abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 30 juli 2015 @ 11:18:12 #201
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_154759046
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 11:06 schreef Cherna het volgende:
Ze mogen natuurlijk hun zegje doen. Maar garanties zijn er niet. De landbouwsector is er in ieder geval niet gerust op en terecht.
http://www.globalinfo.nl/(...)et-tegen-ttip-groeit

De Franse boer die niet wenst grootschalig te boeren zal al helemaal niet willen meewerken. En de Franse boeren hebben het volk achter hun staan. Men is daar van mening dat landbouw en veeteelt moeten samengaan met natuur.

http://www.dewereldmorgen(...)tspraak-en-wetgeving
http://www.dewereldmorgen(...)elijke-strijd-met-eu
Even heel flauw omdat ik het niet kan laten:
Die kostendekkende prijzen zijn er zonder TTIP ook niet, dus waarom zou je daarom tegen zijn? :7

Nog een flauwe toevoeging:
Dames in bloemetjesjurken met een anti-monsanto spandoek zou ik mijn internationale handelsstrategie niet willen laten bepalen :')

Inhoudelijk:
Ik heb mij in het standpunt van agrariërs niet verdiept. Er zijn vast voor- en nadelen voor deze sector, zoals dat er bij elk verdrag zijn.

Bovendien spreken zij zich uit op basis van verwachting, niet op basis van zekerheid. Mooi dat daar nu over gepraat wordt natuurlijk, dan kan hier wat aan/ mee gedaan worden. a) met een aangepast verdrag waar de agrariërs wel mee kunnen leven of b) aanvullende maatregelen om de problemen weg te nemen.

Waarom zou je meteen het hele verdrag om zeep helpen?

Meest gehoorde is trouwens dat ze bang zijn voor een 'overspoeling van de markt met goedkoop Amerikaans vlees' omdat deze tegen een lagere kostprijs kunnen produceren omdat de regels daar minder streng zijn. Prima, dat je daar je zorg over uitspreekt, maar de EU commissie die onderhandelt ontkent dit.

Tevens druist het tegen een belangrijk doel van TTIP: Het level playing field.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  donderdag 30 juli 2015 @ 11:46:23 #202
321876 Cherna
Fuck the System
pi_154759599
quote:
6s.gif Op donderdag 30 juli 2015 11:18 schreef SicSicSics het volgende:
Tevens druist het tegen een belangrijk doel van TTIP: Het level playing field.
Wat is het doel van een TTIP? een race to the bottem voortzetten die we nu al helaas voor onze ogen zien gebeuren? of het uitsluiten van een Aziatische markt? Niets is duidelijk waarom je nu zo een verdrag nodig hebt om handel te kunnen drijven.

Dat je de opmerking maakt dat je dames dames in bloemetjesjurken met een anti-monsanto spandoek niet je handelsstrategie wil laten bepalen is duidelijk. Maar je kunt hieruit opmaken dat er ook mensen zijn die aan hun welzijn denken. Maar schijnbaar telt dat niet meer mee.

TTIP en het level playing field :) Zonder het TTIP is dat al niet mogelijk wil zwijgen als dit verdrag er nog eens overheen komt. Kijken of de lokale staalboer nog een kans heeft bij aanbestedingen.
Ik zie het als een grote lobby van monopolisten om een dusdanige regelgeving te creëren dat de kleine ondernemer hier nooit tegen kan opboksen binnen de EU.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  donderdag 30 juli 2015 @ 11:59:22 #203
116015 SicSicSics
pi_154759877
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 11:46 schreef Cherna het volgende:
Wat is het doel van een TTIP? een race to the bottem voortzetten die we nu al helaas voor onze ogen zien gebeuren? of het uitsluiten van een Aziatische markt? Niets is duidelijk waarom je nu zo een verdrag nodig hebt om handel te kunnen drijven.
Waarom moet je die vraag nog stellen als je zo enorm tegen bent? Het is geen race to the bottom, althans, niet volgens de commissie die de onderhandelingen uitvoert.

http://ec.europa.eu/trade/policy/in-focus/ttip/
quote:
Dat je de opmerking maakt dat je dames dames in bloemetjesjurken met een anti-monsanto spandoek niet je handelsstrategie wil laten bepalen is duidelijk. Maar je kunt hieruit opmaken dat er ook mensen zijn die aan hun welzijn denken. Maar schijnbaar telt dat niet meer mee.
Waarom denk je dat ik niet aan mijn welzijn denk? :) en ik zei al dat het geen inhoudelijke reactie was ;)
quote:
TTIP en het level playing field :) Zonder het TTIP is dat al niet mogelijk wil zwijgen als dit verdrag er nog eens overheen komt. Kijken of de lokale staalboer nog een kans heeft bij aanbestedingen.
Ik zie het als een grote lobby van monopolisten om een dusdanige regelgeving te creëren dat de kleine ondernemer hier nooit tegen kan opboksen binnen de EU.
Dit verdrag komt er niet 'overheen' dit verdrag komt in plaats van een serie andere verdragen. En één van de doelen is juist om dat playing field beter en eerlijker te maken.

En ik zie dat je het zo ziet. Ik zie alleen niet waarom. De Europese aanbestedingswet heet toch ook niet voor absurd veel sluitingen bij het MKB gezorgd.

Bovendien zie ik in mijn sector dat MKB een veel betere prijs neer kan leggen in bepaalde aanbestedingen dan een groot internationaal concern met absurd veel overhead.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  donderdag 30 juli 2015 @ 12:28:56 #204
321876 Cherna
Fuck the System
pi_154760513
quote:
6s.gif Op donderdag 30 juli 2015 11:59 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Waarom moet je die vraag nog stellen als je zo enorm tegen bent? Het is geen race to the bottom, althans, niet volgens de commissie die de onderhandelingen uitvoert.

[..]

Waarom denk je dat ik niet aan mijn welzijn denk? :) en ik zei al dat het geen inhoudelijke reactie was ;)

[..]

Dit verdrag komt er niet 'overheen' dit verdrag komt in plaats van een serie andere verdragen. En één van de doelen is juist om dat playing field beter en eerlijker te maken.

En ik zie dat je het zo ziet. Ik zie alleen niet waarom. De Europese aanbestedingswet heet toch ook niet voor absurd veel sluitingen bij het MKB gezorgd.

Bovendien zie ik in mijn sector dat MKB een veel betere prijs neer kan leggen in bepaalde aanbestedingen dan een groot internationaal concern met absurd veel overhead.
Ik geloof daar niet meer in. Het gedrocht in Brussel heeft al te vaak laten zien dat de beslissingen achter gesloten deuren niet goed hebben uitgepakt.
quote:

Opdrachten worden gebundeld tot een grote opdracht waardoor kleine ondernemers nauwelijks een kans maken.
Bovendien is de normering zo bizar uitgebreid dat daar kleine ondernemers nooit aan kunnen voldoen. Bovendien zitten grote ondernemingen zo diep binnen hun opdrachtgevers dat ze compleet de handel beheren zoals bijvoorbeeld archieven. Mogelijk mag je wat kruimels opruimen maar dat is het dan ook.
  donderdag 30 juli 2015 @ 12:39:29 #205
116015 SicSicSics
pi_154760701
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 12:28 schreef Cherna het volgende:
Ik geloof daar niet meer in. Het gedrocht in Brussel heeft al te vaak laten zien dat de beslissingen achter gesloten deuren niet goed hebben uitgepakt.
Dat is ook niet echt open en eerlijk hè? ;) Op zich natuurlijk prima, jouw standpunt, maar niet heel netjes.

Waar doel je trouwens specifiek op? Wat is er achter gesloten deuren beslist in Brussel wat negatief heeft uitgepakt?
quote:
Opdrachten worden gebundeld tot een grote opdracht waardoor kleine ondernemers nauwelijks een kans maken.
Bovendien is de normering zo bizar uitgebreid dat daar kleine ondernemers nooit aan kunnen voldoen. Bovendien zitten grote ondernemingen zo diep binnen hun opdrachtgevers dat ze compleet de handel beheren zoals bijvoorbeeld archieven. Mogelijk mag je wat kruimels opruimen maar dat is het dan ook.
En zo worden ook opdrachten expres opgeknipt en/ of initieel klein gehouden om deze onder EU-aanbestedingsgrens te houden. Of erger, nog kleiner om ze onder de aanbestedingsregels uit te krijgen. Gaat twee kanten op!

Tevens heb ik in de afgelopen paar jaar meerdere malen met een samenwerkingsverband van 'kleine' MKB bedrijven op grote tenders ingeschreven. Waar een wil is, is een weg.

Ik ben dus wel benieuwd naar waar je al deze wijsheden vandaan hebt.

En nogmaals:
MKB Nederland en VNO-NCW zijn gewoon voor TTIP.
Fine, fuck you then!
  donderdag 30 juli 2015 @ 12:41:58 #206
321876 Cherna
Fuck the System
pi_154760750
quote:
14s.gif Op donderdag 30 juli 2015 12:39 schreef SicSicSics het volgende:
Ik ben dus wel benieuwd naar waar je al deze wijsheden vandaan hebt.

Vanuit de engineeringswereld heb ik die ervaring wel en nadat men iso 9001 had ingevoerd waren de kleine ing bureaus ten dode opgeschreven. Ja zo mogen wat kruimels opeten maar de grote heren maken de dienst uit.
Kijk ook even hoe het op het spoor verloopt. Daar maken kleine vervoerders geen enkele kans.
Kijk ook even waar de grote ICT projecten naar toe gaan.

Achter gesloten deuren zie bijvoorbeeld de toelating van Griekenland, de invoering van de Euro. Allemaal gebaseerd op politieke gronden. Het creëren van een administratief gedrocht dat zijn weerga niet kent.
  donderdag 30 juli 2015 @ 12:59:11 #207
116015 SicSicSics
pi_154761173
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 12:41 schreef Cherna het volgende:
Vanuit de engineeringswereld heb ik die ervaring wel en nadat men iso 9001 had ingevoerd waren de kleine ing bureaus ten dode opgeschreven. Ja zo mogen wat kruimels opeten maar de grote heren maken de dienst uit.
Kijk ook even hoe het op het spoor verloopt. Daar maken kleine vervoerders geen enkele kans.
Kijk ook even waar de grote ICT projecten naar toe gaan.
ISO en NEN zijn nou juist goede voorbeelden voor het maken van een eerlijker speelveld. :) Standaardisatie; gelijke monniken, gelijk kappen. ISO 9001 is trouwens best te halen, ook voor een klein bedrijf. Tevens is het vaak niet eens nodig en vragen ze in een aanbesteding (die ik heb gezien) ISO 9001 of vergelijkbaar. Dat betekend dat je met een kwaliteitshandboek al niet meer uitgesloten wordt. :)

Bovendien is er een heel boekwerk geschreven over wat er wel en niet mag/ redelijk is om te vragen bij een aanbesteding. Ik weet ff niet meer hoe het heet,

En je noemt nu fantastische pijnpunten, waar enorm hard aan gewerkt wordt om het te verbeteren. En als je dat een beetje volgt dan zie je ook dat het niet zo zwart wit is en dat het allemaal niet simpel eventjes geregeld is. :)

quote:
Achter gesloten deuren zie bijvoorbeeld de toelating van Griekenland, de invoering van de Euro. Allemaal gebaseerd op politieke gronden. Het creëren van een administratief gedrocht dat zijn weerga niet kent.
Absoluut op politieke gronden. TTIP is natuurlijk ook voor een groot deel politiek wenselijk. Dat mes snijdt aan twee kanten natuurlijk.

Tevens zijn de invoering van de Euro en de toetreding van Griekenland niet achter gesloten deuren ingevoerd of bekokstoofd. Daar was men behoorlijk open over. Al jaren.
Fine, fuck you then!
  donderdag 30 juli 2015 @ 12:59:41 #208
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_154761185
quote:

Wij van WC-eend _O-
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  donderdag 30 juli 2015 @ 13:02:02 #209
116015 SicSicSics
pi_154761248
quote:
7s.gif Op donderdag 30 juli 2015 12:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Wij van WC-eend _O-
En de tegenstander(s) doe(n)(t) dat uit pure wereldverbeteraarsstandpunten? :')

:{w

Waarheid. Midden. Overigens nodig ik je uit om aantoonbare leugens bloot te leggen! Als je die kunt vinden zijn er ongetwijfeld veel mensen in geïnteresseerd! ^O^
Fine, fuck you then!
  donderdag 30 juli 2015 @ 13:03:23 #210
pi_154761283
quote:
6s.gif Op donderdag 30 juli 2015 13:02 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Die mensen zijn er ook, ja.
quote:
Overigens nodig ik je uit om aantoonbare leugens bloot te leggen! Als je die kunt vinden zijn er ongetwijfeld veel mensen in geïnteresseerd!
De onderhandelingen zijn geheim, dus welke leugens zijn er bloot te leggen?
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  donderdag 30 juli 2015 @ 13:03:53 #211
116015 SicSicSics
pi_154761294
quote:
7s.gif Op donderdag 30 juli 2015 13:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Die mensen zijn er ook, ja.
Er zijn ook eerlijke politici met oprecht goede intenties! :*
Fine, fuck you then!
  donderdag 30 juli 2015 @ 13:04:24 #212
pi_154761307
quote:
14s.gif Op donderdag 30 juli 2015 13:03 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Er zijn ook eerlijke politici met oprecht goede intenties! :*
Maar die zijn niet voor TTIP.
  donderdag 30 juli 2015 @ 13:06:21 #213
116015 SicSicSics
pi_154761343
quote:
7s.gif Op donderdag 30 juli 2015 13:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Maar die zijn niet voor TTIP.
Of juist wel; want die zijn veel makkelijker voor een karretje te spannen 8-)

Tevens kun je dat helemaal niet weten.
Fine, fuck you then!
  donderdag 30 juli 2015 @ 13:06:52 #214
pi_154761360
quote:
14s.gif Op donderdag 30 juli 2015 13:06 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Of juist wel; want die zijn veel makkelijker voor een karretje te spannen 8-)

Tevens kun je dat helemaal niet weten.
Oh, maar jij wel zeker?
  donderdag 30 juli 2015 @ 13:07:33 #215
116015 SicSicSics
pi_154761380
quote:
7s.gif Op donderdag 30 juli 2015 13:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Oh, maar jij wel zeker?
Nee, en dat zeg ik ook helemaal niet :D
Fine, fuck you then!
  donderdag 30 juli 2015 @ 13:09:26 #216
168739 Red_85
'echt wel'
pi_154761434
quote:
6s.gif Op donderdag 30 juli 2015 13:02 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Waarheid. Midden. Overigens nodig ik je uit om aantoonbare leugens bloot te leggen! Als je die kunt vinden zijn er ongetwijfeld veel mensen in geïnteresseerd! ^O^
Hoezo moet je de leugens aantonen mbt dit 'verdrag'? Waarom vraag je dit terwijl je weet dat er de details geheim zijn?

Het feit alleen al dat de onderhandelingen achter gesloten deuren plaatsvinden, er niets over details naar buiten komt, er een soort commercieel tribunaal wordt opgesteld en de europese politici er propagandistisch lyrisch over zijn, moet je aan het denken zetten.

Gezien de verdragen die we uit dezelfde hoeken uit het verleden hebben gezien, gaat dit niets goeds brengen. Helemaal niets.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  donderdag 30 juli 2015 @ 13:20:29 #217
116015 SicSicSics
pi_154761789
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 13:09 schreef Red_85 het volgende:
Hoezo moet je de leugens aantonen mbt dit 'verdrag'? Waarom vraag je dit terwijl je weet dat er de details geheim zijn?
Ik had het over de site ;) niet over het verdrag.

quote:
Het feit alleen al dat de onderhandelingen achter gesloten deuren plaatsvinden,
Is heel normaal in de elke onderhandelingsfase.
quote:
er niets over details naar buiten komt,
Bullshit. Hoe kon je nou zo enorm tegen zijn als er niks over naar buiten werd gebracht. ;) Bovendien is dit één van de meest open onderhandelingen uit de geschiedenis van de internationale politiek. Persconferenties, inforsheets, informatiebijkomsten, noem maar op! :D
quote:
er een soort commercieel tribunaal wordt opgesteld
Commercieel tribunaal? :') Kom op, doe eens je best! :D

Leuk weetje trouwens, NL is een land wat tweede staat als het gaar om 'landen waar een ISDS claim vandaan komt':
http://unctad.org/en/PublicationsLibrary/webdiaepcb2013d3_en.pdf

Ik snap ook niet waarom nu opeens iedereen loopt te huilen, ISDS bestaat al sinds de jaren '60 en nu is het opeens erg? :o Vertel, welke investeringsclaims zijn we sinds de jaren 60 allemaal aan ten onder gegaan?
quote:
en de europese politici er propagandistisch lyrisch over zijn, moet je aan het denken zetten.
Dus als alle politici ergens lyrisch over zijn dan klopt er iets niet? Goeden redenatie ja! ^O^
quote:
Gezien de verdragen die we uit dezelfde hoeken uit het verleden hebben gezien, gaat dit niets goeds brengen. Helemaal niets.
Welk vergelijkbaar verdrag heeft 'niets goeds' voortgebracht dan?
Fine, fuck you then!
  donderdag 30 juli 2015 @ 13:30:15 #218
321876 Cherna
Fuck the System
pi_154762022
quote:
6s.gif Op donderdag 30 juli 2015 12:59 schreef SicSicSics het volgende:
Tevens zijn de invoering van de Euro en de toetreding van Griekenland niet achter gesloten deuren ingevoerd of bekokstoofd. Daar was men behoorlijk open over. Al jaren.
Ik vind dat het geven van desinformatie aan het volk precies gelijk staat aan het onderhandelen achter gesloten deuren.
Daarom ook mijn wantrouwen. Mag het?

[ Bericht 1% gewijzigd door Cherna op 30-07-2015 13:38:27 ]
  donderdag 30 juli 2015 @ 13:33:15 #219
116015 SicSicSics
pi_154762119
Hier nog wat leuk leesvoer over ISDS en Regulatory Chill.
Fine, fuck you then!
  donderdag 30 juli 2015 @ 13:36:30 #220
116015 SicSicSics
pi_154762228
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 13:30 schreef Cherna het volgende:
Ik vind dat het geven van desinformatie aan het volk precies gelijk staat aan het onderhanden achter gesloten deuren.
Daarom ook mijn wantrouwen. Mag het?
Natuurlijk mag dat! Moet jij weten. :)
Fine, fuck you then!
  donderdag 30 juli 2015 @ 13:49:15 #221
116015 SicSicSics
pi_154762683
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 12:41 schreef Cherna het volgende:
quote:
6s.gif Op donderdag 30 juli 2015 12:59 schreef SicSicSics het volgende:
Bovendien is er een heel boekwerk geschreven over wat er wel en niet mag/ redelijk is om te vragen bij een aanbesteding. Ik weet ff niet meer hoe het heet,
Als je nog geïnteresseerd bent; de Gids Proportionaliteit. ^O^
Fine, fuck you then!
  donderdag 30 juli 2015 @ 13:53:46 #222
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_154762841
quote:
10s.gif Op donderdag 30 juli 2015 08:33 schreef SicSicSics het volgende:
Bedrijven zijn de as van het kwaad en doen nooit iets goed. Dat lijkt een beetje de tendens.
Dat is een reactie op de boodschappen die zij uitzenden. Die boodschappen zijn agressief, gericht op hun eigen voordeel en op mogelijkheden om anderen te kunnen dwingen zich te voegen.
The view from nowhere.
  donderdag 30 juli 2015 @ 14:20:17 #223
116015 SicSicSics
pi_154763668
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 13:53 schreef deelnemer het volgende:
Dat is een reactie op de boodschappen die zij uitzenden. Die boodschappen zijn agressief, gericht op hun eigen voordeel en op mogelijkheden om anderen te kunnen dwingen zich te voegen.
Welke boodschappen? :)
Fine, fuck you then!
  donderdag 30 juli 2015 @ 14:24:01 #224
321876 Cherna
Fuck the System
pi_154763782
quote:
6s.gif Op donderdag 30 juli 2015 13:49 schreef SicSicSics het volgende:
Gids Proportionalit
Ik ben de beroerdste niet om dit uit te zoeken. Dat heeft tijd nodig. 57 pagina's.

Maar hier nog iets:
http://ec.europa.eu/enter(...)nts/ped/index_en.htm
Dat is bovenop de ISO norm gekomen en is wettelijk vastgelegd en gaat ook voor staal constructies gelden. Vraag de smid om de hoek en hij weet van toeten noch blazen.
Moet je dus voor elk balkje een handleiding gaan maken met kenmerkplaatjes etc.

Je snapt natuurlijk al wel dat alles zo duurder word en een kleine ondernemer steeds meer door regeldruk het daardoor steeds moeilijker gaat krijgen.
Engineers zijn bijvoorbeeld meer dan de helft aan tijd kwijt aan administratieve bullshit die de kwaliteit niet eens verbeterd. Een groot ING bureau heeft daar aparte afdelingen voor dat natuurlijk een kleine ondernemer niet kan bekostigen.

En dit is nog maar een kleine greep uit de regelgeving namens de EU.
Ben benieuwd of de VS zich dan ook aan die regelgeving moet gaan houden? Dat is erg onduidelijk.

[ Bericht 1% gewijzigd door Cherna op 30-07-2015 14:34:49 ]
  donderdag 30 juli 2015 @ 14:28:09 #225
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_154763902
quote:
6s.gif Op donderdag 30 juli 2015 14:20 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Welke boodschappen? :)
De grote klacht is dat de laatste 35 jaar alles wordt gereduceerd tot markten. Daarbij wordt een ideologie wordt verkondigd die uitgaat van egoisme en eigen voordeel, mensen tegen elkaar uitspelen, naar beneden trappen, zelfverheerlijking, corrupte praktijken, intimidatie, en het belachelijk maken van iedere alternatieve overweging, etc..
The view from nowhere.
pi_154764259
quote:
6s.gif Op donderdag 30 juli 2015 10:22 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Wat bedoel je met 'het MKB'?

MKB Nederland en VNO-NCW staan volgens mij zeer positief tegenover TTIP, dat zijn belangenorganisatie en geen grote-bedrijven-lobby's.
VNO-NCW feitelijk wel en ik moet ook nog zien hoevel leden van MKB-Nederland voor zijn wanneer ze feiten kennen.

quote:
Als je wilt weten wie er aan tafel zitten bij welk overleg kun je op de Europese TTIP site kijken. Er zitten zeer zeker niet alleen maar bedrijven en overheden aan tafel. Ook dieren-, consumenten- en andere rechten-organisaties zoals vakbonden aan tafel.
Feit is dat geselecteerde bedrijven wel inzage in de stukken krijgen, en dat zijn geen MKB-bedrijven, en volksvertegenwoordigers niet. Volksvertegenwoordigers zijn er voor de burgers, niet voor de consument, niet voor de aandeelhouder en niet voor de EU.

De Fransman zoekt in de hypermarche ook het goedkoopste stuk vlees uit bij de gewenste kwaliteit. Dat is de consument, een consument bestaat als relevante entiteit eigenlijk alleen op het moment van aankoop. Dat is niet wie die Fransman is en welke belangen hij heeft of wat hij belangrijk vindt. Als burger wil die van het lanschap kunnen genieten, wil die van het land kunnen eten waarop hij woont en wil hij dat boeren een eerlijke prijs krijgen. Dat is niet afgedekt door een consumentenorganisatie die voor hem als consument opkomt. Daar heeft hij een ongecorrumpeerde politicus voor nodig, en die moet je in de EU met een lampje zoeken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 30 juli 2015 @ 14:41:33 #227
116015 SicSicSics
pi_154764281
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 14:24 schreef Cherna het volgende:
En dit is nog maar een kleine greep uit de regelgeving namens de EU.
Ook dat probleem, regeldruk, is bekend en onderkend. Jouw specifieke voorbeeld zegt mij niks, dus kan ik moeilijk beoordelen.

Dit is iets wat de rijksoverheid (in ieder geval probeert) aan wil pakken. Ook heeft de EU zelf een commissie (ja, ik zie de ironie ook ;) ) in het leven geroepen om de regeldruk aan te pakken.

Het is ook altijd een mooi standpunt, Europa is stom want regeldruk, terwijl de Rijks- en regionale overheden zelf ook wel een kilootje boter op het hoofd hebben.

Wat er gecommuniceerd wordt over TTIP is dat er aan landelijke standaarden niet getornd wordt, dat de strengste controle en regulering geldt. Maar dat is een 'Wij van WC-eend verhaal' volgens sommigen.
Fine, fuck you then!
  donderdag 30 juli 2015 @ 14:56:33 #228
321876 Cherna
Fuck the System
pi_154764771
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 14:40 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

VNO-NCW feitelijk wel en ik moet ook nog zien hoevel leden van MKB-Nederland voor zijn wanneer ze feiten kennen.

[..]

Feit is dat geselecteerde bedrijven wel inzage in de stukken krijgen, en dat zijn geen MKB-bedrijven, en volksvertegenwoordigers niet. Volksvertegenwoordigers zijn er voor de burgers, niet voor de consument, niet voor de aandeelhouder en niet voor de EU.

De Fransman zoekt in de hypermarche ook het goedkoopste stuk vlees uit bij de gewenste kwaliteit. Dat is de consument, een consument bestaat als relevante entiteit eigenlijk alleen op het moment van aankoop. Dat is niet wie die Fransman is en welke belangen hij heeft of wat hij belangrijk vindt. Als burger wil die van het lanschap kunnen genieten, wil die van het land kunnen eten waarop hij woont en wil hij dat boeren een eerlijke prijs krijgen. Dat is niet afgedekt door een consumentenorganisatie die voor hem als consument opkomt. Daar heeft hij een ongecorrumpeerde politicus voor nodig, en die moet je in de EU met een lampje zoeken.
Als je te maken gaat krijgen met een race to the bottem dan kunnen consumenten ook niet meer anders dan crap consumeren. Het is al bizar dat een grote massa IKEA als topkwaliteit gaat zien.
Helaas worden wij gek gemaakt om veel te consumeren waardoor het steeds goedkoper moet worden om daar aan te kunnen voldoen zeker nu steeds meer lonen bevriezen en er zelfs sectoren moeten inleveren.
  donderdag 30 juli 2015 @ 15:02:25 #229
116015 SicSicSics
pi_154764932
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 14:40 schreef Weltschmerz het volgende:
Die spreken zich inderdaad minder uit over de grote van de bedrijven. De doelstelling zegt in ieder geval niet dat ze er alleen voor grote bedrijven zijn. Zeker op lokaal niveau werken de twee ook regelmatig samen.

Aan de andere kant kun je natuurlijk concluderen dat er een MKB-Nederland naast de NCW nodig is... ;)
quote:
Feit is dat de onderhandelingscommissie een mandaat meegekregen heeft. Een kader om binnen te bewegen. Het is absoluut niet gebruikelijk dat dit soort commissies elke scheet delen met de volksvertegenwoordiging.

Geen idee hoe het precies in elkaar steekt en zeker zijn er redenen tot zorgen, die zijn er altijd namelijk. De discussie in absolute die nu gevoerd lijkt te worden vind ik alleen wat kolderiek af en toe.

Ik vond dit wel een aardige column:
http://www.rtlnieuws.nl/e(...)debat-niet-zwart-wit

Met hier nog een leuk meisje wat meer info over ISDS:
http://www.marietjeschaake.eu/2014/11/isds-whats-going-on/

En hier een genuanceerd tegengeluid:
http://www.ftm.nl/exclusi(...)handelsverdrag-ttip/

quote:
Het is ook niet simpel. Kijk maar naar Frankrijk en in iets mindere mate België nu.
Fine, fuck you then!
pi_154766190
quote:
6s.gif Op donderdag 30 juli 2015 15:02 schreef SicSicSics het volgende:

Feit is dat de onderhandelingscommissie een mandaat meegekregen heeft. Een kader om binnen te bewegen. Het is absoluut niet gebruikelijk dat dit soort commissies elke scheet delen met de volksvertegenwoordiging.
Het is inmiddels wel gebruikelijk dat ze liegen. Iemand die beweert dat het een grote bijdrage gaat leveren aan de economische groei, terwijl het slechts om een marginale bijdrage in het gunstigste geval gaat, heeft kennelijk andere motieven.

quote:
Geen idee hoe het precies in elkaar steekt en zeker zijn er redenen tot zorgen, die zijn er altijd namelijk. De discussie in absolute die nu gevoerd lijkt te worden vind ik alleen wat kolderiek af en toe.

Ik vond dit wel een aardige column:
http://www.rtlnieuws.nl/e(...)debat-niet-zwart-wit

Met hier nog een leuk meisje wat meer info over ISDS:
http://www.marietjeschaake.eu/2014/11/isds-whats-going-on/
Volgens mij is het helemaal geen leuk meisje, en kwam ik haar naam tegen bij een van de bedrijven waar Verhofstadt ook op de loonlijst staat. Hier zit ze ook weer innig belangverstrengeld samen met de topaankoop van de grote bedrijven Guy Verhofstadt.

quote:
En hier een genuanceerd tegengeluid:
http://www.ftm.nl/exclusi(...)handelsverdrag-ttip/

[..]

Het is ook niet simpel. Kijk maar naar Frankrijk en in iets mindere mate België nu.
Feit is dat sommige bedrijven meer informatie krijgen dan volksvertegenwoordigers. Feit is dat de voorstanders binnen de EU structureel liegen over de voordelen. Feit is dat een petitie tegen TTIP is genegeerd. Feit zou zijn dat parlementsvoorzitter Schulz de trucendoos heeft opengetrokken om de stemming over de voortgang te manipuleren.

Dat lijkt me geen basis voor vertrouwen, zo'n verborgen agenda.
  donderdag 30 juli 2015 @ 16:37:04 #231
116015 SicSicSics
pi_154767447
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 15:51 schreef Weltschmerz het volgende:
Het is inmiddels wel gebruikelijk dat ze liegen. Iemand die beweert dat het een grote bijdrage gaat leveren aan de economische groei, terwijl het slechts om een marginale bijdrage in het gunstigste geval gaat, heeft kennelijk andere motieven.
Er zijn meerdere onderzoeken gedaan waar meerdere onderzoeksresultaten naar voren zijn gekomen. Natuurlijk pakt een politicus de meest gunstige uitkomst. Dat doet (bijna) iedereen :)

Het is dus maar net wat je onder 'liegen' verstaat.

quote:
Feit is dat sommige bedrijven meer informatie krijgen dan volksvertegenwoordigers. Feit is dat de voorstanders binnen de EU structureel liegen over de voordelen. Feit is dat een petitie tegen TTIP is genegeerd. Feit zou zijn dat parlementsvoorzitter Schulz de trucendoos heeft opengetrokken om de stemming over de voortgang te manipuleren.

Feit is dat bedrijfsleven onmisbaar is voor het maken van wetgeving en verdragen, dus het is niet gek dat die in een bepaald stadium van onderhandelingen meer informatie hebben. De rol is compleet anders.
Feit is dat tegenstanders dat ook doen.
Is die petitie al aangeboden?

Feit is dat er op heel veel slakken extra zout wordt gelegd en men er vanuit gaat dat het allemaal ach ende wee kutellende is.

Dit neemt een hoop wind uit de zeilen van terechte, goed onderbouwde en constructieve kritiek.

Feit is ook dat veel voorstanders er te gemakkelijk over doen. Prima.
Feit is ook dat er gemekkerd wordt over transparantie en openheid terwijl iedereen weet dat je niet moet pokeren met al je kaarten op tafel.
Feit is ook dat de EU nog nooit meer moeite heeft gedaan om dingen 'open en transparant' te maken en dat die pogingen weggelachen worden en meteen afgedaan als leugens.
Fine, fuck you then!
pi_154767637
quote:
6s.gif Op donderdag 30 juli 2015 16:37 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Er zijn meerdere onderzoeken gedaan waar meerdere onderzoeksresultaten naar voren zijn gekomen. Natuurlijk pakt een politicus de meest gunstige uitkomst. Dat doet (bijna) iedereen :)
Je bent je ervan bewust dat het meest optimistische scenario uitgaat van 0,5% groei?

Over 10 jaar welteverstaan. Dus 0,05% per jaar aan vermeende extra groei. Voor de hele EU.

Dat percentage wordt door voorstanders nooit genoemd. Die blijven praten over "enorme voordelen" "enorme groei" "iedereen profiteert" "extra banen" etc. Terwijl dat allemaal zeer discutabel is.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  donderdag 30 juli 2015 @ 17:14:21 #233
pi_154768519
quote:
Feit is dat bedrijfsleven onmisbaar is voor het maken van wetgeving en verdragen,
Dat is helemaal geen feit, het is ook helemaal niet noodzakelijk. Er zitten voordelen aan. Maar ook nadelen, zeker als de burger gepasseerd word.
pi_154768966
quote:

[..]

Waarom? Als de politicus in kwestie geen dubbele agenda heeft, waarom zou die dan het onderzoek met de meest gunstige uitkomst nemen? En dat dan ook nog eens voorstellen als positiever dan het is? Een integer politicus heeft niet al bij voorbaat bepaald dat het er moet komen, ongeacht de grootte van de voordelen.

quote:
Het is dus maar net wat je onder 'liegen' verstaat.
Ja. Maar ik zie dat jij al ernstig afgedreven bent van het idee dat politici datgene moeten doen dat goed is voor het volk.

quote:
Feit is dat bedrijfsleven onmisbaar is voor het maken van wetgeving en verdragen, dus het is niet gek dat die in een bepaald stadium van onderhandelingen meer informatie hebben. De rol is compleet anders.
Dat is gelul. Het bedrijfsleven is totaal misbaar bij het maken van wetgeving. Sterker nog, als je al die lobbyisten op straffe van de dood uit Brussel weert krijg je alleen maar betere wetgeving. Er zijn hooguit wat praktische dingen die een politicus niet ziet en iemand uit de praktijk wel, maar daarvoor zijn werkbezoeken en je kunt ook nog gewoon een vragenlijstje opsturen.

quote:
Is die petitie al aangeboden?
En geweigerd.

quote:
Feit is dat er op heel veel slakken extra zout wordt gelegd en men er vanuit gaat dat het allemaal ach ende wee kutellende is.

Dit neemt een hoop wind uit de zeilen van terechte, goed onderbouwde en constructieve kritiek.
Wat er gebeurt is dat er namens de grote bedrijven voor de grote bedrijven en door de grote bedrijven een handelsverdrag wordt geschreven, en vervolgens een geselecteerd deel van de constructieve kritiek wordt meegenomen in een gewijzigd ontwerp. En dat moet dan maar goedgekeurd worden, want het is het hoogst haalbare compromis. Maar een compromis waarmee? Waarom zou er een compromis op basis van een verkeerd uitgangspunt gesloten moeten worden?

En wat is er zo goed aan constructieve kritiek? Waarom zou je alleen argumenten mogen geven ten bate van een beter verdrag? Je kunt toch ook gewoon destructieve kritiek hebben, ten bate van helemaal geen verdrag? Wanneer is er eigenlijk door wie besloten dat zo'n verdrag er zou moeten komen?

quote:
Feit is ook dat veel voorstanders er te gemakkelijk over doen. Prima.
Helemaal niet prima.
quote:
Feit is ook dat er gemekkerd wordt over transparantie en openheid terwijl iedereen weet dat je niet moet pokeren met al je kaarten op tafel.
Iedereen weet ook dat je niet kunt pokeren met de inzet onder de tafel en dat valsspelen gevaarlijk is.

quote:
Feit is ook dat de EU nog nooit meer moeite heeft gedaan om dingen 'open en transparant' te maken en dat die pogingen weggelachen worden en meteen afgedaan als leugens.
Dat is misschien typerend voor de EU, en als het al waar is dan interesseert me niet hoeveel moeite de EU doet. De EU heeft meer dan slechts een inspanningsverplichting.
pi_154769540
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2015 23:39 schreef Cherna het volgende:

[..]

Daar heb je toch geen TTIP voor nodig. Je maakt afspraken vooraf. Je hebt clausules en verzekeringen etc. en maakt per geval afspraken.
Maar het is van de zotte dat je de monopolisten de vrije hand gaat geven en dat de politiek geen enkele invloed meer kan hebben op de toekomst van het land. Je hebt ook met een stuk welzijn te maken.

Dat gebeurd nu dus allerlei losse verdragen.
TTIP veranderd weinig, als je een contract ontbind betaal je daar een X bedrag voor.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_154778301
quote:
7s.gif Op donderdag 30 juli 2015 17:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat is helemaal geen feit, het is ook helemaal niet noodzakelijk. Er zitten voordelen aan. Maar ook nadelen, zeker als de burger gepasseerd word.
Sterker nog, die stelling is je reinste onzin.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_154778405
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2015 16:44 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Je bent je ervan bewust dat het meest optimistische scenario uitgaat van 0,5% groei?

Over 10 jaar welteverstaan. Dus 0,05% per jaar aan vermeende extra groei. Voor de hele EU.
En dat is dan nog eens het meest gunstige scénario wat de lobbyïsten konden cherrypicken. Hiervoor essentiële vrijheden, burgerrechtenbescherming (minimumsalaris), consumentenbescherming (voedselveiligheid) etc. willen opgeven is compleet gestoord. De voorstanders zijn de eerste slachtoffers van de propaganda.

quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 16:37 schreef SicSicSics het volgende:
Lees alsjeblieft even dit: http://economixcomix.com/home/tpp/
Voor het geval jij het niet weet, de TPP is hetzelfde als de TTIP maar dan tussen de USA en andere landen dan de landen die lid zijn van de EU.
Hier wordt in detail uitgelegd hoe die propagandamachine werkt waar de zelfverklaarde voorstanders in zijn getrapt.
#NoDAPL
pi_154778749
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 15:51 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

[..]

Volgens mij is het helemaal geen leuk meisje, en kwam ik haar naam tegen bij een van de bedrijven waar Verhofstadt ook op de loonlijst staat. Hier zit ze ook weer innig belangverstrengeld samen met de topaankoop van de grote bedrijven Guy Verhofstadt.

[..]

Wat dat betreft is het kapotbezuinigen van de NPO en het zo duidelijk de link leggen tussen die bezuiniging en de "te kritische houding" en "satire" een briljante zet van onze politici. Maak de media monddood zodat de kritische verslaggeving de nek wordt omgedraaid en je van alles gemakkelijk kan doordrukken aangezien 99% van de burgers toch niet beter weet. Het werkt altijd weer. Kunnen we alsjeblieft terug het kijkgeld invoeren?

quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 09:03 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het MKB bedoel je? Hebben die ook toegang tot de stukken die onze volksvertegenwoordigers ontzegd is? Of zijn dat alleen de grote bedrijven met de dure lobby's bij de EU en de enorme campagnebijdragen in de VS?

Er is zelfs in de meest opgeklopte scenario's geen noemenswaardige economische stimulans van te verwachten. Waarom zijn die grote bedrijven dan zo fanatiek, en waarom zijn EP-ers die op de loonlijst staan bij dergelijke bedrijven dan zo enthousiast? Dat is omdat het hen de gelegenheid geeft meer te verdienen ten koste van het MKB en de burgers en 'hun economie' dus groeit ten koste van die van een ander.
Wat slecht is voor de werkgelegenheid (meer kapitaalintensief, minder arbeidsintensief) en voor de consument (minder concurrentie). Economen zullen dit bevestigen als je (gericht aan Sic) hen dat voor wil leggen. Wat dat betreft is het nogal logisch dat de NAFTA, ook hetzelfde als de TTIP en de TTP, zo destructief (werkgelegenheid, middenklasse en onderklasse) is geweest voor alle landen die hieraan meededen, inclusief de USA dus. De landen die zich aansloten bij de NAFTA konden niet beter weten, als wij dit ook doen (maar bij ons TTIP genoemd) dan is het volledig onze eigen schuld en dan verliezen de EU-politici van nu en in de toekomst het recht om ooit te claimen dat ze het niet hebben geweten.

[ Bericht 5% gewijzigd door Bram_van_Loon op 30-07-2015 23:21:21 ]
#NoDAPL
  vrijdag 31 juli 2015 @ 08:13:14 #239
116015 SicSicSics
pi_154784215
quote:
7s.gif Op donderdag 30 juli 2015 17:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dan verschillen we daar over van mening.
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 23:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Sterker nog, die stelling is je reinste onzin.
Dat denk ik niet.

En dan zeggen dat ik teveel vertrouwen heb in politici? :D
Fine, fuck you then!
pi_154784495
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2015 16:44 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Da's nog minder dan 0,05% groei per jaar, want je hebt groei op groei.
  vrijdag 31 juli 2015 @ 08:57:22 #241
116015 SicSicSics
pi_154784662
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 17:36 schreef Weltschmerz het volgende:
Waarom? Als de politicus in kwestie geen dubbele agenda heeft, waarom zou die dan het onderzoek met de meest gunstige uitkomst nemen? En dat dan ook nog eens voorstellen als positiever dan het is? Een integer politicus heeft niet al bij voorbaat bepaald dat het er moet komen, ongeacht de grootte van de voordelen.
Dat zeg ik ook niet, ik zeg alleen dat het logisch is dat je die bronnen en onderzoeken pakt die vóór jouw initiatieven pleiten. Daar hoef je echt geen dubbele agenda voor te hebben.
quote:
Ja. Maar ik zie dat jij al ernstig afgedreven bent van het idee dat politici datgene moeten doen dat goed is voor het volk.
Die belangen liggen vaak dichter bij elkaar en zijn minder zwart wit of gemakkelijk uit elkaar te houden dan je zou denken.
quote:
Dat is gelul. Het bedrijfsleven is totaal misbaar bij het maken van wetgeving. Sterker nog, als je al die lobbyisten op straffe van de dood uit Brussel weert krijg je alleen maar betere wetgeving. Er zijn hooguit wat praktische dingen die een politicus niet ziet en iemand uit de praktijk wel, maar daarvoor zijn werkbezoeken en je kunt ook nog gewoon een vragenlijstje opsturen.
Ik had het ook over de expertise, de overheid heeft niet alle kennis en kunde in huis om alle factoren mee te wegen. Daarom ga je in gesprek; met de burger en met het bedrijf.
quote:
En geweigerd.
Je bedoelt deze?
http://ec.europa.eu/citiz(...)d/details/2041?lg=nl

Goede onderbouwing. Uitleg. Opties voor andere te bewandelen paden...
quote:
Wat er gebeurt is dat er namens de grote bedrijven voor de grote bedrijven en door de grote bedrijven een handelsverdrag wordt geschreven, en vervolgens een geselecteerd deel van de constructieve kritiek wordt meegenomen in een gewijzigd ontwerp. En dat moet dan maar goedgekeurd worden, want het is het hoogst haalbare compromis. Maar een compromis waarmee? Waarom zou er een compromis op basis van een verkeerd uitgangspunt gesloten moeten worden?

En wat is er zo goed aan constructieve kritiek? Waarom zou je alleen argumenten mogen geven ten bate van een beter verdrag? Je kunt toch ook gewoon destructieve kritiek hebben, ten bate van helemaal geen verdrag? Wanneer is er eigenlijk door wie besloten dat zo'n verdrag er zou moeten komen?
Fair enough. En ik sta ook open voor goed onderbouwde destructieve kritiek. ^O^

Boehoe grootkapitaal, valt daar wat mij betreft niet onder.
Help! We gaan allemaal dood want chloorkip. Ook niet.
De hele EU, de commissie en het parlement wegzetten als gekocht al helemaal niet.
Fine, fuck you then!
  vrijdag 31 juli 2015 @ 08:57:58 #242
168739 Red_85
'echt wel'
pi_154784671
quote:
6s.gif Op donderdag 30 juli 2015 13:20 schreef SicSicSics het volgende:
Dus als alle politici ergens lyrisch over zijn dan klopt er iets niet? Goeden redenatie ja!
Inderdaad. Als politici er propagandistisch lyrisch over zijn, moet je bij voorbaat al kritisch zijn. Leer je misschien nog wel eens. Euro was ook zo'n mooie.
Kom jij eens met een goede redenatie dan? Ik zie jou hier geen enkel echt valide argument geven, behalve dan wat de politici jou hebben voorgekauwd. Economische groei van een schamele 0,045 per jaar? Banen bij de multinationals terwijl het MKB kan fluiten naar omzet? Commerciële partijen die bij een staat kunnen claimen als ze schade lijden onder een bepaalde strengere wetgeving?

Je bent de enige hier in dit een goed idee vind.

quote:
Het feit alleen al dat de onderhandelingen achter gesloten deuren plaatsvinden,
Dat is niet normaal, per definitie.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 31 juli 2015 @ 11:36:05 #243
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_154787505
quote:
6s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 08:57 schreef SicSicSics het volgende:
Dat zeg ik ook niet, ik zeg alleen dat het logisch is dat je die bronnen en onderzoeken pakt die vóór jouw initiatieven pleiten.
Dus niemand moet zo dom zijn dat hij je geloofd.
The view from nowhere.
  vrijdag 31 juli 2015 @ 11:49:02 #244
116015 SicSicSics
pi_154787874
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 08:57 schreef Red_85 het volgende:
Inderdaad. Als politici er propagandistisch lyrisch over zijn, moet je bij voorbaat al kritisch zijn.
Het is raadzaam altijd kritisch te zijn.
Er zit alleen een verschil tussen kritisch en blinde tegenstand.
quote:
Kom jij eens met een goede redenatie dan? Ik zie jou hier geen enkel echt valide argument geven, behalve dan wat de politici jou hebben voorgekauwd.
Klopt, ik weet het ook nog niet. :)
En wie argumenten voorkauwt heeft niets te maken met hoe valide het argument zelf is.
Volgens mij heb ik nog geen argumenten voor gegeven ook, voorgekauwd of niet. 8-)
quote:
Economische groei van een schamele 0,045 per jaar? Banen bij de multinationals terwijl het MKB kan fluiten naar omzet? Commerciële partijen die bij een staat kunnen claimen als ze schade lijden onder een bepaalde strengere wetgeving?

Je bent de enige hier in dit een goed idee vind.
Wie zegt dat ik dit goede ideeën vind? :D Volgens mij heb ik alleen maar beargumenteerd dat het niet zo erg is als men je wil doen laten geloven. :)
quote:
Dat is niet normaal, per definitie.
Volgens mij is de openheid die men tegenwoordig verwacht, nee; eist, nog nooit normaal geweest :D
Fine, fuck you then!
  vrijdag 31 juli 2015 @ 11:50:11 #245
116015 SicSicSics
pi_154787911
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 11:36 schreef deelnemer het volgende:
Dus niemand moet zo dom zijn dat hij je geloofd.
Je hoeft mij niet te geloven nee... :D
Fine, fuck you then!
  vrijdag 31 juli 2015 @ 12:02:17 #246
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_154788250
quote:
14s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 11:50 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Je hoeft mij niet te geloven nee... :D
Hetzelfde geldt voor de pro-TTIP propaganda. Het komt uit de mond van een groep die al decennia stelt:
1. Dat je een individu bent die alleen verantwoordelijkheid heeft naar zichzelf
2. Dat je eigen verantwoordelijkheid is gericht op eigen voordeel
3. Dat voordeel betekent: meer euro's op je persoonlijke bankrekening.
Iedereen die niet hun is, weet dus dat zijn dood gewenst is als zij er extra geld aan overhouden. Als zij dus een beroep doen op het algemeen belang, en iets aanprijzen waar jij geen goed zicht op hebt, dan is wantrouwen de enige rationele response.
The view from nowhere.
  vrijdag 31 juli 2015 @ 12:04:45 #247
321876 Cherna
Fuck the System
pi_154788314
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 12:02 schreef deelnemer het volgende:
En daar gaat het al mis. Natuurlijk wil een overheid dat graag omdat een individu(het volk) op zich totaal niet sterk staat. Dat is het grootste probleem dat is ontstaan in onze samenleving.
  vrijdag 31 juli 2015 @ 12:06:51 #248
116015 SicSicSics
pi_154788368
Jullie hebben dus geen probleem met TTIP, maar met de politieke koers van de laatste decennia. Ook prima, maar zeg dat dan! :)

Nu wordt het een beetje een meta politieke discussie tegen het establishment. ^O^
Fine, fuck you then!
  vrijdag 31 juli 2015 @ 12:08:50 #249
321876 Cherna
Fuck the System
pi_154788418
quote:
6s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 12:06 schreef SicSicSics het volgende:
Jullie hebben dus geen probleem met TTIP, maar met de politieke koers van de laatste decennia. Ook prima, maar zeg dat dan! :)
Het is de combinatie. Althans dat is mijn persoonlijke opvatting. De monopolisten die een overheid gebruiken om de stem van het volk te ondermijnen. Anders krijg je een TTIP er niet doorheen.
  vrijdag 31 juli 2015 @ 12:27:50 #250
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_154788876
quote:
6s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 12:06 schreef SicSicSics het volgende:

Nu wordt het een beetje een meta politieke discussie tegen het establishment. ^O^
Het betekent dat de markt-propaganda wel een tijdje in je voordeel kan werken, maar op den duur tegen je werkt. Heb je, als professionele verkoper, ieder vertrouwen om zeep geholpen met een overdaad aan eenzijdige propaganda, dan ben je klaar. Het TTIP ligt in het verlengde van hun eenzijdige markt-rap. Oog hebben voor de belangen van bedrijven, die geen oog hebben voor jouw belangen, is uit de mode.
The view from nowhere.
  vrijdag 31 juli 2015 @ 20:54:57 #251
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_154803193
quote:
9s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 12:06 schreef SicSicSics het volgende:
Jullie hebben dus geen probleem met TTIP
Nee, de TTIP is een groot probleem voor de leden van de EU. Er is maar 1 reden waarom alles op alles wordt gezet door politici, de lakeien van de grote bedrijven (in ruil voor prestigieuze baantjes na hun politieke carrière), om het aannemen van het TTIP-verdrag te forceren, omdat grote bedrijven er beter van worden. Dit gaat ten koste van vele MKB-bedrijven waardoor de economie zeker niet groter wordt en, de consument verliest en de werkeloosheid stijgt en dit alles terwijl we veel vrijheden, democratie, essentiële bescherming van burgers hiervoor opofferen. Gelukkig zien de meeste mensen die een beetje politiek geëngageerd zijn dit tegenwoordig in, of dat het verdrag wel of niet wordt aangenomen hangt af van hoe goed of slecht de journalisten hun werk doen. Zij moeten als waakhond van de democratie de druk op de politiek opvoeren en hoog houden. Zij en zij alleen kunnen ervoor zorgen dat niet alleen de politiek geëngageerde mensen weten wat er speelt maar dat ook Jan de groentenboer en Piet de slager dit weten.
#NoDAPL
  vrijdag 31 juli 2015 @ 20:57:04 #252
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_154803260
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 12:27 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Het betekent dat de markt-propaganda wel een tijdje in je voordeel kan werken, maar op den duur tegen je werkt. Heb je, als professionele verkoper, ieder vertrouwen om zeep geholpen met een overdaad aan eenzijdige propaganda, dan ben je klaar. Het TTIP ligt in het verlengde van hun eenzijdige markt-rap. Oog hebben voor de belangen van bedrijven, die geen oog hebben voor jouw belangen, is uit de mode.
Correctie: oog hebben voor de belangen van de multinationals,...
De MKB-bedrijven zullen alleen maar verliezen met zo'n verdrag. Daar wordt echter niet naar geluisterd, die kunnen minder leuke baantjes beloven dan de Unilevers en ABN-AMRO's van deze wereld en als ze het zouden kunnen dan zouden ze het niet doen.
#NoDAPL
  vrijdag 31 juli 2015 @ 21:01:04 #253
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_154803360
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 12:02 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Hetzelfde geldt voor de pro-TTIP propaganda. Het komt uit de mond van een groep die al decennia stelt:
2. Dat je eigen verantwoordelijkheid is gericht op eigen voordeel
3. Dat voordeel betekent: meer euro's op je persoonlijke bankrekening.
Iedereen die niet hun is, weet dus dat zijn dood gewenst is als zij er extra geld aan overhouden. Als zij dus een beroep doen op het algemeen belang, en iets aanprijzen waar jij geen goed zicht op hebt, dan is wantrouwen de enige rationele response.
Marktfundamentalisme dus. Egocentrisch kapitalisme waarbij er uit eigenbelang naar wordt gestreefd om de essentiële overheidssturing en herverdeling zoveel mogelijk te doen afbrokkelen. Dat dit ooit een politieke stroming (het 'hart' van het neoliberalisme en neoconservatisme) heeft kunnen worden.
#NoDAPL
pi_155237489
TTIP controversy: Secret trade deal can only be read in secure 'reading room' in Brussels

The European Commission is making the secret Transatlantic Trade and Investment Partnership (TTIP) trade deal even more secret, introducing a new rule that means politicians can only view the text in a secure 'reading room' in Brussels.

An investigation by German news site Correct!v has revealed that the Commission is cracking down on TTIP security following a series of leaks, purportedly by EU member states who had accessed information on the deal electronically.

[...]

It's not just TTIP that is taking such extreme measures. The US-Asia equivalent, the Trans-Pacific Partnership (TPP), has a similar super-secure reading room.

Robert Smith, host of the Planet Money podcast on NPR, said: "In Washington DC they love secrecy, but even by Washington standards this amazed me.

"In the basement of the US capitol, there is a room, a locked soundproof room, and the only people allowed in this room are US senators, and they can't bring their assistants, they can't bring their phones, they can't even take notes in there.

"Inside this room is not the codes for our nuclear weapons, it's not CIA files, it's not the documents that tell us an alien landed in Roswell. No, in this room is the text of a trade deal."

Smith's astonishment at the extent of the security is shared by European politicians about the Brussels reading room.

link

Mooi altijd, die transparantie :')
In order to understand, I destroyed myself
- Fernando Pessoa
pi_155240986
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2015 14:18 schreef Eufonie het volgende:
TTIP controversy: Secret trade deal can only be read in secure 'reading room' in Brussels

The European Commission is making the secret Transatlantic Trade and Investment Partnership (TTIP) trade deal even more secret, introducing a new rule that means politicians can only view the text in a secure 'reading room' in Brussels.

An investigation by German news site Correct!v has revealed that the Commission is cracking down on TTIP security following a series of leaks, purportedly by EU member states who had accessed information on the deal electronically.

[...]

It's not just TTIP that is taking such extreme measures. The US-Asia equivalent, the Trans-Pacific Partnership (TPP), has a similar super-secure reading room.

Robert Smith, host of the Planet Money podcast on NPR, said: "In Washington DC they love secrecy, but even by Washington standards this amazed me.

"In the basement of the US capitol, there is a room, a locked soundproof room, and the only people allowed in this room are US senators, and they can't bring their assistants, they can't bring their phones, they can't even take notes in there.

"Inside this room is not the codes for our nuclear weapons, it's not CIA files, it's not the documents that tell us an alien landed in Roswell. No, in this room is the text of a trade deal."

Smith's astonishment at the extent of the security is shared by European politicians about the Brussels reading room.

link

Mooi altijd, die transparantie :')
Dan maar hopen dat een van de politici toevallig een eidetisch geheugen heeft. Het is zeldzaam maar ze bestaan, mensen die slechts 1 keer een tekst hoeven te lezen en 15 jaar later woord voor woord vele pagina's van die tekst kunnen opdreunen, achterstevoren een pagina uit de telefoongids kunnen opdreunen of van elke pagina van een klassieker de eerste paar zinnenn kunnen opdreunen (von Neumann deed dat voor de grap toen iemand op zijn sterfbed lag 8-)).

Het is natuurlijk in en in triest dat het meest ingrijpende verdrag voor het leeuwendeel van de Europeanen geheel buiten het democratische proces met machtspolitiek door onze strot wordt geduwd en dit terwijl er waarborgen worden ingebouwd die het bijna onmogelijk maken om langs een democratische weg ons te ontdoen van deze ellende. Als dit wordt doorgevoerd dan zou het wel eens een aanzet kunnen geven naar een nieuwe gewelddadige revolutie.
#NoDAPL
  dinsdag 25 augustus 2015 @ 20:33:06 #256
pi_155537066
quote:
quote:
Na woedende reacties van Duitse politici, eisen nu ook Nederlandse politici van onder meer VVD, SP en GroenLinks meer openheid over het grootste handelsverdrag ooit, TTIP genaamd. Het schiet de volksvertegenwoordigers in het verkeerde keelgat dat zij de stukken over het nog te sluiten handelsverdrag tussen de Europese Unie en de VS alleen mogen inzien in een beveiligde 'leeskamer' in Brussel. Daar mogen ze geen notitieblokjes of telefoons mee naar binnen nemen; niks mag elektronisch worden opgeslagen
quote:
Volgens de SP wordt de Europese Commissie nerveus van het rondsturen van documenten over het handelsverdrag vanwege een prijsvaag die klokkenluiderswebsite WikiLeaks heeft uitgeroepen. Wie de uiteindelijke tekst van het TTIP-akkoord doorspeelt aan WikiLeaks, krijgt daar 100 duizend euro voor, zo belooft de site sinds 11 augustus.
  dinsdag 25 augustus 2015 @ 20:36:59 #257
406876 Schurkenstaat
as van het kwaad
pi_155537200
Je weet dat het foute boel is.

Maar de Europeaan doet er toch niets tegen.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 25 augustus 2015 @ 20:47:42 #258
862 Arcee
Look closer
pi_155537588
quote:
7s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 20:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:
dat zij de stukken over het nog te sluiten handelsverdrag tussen de Europese Unie en de VS alleen mogen inzien in een beveiligde 'leeskamer' in Brussel. Daar mogen ze geen notitieblokjes of telefoons mee naar binnen nemen; niks mag elektronisch worden opgeslagen
Klinkt creepy.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zondag 4 oktober 2015 @ 20:49:33 #259
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_156604010
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
  maandag 5 oktober 2015 @ 01:24:08 #260
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_156611989
quote:
Was wel interessant, maar ik weet er niet genoeg van om de inhoud op waarde te schatten. Dat voorbeeld met de NAM en EXXON vond ik niet echt een aanbeveling voor het TTIP-verdrag, maar in hoeverre is het realistisch dat EXXON hier een zaak van kan maken?
Bedankt Hans.
  maandag 5 oktober 2015 @ 09:00:28 #261
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_156613414
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 01:24 schreef bascross het volgende:
Was wel interessant, maar ik weet er niet genoeg van om de inhoud op waarde te schatten. Dat voorbeeld met de NAM en EXXON vond ik niet echt een aanbeveling voor het TTIP-verdrag, maar in hoeverre is het realistisch dat EXXON hier een zaak van kan maken?
Persoonlijk denk ik, zodra ze kunnen en merken dat zo'n besluit hun winst aantast....
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
pi_156613524
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 20:36 schreef Schurkenstaat het volgende:
Je weet dat het foute boel is.

Maar de Europeaan doet er toch niets tegen.
Je kunt er gewoon tegen tekenen
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_156613679
Tsipras (Griekenland) heeft toch ooit gezegd dat hij nooit akkoord zal gaan met dit verdrag? Is daar nog iets van bekend?

Kan natuurlijk ook enkel een pressiemiddel zijn richting andere Europese landen.

[ Bericht 27% gewijzigd door #ANONIEM op 05-10-2015 09:24:50 ]
pi_156613724
De EU dictatuur kent ook echt geen grenzen meer he :')

Allemaal laffe bange politici die daar enkel zitten voor hun eigen gewin en mooie baantjes.
pi_156613894
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 01:24 schreef bascross het volgende:

[..]

Ik heb de uitzending niet gezien, maar het gaat om een vrijhandelsverdrag tussen staten. Wat we echter zien met dat ISDS is dat buitenlandse bedrijven tegen een staat gaan procederen, niet omdat ze benadeeld worden ten opzichte van binnenlandse bedrijven, maar gewoon omdat ze 'benadeeld' worden door politieke keuzes ten bate van bijvoorbeeld het milieu.

Dan lijkt mij duidelijk dat het een vrijhandelsverdrag voorbij is, maar het gaat om een verdrag om de macht van overheden te beperken ten bate van internationale bedrijven. Dat lijkt me de essentie van het probleem, niet dat bedrijven een claim kunnen indienen wanneer een overheid het verdrag schendt door een buitenlands bedrijf te benadelen tov binnenlandse bedrijven. Dat zou prima zijn, maar daar gaat het blijkbaar niet om.
  maandag 5 oktober 2015 @ 09:47:14 #266
116015 SicSicSics
pi_156613943
quote:
9s.gif Op maandag 5 oktober 2015 09:27 schreef Nielsch het volgende:
De EU dictatuur kent ook echt geen grenzen meer he :')

Allemaal laffe bange politici die daar enkel zitten voor hun eigen gewin en mooie baantjes.
Hoe strookt die ene opmerking met de andere? Is het nou een dictatuur, of zijn het laffe en bange politici? :D

Wel grappig dat je over grenzen begint overigens. :P
Fine, fuck you then!
pi_156613970
quote:
6s.gif Op maandag 5 oktober 2015 09:47 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Hoe strookt die ene opmerking met de andere? Is het nou een dictatuur, of zijn het laffe en bange politici? :D

Wel grappig dat je over grenzen begint overigens. :P
Een dictatuur wordt altijd gedragen door een klein groepje laffe bange politici. Ja-knikkers die de grote leider ondersteunen in ruil voor een mooi baantje na hun politieke carrière.
  maandag 5 oktober 2015 @ 09:53:51 #268
116015 SicSicSics
pi_156614011
quote:
6s.gif Op maandag 5 oktober 2015 09:50 schreef Nielsch het volgende:
Een dictatuur wordt altijd gedragen door een klein groepje laffe bange politici. Ja-knikkers die de grote leider ondersteunen in ruil voor een mooi baantje na hun politieke carrière.
Wie is de grote leider dan? :o
Fine, fuck you then!
  maandag 5 oktober 2015 @ 09:57:21 #269
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_156614061
Goede docu gisteravond. Als je nog niet wist hoe naar en overbodig TTIP en ISDS is, dan weet je 't wel na de docu.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  maandag 5 oktober 2015 @ 09:59:44 #270
116015 SicSicSics
pi_156614092
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 09:57 schreef Perrin het volgende:
Goede docu gisteravond. Als je nog niet wist hoe naar en overbodig TTIP en ISDS is, dan weet je 't wel na de docu.
Ik heb hem helaas niet gezien. Jammer. Ik ga hem wel mee proberen te pakken.

De eerste koddige poging van Lubach, die zo viraal ging, was gestoeld op niets namelijk. Ik ben benieuwd of ze het nu netter hebben gedaan.
Fine, fuck you then!
pi_156614469
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 09:43 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik heb de uitzending niet gezien, maar het gaat om een vrijhandelsverdrag tussen staten. Wat we echter zien met dat ISDS is dat buitenlandse bedrijven tegen een staat gaan procederen, niet omdat ze benadeeld worden ten opzichte van binnenlandse bedrijven, maar gewoon omdat ze 'benadeeld' worden door politieke keuzes ten bate van bijvoorbeeld het milieu.

Dan lijkt mij duidelijk dat het een vrijhandelsverdrag voorbij is, maar het gaat om een verdrag om de macht van overheden te beperken ten bate van internationale bedrijven. Dat lijkt me de essentie van het probleem, niet dat bedrijven een claim kunnen indienen wanneer een overheid het verdrag schendt door een buitenlands bedrijf te benadelen tov binnenlandse bedrijven. Dat zou prima zijn, maar daar gaat het blijkbaar niet om.
Dit inderdaad, mooi te zien ook dat het fracking bedrijf in Canada eerst Canadees was, maar ivm ISDS het hoofdkantoor verplaatste naar Amerika zodat ze tegen de Canadese staat kunnen procederen.
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
  maandag 5 oktober 2015 @ 10:37:50 #272
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_156614620
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 10:27 schreef ender_xenocide het volgende:

[..]

Dit inderdaad, mooi te zien ook dat het fracking bedrijf in Canada eerst Canadees was, maar ivm ISDS het hoofdkantoor verplaatste naar Amerika zodat ze tegen de Canadese staat kunnen procederen.
Ik snap sowieso niet waarom een gerenommeerde politicus instemt. Het is gewoon het ondermijnen van de democratie. Een overheid doet niet altijd alles om alleen maar winst te halen.
  maandag 5 oktober 2015 @ 10:50:35 #273
116015 SicSicSics
pi_156614836
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 10:27 schreef ender_xenocide het volgende:
Welk bedrijf was dat?
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 10:37 schreef xzaz het volgende:
Ik snap sowieso niet waarom een gerenommeerde politicus instemt. Het is gewoon het ondermijnen van de democratie. Een overheid doet niet altijd alles om alleen maar winst te halen.
Het investeringsklimaat gunstig maken. Dat is ook belangrijk voor landen.

Je zou maar 2 miljard investeren, op uitnodiging van de overheid, in Nucleaire Energie en dan door een draai in beleid opeens je 2 miljard kwijt zijn omdat men toch maar geen kernenergie wil.
Fine, fuck you then!
pi_156614906
quote:
6s.gif Op maandag 5 oktober 2015 10:50 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Welk bedrijf was dat?

[..]

Je zou maar 2 miljard investeren, op uitnodiging van de overheid, in Nucleaire Energie en dan door een draai in beleid opeens je 2 miljard kwijt zijn omdat men toch maar geen kernenergie wil.
Maar hoe vaak is dit nu al daadwerkelijk voorgekomen, en dat heet in mijn optiek dan ondernemers risico. Dat nu overheden aangeklaagd kunnen gaan worden vanwege bijgestelde visies is natuurlijk te dom voor woorden.

Op canvas was gisteren nog een docu over de schadelijkheid van sommige hormonen in cosmetische producten, als een overheid deze vanwege schadelijkheid gaat verbieden maar het hormoonbedrijf net een investering in een fabriek voor dat schadelijke type gedaan had ?
  maandag 5 oktober 2015 @ 10:56:07 #275
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_156614910
quote:

Investeringsklimaat heeft niks te maken met TTIP dat is de conclusie in ieder geval die ik begreep.
  maandag 5 oktober 2015 @ 10:58:23 #276
116015 SicSicSics
pi_156614939
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 10:55 schreef Basp1 het volgende:
Maar hoe vaak is dit nu al daadwerkelijk voorgekomen, en dat heet in mijn optiek dan ondernemers risico. Dat nu overheden aangeklaagd kunnen gaan worden vanwege bijgestelde visies is natuurlijk te dom voor woorden.
Dit voorbeeld was Vattenfall in Duitsland. Die zaak speelt nog steeds. En dat kun je ondernemingsrisico noemen, maar in sommige gevallen is het natuurlijk wel heel kwalijk.

Als overheid wil je ook een goede partner zijn natuurlijk.

quote:
Op canvas was gisteren nog een docu over de schadelijkheid van sommige hormonen in cosmetische producten, als een overheid deze vanwege schadelijkheid gaat verbieden maar het hormoonbedrijf net een investering in een fabriek voor dat schadelijke type gedaan had ?
Vandaar een arbitrage commissie. :) Soms gaat het wel, soms gaat het niet op. Het is ook niet zo dat 100% van de bedrijven die klagen in het gelijk gesteld wordt. Volgens mij lag het ergens rond de 50% van de zaken.
Fine, fuck you then!
  maandag 5 oktober 2015 @ 11:00:27 #277
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_156614965
quote:
6s.gif Op maandag 5 oktober 2015 10:58 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Dit voorbeeld was Vattenfall in Duitsland. Die zaak speelt nog steeds. En dat kun je ondernemingsrisico noemen, maar in sommige gevallen is het natuurlijk wel heel kwalijk.

Als overheid wil je ook een goede partner zijn natuurlijk.

[..]

Vandaar een arbitrage commissie. :) Soms gaat het wel, soms gaat het niet op. Het is ook niet zo dat 100% van de bedrijven die klagen in het gelijk gesteld wordt. Volgens mij lag het ergens rond de 50% van de zaken.
Het is sowieso een oneerlijke zaak; een overheid / land kijkt niet altijd naar 'wat levert het ons binnen 10 jaar op'. Een overheid heeft veel meer zaken af te wegen; inclusief het politiek spel. Een bedrijf kijkt maar naar 1 ding; winst.
  maandag 5 oktober 2015 @ 11:00:38 #278
116015 SicSicSics
pi_156614968
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 10:56 schreef xzaz het volgende:
Investeringsklimaat heeft niks te maken met TTIP dat is de conclusie in ieder geval die ik begreep.
De conclusie van de tegenlicht docu? :)
Fine, fuck you then!
  maandag 5 oktober 2015 @ 11:00:47 #279
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_156614975
quote:
6s.gif Op maandag 5 oktober 2015 11:00 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

De conclusie van de tegenlicht docu? :)
Ja
  maandag 5 oktober 2015 @ 11:06:42 #280
38496 Perrin
pi_156615058
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 11:00 schreef xzaz het volgende:

[..]

Ja
En veel landen die al zoiets hebben, proberen er vanaf te komen.
  maandag 5 oktober 2015 @ 11:07:24 #281
116015 SicSicSics
pi_156615065
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 11:00 schreef xzaz het volgende:
Het is sowieso een oneerlijke zaak; een overheid / land kijkt niet altijd naar 'wat levert het ons binnen 10 jaar op'. Een overheid heeft veel meer zaken af te wegen; inclusief het politiek spel. Een bedrijf kijkt maar naar 1 ding; winst.
Klopt, maar dat geeft (in mijn ogen) een overheid niet de 'vrijheid' om onder contracten of (handels-) verdragen uit te komen. Of eerder gedane beloftes zomaar te breken. Daar zit ook een stukje juridische verantwoordelijkheid.
Fine, fuck you then!
  maandag 5 oktober 2015 @ 11:08:00 #282
116015 SicSicSics
pi_156615076
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 11:06 schreef Perrin het volgende:
En veel landen die al zoiets hebben, proberen er vanaf te komen.
De ISDS clausule, niet het hele vrijhandelsverdrag toch?
Fine, fuck you then!
  maandag 5 oktober 2015 @ 11:08:38 #283
38496 Perrin
pi_156615090
quote:
6s.gif Op maandag 5 oktober 2015 11:08 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

De ISDS clausule, niet het hele vrijhandelsverdrag toch?
Ja idd, dat ging specifiek over ISDS.
  maandag 5 oktober 2015 @ 11:09:12 #284
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_156615098
quote:
6s.gif Op maandag 5 oktober 2015 11:07 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Klopt, maar dat geeft (in mijn ogen) een overheid niet de 'vrijheid' om onder contracten of (handels-) verdragen uit te komen. Of eerder gedane beloftes zomaar te breken. Daar zit ook een stukje juridische verantwoordelijkheid.
Bij mij wel; bedrijven zien overheden als bedrijven. Maar overheden zijn geen bedrijven ze zijn in die zin speciaal omdat ze door het volk worden gekozen. Na 4 jaar kunnen ze een totale andere weg inslaan.
  maandag 5 oktober 2015 @ 11:14:46 #285
116015 SicSicSics
pi_156615171
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 11:09 schreef xzaz het volgende:
Bij mij wel; bedrijven zien overheden als bedrijven. Maar overheden zijn geen bedrijven ze zijn in die zin speciaal omdat ze door het volk worden gekozen. Na 4 jaar kunnen ze een totale andere weg inslaan.
Ik zou toch pleiten voor een stukje overheidsverantwoordelijkheid. Zowel naar burger als naar bedrijf. En wat jij voorstelt is redelijk radicaal; sommige afspraken zijn voor de lange termijn. Daarom kan 1 kabinet bijvoorbeeld ook niet stemmen over een grondwetswijziging.

Je kunt het toch ook niet maken? Tekenen als lid van de NAVO. 4 jaar later, verkiezingen, NAVO weer uit. Kabinet valt na 2 jaar, NAVO weer in... etc. :D
Fine, fuck you then!
  maandag 5 oktober 2015 @ 11:18:34 #286
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_156615236
quote:
14s.gif Op maandag 5 oktober 2015 11:14 schreef SicSicSics het volgende:

[..]
Je kunt het toch ook niet maken? Tekenen als lid van de NAVO. 4 jaar later, verkiezingen, NAVO weer uit. Kabinet valt na 2 jaar, NAVO weer in... etc. :D
Waarom zou je dat niet kunnen maken?

Ik denk overigens dat dit soort extreme voorbeelden bijna nooit zullen voorkomen. Maar in theorie zal het gewoon moeten kunnen.
pi_156615278
quote:
14s.gif Op maandag 5 oktober 2015 11:14 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Ik zou toch pleiten voor een stukje overheidsverantwoordelijkheid. Zowel naar burger als naar bedrijf. En wat jij voorstelt is redelijk radicaal; sommige afspraken zijn voor de lange termijn. Daarom kan 1 kabinet bijvoorbeeld ook niet stemmen over een grondwetswijziging.

Maar dan zegt de navo je kunt ons de rug op je komt voorlopig niet meer in aanmerking voor een nieuw lidmaatschap, hetzelfde met onbetrouwbare landen daar wordt minder in geinvesteerd, maar daar hoeven geen regel gemaakt te worden dat overheden door deze bedrijven aangeklaagd kunnen worden. Als de overheid alles met eenduidige regels zou kunnen dichttimmeren zou het nog wel mogen in mijn optiek, maar aangezien veel juridische regels verschillend te interpreteren zijn en grote bedrijven vaak heel grote en creatieve juridische afdelingen hebben zie ik de bui al hangen. Net zoals de bankiers in europa hun verantwoordelijkheden voor slechte bedrijfsvoering kunnen ontlopen.
  maandag 5 oktober 2015 @ 11:22:34 #288
116015 SicSicSics
pi_156615296
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 11:18 schreef xzaz het volgende:
Waarom zou je dat niet kunnen maken?

Ik denk overigens dat dit soort extreme voorbeelden bijna nooit zullen voorkomen. Maar in theorie zal het gewoon moeten kunnen.
Omdat je graag serieus genomen wil worden?

Om het dichter bij huis te trekken; Het is al jaren (ook lokaal) beleid om een betrouwbare overheid te zijn. Dit lukt niet altijd, neem het kinderopvangtoeslag debacle, maar het is wel een streven. Waarom zouden ze dat doen? Omdat het gunstig is voor ondernemingen en dus voor werkgelegenheid, stabiliteit, etc.
Fine, fuck you then!
  maandag 5 oktober 2015 @ 11:24:34 #289
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_156615324
quote:
6s.gif Op maandag 5 oktober 2015 11:22 schreef SicSicSics het volgende:

[..]
Om het dichter bij huis te trekken; Het is al jaren (ook lokaal) beleid om een betrouwbare overheid te zijn. Dit lukt niet altijd, neem het kinderopvangtoeslag debacle, maar het is wel een streven. Waarom zouden ze dat doen? Omdat het gunstig is voor ondernemingen en dus voor werkgelegenheid, stabiliteit, etc.
En dit is gewoon in de huidige organisatie mogelijk, daar hebben we dus geen TTIP voor nodig.

Je kan het ook omkeren; als het volk 'nee' stemt en de overheid toch 'ja' doet. Ben je dan betrouwbaar als overheid?
  maandag 5 oktober 2015 @ 11:26:25 #290
116015 SicSicSics
pi_156615362
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 11:21 schreef Basp1 het volgende:
Maar dan zegt de navo je kunt ons de rug op je komt voorlopig niet meer in aanmerking voor een nieuw lidmaatschap, hetzelfde met onbetrouwbare landen daar wordt minder in geinvesteerd, maar daar hoeven geen regel gemaakt te worden dat overheden door deze bedrijven aangeklaagd kunnen worden.
Precies. En misschien is een ISDS dan inderdaad niet de juiste of geen wenselijke ontwikkeling en wil je dat dichter bij huis houden. Prima dat daar nu over wordt gesproken ook. Aan beide kanten van de oceaan overigens. In Amerika wordt dezelfde retoriek (Help! Daar komen de Europeanen ons vertellen wat wel en niet mag!) overigens tegen ons gebruikt ;)
quote:
Als de overheid alles met eenduidige regels zou kunnen dichttimmeren zou het nog wel mogen in mijn optiek, maar aangezien veel juridische regels verschillend te interpreteren zijn en grote bedrijven vaak heel grote en creatieve juridische afdelingen hebben zie ik de bui al hangen. Net zoals de bankiers in europa hun verantwoordelijkheden voor slechte bedrijfsvoering kunnen ontlopen.
Over het algemeen wordt er dus verbazend nuchter geoordeeld. En zeker niet alles valt voordelig uit voor het bedrijf.

Overigens is er ook al een Internationaal Centrum voor Beslechting van Investeringsgeschillen, geen idee hoe die er in staan ook...
Fine, fuck you then!
  maandag 5 oktober 2015 @ 11:29:39 #291
116015 SicSicSics
pi_156615410
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 11:24 schreef xzaz het volgende:
En dit is gewoon in de huidige organisatie mogelijk, daar hebben we dus geen TTIP voor nodig.
TTIP is daar ook niet voor bedoeld. :) TTIP is een handelsverdrag en daar staan zeker dingen in die nieuw zijn.
quote:
Je kan het ook omkeren; als het volk 'nee' stemt en de overheid toch 'ja' doet. Ben je dan betrouwbaar als overheid?
Dat ligt eraan. Waarom zou je het aan het volk willen vragen als je als volksvertegenwoordiging mandaat hebt gekregen om je ding te doen?

Bovendien ben ik nog steeds van mening dat je de bakker niet moet vragen hoe je de boekhouding moet doen, maar dat is een steeds minder populair standpunt begrijp ik.
Fine, fuck you then!
  maandag 5 oktober 2015 @ 11:39:58 #292
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_156615575
quote:
6s.gif Op maandag 5 oktober 2015 11:29 schreef SicSicSics het volgende:
Bovendien ben ik nog steeds van mening dat je de bakker niet moet vragen hoe je de boekhouding moet doen, maar dat is een steeds minder populair standpunt begrijp ik.
Omdat je dan een weg ingaat waarbij je als overheid de burger ondermijnd in zijn of haar intelligentie. Waarom zouden ze dan überhaupt moeten stemmen, want 'wij weten het toch beter waarom zou je daar de bakker voor moeten vragen'.
  maandag 5 oktober 2015 @ 11:55:00 #293
116015 SicSicSics
pi_156615826
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 11:39 schreef xzaz het volgende:
Omdat je dan een weg ingaat waarbij je als overheid de burger ondermijnd in zijn of haar intelligentie. Waarom zouden ze dan überhaupt moeten stemmen, want 'wij weten het toch beter waarom zou je daar de bakker voor moeten vragen'.
Andere discussie;
Directe vs. representatieve democratie.
Fine, fuck you then!
pi_156616778
quote:

[..]

Welk bedrijf was dat?

[..]

Lone Pine
  maandag 5 oktober 2015 @ 12:57:53 #295
38496 Perrin
pi_156616922
quote:
6s.gif Op maandag 5 oktober 2015 11:29 schreef SicSicSics het volgende:

Daarom juist moet je het beleid maken ook niet (alleen) aan politici overlaten :P
pi_156617016
quote:
6s.gif Op maandag 5 oktober 2015 11:26 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Precies. En misschien is een ISDS dan inderdaad niet de juiste of geen wenselijke ontwikkeling en wil je dat dichter bij huis houden. Prima dat daar nu over wordt gesproken ook. Aan beide kanten van de oceaan overigens. In Amerika wordt dezelfde retoriek (Help! Daar komen de Europeanen ons vertellen wat wel en niet mag!) overigens tegen ons gebruikt ;)

Maar tot op heden heeft Amerika nog alle zaken tegen hen bij het ISDS gewonnen, terwijl andere landen vaak verliezen ten faveure van Amerikaanse bedrijven. De onafhankelijkheid van het Tribunaal (in handen van de wereldbank) wordt dan ook in twijfel getrokken.
  maandag 5 oktober 2015 @ 13:06:19 #297
116015 SicSicSics
pi_156617044
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 12:48 schreef ender_xenocide het volgende:
Lone Pine
Mooi verhaal, maar volgens mij niet waar. Het hoofdkantoor staat nog steeds in Canada. Wat ze wel hebben (en ik kan helaas niet de oprichtingsdatum vinden) is een Incorporation in Delaware.

Nou is mijn Corporate Law wat roestig, maar ze hebben dus gewoon een rechtspersoon in Amerika, die onder de NAFTA inderdaad zo'n claim in kan dienen. Kan alleen niet vinden of ze dat speciaal voor de claim gedaan hebben.

Dat heb bedrijf zelf Canadees is, maakt niet zoveel uit.

En natuurlijk wordt er geprobeerd om misbruik van te maken; dat gebeurd altijd. Maar de blinde paniek die er nu opeens heerst is in mijn ogen schromelijk overdreven. :)
Fine, fuck you then!
  maandag 5 oktober 2015 @ 13:10:08 #298
116015 SicSicSics
pi_156617113
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 13:04 schreef ender_xenocide het volgende:
Maar tot op heden heeft Amerika nog alle zaken tegen hen bij het ISDS gewonnen, terwijl andere landen vaak verliezen ten faveure van Amerikaanse bedrijven. De onafhankelijkheid van het Tribunaal (in handen van de wereldbank) wordt dan ook in twijfel getrokken.
Hét ISDS? :)
Heb je daar cijfers of een rapport van? Volgens mij heb ik onlangs wat anders gelezen en gepost. Ik zal ook even zoeken.

En wie trekt die onafhankelijkheid in twijfel?
Fine, fuck you then!
pi_156617138
quote:
6s.gif Op maandag 5 oktober 2015 13:10 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Hét ISDS? :)
Heb je daar cijfers of een rapport van? Volgens mij heb ik onlangs wat anders gelezen en gepost. Ik zal ook even zoeken.

En wie trekt die onafhankelijkheid in twijfel?
Geen rapport of cijfers het werd genoemd in de documentaire door economen.
Maar er werd ook gezegd de Nederlandse economie er op dit moment flinke baat bij heeft omdat de afgelopen 30 jaar vanuit Nederland ruim 100 verdragen zijn gesloten met ISDS waardoor Nederland naast de belastingconstructies nog een goed land is voor multinationals om een vestiging in te hebben.
  maandag 5 oktober 2015 @ 13:15:43 #300
116015 SicSicSics
pi_156617204
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 13:11 schreef ender_xenocide het volgende:
Geen rapport of cijfers het werd genoemd in de documentaire door economen
https://www.rijksoverheid(...)isds-in-the-ttip.pdf

(pdf alert) Staan wat cijfers in over wie, wat en waarom. Specifiek over milieu en sociale risico's en financiële risico's.

Aardige quotes:
quote:
Uit het onderzoek blijkt dat Amerikaanse investeerders verhoudingsgewijs minder investeringsclaims aanhangig maken dan Europese investeerders.
quote:
Investeerders hebben in 8 van de 73 NAFTA-zaken gewonnen.
quote:
Ten aanzien van alle ISDS-claims valt op dat 43% van de investeringsgeschillen door staten is gewonnen, terwijl 31% door investeerders is gewonnen, 26% van de zaken is geschikt.
Fine, fuck you then!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')