De bovenste kraan heeft lager aangehaakt en krijgt meer gewicht.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 02:47 schreef HiDiHo het volgende:
Mooi bovenaanzicht vlak voor het gebeurde
[ afbeelding ]
Volgens mij zit dat wel gelijk...als ik op dit plaatje kijk....quote:Op donderdag 6 augustus 2015 02:50 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
De bovenste kraan heeft lager aangehaakt en krijgt meer gewicht.
Aan de achterkant zit het niet goed en wanneer de boel gaat draaien omdat 1 ponton schuin gaat en de andere niet, gaat het helemaal mis.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 02:53 schreef HiDiHo het volgende:
[..]
Volgens mij zit dat wel gelijk...als ik op dit plaatje kijk....
(dit is enkele seconden voor hij valt)
[ afbeelding ]
Ponton van kleinere kraan deugde niet en de rest was pech.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 03:01 schreef HiDiHo het volgende:
De hele achterste(vanuit dit standpunt) kraan zakt weg...let op het contragewicht van de achterste kraan...
...het ponton neemt zelfs de achterste sleep/duwboot mee
[ afbeelding ]
Die 2e wordt idd gewoon meegenomenquote:Op donderdag 6 augustus 2015 03:10 schreef Piet_Piraat het volgende:
De rechtse kraan krijgt teveel gewicht, trekt door wegzakken van ponton nog meer erheen en laat last zwenken waardoor al het gewicht op 1 kraan op wankel ponton komt.
Dat die 2e ook omdonderd is pure pech..
Die stratenmaker had meer geluk.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 03:12 schreef HiDiHo het volgende:
[..]
Die 2e wordt idd gewoon meegenomen
Ongelovelijk engeltje op zijn schouderquote:Op donderdag 6 augustus 2015 03:14 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Die stratenmaker had meer geluk.
Classic.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 03:19 schreef HiDiHo het volgende:
[..]
Ongelovelijk engeltje op zijn schouder![]()
Ik heb hem even vertraagd....let ook op de schaduw van de kraan
Zorg ik dat ik niet thuis benquote:Op donderdag 6 augustus 2015 04:13 schreef Piet_Piraat het volgende:
De mensen aan andere kant krijgen al nachtmerries wanneer de boel opgeruimd gaat worden.
Dan staan kranen kun kant op.
Daarom worden er vaak crawler-cranes toegepast bij hijsklussen vanaf pontons. Die zijn wat robuuster omdat ze gebouwd zijn om met een last te rijden, en daarom beter in staat oneffenheden in de ondergrond en dynamische krachten van de last op te vangen.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 01:48 schreef Simba het volgende:
[..]
Klopt, ALS de kraan waterpas staat.
Als de kraan scheef staat, gaat wel degelijk de kracht tellen waarmee gedraaid kan worden.
Dat hebben ze niet nee, bij het ophalen zie je dat het brugdeel licht draait richting de achterste kraan.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 03:01 schreef HiDiHo het volgende:
De hele achterste(vanuit dit standpunt) kraan zakt weg...let op het contragewicht van de achterste kraan...
...het ponton neemt zelfs de achterste sleep/duwboot mee
Daarnaast lijkt het ook wel of ze geen controle hebben over het stuk brug.
[ afbeelding ]
Geeft meteen de complexiteit aan, namelijk een dual-lift vanaf verschillende bakken, maar ook dat er getild en gedraaid moet worden, tegelijkertijd. Het is niet alleen zwenken om de last te verplaatsen, maar ook om de last te roteren. Of was dat nou niet de bedoeling?quote:Op donderdag 6 augustus 2015 02:47 schreef HiDiHo het volgende:
Mooi bovenaanzicht vlak voor het gebeurde
[ afbeelding ]
Dat draaien was niet het plan.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 07:48 schreef skrn het volgende:
[..]
Geeft meteen de complexiteit aan, namelijk een dual-lift vanaf verschillende bakken, maar ook dat er getild en gedraaid moet worden,
Gebruikten ze "actieve" ballast controle, of rekenden ze erop dat de pontons stabiel genoeg waren? Problemen met de ballast zouden het overmatig rollen misschien kunnen verklaren. Compartimenten slechts gedeeltelijk gevuld, of verbonden compartimenten..quote:Op donderdag 6 augustus 2015 07:37 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Dat hebben ze niet nee, bij het ophalen zie je dat het brugdeel licht draait richting de achterste kraan.
Die zwenkt naar mijn mening overigens niet, doordat de ponton begint te kantelen draait het brugdeel naar de achterste kraan toe die vervolgens gewoon weggeduwd word.
Dat ponton is volgens de gegevens 11,5 meter breed, 1,5 meter smaller dan het ponton waar de AC 700 op staat.
Zoals Hottentot enkele topics terug al aangaf behoort het hijsen en verplaatsen heel geleidelijk te gaan zodat er voldoende tijd is om te ballasten.
In beginsel is er ook geen probleem maar wanneer ze verder ophalen begint het fout te gaan, wilde ze te snel of is dat ponton gewoon te smal en daardoor onvoldoende stabiel?
De ballast tussen beide pontons was sowieso niet hetzelfde, de 2e kraan had pech anders was die overeind gebleven.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 08:57 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Gebruikten ze "actieve" ballast controle, of rekenden ze erop dat de pontons stabiel genoeg waren? Problemen met de ballast zouden het overmatig rollen misschien kunnen verklaren. Compartimenten slechts gedeeltelijk gevuld, of verbonden compartimenten..
Had dit ongeluk kunnen voorkomen.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 10:06 schreef Jigzoz het volgende:
Wauw. Wat een deskundigen hier. Bij de volgende grote bouwkundige operatie kan de uitvoerder maar beter eerst even een topic op FOK! openen. Scheelt een hoop ongelukken.
De uitvoerder weet al die dingen ook wel maar tijdsdruk zorgt vaak voor wat extra risico's die genomen worden.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 10:06 schreef Jigzoz het volgende:
Wauw. Wat een deskundigen hier. Bij de volgende grote bouwkundige operatie kan de uitvoerder maar beter eerst even een topic op FOK! openen. Scheelt een hoop ongelukken.
Wat is ertegen om de klus een dag uit te stellen als zaken niet in orde blijken?quote:Op donderdag 6 augustus 2015 10:22 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
De uitvoerder weet al die dingen ook wel maar tijdsdruk zorgt vaak voor wat extra risico's die genomen worden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |