abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 10 juli 2015 @ 13:20:45 #151
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154220606
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 13:02 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Omdat zo'n label handiger is dan "ik ben van mening dat alles, inclusief bewustzijn, te reduceren valt tot interacties tussen materie en energie".
Dat lijkt me een nogal nietszeggend statement. Het sluit namelijk niets concreet uit. Je kunt alles wat bestaat, bekend of onbekend, uitleggen als een vorm van materie en/of energie.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  vrijdag 10 juli 2015 @ 13:26:15 #152
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_154220747
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 13:20 schreef Molurus het volgende:
Je kunt alles wat bestaat, bekend of onbekend, uitleggen als een vorm van materie en/of energie.
Dat denk jij, als materialist. Ik betwijfel dat.
  vrijdag 10 juli 2015 @ 13:26:57 #153
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154220767
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 13:26 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Dat denk jij, als materialist. Ik betwijfel dat.
Dat is een semantische kwestie, geen empirische claim. En "materialisme" impliceert al zeker geen standpunt t.a.v. semantiek. :D
  vrijdag 10 juli 2015 @ 13:32:02 #154
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_154220885
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 13:26 schreef Molurus het volgende:
Dat is een semantische kwestie, geen empirische claim.
Hierin zijn we het oneens.
  vrijdag 10 juli 2015 @ 13:36:08 #155
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154220979
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 13:32 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Hierin zijn we het oneens.
Dan is het dus aan jou om dat te demonstreren:

1) wat is de definitie van het onderscheid, en wat maakt dat onderscheid 'fundamenteel'?
2) kun je hypothetische voorbeelden geven van dit onderscheid?

Op zich vind ik het trouwens heel opmerkelijk dat je mij een materialist noemt, maar wel van mening verschilt over wat dit woord nou precies betekent. Je veronderstelt dat ik een bepaalde categorie van verklaringen uitsluit, terwijl ik dit nadrukkelijk ontken. (Op gronde van het feit dat die categorie totaal ongedefinieerd is.)

Voordat je met recht kunt zeggen dat ik die categorie van verklaringen uitsluit lijkt het mij zaak dat ik dat ook werkelijk met jou eens ben. :D Ik durf wel te zeggen dat ik beter weet dan jij wat ik wel of niet uitsluit.

Samengevat: jij beweert dat ik een empirische claim doe. Ik ontken dat. En dan lijkt het me aan jou om dat te demonstreren, en niet aan mij om dat te weerleggen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Molurus op 10-07-2015 13:42:24 ]
  vrijdag 10 juli 2015 @ 13:53:15 #156
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_154221427
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 13:36 schreef Molurus het volgende:
Samengevat: jij beweert dat ik een empirische claim doe. Ik ontken dat. En dan lijkt het me aan jou om dat te demonstreren, en niet aan mij om dat te weerleggen.
Ik had dat in eerdere discussies al eens proberen te doen door te verwijzen naar academische artikelen over materialisme (daarin wordt het helderder verwoord dan hoe ik het als leek zou kunnen). Hierin wordt namelijk helder uiteengezet wat er precies met de terminologie bedoeld wordt. Je gaf toen aan dat je jezelf niet geroepen achtte om dat te lezen... dus dan houdt de discussie wat mij betreft op.
  vrijdag 10 juli 2015 @ 13:54:40 #157
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154221485
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 13:53 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Ik had dat in eerdere discussies al eens proberen te doen door te verwijzen naar academische artikelen over materialisme (daarin wordt het helderder verwoord dan hoe ik het als leek zou kunnen). Hierin wordt namelijk helder uiteengezet wat er precies met de terminologie bedoeld wordt. Je gaf toen aan dat je jezelf niet geroepen achtte om dat te lezen... dus dan houdt de discussie wat mij betreft op.
Je beweert dat ik een empirische claim doe, maar beroept je daarbij op een discussie over semantiek? :D

Het moet niet gekker worden.

Ongeacht wat er ooit nog ontdekt wordt in die zwarte doos met het label 'immateriele zaken', natuurkundigen zullen dat altijd omschrijven als vormen van materie en energie. Ongeacht wat er in die doos zit.
  vrijdag 10 juli 2015 @ 13:57:20 #158
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_154221548
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 13:54 schreef Molurus het volgende:
Je beweert dat ik een empirische claim doe, maar beroept je daarbij op een discussie over semantiek?
Leuk, maar je weigert gewoon mee te praten. Als je een keer de moeite neemt om dat artikel te lezen, kunnen we verder praten
  vrijdag 10 juli 2015 @ 13:58:38 #159
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154221587
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 13:57 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Leuk, maar je weigert gewoon mee te praten. Als je een keer de moeite neemt om dat artikel te lezen, kunnen we verder praten
Ik wil dat artikel best lezen als je erop staat hoor. (Heb je het linkje?)

Maar ik betwijfel ten zeerste dat dat artikel gaat bevestigen dat ik een bepaalde concrete categorie van verklaringen uitsluit. Zeker als het artikel uitsluitend gaat over semantiek.
  vrijdag 10 juli 2015 @ 14:01:34 #160
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_154221660
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 13:58 schreef Molurus het volgende:
Ik wil dat artikel best lezen als je erop staat hoor. (Heb je het linkje?)

http://plato.stanford.edu/entries/physicalism/

Hierop heb ik mijn opvattingen over deze onderwerpen voornamelijk gebaseerd.
  vrijdag 10 juli 2015 @ 14:08:26 #161
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154221808
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 14:01 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

http://plato.stanford.edu/entries/physicalism/

Hierop heb ik mijn opvattingen over deze onderwerpen voornamelijk gebaseerd.
Ik zit net het stukje 'terminology' te lezen. Machtig interessant stukje historische achtergrond... maar ligt het aan mij, of staat er in die paragraaf niet 1 definitie van het woord?

Misschien kijk ik er gewoon overheen ofzo.... veel verder dan "everything is physical" gaat dit artikel niet, en ik probeer te ontdekken wat dan de werkdefinitie van "phyiscal" is in dit stuk, maar tevergeefs.
  vrijdag 10 juli 2015 @ 14:11:44 #162
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_154221867
De allereerste zin lijkt me een prima startpunt voor een definitie. Verder zijn voor onze discussie hoofdstuk 2 en 11 het meest interessant.

Thx iig voor het lezen. Wellicht kunnen we elkaars standpunten beter begrijpen hiermee :)
  vrijdag 10 juli 2015 @ 14:12:38 #163
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154221886
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 14:11 schreef Terra-jin het volgende:
De allereerste zin lijkt me een prima startpunt voor een definitie. Verder zijn voor onze discussie hoofdstuk 2 en 11 het meest interessant.

Thx iig voor het lezen. Wellicht kunnen we elkaars standpunten beter begrijpen hiermee :)
Ja, ik probeer nu dus te ontdekken wat er dan wordt bedoeld met "physical" in dit stuk. Staat dat nog ergens?
  vrijdag 10 juli 2015 @ 14:15:12 #164
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_154221954
H11: Introducing 'Physical' gaat dieper in op het begrip 'fysiek'.
  vrijdag 10 juli 2015 @ 14:19:21 #165
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154222026
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 14:15 schreef Terra-jin het volgende:
H11: Introducing 'Physical' gaat dieper in op het begrip 'fysiek'.
Ik zit het net te lezen. Ik quote:

"The theory-based conception:
A property is physical iff it either

1) is the sort of property that physical theory tells us about or else
2) is a property which metaphysically (or logically) supervenes on the sort of property that physical theory tells us about."

1), prima, duidelijk. Maar 2) word ik niet helemaal wijs uit. Er wordt hier een soort restgroep aangewezen, in principe 'alles waar de wetenschap ons nog niets over zegt', maar het is mij niet geheel duidelijk waar daarin de grens ligt tussen 'fysieke zaken' en 'niet-fysieke zaken'.

Dan is er nog een tweede:

"The object-based conception:
A property is physical iff: it either

1) is the sort of property required by a complete account of the intrinsic nature of paradigmatic physical objects and their constituents or else

2) is a property which metaphysically (or logically) supervenes on the sort of property required by a complete account of the intrinsic nature of paradigmatic physical objects and their constituents."

Deze uitleg lijkt mij ronduit circulair. "Iets is fysiek als het fysiek is". Daar word ik ook niet wijzer van. Jij wel?

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 10-07-2015 14:26:14 ]
  vrijdag 10 juli 2015 @ 14:21:48 #166
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154222082
Oh en in aanvulling, het lijkt mij dat:

"the sort of property required by a complete account of the intrinsic nature of paradigmatic physical objects and their constituents"

per definitie eventuele verklaringen voor bewustzijn omvat. Fysieke mensen zijn niet volledig te begrijpen zonder verklaring voor bewustzijn.
  vrijdag 10 juli 2015 @ 14:29:55 #167
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_154222259
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 14:19 schreef Molurus het volgende:
1), prima, duidelijk. Maar 2) word ik niet helemaal wijs uit. Er wordt hier een soort restgroep aangewezen, in principe 'alles waar de wetenschap ons nog niets over zegt', maar het is mij niet geheel duidelijk waar daarin de grens ligt tussen 'fysieke zaken' en 'niet-fysieke zaken'.
2) is hier de aanvulling dat het fysieke niet alleen de deeltjes zelf omvat, maar ook alles wat door die deeltjes opgebouwd kan worden. Economie is hierin bijvoorbeeld inbegrepen, omdat het "supervenes" (weet ff de NL term niet) op hiervoorgenoemde fysieke deeltjes.

Verder moet men nog de term physical theory definiëren; ik heb deze opgevat als zaken als het standaardmodel met alle quarks, electronen en force carriers.

quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 14:19 schreef Molurus het volgende:
1) is the sort of property required by a complete account of the intrinsic nature of paradigmatic physical objects and their constituents or else

2) is a property which metaphysically (or logically) supervenes on the sort of property required by a complete account of the intrinsic nature of paradigmatic physical objects and their constituents."
Deze vind ik zelf idd minder sterk; ik ben er nog niet helemaal achter wat ze bedoelen met paradigmatic.

Ik geef dus zelf de voorkeur aan die eerste definitie; indien een eigenschap in het standaard model (en/of andere relevante theorieën uit ht vakgebied) voorkomt, is het een fysieke eigenschap.

quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 14:21 schreef Molurus het volgende:
per definitie eventuele verklaringen voor bewustzijn omvat.
Hoe bedoel je?
  vrijdag 10 juli 2015 @ 14:30:59 #168
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_154222286
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 14:21 schreef Molurus het volgende:
Fysieke mensen zijn niet volledig te begrijpen zonder verklaring voor bewustzijn.
Ah zo. Ja idd, deze definitie lijkt tegen een aantal problemen op te lopen.
  vrijdag 10 juli 2015 @ 14:34:04 #169
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154222351
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 14:29 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

2) is hier de aanvulling dat het fysieke niet alleen de deeltjes zelf omvat, maar ook alles wat door die deeltjes opgebouwd kan worden. Economie is hierin bijvoorbeeld inbegrepen, omdat het "supervenes" (weet ff de NL term niet) op hiervoorgenoemde fysieke deeltjes.

Verder moet men nog de term physical theory definiëren; ik heb deze opgevat als zaken als het standaardmodel met alle quarks, electronen en force carriers.
Moet ik daaruit lezen dat in deze uitleg van het begrip 'materialisme' de werkelijkheid uitsluitend datgene omvat dat op dit moment door natuurkundige theorieen wordt beschreven? Want als dat de correcte uitleg is van het woord dan lijkt het mij dat materialisten helemaal niet bestaan. Niemand beweert dat de wetenschap compleet is.

quote:
[..]

Deze vind ik zelf idd minder sterk; ik ben er nog niet helemaal achter wat ze bedoelen met paradigmatic.
Dat moet je denk ik lezen als "huidige set van ideeen over de wereld". Het lijdt in de basis aan dezelfde zwakte als de eerdere definitie: het uitgangspunt lijkt menselijke kennis en begrip te zijn. Dat lijkt mij als definitie van het onderscheid tussen "fysiek" en "niet-fysiek" uitermate zwak. Het is dan volslagen arbitrair, het verschilt zelfs van mens tot mens.

quote:

[..]

Hoe bedoel je?
Ik bedoel dat fysieke mensen, fysieke wezens, niet volledig (complete account) kunnen worden begrepen zonder verklaring voor bewustzijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 10-07-2015 14:43:13 ]
  vrijdag 10 juli 2015 @ 14:46:11 #170
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_154222643
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 14:34 schreef Molurus het volgende:
Moet ik daaruit lezen dat in deze uitleg van het begrip 'materialisme' de werkelijkheid uitsluitend datgene omvat dat op dit moment door natuurkundige theorieen wordt beschreven? Want als dat de correcte uitleg is van het woord dan lijkt het mij dat materialisten helemaal niet bestaan. Niemand beweert dat de wetenschap compleet is.
Goed punt. Ik neem aan dat ze niet een vaste theorie bedoelen hiermee, maar de steeds verder evoluerende theorie. Als er morgen een nieuwe deeltje wordt ontdekt, valt het nog steeds onder het begrip 'physical theory'.
  vrijdag 10 juli 2015 @ 14:51:03 #171
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154222754
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 14:46 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Goed punt. Ik neem aan dat ze niet een vaste theorie bedoelen hiermee, maar de steeds verder evoluerende theorie. Als er morgen een nieuwe deeltje wordt ontdekt, valt het nog steeds onder het begrip 'physical theory'.
Maar dan moet ik het dus uitleggen als "materialisme omvat alles dat nu of in de toekomst beschreven zal of kan worden door wetenschappelijke theorieen"?

In deze uitleg kunnen we natuurlijk nooit weten of er iets bestaat dat "niet fysiek" is. Het wordt dan een puur a priori standpunt ten aanzien van zaken die we nu niet kunnen verklaren. (Zoals bewustzijn.)

Je kunt eenvoudig nooit van een verschijnsel X zeggen dat we er nooit een verklaring voor zullen vinden. Dat kunnen we per definitie nooit weten.

Bovendien is deze definitie van het begrip naar mijn smaak teveel gebonden aan menselijk begrip, en niet zozeer aan eigenschappen van verschijnselen. Ik hoop dat je die intuitie deelt.

Althans, ik kan mij best iets voorstellen bij fysieke verschijnselen die toch dusdanig complex zijn dat de mens die nooit zal begrijpen. Dat de mens ze nooit zal begrijpen vind ik geen heel goede reden om ze dan ineens 'niet fysiek' te noemen.
  vrijdag 10 juli 2015 @ 15:04:36 #172
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154223054
Echt, het blijft een uitermate problematisch begrip. En de problemen zitten uitsluitend in de semantiek. :D Het begrip zegt niet werkelijk iets over eigenschappen van verschijnselen. Op zijn best zegt het iets over de grenzen van menselijk begrip. Maar dat zegt niets over de verschijnselen die we niet begrijpen.
  vrijdag 10 juli 2015 @ 15:14:54 #173
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_154223309
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 15:04 schreef Molurus het volgende:
Echt, het blijft een uitermate problematisch begrip. En de problemen zitten uitsluitend in de semantiek. :D Het begrip zegt niet werkelijk iets over eigenschappen van verschijnselen. Op zijn best zegt het iets over de grenzen van menselijk begrip. Maar dat zegt niets over de verschijnselen die we niet begrijpen.
Ik begrijp je punt wel beter nu. Als de definitie van 'physical theory' immer opgerekt kan worden, kan het per definitie ook bewustzijn verklaren.

Ik heb 'materialisme' altijd opgevat als "ik denk dat met de huidige theorieën uit de fysica, of theorieën die in ieder geval over deeltjes gaan, alles verklaard kan worden, inclusief bewustzijn". Ik ben dit nooit zelf van mening geweest, maar er zijn schrijvers / filosofen die dit wel lijken te denken. Ik zal ze nog 's nader lezen, kijken of dit terecht is.
  vrijdag 10 juli 2015 @ 15:19:49 #174
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154223436
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 15:14 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Ik begrijp je punt wel beter nu. Als de definitie van 'physical theory' immer opgerekt kan worden, kan het per definitie ook bewustzijn verklaren.
Aangenomen dat bewustzijn verklaarbaar is natuurlijk. :) Bewustzijn zou wel eens - het is denkbaar - fundamenteel onverklaarbaar kunnen zijn, of eenvoudig nooit verklaard worden door mensen.

Maar ik zou daar zeker niet op voorhand iets over willen zeggen. De toekomst zal dat uitwijzen. (Of niet.)

quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 15:14 schreef Terra-jin het volgende:

Ik heb 'materialisme' altijd opgevat als "ik denk dat met de huidige theorieën uit de fysica, of theorieën die in ieder geval over deeltjes gaan, alles verklaard kan worden, inclusief bewustzijn". Ik ben dit nooit zelf van mening geweest, maar er zijn schrijvers / filosofen die dit wel lijken te denken. Ik zal ze nog 's nader lezen, kijken of dit terecht is.
Ik denk eerlijk gezegd dat dit dus onterecht is. Ik kan je aanraden om bijvoorbeeld zoiets als 'Consciousness Explained' van Daniel Dennett te lezen. Iemand die nogal geregeld wordt aangehaald als 'bekende materialist'.

Het zal je denk ik verbazen dat hij niet pretendeert een volledige verklaring voor bewustzijn te hebben, en zelfs niet eens beweert dat bewustzijn verklaard zal worden binnen de huidige set van natuurkundige theorieen. :) Hij formuleert 'bewustzijn' in veel algemener termen, en bindt zich niet op voorhand aan de huidige stand van de wetenschap.

Dat laat overigens niet weg dat bewustzijn niet dusdanig mysterieus is dat we op voorhand moeten veronderstellen dat daar nieuwe deeltjes of nieuwe fysica voor nodig zijn. Maar dat is natuurlijk iets heel anders dan glashard beweren dat die er niet zijn of zelfs niet kunnen zijn. Dat laatste zou uitermate onwetenschappelijk zijn, en is zeker niet iets dat 'bekende materialisten' doen.
  vrijdag 10 juli 2015 @ 15:25:24 #175
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154223559
PS:

Helaas staat deze niet meer op youtube, maar zeer aan te raden:

Daniel Dennett - the Magic of Consciousness.

En beoordeel zelf of deze stereotype 'materialist' werkelijk beweert wat het door jou aangehaalde artikel zegt. Het zal je denk ik verbazen. :)

PS 2:

Er is ook een briljante serie door Patrick Grim over 'Philosophy of Mind' die ik je helemaal aan kan raden. Helaas staat die echt nergens online. Gezeur over copyrights enzo. :{
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')