abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 17 juli 2015 @ 17:26:40 #276
339669 JerryWesterby
Keep rocking in the free world
pi_154419140
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 17:20 schreef Fir3fly het volgende:
Ik kom wel weer een keer terug als je wat anders hebt dat linkdumps en ad hominems.

Al is die kans klein. Toedeloe.
(Kiest voor de blauwe pil).
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
  vrijdag 17 juli 2015 @ 17:29:58 #277
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154419263
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 17:19 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

In welk experiment is bewustzijn aangetoond? Dan kunnen we de filmpjes van Dennett definitief in de prullenbak gooien.
Wat Dennett probeert te achterhalen is hoe bewustzijn werkt. Hij is dus niet bezig om te bewijzen (of ontkrachten) dat jouw zweverige interpretatie van bewustzijn klopt.

Of bewustzijn bestaat is geen interessante vraag. En of bewustzijn in jouw interpretatie daarvan bestaat ook niet. Waarom zou Dennett zich bezighouden met 'the hard problem' als hij ontkent dat dit probleem uberhaupt bestaat?

[ Bericht 5% gewijzigd door Molurus op 17-07-2015 17:36:41 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
  vrijdag 17 juli 2015 @ 17:32:45 #278
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154419394
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 17:26 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

(Kiest voor de blauwe pil).
Leuk, maar jij lijkt hier aan te nemen dat the Matrix een soort analogie is voor hoe bewustzijn werkt in de echte wereld.

Waarom dat zo zou zijn is mij een volslagen raadsel. Ik heb daar ook nog geen enkel argument voor kunnen ontdekken anders dan 'het zou kunnen dat'. 'Het zou kunnen dat' is geen argument.

--> the Matrix is fictie, evenals die pilletjes... ongeacht welke kleuren ze hebben.
  vrijdag 17 juli 2015 @ 17:41:36 #279
339669 JerryWesterby
pi_154419669
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 17:29 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wat Dennett probeert te achterhalen is hoe bewustzijn werkt. Hij is dus niet bezig om te bewijzen (of ontkrachten) dat jouw zweverige interpretatie van bewustzijn klopt.

Of bewustzijn bestaat is geen interessante vraag. En of bewustzijn in jouw interpretatie daarvan bestaat ook niet. Waarom zou Dennett zich bezighouden met 'the hard problem' als hij ontkent dat dit probleem uberhaupt bestaat?
Bewustzijn is gewoon een feit. Het als emergent beschouwen is zweverig. Het als fundamenteel beschouwen niet.

En het is een van de meest interessante vragen die er zijn: waarom is er een universum, waarom is er leven, en waarom is er bewustzijn.
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
  vrijdag 17 juli 2015 @ 17:44:56 #280
339669 JerryWesterby
pi_154419749
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 17:32 schreef Molurus het volgende:

[..]

Leuk, maar jij lijkt hier aan te nemen dat the Matrix een soort analogie is voor hoe bewustzijn werkt in de echte wereld.

Waarom dat zo zou zijn is mij een volslagen raadsel. Ik heb daar ook nog geen enkel argument voor kunnen ontdekken anders dan 'het zou kunnen dat'. 'Het zou kunnen dat' is geen argument.

--> the Matrix is fictie, evenals die pilletjes... ongeacht welke kleuren ze hebben.
De Matrix is gebaseerd op Descartes, en verder terug op Plato. Afgezien van de Hollywood robots is het gebaseerd op een filosofisch thema dat zo oud is als de filosofie.
  vrijdag 17 juli 2015 @ 18:16:17 #281
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_154420405
quote:
Hij is een Jedi en heeft het gewoon over The Force.

Ik ben om
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  vrijdag 17 juli 2015 @ 18:21:15 #282
339669 JerryWesterby
pi_154420524
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 18:16 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Hij is een Jedi en heeft het gewoon over The Force.

Ik ben om [ afbeelding ]
Snap je het nu?
  vrijdag 17 juli 2015 @ 18:38:46 #283
16305 Jappie
parttime reverend
pi_154420934
Respect Jerry dat je steeds weer het geduld weet op te brengen om de "vastgeroesten" (als tegenhanger van de "zweverigen" ;) ) probeert uit te leggen waar ze scheef gaan.

Ik mis het vocabulaire en de achtergrondkennis om een en ander op dezelfde elegante wijze zoals jij dat doet logisch uiteen te zetten maar bovenal mis ik toch vooral het geduld.

Petje af. :Y
  vrijdag 17 juli 2015 @ 18:45:10 #284
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154421074
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 17:41 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Bewustzijn is gewoon een feit. Het als emergent beschouwen is zweverig. Het als fundamenteel beschouwen niet.
Bewustzijn "fundamenteel" noemen is niet constructief. Het is geen hypothese, het zegt niets over de aard van ofwel de werkelijkheid ofwel bewustzijn, het zegt helemaal niets. En daarom is het zweverig.

quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 17:41 schreef JerryWesterby het volgende:

En het is een van de meest interessante vragen die er zijn: waarom is er een universum, waarom is er leven, en waarom is er bewustzijn.
Heel veel vragen die beginnen met "waarom is er ..." zijn buitengemeen interessant. Het wordt vanzelf minder interessant als je op "..." iets neerzet waarvan het bestaan niet aantoonbaar is, of wanneer je bepaalde categorieen van antwoorden op voorhand uitsluit. (Zoals jij hier kennelijk doet ten aanzien van emergentie.)
  vrijdag 17 juli 2015 @ 18:46:06 #285
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154421094
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 17:44 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

De Matrix is gebaseerd op Descartes, en verder terug op Plato.
In zekere zin klopt dat, ja.

quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 17:44 schreef JerryWesterby het volgende:

Afgezien van de Hollywood robots is het gebaseerd op een filosofisch thema dat zo oud is als de filosofie.
Maar wat is daarmee nu precies je punt? Als het oud is dan slaat het ergens op?

Ik kan je wel wat voorbeelden geven van ideeen die dat direct ontkrachten namelijk.
  vrijdag 17 juli 2015 @ 18:48:22 #286
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154421139
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 18:38 schreef Jappie het volgende:
Respect Jerry dat je steeds weer het geduld weet op te brengen om de "vastgeroesten" (als tegenhanger van de "zweverigen" ;) ) probeert uit te leggen waar ze scheef gaan.

Ik mis het vocabulaire en de achtergrondkennis om een en ander op dezelfde elegante wijze zoals jij dat doet logisch uiteen te zetten maar bovenal mis ik toch vooral het geduld.

"Vastgeroest" lijkt me sowieso een wat eigenaardige term. Dat zou betekenen dat deze groep koppig vasthoudt aan haar eigen verklaringen, en andere verklaringen niet wil zien.

1) Niemand beweert een (volledige) verklaring voor bewustzijn te hebben. Van ergens aan vasthouden kan dus geen sprake zijn.

2) Er zijn geen verklaringen die door deze groep op voorhand worden verworpen. Uitsluitend niet-coherente ideeen over bewustzijn, waaruit geen enkele uitspraak over de wereld of bewustzijn volgt. Van "niet willen zien" kan dus eveneens geen sprake zijn.
  vrijdag 17 juli 2015 @ 18:52:09 #287
16305 Jappie
parttime reverend
pi_154421219
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 18:48 schreef Molurus het volgende:

[..]

"Vastgeroest" lijkt me sowieso een wat eigenaardige term. Dat zou betekenen dat deze groep koppig vasthoudt aan haar eigen verklaringen, en andere verklaringen niet wil zien.

Spot on, ga zo door je bent idd zoals JW een x aantal posts geleden al opmerkte op de goede weg. :Y
  vrijdag 17 juli 2015 @ 18:53:00 #288
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154421240
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 18:52 schreef Jappie het volgende:

[..]

Spot on, ga zo door je bent idd zoals JW een x aantal posts al opmerkte op de goede weg. :Y
Heb je de rest van m'n post ook gelezen, of ben je gewoon opgehouden toen je las wat je wilde horen? :D
  vrijdag 17 juli 2015 @ 18:54:33 #289
16305 Jappie
parttime reverend
pi_154421275
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 18:53 schreef Molurus het volgende:

[..]

Heb je de rest van m'n post ook gelezen, of ben je gewoon opgehouden toen je las wat je wilde horen? :D
Dat typische gereutel van vastgeroest gedachtengoed heb ik maar gelaten voor wat het was idd. ;)
  vrijdag 17 juli 2015 @ 18:55:35 #290
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_154421297
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 18:52 schreef Jappie het volgende:

[..]

Spot on, ga zo door je bent idd zoals JW een x aantal posts geleden al opmerkte op de goede weg. :Y
:D. Over vastgeroest gesproken.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  vrijdag 17 juli 2015 @ 18:56:21 #291
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154421313
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 18:54 schreef Jappie het volgende:

[..]

Dat typische gereutel van vastgeroest gedachtengoed heb ik maar gelaten voor wat het was idd. ;)
Jij zou, zoals Fir3fly ook opmerkt, wel eens een spiegeltje kunnen gebruiken.
  vrijdag 17 juli 2015 @ 18:58:26 #292
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_154421359
quote:

Echt :{? Is dit gewoon cognitieve dissonantie of ben je echt van mening dat wat Jerry doet op ook maar enige manier elegant of logisch is? Hij komt constant met persoonlijke aanvallen, willekeurige websites en filmpjes, beantwoordt vragen totaal niet en blijft maar weigeren om begrippen te definieren of uit te leggen.

Zijn standpunt is al heel lang compleet vastgeroest en hij is volledig overtuigd van zijn eigen gelijk. Zie alleen al de titel (die dus compleet verkeerd geinterpreteerd is) van dit topic en de eerste post.

"Zie je wel ik heb gelijk want Sam Harris is een verrader van jullie kamp die nu mij gelijk geeft lekker puuuh :6 :6 :6."

Kinderachtig, niet constructief en volledig afgesloten voor enige discussie.
  vrijdag 17 juli 2015 @ 19:01:58 #293
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_154421437
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 18:48 schreef Molurus het volgende:

[..]

1) Niemand beweert een (volledige) verklaring voor bewustzijn te hebben.
Iedereen behalve Jerry.
  vrijdag 17 juli 2015 @ 19:02:22 #294
16305 Jappie
parttime reverend
pi_154421451
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 18:56 schreef Molurus het volgende:

[..]

Jij zou, zoals Fir3fly ook opmerkt, wel eens een spiegeltje kunnen gebruiken.
Nah..coke is not my thing. :N

Anyway, tis wel opvallend hoe jullie in tegenstelling tot JW op elke prikkel reageren alsof je door een horde horzels gestoken bent. Ook in dat opzicht kunnen jullie nog heel wat van JW leren die nauwelijks uit balans raakt ondanks de vele kleine en grotere provocaties. :')

Voorts denk ik dat het zinniger is om vooral inhoudelijk te blijven reageren op het topic onderwerp. Mijn bijdrage was voornamelijk bedoeld om JW te laten merken dat zijn posts ook gelezen worden door mensen die zijn kant van het werkelijkheids spectrum ondersteunen. :)
  vrijdag 17 juli 2015 @ 19:04:48 #295
16305 Jappie
parttime reverend
pi_154421543
quote:
10s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 18:58 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Echt :{? Is dit gewoon cognitieve dissonantie of ben je echt van mening dat wat Jerry doet op ook maar enige manier elegant of logisch is? Hij komt constant met persoonlijke aanvallen, willekeurige websites en filmpjes, beantwoordt vragen totaal niet en blijft maar weigeren om begrippen te definieren of uit te leggen.

Zijn standpunt is al heel lang compleet vastgeroest en hij is volledig overtuigd van zijn eigen gelijk. Zie alleen al de titel (die dus compleet verkeerd geinterpreteerd is) van dit topic en de eerste post.

"Zie je wel ik heb gelijk want Sam Harris is een verrader van jullie kamp die nu mij gelijk geeft lekker puuuh :6 :6 :6."

Kinderachtig, niet constructief en volledig afgesloten voor enige discussie.
Ja echt..je reactie en idee hieromtrent vertegenwoordigd daadwerkelijk de absolute tegenpool van hoe ik er zelf naar kijk. In mijn ogen ben met name jij een van degene die juist enorm kinderlijk reageert. Dit zeg ik niet om te fucken maar is exact zoals ik het zie.
  vrijdag 17 juli 2015 @ 19:18:15 #296
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_154421945
quote:
6s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 19:02 schreef Jappie het volgende:

[..]

Anyway, tis wel opvallend hoe jullie in tegenstelling tot JW op elke prikkel reageren alsof je door een horde horzels gestoken bent. Ook in dat opzicht kunnen jullie nog heel wat van JW leren die nauwelijks uit balans raakt ondanks de vele kleine en grotere provocaties. :')
:D. Dat komt omdat, zoals ik zeg, Jerry gewoon simpelweg nergens op reageert. Hij blijft gewoon dezelfde onzin keer op keer herhalen. Leuke hyperbolen over horzels ten spijt, als iemand een standpunt verkondigt waar ik het of niet mee eens ben of onzin vindt dan val ik dat aan. Dat is een discussie. Iets waar Jerry (en jij) blijkbaar gewoon geen zin in hebben.

Het gaat ongeveer zo: Jerry roept iets ongesubstantieerds -> iemand trekt die stelling in twijfel -> Jerry maakt diegene uit voor van alles en nog wat en suggereert een stapel boeken en filmpjes die men moet kijken. Zo'n houding is allesbehalve bewonderenswaardig en geeft juist aan dat hij degene is die compleet vastgeroest is. Je zegt het zelf al, hij reageert gewoon nergens op.
  vrijdag 17 juli 2015 @ 19:20:45 #297
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_154422010
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 19:04 schreef Jappie het volgende:

[..]

Ja echt..je reactie en idee hieromtrent vertegenwoordigd daadwerkelijk de absolute tegenpool van hoe ik er zelf naar kijk. In mijn ogen ben met name jij een van degene die juist enorm kinderlijk reageert. Dit zeg ik niet om te fucken maar is exact zoals ik het zie.
Op zich is dat nog wel consistent met de rest van je bizarre wereldbeeld.

Maar goed, ga je nog meedoen met de discussie of zullen we verder gaan op dit meta-niveau? Vind ik prima.
  vrijdag 17 juli 2015 @ 19:49:52 #298
16305 Jappie
parttime reverend
pi_154422741
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 19:20 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Op zich is dat nog wel consistent met de rest van je bizarre wereldbeeld.

Maar goed, ga je nog meedoen met de discussie of zullen we verder gaan op dit meta-niveau? Vind ik prima.
Scroll naar boven en lees voor de verandering eens wat iemand met een ander wereldbeeld dan het jouwe schrijft en je zou zien dat deze vraag overbodig is.

Ik acht mijzelf namelijk niet in staat het geduld op te kunnen brengen om op een fatsoenlijke manier met zoveel onwil, negativiteit en starheid om te kunnen gaan. Tevens verklaar ik min of meer dat ik mijn achtergrond kennis (lees de belezenheid) niet gelijk acht aan die van JW.
JW heeft zich daadwerkelijk ingelezen in de zowel de moderne als klassieke filosofie en is daarmee een veel betere discussiepartner.

Zodra ik het idee heb dat ik ook inhoudelijk mijn steentje kan bijdragen zal ik het echter ondanks bovenstaande belemmeringen zeker niet laten.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Het belangrijkste punt waar ik toch nog wel een keer op wil blijven hameren omdat ik merk dat er steeds als vanzelfsprekend aan voorbij word gegaan door met name u en uw trawanten is het simpele feit dat de wereld die wij waarnemen voor ons slechts kan bestaan bij de gratie van die waarneming ongeacht of die wereld ook zonder zou kunnen bestaan. (het verschil tussen 1e persoons of 3e persoons view)

Tevens weten wij door de wetenschap dat de wereld die wij waarnemen bij lange na geen volledig beeld van de werkelijkheid kan zijn.

Mijn inziens lijkt het erop dat de materialistische kijk ondanks deze 2 simpele feiten het idee heeft dat het logischer is om het beeld van de werkelijkheid wat wij wel (zintuigelijk) hebben als voldoende te beschouwen om uitspraken te kunnen doen over de aard van de onderliggende werkelijkheid ipv de mogelijkheid en de logische constructie van een onderliggende niet zintuigelijke werkelijkheid voldoende te erkennen.

Het vreemde is dat men enerzijds zegt dit wel te willen doen maar er tegelijkertijd de voorwaarde aan stelt dat deze werkelijkheid dan wel zintuigelijk bewezen moet kunnen worden. Men gaat zelfs zo ver dat men stelt dat bewustzijn zintuigelijke input nodig heeft om te kunnen bestaan.

Tsja, dan zit je in mijn ogen "vastgeroest" ;) in een cirkel redenering maar zoals ik al zei. Ik mis de geletterdheid om dit op een elegantere wijze te kunnen verwoorden. :)
  vrijdag 17 juli 2015 @ 20:05:18 #299
339669 JerryWesterby
pi_154423150
quote:

Thanks Jappie. Er lezen altijd meer mensen mee dan je denkt. Geldt ook voor jou hoor.
Mij snappen ze ook niet (ik hen wel), maar ik denk toch dat er een paradigma omslag gaande is. Het huidige kabaal vanuit materialisme is reactionair.

Zie je ook aan een Sam Harris, die de andere kant op wil.
  vrijdag 17 juli 2015 @ 20:12:32 #300
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_154423315
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 19:49 schreef Jappie het volgende:

[..]

Scroll naar boven en lees voor de verandering eens wat iemand met een ander wereldbeeld dan het jouwe schrijft en je zou zien dat deze vraag overbodig is.

Ik acht mijzelf namelijk niet in staat het geduld op te kunnen brengen om op een fatsoenlijke manier met zoveel onwil, negativiteit en starheid om te kunnen gaan. Tevens verklaar ik min of meer dat ik mijn achtergrond kennis (lees de belezenheid) niet gelijk acht aan die van JW.
JW heeft zich daadwerkelijk ingelezen in de zowel de moderne als klassieke filosofie en is daarmee een veel betere discussiepartner.
Nope. Lees mijn post hierboven maar die je wederom gewoon negeert. Discussie is er nauwelijks.

quote:
Het belangrijkste punt waar ik toch nog wel een keer op wil blijven hameren omdat ik merk dat er steeds als vanzelfsprekend aan voorbij word gegaan door met name u en uw trawanten is het simpele feit dat de wereld die wij waarnemen voor ons slechts kan bestaan bij de gratie van die waarneming ongeacht of die wereld ook zonder zou kunnen bestaan. (het verschil tussen 1e persoons of 3e persoons view)
Dat is geen vanzelfsprekendheid maar wel een aanname. Maar niet zomaar een. Je kunt ook het argument opvoeren dat dit allemaal slechts een simulatie is op een computer van een of andere alien. Of dat de wereld maar 6 seconden oud is en dat iedereen gewoon gecreeerd werd met een bak herinneringen. Maar daar schiet niemand iets mee op. Zelfs als dat waar is dan is het nog niet mogelijk om daar achter te komen. Dus is de vraag niet te beantwoorden. En het stellen van niet-beantwoordbare vragen is niet interessant want je kunt er niet over discussieren.

quote:
Tevens weten wij door de wetenschap dat de wereld die wij waarnemen bij lange na geen volledig beeld van de werkelijkheid kan zijn.
Fout. Het is geen volledige verklaring van de werkelijkheid. Die hebben we niet. Wellicht nog niet, dat weten we ook niet. Misschien is dat ook een onbeantwoordbare vraag. Maar de enige manier om daar achter te komen is dus wetenschap bedrijven. Niet het proberen te beantwoorden van een vraag die niet te beantwoorden is.
quote:
Mijn inziens lijkt het erop dat de materialistische kijk ondanks deze 2 simpele feiten het idee heeft dat het logischer is om het beeld van de werkelijkheid wat wij wel (zintuigelijk) hebben als voldoende te beschouwen om uitspraken te kunnen doen over de aard van de onderliggende werkelijkheid ipv de mogelijkheid en de logische constructie van een onderliggende niet zintuigelijke werkelijkheid voldoende te erkennen.
Natuurlijk is dat logischer. Want, het werkt. Het is constructief. En zelfs al is er een 'onderliggende' werkelijkheid (wat dat dan ook mag zijn, is wederom niet gedefinieerd zoals altijd) dan is er geen enkele reden om aan te nemen dat die niet ook gewoon binnen het wetenschappelijke paradigma kan vallen. Dat is namelijk een aanname die totaal niet logisch is. Ontzettend veel verschijnselen zouden nooit door de wetenschap verklaard kunnen worden maar zijn dat inmiddels wel of in ieder geval beschreven. Dus is het absoluut logischer om aan te nemen dat dat ten eerste ook voor bewustzijn geldt en ten tweede voor welke 'onderliggende' werkelijkheid dan ook.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')