quote:Griekenland verlaat waarschijnlijk de eurozone en de Europese Unie als er geen akkoord over de schuldenkwestie wordt bereikt.
Dat stelt de Griekse centrale bank woensdag.
Het mislukken van een akkoord leidt volgens de Bank of Greece tot het begin "van een pijnlijk verloop dat in eerste instantie zal leiden tot een Grieks faillissement en uiteindelijk tot een vertrek van het land uit de eurozone en hoogstwaarschijnlijk uit de Europese Unie".
De centrale bank noemt het bereiken van een nieuw akkoord met de geldschieters "van het grootste belang om de directe gevaren voor de economie af te wenden, de onzekerheid te verminderen en zich te verzekeren van een duurzame groei".
Bank of Greece denkt dat de huidige schuldencrisis dan snel verandert in een oncontroleerbare crisis, met grote risico's voor de bankensector en financiële stabiliteit.
Diepe recessie
"Een vertrek uit de eurozone zal de toch al ongunstige situatie alleen maar verergeren, omdat de daaruit voortvloeiende wisselkoerscrisis de inflatie zal laten stijgen", aldus de centrale bank.
Dat zal dan leiden tot een diepe recessie, drastische inkomensdalingen, een grote groei van de werkloosheid en een grote economische terugval. "Vanuit zijn positie als belangrijk lid van de EU, zal Griekenland zichzelf gedegradeerd zien naar de rang van een arm land in Zuid-Europa."
Daarom heeft Bank of Greece de stellige overtuiging dat het bereiken van een akkoord "een historische noodzaak" is die niet genegeerd kan worden.
Tot nu toe lijkt het er volgens de centrale bank op dat er een compromis is bereikt over de belangrijkste voorwaarden van het akkoord. De kloof tussen de partijen zou klein zijn.
Levensvatbaar
"Wat we nu nodig hebben is een levensvatbaar akkoord", schrijft Bank of Greece. Maar wel een akkoord waarbij toekomstige generaties zoveel mogelijk worden ontzien, "omdat we geen recht hebben om ze daarmee op te zadelen".
Ondertussen halen Grieken weer veel geld van hun bankrekeningen. Op maandag en dinsdag zouden ze volgens Griekse media gezamenlijk 850 miljoen euro hebben opgenomen, meldt Het Financieele Dagblad.
http://www.nu.nl/economie(...)d-wordt-bereikt.html
twitter:RT_com twitterde op zaterdag 27-06-2015 om 00:18:33BREAKING: Greece to hold national referendum on debt deal http://t.co/oJEKR2uriP http://t.co/ygxKTfDjXx reageer retweet
En daar is de verwachte inmenging van de VS.quote:Op maandag 13 juli 2015 00:40 schreef Houtenbeen het volgende:
twitter:FoxBusiness twitterde op maandag 13-07-2015 om 00:30:44JUST IN: IMF asks that Greek PM Tsipras resign. reageer retweet
twitter:
twitter:AndrewWyszynski twitterde op maandag 13-07-2015 om 00:36:44@nstamouli @atsipras Break? Oh, Oh. If we hear screams, we'll know that it's Tsipras being waterboarded for the 2nd time! reageer retweet
quote:Clash Rutte en Renzi
Premier Rutte en de Italiaanse premier Renzi hadden net een felle woordenwisseling op de gang, zo meldt een diplomaat ons die getuige was van het conflict. In de onderhandelingen zitten de twee in verschillende kampen. Rutte vertegenwoordigt de strengere 'haviken' binnen de eurolanden, Renzi de minder strenge 'duiven'.
http://www.volkskrant.nl/(...)og-ver-weg~a4099490/
quote:Op maandag 13 juli 2015 00:47 schreef remlof het volgende:
[..]
En daar is de verwachte inmenging van de VS.
twitter:mdbaccardax twitterde op maandag 13-07-2015 om 00:47:52@Cone_of_power @FoxBusiness @Financialtailor IMF has officially denied the root of the story: an unsourced/unattributed splash in Bild. reageer retweet
Waarom zou Tsipras eigenlijk moeten aftreden ?quote:Op maandag 13 juli 2015 00:47 schreef remlof het volgende:
[..]
En daar is de verwachte inmenging van de VS.
De EU heeft het niet zo op democratie. Das allemaal maar lastig enzo.quote:Op maandag 13 juli 2015 00:53 schreef Vallon het volgende:
[..]
Waarom zou Tsipras eigenlijk moeten aftreden ?
Is het niet beter om eerst de maatregelen democratisch door het Parlement te jassen ?
http://www.volkskrant.nl/(...)e=1436739780000#livequote:Het gevecht van Rutte
Een aantal diplomaten kwam net vertellen waar de onderhandelingen momenteel op vastlopen. Een van de hordes komt van premier Rutte, zo blijkt. Hij zegt dat hij het niet in de Tweede Kamer kan verkopen in te stemmen met nieuwe hulp aan de Grieken, terwijl die dit jaar nog eerder genomen hervormingsmaatregelen hebben teruggedraaid. In de tekst moet daarom worden opgenomen dat elke maatregel die is teruggedraaid, gecompenseerd zal worden.
Met echte democratie was Griekenland er al lang uitgeschopt of zelfs geannexeerd.quote:Op maandag 13 juli 2015 00:54 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
De EU heeft het niet zo op democratie. Das allemaal maar lastig enzo.
De EU weet zelf wel wat goed is voor de burgers.
"This is Sparta" plaatje heb ik nog niet gezien.quote:Op maandag 13 juli 2015 01:09 schreef UpsideDown het volgende:
"pure wraakzucht", "totale verwoesting", "complete overgave", "vernedering van de Grieken"
Klinkt gezellig.
"catalogus van wreedheden", "uitgebreide mentale waterboarding"![]()
twitter:JarnoHa twitterde op maandag 13-07-2015 om 00:53:40"We will not see #Grexit sentence in the #EuroSummit statement" - EU source reageer retweet
twitter:GeorgiGotev twitterde op maandag 13-07-2015 om 01:06:29Many sources came to #EuroSummit to speak to journos suggesting that work is in progress and agreement at reach http://t.co/XnKDH2xtPn reageer retweet
Vijftig tinten grijs is niets bij de Europese politiek van tegenwoordigquote:Op maandag 13 juli 2015 01:09 schreef UpsideDown het volgende:
"pure wraakzucht", "totale verwoesting", "complete overgave", "vernedering van de Grieken"
Klinkt gezellig.
"catalogus van wreedheden", "uitgebreide mentale waterboarding"![]()
Hm.. Spanje lijkt vooralsnog meer aan de kant van de hardliners te staan. Portugal ook lijkt me?quote:Op maandag 13 juli 2015 01:20 schreef Jack_ het volgende:
Wat mij voornamelijk stoort and deze hele soap is hoe alles begon met dat vieze gegrijns, stoere praat blabla, maar nu - zoveel maanden later - ligt er niks en is de onzekerheid en wanorde gegroeid.
Het volk is de dupe en niet alleen dat: Noord en Zuid Europa worden op een smerige manier tegen elkaar uitgespeeld terwijl het een verenigd Europa zou moeten zijn (in concepttaal dan - realistisch gezien werkt het gewoon totaal niet).
Zowel Griekenland als de EU maken zich daar schuldig aan en het referendum mag dan een stem ten gehore gebracht hebben - er is geen verandering - er is wel onvrede en rusteloosheid. Hierdoor verliezen beide partijen hun geloofwaardigheid en is het een lose-lose aan het worden.
het is te hopenquote:Op maandag 13 juli 2015 01:16 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Straks moet jij een andere username aan gaan nemen.
Ver? Laat de Duitsers maar aan de EU-knoppen draaien zou ik zeggen, die weten wat ze doen.quote:Op maandag 13 juli 2015 01:20 schreef Strani het volgende:
Aan de ene kant zeg ik: We moeten Griekenland helpen en Duitsland gaat wel héél ver.
Aan de andere kant zeg ik: Ik heb totaal geen zin om zo'n 250 euro per persoon te betalen voor dit grapje (als mijn berekening een beetje hout snijdt).
Ik vrees dat veel mensen denken dat die miljarden uit de lucht komen vallen.
wat houdt dit dan concreet in?quote:Op maandag 13 juli 2015 01:17 schreef UpsideDown het volgende:
Veel zeggen dat het te laat is voor de Grieken, afgelopen dagen is het land praktisch de afgrond ingestort.
Ik heb er niet genoeg verstand van om dat in te kunnen schatten. En volgens mij geldt precies hetzelfde voor 99% in dit topic maar iedereen hier lijkt economisch en politiek expert.quote:Op maandag 13 juli 2015 01:23 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Ver? Laat de Duitsers maar aan de EU-knoppen draaien zou ik zeggen, die weten wat ze doen.
Dat de afgelopen weken de economie stil is komen te liggen mede omdat de banken dicht zijn, deze grap kost nog eens tientallen miljarden en richt enorme schade aan.quote:
nope, Spanje schijnt toch meer aan de kant van Frankrijk te staan. Zelfs Luxemburg schijnt fel tegen een grexit te zijnquote:Op maandag 13 juli 2015 01:21 schreef Strani het volgende:
[..]
Hm.. Spanje lijkt vooralsnog meer aan de kant van de hardliners te staan. Portugal ook lijkt me?
Durf ik niet met zekerheid te zeggen. Je ziet daar nu mondjesmaat wel de verbeteringen, maar ook daar waren problemen en zijn de mensen neer gezet als degenen die niet wilden meewerken en veranderen. Dat is wat me stoort aan het hele verhaal.quote:Op maandag 13 juli 2015 01:21 schreef Strani het volgende:
[..]
Hm.. Spanje lijkt vooralsnog meer aan de kant van de hardliners te staan. Portugal ook lijkt me?
Interessant, dank je.quote:Op maandag 13 juli 2015 01:27 schreef L3gend het volgende:
[..]
nope, Spanje schijnt toch meer aan de kant van Frankrijk te staan. Zelfs Luxemburg schijnt fel tegen een grexit te zijn
Van de Guardian:
[ afbeelding ]
Merkel pakt Tsipras en Hollande tegelijk, Rutte mag op de gang Renzi aanpakkenquote:Op maandag 13 juli 2015 01:11 schreef Confetti het volgende:
Rutte lijkt toch eindelijk zijn ballen te hebben gevonden, aangemoedigd door Merkel. Vond hem de laatste tijd al opvallend fel van toon.
Ik heb ook andere plaatjes langs zien komen vanavond, die alleen Frankrijk, Italië en Cyprus in het geen Grexit kamp hadden zitten...quote:
Mooie verdeling voor een NEuro en ZEuro.quote:Op maandag 13 juli 2015 01:27 schreef L3gend het volgende:
[..]
nope, Spanje schijnt toch meer aan de kant van Frankrijk te staan. Zelfs Luxemburg schijnt fel tegen een grexit te zijn
Van de Guardian:
[ afbeelding ]
Het is net waar je de lijn trekt denk ik. Van wat ik nou begrijp is er een groep landen die vinden dat de Grexit vermeden moet worden maar dat Griekenland wel een hoop in zal moeten leveren, en dat Spanje binnen die groep landen valt.quote:Op maandag 13 juli 2015 01:31 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Ik heb ook andere plaatjes langs zien komen vanavond, die alleen Frankrijk, Italië en Cyprus in het geen Grexit kamp hadden zitten...
Dat is zo, maar feit is dat Duitsland de grootste economie is en de zaakjes over het algemeen redelijk voor elkaar heeft. Ze staan echter al 60 jaar onder Franse druk bij het nemen van beslissingen op Europees vlak.quote:Op maandag 13 juli 2015 01:24 schreef Strani het volgende:
[..]
Ik heb er niet genoeg verstand van om dat in te kunnen schatten. En volgens mij geldt precies hetzelfde voor 99% in dit topic maar iedereen hier lijkt economisch en politiek expert.
iddquote:Op maandag 13 juli 2015 01:32 schreef Strani het volgende:
[..]
Het is net waar je de lijn trekt denk ik. Van wat ik nou begrijp is er een groep landen die vinden dat de Grexit vermeden moet worden maar dat Griekenland wel een hoop in zal moeten leveren, en dat Spanje binnen die groep landen valt.
quote:Spain: Madrid thinks keeping Greece in the euro is vital, but the centre-right government in Madrid will not want to make conditions too easy on Athens for fear of boosting the anti-austerity Podemos party.
Het probleem met Duitsland is alleen wel een beetje dat ze andere culturen erg slecht kunnen inschatten en de Duitse manier van doen het liefst overal zouden willen zien. En dat gaat niet lukken.quote:Op maandag 13 juli 2015 01:32 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Dat is zo, maar feit is dat Duitsland de grootste economie is en de zaakjes over het algemeen redelijk voor elkaar heeft. Ze staan echter al 60 jaar onder Franse druk bij het nemen van beslissingen op Europees vlak.
Klopt, en als het op economische politiek aan komt zit er een enorm cultuurverschil tussen die twee.quote:Op maandag 13 juli 2015 01:32 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Dat is zo, maar feit is dat Duitsland de grootste economie is en de zaakjes over het algemeen redelijk voor elkaar heeft. Ze staan echter al 60 jaar onder Franse druk bij het nemen van beslissingen op Europees vlak.
80 is veel te weinig, ze moeten nu op z'n minst 120 hebben om het hoofd boven water te houden.quote:
Dat is logisch inderdaad. Ik beken (ik woon in Spanje en zie in Podemos een groot gevaar voor dit land) dat ik ook hoop dat mensen zich door Griekenland laten afschrikken om nog op Podemos te stemmen.quote:
Exact dit dus.quote:Op maandag 13 juli 2015 01:31 schreef BobW het volgende:
Geen idee of dit al gepost is, maar ik vond het wel een goed stukje: http://krugman.blogs.nyti(...)ropean-project/?_r=1
Jammer dat politici meer stoer willen doen dan logisch nadenken.
twitter:JarnoHa twitterde op maandag 13-07-2015 om 01:21:55#EuroSummit has doubts over 50 bn¤ privatization target. IMF don't think it's realistic. - EU source reageer retweet
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |