Ik wou net zeggen. Ik kan me niet voorstellen dat alle particuliere huur zo'n inkomenseis heeft.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 22:34 schreef wootahH het volgende:
Kan me haast niet voorstellen dat je in zwolle geen appartement /flat kan huren voor -550 kale huur.
Maar lang niet alles heeft een inkomenseis. Via makelaars vaak wel, maar via je netwerk, facebook, vraag&aanbod-achtige sites is er vaak wel wat te vinden dat betaalbaar en bereikbaar is.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 22:36 schreef lezut het volgende:
In de vrije sector beginnen de prijzen voor flatjes bij 750 euro. Ondanks geen randstad is Zwolle ook aardig 'booming'
Dat is natuurlijk ook zo. Niet om jou te pesten, maar om problemen / risico te voorkomen. Gezien de narigheid van de afgelopen jaren, lijkt het een beetje doorgeschoten.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 22:28 schreef lezut het volgende:
ik krijg echt het gevoel dat het je als (alleenstaande) starter zo moeilijk mogelijk wordt gemaakt.![]()
Bruto. Komt nog wel een eindejaarsuitkering van ¤1000 tot ¤2000 bij maar zolang die niet vastgelegd is in mijn contract kan ik daar ook niets mee kwam ik recent bij de bank achter.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 22:45 schreef Queller het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk ook zo. Niet om jou te pesten, maar om problemen / risico te voorkomen. Gezien de narigheid van de afgelopen jaren, lijkt het een beetje doorgeschoten.
Is de ¤ 2.200 bruto of netto?
Sparen gaat wel hard nu, maar niet hard genoeg. Dan ben ik nog minimaal 3 jaar bezig om iets 'duurzaams' te kopen. Het probleem wat mijn ouders hebben is dat al het geld in hun stenen zit; huis is hypotheekvrij maar 20k ophoesten gaat lastig worden, omdat ik nog een zusje heb die uiteraard onder dezelfde voorwaarden moet kunnen lenenquote:Op dinsdag 16 juni 2015 22:49 schreef Makrolon het volgende:
Kijken of je bij je ouders oid nog 20 k kan lenen? Anders een jaar sparen en dan kijken of je een eengezinswoning kan kopen waar je jezelf langer in ziet wonen?
Ja, klopt. Maar een paar jaar geleden was de rente nog het dubbele. En je hypo ga je aan voor 30 jaar.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 23:12 schreef lezut het volgende:
met de huidige rentestand zou ik met een hypotheek van ¤150.000 ongeveer ¤500 per maand netto maandlasten hebben, incl aflossing.
2200 bruto? Lijkt me niet het inkomen om te willen kopen. Val je niet in de sociale huurwoningen, qua inkomen?quote:Op dinsdag 16 juni 2015 23:12 schreef lezut het volgende:
[..]
Bruto. Komt nog wel een eindejaarsuitkering van ¤1000 tot ¤2000 bij maar zolang die niet vastgelegd is in mijn contract kan ik daar ook niets mee kwam ik recent bij de bank achter.
Ik begrijp het probleem ook niet helemaal, want met de huidige rentestand zou ik met een hypotheek van ¤150.000 ongeveer ¤500 per maand netto maandlasten hebben, incl aflossing. Dat kan ik met mijn inkomen makkelijk opbrengen. Dan zit ik momenteel zelfs nog in de situatie dat extra aflossen van de hypotheek mogelijk zou kunnen zijn.
[..]
Sparen gaat wel hard nu, maar niet hard genoeg. Dan ben ik nog minimaal 3 jaar bezig om iets 'duurzaams' te kopen. Het probleem wat mijn ouders hebben is dat al het geld in hun stenen zit; huis is hypotheekvrij maar 20k ophoesten gaat lastig worden, omdat ik nog een zusje heb die uiteraard onder dezelfde voorwaarden moet kunnen lenen
Goed punt, maar al zou het 1000 euro per maand zijn, dan was het wat mij betreft nog steeds op te hoesten. Veel geld, maar te doen.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 23:14 schreef Queller het volgende:
[..]
Ja, klopt. Maar een paar jaar geleden was de rente nog het dubbele. En je hypo ga je aan voor 30 jaar.
Ik snap je hoor. En in veel gevallen zou het ook goed gaan. Maar het is ook akelig vaak fout gegaan in de afgelopen jaren. En in je eentje ben je dan best kwetsbaar. Je kan namelijk ook gewoon werkloos worden. Dan is ¤ 1.000 per maand ineens niet meer op te brengen.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 23:17 schreef lezut het volgende:
Goed punt, maar al zou het 1000 euro per maand zijn, dan was het wat mij betreft nog steeds op te hoesten. Veel geld, maar te doen.
Daarbij zet je de lage rente voor 10 jaar vast voor de maximale hypotheeksom en ik verwacht over 10 jaar toch wel wat meer te verdienen. Dat zou de bank ook in kunnen calculeren i.v.m. mijn achtergrond (hbo techniek opleiding, direct aan het werk na mijn opleiding, goeie sector e.d.)
Zoals in de OP omschreven, Zwolle kent twee soorten sociale huurwoningen:quote:Op dinsdag 16 juni 2015 23:16 schreef agter het volgende:
[..]
2200 bruto? Lijkt me niet het inkomen om te willen kopen. Val je niet in de sociale huurwoningen, qua inkomen?
Ja, die wachtlijsten zijn vaak lang..te veel mensen blijven zitten.
Klopt, dat is een risico, maar daar sluit je met een hypotheek ten dele ook verzekeringen voor af (als ik de bank in de gesprekken tot zover mag geloven). Dat zal in het verleden ook vaak genoeg mis zijn gegaan, maar om dan maar compleet de markt op slot te gooien gaat imo wel ver.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 23:20 schreef Queller het volgende:
[..]
Ik snap je hoor. En in veel gevallen zou het ook goed gaan. Maar het is ook akelig vaak fout gegaan in de afgelopen jaren. En in je eentje ben je dan best kwetsbaar. Je kan namelijk ook gewoon werkloos worden. Dan is ¤ 1.000 per maand ineens niet meer op te brengen.
De markt compleet op slot gooien??quote:Op dinsdag 16 juni 2015 23:22 schreef lezut het volgende:
[..]
Klopt, dat is een risico, maar daar sluit je met een hypotheek ten dele ook verzekeringen voor af (als ik de bank in de gesprekken tot zover mag geloven). Dat zal in het verleden ook vaak genoeg mis zijn gegaan, maar om dan maar compleet de markt op slot te gooien gaat imo wel ver.
Ja, maar er zijn tal van factoren buiten het inkomen om die het iig voor mij onmogelijk maken om uberhuapt in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning. Tenminste, in Zwolle.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 23:30 schreef agter het volgende:
[..]
De markt compleet op slot gooien??
Je hebt het inkomen wat bij een sociale huurwoning past. Dat zeg je zelf.
Zou kunnen, maar als nog een vrij tijdelijke oplossing en afhankelijk van een beetje fatsoenlijke huisgenoten. Heb ik in mijn anti-kraak periode ook wat slechte ervaringen mee opgedaan. Studentenkamers in Zwolle zijn overigens ook vrij duur omdat het aanbod vrij beperkt is.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 23:29 schreef ulq het volgende:
Studentenkamertje? Zwolle lijkt me juist relatief niet duur.
Tsja, dan is de oplossing dus eigenlijk: je wensen aanpassen aan je mogelijkheden. Of je mogelijkheden aanpassen (nog een jaar of 3 sparen, zodat je een flink deel van het aankoopbedrag kunt inbrengen).quote:Op dinsdag 16 juni 2015 23:32 schreef lezut het volgende:
Ja, maar er zijn tal van factoren buiten het inkomen om die het iig voor mij onmogelijk maken om uberhuapt in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning. Tenminste, in Zwolle.
Met jouw inkomen (er zijn studenten die netto meer binnenkrijgen) en jouw leefsituatie is dat de meest voor de hand liggende keuze. Je hebt te weinig knaken om te kopen en je bent nog te jong om in aanmerking te komen voor sociale huur.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 23:32 schreef lezut het volgende:
Zou kunnen, maar als nog een vrij tijdelijke oplossing en afhankelijk van een beetje fatsoenlijke huisgenoten. Heb ik in mijn anti-kraak periode ook wat slechte ervaringen mee opgedaan.
Je houd dan te weinig geld over voor: Verzekeringen, GWL, aflossing (of spaarding), boodschappen, kleding, reparaties.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 23:17 schreef lezut het volgende:
[..]
Goed punt, maar al zou het 1000 euro per maand zijn, dan was het wat mij betreft nog steeds op te hoesten. Veel geld, maar te doen.
Natuurlijk doen ze daar niets mee. Mensen een hogere hypotheek geven omdat ze denken over 10 jaar meer te verdienen, dat zal over een brede linie nogal wat rampspoed opleveren.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 23:17 schreef lezut het volgende:
Daarbij zet je de lage rente voor 10 jaar vast voor de maximale hypotheeksom en ik verwacht over 10 jaar toch wel wat meer te verdienen. Dat zou de bank ook in kunnen calculeren i.v.m. mijn achtergrond (hbo techniek opleiding, direct aan het werk na mijn opleiding, goeie sector e.d.). Maar daar doen ze helemaal niets mee.
hypotheek, (deels) auto zijn toch ook vaste lastenquote:Op woensdag 17 juni 2015 10:37 schreef Vliegbaard het volgende:
¤2200 bruto is zo'n slordige ¤1700 netto.
Als je alle vaste lasten bij elkaar op gaat tellen kom je op ongeveer ¤500.
als je van de overige 1200 nog hypotheek, auto, boodschappen enz wil betalen wens ik je succes.
Met een dergelijk salaris zou ik niet eens gaan kijken voor een huis te kopen maar gewoon lekker 1000 per maand sparen en lekker thuis blijven plakken.
Aan de andere kant, de rentes gaan weer stijgen evenals de huizenprijzen. En daar valt, als je het over 30 jaar bekijkt, niet fatsoenlijk tegen op te sparen.
Inschrijven voor een sociale huurwoning zodra je 18 bent is daarom ook aan te bevelen, met een beetje mazzel ben je dan net aan de beurt voor een woning voor je teveel verdient.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 22:45 schreef Queller het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk ook zo. Niet om jou te pesten, maar om problemen / risico te voorkomen. Gezien de narigheid van de afgelopen jaren, lijkt het een beetje doorgeschoten.
Is de ¤ 2.200 bruto of netto?
Een goede adviseur is een adviseur die je tot aan je nek in de schulden steekt?quote:Op woensdag 17 juni 2015 11:28 schreef lipjes het volgende:
Ben je al wel bij een goede adviseur geweest?
Nope,quote:Op woensdag 17 juni 2015 11:31 schreef xzaz het volgende:
[..]
Een goede adviseur is een adviseur die je tot aan je nek in de schulden steekt?
Er is wel een probleem: de instelling van TS. Hij heeft een startersloon en wil direct in een vrijstaand huis wonen, zonder zelf geldjes in te hoeven leggen en zichzelf zo diep mogelijk in de schulden steken.quote:
Als hij alleen maar brood lust, geen auto neemt, niet gaat samenwonen met iemand die geen eigen inkomen heeft, er nooit iets stuk gaat, niet te lang ziek is, geen ontslag krijgt en geen been breekt, dan zou het net moeten kunnen.quote:Op woensdag 17 juni 2015 13:37 schreef Nightquest777 het volgende:
[..]
Er is wel een probleem: de instelling van TS. Hij heeft een startersloon en wil direct in een vrijstaand huis wonen, zonder zelf geldjes in te hoeven leggen en zichzelf zo diep mogelijk in de schulden steken.
"Ik kan best een hypotheek van 1000 euro per maand betalen met mijn 1750 euro aan inkomen".
Please.
Ik liever in een beetje relaxed gestationeerd net/rustig studentenhuis zitten dan alleen in zo'n huisje..quote:Op woensdag 17 juni 2015 12:13 schreef Worteltjestaart het volgende:
¤2200 is geen absurd laag inkomen.
Een jaarinkomen van ¤27000 geeft je een theoretisch max leenbedrag voor een hypotheek van 121.000 waarvoor je een huis van ¤117.000 kunt kopen.
In Zwolle heb je voor bijvoorbeeld zo'n ¤85.000 iets als dit. Gooi er ¤7500 aan eigen knaken in om sanitair en keuken wat op te knappen en met een maandlast van iets van ¤350.
Ik zie het probleem niet?
quote:Op woensdag 17 juni 2015 12:13 schreef Worteltjestaart het volgende:
Een jaarinkomen van ¤27000 geeft je een theoretisch max leenbedrag voor een hypotheek van 121.000 waarvoor je een huis van ¤117.000 kunt kopen.
In Zwolle heb je voor bijvoorbeeld zo'n ¤85.000 iets als dit. Gooi er ¤7500 aan eigen knaken in om sanitair en keuken wat op te knappen en met een maandlast van iets van ¤350.
Die keuken kan nog wel even mee mits alles werkt, ik zou er dan eerder een cv installatie aanleggen.quote:Op woensdag 17 juni 2015 12:13 schreef Worteltjestaart het volgende:
Ik zie het probleem niet?
TS is alleen.quote:Op woensdag 17 juni 2015 10:37 schreef Vliegbaard het volgende:
als je van de overige 1200 nog hypotheek, auto, boodschappen enz wil betalen wens ik je succes.
Met een dergelijk salaris zou ik niet eens gaan kijken voor een huis te kopen maar gewoon lekker 1000 per maand sparen en lekker thuis blijven plakken.
Aan de andere kant, de rentes gaan weer stijgen evenals de huizenprijzen. En daar valt, als je het over 30 jaar bekijkt, niet fatsoenlijk tegen op te sparen.
Wazig verhaal, maar voor ¤700 kan ik in mn eentje wel GWL (=¤100 p/m), boodschappen (=¤100 p/m), kleding (=¤100 p/m) en een auto (=¤200 p/m) betalen. Maargoed dit is de situatie dat de vaste hypotheeklasten ¤1000 p/m zouden zijn en dat is dus niet het geval zolang je geen 3 ton gaat lenen.quote:Op woensdag 17 juni 2015 10:37 schreef Vliegbaard het volgende:
1 jaar en een paar maandenquote:Op woensdag 17 juni 2015 11:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
@TS hoeveel jaar sta je nu ingeschreven?
Ik denk dat jouw bedrag inclusief starterslening en nog onder de oude voorwaarden is, klopt dat?quote:Op woensdag 17 juni 2015 11:28 schreef lipjes het volgende:
Oh en ik weet niet hoe jij aan de 115K kan komen met lenen, ik zit ongeveer aan hetzelfde salaris als jou en ik kon tot 162k lenen.
Ben je al wel bij een goede adviseur geweest?
Maar wel in relatie tot je mogelijkheden en dat is eigenlijk het enige dat telt.quote:
Ik kan alleen voor mezelf spreken (en dat was 20 jaar geleden): ik heb een piepklein appartement gekocht met een oude baggerkeuken, een vervallen badkamer en een lekke wc. En daar ben ik 6 weken in aan het werk geweest met vrienden.quote:in welke situatie zitten degenen dan die nog minder verdienen?
Die kopen niet een krot, maar een woning. Die ze goed inrichten en fijn in leven, totdat hun salaris omhoog gaat en/of samen gaan leven en/of genoeg gespaard hebben om deze weer in te wisselen voor een grotere.quote:Maar laat ik de situatie eens omdraaien: ik weet dat mijn salaris niet riant is, maar ik zie regelmatig nog lagere bedragen voor hbo-starters voorbij komen (1800-1900 bruto) en dan is het nog onduidelijk of dat ook vaste contracten zijn. Als ik bij wijze van spreke maar drie opties heb; bij m'n ouders blijven, op kamers gaan of een krot kopen, in welke situatie zitten degenen dan die nog minder verdienen?
Dat van mij was echt wel een krot te noemen hoorquote:Op woensdag 17 juni 2015 23:17 schreef athlonkmf het volgende:
Die kopen niet een krot, maar een woning.
Mwah, 20k voor woning en 10k inrichten. En je kan van ditquote:Op woensdag 17 juni 2015 23:22 schreef Queller het volgende:
[..]
Dat van mij was echt wel een krot te noemen hoorOmgerekend net geen ¤ 20.000 voor betaald. Dat was zelfs 20 jaar geleden geen geld voor een woning
Jup, dat is de harde realiteit en dat realiseer ik mij ook. Echter, door overheidsingrijpen (niet aan willen vullen van het potje met startersleningen en het nog verder aanscherpen van de hypotheekrichtlijnen) zijn de mogelijkheden voor mij in één keer met ¤43.000 (!) gezakt.quote:Op woensdag 17 juni 2015 23:15 schreef Queller het volgende:
[..]
Maar wel in relatie tot je mogelijkheden en dat is eigenlijk het enige dat telt.
Ik wil niets afdoen aan het feit dat het lullig is dat je niet kunt kopen wat je wilt, maar je kan niet voorbij gaan aan het feit dat in de afgelopen jaren gebleken is dat het ergens gruwelijk mis is gegaan.quote:Op woensdag 17 juni 2015 23:34 schreef lezut het volgende:
Jup, dat is de harde realiteit en dat realiseer ik mij ook. Echter, door overheidsingrijpen (niet aan willen vullen van het potje met startersleningen en het nog verder aanscherpen van de hypotheekrichtlijnen) zijn de mogelijkheden voor mij in één keer met ¤43.000 (!) gezakt.
Waar ik dus een paar maanden geleden een (duurzaam) klein tussenwoninkje in een normale wijk kon financieren, ben ik dus nu aangewezen op een appartement in een achterstandswijk. Was ik eerder op de hoogte geweest van alle aankomende wijzigingen had ik allicht eerder een huis kunnen kopen, maar dat is een gevalletje achteraf-weet-men-alles-beter.
En ik geloof niet dat ik de enige ben die niet blijft zitten waar die zit op het moment dat de leencapaciteit in één keer zo ver terugvalt. De woningmarkt op slot gooien is misschien wat sterk uitgedrukt, maar een heilzaam effect zal het allerminst hebben.
Ow, huisgenoot heb ik de eerste 4 jaar ook gehad, maar toen huurde ik nog. In mijn koophuis kon dat niet (tenzij met iemand die ik héél erg leuk vond; net 30m2 aan slaap- en woonruimte is toch wat krapjes met z'n tweeen).quote:Op woensdag 17 juni 2015 23:45 schreef Lienekien het volgende:
Maar dat is nu allemaal achteraf. Dat verandert voorlopig niet. Beter ga je dus kijken naar de mogelijkheden in plaats van nog langer stilstaan bij de onmogelijkheden.
Sprekend voor mezelf: ik heb nog heel lang huisgenoten gehad omdat ik hechtte aan wonen in de stad en daar iets voor mezelf niet kon betalen. Iets kopen kwam pas in beeld toen ik een vaste relatie kreeg die dat ook zag zitten.
En nog wel meer ook, want hoeveel kosten heb je nu als je thuiswoont?quote:Op woensdag 17 juni 2015 23:49 schreef Queller het volgende:
[..]
Ik wil niets afdoen aan het feit dat het lullig is dat je niet kunt kopen wat je wilt, maar je kan niet voorbij gaan aan het feit dat in de afgelopen jaren gebleken is dat het ergens gruwelijk mis is gegaan.
Wij zijn zelf zo helder geweest om te beslissen beslist niet aan onze max te willen zitten (not even close), maar gezien alles wat er mogelijk was, had het best gekund. Ik wil dan ook absoluut niet afgeven op mensen die in de knel zijn gekomen met restschuld of waar zelfs tot executieverkoop is overgegaan. Het had mij ook best kunnen gebeuren. De bomen groeiden tot de hemel en ik had te weinig idee.
Ik ben het absoluut niet met je eens dat je met een bruto inkomen van ¤ 2.200 gerust een hypotheeklast van ¤ 1.000 aankunt. En dat is gek, want waar bemoei ik me mee, maar ik heb de afgelopen jaren gezien waar er wat allemaal mis kan gaan. Als je je huur niet betaalt, zetten ze je buiten. In het ergste geval moet je nog een paar maanden huur ophoesten. Maar met een koopwoning ga je helemaal nat.
Die maximale leencapaciteit is echt zo gek nog niet. Als je makkelijk ¤ 1.000 aankunt, blijf dan nog twee jaar thuiswonen dan kan je ¤ 40.000 spaargeld inleggen.
Meer zelfs inderdaad.quote:Op woensdag 17 juni 2015 23:52 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En nog wel meer ook, want hoeveel kosten heb je nu als je thuiswoont?
Goeie post verder. Het is alleen wennen, want dit is niet wat we de afgelopen decennia gezien hebben bij de mensen om ons heen. Daar kon alles.
Ja, ik herken het wel. Ik heb bij mijn adviseur aangedrongen op maandlasten die ik ook zonder HRA sowieso kon dragen. Vond ie raar.quote:Op woensdag 17 juni 2015 23:54 schreef Queller het volgende:
[..]
Meer zelfs inderdaad.
En verder: dom geluk. Want het was de tijd van 5 - 6 keer je jaarsalaris. Als we dat gedaan hadden, hadden we nu waarschijnlijk in een kartonnen doos onder de brug gewoon, want dat hadden we nooit gered. Nog niet de helft.
de prijzen dalen dan evenredig mee.quote:Op woensdag 17 juni 2015 23:55 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, ik herken het wel. Ik heb bij mijn adviseur aangedrongen op maandlasten die ik ook zonder HRA sowieso kon dragen. Vond ie raar.
Maar ja, dit soort mentaliteitsveranderingen hebben tijd nodig. Over twintig jaar kun je nog maar 80 of 90% van de koopsom lenen en kijkt niemand daar raar van op.
quote:De net-niet generatie
Het is een groep die nu tussen wal en schip valt op de
woningmarkt. De net-niet generatie: jonge volwassenen
tussen de 25 en 35 jaar. Opleiding afgerond, eerste baan,
alleenstaand, de wereld aan de voeten, de young en high
potentials. Al snel komen zij er achter dat ze qua wonen niet
veel te kiezen hebben. Ze komen niet in aanmerking voor
sociale huur door een net te hoog inkomen of een veel te
lange wachtlijst, verdienen juist net te weinig voor vrije
sector huur en willen of kunnen zich nog niet vastleggen aan
een koophuis. Dus staan zij voor de keuze: terug naar hun
ouders, toch maar weer samenwonen met vieze huis-
genoten; mijlenver uit het centrum of de hoofdprijs betalen
zodat er geen geld meer is voor leuke dingen? Het is het
allemaal net-niet. Past het huidige woningaanbod wel bij de
behoefte van deze doelgroep? Wordt het niet tijd voor
verandering? We hebben het niet zomaar over een handjevol
"hipsters"; deze doelgroep is groot en groeiende. Volgens
het CBS (2015) zijn er op dit moment ongeveer een half miljoen
jonge eenpersoonshuishoudens en komen daar tot 2050 nog
eens 200.000 stuks bij. Maar wat wil deze doelgroep dan
wel?
Veranderend waardensysteem
Er is aan deze net-niet generatie duidelijk te merken dat
een verandering gaande is, te beginnen met hun waarden-
systeem. De laatste eeuwen hebben in het teken gestaan
van het bereiken van onafhankelijkheid. Van jagen en
verzamelen, via industrialisatie naar het hoogste aantal
ZZP-ers ooit (1 op de 10 volgens het CBS (2014). Van hele
families in één ruimte, via elk gezin een eigen huis, naar het
hoogste aantal eenpersoonshuishoudens ooit,
Oude regeling maar geen starterslening.quote:Op woensdag 17 juni 2015 23:04 schreef lezut het volgende:
[..]
Ik denk dat jouw bedrag inclusief starterslening en nog onder de oude voorwaarden is, klopt dat?
Vanaf 1 juli gelden andere regels conform deze tabel:
http://www.nibud.nl/wp-co(...)es_2015_niet_AOW.pdf
Banken moeten zich hier aan houden, dus je zou in principe geen adviseur nodig moeten hebben om deze tabel te lezen. 28.200*4,1=115.620 en dat is het plafond.
Ik ga ondertussen toch maar eens wat reageren op kamers...
Ik heb destijds bewust gekozen voor maandlasten welke ik ook in mijn ééntje en zonder HRA makkelijk kon opbrengen, vooral die eerste beslissing was een jaar later goud waard.quote:Op woensdag 17 juni 2015 23:55 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, ik herken het wel. Ik heb bij mijn adviseur aangedrongen op maandlasten die ik ook zonder HRA sowieso kon dragen. Vond ie raar.
Maar ja, dit soort mentaliteitsveranderingen hebben tijd nodig. Over twintig jaar kun je nog maar 80 of 90% van de koopsom lenen en kijkt niemand daar raar van op.
Dat er nodig lucht uit de bubbel moest ben ik zeker met je eens. 6x jaarsalaris en 120% woningwaarde verhypotheken (bij een rente van 5%!) is vragen om problemen en daar zullen inderdaad heel wat tranen om zijn gevloeid bij scheidingen e.d.quote:Op woensdag 17 juni 2015 23:49 schreef Queller het volgende:
[..]
Ik wil niets afdoen aan het feit dat het lullig is dat je niet kunt kopen wat je wilt, maar je kan niet voorbij gaan aan het feit dat in de afgelopen jaren gebleken is dat het ergens gruwelijk mis is gegaan.
Heb je goed geregeld dan en inderdaad die 13e maand doet het hem dan net. De grens van ¤30.000 is voor het NIBUD blijkbaar heilig want dan spring je opeens omhoog qua mogelijkheden, ook in de nieuwe situatie.quote:Op donderdag 18 juni 2015 13:40 schreef lipjes het volgende:
[..]
Oude regeling maar geen starterslening.
Moet er misschien bij vertellen dat ik ook een 13e maand heb wat ook wat scheelt.
En even nagezocht, 2231 per maand bruto.
Max hypotheek was 161/162k
M'n offerte is al getekend en al, dus alles is bij mij nog onder de oude regelgeving gelukkig
Ik heb het even nagekeken en kom toch op een hypotheekbedrag van 129.971 euro uit als maximum bij de huidige laagste hypotheekrente voor 10 jaar vast en uitgaande van de normen per 1 juli 2015.quote:Op woensdag 17 juni 2015 23:04 schreef lezut het volgende:
Voldoende input... interessant. Nog een kleine noot wat betreft mijn brutoloon, die 2200 is excl vakantiegeld. Rekenbedrag voor de hypotheek is dus ongeveer 2350 p/m = 28200 p/j.
Vanaf 1 juli gelden andere regels conform deze tabel:
http://www.nibud.nl/wp-co(...)es_2015_niet_AOW.pdf
Banken moeten zich hier aan houden, dus je zou in principe geen adviseur nodig moeten hebben om deze tabel te lezen. 28.200*4,1=115.620 en dat is het plafond.
Ik ga ondertussen toch maar eens wat reageren op kamers...
Zonder eigen geld is er nagenoeg niets meer mogelijk. Maar als je een baan hebt en kan sparen, dan is het een kwestie van 2 - 3 jaar. Dus er is niet 'niets' meer mogelijk, alleen wil jij teveel binnen een paar maanden na het afstuderen.quote:Op donderdag 18 juni 2015 19:24 schreef lezut het volgende:
Maar ik ben wel van mening dat de botte bijl er op dit moment er te hard doorheen gaat, waarbij het in korte tijd is gedaald tot een niveau waarbij bijna niets meer mogelijk is.
Tsja... de huizen prijzen kunnen dalen. Als je geen eigen geld hebt meegebracht, zit je dan dus met een onverkoopbaar huis óf met een restschuld. Dan zit je pas in de shit, want dan zit je vast.quote:Wat is dan het risico?
Nee, die wijze lessen zaten voornamelijk in de gevolgen van ziekte, werkloosheid, gedaalde huizenprijzen, tegenvallende winsten (of dikke verliezen), etc.quote:Op donderdag 18 juni 2015 23:04 schreef lezut het volgende:
Maar die 'wijze lessen', was dat met een aflossingvrije hypotheek? Want dat was natuurlijk ook een groot pijnpunt in het oude hypothekenstelsel wat nu niet meer mogelijk is. De eerste 5 jaar los je ongeveer ¤20.000 af bij een annuïteiten hypotheek van ¤150.000 en daarmee is het grootste deel van het risico wat betreft waardedaling van een huis op dat bedrag al gedekt. Zonde geld dat je het eventueel kwijt raakt, maar je raakt niet in de schulden.
En daarbij heb je tegenwoordig ook het vangnet van de NHG mocht het toch misgaan.
Is dat niet een beetje rooskleurig?quote:Op donderdag 18 juni 2015 23:04 schreef lezut het volgende:
Maar die 'wijze lessen', was dat met een aflossingvrije hypotheek? Want dat was natuurlijk ook een groot pijnpunt in het oude hypothekenstelsel wat nu niet meer mogelijk is. De eerste 5 jaar los je ongeveer ¤20.000 af bij een annuïteiten hypotheek van ¤150.000 en daarmee is het grootste deel van het risico wat betreft waardedaling van een huis op dat bedrag al gedekt. Zonde geld dat je het eventueel kwijt raakt, maar je raakt niet in de schulden.
En daarbij heb je tegenwoordig ook het vangnet van de NHG mocht het toch misgaan.
Maar zelfs met ¤ 20k afgelost was de kans groot dat je in de afgelopen jaren bij lange na niet uit de gevarenzone was.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 17:24 schreef Leandra het volgende:
[..]
Is dat niet een beetje rooskleurig?
Een van onze hypotheekdelen is toevallig ¤ 145.000 en na 5 jaar is daar ¤ 13.000 op afgelost.
Zelfs met een zeer gunstige rente (2.7%) kom ik op een hypotheek van 150k niet verder dan ¤ 17.500 aflossing in 5 jaar.
Afhankelijk van een aantal factoren was die kans er idd.... hoewel ik denk dat 20K op 150K de klap wel opgevangen zou hebben, maar dat zal ook aan het soort woning liggen, bij een appartement had je het er niet mee gered, bij een tussenwoning waarschijnlijk wel.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 17:31 schreef Queller het volgende:
[..]
Maar zelfs met ¤ 20k afgelost was de kans groot dat je in de afgelopen jaren bij lange na niet uit de gevarenzone was.
Ach ja, van alles is mogelijk. Maar in elk geval: wetend wat ik nu weet, zou ik drie keer nadenken voor ik mijn handtekening onder een hypotheekofferte zou zetten.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 17:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Afhankelijk van een aantal factoren was die kans er idd.... hoewel ik denk dat 20K op 150K de klap wel opgevangen zou hebben, maar dat zal ook aan het soort woning liggen, bij een appartement had je het er niet mee gered, bij een tussenwoning waarschijnlijk wel.
En dan ga ik gemakshalve even uit van de feitelijke huizenprijs, als je tussen 2008 en 2013 ook nog meegefinancierde kosten koper had moeten wegwerken dan had je dat in de eerste 5 jaar niet gered.
Was dat vroeger (toen de kosten koper nog zo'n 10% waren) niet zo ongeveer de standaard regel? Dat je de eerste 5 jaar bezig was de kosten koper af te lossen?
En dan bedoel ik dus in de pre-aflossingsvrije hypotheek periode.
Ik haal dat bedrag uit een rekenvoorbeeld wat ik van een bank heb gekregen tijdens mijn oriëntatiefase. Daarin kon ik nog ¤147.000 lenen en bleef er in 2020 nog ¤127.000 van mijn lening over. En daarbij is dan nog niet meegerekend dat ik minimaal ¤10.000 spaargeld wou investeren, dan zit er na 5 jaar een verschil van ¤30.000 tussen de hypotheek en de woningwaarde bij aankoop.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 17:24 schreef Leandra het volgende:
[..]
Is dat niet een beetje rooskleurig?
Een van onze hypotheekdelen is toevallig ¤ 145.000 en na 5 jaar is daar ¤ 13.000 op afgelost.
Zelfs met een zeer gunstige rente (2.7%) kom ik op een hypotheek van 150k niet verder dan ¤ 17.500 aflossing in 5 jaar.
Je bent carrière-starter én woning-starter. Natuurlijk start je aan de onderkant van de markt.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 22:28 schreef lezut het volgende:
4. Huis kopen; door de nieuwe hypotheekregels, het wegvallen van de starterslening in Zwolle en het feit dat ik net in de ongunstige staffeling van de financieringslastnorm (woordwaarde: maximaal) val kan ik maximaal zo'n 115k lenen. Daarmee kan ik compleet aan de onderkant van de markt een flatje kopen, maar dan weet je zeker dat je 10k aan kosten koper e.d. verbrand omdat je niet lang in zo'n hok wil blijven wonen. Ook zonde geld.
Precies.quote:Op woensdag 17 juni 2015 23:45 schreef Lienekien het volgende:
Sprekend voor mezelf: ik heb nog heel lang huisgenoten gehad omdat ik hechtte aan wonen in de stad en daar iets voor mezelf niet kon betalen. Iets kopen kwam pas in beeld toen ik een vaste relatie kreeg die dat ook zag zitten.
Probleem is moet je wel een redelijke auto hebben, die krengen zijn niet te betalen.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 09:57 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Waarom perse in zwolle, ik weet dat dat gewoon een dure stad is, ga kijken in dorpjes in de omgeving, of bij een hospita, deed ik vroeger ook. . Op jouw leeftijd moet je nog helemaal geen huis voor jezelf willen!!
http://www.studenten.net/(...)huur_en_nooit_alleen
Sparen en later kopen is dus de oplossing. Lijkt me nietd mis meequote:Op zaterdag 20 juni 2015 23:42 schreef AQuila360 het volgende:
Ik ben het wel met TS eens, ik heb nu net zelf een appartement gekocht en ben nu bezig met de hypotheek dus ik val ook nog onder die regeling. En dan ineens na 1 juli kun je plotsklap veel minder lenen terwijl nu de rente zo laag is dat dat nu helemaal niet nodig is.
Hij kan dat makkelijk betalen maar kan na 1 julie dat bedrag gewoon niet meer krijgen door die nieuwe regels.
Nee joh. 2800 ongeveer. 2K is niet veel.quote:
idem. En ik was alleenverdiener. Nu met een partner sparen we tweemaal de bruto maandkosten van de hypotheek per maandquote:Op woensdag 17 juni 2015 23:55 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je kunt fietsen, of een brommertje kopen...verder denk ik dat een hospita echt wel iets voor jou zou zijn. Voordeel is dat die mensen vaak niet veel geld vragen voor een kamer. Voor 200 euro pm moet je toch wel iets kunnen huren. Je kunt vanuit die positie opzoek gaan naar een partner en wachten tot je salaris omhoog gaat. Neem daar bv 5 jaar de tijd voor , spaar 25000 euro en zorg dat je een werkende vriendin krijgt. Jullie kunnen dan samen iets kopen.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 23:49 schreef Geerd het volgende:
[..]
Probleem is moet je wel een redelijke auto hebben, die krengen zijn niet te betalen.
Dan werk je voor de auto, maar zonder auto heb je geen werk.
Dit is een goede optie voor ts.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 11:26 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Precies.
Ik heb het idee dat er een beeld heerst van een studentenflat waar er niks aan het huishouden wordt gedaan, regelmatig overlast door feestjes, asociale huisgenoten enzovoort.
Maar hier in Utrecht zijn genoeg woongroepen waar starters zoals TS wonen, die een huishoudster hebben en allemaal gewoon werken. Mijn vriendin woonde er in zoeentje toen we aan het daten waren. Het was een relaxte leven-en-laten-leven sfeer, elke maand een vergaderingetje, grote woonkamer met piano, statig pand midden in het centrum, enz. Je kon intekenen op het avondeten, en als je dat regelmatig deed, dan werd je geacht om zelf ook af en toe te koken. Maar niks moest.
Kosten: 250 euro per maand. Hartje centrum.
Ik heb idd heel veel gespaard en dat is super handig ja, al heb ik nu alsnog bijna niets zelfs ingebracht omdat die rente zo laag is (dus gewoon toch zoveel mogelijk geleend)quote:Op zondag 21 juni 2015 01:52 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
[..]
Sparen en later kopen is dus de oplossing. Lijkt me nietd mis mee
Daarom heet het ook starter toch..?quote:Op dinsdag 16 juni 2015 22:28 schreef lezut het volgende:
kan ik maximaal zo'n 115k lenen. Daarmee kan ik compleet aan de onderkant van de markt een flatje kopen
Exact. Kan hij raar gevonden hebben, maar je hebt het verstandig aangepakt, net als ikquote:Op woensdag 17 juni 2015 23:55 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je vergeet iets heel belangrijks: als je je huur niet betaalt, zetten ze je eruit, verhuren het aan een ander en gaan je achter de broek aan zitten voor zo ongeveer 6 x de maandhuur die je achterloopt. Als je je hypotheek niet betaalt, blijft de bank achter met een huis dat in de executieverkoop meestal aanzienlijk minder oplevert dan de hoogte van de hypotheek. Dan moeten ze achter je aan voor de restschuld, die een veelvoud zal zijn van 6 maanden huur.quote:
Ja, maar dat is risico is natuurlijk niet heel erg groot bij een maandlast vergelijkbaar (of zelfs lager dan) de gemiddelde huur van om en nabij de 500 euro. (okay sociale huur wellicht, particulier is doorgeslagen en valt nergens mee te vergelijken)quote:Op zondag 21 juni 2015 10:46 schreef Queller het volgende:
[..]
Je vergeet iets heel belangrijks: als je je huur niet betaalt, zetten ze je eruit, verhuren het aan een ander en gaan je achter de broek aan zitten voor zo ongeveer 6 x de maandhuur die je achterloopt. Als je je hypotheek niet betaalt, blijft de bank achter met een huis dat in de executieverkoop meestal aanzienlijk minder oplevert dan de hoogte van de hypotheek. Dan moeten ze achter je aan voor de restschuld, die een veelvoud zal zijn van 6 maanden huur.
Kopers krijgen geen huurtoeslag. Wat ga je doen als je terugvalt naar bijstand? Maar vooral: voor degene die het risico neemt (de geldverstrekker) zijn de gevolgen veel groter. Dus nemen ze minder risico dan verhuurders.quote:Op zondag 21 juni 2015 10:48 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ja, maar dat is risico is natuurlijk niet heel erg groot bij een maandlast vergelijkbaar (of zelfs lager dan) de gemiddelde huur van om en nabij de 500 euro. (okay sociale huur wellicht, particulier is doorgeslagen en valt nergens mee te vergelijken)
Ts heeft natuurlijk wel een punt.de nl huizenmarkt is helemaal verziekt door subsidies en ingewikkelde regelgeving. Er is geen gezonde particuliere huurmarkt en sociale woningen zijn schaars en veel te duur. Het is natuurlijk absurd dan een woning met een huur van bijna 700 euro nog een sociale huurwoning genoemd wordt! Door al deze problemen vallem mensen zoals TS tussen wal en schip.quote:Op zondag 21 juni 2015 11:30 schreef Queller het volgende:
Ff he... ik wil er niet te gemakkelijk over doen (makkelijk praten als je zelf gekocht hebt) of op mijn moeder lijken, maar is het nou écht, écht écht zo erg dat je - als je net bent afgestudeerd - geen huis kan kopen in het midden van de markt? Dat je niet 6 keer je jaarinkomen kan lenen? Heeft dat eigenlijk ooit makkelijk gekund als je zelf niet minimaal 25% kon inleggen?
Ja, de rente is nu laag. Maar dan nog.
Lieve, lieve TS, het is niet persoonlijk, maar als ik er nu nog eens over nadenken, dan denk ik dat je moet stoppen met zemelen en sneuneuzen, want ik vind dat je echt iets heel geks wilt. Ga sparen en carrière maken en kijk over een jaar of 5 nog eens.
HRA? Plus, en dit kan meer een soort economisch filosofisch opvatting, een bank loopt nooit enig risico.quote:Op zondag 21 juni 2015 11:22 schreef Queller het volgende:
[..]
Kopers krijgen geen huurtoeslag. Wat ga je doen als je terugvalt naar bijstand? Maar vooral: voor degene die het risico neemt (de geldverstrekker) zijn de gevolgen veel groter. Dus nemen ze minder risico dan verhuurders.
Is er veel te HRA-en van de bijstand? Ik weet het niet hoor (serieus niet), maar hard opschieten zal het niet.quote:
Ik had het wat aangevuld, je was te snelquote:Op zondag 21 juni 2015 11:38 schreef Queller het volgende:
[..]
Is er veel te HRA-en van de bijstand? Ik weet het niet hoor (serieus niet), maar hard opschieten zal het niet.
Het is een redelijke chaos, dat ben ik helemaal met je eens. En leuk is het ook niet. Maar los je dat op door mensen die net van school komen 6 keer hun jaarinkomen te lenen?quote:Op zondag 21 juni 2015 11:34 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Ts heeft natuurlijk wel een punt.de nl huizenmarkt is helemaal verziekt door subsidies en ingewikkelde regelgeving. Er is geen gezonde particuliere huurmarkt en sociale woningen zijn schaars en veel te duur. Het is natuurlijk absurd dan een woning met een huur van bijna 700 euro nog een sociale huurwoning genoemd wordt! Door al deze problemen vallem mensen zoals TS tussen wal en schip.
Wat een onzin.quote:Op zondag 21 juni 2015 11:36 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
HRA? Plus, en dit kan meer een soort economisch filosofisch opvatting, een bank loopt nooit enig risico.
Ze verstrekken immers geld dat ze sowieso niet hebben. (een bank staat altijd in de min, omdat het altijd meer heeft uitstaan dan daadwerkelijk in "kas" heeft en dus verstrekt het iets wat het niet heeft, maar enfin)
Risico ligt altijd bij de koper, nooit bij de verstrekker.
Al is het maar dat ze dan toch wel gered worden van belastinggeld.
Ja.. hoezo onzin?quote:
Precies, dus dat gaan we ook niet doenquote:Op zondag 21 juni 2015 11:44 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Daar is echt geen discussie over mogelijk.
Ik heb net n huis gekocht van 145k en heb n inkomen van net iets meer dan 30k per jaar. Hoekhuis, 1gezins.quote:Op zondag 21 juni 2015 10:37 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ik kwam er recent achter dat lage inkomens geen schijn van kans hebben op de "hypotheek' markt.
sinds 2014 krijg je 40% minder hypotheek.
Daarmee blaas je volgens mij 50% van de mensen weg die een huis willen kopen, maar dat nu dus gewoon niet meer kunnen, ook al zijn de maandlasten dan lager te opzichte van huren.
Heb dat zelf ook nagekeken en vergelijken en het lijkt te kloppen.
1 inkomen met 30.000 (per jaar) + 50.000 euro spaargeld en je kan rond de 150 á 160k hypotheek krijgen.
2 inkomens samen 30.000 + 50.000 euro spaargeld en je kan dan nog maar 50.000 hypotheek krijgen waarvan de koopsom in totaal niet boven de 95 á 100.000 uit mag komen.
Maandlasten zijn 250 euro qua hypotheek in het tweede scenario.. the fuck?
Ik vind dat echt supervreemd, vooral als je bedenkt dat de gemiddelde huur voor 1 zo'n laag inkomen al op gerust 500 euro zal zitten, en dan heb je waarschijnlijk niet eens recht op huurtoeslag, (vanwege spaargeld) en dan is dat ook prima betaalbaar incl, andere vaste lasten.
Enorm krom.
Ja, behalve dan dat de woningbouwcorporatie de poetslap trekt als er iets stuk gaat.quote:Op zondag 21 juni 2015 12:08 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Ik heb net n huis gekocht van 145k en heb n inkomen van net iets meer dan 30k per jaar. Hoekhuis, 1gezins.
Hypotheek kost 550,- per maand. ik ga volgende week verhuizen, mn huurhuis is nagenoeg hetzelfde maar daar betaal ik 740,- voor en dat is dan sociale huur.
Klopt , ik heb een tijd bij een hospita gewoon en ik heb daarna nog een huurflat met 2 maten van mij gedeeld. Ik heb pas na een jaar of 5 een flatje gekocht (idd aan de onderkant van de markt)quote:Op zondag 21 juni 2015 11:39 schreef Queller het volgende:
[..]
Het is een redelijke chaos, dat ben ik helemaal met je eens. En leuk is het ook niet. Maar los je dat op door mensen die net van school komen 6 keer hun jaarinkomen te lenen?
Het is overigens niet zo dat de markt 20 jaar geleden niet verziekt was. Ook toen kon je als arme starter alleen aan de onderkant of met z'n tweeën ergens beginnen.
Als ie die 190 euro per maand opzij zet die ie nu gaat besparen dan heeft ie al 2280 euro per jaar voor als er iets kapot gaat. Daarnaast ben je hoe dan ook niet goed bezig als je niet spaart.quote:Op zondag 21 juni 2015 12:15 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ja, behalve dan dat de woningbouwcorporatie de poetslap trekt als er iets stuk gaat.Als huiseigenaar zal je daar (naast je hypotheeklasten) apart voor moeten gaan sparen.
Dit, en als je het meeste onderhoud zelf doet ben je echt geen 2000 per jaar kwijt aan onderhoud.quote:Op zondag 21 juni 2015 13:18 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Als ie die 190 euro per maand opzij zet die ie nu gaat besparen dan heeft ie al 2280 euro per jaar voor als er iets kapot gaat. Daarnaast ben je hoe dan ook niet goed bezig als je niet spaart.
Eigenlijk denk ik stiekem dat de markt verziekt is als het wél mogelijk is om van een minimaal inkomen een huis van ¤ 150k te kopen...quote:Op zondag 21 juni 2015 13:09 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Klopt , ik heb een tijd bij een hospita gewoon en ik heb daarna nog een huurflat met 2 maten van mij gedeeld. Ik heb pas na een jaar of 5 een flatje gekocht (idd aan de onderkant van de markt)
Volgens VEH gemiddeld ¤ 300 per maand.quote:Op zondag 21 juni 2015 13:20 schreef Bouke-p het volgende:
Dit, en als je het meeste onderhoud zelf doet ben je echt geen 2000 per jaar kwijt aan onderhoud.
Die 550 euro is bruto vermoed ik.quote:Op zondag 21 juni 2015 12:15 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ja, behalve dan dat de woningbouwcorporatie de poetslap trekt als er iets stuk gaat.Als huiseigenaar zal je daar (naast je hypotheeklasten) apart voor moeten gaan sparen.
Dat lijkt me behoorlijk ruim. Dat is de woningbouw in de jaren dat ik mn huurhuis zat ook echt niet kwijt geweest.quote:Op zondag 21 juni 2015 13:22 schreef Queller het volgende:
[..]
Volgens VEH gemiddeld ¤ 300 per maand.
Het zal er maar helemaal van afhangen wat de staat van je huis is.
Andere bronnen spreken van 1 tot 1,5% van de WOZ waarde. Dan kom je voor huizen in de prijsklasse waar we het hier over hebben goed uit met het prijsverschil en kun je het bovendien naar wens laten uitvoeren.quote:Op zondag 21 juni 2015 13:22 schreef Queller het volgende:
[..]
Volgens VEH gemiddeld ¤ 300 per maand.
Het zal er maar helemaal van afhangen wat de staat van je huis is.
Tot ze de kozijnen gingen vervangen en het dak moesten vernieuwenquote:Op zondag 21 juni 2015 13:23 schreef Bouke-p het volgende:
Dat lijkt me behoorlijk ruim. Dat is de woningbouw in de jaren dat ik mn huurhuis zat ook echt niet kwijt geweest.
Nee, dat zeggen ze er niet bij. Het hang van zoveel dingen af. Ik denk dat wij er ook niet aan komen.quote:Op zondag 21 juni 2015 13:25 schreef Ivo1985 het volgende:
Andere bronnen spreken van 1 tot 1,5% van de WOZ waarde. Dan kom je voor huizen in de prijsklasse waar we het hier over hebben goed uit met het prijsverschil en kun je het bovendien naar wens laten uitvoeren.
Geeft de VEH ook aan waar die 3600 euro per jaar dan aan uitgegeven wordt? Dat is gewoon elke 20 jaar een complete renovatie uitgevoerd door een aannemer.
Ik denk dat in de praktijk geen enkele Jan-Modaal met woning in de 150.000-200.000 prijsklasse daar aan komtquote:Op zondag 21 juni 2015 13:29 schreef Queller het volgende:
[..]
Tot ze de kozijnen gingen vervangen en het dak moesten vernieuwen
[..]
Nee, dat zeggen ze er niet bij. Het hang van zoveel dingen af. Ik denk dat wij er ook niet aan komen.
Je hebt wel een punt, maar het onderhoud van een appartementencomplex of van een rijtjeshuis kan je natuurlijk niet met elkaar vergelijk.quote:Op zondag 21 juni 2015 13:37 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ik denk dat in de praktijk geen enkele Jan-Modaal met woning in de 150.000-200.000 prijsklasse daar aan komt
Dat gemiddelde bedrag zal flink worden opgevoerd door de ver boven modalen die voor elk onbenullig klein klusje iemand inhuren en daardoor niet echt representatief zijn voor de kleine man.
Het strookt ook totaal niet met de servicekosten die bij een appartement betaald moeten worden. Kijk ik hier in de regio dan liggen die in de meeste gevallen rond 150 euro per maand, uitgezonderd de luxe complexen. Van die 150 euro wordt naast het onderhoud ook nog de energie voor gemeenschappelijke ruimten betaald, vaak een accountant of VVE-beheerder en nog wat andere kleine dingen als schoonmaak van het trappenhuis.
20 jaar geleden was het heel erg gemakkelijk om in zwolle een huis te huren zowel sociaal als via een makelaar. Ook nog tegen normale prijzen, de huren tegenwoordig gaan nergens meer over. Als starter was er keuze genoeg van flat , appartement tot rijtjeshuis.Ook kreeg toen nog bijna iedereen huursubsidie en dan was het netto prima betaalbaar.quote:Op zondag 21 juni 2015 11:39 schreef Queller het volgende:
[..]
Het is overigens niet zo dat de markt 20 jaar geleden niet verziekt was. Ook toen kon je als arme starter alleen aan de onderkant of met z'n tweeën ergens beginnen.
Ja, dus was je afhankelijk van de subsidie, want anders kon je het nog steeds niet op eigen kracht betalen.quote:Op zondag 21 juni 2015 13:46 schreef machtpen het volgende:
[..]
20 jaar geleden was het heel erg gemakkelijk om in zwolle een huis te huren zowel sociaal als via een makelaar. Ook nog tegen normale prijzen, de huren tegenwoordig gaan nergens meer over. Als starter was er keuze genoeg van flat , appartement tot rijtjeshuis.Ook kreeg toen nog bijna iedereen huursubsidie en dan was het netto prima betaalbaar.
Dat was dus niet makkelijk, want je had er subsidie voor nodig. Het is niet dat subsidies uit de lucht komen vallen of zo.quote:Op zondag 21 juni 2015 13:46 schreef machtpen het volgende:
20 jaar geleden was het heel erg gemakkelijk om in zwolle een huis te huren zowel sociaal als via een makelaar. Ook nog tegen normale prijzen, de huren tegenwoordig gaan nergens meer over. Als starter was er keuze genoeg van flat , appartement tot rijtjeshuis.Ook kreeg toen nog bijna iedereen huursubsidie en dan was het netto prima betaalbaar.
Nee de huursubsidie was gewoon een extraatje een soort belastingteruggave. Voor 400 gulden je toen als starter een leuke flat van 100 m2. Dan hield je genoeg over om van te leven en was de huursubsidie een leuk extraatje. Inkomenseisen waren er toen ook nog niet dus iedereen kon dat huren.quote:Op zondag 21 juni 2015 14:34 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, dus was je afhankelijk van de subsidie, want anders kon je het nog steeds niet op eigen kracht betalen.
Je hebt het over minimaal bijna 15 jaar geleden. Iets zegt me dat de inkomens toen ook een stuk lager waren. Bovendien: dat je al aangeeft dat subsidie niet nodig was, maar een leuk extraatje was, geeft wmb al aan dat het systeem niet klopte. Je zou het zelfs kunnen zien als de aanzet voor de rottigheid (mensen gingen boven hun stand leven, vraag nam toe, prijzen namen toe).quote:Op zondag 21 juni 2015 14:49 schreef machtpen het volgende:
Nee de huursubsidie was gewoon een extraatje een soort belastingteruggave. Voor 400 gulden je toen als starter een leuke flat van 100 m2. Dan hield je genoeg over om van te leven en was de huursubsidie een leuk extraatje. Inkomenseisen waren er toen ook nog niet dus iedereen kon dat huren.
In de regio waar ik woon staan niet eens flats van 100m². Als starter mocht je ook toen blij zijn met een flatje van 40-60 m² en voor een grotere woning moesten mijn ouders ook braaf 8 jaar op de wachtlijst staan. Inmiddels zaten ze met 3 kinderen op een tweekamerflatje met een vliering die als slaapruimte dienst deed. Ik praat nu over de jaren 80.quote:Op zondag 21 juni 2015 14:49 schreef machtpen het volgende:
[..]
Nee de huursubsidie was gewoon een extraatje een soort belastingteruggave. Voor 400 gulden je toen als starter een leuke flat van 100 m2. Dan hield je genoeg over om van te leven en was de huursubsidie een leuk extraatje. Inkomenseisen waren er toen ook nog niet dus iedereen kon dat huren.
Het gaat hier over zwolle en toen had ik in de beethovenlaan die hier eerder in het topic werd genoemd een flatje van nog geen 400 gulden huur, ook bijna precies hetzelfde flatje. Koop waren die toen nog rond de ton in guldens. Zwolle hanteerde toen nog geen inkomenseisen.quote:Op zondag 21 juni 2015 15:03 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
In de regio waar ik woon staan niet eens flats van 100m². Als starter mocht je ook toen blij zijn met een flatje van 40-60 m² en voor een grotere woning moesten mijn ouders ook braaf 8 jaar op de wachtlijst staan. Inmiddels zaten ze met 3 kinderen op een tweekamerflatje met een vliering die als slaapruimte dienst deed. Ik praat nu over de jaren 80.
Inkomenseisen waren er toen ook, alleen werden die regionaal vastgesteld.
Je begrijpt misschien ook waarom er inkomenseisen zijn?quote:Op zondag 21 juni 2015 17:25 schreef machtpen het volgende:
[..]
Het gaat hier over zwolle en toen had ik in de beethovenlaan die hier eerder in het topic werd genoemd een flatje van nog geen 400 gulden huur, ook bijna precies hetzelfde flatje. Koop waren die toen nog rond de ton in guldens. Zwolle hanteerde toen nog geen inkomenseisen.
In 20 jaar tijd is de situatie voor starters gewoon slecht geworden.
Inderdaad. Zat nog even te kijken bij mijn woonplaats en huren is ook gewoon echt een belachelijke en dure toestand aan het worden en dan heb je ook te maken met een bizar klein en verschraald aanbod.quote:Op zondag 21 juni 2015 17:25 schreef machtpen het volgende:
[..]
Het gaat hier over zwolle en toen had ik in de beethovenlaan die hier eerder in het topic werd genoemd een flatje van nog geen 400 gulden huur, ook bijna precies hetzelfde flatje. Koop waren die toen nog rond de ton in guldens. Zwolle hanteerde toen nog geen inkomenseisen.
In 20 jaar tijd is de situatie voor starters gewoon slecht geworden.
De 52% schijf wordt al jaarlijks met 0.5% teruggeschroefd.quote:Op zondag 21 juni 2015 17:45 schreef Falco het volgende:
De enige oplossing is HRA (geleidelijk af te schaffen) en misschien zelfs een verplichte eigen inleg bij kopen van woning. Zo gaan die huizenprijzen wel omlaag en betaalbaar. Dit zeg ik als huisbezitter trouwen.
Nee hoor, ik zit momenteel warm en droog, woon onder prima omstandigheden bij mijn ouders en krijg een reiskostenvergoeding zodat ik bijna met gesloten beurs naar mijn werk kan met de auto.quote:Op zondag 21 juni 2015 11:30 schreef Queller het volgende:
Ff he... ik wil er niet te gemakkelijk over doen (makkelijk praten als je zelf gekocht hebt) of op mijn moeder lijken, maar is het nou écht, écht écht zo erg dat je - als je net bent afgestudeerd - geen huis kan kopen in het midden van de markt?
Klinkt inderdaad wel interessant, zoiets zou zelfs mijn voorkeur nog wel hebben ten opzichte van helemaal alleen wonen omdat ik wel graag mensen om me heen heb. Ik vraag me wel af in hoeverre dat soort woongroepen in Zwolle bestaan, ik heb al e.e.a. gegoogeld en ik kom alleen maar alternatieve 'groene' clubs of inrichtingen voor ontspoorde mensen tegen.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 11:26 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Precies.
Ik heb het idee dat er een beeld heerst van een studentenflat waar er niks aan het huishouden wordt gedaan, regelmatig overlast door feestjes, asociale huisgenoten enzovoort.
Maar hier in Utrecht zijn genoeg woongroepen waar starters zoals TS wonen, die een huishoudster hebben en allemaal gewoon werken. Mijn vriendin woonde er in zoeentje toen we aan het daten waren. Het was een relaxte leven-en-laten-leven sfeer, elke maand een vergaderingetje, grote woonkamer met piano, statig pand midden in het centrum, enz. Je kon intekenen op het avondeten, en als je dat regelmatig deed, dan werd je geacht om zelf ook af en toe te koken. Maar niks moest.
Kosten: 250 euro per maand. Hartje centrum.
Het verschil tussen huren en kopen is gewoon helemaal krom en dat gaat nergens over en dat lijkt me het probleem. Sommige worden nu gedwongen om te huren en terwijl ze aan huur meer betalen dan aan hypotheek. En ik weet niet of je vanuit huur nog wel makkelijk weg komt als ik dat zo om me heen zie.quote:Op zondag 21 juni 2015 11:30 schreef Queller het volgende:
Ff he... ik wil er niet te gemakkelijk over doen (makkelijk praten als je zelf gekocht hebt) of op mijn moeder lijken, maar is het nou écht, écht écht zo erg dat je - als je net bent afgestudeerd - geen huis kan kopen in het midden van de markt? Dat je niet 6 keer je jaarinkomen kan lenen? Heeft dat eigenlijk ooit makkelijk gekund als je zelf niet minimaal 25% kon inleggen?
Ja, de rente is nu laag. Maar dan nog.
Lieve, lieve TS, het is niet persoonlijk, maar als ik er nu nog eens over nadenken, dan denk ik dat je moet stoppen met zemelen en sneuneuzen, want ik vind dat je echt iets heel geks wilt. Ga sparen en carrière maken en kijk over een jaar of 5 nog eens.
Waarom zou je daar inhoudelijke reacties op willen? Zou dat ook maar iets veranderen aan de onmogelijkheid?quote:Op zondag 21 juni 2015 19:55 schreef lezut het volgende:
[..]
Ik vind het wel jammer dat een aantal mensen hier blijven hangen in het dogma dat ik een beroerd salaris zou hebben en daarom maar in een doos moet gaan wonen. Ik heb daarentegen weinig inhoudelijke reacties gezien op de post waarin ik onderbouw waarom ik een dergelijke lening prima verantwoord zou kunnen betalen.
[..]
wooasten inclusief gas/licht? Onrealistischquote:Op zondag 21 juni 2015 20:25 schreef Andromache het volgende:
Ik meende dat het Nibud nog steeds aanhoudt dat je niet meer dan 1/3 van je inkomen aan totale woonlasten kwijt mag zijn. Maar weet even niet meer of dat bruto of netto is.
In mijn tijd had men het zelfs over max 18% dat je kwijt mocht zijn aan netto woonlasten. Meer werd gezien als onverantwoord.quote:Op zondag 21 juni 2015 20:25 schreef Andromache het volgende:
Ik meende dat het Nibud nog steeds aanhoudt dat je niet meer dan 1/3 van je inkomen aan totale woonlasten kwijt mag zijn. Maar weet even niet meer of dat bruto of netto is.
Nibud adviseert (per 1 juli, dat gaat dus ook veranderen) dat de last van de financiering (dus wat je aan hypotheek betaalt) maximaal 20% van je inkomen mag zijn bij ¤28.000. Oftewel zo'n ¤466 p/m bruto.quote:Op zondag 21 juni 2015 20:25 schreef Andromache het volgende:
Zijn nog wel wat mogelijkheden (bijv. Rabo generatiehypotheek), maar die zijn minder aantrekkelijk omdat je daar geen NHG op kan krijgen. Dit wil ik ook nog wat verder uitzoeken want ik weet niet precies in hoeverre mijn ouders hier in mee kunnen gaan.quote:Op zondag 21 juni 2015 20:30 schreef Unlabeled het volgende:
Kunnen je ouders niet eventueel garant staan zodat je meer kan lenen? Ik weet nog dat dat aantal jaar geleden wel mogelijk was..
Als iemand van mening is dat mijn denkstappen (vanaf post #60) niet kloppen, dan hoor ik het graag, mits onderbouwd. Posts die wat betreft inhoud niet verder gaan dan "2200 euro is een baggerloon" of "Starters horen nou eenmaal aan de onderkant van de markt" heb ik ook geen fluit aan.quote:Op zondag 21 juni 2015 20:19 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Waarom zou je daar inhoudelijke reacties op willen? Zou dat ook maar iets veranderen aan de onmogelijkheid?
Met de hypotheek die ik heb aangevraagd zit ik op 45% en dat kon gewoon. Dat dat zo veel scheelt per 1 juli had ik niet verwacht.quote:Op zondag 21 juni 2015 21:12 schreef lezut het volgende:
[..]
Nibud adviseert (per 1 juli, dat gaat dus ook veranderen) dat de last van de financiering (dus wat je aan hypotheek betaalt) maximaal 20% van je inkomen mag zijn bij ¤28.000. Oftewel zo'n ¤466 p/m bruto.
En als men nou zou bevestigen dat je denkstappen op zich wel prima kloppen, wat dan?quote:Op zondag 21 juni 2015 21:12 schreef lezut het volgende:
[..]
Nibud adviseert (per 1 juli, dat gaat dus ook veranderen) dat de last van de financiering (dus wat je aan hypotheek betaalt) maximaal 20% van je inkomen mag zijn bij ¤28.000. Oftewel zo'n ¤466 p/m bruto.
[..]
Zijn nog wel wat mogelijkheden (bijv. Rabo generatiehypotheek), maar die zijn minder aantrekkelijk omdat je daar geen NHG op kan krijgen. Dit wil ik ook nog wat verder uitzoeken want ik weet niet precies in hoeverre mijn ouders hier in mee kunnen gaan.
[..]
Als iemand van mening is dat mijn denkstappen (vanaf post #60) niet kloppen, dan hoor ik het graag, mits onderbouwd. Posts die wat betreft inhoud niet verder gaan dan "2200 euro is een baggerloon" of "Starters horen nou eenmaal aan de onderkant van de markt" heb ik ook geen fluit aan.
Dat is correct, maar om de som even compleet te maken:quote:Op zondag 21 juni 2015 21:12 schreef lezut het volgende:
[..]
Niet helemaal, want daar staan vorderingen tegenover.quote:Op zondag 21 juni 2015 11:44 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Ja.. hoezo onzin?
Zo werkt geld creatie? zeker gezien iedere bank draait op het fractionele reserve bankier systeem.
De letterlijke definitie daarvan is dat een bank altijd failliet is.
Ze hebben altijd maar 10% in kas (meestal minder) de overige 90% is uitgeleend of staat uit in beleggingen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |