abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_153677392
Het is reeds lang bekend dat de tweetaktmotor extreem vervuilend is maar het is nog erger dan dat dat al bekend was.

http://www.volkskrant.nl/(...)an-gedacht~a3654566/

Bij een stoplicht wachten achter een stationair draaiende scooter is zeer slecht voor de gezondheid, schrijven onderzoekers van het Zwitserse Paul Scherrer Instituut, die de studie mede hebben uitgevoerd.
...
In Europa is nauwelijks sprake van regulering. Terwijl de eisen aan auto's en vrachtwagens steeds strenger worden, blijft de scooter goeddeels buiten schot. Hoewel scooters nog geen procent van alle brandstof verbruiken, zal hun aandeel in de luchtverontreiniging in 2020 groter zijn dan die van al het andere straatverkeer samen, aldus de Europese Commissie, die strengere normen voorstaat.

Tweetakt is een ouderwets type brandstofmotor waarbij smeerolie aan de benzine wordt toegevoegd. Doordat de constructie van deze motor eenvoudiger is dan van een zogenoemde viertakt, zijn ze goedkoper te bouwen. De verbranding verloopt slechter, waardoor de uitstoot van fijnstof en schadelijke aromatische koolwaterstoffen hoger ligt. Een enkele tweetaktscooter is 20 tot maximaal 2.700 keer vuiler dan een bestelbus. Asymmetrische vervuilers, noemen de onderzoekers ze daarom.
...
Een woordvoerder van de Bovag zegt dat 'volgens een grove schatting' nu vermoedelijk een kwart tot eenderde een tweetaktmotor heeft.

Nieuwe modellen hebben bijna allemaal een viertaktmotor of zijn elektrisch. Hoewel het aandeel elektrisch stijgt, is het absolute aantal met 13 duizend relatief gering. Viertakt is trouwens evenmin schoon. Uit een studie die TNO vorig jaar deed, blijkt dat viertaktmotoren bijna altijd de Europese uitstootnormen overschrijden.

In Amsterdam is de scooter zeer populair. De hoofdstad telt ongeveer 52 duizend snor- en bromscooters, waarvan 26 tot 44 procent een tweetaktmotor heeft, blijkt uit schattingen van twee onderzoeken die vorig jaar gehouden zijn. Dat betekent dat minstens 13 duizend zeer vervuilende scooters in de hoofdstad rijden.
...
Een ban op tweetakt is volgens de onderzoekers in Nature een kosteneffectieve maatregel om de lucht schoner te krijgen.
...
Dat maatregelen om de tweetakt uit het straatbeeld te krijgen een groot effect op de luchtkwaliteit kunnen hebben, blijkt uit het verbod dat enkele Chinese steden hebben uitgevaardigd. In het zuidoostelijke Guangzhou daalde de vervuiling als gevolg van verkeer met driekwart. In het nabijgelegen Donguan, waar zo'n ban niet geldt, is de vervuiling gemiddeld bijna vier keer zo groot, terwijl er eenderde minder verkeer is.


Tijd om die krengen te verbieden!
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 19 juni 2015 @ 21:10:34 #2
256666 leeell
I know you're lonely
pi_153677433
2takt _O_

[ Bericht 14% gewijzigd door GSbrder op 19-06-2015 21:23:38 ]
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_153677465
Het was trouwens in de jaren 60/70 al bekend hoe extreem vervuilend die toestellen zijn, vraag het maar bijvoorbeeld aan mensen die in die tijd in Antwerpen leefden. Daar werd heel erg veel gereden met bromfietsen, op het moment dat veel bromfietsen werden ingeruild voor een auto verbeterde de luchtkwaliteit drastisch. In China zijn ze al zo ver dat ze het toestel lokaal hebben verboden, nu wij nog!
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 19 juni 2015 @ 21:11:58 #4
443405 BaardaapAd
hasa diga eebowai
pi_153677471
Je zou in ieder geval mengsmering kunnen verbieden; de ratio olie - brandstof die je moet hebben is tenslotte afhankelijk van hoe je rijdt (korte stukjes of lange afstanden) en dus is het voor het milieu beter (voor de machine trouwens ook) als de olie en brandstof apart getankt worden en conditiesafhankelijk gemengd tijdens het rijden.
De tijd is een rivier waarin álles verzuipt.
pi_153677644
Zucht.. Waarom verbieden we niet gewoon mensen? Moet je zien hoe schoon het dan wordt.
pi_153677772
Bram. De man die sneller typt dan zijn schaduw. Indrukwekkend.
Ik ga nu even de OP lezen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_153677819
Jeugdsentiment, de schuur vol rook tijdens het sleutelen,heerlijk.
pi_153678159
2 takt is hartstikke schoon tegenwoordig, weer dom geblaat van volk dat er geen verstand van heeft :')
pi_153678266
Ik zal even mijn ding puntsgewijs en ongestructureerd proberen te poneren:

- Er zijn 8 miljoen automobielen in NL
- Er zijn enkele honderdduizenden scooters en brommers in NL
- Het lijkt wat futiel om daarom die scooters te zien als het ultieme kwaad
- 2-takt is veel slechter dan 4-takt maar wel goedkoper en juist daarom de keuze van velen
- Ze schijnen wel vervuilender te zijn dan automobielen
- Die getallen over een factor 2700 neem ik met een korreltje zout
- De spectaculaire cijfers over Chinese steden ook. We moeten kritisch blijven en die verhalen zijn te mooi om waar te zijn
- Het is een feit dat zo'n scooter voor velen het redelijk alternatief is voor hun forensenbestaan
- Elektrisch vervoer is vooralsnog alleen betaalbaar voor lease-rijders waar de baas het betaalt
- Dito voor de kapitaalkrachtige wereldverbeteraar
- De berekeningen qua kosten van elektrisch vervoer zijn rooskleurig en zelden correct
- We kunnen datgene wat voor de forens de beste keuze is niet zomaar gaan verbieden omdat het je om jouw particulier moverende redenen niet bevalt
-
- gereserveerd voor wat er nog opkomt
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 19 juni 2015 @ 21:40:29 #10
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_153678304
SOwieso nooit begrepen waarom dit nog niet verboden is. 4 takt is tegenwoordig een prima alternatief of zelfs electrisch. 2 takt is compleet overbodig en vreselijk vervuilende motorsoort. Het is in auto's al decennia verboden, waarom niet bij bromfietsen.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  vrijdag 19 juni 2015 @ 21:41:01 #11
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_153678314
Ik stel voor dat we gemotoriseerd vervoer dat rijdt op fossiele brandstoffen sowieso verbieden. Onzinnige vervuiling!
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_153678331
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 21:41 schreef Janneke141 het volgende:
Ik stel voor dat we gemotoriseerd vervoer dat rijdt op fossiele brandstoffen sowieso verbieden. Onzinnige vervuiling!
Eens.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 19 juni 2015 @ 21:44:19 #13
415555 Pandaplint
Bekend van 3FM.
pi_153678419
quote:
2s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 21:17 schreef Nemephis het volgende:
Zucht.. Waarom verbieden we niet gewoon mensen? Moet je zien hoe schoon het dan wordt.
Schande inderdaad dat we het gebruik van Asbest hebben verboden. :O
Omdat een pandapint te mainstream is 🐼
Wekelijks radioitem op 3FM. Elke woensdag rond 13:30
pi_153678436
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 21:40 schreef Metro2005 het volgende:
SOwieso nooit begrepen waarom dit nog niet verboden is. 4 takt is tegenwoordig een prima alternatief of zelfs electrisch. 2 takt is compleet overbodig en vreselijk vervuilende motorsoort. Het is in auto's al decennia verboden, waarom niet bij bromfietsen.
Dit.
Ja, tweetakt geeft een toffer geluid en je kunt er leuker mee optrekken. Maar viertact is schoner en zuiniger (waarmee je de hogere aanschafprijs op termijn zou kunnen terugverdienen). Dus herrie maken doe je maar ergens anders mee en voor tof optrekken haal je je A-rijbewijs maar.
Professioneel gifmenger.
pi_153678471
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 21:41 schreef Janneke141 het volgende:
Ik stel voor dat we gemotoriseerd vervoer dat rijdt op fossiele brandstoffen sowieso verbieden. Onzinnige vervuiling!
Maar dan nu even de alternatieven bespreken. We zijn verwend. Gelukkig is de olie bijna op cq onbetaalbaar voor de gemiddelde consument.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_153678519
Onbetaalbaar voor de gemiddelde consument? Moet jij 's middags eens naar de file-informatie luisteren. :P
  vrijdag 19 juni 2015 @ 21:47:34 #17
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_153678543
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 21:45 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Maar dan nu even de alternatieven bespreken. We zijn verwend. Gelukkig is de olie bijna op cq onbetaalbaar voor de gemiddelde consument.
Gewoon fietsen. Alles tot zestig kilometer woon-werkverkeer is prima te doen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 19 juni 2015 @ 21:49:11 #18
415555 Pandaplint
Bekend van 3FM.
pi_153678587
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 21:47 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Gewoon fietsen. Alles tot zestig kilometer woon-werkverkeer is prima te doen.
Ja daag :')
Omdat een pandapint te mainstream is 🐼
Wekelijks radioitem op 3FM. Elke woensdag rond 13:30
  vrijdag 19 juni 2015 @ 21:50:44 #19
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_153678643
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 21:49 schreef Pandaplint het volgende:

[..]

Ja daag :')
Jij hebt er geen zin in, maar dat is iets anders. Dergelijk gedrag is door de overheid prima te sturen door de accijns op benzine gewoon te verviervoudigen en de belastingvrije reiskostenvergoeding af te schaffen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_153678698
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 21:47 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Gewoon fietsen. Alles tot zestig kilometer woon-werkverkeer is prima te doen.
Ook mee eens. Al kost je dat vermoedelijk wel 3 uur per dag (of 6 uur indien enkele reis).
Je zou de afstand die je van je werk woont moeten beperken.
Mensen uit Eindhoven werken in Amsterdam en vice versa. Ze zwaaien naar elkaar als de treinen elkaar passeren. Eigenlijk slaat het nergens op al die vervoersbewegingen elke dag.
Die verloren uren besteed aan het reizen zijn ook nauwelijks productief.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 19 juni 2015 @ 21:52:40 #21
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_153678707
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 21:47 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Gewoon fietsen. Alles tot zestig kilometer woon-werkverkeer is prima te doen.
60km :o ik ben helemaal voor fietsen maar mijn 22km enkele reis vind ik toch wel echt de max. Vooral qua tijd. 60km kost je 3 uur fietsen, dat maakt 6 uur woon-werk op een dag.
Zelfs een enthousiast fietser als ik zou daar niet aan beginnen, zeker niet elke dag.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_153678758
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 21:47 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Gewoon bromfietsen. Alles tot zestig kilometer woon-werkverkeer is prima te doen.
Fixed.
pi_153678788
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 21:52 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

60km :o ik ben helemaal voor fietsen maar mijn 22km enkele reis vind ik toch wel echt de max. Vooral qua tijd. 60km kost je 3 uur fietsen, dat maakt 6 uur woon-werk op een dag.
Zelfs een enthousiast fietser als ik zou daar niet aan beginnen, zeker niet elke dag.

Eens. Dan zie ik mijn gezin nooit meer.
Professioneel gifmenger.
  vrijdag 19 juni 2015 @ 21:55:25 #24
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_153678802
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 21:52 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

60km :o ik ben helemaal voor fietsen maar mijn 22km enkele reis vind ik toch wel echt de max. Vooral qua tijd. 60km kost je 3 uur fietsen, dat maakt 6 uur woon-werk op een dag.
Zelfs een enthousiast fietser als ik zou daar niet aan beginnen, zeker niet elke dag.

Gelukkig kan gedrag gestuurd worden door fiscale maatregelen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_153678820
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 21:54 schreef Smacked_Actor het volgende:

[..]

Fixed.
60 km, daar doe je zeker anderhalf uur over...drie uur brommen per dag. :W vrije tijd.
Professioneel gifmenger.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')