abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_154950052
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 10:28 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Wat is ertegen om de klus een dag uit te stellen als zaken niet in orde blijken?
Dikke boetes, boze gemeente.
pi_154950060
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 10:28 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Wat is ertegen om de klus een dag uit te stellen als zaken niet in orde blijken?
Wisten ze dan dat er dingen niet in orde waren?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_154950527
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 08:57 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Gebruikten ze "actieve" ballast controle, of rekenden ze erop dat de pontons stabiel genoeg waren? Problemen met de ballast zouden het overmatig rollen misschien kunnen verklaren. Compartimenten slechts gedeeltelijk gevuld, of verbonden compartimenten..
Het is best wel jammer dat we geen beelden vanaf de andere kant hebben, die pontons liggen niet veel dieper in het water dan een paar dagen eerder toen er met een drone opnames gemaakt werden toen het brugdeel klaar stond.
Ze zullen er niet zomaar op rekenen dat de pontons stabiel genoeg zijn, ze doen dit soort werk regelmatig maar nu ging het mis.

Dit is het ponton waar de achterste kraan op stond.
http://www.vanderwees.nl/uploads/files/general_arrangement/13.pdf
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_154951542
quote:
2s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 10:30 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Wisten ze dan dat er dingen niet in orde waren?
Ja, blijkt uit reconstructie AD. Klus werd steeds uitgesteld tijdens de dag.
Er is iets mis met de ballast, zegt een medewerker. Daardoor is onzeker of alles wel in balans blijft als er wordt gehesen. Hoe dat komt, is niet bekend. Een nieuw tijdstip van de operatie kan Den Ouden ook niet noemen. Hij en zijn collega's turen naar de roerloze hijskranen en overleggen steeds opnieuw.
http://www.ad.nl/ad/nl/35(...)en-bij-de-klus.dhtml
Het mannetje dat besloten heeft dat de klus tóch door moest gaan is nu wel de pisang. En terecht.
pi_154951660
quote:
2s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 10:30 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Wisten ze dan dat er dingen niet in orde waren?
Er was iets mis, de klus ging niet volgens de planning.
pi_154952048
quote:
3s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 08:17 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Dat draaien was niet het plan.
Nee, maar snap je wat ik bedoel? De afstand tussen beide blokken, van kraan 1 en van kraan 2, wordt tijdens de hijs kleiner als beide kranen moeten gaan draaien. Teken het maar uit. De last kan niks anders doen dan te gaan roteren.

Je moet de kranen anders positioneren als je geen rotatie wilt. De onderste kraan zou eigenlijk op de andere bak moeten staan.
pi_154952162
quote:
2s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 12:00 schreef skrn het volgende:

[..]

Nee, maar snap je wat ik bedoel? De afstand tussen beide blokken, van kraan 1 en van kraan 2, wordt tijdens de hijs kleiner als beide kranen moeten gaan draaien. Teken het maar uit. De last kan niks anders doen dan te gaan roteren.

Je moet de kranen anders positioneren als je geen rotatie wilt. De onderste kraan zou eigenlijk op de andere bak moeten staan.
Nee ik snap niet wat je bedoeld, dat deel moest recht naar brug toe.
Met ophijsen ging het al verkeerd toen 1 kraan langzaam ging overhellen omdat ponton niet dezelfde stabilisatie had dan die van andere kraan.
pi_154952262
quote:
5s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 12:05 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Nee ik snap niet wat je bedoeld, dat deel moest recht naar brug toe.
Met ophijsen ging het al verkeerd toen 1 kraan langzaam ging overhellen omdat ponton niet dezelfde stabilisatie had dan die van andere kraan.
Ah, het was helemaal niet de bedoeling dat de kranen zouden roteren/zwenken. De last moet als het ware alleen maar eventjes omhoog worden getild en in die opstelling verplaatst worden?
pi_154952271
Daarnaast was de last zo te zien op foto niet gelijk verdeeld en had 1 kraan meer gewicht.
pi_154952302
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 12:10 schreef skrn het volgende:

[..]

Ah, het was helemaal niet de bedoeling dat de kranen zouden roteren/zwenken. De last moet als het ware alleen maar eventjes omhoog worden getild en in die opstelling verplaatst worden?
Yep. Omhoog, stukje varen en dan op goede plek laten zakken.
pi_154952435
Op het moment dat last langzaam begint te draaien is het wegwezen omdat er dan geen houden meer aan is.
pi_154953259
ik vraag me af hoe t eruit zag toen de brug arriveerde op de plek. horizontaal?
uiteindelijk lukt altijd alles
pi_154953304
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 12:51 schreef eigendeegcookie het volgende:
ik vraag me af hoe t eruit zag toen de brug arriveerde op de plek. horizontaal?
Nee die stond rechtop met een kleine hoek op ander ponton.
pi_154953421
en dat andere ponton kon niet meteen onder de brug geparkeerd worden? en daarna van beide kanten een kraan-ponton toevoegen?
maar sowieso heb ik nog geen goede uitleg gekregen van de noodzaak om met een complete brug aan te komen vanuit friesland, i.p.v. wat losse repen die aan mekaar gemaakt moeten worden nadat ze op hun plek gehesen zijn.
uiteindelijk lukt altijd alles
pi_154953495
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 12:58 schreef eigendeegcookie het volgende:
en dat andere ponton kon niet meteen onder de brug geparkeerd worden? en daarna van beide kanten een kraan-ponton toevoegen?
maar sowieso heb ik nog geen goede uitleg gekregen van de noodzaak om met een complete brug aan te komen vanuit friesland, i.p.v. wat losse repen die aan mekaar gemaakt moeten worden nadat ze op hun plek gehesen zijn.
Zie je het al voor je, ter plekke wat brugdelen aan elkaar bakken.
pi_154953515
leg eens uit dan? wat is daar dom aan?
uiteindelijk lukt altijd alles
pi_154953723
Was een tunnel nou gewoon niet goedkoper...hoeft die brug ook niet open voor elke boot die langskomt...
  donderdag 6 augustus 2015 @ 13:21:26 #118
258885 Solique
I Kill You !
pi_154953928
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 13:12 schreef aveenhuijsen het volgende:
Was een tunnel nou gewoon niet goedkoper...hoeft die brug ook niet open voor elke boot die langskomt...
Dat is naar voren gekomen, zelfs zeeman wilde er aan meebetalen maar is wederom afgeblazen.
Hele regio rondom zal dan wel verbouwd moeten worden.
| Ubernerdus Prutserus | Kwalitatief Uitermate Teleurstellend |
| DeviantArt: Soliquenl | Last.fm: SoliqueNL | Geocaching: Solique
pi_154954144
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 12:58 schreef eigendeegcookie het volgende:
maar sowieso heb ik nog geen goede uitleg gekregen van de noodzaak om met een complete brug aan te komen vanuit friesland, i.p.v. wat losse repen die aan mekaar gemaakt moeten worden nadat ze op hun plek gehesen zijn.
Je last eerst het brugdek aan elkaar en asfalteert dat, en daarna hou je het contragewicht even omhoog zodat dat er ook aan vastgelast kan worden?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_154954329
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 12:58 schreef eigendeegcookie het volgende:
en dat andere ponton kon niet meteen onder de brug geparkeerd worden? en daarna van beide kanten een kraan-ponton toevoegen?
maar sowieso heb ik nog geen goede uitleg gekregen van de noodzaak om met een complete brug aan te komen vanuit friesland, i.p.v. wat losse repen die aan mekaar gemaakt moeten worden nadat ze op hun plek gehesen zijn.
Daar hebben we ons technische talent weer met zijn repen! _O_
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_154961543
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 13:30 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Je last eerst het brugdek aan elkaar en asfalteert dat, en daarna hou je het contragewicht even omhoog zodat dat er ook aan vastgelast kan worden?
ik dacht dat het hele geval in de lengterichting op te splitsen zou zijn, zodat de 2 of 4 brugdelen met contragewicht en al naast elkaar geplaatst worden.
uiteindelijk lukt altijd alles
pi_154961601
quote:
2s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 13:38 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Daar hebben we ons technische talent weer met zijn repen! _O_
lachen is altijd leuk natuurlijk, maar laat mij nou eens mee lachen, en leg uit wat er zo idioot is aan deze aanpak.
uiteindelijk lukt altijd alles
  donderdag 6 augustus 2015 @ 18:51:47 #123
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_154961859
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 18:40 schreef eigendeegcookie het volgende:

[..]

lachen is altijd leuk natuurlijk, maar laat mij nou eens mee lachen, en leg uit wat er zo idioot is aan deze aanpak.
In de shop dit soort delen maken is vele malen goedkoper en sneller dan een brug in stukjes bouwen op de locatie zelf.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_154961903
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 12:51 schreef eigendeegcookie het volgende:
ik vraag me af hoe t eruit zag toen de brug arriveerde op de plek. horizontaal?
Zo:
pi_154962198
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 18:54 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Zo:
[ afbeelding ]
Zou het wegdek nog een beetje heel zijn nu?
pi_154962598
quote:
5s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 19:05 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Zou het wegdek nog een beetje heel zijn nu?
Ik denk dat die val als verloren kan worden beschouwd.
pi_154963296
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 19:20 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Ik denk dat die val als verloren kan worden beschouwd.
Het kan meevallen, die huizen hebben de val aardig gebroken.
pi_154963526
quote:
7s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 19:47 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Het kan meevallen, die huizen hebben de val aardig gebroken.
_O-
pi_154963551
Waren vorige week twee kraanvogels ontsnapt uit Avifauna......
Zonder wrijving geen glans
pi_154963622
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 19:56 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Waren vorige week twee kraanvogels ontsnapt uit Avifauna......
Is dat een grap?
pi_154963636
quote:
5s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 19:59 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Is dat een grap?
Bloedserieus ;)
Zonder wrijving geen glans
pi_154964437
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 18:40 schreef eigendeegcookie het volgende:

[..]

lachen is altijd leuk natuurlijk, maar laat mij nou eens mee lachen, en leg uit wat er zo idioot is aan deze aanpak.
Je zit als eerste met toleranties, zo nauwkeurig als in de fabriek krijg het niet in elkaar. Zeker voor een bewegend onderdeel cruciaal. Daarbij kwaliteit, verbindingen maken, zeker lassen, vergt nog heel wat. Vergeet ook niet de controle op de verbindingen, coating, en dergelijke. En praktisch, je hebt een hoop extra mensen te mobiliseren.

[ Bericht 1% gewijzigd door skrn op 06-08-2015 20:52:10 ]
  Spellchecker donderdag 6 augustus 2015 @ 22:31:49 #133
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_154968239
Hijskraan dreigt om te vallen

quote:
In Keulen dreigt een grote, 25 meter hoge hijskraan om te vallen op de omliggende huizen. In een omtrek van 50 meter zijn tientallen mensen geëvacueerd. De Hauptstrasse van de wijk Zündorf, een belangrijke verbindingsweg, is gestremd. Er ontstonden kilometers lange files. Het wachten is op een tweede kraan om de scheefstaande hijskraan weer recht te tillen.
Een bedlegerige omwonende wacht in een ambulance tot zij weer veilig haar huis in kan. De hijskraan ging aan het eind van de middag plotseling scheef staan. De oorzaak daarvoor is nog niet bekend, aldus een politiewoordvoerder donderdagavond, zo melden plaatselijke media.
  Lieve Belg donderdag 6 augustus 2015 @ 22:33:47 #134
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_154968312
quote:
Elk klein ongeval met een kraan komt de volgende maanden uitgebreid in het nieuws. We hadden dat in België ook toen in Gellingen een grote gasleiding ontploft was. Het kleinste lekje werd uitgesmeerd in het journaal tot een half uur lang.
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
  donderdag 6 augustus 2015 @ 22:37:29 #135
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_154968435
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2015 11:45 schreef Cassius het volgende:

[..]

Dat wel, maar goed, een kleine 200 ton waarvan het zwaartepunt meer richting het water ligt... Aan de andere kant, het dek zal wel niet meer bruikbaar zijn dus wellicht snijden ze het gewoon aan stukken.
best mogelijk ja
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  Lieve Belg donderdag 6 augustus 2015 @ 22:39:03 #136
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_154968479
Kunnen ze die brug niet waterpas leggen en als basis gebruiken voor een grotere kraan voor een nieuwe brug in te hijsen? :D
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
  Spellchecker donderdag 6 augustus 2015 @ 23:44:08 #137
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
  vrijdag 7 augustus 2015 @ 00:17:53 #138
421090 Zelfscanner
BONUSKAART: 2916420051893
pi_154971379
quote:
_O- 61 jaar :D
De kassamiep laten scannen is silver maar zelfscannen is goud!
pi_154971701
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 augustus 2015 00:17 schreef Zelfscanner het volgende:

[..]

_O- 61 jaar :D
Sommige mensen zijn echt knettergek. Toen er brand was bij mij op het werk was ik druk bezig met de ontruiming komt er één of ander idioot binnen en duwt me aan de kant zodat hij wat foto's kan maken. Was de enige keer dat ik echt uit woede iemand zijn fototoestel kapot heb gegooid.
pi_154971829
quote:
7s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 22:39 schreef Jump het volgende:
Kunnen ze die brug niet waterpas leggen en als basis gebruiken voor een grotere kraan voor een nieuwe brug in te hijsen? :D
Kunnen die twee kranen niet gewoon fungeren als nieuwe brug?
pi_154973039
quote:
2s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 20:35 schreef skrn het volgende:

[..]

Je zit als eerste met toleranties, zo nauwkeurig als in de fabriek krijg het niet in elkaar. Zeker voor een bewegend onderdeel cruciaal. Daarbij kwaliteit, verbindingen maken, zeker lassen, vergt nog heel wat. Vergeet ook niet de controle op de verbindingen, coating, en dergelijke. En praktisch, je hebt een hoop extra mensen te mobiliseren.
ok, tnx, wist ik niet
uiteindelijk lukt altijd alles
  vrijdag 7 augustus 2015 @ 07:17:38 #142
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_154975484
quote:
14s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 02:49 schreef HiDiHo het volgende:

[..]

Maar degene met de minste topzwaarte ging ;)
Misschien omdat dat het ponton ook kleiner was??
quote:
Er is iets mis met de ballast, zegt een medewerker. Daardoor is onzeker of alles wel in balans blijft als er wordt gehesen. Hoe dat komt, is niet bekend. Een nieuw tijdstip van de operatie kan Den Ouden ook niet noemen. Hij en zijn collega's turen naar de roerloze hijskranen en overleggen steeds opnieuw. Dan komt het bericht: om klokslag 13.00 uur zal Alphens aanwinst z'n nieuwe plek krijgen.

13.00 uur
Wéér wordt de operatie uitgesteld. Er is extra ballast nodig, wordt gezegd. De tanks die aan de onderkant van de pontons zitten, worden gevuld met water.
http://www.hln.be/hln/nl/(...)rst-de-hel-los.dhtml

Foute beslissing onder tijdsdruk? Als de berekende ballast niet de verwachte stabiliteit geeft, dan moet er iets mis zijn, lekkende tanks bvb; water los in het ruim kan je met extra ballast niet verhelpen.
Wat het probleem ook was, verholpen heeft men het niet...
are we infinite or am I alone
pi_154977021
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 augustus 2015 00:17 schreef Zelfscanner het volgende:

[..]

_O- 61 jaar :D
Waar komt toch het idee vandaan dat ouderen altijd van die lieve mensen zijn? Ik vind dit soort acties juist van mensen met zo'n leeftijd. Lekker goedkope entertainment. Voor een dubbeltje op de eerste rang.
  Spellchecker vrijdag 7 augustus 2015 @ 13:39:06 #144
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_154982718
quote:
2s.gif Op vrijdag 7 augustus 2015 09:44 schreef skrn het volgende:

[..]

Waar komt toch het idee vandaan dat ouderen altijd van die lieve mensen zijn? Ik vind dit soort acties juist van mensen met zo'n leeftijd. Lekker goedkope entertainment. Voor een dubbeltje op de eerste rang.
Kost hem E. 300,00
pi_154983123
"Ik heb nog met hem gekoerst"
  vrijdag 7 augustus 2015 @ 14:25:10 #146
421090 Zelfscanner
BONUSKAART: 2916420051893
pi_154984109
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2015 13:39 schreef maily het volgende:

[..]

Kost hem E. 300,00
Zo knijpen we onze oudjes uit ^O^
De kassamiep laten scannen is silver maar zelfscannen is goud!
  Spellchecker vrijdag 7 augustus 2015 @ 14:27:46 #147
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_154984198
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 augustus 2015 14:25 schreef Zelfscanner het volgende:

[..]

Zo knijpen we onze oudjes uit ^O^
c_/
  vrijdag 7 augustus 2015 @ 15:27:02 #148
421090 Zelfscanner
BONUSKAART: 2916420051893
pi_154986038
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2015 14:27 schreef maily het volgende:

[..]

c_/
Ze hebben nu wel al 300 euro opgehaald om de troep op te ruimen. Nog een paar bakken euro's te gaan!
De kassamiep laten scannen is silver maar zelfscannen is goud!
pi_154996889
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2015 00:34 schreef Childofthe90s het volgende:

[..]

Kunnen die twee kranen niet gewoon fungeren als nieuwe brug?
Die pontons lijken me nu toch stabiel , die mischien als nieuwe brug ?
pi_154997383
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2015 21:55 schreef 9h05t het volgende:

[..]

Die pontons lijken me nu toch stabiel , die mischien als nieuwe brug ?
Of stort het kanaal vol met cement, wie moet er nou in Alphen zijn?
pi_154997450
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2015 22:04 schreef Childofthe90s het volgende:

[..]

Of stort het kanaal vol met cement, wie moet er nou in Alphen zijn?
neih ik kayak graag en als we alles gaan volstorten word dit wat moeilijk
pi_154997520
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2015 22:04 schreef Childofthe90s het volgende:

[..]

Of stort het kanaal vol met cement, wie moet er nou in Alphen zijn?
Ze hebben daar geen kanaal.
  Spellchecker vrijdag 7 augustus 2015 @ 22:18:18 #153
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_154997948
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2015 22:05 schreef 9h05t het volgende:

[..]

neih ik kayak graag en als we alles gaan volstorten word dit wat moeilijk
Klunen? :D
pi_154998117
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2015 22:18 schreef maily het volgende:

[..]

Klunen? :D
wa betent da ?
  vrijdag 7 augustus 2015 @ 22:39:33 #155
130385 HiDiHo
hdhmedia.online
pi_154998713
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2015 22:18 schreef maily het volgende:

[..]

Klunen? :D
Fierljeppen ^O^
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden
Uitspraken uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst
  zaterdag 8 augustus 2015 @ 07:29:08 #156
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_155007519
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2015 13:39 schreef maily het volgende:

[..]

Kost hem E. 300,00
als je op de eerste rij wil zitten , dan moet je er ook voor betalen , ik ken optredens die meer kosten om op de eerste rij te mogen zitten
"Als mannen sneller als risico worden gezien en vrouwen overal mee wegkomen, dan verliezen we de nuance en rechtvaardigheid in het gesprek over grensoverschrijdend gedrag.
Dat is geen bescherming meer.
Dat is machtsmisbruik vermomd als moraal."
pi_155012648
-

[ Bericht 100% gewijzigd door PoezeligDing op 08-08-2015 14:08:32 ]
Op donderdag 9 juli 2020 21:24 schreef Zeroku het volgende:
Mijn enige vrouw is @:PoezeligDing de rest hoef ik niet.
Op donderdag 16 juli 2020 17:49 schreef Zeroku het volgende: @PoezeligDing is het kerstkransje op mijn piek.
  zondag 9 augustus 2015 @ 01:24:01 #158
421090 Zelfscanner
BONUSKAART: 2916420051893
pi_155034640
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2015 14:08 schreef PoezeligDing het volgende:
-
Dit is de oplossing. Ik voel het gewoon.
De kassamiep laten scannen is silver maar zelfscannen is goud!
  zondag 9 augustus 2015 @ 10:03:18 #159
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_155039064
quote:
12s.gif Op vrijdag 7 augustus 2015 07:17 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

[..]

http://www.hln.be/hln/nl/(...)rst-de-hel-los.dhtml

Foute beslissing onder tijdsdruk? Als de berekende ballast niet de verwachte stabiliteit geeft, dan moet er iets mis zijn, lekkende tanks bvb; water los in het ruim kan je met extra ballast niet verhelpen.
Wat het probleem ook was, verholpen heeft men het niet...
Er is altijd tijdsdruk bij aangenomen projecten. Dat hoeven niet eens boetes te zijn maar vaak kan het niet eens uit de aanneemsom.
Getracht wordt (afhankelijk van het risico) op een marge van 25% uit te komen maar als het om grote bedragen gaat, of de orderportefeuille is een beetje dun, dat gaat men daar flink onder, richting 10% marge.
En alleen deze montage-dag kost waarschijnlijk al meer dan 10% van het project.
Dus een dagje uitstellen betekent het verschil tussen een project met winst of met verlies draaien.
Dat zijn lastige afwegingen.
Wie dit leest is gek
pi_155039236
quote:
7s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 22:33 schreef Jump het volgende:

[..]

Elk klein ongeval met een kraan komt de volgende maanden uitgebreid in het nieuws. We hadden dat in België ook toen in Gellingen een grote gasleiding ontploft was. Het kleinste lekje werd uitgesmeerd in het journaal tot een half uur lang.
Maar vaak gebeuren bepaalde zaken twee keer na elkaar. Het zou echt wel groot nieuws geweest zijn als daar ook huizen waren geplet door een kraan.
  zondag 9 augustus 2015 @ 17:48:11 #162
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_155050772
quote:
Wat heeft dat in godsnaam met dit topic te maken?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_155052560
quote:
12s.gif Op vrijdag 7 augustus 2015 07:17 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

[..]

http://www.hln.be/hln/nl/(...)rst-de-hel-los.dhtml

Foute beslissing onder tijdsdruk? Als de berekende ballast niet de verwachte stabiliteit geeft, dan moet er iets mis zijn, lekkende tanks bvb; water los in het ruim kan je met extra ballast niet verhelpen.
Wat het probleem ook was, verholpen heeft men het niet...
Als er wel een echt probleem was.. ik geloof absoluut niet dat ze gaan hijsen als er daadwerkelijk een probleem zou zijn met de ballast en zodoende bewust een groot risico nemen.
Het kost gewoon tijd om te ballasten terwijl het gewicht er in getrokken word zodat de pontons vlak liggen en blijven terwijl de last vrijkomt uit de steun.
Overduidelijk ging er iets fout, als je naar de opname kijkt en goed luistert (00:22) dan hoor je 'pang' (nee, geen verdwaalde militair zonder kogels) en dan begint het brugdeel naar de kranen toe te bewegen.
Of dat nu het moment is waarop het brugdeel uit de steun komt of dat het een tussenschot is van een ballasttank die het begeeft weet ik niet maar vanaf dat moment begint het helemaal fout te gaan.
Overigens kun je op de opname zien dat er nog water geloosd word uit een ballasttank.



De ballastpompen.









De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  zondag 9 augustus 2015 @ 23:32:06 #164
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_155062576
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2015 18:59 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Als er wel een echt probleem was.. ik geloof absoluut niet dat ze gaan hijsen als er daadwerkelijk een probleem zou zijn met de ballast en zodoende bewust een groot risico nemen.
Het kost gewoon tijd om te ballasten terwijl het gewicht er in getrokken word zodat de pontons vlak liggen en blijven terwijl de last vrijkomt uit de steun.
Overduidelijk ging er iets fout, als je naar de opname kijkt en goed luistert (00:22) dan hoor je 'pang' (nee, geen verdwaalde militair zonder kogels) en dan begint het brugdeel naar de kranen toe te bewegen.
Hoor het ook. Zou iets onschuldig kunnen zijn, maar het lijkt inderdaad het moment waarop de brug naar de kranen toe gaat bewegen.
quote:
Of dat nu het moment is waarop het brugdeel uit de steun komt of dat het een tussenschot is van een ballasttank die het begeeft weet ik niet maar vanaf dat moment begint het helemaal fout te gaan.
Overigens kun je op de opname zien dat er nog water geloosd word uit een ballasttank.

[ afbeelding ]

De ballastpompen.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
De opstelling van de pompen is ook wat vreemd. (Het zijn centrifugaalpompen, in- en uitgang makkelijk te identificeren.)
Op de voorste ponton is duidelijk dat de kleine pomp ballast van de "brugzijde" (kant waar de brug op ponton stond) kan wegpompen. Grote pomp is minder duidelijk, maar er hangen twee slangen overboord, één die water loost, de andere hangt onder water, waarschijnlijk dat die water opzoog om de ballast aan de "valzijde" te vullen.
Op de foto van de achterste ponton lijkt de kleine pomp water van kanaal naar ballast aan de brugzijde te pompen, en de grote pomp van de brugzijde ballast naar de valzijde ballast.

Voorste ponton kon dus slechts in één richting compenseren.
Nu, die slangen zijn snel te verplaatsen, is niet zeker of dit gedurende heel de operatie zo zou blijven.
are we infinite or am I alone
  maandag 10 augustus 2015 @ 16:55:44 #165
421090 Zelfscanner
BONUSKAART: 2916420051893
pi_155082250
Geen nieuws meer? Zand erover zeker.
De kassamiep laten scannen is silver maar zelfscannen is goud!
pi_155150032
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 16:55 schreef Zelfscanner het volgende:
Geen nieuws meer? Zand erover zeker.
Jawel, de directeur gaat door het stof in deze videoboodschap:


http://nos.nl/artikel/205(...)-ongeluk-alphen.html

Wat ontiegelijk ingestudeerd zeg. _O- :')
gr gr
  zaterdag 15 augustus 2015 @ 10:25:46 #167
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_155234110
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2015 15:21 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]

Jawel, de directeur gaat door het stof in deze videoboodschap:


http://nos.nl/artikel/205(...)-ongeluk-alphen.html

Wat ontiegelijk ingestudeerd zeg. _O- :')
Het is gewoon zijn schuld.

Op dat niveau in familiebedrijven is de directie betrokken bij iedere klus
De lomperd , maar beter dat ie failliet gaat
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_155234140
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2015 10:25 schreef michaelmoore het volgende:

De lomperd , maar beter dat ie failliet gaat
Duurt het nog langer om de zooi op te ruimen.
  donderdag 20 augustus 2015 @ 15:23:29 #169
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_155381067
quote:
Aannemer kraanongeluk Alphen geeft fouten toe

Aannemer BSB Staalbouw zegt als bedrijf gefaald te hebben bij het voorbereiden van de misgelopen hijsklus in Alphen aan den Rijn. Het hijsplan had moeten worden voorgelegd aan een gespecialiseerd bedrijf, zegt directeur/eigenaar Jan Pesie in een interview met de lokale zender Studio Alphen.

,,Wij hebben zelf niet de expertise om stabiliteitsberekeningen en ballastberekeningen voor de pontons te controleren. (..) Ik heb daar gefaald. Dat moet in de toekomst beter", aldus Pesie.

Overigens denkt hij dat een gespecialiseerd bedrijf ook niet de vinger op de zere plek had kunnen leggen. ,,Er is hier iets gebeurd wat niemand verwacht heeft", aldus Pesie. Twee hijskranen op pontons die een brugdeel tilden, kieperden begin deze maand om en vielen op huizen en bedrijven. Wonder boven wonder vielen er geen slachtoffers. Wel was de ravage groot. De berging begint in de eerste helft van september.
Dat moet in de toekomst beter? Welke toekomst bedoeld ie? Ik vermoed zomaar dat zijn verzekeraar na deze uitspraken de schade niet meer gaat dekken en ie het geld zelf op mag hoesten.
  donderdag 20 augustus 2015 @ 15:33:12 #170
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_155381325
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 15:23 schreef beantherio het volgende:

[..]

Dat moet in de toekomst beter? Welke toekomst bedoeld ie? Ik vermoed zomaar dat zijn verzekeraar na deze uitspraken de schade niet meer gaat dekken en ie het geld zelf op mag hoesten.
Hij zegt dat ze niet de expertise hebben om de berekeningen te controleren, daarmee legt hij de verantwoordelijkheid bij degene die de berekeningen uitgevoerd heeft, Peinemann waarschijnlijk.
are we infinite or am I alone
  donderdag 20 augustus 2015 @ 15:43:21 #171
100191 PirE
Geaux Tigers
pi_155381589
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 15:33 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Hij zegt dat ze niet de expertise hebben om de berekeningen te controleren, daarmee legt hij de verantwoordelijkheid bij degene die de berekeningen uitgevoerd heeft, Peinemann waarschijnlijk.
Zijn die berekeningen wel gecontroleerd door iemand? Ik neem aan dat iemand (wie maakt niet uit) een plan opstelt en dat je dat dan laat controleren en goedkeuren door een engineer (geen willekeurige natuurlijk) voordat je aan de slag gaat.
“Never assume you will win, never feel safe, never feel confident, never send a "We got this!" text, never take anything for granted, never pose for a picture late in the game, always expect the worst while rooting for the best.”
pi_155381782
Nou ja kan gebeuren. Goed dat ie het toegeeft. Veel succes de volgende keer hè!

:')
pi_155390409
Vreemd dat binnen zo'n bedrijf geen expertise aanwezig is om ballast van pontons te berekenen.
En dan is er nog de vraag, waarom ging men door terwijl al duidelijk was dat er problemen waren met de pontons?
pi_155938397
Mammoet en Hebo Maritiemservice gaan de boel bergen:

quote:
http://studioalphen.nl/ni(...)ug-plaatsvinden.html

ALPHEN AAN DEN RIJN – Het bergen van het brugdek en de hijskranen na het ongeluk met de Koningin Julianabrug gebeurt vanaf de wal. Er komt een stabilisatietoren in de Hooftstraat, om de masten in de kranen te ondersteunen en te voorkomen dat het brugdek de Oude Rijn in glijdt. Ook komen er twee kranen in de Hooftstraat te staan en een drijvende bok op het water. Dat is een 60 meter lange kraan die speciaal gebouwd is om te hijsen vanaf het water.

Als eerste zullen de komende weken de twee omgevallen hijskranen geborgen worden. Op het laatste moment wordt het brugdek in zijn totaliteit opgetild door de twee mobiele kranen in de Hooftstraat en de drijvende bok in het water. Het brugdek wordt dan neergezet op het ponton dat in de Oude Rijn ligt, waarop die ook naar Alphen aan den Rijn is vervoerd. Het brugdek wordt niet in stukken gebrand. De werkzaamheden beginnen morgen (woensdag).

Eind oktober
De stabilisatiewerkzaamheden nemen twee weken in beslag. Daarna wordt er onderzoek verricht en in drie weken tijd de kranen en het brugdek geborgen. ‘We moeten rekening houden met het onderzoek van diverse instanties tijdens het bergen en bijvoorbeeld met slecht weer. Wij gaan er van uit dat uiterlijk eind oktober de hijskranen, het brugdek en de pontons zijn verwijderd’, aldus wethouder Tseard Hoekstra. De werkzaamheden zullen plaats vinden van maandag tot en met zaterdag tussen 06.00 en 22.00 uur. Er worden minimaal twee woningen extra ontruimd tijdens de stabilisatie- en beringswerkzaamheden.

Maandagavond is definitief besloten dat Mammoet en Hebo Maritiemservice de berging voor hun rekening gaan nemen, vertelde burgemeester Liesbeth Spies dinsdagavond tijdens een besloten informatieavond in Theater Castellum aan circa 100 aanwezige bewoners en ondernemers uit het getroffen gebied. De noodverordening blijft van kracht en wordt mogelijk uitgebreid om ramptoeristen op afstand te houden. ‘Drones en camera’s zijn verboden. Dat levert overlast. Op hele spannende momenten zullen we proberen te faciliteren om het daadwerkelijke wegtakelen van de hijskranen en het brugdek live uit te zenden in dit theater en via televisiezender Studio Alphen.’
pi_163389169
quote:
Plan voor hijsen brug Alphen deugde van geen kant

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) haalt hard uit naar de bouwbedrijven die vorig jaar betrokken waren bij het kraanongeluk in Alphen aan den Rijn. Volgens de OVV hebben zij de complexiteit van de werkzaamheden onderschat en zich niet gerealiseerd dat het hijsen van het brugdeel gevaarlijk kon zijn voor de omgeving.

Op 3 augustus vorig jaar zou het nieuwe brugdek van de Julianabrug op zijn plaats worden gehesen. Dat ging helemaal mis. Het brugdek en de twee kranen, die op pontons stonden, vielen om en kwamen op huizen en winkels terecht.

Er vielen geen gewonden, maar de schade was groot. Vier panden werden bijna geheel verwoest.

De onderzoeksraad concludeert na onderzoek dat de hijsopstelling niet stabiel genoeg was, waardoor het omvallen van de kranen onvermijdelijk was. "Zelfs een vlekkeloze uitvoering van de geplande werkzaamheden had dit niet kunnen voorkomen", schrijft de raad.

De OVV zegt dat de kranen tot hun maximale capaciteit zijn ingezet. Zij konden daardoor geen afwijkende omstandigheden opvangen. Daarnaast was in het hijsplan geen rekening gehouden met factoren die de stabiliteit beïnvloeden, zoals de wind.

Volgens de OVV hebben de bedrijven het werk benaderd als een routineklus, waarbij de risico's systematisch werden onderschat. Het hijsplan was incompleet en ongeschikt, concludeert de raad.

Bij het ongeluk waren drie bedrijven betrokken. Bouwbedrijf Mourik had BSB Staalbouw de opdracht gegeven het brugdek te bouwen. Kraanbedrijf Peinemann leverde de hijskranen en de kraanmachinisten.

De raad zegt dat het bouwbedrijf als projectleider niet goed de verantwoordelijkheid nam. Mourik bemoeide zich niet met de voorbereidingen en liet dat over aan de staalbouwer, die het kraanbedrijf had ingehuurd.

"Door deze versnippering van taken en verantwoordelijkheden schoot de risicobeheersing tekort", schrijft de OVV. "De partijen vertrouwden blind op elkaars kennis en ervaring en leunden op de verantwoordelijkheid van de ander. Zowel de staalbouwer als het bouwbedrijf liet zo gebeuren dat er met een onveilige hijsopstelling werd gewerkt."

Kritiek op gemeente

De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft ook kritiek op de gemeente Alphen aan den Rijn. Die had volgens de raad vooral oog voor het voorkomen van overlast voor omwonenden. De gemeente richtte zich minder op het waarborgen van de publieke veiligheid - waar de gemeente verantwoordelijk voor is.

De onderzoeksraad zegt dat de gemeente als opdrachtgever en als vergunningverlener actief had kunnen sturen om de veiligheid te verbeteren. Wel benadrukt de raad dat de verantwoordelijkheid om het werk veilig uit te voeren ligt bij de uitvoerende partijen, niet bij de gemeente.

Overlast

In totaal moesten 58 mensen van zeventien woningen al dan niet tijdelijk hun huis verlaten na het ongeluk. Scheepvaartverkeer kon enkele weken geen gebruik maken van een deel van de Oude Rijn.

Strafrechtelijke vervolging

De inspectie SZW heeft in opdracht van het OM een onderzoek uitgevoerd naar het ongeluk. Dit onderzoek overhandigt de inspectie half juli aan het OM.

Op basis daarvan besluit het OM na de zomer om partijen al dan niet strafrechtelijk te vervolgen.

Op 18 mei dit jaar is het gerepareerde brugdek weer teruggeplaatst in de Julianabrug. Sinds 20 juni kan het verkeer weer gebruik maken van de brug.

bron: http://nos.nl/artikel/211(...)e-van-geen-kant.html
Het rapport van de OVV

Reconstructie Onderzoeksraad kraanongeluk Alphen:

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')