Ik schakel relatief vroeg. En dat stuk blik is toch al niks waard...quote:Op maandag 20 juli 2015 21:37 schreef Doublepain het volgende:
[..]
Dan rij je dus in je 1 --> t/m 30, of bedoel je juist in zijn 2 --> t/m 30?
Maar dat nieuwe rijden is slecht voor je auto volgensmij, elke keer helemaal uit laten rollen in je versnelling. Lijkt me niet goed.
De oprit naar de snelweg hier heeft een bocht waar je 30km/u moet rijden, een paar honderd meter later zit je al op de snelweg. Dan zit mijn voetje wel onderin om gas te geven, anders kun je niet meekomen met het verkeer.quote:Op maandag 20 juli 2015 21:06 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Die geven pas gas NA de bocht in de oprit.
Hoogst irritant. Gas vanaf de eerste cm asfalt!
Ik heb het maar eens opgezocht, volgens het rdw zou mijn auto 136 pk hebben.quote:Op zondag 19 juli 2015 11:22 schreef chiren het volgende:
[..]
Ga dan ook niet met je Suzuki Alto naar Duitsland toe, die opritten zijn ontworpen voor auto's met 100+pk.
Ik heb bij mijn schoonouders altijd de neiging om steeds "schakelen!!" te roepen. Die rijden op de snelweg nog bijna in zijn twee ofzo.quote:Op maandag 20 juli 2015 21:39 schreef Doublepain het volgende:
[..]
Ik had dat eerst ook 2 jaar geleden, tot mijn oom een keer naast me zat en riep waar ik mee bezig was.. Gewoon naar 3000 en dan schakelen.
Gewoon handrembocht johquote:Op maandag 20 juli 2015 21:55 schreef sneakydesert het volgende:
[..]
De oprit naar de snelweg hier heeft een bocht waar je 30km/u moet rijden, een paar honderd meter later zit je al op de snelweg. Dan zit mijn voetje wel onderin om gas te geven, anders kun je niet meekomen met het verkeer.
Dat heb ik hier ook met m'n bakje. met tig duizend toeren invoegenquote:Op maandag 20 juli 2015 21:55 schreef sneakydesert het volgende:
[..]
De oprit naar de snelweg hier heeft een bocht waar je 30km/u moet rijden, een paar honderd meter later zit je al op de snelweg. Dan zit mijn voetje wel onderin om gas te geven, anders kun je niet meekomen met het verkeer.
Dan ben ik altijd blij als ik de radio weer kan horen.quote:Op maandag 20 juli 2015 21:59 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Dat heb ik hier ook met m'n bakje. met tig duizend toeren invoegen
ik lach me rot als ik in een andere auto zit, ik ben dat koekblik van mij zo gewend. Levensgevaarlijk.quote:Op maandag 20 juli 2015 22:01 schreef sneakydesert het volgende:
[..]
Dan ben ik altijd blij als ik de radio weer kan horen.
Mijn koekblik geeft niet eens aan als ik de handrem vergeten ben eraf te halen, kwam er pas een paar kilometer later achter. Niet eens last van gehadquote:Op maandag 20 juli 2015 22:07 schreef CherryLips het volgende:
[..]
ik lach me rot als ik in een andere auto zit, ik ben dat koekblik van mij zo gewend. Levensgevaarlijk.
Uitrollen valt wel mee, het zit hem vooral in het geven van voeding die hij niet kwijt kan. Bewust te laag in toeren blijven rijden levert, zeker met een EGR systeem, gewoon een dichtgeslipte inlaat op. Sommige kennen deze vast al: http://www.driving-dutchm(...)or-te-zuinig-rijden/quote:Op maandag 20 juli 2015 21:37 schreef Doublepain het volgende:
[..]
Dan rij je dus in je 1 --> t/m 30, of bedoel je juist in zijn 2 --> t/m 30?
Maar dat nieuwe rijden is slecht voor je auto volgensmij, elke keer helemaal uit laten rollen in je versnelling. Lijkt me niet goed.
Niet alleen pas geslaagden kunnen daar wat van. Hoeveel Nederlanders zitten in de bergen niet gewoon consequent een versnelling te hoog? Zeker met ecoblokjes, moet je hem eigenlijk gewoon niet onder de 3000 a 3500 toeren laten komen, zodat je veel koppel blijft houden (dat heb je nodig in de bergen). Grappig daarbij is als ik een heuveltje op rijd en van 50 naar 80 mag, dus de cc doorzet in de automaatwagen, deze wel terugschakelt. Of als je van 150 naar 200 doortrekt, gaat ie ook een versnelling terug.quote:Op maandag 20 juli 2015 21:37 schreef Ridocar het volgende:
Alsof alles standaard een versnelling te hoog zit.
Bij die kleine motortjes mag je 'm zelfs nog wel wat hoger in de toeren jagen. Daar zit echt geen vermogen in.quote:Op maandag 20 juli 2015 21:07 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
En schakelen bij 2000 a 2500 toeren met een benzineblokje waar de koppelpiek pas ergens tegen de 4k zit.
Juist. Dat was bij ons ook het probleem (205 met 1.4 benzinemotor). Ik heb altijd het nieuwe rijden aangeleerd gekregen tijdens het lessen. Opschakelen bij 2500 toeren en zo snel mogelijk naar de hoogste versnelling. Met als resultaat een dichtgeslibte uitlaat en een uitstoot waarmee die niet door de APK kwam. De garagist is er toen even mee gaan rijden en ik vermoed dat die 'm even goed op z'n staart getrapt heeft, want daarna kwam 'ie met glans door de uitstootmeting.quote:Op maandag 20 juli 2015 22:22 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Uitrollen valt wel mee, het zit hem vooral in het geven van voeding die hij niet kwijt kan. Bewust te laag in toeren blijven rijden levert, zeker met een EGR systeem, gewoon een dichtgeslipte inlaat op. Sommige kennen deze vast al: http://www.driving-dutchm(...)or-te-zuinig-rijden/
[..]
Niet alleen pas geslaagden kunnen daar wat van. Hoeveel Nederlanders zitten in de bergen niet gewoon consequent een versnelling te hoog? Zeker met ecoblokjes, moet je hem eigenlijk gewoon niet onder de 3000 a 3500 toeren laten komen, zodat je veel koppel blijft houden (dat heb je nodig in de bergen). Grappig daarbij is als ik een heuveltje op rijd en van 50 naar 80 mag, dus de cc doorzet in de automaatwagen, deze wel terugschakelt. Of als je van 150 naar 200 doortrekt, gaat ie ook een versnelling terug.
Ligt eraan wat je wilt. Als je moet klimmen e.d. en gang moet houden, heb je meer aan koppel, want je bent aan het trekken. Wil je gang maken, dan wil je liever vermogen.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 01:34 schreef AdoraBelle het volgende:
Bij die kleine motortjes mag je 'm zelfs nog wel wat hoger in de toeren jagen. Daar zit echt geen vermogen in.
Dit figuur doet alles fout dat je fout kan doen met inhalen:quote:Op dinsdag 21 juli 2015 01:34 schreef AdoraBelle het volgende:
Onderstaande bestuurder heeft volgens mij een doodswens:
http://www.dumpert.nl/med(...)_kleine_kutauto.html
Het nieuwe rijden wordt door velen verkeerd geïnterpreteerd. Veel mensen denken zo laag mogelijk in toeren, terwijl het nieuwe rijden is: "Niet onnodig hoog in toeren." Als jij dus 4000 toeren nodig hebt, dan is dat niet onnodig. Bijvoorbeeld bij invoegen. Ik trek hem bij invoegen wel eens door, ook met passagiers, en sla dan een versnelling over. Van zijn 3 naar zijn 5, altijd grappig als je mensen in de auto hebt die pas net hun rijbewijs hebben. Die zitten me dan aan te kijken alsof ik aan het toveren ben.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 01:37 schreef AdoraBelle het volgende:
[..]
Juist. Dat was bij ons ook het probleem (205 met 1.4 benzinemotor). Ik heb altijd het nieuwe rijden aangeleerd gekregen tijdens het lessen. Opschakelen bij 2500 toeren en zo snel mogelijk naar de hoogste versnelling. Met als resultaat een dichtgeslibte uitlaat en een uitstoot waarmee die niet door de APK kwam. De garagist is er toen even mee gaan rijden en ik vermoed dat die 'm even goed op z'n staart getrapt heeft, want daarna kwam 'ie met glans door de uitstootmeting.
En vaak is zo'n leswagen een stuk nieuwer, dus beter geïsoleerd, dan een klein oud hokje. Dus je hebt en meer herrie door hogere toeren en minder isolatie. Kan wennen zijn ja. Maarja, stap dan eens van een klein hokkie in een BMW/Mercedes/Audi en daarna weer terug. Is ook wennen.quote:Vanaf nu probeer ik om mezelf dat nieuwe rijden af te leren. Hoger in de toeren te rijden en later op te schakelen. Helaas zit het er best wel diep in, dus het zal nog wel even duren voordat ik het helemaal niet meer doe.
Het is in het begin ook best onprettig als je dan gewend bent om met een diesel te rijden waar je het gaspedaal amper hoeft aan te raken, om dan met een benzine auto te rijden die aanzienlijk meer herrie maakt omdat je bij het wegrijden al gas moet geven en voor de rest ook een stuk hoger in de toeren rijdt. Maar dat went wel, denk ik.
Dat doe ik inmiddels ook. Lekker doortrekken in de 1, dan 2 en 3, en dan kun je de 4 wel overslaan.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 02:07 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Het nieuwe rijden wordt door velen verkeerd geïnterpreteerd. Veel mensen denken zo laag mogelijk in toeren, terwijl het nieuwe rijden is: "Niet onnodig hoog in toeren." Als jij dus 4000 toeren nodig hebt, dan is dat niet onnodig. Bijvoorbeeld bij invoegen. Ik trek hem bij invoegen wel eens door, ook met passagiers, en sla dan een versnelling over. Van zijn 3 naar zijn 5, altijd grappig als je mensen in de auto hebt die pas net hun rijbewijs hebben. Die zitten me dan aan te kijken alsof ik aan het toveren ben.
Daar heb je op zich wel een punt. En wat dat laatste betreft: als jij iemand weet met een BMW/Mercedes/Audi dan zou ik best een poging willen wagen. Helaas ken ik niemand die zo'n auto heeft.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 02:07 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
En vaak is zo'n leswagen een stuk nieuwer, dus beter geïsoleerd, dan een klein oud hokje. Dus je hebt en meer herrie door hogere toeren en minder isolatie. Kan wennen zijn ja. Maarja, stap dan eens van een klein hokkie in een BMW/Mercedes/Audi en daarna weer terug. Is ook wennen.
Dat zou eigenlijk verboden moeten worden: leren wanneer je moet schakelen door naar je snelheidsmeter te kijkenquote:Op maandag 20 juli 2015 21:33 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Het nieuwe rijden is anders he?
1 voor rollen
2 voor 30
3 voor 50
4 voor 80
M'n vader gaf daar destijds ook commentaar op bij mij en vertelde toen hoe hij het deed. Hup, tig rijlessen naar de knoppen want sindsdien doe ik het ook zo, het is veel praktischerquote:Op dinsdag 21 juli 2015 03:25 schreef AdoraBelle het volgende:
[..]
Dat doe ik inmiddels ook. Lekker doortrekken in de 1, dan 2 en 3, en dan kun je de 4 wel overslaan.
Als ik op een 80 weg rijd dan sla ik soms 3 en 4 over, want dan zit je al op de 80 en kun je rustig in de 5 door tuffen.
Hoe je dat vertelt doet me trouwens denken aan die keer dat een vriend naast me in de auto zat. Hij had geleerd bij de rijles om bij het afremmen ook helemaal alle versnellingen langs terug te schakelen. Dus je komt van 80 af en remt af voor een kruising of rotonde, dan ging hij van de 5 naar de 4 naar de 3 naar de 2, om dan die kruising of rotonde op te rijden.
Ik ga meteen van de 5 naar de 2 omdat ik wel redelijk kan inschatten met welke snelheid ik over een kruising of rotonde ga. Ik heb er ook nooit commentaar op gehad tijdens de rijlessen.
Enige goede en correcte antwoord wat hier van toepassing is!quote:Op dinsdag 21 juli 2015 08:48 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Dat zou eigenlijk verboden moeten worden: leren wanneer je moet schakelen door naar je snelheidsmeter te kijken
Dat is echt bij elke auto anders, maar helaas wordt je daar tijdens je rijles nooit op voorbereid. Je leert rijden in één auto, meestal zelfs een diesel, en daarna als je je papiertje hebt wordt je aan je lot overgelaten om te ontdekken wat voor verschillen er eigenlijk allemaal kunnen zijn en waar je rekening mee moet houden.
Ik schakel altijd op gehoor. Toen ik net geslaagd was deed ik dat niet, maar ik zat mijn eerste ritten met een hoop oostbloktypes in de auto die massaal aanwijzingen begonnen te schreeuwen waarin het woord "sloech" veel voorkwam. Dat bleek слух te zijn "gehoor". Ze legden me in gebroken Nederlands uit van "Motarrr gaat kapoet ja, hielemaal vol bah als jaai raaiden so! Soms goed blazen! Benzien! Benzien! Broem! Brrroem! moet doen. Ies goed. Ja?"quote:Op dinsdag 21 juli 2015 08:48 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Dat zou eigenlijk verboden moeten worden: leren wanneer je moet schakelen door naar je snelheidsmeter te kijken
Dat is echt bij elke auto anders, maar helaas wordt je daar tijdens je rijles nooit op voorbereid. Je leert rijden in één auto, meestal zelfs een diesel, en daarna als je je papiertje hebt wordt je aan je lot overgelaten om te ontdekken wat voor verschillen er eigenlijk allemaal kunnen zijn en waar je rekening mee moet houden.
Grappig dat je de dubbele doorgetrokken streep niet noemt. Die zit daar blijkbaar met een goede reden, want het lijkt een drukke weg, met slecht zicht en zijwegen.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 02:07 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Dit figuur doet alles fout dat je fout kan doen met inhalen:
- Te dicht op de voorganger zitten waardoor je niets ziet
- In een bocht al inhalen waardoor je niet kan zien wat eraan komt (i.c.m. bovenstaande)
- Geen snelheid maken op eigen helft (door de korte volgafstand)
- Niet terugschakelen
- Je inhaalactie kosten wat kost af willen maken
quote:Op dinsdag 21 juli 2015 09:36 schreef Jihawti het volgende:
[..]
"Motarrr gaat kapoet ja, hielemaal vol bah als jaai raaiden so! Soms goed blazen! Benzien! Benzien! Broem! Brrroem! moet doen. Ies goed. Ja?"
Kut is dat he. Anderzijds gebeurt het ook vaak dat als ik zo iemand zie en een gaatje open laat (en zelfs nog kort rechtsknipper om aan te geven dat ze mogen), er helemaal niets gebeurtquote:Op dinsdag 21 juli 2015 09:47 schreef Johnny Blaze het volgende:
Altijd leuk, achter een vrachtwagen zitten op de rechterstrook en een treintje van autos op de linkerstrook. Bijna iedereen die rijdt verdomme de gaten dicht, zo irritant, zelfs als je aangeeft er tussen te willen.
Haha ja, dat is dan weer de andere kant inderdaad, dat doe ik ook en inderdaad weinig mensen maken er gebruik van.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 09:50 schreef Ciora het volgende:
[..]
Kut is dat he. Anderzijds gebeurt het ook vaak dat als ik zo iemand zie en een gaatje open laat (en zelfs nog kort rechtsknipper om aan te geven dat ze mogen), er helemaal niets gebeurt
Ik zou mij ergens anders verzekeren.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 11:27 schreef TwisterNederland het volgende:
Kleine verzekeraars zijn inmiddels gestart met het inbouwen van spionageapparatuur in de auto om zo vast te leggen hoe je rijdt.
Vol gas weg bij groen levert strafpunten op en wegrijden als een kreupele bejaarde levert bonuspunten op. Invoegen met 60 levert ook bonuspunten op terwijl snelheid maken op de invoegstrook afgestraft wordt. Zelfs met 70 door rood rijden levert geen strafpunten terwijl met dezelfde snelheid remmen voor oranje strafpunten oplevert. Bochten, klaverbladen en afritten dienen ook met 40 genomen te worden want anders strafpunten. Dat je daarna invoegt met 60 is dan wel weer goed.
Slechte ontwikkeling vind ik, want zo'n kastje kan alleen je eigen gebruik registreren en niet de situatie eromheen. Daarnaast kan de omgeving je ook strafpunten bezorgen. Vol in de remmen omdat iemand hem ervoor gooit bijvoorbeeld, een fietser die voorrang neemt en jou over het hoofd ziet of het oranje verkeerslicht van hierboven.
Afgezien dat de verzekeraar later waarschijnlijk een paar jaar later redenen vindt om niet uit te betalen. "Nou, je reed 65 in een 60 zone en in de voorwaarden staat dat je ten alle tijde aan de snelheid moet houden". Want dat is een doel van een verzekeraar, zo min mogelijk uitkeren.
Wat vinden jullie?
Ik vind het sowieso geen fijn gevoel dat iemand anders mee kan kijken. Dan betaal ik daar maar wat meer voor. Als er een ongeluk met m'n auto is heb ik daar nog altijd de dashcam voor.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 11:27 schreef TwisterNederland het volgende:
Kleine verzekeraars zijn inmiddels gestart met het inbouwen van spionageapparatuur in de auto om zo vast te leggen hoe je rijdt.
Vol gas weg bij groen levert strafpunten op en wegrijden als een kreupele bejaarde levert bonuspunten op. Invoegen met 60 levert ook bonuspunten op terwijl snelheid maken op de invoegstrook afgestraft wordt. Zelfs met 70 door rood rijden levert geen strafpunten terwijl met dezelfde snelheid remmen voor oranje strafpunten oplevert. Bochten, klaverbladen en afritten dienen ook met 40 genomen te worden want anders strafpunten. Dat je daarna invoegt met 60 is dan wel weer goed.
Slechte ontwikkeling vind ik, want zo'n kastje kan alleen je eigen gebruik registreren en niet de situatie eromheen. Daarnaast kan de omgeving je ook strafpunten bezorgen. Vol in de remmen omdat iemand hem ervoor gooit bijvoorbeeld, een fietser die voorrang neemt en jou over het hoofd ziet of het oranje verkeerslicht van hierboven.
Afgezien dat de verzekeraar later waarschijnlijk een paar jaar later redenen vindt om niet uit te betalen. "Nou, je reed 65 in een 60 zone en in de voorwaarden staat dat je ten alle tijde aan de snelheid moet houden". Want dat is een doel van een verzekeraar, zo min mogelijk uitkeren.
Wat vinden jullie?
Iets meer afstand nemen van de vrachtwagen, dan blijven de gaten open. Men anticipeert waarschijnlijk op het zonder 'aanloopje' ertussen prakken (wat jij misschien niet eens doet, maar wat wel irritant is).quote:Op dinsdag 21 juli 2015 09:47 schreef Johnny Blaze het volgende:
Altijd leuk, achter een vrachtwagen zitten op de rechterstrook en een treintje van autos op de linkerstrook. Bijna iedereen die rijdt verdomme de gaten dicht, zo irritant, zelfs als je aangeeft er tussen te willen.
Ik schakel op gehoor (veel herrie: eentje hoger) en hikken/bokken (terugschakelen).quote:Op dinsdag 21 juli 2015 08:48 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Dat zou eigenlijk verboden moeten worden: leren wanneer je moet schakelen door naar je snelheidsmeter te kijken
Dat is echt bij elke auto anders, maar helaas wordt je daar tijdens je rijles nooit op voorbereid. Je leert rijden in één auto, meestal zelfs een diesel, en daarna als je je papiertje hebt wordt je aan je lot overgelaten om te ontdekken wat voor verschillen er eigenlijk allemaal kunnen zijn en waar je rekening mee moet houden.
Ik probeer wel een redelijke afstand te houden tot zo'n vrachtwagen ja, maar toch nog veel mensen die gewoon de gaten dichtrijden.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 11:37 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Iets meer afstand nemen van de vrachtwagen, dan blijven de gaten open. Men anticipeert waarschijnlijk op het zonder 'aanloopje' ertussen prakken (wat jij misschien niet eens doet, maar wat wel irritant is).
Bij onze auto heb ik kan ik het horen wanneer ik moet overschakelen (geen toerenteller). Maar na een tijdje weet je wel ongeveer bij welke snelheid dat is. Dat is wel handig voor als je net ff een lekker nummer op hebt staan en daardoor het motorgeluid niet meer hoort.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 08:48 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Dat zou eigenlijk verboden moeten worden: leren wanneer je moet schakelen door naar je snelheidsmeter te kijken
Dat is echt bij elke auto anders, maar helaas wordt je daar tijdens je rijles nooit op voorbereid. Je leert rijden in één auto, meestal zelfs een diesel, en daarna als je je papiertje hebt wordt je aan je lot overgelaten om te ontdekken wat voor verschillen er eigenlijk allemaal kunnen zijn en waar je rekening mee moet houden.
Op welke van de twee kreeg je commentaar? Het meteen terugschakelen naar de juiste versnelling, of het via alle versnellingen terugschakelen?quote:Op dinsdag 21 juli 2015 09:04 schreef CherryLips het volgende:
[..]
M'n vader gaf daar destijds ook commentaar op bij mij en vertelde toen hoe hij het deed. Hup, tig rijlessen naar de knoppen want sindsdien doe ik het ook zo, het is veel praktischer
Volgens mij laten ze dan niet meer de koppeling tussentijds opkomen, maar houden ze gewoon de koppeling ingetrapt terwijl ze terugschakelen. Dat is althans hoe ik het meemaakte toen ik bij iemand in de auto zat die het deed. Die trapte de koppeling en ging dan alle versnellingen bij langs terwijl hij afremde, en liet de koppeling pas weer opkomen toen 'ie wegreed in de 1.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 09:12 schreef Viezze het volgende:
Via alle versnellingen terugschakelen lijkt me vrij onzinnig en zorgt alleen maar voor extra belasting van je koppeling lijkt me?
2500 rpm is meer dan stationair, maar nog wel vrij rustig ja.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 11:45 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Ik schakel op gehoor (veel herrie: eentje hoger) en hikken/bokken (terugschakelen).
Maar ik had dus een vraag over hoeveel/ wat 2500 rpm en wat dan 4000 rpm is. Ondertussen zit iedereen commentaar te leveren op mijn verwachte schakelgedrag, terwijl ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag heb.
Lezen is echt moeilijk, blijkt.
Anyway. 2500 rpm is rustig draaiende moter en 4000 rpm is gierende moter??
Echt? Dat heeft toch geen enkel nut als de koppeling ingetrapt is?quote:Op dinsdag 21 juli 2015 13:28 schreef AdoraBelle het volgende:
...
Volgens mij laten ze dan niet meer de koppeling tussentijds opkomen, maar houden ze gewoon de koppeling ingetrapt terwijl ze terugschakelen. Dat is althans hoe ik het meemaakte toen ik bij iemand in de auto zat die het deed. Die trapte de koppeling en ging dan alle versnellingen bij langs terwijl hij afremde, en liet de koppeling pas weer opkomen toen 'ie wegreed in de 1.
Nee klopt, maar nou je het zo zegt, mijn vader doet dat dus altijd. Totaal nutteloos eigenlijk. Mij is in ieder geval geleerd hem in een keer in de goede versnelling te zetten (dus pas in de 1 als je echt stilstaat, en anders afhankelijk van de snelheid).quote:Op dinsdag 21 juli 2015 14:14 schreef Jihawti het volgende:
[..]
Echt? Dat heeft toch geen enkel nut als de koppeling ingetrapt is?
Ja, zo is het mij ook geleerd. Volgens mij rijden wel meer vaders op automatismen dus als ze dat eenmaal 40 jaar zó gedaan hebben dan krijg je dan er niet meer uit.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 14:24 schreef Viezze het volgende:
[..]
Nee klopt, maar nou je het zo zegt, mijn vader doet dat dus altijd. Totaal nutteloos eigenlijk. Mij is in ieder geval geleerd hem in een keer in de goede versnelling te zetten (dus pas in de 1 als je echt stilstaat, en anders afhankelijk van de snelheid).
Dat heeft zeker wel een nut: als je onverwachts toch ineens weer door kunt rijden (stoplicht wordt groen voor je stilstaat) dan zit je al in de juiste versnelling om weer gas te geven en door te rijden.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 14:14 schreef Jihawti het volgende:
[..]
Echt? Dat heeft toch geen enkel nut als de koppeling ingetrapt is?
Net alsof je daar raketgeleerde voor moet zijnquote:Op dinsdag 21 juli 2015 14:34 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Dat heeft zeker wel een nut: als je onverwachts toch ineens weer door kunt rijden (stoplicht wordt groen voor je stilstaat) dan zit je al in de juiste versnelling om weer gas te geven en door te rijden.
Anders moet je op zo'n moment eerst nog bedenken welke versnelling je naar terug wilt schakelen om fatsoenlijk met je huidige snelheid weer door te kunnen rijden.
Oh dat lukt mij best hoor, die andere versnelling alsnog kiezen, en zo snel denk ik nou ook weer nietquote:Op dinsdag 21 juli 2015 14:34 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Dat heeft zeker wel een nut: als je onverwachts toch ineens weer door kunt rijden (stoplicht wordt groen voor je stilstaat) dan zit je al in de juiste versnelling om weer gas te geven en door te rijden.
Anders moet je op zo'n moment eerst nog bedenken welke versnelling je naar terug wilt schakelen om fatsoenlijk met je huidige snelheid weer door te kunnen rijden.
Ja, natuurlijk lukt dat, maar als je mee terug schakelt dan hoef je NIET te denken, dat is het idee waarschijnlijk juistquote:Op dinsdag 21 juli 2015 14:41 schreef Jihawti het volgende:
[..]
Oh dat lukt mij best hoor, die andere versnelling alsnog kiezen, en zo snel denk ik nou ook weer niet
Mijn vader doet dat ook zo, waarschijnlijk is hen dat vroeger zo aangeleerd.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 14:24 schreef Viezze het volgende:
[..]
Nee klopt, maar nou je het zo zegt, mijn vader doet dat dus altijd. Totaal nutteloos eigenlijk. Mij is in ieder geval geleerd hem in een keer in de goede versnelling te zetten (dus pas in de 1 als je echt stilstaat, en anders afhankelijk van de snelheid).
Het leek mij ondertussen eigenlijk wel duidelijk? Het is zo subjectief als de pest. Hangt geheel van je auto af, van de motor, van de geluidsisolatie, etc. etc. Wat de een 'gieren' vindt vindt de ander weer niet.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 11:45 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Ik schakel op gehoor (veel herrie: eentje hoger) en hikken/bokken (terugschakelen).
Maar ik had dus een vraag over hoeveel/ wat 2500 rpm en wat dan 4000 rpm is. Ondertussen zit iedereen commentaar te leveren op mijn verwachte schakelgedrag, terwijl ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag heb.
Lezen is echt moeilijk, blijkt.
Anyway. 2500 rpm is rustig draaiende moter en 4000 rpm is gierende moter??
Omdat ik de weg niet ken, maar uit eigen ervaring weet dat veel doorgetrokken strepen juist staan voor dat soort josti's die niet kunnen inhalen.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 09:36 schreef twiFight het volgende:
Grappig dat je de dubbele doorgetrokken streep niet noemt. Die zit daar blijkbaar met een goede reden, want het lijkt een drukke weg, met slecht zicht en zijwegen.
Slechte ontwikkeling, de informatie waarop zij zich baseren is te summier. Alle (waardevolle) randinformatie mist. Als ik opeens een ruk aan het stuur geef is dat minpunten, terwijl er misschien wel een kind de weg op kwam rennen (in een woonwijk) of rotzooi op de rijbaan lag. Zelfde als mensen die roepen dat ze nooit ongelukken hebben, terwijl iedereen ze een gevaar vindt op de weg. Dat komt dus niet doordat je zo goed rijdt, maar doordat andere zo goed anticiperen. Ik zou trouwens, puur uit principe, het gevecht haast wel aan willen gaan met ze als ze gaan miepen. Het liefste met een kind dat de weg op rent of iemand die hem ervoor flikkert waardoor je vol in de ankers moet. "U remt hard, daarvoor krijgt u maluspunten." Om dan met beelden te komen dat ze anders hadden mogen uitbetalen. Zou je gelijk krijgen als je dat doorzet naar een rechter? Mijn gevoel zegt van wel, maar de laatste weken hebben rechters zich, met agenten in het beklaagdenbankje, weer bewezen dat recht niet altijd recht is, maar vaak ook krom is.quote:
Voor de meeste iets oudere motoren is 2500 waar je normaal schakelt, als je rustig rijdt. Bij heel moderne kun je al bij 1800-2000 toeren, dan hoor je hem amper toeren maken.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 11:45 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Ik schakel op gehoor (veel herrie: eentje hoger) en hikken/bokken (terugschakelen).
Maar ik had dus een vraag over hoeveel/ wat 2500 rpm en wat dan 4000 rpm is. Ondertussen zit iedereen commentaar te leveren op mijn verwachte schakelgedrag, terwijl ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag heb.
Lezen is echt moeilijk, blijkt.
Anyway. 2500 rpm is rustig draaiende moter en 4000 rpm is gierende moter??
Schakelen als ie gaat stotteren door de rev limiter...quote:Op dinsdag 21 juli 2015 15:00 schreef twiFight het volgende:
Je merkt bij een vaste auto snel genoeg wanneer je geen acceleratievermogen meer hebt en daar pas je dan je rijstijl op aan.
Mwah... Een 106 met 1100tje maakt ook 4000 toeren bij 130. Hoef je niet echt voor door te trekken.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 15:04 schreef Fer het volgende:
4000 toeren hoor je meestal bij flink doortrekken, lekker brullen dus. Trek je nog verder naar dan krijg je meestal dat gierende race geluid.
Dit dus.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 09:36 schreef twiFight het volgende:
[..]
Dat 'zo laag mogelijk in de toeren' is meer bedoeld voor als je een constante snelheid hebt. Je kunt best in de 2 doortrekken naar boven de 50, maar als je op een 50 km/u weg rijdt is waarschijnlijk de 4 een betere versnelling. Wederom afhankelijk van de auto natuurlijk.
Toen ik op een zondag in de late ochtend van Alkmaar naar Utrecht moest, zat ik onder het fabriekscijfer... Maarja, als je op de A9 niet harder dan 110 gaat (zondagsverkeer), op de A2 niet harder dan 100, A12 niet harder dan 80 (buitenring) en het laatste stuk Utrecht in niet harder dan 70, alles op de cruise, verbruik je helemaal niet veel.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 16:55 schreef Fer het volgende:
Verbruik zal wel hoger zijn als je in heuvelachtig gebied woont, als wij de fabriekscijfers als niet halen in vlak nederland.
Probeer eens 100 te rijden in zijn 3 met een 903 CC (Seat Marbella), die wagen klinkt al niet echt lekker als je 100 rijd in zijn 5quote:Op maandag 20 juli 2015 21:32 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Hehe, ja geen toerenteller. En ik schakel dus op gehoor.
Ik vraag mij alleen af hoe dat zat met die 2500 toeren, wanneer je die haalt.
En een 1.0 L motertje, dus 100 in de 3e klinkt niet fijn.Gevalletje nood breekt wet.
Ik heb een vergelijkbaar koekblik!quote:Op dinsdag 21 juli 2015 18:00 schreef Magic-IRC het volgende:
[..]
Probeer eens 100 te rijden in zijn 3 met een 903 CC (Seat Marbella), die wagen klinkt al niet echt lekker als je 100 rijd in zijn 5
Nee daar bestaat mijn "context" niet uit, en daarmee onderschrijf je mijn eerder gemaakte punt, namelijk dat jouw interpretatievermogen te wensen over laat. Vandaar dat ik dit heb aangehaald, zodat je jouw mening kon herzien.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 17:44 schreef eP2e het volgende:
[..]
Jouw "context" bestaat uit een knuppel die je in je auto hebt liggen om geschillen mee op te lossen.
quote:Op woensdag 22 juli 2015 22:58 schreef Alt-tab het volgende:
[..]
Nee daar bestaat mijn "context" niet uit, en.....
.......vermeld reageer ik hier niet meer.
Hoe is het nou om elke dag jezelf neer te knuppelen?quote:Op woensdag 22 juli 2015 22:58 schreef Alt-tab het volgende:
2. Iemand niet voor rede vatbaar is / de bagage en woordenschat mist om objectief en neutraal het eigen gedrag kritisch te beoordelen
Nagels lakken, tanden poetsen, scheren, make-up opdoen of juist afhalen, het is vrijwel dagelijkse kost.quote:Op donderdag 23 juli 2015 10:16 schreef Tunafish het volgende:
Zonet een mevrouw die rustig haar nagels zat te lakken achter het stuurOp zich is het best knap, ware het niet dat ze de hele tijd terugviel naar 10km/u onder de limiet en dan snel weer optrekken naar 10km/u erboven als iemand haar ging inhalen.
Man, ik durf amper wat te eten tijdens het rijdenquote:Op donderdag 23 juli 2015 10:16 schreef Tunafish het volgende:
Zonet een mevrouw die rustig haar nagels zat te lakken achter het stuurOp zich is het best knap, ware het niet dat ze de hele tijd terugviel naar 10km/u onder de limiet en dan snel weer optrekken naar 10km/u erboven als iemand haar ging inhalen.
Het is gewoon altijd fout om fysiek geweld te gebruiken, ongeacht de situatie. Tenzij en andere partij eerst begint te slaan. Maar uit je eigen tekst blijkt dat jij degene bent die als eerste zal slaan als je de andere partij niet aanstaat.quote:Op woensdag 22 juli 2015 22:58 schreef Alt-tab het volgende:
1. Iemand mij bewust in gevaar brengt. Dat is een situatie waarin iemand bewust een handeling verricht welke een groot risico heeft aangaande mijn welzijn2. Iemand niet voor rede vatbaar is / de bagage en woordenschat mist om objectief en neutraal het eigen gedrag kritisch te beoordelen
Ja, ik heb ze inderdaad wel halve ochtendrituelen zien doen, maar nagellak was een nieuwe.quote:Op donderdag 23 juli 2015 10:48 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Nagels lakken, tanden poetsen, scheren, make-up opdoen of juist afhalen, het is vrijwel dagelijkse kost.![]()
Overigens weinig irritaties deze periode, want vakantie en geen files en rustig op de weg. Behalve misschien de doordeweekse "bejaarden in koekblikken/MPV's" zondagsrijders en "we gaan lekker een dagje weg" moeders met kroost voor wie de concepten spitsstrook, rechts rijden, constant rijden en gas geven bij inhalen volslagen onbekend zijn.
Ik ontbijt altijd in de autoquote:Op donderdag 23 juli 2015 10:52 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Man, ik durf amper wat te eten tijdens het rijden
Beter dat ze er nu niet rijden dan dat ze er straks na 31 juli wel rijdenquote:Op vrijdag 24 juli 2015 23:18 schreef Ridocar het volgende:
De geslotenverklaring voor alle voertuigen behalve voor vrachtauto's en autobussen op de A16 is opgeheven, maar geen auto te zien op die rijstrook.
Reed er van de week in de spits, maar de snelheid op die strook is 80, en op de andere twee stroken 90. Best wel apart dat onderscheid, denk dat daarom veel mensen ook lekker 90-95 bleven rijden op de andere stroken. Maar goed, ik was inderdaad wel één van de weinigen die gebruik maakte van die strook ja. Voelde als een gemiddelde spitsstrook.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 23:18 schreef Ridocar het volgende:
De geslotenverklaring voor alle voertuigen behalve voor vrachtauto's en autobussen op de A16 is opgeheven, maar geen auto te zien op die rijstrook.
Daarvoor is het idd 90-90-80, daar kan ik mij voorstellen dat men in het midden bleef rijden, maar na de Brienenoord was het blanco, daar had ik wel meer volk op rechts verwacht. Het bleef ook daar verdacht leeg.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 12:58 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Reed er van de week in de spits, maar de snelheid op die strook is 80, en op de andere twee stroken 90. Best wel apart dat onderscheid, denk dat daarom veel mensen ook lekker 90-95 bleven rijden op de andere stroken. Maar goed, ik was inderdaad wel één van de weinigen die gebruik maakte van die strook ja. Voelde als een gemiddelde spitsstrook.
Mensen zijn allergisch voor de rechter rijstrook.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 14:17 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Daarvoor is het idd 90-90-80, daar kan ik mij voorstellen dat men in het midden bleef rijden, maar na de Brienenoord was het blanco, daar had ik wel meer volk op rechts verwacht. Het bleef ook daar verdacht leeg.
Die 80/90/90 is wel raar, maar zal wel te maken hebben met onverwachte vrachtwagens op de rechterstrook. Alsof je die niet van een kilometer ziet... Of misschien is t een beperking in het systeem, het is natuurlijk op normale dagen wel een vrachtwagenstrook waar een hogere snelheid dan 80 wat onlogisch is.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 12:58 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Reed er van de week in de spits, maar de snelheid op die strook is 80, en op de andere twee stroken 90. Best wel apart dat onderscheid, denk dat daarom veel mensen ook lekker 90-95 bleven rijden op de andere stroken. Maar goed, ik was inderdaad wel één van de weinigen die gebruik maakte van die strook ja. Voelde als een gemiddelde spitsstrook.
Met 50 km/h durf ik wel door de berm hoor, ben je er ook voorbij.quote:Op zondag 26 juli 2015 21:59 schreef Sarasi het volgende:
Mensen die met 40km/h over een 60weg tuffen en ook midden op de weg blijven rijden zodat je er niet langs kunt.En dan een middelvinger geven als dat gaatje er eindelijk wel is en je er voorbij trekt.
Ik zat op de motor, heb net een paar dagen m'n rijbewijs. Leek me niet de slimste optie om dat te gaan forceren.quote:Op zondag 26 juli 2015 23:54 schreef vannelle het volgende:
[..]
Met 50 km/h durf ik wel door de berm hoor, ben je er ook voorbij.
Ik bedoelde idd met 2 wielen door de berm maar als je op een motor rijdt is dat niet zo'n goed idee idd.quote:Op zondag 26 juli 2015 23:55 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Ik zat op de motor, heb net een paar dagen m'n rijbewijs. Leek me niet de slimste optie om dat te gaan forceren.
Thanks. Vrijdag en zaterdagochtend was het gelukkig al prachtig weer.quote:Op maandag 27 juli 2015 00:03 schreef vannelle het volgende:
[..]
Ik bedoelde idd met 2 wielen door de berm maar als je op een motor rijdt is dat niet zo'n goed idee idd.
Veel plezier met je motor! Hopelijk wordt het nóg een keer echt zomer dit jaar.
Kilometers maken en wennen.quote:Op maandag 27 juli 2015 00:31 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Thanks. Vrijdag en zaterdagochtend was het gelukkig al prachtig weer.En over een week moet het ook weer mooier worden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |