Ik had je gewaarschuwd.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 22:45 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Same. Voor mij is het SP of Partij voor de Dieren.
Voor het Europarlement had ik ook nog GroenLinks gestemd, maar dat doe ik niet meer.
Het referendum was wel een goede zet, maar ik denk dat ze geschrokken waren van de uitslagquote:Op dinsdag 14 juli 2015 22:20 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik denk dat er wel een Grexit gekomen was in dat geval, zelfs als het juridisch onmogelijk is. Jammer dat Tsipras niet de ballen had om door te zetten en ook dat referendum was een zwakke zet.
Ik zweef... GL of PvdD waarschijnlijk...quote:Op dinsdag 14 juli 2015 22:45 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Same. Voor mij is het SP of Partij voor de Dieren.
Voor het Europarlement had ik ook nog GroenLinks gestemd, maar dat doe ik niet meer.
Ik twijfel of dat echt zo zou zijn gebeurd, een Grexit. Het is allemaal zulk theater dat ik niet meer weet of dingen worden gebruikt om de onderhandelingen naar hun hand te zetten of dat het gewoon echt zo is.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 22:46 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik denk dat dat juist een misvatting gebleken is. Ik dacht ook dat een Grexit onder alle omstandigheden onaanvaardbaar zou zijn, maar dat is niet het geval gebleken. Er was een Grexit gekomen als Tsipras maandagochtend niet akkoord zou zijn gegaan. Daarom is het programma ook zo streng, Tsipras heeft niet tot het uiterste kunnen dreigen met een Grexit tijdens de onderhandelingen.
Ik had het dan ook niet over specifiek het Griekse volk aangezien het hier om een internationale trend gaat. De internationale dimensie maakt het complexer maar het verandert niet de wetmatigheden. Ik denk trouwens niet dat de Euro het jaar 2100 haalt maar we zullen wel zien. Het is beter als je even wat bloed vergiet en dan weer normaal verder kan gaan dan dat je eeuwenlang verder blijft lijden. Ik ben dan ook een groot voorstander van een revolutie wanneer dat nodig is en daarbij mag het volk heel erg ver gaan. Ik geef de voorkeur aan een zachte revolutie maar soms is dat geen optie, dan moet het maar op de harde manier.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 22:46 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik snap je, maar het Griekse volk kan juist niet de Euro (het geld) waardeloos maken.
Weet je, ik denk dat hij een uur te vroeg is ingestort. Ik kan het me niet voorstellen dat ze een grexit geaccepteerd hadden, Hollande sowieso niet, en Merkel uiteindelijk ook niet, want die had de Duits-Franse as niet op het spel gezet.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 22:46 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik denk dat dat juist een misvatting gebleken is. Ik dacht ook dat een Grexit onder alle omstandigheden onaanvaardbaar zou zijn, maar dat is niet het geval gebleken. Er was een Grexit gekomen als Tsipras maandagochtend niet akkoord zou zijn gegaan. Daarom is het programma ook zo streng, Tsipras heeft niet tot het uiterste kunnen dreigen met een Grexit tijdens de onderhandelingen.
Het zal denk ik inderdaad niet meer goed aflopen met PvdA. Het is een zinkend schip... Gelukkig blijkt uit de laatste overwinningen van SP dat veel kiezers daarnaartoe overlopen.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 22:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ook ik trapte er in. De PvdA heeft de vorige keer een laatste kans gekregen van de kiezers (voor minstens 1-2 decennia), die kans heeft de PvdA niet aangegrepen. Je hoeft geen helderziende te zijn om te voorspellen dat de PvdA voorlopig niet meer zoveel zetels zal krijgen, de kiezer gelooft het simpelweg voorlopig niet als de PvdA roept dat ze weer linkser wil worden of is geworden. De vraag is nu waar de kiezers die eenmalig de PvdA weer een kans gaven nu op zullen gaan stemmen. Waarschijnlijk durft slechts hooguit de helft de stap te zetten om op de SP of de PvdD te stemmen en stemt de rest op Groenlinks, D66 en de CU of zoiets.
En dat is dan herkozenquote:Op dinsdag 14 juli 2015 22:51 schreef Dutchguy het volgende:
Zo'n Dijsselbloem die zonder blikken en blozen zegt op Nieuwsuur dat de euro er nog nooit zo sterk voorgestaan heeft. Ondertussen loopt het IMF bijna weg en gaan in Duitsland toch weer stemmen op dat ze toch een Grexit willen.
Dat is niet zeker bij nationalisaties.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 22:37 schreef Eufonie het volgende:
[..]
Klopt, maar dan is het geld al binnen voor de banken, daar gebeurd toch niks mee
Het is ongelofelijk. Ik vraag me af of hij wel oprecht gelooft wat hij zelf uitkraamt. Hij zegt ook echt dat het plan goed is voor Griekenland, terwijl het IMF dat ook al waanzin vond.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 22:51 schreef Dutchguy het volgende:
Zo'n Dijsselbloem die zonder blikken en blozen zegt op Nieuwsuur dat de euro er nog nooit zo sterk voorgestaan heeft. Ondertussen loopt het IMF bijna weg en gaan in Duitsland toch weer stemmen op dat ze toch een Grexit willen.
Wat verrast je daaraan? Kijk naar de geschiedenis, het is van alle tijden dat gevestigde partijen komen en gaan. Waarom zou dat ineens veranderd zijn in de twintigste eeuw?quote:Op dinsdag 14 juli 2015 22:52 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Het zal denk ik inderdaad niet meer goed aflopen met PvdA. Het is een zinkend schip... Gelukkig blijkt uit de laatste overwinningen van SP dat veel kiezers daarnaartoe overlopen.
En ach, publieke opinie kan zo snel veranderen. Eerst stemde de Grieken massaal op corrupte politieke partijen, nu is ineens een radicaallinkse partij aan de macht met best veel stemmen.Het kan alle kanten keren, dat verbaast me eigenlijk wel. Volgens mij zijn de meeste mensen niet heel erg vastig in hun ideologische positie. De gewone burger dan in ieder geval.
Wat was er goed aan het referendum? Ik vond het wel een stoere zet, maar in feite is het een zwaktebod. Tsipras had tijdens de verkiezingen van januari voldoende mandaat gekregen om een referendum achterwege te laten. Ik begrijp hoe gewichtig de keus voor het afbreken van de onderhandelingen zou zijn geweest, maar dat zijn zaken die bij het zijn van MP horen.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 22:46 schreef Izzy73 het volgende:
[..]
Het referendum was wel een goede zet, maar ik denk dat ze geschrokken waren van de uitslag![]()
Ze hadden waarschijnlijk gehoopt door de pinautomaten bijna te sluiten dat mensen wel ja zouden zeggen.
Een Grexit is volgens mij het beëindigen van deelname aan de Eurozone door Griekenland. Dat is nog wat anders dan de EU. Een probleem voor Griekenland zou zijn geweest dat een 'gedwongen' stap uit de Eurozone niet aanvechtbaar is. Misschien bij het Europese Hof, maar die trekken gerust jaren uit voor een beslissing. Ik denk dat er wel een juridische truc zou zijn verzonnen om Griekenland tot een Grexit te 'dwingen'.quote:Een Grexit zou nog 2 jaar op zich hebben laten wachten volgens het verdrag van Lissabon. Je kan niet zomaar uit de EU treden of gezet worden. Die 2 jaar had Griekenland niet. Tsipras is een EU meeloper en heeft geen ballen.
Daar heb je gelijk in. Ik weet het niet eigenlijk.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 22:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wat verrast je daaraan? Kijk naar de geschiedenis, het is van alle tijden dat gevestigde partijen komen en gaan. Waarom zou dat ineens veranderd zijn in de twintigste eeuw?
En daarbij was de voorlichting ronduit misleidend, stem NEEN en er komt een betere deal.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 22:54 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Wat was er goed aan het referendum? Ik vond het wel een stoere zet, maar in feite is het een zwaktebod. Tsipras had tijdens de verkiezingen van januari voldoende mandaat gekregen om een referendum achterwege te laten. Ik begrijp hoe gewichtig de keus voor het afbreken van de onderhandelingen zou zijn geweest, maar dat zijn zaken die bij het zijn van MP horen.
[..]
Ja, dat was inderdaad jammer. Alhoewel het met Varoufakis zijn plan wel het idee was.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 22:55 schreef Buster24 het volgende:
[..]
En daarbij was de voorlichting ronduit misleidend, stem NEEN en er komt een betere deal.
Ja, het zou me niets verbazen.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 22:55 schreef Scrummie het volgende:
Ik zie die deal nog wel falen eerlijk gezegd. Na dat interview met Tsiripas voelt het sfeertje toch vreemd aan.
Allemaal tijdrekkerij, het is een kwestie van tijd vooraleer bepaalde landen uit de Eurozone treden, dat is het moment waarop nieuwe allianties ontstaan en waarop wel eens zou kunnen worden besloten om heel die Eurozone en EU maar op te doeken en nieuwe allianties te vormen.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 22:51 schreef Dutchguy het volgende:
Dat idee heb ik ook.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 22:55 schreef Scrummie het volgende:
Ik zie die deal nog wel falen eerlijk gezegd. Na dat interview met Tsiripas voelt het sfeertje toch vreemd aan.
Toch was, als ik het zo las in mijn NRC, een Grexit zeer nabij. Merkel en Tsipras hadden hun onderhandelingen rond 6 uur 's ochtends definitief afgebroken, maar Tusk belette ze simpelweg de onderhandelingskamer te verlaten zonder akkoord. Met de maatregelen genomen in 2012 is een Grexit beheersbaar geworden en dus denk ik dat het een reëel scenario was voor Schauble/Merkel.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 22:51 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Weet je, ik denk dat hij een uur te vroeg is ingestort. Ik kan het me niet voorstellen dat ze een grexit geaccepteerd hadden, Hollande sowieso niet, en Merkel uiteindelijk ook niet, want die had de Duits-Franse as niet op het spel gezet.
Ze gokken op zijn jeugd, op zijn onervarenheid, dat soort dingen; ze spiegelen hem de hel voor, en uiteindelijk past hij...
Dit is denk ik wat er gebeurde inderdaad.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 22:51 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Weet je, ik denk dat hij een uur te vroeg is ingestort. Ik kan het me niet voorstellen dat ze een grexit geaccepteerd hadden, Hollande sowieso niet, en Merkel uiteindelijk ook niet, want die had de Duits-Franse as niet op het spel gezet.
Ze gokken op zijn jeugd, op zijn onervarenheid, dat soort dingen; ze spiegelen hem de hel voor, en uiteindelijk past hij...
Ik ga met jou mee.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 22:58 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Toch was, als ik het zo las in mijn NRC, een Grexit zeer nabij. Merkel en Tsipras hadden hun onderhandelingen rond 6 uur 's ochtends definitief afgebroken, maar Tusk belette ze simpelweg de onderhandelingskamer te verlaten zonder akkoord. Met de maatregelen genomen in 2012 is een Grexit beheersbaar geworden en dus denk ik dat het een reëel scenario was voor Schauble/Merkel.
Maar goed, jouw scenario kan natuurlijk ook kloppen. We kunnen nu eenmaal niet in het hoofd van Merkel kijken, dus we zullen het nooit precies weten waar de grens lag voor haar.
Ik vind dat maar een onzinargument. Natuurlijk informeert een politicus niet objectief, dat is zijn werk niet. Het volk is zelf verantwoordelijk om zich juist te informeren met behulp van de informatiebronnen die daarvoor zijn, zoals kranten en debatten.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 22:55 schreef Buster24 het volgende:
En daarbij was de voorlichting ronduit misleidend, stem NEEN en er komt een betere deal.
En het risico op een Grexit werd wel degelijk geaccepteerd denk ik, door de Ja-stemmers.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 23:01 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik vind dat maar een onzinargument. Natuurlijk informeert een politicus niet objectief, dat is zijn werk niet. Het volk is zelf verantwoordelijk om zich juist te informeren met behulp van de informatiebronnen die daarvoor zijn, zoals kranten en debatten.
Daar ben jij juist wel medeschuldig aan aangezien deze deal door uitsluitend linkse is doorgedrukt.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 22:58 schreef robin007bond het volgende:
Als Gouden Dageraad aan de macht komt, of het leger een coup pleegt, dan weet ik in ieder geval dat ik er niet medeschuldig aan ben.Misschien dat ik dan aan latere generaties kan vertellen hoe stom het was gegaan en hoe ik die idioterie inzag.
Ja, precies. Hij scheert rakelings langs de waarheid. Een heel handige manier om niet de hele waarheid te hoeven vertellen.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 22:44 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Dat is nu juist het punt. Hij doet alsof het enkel daarom draait, dingen die Syriza waarschijnlijk sowieso nog had willen doen.
In plaats van dat hij eerlijk is dat er draconische bezuinigingsmaatregelen vallen...
Ik weet 'iets' van onderhandelen...ik had er goed geld voor over gehad om erbij te zijn afgelopen weekend, maar ik denk dat ik de grote lijnen wel in kan schatten. Je ziet dat ook aan Varoufakis, als academicus met rationele argumenten aankomen, daar gaat het in zo'n proces niet om.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 22:59 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Dit is denk ik wat er gebeurde inderdaad.Pff.
Bekeken vanuit de ideologie die Tsipras zelf aanhangt, is dit een briljante zet. Nu kan iedere Griek zelf zien wat zijn of haar stem in de praktijk nog waard is, namelijk helemaal niets, en hoe het Griekse volk wordt uitgeknepen door vreemde mogendheden, zonder dat het daar op een vreedzame manier zelf nog iets aan kan doen.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 22:54 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Wat was er goed aan het referendum? Ik vond het wel een stoere zet, maar in feite is het een zwaktebod.
Waarom steunt Nieuwe Democratie het akkoord dan?quote:Op dinsdag 14 juli 2015 23:03 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Daar ben jij juist wel medeschuldig aan aangezien deze deal door uitsluitend linkse is doorgedrukt.
Dat heeft hij naar mijn menig ook duidelijk gezegd en hij was glashelder over de draconische situatie.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 22:44 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Dat is nu juist het punt. Hij doet alsof het enkel daarom draait, dingen die Syriza waarschijnlijk sowieso nog had willen doen.
In plaats van dat hij eerlijk is dat er draconische bezuinigingsmaatregelen vallen...
quote:Dijs @Nieuwsuur NPO2 14jul15: Over de situatie: "Dat komt vooral door deze Griekse regering. Tsipras besloot, terwijl de onderhandelingen nog bezig waren, een referendum uit te schrijven. Met een negatief advies. Een actie die tot ongelooflijk veel onbegrip en teleurstelling heeft geleid. Het 'nee'-advies was een oneerlijk advies.
Mijn boosheid zat hem in de mooie beloftes die de Griekse bevolking zijn voorgehouden. Je kunt geen dingen beloven die je niet kunt waarmaken. Dat hebben we in Griekenland op grote schaal gezien. Daarom heb ik geen medelijden met de Griekse regering, wel met de Griekse bevolking."
Wat een bullshit. Dit is een deal uit de hoge hoed van het neoliberalisme, die geen enkel ander doel dient dan om het neoliberale kaartenhuis van graaibanken en faalbestuurders overeind te houden.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 23:03 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Daar ben jij juist wel medeschuldig aan aangezien deze deal door uitsluitend linkse is doorgedrukt.
Dat moment is inderdaad cruciaal, daar had hij in ieder geval Tusk bij de cojones, wat was er gebeurd als hij daar voet bij stuk gehouden had?quote:Op dinsdag 14 juli 2015 22:58 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Toch was, als ik het zo las in mijn NRC, een Grexit zeer nabij. Merkel en Tsipras hadden hun onderhandelingen rond 6 uur 's ochtends definitief afgebroken, maar Tusk belette ze simpelweg de onderhandelingskamer te verlaten zonder akkoord. Met de maatregelen genomen in 2012 is een Grexit beheersbaar geworden en dus denk ik dat het een reëel scenario was voor Schauble/Merkel.
Maar goed, jouw scenario kan natuurlijk ook kloppen. We kunnen nu eenmaal niet in het hoofd van Merkel kijken, dus we zullen het nooit precies weten waar de grens lag voor haar.
Misschien verschijnen er over 20 jaar wat memoires.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 23:07 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Dat moment is inderdaad cruciaal, daar had hij in ieder geval Tusk bij de cojones, wat was er gebeurd als hij daar voet bij stuk gehouden had?
Dat en de uitspraken van Varoufakis. Ik denk dat de strijd nog niet gestreden is, Varoufakis was overigens economisch adviseur van Pasok (Papendreou) voor hij bij Syriza kwam. Zogenaamd een outsider die dondersgoed weet hoe de vork in Griekenland in de steel zit.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 22:55 schreef Scrummie het volgende:
Tsipras hoorde in zijn positie als MP voor alle Grieken dan ook geen stemadvies te geven en al helemaal niet een zinloos referendum te houden over iets dat niets was.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 23:01 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik vind dat maar een onzinargument. Natuurlijk informeert een politicus niet objectief, dat is zijn werk niet. Het volk is zelf verantwoordelijk om zich juist te informeren met behulp van de informatiebronnen die daarvoor zijn, zoals kranten en debatten.
Die komen op mijn boekenplankquote:Op dinsdag 14 juli 2015 23:11 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Misschien verschijnen er over 20 jaar wat memoires.
Dat is erg kort door de bocht.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 23:01 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Dat doen politici anders nooooit.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 23:15 schreef Buster24 het volgende:
Dus ja het MAG en NEE (oxi) het is niet verstandig je bevolking verkeerd te informeren.
Sociaaldemocraten zoals Dijsselbloem zijn niet links, dat zijn rechtse neoliberalen.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 23:03 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
De tijd is denk ik echt rijp voor links. Heel veel laagopgeleiden hebben niet echt meer een fatsoenlijk toekomstperspectief, doordat veel arbeid tegenwoordig gewoon niet meer gedaan hoeft te worden, mensen zien hoe erg ze genaaid worden door de bancaire sector, hoe sociaaldemocratie gefaald heeft in het aanpakken van het neoliberalisme, hoe privatiseringen verkeerd zijn uitgepakt, wat de gevolgen van de bezuinigingsmaatregelen zijn, de graaiers die vaak in het nieuws komen, de sociale voorzieningen die ze uitgehold zien worden.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 23:30 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Sociaaldemocraten zoals Dijsselbloem zijn niet links, dat zijn rechtse neoliberalen.
Ik zit Joris Luyendijk zijn boek te lezen en ik word met de bladzijde linkser
True that! Moet ik toch die hooivork gaan zoekenquote:Op dinsdag 14 juli 2015 23:37 schreef robin007bond het volgende:
[..]
De tijd is denk ik echt rijp voor links. Heel veel laagopgeleiden hebben niet echt meer een fatsoenlijk toekomstperspectief, doordat veel arbeid tegenwoordig gewoon niet meer gedaan hoeft te worden, mensen zien hoe erg ze genaaid worden door de bancaire sector, hoe sociaaldemocratie gefaald heeft in het aanpakken van het neoliberalisme, hoe privatiseringen verkeerd zijn uitgepakt, wat de gevolgen van de bezuinigingsmaatregelen zijn, de graaiers die vaak in het nieuws komen, de sociale voorzieningen die ze uitgehold zien worden.
Vreemd, want bankiers en linkse zijn twee handen op één buik.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 23:30 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Sociaaldemocraten zoals Dijsselbloem zijn niet links, dat zijn rechtse neoliberalen.
Bedoel je dat links regeltjesgeil is en dit zou voorkomen?quote:Op dinsdag 14 juli 2015 23:30 schreef SureD1 het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |