abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Spellchecker woensdag 5 augustus 2015 @ 20:36:12 #51
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_154937166
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2015 20:35 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ik ben alleen zelf een noob wat dat betreft.. -O-
Ik ook.
  woensdag 5 augustus 2015 @ 20:37:00 #52
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_154937191
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2015 20:36 schreef maily het volgende:

[..]

Ik ook.
:'(
pi_154937768
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2015 19:04 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Weet ik, daarom ben ik benieuwd hoeveel zo'n kraan aankan. Maar swing torque lijkt enkel bij graafmachines en dergelijke gespecifieerd...
http://blog.kenteken.tv/2(...)evens-nader-bekeken/

Heb even een paar pdf files doorgebladerd maar niets gevonden over swing torque.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_154939327
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2015 19:04 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Weet ik, daarom ben ik benieuwd hoeveel zo'n kraan aankan. Maar swing torque lijkt enkel bij graafmachines en dergelijke gespecifieerd...
Bij kranen toch niet interessant, als de kraan het kan tillen, kan hij er ook mee draaien. Last die word gegeven is afhankelijk van hoe ver deze van het centrum af staat, maar als het getild word kan er ook mee worden gedraaid.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_154939381
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2015 17:09 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Er was maar één inschrijving, toch?
(het aloude 'ik krijg dit dan krijg jij dat')
Uit de link waar ik op reageerde:

quote:
Volgens Jan Zwagerman, wiens kraanbedrijf eerder dit jaar meedong naar de opdracht,
Meer kan ik er ook niet van maken.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_154939549
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2015 20:16 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ik dacht meer aan iets als een geit in beeld als ze gaat schreeuwen ofzo.. :7
Er staat allang een geit op dumpert :P
Tap tap tap
pi_154943507
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2015 21:35 schreef hottentot het volgende:

[..]

Bij kranen toch niet interessant, als de kraan het kan tillen, kan hij er ook mee draaien. Last die word gegeven is afhankelijk van hoe ver deze van het centrum af staat, maar als het getild word kan er ook mee worden gedraaid.
Maar kan de draaiing ook worden geremd, als de kraan niet meer waterpas staat?
Met een mechanische rem, een elektromagnetische rem, of met servobesturing?
Wie dit leest is gek
pi_154944419
quote:
99s.gif Op woensdag 5 augustus 2015 23:16 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Maar kan de draaiing ook worden geremd, als de kraan niet meer waterpas staat?
Met een mechanische rem, een elektromagnetische rem, of met servobesturing?
Ik kan het je werkelijk niet vertellen. Ik neem aan dat net als met hoogwerkers dat als de sensoren een vorm van overbelasting of scheefstaand opmerken dat niet alle functies nog mogen, maar het exacte kan ik je niet vertellen.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
  donderdag 6 augustus 2015 @ 01:45:19 #59
130385 HiDiHo
hdhmedia.online
pi_154946694
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2015 20:20 schreef maily het volgende:

[..]

Oja, die filmpjes zijn er genoeg :D. Kwestie van goed monteren denk ik ...
Gemmie de geit ... :D
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden
Uitspraken uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst
pi_154946724
Die stratenmaker is natuurlijk het ultieme voorbeeld dat het geluk met de dommen is.
pi_154946731
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2015 21:35 schreef hottentot het volgende:

[..]

Bij kranen toch niet interessant, als de kraan het kan tillen, kan hij er ook mee draaien. Last die word gegeven is afhankelijk van hoe ver deze van het centrum af staat, maar als het getild word kan er ook mee worden gedraaid.
Klopt, ALS de kraan waterpas staat.
Als de kraan scheef staat, gaat wel degelijk de kracht tellen waarmee gedraaid kan worden.
't gaat om hoe je ermee omgaat
pi_154946744
quote:
1s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 01:48 schreef Simba het volgende:

[..]

Klopt, ALS de kraan waterpas staat.
Als de kraan scheef staat, gaat wel degelijk de kracht tellen waarmee gedraaid kan worden.
Zo'n hydraulische kraan is aardig topzwaar, een ouderwetse kan veel meer hebben.
pi_154946760
Geeft ook minder schade als die omvalt.
pi_154946774
quote:
1s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 01:48 schreef Simba het volgende:

[..]

Klopt, ALS de kraan waterpas staat.
Als de kraan scheef staat, gaat wel degelijk de kracht tellen waarmee gedraaid kan worden.
*btw dat draaien was niet de bedoeling, toen was het al helemaal foute boel.
pi_154946802
Er was een probleem met de ballast regeling van voorste ponton, die gaat vanaf begin hijs klus langzaam overhellen.
pi_154946854
De achterste kraan zie je in het begin nog proberen om boel te redden maar wanneer brugdeel dwars gaat is het einde verhaal.
Wanneer die niet meegenomen werd door de last was die blijven staan waarschijnlijk.
  donderdag 6 augustus 2015 @ 02:14:22 #67
130385 HiDiHo
hdhmedia.online
pi_154946923
quote:
7s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 02:04 schreef Piet_Piraat het volgende:
De achterste kraan zie je in het begin nog proberen om boel te redden maar wanneer brugdeel dwars gaat is het einde verhaal.
Wanneer die niet meegenomen werd door de last was die blijven staan waarschijnlijk.
Conclusie...achterste ponton was onstabiel
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden
Uitspraken uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst
pi_154947012
quote:
14s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 02:14 schreef HiDiHo het volgende:

[..]

Conclusie...achterste ponton was onstabiel
Op het filmpje de achterste, vanuit brug gezien de voorste.
pi_154947022
Het brugdeel neemt de nog staande kraan mee.
Dat ponton was wel stabiel.

[ Bericht 27% gewijzigd door #ANONIEM op 06-08-2015 02:38:37 ]
  donderdag 6 augustus 2015 @ 02:39:32 #70
130385 HiDiHo
hdhmedia.online
pi_154947032
quote:
2s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 02:35 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Op het filmpje de achterste, vanuit brug gezien de voorste.
Precies
Op dit filmpje zie je ook goed hoe het in elkaar steekt
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden
Uitspraken uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst
pi_154947064
Het was de bedoeling om last op te hijsen en dan langzaam naar brug te varen en daar op goede plek te laten zakken, doordat 1 ponton scheef ging lukte dat niet zo goed.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-08-2015 02:43:20 ]
pi_154947088
Het is wel de vraag waarom daar nogal topzware kranen voor in te zetten?
  donderdag 6 augustus 2015 @ 02:47:45 #73
130385 HiDiHo
hdhmedia.online
pi_154947110
Mooi bovenaanzicht vlak voor het gebeurde
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden
Uitspraken uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst
pi_154947115
  donderdag 6 augustus 2015 @ 02:49:50 #75
130385 HiDiHo
hdhmedia.online
pi_154947128
quote:
11s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 02:45 schreef Piet_Piraat het volgende:
Het is wel de vraag waarom daar nogal topzware kranen voor in te zetten?
Maar degene met de minste topzwaarte ging ;)
Misschien omdat dat het ponton ook kleiner was??
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden
Uitspraken uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst
pi_154947133
quote:
14s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 02:47 schreef HiDiHo het volgende:
Mooi bovenaanzicht vlak voor het gebeurde
[ afbeelding ]
De bovenste kraan heeft lager aangehaakt en krijgt meer gewicht.
  donderdag 6 augustus 2015 @ 02:53:36 #77
130385 HiDiHo
hdhmedia.online
pi_154947161
quote:
2s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 02:50 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

De bovenste kraan heeft lager aangehaakt en krijgt meer gewicht.
Volgens mij zit dat wel gelijk...als ik op dit plaatje kijk....
(dit is enkele seconden voor hij valt)
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden
Uitspraken uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst
pi_154947211
quote:
14s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 02:53 schreef HiDiHo het volgende:

[..]

Volgens mij zit dat wel gelijk...als ik op dit plaatje kijk....
(dit is enkele seconden voor hij valt)
[ afbeelding ]
Aan de achterkant zit het niet goed en wanneer de boel gaat draaien omdat 1 ponton schuin gaat en de andere niet, gaat het helemaal mis.
  donderdag 6 augustus 2015 @ 03:01:21 #79
130385 HiDiHo
hdhmedia.online
pi_154947235
De hele achterste(vanuit dit standpunt) kraan zakt weg...let op het contragewicht van de achterste kraan...
...het ponton neemt zelfs de achterste sleep/duwboot mee
Daarnaast lijkt het ook wel of ze geen controle hebben over het stuk brug.


[ Bericht 11% gewijzigd door HiDiHo op 06-08-2015 03:06:58 ]
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden
Uitspraken uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst
pi_154947276
quote:
14s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 03:01 schreef HiDiHo het volgende:
De hele achterste(vanuit dit standpunt) kraan zakt weg...let op het contragewicht van de achterste kraan...
...het ponton neemt zelfs de achterste sleep/duwboot mee
[ afbeelding ]
Ponton van kleinere kraan deugde niet en de rest was pech.
Wel vind ik het stuk veiliger met zo'n ouderwetse kraan.
Als die omvalt, ok bovenverdieping naar de kloten maar veel meer niet.
pi_154947302
De rechtse kraan krijgt teveel gewicht, trekt door wegzakken van ponton nog meer erheen en laat last zwenken waardoor al het gewicht op 1 kraan op wankel ponton komt.
Dat die 2e ook omdonderd is pure pech..
  donderdag 6 augustus 2015 @ 03:12:11 #82
130385 HiDiHo
hdhmedia.online
pi_154947310
quote:
3s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 03:10 schreef Piet_Piraat het volgende:
De rechtse kraan krijgt teveel gewicht, trekt door wegzakken van ponton nog meer erheen en laat last zwenken waardoor al het gewicht op 1 kraan op wankel ponton komt.
Dat die 2e ook omdonderd is pure pech..
Die 2e wordt idd gewoon meegenomen :Y
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden
Uitspraken uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst
pi_154947326
quote:
14s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 03:12 schreef HiDiHo het volgende:

[..]

Die 2e wordt idd gewoon meegenomen :Y
Die stratenmaker had meer geluk.
  donderdag 6 augustus 2015 @ 03:19:14 #84
130385 HiDiHo
hdhmedia.online
pi_154947340
quote:
12s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 03:14 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Die stratenmaker had meer geluk.
Ongelovelijk engeltje op zijn schouder :Y
Ik heb hem even vertraagd....let ook op de schaduw van de kraan
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden
Uitspraken uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst
pi_154947347
Zit je rustig stoepje recht te leggen, zie je ineens allemaal mensen rennen.
pi_154947367
quote:
14s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 03:19 schreef HiDiHo het volgende:

[..]

Ongelovelijk engeltje op zijn schouder :Y
Ik heb hem even vertraagd....let ook op de schaduw van de kraan
Classic.
pi_154947615
De mensen aan andere kant krijgen al nachtmerries wanneer de boel opgeruimd gaat worden.
Dan staan kranen kun kant op.
pi_154947775
quote:
11s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 04:13 schreef Piet_Piraat het volgende:
De mensen aan andere kant krijgen al nachtmerries wanneer de boel opgeruimd gaat worden.
Dan staan kranen kun kant op.
Zorg ik dat ik niet thuis ben
| Ubernerdus Prutserus | Kwalitatief Uitermate Teleurstellend |
| DeviantArt: Soliquenl | Last.fm: SoliqueNL | Geocaching: Solique
pi_154947825
quote:
1s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 01:48 schreef Simba het volgende:

[..]

Klopt, ALS de kraan waterpas staat.
Als de kraan scheef staat, gaat wel degelijk de kracht tellen waarmee gedraaid kan worden.
Daarom worden er vaak crawler-cranes toegepast bij hijsklussen vanaf pontons. Die zijn wat robuuster omdat ze gebouwd zijn om met een last te rijden, en daarom beter in staat oneffenheden in de ondergrond en dynamische krachten van de last op te vangen.

Bij offshore kranen worden een maximale trimhoeken gespecificeerd, en toelaatbare versnellingen.
pi_154947843
quote:
14s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 03:01 schreef HiDiHo het volgende:
De hele achterste(vanuit dit standpunt) kraan zakt weg...let op het contragewicht van de achterste kraan...
...het ponton neemt zelfs de achterste sleep/duwboot mee
Daarnaast lijkt het ook wel of ze geen controle hebben over het stuk brug.
[ afbeelding ]
Dat hebben ze niet nee, bij het ophalen zie je dat het brugdeel licht draait richting de achterste kraan.
Die zwenkt naar mijn mening overigens niet, doordat de ponton begint te kantelen draait het brugdeel naar de achterste kraan toe die vervolgens gewoon weggeduwd word.
Dat ponton is volgens de gegevens 11,5 meter breed, 1,5 meter smaller dan het ponton waar de AC 700 op staat.
Zoals Hottentot enkele topics terug al aangaf behoort het hijsen en verplaatsen heel geleidelijk te gaan zodat er voldoende tijd is om te ballasten.
In beginsel is er ook geen probleem maar wanneer ze verder ophalen begint het fout te gaan, wilde ze te snel of is dat ponton gewoon te smal en daardoor onvoldoende stabiel?
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_154947903
quote:
14s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 02:47 schreef HiDiHo het volgende:
Mooi bovenaanzicht vlak voor het gebeurde
[ afbeelding ]
Geeft meteen de complexiteit aan, namelijk een dual-lift vanaf verschillende bakken, maar ook dat er getild en gedraaid moet worden, tegelijkertijd. Het is niet alleen zwenken om de last te verplaatsen, maar ook om de last te roteren. Of was dat nou niet de bedoeling?

Als de last niet geroteerd moest worden, moeten toch de tophoogtes tijdens het hijsen worden aangepast? Dus die gieken tijdens de hijs moesten dan omlaag? Maar dat kan denk ik niet, omdat het brugdeel dan ook lager komt te hangen.

Iemand een idee?

Was een spreader-beam op top ook niet beter als je de last moet roteren?
  Spellchecker donderdag 6 augustus 2015 @ 08:12:38 #92
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_154948073
quote:
2s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 07:48 schreef skrn het volgende:

[..]

Geeft meteen de complexiteit aan, namelijk een dual-lift vanaf verschillende bakken, maar ook dat er getild en gedraaid moet worden,
Dat draaien was niet het plan.
  donderdag 6 augustus 2015 @ 08:57:13 #94
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_154948505
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 07:37 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Dat hebben ze niet nee, bij het ophalen zie je dat het brugdeel licht draait richting de achterste kraan.
Die zwenkt naar mijn mening overigens niet, doordat de ponton begint te kantelen draait het brugdeel naar de achterste kraan toe die vervolgens gewoon weggeduwd word.
Dat ponton is volgens de gegevens 11,5 meter breed, 1,5 meter smaller dan het ponton waar de AC 700 op staat.
Zoals Hottentot enkele topics terug al aangaf behoort het hijsen en verplaatsen heel geleidelijk te gaan zodat er voldoende tijd is om te ballasten.
In beginsel is er ook geen probleem maar wanneer ze verder ophalen begint het fout te gaan, wilde ze te snel of is dat ponton gewoon te smal en daardoor onvoldoende stabiel?
Gebruikten ze "actieve" ballast controle, of rekenden ze erop dat de pontons stabiel genoeg waren? Problemen met de ballast zouden het overmatig rollen misschien kunnen verklaren. Compartimenten slechts gedeeltelijk gevuld, of verbonden compartimenten..
are we infinite or am I alone
  donderdag 6 augustus 2015 @ 08:58:15 #95
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_154948693
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 08:57 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Gebruikten ze "actieve" ballast controle, of rekenden ze erop dat de pontons stabiel genoeg waren? Problemen met de ballast zouden het overmatig rollen misschien kunnen verklaren. Compartimenten slechts gedeeltelijk gevuld, of verbonden compartimenten..
De ballast tussen beide pontons was sowieso niet hetzelfde, de 2e kraan had pech anders was die overeind gebleven.
pi_154949616
Wauw. Wat een deskundigen hier. Bij de volgende grote bouwkundige operatie kan de uitvoerder maar beter eerst even een topic op FOK! openen. Scheelt een hoop ongelukken.
pi_154949872
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 10:06 schreef Jigzoz het volgende:
Wauw. Wat een deskundigen hier. Bij de volgende grote bouwkundige operatie kan de uitvoerder maar beter eerst even een topic op FOK! openen. Scheelt een hoop ongelukken.
Had dit ongeluk kunnen voorkomen.
pi_154949920
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 10:06 schreef Jigzoz het volgende:
Wauw. Wat een deskundigen hier. Bij de volgende grote bouwkundige operatie kan de uitvoerder maar beter eerst even een topic op FOK! openen. Scheelt een hoop ongelukken.
De uitvoerder weet al die dingen ook wel maar tijdsdruk zorgt vaak voor wat extra risico's die genomen worden.
pi_154950019
quote:
7s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 10:22 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

De uitvoerder weet al die dingen ook wel maar tijdsdruk zorgt vaak voor wat extra risico's die genomen worden.
Wat is ertegen om de klus een dag uit te stellen als zaken niet in orde blijken?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')