Eens.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 21:41 schreef Janneke141 het volgende:
Ik stel voor dat we gemotoriseerd vervoer dat rijdt op fossiele brandstoffen sowieso verbieden. Onzinnige vervuiling!
Schande inderdaad dat we het gebruik van Asbest hebben verboden.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 21:17 schreef Nemephis het volgende:
Zucht.. Waarom verbieden we niet gewoon mensen? Moet je zien hoe schoon het dan wordt.
Dit.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 21:40 schreef Metro2005 het volgende:
SOwieso nooit begrepen waarom dit nog niet verboden is. 4 takt is tegenwoordig een prima alternatief of zelfs electrisch. 2 takt is compleet overbodig en vreselijk vervuilende motorsoort. Het is in auto's al decennia verboden, waarom niet bij bromfietsen.
Maar dan nu even de alternatieven bespreken. We zijn verwend. Gelukkig is de olie bijna op cq onbetaalbaar voor de gemiddelde consument.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 21:41 schreef Janneke141 het volgende:
Ik stel voor dat we gemotoriseerd vervoer dat rijdt op fossiele brandstoffen sowieso verbieden. Onzinnige vervuiling!
Gewoon fietsen. Alles tot zestig kilometer woon-werkverkeer is prima te doen.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 21:45 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Maar dan nu even de alternatieven bespreken. We zijn verwend. Gelukkig is de olie bijna op cq onbetaalbaar voor de gemiddelde consument.
Ja daagquote:Op vrijdag 19 juni 2015 21:47 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Gewoon fietsen. Alles tot zestig kilometer woon-werkverkeer is prima te doen.
Jij hebt er geen zin in, maar dat is iets anders. Dergelijk gedrag is door de overheid prima te sturen door de accijns op benzine gewoon te verviervoudigen en de belastingvrije reiskostenvergoeding af te schaffen.quote:
Ook mee eens. Al kost je dat vermoedelijk wel 3 uur per dag (of 6 uur indien enkele reis).quote:Op vrijdag 19 juni 2015 21:47 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
60kmquote:Op vrijdag 19 juni 2015 21:47 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Fixed.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 21:47 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Gewoon bromfietsen. Alles tot zestig kilometer woon-werkverkeer is prima te doen.
Eens. Dan zie ik mijn gezin nooit meer.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 21:52 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
60kmik ben helemaal voor fietsen maar mijn 22km enkele reis vind ik toch wel echt de max. Vooral qua tijd. 60km kost je 3 uur fietsen, dat maakt 6 uur woon-werk op een dag.
Zelfs een enthousiast fietser als ik zou daar niet aan beginnen, zeker niet elke dag.
Gelukkig kan gedrag gestuurd worden door fiscale maatregelen.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 21:52 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
60kmik ben helemaal voor fietsen maar mijn 22km enkele reis vind ik toch wel echt de max. Vooral qua tijd. 60km kost je 3 uur fietsen, dat maakt 6 uur woon-werk op een dag.
Zelfs een enthousiast fietser als ik zou daar niet aan beginnen, zeker niet elke dag.
60 km, daar doe je zeker anderhalf uur over...drie uur brommen per dag.quote:
Buitenboordmotoren. Maar zelfs die worden vooral als 4-takt verkochtquote:Op vrijdag 19 juni 2015 21:56 schreef SebbeSwensje het volgende:
Scheepsmotoren gebruiken toch ook nog 2-takt? Overigens wel grappig dat je in Utrecht overal kan rondkachelen op je stinkscooter terwijl mensen met een lupo 3l uit 2000 een dikke prent krijgen.
Ja, laten we vanaf vandaag echt alles belasten.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 21:55 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Gelukkig kan gedrag gestuurd worden door fiscale maatregelen.
Hoevaak en hoeveel km fiets je zelf dagelijks?quote:Op vrijdag 19 juni 2015 21:55 schreef Janneke141 het volgende:
Je bent weer streng doch rechtvaardig bezig. Ik heb vaak het gevoel dat Margaret Thatcher ons toespreekt. Maar dat kan niet want zij is reeds lang overleden gelukkig.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 21:55 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat maakt dat nu weer uit?quote:Op vrijdag 19 juni 2015 21:58 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Hoevaak en hoeveel km fiets je zelf dagelijks?
Nee, fietsen niet.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 21:57 schreef Buurpoes het volgende:
Ja, laten we vanaf vandaag echt alles belasten.
Om te peilen hoe realistisch je denkt.quote:
quote:Op vrijdag 19 juni 2015 21:59 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
11 (voltijd, althans). Maar ik hou het voorlopig bij een Renault, ik heb een auto nooit gezien als een statussymbool. En mijn woon-werktijd per fiets is een goed kwartier, dus als het niet te hard regent kies ik daarvoor. Lekker even uitwaaien 's ochtends/'s middags.
Eigenlijk is dat een heel fout idee, dat een minderheid, die het beter denkt te weten een meerderheid tot de orde gaat roepen door ze hun geld af te pakken. Gevoelsmatig vind ik dit niet koosjer.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 21:55 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Is het je ooit opgevallen dat dat werkelijk altijd zo gaat?quote:Op vrijdag 19 juni 2015 22:03 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Eigenlijk is dat een heel fout idee, dat een minderheid, die het beter denkt te weten een meerderheid tot de orde gaat roepen door ze hun geld af te pakken. Gevoelsmatig vind ik dit niet koosjer.
Doe maar niet, Bart.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 22:04 schreef Bart2002 het volgende:
Nou Bram, je topic gaat alweer een heel verkeerde kant uit. Ingrijpen man!
Ok. Ik neem #39 volledig terug en als er nog iets extra's nodig mocht zijn dan doe ik dat ook.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 22:07 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Doe maar niet, Bart.
Dit soort geroeptoeter is niet passend bij een serieus topic.
Inderdaad of s'avonds je jas aan de kapstok hangen en in de ochtend moeders weer boos omdat haar jas ook ineens naar de castrol rookquote:Op vrijdag 19 juni 2015 21:23 schreef hoas het volgende:
Jeugdsentiment, de schuur vol rook tijdens het sleutelen,heerlijk.
Dan zie ik mijn ma nooit meerquote:Op vrijdag 19 juni 2015 22:28 schreef heite het volgende:
Ik stel voor dat we mensen verbieden zich buiten een straal van 25km van hun woonplaats te bevinden. Zal ongetwijfeld veel uitstoot schelen.
Uiteraard met de mogelijkheid om hier enkele dagen per jaar een ontheffing voor aan te vragen.
Nee, t is meer.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 22:37 schreef heite het volgende:
Als je minder dan 50 km van elkaar vandaan woont kun je natuurlijk halverwege afspreken. Dan kunnen jullie beiden op de fiets komen!
In dat geval ben ik erg slecht geïnformeerd.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 21:57 schreef Pandaplint het volgende:
[..]
Buitenboordmotoren. Maar zelfs die worden vooral als 4-takt verkocht
Mijn stem heb je. Wat is de naam van de politieke partij?quote:Op vrijdag 19 juni 2015 21:57 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Ja, laten we vanaf vandaag echt alles belasten.
Als nou de overdrachtsbelasting afgeschaft werd, dan zouden sommige mensen wellicht wat dichter bij hun werk gaan wonen.
Anders maak je even 500.000 man werkloosquote:Op vrijdag 19 juni 2015 21:41 schreef Janneke141 het volgende:
Werken er zoveel mensen bij de Wegenwacht joh?quote:Op vrijdag 19 juni 2015 23:05 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Anders maak je even 500.000 man werkloos
Neuh, kleine 1000 man, maar die monteurs die je auto maken, de vrachtwagen die zijn dan ook werkeloos he...quote:Op vrijdag 19 juni 2015 23:06 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Werken er zoveel mensen bij de Wegenwacht joh?
Ja, dat is het punt dus. Geen enkele partij wil die melkkoe loslaten.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 23:05 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
In dat geval ben ik erg slecht geïnformeerd.
[..]
Mijn stem heb je. Wat is de naam van de politieke partij?
En winkels kunnen niet bevoorraad, dus winkeliers ook werkloos. Buschauffeurs, dieseltreinlijnen (zwolle-almelo), euh...en vast nog wel meer.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 23:07 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Neuh, kleine 1000 man, maar die monteurs die je auto maken, de vrachtwagen die zijn dan ook werkeloos he...
Met de voeten bevoorraden levert anders de nodige banen op voor wandelkoeriers.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 00:05 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
En winkels kunnen niet bevoorraad, dus winkeliers ook werkloos. Buschauffeurs, dieseltreinlijnen (zwolle-almelo), euh...en vast nog wel meer.
JIj hebt nogal slecht die tekst gelezen, speciaal voor jou daarom nog een keer. Het gaat hier om de tweetaktbromfiets, niet om al het andere gemotoriseerde vervoer. Ik hoef toch niet in Jip en Janneketaal het verband met de onderstaande tekst te duiden?quote:Op vrijdag 19 juni 2015 21:41 schreef Janneke141 het volgende:
Of je rijdt met een viertakt of je fietst gewoon zoals een jonge gezonde Nederlandse knul dat doet. Allebei prima alternatieven (het tweede voor 99% van die gastjes). De tweetaks is nergens goed voor. Leuk hoor, de vervuiling terugbrengen naar 20 keer zo weinig vervuilend als een 20 keer zo'n zwaar wegende bestelbus maar dan ben je er nog lang niet, dat ding hoogt 0,05 keer zo vervuilende te zijn als een bestelbus.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 21:11 schreef BaardaapAd het volgende:
Je zou in ieder geval mengsmering kunnen verbieden; de ratio olie - brandstof die je moet hebben is tenslotte afhankelijk van hoe je rijdt (korte stukjes of lange afstanden) en dus is het voor het milieu beter (voor de machine trouwens ook) als de olie en brandstof apart getankt worden en conditiesafhankelijk gemengd tijdens het rijden.
"Hoort"? "Fietst gewoon"?quote:Op zaterdag 20 juni 2015 01:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Of je rijdt met een viertakt of je fietst gewoon zoals een jonge gezonde Nederlandse knul dat doet. Allebei prima alternatieven (het tweede voor 99% van die gastjes). De tweetaks is nergens goed voor. Leuk hoor, de vervuiling terugbrengen naar 20 keer zo weinig vervuilend als een 20 keer zo'n zwaar wegende bestelbus maar dan ben je er nog lang niet, dat ding hoogt 0,05 keer zo vervuilende te zijn als een bestelbus.
Daarom staat er in de titel bromfiets en niet scooter. Een scooter is bovendien een bromfiets. Bromfiets is een wettelijke status, een scooter is een technische variant van een specifiek soort bromfiets.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 21:39 schreef Bart2002 het volgende:
Ik zal even mijn ding puntsgewijs en ongestructureerd proberen te poneren:
- Het lijkt wat futiel om daarom die scooters te zien als het ultieme kwaad
Dat schijnt niet, dat is ruimschoots bewezen, op heel veel manieren.quote:- 2-takt is veel slechter dan 4-takt maar wel goedkoper en juist daarom de keuze van velen
- Ze schijnen wel vervuilender te zijn dan automobielen
20-2700quote:- Die getallen over een factor 2700 neem ik met een korreltje zout
In Antwerpen hadden ze 60 jaar geleden al precies dezelfde ervaring! Vanaf het moment dat mensen massaal overstapten van de bromfiets naar de auto verbeterde de luchtkwaliteit sterk. Die Chinezen maken nu van alles mee wat wij mid 20ste eeuw meemaken, dat is uiterst leerzaam.quote:- De spectaculaire cijfers over Chinese steden ook.
Het is een feit dat de meeste mensen die een scooter of een auto gebruiken die hoofdzakelijk gebruiken voor fietsbare afstanden, mijn definitie van fietsbaar is wat anders dan die anderen maar de gangbare definitie is dat tot 10 km. alles goed fietsbaar is, 50-60 minuten met de fiets vs. 30 minuten met de auto.quote:- Het is een feit dat zo'n scooter voor velen het redelijk alternatief is voor hun forensenbestaan
Dat is zeer de vraag. Voor elektrisch vervoer is de gebruiksprijs per kilometer maar een zeer klein deel van die bij een brandstofmotor en je hebt nauwelijks onderhoudskosten! Dat je bij de aanvang een groot bedrag ineens moet betalen is ook geen onoverkomelijk obstakel, los van het feit dat mensen even kunnen sparen en een vakantie kunnen overslaan kan je ook renteloze leningen verstrekken. Winkels doen dat al heel erg lang over heel de 'westerse' wererld, er hoeft nog niet eens een overheid tussen te komen. De overheid kan dat echter ook faciliteren.quote:- Elektrisch vervoer is vooralsnog alleen betaalbaar voor lease-rijders waar de baas het betaalt
Bij een elektrische bromfiets, de babyvariant van een elektrische motor hoef je niet snel de batterijen te vervangen tijdens de levensduur, ik zou me eerder zorgen maken om het afnemende vermogen bij lage temperaturen.quote:- De berekeningen qua kosten van elektrisch vervoer zijn rooskleurig en zelden correct
Wel om de publiek motiverende reden, namelijk dat de luchtkwaliteit sterk zou verbeteren. Dát is een wetenschappelijk feit.quote:- We kunnen datgene wat voor de forens de beste keuze is niet zomaar gaan verbieden omdat het je om jouw particulier moverende redenen niet bevalt
Ik zou hier met alle plezier met verve mijn standpunt hierover verdedigen maar dat zou te veel offtopic zijn. Voor hier gaat het om het verbieden van de tweetakt, ze mogen dan nog steeds met een viertaktbromfiets rijden als ze het niet kunnen laten.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 01:08 schreef GSbrder het volgende:
[..]
"Hoort"? "Fietst gewoon"?
Ik vind het nogal moraliserend, Bram. Er zijn nou eenmaal een hoop mensen in Nederland, met allerlei verschillende hobbies. De een heeft een thuisserver die energie slurpt, de ander wil graag met de brommer rondrijden en weer een ander gaat graag met het vliegtuig naar donker Afrika. Ik ben ook geen fan van mensen die brommers verkeerd gebruiken in het verkeer, wat er nogal veel zijn, maar om het hele vervoersmiddel dan maar in de ban te doen gaat me wat ver. Ook niet als een apparaat maar een zeker verbruik zou "horen" te hebben.
Als je dat wil dan moet je dus wel het leven koesteren, het niet slopen door gigantisch veel troep in de lucht te gooien!quote:
Gaat dat om de verkoop van nieuwe tweetakt-bromfietsen, of wil je ook het huidig bezit van eigenaren verbieden?quote:Op zaterdag 20 juni 2015 01:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik zou hier met alle plezier met verve mijn standpunt hierover verdedigen maar dat zou te veel offtopic zijn. Voor hier gaat het om het verbieden van de tweetakt, ze mogen dan nog steeds met een viertaktbromfiets rijden als ze het niet kunnen laten.
De draadtitel is duidelijk: "Verbied de tweetaktbromfiets".
Verbieden. Al die troep uit China wordt voortaan maar in Limburg geproduceerd.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 01:34 schreef Kowloon het volgende:
Dit is ook een tweetaktmotor, en de mengsmering van een bromfiets is brandschoon vergeleken met de brandstof die hier in gaat:
[ afbeelding ]
Nou, wat is de restwaarde van een elektrische/hybride auto wanneer je hem wil verkopen na een aantal jaar? Daarnaast vraag ik me sterk af of het uit kan om de accu's na een x aantal jaren te vervangen. Volgens mij is de gebruiksduur van elektrische auto's en hybrides beduidend korter dan van auto's met een verbrandingsmotor.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 01:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is zeer de vraag. Voor elektrisch vervoer is de gebruiksprijs per kilometer maar een zeer klein deel van die bij een brandstofmotor en je hebt nauwelijks onderhoudskosten! Dat je bij de aanvang een groot bedrag ineens moet betalen is ook geen onoverkomelijk obstakel, los van het feit dat mensen even kunnen sparen en een vakantie kunnen overslaan kan je ook renteloze leningen verstrekken. Winkels doen dat al heel erg lang over heel de 'westerse' wererld, er hoeft nog niet eens een overheid tussen te komen. De overheid kan dat echter ook faciliteren.
Dat, ik wilde hem net posten! Gelukkig is dat dan ook geen "bromfiets", want die moeten verboden worden van TS.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 09:51 schreef Paper_Tiger het volgende:
Tweetakt. Geen groter feest dan mijn RS250. De geur van goede tweetaktolie. Dat zou als parfum op de markt moeten komen.
quote:Op zaterdag 20 juni 2015 09:53 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat, ik wilde hem net posten! Gelukkig is dat dan ook geen "bromfiets", want die moeten verboden worden van TS.
[ afbeelding ]
Jij hebt er 1 begrijp ik? Heb er zelf ook 1 gehad.![]()
TS weet niet wat hij mist.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 09:59 schreef Revolution-NL het volgende:
Heb zelf nog een tijdje een rgv 250 circuit motor gehad. Mooi apparaat.
Dit was die van mij, had er helaas geen tijd meer voor.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 09:58 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
75PK op het achterwiel.
Envinrude e-tec tweetakten zijn overigens schoner en efficiënter dan viertaktmotoren.
Mooi. Zonde dat je hem hebt weggedaan.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 10:04 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dit was die van mij, had er helaas geen tijd meer voor.
[ afbeelding ]
Als het weer mooi weer is gaat het toch altijd kriebelen... Maar goed, ik heb hem iig aan een liefhebber kunnen verkopen, ik weet dat er goed op gepast wordt.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 10:05 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Mooi. Zonde dat je hem hebt weggedaan.
quote:Op zaterdag 20 juni 2015 10:35 schreef Revolution-NL het volgende:
Best tweetakt sound ever. Suzuki GT 750 (3 cilinder)
Of wat te denken van een Suzuki RG 500 of een Yamaha RD / RZ 500 v4![]()
Je eerste keer IOM? Ik ben vorig jaar voor de eerste keer geweest. Volgend jaar weer die kant opquote:Op zaterdag 20 juni 2015 11:54 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]. Ben net terug van IOM. Zag daar een prachtige NSR replica op basis van een RG500 motor. Een vriend van me rijdt daar een Kawasaki H1 en is een H2R uit 72 aan het restaureren.
Je vergeet dat een auto veel minder schadelijke uitstoot geeft dan een tweetaktbrommertje.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 12:07 schreef Bart2002 het volgende:
- Er zijn 8 miljoen automobielen in NL
- Er zijn enkele honderdduizenden scooters en brommers in NL
- Het lijkt wat futiel om daarom die scooters te zien als het ultieme kwaad
Bron met meetresultaten in de praktijk..?quote:Op zaterdag 20 juni 2015 12:53 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Je vergeet dat een auto veel minder schadelijke uitstoot geeft dan een tweetaktbrommertje.
Nee, dat vergeet ik niet. Ik weet dat dit w.s. zo is. Maar je moet ook rekening houden met de verhouding in aantallen EN het totaal gereden kilometers.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 12:53 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Je vergeet dat een auto veel minder schadelijke uitstoot geeft dan een tweetaktbrommertje.
Dit was de 7e keer. Ik ga echter liever buiten de TT weken. Dan kan je lekkerder rijden.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 12:22 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Je eerste keer IOM? Ik ben vorig jaar voor de eerste keer geweest. Volgend jaar weer die kant opIOM zie je inderdaad hele mooie exoten rijden
Google maar!quote:Op zaterdag 20 juni 2015 12:54 schreef Zolderkamer het volgende:
Bron met meetresultaten in de praktijk..?
Zoals? De lege bussen die zwaarvervuilend gesubsidieerd door woonwijken denderen?quote:Op zaterdag 20 juni 2015 12:58 schreef I-care het volgende:
Waarom dan niet gewoon al het persoonlijk/vervuilend vervoer inwisselen voor een transport systeem die algeheel ontworpen wordt op efficiëntie en verbruik van grondstoffen?
Gewoon onzin dus... je hebt geen bron..quote:
Er bestaan natuurlijk meerdere vervoermiddelen die inderdaad gewoon zouden kunnen rijden, overal, en toch in het grotere plaatje veel efficienter omgaan met brandstof. Neem elektriciteit, zonnepanelen als voorbeeld.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 13:11 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Google maar!
[..]
Zoals? De lege bussen die zwaarvervuilend gesubsidieerd door woonwijken denderen?
Jan de Vries!quote:Op zaterdag 20 juni 2015 13:00 schreef buzz1291 het volgende:
Dit is natuurlijk het ultieme 2-takt speulgoed. Al was het alleen maar om aan te sleutelen.
[ afbeelding ]
Van Veenquote:Op zaterdag 20 juni 2015 13:00 schreef buzz1291 het volgende:
Dit is natuurlijk het ultieme 2-takt speulgoed. Al was het alleen maar om aan te sleutelen.
[ afbeelding ]
Schrijf het maar vaak genoeg dan geloof je hetzelf waarschijnlijk nog eens.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 12:03 schreef RemcoDelft het volgende:
Kijk eens in Azie, daar rijden ze allemaal op die dingen rond... Gewoon omdat het zo enorm goedkoop is!
Het zou VERBODEN moeten worden om een motorblok te gebruiken dat gebouwd is om smeerolie te verbranden. Dat is namelijk wat de smerige rook oplevert, net zoals een compleet versleten dieselmotor dat ook doet. Alleen die diesel komt niet meer door de apk...
een dergelijke scooter kan tot duizend keer vervuilender zijn dan een bestelbusquote:Op zaterdag 20 juni 2015 12:54 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Bron met meetresultaten in de praktijk..?
quote:Op zaterdag 20 juni 2015 13:17 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Gewoon onzin dus... je hebt geen bron..
Heel simpel, als een brommertje remt, rem je een paar kilo..
Als je een auto remt, rem je iets meer dan een ton gemiddeld..
Wat geeft meer remstof denk je..?
Heb ik het nog niet eens over de rest vd auto, zoals de koppeling..
Fixed...quote:Op zaterdag 20 juni 2015 14:17 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
een dergelijke scooter kan tot duizend keer vervuilender zijn dan een bestelbus
KAN TOT Ja? Echt..?quote:Op zaterdag 20 juni 2015 14:17 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
een dergelijke scooter kan tot duizend keer vervuilender zijn dan een bestelbus
http://www.volkskrant.nl/(...)an-gedacht~a3654566/
http://www.parool.nl/paro(...)nd-en-ongezond.dhtml
Zo ziet het er achte rde gemiddelde 2 takt brommer ook uit dus het klopt aardig.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 14:19 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
KAN TOT Ja? Echt..?
Het kan ook precies andersom zijn...
Enne.. ik ben niet blind hoor.. kan het zo ook wel lezen..
Zo bijvoorbeeld..
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 20 juni 2015 14:30 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Zo ziet het er achte rde gemiddelde 2 takt brommer ook uit dus het klopt aardig.
Verbieden die vieze kankerverwekkende dingen. Evenals diesels overigens.
Ben jij al zo oudquote:Op zaterdag 20 juni 2015 13:47 schreef Bart2002 het volgende:
Jan de Vries heb ik nog een hand gegeven in 1973. Nooit meer gewassen natuurlijk.
Wat een held was dat!
Mwah, Jan de Vries was een OK coureur maar wel een voorzichtige. Ik vond Paul Lodewijks en Aalt Toersen betere 50cc coureurs maar vaak op net iets minder snel materiaal.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 13:47 schreef Bart2002 het volgende:
Jan de Vries heb ik nog een hand gegeven in 1973. Nooit meer gewassen natuurlijk.
Wat een held was dat!
Alleen daarom moet je de tweetakt niet verbieden. Het is vrij eenvoudig om daar aan te sleutelen.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 13:00 schreef buzz1291 het volgende:
[ afbeelding ]
Ja helaas.. Ik was toen 10, dus reken maar uit.quote:
quote:Op zaterdag 20 juni 2015 14:36 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]![]()
Staat je pc nou echt voor jan joker te ronken om deze onzinreacties te geven..?
Weet je wel hoe kankerverwekkend dat is..?
U is een jaar jonger dan mijn vaderquote:Op zaterdag 20 juni 2015 15:09 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ja helaas.. Ik was toen 10, dus reken maar uit.
Zolang je blijft leven gaat dat zo in het tempo van ongeveer een jaar per jaar.
Die heb ik ook nog gehad. Met de befaamde roterende inlaatpoort. Met beperkte middelen ging zoiets al 90 a 100. Achteraf levensgevaarlijk maar wel een mooie tijd. Ik ben daar zonder kleerscheuren vanaf gekomen en mijn mede-weggebruikers ook gelukkig.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 15:06 schreef Cherna het volgende:
[..]
Alleen daarom moet je de tweetakt niet verbieden. Het is vrij eenvoudig om daar aan te sleutelen.
Er schijnen nog genoeg hobbyisten te zijn met Kreidler en Zundapps
En niet te vergeten deze brommer. Een der mooiste. Helaas had ik een Kreidler RMC (70 cc van gemaakt) van mijn neef over genomen maar ik had helaas als16 jarige geen geld voor deze: Yamaha FS1
[ afbeelding ]
Dat is niet de mooiste..quote:Op zaterdag 20 juni 2015 15:06 schreef Cherna het volgende:
[..]
Alleen daarom moet je de tweetakt niet verbieden. Het is vrij eenvoudig om daar aan te sleutelen.
Er schijnen nog genoeg hobbyisten te zijn met Kreidler en Zundapps
En niet te vergeten deze brommer. Een der mooiste. Helaas had ik een Kreidler RMC (70 cc van gemaakt) van mijn neef over genomen maar ik had helaas als16 jarige geen geld voor deze: Yamaha FS1
[ afbeelding ]
Middelburg was dan ook wel een geval apart natuurlijk... Die reed echt "alles of niets"...quote:Op zaterdag 20 juni 2015 14:57 schreef buzz1291 het volgende:
Maar er is (was) in Nederland natuurlijk maar één echte held, Jumping Jack. Kenny Roberts op Silverstone in een rechtstreeks duel verslaan had nog niemand gepresteerd. OK, die Witte Reus reed Ago er in The Race of the South op Branch Hatch ook een keertje af, maar dat was kinderspel bij Jack's magistrale race op Silverstone. Long time gone!
Aprilia classic 50quote:Op zaterdag 20 juni 2015 15:29 schreef Bart2002 het volgende:
Alleen voor die 3e kan ik nog wel een beetje warm lopen. Wat is dat voor iets?
Heb ik ook nog gehad. Vond het maar een beetje een slap zwabber ding.quote:
Casal was dat volgens mij.quote:
Prachtig.quote:
Ik heb zowel een Zundapp Enfield als een aantal gewone andere gehad..quote:Op zaterdag 20 juni 2015 15:32 schreef AchJa het volgende:
[..]
Heb ik ook nog gehad. Vond het maar een beetje een slap zwabber ding.
Er gaat niks boven een Zundapp (de orginele dan, niet dat Spaanse gedrocht) of Kreidler.
Oh, dat wist ik niet, weet wel dat ze in de jaren 80 nog in Portugal of Spanje ofzo gebouwd werden, dat was ook wel te merken aan de kwaliteit trouwens.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 15:37 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Ik heb zowel een Zundapp Enfield als een aantal gewone andere gehad..
Dat zijn superfietsjes idd.. (de duitse productielijn is verhuist naar in china, worden dus nog steeds gebouwd..)
Zou kunnen dat het 1 van de eersten was, ik heb destijds iets van 17 brommers gehad ofzo... Platteland he, daar moest je op je 12e al een brommer hebben, anders telde je niet mee. En kwam je trouwens ook nergens.quote:Met die suzuki heb ik geen ervaring, anders dan dat ik weet dat het het eerste echte choppermodel was
Hier net zo.. ik geloof dat ik wel meer dan 17 gehad heb...quote:Op zaterdag 20 juni 2015 15:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
Oh, dat wist ik niet, weet wel dat ze in de jaren 80 nog in Portugal of Spanje ofzo gebouwd werden, dat was ook wel te merken aan de kwaliteit trouwens.
[..]
Zou kunnen dat het 1 van de eersten was, ik heb destijds iets van 17 brommers gehad ofzo... Platteland he, daar moest je op je 12e al een brommer hebben, anders telde je niet mee. En kwam je trouwens ook nergens.
Ik hoor mijn vader nog vloeken omdat al zijn gereedschap metersdik onder de olie/ vet zat...![]()
Kom niet aan mijn Jan!quote:Op zaterdag 20 juni 2015 14:57 schreef buzz1291 het volgende:
Mwah, Jan de Vries was een OK coureur maar wel een voorzichtige. Ik vond Paul Lodewijks en Aalt Toersen betere 50cc coureurs maar vaak op net iets minder snel materiaal.
Prima, nog meer belastingen. Zal ons land wel ten goede komen. Immers, meer belasting, meer inkomsten voor de overheid. Toch?quote:Op vrijdag 19 juni 2015 21:50 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Jij hebt er geen zin in, maar dat is iets anders. Dergelijk gedrag is door de overheid prima te sturen door de accijns op benzine gewoon te verviervoudigen en de belastingvrije reiskostenvergoeding af te schaffen.
O Piet toch. Tweetakt = muziek.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 18:15 schreef Pietverdriet het volgende:
Tweetakt verbieden lijkt mij een uitstekend idee, net als de geluidsnorm voor al die andere brommers flink aanscherpen.
8 miljoen landgenoten rijden in een automobiel rond. Vanuit die positie zoiets marginaals proberen te verbieden is niet echt sterk. Mits je zo denkt: die 8 miljoen kunnen geen ongelijk hebben!quote:Op zaterdag 20 juni 2015 18:15 schreef Pietverdriet het volgende:
Tweetakt verbieden lijkt mij een uitstekend idee, net als de geluidsnorm voor al die andere brommers flink aanscherpen.
En pannengekletter..quote:Op zaterdag 20 juni 2015 18:15 schreef Pietverdriet het volgende:
Die worden nauwelijks meer gefabriceerd, dus dat komt vanzelf goed.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 18:15 schreef Weltschmerz het volgende:
Leuk hoor, die tweetaktliefhebberij en nostalgie, maar das war einmal. Het gaat er niet om dat die de weg niet meer op mogen en in blinde haat vernietigd moeten worden, maar het gaat erom dat er geen nieuwe tweetakts meer bij komen.
Waarom precies? Viertakts zijn weer veel zuiniger dus dat verdient zich wel weer terug. En als nieuw te duur is, is er ook nog tweedehands.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 18:18 schreef Bart2002 het volgende:
Je moet daar dan wel aan willen meebetalen, zodat we een 4-takt kunnen aanschaffen.
2t is toch nog echt niet te verbannen...quote:Op zaterdag 20 juni 2015 18:15 schreef Weltschmerz het volgende:
Leuk hoor, die tweetaktliefhebberij en nostalgie, maar das war einmal. Het gaat er niet om dat die de weg niet meer op mogen en in blinde haat vernietigd moeten worden, maar het gaat erom dat er geen nieuwe tweetakts meer bij komen.
Omdat Piet. Puur door dwarsigheid.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 18:23 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Waarom precies? Viertakts zijn weer veel zuiniger dus dat verdient zich wel weer terug. En als nieuw te duur is, is er ook nog tweedehands.
Volksmuziek, lijkt me ook een uitstekend idee dat te verbiedenquote:
Het ging hier over brommersquote:Op zaterdag 20 juni 2015 18:24 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
2t is toch nog echt niet te verbannen...
Ik hoef echt geen loodzware 4t.. en al helemaal niet in de vorm van een bosmaaier, kettingzaag of bb motor...
quote:Op zaterdag 20 juni 2015 18:04 schreef Bart2002 het volgende:
Als Bram straks ziet hoe zijn topic is gekaapt door motorbendes en 2-takt adepten dan zwaait er wat.
Zo'n Honda SS50 vind ik dan wel weer wat hebben.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 18:39 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Ook een 4t brommerblok is veel te zwaar
Het is maar de vraag of dat het bezit toestaan terwijl je de verkoop verbiedt zoden aan de dijk zet aangezien die dan in het buitenland en in het grijze circuit kunnen worden gekocht. Ik zou graag zien dat ze nu aankondigen dat vanaf x-y-201z het rijden op zo'n tweetakttoestel niet meer is toegestaan. Het verkopen kan per direct worden verboden.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 01:27 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Gaat dat om de verkoop van nieuwe tweetakt-bromfietsen, of wil je ook het huidig bezit van eigenaren verbieden?
Daar reed ik rondjes omheen terwijl ie op trok en een keer op het gas begon te reageren...quote:Op zaterdag 20 juni 2015 18:40 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zo'n Honda SS50 vind ik dan wel weer wat hebben.
[ afbeelding ]
Ik weet niet wat dat precies is maar het is duidelijk dat een tweetaktbromfiets niets toevoegt aangezien er ook viertaktbromfietsen bestaan. Het feit dat die meer worden gekocht dan tweetaktbromfietsen geeft aan dat het een prima alternatief is voor wie te luis is om te fietsen.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 01:34 schreef Kowloon het volgende:
Dit is ook een tweetaktmotor, en de mengsmering van een bromfiets is brandschoon vergeleken met de brandstof die hier in gaat:
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 20 juni 2015 18:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is maar de vraag of dat het bezit toestaan terwijl je de verkoop verbiedt zoden aan de dijk zet aangezien die dan in het buitenland en in het grijze circuit kunnen worden gekocht. Ik zou graag zien dat ze nu aankondigen dat vanaf x-y-201z het rijden op zo'n tweetakttoestel niet meer is toegestaan. Het verkopen kan per direct worden verboden.
Fietsen zijn voor mensen die te lui zijn om te kruipen.. met hun vieze rubberbanden ..quote:Op zaterdag 20 juni 2015 18:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik weet niet wat dat precies is maar het is duidelijk dat een tweetaktbromfiets niets toevoegt aangezien er ook viertaktbromfietsen bestaan. Het feit dat die meer worden gekocht dan tweetaktbromfietsen geeft aan dat het een prima alternatief is voor wie te luis is om te fietsen.
True, maar volgens mij kon je daar ook 70CC voor scoren.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 18:41 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Daar reed ik rondjes omheen terwijl ie op trok en een keer op het gas begon te reageren...![]()
Daarom moet je ook ingrijpen met regelgeving. Dan komen er vanzelf wel lichte alternatieven.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 18:24 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
2t is toch nog echt niet te verbannen...
Ik hoef echt geen loodzware 4t.. en al helemaal niet in de vorm van een bosmaaier, kettingzaag of bb motor...
Mijn ouders waren anders maar wat blij met de Gebben onder mijn Kreidler... Hoorden ze me tenminste in het dorp verderop al aankomen.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 18:15 schreef Pietverdriet het volgende:
Zeker.. ook wel meer.. 110cc of 160 zelfs geloof ik, als je de carters wat ruimer maakte..quote:Op zaterdag 20 juni 2015 18:46 schreef AchJa het volgende:
[..]
True, maar volgens mij kon je daar ook 70CC voor scoren.
Neuh, maar een 70cc, 21mm Bing en een knappe uitlaat vond ik toch wel wat beter dan zo'n getuned 50cc cilindertje.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 18:48 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Zeker.. ook wel meer.. 110cc of 160 zelfs geloof ik, als je de carters wat ruimer maakte..
Maar dat kan ook op 2t.. (al hebben die aan spoelpoorten genoeg.. meer cc is niet nodig om echt hard te gaan..)
Er is geen motor die uit minder onderdelen bestaat en genoeg (net zo veel) directe krachtafgifte heeft..quote:Op zaterdag 20 juni 2015 18:47 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Daarom moet je ook ingrijpen met regelgeving. Dan komen er vanzelf wel lichte alternatieven.
Ja, dat is wel de juiste samenvatting. Maar over auto's mocht het dan weer niet.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 18:39 schreef AchJa het volgende:
[..]![]()
Och, dit topic is ook alleen maar opgestart omdat BvL in het roken op het terras topic over bromfietsen begon te ouwehoeren.
Dat betwijfel ik. Je hebt innovatie en je hebt een levendige markt, daarin kan het aanbod heel snel veranderen maar ook jaren en jaren hetzelfde blijven. Een beetje regelgeving kan daarin een impuls zijn die net geneog is om heel snel te veranderen.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 18:51 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Er is geen motor die uit minder onderdelen bestaat en genoeg (netzo veel) directe krachtafgifte heeft..
Electro is wel een goed alternatief.. maar dat schiet nog steeds niet op in de kosten die dat met zich meebrengt.. (7000 vs 2 tot 3000 euro voor dezelfde brommer en rij eigenschappen)
Ik heb een (serieus getunede) 50cc en er zijn motorfietsen die het ding niet bijhouden... (misschien boven de 140, maar bij de eerste bocht lig ik weer 2 kilometer voor...)quote:Op zaterdag 20 juni 2015 18:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
Neuh, maar een 70cc, 21mm Bing en een knappe uitlaat vond ik toch wel wat beter dan zo'n getuned 50cc cilindertje.
Dat jij als roker zonder enige argumentatie 'reageert' in deze discussie (jij weet toch wel wat een discussie is?quote:
De laatste keer dat ik een nieuwe scooter kocht, was dat het verschil... dus het werd gewoon een 2t..quote:Op zaterdag 20 juni 2015 18:57 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat betwijfel ik. Je hebt innovatie en je hebt een levendige markt, daarin kan het aanbod heel snel veranderen maar ook jaren en jaren hetzelfde blijven. Een beetje regelgeving kan daarin een impuls zijn die net geneog is om heel snel te veranderen.
Hij heeft het over de 2-takt. Het klopt inderdaad dat je zo'n motortje uit ongeveer 17 onderdelen kunt opbouwen. Een viertakt heeft minstens het 6-voudige aan onderdelen.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 18:57 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat betwijfel ik. Je hebt innovatie en je hebt een levendige markt, daarin kan het aanbod heel snel veranderen maar ook jaren en jaren hetzelfde blijven. Een beetje regelgeving kan daarin een impuls zijn die net geneog is om heel snel te veranderen.
Vertel?quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Voor de tweetakt bestaat er echter een superieur alternatief wat voor diezelfde groep betaalbaar is en wat minstens 400 keer zo weinig troep uitstoot.
Elektrisch. Het positieve verhaal, zonder de scherpe randjes.quote:
Als dat superieur is.. (op alle fronten beter dus) Waarom zijn ze dan duurder (en dus niet op alle fronten beter?)quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:03 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Elektrisch. Het positieve verhaal, zonder de scherpe randjes.
Waarom rijden dan zoveel bromfietsbestuurders met een viertakt?quote:Op zaterdag 20 juni 2015 18:51 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Er is geen motor die uit minder onderdelen bestaat en genoeg (net zo veel) directe krachtafgifte heeft..
Electro is wel een goed alternatief.. maar dat schiet nog steeds niet op in de kosten die dat met zich meebrengt.. (7000 vs 2 tot 3000 euro voor dezelfde brommer en rij eigenschappen)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.. Alle bromfietsen en motors elektrisch laten rijden is wel haalbaar op de korte termijn. Het rijdt nog veel comfortabeler ook (veel gelijkmatiger optrekken, geen lawaai, betere controle, geen schakelen). Het enige probleem: de startkosten zijn veel hoger. Of dat de totale kosten hoger of lager zijn hangt af van hoeveel je rijdt: je betaalt zeer weinig aan stroom in vergelijking met wat je aan brandstof kwijt zou zijn en de onderhoudskosten zijn veel lager. Een APK-keuring zou in principe ook niet nodig zijn voor een elektrische motor/auto.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Hoe meer tegengas hoe beter Bram. Dat maakt ons sterk.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat jij als roker zonder enige argumentatie 'reageert' in deze discussie (jij weet toch wel wat een discussie is?) en dat jij maling hebt aan het feit dat bromfietsen 20-2700 keer zo veel troep uitstoten als een bestelbus die 20 keer zo zwaar weegt verbaast me niets. Jij vervuilt immers ook de ganse tijd de lucht onnodig met jouw verslaving. Voor de tweetakt bestaat er echter een superieur alternatief wat voor diezelfde groep betaalbaar is en wat minstens 400 keer zo weinig troep uitstoot.
Ik weet dat een 50 ook goed hard kan gaan maar een 70 heeft net ff wat meer koppel. En als je dat soort vermogens uit een 50 wil persen moet je idd net zoals je zelf zegt echt serieus aan de slag, over het algemeen is het voor de 16 jarigen dan lonender/ eenvoudiger om voor een 70 te gaan.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 18:59 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Ik heb een (serieus getunede) 50cc en er zijn motorfietsen die het ding niet bijhouden... (misschien boven de 140, maar bij de eerste bocht lig ik weer 2 kilometer voor...)
Veel cc heb je bij 2t niet nodig, bij 4t kom je met het dubbele aantal nog te kort voor dezelfde prestatie..
quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Waarom rijden dan zoveel bromfietsbestuurders met een viertakt?
Inderdaad, de elektrot is tegenwoordig ook een prima alternatief. Juist voor de bromfiets en de motor is dat ideaal aangezien je dan zo weinig gewicht hoeft te dragen. Alle auto's elektrisch laten rijden is voorlopig een utopie aangezien we hier nog geen geschikte batterijen voor hebben.Die spoiler: wat had je dan in gedachten..? lood..? en dan een kilo of 500?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.. Alle bromfietsen en motors elektrisch laten rijden is wel haalbaar op de korte termijn. Het rijdt nog veel comfortabeler ook (veel gelijkmatiger optrekken, geen lawaai, betere controle, geen schakelen). Het enige probleem: de startkosten zijn veel hoger. Of dat de totale kosten hoger of lager zijn hangt af van hoeveel je rijdt: je betaalt zeer weinig aan stroom in vergelijking met wat je aan brandstof kwijt zou zijn en de onderhoudskosten zijn veel lager. Een APK-keuring zou in principe ook niet nodig zijn voor een elektrische motor/auto.
De kosten verschillen bij hetzelfde gebruik: ze zijn te duur... ik ga niet opeens minder rijden om er langer mee te doen natuurlijk...
En waarom er geen apk voor ev's nodig is is me een raadsel....
Ik heb gister het elektrische werk proberen af te branden en te fileren...quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:05 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Als dat superieur is.. (op alle fronten beter dus) Waarom zijn ze dan duurder (en dus niet op alle fronten beter?)
Daarbij.. het stoot alleen op een andere plek uit.. maar is dat minder..?
Het is erg vermoeiend dat deze onzin steeds weer wordt herhaald wanneer het over elektrisch rijden gaat terwijl eenieder die zich er een beetje in verdiept weet dat je veel minder energie nodig hebt voor een elektrische motor die wordt opgeladen met het stroomnet dan voor een brandstofmotor. Al wek je die stroom op met kolen of gas, dan nog geeft elektrisch veel minder vervuiling. In de OP had ik ook reeds uitgelegd dat de piekconcentratie van de vervuiling veel lager is op de relevante plaatsen. Dat is ook heel erg belangrijk, het gaat niet alleen om de totale hoeveelheid troep die wordt uitgestoten, het gaat er om of dat je die troep gemakkelijk kan opvangen (wat bij een energiecentrale relatief gemakkelijk gaat in vergelijking met een voertuig) en hoe hoog de piekconcentraties zijn. Dat CO2-verhaal is waarschijnlijk eveneens een probleem maar ook die CO2-uitstoot is dus lager als je elektrisch rijdt. Voor auto's is het voorlopig niet haalbaar, voor bromfietsen en motoren wel!quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:01 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
De laatste keer dat ik een nieuwe scooter kocht, was dat het verschil... dus het werd gewoon een 2t..
En er is nog niet veel veranderd aan die prijzen.. En ik weet niet of het millieu er zo beter van word.. accu's, kolencentrale in de eemshaven etc..
Feit blijft overeind dat een tweetakt per twee slagen een arbeidslag maakt en een viertakt een per vier slagen. Theoretisch heeft tweetakt bij dezelfde cilinderinhoud twee keer meer vermogen dan een viertakt. Dat dat vanwege het mindere rendement van een tweetakt niet haalbaar is is een tweede.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 18:57 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Gast, echtquote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat jij als roker zonder enige argumentatie 'reageert' in deze discussie (jij weet toch wel wat een discussie is?) en dat jij maling hebt aan het feit dat bromfietsen 20-2700 keer zo veel troep uitstoten als een bestelbus die 20 keer zo zwaar weegt verbaast me niets. Jij vervuilt immers ook de ganse tijd de lucht onnodig met jouw verslaving. Voor de tweetakt bestaat er echter een superieur alternatief wat voor diezelfde groep betaalbaar is en wat minstens 400 keer zo weinig troep uitstoot.
Precies... kijk ik wil best overstappen hoor.. maar dan wel met dezelfde voorwaarden..quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:08 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik heb gister het elektrische werk proberen af te branden en te fileren...
Het is alleen interessant als iemand anders het voor je betaalt.
Dat zeg jij als persoon wiens hele reactie dit was:quote:
Een tweetakt verbrandt per definitie smeerolie. Als uit die pdf iets anders blijkt dan hoor ik graag.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:10 schreef Paper_Tiger het volgende:
De uitstoot waar Bram zo over klaagt betreft vooral oudere tweetakten. Een moderne tweetakt is net zo schoon of schoner dan viertakt. http://www.google.nl/url?(...)339352,d.bGg&cad=rjt
Het is precies omwille van die mentaliteit dat economen er minstens sinds de jaren 80 voor pleiten om de maatschappelijke kosten die met het product gepaard gaan door te berekenen in de prijs! Desnoods ook maatschappelijke overlast als het geen kosten veroorzaakt. Je hebt ook een verantwoordelijkheid voor de maatschappij. Je hoeft die niet per se te helpen, al zou het fijn zijn als je dat wel doet, maar je moet die in ieder geval niet slechter maken met je aanwezigheid en gedrag.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:13 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Precies... kijk ik wil best overstappen hoor.. maar dan wel met dezelfde voorwaarden..
Hoeveel energie ben je nodig om een accu te produceren? en na zn vrij korte levensduur te recyclen?quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is erg vermoeiend dat deze onzin steeds weer wordt herhaald wanneer het over elektrisch rijden gaat terwijl eenieder die zich er een beetje in verdiept weet dat je veel minder energie nodig hebt voor een elektrische motor die wordt opgeladen met het stroomnet dan voor een brandstofmotor. Al wek je die stroom op met kolen of gas, dan nog geeft elektrisch veel minder vervuiling. In de OP had ik ook reeds uitgelegd dat de piekconcentratie van de vervuiling veel lager is op de relevante plaatsen. Dat is ook heel erg belangrijk, het gaat niet alleen om de totale hoeveelheid troep die wordt uitgestoten, het gaat er om of dat je die troep gemakkelijk kan opvangen (wat bij een energiecentrale relatief gemakkelijk gaat in vergelijking met een voertuig) en hoe hoog de piekconcentraties zijn. Dat CO2-verhaal is waarschijnlijk eveneens een probleem maar ook die CO2-uitstoot is dus lager als je elektrisch rijdt. Voor auto's is het voorlopig niet haalbaar, voor bromfietsen en motoren wel!
Is dat niet eveneens een waardeloos argument, en dus oplossing?quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is precies omwille van die mentaliteit dat economen er minstens sinds de jaren 80 voor pleiten om de maatschappelijke kosten die met het product gepaard gaan door te berekenen in de prijs! Desnoods ook maatschappelijke overlast als het geen kosten veroorzaakt. Je hebt ook een verantwoordelijkheid voor de maatschappij. Je hoeft die niet per se te helpen, al zou het fijn zijn als je dat wel doet, maar je moet die in ieder geval niet slechter maken met je aanwezigheid en gedrag.
Dat klopt maar het vermogen wat een viertakt geeft is wel ruimschoots voldoende voor de doelstellingen. Als het over efficiëntie gaat dan wint elektrisch het natuurlijk van beide motoren.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:12 schreef AchJa het volgende:
[..]
Feit blijft overeind dat een tweetakt per twee slagen een arbeidslag maakt en een viertakt een per vier slagen. Theoretisch heeft tweetakt bij dezelfde cilinderinhoud twee keer meer vermogen dan een viertakt. Dat dat vanwege het mindere rendement van een tweetakt niet haalbaar is is een tweede.
Maar een viertakt zal vwb vermogen en eenvoudigheid de tweetakt nooit kunnen evenaren.
Nou.. zal ik de rekening maar naar jou sturen dan...?quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is precies omwille van die mentaliteit dat economen er minstens sinds de jaren 80 voor pleiten om de maatschappelijke kosten die met het product gepaard gaan door te berekenen in de prijs! Desnoods ook maatschappelijke overlast als het geen kosten veroorzaakt. Je hebt ook een verantwoordelijkheid voor de maatschappij. Je hoeft die niet per se te helpen, al zou het fijn zijn als je dat wel doet, maar je moet die in ieder geval niet slechter maken met je aanwezigheid en gedrag.
Dat is in de loop der jaren ook steeds minder geworden natuurlijk, waar vroeger een mengverhouding van 1:25 vrij normaal was ging dat later naar 1:50 en bv. de Yamaha bb motoren hadden in de jaren 80 al een mengverhouding van 1:100. De hoeveelheid olie die dan verbrand wordt is niet zo bijster veel. Ik denk dat een beetje versleten viertakt er meer olie doorheen jast.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:14 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Een tweetakt verbrandt per definitie smeerolie. Als uit die pdf iets anders blijkt dan hoor ik graag.
Vanuit het verbranden van smeerolie kan het nooit "schoon" worden. Een 4-takt doet dat van huis uit al niet dus die krijgt het voordeel van de twijfel voorlopig.
Het klopt dat de productie van die accu nog niet ideaal is. Desalniettemin wint elektrisch het ruimschoots als je naar heel de keten kijkt. Gelukkig wordt er enorm veel onderzoek gedaan naar batterijen, er zullen spectaculaire verbeteringen komen in de komende decennia. Er zijn heel erg veel aanknopingspunten voor dit onderzoek, er zijn heel erg veel paden die worden geprobeerd en het is bekend dat de efficiëntie van batterijen (dat geldt trouwens ook voor zonnecellen die 3 keer zo efficiënt kunnen worden) sterk kan toenemen wat natuurlijk de drijfveer is achter al dat onderzoek, dat komt wel in orde.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:17 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Hoeveel energie ben je nodig om een accu te produceren? en na zn vrij korte levensduur te recyclen?
Voor de bromfiets las ik gisteren nog op een website (winkel) dat normaal gesproken 1 serie batterijen volstaat voor de levensduur van de bromfiets.quote:En als het haalbaar is, waarom zie ik dat niet in de nota die veel duurder is?
(ik heb namelijk twee of drie accus nodig om de levensduur te evenaren.. en dan praat ik over lithium.. bij loodaccus is dat een trailer vol...
Dan zal de levensduur wel afgemeten zijn aan de batterijen...quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Voor de bromfiets las ik gisteren nog op een website (winkel) dat normaal gesproken 1 serie batterijen volstaat voor de levensduur van de bromfiets.
Je hebt verbranding, en dat geeft CO2 als het geen waterstof is, en je hebt vuile verbranding. De auto's en de vrachtwagens hebben daarin een flinke slag gemaakt en het is niet meer zo dat alle Europese binnensteden onder een zwarte laag bedekt zijn als er niet enthousiast wordt schoongemaakt zoals in de jaren 70. Ik zie dat als vooruitgang.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:01 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
De laatste keer dat ik een nieuwe scooter kocht, was dat het verschil... dus het werd gewoon een 2t..
En er is nog niet veel veranderd aan die prijzen.. En ik weet niet of het millieu er zo beter van word.. accu's, kolencentrale in de eemshaven etc..
De verbranding van de benzine is ook niet optimaal en dus erg vuil.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:02 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Hij heeft het over de 2-takt. Het klopt inderdaad dat je zo'n motortje uit ongeveer 17 onderdelen kunt opbouwen. Een viertakt heeft minstens het 6-voudige aan onderdelen.
Het zal altijd zo blijven dat de 2-takt de voordelige keuze is.
Het is geen fijn ding, omdat het smeerolie verbrandt. Maar dus lastig uit te bannen zonder sturing.
Oh dus het loont toch niet om elektrisch te gaan rijden..?quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het klopt dat de productie van die accu nog niet ideaal is. Desalniettemin wint elektrisch het ruimschoots als je naar heel de keten kijkt. Gelukkig wordt er enorm veel onderzoek gedaan naar batterijen, er zullen spectaculaire verbeteringen komen in de komende decennia. Er zijn heel erg veel aanknopingspunten voor dit onderzoek, er zijn heel erg veel paden die worden geprobeerd en het is bekend dat de efficiëntie van batterijen (dat geldt trouwens ook voor zonnecellen die 3 keer zo efficiënt kunnen worden) sterk kan toenemen wat natuurlijk de drijfveer is achter al dat onderzoek, dat komt wel in orde.
[..]
Voor de bromfiets las ik gisteren nog op een website (winkel) dat normaal gesproken 1 serie batterijen volstaat voor de levensduur van de bromfiets.
Hoeveel kilometer rijd jij per week?
Het zou kunnen dat de winkel niet helemaal eerlijk was.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:26 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dan zal de levensduur wel afgemeten zijn aan de batterijen...
Dat heb ik niet gesteld! Het is momenteel niet mogelijk om alle auto's elektrisch te laten rijden: lithiumbatterijen zijn niet volmaat maar ze volstaan ruimschoots, er is echter te weinig lithium. Er is wel voldoende lithium om alle bromfietsen en motors elektrisch te laten rijden.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:27 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Oh dus het loont toch niet om elektrisch te gaan rijden..?
Ben je wel eens in Luik geweest..? of daar waar een kolenmijn zit?quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:27 schreef Weltschmerz het volgende:
Je hebt verbranding, en dat geeft CO2 als het geen waterstof is, en je hebt vuile verbranding. De auto's en de vrachtwagens hebben daarin een flinke slag gemaakt en het is niet meer zo dat alle Europese binnensteden onder een zwarte laag bedekt zijn als er niet enthousiast wordt schoongemaakt zoals in de jaren 70. Ik zie dat als vooruitgang.
Wat is de prognose voor algemeen brandstofverbruik en beschikbaarheid? We doen steeds of olie en dergelijken niet op kan, maar dat schijnt iets anders te liggen. Daarbij is het grondstof verbruik voor allerlei luxegoederen toch ook een keer aan haar max.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:27 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Je hebt verbranding, en dat geeft CO2 als het geen waterstof is, en je hebt vuile verbranding. De auto's en de vrachtwagens hebben daarin een flinke slag gemaakt en het is niet meer zo dat alle Europese binnensteden onder een zwarte laag bedekt zijn als er niet enthousiast wordt schoongemaakt zoals in de jaren 70. Ik zie dat als vooruitgang.
[..]
De verbranding van de benzine is ook niet optimaal en dus erg vuil.
Daarom graag sturing. Op uitstoot wel te verstaan. De behoefte aan lichte eenvoudige motoren zal blijven dus of dat dan een ander soort tweetakt wordt, of een lichte viertakt, of een heel ander concept doet er niet toe. Mijn punt is dat je ander aanbod zult krijgen wanneer je met regelgeving de markt en de innovatie een impuls geeft.
Dat zijn mooie ontwikkelingen. Dat wist ik niet moet ik toegeven.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:22 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is in de loop der jaren ook steeds minder geworden natuurlijk, waar vroeger een mengverhouding van 1:25 vrij normaal was ging dat later naar 1:50 en bv. de Yamaha bb motoren hadden in de jaren 80 al een mengverhouding van 1:100. De hoeveelheid olie die dan verbrand wordt is niet zo bijster veel. Ik denk dat een beetje versleten viertakt er meer olie doorheen jast.
Ongeveer 600... Waarvan 2X enkele reis van 250km... Elektrisch zal het voor mij voorlopig zeker niet worden.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik herhaal mijn vraag, hoeveel kilometer rijd jij per week?
Zeker en we zouden nu een even grote stap kunnen maken door alle tweetaktbromfietsen te weren.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:27 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Welk voertuig gebruik jij nu?quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:31 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ongeveer 600... Waarvan 2X enkele reis van 250km... Elektrisch zal het voor mijn voorlopig zeker niet worden.
Precies.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:31 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat zijn mooie ontwikkelingen. Dat wist ik niet moet ik toegeven.
Verder blijf ik voorlopig bij mijn standpunt dat het futiele steekjes zijn vanuit de 8 miljoenkoppige groep die denkt dat wat zij doen klopt (auto's zijn schoon) en alle 2wielers, hetzij fietsen, 2-takt of 4-takt scooters willen verbieden omdat ze in de weg rijden. Terwijl voor de minder kapitaalkrachtige forens zo'n scootertje de enige betaalbare oplossing is. Leven en laten leven.
Ik heb het over een scooter... ik rijd heel verschillend.. soms 150km per dag of 150km in de week..quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat heb ik niet gesteld! Het is momenteel niet mogelijk om alle auto's elektrisch te laten rijden: lithiumbatterijen zijn niet volmaat maar ze volstaan ruimschoots, er is echter te weinig lithium. Er is wel voldoende lithium om alle bromfietsen en motors elektrisch te laten rijden.
Ik herhaal mijn vraag, hoeveel kilometer rijd jij per week?
Saab (LPG G3), veel schoner wordt het niet.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Welk voertuig gebruik jij nu?
Als het een auto is en je dat omwille van het comfort wil (fair enough) dan houdt het op maar als het een motor is dan zou het leuk zijn om eens een testcase te doen.
Dat verklaart mede het grote verschil in de factor 20-2700. Hij heeft een goed punt dat eerst en vooral de motor in een goede staat moet verkeren, een APK voor bromfietsen zou een goede zaak zijn. Gewoon eens in zoveel tijd eens even de motor nakijken en wat meten. Dat hoeft niet zoveel te kosten.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:31 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat zijn mooie ontwikkelingen. Dat wist ik niet moet ik toegeven.
Ik kom mensen op de pont tegen met 80.000 op de teller. Het verbaast me echt dat zo'n ieniemienie motorblokje zolang mee kan.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:34 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Ik heb het over een scooter... ik rijd heel verschillend.. soms 150km per dag of 150km in de week..
Mijn scooter gaat qua levensduur ongeveer 50.000km mee, en kan daarna voor 750 tot 1000 euro gereviseerd worden waarna ie nog eens 50.000 aan kan..
Ik rijd trouwens momenteel ongeveer 250 km. in een week, op een fiets.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:35 schreef AchJa het volgende:
[..]
Saab (LPG G3), veel schoner wordt het niet.
Ga eerst maar eens kijken wat apk inhoud... dat gaat voor 90% over veiligheid.. en dat heb je in orde op 2 wielen... dus is een apk totaal overbodig en kost het alleen maar meer bedrijvigheid en vervuiling om dat te gaan toepassen...quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat verklaart mede het grote verschil in de factor 20-2700. Hij heeft een goed punt dat eerst en vooral de motor in een goede staat moet verkeren, een APK voor bromfietsen zou een goede zaak zijn. Gewoon eens in zoveel tijd eens even de motor nakijken en wat meten. Dat hoeft niet zoveel te kosten.
Goed bezig Bram. Geen ironie. En ik begrijp goed vanuit welke positie je dit gebeuren ziet.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik rijd trouwens momenteel ongeveer 250 km. in een week, op een fiets.
Niet voor functioneel transport echter (soms wel, als ik naar familie toe ga). Ik ben het momenteel wat aan het opbouwen, als het goed is dan wordt het binnenkort wat meer.
Ik heb niet gesteld dat de APK voor de bromfiets hetzelfde moet zijn.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:38 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Ga eerst maar eens kijken wat apk inhoud... dat gaat voor 90% over veiligheid.. en dat heb je in orde op 2 wielen... dus is een apk totaal overbodig en kost het alleen maar meer bedrijvigheid en vervuiling om dat te gaan toepassen...
Zeker.. maar ik houd het liever bij 50.000 zodat je niet tegen zaken aanloopt die het onnodig duur maken.. maar een ton is ook mogelijk zonder revisie... daarna gaat de revisie wel serieus geld kosten omdat ie dan ook echt helemaal op isquote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:37 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik kom mensen op de pont tegen met 80.000 op de teller. Het verbaast me echt dat zo'n ieniemienie motorblokje zolang mee kan.
Ik zou graag ooit nog eens een velomobiel willen bezitten.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:39 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Goed bezig Bram. Geen ironie. En ik begrijp goed vanuit welke positie je dit gebeuren ziet.
In het artikel van de OP worden voldoende gegevens gegeven om het zelf uit te kunnen rekenen wat de geschatte winst, het is elementair rekenwerk. Aantal voertuigen * verschil in uitstoot. Je moet dan eigenlijk nog opzoeken hoe de samenstelling van die uitstoot verschilt maar het eerste geeft een goede indruk.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:41 schreef I-care het volgende:
Hoeveel is nu die voorziene winst nu eigenlijk, in uitstoot en andere voordelen?
Eens rekenen dan.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
In het artikel van de OP worden voldoende gegevens gegeven om het zelf uit te kunnen rekenen wat de geschatte winst, het is elementair rekenwerk. Aantal voertuigen * verschil in uitstoot. Je moet dan eigenlijk nog opzoeken hoe de samenstelling van die uitstoot verschilt maar het eerste geeft een goede indruk.
Over overlast gesproken... met 70kmh over een fietspad... laag bij de grond dus onzichtbaar..quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik zou graag ooit nog eens een velomobiel willen bezitten.![]()
Wat voor een ander een motor is is dat voor mij. Alleen kan je met een motor gemakkelijker in groepjes rijden.
De vervuiler moet zelf betalen.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:20 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Nou.. zal ik de rekening maar naar jou sturen dan...?
Jij bent de vervuiler.. je weigert immers te betalen...quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De vervuiler moet zelf betalen.
Aangezien jij mijn vraag nog steeds negeert vraag ik het nog maar een keer. Hoeveel kilometer rijd jij per week?
Tegenwoordig wel ja, vroeger niet. Toen verbrandden auto's namelijk ook nog vuil.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:30 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Ben je wel eens in Luik geweest..? of daar waar een kolenmijn zit?
Die grauwe zooi komt eerder door wat fabrieken en woningen (kolen en olie kachels) uitstoten, dan van het verkeer...
Het probleem is een beetje dat die schone verbranding niet wordt bereikt met het concept, maar met de perfectionering daarvan. Dat betekent dat het complexe techniek en dus ook geschoold onderhoud en reparatie vraagt. Indien je nu hier eenvoudige schone techniek een kans geeft met behulp van regelgeving, zal dat ook een impuls vormen voor de rest van de wereld waar men niet de welvaart heeft om daar over na te denken.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:30 schreef I-care het volgende:
[..]
Wat is de prognose voor algemeen brandstofverbruik en beschikbaarheid? We doen steeds of olie en dergelijken niet op kan, maar dat schijnt iets anders te liggen. Daarbij is het grondstof verbruik voor allerlei luxegoederen toch ook een keer aan haar max.
Ik zie het allemaal niet zo somber in. In beginsel is energie overvloedig, grondstoffen kun je recyclen, dat kost dan weer veel van die energie, maar daar is toch zat van. Er is een enorme innovatiekracht, alleen geeft de markt lang niet altijd de juiste impuls en moet de wetgever gericht ingrijpen.quote:Tenzij er ineens een tweede planeet ergens vandaan gehaald kan worden zullen we toch eens langzaam moeten gaan nadenken misschien of er geen alternatieven noodzakelijk zijn?
Of is dat te zwaar gedacht allemaal?
Nee, op de rijbaan. Geheel legaal! Kijk maar eens naar het klassieke filmpje bij Blik op de Weg, daarin wordt netjes uitgelegd hoe het zit.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:44 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Over overlast gesproken... met 70kmh over een fietspad...
Dat valt wel mee als je op de rijbaan rijdt.quote:laag bij de grond dus onzichtbaar..
Als niet-sportieve mensen daarin zouden rijden wel, er gebeuren echter weinig ongelukken mee aangezien de mensen die hierin rijden vele jaren snel hebben gefietst en in al die tijd rustig die snelheid hebben opgebouwd en deze mensen hierdoor in al die tijd hebben geleerd hoe ze zich veilig in het verkeer kunnen begeven met zo'n toestel. Google maar eens, ik denk niet dat je in Nedelrand een voorbeeld kan vinden van een ongeval met zo'n toestel.quote:hoeveel ongelukken daar mee gebeuren...
In het artikel in de OP staat een schatting van hoeveel tweetaktbromfietsen er zijn en hoeveel meer troep ze uitstoten. Wat wil jij nog meer aan gegevens hebben?quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:48 schreef I-care het volgende:
Nergens geen cijfers te vinden Bram. Alle linkjes gaan nergens naartoe, behalve wat suggestieve cijfers in de OP en in de Volkskrant. welke van dezelfde bron zijn.
En dan is de vraag gelijk of het relatieve cijfers zijn of absolute, en wat daar weer de implicaties van zijn.
Dus via de Op kom je nergens uit, helaas.
Dat zegt helemaal niets als er geen referentie is met andere uitstoot. Een factor 20 tot 2700 zegt niets als er geen absolute cijfers zijn. Nu ben ik geen rekenwonder, maar mij zegt het werkelijk niets.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
In het artikel in de OP staat een schatting van hoeveel tweetaktbromfietsen er zijn en hoeveel meer troep ze uitstoten. Wat wil jij nog meer aan gegevens hebben?
Je neemt gewoon de twee uitersten en je hebt het minimale en het maximale verschil in uitstoot. Je hebt helemaal geen data nodig over de exacte hoeveeelheid uitstoot bij een van beide voertuigen als je de factorverhoudingen hebt en je het aandeel voertuigen kent. Je moet wel even de factorverhoudingen opzoeken voor auto's, vrachtwagens en motors met die van bromfietsen of bestelbusjes, dat is wat lastiger. Je kan echter wel al een aardige schatting maken. Neem de gewichtsverhouding tussen bestelbusjes en auto's, motoren en vrachtwagens die op dezelfe brandstof rijden en je hebt een aardige schatting. Het is de grootteorde die interessant is. Ik ga er van uit dat de onderzoekers dit reeds hebben gedaan. Je zou via een netwerk van een universiteit het artikel kunnen opzoeken wat ze hebben gepubliceerd of wat gepubliceerd gaat worden.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:52 schreef I-care het volgende:
[..]
Dat zegt helemaal niets als er geen referentie is met andere uitstoot. Een factor 20 tot 2700 zegt niets als er geen absolute cijfers zijn. Nu ben ik geen rekenwonder, maar mij zegt het werkelijk niets.
Het zijn er ook niet echt veel meer. En het 2-takt aandeel al helemaal niet meer.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:52 schreef I-care het volgende:
[..]
Dat zegt helemaal niets als er geen referentie is met andere uitstoot. Een factor 20 tot 2700 zegt niets als er geen absolute cijfers zijn. Nu ben ik geen rekenwonder, maar mij zegt het werkelijk niets.
Als de uitstoot 0,000001 gram is, en daar een factor zoveel van zegt dat nog weinig in het geheel?
Dan nog zegt dat weinig, als de factor te klein is in relatie tot de auto's, je kunt dan wel iets zeggen over de relatieve factor ten opzicht van die auto's, maar als die dermate klein is het weer verwaarloosbaar.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je neemt gewoon de twee uitersten en je hebt het minimale en het maximale verschil in uitstoot. Je hebt helemaal geen data nodig over de exacte hoeveeelheid uitstoot bij een van beide voertuigen als je de factorverhouding hebt.
Onduidelijkheid in het verkeer, veroorzaakt ongelukken..quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nee, op de rijbaan. Geheel legaal! Kijk maar eens naar het klassieke filmpje bij Blik op de Weg, daarin wordt netjes uitgelegd hoe het zit.
[..]
Dat valt wel mee als je op de rijbaan rijdt.
[..]
Als niet-sportieve mensen daarin zouden rijden wel, er gebeuren echter weinig ongelukken mee aangezien de mensen die hierin rijden vele jaren snel hebben gefietst en in al die tijd rustig die snelheid hebben opgebouwd en deze mensen hierdoor in al die tijd hebben geleerd hoe ze zich veilig in het verkeer kunnen begeven met zo'n toestel. Google maar eens, ik denk niet dat je in Nedelrand een voorbeeld kan vinden van een ongeval met zo'n toestel.
Het is net als met een Ferrari of een Lamborghini: levensgevaarlijk in de handen van de doorsnee persoon, niet gevaarlijk in de handen van een vaardige automobilist. De stap van gewoon fietsen naar een velomobiel is gevaarlijk groot, de stap van racefietsen naar een velomobiel is wel redelijk verantwoord als je voldoende ervaring hebt.
Een paar honderd duizend, als ik het me goed herinner. Dat lijkt niet veel maar met een uitstoot van 20-27000 keer die van een bestelbus kom je op een flinke bijdrage, het equivalent van minstens vele miljoenen extra bestelbusjes en dat voor een voertuig wat vooral voor korte fietsbare (voor iedereen die niet zwaar gehandicapt is, ik heb het niet over sportief fietsen) afstandjes wordt gebruikt en wat ook met een andere brandstofmotor of een elektrische motor kan gebeuren.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:59 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het zijn er ook niet echt veel meer. En het 2-takt aandeel al helemaal niet meer.
Die wacht ik graag ook even af.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:59 schreef I-care het volgende:
[..]
Dan nog zegt dat weinig, als de factor te klein is in relatie tot de auto's, je kunt dan wel iets zeggen over de relatieve factor ten opzicht van die auto's, maar als die dermate klein is het weer verwaarloosbaar.
Als er zou staan scooter's zijn verantwoordelijk voor 65 procent van de stedelijke vervuiling met betrekking tot.. verzin iets, dan hebben we een verhaal.. Maar nogmaals, ik zie dat dus niet.
En als jij het wel ziet dan zou ik het op prijs stellen om de absolute vervuiling even voor te rekenen.
Laten we een minimum benzineprijs afspreken. Een lagere brandstofprijs veroorzaakt immers ook ongelukken.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:59 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Onduidelijkheid in het verkeer, veroorzaakt ongelukken..
Iets minder selectief quoten Bitte. Zodat we iets meer van de originele boodschap meekrijgen.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 20:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een paar honderd duizend, als ik het me goed herinner. Dat lijkt niet veel maar met een uitstoot van 20-27000 keer die van een bestelbus kom je op een flinke bijdrage, het equivalent van minstens vele miljoenen extra bestelbusjes en dat voor een voertuig wat vooral voor korte fietsbare (voor iedereen die niet zwaar gehandicapt is, ik heb het niet over sportief fietsen) afstandjes wordt gebruikt en wat ook met een andere brandstofmotor of een elektrische motor kan gebeuren.
Ik heb nu even geen zin om het rekenwerk te doen, ik moet zo dadelijk weer studeren. Gewoon even opzoeken op welke brandstof een bestelbus doorgaans rijdt (waarschijnlijk diesel), de typische gewichten opzoeken voor de bestelbus, de auto, de vrachtwagen, uitzoeken hoeveel procent van al die voertuigen op dezelfde brandstof rijdt (bij vrachtwagens 100%, bij auto's iets meer of iets minder dan de helft, voor motoren weet ik het niet) en de verhouding tussen vervuiling diesel en vervuiling diesel en LPG opzoeken. Dan heb je, aangezien je weet hoeveel tweetaktbromfietsen er ongeveer zijn genoeg gegevens voor een goede schatting. Het enige wat je dan nog buiten beschouwing hebt gelaten wat je mee zou willen kunnen nemen zijn de grasmaaiers, motorzagen, allerlei pneumatische toestellen, bulldozers etc.quote:
En niet het gemiddelde brandstofverbruik per voertuig vergeten en de presentie op de weg per 24 uur, inclusief afgelegd afstanden.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 20:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik heb nu even geen zin om het rekenwerk te doen, ik moet zo dadelijk weer studeren. Gewoon even opzoeken op welke brandstof een bestelbus doorgaans rijdt (waarschijnlijk diesel), de typische gewichten opzoeken voor de bestelbus, de auto, de vrachtwagen, uitzoeken hoeveel procent van al die voertuigen op dezelfde brandstof rijdt (bij vrachtwagens 100%, bij auto's iets meer of iets minder dan de helft, voor motoren weet ik het niet) en de verhouding tussen vervuiling diesel en vervuiling diesel en LPG opzoeken. Dan heb je, aangezien je weet hoeveel tweetaktbromfietsen er ongeveer zijn genoeg gegevens voor een goede schatting. Het enige wat je dan nog buiten beschouwing hebt gelaten wat je mee zou willen kunnen nemen zijn de grasmaaiers, motorzagen, allerlei pneumatische toestellen, bulldozers etc.
Ik denk niet dat de luchtkwaliteit "fors" verbeterd is door de scootertjes die al dan niet 4-takt zijn geworden en in aantal verminderd.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 20:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Jij zegt het zelf al, het aantal is al fors verminderd en de luchtkwaliteit is dientengevolge fors verbeterd.
Die was ik inderdaad vergeten maar dat kan je gemakkelijk opzoeken, dat wordt namelijk redelijk goed gedocumenteerd, zeker in Nederland.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 20:10 schreef I-care het volgende:
[..]
En niet het gemiddelde brandstofverbruik per voertuig vergeten en de presentie op de weg per 24 uur, inclusief afgelegd afstanden.
Bètadeformatie, wij moeten soms meer sadomasochistisch rekenwerk doen.quote:
Ik heb dit dacht ik ook al een aantal keren aangegeven.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 20:10 schreef I-care het volgende:
[..]
En niet het gemiddelde brandstofverbruik per voertuig vergeten en de presentie op de weg per 24 uur, inclusief afgelegd afstanden.
En dan eens kijken hoeveel het ongeveer is.
Als die mensen dat nu eens allemaal gedaan hadden voor ze een dergelijk artikel plaatsten, dat scheelt de rest een hoop werk, en maakt een keuze of mening vormen iets gemakkelijker.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 20:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Die was ik inderdaad vergeten maar dat kan je gemakkelijk opzoeken, dat wordt namelijk redelijk goed gedocumenteerd, zeker in Nederland.
Die verzekering is er al: WAquote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:59 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Onduidelijkheid in het verkeer, veroorzaakt ongelukken..
Als is iets onduidelijk is dan zijn het die velotoestanden..
Dus ga eerst maar eens een rijbewijs of verzekering invoeren voor dat veel te snelle spul...
Eens. Sowieso kun je natuurlijk geen enkele zinvolle discussie voeren met cijfers als "20 tot 2700 keer vervuilender".quote:Op zaterdag 20 juni 2015 20:17 schreef I-care het volgende:
Dit artikel is veel te suggestief met een minimale hoeveelheid degelijke informatie om die te ondersteunen. In mijn opinie dan.
Vergeet niet dat op de huidige 2t scooters een kat en uitlaatgas recirculatie aanwezig is, alleen kost een nieuwe uitlaat zo 600 euro, terwijl eentje zonder die zooi voor minder dan 100 te krijgen is..quote:Op zaterdag 20 juni 2015 20:10 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Mijn historisch besef zegt mij dat dit vooral door de invoering van de katalysator bij de benzineauto en het roetfilter voor de dieselmotor is gekomen.
Het zou je sieren als je nog ff terug gaat lezen.... Dat heeft hij al lang aangegeven, zelfs nog eens herhaald ook.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 20:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ga jij nog mijn vraag beantwoorden hoeveel kilometer jij per week rijdt? Wat heb jij te verbergen? Zijn het er zo weinig dat jij eigenlijk helemaal niet die bromfiets nodig hebt?
Als het taalgebied wat groter zou zijn dan hadden ze misschien een voldoende grote redactie gehad om dat te doen.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 20:17 schreef I-care het volgende:
[..]
Als die mensen dat nu eens allemaal gedaan hadden voor ze een dergelijk artikel plaatsten, dat scheelt de rest een hoop werk, en maakt een keuze of mening vormen iets gemakkelijker.
Een paar honderdduizend tweetaktbromfietsen 20-2700 keer zo veel troep uitstoten als een bestelbus, dat zegt meer dan genoeg dat het een forse winst oplevert als je die toestellen verbant. Het is leuk om exacte getallen te hebben maar het is in dit geval niet noodzakelijk om te weten dat het flink wat zoden aan de dijk zou zetten. Als jij echt die getallen hebt ga dan al die data opzoeken en rekenen.quote:Dit artikel is veel te suggestief met een minimale hoeveelheid degelijke informatie om die te ondersteunen. In mijn opinie dan.
Vandaar dat mijn bullshitmeter uitsloegquote:Op zaterdag 20 juni 2015 20:19 schreef Tchock het volgende:
[..]
Eens. Sowieso kun je natuurlijk geen enkele zinvolle discussie voeren met cijfers als "20 tot 2700 keer vervuilender".
Ja hallo.. wanneer lees je eens..? ik heb je vraag al twee keer behandeld slimpie...quote:Op zaterdag 20 juni 2015 20:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ga jij nog mijn vraag beantwoorden hoeveel kilometer jij per week rijdt? Wat heb jij te verbergen? Zijn het er zo weinig dat jij eigenlijk helemaal niet die bromfiets nodig hebt?
quote:Op zaterdag 20 juni 2015 20:19 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het zou je sieren als je nog ff terug gaat lezen.... Dat heeft hij al lang aangegeven, zelfs nog eens herhaald ook.
Mea culpa, geen quote-alert en de reactie over het hoofd gezien door een stortvloed aan reacties hier.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 20:21 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Ja hallo.. wanneer lees je eens..? ik heb je vraag al twee keer behandeld slimpie...
Goed, laten we eens voor jou een elektrische bromfiets/motor uitzoeken die dezelfde snelheid haalt, die een voldoende grote actieradius heeft en die zo voordelig mogelijk is op de lange termijn. Helaas heb ik er nu geen tijd voor (ik ga er nu mee stoppen voor vandaag) maar het lijkt me interessant als we dat eens in detail uitzoeken. We doen alsof jij voor die afstanden zo'n toestel wil kopen en we gaan berekenen wat het kost. Gewoon om eens een beeld te krijgen van hoe haalbaar het is.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 19:34 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Ik heb het over een scooter... ik rijd heel verschillend.. soms 150km per dag of 150km in de week..
Mijn scooter gaat qua levensduur ongeveer 50.000km mee, en kan daarna voor 750 tot 1000 euro gereviseerd worden waarna ie nog eens 50.000 aan kan..
Zelfs dat heb ik al vermeld...quote:Op zaterdag 20 juni 2015 20:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
[..]
Mea culpa, geen quote-alert en de reactie over het hoofd gezien door een stortvloed aan reacties hier.
[..]
Goed, laten we eens voor jou een elektrische bromfiets/motor uitzoeken die dezelfde snelheid haalt, die een voldoende grote actieradius heeft en die zo voordelig mogelijk is op de lange termijn. Helaas heb ik er nu geen tijd voor (ik ga er nu mee stoppen voor vandaag) maar het lijkt me interessant als we dat eens in detail uitzoeken. We doen alsof jij voor die afstanden zo'n toestel wil kopen en we gaan berekenen wat het kost. Gewoon om eens een beeld te krijgen van hoe haalbaar het is.
Aangezien die ondergrens al extreem hoog is, in het bijzonder bij een toestel wat 20 keer zo weinig weegt, vind ik dat nogal meevallen. Dat het verschil zo groot is is niet zo gek. Dat komt doordat de technologie voor beide toestellen in de afgelopen decennia veel is verbeterd. Of dat je ene oud toestel met een oud toesten, een nieuw toestel met een nieuw toestel of een oud toestel met een nieuw toestel vergelijkt maakt veel verschil. Daar komt dan ook nog eens bij dat je toestellen die technisch in een goede staat verkeren vergelijkt met toestellen die technisch in een slechte staat verkeren.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 20:19 schreef Tchock het volgende:
[..]
Eens. Sowieso kun je natuurlijk geen enkele zinvolle discussie voeren met cijfers als "20 tot 2700 keer vervuilender".
Even snel opgezocht, gewoon ff een willekeurige gepakt:quote:Op zaterdag 20 juni 2015 20:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Goed, laten we eens voor jou een elektrische bromfiets/motor uitzoeken die dezelfde snelheid haalt, die een voldoende grote actieradius heeft en die zo voordelig mogelijk is op de lange termijn. Helaas heb ik er nu geen tijd voor (ik ga er nu mee stoppen voor vandaag) maar het lijkt me interessant als we dat eens in detail uitzoeken. We doen alsof jij voor die afstanden zo'n toestel wil kopen en we gaan berekenen wat het kost. Gewoon om eens een beeld te krijgen van hoe haalbaar het is.
E-scooterquote:Wat is de actieradius van de elektrische scooter bij een volle accu?
De actieradius is sterk afhankelijk van de weersomstandigheden, gewicht van de berijder en hoe de scooter gebruikt wordt. Gemiddeld kunt u bij een volledig opgeladen silicium accu 50 tot 75 km rijden.
Hoe lang duurt het voordat een accu is opgeladen?
Als de accu's volledig leeg zijn duurt het 6 tot 8 uur tot de accu's volledig zijn opgeladen.
Een moderne 2t met een moderne ev.. dezelfde spec en eigenschappen...quote:Op zaterdag 20 juni 2015 20:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Aangezien die ondergrens al extreem hoog is, in het bijzonder bij een toestel wat 20 keer zo weinig weegt, vind ik dat nogal meevallen. Dat het verschil zo groot is is niet zo gek. Dat komt doordat de technologie voor beide toestellen in de afgelopen decennia veel is verbeterd. Of dat je ene oud toestel met een oud toesten, een nieuw toestel met een nieuw toestel of een oud toestel met een nieuw toestel vergelijkt maakt veel verschil. Daar komt dan ook nog eens bij dat je toestellen die technisch in een goede staat verkeren vergelijkt met toestellen die technisch in een slechte staat verkeren.
Ik bedenk zomaar even een grappig Mind-fuck dingetje:quote:Op zaterdag 20 juni 2015 20:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als het taalgebied wat groter zou zijn dan hadden ze misschien een voldoende grote redactie gehad om dat te doen.
[..]
Een paar honderdduizend tweetaktbromfietsen 20-2700 keer zo veel troep uitstoten als een bestelbus, dat zegt meer dan genoeg dat het een forse winst oplevert als je die toestellen verbant. Het is leuk om exacte getallen te hebben maar het is in dit geval niet noodzakelijk om te weten dat het flink wat zoden aan de dijk zou zetten. Als jij echt die getallen hebt ga dan al die data opzoeken en rekenen.
Dat bedoel ik dus.. en das met lithium accus niet heel anders..quote:Op zaterdag 20 juni 2015 20:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
Even snel opgezocht, gewoon ff een willekeurige gepakt:
[..]
E-scooter
![]()
![]()
En als je dan verschillende sites afgaat dan staan er ook nog een hoop sterretjes bij met onderin nog een lading kleine lettertjes over: "Ideale omstandigheden, gemiddeld, fabrieksopgave" en weet ik veel wat voor indekkerij...quote:Op zaterdag 20 juni 2015 20:29 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Dat bedoel ik dus.. en das met lithium accus niet heel anders..
Met lood word het nog leuker..
De accu schrijft ook nog eens geweldig af. Dat is echt waar.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 20:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
E-scooter
![]()
![]()
Die extreem hoge ondergrens verliest al zijn waarde door de absurde marge die gegeven wordt. Als iemand me vertelt dat mijn huis tussen de vijf centimeter en drie kilometer verzakt dit jaar neem ik dat ook niet serieus. Hoewel vijf centimeter verzakking best ernstig is.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 20:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Aangezien die ondergrens al extreem hoog is,
En die 1000X herladen (kleine lettertjes fabrieksopgave) neem ik ook met een flinke korrel zout, de gemiddelde mobiele telefoonaccu is na een jaar al goed versleten bij elke dag laden.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 20:31 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
De accu schrijft ook nog eens geweldig af. Dat is echt waar.
Die zie je nooit meegenomen worden in de prijs van een elektrische tankbeurt.
Elektrisch is uitsluitend interessant als je het zelf niet hoeft te betalen.
En geen garantie op accus... over de levensduur maar helemaal te zwijgen.. in de winter blijft er nog 40km actieradius over en slijten ze als de pest.. als ze niet al gewoon stukvriezen omdat het ding buiten slaapt...quote:Op zaterdag 20 juni 2015 20:31 schreef AchJa het volgende:
[..]
En als je dan verschillende sites afgaat dan staan er ook nog een hoop sterretjes bij met onderin nog een lading kleine lettertjes over: "Ideale omstandigheden, gemiddeld, fabrieksopgave" en weet ik veel wat voor indekkerij...![]()
Nee, Bram, dat zegt niets.. Dat is het hele punt nu juist.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 20:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als het taalgebied wat groter zou zijn dan hadden ze misschien een voldoende grote redactie gehad om dat te doen.
[..]
Een paar honderdduizend tweetaktbromfietsen 20-2700 keer zo veel troep uitstoten als een bestelbus, dat zegt meer dan genoeg dat het een forse winst oplevert als je die toestellen verbant. Het is leuk om exacte getallen te hebben maar het is in dit geval niet noodzakelijk om te weten dat het flink wat zoden aan de dijk zou zetten. Als jij echt die getallen hebt ga dan al die data opzoeken en rekenen.
Ja, die actieradius is ruk, dat is omdat de meeste scooterrijders geen grotere afstanden dan dat afleggen en omdat die fabrikanten en verkopers vooral mikken op de mensen die deze toestellen in stedelijke omgevingen gebruiken (buiten Nederland, in Nederland maakt het minder uit of dat je in de stad woont of buiten de stad woont, onze ruimtelijke ordening is nogal uniek in de wereld).quote:Op zaterdag 20 juni 2015 20:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
E-scooter
![]()
![]()
Ik was gister naarstig op zoek naar de prijzen voor een vervangingsaccu (voor Govecs 2.4) en naar eerlijke gegevens wat betreft de levensduur.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 20:34 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
En geen garantie op accus... over de levensduur maar helemaal te zwijgen.. in de winter blijft er nog 40km actieradius over en slijten ze als de pest.. als ze niet al gewoon stukvriezen omdat het ding buiten slaapt...
Helemaal niet... dan moet ik dus onderweg laden. terwijl ik die rit nu gewoon in 1 keer doe..quote:Op zaterdag 20 juni 2015 20:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
. Ze zouden publieke oplaadplaatsen moeten installeren met een inlogsysteem, dan is dat probleem opgelost.
En daarmee heb je het laadprobleem vwb tijd opgelost? De tent en slaapzak mee?quote:Op zaterdag 20 juni 2015 20:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Toegegeven, als je 150 km. ver moet en je kan daar niet opladen dan volstaat het niet en dan kom je er met een gewone motor of een bromfiets wel, dit is een van die verbeterpuntjes. Ze zouden publieke oplaadplaatsen moeten installeren met een inlogsysteem, dan is dat probleem opgelost.
Dat is nu nog een probleem maar technisch is er geen beperking om dat opladen veel sneller te doen, een kwestie van het stroomnet wat aan te passen. Maar goed, inderdaad, voor nu is de actieradius de maximale afstand die je op een dag kan rijden. Ik vind het dan ook teleurstellend dat ze nog geen toestellen maken die meer batterijtjes hebben, blijkbaar hebben de meeste motorrijders daar geen behoefte aan.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 20:39 schreef AchJa het volgende:
[..]
En daarmee heb je het laadprobleem vwb tijd opgelost? De tent en slaapzak mee?
De "range" zou ik nog niets een zo'n probleem vinden. Het vraagt een iets andere benadering maar dat is m.i. een kwestie van aanpassen.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 20:39 schreef AchJa het volgende:
[..]
En daarmee heb je het laadprobleem opgelost? De tent en slaapzak mee?
Ik denk dat jij gelijk hebt dat ze hier intransparant over zijn uit angst klanten af te schrikken. Vandaat mijn suggestie aan jou om contact op te nemen met zo'n bedrijf, stel specifieke vragen hierover en je zal specifieke antwoorden krijgen van een van hen.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 20:39 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik was gister naarstig op zoek naar de prijzen voor een vervangingsaccu (voor Govecs 2.4) en naar eerlijke gegevens wat betreft de levensduur.
Mijn conclusie is voorlopig dat dit geheim is. W.s. om de potentiële gebruiker niet al te veel af te schrikken.
Je hoort alleen maar dat het 20 cent kost om de elektrische tank weer helemaal vol te gooien maar dat is natuurlijk niet het complete verhaal.
Het geeft ontzettend te denken dat het eerlijke verhaal niet verteld wordt qua elektrisch.
Ik snap inmiddels wel waarom dit zo is.
Dat probleem is zo opgelost als de fabrikant zorgt voor de accu gedurende de levensduur van de scooter bijvoorbeeld, of de opgegeven levensduur van de accu.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 20:43 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
De "range" zou ik nog niets een zo'n probleem vinden. Het vraagt een iets andere benadering maar dat is m.i. een kwestie van aanpassen.
Wat mij tegenstaat is dat het als "goedkoop" wordt gebracht (afgezien van de startkosten...) maar dat wat het echt gaat kosten zoals je tot jouw schade zult ondervinden onder het tapijt geshuffeld wordt.
Het is meer: in wat voor omstandigheden gebruik je hem.. er blijft nog geen 50km over van de genoemde 200 als het ding in de vrieskou gebruikt word en daar snachts ook staat...quote:Op zaterdag 20 juni 2015 20:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is nu nog een probleem maar technisch is er geen beperking om dat opladen veel sneller te doen, een kwestie van het stroomnet wat aan te passen. Maar goed, inderdaad, voor nu is de actieradius de maximale afstand die je op een dag kan rijden. Ik vind het dan ook teleurstellend dat ze nog geen toestellen maken die meer batterijtjes hebben, blijkbaar hebben de meeste motorrijders daar geen behoefte aan.
In alle eerlijkheid: hoe vaak rijd jij meer dan 200 km. op een dag?
Op zich een idee, als je dekkingsgraad en voorraad op peil gehouden kan worden. Zeker voor de langere afstanden natuurlijk.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 20:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik heb trouwens ook met de gedachte gespeeld of dat het niet mogelijk is om die accu's te standaardiseren (een X aantal verschillende maten) en in laadstations de accu te wisselen, met natuurlijk een bepaald bedrag per keer voor het wisselen. Elke gebruiker neemt een abo en met dat geld zorgen bedrijven ervoor dat je steeds een accu kan wisselen tegen een volgeladen accu. Als je het systeem juist zou ontwerpen dan zou dit misschien wel snel moeten kunnen, zeker als je het volautomatisch zou maken (gestandaardiseerde maten en zo).
Misschien is dat wel eenvoudiger dan een speciaal netwerke aanleggen waarmee je veel sneller kan opladen.
Dat zou in het algemeen zeer zinvol zijn. Momenteel worden veel apparaten met opzet gebrekkig ontworpen, ze willen dat het slijt na X jaar of dat het achterhaald is na X jaar. Daar is onze economie op gebaseerd. Dat is leuk en aardig maar niet houdbaar op de lange termijn. Een overschakeling naar een servicemodel zou veel winst opleveren.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 20:47 schreef I-care het volgende:
[..]
Dat probleem is zo opgelost als de fabrikant zorgt voor de accu gedurende de levensduur van de scooter bijvoorbeeld, of de opgegeven levensduur van de accu.
Zoals vaker is gebeurd zou de overheid het voortouw kunnen nemen, zodat het eens goed wordt opgezet. Vervolgens kan je eventueel bedrijven het laten overnemen (zie de telecommunicatie voor een goed voorbeeld en het spoorvervoer en de energielevering voor een slecht voorbeeld).quote:Op zaterdag 20 juni 2015 20:52 schreef I-care het volgende:
[..]
Op zich een idee, als je dekkingsgraad en voorraad op peil gehouden kan worden. Zeker voor de langere afstanden natuurlijk.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Nee, te snel laden is killing voor accu's.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 20:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is nu nog een probleem maar technisch is er geen beperking om dat opladen veel sneller te doen, een kwestie van het stroomnet wat aan te passen.
Zoals al gezegd, tweemaal per week. Naar mijn werk begin van de week en eind van de week terug naar huis.quote:In alle eerlijkheid: hoe vaak rijd jij meer dan 200 km. op een dag?
In zekere zin natuurlijk wel, maar zolang het model op vervanging en innovaties drijft zal dat niet het geval zijn.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 20:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat zou in het algemeen zeer zinvol zijn. Momenteel worden veel apparaten met opzet gebrekkig ontworpen, ze willen dat het slijt na X jaar of dat het achterhaald is na X jaar. Daar is onze economie op gebaseerd. Dat is leuk en aardig maar niet houdbaar op de lange termijn. Een overschakeling naar een servicemodel zou veel winst opleveren.
Ik vind dat je ondanks alles goed recht overeind blijft. Petje af voor die dynamiek.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 20:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik denk dat jij gelijk hebt dat ze hier intransparant over zijn uit angst klanten af te schrikken. Vandaat mijn suggestie aan jou om contact op te nemen met zo'n bedrijf, stel specifieke vragen hierover en je zal specifieke antwoorden krijgen van een van hen.
Dat wil niet zeggen dat elektrisch rijden per se altijd duurder is met zo'n toestel. Hoeveel bedraag de subsidie die bedrijven krijgen die een elektrische bromfiets gebruiken? Met die subsidie loont het immers voor die bedrijven (zo een die junkfood bezorgt) om voor elektrisch te kiezen. Op deze toestellen worden echter grote afstanden gereden.
quote:Op zaterdag 20 juni 2015 20:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zoals vaker is gebeurd zou de overheid het voortouw kunnen nemen, zodat het eens goed wordt opgezet. Vervolgens kan je eventueel bedrijven het laten overnemen (zie de telecommunicatie voor een goed voorbeeld en het spoorvervoer en de energielevering voor een slecht voorbeeld).Kan inderdaad prima als dat op de lange baan de kant is om op te gaan. Het past volgens mij wel in een langetermijnvisie voor de toekomst.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En zolang er natuurlijk nog steeds in economische termen en winst maken gedacht wordt zul je altijd problemen houden. Maar ook dat model zal in de middellange termijn wel zijn einde gaan zien. Omdat het gewoonweg niet houdbaar is om te denken in loon, winst en eigendom. Maar dat is weer een andere discussie.Voor al uw dwaze oneliners en geavanceerde sofisterij
Dat is overdreven maar de kou is inderdaad een probleem: 1% per graad onder de 25 graden Celcius heb ik begrepen, dan zou je bij 0 graden Celsius ongeveer 78% capaciteit overhouden.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 20:51 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Het is meer: in wat voor omstandigheden gebruik je hem.. er blijft nog geen 50km over van de genoemde 200 als het ding in de vrieskou gebruikt word en daar snachts ook staat...
Daarom zou dus zo'n servicestaion met een abo ideaal zijn. Je levert een accu in en je krijgt er een terug. Kwestie van standaardiseren.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 20:57 schreef Zolderkamer het volgende:
Kijk zo'n pizza gast kan gewoon wat meer accus neerzetten, die lui rijden nooit ver om steeds weer terug te keren naar "huis" waar je in een paar seconden de accu verwisselt..
Maar die vlieger gaat voor normale gebruikers niet op..
Allemaal lukt je nooit.. dan moet je me namelijk ook garanderen dat ik 1 richtingstraten van beide kanten in mag, overal op de stoep mag parkeren zonder kosten, langs files mag rijden.. etc..quote:Op zaterdag 20 juni 2015 20:59 schreef Bart2002 het volgende:
Ondertussen misschien even jouw licht laten schijnen over #236.
Heb je de grootte vd accu ook meegenomen..? hoe groter de accu hoe minder verlies bij kou namelijk..quote:Op zaterdag 20 juni 2015 21:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is overdreven maar de kou is inderdaad een probleem: 1% per graad onder de 25 graden Celcius heb ik begrepen, dan zou je bij 0 graden Celsius ongeveer 78% capaciteit overhouden.![]()
Echter zijn er elektrische auto's die een drie keer zo'n hoge actieradius hebben. Ik vermoed dat ze dat voor motoren nog niet hebben gemaakt omdat het voor de meeste motorrijders wel een voldoende grote actieradius is, wat ik trouwens vrij weinig vind aangezien je al vaak meer dan 100 km. fietst op een dag.
Precies, moet niet heel moeilijk zijn als er modulaire accu's geplaatst kunnen worden.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 21:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daarom zou dus zo'n servicestaion met een abo ideaal zijn. Je levert een accu in en je krijgt er een terug. Kwestie van standaardiseren.
Ik ben er niet deskundig in maar ik heb begrepen van mensen die pretenderen dat wel te zijn dat je een verschuiving van kapitaal naar arbeid krijgt, precies wat wij willen, zeker in deze tijd.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 20:58 schreef I-care het volgende:
[..]
In zekere zin natuurlijk wel, maar zolang het model op vervanging en innovaties drijft zal dat niet het geval zijn.
Maar stel dat je een servicemodel wil opzetten, hoe zit het dan met werkgelegenheid? Je hebt op den duur dan steeds minder mensen nodig om aan de vraag en service te voldoen. Kan ik mij zo indenken dan.
Op alle fronten is het beter natuurlijk, omdat er veel langer met apparaten gedaan kan worden, en dus minder energie om te vervaardigen en te recyclen. Duurzaamheid is op vele gebieden gewoonweg beter dan planned obsolescence.
Maar dan blijf ik aan het wisselen terwijl ik nu in 1 keer door kan...quote:Op zaterdag 20 juni 2015 21:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daarom zou dus zo'n servicestaion met een abo ideaal zijn. Je levert een accu in en je krijgt er een terug. Kwestie van standaardiseren.
Het is inderdaad verspilling van energie en grondstoffen. Maar die verschuiving van kapitaal naar arbeid kan ik niet zo goed plaatsen.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 21:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik ben er niet deskundig in maar ik heb begrepen van mensen die pretenderen dat wel te zijn dat je een verschuiving van kapitaal naar arbeid krijgt, precies wat wij willen, zeker in deze tijd.
We zullen in ieder geval wel moeten, op een gegeven moment is de voorraad grondstoffen uitgeput, we kunnen dan grondstoffen van vuilnisbelten en uit ouder apparaten halen en iets nieuws maken maar erg efficiënt is dat niet. Het is veel handiger als het bij het bedrijf terecht komt wat hetzelfde spul gebruikt om het apparaat aan te passen.
Ik verzuimde nog om op te merken dat het nog wat erger is dan wat ik net aangaf, ze zorgen er zelfs bewust voordat je kleine onderdeeltjes waarmee je zelf het euvel zou kunnen verhelpen niet verkrijgbaar zijn. Een wasmachine/stofzuiger/... die nog prima zou kunnen werken weggooien terwijl 1 onderdeeltje vervangen het probleem zou oplossen. Zonde.
Geen dieselauto.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 20:28 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik bedenk zomaar even een grappig Mind-fuck dingetje:
Wat nou als al die forensen op hun brommer van overheidswege een fijne dieselauto tot hun beschikking krijgen, mogelijk gemaakt door renteloze leningen en fiscale pleziertjes.
Ze zitten dan lekker droog op weg naar het werk.
Maar ga je hier dan persoonlijk, en wij als de rest van de maatschappij blij van worden?
De scootertjes zijn dan allemaal weg. En voor de luchtkwaliteit vermoedelijk geweldig.
Tanken moet je nu ookquote:Op zaterdag 20 juni 2015 21:08 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Maar dan blijf ik aan het wisselen terwijl ik nu in 1 keer door kan...
Daarbij verschillen alle accus nogal in capaciteit omdat de ene er meer van vraagt of de accu ouder is etc..
Dat gaat in de praktijk nooit werken..
Service is moeilijk te automatiseren?quote:Op zaterdag 20 juni 2015 21:10 schreef I-care het volgende:
[..]
Het is inderdaad verspilling van energie en grondstoffen. Maar die verschuiving van kapitaal naar arbeid kan ik niet zo goed plaatsen.
Meer arbeidsuren, minder kapitaal nodig om het op te zetten.quote:Wat bedoel je daar ongeveer mee
Dat weet ik niet maar als je het wil weten dan zou je moeten zoeken met "cradle to cradle".quote:en waarom denk je dat. Of dachten zij dat.
Tenzij het zeer krakkemikkige machines worden dan zie ik weinig reden tot veel arbeiders op weg om te servicenquote:Op zaterdag 20 juni 2015 21:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Service is moeilijk te automatiseren.
[..]
Meer arbeidsuren, minder kapitaal nodig om het op te zetten.
[..]
Dat weet ik niet maar als je het wil weten dan zou je moeten zoeken met "cradle to cradle".
Het ging over 150 km, dat rijd ik makkelijk in 1 keer.. met een ev zou ik drie keer moeten stoppen... (en die zijn al duizenden euros duurder... laat staan de nieuwe gen. ev's met die zgn. nano accus...)quote:Op zaterdag 20 juni 2015 21:13 schreef I-care het volgende:
[..]
Tanken moet je nu ookin principe werkt het ongeveer hetzelfde, en hoe meer kilometers je maakt hoe vaker je uit moeten wisselen van accu in dit geval. Totdat de nieuwe generatie batterijen op de markt komt die geheel geladen zijn in minuten of korter, nano-accu's heten die dacht ik.
Batterijen met een actieradius van 1000 km. of meer die gemaakt zijn van stoffen die ruim voorradig (en dus goedkoop) zijn zijn zeker niet denkbeeldig. Theoretisch staat het vast dat het kan, ze zijn momenteel aan het uitzoeken hoe je die kan ontwikkelen. Een van de dingen waar ze naar kijken is het sterk plooien van een materiaal om de oppervlakte waarbinnen lading wordt opgeslagen te te vergroten. Dat komt uiteindelijk wel goed, de vraag is wanneer toevallig zo'n doorbraak plaatsvindt, niet of dat het gaat gebeuren. Tot die tijd is het wisselen van accu's een zeer elegante oplossing. Zorg ervoor dat je kan bijhouden wie welke accu heeft gekregen en levert en je kan perfect zo'n systeem opzetten met een abo wat de kosten vergoedt.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 21:13 schreef I-care het volgende:
[..]
Tanken moet je nu ookin principe werkt het ongeveer hetzelfde, en hoe meer kilometers je maakt hoe vaker je uit moeten wisselen van accu in dit geval. Totdat de nieuwe generatie batterijen op de markt komt die geheel geladen zijn in minuten of korter, nano-accu's heten die dacht ik.
En hoe je dan uitkomt met de uitstoot als je die dingen gaat produceren...quote:Op zaterdag 20 juni 2015 21:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Batterijen met een actieradius van 1000 km. of meer die gemaakt zijn van stoffen die ruim voorradig (en dus goedkoop) zijn zijn zeker niet denkbeeldig. Theoretisch staat het vast dat het kan, ze zijn momenteel aan het uitzoeken hoe je die kan ontwikkelen. Een van de dingen waar ze naar kijken is het sterk plooien van een materiaal om de oppervlakte waarbinnen lading wordt opgeslagen te te vergroten. Dat komt uiteindelijk wel goed, de vraag is wanneer toevallig zo'n doorbraak plaatsvindt, niet of dat het gaat gebeuren.
CO2, niet per se toxische stoffen. Bovendien minder CO2 dan wat de brandstofmotoren uitstoten.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 21:18 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
En hoe je dan uitkomt met de uitstoot als je die dingen gaat produceren...
Klopt inderdaad, heb het ook gezien. Alleen is het maar de vraag of het goedkoop wordt. Uiteindelijk misschien wel. Maar de eerste jaren zeer zeker niet. Maar daarna heb je geen barrière meer om elektrisch te gaan rijden, dan werkt het net zo goed als een condensator, dat is een beetje het principe namelijk.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 21:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Batterijen met een actieradius van 1000 km. of meer die gemaakt zijn van stoffen die ruim voorradig (en dus goedkoop) zijn zijn zeker niet denkbeeldig. Theoretisch staat het vast dat het kan, ze zijn momenteel aan het uitzoeken hoe je die kan ontwikkelen. Een van de dingen waar ze naar kijken is het sterk plooien van een materiaal om de oppervlakte waarbinnen lading wordt opgeslagen te te vergroten. Dat komt uiteindelijk wel goed, de vraag is wanneer toevallig zo'n doorbraak plaatsvindt, niet of dat het gaat gebeuren.
Dat zeg jij.. zonder bronnen... maar er staat een nogal discutabele splinternieuwe kolencentrale te draaien hier vlakbij.. waarvan de milieuvergunning ontbreekt maar gedoogd word..quote:Op zaterdag 20 juni 2015 21:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
CO2, niet per se toxische stoffen. Bovendien minder CO2 dan wat de brandstofmotoren uitstoten.
Zoals jij nu tankt.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 21:08 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Maar dan blijf ik aan het wisselen terwijl ik nu in 1 keer door kan...
Geen probleem, je krijgt dezelfde als die je inlevert: dezelfde capaciteit en hetzelfde model. Dat het ouder is boeit niet, je kan die immers weer vervangen zo gauw het nodig is. Dat regelt het bedrijf voor je, daar hoef jij je geen zorgen over te maken. De accu zou niet jouw eigendom zijn maar het eigendom van het bedrijf (als jij een motor of auto koopt dan wordt direct zo'n abo afgesloten en direct zo'n accu van zo'n bedrijf er in gestopt), jij betaalt abo voor deze service van dat bedrijf. Een prima model zolang je die accu's snel kan vervangen. Je hebt dan bovendien het probleem van de ongelijkmatige uitgaven (hoge startkosten, hoge kosten bij vervanging, lage kosten bij verbruik) opgelost wat veel mensen fijn zullen vinden.quote:Daarbij verschillen alle accus nogal in capaciteit omdat de ene er meer van vraagt of de accu ouder is etc..
Die nieuwe generatie komt er voorlopig niet. Het is zelfs twijfelachtig of wij dit bij leven nog gaan meemaken. De fantastische ontwikkelingen zijn voortdurend in het nieuws maar tot een praktische realisering komt het vooralsnog nooit.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 21:13 schreef I-care het volgende:
Totdat de nieuwe generatie batterijen op de markt komt die geheel geladen zijn in minuten of korter, nano-accu's heten die dacht ik.
Inderdaad, goedkoop zal het voorlopig niet zijn.. Dus een economisch alternatief is het dus nog niet echt.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 21:16 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Het ging over 150 km, dat rijd ik makkelijk in 1 keer.. met een ev zou ik drie keer moeten stoppen... (en die zijn al duizenden euros duurder... laat staan de nieuwe gen. ev's met die zgn. nano accus...)
Het word gebracht als alternatief, maar dat is het niet.. niet linksom en niet rechtsom..
Dat kan niet... nu niet.. over 100 jaar niet.. het gaat je niet lukken... er blijft verschil.. omdat we nou eenmaal niet op exact hetzelfde voertuig in exact dezelfde omstandigheden zitten...quote:Op zaterdag 20 juni 2015 21:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
je krijgt dezelfde als die je inlevert: dezelfde capaciteit en hetzelfde model.
Als jij momenteel 70 jaar oud bent wel.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 21:24 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Die nieuwe generatie komt er voorlopig niet. Het is zelfs twijfelachtig of wij dit bij leven nog gaan meemaken.
Jij mist compleet het punt. Jij hoeft niet exact dezelfde batterij te krijgen aangezien die batterij niet van jou is. Geen enkele batterij waar jij mee rijdt is van jou. Op het moment dat jij de auto koopt zit er geen batterij in of zit er een in van dat bedrijf en heb jij tegelijkertijd met de aankoop een abo afgesloten. Zodoende kan het bedrijf er dus ook voor zorgen dat je steed met hetzelfde model accu rijdt. Vanzelfsprekend werkt dat bedrijf met verschillende capaciteiten. Het is niet moeilijk om dit allemaal te standaardiseren, dat is het kleinste van alle problemen.quote:
Ik ben 52 en spreek je graag over 18 jaar dan.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 21:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als jij momenteel 70 jaar oud bent wel.
Ik reken op een grote doorbraak binnen 10-20 jaar. Er gebeurt zo enorm veel onderzoek en je merkt aan alles dat ze goed weten wat ze aan het doen zijn. Eigenlijk een beetje hetzelfde als bij het Manhattanproject, alle puzzelstukjes lagen al klaar, het ging er om hoe je van A naar B zou gaan.
We hebben er nu niets aan maar dat komt echt wel goed.
Nee eenvoudig is het zeker niet. Vandaar dat ik eerder voorstander ben van het uitbreiden en optimaliseren van openbaar vervoer. Dat is wel goed mogelijk namelijk, en is geen grote aanslag op grondstoffen en heeft de potentie in zich om de wegen enorm te ontlasten en dus ook vervuiling tegen te gaan, en in feite op te lossen.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 21:24 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Die nieuwe generatie komt er voorlopig niet. Het is zelfs twijfelachtig of wij dit bij leven nog gaan meemaken. De fantastische ontwikkelingen zijn voortdurend in het nieuws maar tot een praktische realisering komt het vooralsnog nooit.
De waarheid is dat er geen echte vooruitgang is en dat we het voorlopig moeten doen met hoe het momenteel is. Superoplossingen bestaan wel maar niet in een te betalen vorm voor de consument.
Het heeft ook te maken met zeldzame grondstoffen waar bij voorbaat al veel te weinig van is om op wereldschaal toe te passen.
De externaliteiten (het ontginnen van Afrika), hoe dat invloed heeft op het armere deel van de wereld willen we ook liever niet weten, dat voelt wat ongemakkelijk.
Het is al met al niet eenvoudig.
Als er al zo veel onderzoek is.. waar zijn de tussentijdse praktijkresultaten dan..?quote:Op zaterdag 20 juni 2015 21:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als jij momenteel 70 jaar oud bent wel.
Ik reken op een grote doorbraak binnen 10-20 jaar. Er gebeurt zo enorm veel onderzoek en je merkt aan alles dat ze goed weten wat ze aan het doen zijn. Eigenlijk een beetje hetzelfde als bij het Manhattanproject, alle puzzelstukjes lagen al klaar, het ging er om hoe je van A naar B zou gaan.
We hebben er nu niets aan maar dat komt echt wel goed.
Dat is het juist. Er staan geen praktische wetten in de weg. Daarom is het vegelijkbaar met het Manhattanprojectverhaal waarbij ook vanaf het begin af aan al duidelijk was wat kon en wat je moest doen om dat voor elkaar te krijgen, ze hoefden slechts te onderzoeken hoe je van a naar b ging. Hetzelfde met de batterijen: ze weten hoe ze de capaciteit sterk kunnen vergroten, ze moeten slechts zoeken naar een praktische manier om te verwezenlijken.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 21:29 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik ben 52 en spreek je graag over 18 jaar dan.
Er gebeurt heel veel inderdaad. Maar er staan praktische wetten in de weg en bezwaren.
Voor lithium wel, er zijn heel erg veel geladen deeltje die wel ruim voorradig zijn en die dus goedkoop zijn. Hell, jouw eigen lichaam werkt met zulke deeltjes: o.a. natrium, kalium, chloride, fosfor, calcium en magnesium.quote:En grondstoffen die in te geringe mate bestaan voor wereldwijde toepassing.
Dat maakt geen verschil.. de ene komt tot midden in de polder, en de ander tot het laadpunt..quote:Op zaterdag 20 juni 2015 21:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Jij hoeft niet exact dezelfde batterij te krijgen aangezien die batterij niet van jou is. Geen enkele batterij waar jij mee rijdt is van jou.
Veel onderzoek lijdt niet per definitie naar het gewenste resultaat. Zoals onderzoek naar het bestaan van God om maar eens wat te noemen.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 21:31 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Als er al zo veel onderzoek is.. waar zijn de tussentijdse praktijkresultaten dan..?
Die had ik 10 jaar geleden al verwacht, en buiten een heel kleine verbetering van 10 km actieradius voor veel te veel geld, heb ik nog niets gezien, dus werkt het klaarblijkelijk toch niet..
Die onderzoeken lopen al lang genoeg om tot een conclusie te kunnen komen...
Toch maar niet verbieden die 2t's dus..quote:Op zaterdag 20 juni 2015 21:35 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Veel onderzoek lijdt niet per definitie naar het gewenste resultaat. Zoals onderzoek naar het bestaan van God om maar eens wat te noemen.
Accu's en het opslaan van elektrische energie zijn "state of the art" en iets revolutionairs zit niet in het vat. Daar zullen we het mee moeten doen voorlopig.
Hetzelfde verhaal als nu, net als dat jij nu regelmatig moet tanken moet jij dan regelmatig je batterij verwisselen. Ik zie geen probleem. Als je dat proces snel laat verlopen (5 minuten) dan is dat prima.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 21:35 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Dat maakt geen verschil.. de ene komt tot midden in de polder, en de ander tot het laadpunt..
Het zal sowieso weinig schelen. Daar zorgt dat bedrijf wel voor. Je kan in je auto aflezen hoeveel vermogen je nog hebt en je GPS kan aangeven waar de tankstations zijn, het kan zelfs volautomatisch voor je plannen waar je moet tanken en het dusdanig plannen dat jij zo weinig mogelijk hoeft te rijden.quote:Het zal wat zijn als je van te voren niet weet hoeveel energie er in de brandstof zit die je tankt..
quote:De nano-batterij
De batterij van de toekomst heeft elektroden van nano-staafjes en is kleiner dan een zandkorrel.
Lithium-ion batterijen worden gebruikt voor de meest uiteenlopende toepassingen; van mobieltjes en laptops tot elektrische auto’s. Maar de batterijen zijn nog altijd relatief groot en zwaar. Onderzoekster Jane Chang van de University of California wil deze batterijtechnologie enorm verkleinen voor toepassing in toekomstige apparaatjes op micro- of zelfs nano-schaal. Zij en haar collega’s ontwikkelen een nieuwe reeks Li-ion batterijen, waarvan de grootste het formaat krijgt van een zandkorrel. Chang presenteert haar onderzoek deze week op de 57th AVS International Symposium & Exhibition in New Mexico.
Om dit doel te bereiken, ontwikkelden Chang en haar collega-onderzoekers manieren om zoveel mogelijk oppervlakte voor de elektrodes te creëren binnen een zo klein mogelijk volume. Dat doen ze door de elektrodes op te bouwen uit heel dicht op elkaar geplaatste micro- of nano-staafjes van silicium. Het toegepaste elektrolyt, het geleidende medium tussen de anode en de kathode in de batterij, is een vaste stof: Lithiumaluminosilicaat (LiAlSiO4). Chang wist met succes een laagje elektrolyt ter dikte van één atoom op de silicium-elektroden aan te brengen met de techniek Atomic layer deposition (ALD). Hierdoor is de ruimte tussen de staafjes minimaal.
Maar ondanks dit eerste succes staat het onderzoek nog redelijk in de kinderschoenen. De volgende uitdaging is om uit de verschillende losse onderdeeltjes een goed werkende batterij met een hoge energiedichtheid te bouwen. En dan is het nog sterk de vraag of de oppervlakte van de nanodraadjes niet extra snel ruw wordt. Want uit recent onderzoek blijkt dat het ruwer of grover worden van de elektroden op nano-schaal de oorzaak is waarom Li-ion batterijen na een paar jaar ‘dood’ zijn.
Jawel. Het is veel te optimistisch. Het werkt niet altijd zo dat als we maar genoeg fantaseren en voldoende knappe koppen er aan laten werken dat we vanzelf wel weer tot iets komen.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 21:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat is het juist. Er staan geen praktische wetten in de weg.
Hoe dan..? Door ze te vroeg te vervangen..? Word het niet goedkoper van...quote:
Dat is uiterst interessant en dit is maar een van de vele experimentele batterijen die prima blijkt te werken (alleen nog niet op grote schaal te maken). Dit soort dingen doen ze als proof of concept om een model te testen. Ze zijn met zoveel interessant onderzoek bezig voor batterijen en je komt jaarlijks interessante resultaten tegen, het kan niet anders dan dat we binnen 10-20 jaar een grote doorbraak krijgen, misschien nog niet de ultieme batterij maar wel een die veel beter is als de lithium-batterij en die ruimschoots volstaat voor onze transportbehoefte.quote:
Waarom dan niet gelijk transformatoren in de weg aanleggen en dan via spoel naar spoel energie overdragen net als bij sommige apparaten die stroom op die manier pakken.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 21:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hetzelfde verhaal als nu, net als dat jij nu regelmatig moet tanken moet jij dan regelmatig je batterij verwisselen. Ik zie geen probleem. Als je dat proces snel laat verlopen (5 minuten) dan is dat prima.
[..]
Het zal sowieso weinig schelen. Daar zorgt dat bedrijf wel voor. Je kan in je auto aflezen hoeveel vermogen je nog hebt en je GPS kan aangeven waar de tankstations zijn, het kan zelfs volautomatisch voor je plannen waar je moet tanken en het dusdanig plannen dat jij zo weinig mogelijk hoeft te rijden.
Dat kan allemaal veel gesofisticeerder dan dat het met vorkheftrucs gebeurt.
Waarom wachten op "De grote doorbraak" als er tussentijdse resultaten zouden zijn..?quote:Op zaterdag 20 juni 2015 21:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is uiterst interessant en dit is maar een van de vele experimentele batterijen die prima blijkt te werken (alleen nog niet op grote schaal te maken). Dit soort dingen doen ze als proof of concept om een model te testen. Ze zijn met zoveel interessant onderzoek bezig voor batterijen en je komt jaarlijks interessante resultaten tegen, het kan niet anders dan dat we binnen 10-20 jaar een grote doorbraak krijgen, misschien nog niet de ultieme batterij maar wel een die veel beter is als de lithium-batterij en die ruimschoots volstaat voor onze transportbehoefte.
Dat is het niet! Theoretisch is er al heel erg veel uitgewerkt. Je kan het ook perfect vergelijken met de wet van Moore: ze wisten in de jaren 60 al dat het mogelijk zou zijn om steeds de geïntegreerde schakelingen kleiner te maken totdat een bepaalde grootte zou zijn bereikt (over een paar jaar het geval), de vraag was slechts hoe dit zo goedkoop mogelijk op grote schaal te doen. Voor de batterijen geldt precies hetzelfde verhaal.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 21:40 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Jawel. Het is veel te optimistisch.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |