Het is een redelijke chaos, dat ben ik helemaal met je eens. En leuk is het ook niet. Maar los je dat op door mensen die net van school komen 6 keer hun jaarinkomen te lenen?quote:Op zondag 21 juni 2015 11:34 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Ts heeft natuurlijk wel een punt.de nl huizenmarkt is helemaal verziekt door subsidies en ingewikkelde regelgeving. Er is geen gezonde particuliere huurmarkt en sociale woningen zijn schaars en veel te duur. Het is natuurlijk absurd dan een woning met een huur van bijna 700 euro nog een sociale huurwoning genoemd wordt! Door al deze problemen vallem mensen zoals TS tussen wal en schip.
Wat een onzin.quote:Op zondag 21 juni 2015 11:36 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
HRA? Plus, en dit kan meer een soort economisch filosofisch opvatting, een bank loopt nooit enig risico.
Ze verstrekken immers geld dat ze sowieso niet hebben. (een bank staat altijd in de min, omdat het altijd meer heeft uitstaan dan daadwerkelijk in "kas" heeft en dus verstrekt het iets wat het niet heeft, maar enfin)
Risico ligt altijd bij de koper, nooit bij de verstrekker.
Al is het maar dat ze dan toch wel gered worden van belastinggeld.
Ja.. hoezo onzin?quote:
Precies, dus dat gaan we ook niet doenquote:Op zondag 21 juni 2015 11:44 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Daar is echt geen discussie over mogelijk.
Ik heb net n huis gekocht van 145k en heb n inkomen van net iets meer dan 30k per jaar. Hoekhuis, 1gezins.quote:Op zondag 21 juni 2015 10:37 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ik kwam er recent achter dat lage inkomens geen schijn van kans hebben op de "hypotheek' markt.
sinds 2014 krijg je 40% minder hypotheek.
Daarmee blaas je volgens mij 50% van de mensen weg die een huis willen kopen, maar dat nu dus gewoon niet meer kunnen, ook al zijn de maandlasten dan lager te opzichte van huren.
Heb dat zelf ook nagekeken en vergelijken en het lijkt te kloppen.
1 inkomen met 30.000 (per jaar) + 50.000 euro spaargeld en je kan rond de 150 á 160k hypotheek krijgen.
2 inkomens samen 30.000 + 50.000 euro spaargeld en je kan dan nog maar 50.000 hypotheek krijgen waarvan de koopsom in totaal niet boven de 95 á 100.000 uit mag komen.
Maandlasten zijn 250 euro qua hypotheek in het tweede scenario.. the fuck?
Ik vind dat echt supervreemd, vooral als je bedenkt dat de gemiddelde huur voor 1 zo'n laag inkomen al op gerust 500 euro zal zitten, en dan heb je waarschijnlijk niet eens recht op huurtoeslag, (vanwege spaargeld) en dan is dat ook prima betaalbaar incl, andere vaste lasten.
Enorm krom.
Ja, behalve dan dat de woningbouwcorporatie de poetslap trekt als er iets stuk gaat.quote:Op zondag 21 juni 2015 12:08 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Ik heb net n huis gekocht van 145k en heb n inkomen van net iets meer dan 30k per jaar. Hoekhuis, 1gezins.
Hypotheek kost 550,- per maand. ik ga volgende week verhuizen, mn huurhuis is nagenoeg hetzelfde maar daar betaal ik 740,- voor en dat is dan sociale huur.
Klopt , ik heb een tijd bij een hospita gewoon en ik heb daarna nog een huurflat met 2 maten van mij gedeeld. Ik heb pas na een jaar of 5 een flatje gekocht (idd aan de onderkant van de markt)quote:Op zondag 21 juni 2015 11:39 schreef Queller het volgende:
[..]
Het is een redelijke chaos, dat ben ik helemaal met je eens. En leuk is het ook niet. Maar los je dat op door mensen die net van school komen 6 keer hun jaarinkomen te lenen?
Het is overigens niet zo dat de markt 20 jaar geleden niet verziekt was. Ook toen kon je als arme starter alleen aan de onderkant of met z'n tweeën ergens beginnen.
Als ie die 190 euro per maand opzij zet die ie nu gaat besparen dan heeft ie al 2280 euro per jaar voor als er iets kapot gaat. Daarnaast ben je hoe dan ook niet goed bezig als je niet spaart.quote:Op zondag 21 juni 2015 12:15 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ja, behalve dan dat de woningbouwcorporatie de poetslap trekt als er iets stuk gaat.Als huiseigenaar zal je daar (naast je hypotheeklasten) apart voor moeten gaan sparen.
Dit, en als je het meeste onderhoud zelf doet ben je echt geen 2000 per jaar kwijt aan onderhoud.quote:Op zondag 21 juni 2015 13:18 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Als ie die 190 euro per maand opzij zet die ie nu gaat besparen dan heeft ie al 2280 euro per jaar voor als er iets kapot gaat. Daarnaast ben je hoe dan ook niet goed bezig als je niet spaart.
Eigenlijk denk ik stiekem dat de markt verziekt is als het wél mogelijk is om van een minimaal inkomen een huis van ¤ 150k te kopen...quote:Op zondag 21 juni 2015 13:09 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Klopt , ik heb een tijd bij een hospita gewoon en ik heb daarna nog een huurflat met 2 maten van mij gedeeld. Ik heb pas na een jaar of 5 een flatje gekocht (idd aan de onderkant van de markt)
Volgens VEH gemiddeld ¤ 300 per maand.quote:Op zondag 21 juni 2015 13:20 schreef Bouke-p het volgende:
Dit, en als je het meeste onderhoud zelf doet ben je echt geen 2000 per jaar kwijt aan onderhoud.
Die 550 euro is bruto vermoed ik.quote:Op zondag 21 juni 2015 12:15 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ja, behalve dan dat de woningbouwcorporatie de poetslap trekt als er iets stuk gaat.Als huiseigenaar zal je daar (naast je hypotheeklasten) apart voor moeten gaan sparen.
Dat lijkt me behoorlijk ruim. Dat is de woningbouw in de jaren dat ik mn huurhuis zat ook echt niet kwijt geweest.quote:Op zondag 21 juni 2015 13:22 schreef Queller het volgende:
[..]
Volgens VEH gemiddeld ¤ 300 per maand.
Het zal er maar helemaal van afhangen wat de staat van je huis is.
Andere bronnen spreken van 1 tot 1,5% van de WOZ waarde. Dan kom je voor huizen in de prijsklasse waar we het hier over hebben goed uit met het prijsverschil en kun je het bovendien naar wens laten uitvoeren.quote:Op zondag 21 juni 2015 13:22 schreef Queller het volgende:
[..]
Volgens VEH gemiddeld ¤ 300 per maand.
Het zal er maar helemaal van afhangen wat de staat van je huis is.
Tot ze de kozijnen gingen vervangen en het dak moesten vernieuwenquote:Op zondag 21 juni 2015 13:23 schreef Bouke-p het volgende:
Dat lijkt me behoorlijk ruim. Dat is de woningbouw in de jaren dat ik mn huurhuis zat ook echt niet kwijt geweest.
Nee, dat zeggen ze er niet bij. Het hang van zoveel dingen af. Ik denk dat wij er ook niet aan komen.quote:Op zondag 21 juni 2015 13:25 schreef Ivo1985 het volgende:
Andere bronnen spreken van 1 tot 1,5% van de WOZ waarde. Dan kom je voor huizen in de prijsklasse waar we het hier over hebben goed uit met het prijsverschil en kun je het bovendien naar wens laten uitvoeren.
Geeft de VEH ook aan waar die 3600 euro per jaar dan aan uitgegeven wordt? Dat is gewoon elke 20 jaar een complete renovatie uitgevoerd door een aannemer.
Ik denk dat in de praktijk geen enkele Jan-Modaal met woning in de 150.000-200.000 prijsklasse daar aan komtquote:Op zondag 21 juni 2015 13:29 schreef Queller het volgende:
[..]
Tot ze de kozijnen gingen vervangen en het dak moesten vernieuwen
[..]
Nee, dat zeggen ze er niet bij. Het hang van zoveel dingen af. Ik denk dat wij er ook niet aan komen.
Je hebt wel een punt, maar het onderhoud van een appartementencomplex of van een rijtjeshuis kan je natuurlijk niet met elkaar vergelijk.quote:Op zondag 21 juni 2015 13:37 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ik denk dat in de praktijk geen enkele Jan-Modaal met woning in de 150.000-200.000 prijsklasse daar aan komt
Dat gemiddelde bedrag zal flink worden opgevoerd door de ver boven modalen die voor elk onbenullig klein klusje iemand inhuren en daardoor niet echt representatief zijn voor de kleine man.
Het strookt ook totaal niet met de servicekosten die bij een appartement betaald moeten worden. Kijk ik hier in de regio dan liggen die in de meeste gevallen rond 150 euro per maand, uitgezonderd de luxe complexen. Van die 150 euro wordt naast het onderhoud ook nog de energie voor gemeenschappelijke ruimten betaald, vaak een accountant of VVE-beheerder en nog wat andere kleine dingen als schoonmaak van het trappenhuis.
20 jaar geleden was het heel erg gemakkelijk om in zwolle een huis te huren zowel sociaal als via een makelaar. Ook nog tegen normale prijzen, de huren tegenwoordig gaan nergens meer over. Als starter was er keuze genoeg van flat , appartement tot rijtjeshuis.Ook kreeg toen nog bijna iedereen huursubsidie en dan was het netto prima betaalbaar.quote:Op zondag 21 juni 2015 11:39 schreef Queller het volgende:
[..]
Het is overigens niet zo dat de markt 20 jaar geleden niet verziekt was. Ook toen kon je als arme starter alleen aan de onderkant of met z'n tweeën ergens beginnen.
Ja, dus was je afhankelijk van de subsidie, want anders kon je het nog steeds niet op eigen kracht betalen.quote:Op zondag 21 juni 2015 13:46 schreef machtpen het volgende:
[..]
20 jaar geleden was het heel erg gemakkelijk om in zwolle een huis te huren zowel sociaal als via een makelaar. Ook nog tegen normale prijzen, de huren tegenwoordig gaan nergens meer over. Als starter was er keuze genoeg van flat , appartement tot rijtjeshuis.Ook kreeg toen nog bijna iedereen huursubsidie en dan was het netto prima betaalbaar.
Dat was dus niet makkelijk, want je had er subsidie voor nodig. Het is niet dat subsidies uit de lucht komen vallen of zo.quote:Op zondag 21 juni 2015 13:46 schreef machtpen het volgende:
20 jaar geleden was het heel erg gemakkelijk om in zwolle een huis te huren zowel sociaal als via een makelaar. Ook nog tegen normale prijzen, de huren tegenwoordig gaan nergens meer over. Als starter was er keuze genoeg van flat , appartement tot rijtjeshuis.Ook kreeg toen nog bijna iedereen huursubsidie en dan was het netto prima betaalbaar.
Nee de huursubsidie was gewoon een extraatje een soort belastingteruggave. Voor 400 gulden je toen als starter een leuke flat van 100 m2. Dan hield je genoeg over om van te leven en was de huursubsidie een leuk extraatje. Inkomenseisen waren er toen ook nog niet dus iedereen kon dat huren.quote:Op zondag 21 juni 2015 14:34 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, dus was je afhankelijk van de subsidie, want anders kon je het nog steeds niet op eigen kracht betalen.
Je hebt het over minimaal bijna 15 jaar geleden. Iets zegt me dat de inkomens toen ook een stuk lager waren. Bovendien: dat je al aangeeft dat subsidie niet nodig was, maar een leuk extraatje was, geeft wmb al aan dat het systeem niet klopte. Je zou het zelfs kunnen zien als de aanzet voor de rottigheid (mensen gingen boven hun stand leven, vraag nam toe, prijzen namen toe).quote:Op zondag 21 juni 2015 14:49 schreef machtpen het volgende:
Nee de huursubsidie was gewoon een extraatje een soort belastingteruggave. Voor 400 gulden je toen als starter een leuke flat van 100 m2. Dan hield je genoeg over om van te leven en was de huursubsidie een leuk extraatje. Inkomenseisen waren er toen ook nog niet dus iedereen kon dat huren.
In de regio waar ik woon staan niet eens flats van 100m². Als starter mocht je ook toen blij zijn met een flatje van 40-60 m² en voor een grotere woning moesten mijn ouders ook braaf 8 jaar op de wachtlijst staan. Inmiddels zaten ze met 3 kinderen op een tweekamerflatje met een vliering die als slaapruimte dienst deed. Ik praat nu over de jaren 80.quote:Op zondag 21 juni 2015 14:49 schreef machtpen het volgende:
[..]
Nee de huursubsidie was gewoon een extraatje een soort belastingteruggave. Voor 400 gulden je toen als starter een leuke flat van 100 m2. Dan hield je genoeg over om van te leven en was de huursubsidie een leuk extraatje. Inkomenseisen waren er toen ook nog niet dus iedereen kon dat huren.
Het gaat hier over zwolle en toen had ik in de beethovenlaan die hier eerder in het topic werd genoemd een flatje van nog geen 400 gulden huur, ook bijna precies hetzelfde flatje. Koop waren die toen nog rond de ton in guldens. Zwolle hanteerde toen nog geen inkomenseisen.quote:Op zondag 21 juni 2015 15:03 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
In de regio waar ik woon staan niet eens flats van 100m². Als starter mocht je ook toen blij zijn met een flatje van 40-60 m² en voor een grotere woning moesten mijn ouders ook braaf 8 jaar op de wachtlijst staan. Inmiddels zaten ze met 3 kinderen op een tweekamerflatje met een vliering die als slaapruimte dienst deed. Ik praat nu over de jaren 80.
Inkomenseisen waren er toen ook, alleen werden die regionaal vastgesteld.
Je begrijpt misschien ook waarom er inkomenseisen zijn?quote:Op zondag 21 juni 2015 17:25 schreef machtpen het volgende:
[..]
Het gaat hier over zwolle en toen had ik in de beethovenlaan die hier eerder in het topic werd genoemd een flatje van nog geen 400 gulden huur, ook bijna precies hetzelfde flatje. Koop waren die toen nog rond de ton in guldens. Zwolle hanteerde toen nog geen inkomenseisen.
In 20 jaar tijd is de situatie voor starters gewoon slecht geworden.
Inderdaad. Zat nog even te kijken bij mijn woonplaats en huren is ook gewoon echt een belachelijke en dure toestand aan het worden en dan heb je ook te maken met een bizar klein en verschraald aanbod.quote:Op zondag 21 juni 2015 17:25 schreef machtpen het volgende:
[..]
Het gaat hier over zwolle en toen had ik in de beethovenlaan die hier eerder in het topic werd genoemd een flatje van nog geen 400 gulden huur, ook bijna precies hetzelfde flatje. Koop waren die toen nog rond de ton in guldens. Zwolle hanteerde toen nog geen inkomenseisen.
In 20 jaar tijd is de situatie voor starters gewoon slecht geworden.
De 52% schijf wordt al jaarlijks met 0.5% teruggeschroefd.quote:Op zondag 21 juni 2015 17:45 schreef Falco het volgende:
De enige oplossing is HRA (geleidelijk af te schaffen) en misschien zelfs een verplichte eigen inleg bij kopen van woning. Zo gaan die huizenprijzen wel omlaag en betaalbaar. Dit zeg ik als huisbezitter trouwen.
Nee hoor, ik zit momenteel warm en droog, woon onder prima omstandigheden bij mijn ouders en krijg een reiskostenvergoeding zodat ik bijna met gesloten beurs naar mijn werk kan met de auto.quote:Op zondag 21 juni 2015 11:30 schreef Queller het volgende:
Ff he... ik wil er niet te gemakkelijk over doen (makkelijk praten als je zelf gekocht hebt) of op mijn moeder lijken, maar is het nou écht, écht écht zo erg dat je - als je net bent afgestudeerd - geen huis kan kopen in het midden van de markt?
Klinkt inderdaad wel interessant, zoiets zou zelfs mijn voorkeur nog wel hebben ten opzichte van helemaal alleen wonen omdat ik wel graag mensen om me heen heb. Ik vraag me wel af in hoeverre dat soort woongroepen in Zwolle bestaan, ik heb al e.e.a. gegoogeld en ik kom alleen maar alternatieve 'groene' clubs of inrichtingen voor ontspoorde mensen tegen.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 11:26 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Precies.
Ik heb het idee dat er een beeld heerst van een studentenflat waar er niks aan het huishouden wordt gedaan, regelmatig overlast door feestjes, asociale huisgenoten enzovoort.
Maar hier in Utrecht zijn genoeg woongroepen waar starters zoals TS wonen, die een huishoudster hebben en allemaal gewoon werken. Mijn vriendin woonde er in zoeentje toen we aan het daten waren. Het was een relaxte leven-en-laten-leven sfeer, elke maand een vergaderingetje, grote woonkamer met piano, statig pand midden in het centrum, enz. Je kon intekenen op het avondeten, en als je dat regelmatig deed, dan werd je geacht om zelf ook af en toe te koken. Maar niks moest.
Kosten: 250 euro per maand. Hartje centrum.
Het verschil tussen huren en kopen is gewoon helemaal krom en dat gaat nergens over en dat lijkt me het probleem. Sommige worden nu gedwongen om te huren en terwijl ze aan huur meer betalen dan aan hypotheek. En ik weet niet of je vanuit huur nog wel makkelijk weg komt als ik dat zo om me heen zie.quote:Op zondag 21 juni 2015 11:30 schreef Queller het volgende:
Ff he... ik wil er niet te gemakkelijk over doen (makkelijk praten als je zelf gekocht hebt) of op mijn moeder lijken, maar is het nou écht, écht écht zo erg dat je - als je net bent afgestudeerd - geen huis kan kopen in het midden van de markt? Dat je niet 6 keer je jaarinkomen kan lenen? Heeft dat eigenlijk ooit makkelijk gekund als je zelf niet minimaal 25% kon inleggen?
Ja, de rente is nu laag. Maar dan nog.
Lieve, lieve TS, het is niet persoonlijk, maar als ik er nu nog eens over nadenken, dan denk ik dat je moet stoppen met zemelen en sneuneuzen, want ik vind dat je echt iets heel geks wilt. Ga sparen en carrière maken en kijk over een jaar of 5 nog eens.
Waarom zou je daar inhoudelijke reacties op willen? Zou dat ook maar iets veranderen aan de onmogelijkheid?quote:Op zondag 21 juni 2015 19:55 schreef lezut het volgende:
[..]
Ik vind het wel jammer dat een aantal mensen hier blijven hangen in het dogma dat ik een beroerd salaris zou hebben en daarom maar in een doos moet gaan wonen. Ik heb daarentegen weinig inhoudelijke reacties gezien op de post waarin ik onderbouw waarom ik een dergelijke lening prima verantwoord zou kunnen betalen.
[..]
wooasten inclusief gas/licht? Onrealistischquote:Op zondag 21 juni 2015 20:25 schreef Andromache het volgende:
Ik meende dat het Nibud nog steeds aanhoudt dat je niet meer dan 1/3 van je inkomen aan totale woonlasten kwijt mag zijn. Maar weet even niet meer of dat bruto of netto is.
In mijn tijd had men het zelfs over max 18% dat je kwijt mocht zijn aan netto woonlasten. Meer werd gezien als onverantwoord.quote:Op zondag 21 juni 2015 20:25 schreef Andromache het volgende:
Ik meende dat het Nibud nog steeds aanhoudt dat je niet meer dan 1/3 van je inkomen aan totale woonlasten kwijt mag zijn. Maar weet even niet meer of dat bruto of netto is.
Nibud adviseert (per 1 juli, dat gaat dus ook veranderen) dat de last van de financiering (dus wat je aan hypotheek betaalt) maximaal 20% van je inkomen mag zijn bij ¤28.000. Oftewel zo'n ¤466 p/m bruto.quote:Op zondag 21 juni 2015 20:25 schreef Andromache het volgende:
Zijn nog wel wat mogelijkheden (bijv. Rabo generatiehypotheek), maar die zijn minder aantrekkelijk omdat je daar geen NHG op kan krijgen. Dit wil ik ook nog wat verder uitzoeken want ik weet niet precies in hoeverre mijn ouders hier in mee kunnen gaan.quote:Op zondag 21 juni 2015 20:30 schreef Unlabeled het volgende:
Kunnen je ouders niet eventueel garant staan zodat je meer kan lenen? Ik weet nog dat dat aantal jaar geleden wel mogelijk was..
Als iemand van mening is dat mijn denkstappen (vanaf post #60) niet kloppen, dan hoor ik het graag, mits onderbouwd. Posts die wat betreft inhoud niet verder gaan dan "2200 euro is een baggerloon" of "Starters horen nou eenmaal aan de onderkant van de markt" heb ik ook geen fluit aan.quote:Op zondag 21 juni 2015 20:19 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Waarom zou je daar inhoudelijke reacties op willen? Zou dat ook maar iets veranderen aan de onmogelijkheid?
Met de hypotheek die ik heb aangevraagd zit ik op 45% en dat kon gewoon. Dat dat zo veel scheelt per 1 juli had ik niet verwacht.quote:Op zondag 21 juni 2015 21:12 schreef lezut het volgende:
[..]
Nibud adviseert (per 1 juli, dat gaat dus ook veranderen) dat de last van de financiering (dus wat je aan hypotheek betaalt) maximaal 20% van je inkomen mag zijn bij ¤28.000. Oftewel zo'n ¤466 p/m bruto.
En als men nou zou bevestigen dat je denkstappen op zich wel prima kloppen, wat dan?quote:Op zondag 21 juni 2015 21:12 schreef lezut het volgende:
[..]
Nibud adviseert (per 1 juli, dat gaat dus ook veranderen) dat de last van de financiering (dus wat je aan hypotheek betaalt) maximaal 20% van je inkomen mag zijn bij ¤28.000. Oftewel zo'n ¤466 p/m bruto.
[..]
Zijn nog wel wat mogelijkheden (bijv. Rabo generatiehypotheek), maar die zijn minder aantrekkelijk omdat je daar geen NHG op kan krijgen. Dit wil ik ook nog wat verder uitzoeken want ik weet niet precies in hoeverre mijn ouders hier in mee kunnen gaan.
[..]
Als iemand van mening is dat mijn denkstappen (vanaf post #60) niet kloppen, dan hoor ik het graag, mits onderbouwd. Posts die wat betreft inhoud niet verder gaan dan "2200 euro is een baggerloon" of "Starters horen nou eenmaal aan de onderkant van de markt" heb ik ook geen fluit aan.
Dat is correct, maar om de som even compleet te maken:quote:Op zondag 21 juni 2015 21:12 schreef lezut het volgende:
[..]
Niet helemaal, want daar staan vorderingen tegenover.quote:Op zondag 21 juni 2015 11:44 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Ja.. hoezo onzin?
Zo werkt geld creatie? zeker gezien iedere bank draait op het fractionele reserve bankier systeem.
De letterlijke definitie daarvan is dat een bank altijd failliet is.
Ze hebben altijd maar 10% in kas (meestal minder) de overige 90% is uitgeleend of staat uit in beleggingen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |