abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 10 juli 2015 @ 13:20:45 #151
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154220606
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 13:02 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Omdat zo'n label handiger is dan "ik ben van mening dat alles, inclusief bewustzijn, te reduceren valt tot interacties tussen materie en energie".
Dat lijkt me een nogal nietszeggend statement. Het sluit namelijk niets concreet uit. Je kunt alles wat bestaat, bekend of onbekend, uitleggen als een vorm van materie en/of energie.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  vrijdag 10 juli 2015 @ 13:26:15 #152
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_154220747
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 13:20 schreef Molurus het volgende:
Je kunt alles wat bestaat, bekend of onbekend, uitleggen als een vorm van materie en/of energie.
Dat denk jij, als materialist. Ik betwijfel dat.
  vrijdag 10 juli 2015 @ 13:26:57 #153
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154220767
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 13:26 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Dat denk jij, als materialist. Ik betwijfel dat.
Dat is een semantische kwestie, geen empirische claim. En "materialisme" impliceert al zeker geen standpunt t.a.v. semantiek. :D
  vrijdag 10 juli 2015 @ 13:32:02 #154
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_154220885
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 13:26 schreef Molurus het volgende:
Dat is een semantische kwestie, geen empirische claim.
Hierin zijn we het oneens.
  vrijdag 10 juli 2015 @ 13:36:08 #155
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154220979
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 13:32 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Hierin zijn we het oneens.
Dan is het dus aan jou om dat te demonstreren:

1) wat is de definitie van het onderscheid, en wat maakt dat onderscheid 'fundamenteel'?
2) kun je hypothetische voorbeelden geven van dit onderscheid?

Op zich vind ik het trouwens heel opmerkelijk dat je mij een materialist noemt, maar wel van mening verschilt over wat dit woord nou precies betekent. Je veronderstelt dat ik een bepaalde categorie van verklaringen uitsluit, terwijl ik dit nadrukkelijk ontken. (Op gronde van het feit dat die categorie totaal ongedefinieerd is.)

Voordat je met recht kunt zeggen dat ik die categorie van verklaringen uitsluit lijkt het mij zaak dat ik dat ook werkelijk met jou eens ben. :D Ik durf wel te zeggen dat ik beter weet dan jij wat ik wel of niet uitsluit.

Samengevat: jij beweert dat ik een empirische claim doe. Ik ontken dat. En dan lijkt het me aan jou om dat te demonstreren, en niet aan mij om dat te weerleggen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Molurus op 10-07-2015 13:42:24 ]
  vrijdag 10 juli 2015 @ 13:53:15 #156
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_154221427
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 13:36 schreef Molurus het volgende:
Samengevat: jij beweert dat ik een empirische claim doe. Ik ontken dat. En dan lijkt het me aan jou om dat te demonstreren, en niet aan mij om dat te weerleggen.
Ik had dat in eerdere discussies al eens proberen te doen door te verwijzen naar academische artikelen over materialisme (daarin wordt het helderder verwoord dan hoe ik het als leek zou kunnen). Hierin wordt namelijk helder uiteengezet wat er precies met de terminologie bedoeld wordt. Je gaf toen aan dat je jezelf niet geroepen achtte om dat te lezen... dus dan houdt de discussie wat mij betreft op.
  vrijdag 10 juli 2015 @ 13:54:40 #157
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154221485
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 13:53 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Ik had dat in eerdere discussies al eens proberen te doen door te verwijzen naar academische artikelen over materialisme (daarin wordt het helderder verwoord dan hoe ik het als leek zou kunnen). Hierin wordt namelijk helder uiteengezet wat er precies met de terminologie bedoeld wordt. Je gaf toen aan dat je jezelf niet geroepen achtte om dat te lezen... dus dan houdt de discussie wat mij betreft op.
Je beweert dat ik een empirische claim doe, maar beroept je daarbij op een discussie over semantiek? :D

Het moet niet gekker worden.

Ongeacht wat er ooit nog ontdekt wordt in die zwarte doos met het label 'immateriele zaken', natuurkundigen zullen dat altijd omschrijven als vormen van materie en energie. Ongeacht wat er in die doos zit.
  vrijdag 10 juli 2015 @ 13:57:20 #158
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_154221548
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 13:54 schreef Molurus het volgende:
Je beweert dat ik een empirische claim doe, maar beroept je daarbij op een discussie over semantiek?
Leuk, maar je weigert gewoon mee te praten. Als je een keer de moeite neemt om dat artikel te lezen, kunnen we verder praten
  vrijdag 10 juli 2015 @ 13:58:38 #159
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154221587
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 13:57 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Leuk, maar je weigert gewoon mee te praten. Als je een keer de moeite neemt om dat artikel te lezen, kunnen we verder praten
Ik wil dat artikel best lezen als je erop staat hoor. (Heb je het linkje?)

Maar ik betwijfel ten zeerste dat dat artikel gaat bevestigen dat ik een bepaalde concrete categorie van verklaringen uitsluit. Zeker als het artikel uitsluitend gaat over semantiek.
  vrijdag 10 juli 2015 @ 14:01:34 #160
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_154221660
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 13:58 schreef Molurus het volgende:
Ik wil dat artikel best lezen als je erop staat hoor. (Heb je het linkje?)

http://plato.stanford.edu/entries/physicalism/

Hierop heb ik mijn opvattingen over deze onderwerpen voornamelijk gebaseerd.
  vrijdag 10 juli 2015 @ 14:08:26 #161
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154221808
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 14:01 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

http://plato.stanford.edu/entries/physicalism/

Hierop heb ik mijn opvattingen over deze onderwerpen voornamelijk gebaseerd.
Ik zit net het stukje 'terminology' te lezen. Machtig interessant stukje historische achtergrond... maar ligt het aan mij, of staat er in die paragraaf niet 1 definitie van het woord?

Misschien kijk ik er gewoon overheen ofzo.... veel verder dan "everything is physical" gaat dit artikel niet, en ik probeer te ontdekken wat dan de werkdefinitie van "phyiscal" is in dit stuk, maar tevergeefs.
  vrijdag 10 juli 2015 @ 14:11:44 #162
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_154221867
De allereerste zin lijkt me een prima startpunt voor een definitie. Verder zijn voor onze discussie hoofdstuk 2 en 11 het meest interessant.

Thx iig voor het lezen. Wellicht kunnen we elkaars standpunten beter begrijpen hiermee :)
  vrijdag 10 juli 2015 @ 14:12:38 #163
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154221886
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 14:11 schreef Terra-jin het volgende:
De allereerste zin lijkt me een prima startpunt voor een definitie. Verder zijn voor onze discussie hoofdstuk 2 en 11 het meest interessant.

Thx iig voor het lezen. Wellicht kunnen we elkaars standpunten beter begrijpen hiermee :)
Ja, ik probeer nu dus te ontdekken wat er dan wordt bedoeld met "physical" in dit stuk. Staat dat nog ergens?
  vrijdag 10 juli 2015 @ 14:15:12 #164
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_154221954
H11: Introducing 'Physical' gaat dieper in op het begrip 'fysiek'.
  vrijdag 10 juli 2015 @ 14:19:21 #165
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154222026
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 14:15 schreef Terra-jin het volgende:
H11: Introducing 'Physical' gaat dieper in op het begrip 'fysiek'.
Ik zit het net te lezen. Ik quote:

"The theory-based conception:
A property is physical iff it either

1) is the sort of property that physical theory tells us about or else
2) is a property which metaphysically (or logically) supervenes on the sort of property that physical theory tells us about."

1), prima, duidelijk. Maar 2) word ik niet helemaal wijs uit. Er wordt hier een soort restgroep aangewezen, in principe 'alles waar de wetenschap ons nog niets over zegt', maar het is mij niet geheel duidelijk waar daarin de grens ligt tussen 'fysieke zaken' en 'niet-fysieke zaken'.

Dan is er nog een tweede:

"The object-based conception:
A property is physical iff: it either

1) is the sort of property required by a complete account of the intrinsic nature of paradigmatic physical objects and their constituents or else

2) is a property which metaphysically (or logically) supervenes on the sort of property required by a complete account of the intrinsic nature of paradigmatic physical objects and their constituents."

Deze uitleg lijkt mij ronduit circulair. "Iets is fysiek als het fysiek is". Daar word ik ook niet wijzer van. Jij wel?

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 10-07-2015 14:26:14 ]
  vrijdag 10 juli 2015 @ 14:21:48 #166
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154222082
Oh en in aanvulling, het lijkt mij dat:

"the sort of property required by a complete account of the intrinsic nature of paradigmatic physical objects and their constituents"

per definitie eventuele verklaringen voor bewustzijn omvat. Fysieke mensen zijn niet volledig te begrijpen zonder verklaring voor bewustzijn.
  vrijdag 10 juli 2015 @ 14:29:55 #167
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_154222259
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 14:19 schreef Molurus het volgende:
1), prima, duidelijk. Maar 2) word ik niet helemaal wijs uit. Er wordt hier een soort restgroep aangewezen, in principe 'alles waar de wetenschap ons nog niets over zegt', maar het is mij niet geheel duidelijk waar daarin de grens ligt tussen 'fysieke zaken' en 'niet-fysieke zaken'.
2) is hier de aanvulling dat het fysieke niet alleen de deeltjes zelf omvat, maar ook alles wat door die deeltjes opgebouwd kan worden. Economie is hierin bijvoorbeeld inbegrepen, omdat het "supervenes" (weet ff de NL term niet) op hiervoorgenoemde fysieke deeltjes.

Verder moet men nog de term physical theory definiėren; ik heb deze opgevat als zaken als het standaardmodel met alle quarks, electronen en force carriers.

quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 14:19 schreef Molurus het volgende:
1) is the sort of property required by a complete account of the intrinsic nature of paradigmatic physical objects and their constituents or else

2) is a property which metaphysically (or logically) supervenes on the sort of property required by a complete account of the intrinsic nature of paradigmatic physical objects and their constituents."
Deze vind ik zelf idd minder sterk; ik ben er nog niet helemaal achter wat ze bedoelen met paradigmatic.

Ik geef dus zelf de voorkeur aan die eerste definitie; indien een eigenschap in het standaard model (en/of andere relevante theorieėn uit ht vakgebied) voorkomt, is het een fysieke eigenschap.

quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 14:21 schreef Molurus het volgende:
per definitie eventuele verklaringen voor bewustzijn omvat.
Hoe bedoel je?
  vrijdag 10 juli 2015 @ 14:30:59 #168
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_154222286
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 14:21 schreef Molurus het volgende:
Fysieke mensen zijn niet volledig te begrijpen zonder verklaring voor bewustzijn.
Ah zo. Ja idd, deze definitie lijkt tegen een aantal problemen op te lopen.
  vrijdag 10 juli 2015 @ 14:34:04 #169
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154222351
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 14:29 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

2) is hier de aanvulling dat het fysieke niet alleen de deeltjes zelf omvat, maar ook alles wat door die deeltjes opgebouwd kan worden. Economie is hierin bijvoorbeeld inbegrepen, omdat het "supervenes" (weet ff de NL term niet) op hiervoorgenoemde fysieke deeltjes.

Verder moet men nog de term physical theory definiėren; ik heb deze opgevat als zaken als het standaardmodel met alle quarks, electronen en force carriers.
Moet ik daaruit lezen dat in deze uitleg van het begrip 'materialisme' de werkelijkheid uitsluitend datgene omvat dat op dit moment door natuurkundige theorieen wordt beschreven? Want als dat de correcte uitleg is van het woord dan lijkt het mij dat materialisten helemaal niet bestaan. Niemand beweert dat de wetenschap compleet is.

quote:
[..]

Deze vind ik zelf idd minder sterk; ik ben er nog niet helemaal achter wat ze bedoelen met paradigmatic.
Dat moet je denk ik lezen als "huidige set van ideeen over de wereld". Het lijdt in de basis aan dezelfde zwakte als de eerdere definitie: het uitgangspunt lijkt menselijke kennis en begrip te zijn. Dat lijkt mij als definitie van het onderscheid tussen "fysiek" en "niet-fysiek" uitermate zwak. Het is dan volslagen arbitrair, het verschilt zelfs van mens tot mens.

quote:

[..]

Hoe bedoel je?
Ik bedoel dat fysieke mensen, fysieke wezens, niet volledig (complete account) kunnen worden begrepen zonder verklaring voor bewustzijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 10-07-2015 14:43:13 ]
  vrijdag 10 juli 2015 @ 14:46:11 #170
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_154222643
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 14:34 schreef Molurus het volgende:
Moet ik daaruit lezen dat in deze uitleg van het begrip 'materialisme' de werkelijkheid uitsluitend datgene omvat dat op dit moment door natuurkundige theorieen wordt beschreven? Want als dat de correcte uitleg is van het woord dan lijkt het mij dat materialisten helemaal niet bestaan. Niemand beweert dat de wetenschap compleet is.
Goed punt. Ik neem aan dat ze niet een vaste theorie bedoelen hiermee, maar de steeds verder evoluerende theorie. Als er morgen een nieuwe deeltje wordt ontdekt, valt het nog steeds onder het begrip 'physical theory'.
  vrijdag 10 juli 2015 @ 14:51:03 #171
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154222754
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 14:46 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Goed punt. Ik neem aan dat ze niet een vaste theorie bedoelen hiermee, maar de steeds verder evoluerende theorie. Als er morgen een nieuwe deeltje wordt ontdekt, valt het nog steeds onder het begrip 'physical theory'.
Maar dan moet ik het dus uitleggen als "materialisme omvat alles dat nu of in de toekomst beschreven zal of kan worden door wetenschappelijke theorieen"?

In deze uitleg kunnen we natuurlijk nooit weten of er iets bestaat dat "niet fysiek" is. Het wordt dan een puur a priori standpunt ten aanzien van zaken die we nu niet kunnen verklaren. (Zoals bewustzijn.)

Je kunt eenvoudig nooit van een verschijnsel X zeggen dat we er nooit een verklaring voor zullen vinden. Dat kunnen we per definitie nooit weten.

Bovendien is deze definitie van het begrip naar mijn smaak teveel gebonden aan menselijk begrip, en niet zozeer aan eigenschappen van verschijnselen. Ik hoop dat je die intuitie deelt.

Althans, ik kan mij best iets voorstellen bij fysieke verschijnselen die toch dusdanig complex zijn dat de mens die nooit zal begrijpen. Dat de mens ze nooit zal begrijpen vind ik geen heel goede reden om ze dan ineens 'niet fysiek' te noemen.
  vrijdag 10 juli 2015 @ 15:04:36 #172
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154223054
Echt, het blijft een uitermate problematisch begrip. En de problemen zitten uitsluitend in de semantiek. :D Het begrip zegt niet werkelijk iets over eigenschappen van verschijnselen. Op zijn best zegt het iets over de grenzen van menselijk begrip. Maar dat zegt niets over de verschijnselen die we niet begrijpen.
  vrijdag 10 juli 2015 @ 15:14:54 #173
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_154223309
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 15:04 schreef Molurus het volgende:
Echt, het blijft een uitermate problematisch begrip. En de problemen zitten uitsluitend in de semantiek. :D Het begrip zegt niet werkelijk iets over eigenschappen van verschijnselen. Op zijn best zegt het iets over de grenzen van menselijk begrip. Maar dat zegt niets over de verschijnselen die we niet begrijpen.
Ik begrijp je punt wel beter nu. Als de definitie van 'physical theory' immer opgerekt kan worden, kan het per definitie ook bewustzijn verklaren.

Ik heb 'materialisme' altijd opgevat als "ik denk dat met de huidige theorieėn uit de fysica, of theorieėn die in ieder geval over deeltjes gaan, alles verklaard kan worden, inclusief bewustzijn". Ik ben dit nooit zelf van mening geweest, maar er zijn schrijvers / filosofen die dit wel lijken te denken. Ik zal ze nog 's nader lezen, kijken of dit terecht is.
  vrijdag 10 juli 2015 @ 15:19:49 #174
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154223436
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 15:14 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Ik begrijp je punt wel beter nu. Als de definitie van 'physical theory' immer opgerekt kan worden, kan het per definitie ook bewustzijn verklaren.
Aangenomen dat bewustzijn verklaarbaar is natuurlijk. :) Bewustzijn zou wel eens - het is denkbaar - fundamenteel onverklaarbaar kunnen zijn, of eenvoudig nooit verklaard worden door mensen.

Maar ik zou daar zeker niet op voorhand iets over willen zeggen. De toekomst zal dat uitwijzen. (Of niet.)

quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 15:14 schreef Terra-jin het volgende:

Ik heb 'materialisme' altijd opgevat als "ik denk dat met de huidige theorieėn uit de fysica, of theorieėn die in ieder geval over deeltjes gaan, alles verklaard kan worden, inclusief bewustzijn". Ik ben dit nooit zelf van mening geweest, maar er zijn schrijvers / filosofen die dit wel lijken te denken. Ik zal ze nog 's nader lezen, kijken of dit terecht is.
Ik denk eerlijk gezegd dat dit dus onterecht is. Ik kan je aanraden om bijvoorbeeld zoiets als 'Consciousness Explained' van Daniel Dennett te lezen. Iemand die nogal geregeld wordt aangehaald als 'bekende materialist'.

Het zal je denk ik verbazen dat hij niet pretendeert een volledige verklaring voor bewustzijn te hebben, en zelfs niet eens beweert dat bewustzijn verklaard zal worden binnen de huidige set van natuurkundige theorieen. :) Hij formuleert 'bewustzijn' in veel algemener termen, en bindt zich niet op voorhand aan de huidige stand van de wetenschap.

Dat laat overigens niet weg dat bewustzijn niet dusdanig mysterieus is dat we op voorhand moeten veronderstellen dat daar nieuwe deeltjes of nieuwe fysica voor nodig zijn. Maar dat is natuurlijk iets heel anders dan glashard beweren dat die er niet zijn of zelfs niet kunnen zijn. Dat laatste zou uitermate onwetenschappelijk zijn, en is zeker niet iets dat 'bekende materialisten' doen.
  vrijdag 10 juli 2015 @ 15:25:24 #175
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154223559
PS:

Helaas staat deze niet meer op youtube, maar zeer aan te raden:

Daniel Dennett - the Magic of Consciousness.

En beoordeel zelf of deze stereotype 'materialist' werkelijk beweert wat het door jou aangehaalde artikel zegt. Het zal je denk ik verbazen. :)

PS 2:

Er is ook een briljante serie door Patrick Grim over 'Philosophy of Mind' die ik je helemaal aan kan raden. Helaas staat die echt nergens online. Gezeur over copyrights enzo. :{
  vrijdag 10 juli 2015 @ 21:39:42 #176
339669 JerryWesterby
Keep rocking in the free world
pi_154233029
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 08:10 schreef Haushofer het volgende:

Het enige wat we tot nu toe kunnen vaststellen is dat het 'materialisme' als uitgangspunt erg succesvol is geweest om de natuur op haar meest fundamentele niveau te beschrijven. Dat maakt het niet automatisch volledig. Wat dat betreft is "Why Beliefs Matter" van Davies een aanrader, die sterke kanttekeningen zet bij wiskundig Platonisme, materialisme, reductionisme en de manier waarop wis- en natuurkundigen tegen wiskunde en de wetenschappelijke methode aankijken.

Sowieso is materialisme als term wat vreemd. Wat wij als materie waarnemen beschrijven we als aangeslagen toestanden van kwantumvelden. Deze velden zijn de centrale objecten in het Standaardmodel, niet de deeltjes. Dat zorgt voor verwarring; denk aan de term "virtuele deeltjes". Ipv materialisme zou "veldisme" een betere term zijn :P
Ja klopt. Maar dan maak je de term afhankelijk van de meest recente inzichten in de fysica, en moet je hem steeds aanpassen. Dat is niet handig. Daarom spreekt men ook wel van fysicalisme, dat vind ik ook best. Het maakt mij niet uit. Het zijn maar namen, zoals alle ismes. Iedereen die zich heeft ingelezen snapt wat er mee wordt bedoeld.

quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 08:10 schreef Haushofer het volgende:
Dan heb ik misschien het boek wat verkeerd ingeschat :) Het is sowieso goed dat zo'n taboe wordt doorbroken. Ik vind zelf b.v. onderzoek naar paranormale verschijnselen erg interessant. Daar zou wmb meer aandacht naar mogen gaan.
Zeker. Ik geloof dat mensen als Shelldrake en Radin waarneembaar statistische effecten hebben gemeten, maar dat die zwak waren, en dat anderen dat dan weer ontkennen. Weet jij er meer van? Zelf vermoed ik dat dit soort dingen zich niet lenen voor wetenschappelijke onderzoeksmethoden, maar wie weet. Eén keer zoiets echt op die manier aantonen en fysicalisme gaat in de vuilnisbak.

[ Bericht 0% gewijzigd door JerryWesterby op 10-07-2015 22:31:32 ]
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
pi_154242635
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 11:40 schreef Molurus het volgende:

[..]

'Veldisme' zou ik eerlijk gezegd net zo vreemd vinden. Met dit soort termen wordt gesuggereerd dat bepaalde categorieen van verklaringen worden uitgesloten, dat het een vorm van reductionisme zou zijn. Maar wat er precies wordt uitgesloten is en blijft ongedefinieerd.

En dan denk ik bij mijzelf: waarom plakken we er dan zulke labels op? Het lijkt mij volslagen betekenisloos.
Ja, was ook meer bedoeld als grapje :P

quote:
Is een onderzoek naar 'paranormale verschijnselen' in definitie iets anders dan een studie van zaken die we niet begrijpen? Zo ja, wat betekent dat dan?
Nee, lijkt me niet. Alleen lijken het verschijnselen die tot nu toe moeilijk zijn te verklaren vanuit het huidige wetenschappelijke paradigma. Denk bijvoorbeeld aan voorspellende dromen, die als deze daadwerkelijk bestaan onze notie van causaliteit nogal op de proef stellen, of aan "mind over matter"-experimenten. En het heeft natuurlijk ook veel aspecten die wel prima onder de huidige wetenschap vallen, denk aan folklore of pareidolie.
pi_154242664
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 21:39 schreef JerryWesterby het volgende:

Zeker. Ik geloof dat mensen als Shelldrake en Radin waarneembaar statistische effecten hebben gemeten, maar dat die zwak waren, en dat anderen dat dan weer ontkennen. Weet jij er meer van?
Nee, maar ik heb wel de ambitie om daar nog eens wat dieper in te duiken :) Ik heb laatst deze docu gekeken,

http://www.somethingunknown.com/

en daar kwamen erg interessante zaken in voor. Er hoort ook een boek bij.
pi_154242676
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 15:04 schreef Molurus het volgende:
Dito met termen als "pluralisme", wat imho iets zegt over ons menselijk begrijpen ipv de realiteit om ons heen.
  zaterdag 11 juli 2015 @ 14:04:42 #180
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154246583
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 09:41 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nee, lijkt me niet. Alleen lijken het verschijnselen die tot nu toe moeilijk zijn te verklaren vanuit het huidige wetenschappelijke paradigma. Denk bijvoorbeeld aan voorspellende dromen, die als deze daadwerkelijk bestaan onze notie van causaliteit nogal op de proef stellen, of aan "mind over matter"-experimenten. En het heeft natuurlijk ook veel aspecten die wel prima onder de huidige wetenschap vallen, denk aan folklore of pareidolie.
Als begrip vind ik 'paranormaal' in deze wel redelijk zwak. Want is het niet zo dat donkere energie evengoed lastig te verklaren is vanuit het huidige wetenschappelijke paradigma? Toch zal het vermoed ik bij niemand opkomen om donkere energie 'paranormaal' te noemen.
  zaterdag 11 juli 2015 @ 16:28:18 #181
339669 JerryWesterby
pi_154249250
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 09:44 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nee, maar ik heb wel de ambitie om daar nog eens wat dieper in te duiken :) Ik heb laatst deze docu gekeken,

http://www.somethingunknown.com/

en daar kwamen erg interessante zaken in voor. Er hoort ook een boek bij.
Ik zal hem bekijken.

Ik las eens iets van Sheldrake over ratten die men in experimenten iets geleerd had te doen, waarna andere ratten in andere laboratoria het ook bleken te kunnen. En over het fenomeen dat dieren zouden vluchten voordat er een tsunami aankomt.
Ik sprak laatst iemand die zei dat hij een keer in gedachten een ongeluk zag gebeuren, en een paar seconden later gebeurde dat ook.

Dit soort verschijnselen zijn hardnekkig en van alle tijden, maar vallen buiten het huidige geloof, of paradigma van de wetenschap zoals Davies dat neem ik aan bedoelt. Zo'n geloof is een verwachtingspatroon, dat bepaalt hoe data wordt geselecteerd en gerangschikt en geinterpreteerd. De data die we paranormaal noemen past niet in dat patroon, dus worden de mensen die het onderzoeken, hoe serieus en gewetensvol ze ook zijn, door de orthodoxie beschuldigd van 'pseudo-wetenschap' of 'woo woo', of, zoals men vroeger zou zeggen, van ketterij.
Degenen die zich het strictst houden aan de wetenschappelijke onderzoeksmethoden worden het felst bestreden. Dat lijkt op het eerste gezicht paradoxaal, tot je beseft dat dat het meest bedreigend is voor de 'gelovigen'. Het is ketterij van binnenuit....

http://blogs.scientificam(...)and-other-mysteries/

[ Bericht 0% gewijzigd door JerryWesterby op 11-07-2015 16:36:53 ]
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
  zaterdag 11 juli 2015 @ 16:36:35 #182
339669 JerryWesterby
pi_154249444
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 14:04 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als begrip vind ik 'paranormaal' in deze wel redelijk zwak. Want is het niet zo dat donkere energie evengoed lastig te verklaren is vanuit het huidige wetenschappelijke paradigma? Toch zal het vermoed ik bij niemand opkomen om donkere energie 'paranormaal' te noemen.
Duimpje omhoog. Geen reden om dit soort verschijnselen 'paranormaal' te noemen. Als ze zich voordoen zijn ze normaal. Als ze niet passen in het huidige wetenschappelijke paradigma dan is het huidige wetenschappelijke paradigma blijkbaar niet juist.
  zaterdag 11 juli 2015 @ 16:46:12 #183
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154249619
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 16:36 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Duimpje omhoog. Geen reden om dit soort verschijnselen 'paranormaal' te noemen. Als ze zich voordoen zijn ze normaal. Als ze niet passen in het huidige wetenschappelijke paradigma dan is het huidige wetenschappelijke paradigma blijkbaar niet juist.
De wonderen zijn de wereld nog niet uit. :D

Nu nog het inzicht dat 'materialisme' op dezelfde manier betekenisloos is. Want zoals ook bleek in de discussie met Terra-Jin gaat de definitie daarvan ook niet verder dan "datgene dat binnen wetenschappelijke paradigma's" valt. Het zijn geheel soortgelijke begrippen en zijn beide om exact dezelfde redenen betekenisloos.
  zaterdag 11 juli 2015 @ 17:19:50 #184
339669 JerryWesterby
pi_154250169
quote:
6s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 16:46 schreef Molurus het volgende:

[..]

De wonderen zijn de wereld nog niet uit. :D

Nu nog het inzicht dat 'materialisme' op dezelfde manier betekenisloos is. Want zoals ook bleek in de discussie met Terra-Jin gaat de definitie daarvan ook niet verder dan "datgene dat binnen wetenschappelijke paradigma's" valt. Het zijn geheel soortgelijke begrippen en zijn beide om exact dezelfde redenen betekenisloos.
Ik heb die discussie even niet gevolgd, maar waarom verzet je je dan zo tegen ideeen die afwijken van het paradigma?
  zaterdag 11 juli 2015 @ 17:21:00 #185
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154250196
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 17:19 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Ik heb die discussie even niet gevolgd, maar waarom verzet je je dan zo tegen ideeen die afwijken van het paradigma?
Omdat het niet werkelijk ideeen zijn. Net zoals "paranormaal" geen idee over de wereld is is "immaterieel" dat ook niet. ;)
  zaterdag 11 juli 2015 @ 17:22:26 #186
339669 JerryWesterby
pi_154250228
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 17:21 schreef Molurus het volgende:

[..]

Omdat het niet werkelijk ideeen zijn. Net zoals "paranormaal" geen idee over de wereld is is "immaterieel" dat ook niet. ;)
Wat dan wel?
  zaterdag 11 juli 2015 @ 17:35:58 #187
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154250548
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 17:22 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Wat dan wel?
Dat is een wel heel algemene vraag. "E=MC^2" en "F=G(m1*m2)/r^2" zijn ideeen over de wereld. "De aarde is een bol" en "er bestaan 7 miljard mensen" zijn ideeen over de wereld.

"Bewustzijn is de basis van het bestaan" is geen idee over de wereld, omdat het geheel niets zegt over de wereld. Anders gezegd: de wereld waarin dat waar is is (zover waarneembaar) exact identiek aan de wereld waarin dat niet waar is. En dan heb je een volmaakt betekenisloze uitspraak. Vergelijkbaar met de stelling "glorbels zijn erg glubglub".

Daarom is bijvoorbeeld ook solipsisme als idee volmaakt betekenisloos. Niet omdat het niet waar kan zijn, maar omdat het niets zegt over de manier waarop wij de wereld waarnemen.
  zaterdag 11 juli 2015 @ 18:19:50 #188
339669 JerryWesterby
pi_154251334
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 17:35 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat is een wel heel algemene vraag. "E=MC^2" en "F=G(m1*m2)/r^2" zijn ideeen over de wereld. "De aarde is een bol" en "er bestaan 7 miljard mensen" zijn ideeen over de wereld.

"Bewustzijn is de basis van het bestaan" is geen idee over de wereld, omdat het geheel niets zegt over de wereld. Anders gezegd: de wereld waarin dat waar is is (zover waarneembaar) exact identiek aan de wereld waarin dat niet waar is. En dan heb je een volmaakt betekenisloze uitspraak. Vergelijkbaar met de stelling "glorbels zijn erg glubglub".

Daarom is bijvoorbeeld ook solipsisme als idee volmaakt betekenisloos. Niet omdat het niet waar kan zijn, maar omdat het niets zegt over de manier waarop wij de wereld waarnemen.
Je stelt nu de wereld gelijk aan de wereld die we waarnemen. Binnen die stelling heb je uiteraard gelijk. Maar dan moet je naar Fok - Wetenschap en Techniek.
Hier hebben we het over de Wereld zelf. Niet alleen over hoe we die waarnemen. Met andere woorden, zoals ik eerder zei: je verwart bestaan met de zintuiglijk toegankelijke fysische verschijnselen, die we bestuderen met de natuurkunde.

Niettemin zie ik dat je bezig bent aan boord te komen, en daar is natuurlijk niets mis mee.
  zaterdag 11 juli 2015 @ 18:23:47 #189
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154251405
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 18:19 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Je stelt nu de wereld gelijk aan de wereld die we waarnemen. Binnen die stelling heb je uiteraard gelijk. Maar dan moet je naar Fok - Wetenschap en Techniek.
Wetenschapsfilosofie is strikt genomen een onderdeel van de filosofie in algemene zin. Dit lijkt mij eerder te raken aan de epistemologie, en past wat mij betreft prima in F&L.

quote:

Hier hebben we het over de Wereld zelf. Niet alleen over hoe we die waarnemen.
Want je kunt wel, zoals je hier doet, veronderstellen dat de wereld die wij waarnemen en de wereld 'zoals die echt is' van elkaar verschillen, en daar zou je nog gelijk in kunnen hebben ook. Het punt is: je kunt per definitie niets weten over eventuele verschillen. En daarmee wordt het een volslagen zinloos en zelfs betekenisloos idee.

quote:

Met andere woorden, zoals ik eerder zei: je verwart bestaan met de zintuiglijk toegankelijke fysische verschijnselen, die we bestuderen met de natuurkunde.
Ik veronderstel dat zaken die ik waarneem bestaan, correct. Niet omdat ik kan bewijzen dat dat waar is, maar uitsluitend omdat het de enige werkbare manier is om de wereld te benaderen en te begrijpen. (Net zoals jij veronderstelt dat FOK! bestaat, en dat je nu werkelijk met iemand in gesprek bent.)

quote:

Niettemin zie ik dat je bezig bent aan boord te komen, en daar is natuurlijk niets mis mee.
Aan boord van wat? :D
  zaterdag 11 juli 2015 @ 18:40:42 #190
339669 JerryWesterby
pi_154251719
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 18:23 schreef Molurus het volgende:

Want je kunt wel, zoals je hier doet, veronderstellen dat de wereld die wij waarnemen en de wereld 'zoals die echt is' van elkaar verschillen, en daar zou je nog gelijk in kunnen hebben ook. Het punt is: je kunt per definitie niets weten over eventuele verschillen. En daarmee wordt het een volslagen zinloos en zelfs betekenisloos idee.
Natuurwetenschappelijk gezien ja. Maar dat is een beperkt perspectief.
Niet als we echt willen weten wat de werkelijkheid is, onafhankelijk van hoe we die waarnemen (inclusief FOK). En dat is wat we willen in de filosofie.
  zaterdag 11 juli 2015 @ 18:47:53 #191
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154251888
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 18:40 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Natuurwetenschappelijk gezien ja. Maar dat is een beperkt perspectief.
Er zijn, zover ik dat kan zien, ook geen andere manieren waarop je daarover iets kunt weten. Vandaar dat ik dit eerder onder epistemologie plaats. Met wetenschap heeft het sowieso niets te maken inderdaad. :)

quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 18:40 schreef JerryWesterby het volgende:

Niet als we echt willen weten wat de werkelijkheid is, onafhankelijk van hoe we die waarnemen (inclusief FOK). En dat is wat we willen in de filosofie.
Ik snap best dat we dat willen, wie niet. Wat mij ontgaat is hoe jij daar kennis over denkt te kunnen verwerven - anders dan door wat elke wetenschapper doet: veronderstellen dat zijn waarnemingen waarnemingen van de wereld zijn.

Anders gezegd: welke alternatieve kennismethode stel jij hier nu voor?
  zaterdag 11 juli 2015 @ 19:03:06 #192
339669 JerryWesterby
pi_154252210
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 18:47 schreef Molurus het volgende:

[..]

Er zijn, zover ik dat kan zien, ook geen andere manieren waarop je daarover iets kunt weten. Vandaar dat ik dit eerder onder epistemologie plaats. Met wetenschap heeft het sowieso niets te maken inderdaad. :)

[..]

Ik snap best dat we dat willen, wie niet. Wat mij ontgaat is hoe jij daar kennis over denkt te kunnen verwerven - anders dan door wat elke wetenschapper doet: veronderstellen dat zijn waarnemingen waarnemingen van de wereld zijn.

Anders gezegd: welke alternatieve kennismethode stel jij hier nu voor?
We kunnen toch nog wel iets meer dan waarnemen dacht ik zo. Eten bijvoorbeeld. Tot later.
  zaterdag 11 juli 2015 @ 19:05:05 #193
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_154252264
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 15:19 schreef Molurus het volgende:
Dat laat overigens niet weg dat bewustzijn niet dusdanig mysterieus is dat we op voorhand moeten veronderstellen dat daar nieuwe deeltjes of nieuwe fysica voor nodig zijn. Maar dat is natuurlijk iets heel anders dan glashard beweren dat die er niet zijn of zelfs niet kunnen zijn. Dat laatste zou uitermate onwetenschappelijk zijn, en is zeker niet iets dat 'bekende materialisten' doen.
Naar mijn mening is bewustzijn dus wel degelijk dermate mysterieus dat het zeer waarschijnlijk niet binnen de kaders / paradigma's van de huidige wetenschap / fysica verklaard kan worden. Met de welbekende deeltjes uit het standard model bijvoorbeeld denk ik niet dat dit kan lukken. Denk jij van wel?

Maar inderdaad, ik zou niet durven stellen dat er geen theoretische kaders kunnen bestaan waarin bewustzijn verklaard kan worden. Wellicht zullen we die nog ontdekken. Wat dat betreft ben ik wel teruggekomen van de ondoordringbaarheid van 'the hard problem'.
  zaterdag 11 juli 2015 @ 19:08:10 #194
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154252350
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 19:05 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Naar mijn mening is bewustzijn dus wel degelijk dermate mysterieus dat het zeer waarschijnlijk niet binnen de kaders / paradigma's van de huidige wetenschap / fysica verklaard kan worden. Met de welbekende deeltjes uit het standard model bijvoorbeeld denk ik niet dat dit kan lukken. Denk jij van wel?
Ik zou niet a priori willen stellen dat dat onmogelijk is, nee. Het ontgaat mij ook een beetje waar je het 'zeer waarschijnlijk' in deze uitspraak nu precies op baseert. Kun je dat toelichten?

quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 19:05 schreef Terra-jin het volgende:

Maar inderdaad, ik zou niet durven stellen dat er geen theoretische kaders kunnen bestaan waarin bewustzijn verklaard kan worden. Wellicht zullen we die nog ontdekken. Wat dat betreft ben ik wel teruggekomen van de ondoordringbaarheid van 'the hard problem'.
^O^

Dan is het nu alleen de cruciale vraag: welke eigenschappen moet een systeem nu precies hebben om de eigenschap 'bewustzijn' voort te brengen? (En waarom zou de reguliere fysica die eigenschappen uitsluiten?)

Het zijn deze zienswijzen die tegenover elkaar staan:

"If you still have the subject in your explanation, you haven't begun to explain consciousness." - Daniel Dennett

"If there is no subject in your explanation, you have not solved the hard problem of consciousness." - David Chalmers

Persoonlijk spreekt de eerste benadering mij meer aan dan de tweede. De tweede is eenvoudig niet constructief. Het houdt hardnekkig vast aan de Homunculus fallacy.

[ Bericht 6% gewijzigd door Molurus op 11-07-2015 19:31:11 ]
  zaterdag 11 juli 2015 @ 19:26:04 #195
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154252786
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 19:03 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

We kunnen toch nog wel iets meer dan waarnemen dacht ik zo. Eten bijvoorbeeld. Tot later.
Dat je werkelijk gaat eten is strikt genomen een aanname gebaseerd op waarnemingen. En je mag van mij aannemen dat ik je bij deze werkelijk een smakelijk eten wens. :P
  zaterdag 11 juli 2015 @ 19:32:55 #196
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_154252914
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 19:08 schreef Molurus het volgende:
Het ontgaat mij ook een beetje waar je het 'zeer waarschijnlijk' in deze uitspraak nu precies op baseert. Kun je dat toelichten?
Als je mij een compleet overzicht geeft van de hersenen, de bestanddelen ervan en de interacties tussen die bestanddelen, zie ik nog geen pad naar een verklaring van subjectieve ervaringen. Indien dat pad wel zou bestaan, zou je empirisch kunnen achterhalen of mijn ervaring van groen overeenkomt met die van jou; je zou nieuwe ervaringen in kaart kunnen brengen (kleur van ultraviolet bijvoorbeeld); en Mary zou weten hoe rood eruit ziet.

Een complete beschrijving van de hersenen in de kaders van de huidige stand v/d wetenschap zou precies kunnen aanwijzen waar elk signaaltje heengaat en welke moleculaire veranderingen daardoor teweeg worden gebracht. Als je de hersenen tot de elementen analyseert, blijft er geen verklaring voor bewustzijn over, omdat de elementen in kwestie totaal geen bewustzijn hebben. Een molecuul heeft geen subjectieve ervaring; een energiesignaal ook niet. Deze elementen hebben wel andere eigenschappen (massa, spin, lading etc), maar geen bewustzijn.

Ik realiseer me dat een samenstelling niet noodzakelijkerwijs dezelfde eigenschappen heeft als de elementen. Een rots kan 10kg wegen, maar elk molecuul weegt natuurlijk iets anders. Het molecuul deelt wel de categorie van de eigenschap met de rots - massa. Ik weet niet of dit de fallacy of composition zou omzeilen... wat denk jij?

quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 19:08 schreef Molurus het volgende:
welke eigenschappen moet een systeem nu precies hebben om de eigenschap 'bewustzijn' voort te brengen? (En waarom zou de reguliere fysica die eigenschappen uitsluiten?)
Het systeem moet een subjectieve ervaring hebben, maar ja dat is eigenlijk een tautologie. Ik zou niet weten hoe je de eigenschap 'het hebben van subjectieve ervaringen' verder zou kunnen analyseren.
  zaterdag 11 juli 2015 @ 19:38:46 #197
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154253052
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 19:32 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Ik realiseer me dat een samenstelling niet noodzakelijkerwijs dezelfde eigenschappen heeft als de elementen. Een rots kan 10kg wegen, maar elk molecuul weegt natuurlijk iets anders. Het molecuul deelt wel de categorie van de eigenschap met de rots - massa. Ik weet niet of dit de fallacy of composition zou omzeilen... wat denk jij?
Ik denk niet dat je dat probleem werkelijk hebt ten aanzien van de eigenschap 'massa'. Die is wel redelijk goed deelbaar. :)

quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 19:32 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Het systeem moet een subjectieve ervaring hebben, maar ja dat is eigenlijk een tautologie. Ik zou niet weten hoe je de eigenschap 'het hebben van subjectieve ervaringen' verder zou kunnen analyseren.
Hier bega je volgens mij wel een fallacy of (de)composition. Als een systeem een bewustzijn heeft impliceert dat helemaal niet dat de onderdelen ook een bewustzijn moeten hebben.

Dan kom je in een oneindige regressie terecht, ofwel het Cartesiaans theater.

Het is gerelateerd aan de eerder genoemde Homunculus fallacy. Zoals Dennett in mijn ogen terecht zegt:

"If you still have the subject in your explanation, you have not begun to explain consciousness."

En:

"It's not that the emperor has no clothes. It's rather that the clothes have no emperor."
  zaterdag 11 juli 2015 @ 20:07:38 #198
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_154253626
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 19:38 schreef Molurus het volgende:
"It's not that the emperor has no clothes. It's rather that the clothes have no emperor."
That is just maddeningly unhelpful. :P
  zaterdag 11 juli 2015 @ 20:18:21 #199
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154253827
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 20:07 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

That is just maddeningly unhelpful. :P
Haha. Intellectueel bevredigend, maar levensbeschouwelijk onbevredigend. Zoiets? :P
  zaterdag 11 juli 2015 @ 20:22:52 #200
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_154253925
Oh dat was gewoon een quote van Jack Sparrow. In any case, deze onderwerpen lenen zich matig voor one-liners :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')