quote:'Geen doden door brugongeluk Alphen'
Bij het brugongeval in Alphen aan den Rijn zijn hoogstwaarschijnlijk geen doden gevallen. Dat heeft burgemeester Liesbeth Spies gezegd na een uitgebreide zoektocht van twee USAR-teams met vijf speurhonden. ,,Ondanks dat we het nauwelijks hebben durven geloven toen we de beelden zagen, lijkt de conclusie op dit moment te zijn dat er geen slachtoffers zijn", aldus Spies.
Voor zover bekend is één man gewond geraakt doordat twee bouwkranen en een brugdeel maandagmiddag omkieperden en op een aantal woningen en winkels in de Hooftstraat vielen. De man werd onder het puin vandaan gehaald en had last van zijn heup. Ook heeft een hond de klap niet overleefd.
Julianabrug
De bouwkranen en het deel van de nieuwe Julianabrug die omvielen, zorgden voor huiveringwekkende beelden en er werd gevreesd voor vele gewonden en doden.
Dat er in de loop van de middag en avond geen slachtoffers zijn gevonden, in combinatie met het feit dat niemand als vermist is opgegeven, was reden om de zoektocht te staken, aldus de burgemeester. ,,Dat betekent niet dat we klaar zijn. Er is veel materiële schade, leed en ongemak omdat een aantal mensen niet naar huis kan of getuige is geweest van dit vreselijke ongeval. De komende dagen is er nog veel werk te verzetten."
quote:Drie personen als verdachte aangemerkt bij ongeluk Alphen
Drie personen zijn als verdachten aangemerkt in verband met het ongeluk in Alphen aan den Rijn van maandagmiddag, waarbij twee bouwkranen en een brugdeel omvielen en een aantal gebouwen verwoestten.
Dat zei hoofdofficier van justitie Kitty Nooy van het Openbaar Ministerie (OM) in Den Haag maandagavond tijdens een persconferentie op het gemeentehuis van Alphen aan den Rijn.
De verdachten hebben deze status gekregen, vooral omdat zij dan zwijgrecht hebben en recht op een advocaat. ''Het is nog veel te vroeg om te zeggen of er strafbare feiten zijn gepleegd'', aldus Nooy.
Zeker vier huizen en twee winkels aan de Hooftstraat zijn zwaar beschadigd geraakt. Het instortingsgevaar in de getroffen panden is groot. Voor zover bekend is één man gewond geraakt. Hij werd onder het puin vandaan gehaald en had last van zijn heup.
De zoektocht naar andere mogelijke slachtoffers werd maandagavond om 23.00 uur gestopt. Er werden geen slachtoffers meer gevonden er is ook niemand vermist.
Volgens de woordvoerder van het team is er "een goede uitgebreide zoektocht geweest, met alle vijf de honden." De verwoeste panden zijn nu vrijgegeven om te worden opgeruimd.
Bron: NOSquote:Ongeveer 14 huizen Alphen geëvacueerd
De bewoners van zo'n veertien huizen in Alphen aan den Rijn hebben vannacht niet in hun eigen bed kunnen slapen, zegt de brandweer. Ze werden na het ongeluk van gisteren geëvacueerd. De mensen werden opgevangen in een kerk in de buurt van de plek waar gisteren twee hijskranen en een brugdeel op huizen en winkels vielen. De ME werd ingezet om hun woningen te bewaken.
Het gaat om bewoners aan de kant van de Rijn waar de kranen bovenop vielen. Van sommigen is het huis verwoest, anderen moesten uit voorzorg hun huis uit. Om hoeveel mensen het precies gaat, is volgens een woordvoerder van de brandweer niet bekend. Hij zei dat een handjevol mensen in een hotel heeft geslapen, de rest kon bij familie terecht.
Aan de kant waar de kranen de huizen niet raakten, is de kade ontzet. Dat kon gevaar opleveren voor de bewoners aan die kant van de Rijn, maar zij mochten gisteravond laat alsnog naar huis.
Opruimen
Bij de zoekactie gisteren na het ongeluk werden geen slachtoffers gevonden. De brandweer gaat ervan uit dat er geen mensen onder het puin liggen. "We beginnen zo met het maken van een plan hoe de kranen weg te krijgen", zegt de woordvoerder. "Daarna zit de taak van de brandweer erop." Volgens hem moet een ander bedrijf de kranen weghalen en is het de gemeente die dat coördineert.
De bewoners ontvangen een brief van de gemeente met informatie over het ongeluk.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nou ja, dat ding ligt nu keurig op land dus een normale landkraan zou voldoende moeten zijn.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 11:41 schreef Cassius het volgende:
Ben wel benieuwd hoe ze dat brugdek er weer uit gaan krijgen als de kranen verwijderd zijn. Daar zullen nog grotere kranen aan te pas moeten komen.
Dat wel, maar goed, een kleine 200 ton waarvan het zwaartepunt meer richting het water ligt... Aan de andere kant, het dek zal wel niet meer bruikbaar zijn dus wellicht snijden ze het gewoon aan stukken.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 11:43 schreef skrn het volgende:
[..]
Nou ja, dat ding ligt nu keurig op land dus een normale landkraan zou voldoende moeten zijn.
Niet echt plek voor dacht ik.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 11:43 schreef skrn het volgende:
[..]
Nou ja, dat ding ligt nu keurig op land dus een normale landkraan zou voldoende moeten zijn.
iig een stuk meer dan voordat ze begonnen met deze operatiequote:Op woensdag 5 augustus 2015 11:57 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Niet echt plek voor dacht ik.
En dat in combinatie met de oever aan de overkant die al schade zou hebben.....quote:Op woensdag 5 augustus 2015 11:45 schreef Cassius het volgende:
[..]
Dat wel, maar goed, een kleine 200 ton waarvan het zwaartepunt meer richting het water ligt... Aan de andere kant, het dek zal wel niet meer bruikbaar zijn dus wellicht snijden ze het gewoon aan stukken.
waarom? -omdat daar nauwelijks plaats is voor 'gewoon kranen'quote:Op woensdag 5 augustus 2015 08:58 schreef skrn het volgende:
[..]
Hoe meer je alles van te voren in elkaar zet, des te beter natuurlijk. Als je gewoon kranen op de markt hebt, die dat kunnen, dan zou ik niet weten waarom er op de bouwplaats gemonteerd moet worden.
Tijd voor de bouwvak zal hij denken....quote:Op woensdag 5 augustus 2015 12:39 schreef Glitter_Aardbei het volgende:
http://m.alphens.nl/nieuw(...)brug-bij-davids.html
Die stratenmaker..
Deze beelden zijn duidelijker: http://www.telegraaf.nl/b(...)napt_aan_dood__.htmlquote:Op woensdag 5 augustus 2015 12:39 schreef Glitter_Aardbei het volgende:
http://m.alphens.nl/nieuw(...)brug-bij-davids.html
Die stratenmaker..
Civieltechnisch meestertalent gespot.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 12:59 schreef eigendeegcookie het volgende:
[..]
waarom? -omdat daar nauwelijks plaats is voor 'gewoon kranen'
-omdat het op zn plaats zetten van de losse reepjes minder risico's met zich meebrengt.
-omdat de volgende keer de ene helft van de brug nog gebruikt kan worden terwijl de andere helft vervangen/gerepareerd wordt.
Al dat werk voor niks.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 12:39 schreef Glitter_Aardbei het volgende:
http://m.alphens.nl/nieuw(...)brug-bij-davids.html
Die stratenmaker..
Bekijk en luister het filmpje van schreeuwmevrouw eensquote:Op woensdag 5 augustus 2015 13:07 schreef CherryLips het volgende:
Het heeft dus al behoorlijke herrie gemaakt, anders had niet iedereen het m op een rennen gezet. geluk bij een ongeluk
Dat horen ze nauwelijks/niet aan de andere kant van de huizen hoor.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 14:28 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
[..]
Bekijk en luister het filmpje van schreeuwmevrouw eens
Ik gok dat ze het gebeuk van dat brugdeel tegen de kranen wel hebben gehoord.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 14:29 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Dat horen ze nauwelijks/niet aan de andere kant van de huizen hoor.
Op een filmpje wat ongeveer 1/2 kilometer verder aan de andere kant van het kanaal is opgenomen hoor je haar zelfs schreeuwen..quote:Op woensdag 5 augustus 2015 14:29 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Dat horen ze nauwelijks/niet aan de andere kant van de huizen hoor.
Dat denk ik eerder idd.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 14:30 schreef Rabieluh het volgende:
[..]
Ik gok dat ze het gebeuk van dat brugdeel tegen de kranen wel hebben gehoord.
Geenstijlquote:Op woensdag 5 augustus 2015 14:56 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
Ook Geenstijl is het met me eens;
quote:
Ik snap echt niet dat er nog geen parodieen, mashups, of remixen gemaakt zijn..quote:Op woensdag 5 augustus 2015 13:59 schreef raptorix het volgende:
Wow kan je nu al zeggen dat dat filmpje zwaar viral zal gaan.
Featuring Kraantje Pappie.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 15:25 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Ik snap echt niet dat er nog geen parodieen, mashups, of remixen gemaakt zijn..
quote:Op woensdag 5 augustus 2015 14:56 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
Ook Geenstijl is het met me eens;
"Zo hallo wakkere Nederlanders (behalve die stratenmaker dan). Uitstekend opgelet hoor. Was het Gemmie de Gilmevrouw die jullie leven gered heeft? Want dan nemen we bijna al onze grapjes over haar krijspaniek des doods bij dezen terug. Gemmie's gilwerk kan zomaar levensreddend geweest zijn. Check die nieuwe beelden dan. Op de suffe stratenmaker met zijn 'huhwatdoetiedereennou'-hoofd nou na, is iedereen bijtijds uit de danger zone voordat het brugdek een halve straat met de grond gelijk maakt. Geen idee of het Gemmie's alarmgeluiden waren. Maar bij dezen. Van ons. Voor Gemmie de Gilmevrouw: een eigentijdse Alphense adaptatie van De Schreeuw. *bescheiden applaus van beleefd artistiekerig kunstpubliek die met de neus in de lucht zuinig kijken* "
Bron,
http://www.geenstijl.nl/m(...)hhhhhh.html#comments
http://www.volkskrant.nl/(...)luk-alphen~a4113584/quote:Kraanexperts uitten dinsdag harde kritiek op de uitvoering van de operatie met het brugdek. Volgens Jan Zwagerman, wiens kraanbedrijf eerder dit jaar meedong naar de opdracht, hebben de aannemers 'cruciale fouten' gemaakt. 'De zwenkkracht van de kranen was te licht en ze waren niet op een degelijke manier vastgezet, waardoor ze gemakkelijk van de pontons gleden.'
Deskundigen blijken het achteraf al vaak fout te hebben, maar een concurrent die heeft verloren bij de inschrijving zou ik zeker met een korreltje zout nemen.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 17:04 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)luk-alphen~a4113584/
Iemand die weet wat het maximum "zwenkkoppel" van die kranen was? Kraan specificaties lijken enkel max zwenksnelheid te geven.
Ja Edvard Munch wist al in 1893 dat het fout zou gaan en waarschuwde ons daarvoor met zijn schilderij!quote:
Er was maar één inschrijving, toch?quote:Op woensdag 5 augustus 2015 17:07 schreef hottentot het volgende:
[..]
Deskundigen blijken het achteraf al vaak fout te hebben, maar een concurrent die heeft verloren bij de inschrijving zou ik zeker met een korreltje zout nemen.
Deze kranen kunnen wel veel tillen en vervolgens zwenken met zware last, maar als zo een kraan op een ponton staat die gaat kantelen waardoor de kraan niet meer waterpas staat dan is er geen houden meer aan.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 17:04 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)luk-alphen~a4113584/
Iemand die weet wat het maximum "zwenkkoppel" van die kranen was? Kraan specificaties lijken enkel max zwenksnelheid te geven.
quote:Op woensdag 5 augustus 2015 12:59 schreef eigendeegcookie het volgende:
[..]
waarom? -omdat daar nauwelijks plaats is voor 'gewoon kranen'
-omdat het op zn plaats zetten van de losse reepjes minder risico's met zich meebrengt.
-omdat de volgende keer de ene helft van de brug nog gebruikt kan worden terwijl de andere helft vervangen/gerepareerd wordt.
Meer keren hijsen is meer risico.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 12:59 schreef eigendeegcookie het volgende:
[..]
-omdat het op zn plaats zetten van de losse reepjes minder risico's met zich meebrengt.
Weet ik, daarom ben ik benieuwd hoeveel zo'n kraan aankan. Maar swing torque lijkt enkel bij graafmachines en dergelijke gespecifieerd...quote:Op woensdag 5 augustus 2015 17:20 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Deze kranen kunnen wel veel tillen en vervolgens zwenken met zware last, maar als zo een kraan op een ponton staat die gaat kantelen waardoor de kraan niet meer waterpas staat dan is er geen houden meer aan.
Ramptoeristen klagen over catering in Alphen.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 15:25 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Ik snap echt niet dat er nog geen parodieen, mashups, of remixen gemaakt zijn..
Ik dacht meer aan iets als een geit in beeld als ze gaat schreeuwen ofzo..quote:Op woensdag 5 augustus 2015 20:08 schreef maily het volgende:
[..]
Ramptoeristen klagen over catering in Alphen.
Oja, die filmpjes zijn er genoegquote:Op woensdag 5 augustus 2015 20:16 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Ik dacht meer aan iets als een geit in beeld als ze gaat schreeuwen ofzo..
Ik ben alleen zelf een noob wat dat betreft..quote:Op woensdag 5 augustus 2015 20:20 schreef maily het volgende:
[..]
Oja, die filmpjes zijn er genoeg. Kwestie van goed monteren denk ik ...
Gemmie de geit ...
Ik ook.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 20:35 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Ik ben alleen zelf een noob wat dat betreft..
http://blog.kenteken.tv/2(...)evens-nader-bekeken/quote:Op woensdag 5 augustus 2015 19:04 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Weet ik, daarom ben ik benieuwd hoeveel zo'n kraan aankan. Maar swing torque lijkt enkel bij graafmachines en dergelijke gespecifieerd...
Bij kranen toch niet interessant, als de kraan het kan tillen, kan hij er ook mee draaien. Last die word gegeven is afhankelijk van hoe ver deze van het centrum af staat, maar als het getild word kan er ook mee worden gedraaid.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 19:04 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Weet ik, daarom ben ik benieuwd hoeveel zo'n kraan aankan. Maar swing torque lijkt enkel bij graafmachines en dergelijke gespecifieerd...
Uit de link waar ik op reageerde:quote:Op woensdag 5 augustus 2015 17:09 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Er was maar één inschrijving, toch?
(het aloude 'ik krijg dit dan krijg jij dat')
Meer kan ik er ook niet van maken.quote:Volgens Jan Zwagerman, wiens kraanbedrijf eerder dit jaar meedong naar de opdracht,
Er staat allang een geit op dumpertquote:Op woensdag 5 augustus 2015 20:16 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Ik dacht meer aan iets als een geit in beeld als ze gaat schreeuwen ofzo..
Maar kan de draaiing ook worden geremd, als de kraan niet meer waterpas staat?quote:Op woensdag 5 augustus 2015 21:35 schreef hottentot het volgende:
[..]
Bij kranen toch niet interessant, als de kraan het kan tillen, kan hij er ook mee draaien. Last die word gegeven is afhankelijk van hoe ver deze van het centrum af staat, maar als het getild word kan er ook mee worden gedraaid.
Ik kan het je werkelijk niet vertellen. Ik neem aan dat net als met hoogwerkers dat als de sensoren een vorm van overbelasting of scheefstaand opmerken dat niet alle functies nog mogen, maar het exacte kan ik je niet vertellen.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 23:16 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Maar kan de draaiing ook worden geremd, als de kraan niet meer waterpas staat?
Met een mechanische rem, een elektromagnetische rem, of met servobesturing?
quote:Op woensdag 5 augustus 2015 20:20 schreef maily het volgende:
[..]
Oja, die filmpjes zijn er genoeg. Kwestie van goed monteren denk ik ...
Gemmie de geit ...
Klopt, ALS de kraan waterpas staat.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 21:35 schreef hottentot het volgende:
[..]
Bij kranen toch niet interessant, als de kraan het kan tillen, kan hij er ook mee draaien. Last die word gegeven is afhankelijk van hoe ver deze van het centrum af staat, maar als het getild word kan er ook mee worden gedraaid.
Zo'n hydraulische kraan is aardig topzwaar, een ouderwetse kan veel meer hebben.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 01:48 schreef Simba het volgende:
[..]
Klopt, ALS de kraan waterpas staat.
Als de kraan scheef staat, gaat wel degelijk de kracht tellen waarmee gedraaid kan worden.
*btw dat draaien was niet de bedoeling, toen was het al helemaal foute boel.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 01:48 schreef Simba het volgende:
[..]
Klopt, ALS de kraan waterpas staat.
Als de kraan scheef staat, gaat wel degelijk de kracht tellen waarmee gedraaid kan worden.
Conclusie...achterste ponton was onstabielquote:Op donderdag 6 augustus 2015 02:04 schreef Piet_Piraat het volgende:
De achterste kraan zie je in het begin nog proberen om boel te redden maar wanneer brugdeel dwars gaat is het einde verhaal.
Wanneer die niet meegenomen werd door de last was die blijven staan waarschijnlijk.
Op het filmpje de achterste, vanuit brug gezien de voorste.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 02:14 schreef HiDiHo het volgende:
[..]
Conclusie...achterste ponton was onstabiel
Preciesquote:Op donderdag 6 augustus 2015 02:35 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Op het filmpje de achterste, vanuit brug gezien de voorste.
Maar degene met de minste topzwaarte gingquote:Op donderdag 6 augustus 2015 02:45 schreef Piet_Piraat het volgende:
Het is wel de vraag waarom daar nogal topzware kranen voor in te zetten?
De bovenste kraan heeft lager aangehaakt en krijgt meer gewicht.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 02:47 schreef HiDiHo het volgende:
Mooi bovenaanzicht vlak voor het gebeurde
[ afbeelding ]
Volgens mij zit dat wel gelijk...als ik op dit plaatje kijk....quote:Op donderdag 6 augustus 2015 02:50 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
De bovenste kraan heeft lager aangehaakt en krijgt meer gewicht.
Aan de achterkant zit het niet goed en wanneer de boel gaat draaien omdat 1 ponton schuin gaat en de andere niet, gaat het helemaal mis.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 02:53 schreef HiDiHo het volgende:
[..]
Volgens mij zit dat wel gelijk...als ik op dit plaatje kijk....
(dit is enkele seconden voor hij valt)
[ afbeelding ]
Ponton van kleinere kraan deugde niet en de rest was pech.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 03:01 schreef HiDiHo het volgende:
De hele achterste(vanuit dit standpunt) kraan zakt weg...let op het contragewicht van de achterste kraan...
...het ponton neemt zelfs de achterste sleep/duwboot mee
[ afbeelding ]
Die 2e wordt idd gewoon meegenomenquote:Op donderdag 6 augustus 2015 03:10 schreef Piet_Piraat het volgende:
De rechtse kraan krijgt teveel gewicht, trekt door wegzakken van ponton nog meer erheen en laat last zwenken waardoor al het gewicht op 1 kraan op wankel ponton komt.
Dat die 2e ook omdonderd is pure pech..
Die stratenmaker had meer geluk.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 03:12 schreef HiDiHo het volgende:
[..]
Die 2e wordt idd gewoon meegenomen
Ongelovelijk engeltje op zijn schouderquote:Op donderdag 6 augustus 2015 03:14 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Die stratenmaker had meer geluk.
Classic.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 03:19 schreef HiDiHo het volgende:
[..]
Ongelovelijk engeltje op zijn schouder![]()
Ik heb hem even vertraagd....let ook op de schaduw van de kraan
Zorg ik dat ik niet thuis benquote:Op donderdag 6 augustus 2015 04:13 schreef Piet_Piraat het volgende:
De mensen aan andere kant krijgen al nachtmerries wanneer de boel opgeruimd gaat worden.
Dan staan kranen kun kant op.
Daarom worden er vaak crawler-cranes toegepast bij hijsklussen vanaf pontons. Die zijn wat robuuster omdat ze gebouwd zijn om met een last te rijden, en daarom beter in staat oneffenheden in de ondergrond en dynamische krachten van de last op te vangen.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 01:48 schreef Simba het volgende:
[..]
Klopt, ALS de kraan waterpas staat.
Als de kraan scheef staat, gaat wel degelijk de kracht tellen waarmee gedraaid kan worden.
Dat hebben ze niet nee, bij het ophalen zie je dat het brugdeel licht draait richting de achterste kraan.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 03:01 schreef HiDiHo het volgende:
De hele achterste(vanuit dit standpunt) kraan zakt weg...let op het contragewicht van de achterste kraan...
...het ponton neemt zelfs de achterste sleep/duwboot mee
Daarnaast lijkt het ook wel of ze geen controle hebben over het stuk brug.
[ afbeelding ]
Geeft meteen de complexiteit aan, namelijk een dual-lift vanaf verschillende bakken, maar ook dat er getild en gedraaid moet worden, tegelijkertijd. Het is niet alleen zwenken om de last te verplaatsen, maar ook om de last te roteren. Of was dat nou niet de bedoeling?quote:Op donderdag 6 augustus 2015 02:47 schreef HiDiHo het volgende:
Mooi bovenaanzicht vlak voor het gebeurde
[ afbeelding ]
Dat draaien was niet het plan.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 07:48 schreef skrn het volgende:
[..]
Geeft meteen de complexiteit aan, namelijk een dual-lift vanaf verschillende bakken, maar ook dat er getild en gedraaid moet worden,
Gebruikten ze "actieve" ballast controle, of rekenden ze erop dat de pontons stabiel genoeg waren? Problemen met de ballast zouden het overmatig rollen misschien kunnen verklaren. Compartimenten slechts gedeeltelijk gevuld, of verbonden compartimenten..quote:Op donderdag 6 augustus 2015 07:37 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Dat hebben ze niet nee, bij het ophalen zie je dat het brugdeel licht draait richting de achterste kraan.
Die zwenkt naar mijn mening overigens niet, doordat de ponton begint te kantelen draait het brugdeel naar de achterste kraan toe die vervolgens gewoon weggeduwd word.
Dat ponton is volgens de gegevens 11,5 meter breed, 1,5 meter smaller dan het ponton waar de AC 700 op staat.
Zoals Hottentot enkele topics terug al aangaf behoort het hijsen en verplaatsen heel geleidelijk te gaan zodat er voldoende tijd is om te ballasten.
In beginsel is er ook geen probleem maar wanneer ze verder ophalen begint het fout te gaan, wilde ze te snel of is dat ponton gewoon te smal en daardoor onvoldoende stabiel?
De ballast tussen beide pontons was sowieso niet hetzelfde, de 2e kraan had pech anders was die overeind gebleven.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 08:57 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Gebruikten ze "actieve" ballast controle, of rekenden ze erop dat de pontons stabiel genoeg waren? Problemen met de ballast zouden het overmatig rollen misschien kunnen verklaren. Compartimenten slechts gedeeltelijk gevuld, of verbonden compartimenten..
Had dit ongeluk kunnen voorkomen.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 10:06 schreef Jigzoz het volgende:
Wauw. Wat een deskundigen hier. Bij de volgende grote bouwkundige operatie kan de uitvoerder maar beter eerst even een topic op FOK! openen. Scheelt een hoop ongelukken.
De uitvoerder weet al die dingen ook wel maar tijdsdruk zorgt vaak voor wat extra risico's die genomen worden.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 10:06 schreef Jigzoz het volgende:
Wauw. Wat een deskundigen hier. Bij de volgende grote bouwkundige operatie kan de uitvoerder maar beter eerst even een topic op FOK! openen. Scheelt een hoop ongelukken.
Wat is ertegen om de klus een dag uit te stellen als zaken niet in orde blijken?quote:Op donderdag 6 augustus 2015 10:22 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
De uitvoerder weet al die dingen ook wel maar tijdsdruk zorgt vaak voor wat extra risico's die genomen worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |