abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 8 juli 2015 @ 22:27:26 #126
339669 JerryWesterby
Keep rocking in the free world
pi_154184375
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 17:27 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

"Dus god" is dat onbegrip gewoon verplaatsen.
"Weten we niet" is net zo valide.
Waarom beginnen atheisten altijd over God?
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
  woensdag 8 juli 2015 @ 22:29:51 #127
339669 JerryWesterby
pi_154184455
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 18:08 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hetzelfde kan niet worden gezegd van de tegenhanger van materialisme: substantiedualisme. Want dat is natuurlijk waar dit over gaat.
Leg eens uit hoe wat ik schrijf 'substantiedualisme' genoemd zou kunnen worden? Ook dit blijf je maar herhalen, zonder enige onderbouwing.
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
pi_154185146
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 22:27 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Waarom beginnen atheisten altijd over God?
Hoe zou je het dan noemen? "Iets"? "Meer"?
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_154185416
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 22:29 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Leg eens uit hoe wat ik schrijf 'substantiedualisme' genoemd zou kunnen worden? Ook dit blijf je maar herhalen, zonder enige onderbouwing.
Ik begrijp je niet, en je kunt het ook niet uitleggen.
  donderdag 9 juli 2015 @ 08:16:17 #130
339669 JerryWesterby
pi_154191409
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juli 2015 22:48 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Hoe zou je het dan noemen? "Iets"? "Meer"?
Ik noem het meestal gewoon fundamenteel of kosmisch bewustzijn. God is teveel een zwaar beladen religieus concept dat iedereen anders begrijpt en vaak associeert met de God van bepaalde oude geschriften en culturele achtergrond.
  donderdag 9 juli 2015 @ 08:16:52 #131
339669 JerryWesterby
pi_154191414
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juli 2015 22:55 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Ik begrijp je niet, en je kunt het ook niet uitleggen.
Wat begrijp je precies niet? Begrijp je de blogs van Harris?
  donderdag 9 juli 2015 @ 08:34:20 #132
339669 JerryWesterby
pi_154191511
Materialisme als filosofie is niet stabiel (ik heb het dus niet over materialisme als aanname voor wetenschappelijk onderzoek, maar als metafysische theorie over de werkelijkheid). Het verkeert als het ware niet in thermodynamisch evenwicht. Dat komt omdat het geen verklaring heeft voor de subjectieve ervaring, die nu juist, als enig kenbare, de basis is voor onze pogingen kennis te creeeren over de werkelijkheid.

Om bewustzijn te verklaren vanuit materialisme moet je óf de ene kant op of de andere. De ene kant is reductionistisch materialisme, en dat leidt tot panpsychisme. De andere kant is emergent materialisme, maar dat leidt tot dualisme. Beide zijn voor materialisten erg eng. Daarom heb je ook nog eliminatief materialisme, dat het bestaan van bewustzijn helemaal ontkent. Dat is het idee dat als je geen verklaring voor een verschijnsel hebt je gewoon ontkent dat het bestaat, zodat je er vanaf bent. Dat werkt ongeveer 3 seconden.

De meest voorkomende vorm van materialisme is materialisme op krediet, dat luidt ongeveer: 'Welliswaar hebben we geen flauw idee wat bewustzijn is en hoe fysische processen het zouden moeten produceren, maar ooit wordt dat verklaard met behulp van wetenschappelijk onderzoek, en als het nooit verklaard wordt blijven we dat oneindig lang beweren'.
Als bewustzijn inderdaad een fysisch verschijnsel was, dat we ergens waarnemen, meten etc., maar nog geen verklaring voor hebben, dan zou zoiets terecht zijn (zoals vroeger bliksem bijvoorbeeld). Maar bewustzijn wordt niet waargenomen. Het wordt alleen ervaren, en is datgene waarmee we de fysische verschijnselen waarnemen en onderzoeken. Het ligt dus totaal niet voor de hand dat het vatbaar is voor wetenschappelijk onderzoek.

Materialisme op krediet is dus niet meer dan een keuze voor stoppen met nadenken, die dient om het materialisme te kunnen behouden.
pi_154191513
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2015 08:16 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Wat begrijp je precies niet? Begrijp je de blogs van Harris?
Als jij gelooft in een scheiding tussen een materiële en immateriële wereld , dan is het antwoord toch vanzelfsprekend?
pi_154191617
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2015 08:34 schreef JerryWesterby het volgende:
Materialisme als filosofie is niet stabiel (ik heb het dus niet over materialisme als aanname voor wetenschappelijk onderzoek, maar als metafysische theorie over de werkelijkheid). Het verkeert als het ware niet in thermodynamisch evenwicht. Dat komt omdat het geen verklaring heeft voor de subjectieve ervaring, die nu juist, als enig kenbare, de basis is voor onze pogingen kennis te creeeren over de werkelijkheid.

Om bewustzijn te verklaren vanuit materialisme moet je óf de ene kant op of de andere. De ene kant is reductionistisch materialisme, en dat leidt tot panpsychisme. De andere kant is emergent materialisme, maar dat leidt tot dualisme. Beide zijn voor materialisten erg eng. Daarom heb je ook nog eliminatief materialisme, dat het bestaan van bewustzijn helemaal ontkent. Dat is het idee dat als je geen verklaring voor een verschijnsel hebt je gewoon ontkent dat het bestaat, zodat je er vanaf bent. Dat werkt ongeveer 3 seconden.
Waar baseer je dit in godsnaam op? De subjectieve ervaring is wel degelijk vanuit het materialisme te verklaren. Emergent materialisme leidt overigens ook niet tot dualisme. Het betekent slechts dat een emergent verschijnsel niet aan één specifiek proces toegekend kan worden, voor zover er überhaupt "losstaande" processen bestaan. Het lijkt erop dat jij denkt dat als er geen materiële essentie aangewezen kan worden, er sprake is van een immaterieel verschijnsel. Is het volgens jou een voorwaarde dat bijvoorbeeld het gevoel, en de materiële (biologische) en sociale oorzaak van verdriet in dezelfde materiële vorm gegoten moeten zijn, om ze allen tot een materiële "wereld" toe te kennen?
  donderdag 9 juli 2015 @ 09:42:12 #135
83919 freeDragon
roaming the skies
pi_154192222
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2015 22:33 schreef Haushofer het volgende:
Meditatie is erg nuchter. Het is ons bewustzijn wat het juist nodeloos ingewikkeld maakt. Maar je kunt het alleen begrijpen door te ervaren, en dat is voor analytisch ingestelde mensen (zoals ik :P ) niet altijd makkelijk.

<knipperdeknip>
Dan heb je misschien iets aan analytische meditatie ;) Daarin onderzoek je een vraagstuk op een zo objectief mogelijke en eerlijke manier. Vaak ben je dan meer aan het kijken naar je eigen denkpatronen dan naar je vraag. Ik vond het wel een openbaring hoe vaak je in je eigen straatje denkt en redeneert (meestal om je eigen egootje te beschermen of te strelen).

Maar misschien vertel ik hier iets wat je al weet ;) .
The sky is no limit
pi_154192579
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2015 08:16 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Ik noem het meestal gewoon fundamenteel of kosmisch bewustzijn. God is teveel een zwaar beladen religieus concept dat iedereen anders begrijpt en vaak associeert met de God van bepaalde oude geschriften en culturele achtergrond.
Met andere woorden: dus gewoon God met een nieuw etiketje. :P
  donderdag 9 juli 2015 @ 11:23:39 #137
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_154193711
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2015 08:49 schreef Cockwhale het volgende:
Is het volgens jou een voorwaarde dat bijvoorbeeld het gevoel, en de materiële (biologische) en sociale oorzaak van verdriet in dezelfde materiële vorm gegoten moeten zijn, om ze allen tot een materiële "wereld" toe te kennen?
Ik doe ook ff $0,02 in het zakje:

Ja, indien alles terug te voeren is op materie / energie, dan moet de verklaring van verdriet ook daaruit bestaan. Dat wil niet zeggen dat er een apart ding bestaat dat je kan aanwijzen als 'verdriet', net zo min dat economie een aanwijsbaar ding is. Natuurlijk bestaan economie en verdriet gewoon, maar het zijn geen aanwijsbare zaken zoals een stoel of dat bakkie koffie dat ik zo s ff ga halen.

Ik denk echter dat verdriet (als subjectieve ervaring) niet te verklaren is op deze manier, en economie wel. Het gedrag dat een verdrietig persoon vertoont is dan weer wel zo te verklaren, maar de subjectieve ervaring zelf niet.

Wat is dan nou precies het aspect van subjectieve ervaringen dat ze onderscheidt van zaken als gedrag, economie etc? Er is nog geen denkbare verklaring voor de precieze aard ervan - als het puur materialistisch was, zou je denken dat je precies moet kunnen aangeven waarom de ervaring nou is zoals ie is (haecceity). Waarom geeft een groene lichtgolf nou precies net die éne ervaring van groen en niet een andere? Van zaken als economie kunnen we wel aangeven waarom het nou precies is zoals het is en niet anders.

Natuurlijk kan het zo zijn dat we op termijn wel denkbare verklaringen kunnen verzinnen en wellicht dé verklaring achterhalen. Op dat punt zouden we in staat zijn om subjectieve ervaringen ten volle te verklaren; dus dat we precies kunnen aanwijzen waarom de ervaring is zoals ie is. Ik acht de waarschijnlijkheid hiervan klein.
pi_154193777
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2015 11:23 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Ik doe ook ff $0,02 in het zakje:

Ja, indien alles terug te voeren is op materie / energie, dan moet de verklaring van verdriet ook daaruit bestaan. Dat wil niet zeggen dat er een apart ding bestaat dat je kan aanwijzen als 'verdriet', net zo min dat economie een aanwijsbaar ding is. Natuurlijk bestaan economie en verdriet gewoon, maar het zijn geen aanwijsbare zaken zoals een stoel of dat bakkie koffie dat ik zo s ff ga halen.

Ik denk echter dat verdriet (als subjectieve ervaring) niet te verklaren is op deze manier, en economie wel. Het gedrag dat een verdrietig persoon vertoont is dan weer wel zo te verklaren, maar de subjectieve ervaring zelf niet.

Wat is dan nou precies het aspect van subjectieve ervaringen dat ze onderscheidt van zaken als gedrag, economie etc? Er is nog geen denkbare verklaring voor de precieze aard ervan - als het puur materialistisch was, zou je denken dat je precies moet kunnen aangeven waarom de ervaring nou is zoals ie is (haecceity). Waarom geeft een groene lichtgolf nou precies net die éne ervaring van groen en niet een andere? Van zaken als economie kunnen we wel aangeven waarom het nou precies is zoals het is en niet anders.

Natuurlijk kan het zo zijn dat we op termijn wel denkbare verklaringen kunnen verzinnen en wellicht dé verklaring achterhalen. Op dat punt zouden we in staat zijn om subjectieve ervaringen ten volle te verklaren; dus dat we precies kunnen aanwijzen waarom de ervaring is zoals ie is. Ik acht de waarschijnlijkheid hiervan klein.
Ik denk dat je nu op het niveau van perceptie bezig bent: "ervaar ik rood net zoals iemand anders?"
  donderdag 9 juli 2015 @ 11:39:25 #139
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_154193993
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juli 2015 11:27 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Ik denk dat je nu op het niveau van perceptie bezig bent: "ervaar ik rood net zoals iemand anders?"
Inderdaad. Zodra bovenstaande vraag beantwoord kan worden, is er een volledige verklaring van de subjectieve ervaring. Ik vermoed dat die vraag niet in termen van materie / energie (het fysieke) verklaard kan worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Terra-jin op 09-07-2015 11:46:06 ]
  donderdag 9 juli 2015 @ 19:22:09 #140
339669 JerryWesterby
pi_154203646
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juli 2015 10:05 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Met andere woorden: dus gewoon God met een nieuw etiketje. :P
Het is geen nieuw etiket. Het is de oudste filosofie.
Ik zie religies in hun eerste oorsprong als intuitieve en mystieke inzichten in de spirituele grondslag van de werkelijkheid, in de eeuwen daarna volgehangen met allerlei (goede en slechte) tijd- en cultuurgebonden ideeen, symbolen, beelden, kunst, rituelen, dogma's, tradities etc., die meestal een sociaal bindende functie hadden in samenlevingen.

Voor het filosofisch idealisme is het bestaan van religies daarom geen bedreiging, noch iets dat bestreden hoeft te worden. Het bestaan van religies wereldwijd en door de hele menselijke geschiedenis en culturen heen is een argument vóór idealisme.
Filosofisch materialisme is er mee in conflict. We zien dat de laatste tijd heel sterk bij het New Atheism, dat actie voert tegen alles wat ook maar in de buurt komt van religie en spiritualiteit. Je ziet Harris daarmee worstelen. Hij heeft een hekel aan religie maar is zijn hele leven al een spiritueel persoon. Hij ziet religie als de regels en de dogma's en de voor hem onbegrijpelijke rituelen en symboliek, en probeert spiritualiteit daarvan te scheiden. Volgens mij is dat echter juist de essentie en de oorsprong. Die andere dingen zijn cultuur.

[ Bericht 1% gewijzigd door JerryWesterby op 09-07-2015 19:34:52 ]
  donderdag 9 juli 2015 @ 19:36:01 #141
339669 JerryWesterby
pi_154203949
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2015 08:34 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Als jij gelooft in een scheiding tussen een materiële en immateriële wereld , dan is het antwoord toch vanzelfsprekend?
Ik geloof daar niet in. Er is maar één wereld, maar we zien hem niet zoals hij is. Daarbinnen is onze ervaring pluriform. Er zijn fysische dingen in onze waarneming, er zijn dingen als economie, er zijn dingen als rechtstaten, er zijn dingen als politiek, er zijn dingen als filosofie en wetenschap, er zijn dingen als instituties, er zijn dingen als dromen, er zijn dingen als fantasieen, zoals paarse vliegende olifanten en grobbelario's.
pi_154204409
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2015 19:22 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Het is geen nieuw etiket. Het is de oudste filosofie.
Ik zie religies in hun eerste oorsprong als intuitieve en mystieke inzichten in de spirituele grondslag van de werkelijkheid, in de eeuwen daarna volgehangen met allerlei (goede en slechte) tijd- en cultuurgebonden ideeen, symbolen, beelden, kunst, rituelen, dogma's, tradities etc., die meestal een sociaal bindende functie hadden in samenlevingen.

Voor het filosofisch idealisme is het bestaan van religies daarom geen bedreiging, noch iets dat bestreden hoeft te worden. Het bestaan van religies wereldwijd en door de hele menselijke geschiedenis en culturen heen is een argument vóór idealisme.
Filosofisch materialisme is er mee in conflict. We zien dat de laatste tijd heel sterk bij het New Atheism, dat actie voert tegen alles wat ook maar in de buurt komt van religie en spiritualiteit. Je ziet Harris daarmee worstelen. Hij heeft een hekel aan religie maar is zijn hele leven al een spiritueel persoon. Hij ziet religie als de regels en de dogma's en de voor hem onbegrijpelijke rituelen en symboliek, en probeert spiritualiteit daarvan te scheiden. Volgens mij is dat echter juist de essentie en de oorsprong. Die andere dingen zijn cultuur.
Je toch eens Augustinus en Thomas van Aquino moeten lezen, dan zie je dat jouw Kosmisch Bewustzijn gewoon een andere definitie van God is.
  donderdag 9 juli 2015 @ 21:21:31 #143
339669 JerryWesterby
pi_154206604
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juli 2015 19:57 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Je toch eens Augustinus en Thomas van Aquino moeten lezen, dan zie je dat jouw Kosmisch Bewustzijn gewoon een andere definitie van God is.
Eerder andersom. Alle Goden in de geschiedenis zijn menselijke pogingen om dat kosmisch bewustzijn te benaderen.
Het christendom ontstond in de hellenistische wereld en was gebaseerd op het neoplatonisme van die tijd. Het was neoplatonisme gedemocratiseerd, ver-religi-seerd en vermengd met ideeen uit het jodendom. In den beginne was de Logos, en de Logos was bij God, en de Logos was God.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nous
  donderdag 9 juli 2015 @ 21:34:19 #144
339669 JerryWesterby
pi_154206966
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 13:57 schreef Haushofer het volgende:
Ik snap deze discussie niet zo goed. Het uitgangspunt van de wetenschap is idd het materialisme, wat een goede zaak is gezien de successen die hiermee geboekt zijn en de conservatieve houding van de wetenschap. Mocht dit paradigma ontoereikend zijn, dan zal het een tijdje duren voordat men het in een andere hoek gaat zoeken, maar er zijn al b.v. wetenschappers die zaken als telepathie, paranormale verschijnselen e.d. onderzoeken.
Materialisme is een goed uitgangspunt voor wetenschap. Maar het is een treurige vergissing van mensen om te denken dat die aanname, en de resulterende wetenschap, vereist dat men gelooft dat men zelf niet meer is dan het gedrag van een verzameling hersencellen. Omdat als je dat niet gelooft de wetenschap ontkracht wordt. Dat is geenszins het geval, maar een overblijfsel van een dualistische manier van denken over de waarnemer en het waargenomene, waarbij het in de wetenschap de bedoeling was om objectief te zijn, en daarom de waarnemer zoveel mogelijk te negeren (alsof dat kan..). Dat leidde uiteindelijk tot de poging de waarnemer en al zijn menselijke ervaringen helemaal te doen verdwijnen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 13:57 schreef Haushofer het volgende:

Ik dacht dat dit topic over Harris' boek zou gaan.
Daar gaat het ook over. Harris' boek is niet zozeer een 'hoe leer ik mediteren' boek maar een persoonlijk verslag van zijn ervaringen, waarbij hij het taboe dat in bepaalde kringen rust op bewustzijn en spiritualiteit probeert te doorbreken (waaraan ik ook mijn minuscule steentje probeer bij te dragen). Zelf ben ik meer geinteresseerd in de filosofische vraag hoe de werkelijkheid in elkaar zit, en welke rol bewustzijn daarin speelt. Harris verklaart zichzelf daarin agnost en open-minded.

Maar terug naar het boek dan. Een aanzienlijk deel gaat over zijn ervaringen met bewustzijnsverruimende middelen. Over de merkwaardige ervaringen van degenen die Ayahuasca (DMT) hebben gebruikt schrijft hij:
quote:
'Many users of DMT report being thrust under its influence into an adjacent reality where they are met by alien beings who appear intent on sharing information and demonstrating the use of inscrutable technologies. The convergence of hundreds of such reports, many from first-time users who have not been told what to expect, is certainly interesting..... I have not tried DMT and have not had an experience of the sort that its users describe, so I don't know what to make of any of this'.
Dit is een opmerkelijke uitspraak van iemand als Harris. Ik heb zelf nog nooit dergelijke middelen gebruikt maar heb het boek van Graham Hancock, 'Supernatural', gelezen. Mijn reactie was van dezelfde aard als die van Harris: een boeiend boek, maar ik weet niet wat ik ervan moet maken.
Ik zou dit soort dingen daarom zelf niet snel ter sprake brengen, maar ik associeer het met het collectief onderbewuste van Carl Jung, dat misschien een veel concreter bestaan heeft dan we meestal denken. Bewustzijn is gelaagd, van individueel waakbewustzijn, naar het onderbewuste, het collectief onderbewuste, en zo door naar het One Mind of Mind at Large, dat de grond is van het bestaan.

http://www.theguardian.co(...)ews.guardianreview12
pi_154208038
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2015 21:21 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Eerder andersom. Alle Goden in de geschiedenis zijn menselijke pogingen om dat kosmisch bewustzijn te benaderen.

Eens ^O^
Maar dat betekent natuurlijk niet dat er een Kosmisch Bewustzijn bestaat.
  donderdag 9 juli 2015 @ 22:42:28 #146
339669 JerryWesterby
pi_154208897
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juli 2015 22:14 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Eens ^O^
Maar dat betekent natuurlijk niet dat er een Kosmisch Bewustzijn bestaat.
Nee dat niet. Dat is meer een kwestie van talloze aanwijzingen die het samen aannemelijk maken. Het is een heel krachtig idee, waarin allerlei puzzelstukjes op hun plek vallen..
pi_154214687
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2015 21:34 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Materialisme is een goed uitgangspunt voor wetenschap. Maar het is een treurige vergissing van mensen om te denken dat die aanname, en de resulterende wetenschap, vereist dat men gelooft dat men zelf niet meer is dan het gedrag van een verzameling hersencellen. Omdat als je dat niet gelooft de wetenschap ontkracht wordt.
Het enige wat we tot nu toe kunnen vaststellen is dat het 'materialisme' als uitgangspunt erg succesvol is geweest om de natuur op haar meest fundamentele niveau te beschrijven. Dat maakt het niet automatisch volledig. Wat dat betreft is "Why Beliefs Matter" van Davies een aanrader, die sterke kanttekeningen zet bij wiskundig Platonisme, materialisme, reductionisme en de manier waarop wis- en natuurkundigen tegen wiskunde en de wetenschappelijke methode aankijken.

Sowieso is materialisme als term wat vreemd. Wat wij als materie waarnemen beschrijven we als aangeslagen toestanden van kwantumvelden. Deze velden zijn de centrale objecten in het Standaardmodel, niet de deeltjes. Dat zorgt voor verwarring; denk aan de term "virtuele deeltjes". Ipv materialisme zou "veldisme" een betere term zijn :P

quote:
Daar gaat het ook over. Harris' boek is niet zozeer een 'hoe leer ik mediteren' boek maar een persoonlijk verslag van zijn ervaringen, waarbij hij het taboe dat in bepaalde kringen rust op bewustzijn en spiritualiteit probeert te doorbreken (waaraan ik ook mijn minuscule steentje probeer bij te dragen). Zelf ben ik meer geinteresseerd in de filosofische vraag hoe de werkelijkheid in elkaar zit, en welke rol bewustzijn daarin speelt. Harris verklaart zichzelf daarin agnost en open-minded.
Dan heb ik misschien het boek wat verkeerd ingeschat :) Het is sowieso goed dat zo'n taboe wordt doorbroken. Ik vind zelf b.v. onderzoek naar paranormale verschijnselen erg interessant. Daar zou wmb meer aandacht naar mogen gaan.
  vrijdag 10 juli 2015 @ 09:55:13 #148
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_154215832
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 08:10 schreef Haushofer het volgende:
Ik vind zelf b.v. onderzoek naar paranormale verschijnselen erg interessant.
Wel eens gehoord van de Society for Psychical Research? Die schijnen dat onderwerp nog met enige wetenschappelijke grondigheid te bekijken.
  vrijdag 10 juli 2015 @ 11:40:18 #149
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154217971
quote:

[..]

Sowieso is materialisme als term wat vreemd. Wat wij als materie waarnemen beschrijven we als aangeslagen toestanden van kwantumvelden. Deze velden zijn de centrale objecten in het Standaardmodel, niet de deeltjes. Dat zorgt voor verwarring; denk aan de term "virtuele deeltjes". Ipv materialisme zou "veldisme" een betere term zijn :P
'Veldisme' zou ik eerlijk gezegd net zo vreemd vinden. Met dit soort termen wordt gesuggereerd dat bepaalde categorieen van verklaringen worden uitgesloten, dat het een vorm van reductionisme zou zijn. Maar wat er precies wordt uitgesloten is en blijft ongedefinieerd.

En dan denk ik bij mijzelf: waarom plakken we er dan zulke labels op? Het lijkt mij volslagen betekenisloos.

quote:
[..]

Dan heb ik misschien het boek wat verkeerd ingeschat :) Het is sowieso goed dat zo'n taboe wordt doorbroken. Ik vind zelf b.v. onderzoek naar paranormale verschijnselen erg interessant. Daar zou wmb meer aandacht naar mogen gaan.
Is een onderzoek naar 'paranormale verschijnselen' in definitie iets anders dan een studie van zaken die we niet begrijpen? Zo ja, wat betekent dat dan?
Niet meer aanwezig in dit forum.
  vrijdag 10 juli 2015 @ 13:02:07 #150
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_154220124
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 11:40 schreef Molurus het volgende:
waarom plakken we er dan zulke labels op?
Omdat zo'n label handiger is dan "ik ben van mening dat alles, inclusief bewustzijn, te reduceren valt tot interacties tussen materie en energie".
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')