Hij maakt zelf graag grapjes over zijn gelijkenis met Charles Darwin, maar inderdaad... trek die man een rood pak aan en voila!quote:Op zaterdag 11 juli 2015 20:25 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Ahhhh hoe kan iemand dat nou zeggen. Santa, not Satan!
Dus ideeën zijn immaterieel? Dat durf ik te betwisten. Niet per se omdat ze te herleiden zijn tot 'deeltjes' die dergelijke "informatie" opslaan oid, maar omdat al die concepten geconstrueerd zijn uit waarnemingen van de fysieke wereld. Er bestaat geen ideeën wereld los van materie.quote:Op donderdag 9 juli 2015 19:36 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Ik geloof daar niet in. Er is maar één wereld, maar we zien hem niet zoals hij is. Daarbinnen is onze ervaring pluriform. Er zijn fysische dingen in onze waarneming, er zijn dingen als economie, er zijn dingen als rechtstaten, er zijn dingen als politiek, er zijn dingen als filosofie en wetenschap, er zijn dingen als instituties, er zijn dingen als dromen, er zijn dingen als fantasieen, zoals paarse vliegende olifanten en grobbelario's.
Er bestaan zo dus ook geen gedachten zonder brein, en is er geen bewustzijn zonder brein, en zo is er ook geen Kosmisch Bewustzijn zonder Kosmisch Brein. En kunnen we concluderen dat Kosmisch Bewustzijn zuiver antropocentrisch/antropomorfisch wensdenken is (en dat kan ook niet zonder brein).quote:Op zaterdag 11 juli 2015 22:38 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Dus ideeën zijn immaterieel? Dat durf ik te betwisten. Niet per se omdat ze te herleiden zijn tot 'deeltjes' die dergelijke "informatie" opslaan oid, maar omdat al die concepten geconstrueerd zijn uit waarnemingen van de fysieke wereld. Er bestaat geen ideeën wereld los van materie.
Oh ja?quote:Op zaterdag 11 juli 2015 19:03 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
We kunnen toch nog wel iets meer dan waarnemen dacht ik zo.
De vraag was vrees ik retorisch bedoeld. Maar zoals met alle retorische vragen loont het de moeite om toch te proberen de vraag te beantwoorden.quote:
Dit is eliminatief materialisme. Zelfmoordmaterialisme. Dennett beweert dit niet omdat hij geconstateerd heeft dat hij geen subjektiviteit heeft (tenzij hij een robot of zombie is) maar omdat het moet van zijn geloof: dat alleen de fysische objecten die we bestuderen met de natuurwetenschap echt zijn, en verder niets. Dus een subjekt (hijzelf dus) kan niet echt bestaan. Het enige dat kan bestaan zijn fysische processen in een brein.quote:Op zaterdag 11 juli 2015 19:38 schreef Molurus het volgende:
Zoals Dennett in mijn ogen terecht zegt:
"If you still have the subject in your explanation, you have not begun to explain consciousness."
Klopt, het is allemaal bewustzijn. Zie ook mijn onderschrift bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 11 juli 2015 22:38 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Dus ideeën zijn immaterieel? Dat durf ik te betwisten. Niet per se omdat ze te herleiden zijn tot 'deeltjes' die dergelijke "informatie" opslaan oid, maar omdat al die concepten geconstrueerd zijn uit waarnemingen van de fysieke wereld. Er bestaat geen ideeën wereld los van materie.
Waarom zou er geen bewustzijn kunnen bestaan zonder een brein? Hoogstens kan je zeggen dat het dan niet gevuld wordt met informatie. En dan heb je over ons soort bewustzijn. Een kosmisch bewustzijn heeft zeker geen brein,quote:Op zondag 12 juli 2015 10:30 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Er bestaan zo dus ook geen gedachten zonder brein, en is er geen bewustzijn zonder brein, en zo is er ook geen Kosmisch Bewustzijn zonder Kosmisch Brein. En kunnen we concluderen dat Kosmisch Bewustzijn zuiver antropocentrisch/antropomorfisch wensdenken is (en dat kan ook niet zonder brein).
Ja.quote:
Vertel.quote:
Correct.quote:Op zondag 12 juli 2015 22:18 schreef JerryWesterby het volgende:
Denken bijvoorbeeld. Ook waarnemen is denken, interpretatie.
Statement zonder onderbouwing.quote:Niet een soort objectieve vastlegging of zo.
definieer kosmisch bewustzijn?quote:Op zondag 12 juli 2015 22:05 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Waarom zou er geen bewustzijn kunnen bestaan zonder een brein? Hoogstens kan je zeggen dat het dan niet gevuld wordt met informatie. En dan heb je over ons soort bewustzijn. Een kosmisch bewustzijn heeft zeker geen brein,
Voor mij geeft het begrip "paranormaal" meer aan om wat voor type verschijnselen het gaat. Daarbij, donkere energie kunnen we b.v. vanuit de ART wel beschrijven, alleen is de aard van deze term van de kwantumveldentheorie onbekend.quote:Op zaterdag 11 juli 2015 14:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als begrip vind ik 'paranormaal' in deze wel redelijk zwak. Want is het niet zo dat donkere energie evengoed lastig te verklaren is vanuit het huidige wetenschappelijke paradigma? Toch zal het vermoed ik bij niemand opkomen om donkere energie 'paranormaal' te noemen.
Het eerste is de onderbouwing van het tweede. Als het interpretatie is is het niet objectief.quote:Op zondag 12 juli 2015 22:20 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Correct.
[..]
Statement zonder onderbouwing.
De grond van de werkelijkheid, die 'mind-like' is.quote:Op zondag 12 juli 2015 22:34 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
definieer kosmisch bewustzijn?
Ja, dat is dus precies de reden dat ik de vraag stelde: wat bedoel je er dan mee? Wat voor type verschijnselen?quote:Op maandag 13 juli 2015 08:17 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Voor mij geeft het begrip "paranormaal" meer aan om wat voor type verschijnselen het gaat.
Ehh, nee. Dit heeft niets te maken met 'eliminatief materialisme' of zelfs maar met subjectiviteit. Het is meer een algemene stelling:quote:Op zondag 12 juli 2015 22:02 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Dit is eliminatief materialisme. Zelfmoordmaterialisme. Dennett beweert dit niet omdat hij geconstateerd heeft dat hij geen subjektiviteit heeft (tenzij hij een robot of zombie is) maar omdat het moet van zijn geloof: dat alleen de fysische objecten die we bestuderen met de natuurwetenschap echt zijn, en verder niets. Dus een subjekt (hijzelf dus) kan niet echt bestaan. Het enige dat kan bestaan zijn fysische processen in een brein.
Ja ja, cogito ergo sum. Het probleem alleen is dat dit uitsluitend iets zegt over wat wij zeker kunnen weten. En dat is niet veel. Leuke constatering, maar totaal niet productief. En erger: het heeft niets te maken met eventuele verklaringen voor bewustzijn.quote:Op zondag 12 juli 2015 22:02 schreef JerryWesterby het volgende:
Je kan hier keihard Descartes op citeren: 'Decieve me who may, he cannot bring it about that I who am decieved do not exist'.
Dit is wat Descartes goed heeft gezien. Hier is helemaal niets, maar dan ook helemaal niets, tegen in te brengen.
Dat klopt, en het is waar ongeacht wat mensen precies geloven.quote:Op zondag 12 juli 2015 22:02 schreef JerryWesterby het volgende:
Het is toch merkwaardig hoever mensen bereid zijn te gaan om hun geloof te kunnen behouden.
Je lijkt hier (absolute) kennis en verklaringen door elkaar te halen. Dat jij alleen absolute kennis hebt ten aanzien van het bestaan van jouw eigen bewustzijn impliceert niets tav de aard van de werkelijkheid of tav verklaringen voor die werkelijkheid.quote:Op zondag 12 juli 2015 22:02 schreef JerryWesterby het volgende:
Te beweren dat bewustzijn niet meer dan een fysisch proces in het brein is, zonder subjectief, mentaal aspect. Terwijl de subjectiviteit juist het enige is waar je zeker van kan zijn, en die fysische processen niet. Alles begint met subjectiviteit, en pas daarna komen de objecten.
En hoe mėėt je jouw supervage concept?quote:Op maandag 13 juli 2015 09:03 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
De grond van de werkelijkheid, die 'mind-like' is.
Goed punt!quote:Op maandag 13 juli 2015 18:59 schreef Cockwhale het volgende:
Subjectiviteit vindt ook grond in de materiële wereld en fysische processen.
Het vereist alleen bewustzijn om subjectiviteit te herkennen als subjectiviteit.quote:Op maandag 13 juli 2015 19:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Goed punt!![]()
Subjectiviteit vereist niet eens een bewustzijn.
En hier wordt het lastig... want 'herkennen' impliceert niet alleen een waarneming / gewaarwording, maar ook een zeker 'begrip' daarvan. En wanneer we nou precies kunnen spreken van begrip is heel lastig objectief te beoordelen. Dat is, gek genoeg, niet te kwantificeren.quote:Op maandag 13 juli 2015 19:05 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Het vereist alleen bewustzijn om subjectiviteit te herkennen als subjectiviteit.
Subjectiviteit is niet meer dan een subject afhankelijk verschil. Je zou dit eventueel ook op objecten kunnen toepassen, waar voor een steen in de zee de temperatuur op aarde verschilt ten opzichte van een steen in de woestijn. Dit lijkt me alleen niet bijster interessant om op te merken als subjectiviteit. Uiteindelijk wordt zowel bij het subject als bij het object het verschil bepaald door positie en materie. Bij de mens (en eventueel dieren) ligt dat verschil wat complexer door cultuur, taal et cetera, maar het komt uiteindelijk op hetzelfde principe neer.quote:Op maandag 13 juli 2015 19:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
En hier wordt het lastig... want 'herkennen' impliceert niet alleen een waarneming / gewaarwording, maar ook een zeker 'begrip' daarvan. En wanneer we nou precies kunnen spreken van begrip is heel lastig objectief te beoordelen. Dat is, gek genoeg, niet te kwantificeren.
Maar dat is een open deur. En Chalmers zou het daar niet mee eens zijnt? Dat lijkt me sterk.quote:Op maandag 13 juli 2015 16:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ehh, nee. Dit heeft niets te maken met 'eliminatief materialisme' of zelfs maar met subjectiviteit. Het is meer een algemene stelling:
Als je verschijnsel X tracht te verklaren, en je een verklaring aandraagt waarin X eenvoudig een premisse is, dan heb je feitelijk niets verklaard.
Dit geldt voor alle verklaringen en alles wat je probeert te verklaren. En dat geldt dan dus ook voor eventuele verklaringen voor bewustzijn.
Verschijnselen die zich vooral in bepaalde settings lijken voor te doen, zoals "huizen waar het spookt". Denk aan objecten die bewegen, geluiden die "onverklaarbaar" lijken, mensen die gedaanten zien, etc.quote:Op maandag 13 juli 2015 10:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ja, dat is dus precies de reden dat ik de vraag stelde: wat bedoel je er dan mee? Wat voor type verschijnselen?
Want ik kan mij niet onttrekken aan de indruk dat mensen die dit woord gebruiken op de verklaring vooruit lopen.
Hmm, in deze definitie lijkt het dan meer te maken te hebben met de ervaring van die verschijnselen dan met de verschijnselen zelf.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 07:58 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Verschijnselen die zich vooral in bepaalde settings lijken voor te doen, zoals "huizen waar het spookt". Denk aan objecten die bewegen, geluiden die "onverklaarbaar" lijken, mensen die gedaanten zien, etc.
Het is dan ook meer een sociaal begrip van dit soort verschijnselen dan een wetenschappelijk, simpelweg om duidelijk te maken waar men over spreekt.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 08:49 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hmm, in deze definitie lijkt het dan meer te maken te hebben met de ervaring van die verschijnselen dan met de verschijnselen zelf.
Want 'echte spoken' bestaan natuurlijk niet. Sterker nog: het is volstrekt onduidelijk wat daarmee bedoeld wordt.
Anders gezegd: 1 en hetzelfde verschijnsel kan tegelijk paranormaal en 'normaal' zijn afhankelijk van hoe het verschijnsel wordt ervaren.
Het lijkt me dan meer een psychologisch onderzoek dan werkelijk een onderzoek naar die verschijnselen.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 09:02 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Het is dan ook meer een sociaal begrip van dit soort verschijnselen dan een wetenschappelijk, simpelweg om duidelijk te maken waar men over spreekt.
Zou overigens een interessant onderzoeksproject zijn mits het zich niet alleen richt op "externe processen" maar ook op de interne processen van het lichaam.
Klopt, maar naar alle waarschijnlijkheid ligt daar ook het antwoordquote:Op dinsdag 14 juli 2015 09:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het lijkt me dan meer een psychologisch onderzoek dan werkelijk een onderzoek naar die verschijnselen.
Maar wat was nu precies de vraag?quote:Op dinsdag 14 juli 2015 09:27 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Klopt, maar naar alle waarschijnlijkheid ligt daar ook het antwoord
Het probleem is dat het (talige) begrip al bestaat en ja dan zou je beginnen met een definitie. Werkelijk begrip is er echter niet omdat er geen consistent waarneembaar fenomeen plaatsvindt, in de zin dat het zich op geen enkele wijze herhaalt of voorspelbaar is. Ikzelf ben altijd voorstander om vanuit de empirie, oftewel observatie te beginnen. Door te beginnen met een definitie geef je al een potentiële verklaring aan het fenomeen. Een beschrijving zou beter zijn, echter dan moet je nog steeds eerst kunnen observeren (actie, causaliteit, eventueel indirect te herleiden uit..) voordat je kunt beschrijven. In dit geval spreek ik over geesten en bijkomende verschijnselen.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 09:45 schreef Molurus het volgende:
Ik denk dat stap 1 moet zijn: 'wat is de definitie van een paranormaal verschijnsel?'
Zonder een eenduidige definitie kun je meten tot je een ons weegt. Je zult dan nooit iets paranormaals meten.
Kan je je eigen bewustzijn meten? En is het vaag? Alleen dingen die gebeuren in ruimte en tijd kan je meten, zogeheten fysische dingen. Bewustzijn is nonlocaal en tijdloos, omdat het niet in de ruimtetijd is. Ruimtetijd is een constructie in bewustzijn. Dit opent onder andere de mogelijkheid van het soort verschijnselen die we paranormaal noemen.quote:Op maandag 13 juli 2015 17:09 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
En hoe mėėt je jouw supervage concept?
Aannamen zonder bewijs kunnen verworpen worden zonder bewijs. Als je het niet kunt meten bestaat het niet. Een emergent verschijnsel als zelfbewustzijn is niet reduceerbaar netzoals een termiethoop niet reduceerbaar is tot 1 termiet.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 21:40 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Kan je je eigen bewustzijn meten? En is het vaag? Alleen dingen die gebeuren in ruimte en tijd kan je meten, zogeheten fysische dingen. Bewustzijn is nonlocaal en tijdloos, omdat het niet in de ruimtetijd is. Ruimtetijd is een constructie in bewustzijn. Dit opent onder andere de mogelijkheid van het soort verschijnselen die we paranormaal noemen.
Dat we bewustzijn als fundamenteel en niet reduceerbaar beschouwen is niet omdat we ergens iets gemeten hebben. Eerder juist omdat we het nergens meten, maar wel ervaren dat het bestaat.
Fundamenteel bewustzijn is geen fysisch verschijnsel dat ergens tussen de andere fysische verschijnselen past. Het is niet een extra variabele in een formule. Het is een ander paradigma. Het vervangt het huidige, beperkte paradigma van een absurde, zinloze grond van de werkelijkheid door een zinvolle en volledigere.
Een dergelijk paradigma zou grote voordelen hebben op sociaal, politiek, economisch en ecologisch vlak, omdat het een totaal ander wereldbeeld inhoudt. In plaats van een dehumaniserend, mechanistisch, gefragmenteerd wereldbeeld met organismen die niets anders zijn dan voertuigen van DNA molekulen, en een Aarde die slechts een stuk materie is dat je kan opgebruiken, heb je een bewust universum, een ‘levende’, zinvolle wereld, waarin alles met alles verbonden is.
Het zou bijvoorbeeld onze houding t.o.v. dieren drastisch veranderen. Dat zijn geen wandelende biefstukken maar bewuste wezens net als wij. Onderdeel van hetzelfde fundamentele bewustzijn.
Maar ik zal hier verder geen essay van maken.
Een fundamenteel bewustzijn zou ook de creatieve, drijvende kracht achter evolutie kunnen zijn. Het gaat er steeds meer op lijken dat enkel random mutatie en natuurlijke selectie niet in staat is om voldoende nieuwe informatie te creeeren. Het leven zou een expressie van bewustzijn kunnen zijn, dat het een ingebouwde tendens geeft naar zelforganisatie en convergentie naar complexiteit, perceptie en intelligentie.
En ook zeker niet onbelangrijk is het esthetische aspect. Materialisme is een bekrompen kruideniersvisie. Fundamenteel bewustzijn is mooi en groots.
http://www.closertotruth.(...)ndamental#video-1942
"Ik vind de werkelijkheid niet leuk dus verzin ik iets anders waardoor iedereen aardig tegen elkaar moet zijnquote:Op dinsdag 14 juli 2015 21:40 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Kan je je eigen bewustzijn meten? En is het vaag? Alleen dingen die gebeuren in ruimte en tijd kan je meten, zogeheten fysische dingen. Bewustzijn is nonlocaal en tijdloos, omdat het niet in de ruimtetijd is. Ruimtetijd is een constructie in bewustzijn. Dit opent onder andere de mogelijkheid van het soort verschijnselen die we paranormaal noemen.
Dat we bewustzijn als fundamenteel en niet reduceerbaar beschouwen is niet omdat we ergens iets gemeten hebben. Eerder juist omdat we het nergens meten, maar wel ervaren dat het bestaat.
Fundamenteel bewustzijn is geen fysisch verschijnsel dat ergens tussen de andere fysische verschijnselen past. Het is niet een extra variabele in een formule. Het is een ander paradigma. Het vervangt het huidige, beperkte paradigma van een absurde, zinloze grond van de werkelijkheid door een zinvolle en volledigere.
Een dergelijk paradigma zou grote voordelen hebben op sociaal, politiek, economisch en ecologisch vlak, omdat het een totaal ander wereldbeeld inhoudt. In plaats van een dehumaniserend, mechanistisch, gefragmenteerd wereldbeeld met organismen die niets anders zijn dan voertuigen van DNA molekulen, en een Aarde die slechts een stuk materie is dat je kan opgebruiken, heb je een bewust universum, een ‘levende’, zinvolle wereld, waarin alles met alles verbonden is.
Het zou bijvoorbeeld onze houding t.o.v. dieren drastisch veranderen. Dat zijn geen wandelende biefstukken maar bewuste wezens net als wij. Onderdeel van hetzelfde fundamentele bewustzijn.
Maar ik zal hier verder geen essay van maken.
Wat betekent dit? Wat is 'nieuwe informatie'?quote:Een fundamenteel bewustzijn zou ook de creatieve, drijvende kracht achter evolutie kunnen zijn. Het gaat er steeds meer op lijken dat enkel random mutatie en natuurlijke selectie niet in staat is om voldoende nieuwe informatie te creeeren.
Inderdaad niet onbelangrijk, dat wensdenken is alles waar het op stoelt. Ik vind halfslachtige bla bla zonder enige onderbouwing eerder afzichtelijk dan mooi en groots. Ik heb liever de werkelijkheid. Als ik naar een ster kijk ga ik die waarneming niet bevuilen door die ster een of ander rudimentair bewustzijn toe te kennen die het helemaal niet nodig heeft.quote:En ook zeker niet onbelangrijk is het esthetische aspect. Materialisme is een bekrompen kruideniersvisie. Fundamenteel bewustzijn is mooi en groots.
Wat een genant stukje. Het ergste is nog... die natuurkundige zou op het podium moeten zitten, niet Chopra. Wat doet die man in hemelsnaam op een podium? Ongelofelijk.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 23:18 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Je grote vriend Deepak Chopra zegt iets soortgelijks over 'nonlocaliteit':
Ja, het is dan ook geen precieze definitie, dat ben ik helemaal met je eens. Maar er zijn bijvoorbeeld beelden van beveiligingscamera's waar objecten uit zichzelf beginnen te bewegen en/of draaien, en waarbij de locatie door de mensen die daar werken/wonen ervaren wordt als "spooky".quote:Op dinsdag 14 juli 2015 08:49 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hmm, in deze definitie lijkt het dan meer te maken te hebben met de ervaring van die verschijnselen dan met de verschijnselen zelf.
Of deze "paranormale" ervaringen van mensen puur vanuit b.v. psychologische/naturalistische effecten verklaard kunnen worden.quote:
We kunnen de gevolgen van bewustzijnswerking meten en observeren. Bijvoorbeeld gedragsbepalingen en via een MRI zien welke hersengebieden daarbij betrokken zijn. (bv. de temporale voorkwab)quote:Op dinsdag 14 juli 2015 22:49 schreef Cockwhale het volgende:
Dus omdat bewustzijn niet meetbaar is, is het niet fysisch/materieel? En wat bedoel je dan met meten? Tellen?
Bewustzijn is meetbaar in de zin dat bewustzijn experimenteel aantoonbaar is. (Wat bedoel je exact met bewustzijn?)
Waarom moet bewustzijn verpakt zitten in een specifiek object/essentie dat qua vorm overeenkomt met de ervaring van bewustzijn, om fysisch/materieel te zijn?
Zijn die slechter meetbaar dan andere vormen van subjectiviteit dan?quote:Op woensdag 15 juli 2015 13:15 schreef Elzies het volgende:
Echter de ervaringen van bewustzijn is weer subjectief en menselijk te noemen. Het gevoel van geluk, liefde, verdriet, ergernis.
"Uit zichzelf" lijkt mij al een aanname.quote:Op woensdag 15 juli 2015 08:21 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, het is dan ook geen precieze definitie, dat ben ik helemaal met je eens. Maar er zijn bijvoorbeeld beelden van beveiligingscamera's waar objecten uit zichzelf beginnen te bewegen en/of draaien, en waarbij de locatie door de mensen die daar werken/wonen ervaren wordt als "spooky".
Maar ik noemde al eerder de psychisch/zintuiglijke aspecten zoals folklore en pareidolia; dat is imho net zo interessant en belangrijkDe vraag is alleen of het puur vanuit dat soort aspecten verklaard kan worden (of dat al deze mensen de boel lopen te flessen, natuurlijk
).
In mijn ogen is deze onderzoeksvraag al enigszins problematisch.quote:Op woensdag 15 juli 2015 08:24 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Of deze "paranormale" ervaringen van mensen puur vanuit b.v. psychologische/naturalistische effecten verklaard kunnen worden.
Ze hebben jaren later volgens mij samen nog een boek geschrevenquote:Op woensdag 15 juli 2015 00:06 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat een genant stukje. Het ergste is nog... die natuurkundige zou op het podium moeten zitten, niet Chopra. Wat doet die man in hemelsnaam op een podium? Ongelofelijk.
Zou Chopra nou trouwens doorhebben dat het publiek hem daar gewoon zit uit te lachen? (Geheel terecht wat mij betreft.)
Bedoel je deze?quote:Op woensdag 15 juli 2015 15:13 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ze hebben jaren later volgens mij samen nog een boek geschreven. Ik zal eens kijken of ik die kan vinden.
Leonard Mlodinow ja. Heeft ook een boek geschreven met Stephen Hawking. Die was het.quote:Op woensdag 15 juli 2015 15:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Bedoel je deze?
https://en.wikipedia.org/wiki/War_of_the_Worldviews
(Dat is waar ik tegenaan liep toen ik zocht op 'deepak chopra leonard'. Achternaam van Leonard kon ik in de video niet goed verstaan.)
PS:
Chopra says that "the laws of nature as well as mathematics share the same source as human consciousness".
(![]()
![]()
)
Ik heb er bewondering voor dat Mlodinow zo uitgebreid en in boekvorm de discussie wil aangaan met Chopra. Het getuigt ieg van een engelengeduld van zijn kant.quote:Op woensdag 15 juli 2015 15:28 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Leonard Mlodinow ja. Heeft ook een boek geschreven met Stephen Hawking. Die was het.
En Deepak blijft een constante bron van amusement.
Ik denk dat Jerry andersom denkt: als delen bewustzijn hebben, dan moet het geheel ook bezwustzijn hebben.quote:Op zaterdag 11 juli 2015 19:38 schreef Molurus het volgende:
Hier bega je volgens mij wel een fallacy of (de)composition. Als een systeem een bewustzijn heeft impliceert dat helemaal niet dat de onderdelen ook een bewustzijn moeten hebben.
Jerry misschien wel... hoewel ik me afvraag of hij werkelijk gelooft dat zoiets als een fiets of een stoel een bewustzijn heeft.quote:Op woensdag 15 juli 2015 16:57 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Ik denk dat Jerry andersom denkt: als delen bewustzijn hebben, dan moet het geheel ook bezwustzijn hebben.
ik vond ze allemaal wel de moeite waardquote:Op woensdag 15 juli 2015 16:27 schreef Discombobulate het volgende:
Sam Harris was trouwens laatst ook te gast bij Joe Rogan's podcast. Niet heel inhoudelijk, maar wel leuk om te kijken, nooit geweten dat hij aan mixed martial arts deed.![]()
Ik krijg altijd het idee dat wanneer mensen het woord subjectief in de mond nemen, ze uitgaan van een uniek verschijnsel. Dat probleem ligt denk ik voornamelijk in het feit dat mensen 'identiteit' nog steeds als een 'a priori' vaststaand gegeven beschouwen, de "ware" ik, iets waar je mee geboren wordt, zoiets als de ziel. Daarom zou elke subjectieve ervaring uniek zijn. Ik zie echter niet waarom de subjectieve ervaring van mensen anders zou zijn dan enige andere vorm van subjectiviteit. Op z'n hoogst staat de subjectieve ervaring van mensen onder invloed van een complexere/uitgebreidere set van causale factoren.quote:Op woensdag 15 juli 2015 13:15 schreef Elzies het volgende:
[..]
We kunnen de gevolgen van bewustzijnswerking meten en observeren. Bijvoorbeeld gedragsbepalingen en via een MRI zien welke hersengebieden daarbij betrokken zijn. (bv. de temporale voorkwab)
Echter de ervaringen van bewustzijn is weer subjectief en menselijk te noemen. Het gevoel van geluk, liefde, verdriet, ergernis.
Zonder direct duidelijke tastbare reden. Ik heb een tijdje geleden b.v. video's bekeken van ene Andy Coppock, een natuurkundige die een laserbedrijfje oid heeft en van MIT afgestudeerd is. In zijn bedrijfspand gebeuren volgens hem vreemde dingen, en dat was ook de reden waarom de vorige huurders het pand hebben verlaten. Hij heeft meerdere video's opgehangen om de boel te onderzoeken, waarop je b.v. plotseling bureaustoelen ziet draaien, zware schuttingen ziet omvallen of plastic brillen ziet verschuiven. Ik noem dat voor het gemak "uit zichzelf" omdat het zo lijkt, maar er zal natuurlijk een mechanisme achter zitten.quote:Op woensdag 15 juli 2015 13:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
"Uit zichzelf" lijkt mij al een aanname.
Ik benoem nergens de term mysterieus. Dat zijn jouw woorden. Maar er is een verschil tussen een gevolgtrekking observeren (cerebrale neuronenwerking via een MRI-scan) of het daadwerkelijke ervaren. Het laatste is niet meetbaar en altijd subjectief te noemen. Want jouw gevoel van een specifieke ervaring kan weer anders zijn dan die van een ander, terwijl dezelfde hersengebieden erbij zijn betrokken.quote:Op woensdag 15 juli 2015 13:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zijn die slechter meetbaar dan andere vormen van subjectiviteit dan?
- het beeld dat jij nu ziet van jouw monitor
- de pijn die jij voelt als ik met een hamer op je teen sla
- etc
Ik vind het altijd wel opmerkelijk dat men met name zo mysterieus doet over emoties als subjectieve ervaringen in het bijzonder. Die lijken mij niet subjectiever dan iets anders.
Dezelfde gebieden hebben niet dezelfde opbouw natuurlijk. We moeten niet net doen alsof elk stel hersens identiek is. Verre van, zelfs.quote:Op donderdag 16 juli 2015 10:07 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik benoem nergens de term mysterieus. Dat zijn jouw woorden. Maar er is een verschil tussen een gevolgtrekking observeren (cerebrale neuronenwerking via een MRI-scan) of het daadwerkelijke ervaren. Het laatste is niet meetbaar en altijd subjectief te noemen. Want jouw gevoel van een specifieke ervaring kan weer anders zijn dan die van een ander, terwijl dezelfde hersengebieden erbij zijn betrokken.
Identiteit staat gelijk aan zelfbewustzijn. Het gevoel van ik ben ik. Daar heb je zoiets als een subjectieve beleving voor nodig. Termen als ziel vind ik een beetje oubollig, maar zoals ik ook in een andere reactie aangaf, we ervaren we onze ervaringen allemaal op een eigen specifieke wijze. Anders zouden we genetische willoze klonen zijn zonder het gevoel van een vrije wil en niet bewust zijn van een eigen unieke identiteit.quote:Op woensdag 15 juli 2015 22:16 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Ik krijg altijd het idee dat wanneer mensen het woord subjectief in de mond nemen, ze uitgaan van een uniek verschijnsel. Dat probleem ligt denk ik voornamelijk in het feit dat mensen 'identiteit' nog steeds als een 'a priori' vaststaand gegeven beschouwen, de "ware" ik, iets waar je mee geboren wordt, zoiets als de ziel. Daarom zou elke subjectieve ervaring uniek zijn. Ik zie echter niet waarom de subjectieve ervaring van mensen anders zou zijn dan enige andere vorm van subjectiviteit. Op z'n hoogst staat de subjectieve ervaring van mensen onder invloed van een complexere/uitgebreidere set van causale factoren.
Dat klopt. Maar kijk naar een ziekte als Alzheimer. Ongeacht verschil van persoon of plaats, de gevolgtrekkingen zijn hetzelfde. Dat geld ook wanneer de frontale voorkwab die het emotiecentrum reguleert wordt aangetast door een trauma of door een hersenbloeding en iemand als gevolgtrekking een karakterverandering ondergaat. Daar zie je toch overeenkomsten, terwijl de persoonlijke identiteit verschillend blijft.quote:Op donderdag 16 juli 2015 10:10 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dezelfde gebieden hebben niet dezelfde opbouw natuurlijk. We moeten niet net doen alsof elk stel hersens identiek is. Verre van, zelfs.
Wie zegt dat we allemaal op een eigen specifieke wijze ervaren? Wat bedoel je daar überhaupt mee? Het enige verschil is perspectief, en zo bijzonder is die niet. Die wordt namelijk bepaald door relationele, positionele en causale factoren. We ervaren min of meer allemaal op dezelfde wijze (verschil ontstaat in de mate dat lichamen van elkaar verschillen), alleen het perspectief verschilt. En identiteit staat niet gelijk aan zelfbewustzijn. Ze staan in relatie met elkaar, maar identiteit is jezelf (of door anderen) bepaalde (sociaal-maatschappelijke, talige) eigenschappen/posities toekennen (gewild of ongewild), zelfbewustzijn is het bewust zijn van eigen lichaam, handelingen, gedachten en het daarop kunnen reflecteren.quote:Op donderdag 16 juli 2015 10:12 schreef Elzies het volgende:
[..]
Identiteit staat gelijk aan zelfbewustzijn. Het gevoel van ik ben ik. Daar heb je zoiets als een subjectieve beleving voor nodig. Termen als ziel vind ik een beetje oubollig, maar zoals ik ook in een andere reactie aangaf, we ervaren we onze ervaringen allemaal op een eigen specifieke wijze. Anders zouden we genetische willoze klonen zijn zonder het gevoel van een vrije wil en niet bewust zijn van een eigen unieke identiteit.
Dat is precies consistent met wat ik zeg. Hersenen zijn opgebouwd uit dezelfde onderdelen maar verschillen van elkaar in de uitvoering.quote:Op donderdag 16 juli 2015 10:15 schreef Elzies het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar kijk naar een ziekte als Alzheimer. Ongeacht verschil van persoon of plaats, de gevolgtrekkingen zijn hetzelfde. Dat geld ook wanneer de frontale voorkwab die het emotiecentrum reguleert wordt aangetast door een trauma of door een hersenbloeding en iemand als gevolgtrekking een karakterverandering ondergaat. Daar zie je toch overeenkomsten, terwijl de persoonlijke identiteit verschillend blijft.
Zelfbewustzijn is het bewust-zijn van jouw eigen persoonlijke identiteit, de ik-ben-ik gewaarwording. Dat maakt het dat we onze realiteit allemaal op een eigen unieke wijze kunnen ervaren. Dat reikt verder dan louter bewust zijn van jouw eigen lichaam, jouw relatie tot anderen of de eigen gedachtewereld.quote:Op donderdag 16 juli 2015 10:32 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Wie zegt dat we allemaal op een eigen specifieke wijze ervaren? Wat bedoel je daar überhaupt mee? Het enige verschil is perspectief, en zo bijzonder is die niet. Die wordt namelijk bepaald door relationele, positionele en causale factoren. We ervaren min of meer allemaal op dezelfde wijze (verschil ontstaat in de mate dat lichamen van elkaar verschillen), alleen het perspectief verschilt. En identiteit staat niet gelijk aan zelfbewustzijn. Ze staan in relatie met elkaar, maar identiteit is jezelf (of door anderen) bepaalde (sociaal-maatschappelijke, talige) eigenschappen/posities toekennen (gewild of ongewild), zelfbewustzijn is het bewust zijn van eigen lichaam, handelingen, gedachten en het daarop kunnen reflecteren.
Dat komt omdat we allemaal verschillende identiteiten met verschillende achtergronden zijn. Hoe dement ook, het blijven allemaal individuele individuen met hun eigen specifieke karaktereigenschappen.quote:Op donderdag 16 juli 2015 16:53 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat is precies consistent met wat ik zeg. Hersenen zijn opgebouwd uit dezelfde onderdelen maar verschillen van elkaar in de uitvoering.
De werkelijkheid blijf je gewoon houden. Alles blijft fijn zoals het is, zowel in de wetenschap als in het dagelijks leven. Echter: de werkelijkheid is niet hetzelfde als de Werkelijkheid, en het moderne sprookje en bijgeloof dat het bewustzijn geproduceerd wordt door het brein kan je laten vallen.quote:
Ik noem het liever een hypothese. Die gewoon onderzocht wordt en dus niet zomaar verworpen hoeft te worden. Als er iemand is die in sprookjes gelooft...quote:Op vrijdag 17 juli 2015 16:25 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
De werkelijkheid blijf je gewoon houden. Alles blijft fijn zoals het is, zowel in de wetenschap als in het dagelijks leven. Echter: de werkelijkheid is niet hetzelfde als de Werkelijkheid, en het moderne sprookje en bijgeloof dat het bewustzijn geproduceerd wordt door het brein kan je laten vallen.
Ah hetzelfde trucje. Als! Ja, als. Maar die 'als' is nog altijd niet onderbouwd of überhaupt gedefinieerd. Daar blijft het op vallen. Jij claimt een soort van verlicht te zijn en veel 'verder' te zijn maar je kunt het startpunt simpelweg niet beschrijven cq uitleggen. Dus kap eens met al die gevolgtrekkingen waar niemand wat aan heeft. Bovendien spreek je jezelf tegen. Eerst nog zei je letterlijk dat de wereld beter wordt als iedereen geloof in nonlokaal bewustzijn of hoe het dan ook mag heten deze keer. Nu blijft alles hetzelfde? Tja.quote:Als ruimte en tijd constructies zijn in het bewustzijn, wat Kant in de 18de eeuw al doorhad, zonder dat hij iets wist over kwantumfysica, dan is het duidelijk dat bewustzijn geen locatie heeft. Dat de werkelijkheid die we waarnemen na onderzoek op het meest fundamentele niveau ook non-locaal blijkt te zijn, is dan helemaal geen verrassing.
Ach ja de ad hominem. Waarom ook niet. Als je goed oplet zul je zien dat Mlodinow dat juist vermijdt door simpelweg vragen te stellen en de (bizarre) antwoorden voor zich te laten spreken. Met als gevolg dat de zaal Chopra keihard uitlacht.quote:Vreemd dat niemand reageert op het filmpje met David Chalmers, waarin hij kernachtig drie manieren uiteenzet waarop bewustzijn fundamenteel kan zijn, en dat ik in plaats daarvan gezever over Deepak Chopra terugkrijg.
Ook vreemd dat jullie Mlodinow niet kennen. Ik heb de indruk dat jullie altijd maar dezelfde soort filmpjes met dezelfde usual suspects zitten te bekijken. Ik kan je aanraden je eens wat breder te orienteren. En lees eens een boek.
Kijk, dat bedoel ik.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 16:46 schreef Fir3fly het volgende:
Ik hoef geen filmpje van Chalmers te zien.
Maar hier bedoelde ik de manier waarop de werkelijkheid op ons overkomt. Zoals in de Matrix, als je kiest voor de blauwe pil. Eerst bedoelde ik het besef dat komt als je de rode pil slikt. Alleen moet je dan die robots en zo vergeten, want dat was om een actiefilm te kunnen maken.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 16:46 schreef Fir3fly het volgende:
Bovendien spreek je jezelf tegen. Eerst nog zei je letterlijk dat de wereld beter wordt als iedereen geloof in nonlokaal bewustzijn of hoe het dan ook mag heten deze keer. Nu blijft alles hetzelfde?
Ik zever nooit.quote:
In welk experiment is bewustzijn aangetoond? Dan kunnen we de filmpjes van Dennett definitief in de prullenbak gooien.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 22:49 schreef Cockwhale het volgende:
Dus omdat bewustzijn niet meetbaar is, is het niet fysisch/materieel? En wat bedoel je dan met meten? Tellen?
Bewustzijn is meetbaar in de zin dat bewustzijn experimenteel aantoonbaar is. (Wat bedoel je exact met bewustzijn?)
Waarom moet bewustzijn verpakt zitten in een specifiek object/essentie dat qua vorm overeenkomt met de ervaring van bewustzijn, om fysisch/materieel te zijn?
(Kiest voor de blauwe pil).quote:Op vrijdag 17 juli 2015 17:20 schreef Fir3fly het volgende:
Ik kom wel weer een keer terug als je wat anders hebt dat linkdumps en ad hominems.
Al is die kans klein. Toedeloe.
Wat Dennett probeert te achterhalen is hoe bewustzijn werkt. Hij is dus niet bezig om te bewijzen (of ontkrachten) dat jouw zweverige interpretatie van bewustzijn klopt.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 17:19 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
In welk experiment is bewustzijn aangetoond? Dan kunnen we de filmpjes van Dennett definitief in de prullenbak gooien.
Leuk, maar jij lijkt hier aan te nemen dat the Matrix een soort analogie is voor hoe bewustzijn werkt in de echte wereld.quote:
Bewustzijn is gewoon een feit. Het als emergent beschouwen is zweverig. Het als fundamenteel beschouwen niet.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 17:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat Dennett probeert te achterhalen is hoe bewustzijn werkt. Hij is dus niet bezig om te bewijzen (of ontkrachten) dat jouw zweverige interpretatie van bewustzijn klopt.
Of bewustzijn bestaat is geen interessante vraag. En of bewustzijn in jouw interpretatie daarvan bestaat ook niet. Waarom zou Dennett zich bezighouden met 'the hard problem' als hij ontkent dat dit probleem uberhaupt bestaat?
De Matrix is gebaseerd op Descartes, en verder terug op Plato. Afgezien van de Hollywood robots is het gebaseerd op een filosofisch thema dat zo oud is als de filosofie.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 17:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Leuk, maar jij lijkt hier aan te nemen dat the Matrix een soort analogie is voor hoe bewustzijn werkt in de echte wereld.
Waarom dat zo zou zijn is mij een volslagen raadsel. Ik heb daar ook nog geen enkel argument voor kunnen ontdekken anders dan 'het zou kunnen dat'. 'Het zou kunnen dat' is geen argument.
--> the Matrix is fictie, evenals die pilletjes... ongeacht welke kleuren ze hebben.
Hij is een Jedi en heeft het gewoon over The Force.quote:Op dinsdag 14 juli 2015 21:40 schreef JerryWesterby het volgende:
http://www.closertotruth.(...)ndamental#video-1942
Snap je het nu?quote:Op vrijdag 17 juli 2015 18:16 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Hij is een Jedi en heeft het gewoon over The Force.
Ik ben om [ afbeelding ]
Bewustzijn "fundamenteel" noemen is niet constructief. Het is geen hypothese, het zegt niets over de aard van ofwel de werkelijkheid ofwel bewustzijn, het zegt helemaal niets. En daarom is het zweverig.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 17:41 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Bewustzijn is gewoon een feit. Het als emergent beschouwen is zweverig. Het als fundamenteel beschouwen niet.
Heel veel vragen die beginnen met "waarom is er ..." zijn buitengemeen interessant. Het wordt vanzelf minder interessant als je op "..." iets neerzet waarvan het bestaan niet aantoonbaar is, of wanneer je bepaalde categorieen van antwoorden op voorhand uitsluit. (Zoals jij hier kennelijk doet ten aanzien van emergentie.)quote:Op vrijdag 17 juli 2015 17:41 schreef JerryWesterby het volgende:
En het is een van de meest interessante vragen die er zijn: waarom is er een universum, waarom is er leven, en waarom is er bewustzijn.
In zekere zin klopt dat, ja.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 17:44 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
De Matrix is gebaseerd op Descartes, en verder terug op Plato.
Maar wat is daarmee nu precies je punt? Als het oud is dan slaat het ergens op?quote:Op vrijdag 17 juli 2015 17:44 schreef JerryWesterby het volgende:
Afgezien van de Hollywood robots is het gebaseerd op een filosofisch thema dat zo oud is als de filosofie.
"Vastgeroest" lijkt me sowieso een wat eigenaardige term. Dat zou betekenen dat deze groep koppig vasthoudt aan haar eigen verklaringen, en andere verklaringen niet wil zien.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 18:38 schreef Jappie het volgende:
Respect Jerry dat je steeds weer het geduld weet op te brengen om de "vastgeroesten" (als tegenhanger van de "zweverigen") probeert uit te leggen waar ze scheef gaan.
Ik mis het vocabulaire en de achtergrondkennis om een en ander op dezelfde elegante wijze zoals jij dat doet logisch uiteen te zetten maar bovenal mis ik toch vooral het geduld.
Petje af.
Spot on, ga zo door je bent idd zoals JW een x aantal posts geleden al opmerkte op de goede weg.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 18:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
"Vastgeroest" lijkt me sowieso een wat eigenaardige term. Dat zou betekenen dat deze groep koppig vasthoudt aan haar eigen verklaringen, en andere verklaringen niet wil zien.
Heb je de rest van m'n post ook gelezen, of ben je gewoon opgehouden toen je las wat je wilde horen?quote:Op vrijdag 17 juli 2015 18:52 schreef Jappie het volgende:
[..]
Spot on, ga zo door je bent idd zoals JW een x aantal posts al opmerkte op de goede weg.
Dat typische gereutel van vastgeroest gedachtengoed heb ik maar gelaten voor wat het was idd.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 18:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Heb je de rest van m'n post ook gelezen, of ben je gewoon opgehouden toen je las wat je wilde horen?
quote:Op vrijdag 17 juli 2015 18:52 schreef Jappie het volgende:
[..]
Spot on, ga zo door je bent idd zoals JW een x aantal posts geleden al opmerkte op de goede weg.
Jij zou, zoals Fir3fly ook opmerkt, wel eens een spiegeltje kunnen gebruiken.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 18:54 schreef Jappie het volgende:
[..]
Dat typische gereutel van vastgeroest gedachtengoed heb ik maar gelaten voor wat het was idd.
Echtquote:Op vrijdag 17 juli 2015 18:38 schreef Jappie het volgende:
Respect Jerry dat je steeds weer het geduld weet op te brengen om de "vastgeroesten" (als tegenhanger van de "zweverigen") probeert uit te leggen waar ze scheef gaan.
Ik mis het vocabulaire en de achtergrondkennis om een en ander op dezelfde elegante wijze zoals jij dat doet logisch uiteen te zetten maar bovenal mis ik toch vooral het geduld.
Petje af.
Iedereen behalve Jerry.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 18:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
1) Niemand beweert een (volledige) verklaring voor bewustzijn te hebben.
Nah..coke is not my thing.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 18:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Jij zou, zoals Fir3fly ook opmerkt, wel eens een spiegeltje kunnen gebruiken.
Ja echt..je reactie en idee hieromtrent vertegenwoordigd daadwerkelijk de absolute tegenpool van hoe ik er zelf naar kijk. In mijn ogen ben met name jij een van degene die juist enorm kinderlijk reageert. Dit zeg ik niet om te fucken maar is exact zoals ik het zie.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 18:58 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Echt? Is dit gewoon cognitieve dissonantie of ben je echt van mening dat wat Jerry doet op ook maar enige manier elegant of logisch is? Hij komt constant met persoonlijke aanvallen, willekeurige websites en filmpjes, beantwoordt vragen totaal niet en blijft maar weigeren om begrippen te definieren of uit te leggen.
Zijn standpunt is al heel lang compleet vastgeroest en hij is volledig overtuigd van zijn eigen gelijk. Zie alleen al de titel (die dus compleet verkeerd geinterpreteerd is) van dit topic en de eerste post.
"Zie je wel ik heb gelijk want Sam Harris is een verrader van jullie kamp die nu mij gelijk geeft lekker puuuh![]()
![]()
."
Kinderachtig, niet constructief en volledig afgesloten voor enige discussie.
quote:Op vrijdag 17 juli 2015 19:02 schreef Jappie het volgende:
[..]
Anyway, tis wel opvallend hoe jullie in tegenstelling tot JW op elke prikkel reageren alsof je door een horde horzels gestoken bent. Ook in dat opzicht kunnen jullie nog heel wat van JW leren die nauwelijks uit balans raakt ondanks de vele kleine en grotere provocaties.![]()
Op zich is dat nog wel consistent met de rest van je bizarre wereldbeeld.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 19:04 schreef Jappie het volgende:
[..]
Ja echt..je reactie en idee hieromtrent vertegenwoordigd daadwerkelijk de absolute tegenpool van hoe ik er zelf naar kijk. In mijn ogen ben met name jij een van degene die juist enorm kinderlijk reageert. Dit zeg ik niet om te fucken maar is exact zoals ik het zie.
Scroll naar boven en lees voor de verandering eens wat iemand met een ander wereldbeeld dan het jouwe schrijft en je zou zien dat deze vraag overbodig is.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 19:20 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Op zich is dat nog wel consistent met de rest van je bizarre wereldbeeld.
Maar goed, ga je nog meedoen met de discussie of zullen we verder gaan op dit meta-niveau? Vind ik prima.
Thanks Jappie. Er lezen altijd meer mensen mee dan je denkt. Geldt ook voor jou hoor.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 18:38 schreef Jappie het volgende:
Petje af.
Nope. Lees mijn post hierboven maar die je wederom gewoon negeert. Discussie is er nauwelijks.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 19:49 schreef Jappie het volgende:
[..]
Scroll naar boven en lees voor de verandering eens wat iemand met een ander wereldbeeld dan het jouwe schrijft en je zou zien dat deze vraag overbodig is.
Ik acht mijzelf namelijk niet in staat het geduld op te kunnen brengen om op een fatsoenlijke manier met zoveel onwil, negativiteit en starheid om te kunnen gaan. Tevens verklaar ik min of meer dat ik mijn achtergrond kennis (lees de belezenheid) niet gelijk acht aan die van JW.
JW heeft zich daadwerkelijk ingelezen in de zowel de moderne als klassieke filosofie en is daarmee een veel betere discussiepartner.
Dat is geen vanzelfsprekendheid maar wel een aanname. Maar niet zomaar een. Je kunt ook het argument opvoeren dat dit allemaal slechts een simulatie is op een computer van een of andere alien. Of dat de wereld maar 6 seconden oud is en dat iedereen gewoon gecreeerd werd met een bak herinneringen. Maar daar schiet niemand iets mee op. Zelfs als dat waar is dan is het nog niet mogelijk om daar achter te komen. Dus is de vraag niet te beantwoorden. En het stellen van niet-beantwoordbare vragen is niet interessant want je kunt er niet over discussieren.quote:Het belangrijkste punt waar ik toch nog wel een keer op wil blijven hameren omdat ik merk dat er steeds als vanzelfsprekend aan voorbij word gegaan door met name u en uw trawanten is het simpele feit dat de wereld die wij waarnemen voor ons slechts kan bestaan bij de gratie van die waarneming ongeacht of die wereld ook zonder zou kunnen bestaan. (het verschil tussen 1e persoons of 3e persoons view)
Fout. Het is geen volledige verklaring van de werkelijkheid. Die hebben we niet. Wellicht nog niet, dat weten we ook niet. Misschien is dat ook een onbeantwoordbare vraag. Maar de enige manier om daar achter te komen is dus wetenschap bedrijven. Niet het proberen te beantwoorden van een vraag die niet te beantwoorden is.quote:Tevens weten wij door de wetenschap dat de wereld die wij waarnemen bij lange na geen volledig beeld van de werkelijkheid kan zijn.
Natuurlijk is dat logischer. Want, het werkt. Het is constructief. En zelfs al is er een 'onderliggende' werkelijkheid (wat dat dan ook mag zijn, is wederom niet gedefinieerd zoals altijd) dan is er geen enkele reden om aan te nemen dat die niet ook gewoon binnen het wetenschappelijke paradigma kan vallen. Dat is namelijk een aanname die totaal niet logisch is. Ontzettend veel verschijnselen zouden nooit door de wetenschap verklaard kunnen worden maar zijn dat inmiddels wel of in ieder geval beschreven. Dus is het absoluut logischer om aan te nemen dat dat ten eerste ook voor bewustzijn geldt en ten tweede voor welke 'onderliggende' werkelijkheid dan ook.quote:Mijn inziens lijkt het erop dat de materialistische kijk ondanks deze 2 simpele feiten het idee heeft dat het logischer is om het beeld van de werkelijkheid wat wij wel (zintuigelijk) hebben als voldoende te beschouwen om uitspraken te kunnen doen over de aard van de onderliggende werkelijkheid ipv de mogelijkheid en de logische constructie van een onderliggende niet zintuigelijke werkelijkheid voldoende te erkennen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |