) een plan opstelt en dat je dat dan laat controleren en goedkeuren door een engineer (geen willekeurige natuurlijk) voordat je aan de slag gaat.quote:Op donderdag 20 augustus 2015 15:33 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Hij zegt dat ze niet de expertise hebben om de berekeningen te controleren, daarmee legt hij de verantwoordelijkheid bij degene die de berekeningen uitgevoerd heeft, Peinemann waarschijnlijk.
quote:http://studioalphen.nl/ni(...)ug-plaatsvinden.html
ALPHEN AAN DEN RIJN – Het bergen van het brugdek en de hijskranen na het ongeluk met de Koningin Julianabrug gebeurt vanaf de wal. Er komt een stabilisatietoren in de Hooftstraat, om de masten in de kranen te ondersteunen en te voorkomen dat het brugdek de Oude Rijn in glijdt. Ook komen er twee kranen in de Hooftstraat te staan en een drijvende bok op het water. Dat is een 60 meter lange kraan die speciaal gebouwd is om te hijsen vanaf het water.
Als eerste zullen de komende weken de twee omgevallen hijskranen geborgen worden. Op het laatste moment wordt het brugdek in zijn totaliteit opgetild door de twee mobiele kranen in de Hooftstraat en de drijvende bok in het water. Het brugdek wordt dan neergezet op het ponton dat in de Oude Rijn ligt, waarop die ook naar Alphen aan den Rijn is vervoerd. Het brugdek wordt niet in stukken gebrand. De werkzaamheden beginnen morgen (woensdag).
Eind oktober
De stabilisatiewerkzaamheden nemen twee weken in beslag. Daarna wordt er onderzoek verricht en in drie weken tijd de kranen en het brugdek geborgen. ‘We moeten rekening houden met het onderzoek van diverse instanties tijdens het bergen en bijvoorbeeld met slecht weer. Wij gaan er van uit dat uiterlijk eind oktober de hijskranen, het brugdek en de pontons zijn verwijderd’, aldus wethouder Tseard Hoekstra. De werkzaamheden zullen plaats vinden van maandag tot en met zaterdag tussen 06.00 en 22.00 uur. Er worden minimaal twee woningen extra ontruimd tijdens de stabilisatie- en beringswerkzaamheden.
Maandagavond is definitief besloten dat Mammoet en Hebo Maritiemservice de berging voor hun rekening gaan nemen, vertelde burgemeester Liesbeth Spies dinsdagavond tijdens een besloten informatieavond in Theater Castellum aan circa 100 aanwezige bewoners en ondernemers uit het getroffen gebied. De noodverordening blijft van kracht en wordt mogelijk uitgebreid om ramptoeristen op afstand te houden. ‘Drones en camera’s zijn verboden. Dat levert overlast. Op hele spannende momenten zullen we proberen te faciliteren om het daadwerkelijke wegtakelen van de hijskranen en het brugdek live uit te zenden in dit theater en via televisiezender Studio Alphen.’
Het rapport van de OVVquote:Plan voor hijsen brug Alphen deugde van geen kant
De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) haalt hard uit naar de bouwbedrijven die vorig jaar betrokken waren bij het kraanongeluk in Alphen aan den Rijn. Volgens de OVV hebben zij de complexiteit van de werkzaamheden onderschat en zich niet gerealiseerd dat het hijsen van het brugdeel gevaarlijk kon zijn voor de omgeving.
Op 3 augustus vorig jaar zou het nieuwe brugdek van de Julianabrug op zijn plaats worden gehesen. Dat ging helemaal mis. Het brugdek en de twee kranen, die op pontons stonden, vielen om en kwamen op huizen en winkels terecht.
Er vielen geen gewonden, maar de schade was groot. Vier panden werden bijna geheel verwoest.
De onderzoeksraad concludeert na onderzoek dat de hijsopstelling niet stabiel genoeg was, waardoor het omvallen van de kranen onvermijdelijk was. "Zelfs een vlekkeloze uitvoering van de geplande werkzaamheden had dit niet kunnen voorkomen", schrijft de raad.
De OVV zegt dat de kranen tot hun maximale capaciteit zijn ingezet. Zij konden daardoor geen afwijkende omstandigheden opvangen. Daarnaast was in het hijsplan geen rekening gehouden met factoren die de stabiliteit beïnvloeden, zoals de wind.
Volgens de OVV hebben de bedrijven het werk benaderd als een routineklus, waarbij de risico's systematisch werden onderschat. Het hijsplan was incompleet en ongeschikt, concludeert de raad.
Bij het ongeluk waren drie bedrijven betrokken. Bouwbedrijf Mourik had BSB Staalbouw de opdracht gegeven het brugdek te bouwen. Kraanbedrijf Peinemann leverde de hijskranen en de kraanmachinisten.
De raad zegt dat het bouwbedrijf als projectleider niet goed de verantwoordelijkheid nam. Mourik bemoeide zich niet met de voorbereidingen en liet dat over aan de staalbouwer, die het kraanbedrijf had ingehuurd.
"Door deze versnippering van taken en verantwoordelijkheden schoot de risicobeheersing tekort", schrijft de OVV. "De partijen vertrouwden blind op elkaars kennis en ervaring en leunden op de verantwoordelijkheid van de ander. Zowel de staalbouwer als het bouwbedrijf liet zo gebeuren dat er met een onveilige hijsopstelling werd gewerkt."
Kritiek op gemeente
De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft ook kritiek op de gemeente Alphen aan den Rijn. Die had volgens de raad vooral oog voor het voorkomen van overlast voor omwonenden. De gemeente richtte zich minder op het waarborgen van de publieke veiligheid - waar de gemeente verantwoordelijk voor is.
De onderzoeksraad zegt dat de gemeente als opdrachtgever en als vergunningverlener actief had kunnen sturen om de veiligheid te verbeteren. Wel benadrukt de raad dat de verantwoordelijkheid om het werk veilig uit te voeren ligt bij de uitvoerende partijen, niet bij de gemeente.
Overlast
In totaal moesten 58 mensen van zeventien woningen al dan niet tijdelijk hun huis verlaten na het ongeluk. Scheepvaartverkeer kon enkele weken geen gebruik maken van een deel van de Oude Rijn.
Strafrechtelijke vervolging
De inspectie SZW heeft in opdracht van het OM een onderzoek uitgevoerd naar het ongeluk. Dit onderzoek overhandigt de inspectie half juli aan het OM.
Op basis daarvan besluit het OM na de zomer om partijen al dan niet strafrechtelijk te vervolgen.
Op 18 mei dit jaar is het gerepareerde brugdek weer teruggeplaatst in de Julianabrug. Sinds 20 juni kan het verkeer weer gebruik maken van de brug.
bron: http://nos.nl/artikel/211(...)e-van-geen-kant.html
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |