Dit voorbeeld was Vattenfall in Duitsland. Die zaak speelt nog steeds. En dat kun je ondernemingsrisico noemen, maar in sommige gevallen is het natuurlijk wel heel kwalijk.quote:Op maandag 5 oktober 2015 10:55 schreef Basp1 het volgende:
Maar hoe vaak is dit nu al daadwerkelijk voorgekomen, en dat heet in mijn optiek dan ondernemers risico. Dat nu overheden aangeklaagd kunnen gaan worden vanwege bijgestelde visies is natuurlijk te dom voor woorden.
Vandaar een arbitrage commissie.quote:Op canvas was gisteren nog een docu over de schadelijkheid van sommige hormonen in cosmetische producten, als een overheid deze vanwege schadelijkheid gaat verbieden maar het hormoonbedrijf net een investering in een fabriek voor dat schadelijke type gedaan had ?
Het is sowieso een oneerlijke zaak; een overheid / land kijkt niet altijd naar 'wat levert het ons binnen 10 jaar op'. Een overheid heeft veel meer zaken af te wegen; inclusief het politiek spel. Een bedrijf kijkt maar naar 1 ding; winst.quote:Op maandag 5 oktober 2015 10:58 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Dit voorbeeld was Vattenfall in Duitsland. Die zaak speelt nog steeds. En dat kun je ondernemingsrisico noemen, maar in sommige gevallen is het natuurlijk wel heel kwalijk.
Als overheid wil je ook een goede partner zijn natuurlijk.
[..]
Vandaar een arbitrage commissie.Soms gaat het wel, soms gaat het niet op. Het is ook niet zo dat 100% van de bedrijven die klagen in het gelijk gesteld wordt. Volgens mij lag het ergens rond de 50% van de zaken.
De conclusie van de tegenlicht docu?quote:Op maandag 5 oktober 2015 10:56 schreef xzaz het volgende:
Investeringsklimaat heeft niks te maken met TTIP dat is de conclusie in ieder geval die ik begreep.
Jaquote:Op maandag 5 oktober 2015 11:00 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
De conclusie van de tegenlicht docu?
En veel landen die al zoiets hebben, proberen er vanaf te komen.quote:
Klopt, maar dat geeft (in mijn ogen) een overheid niet de 'vrijheid' om onder contracten of (handels-) verdragen uit te komen. Of eerder gedane beloftes zomaar te breken. Daar zit ook een stukje juridische verantwoordelijkheid.quote:Op maandag 5 oktober 2015 11:00 schreef xzaz het volgende:
Het is sowieso een oneerlijke zaak; een overheid / land kijkt niet altijd naar 'wat levert het ons binnen 10 jaar op'. Een overheid heeft veel meer zaken af te wegen; inclusief het politiek spel. Een bedrijf kijkt maar naar 1 ding; winst.
De ISDS clausule, niet het hele vrijhandelsverdrag toch?quote:Op maandag 5 oktober 2015 11:06 schreef Perrin het volgende:
En veel landen die al zoiets hebben, proberen er vanaf te komen.
Ja idd, dat ging specifiek over ISDS.quote:Op maandag 5 oktober 2015 11:08 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
De ISDS clausule, niet het hele vrijhandelsverdrag toch?
Bij mij wel; bedrijven zien overheden als bedrijven. Maar overheden zijn geen bedrijven ze zijn in die zin speciaal omdat ze door het volk worden gekozen. Na 4 jaar kunnen ze een totale andere weg inslaan.quote:Op maandag 5 oktober 2015 11:07 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Klopt, maar dat geeft (in mijn ogen) een overheid niet de 'vrijheid' om onder contracten of (handels-) verdragen uit te komen. Of eerder gedane beloftes zomaar te breken. Daar zit ook een stukje juridische verantwoordelijkheid.
Ik zou toch pleiten voor een stukje overheidsverantwoordelijkheid. Zowel naar burger als naar bedrijf. En wat jij voorstelt is redelijk radicaal; sommige afspraken zijn voor de lange termijn. Daarom kan 1 kabinet bijvoorbeeld ook niet stemmen over een grondwetswijziging.quote:Op maandag 5 oktober 2015 11:09 schreef xzaz het volgende:
Bij mij wel; bedrijven zien overheden als bedrijven. Maar overheden zijn geen bedrijven ze zijn in die zin speciaal omdat ze door het volk worden gekozen. Na 4 jaar kunnen ze een totale andere weg inslaan.
Waarom zou je dat niet kunnen maken?quote:Op maandag 5 oktober 2015 11:14 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Je kunt het toch ook niet maken? Tekenen als lid van de NAVO. 4 jaar later, verkiezingen, NAVO weer uit. Kabinet valt na 2 jaar, NAVO weer in... etc.
Maar dan zegt de navo je kunt ons de rug op je komt voorlopig niet meer in aanmerking voor een nieuw lidmaatschap, hetzelfde met onbetrouwbare landen daar wordt minder in geinvesteerd, maar daar hoeven geen regel gemaakt te worden dat overheden door deze bedrijven aangeklaagd kunnen worden. Als de overheid alles met eenduidige regels zou kunnen dichttimmeren zou het nog wel mogen in mijn optiek, maar aangezien veel juridische regels verschillend te interpreteren zijn en grote bedrijven vaak heel grote en creatieve juridische afdelingen hebben zie ik de bui al hangen. Net zoals de bankiers in europa hun verantwoordelijkheden voor slechte bedrijfsvoering kunnen ontlopen.quote:Op maandag 5 oktober 2015 11:14 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ik zou toch pleiten voor een stukje overheidsverantwoordelijkheid. Zowel naar burger als naar bedrijf. En wat jij voorstelt is redelijk radicaal; sommige afspraken zijn voor de lange termijn. Daarom kan 1 kabinet bijvoorbeeld ook niet stemmen over een grondwetswijziging.
Je kunt het toch ook niet maken? Tekenen als lid van de NAVO. 4 jaar later, verkiezingen, NAVO weer uit. Kabinet valt na 2 jaar, NAVO weer in... etc.
Omdat je graag serieus genomen wil worden?quote:Op maandag 5 oktober 2015 11:18 schreef xzaz het volgende:
Waarom zou je dat niet kunnen maken?
Ik denk overigens dat dit soort extreme voorbeelden bijna nooit zullen voorkomen. Maar in theorie zal het gewoon moeten kunnen.
En dit is gewoon in de huidige organisatie mogelijk, daar hebben we dus geen TTIP voor nodig.quote:Op maandag 5 oktober 2015 11:22 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Om het dichter bij huis te trekken; Het is al jaren (ook lokaal) beleid om een betrouwbare overheid te zijn. Dit lukt niet altijd, neem het kinderopvangtoeslag debacle, maar het is wel een streven. Waarom zouden ze dat doen? Omdat het gunstig is voor ondernemingen en dus voor werkgelegenheid, stabiliteit, etc.
Precies. En misschien is een ISDS dan inderdaad niet de juiste of geen wenselijke ontwikkeling en wil je dat dichter bij huis houden. Prima dat daar nu over wordt gesproken ook. Aan beide kanten van de oceaan overigens. In Amerika wordt dezelfde retoriek (Help! Daar komen de Europeanen ons vertellen wat wel en niet mag!) overigens tegen ons gebruiktquote:Op maandag 5 oktober 2015 11:21 schreef Basp1 het volgende:
Maar dan zegt de navo je kunt ons de rug op je komt voorlopig niet meer in aanmerking voor een nieuw lidmaatschap, hetzelfde met onbetrouwbare landen daar wordt minder in geinvesteerd, maar daar hoeven geen regel gemaakt te worden dat overheden door deze bedrijven aangeklaagd kunnen worden.
Over het algemeen wordt er dus verbazend nuchter geoordeeld. En zeker niet alles valt voordelig uit voor het bedrijf.quote:Als de overheid alles met eenduidige regels zou kunnen dichttimmeren zou het nog wel mogen in mijn optiek, maar aangezien veel juridische regels verschillend te interpreteren zijn en grote bedrijven vaak heel grote en creatieve juridische afdelingen hebben zie ik de bui al hangen. Net zoals de bankiers in europa hun verantwoordelijkheden voor slechte bedrijfsvoering kunnen ontlopen.
TTIP is daar ook niet voor bedoeld.quote:Op maandag 5 oktober 2015 11:24 schreef xzaz het volgende:
En dit is gewoon in de huidige organisatie mogelijk, daar hebben we dus geen TTIP voor nodig.
Dat ligt eraan. Waarom zou je het aan het volk willen vragen als je als volksvertegenwoordiging mandaat hebt gekregen om je ding te doen?quote:Je kan het ook omkeren; als het volk 'nee' stemt en de overheid toch 'ja' doet. Ben je dan betrouwbaar als overheid?
Omdat je dan een weg ingaat waarbij je als overheid de burger ondermijnd in zijn of haar intelligentie. Waarom zouden ze dan überhaupt moeten stemmen, want 'wij weten het toch beter waarom zou je daar de bakker voor moeten vragen'.quote:Op maandag 5 oktober 2015 11:29 schreef SicSicSics het volgende:
Bovendien ben ik nog steeds van mening dat je de bakker niet moet vragen hoe je de boekhouding moet doen, maar dat is een steeds minder populair standpunt begrijp ik.
Andere discussie;quote:Op maandag 5 oktober 2015 11:39 schreef xzaz het volgende:
Omdat je dan een weg ingaat waarbij je als overheid de burger ondermijnd in zijn of haar intelligentie. Waarom zouden ze dan überhaupt moeten stemmen, want 'wij weten het toch beter waarom zou je daar de bakker voor moeten vragen'.
Lone Pinequote:Op maandag 5 oktober 2015 10:50 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Welk bedrijf was dat?
[..]
Het investeringsklimaat gunstig maken. Dat is ook belangrijk voor landen.
Je zou maar 2 miljard investeren, op uitnodiging van de overheid, in Nucleaire Energie en dan door een draai in beleid opeens je 2 miljard kwijt zijn omdat men toch maar geen kernenergie wil.
Daarom juist moet je het beleid maken ook niet (alleen) aan politici overlatenquote:Op maandag 5 oktober 2015 11:29 schreef SicSicSics het volgende:
Bovendien ben ik nog steeds van mening dat je de bakker niet moet vragen hoe je de boekhouding moet doen, maar dat is een steeds minder populair standpunt begrijp ik.
Maar tot op heden heeft Amerika nog alle zaken tegen hen bij het ISDS gewonnen, terwijl andere landen vaak verliezen ten faveure van Amerikaanse bedrijven. De onafhankelijkheid van het Tribunaal (in handen van de wereldbank) wordt dan ook in twijfel getrokken.quote:Op maandag 5 oktober 2015 11:26 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Precies. En misschien is een ISDS dan inderdaad niet de juiste of geen wenselijke ontwikkeling en wil je dat dichter bij huis houden. Prima dat daar nu over wordt gesproken ook. Aan beide kanten van de oceaan overigens. In Amerika wordt dezelfde retoriek (Help! Daar komen de Europeanen ons vertellen wat wel en niet mag!) overigens tegen ons gebruikt
Mooi verhaal, maar volgens mij niet waar. Het hoofdkantoor staat nog steeds in Canada. Wat ze wel hebben (en ik kan helaas niet de oprichtingsdatum vinden) is een Incorporation in Delaware.quote:
Hét ISDS?quote:Op maandag 5 oktober 2015 13:04 schreef ender_xenocide het volgende:
Maar tot op heden heeft Amerika nog alle zaken tegen hen bij het ISDS gewonnen, terwijl andere landen vaak verliezen ten faveure van Amerikaanse bedrijven. De onafhankelijkheid van het Tribunaal (in handen van de wereldbank) wordt dan ook in twijfel getrokken.
Geen rapport of cijfers het werd genoemd in de documentaire door economen.quote:Op maandag 5 oktober 2015 13:10 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Hét ISDS?![]()
Heb je daar cijfers of een rapport van? Volgens mij heb ik onlangs wat anders gelezen en gepost. Ik zal ook even zoeken.
En wie trekt die onafhankelijkheid in twijfel?
https://www.rijksoverheid(...)isds-in-the-ttip.pdfquote:Op maandag 5 oktober 2015 13:11 schreef ender_xenocide het volgende:
Geen rapport of cijfers het werd genoemd in de documentaire door economen
quote:Uit het onderzoek blijkt dat Amerikaanse investeerders verhoudingsgewijs minder investeringsclaims aanhangig maken dan Europese investeerders.
quote:Investeerders hebben in 8 van de 73 NAFTA-zaken gewonnen.
quote:Ten aanzien van alle ISDS-claims valt op dat 43% van de investeringsgeschillen door staten is gewonnen, terwijl 31% door investeerders is gewonnen, 26% van de zaken is geschikt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |