Het gaat hier over zwolle en toen had ik in de beethovenlaan die hier eerder in het topic werd genoemd een flatje van nog geen 400 gulden huur, ook bijna precies hetzelfde flatje. Koop waren die toen nog rond de ton in guldens. Zwolle hanteerde toen nog geen inkomenseisen.quote:Op zondag 21 juni 2015 15:03 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
In de regio waar ik woon staan niet eens flats van 100m². Als starter mocht je ook toen blij zijn met een flatje van 40-60 m² en voor een grotere woning moesten mijn ouders ook braaf 8 jaar op de wachtlijst staan. Inmiddels zaten ze met 3 kinderen op een tweekamerflatje met een vliering die als slaapruimte dienst deed. Ik praat nu over de jaren 80.
Inkomenseisen waren er toen ook, alleen werden die regionaal vastgesteld.

Je begrijpt misschien ook waarom er inkomenseisen zijn?quote:Op zondag 21 juni 2015 17:25 schreef machtpen het volgende:
[..]
Het gaat hier over zwolle en toen had ik in de beethovenlaan die hier eerder in het topic werd genoemd een flatje van nog geen 400 gulden huur, ook bijna precies hetzelfde flatje. Koop waren die toen nog rond de ton in guldens. Zwolle hanteerde toen nog geen inkomenseisen.
In 20 jaar tijd is de situatie voor starters gewoon slecht geworden.

Inderdaad. Zat nog even te kijken bij mijn woonplaats en huren is ook gewoon echt een belachelijke en dure toestand aan het worden en dan heb je ook te maken met een bizar klein en verschraald aanbod.quote:Op zondag 21 juni 2015 17:25 schreef machtpen het volgende:
[..]
Het gaat hier over zwolle en toen had ik in de beethovenlaan die hier eerder in het topic werd genoemd een flatje van nog geen 400 gulden huur, ook bijna precies hetzelfde flatje. Koop waren die toen nog rond de ton in guldens. Zwolle hanteerde toen nog geen inkomenseisen.
In 20 jaar tijd is de situatie voor starters gewoon slecht geworden.

De 52% schijf wordt al jaarlijks met 0.5% teruggeschroefd.quote:Op zondag 21 juni 2015 17:45 schreef Falco het volgende:
De enige oplossing is HRA (geleidelijk af te schaffen) en misschien zelfs een verplichte eigen inleg bij kopen van woning. Zo gaan die huizenprijzen wel omlaag en betaalbaar. Dit zeg ik als huisbezitter trouwen.

Nee hoor, ik zit momenteel warm en droog, woon onder prima omstandigheden bij mijn ouders en krijg een reiskostenvergoeding zodat ik bijna met gesloten beurs naar mijn werk kan met de auto.quote:Op zondag 21 juni 2015 11:30 schreef Queller het volgende:
Ff he... ik wil er niet te gemakkelijk over doen (makkelijk praten als je zelf gekocht hebt) of op mijn moeder lijken, maar is het nou écht, écht écht zo erg dat je - als je net bent afgestudeerd - geen huis kan kopen in het midden van de markt?
Klinkt inderdaad wel interessant, zoiets zou zelfs mijn voorkeur nog wel hebben ten opzichte van helemaal alleen wonen omdat ik wel graag mensen om me heen heb. Ik vraag me wel af in hoeverre dat soort woongroepen in Zwolle bestaan, ik heb al e.e.a. gegoogeld en ik kom alleen maar alternatieve 'groene' clubs of inrichtingen voor ontspoorde mensen tegen.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 11:26 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Precies.
Ik heb het idee dat er een beeld heerst van een studentenflat waar er niks aan het huishouden wordt gedaan, regelmatig overlast door feestjes, asociale huisgenoten enzovoort.
Maar hier in Utrecht zijn genoeg woongroepen waar starters zoals TS wonen, die een huishoudster hebben en allemaal gewoon werken. Mijn vriendin woonde er in zoeentje toen we aan het daten waren. Het was een relaxte leven-en-laten-leven sfeer, elke maand een vergaderingetje, grote woonkamer met piano, statig pand midden in het centrum, enz. Je kon intekenen op het avondeten, en als je dat regelmatig deed, dan werd je geacht om zelf ook af en toe te koken. Maar niks moest.
Kosten: 250 euro per maand. Hartje centrum.

Het verschil tussen huren en kopen is gewoon helemaal krom en dat gaat nergens over en dat lijkt me het probleem. Sommige worden nu gedwongen om te huren en terwijl ze aan huur meer betalen dan aan hypotheek. En ik weet niet of je vanuit huur nog wel makkelijk weg komt als ik dat zo om me heen zie.quote:Op zondag 21 juni 2015 11:30 schreef Queller het volgende:
Ff he... ik wil er niet te gemakkelijk over doen (makkelijk praten als je zelf gekocht hebt) of op mijn moeder lijken, maar is het nou écht, écht écht zo erg dat je - als je net bent afgestudeerd - geen huis kan kopen in het midden van de markt? Dat je niet 6 keer je jaarinkomen kan lenen? Heeft dat eigenlijk ooit makkelijk gekund als je zelf niet minimaal 25% kon inleggen?
Ja, de rente is nu laag. Maar dan nog.
Lieve, lieve TS, het is niet persoonlijk, maar als ik er nu nog eens over nadenken, dan denk ik dat je moet stoppen met zemelen en sneuneuzen, want ik vind dat je echt iets heel geks wilt. Ga sparen en carrière maken en kijk over een jaar of 5 nog eens.

Waarom zou je daar inhoudelijke reacties op willen? Zou dat ook maar iets veranderen aan de onmogelijkheid?quote:Op zondag 21 juni 2015 19:55 schreef lezut het volgende:
[..]
Ik vind het wel jammer dat een aantal mensen hier blijven hangen in het dogma dat ik een beroerd salaris zou hebben en daarom maar in een doos moet gaan wonen. Ik heb daarentegen weinig inhoudelijke reacties gezien op de post waarin ik onderbouw waarom ik een dergelijke lening prima verantwoord zou kunnen betalen.
[..]

wooasten inclusief gas/licht? Onrealistischquote:Op zondag 21 juni 2015 20:25 schreef Andromache het volgende:
Ik meende dat het Nibud nog steeds aanhoudt dat je niet meer dan 1/3 van je inkomen aan totale woonlasten kwijt mag zijn. Maar weet even niet meer of dat bruto of netto is.

In mijn tijd had men het zelfs over max 18% dat je kwijt mocht zijn aan netto woonlasten. Meer werd gezien als onverantwoord.quote:Op zondag 21 juni 2015 20:25 schreef Andromache het volgende:
Ik meende dat het Nibud nog steeds aanhoudt dat je niet meer dan 1/3 van je inkomen aan totale woonlasten kwijt mag zijn. Maar weet even niet meer of dat bruto of netto is.

Nibud adviseert (per 1 juli, dat gaat dus ook veranderen) dat de last van de financiering (dus wat je aan hypotheek betaalt) maximaal 20% van je inkomen mag zijn bij ¤28.000. Oftewel zo'n ¤466 p/m bruto.quote:Op zondag 21 juni 2015 20:25 schreef Andromache het volgende:
Zijn nog wel wat mogelijkheden (bijv. Rabo generatiehypotheek), maar die zijn minder aantrekkelijk omdat je daar geen NHG op kan krijgen. Dit wil ik ook nog wat verder uitzoeken want ik weet niet precies in hoeverre mijn ouders hier in mee kunnen gaan.quote:Op zondag 21 juni 2015 20:30 schreef Unlabeled het volgende:
Kunnen je ouders niet eventueel garant staan zodat je meer kan lenen? Ik weet nog dat dat aantal jaar geleden wel mogelijk was..
Als iemand van mening is dat mijn denkstappen (vanaf post #60) niet kloppen, dan hoor ik het graag, mits onderbouwd. Posts die wat betreft inhoud niet verder gaan dan "2200 euro is een baggerloon" of "Starters horen nou eenmaal aan de onderkant van de markt" heb ik ook geen fluit aan.quote:Op zondag 21 juni 2015 20:19 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Waarom zou je daar inhoudelijke reacties op willen? Zou dat ook maar iets veranderen aan de onmogelijkheid?

Met de hypotheek die ik heb aangevraagd zit ik op 45% en dat kon gewoon. Dat dat zo veel scheelt per 1 juli had ik niet verwacht.quote:Op zondag 21 juni 2015 21:12 schreef lezut het volgende:
[..]
Nibud adviseert (per 1 juli, dat gaat dus ook veranderen) dat de last van de financiering (dus wat je aan hypotheek betaalt) maximaal 20% van je inkomen mag zijn bij ¤28.000. Oftewel zo'n ¤466 p/m bruto.

En als men nou zou bevestigen dat je denkstappen op zich wel prima kloppen, wat dan?quote:Op zondag 21 juni 2015 21:12 schreef lezut het volgende:
[..]
Nibud adviseert (per 1 juli, dat gaat dus ook veranderen) dat de last van de financiering (dus wat je aan hypotheek betaalt) maximaal 20% van je inkomen mag zijn bij ¤28.000. Oftewel zo'n ¤466 p/m bruto.
[..]
Zijn nog wel wat mogelijkheden (bijv. Rabo generatiehypotheek), maar die zijn minder aantrekkelijk omdat je daar geen NHG op kan krijgen. Dit wil ik ook nog wat verder uitzoeken want ik weet niet precies in hoeverre mijn ouders hier in mee kunnen gaan.
[..]
Als iemand van mening is dat mijn denkstappen (vanaf post #60) niet kloppen, dan hoor ik het graag, mits onderbouwd. Posts die wat betreft inhoud niet verder gaan dan "2200 euro is een baggerloon" of "Starters horen nou eenmaal aan de onderkant van de markt" heb ik ook geen fluit aan.

Dat is correct, maar om de som even compleet te maken:quote:Op zondag 21 juni 2015 21:12 schreef lezut het volgende:
[..]

Niet helemaal, want daar staan vorderingen tegenover.quote:Op zondag 21 juni 2015 11:44 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Ja.. hoezo onzin?
Zo werkt geld creatie? zeker gezien iedere bank draait op het fractionele reserve bankier systeem.
De letterlijke definitie daarvan is dat een bank altijd failliet is.
Ze hebben altijd maar 10% in kas (meestal minder) de overige 90% is uitgeleend of staat uit in beleggingen.
| 
 | 
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |